PDA

Volledige versie bekijken : De Berenkeuken:

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 21:00
Geinspireerd door SFL
Post hier uw recepten, hetzij makkelijk om even snel te maken voor of na het wandelen, hetzij ingewikkeld en lastig vor als U indrk wilt maken op ons en een eventuele dame voor wie U kookt:
Natuurlijk kunnen we dit draadje ook beschouwen als een aanmoediging voor stoppers om toch af en toe terug te komen, voor het nuttige

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 21:01
Spaghetti aioli

Ingrediënten voor 4 personen

500gram spaghetty
11/2 a 2dl olijfolie
4 a 5 teentjes knoflook
1/2 bosje peterselie
zout en peper uit de molen
Bereidingswijze

Kook de spaghetty gaar
pel de knoflook en maak ze fijn met een knoflookpers, de peterselie wassen en fijnsnijden
doe de knoflook in de olie en verwarm deze[niet te heet]
als de spaghetty gaar is de olie en de peterselie erdoordoen. afmaken met peper en zout uit de molen. je kunt inplaats van zout uit de molen ook fleur de sel gebruiken

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 21:03
Ingrediënten:
* een eend van ongeveer 5 kilo
* peper en zout
* twee grote flessen Schotse whisky
* spekreepjes
* een fles olijfolie

Bereiding:
De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout. De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden. Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky. De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven. De eend op een vuurvast schotel leggen en een tweede glas whisky inschenken.

Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten. Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.
De glaven opdlinken en de scherven van et eelste glav oplaapen.
Nog en nalff glav insjenke en opdlinke.
Na en njalff uul de hoven opedoen om deend te sjekkn.
Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povekant van de linkerand toen.
Donove hen sgop geve.
Twee glave whisiinsjenke en tmiddelste glaf leegdwinke.
Do nove opedoen naadatted eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.
De blantwondezalf op de binnekant van de regtehantoen en deent oprape.
Deent nog is oprape en met nen nantdoek de bwantwondesalv van deent vege.
Ze hande ontvette met visky en tupe ssalf veeroprape.
Tkapotte glaazopvege endeent terug in dehove doen.
Deheent oprape en dove eerst opedoen.

De twwwiede vles biski pedoen en overeindzette.
Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kast vege.
Nog is opstaan van de vjoer en tocj ma blijve zitte.
Ze bles op de grondzette.
Utde bles drinke wande glave sijn opof kabot.
Denove aftette, dooge sluite en omvalle.

De volgende dag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise. De hele rest van deze dag de rotzooi in de keuken opruimen en de muren en het plafond schoonmaken. De glasscherven en de lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg Paracetamol en maagzout kopen.

Bosco
19 augustus 2011, 21:07
http://www.thuisbezorgd.nl/ :rolleyes: :roll3:

Big30
19 augustus 2011, 21:13
Les 1:
Hoe kook ik een ei (http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/basiskeuken/eieren/hoe-kook-ik-eieren)

Dolfie
19 augustus 2011, 21:16
Geweldig initiatief:freu:

Hier alvast een snelle berehap a la Dolfie,zelfs voor Big30 kinderspel en erg lekker en zooooooo eenvoudig.

Ingredienten :

1.Pasta in de vorm van spirelli of kies eigenlijk zelf maar wat je leuk vind ( spirelli,die krulletjes vind ik het beste )
2.Potje rode of groene pesto;dit koop je gewoon ook kant en klaar is de supermercado Big30;)

Dus basis slechts 2 ingredienten,wie doet minder:biggrin:

Kook de pasta a la dente ( dus voor Big30,lang genoeg tot hij mals is...:hammer: )
Daarna de pasta onder koud water koelen en dan in een bord scheppen en de pesto al naargelang behoefte er gewoon onder mengen en klaar is kees.

Voordelen : Erg lekker,voedzaam,potentieverhogend en je kan ineens voor gans een week klaarmaken...zet de overgebleven pasta gewoon in de koelkast en de next day alvorens te gaan clubben meng je de 2 ingredienten naar behoefte en na 5 minuten heb je al gegeten.

Nadelen : Je moet wel een keuken hebben

Succes,Dolfie

P.S : meer bererecepten zullen weldra volgen

Big30
19 augustus 2011, 21:30
Pesto ken ik! Was laatst zelfs een docu over, hoe en waar het gemaakt wordt. Keuringsdienst van Waarde dacht ik.

At het daarvoor ook wel eens als men het me voorschotelde dan dacht ik was dat voor gek goedje.

uurtje
19 augustus 2011, 21:50
Gebakken hamburgers: ga naar McDonalds
Gegrilde hamburgers: ga naar Burger King

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 21:55
400 ml room,
100 ml melk
50 g suiker
snufje zout
1 vanillestokje
gelatineblaadjes, 4 gram, da's ongeveer 2 en een kwart stuk

gelatineblaadjes in koud water weken

Room, melk, zout en suiker in en pannetje, vanillestukje in de lengte doormidden snijden en toevoegen. Aan de kook brengen en dan van het vuur af ( als je meer dan 2-3 minuten laat koken schift de room), rustig wat laten afkoelen.
gelatineblaadjes uit het water halen en uitknijpen en door het nog warme spul mengen, uurtje laten afkoelen.
Dan door een zeefje in glaasjes of bakjes doen (tip, ik doe het melk room mengsel door een seef in een schenk kan, dan kun je makkelijker in de glaasjes mikken), in de koelkast voor een uur of zes.
Lekker met rood fruit

Eevntueel in plaats van 400 ml room en 100 ml melk ,300 ml room en 200 ml sterke koffie. Ook geen vanille. Dan na het koken nog even wat cacaopoeder erdoor doen (of pure chocolade raspen) en laten vermengen. Ook weer zeven en verder als boven , lekker met slagroom.

Niet heel veel werk en omdat het lekker lang moet opstijven en dan gebruiksklaar is een gerecht wat je al ruim van te voren kunt maken.

Of als eerste recept en dan in plaats van de melk en vanille NA het koken 200 gram gepureerde aardbeien met wat smaakverbeteraars ( voor aardbeien zijn dat bv rasp van limoen of citroenschil, scheutje wodka, gemalen zwarte peper ( beetje maar) of een drupje of 2 aceto balsamico)

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 22:01
neem brood en snijd of steek daar rondjes uit ongeveer 2 cm groter dan de doorsnede van de geitekaas. in de oven op 140-150 graden, dan krijg je een egale toast
snijd de geitekaas in plakken ca 1,5-2 cm dik, is een rotkarwij, de kaas valt vaak snel uit elkaar. Omwikkel met ontbijtspel. leg op het schijfje toast. Daar bovenop een beetje honing en tijm. leh op bakpapier of anti aanbak ovenplaat en hup de oven in, kaas moet niet smelten maar gewoon warm en zacht worden. Minuten werk.
Kaas en spek geheel kun je ook veel eerder maken en bv in de koelkast bewaren.

Lekker op een bedje gemengde sla aangemaakt met olijfolie en bijvoorbeeld aceto balsamico of frambozenazijn.

BefBeer
19 augustus 2011, 22:28
Wat een leuk idee; bere-leuk!

Doe ik ook een Italiaans steentje bijdragen. (Let op het Nederlands!)

Als anti-pasti: koop een ons of wat Bresaola bij een goede Italiaanse toko.
Waaier dit uit op een groot bord (groot omdat het altijd te weinig is) en bestrooi dit met vers gemalen zwarte peper uit de molen.
Besprenkel dit met een zeer goede olijfolie en strooi verder wat vers geraspte pecorino over het geheel.
Eventueel nog afmaken met wat rucola met pijpboonpitjes of iets pesto. Of leg er wat lekkere zwarte olijven en een verse vijg bij.
Stukje stokboord zodat je de olie kan deppen.

Lekker glaasje wijn erbij. Kan wit, rosé of rood. Ik stel dit keer een Lagrein rosé voor van het huis Cantina Terlan voor.

Bresaola is een gedurende 3 maanden aan de lucht gedroogde, iets gezouten en met specerijen bewerkt (jeneverbes, kaneel en nootmuskaat) stuk rundvlees (round beef). Het ziet er niet uit (paars, donker) maar is heerlijk. Specialiteit uit Lombardijen. Het is geheel ontvet en stug. Lijkt een beetje op het zuid-Afrikaanse Biltong.

Eet smakelijk!

