PDA

Volledige versie bekijken : Nederlanders flirten vooral in zomer



Willem2
30 juli 2006, 21:37
Nederlanders flirten vooral in zomer

RIJSWIJK - De zomer is dé periode waarin Nederlanders flirten en versieren. Het klinkt misschien als een cliché.


http://www.ad.nl/multimedia/archive/00087/flirten_87251a.jpg
Maar is daarom niet minder waar.

Judith Reinsma geeft cursussen flirten en is auteur van het boek 'Flirten doe je zo'. Via haar website kunnen mensen vragen aan haar stellen over de kunst der verleiding. "Ik krijg er nu zo'n twee per dag. Dat is ruim twee keer zoveel als in de rest van het jaar", zegt ze.


Wetenschappelijk onderzoek heeft ze er niet naar gedaan, maar ze vermoedt dat de verklaringen simpel zijn. "In de zomer leven we op het terras, in het park en op het strand. Doordat we meer buiten zijn, hebben we meer contact met mensen. In de winter zitten we toch vooral op de bank voor de buis."


"En het klinkt misschien plat", vervolgt ze, "maar er valt ook meer te kijken, want we hebben minder kleren aan."


Nederlanders flirten dus veel in de zomer, maar zijn ze er ook goed in? Niet echt, vindt de flirtcoach. "Wij zijn nogal van het resultaat en de directheid, we hebben de neiging er pas aan te beginnen als we zeker weten dat het goed gaat. Wat je heel vaak ziet, is dat er in de kroeg niks gebeurt tot een uur of twee. En vlak voor sluitingstijd moet er dan nog even gauw gescoord worden."


En dat terwijl verleiden een vak is. Het begint al bij de openingszin. " Hoe wil jij je eitje morgenochtend?" is een van de slechtste die Reinsma ooit heeft gehoord. "Een goede openingszin moet gaan over iets wat hier en nu speelt. Als je in de supermarkt bij de wijnafdeling staat, moet je iemand vragen of hij nog tips voor goede wijn heeft. Als je in de trein zit, kun je vragen wat voor boek iemand leest."


Er zijn ook andere dingen waar een versierder op moet letten. Zo is het belangrijk om in iemands gezichtsveld te staan of oogcontact te maken voordat je op iemand afstapt. De "dode-hoekbenadering", waarbij je een persoon aanspreekt terwijl diegene je niet kan zien, werkt volgens Reinsma nooit goed.


"Het is mij wel eens overkomen dat ik stond te dansen en dat er opeens iemand schuin achter me in mijn oor stond te tetteren. Als een vreemde je laat schrikken, kan die een goed gesprek wel vergeten."


"Wat je ook vooral niet moet doen, is alleen maar indruk proberente maken op degene die je op het oog hebt", zegt Mirjam Wiersma. Zij gaf tot voor kort cursussen 'romantisch flirten'. Nu 'doceert' ze alleen nog maar 'zakelijk flirten' aan mensen uit het bedrijfsleven, mede vanwege het succes van haar eerder dit jaarverschenen boekje 'Zakelijk flirten'.


"Mensen denken dat als ze een leuk verhaal vertellen, de rest wel vanzelf gaat. Maar flirten is geen eenzijdig proces. Je moet op de ander letten en interesse tonen."


Dat soort praktische tips zijn handig, maar een goede verleider heeft toch vooral een bepaalde instelling nodig. Belangrijk is, vindt Reinsma, om het flirten als een spel te zien en dat spel met plezier te spelen, zonder meteen een bepaald doel te willen bereiken.


"De intentie is heel belangrijk. Vrouwen ruiken als een man een snelle wip wil; ze rennen dan hard weg. En hetzelfde geldt voor mannen als ze merken dat de vrouw al aan de trouwdag en kinderen denkt. Het gaat om de leuke ontmoeting, en de rest gaat vanzelf."


Volgens Wiersma gaat het bij flirten vooral om lef hebben en durven. " Je moet eens een keer risico nemen, eens een keer iets proberen wat je normaal niet zou doen." Daarbij moet je vooral niet bang zijn om af en toe bot te vangen."


Als je nooit wordt afgewezen, ben je geen goede flirter. Net zoals een advocaat die nooit een zaak heeft verloren, geen goede advocaat is."

(ANP)