PDA

Volledige versie bekijken : 30 Gewonden na Project X Haren

Big30
22 september 2012, 09:53
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3320601/2012/09/22/30-Gewonden-na-Project-X-Haren.dhtml

Bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en het Martini Ziekenhuis hebben zich in de nacht van vrijdag op zaterdag zo'n 30 mensen gemeld met verwondingen na Project X Haren, het totaal uit de hand gelopen Facebook-feest in Haren, onder de rook van Groningen.

Het gaat vooral om jongeren die snij- en hoofdwonden en kneuzingen opliepen. In een enkel geval was er sprake van een botbreuk. 'Er zijn veel hechtsetjes gebruikt', aldus een woordvoerster van het Martini Ziekenhuis. Beide ziekenhuizen is niets bekend over zwaargewonden.

Ravage
De ravage die relschoppers vrijdag hebben veroorzaakt in het centrum van Haren wordt zaterdagochtend bij het eerste daglicht goed zichtbaar. De straten liggen bezaaid met blikjes en andere rotzooi. Winkeliers zijn al vroeg naar het centrum gekomen om de schade aan hun winkels te inspecteren. Puien zijn ingegooid en overal ligt glas.

Ook ligt een straat bezaaid met supermarktartikelen zoals afwasmiddel en wasmiddel. Volgens een woordvoerder van de gemeente zijn schoonmaakploegen begonnen met het opruimen van de puinhoop.

De rellen in Haren onstonden gisteravond nadat duizenden jongeren een uitnodiging van Merthe, een 16-jarig meisje uit Haren, hadden geaccepteerd. Ze had via Facebook haar familie en vrienden uitgenodigd voor een feestje, maar was vergeten aan te geven dat het om een privéfeestje ging.

Charges
Tientallen mensen raakten tijdens de rellen gewond en er werden vernielingen aangericht. De ME voerde diverse charges uit, maar kon niet voorkomen dat de relschoppers een spoor van vernielingen achterlieten. Auto's werden omgegooid, schuren van bewoners werden opengebroken, ruiten werden ingegooid.

De invloed van Sociale Media. Totaal van de pot gepleurd. Als men er nu een leuke happening van had gemaakt zonder anderen tot last te zijn OK. Maar dit sloeg werkelijk alles. Vernielingen en plunderingen in Haren, een wat slaperig keurig forensendorpje onder de rook van het mooie Groningen. Nu letterlijk in de rook.

http://www.dvhn.nl/anp_images/article9392601.ece/BINARY/original/img-220912-022.onlineBild.jpg

The Joker
22 september 2012, 10:05
Weet je in elk geval wat je moet doen als er te weinig beren op je verjaardagsfeestje dreigen te komen op het meetingpoint...

Big30
22 september 2012, 10:15
Weet je in elk geval wat je moet doen als er te weinig beren op je verjaardagsfeestje dreigen te komen op het meetingpoint...
Je bedoelt dat je dan een openbare uitnodiging op FB moet zetten met als titel Project D(emolition) te X :tongue:? Ja dat idee had ik al geopperd ;).

Te gek voor woorden. Je zet even een vinkje verkeerd op FB zodat je uitnodiging openbaar wordt en vervolgens treedt een bijna niet te stoppen dynamiek in zijn werking.

Facebookrellen in Haren.

Picasso 1
22 september 2012, 11:07
Er bestaan een hoop laffe en labiele mensen op de wereld die zich juist in grote mensenmassa's sterk voelen en zich makkelijk laten meevoeren in het gedrag van de rest van de 'groep'.
Laffe mensen met weinig persoonlijkheid, erg gevaarlijk wanneer die zich groeperen.

Nibor76
22 september 2012, 11:51
Leuk zo'n feestje maar het geeft altijd zo'n rommel hè.

bergm550
22 september 2012, 14:26
De invloed van Sociale Media. Totaal van de pot gepleurd. Als men er nu een leuke happening van had gemaakt zonder anderen tot last te zijn OK. Maar dit sloeg werkelijk alles. Vernielingen en plunderingen in Haren, een wat slaperig keurig forensendorpje onder de rook van het mooie Groningen. Nu letterlijk in de rook.

