PDA

Volledige versie bekijken : Geen liefde zonder jaloezie?



RAUL7
6 juli 2009, 13:51
Horen jaloerse gevoelens in een goede relatie? Het ene lijkt ontegensprekelijk verbonden met het andere. Zelfs Catherine Millet, de Franse schrijfster die monogamie ridicuul achtte, beweert zelfs dat ze gek werd van de afgunst. Ook haar man had het niet begrepen op huwelijkstrouw. Dat staat op Elsevier.nl.

Basisvoorwaarde
Volgens de Amerikaanse psycholoog David Buss is jaloezie niet alleen normaal, maar zelfs noodzakelijk. In zijn boek 'Jaloezie, de Gevaarlijke Passie', omschrijft hij deze prikkeling als een basisvoorwaarde om een liefdesrelatie in stand te houden. Jaloezie zorgt ervoor dat de liefde niet als vanzelfsprekend wordt ervaren.

Turbulent
De Franse schrijfster Catherine Millet maakte komaf met het klassieke huwelijk. Enkele jaren geleden maakte ze heel wat ophef met haar turbulent liefdesleven. Ze schreef erover in een boek, " La Vie sexuelle de Catherine M.", waarbij ze het met jan en alleman en het liefst met verschillende mannen tegelijk deed.

Escapades
In haar boek pleitte ze voor het einde van het tradionele huwelijk als hoeksteen van de maatschappij. Steeds meer moet er openlijk gepraat worden voor andere samenlevingsvormen. Van communes tot minnaressen, parenclubs tot groepsseks: kost het gunnen van al deze amoureuze escapades aan de andere partner geen moeite?

Crisis
Toch wel, beweert de Franse schrijfster nu. In haar nieuwste boek 'Jour de Souffrance' vertelt ze nu hoe erg ze heeft geleden onder het gedrag van haar man. Haar relatiecrisis met de Franse schrijver Jacques Henric, duurde drie jaar.


http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/918709/2009/07/06/Geen-liefde-zonder-jaloezie-.dhtml

Zakkenleger
6 juli 2009, 14:01
...
Basisvoorwaarde
Volgens de Amerikaanse psycholoog David Buss is jaloezie niet alleen normaal, maar zelfs noodzakelijk. In zijn boek 'Jaloezie, de Gevaarlijke Passie', omschrijft hij deze prikkeling als een basisvoorwaarde om een liefdesrelatie in stand te houden. Jaloezie zorgt ervoor dat de liefde niet als vanzelfsprekend wordt ervaren.
...



Er wordt wel meer onzin beweerd door psychologen. Jaloezie is een ziekte en een teken van ongezonde neediness. Liefde en jaloezie verdragen elkaar niet. Per definitie.

Pistol Pete
6 juli 2009, 15:22
Als er stond: geen liefde zonder Jacoezi was ik het er mee eens. Liefde / sex in de jacuzi, great....

Jaloezie? nee, dat is alleen maar een slechte eigenschap.

Picasso 1
6 juli 2009, 17:23
Gezonde jaloezie lijkt me wel erg positief voor de relatie. De partner zal dit als een teken van liefde zien. Benauwende, intolerante, vrijheidsbeperkende, egoïstische jaloezie is daarentegen het begin van het einde van een relatie.

Zakkenleger
6 juli 2009, 17:30
Gezonde jaloezie lijkt me wel erg positief voor de relatie.
...

Contradictio in terminis. Jaloezie is nooit gezond. Toon mij een relatie waarin een partner 'gezond jaloers' is en ik toon je de neediness, het gebrek aan vrijheid en de angst. 't Is niet zo moeilijk allemaal, je moet het willen zien ;).

Picasso 1
6 juli 2009, 17:42
Contradictio in terminis. Jaloezie is nooit gezond. Toon mij een relatie waarin een partner 'gezond jaloers' is en ik toon je de neediness, het gebrek aan vrijheid en de angst. 't Is niet zo moeilijk allemaal, je moet het willen zien ;).

Jaloezie kan zeker gezond zijn. Als jij bijvoorbeeld een prachtige auto hebt die ik ook zou willen maar waar ik niet voldoende geld voor heb, dan kan mijn jaloezie zich op de volgende manieren uiten:
- ongezonde jaloezie: jou je mooie auto niet gunnen en me verheugen als die beschadigd wordt
- gezonde jaloezie: zelf er aan werken om ook eens zo'n mooie auto te kunnen rijden.

En als je vrouw anderen aandacht geeft:
- ongezonde jaloezie: boos worden op haar of ruzie maken met de man die ze aandacht gaf
- gezonde jaloezie: haar vertellen dat je best wel een beetje jaloezie voelde dat ze iemand anders zoveel aandacht gaf, maar dat je haar sociale vrijheid respecteert. Ik denk dat ze zich dan gestreeld zal voelen.

Zakkenleger
6 juli 2009, 18:03
Volgens mij maak je een misvatting door in je auto voorbeeld jaloezie met ambitie te verwarren. Als jij een prachtige auto hebt die ik ook wil, zal me dat stimuleren er voor te werken. Als ik jaloers ben, misgun ik je die auto, en zou ik bijv kunnen zeggen 'ach die auto is niet mooi' of roddelen over dat je die helemaal niet kan betalen etc.

