Volledige versie bekijken : Grote actie tegen mensenhandel Eindhoven
MichelJ
23 maart 2012, 21:26
Eindhoven - In een grote actie tegen internationale mensenhandel, hebben de autoriteiten in Eindhoven het Baekelandplein met veel raamprostituees vrijdagavond rond acht uur volledig afgesloten. De politie en de gemeente zeggen serieuze en ernstige signalen te hebben gekregen van mensenhandel op het plein. De politie zet 300 agenten in en ook 50 ambtenaren van gemeentelijke diensten zijn bij de actie betrokken.
Alle aanwezige prostituees worden overgebracht naar het stadhuis, waar speciale zeden- en mensenhandelrechercheurs met hen in gesprek gaan. Tolken, advocaten en hulpverleners staan de vrouwen bij. Publiek, pooiers, beheerders en exploitanten moeten zich legitimeren en worden bevraagd op signalen van mensenhandel. Buurtbewoners zijn per brief op de hoogte gebracht.
Uitbuiting
Het Openbaar Ministerie (OM) zegt dat op het Baekelandplein concrete aanwijzingen van mensenhandel naar voren zijn gekomen. De prostituees geven vaak aan vrijwillig te werken, maar volgens justitie wijst de verkregen informatie een andere kant op. Er is mogelijk sprake van uitbuiting, het aanbieden van drugs aan prostituees en het tewerkstellen van minderjarigen.
Ook zouden vrouwen overnachten in bedden waar zij ook klanten ontvangen. Dat is in strijd met de regels. De meeste prostituees op het Eindhovense plein komen uit het buitenland, van wie de helft uit Roemenië, Hongarije en Bulgarije.
Er zijn bij het OM signalen dat exploitanten en beheerders profiteren van de uitbuiting van de prostituees. De politie gaat de prostitutiepanden, 24 in totaal, controleren op naleving van de vergunningsvoorschriften, brandveiligheid en volksgezondheid. Het Baekelandplein blijft de hele vrijdagavond gesloten.
Burgemeester
Bij de actie in Eindhoven zijn betrokken de gemeente, het OM in Den Bosch, de regiopolitie Brabant Zuid-Oost, het landelijk parket en de Nationale Recherche, Europol, de IND, de GGD, het Coördinatiecentrum Mensenhandel en het Expertisecentrum Mensenhandel en Mensensmokkel. De actie staat onder leiding de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel.
In ons land is de aanpak van mensenhandel gebombardeerd tot topprioriteit. Een jaar geleden vond een soortgelijke actie plaats in de Haagse Doubletstraat. Dat leidde tot de sluiting van seksinrichtingen en tot verschillende strafrechtelijke onderzoeken en aanhoudingen.
http://www.youtube.com/watch?v=fxP0PvzIqU8&feature=player_embedded
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11773777/__Grote_politieactie_E_hoven__.html
Don Rudo
23 maart 2012, 22:05
Ahh daar worden mijn belastingcenten dus aan uitgegeven
Gondolas9
23 maart 2012, 22:35
goed besteed allicht...
Jan_Wandelaar
24 maart 2012, 02:18
goed besteed allicht...
Ja, wanneer die vrouwenhandelaren daar in die buurt rond zouden lopen. Maar die vrouwenhandelaren zaten gewoon lekker thuis of in de kroeg. Dus de enige die getroffen zijn door die actie zijn de dames van plezier en hun klanten.
Wanneer er criminelen zijn die Mercedessen stelen, dan ga je de plaatselijke Mercedes-dealer toch ook niet lastig vallen.
J.W.
gignnl
24 maart 2012, 02:47
Je redenatie is wat kort door de bocht.Om deze mensensmokkelaars,managers etc op te sporen zijn de verklaringen van de dames van belang.
Er zullen heus wel aanwijzingen zijn die een dergelijk grootschalige actie rechtvaardigen.
De dames een voor een op het bureau uitnodigen zet niet zoveel zoden aan de dijk.
En het aanhouden van de betreffende vrouwenhandelaren zal wel op een later tijdstip geschieden en gegeven hun levensstijl zal dit ook niet door een wijkagent op de scooter gebeuren
maar komen ze binnen zonder kloppen.....
