PDA

Volledige versie bekijken : Welk bier drink je het liefst?



Willi69
4 augustus 2006, 09:44
Heineken helpt.....
:verwarnun :keineahnu :uuups: :Grrr: :bäh: :tw[1]: :esreicht[ :ntc[1]: :frust[1]: :protestie :gnade[1]: :bindagege :dudepp:

Willi69
5 augustus 2006, 09:28
Dutch beer is like making love in a canoe:
it´s f*cking close to water! :thefinger

JackD
5 augustus 2006, 10:49
Dutch beer is like making love in a canoe:
it´s f*cking close to water! :thefinger:hammer_2:

What would you recommend? :prost: :betrunken
Was würden Sie empfehlen?? :prost: :betrunken

Big30
5 augustus 2006, 11:05
http://www.erdinger.de/images/biere/hefe.jpg

Of deze liefst zondagochtend < 12 in Das Weisse Brauhaus im M&#252;nchner Tal met een Wei&#223;wurst er bij!

http://www.schneider-weisse.de/img/brauerei.spezialitaeten.produktpalette.01.jpg

(Dit verdient eigenlijk een apart topic, ;) )

Gr. B.

Willi69
6 augustus 2006, 18:01
Was würden Sie empfehlen?? :prost: :betrunken
Neben dem leckeren Weizenbier (hell + dunkel, auch Weißbier genannt) vor allem Alt, z.B. von der Krefelder Hausbrauerei Gleumes (http://www.brauerei-gleumes.de/index_brauerei.html). :prost:

http://www.brauerei-gleumes.de/pics/lager_int.jpg

Zero
7 augustus 2006, 15:49
http://www.eurobierbeek.org/spons/JUPILER.jpg

Jupiler !

Willem2
8 augustus 2006, 13:07
http://www.eurobierbeek.org/spons/JUPILER.jpg

Jupiler !

Tja dat is ook van Interbev ;) en gezien beffen jou favoriete bezigheid is :D

Willem2 :wink:

Big30
15 augustus 2006, 14:55
DUSSELDORF - Er moet binnenkort meer worden betaald voor een biertje bij onze oosterburen. Duitse bierbrouwers gaan de prijzen voor tapbier en gerstenat uit de fles verhogen. Dat hebben Duitse media dinsdag gemeld. De Duitse branchevereniging van brouwerijen bevestigde de verhoging.

De prijsverhoging komt bovenop een btw-verhoging van 3 procent vanaf 2007 voor onder meer bier uit een kratje. Of de consument of de detailhandelaar opdraait voor de belastingverhoging, is nog onduidelijk. Ook is het nog niet duidelijk hoe en in welke mate de Duitse horeca de prijsstijgingen gaat doorberekenen aan de klanten.

Per glas komt de prijsverhoging uit op 2 tot 3 eurocent. Het is de eerste prijsverhoging van tapbier in vier jaar tijd. Voor het komende kwartaal hebben grote brouwerijen als Warsteiner, Krombacher en Veltins al prijsverhogingen opgelegd bij hun grootste afnemers. Krombacher vraagt zo'n 6 procent meer voor zijn bier.

Volgens de brouwers is de verhoging noodzakelijk om bij te blijven bij de hoge prijzen voor diverse grondstoffen.

Bron nu.nl

lustman
16 augustus 2006, 08:49
La Chouffe . :lostit:
Duvel. :teuflisch
Westmalle Trippel. :hammer:

Willem2
8 juni 2007, 13:16
Ivo Bosteels (66) trekt op promotour met gevulde portemonnee

GENT - Brouwer Ivo Bosteels (66) voert op een hoogst uitzonderlijke manier publiciteit voor zijn bieren Tripel Karmeliet, Kwak en Deus. Overal waar hij komt, betaalt hij uit eigen zak een rondje. Wij waren er gisteren bij in The Bridge in Gent.................
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=4E1D92TF


Doe mij ook maar een Kwak :D ( zit tenminste in een mooi glas ;) )

Flurkman
8 juni 2007, 13:39
Doe mij maar iets authentieks: een Vlaamse of een Waalse trappist dus.

NB Er bestaat al trappist vanaf 6° alcohol: vb Rocherfort 6°, Westmalle 7°, Chimay bruin 7°, ... Schol

Bredero
8 juni 2007, 15:26
Doe mij maar iets authentieks: een Vlaamse of een Waalse trappist dus.

NB Er bestaat al trappist vanaf 6° alcohol: vb Rocherfort 6°, Westmalle 7°, Chimay bruin 7°, ... Schol

La Chouffe heb ik al zien staan. Prima
Verder bij zomers weer : Kriek (St Louis of Frank Boon) en witte lambic van Timmermans (delicieus)

Alle overige seizoenen : Westmalle Dubbel, Chimay blond, soms Kwak.

Alles van het vat ("de tap" voor de Nederlanders) wel te verstaan geen flesjes voor Bredero.
Ga ze maar eens zoeken in Nederland deze bieren op de tap. Ja af en toe is het een voordeel om Belg te zijn.

blauwebeer
8 juni 2007, 15:51
Hierbij een filmpje uit een typisch cafeetje in de Westhoek, waarbij de mannen na het werk een Sixtus van Westvleteren komen drinken :

http://www.youtube.com/watch?v=DjcUrcaXwD8

De eerste man vraagt aan de andere in zijn typisch Lernout&Hauspie dialect : 'Hije sex tus?'.
Neen zegt die tweede : 'Tus ni, allien op een andere'. :hah:

Wat kan het leven toch schoon zijn.

