PDA

Volledige versie bekijken : Ervaring Villa Vertigo 4 april 08

Cupido
5 april 2008, 13:39
Sinds lange tijd weer nieuwe info voor de gehandicapte wandelaars. Andere gehandicapte wandelaars mogen zicht gerust ook hun ervaringen laten horen hoor. Zeg niet dat ze er niet zijn, want ik zie toch regelmatig anderen ook verschijnen.;)

Begin februari had ik al een vrijkaartje gewonnen voor de Villa Vertigo, maar die had ik nog steeds niet kunnen inleveren. Ik zocht naar een goed moment dat we met enkele ijsberen een keer naar VV zouden kunnen afreizen. Voor mij toch wel een must om me te kunnen storten in een nieuw avontuur, wat saunaclubs betreft. Al is het maar voor het vermaak buiten de kamerbezoeken om. Ik wist dat mijn eerste mogelijkheid om een saunaclub te bezoeken waarschijnlijk het weekend van 4 april zou zijn. Toen ik zag dat Jack 42 ook een kaartje had gewonnen, was dit het signaal om eens te kijken hoeveel ijsberen gemobiliseerd konden worden ook af te reizen naar VV. Nou dat de lijst met ijsberen zo lang zou worden overtrof mijn verwachting. En dat terwijl ik eigenlijk alleen maar de aftrap had gedaan door Jack42 te feliciteren en meteen daarbij een voorstel te doen voor de inleverdatum. De rest ging verder vanzelf en het mooie was eigenlijk dat ik tot eergisteren nog niet met zekerheid wist of ik zelf wel kon komen. Maar goed dat gedeelte was in ieder geval goed geregeld. Er zou in ieder geval gezelligheid genoeg zijn in het nieuwe paradijs en eventuele benodigde hulp kon ook geboden worden.

En zo werd het 4 april een dag in VV waar nog wel veel over geschreven zal worden neem ik aan. Ik had vooraf Willem2 beloofd de villa ook eens goed te beoordelen op zijn rolstoelvriendelijkheid. Dus heb ik dat maar gedaan. Van de rest van de dag zie beschrijving 2.

Ok daar gaan we dan. Van de clubs die ik tot nu toe heb gezien (GT, LR, FKK van Goch en VV) is VV in te delen in de categorie van LR. GT en van Goch zijn op details na rolstoelvriendelijk. VV en LR zijn rolstoelonvriendelijk al zijn beide geen onmogelijke opgaven. Het zijn clubs waar je wel aan je trekken (als je begrijpt wat ik bedoel ) zult kunnen komen, maar ook clubs met veel beperkingen die je dan voor lief zult zullen nemen. Mocht je, als rolstoelgebruikende ijsbeer, perse een keer VV willen bezoeken raad ik je aan in ieder geval een medeijsbeer mee te nemen en er rekening mee te houden dat van een aantal faciliteiten slecht of geen gebruik gemaakt kan worden.

Het begint al bij het parkeren. Op een groot gedeelte van het parkeerterrein is gebruik gemaakt van kiezelstenen, waar je als rolstoelgebruiker haast niet door kan komen. Mocht het er druk zijn en moet je je auto achteraan parkeren, heb je dus een groot probleem. In de buurt van de ingang is het terrein wel betegeld. Het zou mooi zijn als VV daar een ruime algemene invalidenplaats zou kunnen creëren. Dit geldt overigens ook voor GT (over details gesproken). Vervolgens moet je bij de ingang enkele kleine treden met ruimte tussen de treden nemen dat volgens mij wel te doen is, in ieder geval met hulp zeker. De entreeruimte is krap bemeten en er staan ook constant ijsberen, dvp’s en personeel en dus zeker ’s avonds zal het er niet makkelijk zijn om binnen te komen.

