Volledige versie bekijken : Dakar 2013
Sphinx
26 december 2012, 20:10
Tussen de 5e en de 20e januari trekt de Dakar-karavaan weer door Zuid-Amerika. Start is dit keer in Lima, Peru, aankomst in Santiago, Chili.
Route is hier te bekijken: Klik (http://www.dakar.com/dakar/2013/docs/parcours-carte.pdf)
Bij de motoren helaas geen herhaling van het team interne duel Despres versus Coma. De Spanjaard is gevallen in de Oilibya Rally en blesseerde zijn schouder zo erg dat hij niet op tijd fit is. Waterdrager Juan Pedrero werd als vervangend kopman aangewezen en men vliegt een Amerikaanse Baja-rijder als vervangend waterdrager, Curt Casselli. Honda heeft dit jaar Helder Rodrigues als kopman, Yamaha France zet zijn kaarten op twee man: Frans Verhoeven en David Fretigné. Ironisch, maar beide heren zijn terug op de motor waarmee ze ooit naam voor zichzelf maakten: een 450cc Yamaha. Fretigné is twee jaar uit geweest en zag o.a. deelnames met Husqvarna en BMW in het water vallen, Verhoeven had vorig jaar een rare race met een Sherco die gecheckt, gedubbelcheckt en getrippelcheckt moest worden op eindmontage. En dan kukelde de ico-toren met GPS en roadbook er als nog af en moest Willy van Wessel niet checken of "den Frans" de verantwoordelijke monteur niet wou bodychecken ;) Weinig verrassend dat aan die werkrelatie een eind kwam.
http://www.youtube.com/watch?v=W_wb3wZ7wV0
Bij de auto's hadden Mini Xraid en Hummer vorig jaar een duel dat zo hoog opliep dat de ASO een diskwalificatie uitdeelde aan Robby Gordon wegens een "illegale pk-boost" in het bandenaflaatsysteem. Dat Gordon daarna evengoed nog een etappe won maakte niet uit, dat Peterhansel zelf vuile handen kreeg toen hij een motard aanreed maakte niet uit (http://www.youtube.com/watch?v=sVdYs3sXVw8). Helaas betaalt München veel mee aan de rekeningen van Eurosport, dus we zullen wel veel van ze kunnen "genieten". Gordon heeft in ieder geval een extra sponsor gevonden voor zijn knaloranje gevaarte: het Italiaanse lijmbedrijf en voormalig wielersponsor MAPEI
http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/c0.0.403.403/p403x403/15978_574052692609979_71975424_n.jpg
Hij krijgt alleen wel concurrentie in zijn eigen open klasse. Fransman Eric Vigouroux probeert opnieuw de Dakar met een Chevy Protruck uit te rijden en Nasser Al-Attiyah heeft zijn oude lievelingsvijand Carlos Sainz als teamgenoot aangetrokken in een zelfbouwproject. De Red Bull Qatar Buggy lijkt m.i. nog het meest op een CORR - truck met steviger beplating en een Corvette-V8 aan boord.
http://www.youtube.com/watch?v=aiv2TsvmZCk
Team Riwald en Erik van Loon hebben de oude fabrieks-mitsubishi's behoorlijk op de schop genomen. Het zijn ook geen Mitsu's meer officieel, want de motor is een zgn. "Henry Rally X Country Ford V8". Kortweg HRX Ford (http://imageshack.us/a/img21/8281/dakar2013.jpg). Erik Wevers, Bernard ten Brinke, Gert Huzink rijden er mee voor Riwald, Erik van Loon is klantenrijder. Peter van Merksteijn heeft bij Overdrive Toyota aangeklopt voor een auto, Tim Coronel heeft het electrisch rijden geditched en start in een Suzuki buggy van Team Maxxis (Jurgen vd Goorbergh rijdt in de andere, Kees Koolen wijkt uit naar de quads. Meest opvallende karretje dat van de boot afrolde: deze Smart Polaris Xp900 (http://imga.automoto.it/static/upload/sma/0033/smart-dakar-2013-3.jpg):
Bij de Trucks hopen we op een herhaling van vorig jaar toen De Rooy Iveco's 1e en 2e werden en er geen enkele truck van het team uitviel. Gerard de Rooy start opnieuw in de Torpedo, voor Stacey, Biasion, Rene Kuipers en Jo Adua staan er Trakkers beschikbaar. Kamaz heeft nog hetzelfde team als vorig jaar, Tatra gek genoeg ook. Ales Loprais hád namelijk een contract bij MAN, dat werd ontbonden na de Silkway rally omdat Loprais geen zekerheid had zijn persoonlijke sponsor te behouden; hij kon het afkopen omdat er eindelijk verzekeringsgeld was uitgekeerd vanwege de crash met die lelijke Tatra Jamal begin 2012. Loprais start nu in een "gewone" T815 truck waar hij al meerdere dienstjaren ervaring mee heeft. Voor het eerst doet er ook een Nl'er mee voor de Tsjechen. Tatra heeft sinds een tijdje een samenwerkingsverband met .... DAF gesloten! Men speelde al een tijd met het idee om de bijna onverwoestbare chassis' van een T815 te koppelen aan een Daf-opbouw en motor. Het resultaat is een Tatra Phoenix en Marcel Schoo mag ermee voor rijdend laboratorium spelen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UydI43vsoio
der lickmeister
26 december 2012, 20:58
Ik zal er deze keer niet bij zijn i.v.m. Budget blijft deze dure first mechanic zu hause im deutsland, de rally via tv volgen is voormij geen optie
Zonder mij zullen ze de finish waarschijnlijk niet halen,daar deze auto er al een jaar staat en ze ermee argentijns kampioenschap mee hebben gewonnen
Wat betekend zonder goede back-up en service, finish een lange zware weg te gaan zie resultaat vorig jaar met goede service 2 keer over de kop geslagen en toch de finish gehaald, zie YouTube sisterna
der lickmeister
26 december 2012, 21:14
Na vele jaren van pech en een smerige streek van BMW afgelopen Dakar vlak ik Gordon niet uit om als 1e te eindigen, we zullen als eerste zijn spectaculaire podiumstart zien
Nibor76
26 december 2012, 23:08
Ik moet het weer 'leren' kijken.