BefBeer

Big30
19 augustus 2011, 22:53
Er valt me iets op .... .

Dit topic valt zeer in de Smaak bij de beren die met een zachte G spreken? Toeval? Veel Italiaanse keuken en weinig Hollandse Stamppot!

BefBeer
19 augustus 2011, 22:57
De Limburger staat er toch bekend om een beetje Bourgondische inslag te hebben van oudsher.
Nu de Franse keuken al lang niet meer zo dominant is in de haut-cuisine (Fr!) is de Limburger verder gaan zoeken naar smakelijk eten.

BefBeer

BefBeer
19 augustus 2011, 23:11
Als niet-originele Limbo die toch van lekker eten houdt, toch nog een ideetje.

Een rode bieten risotto.
Neem een pakje bieten mee van de super en de echte risottorijst van De Cecco. Jumbo heeft dit.
Maak een heel klein pannetje bouillon (champignon~ of groeten~) warm en zet dit stand-by.
In een koekenpan de gesnipperde ui glaceren in de rijstolie en tegelijk de risotto rijst meenemen. Na dit aangefruit van rijst en ui steeds in klein scheutjes de bouillon toevoegen en met aardig vuur roeren tot het vocht weer opgenomen is.
Vergeet niet als eerste vocht een dikke scheut lekker witte wijn te nemen. Daarna doorgaan tot de rijst gaar is (zie je en je kan een korrel proeven). De rijst moet echt maar net gaar zijn en mag geen pap worden.
Snij de bieten in kleine blokjes en voeg die toe als de rijst klaar is. Pan van het vuur en een eetlepel roomboter door het mengel roeren.
Opscheppen en de borden flink met vers geraspte pecorino opdienen. Werkje van geen 10 min! Vegatarisch en toch super.

Glaasje rosé kleurt mooi maar een lekkere Pinot Griggio smaakt ook heel best!

Eet smakelijk!

BefBeer

Big30
19 augustus 2011, 23:27
De Limburger staat er toch bekend om een beetje Bourgondische inslag te hebben van oudsher.
BefBeer
Hebben ook iets meer eet cultuur dan boven de grote rivieren!

Les 2: Bak een ei

Vet met een kwastje de koekenpan in met olijfolie. Verhit de pan en breek het ei in de pan. Als het eiwit al flink gestolten is, een eetlepel water toevoegen en even een deksel op de pan doen tot er geen struif meer is.

BefBeer
19 augustus 2011, 23:29
Ad Les 2:

Geen specerijen?

BefBeer

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 23:30
Er valt me iets op .... .

Dit topic valt zeer in de Smaak bij de beren die met een zachte G spreken? Toeval? Veel Italiaanse keuken en weinig Hollandse Stamppot!

Neuh we zijn gewoon met italiaanse hap begonnen. Voor de hollandse pot mik ik gewoon bij elkaar wat ik lekker vin kun je niet echt een recept van maken...

Big30
19 augustus 2011, 23:31
Ad Les 2:

Geen specerijen?

BefBeer
Voeg zout en peper naar smaak toe! Nog een tip. Met eieren kun je een omelet maken. Hoe doe je dat? Simpel of je gaat naar een restaurant en bestelt het of je maakt het zelf.

Recept voor een Fruit omelet:
Neem 4 scharrel eieren. Sla ze stuk (niet op je hoofd), gooi de schaal weg en doe de inhoud in de pan. Pak nu een koekepan en doe de eieren daarin want we gaan bakken en niet koken. Steek het vuur aan. Hoe je vuur moet maken zie basis overleefkunst of kijk naar Discovery "Ultimate Survivors". Meng de eieren op een laag vuur door elkaar (check dat er geen kuikentjes mee bakken).
Voeg nu wat toe. Alles kan in principe wat voorhanden is mits eet en bakbaar. Maar we maken een fruitomelet dus nemen we fruit.

Neem bv. aardbeien, snij ze in gelijke stukken, zout ze in, beetje peper en basilicum en gooi de aardbeien schijfjes dan in de pan. Let op: goed roeren zodat de consistentie bewaard blijft. Ontkurk nu een dure fles wijn, giet hem leeg in de pan, zet het vuur hoog.
Laat het lekker doorsudderen. Bij vlam in de pan -> Bel de brandweer en wacht tot deze de fik blussen.

Heb je geen pan in de vlam, rustig doorgaan. Voeg nog wat appels (in de schil voor de smaak) en wat bramen toe. Als het zwart kleurt zet het vuur uit roep de buurman en laat hem proeven. Zeg dat dit atomair koken is en hij zal smikkelen en smullen (en jij lacht je kapot maar eet er zelf niets van).

Drink na afloop een lekker Beugel Flesje Grolsch en bestel wat van de chinees om de honger te stillen.

Eet smakelijk en geen dank voor het recept.

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 23:31
Nu de Franse keuken al lang niet meer zo dominant is in de haut-cuisine (Fr!) is de Limburger verder gaan zoeken naar smakelijk eten.

BefBeer
Hmm echte Limburger!!!! de kaas dan

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 23:41
Ingrediënten voor 6 personen

50 gr boter
750 gr uien,Ui in dunne ringen gesneden
2 tenen knoflook
45 gr bloem
2 liter runder-of kippenbouillon
250 ml droge witte of rode wijn
1 laurierblad
2 takjes tijm
zout en peper
12 sneetjes stokbrood
100 gr Gruyerekaas, geraspt
Bereidingswijze

Smelt de boter in een pan met dikke bodem en voeg de ui toe. Bak de ui op laag vuur onder af en toe roeren 25 minuten, of totdat de uien diep goudbruin zijn en beginnen te karameliseren.
Voeg de knoflook en de bloem toe en blijf 2 minuten roeren. Voeg nu langzaam en al roerend de bouillon en de wijn toe en breng aan de kook. Voeg het laurierblad en de takjes tijm toe en breng op smaak met zout en peper. Doe een deksel op de pan en laat 25 minuten zachtjes pruttelen. Verwijder het laurierblad en de takjes tijm en proef of de soep goed van smaak is. Verwarm de grill voor.
Rooster de sneetjes stokbrood, verdeel ze over de 6 soepkommen en schep de soep erover. Bestrooi met geraspte Gruyere kaas en zet de soep onder de grill tot de kaas goudbruin en gesmolten is. Dien onmiddellijk op.

P.S. niet aan te raden een dag voor een gepland clubbezoek.

Goedemorgenallemaal
19 augustus 2011, 23:48
Voeg zout en peper naar smaak toe!
sambal, of voor het toevoegen van het ei wat uisnippers licht aanzetten, glazig maken

Goedemorgenallemaal
21 augustus 2011, 10:32
De Tosti....
Varieer eens, geen plakje kleffe ham maar gewoon kaas. Wat zeg ik, gewoon? Laat die kleffe Goudse eens voor wat het is en gebruik eens wat krachtiger kazen zoals de Gruyere of de Emmenthaler. Geen tosti ijzer? Dan gewoon wat plakjes kaas op een boterham en dan in de over op 140-150 graden. Het beste is het om de boterhammen op een rooster te leggen, dan wordt de onderkant lekker krokant. Bang voor knoeiboel? Alu folie op de bodem van de over.

kinky Jan
21 augustus 2011, 16:15
wat ook erg lekker is zalm met brie

Simpel tussendoortje:
Verwarm de zalm met een plak brie er op totdat de brie gesmolten de zalm niet te lang bakken zodat hij nog stevig is.
Dit is het lekkerste hapje wat ik ooit heb gegeten.

BefBeer
21 augustus 2011, 16:24
Nu we het toch over zalm hebben Jan,

Neem als je toch echt een keer met je vrouw wel;) naar Ikea moet, even uit de diepvries dat Tuna-brood mee. Is zo ontdooit aan de lucht en dan neem je bij de Aldi de gerookte zalm mee.
Leg de tuna in plakken open, beleg ze met de zalm en smeer er dun mierikswortelsausje over, wat peper (zwart uit de molen) en een paar wilde Rucola blaadjes erop. Dan rol ze op en snij ze in rondjes.
Een heerlijk hapje voor bij de borrel als de maag al wat leeg zou zijn.

Een sherry van Lustau en dan speciaal de Almacenista González Obregón bijvoorbeeld erbij en het leven is weer verukkuluk!

