Inloggen

Volledige versie bekijken : Bergm550 verkent per fiets de GT omgeving en natuur.

bergm550
14 augustus 2012, 19:16
Na eerst wat boodschappen te hebben gedaan bij de lokale slijter en de Lidl (nee Big was er niet bij) en de heilige koe wat goedkoper bijgevuld te hebben ging het naar het Deutsch/Hollandischer naturschutzgebiet.

Ik heb weer iets nieuws ontdekt. GT ligt nabij een beschermd natuurgebied, maar het is niet zomaar een natuurgebied. Vorige week toen ik op zondag naar GT ging, moest ik tot 13:00 uur wachten en toen ben ik weer een beetje gaan rondfietsen in de omgeving.

Ik was eerst naar de Hariksee gefietst en toen via een lange boog kwam ik bij het Hotel Heidecamp terecht. Toen was ik richting de weg "Holter Heide" gefietst. Ik had deze route nog nooit gefietst, maar het viel me altijd op dat er zoveel fietsers die kant opgingen.

Er ligt daar een reusachtig natuurreservaat. Hier is de lokatie op Google Maps (http://goo.gl/maps/Q6Dt0). Punt A is waar de ingang is en punt B is GT. Dus het is echt zeer vlakbij.

Om het reservaat in te kunnen moet je door een poortje. Je kunt er niet met de auto in, alleen wandelend of met de fiets. En wat je daar ziet, is werkelijk een prachtig stuk natuur. Het is reusachtig groot, noordelijke kant bij Kaldenkirchen (DE), westelijke kant bij Swalmen (NL) en zuidelijke kant Wassenberg (DE).

Als je naar binnengaat, dan rijd je met je fiets op een snelweg, die blijkbaar niet meer gebruikt wordt. Links van je zie je een soort militair-achtige garages/barakken en een verlaten spoorlijn. Het ziet er uit als verlaten legerdepo's. Ik keek mijn ogen uit. Ik had nooit geweten van dit natuurgebied. Op die verlaten snelweg waren jonge kinderen met ouders aan het skaten.

Ook zag je een soort stations, waar vrachtwagens goederen konden ophalen. Maar het was allemaal verlaten, temidden van al deze mooie natuur. Toen ik thuis kwam, ben ik meteen op de Duitse Wikipedia gaan kijken naar de plaats Brüggen. Toen kwam ik erachter dat hier vroeger de Royal Airforce (RAF) van Brüggen lag. Dit was de militaire legerbasis van de Britten, die tot 2001 in gebruik was.

Voordat het een natuurgebied was, lag hier vroeger dus een militaire basis. En ook lagen hier atoombommen opgeslagen ten tijde van de Koude Oorlog. En zo las ik ook:

"Britse militaire autoriteiten hebben pas in 2007 bekendgemaakt dat op 2 mei 1984 een ongeluk met een WE.177atoombom op de basis heeft plaatsgevonden. Tijdens een oefening viel de atoombom door het toepassen van verkeerde handelingen van een transportwagen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het wapen geen schade heeft opgelopen en dat er dan ook geen sprake was van radioactieve besmetting. De bij het ongeval betrokken militairen werden streng bestraft." Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/RAF_Br%C3%BCggen

Op de Duitse Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/RAF_Br%C3%BCggen staat nog meer informatie over de militaire basis.

Zo zie je toch maar, wat je ontdekt, als je eens rustig gaat fietsen op weg naar het bordeel. Het blijkt maar weer dat militaire bases altijd op plaatsen liggen, waar je het helemaal niet verwacht. Rustige, kleine plaatsjes, waar toch niemand komt. Golden Time ligt dus op de grondvesten van de Koude Oorlog, toen geheim agenten nog mooie Russische dames waren. :)

gignnl
14 augustus 2012, 19:28
In het begin heeft GT toch gebruik gemaakt van een cateringservice die in de keukenbarak van een verlaten militaire basis was getrokken als ik me goed herinner?

bergm550
14 augustus 2012, 19:45
In het begin heeft GT toch gebruik gemaakt van een cateringservice die in de keukenbarak van een verlaten militaire basis was getrokken als ik me goed herinner?

