PDA

Volledige versie bekijken : Alles wat Roemeen is, is verdacht

Stylo
2 mei 2011, 06:40
http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/581265/2011/04/29/Ik-vang-veel-meer-boeven-dan-Peter-R-de-Vries.dhtml

'Ik vang veel meer boeven dan Peter R. de Vries'

Cameraman Frank Buis (55) heeft gisteren van de Amsterdamse politie een Zilveren Pluim gekregen voor zijn werk als tipgever. Als het AD hem mobiel belt om hem te feliciteren, is hij volop in actie voor de lokale zender AT5. 'Ik sta op het punt om de arrestatie van een bende zakkenrollers te verslaan.'

Een journalist die bekroond wordt door de politie. Dat komt zelden voor.
'Helemaal nooit. Maar ik ben er blij mee. Boeven op heterdaad met de camera betrappen, is het leukste wat er is. Het heeft met rechtvaardigheidsgevoel te maken, en het is een vorm van scoren. Met het roofteam van de politie heb ik soort wedstrijdje: wie heeft de meeste heterdaadjes?'

Hoeveel zakkenrollers en winkeldieven zijn er dankzij uw tips ingerekend?
'Enkele honderden. Daar kan Peter R. de Vries niet aan tippen. De criminelen die door de inspanningen van De Vries worden ingerekend, zijn van het type dat elkaar neerlegt. Ik bedoel: de gewone burger heeft geen last van ze. Dat is anders met zakkenrollers.'

Wat maakt dat u zo'n speciale antenne heeft voor zakkenrollers en winkeldieven?
'O, dat is niet zo moeilijk. Alles wat Roemeen is, is verdacht. Vroeger waren de Algerijnen, de Bulgaren en een beetje de Marokkanen die je in de gaten moest houden. Nu zijn het voor 95 procent de Roemenen die verantwoordelijk zijn voor de criminaliteit op straat. Wat ook meehelpt, is dat ik goed kan zoeken op signalement.'

Waar bent u het meest trots op?
'Het pakken van een brute verkrachter. Door een stommiteit wist hij in 2002 aan de politie te ontsnappen. Ik wist hoe hij eruit zag en ben vrijwel dagelijks naar hem blijven uitkijken. Een jaar later kon ik de politie tippen.'

facial
2 mei 2011, 10:35
Dan zijn de Romeense dames minder erg, die doen er tenminste nog voor werken voor hun centjes