Volledige versie bekijken : "Overspel gestraft met dood door steniging in Iran"
Acht vrouwen en een man zijn in Iran veroordeeld tot de dood door steniging, melden een advocate en vrouwenrechtenactiviste Shadi Sadr. De negen zijn veroordeeld wegens overspel en komen uit verschillende Iraanse steden.
Rechter beslist
Volgens Sadr, die zich al sinds 2006 tegen steniging verzet, zijn zes van de negen veroordelingen slechts gebaseerd op het oordeel van de rechter; niet op basis van enige getuigenverklaring en zonder de aanwezigheid van een advocaat. De meeste veroordeelden zouden afkomstig zijn uit achtergestelde gebieden waar het analfabetisme groot is en zouden weinig van hun eigen proces hebben begrepen.
Steniging bij overspel
In Iran kan de doodstraf worden opgelegd bij vergrijpen als moord, verkrachting, gewapende overval, geloofsafval, godslastering, drugssmokkel, prostitutie, hoogverraad en spionage. Alleen bij overspel wordt de veroordeelde gestenigd. Een man wordt dan gewoonlijk tot aan de borst ingegraven en vervolgens met stenen doodgegooid. Vrouwen worden tot aan de nek ingegraven.
Geen afschaffing straf
De laatste jaren zijn in het Iraanse parlement pogingen ondernomen het stenigen af te schaffen, maar dat stuitte op verzet van radicale geestelijken. Steniging is in de afgelopen jaren zelden toegepast, maar de regering maakt het lang niet altijd bekend als de straf wordt opgelegd. De laatste keer dat iemand in Iran volgens de overheid is gestenigd, was in juli 2007.
uurtje
21 juli 2008, 17:40
Nou, nou, wat een woorden RPLOVER. De Islam, brengt zoveel goeds...
Laat ik weer eens advocaat van de duivel spelen...
Is dit schokkend omdat dit dood door steniging is?
Omdat het gaat over een straf op overspel?
Omdat dit in een islamitisch land gebeurt?
Omdat dit niet vaak gebeurt?
Wat maakt dit zo schokkend?
Voor mij is de doodstraf sowieso schokkend, ook in een 'beschaafd' land als de USA vinden jaarlijks nog vele terechtstellingen plaats. Vinden we dat even schokkend?
Het moge duidelijk zijn dat ik tegen de doodstraf ben. En voor de goede orde (en slechte lezers), overspel strafbaar stellen vind ik grote flauwekul.
CLUBSPORT
21 juli 2008, 19:19
er zijn meer landen dan alleen iran die het niet zo nauw nemen met de mensenrechten maar overspel bestraffen met steniging ? barbaars gewoon.
ik denk dat je gerust kunt zeggen dat dit een soort van terrorisme is tegenover je eigen bevolking
rplover
21 juli 2008, 19:42
Nou, nou, wat een woorden RPLOVER. De Islam, brengt zoveel goeds...
Geen enkel geloof dat fanatiekelingen onder de rangen heeft, brengt iet goeds.
Zo waren er onze Kruistochten, Heksenvervolgingen, de Kerk (of noem het de Moskee) doet meer levens naar de kloten dan goed te doen.
Maar daar gaat het mij niet om, het gaat me om de onmenselijkheid, hoe kan men iemand stenigen tot de dood erop volgt? Wie keurt dat goed? Welk geloof kan die daden goedpraten?
Ieder individu dat "geweld" probeert te rechtvaardigen onder het mom van God of Allah of wie dan ook, is een wild beest, niet meer of niet minder.
nu mag de islam veel goeds brengen, als ze ook dit brengen, is het goed fout, zo simpel ligt dat.
Laat ik weer eens advocaat van de duivel spelen...
1. Is dit schokkend omdat dit dood door steniging is?
2. Omdat het gaat over een straf op overspel?
3. Omdat dit in een islamitisch land gebeurt?
4. Omdat dit niet vaak gebeurt?
5. Wat maakt dit zo schokkend?
Voor mij is de doodstraf sowieso schokkend, ook in een 'beschaafd' land als de USA vinden jaarlijks nog vele terechtstellingen plaats. Vinden we dat even schokkend?
Het moge duidelijk zijn dat ik tegen de doodstraf ben. En voor de goede orde (en slechte lezers), overspel strafbaar stellen vind ik grote flauwekul.
1 + 2. Randy, mijn dikke vriend, ik zal je antwoorden, vraag per vraag.
Dit is schokkend omdat het not done is, geen enkel levend wezen verdient gestenigd te worden. Dood door steniging, zelfs de barbaren deden het menswaardiger.
