PDA

Volledige versie bekijken : Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen verbiedt roken in kroegen



Big30
26 juni 2012, 21:13
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3277422/2012/06/26/Duitse-deelstaat-Noord-Rijnland-Westfalen-verbiedt-roken-in-kroegen.dhtml


In alle kroegen in de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen is roken eind dit jaar vrijwel zeker verboden, zelfs met carnaval. Kroegen kunnen zich niet langer als rokersclub presenteren en ook bij feestjes van particulieren in een horecagelegenheid is het verboden een sigaret of sigaar op te steken.

De nieuwe rood-groene regering van de deelstaat, die grenst aan Nederland, is dinsdag tijdens haar eerste vergadering met een wetsvoorstel daarover akkoord gegaan. Dat meldde de regionale publieke omroep WDR.


http://www1.wdr.de/themen/politik/nichtraucherschutzgesetz113.html


Keine Raucherklubs mehr, keine Ausnahmen für den Karneval, alle Gaststätten vollkommen rauchfrei: Das rot-grüne Kabinett hat am Dienstag (26.06.2012) ein verschärftes Nichtraucherschutzgesetz beschlossen. NRW wird damit neben Bayern und dem Saarland den strengsten Nichtraucherschutz in Deutschland haben.

Geen idee of een club formeel als een horeca gelegenheid geldt maar de wetgeving gaat verder dan alleen horeca:

Zudem darf in Sport-, Kultur- und Freizeiteinrichtungen, explizit auch in Spielhallen und Spielbanken, kein Raucherraum eingerichtet werden.

Lijkt me niet dat een Sauna club niet onder deze wet zal vallen. Of de clubs er zich wat van aantrekken blijft natuurlijk de vraag.

MichelJ
26 juni 2012, 21:27
Of de clubs er zich wat van aantrekken blijft natuurlijk de vraag.

Als ik me niet vergis hangt er bij de ingang bij LR een plakaat/sticker "verboden te roken".

masseurke
26 juni 2012, 21:47
Als het zo is, dan is het een verademing

M

T&A Addict
26 juni 2012, 21:50
Als het zo is, dan is het een verademing

:freu:

uurtje
26 juni 2012, 21:56
gelukkig heb ik die discussie hier nog nooit gezien......

hp001
26 juni 2012, 22:00
gelukkig heb ik die discussie hier nog nooit gezien......Denk dat het ook de laatste keer is dat we er hier iets over lezen.

Big30
26 juni 2012, 22:01
gelukkig heb ik die discussie hier nog nooit gezien......
Dat kan ook niet want het wetsvoorstel is vandaag aangenomen.

uurtje
26 juni 2012, 22:12
discussie ging destijds ook (deels) over het feit of een (FKK) club nou wel of geen openbare gelegenheid was etc etc etc... Gedachte is dus dezelfde, uitkomst wellicht niet.

https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?12058-Roken-in-de-clubs-in-NRW-na-1-Juli&highlight=roken

Big30
26 juni 2012, 22:17
Toen ging het erom hoe de clubs met de toenmalige wetgeving omgingen. Vraag is nu wat er gaat gebeuren als de nieuwe wetgeving ingaat.

Uiteraard zal de nieuwe wetgeving een verschil maken anders zou deze er ook niet gekomen zijn.

Bedankt voor de link van de oude discussie.

uurtje
26 juni 2012, 22:19
bedankt voor het min of meer herhalen van mijn woorden

Big30
26 juni 2012, 22:20
bedankt voor het min of meer herhalen van mijn woorden
Geen dank.

Wijze grijze
26 juni 2012, 22:39
Ik ben helemaal voor. Wat dat betreft zijn de tijden gelukkig veranderd. Ik vind wel dat de mogelijkheid moet bestaan om in een etablissement een separate rokersruimte te creëren. Dit zou de uitbater zelf moeten mogen beslissen. De hoofdruimte moet in ieder geval rookvrij blijven. Wil je roken, ga dat dan even elders doen en kom er dan weer gezellig bij.

Nibor76
26 juni 2012, 22:41
Gaan ze dat echt controleren dan.

Ik zie de rookpolitie al alle plekken afschuimen.
Eerst belletje drukken en dan naar binnen of komen ze als burger dan.
In dat geval kun je ze vast wel paaien met de club stunner om het ok stempel te krijgen.
Moet je ook weer niet te veel van dat soort tenten aandoen op een dag want dan trek je het niet en gaat misschien moeders de vrouw ook klagen.

Als de polizei langskomt moeten die ook eerst belletje drukken en in die tijd kun je alle peuken en asbakken weg-mof-felen.

Maar ik ben voor rookvrij alleen gaan de rookberen en rookdames dan wel weer samenklitten in aparte rookruimtes, daar moet dan nog iets op worden verzonnen.

Badslippers
26 juni 2012, 23:10
In mijn toekomstige saunaclub "Golden Slippers" geldt:

Als u niet rookt, laat ik geen scheet!

phoenix
26 juni 2012, 23:21
de laatste slewt als een lul op ene drumstel, met een kutgeluid.....sigaretten stinken, scheten laten is zo ongever wa mannen zeggen als ze in ene saunaclub zijn, laat da praten maar over aan de dames...met hun rookwolken die stinken en je op afstand houden

Wijze grijze
26 juni 2012, 23:39
@Badslippers:

en deze spreuk komt op de WC's te hangen

Gooi geen peuk in onze pisbak, anders pis ik in jouw asbak

Wijze Grijze
Hoofd P&O
Golden Slippers

Efendi
27 juni 2012, 00:13
Een club geldt als een normaal horeca. Men kan nu volgens de nieuwe wet niet meer de gehele club als een "Raucherclub" bestieren. Maar separate rokersruimtes is nog mogelijk.

Ik hou niet van roken en ik heb ook in mijn plekje in NRW deze regering gekiezt. Maar dat vind ik nu een soort van deugd-terrorisme! After sales met mijn draga zonder sigaretje - ondenkbaar! Gelukkig ligt mijn liefste club in Nedersachsen vlak bij.

"Deutsch sein, heißt eine Sache um ihrer selbst willen zu übertreiben."

gignnl
27 juni 2012, 01:11
Vanaf 1 juli 2012 zijn sigaretten,sigaren en pijpen verboden in nrw....

The Joker
27 juni 2012, 02:09
Zou super zijn als je weer eens rookvrij kunt viespeuken.
Enkel in NL houdt niemand zich aan het rookverbod, in BE, FR, UK etc wordt het wel keurig nageleefd.
Maar goed, hopelijk komen er voor de rokers wel aparte bunkers in/naast de saunaclub.

Red Devil
27 juni 2012, 08:35
Lijkt me niet dat een Sauna club niet onder deze wet zal vallen. Of de clubs er zich wat van aantrekken blijft natuurlijk de vraag.
Een van de voorwaarden van de vergunning van PT Gelsenkirchen is dat de club rookvrij is. Rokers worden naar buiten gestuurd.

Dit geldt dus al een tijdje en de club houdt zich eraan. :freu:

Groeten,
:teuflisch:

bosbeer
27 juni 2012, 08:45
Ze zullen er toch wel wat op vinden. Ik ben geen roker , maar praktisch alle dames roken en bij een rookverbod zal de spoeling weleens dun kunnen worden. Het lijkt me niet sfeerverhogend als de dames steeds samen in een rookbunker gaan staan roken. Een sigaret hebben die meiden nodig in dit vak. Persoonlijk hoop ik dat de saunaclubs eronderuit komen. Een betere afzuiging strekt wel tot aanbeveling, maar dat zeggen we al zo lang.

MichelJ
27 juni 2012, 09:05
Hoe groot is het probleem eigenlijk? In GT en LR kan ik me de rookoverlast goed voorstellen. In PHG en VV heb je de keuze om in het rokersgedeelte of in het rookvrije-gedeelte te verblijven, maar de meeste niet-rokers willen graag tussen de rokers zitten :rolleyes:.

In het Frankfurtse heb je vrijwel geen last van rook; Mainhattan heeft een speciale rookruimte, Sharks heeft een hoog gebouw waar de rook omhoog trekt en goed afgezogen wordt en ook in World (grootste gedeelte rookvrij) en Oase heb je nauwelijks last van rook.

Ook in GD geen last van overmatige rook :biggrin:

masseurke
27 juni 2012, 09:45
Ze zullen er toch wel wat op vinden. Ik ben geen roker , maar praktisch alle dames roken en bij een rookverbod zal de spoeling weleens dun kunnen worden. Het lijkt me niet sfeerverhogend als de dames steeds samen in een rookbunker gaan staan roken. Een sigaret hebben die meiden nodig in dit vak. Persoonlijk hoop ik dat de saunaclubs eronderuit komen. Een betere afzuiging strekt wel tot aanbeveling, maar dat zeggen we al zo lang.

Ik heb van de afzuiging geen klagen, alleen die tanjes van Xenia zijn wat lastig soms... Soit, back to topic; ik stelde me gisteren ook reeds de vraag wat de popjes gaan doen zonder hun stickies. Dat zou wel eens een probleem kunnen worden. Als ze in een rookhok gaan samentroepen heb je helemaal gerookt vlees aan de spies!

Zeker in GT vind ik het roken vaak storend, vervelend, want GT is net mijn favo cluppie!

Gegroet,
M

masseurke
27 juni 2012, 09:51
In GT en LR kan ik me de rookoverlast goed voorstellen. In PHG en VV heb je de keuze om in het rokersgedeelte of in het rookvrije-gedeelte te verblijven, maar de meeste niet-rokers willen graag tussen de rokers zitten :rolleyes:.

Mja, omdat zich net daar 't vertier en plezier afspeelt (In PHG dan toch). Maar vind het rookgedeelte in PHG nog erger dan de volledige rookbar in GT.

Ben geen roker, als ik na veelvuldig douchen in de club vervolgens in mijn auto naar huis aan 't rijden ben, dan ruik ik vaak nog sigarettenrook aan mijn huid. Das nu net het enige nadeel dat ik ondervind aan 't clubbezoek, maar neen; ik ga het er absoluut niet voor laten!

Gegroet,
M

Big30
27 juni 2012, 10:00
Hoe groot is het probleem eigenlijk? In GT en LR kan ik me de rookoverlast goed voorstellen. In PHG en VV heb je de keuze om in het rokersgedeelte of in het rookvrije-gedeelte te verblijven, maar de meeste niet-rokers willen graag tussen de rokers zitten :rolleyes:.
"Probleem" is dat men (Rood/Groen in NRW) de wetgeving behoorlijk aan wil scherpen en geen uitzonderingen meer wil toestaan. Je hebt gelijk dat in veel clubs met een hoog plafond en goede lucht verversing het probleem niet zo groot is. Geldt ook voor PSR en ACA.
Met de nieuwe wet zou geen enkele uitzondering worden toegelaten en zou je dus nergens binnen een club meer mogen roken. Dat gaat wel ver. Ik zie in de winter niet zo snel alle rokende dames en gasten in de vrieskou buiten staan om te roken maar dat zou wel het gevolg zijn.

Maar zeker in de winter in de bar van GT, PHG en LR is het eigenlijk niet uit te houden. Het bekende punt wat al veel meer is opgemerkt.

Zie ook:
http://www.derwesten.de/politik/rot-gruen-besiegelt-aus-fuer-raucherclubs-und-festzelt-qualmerei-id6812508.html

NRW plant ein generelles Rauchverbot ohne Ausnahmen in Gaststätten. Raucherclubs soll es nicht mehr geben. Auch in Festzelten, auf Schulhöfen und Kinderspielplätzen darf künftig nicht geraucht werden. Die rot-grüne Landesregierung beschloss einen Gesetzentwurf, der nach dem Willen von Gesundheitsministerin Barbara Steffens (Grüne) bereits zum Jahresanfang 2013 in Kraft treten soll.

Der Gesetzentwurf sieht auch ein Verbot für Raucherräume in Sport-, Kultur- und Freizeiteinrichtungen vor. Bei wiederholten Verstößen von Wirten bei Großveranstaltungen wird das maximale Bußgeld von 1000 auf 2500 Euro erhöht. Der Bußgeldrahmen beginnt bei fünf Euro. Steffens begründete die geplante Verschärfung mit dem Gesundheitsschutz für Nichtraucher. Zudem beende ein konsequenter Nichtraucherschutz Wettbewerbsverzerrungen zwischen Gaststätten. Für die Ordnungsbehörden werde die Kontrolle des Verbots erleichtert.

MichelJ
27 juni 2012, 10:06
Mja, omdat zich net daar 't vertier en plezier afspeelt (In PHG dan toch).


Maar zeker in de winter in de bar van GT, PHG en LR is het eigenlijk niet uit te houden. Het bekende punt wat al veel meer is opgemerkt.

Ik snap het probleem goed (als roker heb ik soms ook last van rook in LR/PHG/GT :rolleyes:), maar je kunt je jezelf afvragen of de meerderheid zich moet aanpassen aan de minderheid?

masseurke
27 juni 2012, 10:10
Ik snap het probleem goed (als roker heb ik soms ook last van rook in LR/PHG/GT :rolleyes:), maar je kunt je jezelf afvragen of de meerderheid zich moet aanpassen aan de minderheid?

Dàt ga je me nooit horen zeggen MJ! Ik ben ook geen vragende partij, maar ga niet rouwig zijn als 't wet wordt en deze ook toegepast wordt.

M

Piet Plezier
27 juni 2012, 10:20
Ik zit er niet mee ik ga wel met die meiden in het rookhol staan. Ik zie dat wel op feestjes hier in nederland dat de niet rokers ook bij de rokers staan. Een roker is nu eenmaal gezelliger.

rmjhexe
27 juni 2012, 10:37
Een tevrede roker is geen onruststoker,even vertalen in het Duits aub

Elgar
27 juni 2012, 10:46
Heeft masseurke nog een gerookte huid na veelvuldig douchen??? Laat je je met sigarettenas masseren dan?

En..., hoe leg je dat thuis uit: je kleren stinken namelijk niet naar rook 😚

Nibor76
27 juni 2012, 11:13
@Elgar

Het dringt namelijk door in de haren zelf.
Beenharen, armharen bij sommige hun Perzisch tapijt op buik, borst en rug en die zijn dan vaak weer gevrijwaard van hoofdhaar, het moet ergens groeien :wink:

Ik kan mijn haar wel drie keer wassen en nog ruik ik het.
Ik ga ook wel eens sporten de dag erna en dan ruikt zelfs mijn zweet naar rook.
Maar goed, die lucht associeer ik dan maar met een prettige dag die ik gehad heb.

Barbecue lucht of kampvuur lucht hou je ook bij je voor lange tijd.

masseurke
27 juni 2012, 12:49
Heeft masseurke nog een gerookte huid na veelvuldig douchen???

En..., hoe leg je dat thuis uit: je kleren stinken namelijk niet naar rook ��

Exactly my point!!!

M

bad pritt
27 juni 2012, 18:44
Ik snap het probleem goed (als roker heb ik soms ook last van rook in LR/PHG/GT :rolleyes:), maar je kunt je jezelf afvragen of de meerderheid zich moet aanpassen aan de minderheid?

Als de meerderheid iets doet dat slecht is voor de gezondheid van de minderheid die daar niet om vraagt kun je je dat inderdaad afvragen.

MichelJ
28 juni 2012, 10:40
Als de meerderheid iets doet dat slecht is voor de gezondheid van de minderheid die daar niet om vraagt kun je je dat inderdaad afvragen.