Na de ontvangst van de berenvellen komt het volgende probleem. Je wil je gaan omkleden. Bijna alle deuren zijn echter smal of veel te smal. Dit betekent dus dat je elke keer dat je de kleedruimte in wil ofwel uit de rolstoel moet ofwel voor een noodoplossing moet zorgen. Wil je je omkleden, wil je na afloop de dvp betalen, wil je even douchen, moet je even iets uit je kast halen of moet je naar toilet dan heb je daar dus een groot probleem. Afhankelijk van waar je bent is er eventueel nog een toilet en aan de andere kant van het gebouw nog een douche waar je wellicht wel in kan komen. Het probleem met te smalle deuren komt overigens overal terug. Bijvoorbeeld bij de sauna en de kino en ook binnen de kleedruimte zijn er veel te smalle deuren naar de toiletten en douches. De kleedruimte zelf is ook niet erg ruim opgezet, je bent een groot obstakel als er iemand langs je heen moet. Oplossingen zijn er wel maar zonder kapitaalinjectie niet te realiseren. Dus dat zal er wel niet snel komen!!!
Na de kleedruimte maar eens op verkenning gegaan. Ik had toch wel trek gekregen, dus op weg naar de eetruimtes. Het pand is opgeknipt in zeg maar 2 gedeelten met daar tussenin zeg maar de kleedruimte met douches en toiletten. De villa zelf, waar een bar is, waar het eten wordt opgediend, waar ook een aantal dvp aanwezig zijn en waar een groot gedeelte van de slaapkamers zich bevind en de eerder genoemde andere toilettenblok waar je wellicht wel met de rolstoel in kunt komen. Aan de andere kant zeg maar de aanbouw is ook een bar aanwezig en zijn de sauna, whirlpools, massage en kino gerealiseerd Verder bevindt zich hier het grootste gedeelte van de dvp, ook nog een paar slaapkamers en het eerder genoemde andere doucheblok waar je wel net aan in kan komen met de rolstoel. Waarom ik dit zo opsom heeft te maken met waar je je wil gaan nestelen. Je kunt je namelijk niet zo makkelijk verplaatsen van het ene gedeelte van het gebouw naar het ander. In het midden zit namelijk een kleine trap met 3 niet makkelijk te nemen traptreden waarbij een ± meter hoogteverschil wordt overbrugd. Met hulp van ijsberen en/of personeel kom je er gelukkig nog. Maar die kan je daar niet de hele dag mee gaan lastig vallen. Je zult je dus goed moeten afvragen waar en wat je wil. Bijvoorbeeld, je zit in het villagedeelte en je wilt gebruik maken van de whirlpool en daarna wat eten gaan nuttigen. Misschien moet je dat dan toch omdraaien om niet constant van de ene naar de andere kant te moeten.

Ok, wat valt er nog meer op:
- Ik had foto’s gezien van prachtig ingerichte peeskamers. Nou zet die foto’s maar uit je hoofd, want deze kamers zijn onbereikbaar! Enkel de kamers in het aanbouwgedeelte zijn bereikbaar voor de rolstoelers. Deze zijn vrij standaard, het zal niet voor niets zijn dat ze daar geen foto van hebben op de site.
- Het aanbouwgedeelte is ruim, maar de vele stoelen en bankjes, etc. zorgen er voor dat je niet overal even makkelijk kan komen. Zolang het rustig is gaat het nog dan kun je ze zelf wel verschuiven, maar dit wordt anders als alle ligstoelen etc bezet zijn.
- De gebruikte tegels bij de whirpool zijn erg glad en dus kans op wegglijgevaar!!
- Het zwembad begint zijn vorm te krijgen, maar tegelijkertijd zie ik dat dit de peijnenburgkoek gaat worden voor de rolstoelgebruiker, haast niet bereikbaar, tenzij ze nog ergens een schuin aflopend pad gaan maken.
- Het vorige lijkt zich ook aan te gaan doen voor de tuin. Ik zie namelijk de eerste vorming van paden van kiezelsteen.
- Zoals gezegd kon ik de kino niet in komen, dus kan ik daar ook weinig van vertellen.

