PDA

Volledige versie bekijken : 'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'

Admin
22 maart 2011, 15:20
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/binnenland/article/detail/574319/2011/03/21/Zware-aardbeving-in-Nederland-is-kwestie-van-tijd.dhtml

Wetenschappers beweren dat Nederland getroffen gaat worden door een ongekend zware aardbeving. Zelfs kerncentrales en chemische fabrieken zouden de op komst zijnde aardbeving van 7.0 op de schaal van Richter niet kunnen doorstaan.
Duitse en Nederlandse geologen, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Aken, ontdekten het gevaar tijdens onderzoek, meldt actualiteitenrubriek EenVandaag.

Vooral Limburg zal getroffen worden, waarschuwen de wetenschappers. Aardbevingen met deze kracht kwamen honderden jaren geleden namelijk ook voor in deze provincie.

Bubbelbader
22 maart 2011, 15:41
VV, PHG, GT en LR liggen allemaal dicht bij Limburg. Moeten we ons zorgen gaan maken of zijn deze wel aardbevingsbestendig?

facial
22 maart 2011, 16:25
Dan liggen er in al deze clubs alle plinten vanaf terwijf Janssen onschuldig is

sofaking
22 maart 2011, 17:47
Hé dat lijkt me wel wat. Met een dame bovenop stil liggen wachten tot ineens heel de kamer begint te rammelen en beven.

Picasso 1
22 maart 2011, 18:00
De anti-kerncentrales lobby ziet bij de gebeurtenissen van Japan een kans en maakt overuren :cool:

facial
22 maart 2011, 18:44
Hé dat lijkt me wel wat. Met een dame bovenop stil liggen wachten tot ineens heel de kamer begint te rammelen en beven.

Met de dame bovenop, is dat omdat als de lamp naar beneden stort de dame hem op haar hoofd krijgt i.p.v. jij

The Joker
22 maart 2011, 18:45
7.0 stelt niets voor vergeleken met die klapper in Japan.
Alleen lullig dat ze in NL slappe hutjes bouwen die nergens tegen bestand zijn.

MichelJ
22 maart 2011, 19:17
7.0 stelt niets voor vergeleken met die klapper in Japan.

Inderdaad. De 9.0 van Japan is 100x zwaarder dan een 7.0 en 700x zwaarder dan laatst in Niew-Zeeland :eek:.

Iedere stap op de schaal van richter is factor 10.

Big30
22 maart 2011, 19:38
Iedere stap op de schaal van richter is factor 10.

Het is weliswaar een logaritmische schaal maar er spelen meer factoren een rol. De uitwijking op de seismograaf is wel 10 maal zo groot als je een stap van 1 schaaldeel maakt maar dat zegt op zich niet zo veel.
Maar dat voert te ver dat hier uit te gaan leggen, zie bv.:
http://www.knmi.nl/cms/content/25900/richter_en_zijn_magnitudeschaal

Dit is wel interessant:

Energie
Proefondervindelijk heeft men berekend dat iedere toename met één magnitude-eenheid overeenkomt met een 30-voudige verhoging van de vrijgekomen energie in de vorm van seismische trillingen. De hoeveelheid energie die vrijkomt bij een beving met een magnitude van 7,0 is dus 900 maal (30 x 30) dan de energie die vrijkomt bij een beving met een magnitude van 5,0. Om een indruk te krijgen hoeveel energie er vrijkomt bij een aardbeving: wanneer een massa van 1 ton vanaf 100 meter hoogte op de grond valt is dat te vergelijken met de sterkte van een aardbeving met een magnitude van 1,0.

Er heeft in het verleden di. 1692 in Verviers inderdaad een wat zwaardere aardbeving plaats gevonden, men schat 6.3 maar dat is nog maar de vraag of dat klopt. Is ook maar een schatting gebaseerd op een beperkt aantal geschiften.

Ophef om niets dus eigenlijk. Effectbejag zou ik zeggen!

"Als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe hoedje" kijk daar hoor ik dus niemand over he!

Picasso 1
22 maart 2011, 19:49
Nederland kan zich beter druk maken over overstromingen

Big30
22 maart 2011, 20:11
Nederland kan zich beter druk maken over overstromingen

O nee he je bedoelt die Tsunami die we binnenkort kunnen verwachten? Ik wou er niet over beginnen maar tis waar, ook daar zijn we niet meer veilig voor.
Nou ja geldt alleen voor de klei bewoners in het Westen. Ik maak me daar nog geen zorgen om :biggrin:.

Picasso 1
22 maart 2011, 21:26
Nou ja geldt alleen voor de klei bewoners in het Westen. Ik maak me daar nog geen zorgen om :biggrin:.

Feyenoord en Ajax gaan dan letterlijk een kopje onder. De arena wordt een moeras.

Goedemorgenallemaal
22 maart 2011, 21:37
Ophef om niets dus eigenlijk. Effectbejag zou ik zeggen!

Nou, het was laatst op de een of andere TV zender, disovery of BBC Horizon (altijd goede programma's).
Maar ik heb toen ik studeerde geologie als bijvak gehad en gossie, dat er breuken en aardbevingen in NL zijn, dat weten we al heel lang. Toen ik studeerde was er ook al bekend dat er een paar zware aardbevingen in deze regio plaats gevonden hebben. En midden jaren '90 van de vorige eeuw is er een serieus onderzoek gestart en de conclusie dat er zware aardbevingen plaats zouden kunnen vinden is ook al in de vorige eeuw gedaan.

het onderzoek zelf is geen effectbejag.. ook weing van in de krant gekomen.

Dat de pers er nu boveniop duikt. da's wel effectbejag...

ik zou me geen zorgen maken, de kans dat je op weg naar Duitsland verongelukt is groter, en ook dat houdt ons niet tegen....

ohja, voor wie het interesseert:
Aardbevingen in “stabiele” gebieden van Europa: Een Tijdbom?? (https://webmail.bmwb.net/owa/?ae=Item&t=IPM.Note&a=New#)

facial
22 maart 2011, 22:03
Feyenoord en Ajax gaan dan letterlijk een kopje onder. De arena wordt een moeras.

Mooi Misschien is Ajax in waterpolo wel goed voetbal gaat ze niet zo best af