Je hebt zelf de keuze om deel uit te maken van de meerderheid in een rokersclub/gedeelte óf deel uit te maken van de minderheid in een rookvrij-club/gedeelte. In de praktijk blijkt dat niet-rokers de overlast voor lief nemen en dus blijkbaar helemaal niet zo met hun gezondheid bezig zijn :rolleyes:.

Hetzelfde geld om een onvolwassen meisje van 18 te neuken. Dat is ook niet goed voor háár (geestelijke) gezondheid, maar daar maken wij ons niet over druk over. Als we ons zaad maar kwijt kunnen is dat goed voor onze gezondheid.

Bottomline zullen we het wel eens zijn: Een rookverbod met een speciale rookruimte (zoals b.v. in Mainhattan) vind ik een prima idee.

Big30
28 juni 2012, 11:40
Je hebt zelf de keuze om deel uit te maken van de meerderheid in een rokersclub/gedeelte óf deel uit te maken van de minderheid in een rookvrij-club/gedeelte. In de praktijk blijkt dat niet-rokers de overlast voor lief nemen en dus blijkbaar helemaal niet zo met hun gezondheid bezig zijn :rolleyes:.

Bottomline zullen we het wel eens zijn: Een rookverbod met een speciale rookruimte (zoals b.v. in Mainhattan) vind ik een prima idee.
Het punt van het voorstel in NRW is nu juist dat het niet meer in uitzonderingen voorziet. Dus ook geen aparte rokersruimte, de hele club rook vrij en als je wilt roken moet dat buiten gebeuren. Dat gaat wel erg ver en zal niet alleen in de clubs op de nodige weerstand stuiten.

Dit is dus een besluit van de rood-groene coalitie (de meerderheid) in NRW. Als meeroken schadelijk is, wat wordt beweerd en een effect zal er zeker wel zijn (echt betrouwbare data lastig te vinden, zie ook: http://www.extra-media.nl/nummer27/index.html?meeroken.html ) dan is er wel wat voor te zeggen dat de overheid hier iets aan doet.

Badslippers
28 juni 2012, 12:08
Als meeroken schadelijk is, wat wordt beweerd en een effect zal er zeker wel zijn (echt betrouwbare data lastig te vinden, zie ook: http://www.extra-media.nl/nummer27/index.html?meeroken.html ) dan is er wel wat voor te zeggen dat de overheid hier iets aan doet..

Vaak een één-dimensionele discussie. Altijd interessant om het roken eens vanuit een ander gezichtspunt te bekijken. Dat roken fysiek ongezond is weten we. Staat als een paal boven water. Meeroken is een grijs gebied dat al naar gelang de mening gebruikt dan wel misbruikt wordt. Er bestaat echter ook nog zoiets als psychische gezondheid. Veel mensen voelen zich in hun sas met hun dagelijkse sigaret, joint, wijn of wat voor genotsmiddel dan ook. Iedereen kent wel een stopper die veranderde in een te mijden chagrijnige drol. Kwaliteit van leven hangt niet alleen af van je fysieke gesteldheid.

Het rookverbod in Nederland vind ik een van de meest sprekende en heldere voorbeelden van hoe je iets snel en concreet kunt veranderen. Deze vorm van beleid zou meer mogen van mij. Alleen het consequent hanteren mag strakker aangepakt worden. Trouwens, ik ben zo'n rare gast die alleen rookt in de club en daarbuiten niet!

Big30
28 juni 2012, 18:19
. Er bestaat echter ook nog zoiets als psychische gezondheid. Veel mensen voelen zich in hun sas met hun dagelijkse sigaret, joint, wijn of wat voor genotsmiddel dan ook. Iedereen kent wel een stopper die veranderde in een te mijden chagrijnige drol. Kwaliteit van leven hangt niet alleen af van je fysieke gesteldheid.

Het rookverbod in Nederland vind ik een van de meest sprekende en heldere voorbeelden van hoe je iets snel en concreet kunt veranderen. Deze vorm van beleid zou meer mogen van mij.
Het argument van psychische gezondheid kan ik wel wat in meegaan. Zo herinner ik me dat er ook sprake was van een rookverbod in een Psychiatrische Inrichting, neem aan dat het rookverbod daar niet geldt, die mensen zitten daar opgesloten, laat die lekker hun sigaretje roken.

Roken in situaties waar je anderen duidelijk overlast bezorgt dus binnen in min of meer openbare ruimtes mag wat mij betreft verboden worden. Het is en blijft overlast los van of meeroken schadelijk is. Het grijpt ook niet in zeg je persoonlijke vrijheidssfeer, nog lichamelijk (if so then positief) noch geestelijk want als je wilt roken voor psychisch welzijn kan dat ook zonder anderen lastig te vallen.

Wat mij betreft mag iedereen zoveel drinken, blowen, hard drugs zelf gebruiken als ie zelf wil, maar op het moment dat je anderen lastig valt of een gevaar vormt moeten er regels komen. Dus geen alcohol in het verkeer, geen dronkenlappen in clubs, geen overlast door verkoop van wiet en junks die stelen. Dan moet je ingrijpen en houdt de persoonlijke vrijheid op als de mijne wordt aangetast.

Logisch geredeneerd dus ook geen rokers die voor overlast zorgen. Voor de gasten in de clubs zal het probleem ook niet zo groot zijn, voor de dames die 8-12u/dag werken zeker in de winter zal het wat minder aangenaam zijn.

Het rookverbod in NL heeft denk ik goed uitgepakt met recent een kleine correctie erop. We hebben gelukkig nog geen Amerikaanse toestanden en daar zit ook niemand op te wachten. In de VS voel je je als roker soms als een crimineel behandeld.

Verder vind ik ook dat snelheid overtreders harder moeten worden aangepakt, want die zorgen ook voor overlast en tasten mijn integriteits sfeer aan. Hard aanpakken. Met uitzondering als ik zelf heel soms wat te hard rij, want daar is altijd een reden voor en ik val daar nooit iemand anders mee lastig. Dat ligt dus gewoon wat anders maar maak dat een rechter maar eens duidelijk (die roken vaak trouwens en hebben een OV kaart omdat ze te vaak dronken achter het stuur hebben gezeten).

MichelJ
30 juni 2012, 07:49
Met uitzondering als ik zelf heel soms wat te hard rij, want daar is altijd een reden voor en ik val daar nooit iemand anders mee lastig

Als jij te hard rijdt worden sommige topics moeilijk leesbaar :smile2:

Nibor76
29 november 2012, 19:50
Kick omdat nieuws.
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________

Duitse deelstaat scherpt rookverbod aan

De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen gaat het rookverbod dat sinds vijf jaar van kracht is aanscherpen.
Daarmee moeten enkele mazen in de wet worden gedicht.

Sinds 2008 is het in de deelstaat, waar ongeveer achttien miljoen mensen wonen, niet meer toegestaan om een sigaret op te steken in cafés en restaurants.
Er kon echter nog steeds worden gerookt in speciale rookruimtes of in biertenten.
Dergelijke mazen in de wet worden gedicht als de nieuwe wetgeving in mei van kracht wordt.
Volgens de regering waren er zoveel mogelijkheden om onder het rookverbod uit te komen, dat niet-rokers onvoldoende werden beschermd.

In de toekomst mag alleen nog een uitzondering worden gemaakt voor privéfeesten.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/574197/1/1/100/duitse-deelstaat-scherpt-rookverbod-aan.html


Rauchverbot in allen Gaststätten in Nordrhein-Westfalen

Düsseldorf. Generelles Rauchverbot in allen Gaststätten: Ab Mai nächsten Jahres wird in Nordrhein-Westfalen auch für Raucherclubs oder Festzelte keine Ausnahme mehr gemacht.
Der Landtag in Düsseldorf verabschiedete am Donnerstag mit den Stimmen der rot-grünen Regierungskoalition eine Novelle des Nichtraucherschutzgesetzes, das auch Raucherräume in Hochschulen, Sport-, Kultur- oder Freizeiteinrichtungen verbietet.
Auf Kinderspielplätzen wird das Rauchen ebenfalls untersagt.
Damit erhält Nordrhein-Westfalen die bundesweit schärfsten Regeln neben Bayern.

In Gaststätten darf künftig nur noch bei privaten Feiern in geschlossener Gesellschaft und abgetrenntem Raum geraucht werden.
Der Bußgeldrahmen wird von 1.000 auf 2500 Euro erweitert.
Dem Gesetzesbeschluss ging eine monatelange Debatte voraus.
CDU, FDP und Piraten halten die Verschärfung für überzogen.
Unter „rot-grüner Bevormundungspolitik“ müssten die Bürger künftig wohl auch mit dem Verbot von Bier, Fleisch und Plastiktüten rechnen, argumentierten CDU und FDP.

Gesundheitsministerin Barbara Steffens (Grüne) betonte dagegen, es gehe der Regierung nicht um Erziehung.
„Es geht um den Schutz derjenigen, die sich nicht von einer Minderheit, die rauchen wollen, die süchtig sind, ihre Gesundheit ruinieren lassen wollen.“ (dpa)

http://www.sz-online.de/nachrichten/artikel.asp?id=3216230

https://www.google.nl/search?hl=nl&gl=nl&tbm=nws&q=roken&oq=roken&gs_l=news-cc.3..43j43i400.1545.2567.0.2854.5.1.0.4.0.0.28.28 .1.1.0...0.0...1ac.1.OPp9dfC1eR4#hl=nl&safe=off&tbo=d&gl=nl&tbm=nws&sclient=psy-ab&q=Rauchverbot++Nordrhein-Westfalen&oq=Rauchverbot++Nordrhein-Westfalen&gs_l=serp.3...11885.12216.0.12506.2.2.0.0.0.0.221. 402.0j1j1.2.0...0.0...1c.1.E6LW2qrx2xI&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&fp=72eaa64f21f641ed&bpcl=38897761&biw=1680&bih=935

Big30
29 november 2012, 23:55
Benieuwd hoe de clubs hier na 1 Mei mee zullen omgaan. De hele club moet dan rookvrij zijn, speciale rookruimtes zijn niet meer toegestaan. Positief is natuurlijk dat het probleem met de lucht in bepaalde clubs dan opgelost is. Voor de gasten zal het nog wel te doen zijn even naar buiten te lopen om een sigaret op te steken.
Maar de dames waarvan toch velen roken zullen not-amused zijn, in de zomer nog wel te doen maar in de winter met vrieskou geen pretje. Een tent waarin je wel mag roken voldoet niet aan de regels, dus zullen de dames wel een jas aan doen als ze naar buiten gaan.

uurtje
30 november 2012, 00:16
Fijn...eindelijk weer eens een oude discussie die weer op gang kan komen.....of een club nou wel of niet een openbare horeca gelegenheid is. De volgende zin biedt mogelijkheden...

In Gaststätten darf künftig nur noch bei privaten Feiern in geschlossener Gesellschaft und abgetrenntem Raum geraucht werden.

Nou BIG 30, ik weet niet zo heel precies waar je benieuwd naar bent maar ik acht het niet uitgesloten dat je gaat zitten wachten op iets dat niet komt....:)

KevinK
30 november 2012, 05:19
Zou echt fijn zijn als het rookverbod ook nageleefd wordt. Ik hoor van veel dames dat ze enkel in GT roken omdat iedereen rookt. Veel mensen hebben het dan over genot, rustgevend moment of wat dan ook, m.i. zijn dit smoezen van mensen die de wilskracht niet hebben om te stoppen. Als ex-roker kan ik namelijk zeggen dat stoppen de beste beslissing van mijn leven is.

P.S. En erecties worden ook veel harder en langduriger, best handig bij een clubbezoek.

krukar
30 november 2012, 08:08
Ben zelf ook roker, stoppen doe ik niet, heeft niks met wilskracht te maken.

Laat die hetze tegen rokers maar lekker, dan rook ik wel buiten... Waait wel weer over als de lobbies Zich weer in iets anders bijten zoals vet eten of alcohol.

Piet Plezier
30 november 2012, 09:07
Gewoon allemaal door roken,dat gezeik allemaal over dat roken.En bij ons stamclubbie hebben ze een heel mooi dakterras met kachels,kan in winter en zomer buiten zitten.Bij H7 en bij FG en van Goch heb je zoiezo geen last van de rook,die hebben alle 3 een geweldige afzuiging.Ik was met iemand in FG en die zat binnen een jointje te roken,helemaal niemand die er wat van zei en hij zat gewoon aan de tap. Ik weet het niet maar ik denk dat ze een saunaclub niet veel kunnen maken omdat je overal moet aan bellen voor je binnen mag,maar dat zullen de geleerden onder ons is uit moeten zoeken.Want daar heb ik geen tijd voor,moet te veel werken.:wink:

Piet Plezier
30 november 2012, 09:39
http://www.rp-online.de/panorama/deutschland/rauchverbot-zu-strikt-1.3088786

Carlitos
26 januari 2013, 10:16
De kogel is al een tijdje door de kerk, maar roken is vanaf mei 2013 verboden in NRW voor openbare gebouwen, hotels, cafe's, restaurants en clubs. Alleen voor prive feesten zou het nog mogen, zoals bv het verjaardagsfeestje van Dupke vanavond in LR....

http://www.derwesten.de/politik/rot-gruen-beschliesst-verbindliches-rauchverbot-ab-mai-2013-id7312686.html

The Joker
26 januari 2013, 16:55
Dus vanaf 1 mei is er in elke saunaclub elke dag een 'privefeest'.
De wet maakt ook niet uit, als ze zoals in NL nooit controleren blijft men helaas overall stug doorpaffen :(

Costana
26 januari 2013, 17:05
De kogel is al een tijdje door de kerk, maar roken is vanaf mei 2013 verboden in NRW voor openbare gebouwen, hotels, cafe's, restaurants en clubs. Alleen voor prive feesten zou het nog mogen, zoals bv het verjaardagsfeestje van Dupke vanavond in LR....

http://www.derwesten.de/politik/rot-gruen-beschliesst-verbindliches-rauchverbot-ab-mai-2013-id7312686.html

Strikt juridische gezien is zelfs dat geen privé-feestje.
Indien je de inkomt betaalt wordt zowat iedereen binnengelaten dus kan men niet spreken van privé-matig.
Anders zou het zijn dat enkel diegenen die een uitnodiging hebben ontvangen, effectief binnen mogen dan spreekt men van een feestje in privé-sfeer.
Conform de Belgische wetgeving is elke Duitse saunaclub een openbare plaats, aangezien iedereen (los van deurbeleid) mits betaling van de entreeprijs, binnen mag.

Wentelt Eefje
19 februari 2013, 09:11
Ik ben inderdaad wel heel erg benieuwd hoe dit straks in de praktijk in de clubs uitgewerkt gaat worden. En of dit extra kansen biedt voor clubs in Niedersachsen.

Carlitos
19 februari 2013, 13:11
Veel, heel veel chagrijnige mannen en vrouwen..... :angryfire:

GrandCru
19 februari 2013, 13:31
Dit soort maatregelen valt en staat bij handhaving, kijk maar hoe het hier gaat. Ik ben geen roker en ben best tevreden wanneer ook in clubs er niet meer gerookt mag worden. Ben dus wel heel benieuwd hoe dit opgepakt gaat worden...

wayne r
19 februari 2013, 19:17
Ben ook geen roker, vind de rooks soms zelf erg hinderlijk maar vindt deze maatregel toch geen goede zaak. Het gaat ervoor zorgen dat de dames nog meer gaan samenhokken en dat de bar bij momenten gewoon leeg gaat zijn.
In de zomer zal het nog meevallen want dan kan je buiten lang genoeg rondlopen om je sigaretje te roken. Maar in de winter zie ik het niet gebeuren dat er buiten of in een veel te krap rookkot met zn allen wordt gerookt.