Inderdaad, ik ben het met je eens. Wat een schorriemorrie. Een doodnormale vrijdagavond en het dorpje Haren ontploft. Tot voor kort nog het Bloemendaal van het Hoge Noorden, vanwege de welgestelde mensen die er wonen en nu een gedemilitariseerde oorlogszone.

En iedereen die in zo'n meute meeloopt (volger of leider) is gewoon gestoord in zijn kop. Dan zit je daar als rechtschapen burger in een rode broek met blauw overhemd genietende van je vrijdagavond in een lommerrijke villawijk, komt er een scanderende meute voorbij lopen.

Auto's worden vernield, ruiten worden ingegooid, tuinhekjes omver gelopen, winkels geplunderd, skateboard door een ruit, auto in brand gestoken, overal wordt gepist en pillen geslikt. De schrik zat er zo in dat de bewoners zich gedwongen voelden hun huizen met hockeysticks te bewaken of op het dak te gaan zitten.

En ook als je naar de foto's van de meute kijkt, allemaal dat gajes. Bah! Echt, de onderkant van de samenleving die even huis komt houden in een nette wijk met hardwerkende mensen. De NRC verwoordde het ook doeltreffend:

-------------------------------------------------------

"Een grijze dame in haar rolstoel, een geruite plaid over de knieën. Om haar heen krioelen honderden feestgangers die op de 'sweet sixteen'-party in Haren zijn afgekomen, achter haar steken ze vuurwerkbommen af. Vrijdagavond en het centrum ontploft. Een man duwt de vrouw voort, terwijl de mobiele eenheid zich klaarmaakt om in te grijpen. "Ik kom mijn moeder maar halen. Hier ben ik niet gerust op."

"Bierflesjes vliegen door de lucht, en stenen. Een groot kartonnen portret van burgemeester Bats van Haren komt voorbij rennen. Wouter van den Berg heeft het gemaakt, geschiedenisstudent uit Groningen. Hij is boos. "Dit feest is gekaapt door de Z-side" roept hij, de supporters van FC Groningen. "Je hoopt op een creatief en ludiek feest en dan gebeurt dit.” De geur van bier en urine hangt inmiddels in de straten."

"Wat volgt is een urenlange chaos. In de lommerrijke wijk worden auto’s vernield, schuren opengebroken, tuinhekjes omver gelopen. Een skateboard gaat door een raam. In de winkelstraat worden de ruiten van Blokker ingetrapt. Een nabijgelegen schoenwinkel is dan al geplunderd. Op kistjes en met een bivakmuts op loopt een voetbalhooligan met grote dozen laarzen lachend de winkel uit. Bewoners zijn op de daken van hun huis geklommen."

"Bewoners bewaken hun huizen met hockeysticks."

-------------------------------------------------------

Toen ik het artikel van de NRC las, leek het gewoon wel een grap, totdat je de foto's zag. Het lijkt gewoon wel een aflevering van Flodder. Er zijn gewoon geen woorden voor. Ik hoop dat de ME die raddraaiers flink de hersens heeft ingeslagen.

gignnl
22 september 2012, 15:53
2903 Als je deze foto ziet denk je aan Londen maar helaas was het in eigen land.
Na het kampioenschapsfeest van Feyenoord en de strandrellen bij Hoek Van Holland wederom een uitwas.Probleem is dat een groep
professionele relschoppers alhier is verschenen temidden van een grote groep eencelligen welke hen klakkeloos volgt in hun pogingen de orde te verstoren.
Mijn mensen hebben moeten vechten voor hun leven zegt de korpschef van politie,waardering alom op twitter van hun collegas te lande en uit het publiek,en terecht.
Benieuwd of de diverse aanhoudingen nou eens leiden tot rechtszaken waarbij het niet alleen beperkt blijft tot 60 uur plantsoentjes schoffelen.
Hopelijk leid de discussie ertoe bij voorkomende gevallen de herkende relschoppers er maar gewoon eens uit te lichten en preventief op te sluiten.

Costana
22 september 2012, 16:36
Das er nou zwaar over...

Zelf de vlooien van een straatkat hebben nog meer besef en fatsoen dan dit schorriemorrie.
Alles laten opkuisen, daarna nog 5 jaar de staat dienen en de leiders van deze relschoppers openbaar executeren.

Dergelijke straffen mogen ook toegepast worden op nieuwe autochtonen....
Gedaan met dit gepamper 2j keihard optreden en de rest zal wel goed nadenken vooraleer ze iets mispeuteren.