:wink:

Limburger
8 juni 2007, 23:55
http://www.lindeboom.nl/

kidman
9 juni 2007, 03:25
Grolsch beugel, absoluut nr 1 bij mij.

Azrael
9 juni 2007, 07:26
Grolsch beugel, absoluut nr 1 bij mij.

That's it... Bij mij ook absoluut nr 1... Het helpt natuurlijk dat ik zelf uit Enschede kom, het land van Grolsch... :freu:

Sphinx
10 juni 2007, 16:28
Belgisch bier staat bij mij bovenaan; meestal Palm, Leffe of Grimbergen. In Duitsland drink ik graag Kölsch of Erdinger.

little diablo
11 juni 2007, 18:10
http://www.cccc.de/upload/Werbeagentur-Bayreuth-Kalender-Salitos_6546.jpg


saluti L Diablo

Flurkman
11 juni 2007, 18:19
Die Salitos lijkt me eerder gewone "Elixir d'Anvers" te zijn... Te zoeterig en te plakkerig naar mijn smaak...

sofaking
11 juni 2007, 20:02
De Westmalle Tripel is voor mij ook het allerbeste.
De Rochefort 10 mag er ook wel zijn.

Dat zijn bieren om te degusteren.

Al die pilsjes en zo daarentegen die alleen maar dienen om een stuk in de kraag te zuipen zijn gevaarlijker dan je zou denken.

http://www.brackenspub.com/beer.swf

molaar
11 juni 2007, 22:01
Molaar zit achter een lekkere Lindeboom `t bier van hier

Babbel
11 juni 2007, 22:33
Ik vind dat duitse cola-bier wel lekker, maar is dat wel echt bier :cool:
Maakt niet uit want van dat echte bier ga je hele rare antwoorden geven :roll3:

:wink:

Big30
11 juni 2007, 22:50
Vond dat Cola bier ook wel lekker ;)!

Maar hiermee ben ik groot geworden als ben ik het wel ontrouw geworden :cool:!

http://www.molblog.nl/marketing/images/upload/1137169677grolsch.jpg

:wink: :wink:

kidman
13 juni 2007, 03:45
Vond dat Cola bier ook wel lekker ;)!

Maar hiermee ben ik groot geworden als ben ik het wel ontrouw geworden :cool:!

http://www.molblog.nl/marketing/images/upload/1137169677grolsch.jpg

:wink: :wink:


Now you're talking:freu: De rest is net kattenpis:hah:
Kidman:smile2:

Forza...germania
13 juni 2007, 17:51
http://corsendonk.apluz.be/ :thefinger :thefinger

Badslippers
28 december 2012, 17:40
Ik zag tot mijn verbazing wel dat je Corona kunt bestellen!

Inderdaad verbazingwekkend. Ik begrijp niet dat mensen deze ranzige troep zuipen. Je reinste rioolwater. Dan kun je nog beter Schultenbräu in de krop gieten. De echte bierdrinkers lopen met een grote boog om de Corona heen. Maar ja, komt uit "Mexico" en dan lijkt het al gauw exotisch en spannend. BS's advies: staan laten dit soort paardenzeik en een lekker Belgisch of Duits biertje pakken. "Beck's Ice, Desperado" en al dat andere limonadebier is ook niet te pruimen. Kerels die dat drinken zijn volgens mij omgebouwde wijven of homo ! ! !

Big30
28 december 2012, 20:20
"Beck's Ice, Desperado" en al dat andere limonadebier is ook niet te pruimen. Kerels die dat drinken zijn volgens mij omgebouwde wijven of homo ! ! !
Of je drinkt bier of je drinkt geen bier, daar bestaat niets tussen in. Zeker niet dat kinderbier, vrouwenbier, shandy achtig drankje als Becks Ice of soortgelijke troep. Eigenlijk zou dat bij wet verboden moeten worden en zouden we clubs moeten gaan vragen die troep niet meer aan de gasten voor te zetten :tongue:.

Ware het zo dat Duitsers gevoel voor Humor zouden hebben dan zou een goede Duitse Cabaretier al lang een einde hebben gemaakt aan dat vrouwenbier. Maar helaas dat is dus niet zo en wij mogen ons gelukkig prijzen met onze Youp die snel had afgerekend met Buckler en de Buckler drinkers. Petje af blijf ik nog steeds zeggen voor deze heldendaad :wink:.