MiniME
8 april 2013, 17:15
Dankzij bericht van duivenmelker in PSR thread en de re-link van B30 lees ik dit nu ook pas: goed nieuws zeg! Eindelijk geen muffe rook lucht meer in de clubs. Toch weer een extra reden om naar de NRW clubs te gaan! :biggrin:

vrije jongen
8 april 2013, 17:45
In Luder Lounge zijn ze een miniterrasje aan het aanleggen voor het roken... ben benieuwd hoe ze dat in Freude gaan (en andere ex RTC's) gaan aanpakken:cool:.

Smouse
8 april 2013, 18:25
Geweldig, dan "Tanz" ik met nog meer plezier "in den Mai" !!! :lostit:

+ Beter voor de longen!!!
+ Geen prikkende ogen meer
+ Geen muffe lucht in de haren en kleren.
+ Hoef ik thuis niks uit te leggen ivm rook.
+ De dames houden meer centjes over (voor de gokkast):gruebel:
+ Geen gerook meer tijdens het kameren
+ ...:smoke:

Smouse

MichelJ
8 april 2013, 19:02
Voordat iedereen te vroeg gaat juichen; een club, waar je entree moet betalen om binnen te komen, is natuurlijk geen kroeg. Een kroeg zal ongetwijfeld rookvrij worden in NRW, maar of (alle) saunaclubs dat ook zijn per 1 mei...eerst zien, dan geloven...

de duisburg spesjalist
8 april 2013, 19:26
ik ben benieuwd hoe het op 1 mei is in duisburg zou de bars van eros 26 en het vulkaanhuis ook rook vrij worden en zou er nog gerookt mogen worden in de loop huizen als er daar in de loop huizen niet gerookt mag worden krijgen veel dvps aflik verschijnselen

Smouse
8 april 2013, 19:40
LOL Aflik verschijnselen.

Ik zie het al helemaal voor me: Alle "rokende" DVP's doen na 1 mei aan tongzoenen om toch maar de benodigde nicotine binnen te krijgen :eek:


ik ben benieuwd hoe het op 1 mei is in duisburg zou de bars van eros 26 en het vulkaanhuis ook rook vrij worden en zou er nog gerookt mogen worden in de loop huizen als er daar in de loop huizen niet gerookt mag worden krijgen veel dvps aflik verschijnselen

de duisburg spesjalist
8 april 2013, 19:55
jipie dan ga ik een pakje meer roken per dag en wie weet zijn ze wel zo verslaaft aan de nicotine dat ze mijn betalen om te zoenen of ik ga nicotine tabletten aan de dames verkopen LOL

Badslippers
8 april 2013, 21:42
+ De dames houden meer centjes over (voor de gokkast):gruebel:
+ Geen gerook meer tijdens het kameren

Dat valt nog te bezien. Als ik naar mezelf kijk paf ik tussen de bedrijven door toch wel zo'n 4 sigaretten weg per sessie. Dat wordt een kortere kamertijd want ik ga die tijd niet opvullen met kletsen. Dus, hou ik geld over en levert de dame in. Ik zou er bijna een lachende smiley achter plakken ! ! !

Smouse
8 april 2013, 21:51
Een derde smiley is altijd goed

De dames die nu roken en na 1 mei niet meer in de club mogen paffen gaan in ieder geval meer euros overhouden (voor de gokkast)

Smouse

Big30
8 april 2013, 22:07
Voordat iedereen te vroeg gaat juichen; een club, waar je entree moet betalen om binnen te komen, is natuurlijk geen kroeg. Een kroeg zal ongetwijfeld rookvrij worden in NRW, maar of (alle) saunaclubs dat ook zijn per 1 mei...eerst zien, dan geloven...
Uurtje is dol op deze discussie! Maar voor de duidelijkheid voor clubs geldt nu ook al het beperkte rookverbod uit 2008. Wat er nu gebeurt is dat dat rookverbod wordt aangescherpt en (bijna) geen uitzonderingen meer kent. Rookverbod gaat ook veel verder dan kroegen, horeca etc.

Zie:
http://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/GB_II/II.2/Gesetzgebung/Aktuell/01_Aktuelle_Gesetzgebungsverfahren/NiSchG.jsp

"Die in diesem Gesetz aufgeführten Rauchverbote gelten in Gebäuden und sonstigen vollständig umschlossenen Räumen. Die Rauchverbote gelten nicht in Räumlichkeiten, die ausschließlich der privaten Nutzung vorbehalten sind."

Voor Saunaclubs geldt bovenstaande uitzondering niet maar das dacht ik al eerder opgemerkt. In de meeste clubs wordt redelijk op de huidige wetgeving toegezien d.i. daar zij aparte rookruimtes, nou ja soms wordt daar wel degelijk gerookt!

Reden des te meer om vanaf 1 Mei mooi weer te hebben.

felrops
17 april 2013, 16:35
In België mag al enige tijd in de kroeg niet meer worden gerookt. Dit leidt tot de volgende situatie:
- In Brussel (Aarschotstraat) mogen de dames achter het raam niet meer roken, dat doen ze dan lvaak etterlijk op straat (ze werken in een bar!);
- In Antwerpen (Schipperskwartier) mag er achter het raam wel worden gerookt - het gaar daar niet om bars....

Clinic
17 april 2013, 21:23
Ja, het rookverbod, het zal vele dames en vele beren, en andere clubbezoekers wel bezighouden. In PHG mag er in ieder geval vanaf 1 mei niet meer gerookt worden.

Maakt voor mij lekker geen reet uit want ik rook niet, ik ben hoogstens een meeroker ;)

En om echt uit de neerwaartse spiraal te komen kunnen ze beter iets anders verbieden in PHG, maar da's een andere ongewenste discussie :)

molaar
17 april 2013, 21:37
Niet meer roken in de bar, okay maar laten we dan wel afspreken dat de niet rokers komende zomer binnen blijven in hun zo gewenste vrije rokersruimte waar ze zo naar verlangt hebben :biggrin:

Clinic
17 april 2013, 22:07
Niet meer in de bar, niet meer in het nachtcafe, niet op de kamers; in de nieuwe kamers boven mag nu al niet gerookt worden en wat mij betreft verbieden ze het buiten lekker ook........ Lekker gezond voor die paar keer per jaar dat ik er kom :)

molaar
17 april 2013, 22:23
Kom gelukkig niet daar waar ze een nachtcafe hebben.... Deal maken gewoon rokers buiten, niet rokers binnen zo wel zomer`s als s`winters

Nibor76
19 april 2013, 10:07
Nog twee weken.

Noch knapp zwei Wochen, dann gilt in NRW das neue, strenge Rauchverbot.
Aber wird es ausgerechnet in Bordellen verpuffen?

Hintergrund: Ab 1. Mai gilt u.a. für Gaststätten ein absolutes Rauchverbot, auch Raucherräume dürfen dort nicht eingerichtet werden. Doch Bordelle listet das Gesetz nicht auf.
Auch im Frage-Antwort-Katalog des Ministeriums findet sich kein Hinweis.

Bürgermeister Herbert Napp sieht sich Kritik von Nichtrauchern ausgesetzt

Die Frage ist also: Was ist mit den „Räumlichkeiten“ jenseits des Bar-Bereichs? Und bei Bordellen ohne Gaststätten-Konzession?

Rotlicht-Legende Bert Wollersheim (62), der die Düsseldorfer Rethel-Bordelle berät: „Es ist klar, dass wegen des neuen Gesetzes bei uns im gastronomischen Bereich, an der Bar, nicht geraucht werden darf.
Aber nach meiner Rechtsauffassung kann das nicht für die Zimmer gelten, eigentlich auch nicht für die Flure.
Dort wäre ein Rauchverbot eine Beschneidung der Freiheit.“

Ein Sprecher des NRW-Gesundheitsministeriums: „Es ist nicht entscheidend, ob eine Gaststättenkonzession vorliegt oder nicht.
Wenn es sich um einen gaststätten- oder bar-ähnlichen Betrieb handelt (egal ob mit oder ohne Konzession), gilt das Nichtraucherschutzgesetz.“

Das sieht der Gaststättenverband DEHOGA eindeutiger.
Sprecher Thorsten Hellwig: „Unserer Einschätzung nach bezieht sich das Nichtraucherschutzgesetz nur auf Gaststättenbereiche, in allen anderen Räumen eines Bordells gilt das Rauchverbot nicht.
Das heißt in den Zimmern oder dem Whirlpool ist – sofern der Betreiber oder Arbeitnehmer es nicht untersagt – alles erlaubt, sogar das Rauchen.“

Wollersheim will ein Rauchverbot nicht akzeptieren: „In dem Zimmer treffen sich ja zwei Menschen privat, können da auch selber entscheiden, ob geraucht wird oder nicht.
Wir lassen es notfalls auf einen Prozess ankommen.“

http://www.bild.de/regional/duesseldorf/duesseldorf/verpufft-das-rauchverbot-in-duesseldorfer-puffs-30063414.bild.html

Big30
27 april 2013, 23:33
Het rookverbod is er nog niet eens, en nu wordt al besproken hoe we het kunnen omzeilen...
Hopelijk controleren ze in Duitsland wel op naleving van het verbod, in NL wordt in 95% van de horecazaken nog altijd gewoon gerookt en niemand die er wat tegen doet.
In Duitsland en dus ook NRW geldt ook nu al een rookverbod net als in NL alleen wordt dat verbod nu wat aangescherpt. Juist als er sprake zal zijn van een scherpe handhaving in de clubs door de clubleiding mag je verwachten dat de dames als reactie hun toevlucht zullen nemen op de kamers en daar zullen gaan roken.

Overigens is mijn indruk dat in NL het rookverbod goed wordt nageleefd, het cijfer van 95% herken ik niet, maar toen in eenmanszaken het rookverbod werd opgeheven zag je wel dat men het allemaal wat minder nauw nam.

Goedemorgenallemaal
28 april 2013, 08:59
Ik mag graag een sigaartje opsteken maar ik kan best een paar uur zonder.
En bovendien ga ik in de regel voor iets heel anders naar Duitsland

The Joker
28 april 2013, 09:56
Ja een peuk roken op de kamer kost al snel 8 euro (ex sigaret kosten), lijkt me dat je daar ook nuttigere dingen kan doen.
Als ze net als in Mainhatten een goede afgesloten rookruimte in de club maken ik ik daar prima mee leven.
Alleen gebeurd het nu omgekeerd, je mag in de hele club roken, enkel het kamertje waar de badjassen worden gewassen hangt dan een rookverbod sticker....

Big30
28 april 2013, 10:11
Als ze net als in Mainhatten een goede afgesloten rookruimte in de club maken ik ik daar prima mee leven.

Yep en dat is nu precies het punt waar het over gaat. Tot nu toe gold dat vele clubs het rookverbod maar zo zo naleefden, een rokersruimte is tot 1 Mei toegestaan maar de praktijk was dat in vele clubs bijna overal gerookt mocht worden. Op de kamers was sowieso geen teozicht.

Na 1 Mei geldt een algeheel rookverbod in de Clubs in NRW (ik herhaal het maar nog eens). Rookrvije ruimtes zijn dan ook niet meer toegestaan.
Als de clubs dit serieus gaan naleven (vraag is nog maar of er controle en handhaving plaats gaat vinden) mag je verwachten dat de dames dan de kamers gaan gebruiken om wat te gaan roken, hoewel ook daar formeel niet gerookt mag worden.

Woensdag a.s. is het zo ver, maar kan me niet voorstellen dat dan in alle clubs in NRW geen dame meer in de club zal roken. Dat levert een onwerkbare situatie op. Ben benieuwd wat in de clubs 30 April om middennacht staat te gebeuren ;).

Als bezoeker heb ik geen probleem met een algeheel rookverbod inclusief een strenge handhaving. Gaan per 1 Mei dus alle asbakken weg in de clubs, alle sigaretten automaten, komt overal een bordje met rookverbod, gaan na 24uur 30 April alle gasten en dames naar buiten om te roken???

Ik moet het eerst allemaal nog maar eens zien gebeuren :cool:.

vrije jongen
28 april 2013, 10:29
Geldt dit verbod eigenlijk ook voor die electronische nicotine uitgevers... het is het trouwens bijna waard om koninginnedag te laten schieten en Mei in te dansen... en dan na middernacht de meisjes klieren dat ze niet mogen roken:biggrin:.

bad pritt
28 april 2013, 10:40
Geldt dit verbod eigenlijk ook voor die electronische nicotine uitgevers... het is het trouwens bijna waard om koninginnedag te laten schieten en Mei in te dansen... en dan na middernacht de meisjes klieren dat ze niet mogen roken:biggrin:.



of een kamergang ruilen tegen nicotine pleisters.

uurtje
28 april 2013, 10:47
als als als als......man, man, man, het lijkt hier wel een Sinterklaas forum voor 8 jarige kinderen die aan het speculeren zijn wat ze voor Sinterklaas gaan krijgen. Wacht gewoon nog een paar dagen af en dan zie je het wel. Dan heb je te maken met een voldongen feit (in de tijd beperkt want het zal toch wel weer veranderen) waarbij verschillende clubs er waarschijnlijk een verschillende interpretatie op na houden met verschillende alternatieven. Kindertjes...nog even wachten en het is zover.....

bad pritt
28 april 2013, 10:50
als als als als......man, man, man, het lijkt hier wel een Sinterklaas forum voor 8 jarige kinderen die aan het speculeren zijn wat ze voor Sinterklaas gaan krijgen. Wacht gewoon nog een paar dagen af en dan zie je het wel. Dan heb je te maken met een voldongen feit (in de tijd beperkt want het zal toch wel weer veranderen) waarbij verschillende clubs er waarschijnlijk een verschillende interpretatie op na houden met verschillende alternatieven. Kindertjes...nog even wachten en het is zover.....

Schrijf je dit nu met nicotine entzug in je hoofd....maw een beetje boos ?:biggrin:

Big30
28 april 2013, 10:52
nb.

Generelles Rauchverbot in allen Gaststätten: Ab Mai nächsten Jahres wird in Nordrhein-Westfalen auch für Raucherclubs oder Festzelte keine Ausnahme mehr gemacht,
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/in-nrw-gilt-bald-striktes-rauchverbot-a-870092.html

Zou dus ook een Party/Feesttent buiten betreffen! Gaat dus echt niet gebeuren :tongue:.


als als als als......man, man, man, het lijkt hier wel een Sinterklaas forum voor 8 jarige kinderen die aan het speculeren zijn wat ze voor Sinterklaas gaan krijgen.
Ja dat herkenbare en vooral heerlijke en wat onzekere gevoel komt weer helemaal terug!
Kan niet wachten tot het 30 April 24 uur is en dan te weten welke surprises we krijgen :biggrin:. Nog 1 Nachtje slapen dan is het zo ver, spannend hoor :tongue:.

uurtje
28 april 2013, 10:55
Schrijf je dit nu met nicotine entzug in je hoofd....maw een beetje boos ?:biggrin:

nee hoor, want ik rook zelf maar als ik mij de toestanden van GT (waar ik al heel lang niet meer kom) of H7 voor de geest haal dan kan ik mij goed voorstellen dat er mensen behoorlijk last van hebben. Ikzelf af en toe ook. Maar in eerste instantie hebben we de invulling van het beleid niet in de hand. Let wel, in eerste instantie. Want ik kan mij goed voorstellen dat als er clubs zijn die eea rigide gaan doorvoeren zonder alternatieven aan te bieden, dan weleens op eigen blaren moeten gaan zitten....

bad pritt
28 april 2013, 10:56
nb.