Pistol Pete
24 maart 2012, 06:24
goed besteed allicht...
Laat ze lekker hun gang gaan die fatsoensrakkers, ik kom er al jaren niet meer dus heb er geen centje last van. Ik vrees echter dat de actie nog minder zal opleveren dan die in de Doublet.
Ricardo Banana
24 maart 2012, 16:34
Baekeland-actie leidt tot internationaal onderzoek
zaterdag 24 maart 2012 | 16:14 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 24 maart 2012 | 16:23
Tekstgrootte
Rob van Gijzel. Archieffoto ANP
EINDHOVEN - De grootscheepse inval op het Baekelandplein in Eindhoven heeft volgens burgemeester Rob van Gijzel 'veel bruikbare informatie' opgeleverd. Op details wil hij nog niet ingaan. De komende maanden gaat een internationaal onderzoek naar mogelijke mensenhandel plaatsvinden, aldus Van Gijzel.
Zie ook:
•Actie Baekelandplein gericht tegen mensenhandel
•Weinig begrip voor actie onder exploitanten Baekelandplein
Volgens de gemeente is het te vroeg om te zeggen hoeveel van de 54 gehoorde prostituees gedwongen werkzaam zijn op het prostitutieplein. Volgens Van Gijzel zijn dat er 'veel' en zal snel duidelijk worden om hoeveel dames het gaat.
Zedenrechercheurs ondervroegen vrijdagavond alle werkzame dames op het gemeentehuis. De meesten zijn volgens de gemeente afkomstig uit landen als Roemenië, Tsjechië, Bulgarije en Hongarije. Onder hen zijn enkelen jonger dan 20 jaar.
Vrijdagavond ondervroeg de politie ook 34 klanten. Zes mannen zijn uiteindelijk aangehouden: drie mannen uit Oost-Europa die worden verdacht van mensenhandel, een man met pepperspray op zak en twee mannen die grote hoeveelheden contant geld bij zich droegen. De drie Oost-Europeanen zitten nog vast voor onderzoek. De andere drie mochten na verhoor naar huis. Het geld en de pepperspray zijn in beslag genomen. De gemeente heeft over leeftijden en woonplaatsen van de verdachten niets bekendgemaakt
De grootscheepse actie is slecht gevallen onder de exploitanten van het plein. De verhuurders van peeskamers noemen de inval 'buitenproportioneel'. Volgens een gemeentewoordvoerster is de actie 'zorgvuldig voorbereid'. Over verdere stappen in het onderzoek zegt zij nog niet vooruit te willen lopen.
In totaal werkten 350 mensen mee aan het onderzoek. Onder hen waren 300 agenten. Verder deden instanties als het openbaar ministerie, GGD, IND en de brandweer mee. De brandweer constateerde op het Baekelandplein dat 'veel zaken op het gebied van brandveiligheid en vergunningen niet in orde waren'. Ook zijn vijf panden aan de Edisonstraat gecontroleerd. In alle panden was sprake van illegale kamerbewoning, aldus de gemeente.
Admin
29 maart 2012, 01:57
http://www.omroepbrabant.nl/?news/171824842/Politie-actie+Baekelandplein+overtrokken+en+niet+gebaseerd +op+feiten.aspx
De grote actie vrijdagavond tegen mensenhandel in de prostitutie op het Baekelandplein in Eindhoven, was niet gebaseerd op feiten, maar op vermoedens en signalen. Dat zegt hoogleraar criminologie Dina Siegel van de Universiteit Utrecht.Siegel vindt de actie van de politie dan ook overtrokken. "Ik ga er van uit dat de politie goed geïnformeerd was over bepaalde mensen, maar waarom dan zoveel andere mensen daarbij betrekken?", zegt Siegel.
Daarmee zegt ze hetzelfde als de raamexploitanten van het Baekelandplein die de actie van de politie 'sterk overdreven' noemden.
300 agenten, zes arrestaties
Volgens Siegel was de actie, waarbij 300 agenten werden ingezet en uiteindelijk zes arrestaties werden verricht, alleen bedoeld als 'signaal naar partners in andere landen in Oost-Europa, voor het vervolg van een goede samenwerking'. Van de zes aangehouden mannen, zit er nog maar één vast.