Keek altijd al als klein jochie samen met mijn vader over die machtige auto's, motoren en vrachtwagens.
Vooral pa de rooy die in zijn zondagse pak achter het stuur zat met zijn zware gauloises in z'n bek, wat een baas was dat toch, je kon hem niet verstaan maar wat een passie zat daarin.
Nee ik ben het een beetje kwijtgeraakt toen de FIA met die homologatie eisen team de Rooy begon te piepelen en dat ze toen echt Afrika verlieten omwille van de al dan niet onveilige situatie daar.
Ook de sponsorkaravaan van RTL7 trekt me niet.
Ook al rij je als Nederlander in de top mee als je niet betaald voor interviewtjes kom je niet in beeld ook terwijl nummer 100 nog wat betaald en die zie je wel elke dag in beeld met specials en weet ik veel wat.
Gelukkig is daar eurosport.
Ik vind die mini's wel cool dat ze meedoen.
Die Hummer vind ik dan weer helemaal niks en wat me ook tegenstaat is dat ze zich geen moer aantrekken van sentinel en kachelen gewoon langs ploeterende motorrijders/quads.
Nee wat een drama en toch ga ik deze editie wel weer volgen, vooral voor de chica's aan de kant van de 'weg'.
http://www.maxxisglobal.com/content/bin/images/large/img_1562.jpg
Ricardo Banana
27 december 2012, 18:22
Ik zal er deze keer niet bij zijn i.v.m. Budget blijft deze dure first mechanic zu hause im deutsland, de rally via tv volgen is voormij geen optie
Zonder mij zullen ze de finish waarschijnlijk niet halen,daar deze auto er al een jaar staat en ze ermee argentijns kampioenschap mee hebben gewonnen
Wat betekend zonder goede back-up en service, finish een lange zware weg te gaan zie resultaat vorig jaar met goede service 2 keer over de kop geslagen en toch de finish gehaald, zie YouTube sisterna
Oh dan zal PT Xanten wel een winstwaarschuwing hebben gekregen van jouw
Sphinx
2 januari 2013, 14:39
Bernard ten Brinke heeft besloten niet naar Lima af te reizen. De kopman van het Riwald team blijft thuis ivm de slechte gezondheidssituatie van zijn moeder. Jammer, edoch heel begrijpelijk.
Bij de quads was deze racebeer nog iemand vergeten: Sebastien Husseini woont al zijn hele leven in Dubai, maar heeft wel een Nederlands paspoort. Hij is op een UAE-licentie ingeschreven en doet mee als teamgenoot van Kees Koolen.
http://www.autosportnieuws.be/nieuwsfotos/sebastian_husseini_maxxis_dakar_team_2013_vertrek. jpg
Inmiddels heeft Robby Gordon al lekker de toon gezet voor de komende dagen. Zijn voormalig teamgenoot Nasser Al-Attiyah kreeg een flinke veeg uit de pan, waarbij eerder de auto het moest ontgelden dan de Qatari zelf:
"Hoe meer ik lees over Nasser, des te duidelijker wordt het dat hij er geen moer van begrijpt. En hoe meer ik lees, hoe harder ik moet lachen. Ik ben nog steeds kwaad op mijzelf dat ik hem in de Hummer heb laten rijden. Hij was het niet waard. Zijn lelijke kleine buggy kan onmogelijk 500 kg lichter zijn dan de Hummer. BUGLY heeft zes banden die hetzelfde wegen, maar wielen die zwaarder zijn (340 kg), waarvoor ook weer zwaardere en stevigere draagarmen nodig zijn.
Het heeft dezelfde Chevy-motor met 75 pk minder, maar met hetzelfde gewicht. Vier extra schokdempers, acht in totaal, die per stuk hetzelfde wegen als die op de Hummer. En die heeft er maar vier. Hij heeft nog steeds 380+ liter brandstof nodig, ruim 300 kg. Zijn versnellingsbak is 11 kg lichter en ook minder stevig, maar de rest van de aandrijving zal hetzelfde zijn. De body zou lichter kunnen zijn, wat ik betwijfel, maar als hij achteruit rijdt lijkt het net de voorkant van een Dodge pickup truck."
