PDA

Volledige versie bekijken : Autopech tijdens een clubbezoek!



Big30
14 augustus 2010, 23:35
Het leuke van de auto's tegenwoordig is dat ze zooo betrouwbaar zijn! OK, soms een electronica probleem, wel irritant maar ach vaal snel opgelost. Af en toe wat basis onderhoud en geen centje pijn, nou ja deze week liet ik een lampie branden en accu leeg, maar das ook zo gefixed met startkabels.

Olie en koelvloeistof gecheckd, voldoende profiel op de banden, remschijven niet te dun, uitlaat niet stuk? Karren maar en wat kan je gebeuren?

Aldus startte ik heden namiddag dan ook mijn bolide, vrolijk fluitend (zo'n vals toontje) om vergezeld van een fraai zonnetje naar Happy te gaan.

Tsja en toen even voor Venlo, motor sloeg opeens af, kon nog net een parkeerplaats bereiken en dacht shit tzal toch niet die XXT distributie zijn want meer dan dat kon ik niet bedenken.
Hmm. ANWB gebeld "nee klopt ben geen lid meer want ja auto's zijn zo betrouwbaar he mevrouw, ja meneer maar we sturen alleen hulp als U weer lid wordt en meteen betaalt en U weet dat U zelf voor eventuele transportkosten moet opdragen?", "tuurlijk mevrouwtje doen we meteen hoor die betaling".
Aldus gedaan en dan maar wachten, 30m, 60m en zie daar na 1u23m kwam wat geels aan. De reddende Engel zo dacht ik, maar nee het was de ANWB man.

Ik had nog even de hoop dat het probleem vrij triviaal was omdat de tank ook bijna leeg was maar helaas. Wat liters benzine bood geen soulaas.

Hmm zei ik ""meneertje kben bang dat het wel eens de ditributie zou kunnen zijn". Dus even de beschermkap wat opzij gedrukt en ja hoor daar lag ie een mooie gebroken riem. Die zo dacht ik, nog niet einde gebruik zou moeten zijn. Dus wel.

Kostte nog veel moeite een auto ambulance te vinden, had die ANWB meneer geen kaas van gegeten want hij was buiten zijn rayon werkzaam, maar na nog weer ruim een uur wachten kwam deze uiteindelijk toch aan op de plek des onheils.

Of ik een sleepoog had ik zei nee wel 2 tranende ogen, hooikoorts he, hij begreep het grapje niet. Maar ja sleepoog, was nog nooit geslepen.

Of ik ff contant de sleepkosten a la 350 euro af wou rekenen, kzei no problem want ik was op weg naar PHG en dus dat gaat wel lukken (nee dat zei ik dus niet :tongue:).

4u32m later was ik weer thuis en niet in PHG!

Sorry dit moest ik nu van me afschrijven!

Zuiver statistisch kan het toch niet zo zijn dat alleen ik wel eens autopech tijdens een clubbezoek heb gehad? Of toch wel?

Big30

MichelJ
14 augustus 2010, 23:43
Nee Big jij bent niet de enige die wel eens pech gehad heb. Ik heb met de brommert 2x pecht gehad naar GT toe, beide keren waren de zijwieltjes losgetrild. Ook een keer naar LR toe een lekke band gehad met de brommert :mad:.

Maargoed... effe serieus, is klote voor je zeg. Je bent nu al honderden euros kwijt en nog niets is gemaakt :eek:. Distributie vervangen is al duur, hoop niet dat je er ook nog motorschade bij hebt want dan wordt het helemal een duur grapje :frown:. Sterkte er mee!

Big30
14 augustus 2010, 23:53
Maargoed... effe serieus, is klote voor je zeg. Je bent nu al honderden euros kwijt en nog niets is gemaakt :eek:. Distributie vervangen is al duur, hoop niet dat je er ook nog motorschade bij hebt want dan wordt het helemaal een duur grapje :frown:. Sterkte er mee!

Die kans is wel groot ja op motorschade. Ben geen expert, maar grote kans dat de kleppen krom zijn en de zuigers hebben misschien ook een goede klap gehad.
Trapte dacht ik wel meteen de koppeling in en was bijna op de parkeerplaats dus laten we hopen dat het meevalt.

If not? Koop ik toch mooi een Dacia :biggrin::biggrin::biggrin:!

MichelJ
14 augustus 2010, 23:57
Als je wilt kun je mij brommert in het weekend wel lenen hoor :biggrin:


http://www.bikepics.be/Kreidler/Kreidler-001.jpg

The Joker
15 augustus 2010, 00:03
Wat ruk zeg.
Tip van de week: Zorg dat je altijd lid bent van een ANWB (kloon).
In dat geval was je 350 pleuro minder arm en had je met hooguit 2 uur vertraging alsnog in PHG gezeten met een vervangwagen ipv thuis met een gat in je neukbudget...
Weet niet hoe oud je wagen is, maar als die nog vrij nieuw is en op tijd dealer onderhoud heeft gehad kun je wellicht bij de fabrikant om een coulance regeling aandringen dat ze de boel tegen een vriendenprijsje fixen.
En anders voortaan weer met de roeiboot naar Duitsland...

Picasso 1
15 augustus 2010, 00:15
Op de groene kaart staat een nummer van Eurocross voor hulpverlening in het buitenland. Volgens mij heb je geen 'ANWB buitenland' nodig en ben je al verzekerd voor pech in het buitenland (sleepkosten, vervangend vervoer) middels je autoverzekering.
Weet niet zeker of het afhangt van welke type autoverzekering je hebt maar als het op je groene kaart staat, kun je mogelijk alsnog achteraf via de verzekeraar proberen je sleepkosten en eventueel vervangend vervoer te declareren.

Big30
15 augustus 2010, 00:20
Wat ruk zeg.
Tip van de week: Zorg dat je altijd lid bent van een ANWB (kloon).

Yep uiteindelijk had dat wel geloond! 2007 dacht ik ach ANWB, heb toch nooit pech betaal voor niets. Moest voor de ANWB hulp ook nog eens 225 euro of zo dokken en 8 euro voor de benzine.
En wat Pic1 net zegt dacht ik ook want volgens mij zitten sleepkosten al bij je autoverzekering. Maar dacht alleen in buitenland niet in NL maar ben daar niet zeker van. Het gebeurde zeg maar net na de Shell 10 km voor de Gulff voor de kenners. Toch blijf ik een fan van Italiaanse auto's! Nu een riem die voortijdig knapt en bij mijn vorige Italiaanse liefde knapte een klep af na 104 dkm en moest de motor worden vervangen.

Ach tis geen ramp wel een beetje zuur.

Picasso 1
15 augustus 2010, 00:25
Yep uiteindelijk had dat wel geloond! 2007 dacht ik ach ANWB, heb toch nooit pech betaal voor niets. Moest voor de ANWB hulp ook nog eens 225 euro of zo dokken en 8 euro voor de benzine.
En wat Pic1 net zegt dacht ik ook want volgens mij zitten sleepkosten al bij je autoverzekering. Maar dacht alleen in buitenland niet in NL maar ben daar niet zeker van.

Ach tis geen ramp wel een beetje zuur.