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/in-nrw-gilt-bald-striktes-rauchverbot-a-870092.html

Zou dus ook een Party/Feesttent buiten betreffen! Gaat dus echt niet gebeuren :tongue:.

Zal ook wel met handhaving en sancties te maken hebben of dat gaat gebeuren of niet:wink:

de duisburg spesjalist
28 april 2013, 11:09
hoe zou het dan op de vulkaan zijn zou er in de loop huizen gerookt mogen worden en in de bars van af 1 mei weten we het

en ik stel voor om een nieuw topik hier is roken wel toegestaan per 1 mei

uurtje
28 april 2013, 13:01
Dat topic komt naast het topic "leestekens" te staan...:)

de duisburg spesjalist
28 april 2013, 14:01
Dat topic komt naast het topic "leestekens" te staan...:) zet jij je lees tekens er maar neer ik werk er niet mee

Big30
28 april 2013, 15:14
De Duisburg spesjalist heeft een officiële "leestekens ontheffing" :tongue:.

Jan_Wandelaar
28 april 2013, 17:23
Het grote probleem dat Jan heeft met dit soort rookverboden is de tweeslachtigheid van het beleid. Tabak en rookwaren zijn legaal verkrijgbaar, doch de plaatsen waar het gebruikt mag worden zijn gelimiteerd.

Wanneer het gezondheidsaspect dermate zwaar weegt, dan dient de verkoop van tabak toch verboden te worden? Niet als overheid bij de verkoop lekker de accijnzen incasseren, en vervolgens de gebruikers gaan verbieden hun genotsmiddelen te gebruiken op plekken die zich daar het meeste voor lenen (na een wip in een bordeel, onder het genot van een biertje met vrienden in de kroeg, enz.).

Als roker heeft Jan liever dat roken en de verkoop van tabak volledig verboden word, dan dat hij aan de ene kant uitgemolken word door accijnzen en aan de andere kant betutteld vanwege het gebruik.

J.W.

uurtje
28 april 2013, 17:38
Het heeft te maken met de oorsprong van deze wetgeving. De Europese dictatoren en bemoeials zijn zich er waarschijnlijk wel van bewust dat roken niet goed is maar toen ze zich ermee gingen bemoeien (want daar komt het allemaal vandaan) hadden ze eigenlijk wat anders voor ogen. De werknemers (en dus niet eigenaren en eventuele klanten) in horeca gelegenheden moesten beschermd worden tegen de rook. Vervolgens gingen allerlei landen daar een draai aan geven. Gezien het feit dat in Duitsland de deelstaten eigen inbreng hebben zie je nu ook dat er per Bundesland verschil gaat komen.
En dat allemaal om de "theke" te bschermen. Want de dames zijn er immers vrijwillig en zijn net als wij ook betalende gasten.

Trouwens, weliswaar een hele andere discussie, maar wat denk je wat het financieel voor de overheid zou betekenen als we allemaal zouden stoppen met roken, rijden en gokken?

Goedemorgenallemaal
28 april 2013, 17:39
Kindertjes...nog even wachten en het is zover.....

Heb je ooit een geduldig Kindertje ontmoet?

de duisburg spesjalist
28 april 2013, 17:54
Het heeft te maken met de oorsprong van deze wetgeving. De Europese dictatoren en bemoeials zijn zich er waarschijnlijk wel van bewust dat roken niet goed is maar toen ze zich ermee gingen bemoeien (want daar komt het allemaal vandaan) hadden ze eigenlijk wat anders voor ogen. De werknemers (en dus niet eigenaren en eventuele klanten) in horeca gelegenheden moesten beschermd worden tegen de rook. Vervolgens gingen allerlei landen daar een draai aan geven. Gezien het feit dat in Duitsland de deelstaten eigen inbreng hebben zie je nu ook dat er per Bundesland verschil gaat komen.
En dat allemaal om de "theke" te bschermen. Want de dames zijn er immers vrijwillig en zijn net als wij ook betalende gasten.

Trouwens, weliswaar een hele andere discussie, maar wat denk je wat het financieel voor de overheid zou betekenen als we allemaal zouden stoppen met roken, rijden en gokken?

als we allemaal stoppen met roken rijden en gokken denk ik dat je accijns moet gaan betalen om te ademen (sorry aan lees tekens doe ik niet :thefinger:

uurtje
28 april 2013, 17:58
ik vind het op zich al opzienbarend dat er nog geen voetgangersbelasting is voor het gebruiken van de stoep..

bad pritt
28 april 2013, 19:23
Het grote probleem dat Jan heeft met dit soort rookverboden is de tweeslachtigheid van het beleid. Tabak en rookwaren zijn legaal verkrijgbaar, doch de plaatsen waar het gebruikt mag worden zijn gelimiteerd.

Wanneer het gezondheidsaspect dermate zwaar weegt, dan dient de verkoop van tabak toch verboden te worden? Niet als overheid bij de verkoop lekker de accijnzen incasseren, en vervolgens de gebruikers gaan verbieden hun genotsmiddelen te gebruiken op plekken die zich daar het meeste voor lenen (na een wip in een bordeel, onder het genot van een biertje met vrienden in de kroeg, enz.).

Als roker heeft Jan liever dat roken en de verkoop van tabak volledig verboden word, dan dat hij aan de ene kant uitgemolken word door accijnzen en aan de andere kant betutteld vanwege het gebruik.

J.W.

Nee hoor jan rook jij je maar de tering (ik hoop van niet natuurlijk), maar val mij als niet roker niet lastig met jouw verslaving zeker als dat lastig vallen ook aantoonbaar slecht is voor mijn gezondheid.Jouw vrijheid houd op waar je de mijne bedreigt of aantast.
Die acceptatie door niet rokers is historisch zo scheef gegroeid maar het is natuurlijk van de gekke dat ik last moet hebben omdat jij graag rookt.

Wat uurtje zegt klopt wel de wetgeving was in eerste instantie bedoeld ter bescherming van werknemers maar deze spin off is meer dan welkom wat mij betreft.

Big30
28 april 2013, 19:40
Wat uurtje zegt klopt wel de wetgeving was in eerste instantie bedoeld ter bescherming van werknemers maar deze spin off is meer dan welkom wat mij betreft.


Nichtraucherschutzgesetz NRW (ab 1. Mai 2013 geltende Fassung)

Gesetz
zum Schutz von Nichtraucherinnen und Nichtrauchern in Nordrhein-Westfalen
(Nichtraucherschutzgesetz NRW - NiSchG NRW)

http://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/GB_II/II.2/Gesetzgebung/Aktuell/01_Aktuelle_Gesetzgebungsverfahren/NiSchG.jsp

Dat iemand wil roken moet ie zelf weten, de overheid hoeft de verkoop echt niet te verbieden, zo iets werkt natuurlijk ook gewoon niet.
Echter wanneer het zo is dat veel rokers zo asociaal zijn en niet rokers mee laten genieten dient de overheid met wetgeving op te treden. Dat gebeurt nu en is een goede zaak. Kwestie van regelgeving net als in het verkeer.

sofaking
28 april 2013, 20:02
Zelf nooit gerookt en krijg gemakkelijk last van prikkende en tranende ogen als er veel rook in de lucht hangt. Daarom ook dat ik liefst in de buitenlucht vertoef.
Hier nog wat info uit de "lancet".

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2961388-8/fulltext


Worldwide, 40% of children, 33% of male non-smokers, and 35% of female non-smokers were exposed to second-hand smoke in 2004. This exposure was estimated to have caused 379 000 deaths from ischaemic heart disease, 165 000 from lower respiratory infections, 36 900 from asthma, and 21 400 from lung cancer. 603 000 deaths were attributable to second-hand smoke in 2004, which was about 1·0% of worldwide mortality. 47% of deaths from second-hand smoke occurred in women, 28% in children, and 26% in men. DALYs lost because of exposure to second-hand smoke amounted to 10·9 million, which was about 0·7% of total worldwide burden of diseases in DALYs in 2004. 61% of DALYs were in children. The largest disease burdens were from lower respiratory infections in children younger than 5 years (5 939 000), ischaemic heart disease in adults (2 836 000), and asthma in adults (1 246 000) and children (651 000).


Al lijkt het me in de praktijk ook onmogelijk om dat verbod uit te voeren, gezien het ongelofelijk hoge schoorsteendebiet dat de DVP's produceren. Dat zo maar ineens doen ophouden lijkt me niet mogelijk.

Jan_Wandelaar
28 april 2013, 22:01
Jouw vrijheid houd op waar je de mijne bedreigt of aantast.

Klopt, maar dat werkt twee kanten op. Jou vrijheid om overal en altijd gevrijwaard te kunnen zijn van rokende medemensen tast de vrijheid van rokers aan. Rokers word namelijk de mogelijkheid ontnomen om te kiezen voor een uitgaansgelegenheid waar gerookt mag worden.

Om als fundamentele niet-roker ergens binnen te lopen waar gerookt word, en vervolgens te gaan klagen over last van rook is even debiel als vlak bij Schiphol gaan wonen, en vervolgens klagen over geluidsoverlast.

J.W.

Picasso 1
28 april 2013, 22:04
Echter wanneer het zo is dat veel rokers zo asociaal zijn en niet rokers mee laten genieten dient de overheid met wetgeving op te treden. Dat gebeurt nu en is een goede zaak. Kwestie van regelgeving net als in het verkeer.

Een mooi voorbeeld van 'sociaal' gedrag zie je in Villa Vertigo. Ten behoeve van de niet rokers is daar van de grote zaal een rokersvrije ruimte gemaakt. Het gevolg is dat de dames nu massaal zitten te paffen in de kleinere discozaal. En waar denk je dat de niet-rokers zitten? Juist ja, die zijn sociaal genoeg om de rokende dames en heren in de kleine rokerszaal te vergezellen, een lege grote rokersvrije ruimte achter zich latend......
Wat een verspilling van ruimte, geef je de niet-rokers ruimte en keuzevrijheid, komen ze alsnog staan waar je aan het roken bent.

uurtje
28 april 2013, 22:15
ze hebben het roken en niet roken in VV niet goed doordacht. Ik was er al ff niet meer maar vroeger werd het eten geserveerd in de tussenruimte die aan de bar (rokers gedeelte) grensde. Heb ik nooit gesnapt...

Big30
28 april 2013, 22:44
ze hebben het roken en niet roken in VV niet goed doordacht. Ik was er al ff niet meer maar vroeger werd het eten geserveerd in de tussenruimte die aan de bar (rokers gedeelte) grensde. Heb ik nooit gesnapt...
Ik ga maar niet weer op P1 reageren ;), maar ehm eten serveren behoor je denk ik als club in de niet-rokers ruimte altijd te doen. Moet weer ff nadenken om me te herinneren hoe het in de begin periode van het rookverbod was in VV, net andersom dacht ik dus roken in de nieuwbouw.

Dat je als niet-roker gaat naar het rook gedeelte waar de dames zitten lijkt me wel logisch, je betaalt geen 60E entree om naar niet rokende beren te gaan zitten kijken, kwestie van prioriteiten stellen he :tongue:.

Rokers zijn natuurlijk ook vaak veel gezelliger dan niet-rokers, das een feit! Ze zeuren ook niet zo veel als ergens wel gerookt mag worden, niet rokers doen dat wel vreemd genoeg. Niet rokers rijden ook vaak auto's die veel fijn stof uitstoten, das ook een feit.
Ik zeg niet roken moet kunnen, maar wel met mate! In een club dient natuurlijk roken de norm te zijn al was het maar om solidair te zijn met de dames. Nogmaals niets tegen niet rokers hoor maat het zijn wel vaak van die zeurpieten. vb als het gaat om winterbanden wie hoor je daar vaak over? Yep de niet rokers, kan zo wel even doorgaan maar punt is wel duidelijk. Evenzo dat gedoe over dames die 100E/uur vragen en dat gezeik over de grensclubs. Zijn dus ook weer de niet rokers he, gewoon feiten en de waarheid dus! Zo nu steek ik nog even gezellig een sigaretje voor het slapen gaan op. Zou het geen idee zijn dat clubs mondkapjes gaan uitreiken voor de niet rokers? Zo maar een idee hoor.

uurtje
28 april 2013, 23:00
bovendien; als je een sigaret rookt heb je een filter voor je mond. Zij die dus shag of filterloze sigaretten roken, net zoals niet-rokers, stellen zich dus bewust bloot aan gevaren. Steek een filtersigaret op en je bent overal vanaf.......

bad pritt
29 april 2013, 06:54
Klopt, maar dat werkt twee kanten op. Jou vrijheid om overal en altijd gevrijwaard te kunnen zijn van rokende medemensen tast de vrijheid van rokers aan. Rokers word namelijk de mogelijkheid ontnomen om te kiezen voor een uitgaansgelegenheid waar gerookt mag worden.

Om als fundamentele niet-roker ergens binnen te lopen waar gerookt word, en vervolgens te gaan klagen over last van rook is even debiel als vlak bij Schiphol gaan wonen, en vervolgens klagen over geluidsoverlast.

J.W.

Hahaha...
Zoek de verschillen.:gruebel:

Bij jouw schiphol voorbeeld heb ik een keuze, ik kan ook elders gaan wonen en die geluidsoverlast is als ik er woon ook te ontlopen als je binnen bent.

Jouw rook in een club kan ik niet ontlopen en er zijn geen rookvrije clubs en geeneen club heeft het zo geregeld dat een niet roker geen last heeft van de rokers. En dat gold voor bijna alle openbare gelegenheden ( laat die zin even tot je doordringen, dus voor iedereen toegankelijk)

Wat mij een beetje stoort is niet jouw roken maar het egoisme, de arrogantie en de vanzelfsprekendheid waarmee je jouw recht claimt om mij ermee lastig te vallen. Dat is een trekje wat je wel vaker bij rokers bespeurt.

Waar individuen hun verantwoordelijkheid laten liggen en de gezondheid van ""niet rokers" in het gedrang komt heeft de overheid een taak, ook in clubs dat zijn immers ook gewoon openbare en voor iedereen toegankelijke gelegenheden.

Bovendien hebben we weer een extra wellness excuus om naar een club te gaan, "lekker genieten van de frisse en schone lucht, bijna net zo leuk als vliegtuigen spotten op schiphol".

Jan_Wandelaar
29 april 2013, 14:37
Jouw rook in een club kan ik niet ontlopen en er zijn geen rookvrije clubs en geeneen club heeft het zo geregeld dat een niet roker geen last heeft van de rokers. En dat gold voor bijna alle openbare gelegenheden ( laat die zin even tot je doordringen...)
Jan heeft de zin even tot zich door laten dringen. Het zit niet-rokers dwars dat ze niet de optie hadden om te kiezen voor een rookvrije horecagelegenheid. En als oplossing word aangedragen dat rokers dan maar niet de mogelijkheid moeten hebben om te kiezen voor een horecagelegenheid waar wel gerookt mag worden?

Ontzeg je anderen dan niet een keuzevrijheid waarvan je vind dat je die zelf wel moet hebben? Ben je dan niet een beetje egoïstisch bezig?



Wat mij een beetje stoort is niet jouw roken maar het egoisme, de arrogantie en de vanzelfsprekendheid waarmee je jouw recht claimt om mij ermee lastig te vallen.
Ik kan het nog sterker vertellen: dat ik ergens niet mag roken stoort mij absoluut niet. Het is de houding en de benadering van fundamentalistische niet-rokers die mij stoort. En dat is waar het fout is gegaan: niet-rokers zijn fundamentalistische trekjes gaan vertonen die geen plaats hebben in een vrije samenleving. Hierdoor is de welwillendheid van rokers 'om er samen uit te komen' tot ver onder het nulpunt gedaald.

