PDA

Volledige versie bekijken : Duitsers verbieden dansen op Stille Zaterdag



MichelJ
6 april 2012, 20:32
KARLSRUHE - Dansfeesten in de dagen voor Pasen blijven verboden in Duitsland. Het Constitutioneel Hof in Karlsruhe heeft een klacht hierover van de Piratenpartij vrijdag niet-ontvankelijk verklaard.

Duitsland heeft een grondwettelijk verbod op dansen in disco's en andere uitgaanszaken van donderdagochtend 4 uur tot zaterdagavond 24 uur, evenals op de ochtenden van Pasen zelf. Dat treft dus Goede Vrijdag en de zogeheten Stille Zaterdag, uit respect voor de kruisiging van Jezus.

Verbod demonstraties

Enkele groepen wilden op Goede Vrijdag demonstreren tegen het dansverbod in deelstaat Hessen. Maar donderdag verboden enkele rechtbanken in de deelstaat ook deze demonstraties. De populaire Piratenpartij stapte daarop naar het Constitutioneel Hof.

„Het kan niet zijn dat zo'n deelstaat het grondrecht op bijeenkomsten beperkt”, zei een Piratenleider. Maar het Constitutioneel Hof zei dat deze klacht eerst bij een Hessense bestuursrechter ingediend had moeten worden.

Toch een feest

Sommige Duitse deelstaten gaan wat soepeler om met het dansverbod dan Hessen. Bijzonder soepel is deelstaat Berlijn, waar tijdens het paasweekeinde veel feesten zijn, waaronder een No-Kar-Freitag-Party (Geen Goede Vrijdag Feest).

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11864632/__Dansverbod_op_Stille_Zaterdag__.html


Vandaag en morgen dus geen dansende Roemeentjes in de clubs :hammer:

molaar
6 april 2012, 21:59
Is toch echt triest voor woorden en dit anno 2012
:huch:

sofaking
6 april 2012, 22:36
't lijken de taliban wel. (tenzij het een aprilgrap is van de telegraaf)

Picasso 1
6 april 2012, 23:23
In grondwetten zijn lang geleden wel meer artikelen opgevoerd die niet meer van deze tijd zijn maar geen politicus die het belangrijk genoeg vindt om zich aan het schrappen ervan te branden. Denk bijvoorbeeld aan de 'majesteitsschennis'; als je het koningshuis beledigt of er spottende prenten van maakt, of zelfs van bevriende koningshuizen uit andere landen, is het grondwettelijk mogelijk dat je daar 4 jaar gevangenisstraf voor krijgt. Uiteindelijk gaan rechters hier soepel mee om maar je neemt wel een risico door zo'n overtreding te begaan.

noglangnietuitgewandeld
7 april 2012, 06:16
Ik ben wel eens op goede vrijdag in een duitse diskotheek geweest. Er werd volop muziek gedraaid maar dansen was idd. verboden, zodra een paartje aanstalten maakte werden ze meteen door de dj teruggefloten. Te zot voor woorden eigenlijk, gooi dan je tent helemaal dicht. Maar dat kost weer omzet.

Goedemorgenallemaal
7 april 2012, 11:26
Die Roemeentjes hoeven van mij helemaal niet te dansen... Hongaarsen en Poolsen ook niet.

Niet van deze tijd... Moeten we dan alle tradities overboord zetten? 'tis maar een paart dagen er het is geen verbod op wandelen... Goed, op vastendagen mag je geen vlees eten, dan bef je maar eens niet, tenzij ze naar vis smaakt, dan mag het weer wel maar.... En wie ben jij om uit te maken dat zij niet aan je worst mag zitten?

Picasso 1
7 april 2012, 12:00
Jij ook goedemorgen, GMA :biggrin:

Big30
7 april 2012, 14:43
Gaat inderdaad wel redelijk ver al zal de handhaving in veel Bundesländer niet al te streng zijn. Sprak hier toevallig gisteren over omdat ik dacht dat op de vrijdag wel een Bundesliga wedstrijd gespeeld zou worden maar dat mag dus ook niet!

Het kan nog erger ik ken een land waar elke zondag (formeel) het volgende geldt:

Het is verboden op Zondag zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, dat op een afstand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is.

Het is verboden op Zondag zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren.

http://www.st-ab.nl/wetten/0996_Zondagswet.htm

Dat land heet Nederland.

Goedemorgenallemaal
7 april 2012, 16:48
Gaat inderdaad wel redelijk ver al zal de handhaving in veel Bundesländer niet al te streng zijn. Sprak hier toevallig gisteren over omdat ik dacht dat op de vrijdag wel een Bundesliga wedstrijd gespeeld zou worden maar dat mag dus ook niet!

Het kan nog erger ik ken een land waar elke zondag (formeel) het volgende geldt:

Dat land heet Nederland.
Om in dit gezegende weekend in Bijbelse sferen te blijven: Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

Wel vreemd dat de Duitsers nog strenger zijn dan de (R.K.)Kerk zelf, de stilte van "Stille Zaterdag" duurt maar tot aan de schemering of tot na de paaswake (als die eerder valt, dat zal wel een nieuw verschijnsel zin met de invoering van de zomertijd), dus voor de danslustigen, over een uur of wat mag het weer.

Nibor76
29 maart 2013, 12:17
Is toch echt triest voor woorden en dit anno 2012
:huch:
En ook weer anno 2013.

Goedemorgenallemaal
29 maart 2013, 13:34
En ook weer anno 2013.

Ook dit jaar is het na de paaswake of schemering gedaan met het stille. Nou heb ik als brave katholieke beer nooit zo stil gestaan bij "stille zaterdag" maar ik kan me goed voorstellen dat sommigen moeite hebben met feestelijke activiteiten op Goede Vrijdag, althans activiteiten waarvoor geen strikte noodzaak is deze juist op die dag te vieren. Wandelen kun je nog op pakweg 360 dagen van het jaar, de meesten nog meer maar ja, drie dagen van het jaar geef ik voorrang aan carnaval. Maar valt je 50ste trouwdag, of je verjaardag op Goede Vrijdag, of heeft die idiote school of universiteit die dag net uitgekozen voor je diplomauitreiking of de uitslag van je laatste tentamens om maar eens wat te noemen, dan denk ik iet dat Onze Lieve Heer er wakker van ligt dat je dat even viert.
Maar dansen, neuken, het op een zuipen zetten, kans genoeg voor andere dagen.
Niet dat ik voor de atheisten de moraalridder wil spelen en mijn wil tot wet wil verklaren maar het is een gedachtengang. Kortom, van mij mag je gaan wandelen maar ik zou oppassen met hardop roepen dat je gaat neuken bij de ingang van een kerk waar men net naar binnen gaat voor de paaswake.... Er is nog alitjd iets als "wederzijds respect".

Het mes snijdt overigens aan twee kanten, als men hier boos is op bepaalde rehels, zou men ook moeten begrijpen dat anderen boos zijn als die regels er niet zijn

Geldt overigens wat mij betreft net zo goed voor de uitvoering van de Mattheus in Naarden, waar je op Goede Vrijdag toch vooral naar toe gaan om "gezien"te worden...:teuflisch:

krukar
29 maart 2013, 13:49
Gelovigen irriteren mij wekelijks met loeiende kerkklokken op zondagochtend om 9 uur en Schallende moskee-minaretten. Als zo'n zelfde gelovige mij dus vraagt om op zaterdag stil te zijn lach ik die persoon vierkant uit.