Volledige versie bekijken : Duitse spoorwegen klaar voor de winter
Big30
14 november 2012, 18:02
http://www.telegraaf.nl/buitenland/21072800/__Duitse_spoorwegen_winterklaar__.html
De Duitse spoorwegen zijn klaar voor de winter. De Deutsche Bahn heeft naar eigen zeggen nog een tandje bijgeschakeld en meer dan 20.000 mensen klaarstaan om sporen en perrons van sneeuw en ijs te ontdoen.
Vorige winter hadden de spoorwegen al 16.000 werknemers in de strijd geworpen tegen de sneeuwmassa's, twee keer zo veel als een jaar eerder. Het aantal sneeuwploegen is met 11 nieuwe voertuigen op sterkte gebracht. De Duitse spoorwegen hebben er nu 60 tot hun beschikking.
Van de in totaal 72.000 wissels hebben er 48.000 verwarming. Op drukke baanvakken kunnen wissels bij slechte weersomstandigheden bovendien ter bescherming afgedekt worden.
In Nederland passen de NS en ProRail de dienstregeling aan als er flinke vorst (-10 graden) of sneeuw (3 centimeter) wordt verwacht. Er is dan wel een risico dat er weinig treinen rijden, terwijl het weer meevalt. De bedrijven nemen echter liever het zekere voor het onzekere om herhaling te voorkomen van de toestanden in februari, toen treinen uitvielen en reizigers massaal strandden.
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz-van Haegen liet half oktober weten dat de NS en ProRail veel maatregelen hebben genomen om chaos te voorkomen. Zo is onder meer de verwarming van de wissels verbeterd, is een proef gestart met het voorkomen van ijsvorming op de bovenleidingen en wordt op winterse dagen extra personeel ingezet om reizigers te informeren.
Valt hier het eerste sneeuwvlokje dan zal net als ieder jaar er weer sprake zijn van een totale chaos en miscommunicatie bij de NS ben ik bang.
Jansen
14 november 2012, 22:34
Ook Nederland is klaar voor de winter.
Ze hebben flink gewerkt aan een nieuwe uitrusting en sneeuwploegen staan klaar.
A. 3 nieuwe bezems aangeschaft
B. 3 handmatige sneeuwruimers met rood handvat
C. 50 weggooi aanstekers om de wissels te ontdooien
D. 3 sneeuwploegen van 5 personen opgeleidt( die de aanstekers,vegers en de sneeuwruimers kunnen bedienen ).
Dus PRO rail is nu winter klaar.
Big30
14 november 2012, 22:44
3088
seksenfun
15 november 2012, 00:07
Ze mogen daar in Nederland nog eens een voorbeeldje nemen aan België. Vorige winter kwamen we er als beste uit. Het is natuurlijk wat simpel om vele treinen af te schaffen als het zou kunnen gaan sneeuwen om dan nadien te zeggen dat minder treinen onstipt waren. Die Hollanders toch. Te gek :smoke:.
Big30
15 november 2012, 00:50
Geen idee of de stiptheid van de NMBS veel beter is dan van de NS, dit bericht suggereert in ieder geval dat ook de NMBS niet erg te vertrouwen is:
'Stiptheid NMBS was nog nooit zo slecht'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G8B34G069
Officiële cijfers over de stiptheid van de treinen in 2010 zijn er nog niet, maar Steven 'Spoorvreter' De Schuiteneer uit Geraardsbergen weet uit ervaring dat het niet goed is. Elke dag noteert hij exact hoeveel vertraging zijn treinen hebben. Resultaat: in 2010 reed amper 69,2 procent van zijn treinen met minder dan 6 minuten vertraging. In 2009 was dat nog 81,9 procent.