Okay, wist ik niet. Wat ik wel wist, is dat Hotel Heidecamp ook vroeger onderdeel van de militaire basis was. Dat heeft het personeel in Heidecamp me een keer verteld. Het waren de slaapbarakken van de Amerikaanse en Engelse soldaten. Deze barakken zijn later omgebouwd tot hotelkamers. De goede, oude tijd, toen Europa nog verdeeld was door het IJzeren Gordijn. Het had toch ook wel zijn charme. Het heeft schrijvers de nodige inspiratie gegeven voor vele romantische liedjes (Elton John - Nikita) en de nodige scripts voor James Bond films. :)

benijsbeer
14 augustus 2012, 19:50
"Britse militaire autoriteiten hebben pas in 2007 bekendgemaakt dat op 2 mei 1984 een ongeluk met een WE.177atoombom op de basis heeft plaatsgevonden. Tijdens een oefening viel de atoombom door het toepassen van verkeerde handelingen van een transportwagen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het wapen geen schade heeft opgelopen en dat er dan ook geen sprake was van radioactieve besmetting. De bij het ongeval betrokken militairen werden streng bestraft." Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/RAF_Br%C3%BCggen

Nu snap ik waarom de dames er altijd zo stralend bijlopen. ;)

Jack42
14 augustus 2012, 21:06
Ik heb weer iets nieuws ontdekt. GT ligt nabij een beschermd natuurgebied, maar het is niet zomaar een natuurgebied. Vorige week toen ik op zondag naar GT ging, moest ik tot 13:00 uur wachten en toen ben ik weer een beetje gaan rondfietsen in de omgeving.

En ben je in het beschermd natuurgebied ook hertjes tegen gekomen of alleen later in GT?

Big30
14 augustus 2012, 22:08
https://maps.google.nl/maps?oe=utf-8&client=firefox-a&q=Royal+Air+Force+Station+Br%C3%BCggen&ie=UTF-8&ei=1L0qUNC1IsHS0QWUzoHQDg&ved=0CAsQ_AUoAg

Eine Brüggen zu weit ;). De voormalige RAF basis Brüggen ligt net onder de A52, eerste afslag als je bij Roermond de grens overgaat. Ik begreep het al meteen niet d.i. dat je daar met de fiets terecht was gekomen maar dat was je dus niet.
De plek die jij bezocht is dacht ik die oude legerplaats waar Napoleon zijn troepen verzamelde voordat hij aan zijn Veldtocht naar Rusland begon.

http://www.ronaldv.nl/abandoned/airfields/ge/NorthRine-Westphalia/RAFBruggen2008.jpg

http://www.grenspark-msn.nl/index/lang/nl/top1/Grenspark_beleven/top2/Natuurgebieden/top3/D_-_Brachter_Wald

Tot het midden van de negentiger jaren van de vorige eeuw was dit ca. 1250 ha grote gebied in militair gebruik voor de opslag van munitie. Dit grootste munitiedepot van West-Europa werd nadat de militairen vertrokken waren in 1997 aangewezen als beschermd natuurgebied. Vanwege de hoge natuurwetenschappelijke waarden heeft de Nordrhein-Westfalen-Stiftung Naturschutz, Heimat- en Kulturpflege 850 ha aangekocht. Een kwart van het gebied bestaat als gevolg van het militair gebruik uit open heidevegetaties en heischrale graslanden

Badslippers
14 augustus 2012, 22:51
En ben je in het beschermd natuurgebied ook hertjes tegen gekomen of alleen later in GT?

