Volledige versie bekijken : Geluidsnivo in de Clubs.
Big30
21 april 2012, 23:41
In een club hoort muziek gedraaid te worden dat zal niemand bestrijden. Valt de muziek om wat voor reden dan ook uit dan kijkt een ieder elkaar aan met een gezicht van was dit nou, we missen iets.
Welke soort muziek in de smaak valt, hebben we hier al veel topics over, belangrijkste is denk ik dat de muziek meewerkt aan een goede sfeer. Smaken verschillen ook.
Maar wat me opvalt, misschien soms wat stoort heeft te maken met het geluidsnivo. Overdag vaak OK, ik bedoel niet al te hard, maar het lijkt er wel eens op dat hoe later op de avond de volume knop steeds wat verder open wordt gedraaid.
Tuurlijk bij een party in de club of als een DJ speelt is het logisch dat het volume wat toeneemt. Maar op een niet al te drukke donderdagavond bv. laatst in GT zat ik met de Paus wat te kletsen, gesprek was nog net mogelijk mits je zelf ook je stemgeluid in Volume liet toenemen. Toen donderdag jl. in PHG de DJ begon te spelen deed ie een test leek het wel namelijk om te checken of ie > 130 dB(A) uit zijn installatie kon persen, hij slaagde met vlag en wimpel. Gelukkig duurde dit niet meer dan 10 min. Beetje overdreven al begrijp ik best dat een DJ behoefte heeft aan wat meer volume.
Om het storend te noemen gaat net wat te ver en zeker op een drukke vr/za avond hoort het er ook een beetje bij maar soms denk ik wel eens iets minder luid mag ook wel. Op te moment dat je zelfs schreeuwend niet meer kunt communiceren staat de muziek denk ik iets te hard, lijkt me voor de dames ook niet effectief en prettig werken.
Zo ik heb mijn punt gemaakt! Na Sauna's die te warm/koud zijn, WC en niet werkende douches, slecht eten, te warm in de clubs en te rokerig, te veel/weinig Roemeentjes, prijsverhogingen, lange wachttijden, kwaliteit van het toiletpapier etc. dacht ik laat ik maar eens een beschouwing houden over het geluid in de clubs ;)!
Overigens het beeld wat ik schets geldt zeker niet voor alle clubs, in PSR bv. lijkt het er juist op dat men het geluid wat minder hard zet in de loop van de avond en de verlichting gelijk wat dimt. Dat is weer een ander uiterste.
Nibor76
22 april 2012, 00:58
En dan heb je het alleen nog maar gehad over de hardheid van de muziek en dan nog niet eens over het soort muziek.
Alleen daar kun je al een heel topique over weiden als dat al niet gedaan is.
Over mijn lul schuif ik een condoom voor de veiligeheid maar moet ik nu ook al iets in mijn oren stoppen, alles boven de 80 db(a) over een lange tijd is schadelijk en vaak is dit in een club eerder 90 of meer dan minder :frown:
The Joker
22 april 2012, 01:56
Ik heb tegenwoordig oordopjes bij me in de clubs.
Meestal is de herrie er enkel op VR/Za en dan ga ik bijna nooit wandelen.
Helaas hebben clubs steeds vaker ook doordeweeks een DJ en dan gaan de dopjes lekker in.
De meeste mensen storen zich er niet aan omdat hun gehoor toch al voor meer dan 50% permanent naar de klote is.