Het is volledig terecht wanneer niet-rokers vinden dat ik niet overal zomaar een sigaret of sigaar kan opsteken. Het gaat veel te ver wanneer niet-rokers vinden dat ik NERGENS een sigaret of sigaar kan opsteken, behalve in mijn eigen huis, of buiten wanneer er zich niemand binnen een straal van 100 meter bevind. In plaats van dat laatste zou gewoon de verkoop van en handel in tabaksproducten integraal verboden moeten worden. Immers: wanneer tabak legaal verkocht word, dan is het inherent vanzelfsprekend dat je het ergens mag gebruiken. Dat daar, binnen alle redelijkheid, grenzen aan gesteld worden: helemaal OK. Wanneer die redelijkheid ver te zoeken is: niet OK.

SlowWalker

Pistol Pete
29 april 2013, 15:07
Roken ook op de kamers verboden? Dat betekent dus het einde van de tijdrekkende dame die na 25 minuten inclusief 2 sigaretjes dus effectieve kamertijd 15 a 17 minuten de kantjes er afloopt. Mooi meegenomen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

LittleJoe
29 april 2013, 16:32
Men kan de kamers ook beschouwen als prive ruimte met prive personen en dan valt het niet meer over een publieke ruimte, tenzij je natuurlijk met 50 mannen en vrouwen op de zelfde kamer wilt. De bar en eetruimte is natuurlijk publiek dus daar moogt ge nie roken.
En het excuse dat iemand na je op de kamer komt gevuld met rook teld niet voor mij, voordeel van een pannekoek :), er blijft geen tijd over om na mij op de kamer te gaan :tongue:

Big30
29 april 2013, 17:50
Men kan de kamers ook beschouwen als prive ruimte met prive personen en dan valt het niet meer over een publieke ruimte, tenzij je natuurlijk met 50 mannen en vrouwen op de zelfde kamer wilt. De bar en eetruimte is natuurlijk publiek dus daar moogt ge nie roken.

Dan zou je met nog meer recht de WC als een prive ruimte kunnen zien ;):tongue:. Doorgaans ben je daar toch alleen! Maar goed tis niet anders maar ook de kamers zullen per 1 Mei waarschijnlijk onder het rookverbod gelden.
Hoewel helemaal kansloos ben je niet als je een rechtszaak gaat aanspannen, want deze omschrijving is niet echt eenduidig:

Die Rauchverbote gelten nicht in Räumlichkeiten, die ausschließlich der privaten Nutzung vorbehalten sind.
Ik meen dat een aantal clubs dit al onderzoeken. Op de kamer roken vind ik trouwens vrij asociaal niet te zeggen onbehoorlijk want die kamers worden ook door niet rokers gebruikt.

Jan_Wandelaar
30 april 2013, 15:29
Op de kamer roken vind ik trouwens vrij asociaal niet te zeggen onbehoorlijk want die kamers worden ook door niet rokers gebruikt.

Om te reageren op een lichte geur van rook in een peeskamer op een manier alsof je vol in je bek gezeken word is een beetje overdreven. Dit gebrek aan tolerantie heeft de discussie op de spits gedreven.

J.W.

Teiresas
2 mei 2013, 11:03
Inmiddels ligt 1 mei alweer achter ons... Ben erg benieuwd of er nieuwe regels gelden t.a.v. roken en, zo ja, wat deze behelzen. Iemand al inzicht in de materie?

bad pritt
2 mei 2013, 11:08
Inmiddels ligt 1 mei alweer achter ons... Ben erg benieuwd of er nieuwe regels gelden t.a.v. roken en, zo ja, wat deze behelzen. Iemand al inzicht in de materie?

Begin eens met deze topic te lezen daar staat genoeg in.
Je mag niet meer roken vanaf 1 mei 2013, in geeneen klub in NRW, een verdeling in rokersdeel en niet rokersdeel is ook verboden.

felrops
2 mei 2013, 11:11
In Panthera zijn de rokers alvast verbannen naar terras naast de bar.

Boy69
2 mei 2013, 11:42
in GT wordt nog heel ijverig doorgerookt, daar is nog alles zoals voorheen

NB: op Freiercafe is eenzelfde melding al gewist

masseurke
2 mei 2013, 14:20
in GT is nog alles zoals voorheen... Vrij citaat.

Gelukkig maar ... :biggrin:

vrije jongen
2 mei 2013, 14:25
Op fc is er een algemene mededeling gedaan dat alle berichten over het verbreken van het rookverbod worden gewist, om mogelijk meelezende inspectie niet op ideeen te brengen. Ik ben in het algemeen tegen vegen, maar ben er voor mezelf nog niet over uit wat ik van deze maatregel vind...

Boy69
2 mei 2013, 14:54
Op fc is er een algemene mededeling gedaan dat alle berichten over het verbreken van het rookverbod worden gewist, om mogelijk meelezende inspectie niet op ideeen te brengen.

Ok, dan heb ik die mededeling vast over het hoofd gezien.
Enerszijds wel te begrijpen, anderszijds echter niet.

De mod van het "unabhängige" FC heeft het inderdaad per IM aangegeven, alleen op een volstrekt idiote en botte manier.
Maar goed, dat zal bij de FC-Kollegen wel gebruikelijk zijn.

Mr.IJsbeer
2 mei 2013, 15:37
in GT wordt nog heel ijverig doorgerookt, daar is nog alles zoals voorheen

Iemand moet de oveheid uit dagen, en GT heeft het meeste te verliezen. Maar ik weet niet of er hoge boetes op staan of zo, Admins?

Hotline
2 mei 2013, 16:45
In VV mag sinds gisteren niet meer gerookt worden, behalve buiten op terras.
Alle asbakken zijn weggehaald, ook uit de kamers.

Clinic
2 mei 2013, 17:48
om mogelijk meelezende inspectie niet op ideeen te brengen. Ik ben in het algemeen tegen vegen, maar ben er voor mezelf nog niet over uit wat ik van deze maatregel vind...

Denk dat alle clubs eerder bang moeten zijn voor de concurrentie of beren die ze niet netjes behandelen. De inspectie leest wellicht mee, maar een telefoontje van een concurrent of een beer naar de inspectie doet waarschijnlijk meer...............

MiniME
2 mei 2013, 21:46
Op fc is er een algemene mededeling gedaan dat alle berichten over het verbreken van het rookverbod worden gewist, om mogelijk meelezende inspectie niet op ideeen te brengen. Ik ben in het algemeen tegen vegen, maar ben er voor mezelf nog niet over uit wat ik van deze maatregel vind...

Apart, maar begrijp nu ook waarom bepaalde clubs het niet fijn vinden als er geschreven wordt dat er vaste prijzen gelden, de fiscus leest immers ook mee........... :biggrin:

The Joker
2 mei 2013, 23:40
LR was vandaag gelukkig rookvrij, hoewel ik op de kamer wel die stank van peuken duidelijk herkende...

Befke
3 mei 2013, 08:11
Panthera was vanaf 1 mei ook rookvrij. Dat maakte het binnenklimaat aangenaam (ook voor een verstokte roker zoals ik) en bood bovendien de gelegenheid rustig met een veelheid aan vrouwen contact te maken in de buitengebieden :)

Znipper
3 mei 2013, 11:45
Acapulco was gisteren rookvrij. Voor een niet-roker als mijzelf prima. Haren stonken ook niet naar rook ... mooi meegenomen.

Kan me wel voorstellen dat dit klandizie gaat kosten (en wellicht wordt regio Frankfurt ook interessanter voor de rokende DVP's)

bad pritt
3 mei 2013, 12:33
Acapulco was gisteren rookvrij. Voor een niet-roker als mijzelf prima. Haren stonken ook niet naar rook ... mooi meegenomen.

Kan me wel voorstellen dat dit klandizie gaat kosten (en wellicht wordt regio Frankfurt ook interessanter voor de rokende DVP's)

Gaten worden wel opgevuld er zijn vrouwen genoeg voor de clubs en minder kans op het kussen van een asbak.

Teiresas
3 mei 2013, 13:16
Het lijkt er dus op dat GT als enige club in NRW het rookverbod negeert of in ieder geval tart.
Opmerkelijk...

wervelwind
3 mei 2013, 13:29
Klopt, maar dat werkt twee kanten op. Jou vrijheid om overal en altijd gevrijwaard te kunnen zijn van rokende medemensen tast de vrijheid van rokers aan.

J.W.

Ik ben het met je eens in alle gevallen behalve roken. Om de eenvoudige reden dat roken wel schadelijk is voor mijn gezondheid maar niet-roken is niet schadelijk voor rokers.

Badslippers
3 mei 2013, 17:22
Beetje aanpassen gisteren in "LR" maar was goed te doen. Was wel leuk dat de avondmanagers ook buiten moesten roken. Heeft wel iets en dat zie je vaker. Allerlei mensen van verschillende pluimages treffen zich op de rookplekken.

Wat vreemd trouwens om de mededeling dat er in "GT" gerookt werd, te wissen (op een ander forum). Er is dus wetgeving, die wordt overtreden en dat mag niet gemeld worden?

Picasso 1
3 mei 2013, 19:12
Ben nu in Dolce Vita. Je kan hier overal roken.

de duisburg spesjalist
4 mei 2013, 10:55
op de vulkaan nemen ze niet het risico om hun goudmijntjes te moeten sluiten. in de huizen waar ik gisteren ben binnen gelopen is dan ook een rook verbod. alleen bij de dames op de kamer mag gerookt worden vandaag zou ik een algehele inspectie houden of het nog wordt nageleefd :baeh:

bad pritt
4 mei 2013, 12:02
hier worden een hoop vragen beantwoord.
risiko voor clubs die het rookverbod overtreden...maximaal 2500 per overtreding.
en je mag wel compleet afgesloten rokersruimtes creeren als ik het goed begrepen heb.

http://www.mgepa.nrw.de/gesundheit/praevention/nichtraucherschutz/fragen_und_antworten_zum_nichtraucherschutzgesetz_ nordrhein-westfalen/index.php

joepie
4 mei 2013, 13:35
En nog ff en er mag geen alcohol meer gedronken worden en word NZC verplicht ivm rubberwinning. Wat een lariekoek allemaal.
Ik zou zeggen tiet vur een pafke.

Yahoe
4 mei 2013, 15:27
Ik heb begrepen dat in LR op kmr 1 t/m 7 gerookt wordt. Dus, mocht je het nodig vinden, vraag je scharrel om een desbetreffende sleutel van 1 van deze kamers...

ps. Zou het overigens vreemd vinden wanneer er sprake is van zg. censuur door deze berichten te wissen...... Daarbij ook wel hypocriet natuurlijk... of je zorgt voor een 100% rookvrij etablissement ofwel je lapt het voor 100% aan je laars... (eens kijken hoe het volgend jaar met de Duitse Economie ervoor staat... ik vond het gisteren maar verdacht ruhig... (maar dat kan ook aan het orthodox pasen liggen? dat schijnen ze nu te vieren in Roemenie.... Rare lui)

Badslippers
4 mei 2013, 16:09
Ik heb begrepen dat in LR op kmr 1 t/m 7 gerookt wordt. Dus, mocht je het nodig vinden, vraag je scharrel om een desbetreffende sleutel van 1 van deze kamers...


Op kamer 4 heb ik donderdag nog gerookt. Daar stond een asbak. Misschien iets voor de FAQ van MJ. Welke club heeft rookfaciliteiten en dan bedoel ik niet die vierkante meter op een tochtig hoekje.

Jan_Wandelaar
4 mei 2013, 17:39
Om de eenvoudige reden dat roken wel schadelijk is voor mijn gezondheid.....

Het is volstrekt onduidelijk hoe schadelijk passief roken werkelijk is. Onderzoeken naar passief roken laten zeer uiteenlopende en vaak zelfs tegenstrijdige resultaten zien. Vaak gaat het bij die resultaten om het relatieve risico, ofwel de verhoogde kans op een aan roken gerelateerde aandoening.

Buiten kijf staat dat passief roken een gezondheidsrisico met zich mee brengt. Af en toe, bijvoorbeeld tijdens het stappen of het naar de hoeren gaan, vertoeven in een ruimte waar gerookt word is niet erg gevaarlijk, maar een werkplek waar stevig gerookt wordt levert wel een verhoogde kans op aan roken gerelateerde aandoeningen op.

Wanneer een niet-roker zijn gezondheid als argument gebruikt dan gaat Jan er vanuit dat die niet-roker ten aller tijden zijn gezondheid laat prevaleren boven al het andere. Dus: voldoende beweging, gezond eten, sporadisch een glas alcohol, niet in de zon zitten, en zeker niet zonder condoom afgekloven worden door een hoer. Het vermijden van gezondheidsrisico's is immers het grootste goed. Zelfs de vrijheid van anderen is daaraan ondergeschikt.

Het is uitermate hypocriet wanneer een niet-roker ZELF uit eigen beweging allerlei gezondheidsrisico's neemt, en gaat lopen brullen alsof er een aanslag op z'n leven gepleegd word wanneer een ANDER een eventueel risico voor z'n gezondheid oplevert. Pleiten vanuit gezondheidsperspectief voor een rookverbod op plaatsen waar je zo nu en dan een paar uurtjes bent? Dan ook geen junkfood, snoep, chips, koffie, frisdrank, alcohol, in de zon zitten, PZC of FT meer voor de klager. Want die zaken vormen immers een even grote verhoging van de gezondheidsrisico's als het zo nu en dan vertoeven in een ruimte waar gerookt word.


Tot slot een vraag aan de niet-rokers:
Ben je na het invoeren van rookverboden meer of vaker gebruik gaan maken van de horeca?
Dat zou wel moeten, anders heeft een horeca-exploitant er namelijk geen baat bij.

J.W.

The Joker
4 mei 2013, 18:09
Sinds het rookverbod ben ik gaan selecteren op gelegenheden die zich er aan houden.
Ik zal dus vanaf nu ook meer naar saunaclubs gaan waar het rookverbod gehandhaaft wordt en clubs waar ze toch door blijven roken voorlopig mijden.
Overigens hou ik me aan alle punten die een 'anti roker' volgens jou zou moeten hebben in de hoop gezond te blijven en nog lang van de saunaclubs te kunnen blijven genieten...

bad pritt
4 mei 2013, 18:31
Op kamer 4 heb ik donderdag nog gerookt. Daar stond een asbak. Misschien iets voor de FAQ van MJ. Welke club heeft rookfaciliteiten en dan bedoel ik niet die vierkante meter op een tochtig hoekje.

Lees mijn link een paar post terug,ik zou maar snel Golden Slippers beginnen in een rokervriendelijker klimaat.
In elke club in Duitsland is het verboden, ook is het verboden om een rokersruimte te creeren. Dus je mag ook niet op de kamers roken volgens de letter van de wet.

anali
4 mei 2013, 18:43
Tot slot een vraag aan de niet-rokers:
Ben je na het invoeren van rookverboden meer of vaker gebruik gaan maken van de horeca?
Dat zou wel moeten, anders heeft een horeca-exploitant er namelijk geen baat bij.

Ging het er niet om dat de niet-rokers er baat bij hebben?

Smouse
4 mei 2013, 19:25
Buiten kijf staat dat passief roken een gezondheidsrisico met zich mee brengt. Af en toe, bijvoorbeeld tijdens het stappen of het naar de hoeren gaan, vertoeven in een ruimte waar gerookt word is niet erg gevaarlijk, maar een werkplek waar stevig gerookt wordt levert wel een verhoogde kans op aan roken gerelateerde aandoeningen op.
J.W.