Nou, ik zal je vertellen. In dat gebied ga ik vaak hardlopen en geloof me soms moet je hard lopen om de wilde zwijnen voor te blijven. Je hebt daar eigenlijk drie verschillende zaken namelijk het "Brachter Wald" waarvan een heel groot gedeelte dienst deed als munitieopslagplaats en waar Bergm550 doorheen is gefietst. Vroeger stonden daar nog veel meer barakken en daar werd in de avonduren heel wat afgeneukt, geblowd en gezopen. Toen hebben ze die dingen maar opgeruimd omdat er ook het door NLNU verfoeide IKEA volk met hun 2 kinderen en "Golden Retriever" kwamen wandelen. Dan die vliegbasis onder "Elmpt" waar B30 het over heeft. dat is hermetisch afgesloten en daar wil nog weleens een "Harrier" vertikaal opstijgen. En dan nog het "JHQ Rheindalen", een Britse legerbasis met zo'n 6000 koppen. Daar gingen wij altijd basketballen en werden helemaal zoek gespeeld door die Engelsen. Traditioneel mochten we ons in de officiersmess bezatten nadat we Taxfree" de nodige flessen drank hadden ingeslagen en de sloffen sigaretten "Billig" hadden ingeslagen. gebied ken ik op mijn duimpje. Je kunt zelfs van Kaldenkirchen tot ver achter Roermond door de bossen fietsen. Mensen weten helemaal niet dat de schoonheid gewoon om de hoek ligt. Gaan liever naar Thailand waar ze tempeltje in en tempeltje uit worden gejaagd om vervolgens zo'n fabrieksmatig gedrocht van een olifant te kopen van zo'n straatzwerver. Thailand biedt natuurlijk ook nog andere zaken maar ook die kun je hier om de hoek krijgen. Hooguit wat duurder.

http://www.youtube.com/watch?v=fBNIamFSiVo

http://www.baumgeist-unterwegs.info/brachter-wald-album_01.html

bergm550
14 augustus 2012, 23:58
Je hebt daar eigenlijk drie verschillende zaken namelijk het "Brachter Wald" waarvan een heel groot gedeelte dienst deed als munitieopslagplaats en waar Bergm550 doorheen is gefietst. Vroeger stonden daar nog veel meer barakken en daar werd in de avonduren heel wat afgeneukt, geblowd en gezopen.

Klopt. Ik ben door het Brachter Wald gefietst.

Je kunt zelfs van Kaldenkirchen tot ver achter Roermond door de bossen fietsen. Mensen weten helemaal niet dat de schoonheid gewoon om de hoek ligt. Gaan liever naar Thailand waar ze tempeltje in en tempeltje uit worden gejaagd om vervolgens zo'n fabrieksmatig gedrocht van een olifant te kopen van zo'n straatzwerver. Thailand biedt natuurlijk ook nog andere zaken maar ook die kun je hier om de hoek krijgen. Hooguit wat duurder.

Dat ben ik met je eens. De omgeving Brüggen is werkelijk een wonderschone omgeving qua natuur en overal liggen fietsroutes. Als ik bijvoorbeeld op een zondag naar GT ga, dan ga ik altijd eerst even een fietstochtje maken. Dan fiets ik van Brüggen naar de Hariksee bij Brempt (DE) en dan rijd ik via Elmpt (DE) via Overhetfeld (DE) terug naar Brüggen. Maar nu ik ook het Brachter Wald heb ontdekt, ga ik ook een keer via het Elmpter Schwalmbruch terug naar het Brachter Wald. De mensen die in Venlo wonen, hebben toch maar mazzel met zo'n prachtige natuur naast hun deur en je hebt er nog bordelen ook. :)

The Joker
15 augustus 2012, 08:28
Dit is een belediging voor het leger!
Gelukkig is het eten nu wel dik in orde in GT, maar tot een jaar of 3 terug wilde je daar je hond nog niet uit die bakken laten vreten...

bergm550
28 augustus 2012, 22:19
Ik had een paar foto's gevonden op het internet van het Brachter Wald, de voormalige Britse militaire basis en munitie-opslagplaats.

2856

Het park heeft ook een reusachtige afdaling. Ik reed hier met mijn fiets vanaf en ik voelde me als een klein kind. Ik zoefde als een raket naar beneden. :)

2857

Een oude weg waar je over heen kunt fietsen.

2858

Het mooie landschap.

2859

Een oude spoorlijn.

2860

Een voormalig depot.

2861

Het park in de herfst.

2862

Nog een depot.

2863

Big30
28 augustus 2012, 22:33
Zie ook aantal links hierboven en deze:

http://www.youtube.com/watch?v=f_eJYhYBJkY

highly recommended zeker nu de heide al zo mooi paars begint te kleuren!

bergm550
26 juli 2014, 19:38
Vorige week zondag had ik nog een beetje gefietst in de omgeving van Golden Time. De tent opent dan pas om 13:00 en dan dood ik de tijd een beetje door te gaan fietsen. Ik heb weer iets nieuws ontdekt. Het mooie natuurgebied rondom de Venekotensee.