noglangnietuitgewandeld
22 april 2012, 06:59
In de meeste clubs staat de muziek naar mijn smaak veel te hard, met de bar van YY als absoluut dieptepunt. Te hard vind ik het zodra er geen gesprek op normale toon meer mogelijk is. Het lijkt soms net of ik de enige ben, als ik weer eens zie dat er mensen doodleuk midden in het kabaal staan te converseren. Kunnen die liplezen of zo? Als ergens met veel bombarie wordt aangekondigd dat er die avond 'Life muziek' is, dan is dat voor mij juist een reden om weg te blijven. Die bands willen altijd graag even demonstreren hoeveel volume ze wel niet in huis hebben, en dat even duurt dan ook nog de hele avond. Was dat nou in LR dat ze vorig jaar speakers in de tuin hadden geplaatst? Ligt me iets van bij. Ik ging daar altijd graag even heen om het lawaai te ontvluchten, dat kan dan ook al niet meer. Het elfde gebod: Gij zult in de klereherrie zitten! Dan maar naar de wellness, of nog beter de kino, daar komt tenminste nog wel eens een lekkere meid aan je snikkel kluiven. Een club waar het qua geluidsniveau goed toeven is, is Freude 39. Rustige achtergrondmuziek en nooit storend. Het soort muziek is gewoon ieders smaak, waarover niet te twisten valt, maar het te hoge volume bederft te vaak de sfeer. Bij ons op het werk geldt een max van 70 decibel in de controleruimte. Dat is redelijk uit te houden. In de bedrijfsruimte is 110 decibel de max en daarbij is gehoorbescherming verplicht. Het geluid wat ik in veel clubs waarneem zit ook op dat niveau, maar clubpersoneel staat daar dag in dag uit zonder oordoppen hun werk te doen. De decibelschaal is er trouwens een met een sterk oplopende curve, 3 db meer betekent al een verdubbeling van geluid. Meer hierover in het audiologieboek: http://www.audiologieboek.nl/niveau2/hfd5/5-2-2.htm#5222.
bergm550
22 april 2012, 08:24
Maar wat me opvalt, misschien soms wat stoort heeft te maken met het geluidsnivo. Overdag vaak OK, ik bedoel niet al te hard, maar het lijkt er wel eens op dat hoe later op de avond de volume knop steeds wat verder open wordt gedraaid.
Dat klopt. Ik heb dit al meerdere keren in mijn GT-berichten aangegeven dat de muziek voor 18:00 uur goed is. Het volume is prima, je kunt een gesprek voeren, zonder te hoeven schreeuwen, ook wordt er echt leuke muziek gedraaid.
Maar na 18:00 uur gaat het volume omhoog en wordt er vaak baggermuziek gedraaid. Het lijkt dan wel alsof muziekstukken door elkaar heen worden gespeeld en het volume is zo hard, dat je naar elkaar moet schreeuwen.
Het bovenstaande is mijn ervaring op een zaterdag. Wellicht dat het op andere dagen anders is. Toen ik een keer op woensdag in GT was, was de muziek en het volume de hele dag prima in orde.
Dus wellicht heeft het met de zaterdag te doen, dat GT dan denkt dat men met de voetjes van de vloer wilt, maar daar zit de gemiddelde bordeelganger zoals ik niet op te wachten.
Big30
22 april 2012, 14:21
Het probleem is denk ik als gezegd met name een vr-za probleem, maar helaas niet altijd. Criterium zou lijkt me ook moeten zijn dat een gesprek nog (net) mogelijk is.
Ik denk dat ze in D-NRW geen Arbo wet hebben want dan moet de werknemer bij een gemiddelde dagdosis > 85 dB(A) verplicht gehoor bescherming dragen. Is natuurlijk ook een wassen neus want wie controleert dat!
BefBeer
22 april 2012, 20:43
Erger me overal waar muziek te hard staat; dus ook in saunaclubs.
Het verbloemt dat sommige mensen geen zinvolle conversatie hebben....
maar voor mij vaak te luid.
Planet is ook vrij hard en 's avonds zeker.
Hier probeert me de leegte op te vullen met muziek.
BefBeer
Ascari
23 april 2012, 00:21
Maar op een niet al te drukke donderdagavond bv. laatst in GT zat ik met de Paus wat te kletsen, gesprek was nog net mogelijk mits je zelf ook je stemgeluid in Volume liet toenemen.
