Volledige versie bekijken : Te hard rijden......
Paulschen
14 oktober 2010, 19:04
Ben eens benieuwd, iedereen geeft wel eens te veel gas. 120 km/h op de snelweg, 80 op de binnenwegen of 50 in de stad, iedereen gaat wel eens te hard....:gruebel:
Soms per ongeluk, soms met opzet omdat het wel eens leuk is flink te gassen.
Maar hoeveel te hard heb je wel eens gereden. Wat is je maximum hoeveel je over de toegestane snelheid gegaan bent?
(Dit ga ik winnen, het langste vreemd gaan, of de meeste hoeren of clubs bezocht verlies ik grandioos, maar dit gaan we winnen)
:biggrin:
Alabama
14 oktober 2010, 19:13
Pfff.... ben weleens met bv 180 km/h over 'n 90 stuk gegaan op de snelweg.... Weet het zo niet precies. Vervelendste geconstateerde overtreding was er eentje van 49 km/h te hard na correctie.
Ascari
14 oktober 2010, 19:19
Op de snelweg: 225 km waar je 100 mag.
OP een provinciale weg 160 waar je 80 mag
Binnen de bebouwde kom: 140 waar je 50 mag.
(als passagier) 260 waar je 120 mag :eek:
Leuk onderwerp trouwens, alleen hopen dat oom agent niet meeleest :thefinger:
Alabama
14 oktober 2010, 19:34
Leuk onderwerp trouwens, alleen hopen dat oom agent niet meeleest :thefinger:
Die kunnen je toch niets maken op basis van wat teksten hier. :hah:
Sphinx
14 oktober 2010, 19:42
Buiten bebouwde kom: 217 (harder ging de Sud niet op de Autobahn)
Binnen bebouwde kom: 100 waar 50 mocht.
Proefvluchtje in Mercedes SL65 waar de begrenzer vanaf was gesloopt: 312
Als passagier : 250 (in een Maserati Ghibli)
phoenix
14 oktober 2010, 20:06
90 kilometer op de linkerbaan, heerlijk kalmpjes rijden in nederland, in duitsland rustig recht omdat ze dat afdwingen.......
Paulschen
14 oktober 2010, 20:08
Op de terugweg na een dagje racen op de openbare weg ........ km/h te hard....
Hier nog op het circuit.
http://i51.tinypic.com/21l35ar.jpg
facial
15 oktober 2010, 08:51
zelf niet harder gereden dan 250 dan is m'n auto begrenst maar is eigenlijk al veel te hard was wel in Duitsland waar het mocht
Red Devil
15 oktober 2010, 10:14
In Duitsland: 161 km/u in mijn Opel Agila 1.2! :freu:
Groeten,
Red Devil :teuflisch:
phoenix
15 oktober 2010, 13:43
160 dat haal ik zelfs met me ouwe toyoto...........................en hij is al 17 ja roud , ken je nagaan, wat ene power zo'n japaner
Jack42
15 oktober 2010, 13:59
In Nederland: Wel wat jaartjes geleden, 180 op een weg waar je 80 mag.
Het was een Mercedes 190 met een racebak eronder (de eerste versnelling was naar beneden toe schakelen)
Verdomme wat trok die auto snel op. :eek:
De auto achter mij was binnen mum van tijd een klein stipje in de spiegel.
CLUBSPORT
15 oktober 2010, 15:59
vorig jaar een stukje op de duitse autobahn 280 op de naald .
als ik in duitsland een wat langer stuk moet rijden op de snelweg dan haal ik toch al snel de 200 mits het rustig genoeg is natuurlijk .
Paulschen
15 oktober 2010, 18:43
Nou, mijn verhaal, na een dagje met de motor scheuren op het circuit ben ik samen met mijn maten in het buitenland behoorlijk over de schreef gegaan. Achteraf compleet gekkenwerk.....
Op een bochtige 2 baans weg, waar 70 toegestaan was, 276 op de klok gehad....
Maar goed dat ze ons toen niet gepakt hebben, anders hadden wij nu nog vast gezeten denk ik....
maxi72
15 oktober 2010, 19:00
220 stoten per minuut op een braziliaanse in acapulco
Gondolas9
15 oktober 2010, 19:10
Dat het formaat van het piemeltje omgekeerd evenredig is aan het formaat van de auto wordt al langer gezegd.
Maar geldt dat ook voor de hoogst behaalde snelheden?
maxi72
15 oktober 2010, 19:13
vandaar mijn post gondolas
Paulschen
15 oktober 2010, 20:19
Dat het formaat van het piemeltje omgekeerd evenredig is aan het formaat van de auto wordt al langer gezegd.
Maar geldt dat ook voor de hoogst behaalde snelheden?
Jazekers!!!! 2 cm, daarom rij ik af en toe hard.....:confused:
:baeh:
Costana
15 oktober 2010, 21:00
90 kilometer op de linkerbaan, heerlijk kalmpjes rijden in nederland, in duitsland rustig recht omdat ze dat afdwingen.......
Crimineel gevaarlijk dit ! :)
verder OT:
autostrade 220
bebouwde kom 140 (achteraf het traject bekeken en kon enkel maar zeggen :gruebel: )
Silvester
16 oktober 2010, 12:36
Vroeger, toen -behoudens enkele milfs- nog geen enkele van de ons nu bekende dvp's geboren was, was het verkeersbeeld heel anders.
Silvester had een Zundapp met een duits KS 50 blok eronder, dat ding hobbelde zomaar 110 km/h.. :eek:
Ook toen was er een crisis en werden de Wouten noodgedwongen in een Fiat 127 gepropt om de wet te handhaven.