De politie benadrukte na de actie vrijdag dat de inval vooral was bedoeld om informatie te verzamelen. "We hebben geconstateerd dat wat er op het Baekelandplein gebeurt, steeds meer wegheeft van criminele samenwerkingsverbanden die internationaal opereren en vrouwen exploiteren", zei burgemeester Van Gijzel.
Georganiseerde misdaad?
Juist bij de link met de georganiseerde misdaad, zet Siegel haar vraagtekens. "Ik heb grote twijfel of georganiseerde misdaad betrokken is bij prostitutie", zegt de hoogleraar criminologie. "Harde feiten hebben we niet. Er is geen bewijs dat de georganiseerde misdaad hier achter zit."
Volgens Siegel worden de meeste dames helemaal niet geronseld voor de prostitutie. "Meisjes uit Midden- en Oost-Europese landen vinden prostitutie in Nederland en West-Europa juist heel aantrekkelijk", zegt Siegel die zelf oorspronkelijk uit Hongarije komt.
Vrijwillig
"Zij komen hier vrijwillig. Voor hen is een pooier ook niet iets negatiefs. Voor hen is het iemand die ze kan helpen naar Nederland te komen, zodat ze geld kunnen verdienen voor de familie in hun thuisland in Oost-Europa." Dina Siegel deed als hoogleraar jarenlang onderzoek onder prostituees in Nederland uit Midden- en Oost-Europa.
gignnl
29 maart 2012, 12:59
Over hoe vrijwillig kunnen we blijven discussieren.Maar als een van de dames op terugweg van het stadhuis,de controleplaats,word achtervolgd door 2 volgepakte autos en aangekomen op het Baekelandplein
door de al opengezette poort naar binnen moet vluchten is er denk ik iets niet in de haak......
bad pritt
30 maart 2012, 15:11
Vanochtend (28 maart) op radio1: Hoogleraar criminologie Dina Siegel van de Universiteit Utrecht naar aanleiding van de grootscheepse actie in de raambuurt van Eindhoven: "De meeste Oost-Europese prostituees werken hier vrijwillig" en meer van dit soort prikkelende uitspraken. Zij baseert zich onder meer op eigen onderzoek in de herkomstlandem waar zij heeft gesproken met meisjes, politie, justitie en hulporganisaties. Zij maakt compleet gehakt van de theorieën van de Amsterdamse prostitutiebestrijder Lodewijk Asscher en zijn navolgers in Den Haag en Eindhoven.
De uitzending is hier te beluisteren: http://omroep.vara.nl/media/89297 (ongeveer 19 minuten na het begin)
bad pritt
30 maart 2012, 15:14
De razzia waar weer heel gewichtig over gedaan wordt die erg op de rand is van de rechtstaat -er staat nog altijd en tercht het verdachte criterium voorop bij inzet van justitiele middelen- zal vrijwel niks opleveren, behalve een tevreden en zich op de borst kloppende politie ( budget en carriere veilig stellen) een burgemeester die trots op zichzelf is dat hij het aandurfde, een pr afdeling van het eindhovens gemeentehuis die op volle toeren draaien probeert te oogsten vooral voor ijdele Rob van Gijzel zelf en het zal presenteren als een grote slag aan de georganiseerde criminaliteit.
En de slachtoffers van mensenhandel?
Die zakken nog dieper weg, want het budget is weer grotendeels verspild.
Picasso 1
30 maart 2012, 15:41
Vanochtend (28 maart) op radio1: Hoogleraar criminologie Dina Siegel van de Universiteit Utrecht naar aanleiding van de grootscheepse actie in de raambuurt van Eindhoven: "De meeste Oost-Europese prostituees werken hier vrijwillig" en meer van dit soort prikkelende uitspraken. Zij baseert zich onder meer op eigen onderzoek in de herkomstlandem waar zij heeft gesproken met meisjes, politie, justitie en hulporganisaties. Zij maakt compleet gehakt van de theorieën van de Amsterdamse prostitutiebestrijder Lodewijk Asscher en zijn navolgers in Den Haag en Eindhoven.