Ook voor Nederland staat op mijn groene kaart een meldings telefoonnummer en staan er verder kreten op zoals "Mobiliteitsgarantie" en "snelle reparatie". Heb me niet voldoende in verdiept maar het zou goed kunnen dat je met ANWB lidmaatschap onnodig dubbel verzekerd bent.
Maar goed, als je niet het telefoonnummer belt op je groene kaart dan loop je het risico dat ze moeilijk gaan doen over sleepkosten die je op andere wijze gemaakt hebt (voor zoverre je die gaat declareren).

Picasso 1
15 augustus 2010, 00:32
Een paar weken geleden onderweg naar Oase diep in Duitsland rijdend met een snelheid van 180 komt er plotseling stoom uit mijn motorkap :eek: en gaan de interne alarmlampjes aan. Je raadt het al, ik heb het hele weekend verplicht in Oase doorgebracht :tongue: wachtend op de reparatie van mijn auto.

Big30
15 augustus 2010, 00:41
Maar goed, als je niet het telefoonnummer belt op je groene kaart dan loop je het risico dat ze moeilijk gaan doen over sleepkosten die je op andere wijze gemaakt hebt (voor zoverre je die gaat declareren).

Dat is exact wat ik wou gaan zeggen! Lang geleden had je ook zo'n IRK van de ANWB maar dat dekte mijn verzekering al dus had geen toegevoegde waarde.

Ach je kunt het ook heel positief zien! De afgelopen 5 jaar ben ik ruw geschat meer dan 100 dkm naar de clubs in NRW en Hessen gereden zonder enig probleem.

Dus ja kwestie van statistiek zullen we maar zeggen. Kan een ieder gebeuren!

Stiffmaster
15 augustus 2010, 08:08
Een paar weken geleden onderweg naar Oase diep in Duitsland rijdend met een snelheid van 180 komt er plotseling stoom uit mijn motorkap :eek: en gaan de interne alarmlampjes aan. Je raadt het al, ik heb het hele weekend verplicht in Oase doorgebracht :tongue: wachtend op de reparatie van mijn auto.

Dan zal bij jou na zo`n weekend wel de stoom onder je badjas vandaan zijn gekomen P1 :biggrin::biggrin:

Gondolas9
15 augustus 2010, 08:42
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big30
Vrijdag de dertiende, een mooie dag om PHG weer eens te gaan bezoeken !

Big30

Was me veel te link vandaag (en was te laat ), dus Zaterdag 14 Augustus van een mooie dag in PHG genieten!

Zoiets neerschrijven (en Big deed dat in het meetingpoint-topic) is de goden verzoeken.



(misschien aanleiding tot een nieuw komkommertopic: ijsberen en bijgeloof :plapper: )

Mauriceyep
15 augustus 2010, 09:19
Zuiver statistisch kan het toch niet zo zijn dat alleen ik wel eens autopech tijdens een clubbezoek heb gehad? Of toch wel?Big30

Vervelend, maar het wordt nog vervelender als je stil staat op de parkeerplaats bij een club om 1.00 uur 's-nachts ... die mensen moeten er ook zijn :biggrin::frown: !!

Ik heb zelf een keer een autoongeluk gehad terwijl ik op weg was naar Bruggen. Ik werd geramd toen ik al in Duitsland was, door 2 lekkere Belgische meiden die zonder problemen daar hadden kunnen werken. Geen getuigen :angst: Gelukkig kon ik doorrijden en mijn dag nog goed maken ... leuke schadepostje :(

2 weken geleden 's-nachts teruggereden uit PSR. De ochtend erna start het kreng niet ... oeffff!

Succes met je bolide Big!

Dennis
15 augustus 2010, 09:55
Zelf 1 keer onderweg naar de FKK opgemerkt dat m'n auto wel heel veel witte rook achter zich had. En aangezien ik geen turbo heb, noch constant met gierende banden reed, was dat vreemd. Een blik onder de motorkap leerde dat de olievuldop er niet goed op zat (net olie laten verversen...). De olie was dus er boven weer uitgegooid door de motor en verbrandde op de hete delen van de motor en uitlaat. Vandaar de witte rook. Gelukkig op tijd bemerkt en olie bijgevuld en teruggereden naar huis (want met nog veel km's voor de boeg liever geen risico genomen om ergens te stranden midden in Duitsland op een nachtelijk uur).


Zo te lezen wordt dat een duur grapje Big! Op snelheid vliegen de kleppen en zuigers bij kans door het motorblok... Hoop dat het meevalt!

Goedemorgenallemaal
15 augustus 2010, 11:30
GMA 2x:
1 keer bij een afrit van de weg geglibberd.... Voorkant in de kreukels maar met tape op de motorkap nog naar huis gereden....
1 keer op weg opeens een warme motor, nou ja file dus ff laten afkoelen en toen weer rijden dan maar weer stoppen. gelukkig was ik lid van de wegenwacht dus al spoedig kwam daar het gele autotje aan... om weer door te rijden... even later was ie daar weer... om weer door te rijden.... hehe eindelijk parkeerde hij achter me...
Kapotte waterpomp, had ie niet bij de auto ambulance....dus al spoedig kwam daar de auto ambulance aan... om weer door te rijden... even later was ie daar weer... om weer door te rijden.... hehe eindelijk parkeerde hij voor me...

Waarom al dat op en neer rijden??? het gebeurde natuurlijk net op een plek waar wegwerkzaamheden zijn en de rijbaan zich in minstens 3 verschillende stroken had opgesplitst...


Toch blijf ik een fan van Italiaanse auto's! Nu een riem die voortijdig knapt en bij mijn vorige Italiaanse liefde knapte een klep af na 104 dkm en moest de motor worden vervangen.

Ach tis geen ramp wel een beetje zuur.

Ik heb een italiaanse tuintrekker. wacht maar tot er onderdelen moeten komen, dan blijf je wachten

The Joker
15 augustus 2010, 12:33
Je rijdt al naar Duitsland voor de vrouwen, doe dit dan ook in een Duitse auto als je van degelijkheid houdt...
Die Italiaanse barrels zijn leuk in de showroom, maar je moet er niet mee gaan rijden.
Naar mijn idee dekt de wegenwacht die Italiaanse rommel al niet eens meer, dus je kan dat lidgeld beter uitsparen :baeh:


Toch blijf ik een fan van Italiaanse auto's! Nu een riem die voortijdig knapt en bij mijn vorige Italiaanse liefde knapte een klep af na 104 dkm en moest de motor worden vervangen.

Jansen
15 augustus 2010, 17:42
Je rijdt al naar Duitsland voor de vrouwen, doe dit dan ook in een Duitse auto als je van degelijkheid houdt...
Die Italiaanse barrels zijn leuk in de showroom, maar je moet er niet mee gaan rijden.
Naar mijn idee dekt de wegenwacht die Italiaanse rommel al niet eens meer, dus je kan dat lidgeld beter uitsparen :baeh:


:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

Big30
15 augustus 2010, 17:43
:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

:mad::redface::wand::mad_6:

:wink2::wink2:

Jan_Wandelaar
15 augustus 2010, 18:23
(...)
doe dit dan ook in een Duitse auto als je van degelijkheid houdt
(...)Inderdaad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jan heeft slecht 1x in z'n leven het storings-lampje op z'n dashboard aan zien gaan. Dit was, hoe toevallig, op de terugrit na een club bezoek. Gelukkig betrof het een degelijk zes-pits geblazen petroleum-stel van Duitse makelij, waardoor de motor op een backup-sensor toch probleemloos bleef lopen. Het probleem bleek namelijk een sensor van een paar Euro die geen signaal meer gaf.