Badslippers
22 september 2012, 16:46
En iedereen die in zo'n meute meeloopt (volger of leider) is gewoon gestoord in zijn kop.

Valt wel mee. Iedereen is vatbaar voor groepsdruk/gedrag. Als ultiem voorbeeld en experiment wordt altijd naar het wereldberoemde experiment van de sociaal-psycholoog Philip Zimbardo verwezen. Het experiment heet het "Stanford Prison Experiment" waarbij de kern is dat goede mensen door specifieke omgevingsinvloeden verleid kunnen worden tot slecht gedrag. 18 intelligente psychologie studenten worden verdeeld in 2 groepen waarbij de ene groep gevangene is en de andere groep de bewakers. Zij spelen dit rollenspel in de kelder van de "Stanford" universiteit die voor dit doel is omgetoverd tot gevangenis. De proefpersonen gaan zo op in hun rol dat het experiment voortijdig afgebroken moest worden vanwege ernstige beschadigingen over en weer. Zo zijn er nog wat experimenten in de sociale psychologie te vinden die voortijdig afgebroken moesten worden omdat de nadelige effecten huiveringwekkend naar voren kwamen. Veel misstanden uit de recente geschiedenis zijn hiermee (voor een deel) te verklaren. Zo ook voetbal hooliganisme, "Abu Graib" toestanden en derde rijk.

Lees en huiver voor wie verder wil lezen over dit soort experimenten. (http://www.kennislink.nl/publicaties/gij-zult-gehoorzamen) Het experiment van Stanley Milgram is ook schokkend. Je vraagt je dan af hoe je zelf zou reageren. Psychologie in het algemeen en sociale psychologie in het bijzonder vind ik zeer interessante vakgebieden omdat je facetten daarvan elke dag tegenkomt.

Dergelijke straffen mogen ook toegepast worden op nieuwe autochtonen....

Ho ho ho, Belgische zuipschuit! Alleen als het schorriemorrie is hoor. Er zijn ook leuke nieuwe autochtonen en "Knuffel Turken". In het verleden hadden wij hier de kleurrijke gesubsidieerde kleermaker Gümüs die een paar jaar geleden het land werd uitgeflikkerd met een zak vol geld. Dat draaide hij er vervolgens doorheen in zijn geboorteland om vervolgens weer aan te kloppen bij de regering (lees: de linkse subsidie-elite). Om zo'n slinkse "Alibi-Ali" kan ik wel lachen. Die beste kerel deed geen vlieg kwaad maar was zo geslepen om het onderste uit de kan te halen van wat Nederland hem zo gul in de schoot wierp.

The Joker
22 september 2012, 19:12
We moeten gewoon zo'n Project X in Amsterdam gaan organiseren.
Kun je als organisatie ook nog een paar ton subside meepikken, zeker als je zegt dat het een feest voor allochtonen en laag opgeleide mensen is....
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/09/iedereen_subsidie.html

Picasso 1
22 september 2012, 19:15
Valt wel mee. Iedereen is vatbaar voor groepsdruk/gedrag.

Zoals bijvoorbeeld voor diefstal...

http://nos.nl/embed/?id=v:421688&autoplay=1

bergm550
22 september 2012, 22:19
"Bij de rellen van gisteravond in Haren is ook een 84-jarige man gewond geraakt. Iemand die zijn huis was binnengedrongen gooide met een stoeptegel en raakte zijn hoofd. De bejaarde brak zijn kaak en liep een lichte hersenbloeding op."

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/22/bejaarde-man-slachtoffer-van-relschoppers-in-haren/

phoenix
22 september 2012, 22:35
deze relschoppers verliezen in een dergelijke massa hun identiteit en worden beesten, het zijn louter lichamen geworden, en wij maar denken dat we een ik hebben...zodra we in de massa zitten, en de drugs en alcohol in je lijf verblijven dan is een bejaarde niet meer waard dan een stoeptegel...die je met de kracht van een comazuiper er wel uithaalt...triest land trieste staat...

en badslippers het stanford experiemnt is vals en daar worden ook vals conclusies uit afgeleid........http://www.cinema.nl/artikelen/2171254/das-experiment-begint-waar-de-stanford-simulatie-ophield

Megaboob
23 september 2012, 00:05
Deze relschoppers en volledige doorgeslagen idioten mogen wat mij betreft echt heel hard aangepakt worden. In ieder geval alle schade op ze verhalen!!!