De uitzending is hier te beluisteren: http://omroep.vara.nl/media/89297 (ongeveer 19 minuten na het begin)
Bad pritt modus aan: "dame spreekt niet namens de hele populatie dus haar mening zegt helemaal niks".bad pritt modus uit
Het lijkt me overigens wel dat als je naar Roemenie gaat en met een aantal mensen praat dat Roemenen dan wel de waarheid vertellen :rofl:
uurtje
30 maart 2012, 15:42
http://www.omroepbrabant.nl/?news/171824842/Politie-actie+Baekelandplein+overtrokken+en+niet+gebaseerd +op+feiten.aspx
Het feit dat iemand ergens "jarenlang" onderzoek naar heeft gedaan hoeft niet per se als positief gezien te worden! Immers, mensen die jarenlang studeren zijn eeuwige studenten. Doe je jarenlang over je rijbewijs dan is dat nou ook niet bepaald sjofel. EN een marathonloper die er jarenlang over doet staat ook alleen maar op een podium als er maar 3 lopers in totaal mee doen:) Misschien is mevrouw wel gewoon een beetje langzaam:)
bad pritt
30 maart 2012, 15:56
Bad pritt modus aan: "dame spreekt niet namens de hele populatie dus haar mening zegt helemaal niks".bad pritt modus uit
Het lijkt me overigens wel dat als je naar Roemenie gaat en met een aantal mensen praat dat Roemenen dan wel de waarheid vertellen :rofl:
{Picasso modus aan} deze mening past niet in mijn rechte doodlopende straatje en staat me niet aan ik luister er niet naar het kan nooit waar zijn{picasso modus uit}
Luiste eerst eens naar deze professor die er onderzoek naar heeft gedaan. dat hebje niet gedaan en formuleer dan je mening.
In plaats van haar met een goedkope oneliner belachelijk te maken.
Er zijn trouwens meerdere nederlandse vooraanstaande criminologen die het bestaan van grote misstanden in de prostitutie ontkennen, maar ja Picasso die weet bij gebrek aan feiten kennis alles beter.
Ik ontken trouwens niks Pica. maar ben niet zo dom als jou, door stellingen te poneren dat het het topje van de ijsberg is en de meerderheid gedwongen werkt, allemaal stellingen die je niet hard kunt maken en enkel uit jouw onderbuik lijken te komen.
Wie wil je toch voor de gek houden Pica. behalve jezelf ?
vrije jongen
30 maart 2012, 16:15
Zoals al meedere keren in de verschillende draadjes is gemeld: niemand is goed in staat om precies in te schatten in welke mate er onder 'dwang' gewerkt wordt. Maar om de enige resultaten die op onderzoek zijn gebaseerd zomaar als onzin af te doen, omdat...ja, waarom eigenlijk? Omdat ze geen hoerenloper is? Ik geloof zo dat er haken en ogen aan het onderzoek zitten (is namelijk altijd zo), dus als je iets tegen de resultaten heb: lees het onderzoek en geef aan waar ze de mist in is gegaan. Vooralsnog is deze Hoogleraar de enige die mogelijk op meer af gaat dan anecdotisch bewijs.
bad pritt
30 maart 2012, 16:15
Woensdag 28 maart 2012 - Wat is de aanpak tegen geweld, uitbuiting en mensenhandel in de prostitutie?
Afgelopen weekend was er een politieactie in de rosse buurt van Eindhoven. Maar liefst 300 agenten bestormden de peeskamers en namen 44 prostituees mee. Met de actie wil de politie grip krijgen op de georganiseerde misdaad die in het gebied aan de touwtjes zou trekken. Hoogleraar criminologie Dina Siegel heeft grote twijfels of georganiseerde misdaad betrokken is bij prostitutie. "De meeste meisjes komen vrijwillig. Oost-Europese meisjes komen vooral om er financieel beter van te worden. West-Europa is een droom waar ze geld kunnen verdienen, waarmee ze hun families in eigen land kunnen onderhouden"
Siegel is niet te spreken over de Nederlandse aanpak tegen geweld, uitbuiting en mensenhandel in de prostitutie. "Het probleem wordt op een verkeerde manier gepresenteerd: er wordt gesproken in termen van criminele organisaties, geweld en uitbuiting, maar die passen niet in de realiteit van prostitutie. Prostitutie is gelegaliseerd, en daar moeten we op genuanceerde wijze mee omgaan, en niet zwart-wit zoals nu gebeurt. Neem de Wallen, de kennis over wat daar gebeurt is zeer gering. Ze hebben het over algemene georganiseerde misdaad, maar ze weten er niks van af, ook niet wie dan de slachtoffers zijn: er zijn geen grote aantallen aangiftes, en vermeende daders worden niet vervolgd. Dat er een georganiseerde misdaad achter zit is nooit bewezen."