BefBeer

kinky Jan
21 augustus 2011, 17:10
Nu we het toch over zalm hebben Jan,

Neem als je toch echt een keer met je vrouw wel;) naar Ikea moet, even uit de diepvries dat Tuna-brood mee. Is zo ontdooit aan de lucht en dan neem je bij de Aldi de gerookte zalm mee.
Leg de tuna in plakken open, beleg ze met de zalm en smeer er dun mierikswortelsausje over, wat peper (zwart uit de molen) en een paar wilde Rucola blaadjes erop. Dan rol ze op en snij ze in rondjes.
Een heerlijk hapje voor bij de borrel als de maag al wat leeg zou zijn.

Een sherry van Lustau en dan speciaal de Almacenista González Obregón bijvoorbeeld erbij en het leven is weer verukkuluk!

BefBeer

Welke vrouw bedoel je?
Ik wil niet verwend lijken maar de Ikea als je mij chagrijnig wilt krijgen moet je me een dagje mee nemen naar de Ikea het is er zo op elkaar gepropt en altijd erg druk. Nee dan eet ik liever thuis wat met een lekker muziekje op de achtergrond wat kaarsjes aan.
Die sherry zal ik zeker een keer proberen die zalm met mieriks en rucola

BefBeer
21 augustus 2011, 18:24
Dat Tunabrood is ook een van de weinig goeie zaken bij dit zweedse monster....

Eet smakelijk met de rest!

BefBeer

Admin
22 augustus 2011, 13:17
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?8047-Top-vijf-voedsel-voor-seksdrive...&highlight=recepten

https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?27085-Een-hoerig-receptje&p=228492&highlight=recepten#post228492

https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?1154-IJsberenvoedsel-(PHG)

BefBeer
27 augustus 2011, 19:14
Even lekker lunchen in het weekend;

Gewoon spiegeleieren maar iets lekkerder.
Neem aantal eieren naar behoefte van je geplande uitjes dit weekend.:gruebel:
Maak een de eieren kapot en doe ze in een koekenpan maar niet ze hoog met dat vuur dit keer. Vuur zacht.
Gooi er snel een aantal dikke plakken Old-Amsterdam op, wat reepjes vooraf gegrilde paprika, maal wat witte peper, iets gekruid zeezout uit de molen en nu snel de pan laag en met een deksel afdekken.
Nu deze heerlijke inhoud op een bord met een paar getoaste boterhammen en SMAKELIJK!:smkiss:

BefBeer

SFL
30 augustus 2011, 10:19
Wat vind ik dit fijn... Ik inspireer de ijsberen als begenadigd hobbykok en volleerde egotripper.
Wel als waardering hiervoor wil ik zo nu en dan hier wel wat receptjes met jullie delen. Mijn kennis en kookkunsten zijn vrij uitgebreid en ik experimenteer ook veel. Van Aziatisch tot Zuid-Amerikaans en van Mediteraans tot Oost-Europees! Dus om het voor de meeste ijsberen niet al te moeilijk te maken zal ik het bij eenvoudige receptjes houden.

Dus vandaag heb ik weer de eenvoud zelf voor jullie. Maar geen nood, zoals veel zuiderse gerechten is eenvoud gelijk aan delicieus.
Deze keer een Grieks voorgerechtje. En sinds kort ben ik erachter gekomen dat men dit ook in Roemenië serveert, maar dan onder een andere naam!

Saganaki:

Benodigheden voor 1 persoon: een blok of plak fetakaas (150gr), olijfolie, 2 groene olijfjes, 1/4 groene paprika en 1/4 gele paprike, pikante paprikapoeder, zout en oregano.

Bereidingswijze:
Leg de feta in een ovenbestand kommetje of pannetje (voor BBQ kan je het in aluminiumfolie doen), giet er olijfolie over totdat de bodem van het kommetje met een laag bedekt is. Snipper dan de olijfjes fijn over de fetakaas heen en ook de gele en groene paprika snij je in kleine blokjes en bedek je de rest van de bodem mee. Wat zout en paprikapoeder over het geheel en daarna de oven in op 200°C. Wanneer je ziet dat de kaas plat begint te worden dan is de Saganaki klaar. Vooraleer je opdient strooi je een soeplepel oregano over het geheel. Smakelijk eten, het is klaar!

Voor mensen die de paprika niet graag beetgaar hebben of het simpelweg niet kunnen verteren, die kunnen vooraleer de saganaki te bereiden de paprikablokjes even stoven in een pan met wat olie. Dan is de paprika reeds mals. Je kan de Saganaki verder eten naar eigen smaak, met een stuk stokbrood of Turks brood en het dopen in de kaas en olie... Of je zet het hele goede rond zodoende de kaas met de paprika en olijfsnippers vermengd zit en deze op een stuk stokbrood smeren en het degusteren als een soort van spread.

Laat het smaken.

Jimbo1
30 augustus 2011, 14:04
Als een soort eerbetoon aan de onlangs met Berenpensioen gegane Stiffmaster hier het recept voor Stifado, mijn favoriete Griekse maaltijd en uitermate geschikt als krachtvoer voor de hongerige beer.

Ingrediënten
Benodigdheden voor 4 personen:
1 kg mager rundvlees (stoofvlees)
1 kg sjalotjes of uien
scheutje olijfolie
500 gr rode tomaten gepureerd
2 runderbouillon tabletten
1 glas rode wijn
3 laurierblaadjes
1/2 bosje peterselie fijngesneden
zout en peper

Benodigdheden
mes
sudderpan

Bereiding
Snijd het rundvlees in vierkante blokjes van ongeveer 3 cm.
Halveer de uien en snijd ze met de nerf mee in plakjes, of gebruik kleine uitjes in zijn geheel.
Doe de olijfolie in de pan en bak het vlees op een hoog vuur rondom bruin, voeg daarna de uien toe.
Nog eventjes bakken en doe dan de tomaten, de runderbouillontabletten de laurierblaadjes en de peterselie erbij.
Laat dit ongeveer 2 uur stoven tot het vlees lekker mals is.
Doe dan de wijn erbij en laat nog vijf minuutjes zachtjes koken.
Tot slot op smaak maken en met zout en peper.

Heerlijk met witte rijst, notenrijst of gebakken aardappelen
Smullen maar!

http://koken.met.aschwin.net/pages/Stifado_bestanden/BacoDiscussionsBlobCAPYVWRR.jpg

Befke
30 augustus 2011, 15:15
Dat ziet er lekker uit, Jimbo!

Big30
30 augustus 2011, 18:05
Dat ziet er lekker uit, Jimbo!
het water loopt al in mijn mond, mjam jam. maar ehm. heb er 1 probleem mee, dit is voor mij hogeschool koken. geldt helaas voor de meeste recepten. laurierbladen, peterselie, ja wel eens van gehoord maar hoe het er uitziet waar je het kunt kopen (groente afdeling?), geen idee.

moet je het ook nog 2u stoven in een sudderpan, tsja dan haak ik dus af! allemaal abacadabra ook die 500 gr tomaten gepureerd? is dat tomaten puree?? dat koop je toch in van die kleine blikjes??

smakelijk eten!

Jimbo1
30 augustus 2011, 19:02
Hogeschool koken? Come on Big, als je een ei kunt bakken lukt dit ook. Simpel gerecht wat niet kan mislukken. En de ingredienten vraag je maar aan die knappe verkoopater bij je plaatselijke groentenboer (je weet wel, met die grote bloemkolen...)

het water loopt al in mijn mond, mjam jam. maar ehm. heb er 1 probleem mee, dit is voor mij hogeschool koken. geldt helaas voor de meeste recepten. laurierbladen, peterselie, ja wel eens van gehoord maar hoe het er uitziet waar je het kunt kopen (groente afdeling?), geen idee.

moet je het ook nog 2u stoven in een sudderpan, tsja dan haak ik dus af! allemaal abacadabra ook die 500 gr tomaten gepureerd? is dat tomaten puree?? dat koop je toch in van die kleine blikjes??

smakelijk eten!

Big30
30 augustus 2011, 19:08
Hogeschool koken? Come on Big, als je een ei kunt bakken lukt dit ook. Simpel gerecht wat niet kan mislukken. En de ingredienten vraag je maar aan die knappe verkoopater bij je plaatselijke groentenboer (je weet wel, met die grote bloemkolen...)
Yep minimaal! Ik ga zo ff inkopen doen bij de locale grutter en zal eens kijken of ze daar gepureerde tomaten hebben en of ik laurierbladen kan vinden (die zal ik maar niet bij de bladen en tijdschriften zoeken :biggrin:).
Enuhm 2u koken das toch niet normaal zeg! Zo'n 5-10 minuutjes dat gaat nog maar langer is verloren tijd.