Uitgerekend Al-Attiyah's teamgenoot Carlos Sainz lijkt het met Gordon eens te zijn. De Spanjaard was ontevreden na een paar slecht verlopen tests en een probleem in het koelsysteem:
"Ik zou vier dagen hebben moeten testen bij de laatste sessie, maar in plaats daarvan werd het maar één dag. We dachten te weten wat het koelprobleem veroorzaakte, maar het bleek wat anders te zijn. We hebben geen idee wat we kunnen verwachten. We zullen het zien tijdens de eerste proef."
Ricardo Banana
5 januari 2013, 12:10
Maxxis Dakar Team zonder problemen door de keuring
Lima 4 januari 2013 – De papieren zijn binnen, de bandjes om de polsen, Dakar 2013 kan beginnen. Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft de keuring goed doorstaan en is klaar om zaterdag 5 januari van start te gaan. Mede door de goede voorbereiding van het team was de keuring van de voertuigen een formaliteit. De Unimog van Kornelis Offringa en Rob van Pelt kwam fluitend door de keuring zodat ook de snelle assistentie een feit was.
De technische keuring van de voertuigen is vaak een tijdrovende en saaie bedoening. Het is wachten op de stempeltjes en handtekeningen van de officials van de A.S.O. Ook de papieren van de coureurs worden gecheckt en als alles in orde is krijgen ze het felbegeerde polsbandje. Daarna is het wachten totdat de voertuigen gekeurd zijn. Dankzij de goede voorbereidingen van de monteurs verliep de keuring voorspoedig en zonder problemen.
#354 Tim Coronel was blij na afloop van de keuring en kan niet wachten om van start te gaan. “Super! We zijn door de keuring. Nu kan Dakar 2013 eindelijk beginnen. Vrijdag nog wat laatste dingen checken en dan is het zaterdag Dakar time!”, aldus een enthousiaste Coronel.
#375 Jurgen van den Goorbergh kan niet wachten om van start te gaan komende zaterdag. “Iedereen kwam gemakkelijk door de keuring. Complimenten aan de monteurs. Het befaamde en begeerde bandje zit weer om mijn pols. Ik ben blij met de buggy en het team en ben er klaar voor.”
#257 Voor Kees Koolen zal Dakar 2013 een nieuw avontuur worden. Koolen start dit jaar met een quad en is er op gebrand om de finish te halen. Ook de quads kwamen zonder problemen door de keuring en zijn klaar om op 5 januari van start te gaan. “Prachtig dit allemaal, beide quads en buggy’s zonder problemen door de keuring. Van mij mag het allemaal beginnen. Ik heb er zin in!”
#265 Sebastian Husseini voegde zich woensdag bij de groep en maakte voor het eerst kennis met het complete team. “Het voelt erg goed om deel uit te maken van zo’n professioneel en goed georganiseerd team. We hebben de laatste voorbereidingen gedaan aan de quads en nu de keuring een feit is komt de start dichterbij.”
#541 Kornelis Offringa en Rob van Pelt zullen met de wendbare Unimog een belangrijke rol gaan spelen binnen het team. Mochten er onderweg onverhoopt problemen optreden dan is de snelle assistentie van groot belang. De Unimog kwam ook dit jaar weer probleemloos door de keuring en de heren zijn klaar voor een nieuw avontuur. “De Unimog is er klaar voor. Alle reserve onderdelen zitten op hun plaats en de keuring ging erg snel. Wij, de snelle ANWB, zijn er klaar voor”, aldus Offringa na de keuring.
Zaterdag 5 januari staat de officiële start op het programma waarna de deelnemers een lange verbinding voor de boeg hebben. Een korte maarpittige etappe zal voor de startvolgorde van de tweede dag gaan zorgen.
Sphinx
5 januari 2013, 23:06
De dakar is vandaag afgetrapt met een showstart, 250km verbinding en een kort sprintje rond Pisco. Bij de motoren liet Frans Verhoeven zich goed zien met een tweede plaats achter de Chileen Lopez, die nét een tel sneller terug was van het rondje. Topfavoriet Despres komt op vijf uit, achter twee Chilenen en voor zijn landgenoot Casteu. Bij de quads viel Team Maxxis positief op met een tweede plek voor Seb Husseini achter Ignacio Flores, die in eigen land een stage wint, Kees Koolen kwam als vijfde terug in Pisco. Favoriet Marcos Patronelli werd als derde afgevlagd.
Bij de auto's domineerden de buggy's. De Demon Jefferies Special Buggys van Sainz en Al-Attiyah legden het korte rondje als 1e en 3e af. Lucio Alvarez wist zich in de Overdrive Toyota er als tweede nog tussen te wringen. Guirlain Chicerit en Ronan Chabot deden ook lekker mee in de SMG Buggy's; Chicerit was zelfs even snel als Al-Attiyah, Chabot kwam op vijf uit. De Mini's kwamen als 6e (Peterhansel), 7e (Novitsky) en 8e (Holowczyc) binnen in exact dezelfde tijd: 8m34s. Voor Robby Gordon verliep de eerste dag slecht. Na al zijn botte commentaren en showgedrag viel de Hummer stil op de sprint met technische problemen (beter gezegd: hij bleef steken op een duin). Gordon verloor in totaal 10 minuten en is al meteen op achtervolgen aangewezen. Beste Nederlander was Peter van Merksteijn als 14e, Erik Wevers werd 22e, Erik van Loon 31e. De Suzuki buggy's van Maxxis hadden op de verbindingsrit problemen met de brandstoftoevoer en verloren veel tijd: 129e en 137e
Bij de trucks zijn er 23 van de 60 binnen. Gerard de Rooy pakt meteen een overwinning met 16 tellen op Hans Stacey. Ales Loprais is derde op 25 tellen, voor Van Vliet, Nikolaev en Versluis.
