Volledige versie bekijken : Seksisme wordt strafbaar!!!
Big30
25 november 2012, 21:04
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1285118/seksisme-wordt-strafbaar.aspx
Seksisme wordt strafbaar en het wordt een verzwarende omstandigheid bij andere misdrijven. Zo stelt minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet (CDH) voor. Dat schrijven verschillende kranten zaterdag.
In haar wetsontwerp dicht de minister de 'gaten' die ze aantrof in de strafwet. Zo bestrijdt de genderwet van 2007 alleen wie aanzet tot discriminatie, haat of geweld tegen personen van het andere geslacht. De minister wil niet alleen het aanzetten tot seksisme bestraffen, maar ook de act zelf.
Daartoe schuift ze een definitie naar voren. Die luidt: "Elk gebaar en elke uitspraak die duidelijk bedoeld is om misprijzen uit te drukken ten aanzien van een of meer personen van een ander geslacht op basis van hun geslacht, of die hen als minderwaardig beschouwt of die hen reduceert tot hun seksuele dimensie en die een ernstige aanslag op hun waardigheid betekent."
Seksisme wordt ook een verzwarende omstandigheid voor andere misdrijven. Ook zullen slachtoffers van seksuele intimidatie in openbare ruimtes of op straat straks een burgerlijke klacht kunnen indienen.
In Nederland kon de schaker Jan Hein Donner nog zonder problemen opmerken "Vrouwen kunnen niet schaken".
Zo'n uitspraak (volledig correct) zou dus nu in Belgie mogelijk strafbaar worden. Dat gaat me toch iets te ver hoor :tongue:!
BefBeer
25 november 2012, 21:23
"Vrouwen kunnen niet schaken".
Maar wel geschaakt worden! :rolleyes:
BefBeer
sofaking
25 november 2012, 21:23
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1285118/seksisme-wordt-strafbaar.aspx
In Nederland kon de schaker Jan Hein Donner nog zonder problemen opmerken "Vrouwen kunnen niet schaken".
Zo'n uitspraak (volledig correct) zou dus nu in Belgie mogelijk strafbaar worden. Dat gaat me toch iets te ver hoor :tongue:!
Milquet vond al eerder dat de kortgerokte hostesjes op het autosalon moesten verdwijnen. Ze is ook voor het bestraffen van prostituée bezoekers.
Daarnaast is er wel een toenemende agessie tegen vrouwen in de steden vanuit de moslimgemeenschap. Een tijdje geleden nog aan de kaak gesteld door de documentaire "Femme de la rue".
Dat tweede wordt nu aangegrepen om een wet te maken die men voor het eerste zal gebruiken. Censuur op sexy reclames, tv-shows, theatervoorstellingen...
Tegen de echte culturele vrouwenhaat, brutaal haantjesgedrag en vrouwenvernedering in de straat zal er niet ingegrepen worden.
Goedemorgenallemaal
26 november 2012, 14:45
Daartoe schuift ze een definitie naar voren. Die luidt: "Elk gebaar en elke uitspraak die duidelijk bedoeld is om misprijzen uit te drukken ten aanzien van een of meer personen van een ander geslacht op basis van hun geslacht, of die hen als minderwaardig beschouwt of die hen reduceert tot hun seksuele dimensie en die een ernstige aanslag op hun waardigheid betekent."
In wezen terecht natuurljk maar volstrekt onvolledig.... Je hebt ook uiterlijk, afkomst, religie en zo. En gaat volledig voorbij aan uitingen over onze Homosexuele medeman (het gaat alleen maar om "... ten aanzien van personen van een ander geslacht" ). Nu worden de vrouwen weer op een voetstuk geplaatst. Net als het quotum voor vrouwen in een leidinggevend epositie.... Voor dat laatste gewoon de geschikste persaoon nemen, al kan dat in extree gevallen leiden tot een bedrijfsleiding van alleen mannen of alleen vrouwen.
masseurke
26 november 2012, 17:17
Pure frustratie wellicht, als je Milquet bekijkt, dan besef je onmiddellijk dat ze wellicht nog nooit lekker is klaargekomen... Of is dat nu weer seksisme?
M
Big30
26 november 2012, 17:53
Milquet vond al eerder dat de kortgerokte hostesjes op het autosalon moesten verdwijnen. Ze is ook voor het bestraffen van prostituée bezoekers.