Dit is precies waar het om gaat!!!
Een DVP die niet rookt zit nu niet meer "op haar werkplek" in de rook van van haar collegae.
Ze wordt nu door deze wet beschermt.

Smouse

MiniME
4 mei 2013, 19:51
Echt goed voor de business is het niet, zie oa meest recente bericht over Luder Lounge (aka Picasso Lounge (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?7290-Luder-Lounge-ex-Mausi-s-Unterste-Wilms-Strasse-9-Dortmund&p=313663#post313663) :biggrin:) waar aantal Duitse en Poolse dames vele uren buiten waren, een lege tent met alleen maar ontevreden kerels als resultaat.........ben benieuwd hoe dat in andere clubs is.

uurtje
4 mei 2013, 20:18
in algemene zin kun je natuurlijk de vergelijking met de normale Horeca trekking; als klanten buiten staan te paffen, dan staan ze niet binnen bier te drinken en dan scheelt dat omzet.

Bij de Hoereca zal het zo zijn dat zodra de Global Cooling voorbij is, de terrassen vol zitten en als ontmoetingsplek (tijdens het roken) fungeren. Interessant gaat het pas worden als het weer koud is. Gaan de beren dan thuis blijven omdat ze niet kunnen roken? Gaan de dames naar andere Bundeslaender? Gaan die dames die niet hun eigen reisschema bepalen buiten staan?

Niets zal in NRW meer zo zijn als het was. Beste oplossing zou zijn (indien het kan, BP suggereerde van wel) om in de clubs een rokers en niet rokers gedeelte in te richten. PHG en o.a. VV hadden zoiets al.

bad pritt
4 mei 2013, 20:22
in algemene zin kun je natuurlijk de vergelijking met de normale Horeca trekking; als klanten buiten staan te paffen, dan staan ze niet binnen bier te drinken en dan scheelt dat omzet.

Bij de Hoereca zal het zo zijn dat zodra de Global Cooling voorbij is, de terrassen vol zitten en als ontmoetingsplek (tijdens het roken) fungeren. Interessant gaat het pas worden als het weer koud is. Gaan de beren dan thuis blijven omdat ze niet kunnen roken? Gaan de dames naar andere Bundeslaender? Gaan die dames die niet hun eigen reisschema bepalen buiten staan?

Niets zal in NRW meer zo zijn als het was. Beste oplossing zou zijn (indien het kan, BP suggereerde van wel) om in de clubs een rokers en niet rokers gedeelte in te richten. PHG en o.a. VV hadden zoiets al.

1.3 In welchen Einrichtungen dürfen keine Raucherräume eingerichtet werden?
In folgenden Gebäuden sind Raucherräume nicht erlaubt:

Verfassungsorgane des Landes, z. B. Landtag und Landesverfassungsgericht
Schulen, Universitäten, Fachhochschulen, Kunst- und Musikhochschulen
Einrichtungen der Kinder- und Jugendhilfe
Kultur- und Freizeiteinrichtungen, dazu gehören grundsätzlich auch Vereinsheime
Gaststätten, Diskotheken
Sporteinrichtungen
Einkaufszentren
http://www.mgepa.nrw.de/gesundheit/praevention/nichtraucherschutz/fragen_und_antworten_zum_nichtraucherschutzgesetz_ nordrhein-westfalen/index.php

(http://www.mgepa.nrw.de/gesundheit/praevention/nichtraucherschutz/fragen_und_antworten_zum_nichtraucherschutzgesetz_ nordrhein-westfalen/index.php)

uurtje
4 mei 2013, 20:28
OK, ik verklaar mijzelf schuldig. Ik dacht het anders voor de geest te hebben.

Blijft wellicht de centrale vraag staan of de FKK clubs (en alle andere varianten zoals Partytreff's etc etc) een "Gaststaette" zijn. Ook hier zal de tijd een en ander gaan uitwijzen.

Big30
4 mei 2013, 20:42
Phg rookvrij. Althans bar en nachtcafe. Ik zal zo alle kamers met een rookdetector grondig inspecteren.

molaar
4 mei 2013, 21:03
Gisteren in L.R. stond er een statafel tussen uitgang en eettent .
Omringd door beren en dames in witte badmantels.
Zal me benieuwen hoelang het gaat duren dat de eerste zeurpiet komt die klaagt dat er buiten teveel gerookt wordt en dat ze hier last van hebben als ze van binnen naar de eettent willen lopen.

uurtje
4 mei 2013, 21:06
stel dat er personeel doorheen/langs moet lopen dan zou dit personeel theoretisch direct een poot om op te staan hebben als ze zouden klagen. Wat veel belangrijker is; hoe gaat SFL dadelijk invulling geven aan zijn fetisch als er geen rokende dames meer zijn???? ALthans niet in NRW. Of geef ik het antwoord al?

Jan_Wandelaar
4 mei 2013, 22:07
Ging het er niet om dat de niet-rokers er baat bij hebben?

Horeca- en hoereca-exploitanten runnen een tent niet voor de hobby. Daar willen ze geld mee verdienen, en wel zo veel als mogelijk. Horeca- en hoereca-gelegenheden bestaan bij de gratie dat er wat mee te verdienen valt. Het is niet voor niets dat exploitanten niet uit eigen beweging hun zaak rookvrij gemaakt hebben. Het is niet voor niets dat fanatieke anti-rokers niet uit zichzelf rookvrije horeca-gelegenheden zijn begonnen.

Dus nee, het gaat er niet om of de niet-rokers er baat bij hebben. Het gaat om de baten van de exploitant. Wanneer je daar anders over denkt had je zelf tien jaar geleden een rookvrij bordeel of kroeg moeten beginnen.




Dit is precies waar het om gaat!!!
Een DVP die niet rookt zit nu niet meer "op haar werkplek" in de rook van van haar collegae.
Ze wordt nu door deze wet beschermt.

Smouse

Klopt, en volkomen terecht. Maar wat is dan het gezondheidsbezwaar tegen het aparte rookruimtes met afzuiging e.d.? Wat is dan het gezondheidsbezwaar tegen twee mensen die samen op een kamer een sigaret roken?

Omdat de maatregelen hun doel (het inperken van mogelijke gezondheidsrisico's) voorbij streven word het gezien als rokertje-pesten. Dat pesten is onterecht, want er is geen roker te vinden die een sigaret of sigaar opsteekt met als reden om niet-rokers te pesten.

J.W.

The Joker
4 mei 2013, 23:06
Het 'rookgedeelte' by LR is idd vry ongunstig gekozen. Elke keer als je wilt eten of de tuin in gaan, voelde je jezelf net een gerookte paling.
Gelukkig is er een oplossing: via de sauna beneden omlopen. Alweer zyn de niet rokers dus de dupe van de verslaafde junks :(

Big30
5 mei 2013, 00:10
Rokers zijn feitelijk vrij asociaal! Ze verpesten de lucht, zijn intolerant, eigenwijs. Komen met kul argumenten om niet rokers te kunnen blijven vergiftigen. Roken mag maar doe dat daar waar je anderen niet tot last bent.

Eddy_V
5 mei 2013, 00:55
De gezondheidsrisico's van het nu en dan meeroken zijn voor mij niet zo belangrijk.
Sterker nog als er nergens meer gerookt wordt, hoe kan ik dan nog gratis meeroken?? (Hollander)

voor mij zijn rookvrije ruimtes gewoon prettig omdat je zelf dan ook niet naar rook stinkt als je weer buiten komt.
dat geldt tevens voor de kleedruimtes die in sommige clubs (Van Goch , PTX of Schneewittchen bijv) zo gelegen zijn dat ook de lockers met inhoud stinken.

en tenslotte: die clubs waar het geheel van faciliteiten en aanwezige bezoeksters het minste verstoord worden door de rookstank bezoek ik vaker. Net zoals ik tegenwoordig vaker restaurants bezoek sinds m'n eetlust niet meer bedorven wordt door sigarenrook.
overigens heb ik niets tegen de rokers zelf, maar meer tegen de uitbaters van horeca die niet met ALLE bezoekers / bezoeksters rekening proberen te houden. Ik sta regelmatig met rokende beren of dames te kletsen, maar wel liever in de buitenlucht dan binnen.

PS, voor de schrijvers met minder gevoel voor humor: dat van dat gratis meeroken was een grapje.
(om te voorkomen dat daar ook nog een oeverloze discussie over ontstaat ;-) )

Big30
5 mei 2013, 02:56
De gezondheidsrisico's van het nu en dan meeroken zijn voor mij niet zo belangrijk.

voor mij zijn rookvrije ruimtes gewoon prettig omdat je zelf dan ook niet naar rook stinkt als je weer buiten komt.
dat geldt tevens voor de kleedruimtes die in sommige clubs (Van Goch , PTX of Schneewittchen bijv) zo gelegen zijn dat ook de lockers met inhoud stinken.

Echt betrouwbare cijfers als het gaat om het aantal doden die jaarlijks vallen als gevolg van gedwongen meeroken zijn er niet. Schattingen lopen uiteen mbt Nederland van orde van grootte van honderden tot orde van grootte van duizenden. Als je bedenkt dat in NL op jaarbasis zo'n 700 mensen sterven als gevolg van een verkeers ongeluk mag je bij gedwongen meeroken dus bepaald wel spreken van een serieus probleem.

Dat dus de overheid in Nederland iets meer zou moeten doen aan dit grote volksgezondheid probleem is evident. Helaas gebeurt dat bij ons te weinig. Dat nu in Duitsland de ernst van de problematiek net als in vele andere landen (de lijst van landen zou te groot zijn om hier te noemen maar Amerika is een goed voorbeeld van hoe het zou moeten!) moet men van harte toejuichen. In het verkeer gelden regels en die dienen dus ook mbt gedwongen meeroken er te zijn.

Het feit dat als je in een rookhol komt je kleren en je haar na zo'n bezoek gaan stinken vind ik zeker ook een belangrijk argument om roken overal te verbieden met uitzondering van je eigen privaat sfeer. Kortom roken geen probleem maar val een ander daar niet mee lastig en laat een ander vooral daar lichamelijk maar vaak ook geestelijk niet onder lijden.

Ik spreek de hoop uit dat de clubs in NRW streng toezien op de uitvoering van het rookverbod. Gelukkig blijkt het zo te zijn dat bijna alle clubs dit doen.

(Voor de rokers onder ons, hier een prijsoverzicht van wat een pakje Marlboro afhankelijk van Land (Tax) kost:
http://www.landenportal.nl/informatie/sigarettenprijzen-marlboro.htm
Sigaretten prijzen bij ons zijn dus vergeleken met Duitsland en Belgie 20% duurder!!!)

Picasso 1
5 mei 2013, 08:03
Rokers zijn feitelijk vrij asociaal! Ze verpesten de lucht, zijn intolerant, eigenwijs. Komen met kul argumenten om niet rokers te kunnen blijven vergiftigen. Roken mag maar doe dat daar waar je anderen niet tot last bent.

Even voor Jan Wandelaar opdat hij geen verkeerde associatie legt door zijn wereldbeeld op zijn allereerste indruk te baseren: Big30 is een kettingroker!

bad pritt
5 mei 2013, 08:11
Even voor Jan Wandelaar opdat hij geen verkeerde associatie legt door zijn wereldbeeld op zijn allereerste indruk te baseren: Big30 is een kettingroker!

Nu legt hij weer de associatie dat schoonmakers niet erg betrouwbaar zijn.

MichelJ
5 mei 2013, 08:24
Op kamer 4 heb ik donderdag nog gerookt. Daar stond een asbak. Misschien iets voor de FAQ van MJ. Welke club heeft rookfaciliteiten en dan bedoel ik niet die vierkante meter op een tochtig hoekje.

Ja ik voel ook een overzichtje aankomen :tongue:.

Kamer 1 t/m 7 in LR mag (voorlopig!) inderdaad nog gerookt worden. Als je ik niet vergis op kamer 21 en 22 ook (boven). Op alle andere plaatsen binnen en in de tent geldt het rookverbod.

The Joker
5 mei 2013, 08:59
Zal er voortaan rekening mee houden in LR dat ik een niet rokers kamer vraag.
Zeker nu de club zelf stank vrij aan het worden is, merk je het contrast gelijk als je zo'n vieze kamer op gaat.
Vraag me overigens af hoe de inspectie daar mee om zal gaan.

egon, Dr. Rammler
5 mei 2013, 09:03
es interessiert mich herzlich wenig, was es für Ausweichmöglichkeiten gibt. Wenn ich in den Clubs nicht mehr rauchen darf in NRW, geh ich in die Clubs in anderen Bundesländern.
Zum Beispiel GD liegt in Niedersachsen...

bad pritt
5 mei 2013, 09:09
Zal er voortaan rekening mee houden in LR dat ik een niet rokers kamer vraag.
Zeker nu de club zelf stank vrij aan het worden is, merk je het contrast gelijk als je zo'n vieze kamer op gaat.
Vraag me overigens af hoe de inspectie daar mee om zal gaan.

Hoe moet dat aangetoond worden ?
Inspecteurs de kamer opsturen met dvpees en dan kijken of er gerookt gaat worden.:biggrin:
Boetes voor particulieren lopen van 5 naar 1000 euro geloof ik...niet echt de moeite.


De klubs aanpakken en zorgen dat de clubs zorgen dat er nergens in het gebouw gerookt wordt is de beste aanpak.
Als LR of een andere club zoiets fasciliteert, bijvoorbeeld door erop te wijzen en het dus willens en wetens toelaat dan voldoen ze waarschijnlijk niet aan het geldende rookverbod.

Het wordt interessant en veel zal afhangen van of er met duitse gruendlichkeit gekontroleerd gaat worden of niet en bij overtreding of er doortastend opgetreden gaat worden. Raar dat ze geen nummers openbaar maken waar je overtredingen kunt melden.

bad pritt
5 mei 2013, 09:15
es interessiert mich herzlich wenig, was es für Ausweichmöglichkeiten gibt. Wenn ich in den Clubs nicht mehr rauchen darf in NRW, geh ich in die Clubs in anderen Bundesländern.
Zum Beispiel GD liegt in Niedersachsen...

Ist ja auch ein muss und eine hauptbeschaeftiging von manche..rauchen in ein club.:gruebel:
Du kannst da noch immer rauchen, nur nicht im gebaude.

anali
5 mei 2013, 10:14
Horeca- en hoereca-exploitanten runnen een tent niet voor de hobby. Daar willen ze geld mee verdienen, en wel zo veel als mogelijk. Horeca- en hoereca-gelegenheden bestaan bij de gratie dat er wat mee te verdienen valt. Het is niet voor niets dat exploitanten niet uit eigen beweging hun zaak rookvrij gemaakt hebben. Het is niet voor niets dat fanatieke anti-rokers niet uit zichzelf rookvrije horeca-gelegenheden zijn begonnen.

Dus nee, het gaat er niet om of de niet-rokers er baat bij hebben. Het gaat om de baten van de exploitant. Wanneer je daar anders over denkt had je zelf tien jaar geleden een rookvrij bordeel of kroeg moeten beginnen.





Klopt, en volkomen terecht. Maar wat is dan het gezondheidsbezwaar tegen het aparte rookruimtes met afzuiging e.d.? Wat is dan het gezondheidsbezwaar tegen twee mensen die samen op een kamer een sigaret roken?

Omdat de maatregelen hun doel (het inperken van mogelijke gezondheidsrisico's) voorbij streven word het gezien als rokertje-pesten. Dat pesten is onterecht, want er is geen roker te vinden die een sigaret of sigaar opsteekt met als reden om niet-rokers te pesten.

J.W.