der lickmeister
6 januari 2013, 02:50
nog even afwachten bij de trucks tot de echte stages komen,er kan er dan nog een voor een verrasing zorgen ik vlak
matias behringer zeker niet uit met zijn nieuwe mann wat ik gehoord heb zal het een v10 twin turbo zijn ,en rijden kan hij wel,
klassering ligt mede aan het resultaat van de auto van kahle daar hij snelle assistentie is
verder weinig verrassend de echte coureurs en monteurs sparen hun materiaal en conditie over een dag of 4 zal de karavaan al aardig uitgedund zijn ,vermoeidheid en navigatie en materiaalpech,het echte werk begint dus naar de rustdag ,veel hangt af van de goede backup
het begint eigenlijk al in de werkplaats om allles in nieuwstaat te maken en te verbeteren ,en zeker de goede zaken van de concurentie
van vorig jaar in acht te nemen,het zijn maar kleine dingen maar oh zo belangrijk . bijvoorbeeld hoe snel kun je bij het hulpmateriaal terrecht bedoel ik niet banden mee dat is snel voor elkaar,bij onze buggy is dat een soort ehbo koffer voor de auto ,bij een kapotte oliekoeler de slangen doorverbinden met nippel wie er langs hangt aan tyrap,ook zeer belangrijk is waar niet iedereen aan denkt dubbele wheelspeedsensors de 1 links en de ander rechts,en de kabelboom zo aan te passen dat je aan 1 sensor genoeg hebt en zo kunt overschakelen naar een andere speedsenor,ook materiaalpech mag niet vergeten worden zoals reserve draagarmkogels ,en zeer belangrijk vergeet niet diverse sensoren,voor een zware crasch diverse sjorbanden
der lickmeister
6 januari 2013, 03:32
Maxxis Dakar Team zonder problemen door de keuring
Lima 4 januari 2013 – De papieren zijn binnen, de bandjes om de polsen, Dakar 2013 kan beginnen. Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft de keuring goed doorstaan en is klaar om zaterdag 5 januari van start te gaan. Mede door de goede voorbereiding van het team was de keuring van de voertuigen een formaliteit. De Unimog van Kornelis Offringa en Rob van Pelt kwam fluitend door de keuring zodat ook de snelle assistentie een feit was.
De technische keuring van de voertuigen is vaak een tijdrovende en saaie bedoening. Het is wachten op de stempeltjes en handtekeningen van de officials van de A.S.O. Ook de papieren van de coureurs worden gecheckt en als alles in orde is krijgen ze het felbegeerde polsbandje. Daarna is het wachten totdat de voertuigen gekeurd zijn. Dankzij de goede voorbereidingen van de monteurs verliep de keuring voorspoedig en zonder problemen.
#354 Tim Coronel was blij na afloop van de keuring en kan niet wachten om van start te gaan. “Super! We zijn door de keuring. Nu kan Dakar 2013 eindelijk beginnen. Vrijdag nog wat laatste dingen checken en dan is het zaterdag Dakar time!”, aldus een enthousiaste Coronel.
#375 Jurgen van den Goorbergh kan niet wachten om van start te gaan komende zaterdag. “Iedereen kwam gemakkelijk door de keuring. Complimenten aan de monteurs. Het befaamde en begeerde bandje zit weer om mijn pols. Ik ben blij met de buggy en het team en ben er klaar voor.”
#257 Voor Kees Koolen zal Dakar 2013 een nieuw avontuur worden. Koolen start dit jaar met een quad en is er op gebrand om de finish te halen. Ook de quads kwamen zonder problemen door de keuring en zijn klaar om op 5 januari van start te gaan. “Prachtig dit allemaal, beide quads en buggy’s zonder problemen door de keuring. Van mij mag het allemaal beginnen. Ik heb er zin in!”
#265 Sebastian Husseini voegde zich woensdag bij de groep en maakte voor het eerst kennis met het complete team. “Het voelt erg goed om deel uit te maken van zo’n professioneel en goed georganiseerd team. We hebben de laatste voorbereidingen gedaan aan de quads en nu de keuring een feit is komt de start dichterbij.”
#541 Kornelis Offringa en Rob van Pelt zullen met de wendbare Unimog een belangrijke rol gaan spelen binnen het team. Mochten er onderweg onverhoopt problemen optreden dan is de snelle assistentie van groot belang. De Unimog kwam ook dit jaar weer probleemloos door de keuring en de heren zijn klaar voor een nieuw avontuur. “De Unimog is er klaar voor. Alle reserve onderdelen zitten op hun plaats en de keuring ging erg snel. Wij, de snelle ANWB, zijn er klaar voor”, aldus Offringa na de keuring.