Corona vind ik een twijfelgeval en moet onder omstandigheden kunnen als bier en kan wat mij betreft zelfs als zodanig worden gekwalificeerd:


http://www.youtube.com/watch?v=kSa0RiujbLg

Bluebear
28 december 2012, 20:37
Geef mij maar de "Warsteinertjes" bij de Happy. Alleen jammer dat ik altijd moet rijden. Ik ben al 2 keer s'nachts aangehouden bij de Happy. Ze staan dan in dat straatje aan de andere kant van de kruising als je richting Oedt afdraait. Je ziet ze echt niet staan in het pikkedonker. Al "zwei mal moeten blasen oder proesten". Altijd met goed resultaat natuurlijk. "Auskoeken" dus !!! :prost:

Badslippers
28 december 2012, 21:23
Of je drinkt bier of je drinkt geen bier, daar bestaat niets tussen in. Zeker niet dat kinderbier, vrouwenbier, shandy achtig drankje als Becks Ice of soortgelijke troep. Eigenlijk zou dat bij wet verboden moeten worden en zouden we clubs moeten gaan vragen die troep niet meer aan de gasten voor te zetten

Kijk, dat bedoel ik. Kinderbier dronken wij al thuis toen ik nog in de luiers door de huiskamer kroop. Oom Henk tankte zich tijdens verjaardagsfeestjes helemaal vol en ik mocht de restjes uit het flesje laten druppelen. Vervolgens kregen we het zogenaamde Schneeuwwitje. Dat was 7Up met bier en dronk je zo om en nabij het 6e levensjaar. Bier met cola ging ook maar dat gaf oprispingen. Al vrij snel daarna, ik moet zo tegen het 11e levensjaar geweest zijn, begonnen wij thuis met vriendjes het edele kaartspel "toepen" onder de knie te krijgen en mijn vader tracteerde ons op een halve liter de man terwijl wij net met onze kop boven de kaarttafel uitkwamen. Het moet gezegd, met zo'n fles deden wij dan wel de gehele avond. Het "Toepen" werd ingeruild voor het "Boeren" en het "zwikken" en toen was het hek van de dam. De "Zware van Nelle" deed inmiddels ook zijn intrede en greep ons al snel bij de strot. Het was maar goed dat mijn ouders tijdens de oorlog bladeren gewikkeld in krantenpapier hadden gerookt. Zodoende beschouwden zij een gedraaid shaggie als onschuldig. Na het 15e levensjaar raakte ik het spoor redelijk bijster en stond er structureel een biervat aangeslagen in de bijkeuken. Je kunt dus zeggen dat ik het bier drinken met de paplepel heb ingegoten gekregen. Kom me dus niet aan met dat kabouterbier met de naam Corona. Een Duvel, een Grand Prestige of een lekkere Bitburger of Urquelle. Dat gaat er in als hop.

dbd67
28 december 2012, 22:18
Warsteiner, stern pils en amstel.

molaar
28 december 2012, 22:32
http://www.lindeboom.nl/

Dalton
28 december 2012, 22:42
SALITOS is echt pas bier voor kerels wel met tequilla erin zoals bij LR. en nog wel mexikaans ook gewoon tegek plus goed voor de dorst.
CORONA is in ieder geval beter dan dat vieze heineken proost heren ijsberen.

salitos
29 december 2012, 01:14
jullie mogen een keer raden.........

SALITOS

vrije jongen
29 december 2012, 02:05
Als je voor bier gaat is er eigenlijk maar 1 club: Babylon. Leffe blond en brune aanwezig en als je in het weekend wacht tot de poetsboy aan het bier mag, heb je nog best kans een Kwakje of Westmalle toebedeeld te krijgen... mocht je het wat rustiger aan willen doen, kun je natuurlijk ook wat Kolsch en Bitburger krijgen. In de grensclubs wissel ik maar wat af... de Becks Ice-en en Veltins+meuk als warmhoudertjes (zoals tijdens mijn middelbare schooltijd daar de smirnoff ice was) en als hoofdmoot warsteiner of diebels. Dat piswater uit Amsterdam zouden ze beneden de rivieren niet moeten toelaten. Leeuwbier in YY is trouwens ook best te doen;).

in de zomer natuurlijk Maisels Weizen; niks zo geil als een theke die een perfecte Weizen inschenkt!

BSesamstraat
29 december 2012, 02:24
Thanks ouwe!!! Drink geen becks ice.... Lig alleen aan het infuus met becks ice ;)...
Inderdaad verbazingwekkend. Ik begrijp niet dat mensen deze ranzige troep zuipen. Je reinste rioolwater. Dan kun je nog beter Schultenbräu in de krop gieten. De echte bierdrinkers lopen met een grote boog om de Corona heen. Maar ja, komt uit "Mexico" en dan lijkt het al gauw exotisch en spannend. BS's advies: staan laten dit soort paardenzeik en een lekker Belgisch of Duits biertje pakken. "Beck's Ice, Desperado" en al dat andere limonadebier is ook niet te pruimen. Kerels die dat drinken zijn volgens mij omgebouwde wijven of homo ! ! !
"Dolce Vita" is trouwens wel een aardige club.

egon, Dr. Rammler
29 december 2012, 11:39
Männer trinken ausschliesslich Jever Pilsener, Bitburger und natürlich Pilsener Urquell aus Tschechien. Den ganzen chem. Kram aus NL und B benutze ich lediglich zum Haarewaschen und Füssewaschen. Auch kann man(n) damit gut Schnecken und Ameisen fangen.
Prost Egon

krukar
29 december 2012, 11:47
Hollandse pils gaat er niks boven een freddie (heineken).

Duitse pils doe maar een bitburger of warsteiner.

benijsbeer
29 december 2012, 12:00
Thailand: San Miguel light.
Dat zweet je daar zo weer uit en je wordt er niet ladderzat van.

Heineken, Warsteiner of een Paulaner Weizenbier drink je daar toch niet.... Maar ze zijn daar wel te krijgen.