Du hast recht, und ich meine Ruhe.

anali
5 mei 2013, 10:22
Echt goed voor de business is het niet, zie oa meest recente bericht over Luder Lounge (aka Picasso Lounge (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?7290-Luder-Lounge-ex-Mausi-s-Unterste-Wilms-Strasse-9-Dortmund&p=313663#post313663) :biggrin:) waar aantal Duitse en Poolse dames vele uren buiten waren, een lege tent met alleen maar ontevreden kerels als resultaat.........ben benieuwd hoe dat in andere clubs is.

In H7 loopt de woonkamer ook al leeg (kunnen ze nog meer dames aannemen om de tent binnen weer vol te krijgen, een nog groter damesoverschot dus, jammie :biggrin:).

Verder zie ik de dames bij de klanten weglopen om te gaan roken, de klanten alleen achterlatend... niet bevorderlijk voor de omzet van de dames. Zal er zo in ieder geval niet gezelliger op worden.

Cupido
5 mei 2013, 10:41
Toch maar weer snel naar lr. Ondersteuning dat ze een goed beleid voeren op dit gebied kan geen kwaad.

bosbeer
5 mei 2013, 11:08
Hoewel het wetmatig vermoedelijk niet uitvoerbaar zou zijn, zouden ze wat mij betreft de dames moeten laten roken. Niet dat ik als niet-roker tegen het roken van de beren ben, na al die jaren ben ik dat wel gewend en ik neem niet graag anderen hun pretje af. Maar kennelijk is dat niet houdbaar. Beren kunnen ook makkelijker even in hun vel naar buiten gaan. Voor de dames vind ik het een ander verhaal. Vermoedelijk rookt meer dan 95 % van de clubmeisjes en dat is onlosmakelijk verbonden met het vak. In wat voor gelegenheid mbt betaalde sex je ook komt, een dvp heeft praktisch altijd een sigaret aan. Blijkbaar is dat voor hen een probaat middel tegen de spanning, stress, verveling, etc. Zonder roken zullen de dames er ook niet vrolijker op worden. Deze wet is een vervelend probleem en de gevolgen ervan moeten we niet onderschatten, vrees ik.

bad pritt
5 mei 2013, 11:29
Hoewel het wetmatig vermoedelijk niet uitvoerbaar zou zijn, zouden ze wat mij betreft de dames moeten laten roken. Niet dat ik als niet-roker tegen het roken van de beren ben, na al die jaren ben ik dat wel gewend en ik neem niet graag anderen hun pretje af. Maar kennelijk is dat niet houdbaar. Beren kunnen ook makkelijker even in hun vel naar buiten gaan. Voor de dames vind ik het een ander verhaal. Vermoedelijk rookt meer dan 95 % van de clubmeisjes en dat is onlosmakelijk verbonden met het vak. In wat voor gelegenheid mbt betaalde sex je ook komt, een dvp heeft praktisch altijd een sigaret aan. Blijkbaar is dat voor hen een probaat middel tegen de spanning, stress, verveling, etc. Zonder roken zullen de dames er ook niet vrolijker op worden. Deze wet is een vervelend probleem en de gevolgen ervan moeten we niet onderschatten, vrees ik.

Voor onze meisjes doen we alles..hahahha.
Maar het zal zich allemaal wel zetten en dan gaan we over tot de orde van de dag zonder dat er iets verandert is in de klubs en gaan de dames er alleen af en toe er eentje opsteken buiten.

rmjhexe
5 mei 2013, 12:03
Gewoon door blijven roken, entree 5 euro omhoog en daarvan een potje maken waar de boete betaald van kan worden. Klaar!!

bosbeer
5 mei 2013, 12:05
Voor onze meisjes doen we alles..hahahha.
Maar het zal zich allemaal wel zetten en dan gaan we over tot de orde van de dag zonder dat er iets verandert is in de klubs en gaan de dames er alleen af en toe er eentje opsteken buiten.

Nou ja alles, als ze mogen blijven roken doe ik niets meer dat dat ik altijd al deed. Je schetst nu natuurlijk wel een heel positief scenario. Het wordt er toch voor de dames niet leuker op, als ze het al leuk vónden natuurlijk. Het negatieve scenario is als volgt. De dames pakken allemaal hun spulletjes en verkassen naar clubs en heel snel nieuw op te richten saunaclubs in Polen, waar vermoedelijk geen rookverbod is. Dan zeggen ze: komen jullie maar hier naartoe. Dat is dan voor ons wel een klein stukje verder rijden, vrees ik. Maar enkele iconen die de harten van sommige dames hebben gestolen laten zich daar natuurlijk niet door weerhouden, hahaha. En het toerisme in Polen zal booming gaan worden met allemaal korte vakantiegangers. Er zullen vele hotels bijgebouwd gaan worden, etc.
Maar of de dames zo verknocht zijn aan hun sigaretjes dat het bovestaande bewaarheid wordt betwijfel ik eerlijk gezegd ook...

vrije jongen
5 mei 2013, 12:10
Polen hoeft niet hoor, gewoon een andere deelstaat. Ik vraag me trouwens af hoe 'noodzakelijk' het roken voor de meiden is. Ik ben al best veel dames tegengekomen die claimen pas in de clubs te zijn begonnen, of die zeggen dat ze 'thuis' niet roken. Toen in NL het rookverbod van kracht ging, heb ik ook gemerkt dat veel 'sociale rokers' er helemaal mee gekapt zijn.

Badslippers
5 mei 2013, 12:28
Hoewel het wetmatig vermoedelijk niet uitvoerbaar zou zijn, zouden ze wat mij betreft de dames moeten laten roken. [ . . . ] Blijkbaar is dat voor hen een probaat middel tegen de spanning, stress, verveling, etc. Zonder roken zullen de dames er ook niet vrolijker op worden. Deze wet is een vervelend probleem en de gevolgen ervan moeten we niet onderschatten, vrees ik.

Gelijksoortige discussie ontstond in de psychiatrie. Het werd jarenlang zelfs gedoogd om psychiatrische patiënten met sigaretten te belonen voor goed gedrag. En met invoering van het rookverbod werden opeens de schizofrenen van hun sigaretten beroofd terwijl nicotine toch zo'n goede invloed op hun gemoed had. Ook hier heelt de tijd alle wonden. Gewoon strak doorvoeren dat beleid en zeker geen uitzonderingen gaan creëren voor plekken of bevolkingsgroepen. Da's typisch Nederlands (en in dit geval ook Duits vanwege de verschillen tussen de Länder) waardoor beleid niet gaat werken of zelfs averechts gaat werken.

bosbeer
5 mei 2013, 12:58
Dat beleid moet ook niet gaan werken, dan kunnen ze het mooi terugdraaien. Alleen is het geen specifiek beleid voor clubs en saunaclubs maar voor alle gelegenheden in de deelstaat. De wetgever heeft zich natuurlijk niet met dit soort clubs bezig gehouden. En aan ontheffingen gaan ze ook vermoedelijk niet beginnen. Toch vind ik een beetje coulance voor de dames in deze zaak wel op z'n plaats. Veel dames hebben het al niet zo makkelijk en nu wordt dit ook nog van ze afgepakt. Ik verwacht inderdaad wel dat er aardig wat meisjes naar clubs in andere deelstaten zullen verkassen.

The Joker
5 mei 2013, 13:02
Wees blij dat de dames gaan minderen of helemaal stoppen met roken.
Het is zo lullig als ze eerst 20 jaar als DVP moeten werken om vervolgens op het moment dat ze met pensioen willen een verschikkelijke pijnlijke dood aan longkanker te moeten doorstaan.
Helaas heb ik al te veel bekenden op deze manier verloren en ik kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die hun eigen lichaam moedwillig slopen...

bosbeer
5 mei 2013, 13:27
Wees blij dat de dames gaan minderen of helemaal stoppen met roken.
Het is zo lullig als ze eerst 20 jaar als DVP moeten werken om vervolgens op het moment dat ze met pensioen willen een verschikkelijke pijnlijke dood aan longkanker te moeten doorstaan.
Helaas heb ik al te veel bekenden op deze manier verloren en ik kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die hun eigen lichaam moedwillig slopen...

Als we dat soort zaken moeten laten meespelen dan zou er een compleet rookverbod moeten worden ingevoerd, net zoals het dragen van veiligheidsgordels in een auto en een helm op een bromfiets.

Goedemorgenallemaal
5 mei 2013, 13:48
Wees blij dat de dames gaan minderen of helemaal stoppen met roken.
Naast wat je aangeeft scheelt het de dames aan inkomsten... Goed, het meeste verdwijnt in de gokkasten maar als ik sommige dames bezig zie is de peuk een goede tweede op de uitgavenlijst.

Kan voor de clubs ook hele wat schelen, voor het Nederlandse rookverbod kon ik ieder jaar mijn gordijnen laten reinigen en weer brandveilig maken. Sindsdien niet meer, 1 keer gedaan na instelling van het rookverbod en daarna niet meer. Ook andere schoonmaakkosten, zoals ramen aan de binnenkant meubliar, lampen en muren nemen, af, zelfs het schilderen van de binnenkant hoeft veel minder vaak te gebeuren. Nu zijn er kroegen en clubs waar men daar allemaal niet zoveel aandacht aan geeft maar een club of andere Horeca zal het merken in de uitgaven. Ik ken collega's bij wie het zoveel scheelt dat ze zogenaamde afname van klandizie geheel is opgevangen en zelfs wordt ovetroffen door de mindere uitgaven. (Met de afname valt het overigens wel mee, verstoktye kroeglopers komen toch wel en men lijkt ook meer te drinken, zonder roken immers minder snel een kater)

bad pritt
5 mei 2013, 13:49
Ik denk dat het allemaal heel erg meevalt, en het binnen 1 a 2 maanden helemaal normaal en geaccepteerd is net als alle rookverboden een zachte landing hebben gehad...rokers zijn nu eenmaal geen onruststokers of geld dat alleen als je hollandse groenten rookt ?

En de meiskes hebben de bani nodig en die vinden ze in die mate alleen inde clubs. Ze gaan echt niks anders doen of wegtrekken. Werk voor het sigaretje.

Het hoeft ook niet allemaal negatief te zijn, mischien zijn ze met minder pafkes wat minder snel kortademig en kunnen ze de cowgirl eens gemiddeld langer volhouden dan 30 sekonden. NRW als het girl on top paradijs.

Waarschijnlijk is dat sommige verstokte rookster het tekort aan nicotine inname gaan inhalen op de kamer.
Dus nu ipv een sigaretje na de sex, een sigaretje voor de sex, midden in en erna. Geen probleem voor SFL..die man wordt op zijn wenken bediend met dit rooverbod in de clubs.

anali
5 mei 2013, 13:54
Gewoon door blijven roken, entree 5 euro omhoog en daarvan een potje maken waar de boete betaald van kan worden. Klaar!!

Ik doe mee. Goed idee Rmjhexe!!!

Carlitos
5 mei 2013, 14:07
Park Sauna Residenz, roken buiten onder het afdak toegestaan. Wettelijk dus gewoon verboden.

Magnum, roken in het Penthouse toegestaan. Ook hier is dat wettelijk verboden. Positief punt is dat meer gebruik wordt gemaakt van de grote oppervlakte door beren en dames.

de duisburg spesjalist
5 mei 2013, 14:16
op de vulkaan wordt nog alleen gerookt op de werk plekken gelukkig ma er gaat niks boven een peuk na een goed potje sex :biggrin:

wervelwind
5 mei 2013, 14:18
@ J_W: met dit verschil dat chips en dergelijke alleen mijn gezondheid schaden omdat het alleen in mijn lichaam terecht komt, in tegenstelling tot rook die overal heen drijft.

Ik probeer een balans te bewaren tussen zondigen en mijn gezondheid bevorderen waardoor ik op mijn bijna 40e gezegend ben met een fitheid waar de meeste twintigers niet in de buurt komen dus ja, ik zie zeker het nut van een rookvrije omgeving.

bad pritt
5 mei 2013, 14:22
Park Sauna Residenz, roken buiten onder het afdak toegestaan. Wettelijk dus gewoon verboden.

Magnum, roken in het Penthouse toegestaan. Ook hier is dat wettelijk verboden. Positief punt is dat meer gebruik wordt gemaakt van de grote oppervlakte door beren en dames.

Als het maar geen dichte ruimte is mag dat denk ik wel..lees maar:

Darf auf den Außenterrassen von Restaurants und Kneipen geraucht werden?
Die Wirtin oder der Wirt kann das Rauchen im Freien, zum Beispiel auf Terrassen oder in Biergärten, erlauben. Allerdings dürfen Kinder und Jugendliche unter 18 Jahren seit 2007 grundsätzlich nicht mehr in der Öffentlichkeit rauchen..

anali
5 mei 2013, 14:27
Gewoon door blijven roken, entree 5 euro omhoog en daarvan een potje maken waar de boete betaald van kan worden. Klaar!!

Moeten we alleen kijken hoe we voorkomen dat ze na drie boetes de tent sluiten. Zou ook jammer zijn...

Carlitos
5 mei 2013, 14:28
Er mag zelfs niet "unter Zelten" gerookt worden. Daarom mijn conclusie. Ik vond de rookvrije ruimtes wel veel prettiger om in te verblijven.

bad pritt
5 mei 2013, 14:39
Moeten we alleen kijken hoe we voorkomen dat ze na drie boetes de tent sluiten. Zou ook jammer zijn...

Gewoon tabak gaan kauwen, dat is tenminste voor echte kerels en dan hebben jullie binnen no time net zulke stralend witte tanden als de gemiddelde roemeense dvp en dat is weer goed voor de onderlinge band en de wederzijdse acceptatie.

de duisburg spesjalist
5 mei 2013, 14:45
Gewoon tabak gaan kauwen, dat is tenminste voor echte kerels en dan hebben jullie binnen no time net zulke stralend witte tanden als de gemiddelde roemeense dvp en dat is weer goed voor de onderlinge band en de wederzijdse acceptatie. ook wel pruim tabak genoemd. en dan op tafel van die kleine emmer zetten waar je de pruim tabak in moet spugen. anders krijgen we gladden vloeren en hebben we weer een nieuwe discussie namelijk. pas op voor gladden vloeren in de loophuizen en de bars van de sauna cups :biggrin:

MichelJ
5 mei 2013, 15:27
Club

Rookvrij

Rookfaciliteit



Acapulco

Ja




Amnesia





Babylon





Bernds

Ja

Buiten in de tuin of bij de deur bij de douches roken in de kelder



Dolce Vita

Nee




Golden Dreams

Nee

roken overal toegestaan



Golden Time

Nee

roken overal toegestaan, behalve wellness-gedeelte



Finca Erotica





Fun Garden





Heaven7

Ja

Binnenplaats (buiten) bij sauna



Living Room

Ja

Terras, tuin, kamer 1 t/m 7 (en 21/22 ??)



Magnum

Ja/Nee

alleen in Penthouse toegestaan om te roken



Mainhattan

Ja

Afgesloten rookruimte



Panthera

Ja

Terras naast de bar



Parksauna Residenz

Ja

Buiten onder afdak



Planet Eden





Planet Happy Garden

Ja




Samya

Nee



Van Goch

Ja




Villa Marisol





Villa Vertigo

Ja

Terras



World

Nee





Vul maar aan...

de duisburg spesjalist
5 mei 2013, 15:38
de vulkaan is buiten de werkplekken van de dames rook vrij ( dus er mag alleen ma gerookt worden op de kamers )

bad pritt
5 mei 2013, 16:13
Van Goch had al de melding van Eddy dat t rookvrij was na 1 mei.