Zo is ooit een vrouw ter dood veroordeeld door steniging omdat ze overspel had gepleegd. Het arme kind was gewoon verkracht, maar daar had de sharia geen oren naar, verkracht of niet, het blijft overspel. Zalig he, of hoe onnozel kan een rechter wel niet zijn. Geleid door wat? Door wat Allah (en er is maar één God toch) hem opdraagt? Ach, zeikerds zijn het, en zelf lopen ze naar de hoeren dat het niet schoon meer is, en tegelijk laten ze ook prostituées stenigen. Dezelfde die ze een week ervoor hebben geneukt.
3. Omdat het gebeurt, tout court. We kunnen er niet buiten dat enkel landen die de sharia als rechterlijk gezag uitvoeren, en toepassen, dit toelaten en ook uitvoeren.
4. Niet vaak? Zoek maar eens op, en dan ga je nog maar enkel vinden welke gevallen in het nieuws komen. Het is dagelijkse kost in Afghanistan, dagelijks, beste Randy.
5. Dat wij leven in een beschaafde wereld, en alle geweld de wereld uit moet. Allemaal. De wereld uit. Doodstraf is barbaars, martelingen zijn barbaars, schending van de mensenrechten is barbaars, wij zijn gewoon beesten, dat wij dit toelaten. Basta ;)
Uiteraard vind ik terechtstellingen door middel van een injectie schokkend. En de doodstraf is uit den boze.
Maar ik stel je nu voor de keuze. Je moet dood, en je mag kiezen. Een spuitje, of je doodstenigen. Kies maar. Net daarom Randy, zal dit meer shockeren.
En wat voor goeds brengt enige godsdienst eigenlijk nog? Vrede? Alle oorlogen die zijn uitgevochten en zullen uitgevochten is voor de eerste van de drie G's, God. Zo simpel is het. En ja, de islam staat op dat gebied spijtig genoeg nog in de Middeleeuwen, en we weten allen wat er met de Katharenen tijdens de kruistochten is gebeurd (doodt hen allen, god zal de zijne herkennen). daar houden we trouwens de mooie uitdrukking aan over, "om zeep gaan" ;)
uurtje
21 juli 2008, 21:11
Inderdaad, kruistochten en heksenvervolging waren barbaars, no doubt. Maar, dat was wel in de middeleeuwen. In de tussentijd heeft hier de tijd niet stilgestaan. Hier niet................
Picasso 1
21 juli 2008, 22:01
Dit soort stenigingen verdienen alleen maar afschuw en complete walging. Met het bagatelliseren ervan door te wijzen naar America bereik je alleen maar dat barbaren die vergelijking gaan gebruiken om hun daden goed te praten.
uurtje
21 juli 2008, 22:05
bovendien, kijk eens wie er hier allemaal vrij rond lopen...
rplover
21 juli 2008, 22:14
bovendien, kijk eens wie er hier allemaal vrij rond lopen...
Diegene die zonder zonde is, werpe de eerste steen.....
Picasso 1
21 juli 2008, 22:22
Diegene die zonder zonde is, werpe de eerste steen.....
Mooie boodschap.
Het ene geloof is kennelijk het andere niet.
rplover
21 juli 2008, 22:35
Mooie boodschap.
Het ene geloof is kennelijk het andere niet.
Dat is het nu juist, ten tijde van Jezus, beste Picasso1, bestond de doodstraf onder de vorm van steniging, voor net dezelfde misdaad, namelijk overspel.
Dat stond in het Joods recht. Jezus was diegene die de menigte toesprak, die toen een vrouw wou stenigen, die overspel had gepleegd.
Toen hij die legendarische woorden sprak, wie zonder zonde is, werpe de eerste steen, was er niemand die de eerste steen durfde te werpen.
Iedereen droop af, de oudsten als eersten.
Klaarblijkelijk is dit nu nog een wet, door de sharia overgenomen van de joden.
Spijtig genoeg denken de Heren Rechters dat zij zonder zonden zijn, en worden er nog dagelijks mensen op deze gruwelijke manier gedood.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat een levend wezen iemand kan stenigen. Voor welke zonde dan ook. In 2008.
Het gaat nog steeds niet goed met deze wereld ......
Dit soort stenigingen verdienen alleen maar afschuw en complete walging. Met het bagatelliseren ervan door te wijzen naar America bereik je alleen maar dat barbaren die vergelijking gaan gebruiken om hun daden goed te praten.
Als je het zo formuleert lijkt het alsof je een Amerikaanse executie minder erg vindt dan een Iraanse steniging. Klopt dat, en zo ja, waarom? Het effect is hetzelfde nl. de dood.