Paulaner Weizenbier dat drink ik graag. Maar na twee of drie ervan sta je al op je kop. Dat is niet goed voor de Sex en de meiden vinden snel dat je naar bier stinkt.
Ik drink daarom dan ook meestal water of cola.

Big30
29 december 2012, 12:14
Männer trinken ausschliesslich Jever Pilsener, Bitburger und natürlich Pilsener Urquell aus Tschechien.
Prost Egon
Ist ja alles eine reine Geschmackssache Egon ;). Ik vind dat Jever Pilsener nogal bitter, vooral in Noord Duitsland wel een populair biertje.

Richtige Kölsche Männer drinken uiteraard Altbier uit Düsseldorf :baeh:.
Ik proef trouwens weinig verschil tussen een Heineken, Warsteiner, Bitburger, Grolsch, of Bavaria zeg maar de normale biertjes. Wel uiteraard tussen de verschillende biersoorten. Maar een Erdinger Weiss kan ik niet van een Paulaner onderscheiden en Altbier of een Trappist herken ik als type bier verder reikt mijn kennis en ervaring niet.

Alleen Guinness daarvan zeg ik "No Thank you!".

Het Reinheitsgebot bestaat formeel al lang niet meer dus om Bieren die niet uit Duitsland komen als chemische troep te omschrijven is wat onzinnig. Bier valt alleen maar te brouwen dankzij een standaard chemisch proces.

egon, Dr. Rammler
29 december 2012, 13:05
Ist ja alles eine reine Geschmackssache Egon ;). Ik vind dat Jever Pilsener nogal bitter, vooral in Noord Duitsland wel een populair biertje.

Richtige Kölsche Männer drinken uiteraard Altbier uit Düsseldorf :baeh:.
Ik proef trouwens weinig verschil tussen een Heineken, Warsteiner, Bitburger, Grolsch, of Bavaria zeg maar de normale biertjes. Wel uiteraard tussen de verschillende biersoorten. Maar een Erdinger Weiss kan ik niet van een Paulaner onderscheiden en Altbier of een Trappist herken ik als type bier verder reikt mijn kennis en ervaring niet.

Alleen Guinness daarvan zeg ik "No Thank you!".

Het Reinheitsgebot bestaat formeel al lang niet meer dus om Bieren die niet uit Duitsland komen als chemische troep te omschrijven is wat onzinnig. Bier valt alleen maar te brouwen dankzij een standaard chemisch proces.

muss dir in den meisten Punkten natürlich Recht geben. Die von mir angegebenen Biersorten sind natürlich meine eigenen Lieblingssorten. Muss noch hinzufügen, das ich auch sehr gerne Grolsch trinke, welches den von mir genannten Sorten sehr nahe kommt.

Wo wir natürlich keine Einigung erzielen können ist:

Ein Kölner kann auf garkeinen Fall die am Niederrhein gebräuchliche "Pferdepisse" genannt Alt konsumieren !! Das ist ein absolutes nogo.

Piet Plezier
29 december 2012, 13:20
Geef mij maar gewoon warsteiner. Die andere zooi hoef ik ook allemaal niet te hebben. Vorige week in LR iets anders geprobeerd,iets van becks ice was lekker voor 1 flesje daarna weer snel overgeschakeld naar de warsteiner.

Big30
29 december 2012, 13:27
Ein Kölner kann auf garkeinen Fall die am Niederrhein gebräuchliche "Pferdepisse" genannt Alt konsumieren !! Das ist ein absolutes nogo.
Deshalb auch meine Bemerkung Egon :tongue:! Peters Kölsch habe ich vor eine Woche noch getronken und war auch nicht slecht fand ich.

Als ik dan toch een voorkeur voor een Nederlands bier moet uitspreken dan uiteraard Grolsch, in de beugelfles natuurlijk. Daar ben ik mee opgegroeid, volgens mij werd zelfs de schoolmelk op de lagere school in de beugelfles geserveerd ;).

egon, Dr. Rammler
29 december 2012, 13:47
Deshalb auch meine Bemerkung Egon :tongue:! Peters Kölsch habe ich vor eine Woche noch getronken und war auch nicht slecht fand ich.

Als ik dan toch een voorkeur voor een Nederlands bier moet uitspreken dan uiteraard Grolsch, in de beugelfles natuurlijk. Daar ben ik mee opgegroeid, volgens mij werd zelfs de schoolmelk op de lagere school in de beugelfles geserveerd ;).

leider gibt es die "Bügelflasche" seit langen Jahren in Deutschland nicht mehr. Perters-Kölsch ? bah !!! ok, wenn man nicht soviel trinkt davon, kann es gehen. Dieses Bier kommt aus Langenfeld und nicht aus Köln. Wenn du da mehr dan 20 von trinkst hast du später 2 Tage Kopfschmerzen davon

Willi69
29 december 2012, 15:13
Maar een Erdinger Weiss kan ik niet van een Paulaner onderscheiden en Altbier of een Trappist herken ik als type bier verder reikt mijn kennis en ervaring niet.
Den Unterschied zwischen Trappistenbier (http://de.wikipedia.org/wiki/Trappistenbier) und anderen Biersorten erkennst Du spätestens nach den 3. Bier :betrunken:.