De vraag is echter welk probleem je aan wilt pakken. Prostitutie wordt hier in één adem genoemd met mensenhandel, waarbij een verschil in nuance over het hoofd wordt gezien. "Ik doe al jaren onderzoek naar mensenhandel, en wat ik constateer is dat Oost-Europese meisjes hier vooral komen om er financieel beter van te worden. West-Europa is een droom waar ze geld kunnen verdienen, waarmee ze hun families in eigen land kunnen onderhouden. Veel van die meisjes gaan vrijwillig, en hebben al ervaring opgedaan in eigen land in de prostitutie. Kijk naar de Wallen: de meeste meisjes daar zijn er vrijwillig, en dan heb ik het niet alleen over Oost-Europese meisjes. Uitbuiting en bedrog zijn niet relevant in de situatie van vandaag de dag. Siegel heeft gesproken met Roemeense en Bulgaarse meisjes. Ze dromen van geld verdienen in Nederland. Die meisjes leveren een bijdrage aan hun families, doen dat niet per se onder druk maar uit ene soort familiegevoel.
Link met filmpje:
http://degidsfm.vara.nl/Fragmenten-detail.9963.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=60040&cHash=74e5c37aa5f73e241c08850e8dbed28f
Picasso 1
30 maart 2012, 16:31
Er zijn trouwens meerdere nederlandse vooraanstaande criminologen die het bestaan van grote misstanden in de prostitutie ontkennen, maar ja Picasso die weet bij gebrek aan feiten kennis alles beter.
Ik ontken trouwens niks Pica. maar ben niet zo dom als jou, door stellingen te poneren dat het het topje van de ijsberg is en de meerderheid gedwongen werkt, allemaal stellingen die je niet hard kunt maken en enkel uit jouw onderbuik lijken te komen.
Wie wil je toch voor de gek houden Pica. behalve jezelf ?
Er zijn trouwens meerdere rechters die mensenhandelaars gevangenisstraffen hebben opgelegd op basis van stevig bewijs. Ik ontken niet dat er dames zijn die dit vrijwillig doen maar ik ben niet zo dom als jou Bad pritt om met beide handen een onderzoek aan te grijpen die niet storend werkt op mijn illusie. Je kunt niet hard maken dat de dames die jij :fuck: niet tot de gedwongen groep behoort. Wie wil je voor de gek houden Bad Pritt behalve jezelf?
bad pritt
30 maart 2012, 16:48
Er zijn trouwens meerdere rechters die mensenhandelaars gevangenisstraffen hebben opgelegd op basis van stevig bewijs. Ik ontken niet dat er dames zijn die dit vrijwillig doen maar ik ben niet zo dom als jou Bad pritt om met beide handen een onderzoek aan te grijpen die niet storend werkt op mijn illusie. Je kunt niet hard maken dat de dames die jij :fuck: niet tot de gedwongen groep behoort. Wie wil je voor de gek houden Bad Pritt behalve jezelf?
Je leest altijd slecht Picasso en ik redeneer niet zoals jij.
Ik grijp niks aan en ben niet zo een prekende Ayotollah als jij er een bent.
Ik hoef niks aan te tonen en te bewijzen.
Er zijn misstanden maar jouw uit de lucht gegrepen stellingen dat het het topje van de ijsberg is en dat de meeste dames gedwongen wer,daarvan geef ik slechts aan dat jij dat niet hard kunt maken en een grote duim hebt door de stelligheid waarmee je dit elke keer verkondigd.
Hoe dom is het als je iets beweert te weten wat je niet kunt weten, dan maak je jezelf toch volstrekt belachelijk ?