Kun je zeggen: koop ik een Seat of een Skoda, want daar zitten de motoren in van dezelfde fabrikant als dat zes-pits geblazen petroleum-stel. Kom je toch van een koude kermis thuis, want de motoren die de fabrikant in z'n C- en D-merken stopt lopen al gauw twee jaar achter qua product-ontwikkeling. En de backup-systemen die er in het A-merk (en de top-modellen van het B-merk) wel in zitten worden omwille van de kostenbesparing altijd achterwege gelaten op de C- en D-merken. Het is de grootste onzin dat je bij het A-merk louter betaalt voor de vier ringen op de grille. Maak maar eens een (echte) noodstop. Of rij de tank leeg (800km) zonder tussenstop (dan kan je onderrug je alles vertellen over het prijsverschil).

Vrijwel elke auto is geschikt voor ritjes in een straal van 150 kilometer rond je woonplaats. Heb je regelmatig een langere rit dan loont de aanschaf van een grote-mensen auto.

Wat betreft pechhulp onderweg:
Op je groene kaart kan van alles staan betreffende telefoonnummers voor hulp onderweg. Wat telt is wat er in je verzekeringspolis staat. Daar moet wel instaan dat je verzekerd bent voor hulp onderweg, anders betaal je het alsnog zelf. Pechhulp is bij vrijwel elke verzekeraar een aparte module, zelfs als je 'all-risk' verzekerd bent.

De ANWB heeft in Nederland de meeste pechhulpverleners op de weg, en de beste contacten met zusterorganisaties in het buitenland. Wanneer een pechgeval bij de ANWB binnen komt dan gaan mensen die lid zijn voor. Wanneer er 's-nachts een vrouw alleen met pech langs de weg staat dan zal deze om begrijpelijke redenen voorrang krijgen boven de andere pechgevallen.

Om die reden is Jan dan ook ANWB-lid. Wanneer een modern zes-pits petroleum-stel niet meer pruttelen wil, dan doe je daar zelf niets meer aan. Dan kan de wegenwachter even de elektronica uitlezen/resetten, maar vrijwel altijd is het dan afslepen naar de dealer om een onderdeeltje te vervangen (het is onmogelijk om voor alle merken en types alle reserveonderdelen in een gele VW-bus te proppen).

Over gebroken distributie-riemen:
Als je auto een non-interferentie motor heeft dan is het onmogelijk dat de zuiger in de hoogste stand een klep raakt die open is blijven staan omdat de distributie-riem gebroken is. Bij een interferentie motor is dit wel het geval.

Bij een gebroken distributie op een non-interferentie motor is het een kwestie van een nieuwe riem aanbrengen, en de compressie van alle cilinders meten. Bij compressieverlies op 1 of meer cilinders is het slechts een kwestie van de kop-pakking vervangen en alles is weer in orde.

Bij een gebroken distributie op een interferentie motor is de kans groot dat een zuiger een geopende klep raakt. In dat geval zal meestal de cilinderkop vervangen/gereviseerd moeten worden, wat kostbaar is.

Wanneer je een auto met interferentie motor hebt, en de distributie word aangedreven door een riem (i.p.v. een ketting, zoals bij grote-mensen auto's) dan is het aan te raden deze elke 80.000 km te vervangen. Rij zeker niet meer dan 120.000 km met dezelfde riem, want dat is vragen om problemen. Wanneer de distibutie-riem vervangen word, laat dan ook altijd de spanrol vervangen (tenzij je de auto binnen 2 maanden verkoopt :smile2:).

J.W.

Ascari
16 augustus 2010, 01:32
Wanneer je een auto met interferentie motor hebt, en de distributie word aangedreven door een riem (i.p.v. een ketting, zoals bij grote-mensen auto's) dan is het aan te raden deze elke 80.000 km te vervangen. Rij zeker niet meer dan 120.000 km met dezelfde riem

J.W.

Beste Jw, dit hangt toch sterk af van het merk en model auto die je hebt. Er zijn ook merken waarvan de distributie riemen pas bij 160.000 km vervangen dienen te worden. En ja die halen het gewoon.

"Alleen grote mensen auto's" hebben een ketting i.p.v. een riem?? Wat een flauwe kul zeg, er zijn genoeg goede auto's die een riem hebben i.p.v. een ketting. Trouwens die ketting kan ook kapot......

Goedemorgenallemaal
16 augustus 2010, 09:27
. Trouwens die ketting kan ook kapot......
Zoals iedere fietser wel weet. Maar ja, wandelaars misschien niet.

Saruman
16 augustus 2010, 10:23
Onlangs reed ik de parking op van Haus Panthera in Ratingen, en daar stond een Duitser met motorpech, die werd geholpen door de ADAC.

Je zal maar bellen "ik ..euh.. sta hier op een parking.. euh weet niet precies wat voor zaak het hier is, ben hier toevallig en dacht ik zet hem maar even op de parking .... euh, ... goed ik wacht to u er bent"

Horny_one
16 augustus 2010, 12:52
Zuiver statistisch kan het toch niet zo zijn dat alleen ik wel eens autopech tijdens een clubbezoek heb gehad? Of toch wel?

Big30

Heb ook eens pech gehad bij een club bezoek.

Ik had mijn autotje (koreaans model, nu chevrolet geheten) voor een buurt naar de garage gebracht vanwegen wat klachten: accu niet opladen, rode lampjes (nee, geen Baekelandplein). Dus nadat ik die auto opgehaald had bij de plaatselijke smidse ging ik naar de ijsberenverzamelplek in Roermond.

Daar me uitstekend vermaakt en onderweg op de heenweg weinig gemerkt, behalve dat ene lampje dat af en toch nog brandde. Maar ja, ging vanzelf soms weer uit. Dus dan was het weer in orde. Bovendien was ik lid van de wegenwacht. (tja een koreaantje en twee linkerhanden).

Op de terugweg begon de ellende, bij Baexem ging dat rooie lampje weer aan en uit. Dat was niet het ergste het begon te regenen en ik merkte dat mijn verlichting ook al wat minder werd.

Ik begon het flauwe vermoeden te krijgen dat ik mijn accu aan het leegtrekken was en dat ik wel eens mijn woonplaats niet zou halen.

Tussen Weert en Maarheeze de parkeerplaats opgezocht en daar de WW gebeld. En ja, naar een uurtje een gele wagen die me hielp. De accu was leeg en dus laten opladen door de wegenwachter.

Het was intussen opgehouden met regenen en het was nog nog maar een paar kilometer tot Eindhoven. Daar kon ik mijn auto bij kennissen veilig parkeren en verder reizen tot mijn woning.

Helaas Pindakaas, mijn accu trok het toch niet tot Eindhoven en heb tussen Leende en Eindhoven mijn bolide aan de kant moeten zetten en de volgende wegenwachter moeten roepen. Die kon niets doen en dus een sleepwagen geregeld. Dankzij mijn WW lidmaatschap werd ik nog gratis weggesleept tot mijn garage. Daar bleek later dat ze mijn defecte dynamo hadden vervangen door een maandagochtend product. Ook een gloednieuwe defecte dynamo.