Het Reinheitsgebot bestaat formeel al lang niet meer dus om Bieren die niet uit Duitsland komen als chemische troep te omschrijven is wat onzinnig. Bier valt alleen maar te brouwen dankzij een standaard chemisch proces.
Für Biere, die in Deutschland für Deutschland hergestellt werden (also nicht exportiert), gilt das Reinheitsgebot von 1516 (http://de.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot) weiterhin ;).

Goedemorgenallemaal
29 december 2012, 15:55
Het brouwen van bier is gewoon voor alle bieren een Biochemiesch proces, dus zonder chemie ook geen Duits bier.

Gelukkig zag ik al La Chouffe en Rochefort 10 staan, die laatstestaat bij mij bovenaan in de Trappistenbierenlijst. Seizoenbieren zoals Bok en de kerstbieren doen me helemaal niets.
Qua pils mag ik graag Brand en Alfa drinken, Hertog Jan smaakt ook goed en Grolsch en Amstel klokken er ook zo in. Verder worden er in Nederland nog meer goede kleinere pilsener bieren gemaakt. Het si jammer dat Heineken in het buitenland zo'n grote naam heeft, dat heeft ervor gezorgd dat menig buitenlander abusievelijk dnekt dat alle Nederlandse bier slootwater is. Qua kwantiteit heeft die natuurlijk wel gelijk, Heineken wordt het meesst gedronken, maar er is heel veel moois in Nederland. Onlangs had ik in mijn winkel een bijeenkomst met zeer veel Belgen dus ik denk internationaal en ik sla ook wat Belgisch bier in (Jup, Hoeg en Palm). Ik kan U vertellen dat Hertog Jan het meeste door de Belgen gedronken werd en ook zeer gewaardeerd werd, de Nederlanders waren gelukkig goed voor de Palm en de Jup. Hoegaarden was een beetje `hors saison`. Verder mis ik Koninck in het rijtje, da´s toch een wereldbier? Ik heb dat liever als Palm.

Palm en Jup zijn beiden wat vol/wollig van smaak, in wijnproeverijtermen zijn ze wat `vettig` tegenove het frisbittere van de bieren die ik graag heb

Big30
29 december 2012, 16:53
Den Unterschied zwischen Trappistenbier (http://de.wikipedia.org/wiki/Trappistenbier) und anderen Biersorten erkennst Du spätestens nach den 3. Bier :betrunken:.

Das ist klar, was ich meinte für mich sind alle Trappisten gleich, genau wie alle Altbieren oder Weisbieren.


Für Biere, die in Deutschland für Deutschland hergestellt werden (also nicht exportiert), gilt das Reinheitsgebot von 1516 (http://de.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot) weiterhin ;).
Nein das ist eigentlich nicht mehr als ein Marketing Trick. Aber was stimmt ist das in Deutschland sowas noch behauptet und geglaubt wird :tongue:.


Nach wie vor gelten jedoch für die Bierherstellung in Deutschland und für den deutschen Markt Einschränkungen, denen Brauer in anderen Ländern nicht unterworfen sind.
Also ja es gibt da einige Einschränkungen aber auch viele Ausnahmen. Aber das ist nicht mehr das alte Bayerische Rheinheitsgebot, die Zeiten haben sich ja auch geändert.

Brouwerijen gebruiken de slogan "Gebraut nach dem Deutschen Reinheitsgebot" als een vorm van marketing.

Een echte Niederrheiner bzw Rheinländer zou alleen al vanuit historisch perspectief niet alleen fan van NL maar ook van de Nederlandse Bieren moeten zijn :biggrin:.
Men zou zich daar toch weinig aan een Diktaat uit die gekke en verre zogenaamde Freistaat Bayern gelegen moeten laten liggen!

der lickmeister
29 december 2012, 19:09
Budweiser smaakt ook prima

KevinK
29 december 2012, 19:17
leider gibt es die "Bügelflasche" seit langen Jahren in Deutschland nicht mehr. Perters-Kölsch ? bah !!! ok, wenn man nicht soviel trinkt davon, kann es gehen. Dieses Bier kommt aus Langenfeld und nicht aus Köln. Wenn du da mehr dan 20 von trinkst hast du später 2 Tage Kopfschmerzen davon

Wenn Flensburg noch nicht zu Dänemark gehört, gibt es diese Flaschen auch in Deutschland noch.

http://de.wikipedia.org/wiki/Flensburger_Brauerei

egon, Dr. Rammler
29 december 2012, 19:25
jetzt hab ich wieder Durst bekommen, nachdem ich wieder geschlafen habe und geh den mal sofort löschen. bis morgen haha

felrops
30 december 2012, 09:53
Bespaar mij de Kerstbieren.

Als apertief: Duvel of La Chouffe
Genietend in mijn zetel in de winter: Westmalle (beginnen uitgaan met deze godendrank)
Genietend op een terras bij warm weer: Brugse Zot

888
30 december 2012, 13:55
Pilsener Urquell en Hertog Jan

Verstuurd van mijn HTC Desire HD A9191 met Tapatalk

Dalton
30 december 2012, 15:02
Het Reinheitsgebot bestaat formeel al lang niet meer dus om Bieren die niet uit Duitsland komen als chemische troep te omschrijven is wat onzinnig. Bier valt alleen maar te brouwen dankzij een standaard chemisch proces.