Zaterdag 5 januari staat de officiële start op het programma waarna de deelnemers een lange verbinding voor de boeg hebben. Een korte maarpittige etappe zal voor de startvolgorde van de tweede dag gaan zorgen.die stempells geven dat is een tijdrovend werk maar stelt niks voor echter wel de keuring ze kijken naar alles met name certificaat van de auto,tankgeldigheidsduur,inclusief fia
vulopening 500 euro voor stom klepje,wagenpaspoort,noodpakket ,gevarendriehoek ,gele hesjes 2 stuks,geldigheidsduur stoelen ,idem dito voor de gordels ,brandblussers op datum en automatische op test,elecktrische hoofdstroom uitschakelbaar,uittrappen ruiten i.v.m. nood
Sphinx
6 januari 2013, 11:06
het begint eigenlijk al in de werkplaats om allles in nieuwstaat te maken en te verbeteren ,en zeker de goede zaken van de concurentie
van vorig jaar in acht te nemen,het zijn maar kleine dingen maar oh zo belangrijk .
Vraag dat maar aan X-dakar. Die hadden vorig jaar de trucks van Vd Bosch, Timmermans en vd Heuvel lichter gemaakt om ze makkelijker door de duinen te krijgen, maar voor ze bij de duinen aankwamen waren ze al half uit elkaar gerammeld omdat de lichtere materialen de belasting niet aankonden.
Voor Marcel Schoo en Robby Gordon zal het vandaag aanpoten worden. Beiden bleven steken in het zand rond Pisco en Gordon had naar nu blijkt daar bovenop ook problemen met de versnellingsbak. De Hummer vertrekt vandaag met 30 minuten achterstand op de eerste auto (de Demon- buggy van Sainz) en Schoo kan pas een uur na Gerard de Rooy van start
Ricardo Banana
6 januari 2013, 11:41
Maxxis Dakar Team: “De kop is er af”
Pisco 5 januari 2013 – Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft de eerste dag van Dakar 2013 op een goede manier afgesloten. Sebastian Husseini liet zien dat hij uit het juiste racehout gesneden is en finishte de eerste korte proef rondom Pisco op een mooie 2de plaats. Ook Kees Koolen was goed onderweg en finishte als vijfde. De beide buggy’s hadden tijdens de verbinding wat problemen met de brandstoftoevoer, maar wisten beiden de finish te bereiken. Kornelis Offringa en Rob van Pelt reden de Unimog probleemloos naar de finish.
Beide Maxxis Dakar Team quads in de top vijf
De quads waren vandaag het eerst aan de beurt en reden al vroeg in de ochtend over het startpodium in Lima. Aangemoedigd door de vele fans begonnen zij aan de 250 kilometer lange verbindingsroute naar de eerste stage van 2013 rondom Pisco. De 13 kilometer korte proef was meer een formaliteit, maar was belangrijk voor de startpositie voor de etappe van zondag. Sebastian Husseini debuteerde sterk en pakte een fantastische tweede plaats, maar ook Kees Koolen liet zien dat de Maxxis Dakar Team quad snel was. Koolen finishte de eerste etappe op een mooie vijfde plaats.
Problemen voor de Buggy’s
Tegen de middag was het de beurt aan Tim Coronel en Jurgen van den Goorbergh om over het startpodium te rijden. Het massaal toegestroomde publiek liet een grote indruk achter bij beide rijders en vol goede moed begonnen zij aan de 250 kilometer lange verbindingsroute. Na een aantal kilometer gereden te hebben viel de buggy van Coronel stil. Niet veel later reed hij weer, maar de buggy bleef haperen. Ook van den Goorbergh had problemen met de buggy tijdens de verbindingsroute en kwam daardoor te laat bij de start aan. Het probleem bleek hem in de brandstoftoevoer te zitten. Zowel Coronel als van den Goorbergh haalde de finish uiteindelijk wel, maar verloren helaas veel tijd.
Na de finish werd de tijd van Jurgen van den Goorbergh gecorrigeerd. Vanwege de chaos bij de start kreeg iedereen die te laat gestart was aftrek van minuten. Van den Goorbergh finishte zo als 43ste. Tim Coronel had de pech dat hij niet gewacht had totdat het probleem verholpen was en ging op tijd van start. Helaas kwam hij op de proef stil te staan en finishte als 142ste.
Offringa en van Pelt zonder problemen naar de finish
Kornelis Offringa en Rob van Pelt waren met de Unimog de laatste van het team die van start mochten gaan. Na een probleemloze verbindingsroute kwam de Maxxis Dakar Team equipe aan bij de start van de proef. Na wat oponthoud konden dan ook eindelijk de trucks beginnen aan de eerste proef van Dakar 2013. Offringa en van Pelt nemen geen risico en sluiten de eerste proef af op een keurige voorlopig 46ste plaats.
Opa57
6 januari 2013, 12:27
Ook hier lees ik nooit iets over het Finstrall team van o a Johan Elferink. Klopt dat hij zelfs vorig jaar, ondanks een fantastische klassering, nagenoeg niet in beeld kwam.
Is deze sport, zonder extra geld te schuiven aan de media, zo oneerlijk geworden? Graag reactie(s) over oorzaak en gevolg, m n voor de Finstrall ploeg !!
der lickmeister
6 januari 2013, 16:37
Ook hier lees ik nooit iets over het Finstrall team van o a Johan Elferink. Klopt dat hij zelfs vorig jaar, ondanks een fantastische klassering, nagenoeg niet in beeld kwam.