Vervolgens werp je een hoop stof op , probeert mij belachelijk te maken maar je redeneringen zijn los zand.
Dit onderzoek van deze profesor is niet de laatste waarheid is alleen een divergerend geluid van een andere bron dan de
politie diensten en de politiek die hun eigen agenda's hebben en hier in NL de prostitutie bewust aan het criminaliseren zijn.
Picasso 1
30 maart 2012, 16:54
Dit onderzoek van deze profesor is niet de laatste waarheid is alleen een divergerend geluid van een andere bron dan de
politie diensten en de politiek die hun eigen agenda's hebben en hier in NL de prostitutie bewust aan het criminaliseren zijn.
Ik mag toch echt hopen dat rechters niet aan politiek doen en dat ze veroordelen op basis van bewijs.
Admin
6 september 2012, 13:44
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/11651748/Gemeente-wil-panden-dicht-op-Baekelandplein.ece
De gemeente Eindhoven wil twee panden op het eroscentrum Baekelandplein voor drie maanden sluiten. De exploitant ervan bleek dinsdag nog steeds in overtreding.
Op het plein is prostitutie toegestaan, maar er mag 's nachts niet geslapen worden. Dat gebeurde wel en veel, wat voor de gemeente in maart aanleiding was voor een grootscheepse controle waar zo'n 300 mensen bij betrokken waren. Volgens burgemeester Rob van Gijzel is het overnachten een teken van mogelijke mensenhandel, een voor hem verwerpelijk misdrijf.
Dinsdagmorgen vroeg heeft de gemeente Eindhoven, met brandweer en energiebedrijf Q-energy, een hercontrole gedaan. In twee panden bleken nog steeds vrouwen de nacht door te brengen. De brandweer vond ook kleine gebreken zoals een niet onderhouden brandmeldinstallatie en een geblokkeerde vluchtweg.
De twee panden zijn van één exploitant. Die moet zijn panden 3 maanden sluiten, maar heeft daartegen een kort geding aangespannen en mag de uitspraak daarvan afwachten.
Na de grootscheepse inval (omdat men aanwijzingen had voor mensenhandel) met 300 man is het even stil geworden. Nu blijkt wat als "teken" van mensenhandel moet worden gezien nl. dat dames blijven overnachten.
phoenix
6 september 2012, 14:14
tja , laten we wat gebeurtenissen optellen en dan tot een conclusie komen dat als en dame in pand slaapt en overnacht dan is dat een teken van mensenhandel., ik heb ook wel eens overnacht bij een hoer in brussel...gewoon gastvrij de negeroide dame vroeg mij geen cent.......hoe dom moet een burger zijn omdat soort retoriek te geloven.....op het zandpad in utrecht sliepen een aantal dames en kookten ze hun potje, dat waren colombiaanse en dominicaanse dames uit de buitenwijken van barcelona..en madrid....deze dames woonden daar al jaren.........toen plots de gemeente besloot om als ' teken' van mensenhandel?????? de dames niet mochten slapen in het pand vertrokkende dames met de noorderzon, ben wel benieuwd waar zijn gebleven....dit soort idiote ideeen van politici kunnen alleen maar gebeuren zolang deze dames van plezier en haar clientele zwijgt....en zij zwijgt want de gemeente moet voor haar zorgen en hoerenlopers moeten eigenlijk ook allemaal verzorgd worden door een psycholoog of zo....
The Joker
6 september 2012, 16:47
Al die ambtenaren zijn wereldvreemd.
Nadeel van de huidige razzia controles is natuurlijk dat er niet even makkelijk iets te regelen is.
Vroeger kreeg zo'n controleur gewoon een gratis nummertje en was alles in orde...
Big30
18 september 2012, 16:46
http://www.ed.nl/112nieuws/11721810/Opnieuw-controle-op-Baekelandplein.ece
De gemeente Eindhoven heeft dinsdagmorgen in alle vroegte een uitgebreide controle uitgevoerd op eroscentrum Baekelandplein. Volgens de exploitanten troffen ze niets onoirbaars aan. Het is de vierde keer dit jaar dat het prostitutieplein wordt gecontroleerd.
De gemeente vermoedt dat er slachtoffers zitten van mensenhandel. Dat wordt met klem tegengesproken, maar vorige week diende een rechtszaak tegen drie buitenlanders die er vrouwen zouden hebben zitten.
Bij vorige controles werden steeds vrouwen gevonden die op hun werkplaats bleven slapen. Dat mag niet, vorige maand wilde de gemeente daarom twee panden drie maanden sluiten, maar exploitant Van Houtert vecht die beslissing aan. Volgens de gemeente waren alle bedden nu leeg.
Big30
27 september 2012, 16:36
http://www.omroepbrabant.nl/Default.aspx?news/181136752/Huilende%20verdachte%20mensenhandel%20Eindhoven%20 In%20Bulgarije%20is%20slaan%20niet%20hetzelfde.asp x
Tegen de 29-jarige Bulgaarse Emil B. is voor de rechtbank in Den Bosch 2,5 jaar cel geëist. Hij zou de 29-jarige prostituee Nadia in de Eindhovense prostitutie hebben gedwongen, haar geld hebben geïnd en dat hebben witgewassen.
B. is de eerste die een strafeis hoort van de mensen die op en na 23 maart werden opgepakt bij een mega-actie tegen mensenhandel op het Baekelandplein in Eindhoven. Het plein met raamprostituees werd destijds hermetisch afgesloten. Er waren driehonderd agenten en vijftig ambtenaren bij de actie betrokken
'Ga op je kut zitten'
Justitie tapte onder meer gesprekken van de verdachte af. Zo sms'te hij naar Nadia. 'Je bent een rund en blijft een rund' en als ze naar huis wilde: 'Je bent een vrouw. Ga op je kut zitten'. Ook wilde hij dat ze door bleef werken toen ze zei dat ze ermee wilde stoppen. "Wis mijn nummer", sms'te Emil naar Nadia toen de inval gaande was in maart.
Emil in tranen
De verdachte kon er niet mee leven dat er werd gedacht dat hij 'zijn mooie vrouw' pijn wilde doen. Hij moest huilen en droogde zijn tranen aan zijn jasje "Ik zweer dat ik het niet heb gedaan. Het feit is dat ik van een mooie vrouw houd. Ik heb echt niets gedaan." Zijn advocaat zegt dat de sms'jes verkeerd geïnterpreteerd zijn.
Zo zei hij dat Nadia een gebroken neus had opgelopen door een val in de badkamer en had hij per ongeluk uitgehaald naar Nadia met zijn horloge waardoor ze gewond raakte. "In Bulgarije heeft slaan een bredere betekenis", zo zei hij.
In totaal zitten naar aanleiding van de inval op het Baekelandplein nog drie mensen vast. Hun voorarrest is onlangs nog met 3 maanden verlengd. Het is nog niet bekend wanneer die zaken voor de rechter komen.
Het is goed dat er na de groot ingezette inval nu eindelijk wat concreet resultaat zichtbaar wordt. Tot een veroordeling zal het laten we hopen wel komen deze keer. Al blijft de vraag of de feiten voldoende zijn om mensenhandel aan te tonen.
Dat er minimaal sprake is van mishandeling lijkt me wel evident.
bad pritt
27 september 2012, 16:42
Als er alleen mishandeling blijft staan kun je je afvragen of al dat geld goed besteed is ..
Big30
27 september 2012, 18:32
Zie ook:
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/11768911/30-maanden-ge%C3%ABist-voor-mensenhandel-Eindhoven.ece
Het Openbaar Ministerie wil een 29-jarige Bulgaar dertig maanden achter tralies zetten wegens mensenhandel en de uitbuiting van zijn Bulgaarse vriendin.
/knip/
Advocaat Rik van Moll zei dat ondanks het dikke dossier de zaak flinterdun was en dat elk concreet bewijs ontbrak. "De enige verklaringen van de belangrijkste getuige, het slachtoffer, zijn allemaal ontlastend". Officier Nederlof wees op de wet, die zegt dat ontkenningen van een slachtoffer van mensenhandel geen bewijs van onschuld zijn. De verdediging vond vrijspraak op zijn plaats, de officier eiste dertig maanden met aftrek van voorarrest.