Tegen de echte culturele vrouwenhaat, brutaal haantjesgedrag en vrouwenvernedering in de straat zal er niet ingegrepen worden.
Ja klopt ik herinner me deze dame nu weer. Inderdaad zij dan wel haar partij willen prostitutie verbieden en ze is ook niet laten we zeggen een meegaand type dat bleek wel bij de kabinets formaties. Volgens mij kan ze ook wat Nederlands brabbelen.
De docu heb ik ook gezien en terecht dat men dat gedrag niet tolereert en er iets aan wil doen maar op deze manier werkt het niet ben ik bang. Zoals je zelf ook al zegt dat gedrag is soms ook cultureel bepaald en los je niet op door "seksisme" strafbaar te stellen.
Meen dat er laatst ook een reportage was over een homo stel dat door Antwerpen liep en laten we zeggen door bepaalde groepen niet zo fris werd bejegend. In de kern hetzelfde probleem alleen uitte zich het hier tegen een andere groep nl homo's.
Maar goed in NL vinden bepaalde streng gereformeerden ook dat homo's (en vrouwen) gediscrimineerd mogen worden. Dat vinden ze niet alleen maar voegen althans binnen hun partij ook de daad bij het woord.
sofaking
26 november 2012, 18:30
Ja klopt ik herinner me deze dame nu weer. Inderdaad zij dan wel haar partij willen prostitutie verbieden en ze is ook niet laten we zeggen een meegaand type dat bleek wel bij de kabinets formaties. Volgens mij kan ze ook wat Nederlands brabbelen.
De docu heb ik ook gezien en terecht dat men dat gedrag niet tolereert en er iets aan wil doen maar op deze manier werkt het niet ben ik bang. Zoals je zelf ook al zegt dat gedrag is soms ook cultureel bepaald en los je niet op door "seksisme" strafbaar te stellen.
Meen dat er laatst ook een reportage was over een homo stel dat door Antwerpen liep en laten we zeggen door bepaalde groepen niet zo fris werd bejegend. In de kern hetzelfde probleem alleen uitte zich het hier tegen een andere groep nl homo's.
Maar goed in NL vinden bepaalde streng gereformeerden ook dat homo's (en vrouwen) gediscrimineerd mogen worden. Dat vinden ze niet alleen maar voegen althans binnen hun partij ook de daad bij het woord.
Tijdens een studentendoop in Brussel dit jaar werd een jongeman, die voor de doop verkleed was als vrouw, hardhandig aangepakt en verrkracht door 2 jonge allochtonen.
Dit leidde tot volgende maatregelen :
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1539597/2012/11/25/HUB-neemt-maatregelen-bij-dopen-en-fuiven-na-verkrachting.dhtml
De Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) neemt enkele opmerkelijke maatregelen naar aanleiding van de verkrachting van een mannelijke student na een doop op 15 oktober in Brussel. Zo moeten de dopen afgelopen zijn voor de winkels in de Nieuwstraat sluiten en mag ook het thema waarbij mannen zich in vrouwen verkleden en vrouwen in mannen, niet meer. "Want bepaalde groepen ervaren dat als provocerend", zegt studentenbegeleider Marc Ophalvens van de HUB op de website van de bacheloropleiding journalistiek van de Erasmushogeschool.
Zo zal het ook met deze wet zijn vrees ik. Heel selectieve toepassing maar vooral niets doen dat de allochtone gemeenschap storend zou kunnen vinden..
We hebben trouwens ook al lang een anti-racisme wet. Die zie je ook niet gauw in gebruik tegen niet-blank-belgisch racistische uitingen.
Telkens er een probleem is dat de openbare opinie beroert in België maakt men een nieuwe wet, ook al is het probleem perfect oplosbaar/strafbaar binnen de bestaande wetgeving. Dat is al voldoende malen gebeurd om dit iniatief met een heel grote dosis cynisme te ontvangen.
Jan_Wandelaar
27 november 2012, 02:08
"Elk gebaar en elke uitspraak die duidelijk bedoeld is om misprijzen uit te drukken ten aanzien van een of meer personen van een ander geslacht op basis van hun geslacht, ...
Mooi. Dan kan een vrouw die een man een lulhannes noemt dus gelijk de bak in.
J.W.