Overigens vind ik het geen bagatelliseren. Ik ben tegen de doodstraf, in welke vorm en voor welk vergrijp dan ook. Misschien bagatelliseer jij een executie in Amerika?
rplover
21 juli 2008, 23:09
Als je het zo formuleert lijkt het alsof je een Amerikaanse executie minder erg vindt dan een Iraanse steniging. Klopt dat, en zo ja, waarom? Het effect is hetzelfde nl. de dood.
Overigens vind ik het geen bagatelliseren. Ik ben tegen de doodstraf, in welke vorm en voor welk vergrijp dan ook. Misschien bagatelliseer jij een executie in Amerika?
Gelukkig sta ik op je negeerlijst, kan je ook niet reageren, en begin je al Picasso1 te volgen :eek:
Waarom? Iedere executie is afschuwelijk, maar iemand doodstenigen kan je moeilijk vergelijken met een dodelijke injectie.
Het effect is uiteraard hetzelfde, maar niet de manier, Randy, helemaal niet.
Kies maar, een injectie of je laten doodstenigen.
Als je dat niet snapt, moet je eens naar 'Bangkok Hotel" gaan, en daar de praktijken gadeslaan van 'the Dog', die toont dat met plezier aan bezoekers, hoe hij iemand doodslaat met een knuppel.
Dan zal je wel overtuigd zijn dat er menselijkere manieren zijn (die ik niet goedpraat) om iemand te doden.
Dit heeft absoluut helemaal , maar dan ook helemaal niets met het ijsberenforum te maken.
Ik verzoek de moderatoren van dit forum dan ook dringend de 2 filmpjes door rplover geplaatst
met onmiddelijke ingang te verwijderen.
Mensen die hier niet op deze aarde thuishoren, zoals verkrachters, moordenaars en terrorristen verdienen wat mij betreft een hele hoge straf en desnoods de doodstraf, maar dit hoeft niet ( in de vorm van het tonen van beelden ervan) extra belicht te worden..................en zeker niet op dit forum.
CLUBSPORT
21 juli 2008, 23:49
het verschil is buiten de barbaarsheid van stenigen denk ik het feit dat het door een opgeklopte menigte word uitgevoerd .
de executie echter word (al dan niet terecht ) door een rechtsinstantie uitgevoerd .
het feit dat een groep gewone mensen mensen zoals jij en ik zo opgejut kunnen worden dat ze iemand stenigen en zich zo makkelijk laten opkloppen tot moord is denk ik heel schokkend voor veel mensen .
het houd je als het ware een spiegel voor die zegt dat het laagje beschaving vaak maar heel dun is
rplover
21 juli 2008, 23:56
Bericht gewist door rplover, op verzoek van rplover.
Dat er in AGIJ onderwerpen worden besproken en belicht die niet tot de core van het forum behoren is niet zo zeer het issue. Dat mag en daar hebben we geen probleem mee.
De Filmpjes (heb ze niet bekeken) worden als schokkend ervaren en voegen wat mij betreft ook niets toe aan een eventueel punt in de discussie die men wil maken behalve dat leden zich er aan storen.
Dat is de reden om het bericht met de link naar de filmpjes weg te halen.
Big30
rplover,
voor dat we weer een hele discussie krijgen die helemaal nergens over gaat;
Ik heb zeker wel gelezen dat jij had gewaarschuwd de filmpjes te openen en ook dat de doodstraf in Iran volgt door middel van steniging bij overspel....................
Wat mij alleen heel erg stoort is de beide filmpjes. Ik vind niet dat dit thuishoort op dit forum ook al wordt je doorgelinkt naar een externe website.
Dit hoort hier gewoon niet, punt uit. Einde discussie.
En nee rplover, ik wil niet altijd gelijkhebben en ja rplover je mag reageren op mijn berichten, maar ik mag toch hopen dat jij ( ja zelfs jij, met verstand) ook inziet en begrijpt dat dit geen onderwerp van discussie op dit forum kan zijn...............
Jansen
22 juli 2008, 00:13
Ik ben voor de doodstraf
Ook wil ik deze uitvoeren als men mij daarom zou vragen bijvoorbeeld bij Dutroux.
Maar ook als bewezen is dat dat iemand kindermoordenaar is of andere onschuldigen heeft misbruikt.
Ook dieren mishandelen moet zwaar gestraft worden met afkappen van een hand.
Opsluiten kost geld en vroeg of laat komen deze idioten toch weer vrij.
Dus ophangen met al dat gespuis.:mad: ik walg van deze mensen.
De Beul.
De Beul.