Is deze sport, zonder extra geld te schuiven aan de media, zo oneerlijk geworden? Graag reactie(s) over oorzaak en gevolg, m n voor de Finstrall ploeg !!als je genoeg betaald kom je in beeld,echter Johan is verstandig en investeert in materiaal en team
Goedemorgenallemaal
6 januari 2013, 16:45
Is deze sport, zonder extra geld te schuiven aan de media, zo oneerlijk geworden? Graag reactie(s) over oorzaak en gevolg, m n voor de Finstrall ploeg !!
Of de sport oneerlijk geworden is weet ik niet maar de grote berdijven willen graag gezien worden en betalen daarvoor ook aan de media. Hetligt niet alleen aan de ASO/Dakar organisatie asl zullen die ook wel meer aandacht geven aan de grote namen (onder het mom van "we geven meer aandacht aan de snelleren want dat is nteressanter"), het ligt ook, en vooral aan de commerciel mediabedrijven die dit spektakel volgen. Wie kent de naam van deelnemer(motor) Henno van Bergeijk? Nummer 93.
Die heeft in 2006 v voor het eerst mee gedaan en uitgereden. Niet in een luxe team maar zoals vroeger, en op een antieke motor, de Yamaha XT500. De motor waarmee de eerste Dakars werden gereden. Dus bijna geen sponsoren. Hij werd zo heel af en toe genoemd en bij de finish in Dakar kon er bij de heer O.Mol zowaar een shot van hem op de TV komen. Ja toen kon er gezegd worden dat hij misschien wel de grootste held van die Dakar was maar waarom, als het zo´n held is, dan geen aandacht voordat ie over de finish kwam? Inderdaad, geen grote sponsoren.
En als de Rooy, of de bedrijven achter hem, niets aan de media doen, dan kan ie nog wel winnen met twee vingers in zijn neusgaten ( niet verstandig op die bobbels maar dat terzijde) maar dan komt ook hij bijna niet op de commerciele TV.
Sphinx
6 januari 2013, 17:24
Wie kent de naam van deelnemer(motor) Henno van Bergeijk? Nummer 93.
Ik dus, maar dat kan ook wel komen omdat hij bij Eurosport toen wel aardig wat bekijks trok en ik nooit naar de RTL GP verslagen kijk, waar alleen diegenen in beeld komen die zendtijd kopen. Trouwens de geschiedenis herhaalt zich, Henno werd gisteren nog door Carlton Kirby genoemd als "vermoedelijke inspiratie" voor een Argentijn die dit jaar op een Bultaco Pursang uit 1970 aan de start staat
http://www.dakar.com/PHOTOS/DAK/2013/vehicules/_DAK_2013_169V_1.JPG
Sphinx
6 januari 2013, 22:24
Vandaag geen lousy sprintrace, maar 242 km special stage met veel duinen en mul zand. En ook een paar navigatiefouten. Bij km 75 moest een fors duin beklommen worden volgens het roadbook, maar volgens Frans Verhoeven lag het waypoint uiteindelijk een km náást die duin. Daardoor moesten de vroege starters gaan zoeken en kwam de tweede groep snel aansluiten. Juan Barreda was op zijn Husqvarna het snelste terug in Pisco, Juan Pedrero werd op zijn KTM tweede, nieuwkomer Matt Fish was derde op de tweede Husqvarna. Despres, Verhoeven en Lopez verloren aardig wat tijd door dat gezoek en vielen terug naar respectievelijk 12, 21 en 29. In de stand is Barreda ook leider voor Ruben Faria en Pedrero. Despres is nog steeds vijfde, Verhoeven is beste Nederlander op 18, Knuiman staat 25e, HJ Liefhebber 40e. Henno van Bergeijk deed het niet onaardig met een 47e plaats en 49e overall. Hij rijdt trouwens op een Husaberg dit jaar, toch iets moderner dan die oude XT500
http://www.dakar.com/PHOTOS/DAK/2013/vehicules/_DAK_2013_093V_1.JPG
Bij de quads pakte Patronelli zijn reeks overwinningen weer op door de ronde rond Pisco als snelste af te leggen. Seb Husseini ging opnieuw goed mee, hoewel hij me even liet schrikken omdat hij nergens in de WP's opdook. Pas bij de stempelpost stond hij ineens derde achter Patronelli en Maffay. Aan de streep moest Husseini 1m06s toegeven op de Argentijn. Ignacio Casale werd derde, Maffay uiteindelijk vierde. Kees Koolen kwam als 14e binnen, Alex Brusselers viel uit met een gebroken schouderblad. Patronelli is nu ook leider in de stand, voor Husseini en Casale. Koolen staat 11e.
http://www.enduro.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013pb_Quadlima.jpg
Bij de auto's ook navigatieproblemen. Sainz en Al-Attiyah vertrokken snel, maar de Spanjaar verdwaalde na 50km en de Qatari bij Duin 75, waar ook de eerste motoren hadden staan klunzen. Chicherit nam in de SMG buggy de fakkel over, maar helaas kreeg hij een lekke band en verloor zoveel tijd dat hij pas als twintigste binnen was. Mini en Toyota konden profiteren en Peterhansel en De Villiers kwamen als 1e en 2e aan de finish. Ronan Chabot was derde in de tweede SMG, Sainz en Al-Attiyah strandden op 11 en 19. Beste NL'er opnieuw Erik Wevers op 16, van Merksteijn 19e en van Loon 28e. Jurgen vd Goorbergh leek net als teamgenoot Husseini bij de quads van de aardbodem verdwenen, maar ook bij hem was de transponder kaduuk. Beide Maxxis Buggys zijn binnen als 46e (Coronel) en 51e (VDG). Gert Huzink heeft zich vastgereden en staat nog in de duinen te scheppen. In de stand is Peterhansel ook leider geworden voor De Villiers en Chabot. Al-Attiyah is zesde en Sainz is nu 11e. Wevers staat op een 16e plek, van Merksteijn 18e. Showman Gordon eindigde de dag als 13e en heeft nu 49 minuten achterstand op de kop (29e)
http://trackdaymotorsports.com/wp-content/uploads/2012/12/650_1000_gal-1949890.jpg
Bij de trucks leek Hans Stacey de etappe te winnen, maar net als vorig jaar sloeg de pechduivel toen. Na WP6 ging de Iveco op zijn kant en het duurde 25 minuten om de wagen op zijn wielen te zetten. Tegen die tijd was Gerard de Rooy al voor de tweede keer succesvol en klopte de Tatra van Loprais en zijn teamgenoot Biasion. Voorlopig is Tatra ook de gevaarlijkste concurrent, want de Kamazki's hadden het niet makkelijk op deze technische route. Nikolaev ging nog het best met een 5e plek, maar Mardeev, Ardavikus en Karginov verloren veel tijd, Karginov zelfs bijna 90 minuten. Opvallend is het goede rijden van semi-amateurs Peter Verluis en Martin vd Brink, die als 5e en 10e binnenkwamen. Johan Elfrink moest laat starten vandaag en is nog bezig; de kleine Axor lag bij WP6 22e, sneller dan o.a. de Kamazki's van Mardeev en Karginov.
http://www.ledakar.com/upload/content/news_257_3vbmrchqmgp39vdg.jpg
Goedemorgenallemaal
6 januari 2013, 22:34
Hoe was het ook alweer?
Tata = India, Tatra iets Oost Europees... Toch?
Sphinx
6 januari 2013, 22:51
TATA Steel is een Indiase Multinational, met vooral staalbouw en ook een autodivisie
Tatra is een van de oudere automerken in Europa, in 1850 gesticht in Tsjechië. Sinds de communisten het daar voor het zeggen kregen, richtte men zich vooral meer op de truck-divisie, die het nu ook nog best goed doet en een joint venture is aangegaan met DAF en PACCar (dat 19% van de aandelen in handen heeft)
Big30
7 januari 2013, 00:08
Ik begrijp de kritiek op RTL7 eigenlijk niet zo. Net gekeken en ik zie gewoon een leuk gepresenteerd, vlot en althans wat mij betreft een informatief programma. Maar dat zal denk ik komen omdat ik de Dakar niet zo intensief volg en mijn belangrijkste bron van info dat is wat Sphinx hier schrijft, zo ben ik meteen weer helemaal bij en mis helemaal niets!
Thxs reesbeer voor je mooie berichtjes :freu:!
Tata is geen kleine jongen. Zoek het maar eens op, meende me al te herinneren dat ze Jaguar hadden overgenomen en ook iets van een "kleine goedkope auto" produceerden voor de lokale Markt in India. Even opgezocht en dat is dus de nano car, zou het geen auto willen noemen :tongue:, maar het heeft wel 4 wielen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tata_Nano
Besteedde Topgear daar ook niet al aandacht aan, iets met een heuvel klim waar dat karretje aan meedeed???
Jan_Wandelaar
7 januari 2013, 01:07
Ik begrijp de kritiek op RTL7 eigenlijk niet zo.
Kom nou, Big, je weet toch wel wanneer je naar misleiding zit te kijken. Een autoprogramma doen ze voorkomen als serieuze autojournalistiek, terwijl het gewoon product placement is.
Hetzelfde met Dakar: ze doen het voorkomen als serieuze sportjournalistiek, maar het is gewoon verkapte reclame-zendtijd.
Een auto of een bepaald merk winterbanden die bij RTL Autowereld de hemel in geprezen word is niet het resultaat van de kwaliteit van het product, maar van het bedrag dat de producent van het product aan RTL geschoven heeft.
De coureurs komen niet bij RTL in beeld vanwege een heroische prestatie die dag, maar vanwege het bedrag dat een sponsor aan RTL geschoven heeft.
Dat is op zich allemaal niet erg. Het zou alleen een stuk eerlijker zijn wanneer RTL voortdurend boven in beeld de tekst "dit programma bestaat voor 99% uit gesponsorde onderdelen" zou laten scrollen. Het is de bewuste misleiding van RTL7 die de oorzaak is van de kritiek.
J.W.