De laatste paar keer dat ik in GT ben geweest viel het mij ook op dat muziek erg luid is. Ik vraag me af waar dit goed voor is behalve dat iedereen die daar werkt gehoorschade oploopt. Ik bedoel het voegt verder niets toe en ik irriteer mij er eigenlijk alleen aan. Een goede vriend die laatste ook in GT was vond de muziek ook te luid. Sommige dames houden zich ook liever op in de gang of de kino omdat ze geen zin hebben in die tetterende muziek.
Natuurlijk mag het tijdens een feestje of dansact wat luider zijn maar ik denk dat over het algemeen GT (en andere clubs) hiermee zich in hun eigen voet schieten.
noglangnietuitgewandeld
27 april 2014, 20:21
T.a.v. de muziek. Doorgaans staat hij op 80+ dB(A) soms met uitschieters richting de 90 dB(A).
(Bij 80 dB(A) na circa 8 uur gehoorschade, bij 83 dB(A) na 4 uur en bij 89 dB(A) na 1 uur).
Interessant, wat die decibellen betreft. Ik heb mijn leven lang in lawaai gewerkt, en mijn gehoor heeft eronder geleden. Als ergens meerdere mensen door elkaar praten, dan ben ik vaak de eerste die de draad kwijtraakt. Eén groot geroezemoes. Tegenwoordig geldt er op mijn werkplek een maximum van 70 db, en in de rustvertrekken 60 db. Maar voordat dit zover was heb ik jarenlang meer dan 80 db moeten verdragen met alle gevolgen van dien. Een decibel is geen eenheid, maar een verhouding op een logaritmische schaal. Tien decibel lijkt weinig maar is in de praktijk een enorme verhoging van het geluid. 60 db is niet storend. 70 gaat ook nog wel. 80 vind ik heel irritant. En regelmatige uitschieters naar 90, daar wil ik niet inzitten. Van één clubbezoekje per week zul je nog niet direct veel schade oplopen, maar denkend aan de dames en vooral het barpersoneel dat er dagelijks middenin staat, vind ik het soms ronduit triest. Want wat je kwijt bent aan gehoorvermogen, komt niet terug.
Hunziker
27 april 2014, 20:31
(...) Een decibel is geen eenheid, maar een verhouding op een logaritmische schaal. Tien decibel lijkt weinig maar is in de praktijk een enorme verhoging van het geluid. 60 db is niet storend. 70 gaat ook nog wel. 80 vind ik heel irritant. En regelmatige uitschieters naar 90, daar wil ik niet inzitten. Van één clubbezoekje per week zul je nog niet direct veel schade oplopen, maar denkend aan de dames en vooral het barpersoneel dat er dagelijks middenin staat, vind ik het soms ronduit triest. Want wat je kwijt bent aan gehoorvermogen, komt niet terug.
Precies, noglangnietuitgewandeld jij vat hem van die logaritmische schaal. Zeer spijtig te vernemen dat jij door jouw werkplek deze schade in het verleden hebt opgelopen.
Er zijn bank-barkruk plekken vooral precies onder de Bose geluidsboxen waar het niveau helaas vrijwel constant 90 dB(A) is. In tijden dat de DJ er was, lag dit overal ook meer richting de 90 dB(A) en een uitschieters van 93 dB(A). Buiten, bij de receptie, in de binnenruimte, de diverse gangen en kamers-hutjes is het prima. Overigens een avondje/weekend naar een festival is er niets bij 110> dB(A) dan piepen je oren bij thuiskomst.
zeppos58
27 april 2014, 22:06
Zelf al jaren DJ n mijn gehoor is helemaal naar de kloten, geloof me, Als DJ begonnen in de vroege jaren 70, het kon nooit luid genoeg zijn, zeker in de jaren 80 en 90 kenden we geen grenzen, moderne DJ's zijn slimmer en dragen oordoppen.
Bon nog even dit een verhoging van 6Db is een verdubbeling van de geluidsterkte, maar als we met vermogens bezig zijn, dan is 3DB een verdubbeling.