Gelukkig heb ik genoeg tripjes naar saunaland gemaakt zodat ik kan zeggen dat zoiets maar hoogst zelden gebeurt.

Groeten, H1

Jan_Wandelaar
16 augustus 2010, 13:20
(...)
Trouwens die ketting kan ook kapot......

Het grootste risico bij een riem is slijtage aan de tandflanken, waardoor de riem een paar tandjes doorslipt. Voordat een riem door slijtage breekt zijn de tandflanken meestal al behoorlijk weggesleten. Een breuk van een distributieriem is meestal een z.g.n. geweldsbreuk, bijv. doordat de water/olie-pomp (die soms ook door de distributie aangedreven word) vastloopt (plotselinge 'ruk' aan de riem).

Ja, een ketting kan ook stuk. Het is echter vrijwel onmogelijk dat de ketting gedurende de levensduur een tandje verspringt, met alle motorschade van dien. Auto's voor echt grote mensen zijn zelfs voorzien van een dubbele distributieketting. Dat mag ook wel wanneer het een auto betreft waarbij een revisie-cilinderkop net zo duur is als 2 gloednieuwe Kia's.


(...)
Er zijn ook merken waarvan de distributie riemen pas bij 160.000 km vervangen dienen te worden. En ja die halen het gewoon.
Dat zijn non-interferentie motoren, waar bij het falen van de distributie-riem de schade beperkt blijft tot de riem zelf, en eventueel een koppakking. Voor minder dan €1.000 Euro aan reparatiekosten (bij de merkdealer, dus zo'n €350 bij de beun) ben je weer onderweg.

Een onjuiste spanning van de distributie-riem verkort de levensduur aanzienlijk. Wanneer een fabrikant 160.000 km garandeert dan zal er een zeer betrouwbare automatische spanrol gemonteerd zijn. Ook zal het geen auto betreffen waarvan verwacht word dat hij uren achtereen snelheden van boven de 160 km/h rijdt (lees: uren achtereen meer dan 4.500 toeren/min).

Over het algemeen hou je de intervallen aan die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributie-riem. Bij een interferentie motor zou ik het niet gokken, en gaan besparen op een distributie-riem. Wanneer bij zo'n motor de riem verspringt of breekt ben je duizenden Euro's verder (ook bij de beun) voor je weer onderweg bent. Zo rond de 100.000km de riem vervangen dus wanneer je een auto hebt met een interferentie motor.

Dan nog iets:
Bij auto's waarvan de interval voor de distributie-riem boven de 150.000 km ligt is de distributie vaak zeer moeilijk toegankelijk (hoeft toch niet zo vaak). Wanneer deze vervangen moet worden, dan loop je tegen hoge kosten aan, omdat er veel man-uren in gaan zitten om toegang te krijgen tot de riem (vaak meer dan 2x zo duur als een auto waar de riem om de 80.000 km vervangen moet worden, dus wat is uiteindelijk nu goedkoper?). Dat zie je terug in de inruil-prijs van de auto. Niemand met enig verstand van auto's koopt zo'n ding als hij net tegen de vervanging van de distributie-riem aanzit.

J.W.

Big30
16 augustus 2010, 16:17
Die kans is wel groot ja op motorschade. Ben geen expert, maar grote kans dat de kleppen krom zijn en de zuigers hebben misschien ook een goede klap gehad.
Trapte dacht ik wel meteen de koppeling in en was bijna op de parkeerplaats dus laten we hopen dat het meevalt.



Tsja en zo was het dus inderdaad :redface:! Garage hoefde niet eens te kijken want bij een kapotte riem is het einde verhaal voor de motor ... .

Kosten van andere motor + arbeidsloon daar koop je ook een leuke tweede hands voor :tongue:.

Sphinx
16 augustus 2010, 17:52
:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:


:mad::redface::wand::mad_6:

:wink2::wink2:

Laat ze maar lullen big: "Alfa's don't break down. They stop to be admired." :biggrin: :freu: ;)

Big30
16 augustus 2010, 17:56
Laat ze maar lullen big: "Alfa's don't break down. They stop to be admired." :biggrin: :freu: ;)

Zo is dat Spinx you are my man! Wo/do ben ik weer mobiel en inderdaad weer een Italiaans raspaardje :tongue:!

Bosco
16 augustus 2010, 18:18
Wo/do ben ik weer mobiel en inderdaad weer een Italiaans raspaardje :tongue:!

Dan kunnen we in ieder geval niet zeggen dat je een ezel bent. :biggrin::biggrin::biggrin:

Picasso 1
16 augustus 2010, 18:32
Big, ik denk dat Bosco met je wil carpoolen :biggrin:

The Joker
16 augustus 2010, 20:52
Over ezels en stenen gesproken.
Hopelijk is je neukbudget niet te hard aangetast, anders moeten we giro 555 maar openen voor Big30.



Wo/do ben ik weer mobiel en inderdaad weer een Italiaans raspaardje :tongue:!

Big30
16 augustus 2010, 20:57
Over ezels en stenen gesproken.
Hopelijk is je neukbudget niet te hard aangetast, anders moeten we giro 555 maar openen voor Big30.

Je staat er van versteld hoeveel je voor een Italiaans raspaardje dat rijp is voor sloop terug krijgt ;)!
Logisch de onderdelen afgezien van de motor dan vliegen weg, zo doe ik toch iets moois voor al die andere Ezels :biggrin:!

Jansen
16 augustus 2010, 21:04
Je staat er van versteld hoeveel je voor een Italiaans raspaardje dat rijp is voor sloop terug krijgt ;)!
Logisch de onderdelen afgezien van de motor dan vliegen weg, zo doe ik toch iets moois voor al die andere Ezels :biggrin:!

En Big toch E,500,- ?

Big30
16 augustus 2010, 21:06
En Big toch E,500,- ?

geen idee! ik weet alleen wat ik bij moest leggen, maar denk dat het zoiets zal zijn, iets meer of minder kwee nie!

noglangnietuitgewandeld
17 augustus 2010, 06:05
Ik rijd een degelijk Duits merk, maar mij overkwam het ook een keer. Op de linkerbaan ging ik ineens steeds langzamer en gas geven hielp niet. Noodgedwongen laveerde ik tussen de trucks door naar de vluchtstrook :angst:. Levensgevaarlijk. Het was gelukkig wel op de terugweg van een club, als het was misgegaan had ik in ieder geval niet ungepoppt voor Petrus gestaan:annieengel:. De A.N.W.B. gebeld, die gaven me het nummer van de A.D.A.C. en binnen een half uur was er een servicewagen. De man rommelde wat onder de motorkap en zei: 'start hem eens'. Jawel, hij draaide! Volgens hem was het de Förderpumpe, de opvoerpomp. Dat merk je pas als de tank meer dan half leeg is. Nu, bij stilstand, liep de motor weer, maar het zou niet voor lang zijn. Bij de eerste afrit was in een dorpje een Tankstelle. Hij wees me de weg en bleef achter me rijden tot we er waren. Volgetankt en alles okay. Formuliertje ondertekend, maar nooit een rekening voor gehad. En bij de garage dat pompje laten vervangen.
De techneuten onder ons zullen het wel herkennen, mij zei het niets.