Bron: www.panoramio.com

http://static.panoramio.com/photos/original/72833463.jpg

http://static.panoramio.com/photos/original/40501491.jpg

Brad Clitt
26 juli 2014, 20:10
Ik woon vlakbij zo'n soortgelijk gebied, nl. vliegbasis Teveren bij Geilenkirchen (!) bekend van de AWACS. Ook veel heide, bossen, meertjes, ideaal om te wandelen en fietsen.
Alleen een saunaclub heb ik niet om de hoek liggen, hoewel ik een ideale locatie daarvoor weet te liggen. Vroeger was daar nl. Safaripark Tüddern, nu wordt het gerenatureerd incl. een leuk meertje. Afgelegen, midden in het bos en maar 10 minuten fietsen voor mij, dáár zouden ze nu een saunaclub moeten aanleggen.
Op dit moment moet ik het doen met 1 privéhuis in Geilenkirchen (BelleAmie) wat op fietsafstand ligt.

Eddy_V
27 juli 2014, 00:56
Op de fiets naar een saunaclub?...
En Belleamie....
Sweet memories!

Ooit in m'n jonge jaren ben ik eens in ruim een uur tijd op de fiets naar de Blue Heaven gereden in Stiphout: ik was zelf nog zo bleu dat ik er alleen wat heb gedronken en verder nauwelijks naar die meiden durfde te kijken (kostte me wel bijna een maand van m'n studiebeurs!)
Zodra ik mijn rijbewijs gehaald heb, heb ik geen meter meer op een fiets gezeten, aangezien het slecht voor je kloten schijnt te zijn. Jaren later nog eens naar Blue Heaven gereden (met de auto uiteraard), maar toen bleek de club niet meer te bestaan...

En dan Belleamie in Geilenkirchen... wat een plezier heb ik daar beleefd met Cubaanse Lara, de Duitse verpleegkundige waarvan ik mij alleen haar echte naam nog kan herinneren en natuurlijk met de oorspronkelijke eigenaresse, de Iraanse Sarah (R.I.P). Wat had Sarah het toch goed voor elkaar, samen met de nieuwe club in Würselen, haar 1-jaar oude dochtertje en nieuwe vriend. Als ik een afspraak met één van de dames maakte, werd mij meestal gelijk gevraagd om eten van de Chinees uit Brunssum mee te nemen en een paar flessen "prik" en wat hadden we daar veel lol aan de eettafel!

Na het noodlottige ongeval in november 2007 ben ik er nog een paar keer geweest. De Nederlandse Christien (?) deed haar best om het te runnen, maar een goed gevoel had ik er niet meer.
Net als Lara had ik het gevoel dat Sarah er nog was als we op de kamer waren. Daarna nog enige tijd privé met Lara omgegaan en nu al zeker 5 jaar niet meer in Geilenkirchen geweest.
Binnenkort mag ik weer eens op de Brunssummerheide spelen. Daarna misschien toch eens doorlopen naar waar het voor mij in Duitsland allemaal begonnen is: Bittersweet memories...
Misschien toch weer een fiets aanschaffen?!😁 🚲

Brad Clitt
27 juli 2014, 06:48
Ben nog niet geweest bij Belleamie in mijn korte wandel (of fiets ) carriere, maar daar zal ik eens over een tijdje heen gaan, op de fiets dus. Komende maand staan 4 saunaclubs op de planning, dus even geen tijd en vooral geld om ergens anders te stoeien. Daar ga ik natuurlijk met mijn bolide naar toe.

CLUBSPORT
20 augustus 2014, 21:19
Ik heb daar bij heidecamp castro een aantal keren overnacht na een GT bezoek maar de omgeving met de fiets verkent ? nee dat niet (al had ik mijn racefiets wel vaak achterin de auto liggen ) .
Ik ben wel een fanatieke fietser en een omgeving verkennen per fiets vind ik altijd wel leuk dus wellicht ga ik dat nog wel eens doen .