Waarom geen normale Hollandse recepten? Zo van: schil aardappels kook ze, giet ze af, bak een karbonaadje in de croma en open ondertussen een blik doperwten en laat de inhoud langzaam warm worden. Dien het op met wat appelmoes en ketchup. Eet smakelijk!
Tip! Vervang de piepers eens door friet van Piet en gebruik eens mayo ipv Ketchup! Warm aanbevolen.

nico498
30 augustus 2011, 19:23
Jimbo1, dit gerecht heet eigenlijk "moscharaki stifado".
moscharaki is runds/kalfs in het grieks.
Je kan immers verschillende stifado's maken afhankelijk van het soort vlees dat je gebruikt.
Echt een winters grieks gerecht. Niet versteld staan als je nadien redelijk wat windjes moet laten.

Wel heerlijk !!!!

MichelJ
30 augustus 2011, 19:24
http://www.dereiger.nl/wp-content/uploads/2010/10/Bittergarnituur-warm-2010.jpg

Gondolas9
30 augustus 2011, 19:28
Zo'n 5-10 minuutjes dat gaat nog maar langer is verloren tijd.

Tip! Vervang de piepers eens door friet van Piet en gebruik eens mayo ipv Ketchup! Warm aanbevolen.

Nou, op de Boschdijk zul je langer dan tien minuten moeten wachten voor je aan de beurt bent voor je frietje met (hopelijk) Vlaamse mayo ;-) ...

nico498
30 augustus 2011, 19:30
Wat vind ik dit fijn... Ik inspireer de ijsberen als begenadigd hobbykok en volleerde egotripper.
Wel als waardering hiervoor wil ik zo nu en dan hier wel wat receptjes met jullie delen. Mijn kennis en kookkunsten zijn vrij uitgebreid en ik experimenteer ook veel. Van Aziatisch tot Zuid-Amerikaans en van Mediteraans tot Oost-Europees! Dus om het voor de meeste ijsberen niet al te moeilijk te maken zal ik het bij eenvoudige receptjes houden.

Dus vandaag heb ik weer de eenvoud zelf voor jullie. Maar geen nood, zoals veel zuiderse gerechten is eenvoud gelijk aan delicieus.
Deze keer een Grieks voorgerechtje. En sinds kort ben ik erachter gekomen dat men dit ook in Roemenië serveert, maar dan onder een andere naam!

Saganaki:

sfl, dit is "Feta Saganaki" .
Saganaki kan je bv. maken met scampi's en dan heet dat " garides saganaki " .......
sorry voor mij correctie uit ........

Smakelijk eten

Big30
30 augustus 2011, 20:21
Nou das me ook wat zeg J1.

Kom net van de Appie had jouw lijstje in de hand en vroeg een vriendelijk ogende jonge dame me wat te helpen. Toen ik zei wat ik nodig had antwoordde ze "zeker van het Ijsberenforum daar stond dit recept namelijk".

Tsja toen droop ik maar af en ben inderdaad aan de B-dijk een frietje gaan eten. Echt wel!

Goedemorgenallemaal
30 augustus 2011, 20:33
Nou das me ook wat zeg J1.

Kom net van de Appie had jouw lijstje in de hand en vroeg een vriendelijk ogende jonge dame me wat te helpen. Toen ik zei wat ik nodig had antwoordde ze "zeker van het Ijsberenforum daar stond dit recept namelijk".

Tsja toen droop ik maar af en ben inderdaad aan de B-dijk een frietje gaan eten. Echt wel!

Dat valt me zwaar tegen, dat je iemand die het IJBF kent zomaar de rug toekeert. En ovbevdien als ze het toch al weet jad je net zo goed roo kunnen zetten.
Maar de combinaie van BIG met een IJBF kenster, oeps, ik bedoel die Griekse stoofschotel met Frieten, dat lijkt me ook wel wat. Goeie frieten dan he.

Goedemorgenallemaal
25 september 2011, 13:21
Jummie!!!
Nodig:
500 gram chocolade van hoge kwaliteit, puur natuurlijk, heel erg puur.
100 gram boter
1 sinasappel
halve liter slagroom
100 gram poedersuiker.

smelt de chocolade voorzichtig in een bak boven op een pan met heel warm maar niet kokend water ("au bain marie" heet dat). Chocolade mag niet te warm worden, dan is ie niet meer lekker. Ik heb zelf een kookplaatje wat met 60 graden de choco goed smelt. Moet denk ik ook wel in een oven kunnen dat die temperatuur kan regelen maar dat weet ik niet zeker, niet geprobeerd. Dan de zachte boter erdoor doen. Rasp de sinasappelschil (let op, niet het witte meeraspen) en meng de rasp door het boter chocolade mengsel. Verder nog en klein drupje grand marnier erdoor.

nadat alles gesmolten en vermengd is het mengsel laten afkoelen. Let op, het mengsel moet nog loeibaar blijven dus helemaal koud is niet de bedoeling.
Als het bijna is zoals je het hebben wilt, klop de room met de suiker op. Niet te hard, het moet niet de stijve massa worden, nog een tikkie vloeibaar. Spatel chocomengsel en room voorzichtig maar stevig door elkaar, als je echt gaat roeren verdwijnt teveel lucht uit de room.

Giet het mengsel in een springvorm en zet tenminste 3uur in de koeling.

Voordat je het uit dor vorm haalt edven met een vochtige warme theedoek langs de vorm gaan om de taart los te smelten.
Op een bordje en wat poedersuiker er over en eten maar.

Admin
14 oktober 2011, 15:43
Sexy eten: afrodisiacums

AMSTERDAM - Mannen: met een bosje bloemen hoef je niet meer aan te komen, want ook de liefde van de vrouw gaat door de maag. Al van oudsher staan lustopwekkende afrodisiacums bekend wat meer pit te geven tussen de lakens. .............. http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/10725936/__Sexy_eten__afrodisiacums__.html?p=11,2

MichelJ
21 januari 2012, 11:03
Zo...net bij de appie hein wat boodschappen gedaan voor dit meisje. Eens kijken of ik vandaag of morgen tijd heb om het bij haar te bezorgen :smile2:

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRHVVc_D9Uttef8EqLVOhm1NDuV8giec Pdc2__vDBQFJC_XB0uIhttp://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRg_kJVL4h-KW_g157YTCybYrA8zOhAnp8CG5OXQeXz-X47OEoVnAhttp://www.voerwijzer.com/sites/voerwijzer.com/files/uploadbestanden/eggs.jpghttp://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYzdPyxCWXIBmK-nKuxKU1VYfkgeoohMM0RWCyNZKAmf_Dtrl06whttp://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS2p1GpqBqkzfWfzculFM3srZF_Kf1bd NFwbU5G_7UOuSIGK2Euhttp://www.krijtmoester.nl/image.asp?VFilePath=%5CImages%5CKoffiedivers%5Csui ker-kristal.jpg&Size=large

Big30
22 januari 2012, 15:55
@MJ,

Heb de ingredienten nu thuis maar geen idee wat je er mee moet doen.

sofaking
22 januari 2012, 17:03
@MJ,

Misschien een quatre quart (http://www.wezooz.be/video-recepten/quatre-quart-cake-vier-vierde-gebak) :gruebel:
Melk is niet nodig, maar Nederlanders lijken daar nogal dol op te zijn....

Willem2
22 januari 2012, 17:09
Misschien een quatre quart (http://www.wezooz.be/video-recepten/quatre-quart-cake-vier-vierde-gebak) :gruebel:
Melk is niet nodig, maar Nederlanders lijken daar nogal dol op te zijn....

Nee, Pannekoek.
De leuke site die jij geeft gebruikt zelfrijzend bakmeel en zoiets gebruikt MJ niet. Dat heeft hij niet nodig :rolleyes:

MichelJ
22 januari 2012, 17:16
@MJ,

Nou moet je eerst PHG vaarwel zeggen en naar de gezelligste huiskamer in NRW LIVING ROOM gaan. Als je daar bent krijg je de volgende tip ;)

MichelJ
22 januari 2012, 17:19
Nee, Pannekoek.
De leuke site die jij geeft gebruikt zelfrijzend bakmeel en zoiets gebruikt MJ niet. Dat heeft hij niet nodig :rolleyes:

Ik gebruik een Poolse om wat de laten rijzen en zo nu en dan een Roemeentje.