Zo'n koekblik reed je er destijds dus zo maar uit als ze je eens 'n keer staande wilde houden.
Behalve die ene keer toen het tankje leeg was... :redface:
Vaderlief heeft het toen gesust door met een bekende hollandse groene fles onder de arm bij de plaatselijke Hermandad met een immer rode neus een avondje te gaan toeppen...
Midden jaren '70 was er zowaar een echte energiecrisis, er was zelfs een echte autoloze zondag.. :tongue: .
De V-max werd zelfs enkele jaren teruggeschroefd naar 100 km/h!!
De snelwegwouten reden toen nog in die heerlijke Porsche Targa, inclusief wit helmpje.
Maar die dingen waren indertijd relatief bloedsnel en pikten uit het niets komend Silvester met een van de heerlijkst rijdende auto's ooit, een Peugeot 604 SL, met dikke 180 km/h van de weg.
Dat was een drama, want in de 10 dagen ervoor was Silvester al 1 x met 140 km/h, 1 x met bijna 150 km/h betrapt, bovendien had hij tot 2 x toe een rood licht over het hoofd gezien.
Met stukje niet al te brave voorgeschiedenis was de rechter toendertijd ook niet blij :ranting2: , en werd Silvester voor al zijn wandaden veroordeeld tot een destijds astronomische boete van maar liefst 280 gulden... :heul: .
Dat waren nog eens tijden...
In Nederland -veel- te hard rijden is tegenwoordig schier onmogelijk door de overvolle wegen.
Desondanks houdt Silvester er altijd goed de vaart in als het 'n keer kan, edoch zelden boven + 35 op GPS van de maximum geldende km/u vanwege de "Muldergrens".
S'nachts kan het soms wat harder, dan tot wel eens + 50, het roze creditkaartje wil Silvester immers niet op het spel zetten.
De eerlijkheid gebiedt wel te vertellen dat deze hoogst illegale activiteiten bewaakt worden door zo'n piepend ding, alleen werkt die niet bij "undercover" volgers.
In Duitsland mag het gas er gelukkig lekker op, en da's voor Silvester een belangrijke reden een clubje te gaan inspecteren met een stuk voor- en -meestal dubbele- napret.
:smoke:
Jan_Wandelaar
17 oktober 2010, 18:40
Het is onmogelijk om te zeggen: ik rij te hard. Je kunt alleen achteraf, wanneer je ergens tegenaan geknald bent, zeggen: ik heb te hard gereden.
Ook kun je sneller rijden dan wettelijk is toegestaan. Waarbij in het achterhoofd gehouden moet worden dat die wetgeving tot stand is gekomen via ambtenaren met een OV-jaarkaart (dus weinig of geen praktijkervaring).
Te hard rijden geeft niets te maken met het overschrijden van een door een treinreizende ambtenaar vastgestelde limiet. Maximum snelheid word bepaald door het verkeersbeeld, de conditie van de weg, de capaciteiten van de bestuurder, en bovenal: de capaciteiten van het voertuig (zowel qua motor- als qua remvermogen).
Wanneer je zegt: "ik rij vaak te hard", dan zeg je dus eigenlijk:
"Ik rij vaak harder dan de verkeerssituatie toelaat"
"Ik rij vaak harder dan de conditie van de weg toelaat" (let op: snelwegen in Nederland zijn niet ontworpen (en onderhouden) voor snelheden boven de 150 km/h. De ongelimiteerde stukken in Duitsland zijn dat wel. Als er (tijdelijk) iets mis is met een stuk snelweg in Duitsland dan staat er gelijk een bord "Strassenschade" bij, en geldt er een snelheidsbeperking. Wij Nederlanders, gewend aan Nederlandse wegen, denken dan: "wat is er hier dan mis met het wegdek?")
"Ik rij vaak harder dan mijn capaciteiten als bestuurder toelaten"
"Ik rij vaak harder (en dichter op voorliggers) dan de remmen van mijn auto toelaten"
Kortom: mensen die te hard rijden zijn levensmoe. Helaas zijn er zelfs mensen die al te hard rijden voordat ze de wettelijke maximumsnelheid bereikt hebben (meestal 70-plussers).
Jan's hoogste snelheid op wielen (als passagier): 290 km/h (take-off speed van een Boeing 747-400).
J.W.
CLUBSPORT
17 oktober 2010, 21:08
Dat stukje autobahn komend vanuit Living room was afgelopen nacht wel een heerlijk stukje om effe flink te knallen :biggrin:
Befke
18 oktober 2010, 09:22
Het is onmogelijk om te zeggen: ik rij te hard. Je kunt alleen achteraf, wanneer je ergens tegenaan geknald bent, zeggen: ik heb te hard gereden.
Ook kun je sneller rijden dan wettelijk is toegestaan. Waarbij in het achterhoofd gehouden moet worden dat die wetgeving tot stand is gekomen via ambtenaren met een OV-jaarkaart (dus weinig of geen praktijkervaring)..../...
Jan Wandelaar: ik had het niet beter kunnen zeggen!
liefhebber
18 oktober 2010, 10:13
Die van mij is begrensd op 250... vorige week nog uitgetest..
op de deutsche Autobahn... A31...
had heel veel haast om bij mn meisje te komen...
('nature is calling' of 'medical emergency!'- er is per slot van rekening NIETS sterker dan oer-instinct)
'sorry, kannixdafür'
:smile2:
Red Devil
18 oktober 2010, 10:13
Ook kun je sneller rijden dan wettelijk is toegestaan. Waarbij in het achterhoofd gehouden moet worden dat die wetgeving tot stand is gekomen via ambtenaren met een OV-jaarkaart (dus weinig of geen praktijkervaring).