Goedemorgenallemaal
5 mei 2013, 16:14
ook wel pruim tabak genoemd. en dan op tafel van die kleine emmer zetten waar je de pruim tabak in moet spugen.
Dat heet eenkwispedoor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwispedoor)...

de duisburg spesjalist
5 mei 2013, 16:39
Dat heet eenkwispedoor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwispedoor)...

toch is dit een leerzaam forum en pruimtabak is de oplossing

Big30
5 mei 2013, 18:19
Even voor Jan Wandelaar opdat hij geen verkeerde associatie legt door zijn wereldbeeld op zijn allereerste indruk te baseren: Big30 is een kettingroker!
Ik zit verder vol met onterechte en verkeerde associaties ;). Typisch voor Rokers trouwens.

Kettingroker is denk ik een definitie kwestie. Standaard rook ik tijdens een clubbezoek toch altijd wel een pakje op, kom aan met een vol pakje en zorg dat ik dan nog 1-2 sigaretten over hou en op de terugweg koop ik altijd bij het Esso tankstation aan de A67 dat 24u open is weer een vol pakje. Merk hoef ik niet te noemen.

Ik verwacht niet dat de rokers onder de beren veel minder gaan roken in de club. Voor de dames was het wel even wennen en zeker rond midden nacht gisteren toen het wat frisjes was zaten er enkele buiten wat te bibberen.
IK ben zoals al uitgelegd voor een totaal rookverbod of eigenlijk een meerook verbod. Het moet ook niet al te rigide zijn, een afgesloten tent in de tuin met wat heaters moet kunnen maar formeel kan dat ook niet.

egon, Dr. Rammler
5 mei 2013, 18:39
Ist ja auch ein muss und eine hauptbeschaeftiging von manche..rauchen in ein club.:gruebel:
Du kannst da noch immer rauchen, nur nicht im gebaude.
ich geh in einen Club mich zu amuesieren, dazu gehört auch rauchen..keinesfalls geh ich in einen Club um 5 Min zu poppen...

Goedemorgenallemaal
5 mei 2013, 19:23
IK ben zoals al uitgelegd voor een totaal rookverbod of eigenlijk een meerook verbod. Het moet ook niet al te rigide zijn, een afgesloten tent in de tuin met wat heaters moet kunnen maar formeel kan dat ook niet.
Dat kan bij ons wel, al moet de tent meen ik aan drie zijden open zijn. Verder zijn er per gemeente nogal wat verschillen over de uitvoering, een collega heeft een gemeente waarin wordt gesteld dat geluid door rokers (dus praten) wel meetelt bij de bepaling van eventueel geluidsoverlast ( dat wordt gemeten aan de gevel van de dichtsbijzijnde woning en mag daar niet boven "fluistergeluid"uitkomen, en dat is best weinig, daar zit je zo boven. Echter, een tent zonder voorzieningen als heater telt niet mee, daar mag je jolijt en zang hebben).

The Joker
5 mei 2013, 20:01
Bedoel je echt buiten onder afdak, of ook toegestaan in 'de kas' met de ping pong tafel?


Park Sauna Residenz, roken buiten onder het afdak toegestaan. Wettelijk dus gewoon verboden.

Bredero
5 mei 2013, 20:11
... ik kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die hun eigen lichaam moedwillig slopen...

Ik ken er zelfs die daar dames voor betalen ;-)

Big30
5 mei 2013, 22:38
Bedoel je echt buiten onder afdak, of ook toegestaan in 'de kas' met de ping pong tafel?
Die kas bestaat uit glazen elementen die je kunt verschuiven, in de zomer als dat gebeurt is dat dus een open (buiten) ruimte waar dus gerookt mag worden lijkt me.

Carlitos
6 mei 2013, 05:51
Die kas bestaat uit glazen elementen die je kunt verschuiven, in de zomer als dat gebeurt is dat dus een open (buiten) ruimte waar dus gerookt mag worden lijkt me.

Ja, dat denk ik ook wel, maar als je dan de tuin inkijkt, de ruimte rechts daarnaast. Je kunt dan naar binnen naar het zwembad kijken.

hara1d
6 mei 2013, 13:02
Werd er nog gerookt ?
die RTC Clubs haben keinen AUSSCHANK von Getränken und servieren kein Essen. Deshalb sind es weder Restaurants noch Gaststätten. Deshalb fallen sie auch nicht unter die geänderte GASTSTÄTTENVERORDNUNG, ergo es darf dort wie bisher geraucht werden. Gestern war ich in der VV, nur wenige Mädels am Start, dennoch relaxte Stimmung. Vorgestern war ich im DV Raubach, das ist in Rheinland-Pfalz, hier wird auch im Club geraucht. Freitag verließ ich LR ungepoppt, Rauchen nur noch draußen, Donnerstag im H7 die gleiche gedrückte Stimmung. Wir sollten mit den Füßen Abstimmen: Clubs welche nicht FLEXIBEL genug sind um die Kaffeemaschine umzudrehen und für Speisen und Getränke SELBSTBEDIENUNG zu ermöglichen werde ich nicht mehr besuchen, man braucht als Betreiber lediglich zum Amt zu gehen und den Passus Ausschank von Getränken streichen zu lassen. Wenn dumme Fragen kommen sollte man den Beamten klar machen dass es nicht im Sinne der öffentlichen Ordnung sein kann wenn die Prostituierten auf der Straße rauchen :)

Johnny Bravo
7 mei 2013, 11:01
Het interesseert mijn geen ene reet of er wel of niet gerookt mag worden in de clubs. Ik ben zelf geen roker trouwens.

Zolang er maar geen NEUK en PIJP verbod komt vind ik alles best.

Keesbe
7 mei 2013, 12:37
Ik ben een exroker, 10jr geleden gestopt. Ik vind het eigenlijk allemaal een hoop gezeik, laat rokers lekker roken als ze dat willen, nu kom je in de situatie dat de club leeg is en dat het eventuele rook hok vol is. Zeker onder de DVPs wordt veel gerookt, ik kan mij er ook wel iets van voorstellen met deze job. Hoedan ook, het komt volgens mij de gezelligheid niet tengoede!

Bennie75
9 mei 2013, 11:23
Club

Rookvrij

Rookfaciliteit








Vul maar aan...

Gisteren in Bernds geweest en daar is alles binnen rookvrij.:huch:
Buiten in de tuin kan worden gerookt en als men in de kelder zit kan men bij de deur bij de douches roken.

KevinK
9 mei 2013, 12:56
Ik ben een exroker, 10jr geleden gestopt. Ik vind het eigenlijk allemaal een hoop gezeik, laat rokers lekker roken als ze dat willen, nu kom je in de situatie dat de club leeg is en dat het eventuele rook hok vol is. Zeker onder de DVPs wordt veel gerookt, ik kan mij er ook wel iets van voorstellen met deze job. Hoedan ook, het komt volgens mij de gezelligheid niet tengoede!

Ik hoor van DVP's juist regelmatig dat ze enkel in de club roken omdat iedereen rookt en thuis niet of bijna niet roken. Deze regeling zou juist een uitkomst moeten zijn.
Maar eigenlijk is het van den gekke dat rokers denken dat het normaal is om niet-rokers tegen hun wens lichamelijke schade toe te brengen. Je geeft ook niet zomaar iemand een vuistslag vol op zijn neus.

Babbel
9 mei 2013, 15:49
Live vanuit PHG, er wordt volop gerookt, asbakken staan op alle tafels, de lucht is blauw van rook, maar wel buiten hoor!!

Big30
18 mei 2013, 13:42
Volgens een bericht op RF wordt daar ook nog volop gepaft.

Welke clubs in NRW hebben geen tuin of terras waar je naar buiten kunt? Penelope (niet erg geliefd hier) schiet me te binnen en denk dat er onder de kleine RTC's in de Ruhrpott ook nog wel enkele zonder tuin/terras zullen zijn, Arabella schiet me te binnen.
Maar voor die RTC's geldt dan waarschijnlijk dat ze niet onder het rookverbod gelden als ze een drankenautomaat en een buffet hebben.

vrije jongen
18 mei 2013, 13:50
Volgens een bericht op RF wordt daar ook nog volop gepaft.

Welke clubs in NRW hebben geen tuin of terras waar je naar buiten kunt? Penelope (niet erg geliefd hier) schiet me te binnen en denk dat er onder de kleine RTC's in de Ruhrpott ook nog wel enkele zonder tuin/terras zullen zijn, Arabella schiet me te binnen.

Arabella, Freude, Neby en Penelope inderdaad niets.

Lulo heeft kennelijk (speciaal hiervoor) een buiten terrasje aangelegd en Villa Venus heeft volgens mij ook een soort neptuintje.

Ik heb trouwens ergens gelezen (betrouwbaarheid van de bron sta ik niet voor in) dat clubs die geen drank schenken of eten serveren, denken buiten het verbod te vallen: de tenten waar je zelf het automaatje bedient (RTC's en grappig genoeg zou Freude daar voor de verbouwing ook onder vallen) zouden hier dus buiten vallen!

Wijze grijze
18 mei 2013, 14:21
Gekopieerd uit m’n recensie: https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?16932-Pauschalclub-Bochum-Algemeen&p=315137#post315137

Van het rookverbod is hier in Pauschalclub Bochum niets te merken. Vooralsnog wil men roken in de contactruimte blijven toestaan tot eind van de maand. Waarom kan het hier wel? Men stelt zich op het standpunt dat men geen drank en eten verkoopt en dus geen Gaststätte is. (klopt, na betaling van de entree heb je je beurs niet meer nodig; alles is nml all inclusive) Je kunt hier ook verder niets kopen (zoals bij clubs waar je mixdrankjes, gedistilleerd of cocktails kunt bestellen tegen betaling). In hoeverre dit rookverbod stand zal houden, valt te bezien.

MiniME
18 mei 2013, 14:35
Arabella, Freude, Neby en Penelope inderdaad niets.

Lulo heeft kennelijk (speciaal hiervoor) een buiten terrasje aangelegd en Villa Venus heeft volgens mij ook een soort neptuintje.

Arabella heeft een aardig tuintje, zelf met zitjes, en in de zomer zelfs (kleine) BBQ, maar VJ heeft die denk ik niet opgemerkt omdat zijn aandacht voor naar binnen gericht was (pun intended) :cool:

Bij Lulo zit je feitelijk gewoon op het parkeerterrein, op een plastic tuinset, leuk bij zon, maar bij regen niets. Meeste dames zitten daarom gewoon in het keukentje, dat schijnt wel te kunnen... ???

Boy69
18 mei 2013, 17:32
Ook in Saunaclub Harem in Bad Lipspringe wordt nog stevig doorgepaft

MichelJ
28 mei 2013, 19:44
Wordt er soms tevens ook een controle uitgeoefend op het rook verbod ( boete E.2500,- de eerste keer )

De boetes zijn tot 2.500 EUR:



Bußgelder: Eine Kernfrage dreht sich um die Höhe der Bußgelder für Raucher und Wirte. Detlev Fröhlke, Ordnungsamtsleiter der Stadt Aachen, sagt, dass man sich auf Bußgeldhöhen geeinigt habe: Demnach müssen erwischte Raucher 35 Euro an Ort und Stelle zahlen. Gastronomen werden beim ersten Verstoß mit 200 Euro, beim zweiten mit 400 Euro, beim dritten mit 800 Euro und beim vierten Verstoß mit 1600 Euro zur Kasse gebeten. Ab dem fünften Gesetzesverstoß zahlen sie zwischen 1600 und 2500 Euro. Zusätzlich wird ab dem dritten Rauchvergehen ein Verwaltungsverfahren eingeleitet, beim dem ein Zwangsgeld von 1000 Euro und mehr festgesetzt werden kann. Und es kann „ein Verfahren zum Konzessionsentzug in Gang gesetzt werden“, sagt Fröhlke. Außerdem müssen Wirte, die keine Rauchverbotsschilder aufhängen, 100 Euro zahlen.

uurtje
28 mei 2013, 19:55
Ondanks het feit dat ik een behoorlijke roker ben kan ik mij heel goed verplaatsen in de niet-roker. Sterker nog, ik heb in het verleden al een keer aangegeven dat het in GT bijvoorbeeld weleens volledig uit de hand loopt qua lucht.

Afgelopen week heb ik het geintroduceerde rookbeleid mogen ervaren bij Panthera. Dit is echt, echt gortig. Het was ijskoud en mensen stonden van ellende (warm ingepakt) een peukie te doen. Eigenlijk was het zo dat een gedeelte daar veel zat (en dus niet mee participeerde in het gebeuren binnen in) en een aantal mensen van binnen naar buiten liep en vice versa. Deur open, deur dicht. Theke die zich nog eens extra de benen uit het lijf moet rennen en ongezelligheid ten top. Geen grote vooruitgang.....

Badslippers
28 mei 2013, 20:47
[ . . . ]
Afgelopen week heb ik het geintroduceerde rookbeleid mogen ervaren bij Panthera. Dit is echt, echt gortig. Het was ijskoud en mensen stonden van ellende (warm ingepakt) een peukie te doen. [ . . . ]


In "Parksauna Residenz" heeft men het sympathiek opgelost. Onder het afdak dat aan twee kanten gesloten is heeft men wat tuinmeubilair geplaatst en enkele comfortabele banken en fauteuils met rode dekens en 2 kleine terrasverwarmers. Van de aanwezigen begreep ik dat als het mooi weer is en het dak van de serre wordt geopend men daar ook mag roken.

In "Dolce Vita" wordt volop gerookt.

In "Living room" is het bij slecht weer armoe troef. Tussen de schuifpui, de keuken en de tent is zo'n 5m² beschikbaar waarvan de trap ongeveer 1m² plaats in beslag neemt en dienst doet als veredelde zittribune en de statafel ook weer 1m² opeist. Dames kunnen een badjas krijgen. Natuurlijk is het bij goed weer uitstekend roken in de tuin en het ruime zitgedeelte iets verder naar beneden. Daar staan grote parasols met rotan zitbanken. Toen het onlangs hard regende was het echter bar en boos en stonden we als haringen in een ton.

Big30
28 mei 2013, 20:50
In PHG liggen nu dekentjes buiten, dezelfden zo lijkt het wel die ook bij GT al jaren buiten liggen.

Bluebear
28 mei 2013, 21:01
In PHG liggen nu dekentjes buiten, dezelfden zo lijkt het wel die ook bij GT al jaren buiten liggen.

Die huren ze bij dezelfde paardenhandelaar. Voor al uw merries. :biggrin:4272

Big30
28 mei 2013, 21:04
Denk dat veel clubs deze kledij beschikbaar gaan stellen:

http://www.sportxl.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e820fce494165c766101461e35fb155/d/e/deuter-slaapzakken-neosphereminus-4reg-3310-d4-11_3.jpg

Ma doare in pula
6 juni 2013, 18:37
Bij Magnum mag er in het penthouse gerookt worden en op de binnenplaats (hoewel die overdekt is). Penthouse is gewoon binnen, maar er zijn zoveel trappen en het is zo'n doolhof. Voor de agenten dat penthouse hebben gevonden, zijn de asbakken al verstopt.

The Joker
6 juni 2013, 19:09
Hopelijk heeft een potentiele longkankertumor zich ook op tijd verstopt voor de rookpolizei binnenkomt....

MiniME
6 juni 2013, 19:16
Bij Babylon trekken zich er niets van aan. Overal staan asbakken, boete wordt voor lief genomen en de dames hadden al wat research gedaan dat als er asbakken staan, en ze roken, de boete voor de club is en niet voor hen :cool:

rmjhexe
9 juni 2013, 22:05
Gisteravond werd er in villa marisol ook gewoon gerookt, daar is niks verandert