Ik mag aannemen dat het doodslaan van een vlieg of mug die ons wel eens lastig valt niet onder dierenmishandeling valt?
Big30, die trouwens geen vlieg kwaad doet. Andersom wel :mad::D:mad:!
:wink::wink:
rplover
22 juli 2008, 00:23
Ik ben voor de doodstraf
Ook wil ik deze uitvoeren als men mij daarom zou vragen bijvoorbeeld bij Dutroux.
Maar ook als bewezen is dat dat iemand kindermoordenaar is of andere onschuldigen heeft misbruikt.
Opsluiten kost geld en vroeg of laat komen deze idioten toch weer vrij.
Dus ophangen met al dat gespuis.:mad: ik walg van deze mensen.
De Beul.
Vriend Jansen, weet jij wel waarover dit topic gaat?
Over onschuldige mensen, vrouwen die overspel hebben gepleegd en daarom gestenigd worden.
Rex heeft gevraagd deze filmpjes te verwijderen, omdat dat niks met het ijsberenforum heeft te maken.
Tja, dan gaan de mods nog mogen wissen.
Volgens mij hebben deze films wel toegevoegde waarde aan dit topic, aangezien "onschuldigen" door een gek gemaakte massa gestenigd worden, onschuldigen, die niks maar dan ook niks misdaan hebben.
Ik walg ook bij het kijken naar die filmpjes, maar ze kunnen niet genoeg vertoond worden, al was het alleen maar om aan te tonen hoe wij, mensen, handelen.
Dat jij nu voor of tegen de doodstraf bent, tja, dat is uiteraard je vrije keuze.
Ik ben tegen oog om oog, tand om tand, maar ik kan je best begrijpen, het zou maar je eigen kind zijn, wat Dutroux heeft misbruikt en gemarteld, verkracht, gefilmd en vermoord. Ik vrees dat er dan heel wat (mezelf incluis) wel de beul zouden willen spelen.
Maar om een vrouw te stenigen die het verkeerde vriendje kiest (omdat de godsdienst dat niet toelaat) of een vrouw te stenigen die overspel heeft gepleegd (lees: in feite verkracht is, maar overspel is overspel) hoop ik toch dat jij niet de eerste steen wil werpen ;)
:wink:
Picasso 1
22 juli 2008, 00:27
Ja, dat klopt. Verschillende redenen:
- de gestenigde vrouw heeft niemand vermoord, de executie in America betreft iemand die veroordeeld is voor moord. Overspel en moord kan je moeilijk op een lijn stellen.
- bij de executie in America heeft men niet de intentie de veroordeelde te laten lijden bij zijn doodgaan. Dit kan ik moeilijk stellen bij een steniging
- bij een Amerikaanse executie staat geen mensenmassa zichzelf te masturberen van genot tijdens het stenen gooien.
- haal niet het ergste uit mensen boven water door ze mee te laten doen aan zo´n bloedige en agressieve executie
En verder bereik je hier alleen maar mee dat we het Amerikaanse systeem gaan analyseren ipv goed door te laten dringen hoe walgelijk deze steniging is en deze volledig te veroordelen.
Discussies dienen apart gehouden te worden. Praten over Iran wanneer er over Iran gepraat moet worden en praten over America wanneer er over America gepraat moet worden. En niet op deze manier door elkaar mengen met als resultaat dat Iran er goed vanaf komt.
Ik bagatelliseer niks, maar heb weinig behoefte om over America te discussieren, of over de Ku Klux Klan, of over Hitler, de Paus of Sinterklaas wanneer de kern waar het nu om gaat is een walgelijke executie van een onschuldige weerloze vrouw in Iran.
Jansen
22 juli 2008, 00:29
Ja ik weet waar het over ging maar gaf alleen aan wanneer wel de doodstraf en dat geldt niet voor de andere zaken zoals stenigen bij overspel.
Man dan was ik allang dood geweest.
p.s. en die filmpjes hoeven van mij ook niet ik lees de telegraaf en dat is al erg genoeg.:green_smi
uurtje
22 juli 2008, 00:30
Nou, de films zijn al weg. Is dat erg? Ja en nee. Wellicht heeft het niet zoveel te doen met ons hobby. Maar er staat zoveel op deze site dat je zo 1,2,3 niet in verbinding met onze hobby brengt. En daarom is het ook weer jammer dat het weg is. Het geeft stof tot nadenken, alhoewel ik mij alleen maar in mijn mening gesterkt voel. Lekkere tolerante mensen daar in die landen. Ja, en ik ben er zelf ook geweest en weet hoe het er is. Net ff anders dan zoals "men" hier eist dat het zou moeten zijn.............