Laat ik nu ook nog een keer iets positiefs melden. Het gaat dan bijv. om het personeel en de dvp’s. Het personeel helpt je netjes en probeert er toch een mooie dag voor je van te maken. Dit geldt ook voor de dvp’s. Ze nemen ruim de tijd voor je, proberen met je mee te denken en doen wellicht wel extra hun best op de kamer er iets moois van te maken. Daarnaast heb ik zelden op een eerste dag al zulke leuke contacten met dames overgehouden.

Resumerend vind ik de club (nog) niet rolstoelvriendelijk en raad ik een bezoek vooralsnog niet aan. Tenzij….. tenzij je je er bewust van bent dat je er veel faciliteiten niet kunt gebruiken en bij veel dingen enorm afhankelijk bent van anderen die er dan ook natuurlijk op dat moment moeten zijn of voor een kort bezoek komt waarbij je meteen op het doel afgaat.

Gr.
Cupido

Cupido
6 april 2009, 00:07
Bijna op de kop af 1 jaar later, was het weer eens tijd VV aan te doen. Deze keer een stuk warmer dan de vorige keer zodat de deuren nu wel open stonden en de totale villa inclusief teras, zwembad en tuin benut konden worden.

Allereerst maar eens een update verzorgen voor de minder valide ijsberen onder ons. Korte conclusie: het is en wordt verbeterd in de club voor deze doelgroep, maar het kan nog beter!

Allereerst is aangegeven dat als je mindervalide bent je de auto ten alle tijde vooraan bij de ingang kan parkeren. Vervolgens moet je dit wel even aangeven bij de ontvangstdame, zodat die er rekening mee kan houden. De enkele treden bij de ingang zijn vervolgens met de rolstoel goed te doen.

Nu de bioscoop is verwijderd en in plaats daarvan een nieuwe omkleedruimte is gemaakt is het mogelijk geworden in de omkleedruimte te komen met rolstoel. Ik heb ook nog met Stephan van VV gesproken en van hem begreep ik dat de kamers in het aanbouwgedeelte nu voorzien zijn van een lcd scherm en iets zijn opgevrolijkt. Daarnaast gaf hij aan dat het merendeel van de kamers er ongeveer zo zouden uitzien.

Verder heeft hij toegezegd bij de douches in de buurt van de sauna een douchezitje te plaatsen, zodat je in het vervolg zonder rolstoel kunt douchen. Probleem blijft de overgang tussen het oude en nieuwe gedeelte. Dit is haast niet op te lossen. Stephan geeft aan dat zijn medewerkers altijd met veel plezier de mindervaliden daarbij willen helpen. Dit is bijvoorbeeld nodig als je gebruik wil maken van de wat bredere toiletten in de villa zelf. Er zijn dus idd 2toiletten die gebruikt kunnen worden door minder validen. Maar het zou nog mooier zijn als in de aanbouw ook een toilet geschikt zou zijn voor de mindervaliden.

Ander probleem is dat je in de rolstoel niet in de tuin kunt komen en/of bij het zwembad. Ook hier heeft hij vooralsnog geen oplossing voor en te veel uitgaven kan (en wil) hij zich ook niet permitteren. Als er nu veel meer mindervaliden zouden komen wil hij nog eens een heroverweging maken. Dus wil ik alle mindervaliden oproepen een keer naar de villa te gaan en ook bij Stephan aan te geven waar het nog schort in VV, zodat Stephan inderdaad gaat heroverwegen. Daarnaast kunnen de overige ijsberen Stephan er misschien wel van overtuigen dat de aanleg van een pad naar de tuin en zwembad ook van groot belang is als je bijvoorbeeld een keer niet zo goed ter been bent of half dronken of dat het goed is voor de dvp's. Want ik zag de dvp's toch soms met veel pijn en moeite de trap afkomen, oei oei oei.

Nogmaals er is wel het een en ander verbeterd, maar Stephan blijf de minder validen meenemen als je weer plannen wil gaan uitvoeren, zodat ook de laatste problemen verholpen kunnen worden en het echt een toplocatie wordt ook voor deze doelgroep!!

Gr.
Cupido:wink: