PDA

Volledige versie bekijken : Als ik een paal zie, wil ik erin



Willem2
7 september 2006, 14:01
Alleen de titel al zet aan tot lezen ..............;)

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00091/paaldanseres_91764h.jpg


Bron : AD.nl



ROTTERDAM - In de Rotterdamse metro heeft ze er vaak aan gedacht, erkent Michele Brauns.

Die palen glijden lekker, weet ze. „Ik zou er wel een leuk draaitje willen doen, denk ik dan.’’ Tot nu toe wist ze die drang aardig te onderdrukken. „Maar ik reis nu niet meer met de metro,’’ zegt de 23-jarige Capelse lachend.

Haar kunsten bewaart de kersverse Nederlands kampioen Paaldansen voor de clubs waar ze optreedt. „Het is gewoon verslavend. Als ik een paal zie, wil ik er inspringen. Ik moet hem even vasthouden.’’

Brauns begon met paaldansen op haar 18de. „Opleidingen of cursussen had je toen nog niet. Ik ben er eigenlijk gewoon ingerold. In het begin deed ik maar wat. Het was vooral heel elegant dansen. Ik kon misschien een draaitje om de paal en dat was het.’’

Door veel te oefenen en naar andere danseressen te kijken, kreeg ze de paaldanskunst steeds beter onder de knie. Toen ze een relatie kreeg, moest ze er mee stoppen. Haar nieuwe vriend bleek er grote moeite mee te hebben.

Een jaar lang raakte ze geen paal meer aan. „Maar dansen is echt een passie voor mij. Als je dat een jaar niet doet, ga je het echt missen.’’ Brauns pikte haar oude hobby – met haar vriendje was het toen al uit – dan ook snel weer op.

Ondanks haar ervaring, gelooft Brauns dat paaldansen wel degelijk te combineren is met een liefdesrelatie. „Het hangt van de persoon af. Ik zie genoeg collega’s die een relatie hebben. Ik vind dat ze moeten accepteren hoe je bent. Het is gewoon een sport. Voor de rest doe ik er niets mee.’’

Haar vader, die er aanvankelijk veel moeite mee had, beseft dat nu ook. „Hij ziet dat ik niets fouts doe, en ziet het nu ook gewoon als een sport. Na zo’n show is hij helemaal trots. Al die technieken zien er toch heel moeilijk uit.’’

Natuurlijk heeft paaldansen ook iets sensueels, weet ze. „Of het ook opwindend is? Nee, ik word nou niet echt geil van een paal. Het is voor mij echt een dans. Het is ook een soort emotie. Vaak drukt zo’n dans uit hoe ik me voel.’’

Dat paaldansen steeds populairder wordt in Nederland, blijkt uit de vele aanmeldingen die Brauns krijgt voor de workshops en cursussen die ze geeft. Daar komen verschillendee vrouwen op af. Van werknemers van bedrijven die een leuke avond willen tot aan meisjes die zelf professioneel willen dansen. Maar Brauns geeft ook les aan gewone huisvrouwen die een act willen opvoeren voor hun man. „Je krijgt er sowieso een shot zelfvertrouwen door en je bent lekker in beweging. Bij paaldansen heb je ook een stukje floorwork, dat je op de vloer ligt te dansen. Dat kun je natuurlijk ook thuis doen. Een leuke verrassing voor je man toch?’’

Voor Brauns wordt eind november misschien wel het hoogtepunt van haar carrière. Dan mag ze in Canada Nederland vertegenwoordigen op het Wereldkampioenschap Paaldansen. De Capelse zal het daar wel moeten opnemen tegen toppers uit de Verenigde Staten, Engeland en Canada, waar het niveau veel hoger ligt dan in Nederland. Toch acht Brauns zich niet kansloos. „Maar ik moet nog wel veel oefenen.’’

Wat ze na het paaldansen gaat doen, weet Brauns nog niet. „Je weet nooit hoe je leven loopt, maar na mijn 30ste wil ik ermee stoppen. Ik zou wel les willen blijven geven. Ik heb nu ook mijn eigen entertainmentbureau, waar mensen mij of andere danseressen kunnen boeken. Dat wil ik uitbreiden.’’

Door ABDEL ILAH RUBIO