Ambtenaren (en wetenschappers) die ongevals- en milieustatistieken bijhouden en ongevallen analyseren? :wink:
Groeten,
Jan_Wandelaar
20 oktober 2010, 21:34
Ambtenaren (en wetenschappers) die ongevals- en milieustatistieken bijhouden en ongevallen analyseren? :wink:
OK, statistiek:
De enige snelheid die 100% veilig is: 0.00 km/h
De enige snelheid die 100% CO2 neutraal is: 0.00 km/h
Daarbuiten:
Wetenschap en statistiek valt onder 'boekenwijsheid'. Statistiek is het fundament onder de ivoren toren van waaruit de ambtenaar, niet gehinderd door enige kennis van de praktijk, de maatschappij probeert te (be)sturen.
Er is geen ambtenaar die statistieken bijhoud, of wetenschap bedrijft. Dat word uitbesteed aan externe adviesbureaus, zodat de ambtenaar ongehinderd de ganse dag uit het raam kan staren. De krant heeft hij/zij immers al in de trein gelezen.
J.W.
Jansen
20 oktober 2010, 21:50
Tot op heden reed ik voor mezelf nog nooit te hard.
Dat de wet bepaalt dat ik wel te hard reed blijkt aan de bekeuringen die ik regelmatig kreeg met de rijontzegging in Duitsland er nog bij.
Mij hoor je niet klagen omdat dat het risico is wat ikzelf neem maar naar mijn inziens toch veilig bezig was.
Op dit moment zijn er nog enkele onderweg die vaak maar net boven de maximum snelheid liggen dus draag ik ook mee aan het belastingstelsel wat er mee gedaan wordt ?
Ga liever Moslims vangen die stelen of andere mensen bedreigen roep ik dan tegen de politie :mad:
Mijn standpunt van te hard rijden is dat wanneer ik artikel 5 (kapstokartikel uit het RVV ) toepas en daarbij schade en/of letsel toebreng aan derden ik daardoor dan ook gestraft mag worden.
Rex
20 oktober 2010, 22:44
Mijn standpunt van te hard rijden is dat wanneer ik artikel 5 (kapstokartikel uit het RVV ) toepas en daarbij schade en/of letsel toebreng aan derden ik daardoor dan ook gestraft mag worden.
En welk artikel hanteer je wanneer je weer een Roemeense aan het verkrachten bent????
Artikel 1 van de grondwet : Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.'
Lees goed: Allen die zich in NL bevinden......in DLD gelden dus andere regels.... ha ha.....
The Joker
21 oktober 2010, 02:09
Je hebt je toch geen art. 5 aan laten naaien mag ik hopen?
Zo ja gelijk volop gaan wobben!
Red Devil
21 oktober 2010, 08:27
OK, statistiek:
De enige snelheid die 100% veilig is: 0.00 km/h
De enige snelheid die 100% CO2 neutraal is: 0.00 km/h
Een waarheid als een koe. En dus nietszeggend.
Wetenschap en statistiek valt onder 'boekenwijsheid'.
(Empirische) wetenschap en statistiek vallen onder 'meten is weten, gissen is missen'. Beide zijn gebaseerd op waarnemingen aan de werkelijkheid.
Er is geen ambtenaar die statistieken bijhoud, of wetenschap bedrijft.
Daar denken de hardwerkende ambtenaren van het CBS anders over. ;)
Groeten,
seqoya
21 oktober 2010, 08:44
Ik heb met een van mijn 2 wagens 295 gereden in duitsland en met de andere van de week op weg naar LR en terug nog 260 ... daarbij was de handsfree kit al niet meer goed te verstaan zei Bbertb ...die snel ophing...
ik heb in nederland ook 260 gereden op een weg waar 120 toegestaan was... dus flink de lul als ik aangehouden was...
maar heb wel inmiddels weer 2 beschikkingen liggen wegens te hard rijden..pfffff daar had ik een leuk dagje gt voor kunnen houden
Picasso 1
21 oktober 2010, 09:17
Zodra je in Duitsland harder rijdt dan 140 dan haal je al de meeste auto's in en al helemaal de gele kentekens (hard rijden kost teveel brandstof :biggrin:). Valt wel mee met die hoge snelheden waar regelmatig mee opgeschept wordt.
Ik vraag me af waar de meesten hier 'te hard' hebben gereden; op die 6 km vanaf de nederlandse grens naar GT of PHG?:rofl:
Als je 160 rijdt in Duitsland dan wordt je nog maar door weinig auto's ingehaald. Zodra je 180 rijdt dan is het nog maar een enkele BMW of Mercedes die voorbijraast.
Statistisch beredeneerd zou ik zeggen dat al die verhalen hier hooguit eenmalige incidenten betreffen waarbij de bestuurder hooguit een paar minuten een erg hoge snelheid heeft willen uitproberen :cool:
seqoya
21 oktober 2010, 09:20
nou op de 57 van gennep richting Kaarst kan je toch in de avond flink de plank er op houden.... hele lange stukken kan je gewoon plankgas rijden... zeker in de latere avond...en stuk van gennep tot grofweg weeze daar kan je ook overdag flink doorrijden... wel opletten want er zijn nog al eens gele kentekens die niet goed opletten en dan met 130 in eens naar links gaan.... en dan kan je flink in de remmen..
Bij duitsers die gaan al een kilometer of 2 voor ze bij een vrachtwagen aankomen ook al naar links dus daar moet je ook goed opletten ik zet meestal als ik in de buurt kom mijn richtingaanwijzer naar links... dat wil nog wel eens opvallen in de spiegels
Picasso 1
21 oktober 2010, 09:40
Op de A57 kun je inderdaad goed doorrazen maar op die snelweg wordt het er weinig gedaan. De meesten rijden onder de 140. Waar wel erg hard wordt gereden is op de A3 tussen Keulen en Frankfurt; op dat stuk zie je regelmatig de mooiste modellen met uitzonderlijke hoge snelheden voorbij komen.
Picasso 1
21 oktober 2010, 10:34
(Empirische) wetenschap en statistiek vallen onder 'meten is weten, gissen is missen'. Beide zijn gebaseerd op waarnemingen aan de werkelijkheid.
De waarnemingen zijn selectief, onvolledig en gekleurd met vooraf ingenomen standpunten.
80 kilometer trajecten rondom de steden blijken nadelig voor de doorstroming maar deze idiote beslissing wordt niet terug gedraaid; in Duitsland vallen ondanks de onbeperkte snelheden relatief minder verkeersdoden dan in Nederland maar deze wetenschap wordt niet nader onderzocht, op trajecten met snelheidsbeperkingen in Duitsland zijn er meer ongelukken dan op trajecten waar snelheid niet wordt beperkt en ook voor deze cijfers is er in Nederland weinig motivatie om dit verder te onderzoeken.
Het gaat er aldus niet om dat je zorgvuldig cijfertjes vergaart, waar het om gaat is WELKE onderzoeken je wel of niet doet en wat de onderliggende motivatie is om een specifiek onderzoek wel of niet te doen.
Ambtenaren meten om politieke beslissingen te onderbouwen en laten na te meten wat ze het volk niet willen laten weten.
Jan_Wandelaar
21 oktober 2010, 12:16
Blijft het filosofische vraagstuk: Wat is de werkelijkheid?
Het menselijk lichaam kan zonder technische hulpmiddelen een maximum snelheid van tussen de 30 en 40 km/h halen. De menselijke zintuigen en reflexen zijn afgestemd op deze snelheid. Dit maakt het in principe onverantwoord om je als mens sneller dan 40 km/h voort te bewegen.
Helaas is het een soort (gewoonte-)recht geworden dat iedereen een rijbewijs kan halen. Dat is natuurlijk onzin. Alleen mensen met aanleg kunnen door training en oefening de tekortkoming in waarneming en reactie compenseren. Die aanleg heeft niet iedereen, anders zou ook iedereen bijvoorbeeld piloot kunnen worden. Bij piloten is het onmogelijk om de training/opleiding succesvol af te ronden als je geen aanleg hebt. Wanneer dit voor een rijopleiding ook zou gelden, dan was auto rijden net zo veilig als vliegen. Het feit dat iedere kluns/mongool/koekwaus een rijopleiding succesvol af kan ronden maakt dat dit niet zo is.
De rijopleiding en bijbehorend examen om een rijbewijs te halen leert niets over de limiet van een voertuig, de factoren die deze limiet bepalen, wat er gebeurt wanneer je deze limiet overschrijdt, en wat je dan eventueel nog kan doen om weer in het rechte spoor te komen. En dan hebben we het alleen nog maar over voertuigbeheersing. Ook het hebben van een correct verkeersbeeld en anticiperen komen niet of nauwelijks aan bod tijdens de opleiding en het examen. Nee, wanneer je de illusie wekt dat je oplet (spiegels kijken), de verkeersregels kent (theorie-examen), het (les-)voertuig zonder incidenten tussen het overige verkeer door kan loodsen, en bij het file-parkeren op minder dan een halve meter van de stoep terecht komt ben je wat het CBR betreft geschikt om veilig aan het verkeer deel te nemen.
Mensen met louter een basis-rijopleiding hoor je na een ongeval steenvast zeggen: "Had ik niet gezien/verwacht". Wanneer mensen een gevorderde rijopleiding gaan volgen dan blijkt dat ze nog geeneens in staat zijn een noodstop te maken, of uit te wijken voor een obstakel met een snelheid boven de 60 km/h zonder achterstevoren of in de berm (op een boom/paal) terecht te komen.
Maar nee, daar ligt het niet aan. Snelheid: dat is de boosdoener, vindt menig ambtenaar. Gewoon, omdat het makkelijk te controleren is, en bovendien geld in het laatje brengt. Fout natuurlijk. Wat gecontroleerd moet worden is de rijvaardigheid van bestuurders (elke 2 jaar een herhalings-examen). Ook zouden er veel hogere eisen gesteld moeten worden aan de basis-rijvaardigheid (verkeersbeeld, anticiperen, noodsituaties). Maar ja, dat houdt in dat een rijbewijs niet meer voor iedereen is weggelegd. En dat brengt geen geld in het laatje. Minder auto's verkocht (minder BPM-opbrengsten), minder brandstof verkocht (accijns), enz.
Mensen rijden zelden of nooit harder dan 180 km/h omdat ze snel ergens naar toe moeten. Dat doen ze omdat het een (adrenaline-)kick geeft, en omdat ze erover op kunnen scheppen in de kroeg (of op een prostitutie-forum). Wanneer je dermate hard rijd dat je lichaam adrenaline naar de hersenen gaat sturen is een overduidelijk signaal dat je iets aan het doen bent wat de normale capaciteiten van je lichaam overschrijd.
Wanneer tijdens het rijden je hartslag hoger is dan tijdens een stevig loop-tempo ben je duidelijk boven je capaciteiten bezig. Wanneer dit al gebeurt bij snelheden onder de 100 km/h op een autosnelweg, of wanneer het begint te regenen, dan is het hoog tijd om het rijbewijs aan de wilgen te hangen.
J.W.
Picasso 1
21 oktober 2010, 13:26
Dit is nou buiten de gangbare kaders denken :freu:
Red Devil
21 oktober 2010, 14:57
op trajecten met snelheidsbeperkingen in Duitsland zijn er meer ongelukken dan op trajecten waar snelheid niet wordt beperkt en ook voor deze cijfers is er in Nederland weinig motivatie om dit verder te onderzoeken.
Zou het zo kunnen zijn dat de snelheid op sommige trajecten niet wordt beperkt omdat er minder ongelukken gebeuren dan op andere trajecten? En dat op die andere trajecten daarom wél een snelheidsbeperking geldt?
Groeten,
Befke
21 oktober 2010, 15:09
Blijft het filosofische vraagstuk: Wat is de werkelijkheid?
21 oktober 2010, 15:29
@ Jan Wandelaar
Mooi verhaal!
Het feit dat iedere kluns/mongool/koekwaus een rijopleiding succesvol af kan ronden maakt dat dit niet zo is.
Tot welke categorie reken je jezelf? :biggrin:
Wat gecontroleerd moet worden is de rijvaardigheid van bestuurders (elke 2 jaar een herhalings-examen). Ook zouden er veel hogere eisen gesteld moeten worden aan de basis-rijvaardigheid (verkeersbeeld, anticiperen, noodsituaties).
Volledig mee eens. Ik heb jarenlang gevlogen en werd dagelijks in de gaten gehouden door een instructeur. En elk jaar moest ik een bekwaamheidstest afleggen. Beroepspiloten moeten zelfs elk half jaar in een vliegsimulator hun reactie op noodsituaties laten zien.
Het heeft mij dan ook altijd verbaasd dat je na je rijexamen nooit meer een instructeur ziet.
Maar ja, dat houdt in dat een rijbewijs niet meer voor iedereen is weggelegd
Mensen zijn gesteld op hun mobiliteit en hun vrijheid. Een politieke partij die ernaar streeft om strengere eisen te stellen aan het rijexamen, mag op weinig kiezers rekenen. Kortom: wij willen het zelf!
Mensen rijden zelden of nooit harder dan 180 km/h omdat ze snel ergens naar toe moeten. Dat doen ze omdat het een (adrenaline-)kick geeft
Klopt. Ieder mens heeft zijn eigen adrenalinebehoefte. Zo is men gemiddeld harder gaan rijden toen het dragen van de autogordel verplicht werd. Men voelde zich te veilig bij de normale snelheden en ging harder rijden om het gewenste gevoel van onveiligheid te bereiken.
Groeten,
Picasso 1
21 oktober 2010, 16:42
Zou het zo kunnen zijn dat de snelheid op sommige trajecten niet wordt beperkt omdat er minder ongelukken gebeuren dan op andere trajecten? En dat op die andere trajecten daarom wél een snelheidsbeperking geldt?
Groeten,
Nee hoor, het is gewoon een door politici/ambtenaren bedachte olievlek die zich steeds verder uitbreidt met als doel in het hele land de snelheid te beperken. Zo wordt ook in Nederland getracht in het hele land een maximumsnelheid van 100 door te voeren.
Dus gewoon sneaky politieke doelstellingen.
Red Devil
22 oktober 2010, 07:49
Zo wordt ook in Nederland getracht in het hele land een maximumsnelheid van 100 door te voeren.
In het regeer- en gedoogakkoord staat dat de regering de maximumsnelheid wil verhogen naar 130 km/u. Ik snap er niets meer van. :confused:
Ben ik zo dom of ben jij zo slim? ;)
Groeten,
Picasso 1
22 oktober 2010, 09:35
In het regeer- en gedoogakkoord staat dat de regering de maximumsnelheid wil verhogen naar 130 km/u. Ik snap er niets meer van. :confused:
Ben ik zo dom of ben jij zo slim? ;)
Groeten,
Rij maar eens vanaf de duitse grens bij Arnhem helemaal naar Den Haag of vanaf Amsterdam naar Eindhoven. In het verleden waren het 120km p/u snelwegen, nu geldt dat alleen voor enkele stukken en is het merendeel van de weg 100 km per uur.
Het regeerakkoord van de nieuwe regering wijkt inderdaad af van doelstellingen van voorgaande regeringen. Ben benieuwd of ze het kunnen realiseren want de anti-auto en anti-wegen lobby in Nederland is erg groot.
Ik vrees dat er veel tegenstand zal komen in de vorm van:
- geluidsoverlast
- milieudoelstellingen die niet gehaald worden
- ruimtelijke ordeningsplannen gemeenten (ambtenaren) met compleet andere doelstellingen vwb wegen uitbreiden
- veel inspraakmomenten door belanghebbenden waarbij continu schorsing bij de rechter aangevraagd kan worden
- bedreiging zeldzame diersoorten
- 'onderzoeken' die beweren dat er meer verkeersslachtoffers gaan vallen en dat er juist meer files komen
Mooi dat deze regering die maximumsnelheid wil verhogen maar het betekent wel een 180 graden omslag en erg veel weerstand die overwonnen moet worden
Picasso 1
22 oktober 2010, 09:36
Klopt Red Devil we gaan plaatselijk naar 130 km/u
Waar en wanneer?
Red Devil
22 oktober 2010, 09:58
Ik vrees dat er veel tegenstand zal komen in de vorm van:
- geluidsoverlast
- milieudoelstellingen die niet gehaald worden
- ruimtelijke ordeningsplannen gemeenten (ambtenaren) met compleet andere doelstellingen vwb wegen uitbreiden
- veel inspraakmomenten door belanghebbenden waarbij continu schorsing bij de rechter aangevraagd kan worden
- bedreiging zeldzame diersoorten
- 'onderzoeken' die beweren dat er meer verkeersslachtoffers gaan vallen en dat er juist meer files komen
Mooi dat deze regering die maximumsnelheid wil verhogen maar het betekent wel een 180 graden omslag en erg veel weerstand die overwonnen moet worden
Ja, democratie is lastig. Afschaffen dan maar? ;)
Groeten,
Silvester
22 oktober 2010, 11:24
nou op de 57 van gennep richting Kaarst kan je toch in de avond flink de plank er op houden.... hele lange stukken kan je gewoon plankgas rijden... zeker in de latere avond....