SFL
7 januari 2013, 19:32
Gebruik 2 pannen en één kookpot of grillpan, die achteraf ook in de oven mag!

In de ene pan ga je champignons bakken en spekblokjes of reepjes. Wanneer die bijna goed zijn, doe je er Poolse worst in schijfjes bij (varkensworst met look en specerijen, in Duitsland ook wel Krakauer genaamd, verkrijgbaar bij elke Poolse kruidenier en in sommige slagerijen en supermarkten. Met gelderse worst lukt het ook wel, maar niet hetzelfde effect).

In de andere pan ga je gehakt bakken, te samen met fijn gesnipperde ui of sjalot. Gehakt en ui goed pletten tijdens het bakken. Wanneer de twee pannen klaar zijn, zet je deze van het vuur en laat ze rusten.

Neem de pan of pot die ook geschikt is voor de oven, maar zet deze eerst op het fornuis op een tamelijk hoog vuur.
Neem een klont boter en stoof grover gesneden uien en een paar teentjes look aan. Daarna doe je fijngesneden witte kool erbij en giet een halve fles witte wijn bij het geheel.
Goed rondzetten en regelmatig omroeren.

Wanneer de witte kool gaar is, doe je een blik tomatenconcentraat erbij en altijd goed blijven roeren, zodoende het geheel niet aanbrand op de bodem.
Daarna ga je kruiden naar eigen smaak. Wat zwarte peper, wat nootmuskaat, wat zout en thijm... Voor dat tikkeltje extra doe je er best ook een laurierblad bij!

De 2 pannen met het vlees mag je nu bij in de ovenvaste schotel gieten, met braadvocht erbij natuurlijk. Zet nog één keer flink rond zodat het vlees, champignons en worst met de kool vermengd is. Bestrooi het geheel met geraspte gratin kaas, maar niet te veel... Heeft geen zin dat er een heuse kaassaus op zit. Mozzarella of Gruyere mag ook.

Daarna duw je de hele handel een kwartier tot 20minuten de oven in op 180°C.

Daarna is het klaar. Zet de schotel in het midden van de tafel en eet er met familie of vrienden van.
Bij de Poolse schotel kan je gebakken aardappelen, aardappelen in de schil en met knoflook, puree of brood eten.

Smakelijk... Het goede ijsberenrecept voor de winterdagen en stiekem kan je er bij fantaseren dat je een Poolse sloerie haar poes zit te eten!

Goedemorgenallemaal
7 januari 2013, 20:56
Zo...net bij de appie hein wat boodschappen gedaan voor dit meisje. Eens kijken of ik vandaag of morgen tijd heb om het bij haar te bezorgen :smile2:

Pannekoeken!!!!!!!

krukar
9 januari 2013, 19:34
Ijsberen gebruiken veel energie, dus moeten ze eten met een hoog energiegehalte nuttigen.
Als je veel energie gaat gebruiken moet je eigenlijk eten nuttigen waar veel koolhydraten en weinig vet in zit, dat eten houd je scherp en geeft lang een vol gevoel.

Krachtontbijt: muffin met ei en zalm

Ingredienten per muffin

1/2 theelepel olijfolie
1 eetlepel kleingesneden rode ui
2 geklutste eiwitten (niet het geel meeklutsen!)
30 gram gerookte zalm
1 plakje tomaat
1 Engelse muffin, doormidden gesneden en getoast

Bereiden

Verwarm de olijfolie in een pan, voeg de ui toe en bak het al roerend tot het zacht is (1 minuutje ongeveer). Voeg de eiwitten en wat zout toe en kook alles al roerende voor 30 seconden.
Vervolgens leg je de tomaat op de onderste helft van de muffin, dan het ei-mix er bovenop en dan de zalm daarop.
Klaar!

3359

Later nog meer receptjes!

vakantieganger24
5 november 2013, 17:56
Wat eet een ijsbeer eigenlijk op een dinsdag als deze?

Ik doe zelf vanavond eenvoudig en eet gebakken aardappeltjes met een tartaartje en ijsberg sla.

phoenix
5 november 2013, 17:57
een gelderse schijf, vd lidl prima gemaakt, met brocoli en gekookte aardappelen, ik ga zo nog even en toetje kopen bij de appie

Teiresas
5 november 2013, 18:00
Ik kruip alvast in het vel van IJsberenvel: "Het volgende onzin topic,man wat word ik daar moe van. En er is niet 1 moderator die ingrijpt"....

Eet smakelijk ! ;)

vakantieganger24
5 november 2013, 19:10
een gelderse schijf, vd lidl prima gemaakt, met brocoli en gekookte aardappelen, ik ga zo nog even en toetje kopen bij de appie

wat voor toetje is het geworden?

Bluebear
5 november 2013, 20:28
http://www.youtube.com/watch?v=lhbHTjMLN5c

Ik heb vanavond extra gemarineerde spareribs gehadt met frietjes, overgoten met een sausje van knoflook en sambal, afgerond met een salade. Ik klap nog bijna. :tongue: :biggrin:

Badslippers
5 november 2013, 21:49
Wat eet een ijsbeer eigenlijk op een dinsdag als deze?

Ik doe zelf vanavond eenvoudig en eet gebakken aardappeltjes met een tartaartje en ijsberg sla.

Het "Algemeen ge-ijsbeer" onderdeel. Lees ik altijd met veel plezier! Goede empathische vraag ook.

Het was geen culinair hoogstandje vanavond. Een zak Thaise wokgroenten van 400gr in de wok gegooid, 4 ons zalm erbij, peper+zout, mespuntje sambal, scheutje ketjap. Daar heb ik mijn buik goed vol van. Afgeblust met een halve liter karnemelk. Daarna heb ik me getrakteerd op een mok Cappuccino met een scheut Amaretto erin en een toefje slagroom met daarbovenop wat cacao gestrooid. Sigaretje erbij, mijn avond kan niet meer stuk.

vakantieganger24
5 november 2013, 22:14
Wat heeft bluebear nou werkelijk gegeten? Ik ben wel benieuwd wat er voor nodig is om er zo uit te gaan zien

Bluebear
5 november 2013, 23:04
Wat heeft bluebear nou werkelijk gegeten? Ik ben wel benieuwd wat er voor nodig is om er zo uit te gaan zien

Jij moet toch weten dat ik me voorbereidt op mijn winterslaap zoals een goede beer betaamt. Ik vreet alles waar ik mijn klauwen op kan leggen. Van bosbessen tot een vette zalm. En, oh ja, er zit zo mee en dan zo'n onnozele vakantieganger bij die weer zo nodig van het veilige pad moest gaan omdat hij dan de beste plaatjes kon schieten.
Nou, dat heeft hij geweten. Ze smaken niet slecht die vakantiegangers, maar dat kleine worstje krijg ik nooit weg. Dat is altijd voor de bosheks. :asshole: :hah: :biggrin:

Goedemorgenallemaal
6 november 2013, 00:29
Even een tip na de wokmaaltijd van Badslippers. Als je een soep trekt met soepgroente, gebruik ook eens een zal met chinese of thaise wokgroente in plaats van de hollandse soepgroentemix. iets meer pit in bv je tomatensoep. half spaans pepertje of een paprika mee fruiten en koken kan ook geen kwaad.

Maar een echte beer begint gewoon met zelfgesneden mirepoix als basis.
(1 deel ui, 1 deel selerij en 1 deel wortel in fijngehakt en glazig gefruit, variaties met andere groenten of kruiden mogelijk maar de klassieke basis is niet voor niets ontstaan)

Big30
6 november 2013, 00:53
@gma, bedankt dat je ons weer wat eetcultuur bijbrengt want ik had nog nooit van mirepoix gehoord. Dankzij wiki begrijp ik dat je dat nu juist uitlegde. Koken moet ik toegeven heb ik weinig affiniteit mee, das nog zwak uitgedrukt.

Glazig fruiten is ook zo'n mooi uitdrukking, daar heb ik ik wel eens van gehoord maar zelfs als ik het snel met google opzoek is het me niet echt duidelijk, zal wel licht aanbakken zijn maar zeg dat dan denk ik :)!