Megaboob

Nibor76
23 september 2012, 00:43
deze relschoppers verliezen in een dergelijke massa hun identiteit en worden beesten, het zijn louter lichamen geworden, en wij maar denken dat we een ik hebben...
Ergens klopt dit wel en zal ook wel voor ons opgaan.

Als ik in een sekstent verblijf en de hele massa heeft seks verlies ik ook mijn vrome SGP identiteit (nee VVD gestemd maar dat geheel terzijde) bij wijze van spreke en wordt ik een soort van seksbeest en krijgen bonobo genen de overhand en heb enkel nog oog voor de vlezige vrouwen lichamen.

Maar nu men weet dat dit er van komt en de onschuld van Project X feestjes er van af is ben je bij een volgend feestje al half schuldig daar je weet dat dit er van komt.

phoenix
23 september 2012, 10:12
nibor76 is ook waar, je bent ik en niet ik tegelijkertijd, als Ik Deleuze goed begrepen heb, dan is er ook sprake van een ik als lichaam als bestaande identiteit die zich terugtrekt en vandaar uit kan bezien, zinnig reflecteert en kan overwegen, echter je bent niet altijd in staat , je bewust te zijn van je niet ik, een deel dat is toch wellicht wat gedetermineerder dan wij met zijn alle denken te zijn..... met andere woorden we staan niet altijd tegenover de massa, de omgeving maakt ons tot een gewillig lichaam zonder rede....dan is ook ene psycholoog uitgesproken over ik ken en overzie mijn handelen en dat gedrag kan ik veranderen, forget it, dat is dan ook exact waarom de dames in de clubs eerder op slangen lijken dan lieveheersbeestjes..., laats sprak ik met een onbekende dame bijna vier uur lang over haar overweging hoer te zijn en de omgeving die haar dwingt een ander masker te hanteren...en haar ongelukkige gevoel daarbij en haar ego dat dan toch in staat is om hoer te worden om geld in het laadje te brengen...

Picasso 1
23 september 2012, 10:22
Project X 'The movie'

http://www.youtube.com/watch?v=FvbMfHj63_c

phoenix
23 september 2012, 12:00
Baudrillard schreef dat er sprake is van een hyperrealiteit en dat betekent: we leven in een kopie van de fysieke werkelijkheid. Mensen passen hun leven aan de hyperreële wereld aan en gaan hier volledig in mee. Voor een belangrijk deel zijn de media hier verantwoordelijk voor, aangezien de media tegenwoordig bepalen welke realiteit wij, als gebruikers van die media, ervaren. Deze realiteit is dus, zoals gezegd, een kopie van de fysieke werkelijkheid. De fysieke werkelijkheid zullen wij via de media nooit volledig kunnen ervaren, er is hier altijd sprake van een representatie, van een simulatie. En omdat de media een steeds belangrijker onderdeel van onze samenleving worden, voorzover ze dat inmiddels al niet zijn, zien we hier dat de beeldcultuur de fysieke werkelijkheid langzaam gaat vervangen. we geloven dus alleen nog maar in simulacras , Sinds Baudrillard zijn indringende observaties publiceerde, ergens in de jaren tachtig, is het erg lastig geworden om niet voortdurend waar te nemen, dat onze leefomgeving inderdaad geleidelijk aan de trekken van een pretpark heeft aangenomen.

Costana
23 september 2012, 13:59
...

Ho ho ho, Belgische zuipschuit! Alleen als het schorriemorrie is hoor. Er zijn ook leuke nieuwe autochtonen en "Knuffel Turken". In het verleden hadden wij hier de kleurrijke gesubsidieerde kleermaker Gümüs die een paar jaar geleden het land werd uitgeflikkerd met een zak vol geld. Dat draaide hij er vervolgens doorheen in zijn geboorteland om vervolgens weer aan te kloppen bij de regering (lees: de linkse subsidie-elite). Om zo'n slinkse "Alibi-Ali" kan ik wel lachen. Die beste kerel deed geen vlieg kwaad maar was zo geslepen om het onderste uit de kan te halen van wat Nederland hem zo gul in de schoot wierp.