Helemaal goed, en vergeet die heerlijke A31 niet...
....Hoewel…, op de terugweg op een zo goed als lege A31 en B57 de bijna 1.200 paardenhoefjes eens flink laten trappelen, met als gevolg de afstand van 200 km in amper 5 kwartier afgelegd..!!
:smoke:
Ricardo Banana
9 november 2010, 20:03
Begin van het jaar.
Naar vliegveld Weeze 285 km/u met BMW M5 V10.
Bij de afslag brak ie wel uit, maar recht weten te houden
Rudi_NL
9 november 2010, 20:32
Begin van het jaar.
Naar vliegveld Weeze 285 km/u met BMW M5 V10.
Bij de afslag brak ie wel uit, maar recht weten te houden
Ricardo, volgende keer ga ik met je mee in die M5. Mijn BMW stopt helaas bij 250 km/h. Je moet wel even omrijden via het zuiden des lands en doe in de bochten wel even rustig aan.
Rudi_NL
9 november 2010, 20:37
Hard rijden is ook een verslaving, net zoals een sexverslaving. Of noem het gewoon mannelijkheid. Naar LR gaan is top vanwege de knappe vrouwen, maar nachts terug over de A52 is ook top (weinig verkeer en geen snelheidsbeperking).
Ricardo Banana
9 november 2010, 20:53
M5 is verkocht, misschien kan ik hem nog een keer lenen.
Loopt 330
Big30
9 november 2010, 20:55
Ik ben voor het Amerikaanse model.
Een maximum snelheid die verkeers doorstromend werkt (dus geen 130m km/u) en een strenge handhaving van de regels. Goed voor de files, het milieu, bespaart op banden en auto onderhoud, vermindert ongelukken, zorgt voor een rustig en relaxed verkeersbeeld en vermindert agressie en asociaal gedrag in het verkeer wat je in Nederland overigens niet alleen in het verkeer te veel ziet.
Er is geen enkele legitieme reden te bedenken om van 120 km/u naar 130 km/u te gaan, sterker nog de 120 km/u moet blijven en daar moet veel strenger op gecontroleerd worden.
BefBeer
9 november 2010, 21:22
M5 is verkocht, misschien kan ik hem nog een keer lenen.
Loopt 330
Heb je er dan nitro in zitten?
Tjsonge jonge!
BefBeer
BefBeer
9 november 2010, 21:27
Ben met Big eens.
Was enkele jaren geleden met mijn monstertje ook een duivel in het verkeer als het kon en nooit ten koste an anderen.
Nu een rustige tuf en een boeddhistisch inslag.
Kom met vrijwel gelijke tijd, veel minder stress en idioot weinig brandstof waar ik wil zijn. (Meestal de meiden:wink:). Wist gewoon niet hoe lekker rustig was en dat je met zo weinig brandstof en zo weinig banden (!) zoveel kilometers kon afrollen.
Was is en nu is beter!:smoke:
Ik geniet er van ...
BefBeer
Ricardo Banana
9 november 2010, 21:27
V10 M power, 507 PK. Zelfde motor als in de Formule 1
BefBeer
9 november 2010, 21:29
V10 M power, 507 PK. Zelfde motor als in de Formule 1
Zou er best wel een uurtje in willen tuffen!
Ook gewoon Ron95 of moest het toch wat pittiger?
BefBeer
Admin
10 november 2010, 13:43
Als het aan politiechef Bert Wijbenga ligt krijgen alle personenauto's een snelheidsbegrenzer, zodat de automobilist niet harder kan dan 150 kilometer per uur.
,,Hiermee kan wellicht de verkeersveiligheid worden vergroot", zegt Wijbenga in het AD. De korpschef legt uit dat de maatregel in heel Europa moet gelden.
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/article/detail/478621/2010/04/23/Politiechef-Zet-snelheidsbegrenzer-op-auto.dhtml
Bredero
10 november 2010, 15:21
Ben met Big eens.
Was enkele jaren geleden met mijn monstertje ook een duivel in het verkeer als het kon en nooit ten koste an anderen.
Nu een rustige tuf en een boeddhistisch inslag.
Kom met vrijwel gelijke tijd, veel minder stress en idioot weinig brandstof waar ik wil zijn. (Meestal de meiden:wink:). Wist gewoon niet hoe lekker rustig was en dat je met zo weinig brandstof en zo weinig banden (!) zoveel kilometers kon afrollen.
Was is en nu is beter!:smoke:
Ik geniet er van ...
BefBeer
Respekt.
Jimbo1
10 november 2010, 15:39
Ik ben voor het Amerikaanse model.
Een maximum snelheid die verkeers doorstromend werkt (dus geen 130m km/u) en een strenge handhaving van de regels. Goed voor de files, het milieu, bespaart op banden en auto onderhoud, vermindert ongelukken, zorgt voor een rustig en relaxed verkeersbeeld en vermindert agressie en asociaal gedrag in het verkeer wat je in Nederland overigens niet alleen in het verkeer te veel ziet.
Er is geen enkele legitieme reden te bedenken om van 120 km/u naar 130 km/u te gaan, sterker nog de 120 km/u moet blijven en daar moet veel strenger op gecontroleerd worden.