Goedemorgenallemaal
6 november 2013, 08:59
Glazig fruiten is ook zo'n mooi uitdrukking, daar heb ik ik wel eens van gehoord maar zelfs als ik het snel met google opzoek is het me niet echt duidelijk, zal wel licht aanbakken zijn maar zeg dat dan denk ik :)!

Niet helemaal, bij voorkeur net niet aangebakken maar dat de groente een beetje half doorschijnend wordt, dus niet te hard en niet te lang en blijven omroeren of schudden. Aangebakken grente si eigenlijk bitter. Maar om het meielijk te maken kan dat soms ook wel weer aangenaam zijn als er een licht bittet/geroosterd accent aan zit. (Als ik een TV kok zou zijn zou ik dat een "bittertje" noemen maar al die tv koks met hun verkleinwoorden als bittertje , zoetje, frisje ... Grrr. )

deket
14 november 2013, 16:07
in Belgie is er nu de week van de smaak, : te zoet hoeft niet,evenals te bitter,maar ongezouten mag altijd,

kijk een doordenker waar je hier felicitaties voor krijgt,maar waar ze in de USA,veel geld voor geven(politiekers dus)

Goedemorgenallemaal
15 november 2013, 10:08
Reminder:
Kijk uit met wat je snackt, gisteravond met een paar vrienden een gezellig saenzijn met vanwege autorijden maar 2 pils (dus dat kan het niet zijn).
Vandaag stroomt het er uit, en eigenlijk was het ook helemaal niet zo lekker....

hasta la pasta
27 december 2013, 18:57
Zo na de kerst heb ik het simpel en lekker gehouden, iets te veel gemaakt en het overschot in de vriezer gezet

http://www.smulweb.nl/recepten/1153980/De-enige-echte-spaghetti-bolognese-ragu-bolognese

Goedemorgenallemaal
28 december 2013, 10:43
Zo na de kerst heb ik het simpel en lekker gehouden, iets te veel gemaakt en het overschot in de vriezer gezet
Heerlijk is dat, en je kunt er nooit teveel van maken, goed houdbaar in de vriezer..
Bij ons was het iets uitgebreider maar we waren met wat meer personen.
Courgettesoep (kort gezegd, groentesoepje trekken van ui knolselderij en wortel, groenet eruit courgette er in, peper en zout naar smaak, pureren en met een grove zeef de grootste stukjes er uit)
Biefstukje met gegratineerde aardappelen (dunne schijfjes aardappelen met room knoflook peper en zou mengen en lang in d eover op een niet te hoge T, later even omhoog die T omhoog voor een mooi bruin kleurtje
Panacotta (dat recept staat meen ik al ergens in dit draadje)

Bluebear
28 december 2013, 11:31
"Bluebear's" kerstdiner was dit jaar "eenvoudig":

1. Eigengemaakte tomatensoep met stokbrood en kruidenboter.

2. Varkenshaas gevuld met pate overgoten met een champignonroomsaus, Gegratineerde aardappelen, Frietjes, Spruitjes, Sperzieboontjes met spekjes, Salade.

3. Slagroomijs met slagroom en een schaaltje met bramen, aardbeien en bessen.

Ik en mijn naasten hebben heerlijk gegeten met dit "eenvoudige" menu, daar we andere jaren altijd gevulde hertereet en dergelijke maken. Gewoon lekker normaal eet je dikwijs het lekkerst. :tongue:

Big30
28 december 2013, 11:35

http://www.smulweb.nl/recepten/1153980/De-enige-echte-spaghetti-bolognese-ragu-bolognese
Een bolognese maken moet me nog net lukken, hoewel ik de magnetron variant vd AH van 5 min prefereer maar als het zolang duurt d.i. 3-4 uur haak ik af!

Het mag gerust 3 ? 4 uur blijven staan. Het is echt wel belangrijk dat de saus zo lang op het vuur staat, zodat alle vocht verdampt is.

SFL
28 december 2013, 12:30
Dit kookte SFL voor zichzelf en zijn geliefde op Kerstmis:
(let op: verspreid over de hele dag, van 13u tot 's avonds laat... Met vele neuk- en stoeipartijen tussendoor en s'avond de Helene Fischer Show op ZDF op de achtergrond)

Aperitief: Champagne

Hapjes: toastjes met paté van fazant, kingkrab en één groter toastsje met gesmolten camembert en luikse stroop

Warme hapjes: mini-pizza calzone met Mexicaanse vulling, een in de oven tot een verhard mandje gemaakte tortilla, gevuld met tapa's (gehaktballetjes, looksaus, spiesje van lam, spiesje met ananas en pikante scampi, gevuld perpertje, kerstomaatje met mozzarella op prikker)

Voorgerecht: zelfgemaakte kaaskroketjes op basis van emmentaler en 2 Italiaanse kazen

Soep: borsjt (een hartelijke Russische soep op basis van rode bieten en spitskool... met stukjes geroosterde eendfilet erin)

Hoofdgerecht: hertenkalf in plakjes... vergezeld met enkele boschampignons, enkele spruiten, een toefje rode kool en witloof gestoofd met blonde leffe en vanilesuiker.
aardappergratin op basis van 2 kazen en met knoflook en uien
de saus over het vlees: uien, wildfond, bosvruchten confituur, veenbessen, rode wijn, jus van hertenkalf, zout, groene peper en kaneel

Dessert 1 als tussengerecht: champagnesorbet

Dessert 2 chocolade Moelleux (met een vloeibare kern van chocolade volgens de regels van de kunst) vergezeld van rood fruit en kaneelijs

Cappuccino en een shot Averna (Siciliaanse amaretto om vreten beter te laten verteren)

Enkele uren daarna rond middernacht nog een kaasplank voorzien met notenbrood en stokbrood. Kazen waren Vieux Panné, Rouy, Brie, Saint-Albray, Hollandse kaasblokjes met selderzout en Oud Brugge

Tijdens eten ook nog enkele flessen rode wijn soldaat gemaakt... Chianti, degelijke Italiaanse wijn die goed past bij wild, rood vlees en kazen

Goedemorgenallemaal
28 december 2013, 14:56
SFL is een lekkerbek....
Ohja, mijn buren missen wat herten uit hun tuin.. Toeval?

Goedemorgenallemaal
28 december 2013, 14:58
SFL is een lekkerbek....
Ohja, mijn buren missen wat herten uit hun tuin.. Toeval?

Ik heb overigens liever een blauwe kaas met appelstroop van Canisius

Goedemorgenallemaal
19 februari 2014, 16:53
Laten we die OS even voor wat ze zijn, we gaan weer koken.

Geen volledig gerecht maar iets wat velen wel eens lekker vinden, een curry/kerrie.
Er staan wat ingredienten maar neem ze maar met een korreltje zout, ik bedoel, de exacte hoeveelheden zijn niet zo belangrijk want ieders smaak is weer anders en ook ieder gerecht waar je het bij gebruikt vraagt misschien weer wat andere ingredienten of hoeveelheden...

Je begint gewoon met het zachtjes aanzetten, glazig laten worden (best met pinda olie) van een mengsel van fijngehakte sjalot, knoflook en pepertjes. Hou je van scherp voeg de zaadlijsten van de pepers toe, wil je wat milder dan alleen het rode vruchtvlees. De zaadjes zelf hebben ook een lekkers smaak en kun je ook zonder de bleke zaadlijsten toevoegen, zit de scherpte er een beetje tussenin. Hou als basi maar 1 sjalot, 1teen knoflook en 1 of 2 pepers aan , of anderhalf als je dat leuker lijkt. Ook wat citroengras (fijngehakt) erbij maar je hebt in de super (die van ons heeft geen citrtoengras) ook potjes met een soort citroengraspasta, wel zo makkelijk. Dan wat limoensap en gerapste limoenschil. Beetje peper en zout.
Dan gember erbij, het beste is verse gember raspen.

Da's de basis.
Dan wat kruiden erbij, die kunnen gewoon uit een potje komen.
Om te beginnen van alles gelijke delen.
Voeg toe:
Kukrumapoeder, komijnpoeder, paprikapoeder, korianderzaadpoeder (de smaakmaker maar niet meteen voldoende want, zie verderop), fenegriekzaad, peper en zout, alles naar smaak.
Wel blijven roeren, wordt het wat te dik, kun je wat water toevoegen, dat verdampt toch wel weer tijdens het pruttelen.
Tot slot voeg je kokosmelk en/of kippebouillon toe naar smaak. Ik werk zelf het liefste met wat dikkere thaise kokosmelk, je hebt ook dunnere maar dan wordt de curry misschien te dun. Wat ook kan is dunnere melk of bouillon en dan wat "vaste" kokosmelk erbij.