Meet je 80 Db dan zal 86 Db dubbel zo luid zijn, maar een luidspreker met een geluidsdruk van 83DB/W/m zal dubbel zo luid klinken als eentje met als geluidsdruk 80DB/W/m (Db per wat per meter is hier de eenheid) en geluidsdruk is eigenlijk een foute uitdrukking het is eerder het rendement, moelijke matherie, neen toch niet, maar mensen denken makkelijker liniair 8 is het dubbel van 4 en dat is weer het dubbel van 2........ .
Big30
27 april 2014, 22:47
Heb op mijn smartphone net een appje geïnstalleerd die het geluidsniveau bepaalt. Ga hem morgen kalibreren en zal alle clubs gaan opmeten en verslag uitbrengen :wink:!
YY: veel te veel eenheidsworst van rap, R&B en gangstermuziek.
SS: simpelweg veel te luid wanneer de avond valt... Voer maar eens een deftig kennismakingsgesprek met een wijf dat ampel Engels kan.
Naar mijn smaak is de afwisseling van muziek en het geluidsniveau in LR wel goed. Ook PHG was altijd goed, ook al is dat al een tijdje geleden en kan ik niet oordelen hoe het tegenwoordig is.
vrije jongen
28 april 2014, 14:22
Muziek in LR goed? Het is er altijd een dode boel met die top40 loopjes die ze draaien.
Muziek in Samya vaak wel leuk, vooral omdat er een topsfeer wordt gecreëerd (inderdaad ook door Manele te draaien). Wel veel te hard; voor eens in de zo veel tij geen probleem... maar als je er elke dag zit:bibber_2:.
Admin
28 april 2014, 14:37
Over de soort van muziek die gedraaid moet worden om wat sfeer te creëren zullen de meningen zeker verschillen. Als in het weekend 's avonds een DJ gaat draaien kan dat wat sfeer toevoegen, moet hij wel een gevoel hebben wat men graag wil horen natuurlijk.
Probleem is denk ik soms de volume knop zover open gaat dat een normaal gesprek niet meer mogelijk is.
Hunziker
28 april 2014, 14:41
Heb op mijn smartphone net een appje geïnstalleerd die het geluidsniveau bepaalt. Ga hem morgen kalibreren en zal alle clubs gaan opmeten en verslag uitbrengen :wink:!
Wat origineel Big30 :biggrin: Je gaat het opmeten(?) en niet vergeten he LxBxH. En meet gelijk even de temperatuur van de douches met je smartphone :smile2:.
Big30
28 april 2014, 16:37
Wat origineel Big30 :biggrin: Je gaat het opmeten(?) en niet vergeten he LxBxH. En meet gelijk even de temperatuur van de douches met je smartphone :smile2:.
Dat raad ik niet aan. Beter is het een oude vertrouwde kwik thermometer te gebruiken of eventueel een digitale thermometer (wel een die waterproof is). Doe er je voordeel mee Hunziker en vergeet niet de watertemperatuur te meten ipv de temperatuur vd douches :biggrin:. Ook verwacht ik een beter verslagje van de geluidsmetingen die je hebt verricht. Geef wel helder aan hoe je metingen hebt gedaan en hoe betrouwbaar deze zijn.
piranha
28 april 2014, 16:40
Hopelijk lezen de clubs hier ook mee, ben laatst gaan lopen uit Yin Yang (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?1785-YY-vragenbakje&p=366313#post366313) wegens de luide muziek, zelfs buiten gaan zitten bracht weinig soelaas. Een bordeel hoeft toch niet met een discotheek te wedijveren.
funske
28 april 2014, 16:41
Bij Golden Dreams kun je zonder stemverheffing een prima gesprek voeren, terwijl de muziek toch duidelijk aanwezig is. Voor mij het ideale volume.
Pietjepik
28 april 2014, 16:46
in mondial moet je bij elkaar in de oren schreeuwen en zelfs dan ben je niet verstaanbaar.