In het gedeelte van Nederland waar ik woon is het 's avonds en 's nachts echt uitgestorven op de snelwegen. Ik zie geen enkele reden om dan max. 120 km/u te moeten rijden.
Het Amerikaanse model is prima. Ik kom er regelmatig en nergens rij je relaxter dan daar, zelfs op drukke snelwegen. Dat heeft echter niet alleen met de strenge handhaving te maken maar ook vooral met het feit dat er veel meer en breder asfalt ligt en het 'keep your lane' systeem. Dat laatste zouden ze in Europa ook moeten hebben, rijdt echt enorm relaxt.
Overigens wordt in Amerika ook wel hard gereden op rustiger wegen. Vooral de grote trucks kunnen er wat van. Als je met 65 mph rijdt heb je grote kans voorbijgestoven te worden door een tientonner...
Picasso 1
10 november 2010, 15:41
Respekt.
Hoezo respect?
Bij een hogere toegestane snelheid heeft befbeer de vrijheid om zelf rustig te rijden en bij een lagere toegestane snelheid wordt anderen de vrijheid ontnomen om wel harder te rijden.
Ik heb respect voor duitsers want die zijn niet hun hele leven bezig met het gedrag van anderen
Big30
10 november 2010, 16:12
In het gedeelte van Nederland waar ik woon is het 's avonds en 's nachts echt uitgestorven op de snelwegen. Ik zie geen enkele reden om dan max. 120 km/u te moeten rijden.
Dit is het bekende argument dat door de voorstanders altijd wordt aangehaald d.i. de uitgestorven snelweg in de nacht in een niet stedelijk gebied.
Maar dit zijn te verwaarlozen auto bewegingen, de meeste verplaatsingen vinden plaats overdag in stedelijke gebieden en dan is een verlaging van de max snelheid juist effectief om files te bestrijden en heeft ook nog meer voordelen.
De reden om max 120 km/u te rijden is een hele en simpele en zeer legitieme het is namelijk de wettelijk voorgeschreven maximum snelheid.
Ik ben voor strenge handhaving van de wet zoals de PVV dat ook zou moeten zijn. Te beginnen met meer controle en hogere boetes en als dat niet werkt ben ik voor de methode pek en veren en uiteindelijk zou ik graag de schandpaal weer ingevoerd willen zien.
Bredero
10 november 2010, 16:33
Hoezo respect?
Bij een hogere toegestane snelheid heeft befbeer de vrijheid om zelf rustig te rijden en bij een lagere toegestane snelheid wordt anderen de vrijheid ontnomen om wel harder te rijden.
Ik heb respect voor duitsers want die zijn niet hun hele leven bezig met het gedrag van anderen
Respekt voor befbeer omdat hij zijn agressief rijgedrag VRIJWILLIG heeft bijgestuurd en heeft ingezien dat dat tot niets dient behalve meer verbruik en grotere slijtage. Mag dat nog even ja? Ik doe helemaal geen uitspraak over een regelneverij van een opgelegde snelheidslimiet van 120 dan wel 130.
Picasso 1
10 november 2010, 16:45
... en dan is een verlaging van de max snelheid juist effectief om files te bestrijden en heeft ook nog meer voordelen.
Echt waar? Kun je dat onderbouwen?
De praktijk is juist dat extra filevorming is ontstaan op 80km per uur trajecten. Daarnaast is in Duitsland geconstateerd dat er na invoering van snelheidsbeperkingen op verschillende trajecten er daar meer ongelukken gebeuren (door remgedrag) dan op wegen waar je onbeperkt kan rijden.
In Nederland vallen overigens de meeste verkeersdoden op N-wegen en dat vinden enkelen een reden om op snelwegen de snelheid te beperken :gruebel:
Trouwens, mensen die aankomen met "dat is de wet" moeten ook niet zeuren als de wettelijke snelheid wordt verhoogd.
Big30
10 november 2010, 16:56
Echt waar? Kun je dat onderbouwen?
Ja.
Ook de maximum snelheid lijkt een belangrijke factor te zijn
voor het ontstaan van files; hoe hoger de maximum snelheid des te sneller er sprake is van filevorming; de faseovergang van free flow naar congestie treedt al bij een kleinere dichtheid op.
De link naar het rapport zet ik uit privacy overwegingen liever niet op het forum.
Remgedrag is een andere initiator voor files. Dit valt te minimaliseren door alle voertuigen zo veel mogelijk met niet al te grote snelheids verschillen te laten voortbewegen. Verhoging van de max snelheid op die wegen die bij 120 km/u nog net file vrij zijn zal derhalve de kans op files verhogen.
Kun jij je veronderstellingen ook onderbouwen?
Picasso 1
10 november 2010, 17:08
Lijkt? Is dat echt serieuze onderbouwing van een niet bekend onderzoek?
Mij lijkt het weer dat als ik op snelweggedeelten waar het op dat moment niet druk is, zo hard mogelijk voorbij rij, dat ik dan minder lang aanwezig ben op die weggedeelten waardoor ik de tijdspanne reduceer waarop ik een bijdrage zou kunnen hebben aan filevorming op die stukken.
Big30
10 november 2010, 17:16
Mij lijkt het weer dat als ik op snelweggedeelten waar het op dat moment niet druk is, zo hard mogelijk voorbij rij, dat ik dan minder lang aanwezig ben op die weggedeelten waardoor ik de tijdspanne reduceer waarop ik een bijdrage zou kunnen hebben aan filevorming op die stukken.
Ik wil je de link wel sturen.
Je trapt verder een open deur in want file vorming treedt nu juist op als het druk is, niet als het niet druk is uiteraard. Als het niet druk is en je rijdt sneller ben je eerder thuis ;)!