Silvester
17 augustus 2010, 08:24
Silvester is ook gek van grote mensen auto's, kan daar uren over lullen en mijmeren, maar (non) interferentie zegt hem helemaal niets..
Dacht dat interferentie iets met electriciteit of stroom te maken had...?

Als ik het zo lees moeten we toch maar weer een dikke 8 mls/gallon amerikaan overwegen, die hebben nog gewoon stoterstangen...:hah:

:smoke:

Goedemorgenallemaal
17 augustus 2010, 08:34
Je staat er van versteld hoeveel je voor een Italiaans raspaardje dat rijp is voor sloop terug krijgt ;)!
Da's vast omdat ze nog zo "jong" zijn als ze rijp zijn voor de sloop.

Goedemorgenallemaal
17 augustus 2010, 08:37
Als ik het zo lees moeten we toch maar weer een dikke 8 mls/gallon amerikaan overwegen, die hebben nog gewoon stoterstangen...:hah:

:smoke:

Neem een Subaru. De eerste auto die het bij mij heeft uitgehouden zonder dat ie naar de garage moest voor wat anders dan de apk.

Gondolas9
17 augustus 2010, 08:50
Ik voel me zo kleintjes.
Al die beren rijden in dikke grotemensenauto's, en hebben en geven multiple orgasmes bij x-aantal dames tijdens één bezoek.

Het is niet eerlijk...

Goedemorgenallemaal
17 augustus 2010, 10:45
Ik voel me zo kleintjes.
Al die beren rijden in dikke grotemensenauto's, en hebben en geven multiple orgasmes bij x-aantal dames tijdens één bezoek.

Het is niet eerlijk...

Niet alles wat mensen over zichzelf schrijven moet je geloven, als het waar was zouden de parkeerplaatsen veel voller staan met dikke grotemensenautos met Nederlandse platen... En soms denk ik wel eens dat het "Grote DikkeBerenauto's"moet zijn.

Willem2
17 augustus 2010, 10:46
Ik voel me zo kleintjes.
Al die beren rijden in dikke grotemensenauto's, en hebben en geven multiple orgasmes bij x-aantal dames tijdens één bezoek.

Het is niet eerlijk...

Je hebt zeker ook nog een halve dop op je kop :rolleyes: ....... Calimero :biggrin: ;)

Picasso 1
17 augustus 2010, 11:29
Ik voel me zo kleintjes.
Al die beren rijden in dikke grotemensenauto's, en hebben en geven multiple orgasmes bij x-aantal dames tijdens één bezoek.

Het is niet eerlijk...

Valt wel mee, toppie balanceerde op de twee linkerwielen van zijn Ford ka, Scoobert gebruikt een prehistorische auto met gepatenteerde voetaandrijving, MichelJ gaat met zijn met folders volbepakte brommert, Ace gebruikt zijn Jolly Jumper en de draf wordt bepaald door de melodie van zijn mondharmonica, The Saint gebruikt elk middel dat hem naar zijn doel brengt, SFL stuitert met zijn rodeostier, Jetliner gebruikt zijn jet en landt met de parachute, Janjanjan heeft geen auto en creeert dan maar zijn eigen sfeer in een ramenbuurt, Extince heeft alleen maar een papiertje want hij houdt meer van theorie dan van praktijk, Rex rent achter zijn worst aan, Flipper zwemt naar de clubs en Big gebruikt zijn roeiboot.

Ik weet zelf ook niet of dit allemaal eerlijk is :rofl:

Jansen
17 augustus 2010, 11:51
Beste Jw, dit hangt toch sterk af van het merk en model auto die je hebt. Er zijn ook merken waarvan de distributie riemen pas bij 160.000 km vervangen dienen te worden. En ja die halen het gewoon.

"Alleen grote mensen auto's" hebben een ketting i.p.v. een riem?? Wat een flauwe kul zeg, er zijn genoeg goede auto's die een riem hebben i.p.v. een ketting. Trouwens die ketting kan ook kapot......

Klopt er zijn auto,s die pas bij 120.000km vervangen hoeft te worden zoals Audi.
Dus je moet nu je eigen broeksriem maar wat strakker aan trekken.;)

Grote mensen auto,s ? een BMW 1 of 3 serie hebben ketting maar ook dat zijn auto,s voor een modale clubbezoeker.:gruebel:

Jansen
17 augustus 2010, 11:56
Ik voel me zo kleintjes.
Al die beren rijden in dikke grotemensenauto's, en hebben en geven multiple orgasmes bij x-aantal dames tijdens één bezoek.

Het is niet eerlijk...

Nou Gondolas dat valt wel mee;

De Sousa komt met de trein
Extince komt helemaal niet meer
Big30 probeert altijd te carpolen (jij rijd en hij rijd mee)
Sonny heeft een clubtaxi bedrijf en rijd heel Duitsland rond.
W2 komt achter op de fiets van Gaby
Picasso komt alleen als hij een lift krijgt dus vaak zien we hem niet (niet iedereen neemt een spanjaard mee die langs de weg staat )

En er zijn vele die carpolen rex met Timjava en Joepi met Janv

Dus het valt wel mee zo kan ik mijn vette bak gelukkig wel kwijt bij de clubs met Belgisch kenteken :biggrin:

Jansen
17 augustus 2010, 12:01
Laat ze maar lullen big: "Alfa's don't break down. They stop to be admired." :biggrin: :freu: ;)


Ik herken deze schrijver niet Jasnen :confused:
:biggrin::biggrin::biggrin:

Willem2
17 augustus 2010, 12:05
Ik herken deze schrijver niet Jasnen :confused:
:biggrin::biggrin::biggrin:

Ik ook niet Kuifje :biggrin: ;)

Sphinx
17 augustus 2010, 17:11
Ik voel me zo kleintjes.
Al die beren rijden in dikke grotemensenauto's, en hebben en geven multiple orgasmes bij x-aantal dames tijdens één bezoek.

Het is niet eerlijk...

Grinnik, denk maar zo Gondolas, beter een kleine die steigert, dan een grote die weigert ;)

Gondolas9
17 augustus 2010, 17:43
Da's dus die van Big (what's in a name), die grote die weigert (auto bedoel ik).

Big30
17 augustus 2010, 17:51
Silvester is ook gek van grote mensen auto's, kan daar uren over lullen en mijmeren, maar (non) interferentie zegt hem helemaal niets..
Dacht dat interferentie iets met electriciteit of stroom te maken had...?
:smoke:

Ik heb ook geen verstand van auto's en techniek maar als ik dan toch wat moet schrijven het volgende!

In een motor gaat het allemaal om de juiste timing en dat komt vrij nauw en precies. De riem/ketting drijft de nokkenas aan die op zijn beurt bepaalt wanneer de de inlaat en uitlaat kleppen opengaan. Zit de zuiger boven moeten beide kleppen gesloten zijn en dat is ook het moment dat de vonk wordt gegeven en de ontbrandingslag komt. Zolang bij een motor de riem normaal zijn werk doet kunnen de kleppen nooit de zuiger raken de timing is hierop aangepast.