Die arme vrouwen die daar en in andere clubs, phg bijvoorbeeld net zo goed, wekenlang in die herrie staan lopen gegarandeerd gehoorbeschadiging op.
Ik heb een whatsapp van een DVP waarin ze schrijft dat ze gewoonweg niet meer tegen die constante luide muziek kan.
Een kwelling is het.
ketserr
28 april 2014, 16:57
Dat raad ik niet aan. Beter is het een oude vertrouwde kwik thermometer te gebruiken of eventueel een digitale thermometer (wel een die waterproof is). Doe er je voordeel mee Hunziker en vergeet niet de watertemperatuur te meten ipv de temperatuur vd douches :biggrin:. Ook verwacht ik een beter verslagje van de geluidsmetingen die je hebt verricht. Geef wel helder aan hoe je metingen hebt gedaan en hoe betrouwbaar deze zijn.
Ik ben meer benieuwd naar de verschillen in uitkomsten van geluidsmetingen van een administrator en een bezoeker en vooral wat we daar dan uit op kennen maken.
de duisburg spesjalist
28 april 2014, 18:52
in de loop huizen in Duisburg heb je ook geen last van te veel decibels al gaat het er in de bars welles hardt aan toe met de decibels . je kan met een dvp bij de deur een normaal gesprek voeren zonder haar oor uit te lekken :biggrin:
Jan_Wandelaar
28 april 2014, 19:05
Jan is er stellig van overtuigd dat een club de ambiance aanpast aan het soort clientèle welke het meeste geld in het laatje brengt.
J.W.
Bubbelbader
28 april 2014, 19:23
Op een beetje smartding kun je een fatsoenlijke dB meter installeren. Even kalibreren en je kunt een redelijke betrouwbare meting doen. klopt niet altijd helemaal maar geeft wel een indicatie.
We leven in een herrie maatschappij helaas, de momenten dat ik ergens in de natuur loop en geen mechanisch geluid hoor zijn uiterst zeldzaam.
GT, YY en SS vind ik de ergste. waarbij SS erboven uit springt omdat de installatie daar echt niet goed is. M.n de sub staat echt fout afgesteld. Bovendien speelt tegenwoordig de all over compressie (loudness war, google maar eens) ons parten.
Zal inderdaad wel markutding zijn.
BefBeer
28 april 2014, 20:01
Ik vind muziek vaak te hard staan.
Heb niet zo'n beste oren maar nog niet zo dat een hulpmiddel nodig is.
Nu is muziek dan vaak net te hard voor mij om nog goed te verstaan.
Vroeger toen ik nog hele goede oren had vond ik ook muziek vaak te hard.
BefBeer
Pietjepik
28 april 2014, 20:03
Ik mijd de clubs waar de teringherrie me parten speelt tegenwoordig gewoon. gehoorschade is me een te hoge prijs om te betalen voor sex met hoeren. :mad_6:
bij PHG ga ik in de avond altijd naar het nachtcafe of naar buiten, daar heb je in ieder geval nog een ontsnappingsmogelijkheid. :smoke:
Ik bezoek een club omdat ik graag ware momenten van bezinning beleef en die slechts of zelfs tussen de gekwelde zielen van jonge vrouwen weet te ervaren mits dat vervloekte lawaai me het onmogelijk maakt. :mad_6:
In een disco is dat prima op zijn plaats, daar bevinden zich de ultieme sloeries die zich voor een breezer laten neuken, in een club zie ik nog altijd slechts jonge vrouwen die door een wrede speling van het lot voor hun dagelijks brood onderworpen worden aan de door lust ingegeven sexuele grillen van hordes gefrustreerde en schuimbekkende perverselingen. (Tot zover een reflectie van mijn zelfbeeld. :angst:)
Samenvattend; volgens mij komt er niemand naar een club voor gehoorbeschadiging, andere motieven zijn de drijvende factor. :luvlove:
:wink2: