PDA

Volledige versie bekijken : Een hoerig receptje

SFL
19 augustus 2011, 10:52
Eens wat anders op dit forum… Een cursus koken met SFL.
In alle eenvoud een recept voor de snelle hap.

Wat heeft dit met het forum te maken??? Wel het gerecht dat ik vandaag met jullie wil delen noemt: Spaghetti Puttanesca

Spaghettig Puttanesca is Italiaans voor hoertjes spaghetti. Het is een pasta uit de Zuid-Italiaanse keuken en wordt zo genoemd vanwege de hartige en gemakkelijke ingrediënten. Omdat hoeren lang uitslapen hadden ze geen tijd om naar de markt te gaan en veel in te kopen, vandaar dat ze op deze naam gekomen zijn.

Benodigheden voor 1 persoon:
-spaghetti (of een andere pasta naar keuze), hoeveelheid naargelang de honger.
-1 tomaat
-1 ui
-3 teentjes knoflook
-een soeplepel kappertjes
-een spaanse peper
-olijfolie
-Ansjovis (of eventueel hamreepjes of spekblokjes in de plaats… Kan ook perfect vegetarisch)
-zout, zwarte peper, oreagano
-Parmezaanse kaas in poedervorm
-Tabasco
-zwarte olijfjes (met groene olijfjes gaat ook)
-een blaadjes basilicum

De spaghetti koken, dat kan het kleinste kind, dus dat behoeft geen uitleg. Voor de saus breng je een kookpot of wok met wat olijfolie op het vuur en je versnippert hierin de ui, de ontpitte tomaat die je in blokjes versneden hebt, de geperste of versnipperde teentjes look en de Spaanse peper die je in kleine stukjes versneden hebt (en indien je te pittig niet aankan, je de pitjes verwijderd hebt).

Naargelang dit zootje al even op het vuur staat, doe je ook de ansjovis (of bovengenoemde alternatieven), de ontpitte olijven die je bij voorkeur in 3 of 4 stukjes gesneden hebt, samen met de kappertjes erbij… Je kruid dit alles met zwarte peper en oregano (naar eigen smaak). Proef geregeld en wanneer het ondanks de zoute kappertjes en olijven toch nog meer zout behoeft, dan doe je nog zout bij tot het op je smaak is. Is het geheel ook nog niet pikant genoeg voor jou, doe dan eventueel ook nog wat tabasco erbij.

Na 10 minuten zal de pasta ook wel klaar zijn, giet deze af en doe de pasta bij in de kom waarin je de saus hebt. Vermeng de saus met de pasta en zorg dat alles mooi verdeelt is. Doe het dan in een bord en strooi naar eigen smaak nog de parmezaanse kaas erover. Garneer met het basilicum blaadje als de kers op de taart…

Smakelijk vreten!

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 10:57
In alle eenvoud een recept voor de snelle hap.

Wat heeft dit met het forum te maken??? Wel het gerecht dat ik vandaag met jullie wil delen noemt: Spaghetti Puttanesca

-spaghetti (of een andere pasta naar keuze), hoeveelheid naargelang de honger.
[...]

De spaghetti koken, dat kan het kleinste kind, dus dat behoeft geen uitleg.
Smakelijk vreten!

Kijk voor de zekerheid even naar de op de verpakking vermelde kooktijd.
En als je verse pasta hebt heb je maar een paar minuten!!

Costana
19 augustus 2011, 18:39
Klinkt best wel lekker....

BefBeer
19 augustus 2011, 18:44
Een recept dat ik al jaren eet.
Al langer dan ik hoeren ken?:gruebel: Nee, geloof ik.
Wel al veel langer dan ik sanaclubs ken..:smile2:

Het is een typisch voorbeeld van eenoud in de Italiaansche keuken met toch een bijzonder goed/lekker effect.
Deze keuken waardeer ik steeds meer en meer.

BefBeer

Big30
19 augustus 2011, 18:59
Ik ben culinair niet zo begaafd d.i. hou van lekker eten maar het koken is er wat zeg bij ingeschoten. Maar ehm dit lijkt me een recept voor gevorderden. Alleen al het inkopen van de ingrediënten is al een klus waar ik minimaal een uur mee bezig zou zijn. Wat een lijst man!

Bij het recept dacht ik eerst aan een unieke creatie van Paul Bocuse.

But Thxs SFL!

The Joker
19 augustus 2011, 19:29
Ik steun Big30 in deze, als ik weet dat ik een dag flink honger heb rij ik naar een saunaclub om te vreten.
Dat kost mij minder tijd dan zelf inkopen te doen en te koken.
En naast eten schijn je nog veel meer mee te kunnen maken in die saunaclubs, maar daar ben ik helaas nog te jong voor.

