PDA

Volledige versie bekijken : Nieuwe man zweert seks, vlees en carrière af



RAUL7
27 juli 2009, 13:39
In Japan staat er een nieuwe soort man op: de herbivoor. Dat betekent niet alleen dat hij een 'planteneter' is, hij interesseert zich ook niet in het 'vrouwelijke vlees'. Dit soort man wil de stereotiepe mannelijke rollenpatronen doorbreken omdat hij zo teleurgesteld is in het beleid tijdens deze economische crisis.

Traditie
Bijna de helft van de mannen tussen 20 en 34 jaar in Japan noemt zichzelf een 'herbivoor'. Deze man wil de traditionele verwachtingen op vlak van werk, liefde en consumptie doorbreken. In Japan wordt van mannen verwacht dat ze fulltime gaan werken na het afstuderen om zo hun vrouw en kinderen te ondersteunen. Maar de 'herbivoor' eet geen vlees, vindt carrière en auto's onbelangrijk en heeft geen behoefte aan een vrouw of seks. Ze hebben ook weinig zelfvertrouwen, spenderen veel tijd alleen en surfen vaak op het internet.

Rustig
De Japanse hotelmedewerker Roshinante is zo'n typisch voorbeeld van deze herbivoor. Hij houdt van een rustige, niet-competitieve levensstijl. "Tijdens mijn jeugd haatte ik het als mensen me vertelden dat ik me als een man moet gedragen. Ik denk niet dat ik het leven leidt dat mijn ouders voor mij uitgestippeld hadden", aldus Roshinante. "Ik werk maar halftime en maak mij zorgen over de toekomst van mijn job. Ook aan trouwen denk ik helemaal nog niet. Ik kan een huwelijk niet eens betalen, laat staan dat ik een vrouw vind."

Niet pronken
Deze nieuwe beweging van mannen lijkt een reactie te zijn van de bloeiende Japanse economie uit de jaren '80. "Dit soort man heeft altijd al bestaan, maar door de economische crisis stijgt hun aantal", aldus journalist Maki Fukasawa. "Door de harde tijden kregen tal van mannen een andere houding ten opzichte van consumptie. Toen alles goed ging, haalden mensen hun eigenwaarde uit hun geld. Maar deze 'herbivoren' kopen niet iets om ermee te pronken, deels omdat ze zich het simpelweg niet kunnen veroorloven."


http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/945490/2009/07/27/Nieuwe-man-zweert-seks-vlees-en-carriere-af.dhtml