Breekt de riem dan zal bij de meeste motoren de klep de zuiger raken en kan er grote schade ontstaan. Bij een non-interferentie motor is het design zo dat ook in die situatie (maar niet altijd!) de kleppen de zuiger niet kunnen raken en dus de schade relatief beperkt blijft.

Het woord interferentie is niet zo vreemd gekozen, betekent eigenlijk storing maar is ook het verschijnsel dat bv. 2 watergolven elkaar soms kunnen versterken (als ze in fase zijn) of kunnen opheffen als ze uit fase zijn.

Dus het is een kwestie van de juiste timing. Net als bij een motor: ontsteking, moment dat de kleppen open en dicht gaan moet getriggerd zijn met de positie van de zuiger in de cylinder.
Op oude motoren barst het ook nog van de graden verdeling bij de verdeler en bij de riem om er voor te zorgen dat alles op het juiste moment t.o.v. elkaar plaats vindt. Tegenwoordig neemt de electronica veel van de ze functies over.

Maar goed belangrijkste is riem stuk timing valt weg en bij een interferentie motor loop dan bijna alles in de soep!

De keuze riem of ketting heeft niets met grote mensen auto's of zo te maken maar meer met de traditie van het merk. De ketting is het wat verouderde concept maar nog steeds bij sommige merken in gebruik. Maakt wat meer lawaai (dat valt op te lossen) en neemt meer ruimte in beslag.

Maar nogmaals verstand van auto's en techniek heb ik niet!

Viva Italia :freu::freu::freu:!

janjanjan
18 augustus 2010, 21:21
Moderne auto’s zijn leuk! zolang ze het doen… De motorruimte is volledig dichtgebouwd, alleen toegankelijk voor Japanse kinderhanden, en volgehangen met diverse elektronica, sensoren, etc. Uitdaging: probeer eens een startmotor te vervangen van een moderne Citroen. 3 bouten toch :confused: Zes uur later sta je vloekend je handen schoon te maken :mad: Tip: gun de garage een boterham.

Weer verder. Opsporen van een storing is vaak vele malen duurder dan de reparatie ervan. Zelf kan je praktisch niets meer, monteurs zijn weer afhankelijk van een pc die het zooitje uitleest :hammer:

Maar een distributieriem is (doorgaans) een kwestie van tijdig vervangen, per x-aantal km’s of bepaald tijdsinterval (uitdroging), anders zegt ie knap, maar bedoelt ie eigenlijk: doei, krijg de klepjes maar tegen je zuigertjes! :wink2:

Ik rij dan ook een deu sje voo, voeten gestoken in geitenwollen sokken ('gebrijdt' door m'n oma!), stuur links (tis geen US of A!), nog de müsli herkauwend en pijp in m’n mond. Boudewijn de Groot is, ‘Welterusten Meneer de President’ net hoorbaar boven het windgeruis bij de topsnelheid van een dikke 82 heuse kilometers per uur. Uit de stereo-installatie met (jawel! zeer luxe!!) een heus cassettedeck (cd’s zijn nieuwerwetse rommel m.i.), rijdend richting raambuurt voor de betere service en sfeer :rolleyes: Bij pech is ut trouwens erg simpel, motorkap open, contactpuntjes bijstellen, bougies schoonborstelen, een kruisje slaan (meestal twee) de boel aanslingeren met de ouderwetse zwengel en goan…


;)

tifkad
19 augustus 2010, 03:42
Maar nogmaals verstand van auto's en techniek heb ik niet!

Viva Italia :freu::freu::freu:!

Maar heb je misschien verstand van het invoeren van gebrauchtwagen uit Duitsland naar Nederland (of vanuit een ander Europees land). Ik heb me laten vertellen dat dit zeer voordelig kan zijn?

Op de site mobile.de heb ik zelfs mooie tweedehands auto's te koop zien staan uit Roemenie of Italie.

Ik hoop dat de link werkt:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?__lp=24&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=13&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=2004-01-01&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&categories=Limousine&lang=de&id=134585072&pageNumber=1

T.

Dolfie
17 november 2011, 20:04
Vanmiddag starte mijn auto niet meer.Bijstand gebeld en wagen weggesleept naar de garage.
Bleek er iets met de besturingselektronica te zijn,euvel opgelost tegen de vroege avond en nu ik rijd terug.

Nadien begon ik na te denken:rolleyes:
Als dit buiten Belgie had plaatsgevonden was ik de pineut want mijn,trouwens goede, bijstand heeft enkel dekking in Belgie.
Toen begon ik nog iets verder na te denken :

Stel je zit je lekker te amuseren in één der Duitse clubs en het is er meestal zo leuk dat je bijna als laatse de deur uitgaat...je gaat naar je auto en hij start niet meer:eek:
Kan je dan de Shuttle dienst van Big30 oproepen:biggrin:
Het zal je maar overkomen nu in de koude wintermaanden...

Grtz,Dolfie

Big30
17 november 2011, 20:45
Kloten Dolfie maar kan gebeuren (n.b bericht verplaatst naar een al bestaand topic hierover)!

Zeker de electronica van een auto wil wel eens wat kuren hebben. Een koppeling, uitlaat, distributie riem blijven onderdelen die het wel eens kunnen begeven. Ik weet er over mee te praten uit eigen ervaring.

Paar maanden geleden met een bevriend beertje in zijn oer degelijks Duits mobiel stonden we ook opeens stil in een plaats in NRW en waren we op vervangend vervoer aangewezen.

Jansen
17 november 2011, 21:16
Kloten Dolfie maar kan gebeuren (n.b bericht verplaatst naar een al bestaand topic hierover)!

Zeker de electronica van een auto wil wel eens wat kuren hebben. Een koppeling, uitlaat, distributie riem blijven onderdelen die het wel eens kunnen begeven. Ik weet er over mee te praten uit eigen ervaring.

Paar maanden geleden met een bevriend beertje in zijn oer degelijks Duits mobiel stonden we ook opeens stil in een plaats in NRW en waren we op vervangend vervoer aangewezen.

Zo dat is mooi pech dan vertel ?
Ik was ook met een bevriende beer in NRW en had ook pech na een excursie in Krefeld het werd wel nachtwerk om naar huis te gaan maar na enkele dagen
even terug gegaan en het Laufhaus leren kennen door dit electronisch mankement aan de Duitse auto.

uurtje
17 november 2011, 21:22
ik was ooit eens in VV en kwam daar 2 gasten tegen. Hun auto was onderweg, net voor de Nederlandse grens kapot gegaan. Auto naar de dealer gesleept, vervolgens hadden ze een hotel genomen en zaten praktisch 2 dagen in VV. Het schijnt dus ook zo te kunnen ...:)

ilovethaigirls
17 november 2011, 21:28
@ Dolfie
Ik heb een polis afgesloten voor pechverhelping in gans Europa en dat kost me 90 euro per jaar of zoiets. Kan je als optie bij je autoverzekering nemen en dan kom je voor geen onaangename verrassingen en vooral geen extra kosten te staan.