Helemaal verkeerd BIG gemicalien worden alleen maar gebruikt om het water kimvrij te maken.
Grols was voeger in nederland het enigste bier zonder die troep omdat ze een bron bij de brouwerij hadden met kimvrij water.
Het brouwen van bier is heel natuurlijk daar heb je geen chemische troep voor nodig alleen maar kimvrij water en zonder die rotzooi smaakt een biertje dan ook verrukkelijk.
Je merkt het altijd de volgende dag wanneer je wakker wordt en het voelt of ze met een hamer op je kop slaan dat komt door die chemische troep in bier.
Hetzelfde effekt heb je bij rode wijn waar ze teveel sulfiet in doen die flessen wijn zijn de aanbiedingen voor 2 of 3 euro ze gebruiken het sulfiet om de wijn mooi rood te krijgen.
Slagers mogen het niet meer gebruiken bv. bij de tartaar maar je gelooft het of niet maar in de echte koffiemelk doen ze zelfs sulfiet.

Big30
30 december 2012, 16:24
Geen idee Dalton hoe het nu precies zit met wat je wel en niet aan een bier mag toevoegen. Smaakstoffen zal vaak wel mogen, extra suiker mag geloof ik ook maar of je bv. net als bij Wijn ook wat mag toevoegen om bederf tegen te gaan zou best kunnen. In elke wijn zit trouwens wat sulfiet want anders kun je geen wijn maken. Sulfiet aan vlees toevoegen doet men vaak om de rode kleur wat langer te handhaven.

Afhankelijk van de waterbron die men gebruikt zal het bier wat anders kunnen smaken en in water zit ook altijd wat mineralen en zouten en ik neem aan dat men het water voor het gebruik wordt eerst in ieder geval zal filteren, misschien wordt er ook wel wat aan toegevoegd om bepaalde bacteriën te doden.

sofaking
30 december 2012, 16:59
Bier is volgens mij in eerste instantie biochemie. Men doet veel onderzoek naar het beste mengsel van gist en bacteriën.

Het (bij mijn weten) enige commerciële bier dat nog altijd spontaan gist met microben uit de omgeving is de lambiek. En dat is alleen mogelijk in het Brabantse Pajottenland. Overal elders mislukt het bier of wordt het na korte tijd ondrinkbaar zuur. Bij alle andere bieren worden de gisten op een gecontroleerde manier toegevoegd.
België heeft dus écht wel iets met bier.

Lambiek zal niet in de smaak van iedereen vallen. Het is plat en zuur, maar 't is wel het soort van bier dat onze voorouders dronken. Ik vind het zelf niet lekker. Soms voegt men fruit toe, zoals krieken om de smaak te verbeteren.

De gueuze bestaat uit een mengsel van jonge en oude lambieken, en die krijgt daardoor dus wat bubbels, zoals de champagne. Bij de gueuzes heb je wel lekkere smaakpaletten. Ik kan de "Mariage parfait" van Boon aanraden om eens te proberen. "3 fonteinen" en Lindemans is ook niet slecht. Maar persoonlijk verkies ik toch veruit de trappistenbieren.

cf. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambiek_%28bier%29

rmjhexe
30 december 2012, 18:08
Wat ik zeer belangrijk vind is de temperatuur van het bier, ben ik met de auto dan alcohol vrij bier en dan uit het vat in een normaal bierglas zodat je het niet ziet( zoals in haus panthera complimenten! )

wayne r
2 januari 2013, 07:50
Belgische bieren (toch iets waar we fier op mogen zijn) :

- Pils : Jupiler, Stella of Primus. Maes vind ik minder.
- Trappisten : Vooral Westmalle en de wereldberoemde Westvleteren zijn absolute toppers
- Speciaalbieren : Duvel, Tripel Karmeliet, Koninck en vele anderen.

Hier tegenover hinken de hollandse en duitse bieren ver achterop.

bad pritt
2 januari 2013, 08:10
Belgische bieren (toch iets waar we fier op mogen zijn) :

- Pils : Jupiler, Stella of Primus. Maes vind ik minder.
- Trappisten : Vooral Westmalle en de wereldberoemde Westvleteren zijn absolute toppers
- Speciaalbieren : Duvel, Tripel Karmeliet, Koninck en vele anderen.

Hier tegenover hinken de hollandse en duitse bieren ver achterop.

Meer smaak variatie in de belgische bieren dat klopt, maar voor een katervrije ochtend drink ik het liefste een heerlijk helder duits rheinheitsgebot onderworpen biertje, waarbij ik Warsteiner Premium heel lekker vind.

ps. Duvel heet niet voor niks zo, na een paar Duveltjes gaat door de vele gist in een Duveltje het licht uit en heb je de volgende ochtend een kater. Koninck ook kater bier, net als nederlandse Heinekes, zeker Amstel, teveel hoofdpijn toevoegingen.

Een echt lekker katervrij -bij moderaat gebruik - belgisch biertje..Krieke met kersen.

Goedemorgenallemaal
2 januari 2013, 08:52
Belgische bieren (toch iets waar we fier op mogen zijn) :

- Pils : Jupiler, Stella of Primus. Maes vind ik minder.

Hier tegenover hinken de hollandse en duitse bieren ver achterop.