In je 2e voorbeeld kun je je beter verheugen in dat je vrouw aantrekkelijk gevonden wordt (goed voor je ego, toch?). En dat ook leuk voor haar vinden. Het feit dat je dan jaloers bent duidt op onzekerheid aan jouw kant, angst om haar te verliezen en 'general neediness'. QED ;)

Picasso 1
6 juli 2009, 18:14
Het gaat om de mate van jaloezie.
Een bepaalde mate van jaloezie is zeker gezond voor je relatie. Als je geen enkele vorm van jaloezie voelt en geen grenzen aan je vrouw duidelijk maakt, dan zal dit mogelijk uitmonden in vrije seks met anderen met mogelijk nadelige consequenties voor je relatie. Te jaloers is ook niet goed want dat is benauwend voor een relatie en gebaseerd op angst.

Zie de volgende test waarin een bepaalde score als resultaat geeft "gezonde jaloezie" en deze aangemerkt wordt als meest bevorderlijk voor je relatie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/6797-test-ben-jij-te-jaloers.html

Zakkenleger
6 juli 2009, 18:28
Met alle respect, dat is natuurlijk een fluttestje. Daarmee toon je ook niet aan dat er gezonde jaloezie bestaat.

Daarnaaast klopt je argumentatie niet. Als je je partner volledig vertrouwt en vrij laat, hoeft dit niet tot overspel etc te leiden. Dat hangt nl niet af van of iemand wel of niet jaloers is, maar of je partner (of op dit forum, jezelf ;)) moreel betrouwbaar is, en zich houdt aan de belofte monogaam te blijven.

Wel denk ik dat angst (een oorzaak van jaloezie) ALTIJD slecht is voor je relatie. De literatuur staat vol met voorbeelden waarin jaloezie rampzalige effecten heeft. Voorbeelden van 'gezonde' jaloezie heb ik nog niet kunnen vinden. Wie wel?

Laten we even aannemen voor de discussie dat gezonde jaloezie bestaat. Hoe kun je onderscheiden wat gezonde en wat ongezonde jaloezie is? Is dat eenduidig vast te stellen?

Picasso 1
6 juli 2009, 18:35
De literatuur staat vol met voorbeelden waarin jaloezie rampzalige effecten heeft. Voorbeelden van 'gezonde' jaloezie heb ik nog niet kunnen vinden. Wie wel?


In het nieuws zie je ook weinig voorbeelden van zaken die goed gaan op de wereld. Geen nieuws is goed nieuws.
Ga jij een literair kunstwerkje lezen waarin drama ontbreekt? ;)



Laten we even aannemen voor de discussie dat gezonde jaloezie bestaat. Hoe kun je onderscheiden wat gezonde en wat ongezonde jaloezie is? Is dat eenduidig vast te stellen?

Door de mate van jaloezie te onderzoeken bij 'gelukkige' stellen wiens relatie langdurig stand houdt.

Zakkenleger
6 juli 2009, 18:37
In het nieuws zie je ook weinig voorbeelden van zaken die goed gaan op de wereld. Geen nieuws is goed nieuws.



Foute analogie. Geef liever voorbeelden van gezonde jaloezie, kan ik die ook ontkrachten :D.




Door de mate van jaloezie te onderzoeken bij 'gelukkige' stellen wiens relatie langdurig stand houdt.

Ga je gang. Iets onderzoeken wat niet bestaat, daar ga ik niet aan beginnen. :rofl:

Picasso 1
6 juli 2009, 18:44
Foute analogie. Geef liever voorbeelden van gezonde jaloezie, kan ik die ook ontkrachten :D.


Dan zou ik gelukkige voorbeelden moeten geven uit mijn privé omgeving. Van bekende personen kennen we vnl alleen de roddels en weten verder weinig van hun echte leven.



Ga je gang. Iets onderzoeken wat niet bestaat, daar ga ik niet aan beginnen. :rofl:

Bij voorbaat concluderen dat iets niet bestaat is jezelf hinderen om te leren.
De wat jij noemt fluttestjes zijn wel een teken aan de wand lijkt me.

Picasso 1
6 juli 2009, 18:46
Ik vind het overigens wel kwalijk dat je HLN niet vertrouwt :teuflisch

RAUL7
6 juli 2009, 18:53
Ik vind het overigens wel kwalijk dat je HLN niet vertrouwt :teuflisch

HLN heeft altijd gelijk en in dit geval Picasso 1 ook, EINDE DISCUSSIE :closed10[!

Zakkenleger
6 juli 2009, 19:09
Dan zou ik gelukkige voorbeelden moeten geven uit mijn privé omgeving. Van bekende personen kennen we vnl alleen de roddels en weten verder weinig van hun echte leven.


Vooral anekdotisch bewijs is helaas geen bewijs. :o



Bij voorbaat concluderen dat iets niet bestaat is jezelf hinderen om te leren.
De wat jij noemt fluttestjes zijn wel een teken aan de wand lijkt me.

Hee, jij beweert dat er zoiets is als gezonde jaloezie. Moet je dat ook onderbouwen.

Ik beweer dat jaloezie ongezond is. Geef mij maar voorbeelden en ik laat je zien waar dat in zit.

Niet terugkrabbelen, en wijzen naar 'betrouwbare' :rolleyes: tests.