Treinen op tijd of met minder dan 6 minuten vertraging in 2010: 69,2 procent. In 2009: 81,9 procent. In 2008: 84,5 procent. In 2007: 78,9 procent. En in 2006: 87,5 procent. Voor het vijfde jaar op rij heeft Steven De Schuiteneer, die elke dag van Geraardsbergen naar Antwerpen pendelt en als Spoorvreter een blog bijhoudt over zijn wedervaren, van elke trein de officiële vertraging genoteerd. Hij stapt elk jaar zeven- à achthonderd keer op de trein omdat hij in Brussel een overstap moet maken, dus hij weet waarover hij spreekt.
'Het is nog nooit zo slecht geweest', oordeelt Steven De Schuiteneer. 'Ik pendel al sinds 1999. En al hield ik toen geen cijfers bij, ik ben ervan overtuigd dat het toen beter was. Gevoelig beter zelfs. De slogan van de NMBS, bestemming beter, gaat echt niet op.'
Bij Infrabel geven ze toe dat het 'zeker geen goed jaar' was, maar beloven ze beterschap. 'We kunnen er nog niet veel over zeggen, maar we hebben enkele actiepunten om de stiptheid te verbeteren in 2011', zegt woordvoerder Frédéric Petit. 'De cijfers zijn maar cijfers, het is het belangrijkste dat de reiziger zijn trein met zo weinig mogelijk vertraging kan nemen. Het moet beter en daar gaan we keihard aan werken.'
Bericht is van begin 2011 dus wellicht dat in 2011/2012 de cijfers wat beter zijn. Bij de NS mag je weinig hoop op verbetering hebben.
vrije jongen
15 november 2012, 07:58
Het is waar dat een paar blaadjes of een drupje sneeuw al snel tot grote problemen leidt.... ik heb echter ook wel eens het 'geweldige' Duitse en Beligische treinnetwerk mogen gebruiken. Niet moeilijk om alles goed te laten verlopen als een station per dag 4 treinen moet regelen.
seksenfun
15 november 2012, 20:38
De cijfers van de NMBS zijn minder goed dan de omringende landen. Dat staat buiten kijf. In het begin als ik in Duitsland spoorde kon ik mijn ogen niet geloven dat die treinen zo stipt rijden en zo betrouwbaar zijn. Bij de NMBS heb je 9/10 te maken met spoorveranderingen (omdat alles onstipt rijdt). Als je in Brussel Zuid staat hoor je op tien minuten niet anders dan spoorwijzigingen afroepen. Voor Duitsland komt daar nog bij dat die treinen vaak erg lange afstanden afleggen (dus meer kans op vertraging) waar de NMBS al een hele lange lijn heeft als die 1,5 uur duurt.
Ik wou enkel maar zeggen dat inderdaad afgelopen winter de NMBS het stukken beter deed dan de NS (misschien alleen al omdat er tenminste treinen kwamen, in Nederland schafte men ze al op voorhand af) :smoke:.
Big30
16 november 2012, 00:07
Ik wou enkel maar zeggen dat inderdaad afgelopen winter de NMBS het stukken beter deed dan de NS (misschien alleen al omdat er tenminste treinen kwamen, in Nederland schafte men ze al op voorhand af) :smoke:.
Daar heb je volkomen gelijk in lijkt me. Komt voor een gedeelte ook omdat het Nederlandse spoornet op de grens van maximale belastbaarheid zit en bij het minste of geringste kan het al mis gaan.
Een andere mogelijke verklaring is dat Elektrische treinen gewoon storingsgevoeliger zijn dan de Stoomtreinen in Belgie. Bovenleiding die bevriest, stroom uitval etc. Voor een Stoomloc heb je alleen kolen en water nodig, kolen no problem alleen water kan bevriezen maar daar zet je dan gewoon een vuurtje van de genoemde kolen onder. Dat rijdt gewoon altijd zo blijkt wel weer.
seksenfun
16 november 2012, 16:05
Daar heb je volkomen gelijk in lijkt me. Komt voor een gedeelte ook omdat het Nederlandse spoornet op de grens van maximale belastbaarheid zit.
Als dat het excuus van de Nederlandse spoorwegen is, gebruiken ze hetzelfde excuus als de Belgische spoorwegen. Dat gaat dan toch gelijk op :smoke:.