Even heel rustig laten doorputtelen, blijven roeren want het bakt snel aan.
Op dit moment even proeven, nu kun je nog bijstellen met ingredienten, wat toevoegen als je dat lekkerder lijkt.
Als je het afkoelt kun je het nog een week in de koelkast bewaren.
Waarom niet zoveel korianderzaad? Als alles klaar is kun je er nog wat fijngehakte korianderblaadjes door doen. Je moet het daarna natuurlijk niet meer laten doorkoken, ik doe dat altijd net voor ik de curry ga gebruiken . Ik doe het ook nooit bij de curry in de koelkast maar pas als ik die wat ga opwarmen voor gebruik.

Lekker bij kip of scampies of langzaam gegaard spek. Ook lekker bij vele groenten en saaie vleesvervangende vegetarische happen worde opeens spannender.

Maak je eigen kipkerriesalade: Kipfilet's garen, liefst in net niet kokende kippebouillon anders wordt het snel te droog. Afkoelen en in kleine blokjes snijden.
In een bakje en mengen met de saus en naar smaak wat creme fraiche (of volle yoghurt) tot slot fijngehakte korianderblaadjes.
Resultaat, je wilt nooit meer de kipkerrie van Johma....

Goedemorgenallemaal
19 februari 2014, 18:48
en mengen met de saus en naar smaak wat creme fraiche (of volle yoghurt) tot slot fijngehakte korianderblaadjes.
Resultaat, je wilt nooit meer de kipkerrie van Johma....ohja, en een kwakje mayo erbij

Goedemorgenallemaal
20 februari 2014, 09:25
Vannacht werd ik gllend wakker, badend in het zweet....

Ik was vergeten te vermeleden dan een paar theelepeltjes tomatenpuree (GEEN ketchup) in de kerrie moeten...

sofaking
27 september 2014, 07:12
Voelt iemand zich geroepen om dit eens te proberen ?

https://nz.lifestyle.yahoo.com/food/index/article/-/25117422/cooking-with-condoms-in-japan-clone-1411704768/

A new Japanese cookbook featuring recipes using condoms has hit top 100 list of bestsellers on Amazon.

Condom Meals I Want to Make for You contains 11 recipes all calling for ingredients to be stuffed into condoms, like condom escargot cooked with butter, condom curry pilaf and condom meat stuffing.

Er wordt niet bijgezegd of het om nieuwe of gebruikte condooms gaat.

Goedemorgenallemaal
31 mei 2015, 15:17
Zo eenvoudig is het om zelf koffie te maken (http://speld.nl/2015/05/31/zo-eenvoudig-is-het-om-zelf-koffie-te-maken/)

Met dit recept hoef je niet meer naar een dure bar!
Het is dé drinkhype van het moment: koffie. Jammer genoeg kost zo’n bakkie al snel drie euro. Gelukkig is het helemaal niet zo moeilijk om zelf thuis koffie te maken. Met dit recept maak je thuis een bak die net zo lekker is als in die hippe bar.

Wat heb je nodig?
– Gemalen koffie
– Water
– Een koffiezetapparaat
– Koffiefilters
– Eventueel suiker en melk

1. Doe een koffiefilter in het koffiefilterbakje van je koffiezetapparaat. Tip: experts maken ‘m vaak eerst nat, dan voorkom je dat ie dubbelklapt!

2. Strooi een flinke laag gemalen koffie over het filter. Voor een écht originele bak koffie kan je ook koffiebonen gebruiken, maar die zijn in Nederland moeilijk te krijgen.

3. Giet water in het waterreservoir. Houd ongeveer 100 cc per kopje aan.

4. Zet je koffiezetapparaat aan en wacht een paar minuten.

5. Schenk de koffie in een kopje. Voeg naar smaak melk of suiker toe, of gebruik zoetjes als suikervrij alternatief.

6. Genieten maar!

zie ook:
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?41769-Koffie!!!!!

Goedemorgenallemaal
14 oktober 2015, 22:17
Ik was lui en ik kocht in de super een pakje boemboe voor Ajam paniki (ook niet zo lastig zelf te maken maar goed, geen zin in om allerlei ingedienten te kopen die ik niet zo vaak gebruik)... lekker met wat rijst. Er bleef wat over, de volgende dag nog even ingedikt en een kwak mayo erdoor en voila, een lekkere kipsalade voor een klein hapje.

Goedemorgenallemaal
15 juni 2016, 16:47
Weer een tip van GMA.
Ik ben eens wat buiten de westerse keuken gaan snoepen en proberen en wat is er nu actueler dan de Arabische/ Midden oosten keuken.
Nu wil ik geen kruiden in de Joodse en Islamitische wonden wrijven maar die lui daar hebben me toch een paar kruidenmengsels waarvan ik de naam niet meer allemaal weet, maar die gaan heel goed samen met....
varkensvlees, met name speklappen

pret
15 juni 2016, 16:59
Weer een tip van GMA.
Ik ben eens wat buiten de westerse keuken gaan snoepen en proberen en wat is er nu actueler dan de Arabische/ Midden oosten keuken.
Nu wil ik geen kruiden in de Joodse en Islamitische wonden wrijven maar die lui daar hebben me toch een paar kruidenmengsels waarvan ik de naam niet meer allemaal weet, maar die gaan heel goed samen met....
varkensvlees, met name speklappen

Hahaha jaja arabische kruiden zijn net als boutgondische sauzen, die gaan goed met allerlei vlees.

Wentelt Eefje
24 december 2021, 10:16
Nice! Ik ga het recept na de feestdagen uitproberen. En misschien daarna wat leven inblazen in een heel oud draadje over recepten.

Toch maar besloten het (nieuw leven inblazen) voor de feestdagen vast te doen, zodat hasta la pasta het draadje na de feestdagen niet op hoeft te diepen…

Straks nog eentje, maar ik begin met een heel snel te maken bijgerecht (je hebt uiteindelijk een grote slakom vol bij deze hoeveelheden). Een beetje knife-skills komt goed van pas, de salsa ziet er het mooist uit wanneer de blokjes allemaal ongeveer dezelfde grootte hebben en de groene kruiden echt ragfijn gesneden worden.

Rode bieten salsa

3 rode bieten in fijne blokjes
1 goudrenet in fijne blokjes
4 lente-uitjes alleen het groen in dunne ringetjes
1/2 rode peper zonder zaadjes in dunne ringetjes
6 radijsjes in blokjes (mooist is 2 paars, 2 rood, 2 wit maar het kunnen natuurlijk gewoon 6 rode zijn)
kapperappeltjes in kwartjes
4;takjes basilicum, de blaadjes geplukt en ragfijn gesneden
4 takjes munt, de blaadjes geplukt en ragfijn gesneden
platte peterselie, in totaal het dubbele van wat je aan basilicum en munt hebt, ragfijn gesneden
sap van 1/2 citroen
sap van 1/2 limoen
olijfolie
1 el poedersuiker
1 tl komijnpoeder
zout
peper

Snijden en mengen, en in elk geval een half dagje voor de tijd in de koelkast de ingrediënten laten inwerken op elkaae.

Eet smakelijk, heerlijk bij zowel wild als rund als varken als kip restjes van een dag eerder

Wentelt Eefje
24 december 2021, 17:50
Het tweede gerecht is wat bewerkelijker maar ook daarvoor hoef je niet heel erg veel bijzonders te kunnen.