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 19:52
-Parmezaanse kaas in poedervorm

Doe het dan in een bord en strooi naar eigen smaak nog de parmezaanse kaas erover. Garneer met het basilicum blaadje als de kers op de taart…

Smakelijk vreten!
Ng een kleine culinaire aanvulling. Met "parmezaanse kaas in poedervorm"wordt natuurlijk NIET dat pakje van de buurtsuper bedoeld. Natuurlijk gaat het hier om een stuk parmezaanze kaas dat je boven de pasta met saus raspt. Overigens kun je naar smaak ook een andere harde (Italiaanse) kaas gebruiken zoals Grana Padano of Pecorino Romano (met deze smaken zal de wat zahtere Percorin Sardo niet zo goed zijn). Misschien dat kleine stukje Gorgonzola er ook wel lekker op zijn.

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 19:57
Ik ben culinair niet zo begaafd d.i. hou van lekker eten maar het koken is er wat zeg bij ingeschoten. Maar ehm dit lijkt me een recept voor gevorderden. Alleen al het inkopen van de ingrediënten is al een klus waar ik minimaal een uur mee bezig zou zijn. Wat een lijst man!

Bij het recept dacht ik eerst aan een unieke creatie van Paul Bocuse.

But Thxs SFL!

Neuh dit is en eenvoudig Italiaans recept. Italie heeft eigenlijk een vrij eenvoudige keuken (ze houden niet zo van werken schijnbaar).
Goed, ff wat makkelijker voor Biggie:
Spaghetti aioli

Ingrediënten voor 4 personen

500gram spaghetty
11/2 a 2dl olijfolie
4 a 5 teentjes knoflook
1/2 bosje peterselie
zout en peper uit de molen
Bereidingswijze

Kook de spaghetty gaar
pel de knoflook en maak ze fijn met een knoflookpers, de peterselie wassen en fijnsnijden
doe de knoflook in de olie en verwarm deze[niet te heet]
als de spaghetty gaar is de olie en de peterselie erdoordoen. afmaken met peper en zout uit de molen. je kunt inplaats van zout uit de molen ook fleur de sel gebruiken

ook niet zo lastig:
tagliatelle al tartufo
Benodigdheden

Voor 4 personen:

400 gr tagliatelle
150 gr zwarte truffels
100 gr Parmezaan
15 ml witte porto
15 ml olijfolie
3 teentjes knoflook
15 ml (opgeklopte) room
zout en peper
Bereidingswijze

Begin eerst met het reinigen van de truffels. Maak de truffels zuiver met behulp van een hard borsteltje. Was de truffels en schaaf ze flinterdun met een mango of rasp en plaats ze op huishoudpapier.

Verhit de olijfolie in een braadpan op zacht vuur en zweet er de fijngehakte knoflookteenjes enkele minuten aan totdat ze glazig worden, maar niet verkleurd zijn. Voeg de tagliatelle die u in zoutwater al dente gekookt heb, toe en laat de pasta enkele minuten opwarmen op middelhoog hoog vuur en voeg er dan de opgeklopte room toe. Laat nog 2 minutendoorverwarmen en verdeel de pasta over 4 borden. Bestrooi de tagliatelle met de fijngeschaafde truffels. Roer de pasta om en dien direct op.

Ik krijg een beter idee: Een kookdraadje:

Big30
19 augustus 2011, 20:05
Ik krijg een beter idee: Een kookdraadje:
Goed idee! Maar dan wel eenvoudige recepten zodat The Joker niet voor zijn eten afhankelijk is van de Clubs!
Leuk een truffel recept, zwarte truffels kosten zo'n 500E/kg dus 150gr :biggrin::eek::biggrin:.

nico498
21 augustus 2011, 22:25
[Spaghetti Puttanesca

Spaghettig Puttanesca is Italiaans voor hoertjes spaghetti. Het is een pasta uit de Zuid-Italiaanse keuken en wordt zo genoemd vanwege de hartige en gemakkelijke ingrediënten. Omdat hoeren lang uitslapen hadden ze geen tijd om naar de markt te gaan en veel in te kopen, vandaar dat ze op deze naam gekomen zijn.

Spaghetti puttanesca is niet 100% zeker gerelateerd aan hoeren. Zou ook wel kunnen zijn van puttanata.
Hetgeen wil zeggen " rommel" " van alles wat "....
Heb zeer lang geleden erover gediscussierd met de schoonfamilie (italiaans).
Is wel een heel lekker, pittig en simpel gerecht.
Laat het smaken

ijsbeer11
26 augustus 2011, 11:17
Mijn schoonfamilie beweerde dat het een Roemeens recept was!