Uiteraard enkel als het schorriemorrie is.

en die Alibi-Ali is gewoon slim :) kan hem niet verweten dat de regeringen te dom zijn. :)

Admin
23 september 2012, 15:49
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3320896/2012/09/23/Autochtone-gemeenschap-moet-rellen-in-Haren-veroordelen.dhtml

Ook na de rellen in Haren wordt er in de media geen verband gelegd tussen de autochtone afkomst van de jongeren en hun relgedrag om niet van generalisatie of discriminatie beticht te worden, schrijft politicoloog Peyman Jafari.

Opnieuw hebben honderden autochtone Nederlanders rellen veroorzaakt, dit maal in Haren. Op de avond van vrijdag 22 september trokken duizenden voornamelijk autochtone jongeren naar Haren voor een 'feestje' dat via Facebook bekendheid had gekregen. 'Onder de invloed van alcohol sloeg de sfeer snel om en werd er met flessen gegooid. Ook fietsen, dranghekken, bloembakken en alles wat los en vast zat vlogen door de lucht,' berichtte de Volkskrant en sprak van een 'veldslag.'

Wat autochtoon geweld betreft was 2009 een rampjaar. Op de Koninginnedag reed een autochtoon tientallen acht mensen dood toen hij probeerde een aanslag te plegen op de Oranjes. De Bevrijdingsdag op 5 mei werd verpest toen kaalgeschoren autochtone jongeren rellen veroorzaakten en de politie gedwongen werd om waarschuwingsschoten te lossen. Op 22 augustus 2009 vonden de strandrellen van Hoek van Holland plaats. Tijdens een feest van 30.000 voornamelijk autochtone jongeren braken massale vecht- en steekpartijen uit en er viel één dodelijk slachtoffer.

Deze lijst van voorbeelden zou verder uitgebreid kunnen worden, maar zolang er in de media een taboe heerst op het benoemen van de autochtone achtergrond van relschoppers, zal het probleem niet opgelost kunnen worden. Ook na de rellen in Haren wordt er in de media geen verband gelegd tussen de autochtone afkomst van de jongeren en hun relgedrag om niet van generalisatie of discriminatie beticht te worden. Indien er gesproken kan worden van etnische minderheden, dan moet er zeker ook een etnische meerderheid bestaan bij wie het gedrag mede door cultuur bepaald wordt, of niet soms?

Badslippers
23 september 2012, 16:38
en badslippers het stanford experiemnt is vals en daar worden ook vals conclusies uit afgeleid........http://www.cinema.nl/artikelen/2171254/das-experiment-begint-waar-de-stanford-simulatie-ophield

???
Die vat ik niet helemaal.
Ik zie geen verband tussen je stelling en de aangehaalde "Link". Dit experiment ("SPE") wordt wereldwijd erkent door de wetenschap. Natuurlijk, het onderzoek volgt niet alle regels die er zijn voor wetenschappelijk onderzoek en tests. Zo is er bijvoorbeeld geen controle groep, worden de deelnemers betaald (kan gedrag uitlokken), en wordt het gedrag van een zeer klein groepje en daarmee samenhangend de uitkomsten van het onderzoek verschoven naar de totale bevolking. Je kan inderdaad vraagtekens stellen bij de validiteit vanuit zuiver wetenschappelijk onderzoek en dat wordt dan ook gedaan in de literatuur en door de critici.

Of zouden wij er hier collectief zijn ingeluisd net als bij de maanlanding in 1969 die ook aan complottheorieën onderhevig is.

Zoals bijvoorbeeld voor diefstal...

http://nos.nl/embed/?id=v:421688&autoplay=1

Loopt die dwaas nou met een blikje sperziebonen en 2 pakjes koffiemelk uit die winkel op 1.42? Wat een armzalige beloning. Een beetje relschopper met "Guts" had zich zo'n winkelkarretje toegeëigend en was eens gezellig proletarisch gaan winkelen.

Picasso 1
23 september 2012, 17:11
Zowel de geschiedenis alsook actuele wereldgebeurtenissen hebben voldoende aangetoond tot wat voor monsterlijkheden we in staat zijn, een laboratoriumtest voegt daar weinig aan toe. 'We' dus en niet 'zij' want dat inzicht is nodig om monsterlijk gedrag in toom te houden.