Picasso 1
10 november 2010, 17:31
Ik wil je de link wel sturen.
Je trapt verder een open deur in want file vorming treedt nu juist op als het druk is, niet als het niet druk is uiteraard. Als het niet druk is en je rijdt sneller ben je eerder thuis ;)!
Je hebt ergens een beginmoment van het ontstaan van de file. Volgens jou is dat dus niet hardrijden? Ik kan immers niet hard rijden bij drukte :gruebel:
Wat me wel opvalt in Duitsland is dat je af en toe in een korte file terecht komt van een achttal auto's die met een slakkevaart bezig zijn 2 vrachtauto's in te halen. Bizar genoeg zitten daar vrij vaak gele kentekens tussen en het klontert allemaal aan elkaar vast terwijl iets verderop de snelweg volledig vrij is. Haal die vrachtauto's gewoon met hoge snelheid in en dan voorkom je beginmomenten van een potentiele file.
MichelJ
10 november 2010, 17:41
Laat ze maar snel dynamische max. snelheid invoeren, overal hangen al matrixborden boven de snelwegen. Op drukke momenten Vmax 100-120 km/u, op rustige tijdstippen (bv 's nacht)) Vmax 150 km/u.
Verder direct stoppen met de onzinboetes tot 10 km/u te snel (8.000.000 op jaarbasis van de 11.000.000 totaal verkeersboetes). Als ze al het geld van het gegraai besteed hadden aan meer asfalt waren er nu ook een stuk minder files en had de Vmax nog verder omhoog gekund :biggrin:
Costana
10 november 2010, 17:47
Gaat niet echt op, want het tijdsverschil over een traject van laten we zeggen 10km en
A: rijdt 60
B: rijdt 120
Is in tijdsverschil: 5min dat je minder op het traject bent, maar niet idereen rijdt dubbel zo rap als wij, dus is te verwaarlozen, bijkomend zijn de kritieke punten geen 10km lang.
Maar kom, voor de rest ga ik akkoord met u, snelheidsbeperking moet omhoog in bepaalde situaties.
Verdere maatregelen
Iemand die binnen een straal van 40km woon-werkplaats woont, verbieden om met de auto naar het werk te gaan !!! Verplicht openbaar vervoer te nemen !!! (weliswaar wordt het openbaar vervoersnet sterk uitgebreidt)
Ouderen jaarlijks op controle voor het zicht, het gehoor, de reflexen, en een praktisch examen op de weg
Strengere voorwaarden voor vrouwen om een rijbewijs te bemachtigen.
Discriminatie ? Nee, ouderen en vrouwen zorgen nu eenmaal voor de meeste ergernis op de weg.
Verder ook hogere boetes voor zwakke gebruikers die de regels niet volgen !!
Afschaffing van de voorrang voor zwakke weggebruikers, die kunnen wel voorrang hebben maar moeten hem niet nemen als hun leven hun lief is !
Zo de oplossing van iemand die niet naar zijn vriedinnetjes kon omwille van files !!!! :angryfire:
Verder is het fileprobleem volgens mij vooral te weten aan de vele 2vaksautosnelwegen, jullie zijn met 60% meer inwoners, hebben minder bewoonbare oppervlakte en toch hebben wij de belgen bredere autostrades.
Picasso 1
10 november 2010, 17:48
Laat ze maar snel dynamische max. snelheid invoeren, overal hangen al matrixborden boven de snelwegen. Op drukke momenten Vmax 100-120 km/u, op rustige tijdstippen (bv 's nacht)) Vmax 150 km/u.
Verder direct stoppen met de onzinboetes tot 10 km/u te snel (8.000.000 op jaarbasis van de 11.000.000 totaal verkeersboetes). Als ze al het geld van het gegraai besteed hadden aan meer asfalt waren er nu ook een stuk minder files en had de Vmax nog verder omhoog gekund :biggrin:
En dat is nou de realiteit inzien :freu:
Picasso 1
10 november 2010, 18:06
Strengere voorwaarden voor vrouwen om een rijbewijs te bemachtigen.
Zelfs in het verkeer faken ze hard te gaan rijden terwijl ze alleen maar de linkerbaan op gaan :motz:
Big30
10 november 2010, 18:08
Verder direct stoppen met de onzinboetes tot 10 km/u te snel (8.000.000 op jaarbasis van de 11.000.000 totaal verkeersboetes).
Nee gewoon streng straffen en de wet handhaven. Hogere boetes en als gezegd uiteindelijk weer de schandpaal invoeren als je meer dan 50 km/u te hard rijdt.
Picasso 1
10 november 2010, 18:26
Nee gewoon streng straffen en de wet handhaven. Hogere boetes en als gezegd uiteindelijk weer de schandpaal invoeren als je meer dan 50 km/u te hard rijdt.
De enige schandpaal is de flitspaal. Afschaffen die rotzooi, het liefst wettelijk zodat de regelneukers er niet meer mee klaar komen van verrukking.
Gondolas9
10 november 2010, 18:27
Remgedrag is een andere initiator voor files. Dit valt te minimaliseren door alle voertuigen zo veel mogelijk met niet al te grote snelheids verschillen te laten voortbewegen. Verhoging van de max snelheid op die wegen die bij 120 km/u nog net file vrij zijn zal derhalve de kans op files verhogen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokrijden
facial
10 november 2010, 18:40
in Duitsland waar de snelheid vrij is gebeuren minder ongelukken maar daar kunnen ze dan niet flitsen daar zal in nl het probleem zitten:biggrin:
Big30
10 november 2010, 19:03
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokrijden
Dat zeg ik!
Gondolas9
10 november 2010, 19:20