Nee hoor, Stella is OK, Primus ken ik niet zo goed (om de een of andere reden roept de naam "primus" in combinatie met de vormgeving er omheen bij mij associaties met (goede) koffie op) maar Jup moet het toch echt afleggen tegen de betere Nederlander Pilsener bieren. Jup is het Belgische "Heineken". Bij een blindproeverij onder de supporters van NAC die boos waren omdat men voor Bavaria ging in plaats van Jup bleek dat Bavaria uiteindelijk toch meer in de smaak viel bij de kenners.

krukar
3 januari 2013, 10:46
Bijna al het bekende belgische pils komt van dezelfde brouwer: inbev. Die maken ook hertogjan en dommelsch o.a. Grappig ook mensen die heineken pis noemen, is natuurlijk de bekende afgunst onder de provincialen. Het leuke is dat ze dan vaak zeggen amstel wel lekker te vinden, amstel komt namelijk uit dezelfde heineken brouwerij en is bijna hetzelfde recept als heineken pils.

SFL
3 januari 2013, 14:07
Bijna al het bekende belgische pils komt van dezelfde brouwer: inbev. Die maken ook hertogjan en dommelsch o.a. Grappig ook mensen die heineken pis noemen, is natuurlijk de bekende afgunst onder de provincialen. Het leuke is dat ze dan vaak zeggen amstel wel lekker te vinden, amstel komt namelijk uit dezelfde heineken brouwerij en is bijna hetzelfde recept als heineken pils.

Jep, Belgisch bier is eigenlijk Braziliaans bier. De cijfers liegen er idd niet om (ook al noemt men het commercieel Holland ondernemen) maar ome Hein is de meest gezopen pils op deze aardkloot! Heineken is ook een biologisch bier, want in tegenstelling tot haast alle Belgische pilsjes, wordt er geen chemie aan toegevoegd om het gistingsproces te versnellen. Hypocriet om te beweren dus dat Hollanders alleen maar met winstbejag in hun genen zitten. Belgische pils is goed, maar een Heineken vind ik beter (ook al ben ik Vlaming). Over de zwaardere bieren is het wel daadwerkelijk zo dat ons verdorven land wereldtop is. Maar hoe lang nog. De meeste speciale bieren hebben geen patenten en worden ondertussen massaal in de VS gekopieerd en verkocht als luxeproducten. In de VS heb ik vorig jaar een "Belgian Style" bier gedronken en het was verdomme identiek van smaak als een Tongerlo Prior.

En nee: Amstel smaakt wel degelijk anders dan Heineken... Of dat nu dezelfde brouwer is of niet. Amster is paardenpis!

SFL
3 januari 2013, 14:08
De pilsjes top11:
1)Alpha (Griekse pils)
2)Heineken (Amsterdamse Pils)
3)Carlsberg (Deense Pils)
4)San Miguel (Spaanse Pils)
5)Krombacher (Duitse Pils)
6)Stella (niet diegene voor Belgische markt, wel diegene voor export -VS, Brazil- in de groene flesjes)
7)Ziewiec (Poolse Pils)
8)Mythos (Griekse Pils)
9)Tropical (Spaanse Pils)
10) Urquell (Tsjechische Pils)
11) Luxor (Egyptische Pils)


Jupiler had ook nog in mijn top5 kunnen komen, maar sinds dat merk meer export doet in de laatste 10 jaar, is het geen biologisch biertje meer. Men doet allerlei chemische rommel in het bier om het gistingsproces sneller te laten verlopen en meer winst te maken door meer productie.


De sterkere bieren top11:
1)Delirium Tremens (Vlaamse familiebrouwerij)
2)Leffe tripel (Waals patersbier)
3)Franciskaner Weissbier (Duits paterbier)
4)Blonde Tongerlo (Vlaams patersbier)
5)Bruine Leffe (Waals Paterbier)
6)Westvleteren (Vlaams Patersbier)
7)Duvel (Vlaams bier)
8)Leffe Royal (Waals patersbier)
9) Brugse Tripel (Vlaams bier)
10) Bruine Tongerlo (Vlaams patersbier)
11) Orval (Donker Waals bier)

De Top3 saunaclub-bieren:
1)Bruine Leffe (in saunaclub Babylon)
2)Heineken (in GT, PHG,…)
3)Salitos of andere merken waarbij tequila bij het bier gemixt is (in LR, GT,…)

:baeh:

krukar
3 januari 2013, 14:43
Zeer goede lijstjes sfl.

Enige wat ik anders zou doen is bij de speciaalbieren de Rochefort 10 op nummer 2 zetten, 1 van de beste bieren die er is imho.