Als ik het nou zou voorhebben als ik er naartoe rijd, dan zou het nog geen probleem zijn, maar meestal is mijn portefeuille na een GT bezoek niet meer zo heel erg gevuld :redface: .

bosbeer
20 november 2011, 12:30
Je kunt ook gewoon lid worden van de wegenwacht. Zelf heb ik dekking voor Nederland, woonplaatsservice ( komen ze ook bij je thuis), hulp in Europa, en vervangende auto in Europa, incl. Nederland. Dat laatste in het geval de auto niet dezelfde dag rijdend gemaakt kan worden. Dat kost slechts 10 euro meer. Het totaalbedrag daarvoor is ca 120 euro per jaar. Met zo'n vervangende auto kun je dan in elk geval naar huis, en dan ga je met die auto weer terug om je eigen auto op te halen als deze klaar is. Voor een heel jaar ben je dan minder kwijt dan 1 avondje clubbezoek. Kan je een hoop narigheid besparen.

xam1153
12 februari 2012, 00:05
Een heel ander verhaal.
Ik hoorde laatst van een club bezoeker, die onderuitging en zijn been brak.
Naar het ziekenhuis in Belgie.
Hoe vertel je dat aan je achterban?

bosbeer
12 februari 2012, 00:59
Een heel ander verhaal.
Ik hoorde laatst van een club bezoeker, die onderuitging en zijn been brak.
Naar het ziekenhuis in Belgie.
Hoe vertel je dat aan je achterban?

Gewoon pijn lijden en achter het stuur kruipen. Naar huis of tenminste zorgen in je thuisland te komen bij een tankstation, dan kun je in elk geval zeggen dat je daar gevallen bent bij het uitstappen o.i.d. Het mooiste is dat je in een automaat rijdt en je linkerbeen breekt. Koppelen en remmen kan met een gebroken poot knap pijnlijk zijn, lijkt me.

Costana
12 februari 2012, 14:51
1 tip die ik alvast kan meegeven: goede slaapzak in de koffer leggen !

Alabama
12 februari 2012, 14:57
Je kunt ook gewoon lid worden van de wegenwacht. Zelf heb ik dekking voor Nederland, woonplaatsservice ( komen ze ook bij je thuis), hulp in Europa, en vervangende auto in Europa, incl. Nederland. Dat laatste in het geval de auto niet dezelfde dag rijdend gemaakt kan worden. Dat kost slechts 10 euro meer. Het totaalbedrag daarvoor is ca 120 euro per jaar. Met zo'n vervangende auto kun je dan in elk geval naar huis, en dan ga je met die auto weer terug om je eigen auto op te halen als deze klaar is. Voor een heel jaar ben je dan minder kwijt dan 1 avondje clubbezoek. Kan je een hoop narigheid besparen.

Dat heb ik ook en ook al weleens profijt van gehad. Soms moet je even wachten, maar da's beter dan je vrouw moeten bellen of ze je even op wil komen halen bij de GT of LR ofzo omdat je auto niet meer wil starten. :)

Big30
19 april 2013, 20:00
Ik had vandaag teveel olie bijgevuld waardoor een gigantische blauwe wolk achter me opdook als ik verkwistend gas gaf. Bovendien trok hij op tot 80/90 en dat was het dan. Garage zei dat ik rustig kon rijden en maandag even de zaak aftappen en opnieuw vullen.
Is toch zelf ook heel eenvoudig te doen? De olie aftapplug eruit schroeven en je hoeft zelfs niet alle olie af te tappen, gewoon na 1-2 liter de plug er weer op schroeven, lukt dat niet dan alle olie opvangen, plug erop en dan weer bijvullen.

krukar
19 april 2013, 20:20
Als er zoveel teveel olie in je carter zit dat je auto blauw gaat roken, ga dan vooral NIET rijden, dat betekent namelijk dat je krukas als slagroomklopper fungeert en olie via de inlaat de verbrandingskamer induwt, als je zo gaat rijden rijd je je motor aan gort.

Beste kun je doen wat big zegt, zelf even olie aftappen, is niets aan.

Volgende keer als je gaat bijvullen steeds een halve liter erin, paar minuutjes wachten en dan peilen. Ala het peil dan nog te laag is gooi je nog ren halve liter erin, enz.

Badslippers
19 april 2013, 21:24
Is toch zelf ook heel eenvoudig te doen? De olie aftapplug eruit schroeven en je hoeft zelfs niet alle olie af te tappen, gewoon na 1-2 liter de plug er weer op schroeven, lukt dat niet dan alle olie opvangen, plug erop en dan weer bijvullen.


Als er zoveel teveel olie in je carter zit dat je auto blauw gaat roken, ga dan vooral NIET rijden, dat betekent namelijk dat je krukas als slagroomklopper fungeert en olie via de inlaat de verbrandingskamer induwt, als je zo gaat rijden rijd je je motor aan gort.

Beste kun je doen wat big zegt, zelf even olie aftappen, is niets aan.

Volgende keer als je gaat bijvullen steeds een halve liter erin, paar minuutjes wachten en dan peilen. Ala het peil dan nog te laag is gooi je nog ren halve liter erin, enz.

Ik zet het maar onder deze draad. Klopt helemaal wat jullie zeggen. Echter, ik heb twee linker handen en ben al blij als ik de ruitensproeiervloeistof kan bijvullen. Oliepijlstok? Waar moet die in? Ik weet wel waar ik morgen mijn eigen pijlstok in ga steken!

Inderdaad Krukar dit is wat ze me ook bij de garage vertelden. Te veel olie kan net zo funest zijn als te weinig olie. Dat wist ik dus niet (en ik maar liter na liter er in gooien) maar de monteur maakte mij dat duidelijk en zei dat ik absoluut niet ver moet gaan rijden. Een paar kilometer kon geen kwaad (moet immers maandag ook naar de garage rijden).

Big30
19 april 2013, 21:56
Ik zet het maar onder deze draad. Klopt helemaal wat jullie zeggen. Echter, ik heb twee linker handen en ben al blij als ik de ruitensproeiervloeistof kan bijvullen. Oliepijlstok? Waar moet die in? Ik weet wel waar ik morgen mijn eigen pijlstok in ga steken!
LOL, volgens mij weet je echt wel de oliepijlstok te vinden maar heb je gewoon geen zin in dit klusje en dat kan ik me ook wel goed voorstellen :wink:.

Zo af en toe oliepijl checken kan geen kwaad al verbruiken motoren tegenwoordig maar weinig of helemaal geen olie, was vroeger voor de tankstations makkelijk bij verdienen zeker in Frankrijk want daar bleek altijd dat je te weinig olie had als je tenminste zo dom was dat door zo'n foute garage te laten checken.

Olie pijl checken bij koude motor hoeft bij de meeste motoren niet meer, sterker nog bij bepaalde merken moet je juist de olie warm pijlen.