Caribische zuurkool

500 gr zuurkool
1 zoete ui
1 bananensjalotje
1 gedroogd chilipepertje
2 el boter (of voor de liefhebber: ganzevet)
75 gr kokosmelk
50 ml witte wijn (bij voorkeur droge pinot blanc, pinot gris, riesling of grüner veltliner)
175 ml gevogeltefond (maar het kan natuurlijk met gewone kippenbouillon)
2 el appelcompote
1 laurierblaadje
2 jeneverbessen
1/2 tl zwarte peperkorrels
1 el mild kerriepoeder
1 tl rietsuiker
kokosolie of een andere neutrale olie (raap-, zonnebloem- of druivepitolie)
zeezout

Eventueel nog een paar granaatappelpitjes als kleurrijke en friszure garnering

Ui en sjalotje schillen en op matig vuur in de olie glazig fruiten. Zuurkool toevoegen en ook eerst wat meefruiten een paar minuutjes, dan blussen met de witte wijn en die licht laten inkoken.
De gevogeltefond, kokosmelk en appelcompote toevoegen en het kerriepoeder er door roeren. Dan het deksel op de pan en op zacht vuur een half uurtje laten smoren. Halverwege, dus na 15 minuten, in een kruidenbuiltje of kruidenei de gekneusde peperkorrels en jeneverbessen, het laurierblaadje en chilipepertje toevoegen.
Na een half uur met zout en suiker op smaak brengen. Dan de boter of het ganzevet er door roeren en garneren met de granaatappelpitjes.

Serveren bij gevogelte en/of varkensvlees left-overs

En ook lekker als je niets over hebt om het bij te serveren: even een paar Nürnberger braadworsten grillen en er bovenop draperen

rmjhexe
24 december 2021, 18:00
Grappig maar welke ijsbeer heeft nu die ingrediënten in huis?

Wentelt Eefje
24 december 2021, 18:31
Zondag om 10:00 zijn de supermarkten al weer open… ;)

Willem2
25 december 2021, 01:44
Zondag om 10:00 zijn de supermarkten al weer open… ;)

Helft supermarkten open op eerste kerstdag, maar Aldi en Lidl houden deuren dicht
Wederom zijn er meer supermarkten open op eerste kerstdag. Dit jaar zijn klanten in bijna de helft van de supers welkom voor een kerstboodschap. Vorig jaar kon dat bij 40 procent van de supers. Op tweede kerstdag zijn aanzienlijk meer supermarkten open: zo’n acht op de tien. Dat zijn er iets minder dan vorig jaar, blijkt uit cijfers van Openingstijden.nl
https://www.ad.nl/koken-en-eten/helft-supermarkten-open-op-eerste-kerstdag-maar-aldi-en-lidl-houden-deuren-dicht~a1a7ee51d/

Goedemorgenallemaal
11 april 2024, 17:50
Waarschijnlijk geen gerecht met zoveel verschillende recepten als die heerlijke roerei. Nou ja, Rendang misschien.

Het enige belangrijk recept dat bestaat is gewoon wat je zelf lekker vind.
Op zoek naar een filmpje kwam ik een recept tegen dat ik om voor de hand liggende reden wel eens moet maken.

En niks omvouwen en zo.

https://www.youtube.com/watch?v=VhJFyyukAzA

Het enige overbodige, maar ik ga het toch eens proberen, is creme fraiche. Normaal hou ik het bij eieren peper zout en boter. Veel boter.

WANDELAAR5
14 mei 2024, 12:36
Dank GMA voor het mij attenderen op dit draadje. Hier mag dan eigenlijk niet het Cornulețe recept ontbreken. De koekjes die ik wel eens mee neem voor de dames.
Recept voor 80 Cornulete:
250 gram roomboter
2 zakjes vanillesuiker
Samen roeren
3 eidooiers 1 voor 1 erbij
200 ml creme fraiche
10 ml vanille aroma
Citroenrasp van 1 Citroën
Zout
550 gram zelfrijzend bakmeel
Kneden tot het niet meer plakkerig is.
Verdeel het deeg in 2 delen, verpak in plastic folie en leg ze in de koelkast.
Verwarm de oven voor. Nu ga je de vulling bereiden. Ik maak 3 verschillende: Rahat (Turks fruit, knip elk blokje met een schaar in 2 of 3 kleine stukjes), Nuca si Gem (walnoot malen en mengen met pruimen jam) en Ciocolata (melk pastachoca/Nutella die is natuurlijk kant en klaar)
Begin met 1 blok deeg. Verdeel met behulp van een weegschaal in 4 bollen (elk ca 135 gram). Bestuif het aanrecht met wat bloem en rol 1 bol uit. Neem een ronde vorm van ca 26 cm, duw die op het uitgerolde deeg en snij de randen weg. Je hebt nu een mooie ronde schijf deeg. Snij die in 8 pizza punten.
39307
Leg wat vulling (2-4 kleine stukjes Turks fruit, 1 volle theelepel pastachoca of noten met jam) op elke punt en rol ze op als croissant en leg ze op een bakplaat met oven papier. Als je alle 4 de bollen hebt gedaan, dan kun je van de afgesneden resten nog een vijfde bol maken en die ook weer uitrollen. Zo krijg je 5x8 koekjes van de helft van het deeg.
39309
Zet de 2 bakplaten in de oven en bak ze 15-16 minuten op 180 graden (hete lucht oven 160 graden). Terwijl ze in de oven staan kun je de volgende 40 koekjes gaan maken met de tweede helft van het deeg. Als de koekjes uit de oven komen dan bestrooi je ze met poedersuiker.
39308
Ik maak de koekjes met Turks Fruit normaal in croissant vorm, met noten en jam vouw ik 1 zijde naar binnen voordat ik ze oprol en met chocopasta vouw ik beide zijden naar binnen voor het oprollen. Zo kun je na het bakken nog zien welke vulling in welk koekje zit en dan kunnen de dames hun favoriete koekje uitzoeken met behulp van onderstaand menu.
39310
Uiteraard krijg ik dan dikke korting op de kamerprijs ;). En de bijnaam bucătar.

WANDELAAR5
14 mei 2024, 12:47
Is je favoriete dame Bulgaars? Maak dan eens Medenki
http://vsekimojedagotvi.com/5962/meki-medenki-s-shokolad-vijte-kolko-lesno-se-prigotvyat/
39311
of Orechovki.
https://lysp.eu/2020/02/09/orehovki/
Orechovki gaat lekker snel, maar het bakproces komt heel nauw. Vergeet de tijd die in het recept staat. Haal ze uit de oven als de binnenkant nog smeuďg is. Beter te vroeg (en dan nog even verder bakken), dan te laat, want dan krijg je een hele brosse en droge Meringues.
39312

Wentelt Eefje
14 mei 2024, 12:49
Cornulețes zien er fantastisch uit, maar jammer om dan "gewone" chocopasta te gebruiken. Zou toch callets van Callebaut smelten op 42 graden (evt. Ruby voor de dames om met de kleur extra indruk te maken). Of één van Callebaut's kant-en-klare crema's halen. (En nee, heb geen aandelen in deze Belgen, maar wel verstand van chocoladevullingen... ) beide overigens om ná het bakken te vullen... ...

WANDELAAR5
14 mei 2024, 12:57
Ben je niet zo’n keukenprins, maak dan Salam de Biscuiti! Geen oven nodig en kan bijna niet mislukken. Bijkomend voordeel is dat het gerecht zo’n beetje in alle landen wordt gemaakt! Bulgaars: Sladuk Salam, Hongaars: Keksz rolád, Pools: blok czekoladowy, Nederlands: Arretjescake.
250 gram biscuit (Maria biscuitjes oid. Hoe harder hoe beter! Geen Digestives of brosse koeken)
100 ml melk
100 gram boter
75 gram walnoten
50 gram rozijnen
50 gram suiker
Geraspte kokos (of Klapper bij het Aziatische schap)
rum aroma of 1 eetlepel rum
30 gram cacao

Boter, melk en suiker verwarmen. Als de boter en suiker opgelost zijn cacao en rum aroma toevoegen.
Breek biscuits (dit gaat het snelst als je er 3 of 4 tegelijk neemt) en walnoten en doe in een kom met de rozijnen. Giet het cacao mengsel erover en meng goed.
Rol keukenplastic uit, bestrooi met kokosmeel en stort de salami (cacaomengsel met de biscuits, walnoten en rozijnen). Maak een mooie stevige rol en laat 1 nacht opstijven in de koelkast.
39313
Snij in 1cm plakken.
39314

JonnyFontane
14 mei 2024, 14:08
En ik kan uit ervaring spreken....deze zijn erg lekker.

Willem2
15 mei 2024, 16:58
Kalter Hund

Wentelt Eefje
15 mei 2024, 17:51
En na de koude hond een...

Hot Wet Pussy:

3,0 cl ananassap
1,5 cl overproof rum (bijvoorbeeld Wray & Nephew)
1,5 cl Midori (alternatief Bols Melon en Watermelon)
1,5 cl Peachtree
1,5 cl 7-Up