Goedemorgenallemaal
3 januari 2013, 16:40
De pilsjes top11:
De sterkere bieren top11:
1)Delirium Tremens (Vlaamse familiebrouwerij)
2)Leffe tripel (Waals patersbier)
4)Blonde Tongerlo (Vlaams patersbier)
5)Bruine Leffe (Waals Paterbier)
6)Westvleteren (Vlaams Patersbier)
8)Leffe Royal (Waals patersbier)
10) Bruine Tongerlo (Vlaams patersbier)
11) Orval (Donker Waals bier)


Een paar opmerkingen:
Delirium Tremens , Oh wat een werelddrank ik dat....
Maar je gebruikt steeds "Patersbier" bij bepaalde bieren terwijl je Orval alleen maar "Waals Donker bier"noemt... Orval is , net als bv Rochefort of de door jou genoemde WestVleteren (best gedronken als je deelneemt aan de vierdaagse van de IJzer, dan smaakt het net wat beter. Het marcheren gaat opeens heel anders, dat wel. Hoogtepunt uit mijn diensttijd... Los van de emoties die al die begtraafplaatsen daar oproepen.) een Trapiistenbier. De andere "Patersbieren"zijn abdijbieren. Dat zijn bieren die of in een abdij gebrouwen worden zonder dat het een Trappistenabdij is of een bier dat in overeenkomst met een abdij gebrouwen wordt (soms voortzetting van brouwerijactiviteiten die vroeger in de abdij plaats vonden, soms een heel nieuw brouwsel maar in overeenkomst met een abdij.
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erkend_Belgisch_Abdijbier

wayne r
3 januari 2013, 19:16
Wist je dat ze voor een bakje Westvleteren van heinde en verre komen om dan een halve dag in een massafile te staan. Je kan ze immers niet in de winkel krijgen.
Vooral die stomme Amerikanen komen hierop af, omdat het daar een vijftal jaren terug uitgeroepen werd tot beste bier ter wereld. Sindsdien is rust rond die paterkes niet meer wat het was. Anderzijds roken ze hier een mooi commercieel zaakje en rijven ze nu de euro's & dollars vlot binnen.
Wij Belgen weten echter beter en kopen Sint-Bernardus in de winkel. Smaakt immers net hetzelfde (enkel een echte kenner proeft het verschil) en is nog eens goedkoper ook.

Bluebear
3 januari 2013, 20:02
Goeie tip, Wayne R, ik was altijd al nieuwsgierig naar de smaak van dit bier. Ik ga het snel eens bij de zuiderburen halen. Thanks. :amen[1]:

krukar
3 januari 2013, 20:12
Westvleteren wordt hier af en toe verkocht bij Sligro hoor (in Nederland), kun je een of meerdere doosjes reserveren als je een klantenkaart hebt. Tegenwoordig wordt het ook gewoon geëxporteerd naar Amerika.
Export doosje:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Westvleteren_XII_pack.JPG/800px-Westvleteren_XII_pack.JPG

Big30
3 januari 2013, 20:16
http://bestetotnutoe.nl/hoe-koop-ik-westvleteren-12/

Don Rudo
3 januari 2013, 22:21
grunch: pils voor mij
Merk maakt me niet veel uit, liefst wel van de tap en vanaf de eerste tot en met de twintigste smaken ze allengs beter!

Goedemorgenallemaal
4 januari 2013, 08:52
Wij Belgen weten echter beter en kopen Sint-Bernardus in de winkel. Smaakt immers net hetzelfde (enkel een echte kenner proeft het verschil) en is nog eens goedkoper ook.
Goeie zet van de Paters. UIt naastenliefde voor de bierliefhebbende medemens (en naastenleifde is 1 van de fundamenten van het Christelijk geloof natuurlijk, en wie kan er nu bezwaar hebben tegen dit soort religieuze uitspattingen?) de formule min of meer uitbesteden aan een naburige brouwerij, maar niet nadat er welhaast hype-achtige toestanden ontstaan zijn aan de poort van de abdij.
De Paters hebben kennelijk nog meer verstand van Marketing dan van bierbrouwen. St Bernardus staat overigens verder geheel los van de abdij en is dus geen Erkend Belgisch Abdijbier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Erkend_Belgisch_Abdijbier).

Overigens is die zelfbedachte erkennning vast ook een marktngstunt, de "royalties" of afdrachten aan de gelieerde abdij verwacht men vast ruimschoots in te halen door extra inkomsten omdat het een zogenaamd "erkend"bier is.

satanic surfer
4 januari 2013, 10:44
Erkende Abdijbieren mogen maar een maximaal aantal liters produceren, en gezien het de pan uitswingende succes van de Abdijbieren zitten ze dus quasi allen snel aan hun limiet, tengevolge dus (bijna) lege rekken endiesmeer, export neemt een steeds grotere hap weg uit het aanbod voor de eigen Belgische markt, en tengevolge wordt er inventief "uitbesteed" om het maximaal productievolume te "omzeilen". Een snuggere operatie, volgende interantionale bierbeurs worden er enkele biergoeroes (ironisch genoeg Amerikanen) wat heilige dollars onder de neus gestoken. Gevolg: wéér enkele Belgische bierrevelaties en maar verder exporteren... naja, mij stoort het niet buitenmatig, business is business...

Los daarvan m'n eigen voorkeur op de sporadische gelegenheden dat er ns geen frisdrank wordt gedronken door mezelve:

pils: goedgetapte frisse Stella Artois
blond bier: zomer: Duvel in een ijsgekoeld glas uit de frigo (verplicht)
winter: La Chouffe blond
bruin bier: zomer: het moet niet gekker worden
winter: Orval

gediskwalificeerd worden alle fruitige bieren en Becksvarianten, én pierenbieren waar een citroen in de hals worden gestoken... gelijklopend eigenlijk aan DVP's die je stralend aankijken alsof ze net een 2-tal netjes citroenen hebben binnengepeuzeld...