Bluebear
19 april 2013, 22:02
Waarom rijdt je morgen niet de eerste de beste unigarage binnen? Dit aflaten van de olie en het opnieuw bijvullen is voor hun een fluitje van een cent. Zeker als je een beetje meelij opwekt dat je als technobeet een foutje hebt gemaakt en je de wagen dit weekend dringend nodig hebt. Voor je het weet hang jij je klootjes in de whirlpool. Je laat je toch geen leuk neukweekend door de neus boren. :noproblem[1]: ;) :biggrin:

Badslippers
19 april 2013, 22:28
Waarom rijdt je morgen niet de eerste de beste unigarage binnen? Dit aflaten van de olie en het opnieuw bijvullen is voor hun een fluitje van een cent. Zeker als je een beetje meelij opwekt dat je als technobeet een foutje hebt gemaakt en je de wagen dit weekend dringend nodig hebt. Voor je het weet hang jij je klootjes in de whirlpool. Je laat je toch geen leuk neukweekend door de neus boren. :noproblem[1]: ;) :biggrin:

Ik heb inmiddels al mijn mannetje gebeld. Die heeft een tuindersloods omgebouwd tot hobbygarage en die heeft 's middags nog wel een gaatje. Misschien dat-ie daarna samen met mij nog wat olie wil gaan pijlen in "Golden Time". Zuigertjes controleren is ook een mooie activiteit. Maar ja, die knakker is gelukkig getrouwd, hoewel zijn vrouw hem alleen nog maar kent van de trouwfoto aan de muur zo vaak zit-ie te klussen.

rob45
19 april 2013, 22:38
Leek het op zoiets ?

Met de vlam in de pijp kan het verschrikkelijk eindigen.
Dus beste vriend rij rustig morgen !

Knabbel
19 april 2013, 23:33
In het kader van m'n vlam die me pijpt geeft Horny One gratis APK adviezen:

https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?23508-Nicky-(Duitse)&p=275#post275

noglangnietuitgewandeld
20 april 2013, 08:27
Een paar winters geleden kom ik op een besneeuwde zaterdagavond totaal sufgeneukt FKK van Goch uit, stap in de auto, wil dat kreng niet starten. Accu kon het niet zijn, die was pas nieuw. De ADAC gebeld. Waar staat u? Eh, in Goch, eh Benzstrasse sechsundzwanzig....

Half uurtje later kwam de servicewagen. De man moet wel haast wel hebben geweten dat hij voor een hoerenkast stond, want zo groot is Goch nou ook weer niet, maar hij liet het in ieder geval niet merken. Mijn vermoeden werd door hem bevestigd, waarschijnlijk de starter. Hij sleepte me naar een garage in de buurt. Er zat niets anders op dan een taxi naar huis te nemen. Gelukkig staat dat huis niet in de randstad, voor de prijs van een gemiddeld kamerbezoekje met een FT was ik weer binnen. Tegen mevrouw Uitgewandeld gezegd dat het onderweg op de snelweg was gebeurd, niet iedereen hoeft tenslotte alle details te weten. Ze was allang blij dat het zo goed afgelopen was. Later die week even samen met haar in haar boodschappenkarretje naar Goch om de bolide weer op te halen. En zo kwam er weer een streepje bij op m'n kerfstok.

Nacho
10 mei 2013, 22:25
Ik heb ook in België een verzekering afgesloten voor pechverhelping en heb ook voor Europa erbij genomen. Ik betaal € 69 per jaar, maar dat is dan wel zonder vervangwagen.
Hopelijk heb ik het niet meteen nodig of kunnen ze hem rijklaar maken ter plaatse. Ze komen ook desnoods bij mij thuis.

KevinK
11 mei 2013, 07:52
Bij GT heb ik wel eens het licht van de auto laten branden. Tegenwoordig heeft GT zelf een starthulp en hoef je geen taxi hiervoor te bellen.

Bluebear
11 mei 2013, 08:46
Bij GT heb ik wel eens het licht van de auto laten branden. Tegenwoordig heeft GT zelf een starthulp en hoef je geen taxi hiervoor te bellen.

Het licht van je auto laten branden? Waar zat je met je gedachten toen je daar arriveerde? Het bloed was zeker weggetrokken naar een andere plaats. :roll3: :biggrin:

sander_33
11 mei 2013, 11:45
Gelukkig nog nooit pech gehad onderweg naar een club afkloppen maar

aamu
13 mei 2013, 14:45
Ik heb ook in België een verzekering afgesloten voor pechverhelping en heb ook voor Europa erbij genomen. Ik betaal € 69 per jaar, maar dat is dan wel zonder vervangwagen.Hopelijk heb ik het niet meteen nodig of kunnen ze hem rijklaar maken ter plaatse. Ze komen ook desnoods bij mij thuis.

Ik zou vervangend vervoer buitenland er bij nemen, dat is vaak niet zo duur. Zelf heb ik een half jaar terug mijn auto laten wegslepen met pech naar Nederland vanaf Magnum. Kreeg keurig een Duitse auto mee die ik pas een paar dagen later hoefde in te leveren bij mij thuis om de hoek. Zo doende kon ik nog het hele weekend in Duitsland blijven en fatsoenlijk thuis komen :)

Wijze grijze
13 mei 2013, 15:20
Zelf heb ik al jarenlang een Duitse ADAC PlusMitgliedschaft. Kost EUR 79,50/ 12 mnd en kan op elk moment aangegaan worden

Deze biedt Europa dekking inclusief dekking bij jou thuis voor de deur. Dan komt je gewoon de Nederlandse ANWB helpen, zonder dat je dit een cent kost.
Kan de auto niet meteen gerepareerd worden dan geldt
Ihr Fahrzeug ist in Europa aufgrund einer Panne - in Deutschland mindestens 50 km vom Wohnort entfernt - oder eines Unfalls ausgefallen und kann auch am folgenden Tag nicht mehr fahrbereit gemacht werden. Die Leistung erhalten Sie auch, wenn Ihr Fahrzeug gestohlen wurde.
Das leisten wir für PlusMitglieder:


mietkostenfreies ADAC ClubMobil (ADAC eigener Mietwagen) für max. 7 Tage in Deutschland oder
Übernahme von Mietwagenkosten im europäischen Ausland für die direkte Heimreise zum Wohnsitz bis zu 500 EUR oder
Vermittlung eines Mietwagens für bis zu 7 Tage à 52 EUR oder
Übernahme von Bahnfahrtkosten 1. Klasse oder von Flugkosten (Economyclass, ab einer Entfernung von 1.200 km vom Wohnsitz) zum Wohnsitz
Kostenübernahme für Kurzfahrten mit öffentlichen Verkehrsmitteln und Taxi bis 30 EUR

Zie voor een totaal overzicht van de dekking:
http://www.adac.de/mitgliedschaft/leistungen/default.aspx?ComponentId=8862&SourcePageId=62927

Als je je aanmeldt, laat dit dan altijd door iemand doen die reeds ADAC lid is. De ADAC geeft namelijk niet misselijke welkomstcadeaus weg. Deze krijg je niet als je je zelf aanmeldt. Zie
https://www.adac.de/mitgliedschaft/freunde-werben/default.aspx

Goedemorgenallemaal
13 mei 2013, 15:44
Als je je aanmeldt, laat dit dan altijd door iemand doen die reeds ADAC lid is. De ADAC geeft namelijk niet misselijke welkomstcadeaus weg. Deze krijg je niet als je je zelf aanmeldt. Zie
https://www.adac.de/mitgliedschaft/freunde-werben/default.aspx
Jaja, heb je nog suggesties voor een ADAC lid dat dat zou willen doen?

Wijze grijze
13 mei 2013, 15:54
Geen probleem hoor. Stuur me maar een IM. Dan regelen we onderling wel iets.