Sphinx
7 januari 2013, 22:52
Het lijkt een vloek om vroeg te starten deze dakar, want iedereen die in de top5 van de lijsten mag vertrekken komt iets tegen. Bij de motoren waren o.a. Faria, Pedrero, Fish en Barreda de sjaak en liepen of tegen navigatieproblemen of tegen pech aan. Ook het Honda-fabrieksteam mag nog eens terug naar de tekentafel, Helder Rodrigues én Johnny Campbell kregen oververhitte benzine. Campbell verloor zoveel tijd dat zijn klassement op zeep is. Winnaar vandaag is opnieuw Chaleco Lopez op zijn privé-KTM, voor Gonçalves (Husqvarna) en Despres (KTM). Frans Verhoeven ging goed mee ondanks een nare val die zijn roadbook en transponder beschadigde (hij verdween een paar keer van de irri-tracker) en kwam als 8e binnen. Knuiman en Liefhebber komen op hun standaard plaatsen in de top30 en top40 binnen, debutant Robert van Pelt (19j slechts) blijft het uitstekend doen en geeft maar een halfuur op de kop toe. Thomas de Bois was vanmorgen de tweede uitvaller, hij maakte een harde val gisteren en nadat de adrenaline was uitgewerkt verging hij van de rugpijn. Op last van de doktoren mocht hij niet meer starten. In de stand is Despres de leider voor Lopez en de constant rijdende Pal Anders Ullevalseter, die weliswaar in Kawa-groen rijdt, maar wel op een KTM. Verhoeven is netjes zevende, Knuiman 27e en Liefhebber 41e. Henno van Bergeijk is helaas na WP3 van de radar verdwenen, waarschijnlijk is zijn rally over.
http://static.blogo.it/twowheelsblog/dakar-2013-stage-1-01/70407-01-pal-anders-ullevalseter-nor-1024.jpg
Bij de quads opnieuw een overwinning voor Patronelli, die dit keer twee Polen achter zich aankreeg. Lukas Laskawiec werd 2e op 15 minuten na vanuit de achterhoede naar voren te rijden, Rafal Sonic (bijnaam The Hedgehog) werd 3e op 16 minuten. Frappant is dat beide Polen vorig jaar nog werden gediskwalifceerd voor de rally begon omdat hun quads 'teveel protoype' zouden zijn, en uit protest een tijdlang buiten mededinging meereden tot de ASO hen alsnog uit de race haalde. Seb Husseini begon slecht met een 31e tijd in de beginfase, maar kwam terug tot plek 6, al gaf hij wel twintig minuten toe op Patronelli. Hij is nog steeds 2e achter de Argentijn, maar de rest komt nu wel dichtbij. Kees Koolen staat na opnieuw een top15 finish 13e op meer dan een uur.
http://www.hindustantimes.com/Images/2012/1/d931b639-b027-42a3-a864-c618df40b6b6HiRes.JPG
Carlos Sainz kreeg van de raceleiding voor de start van de rit 21 minuten tijdverlies kwijtgescholden, nadat hij kon aantonen dat GPS problemen bij km 50 zijn problemen hadden veroorzaakt. Daardoor werd Peterhansel teruggezet naar plek 2, geen 60e ritoverwinning dus :asshole: Helaas was Sainz vandaag weer in de problemen, dit keer door een electrisch probleem aan zijn Demon Buggy. Het was vandaag een strijd tussen Chevrolet-buggy van verschillend allooi (de Hummer, de SMG's en de Demons hebben allen dezelfde Corvette V8 als basis genomen voor de aandrijving) en de Mini's. Na WP4 kwam Al-Attiyah aan de leiding te rijden en stond die niet meer af tot de finish. Gordon had weer een goede dag en moest maar 1m18s toegeven op de Qatari. Peterhansel (Mini) werd 3e, Lucio was na een sterk slot de snelste Overdrive Toyota. Giniel de Villiers kreeg net als Sainz gisteren met een haperend GPS-bereik te maken en moest toeschouwers naar de weg vragen. Voor twee man is Dakar 2013 na vandaag over: Peter van Merksteijn ging een paar keer over de kop met zijn Toyota en hoewel hij nog op assistentie wacht, lijkt de zaak verkeken. Ook Kristof Holowczyc crashte met zijn Mini en werd met nekklachten afgevoerd. Erik en Erik zijn opnieuw de beste NL'ers: Wevers werd 17e, Van Loon 24e. Vd Goorbergh gaat lekker in het single-seater klassement, want hij finishte in de top30 vandaag en is 31e algemeen, teamgenoot Coronel vinden we op 59 terug
http://www.rallye-magazin.de/fileadmin/content/sainz_al_attiyah_dakar_2013.jpg
Bij de trucks loopt Gerard de Rooy 3 op 3. De Brabander kwam in Nazca 1m24s sneller binnen dan Nikolaev's Kamaz, teamgenoot Biasion gaf 2m31s toe en Loprais 4m42s. Versluis en vd Brink gingen opnieuw goed mee in de top15 (5e en 11e), voor Hans Stacey lijkt het klassement om zeep. De Iveco liep vast in de duinen en moest door Rene Kuipers vlotgetrokken worden, wat 45 minuten kostte. De Rooy heeft nu 7 minuten voorsprong op Loprais, 13 minuten op Biasion en 21 minuten op Nikolaev. Versluis is ook algemeen vijfde op 28 minuten.
Johan Elfrink kwam gisteren laat binnen als 36e, maar ging dit keer vlotter door de duinen als 24e. Ook Marcel Schoo komt in de Tatra-Daf langzaam omhoog; gisteren startte de Fries zo laat dat hij niet eens geregistreerd werd door de irri-tracker. Aan de finish bleek Schoo toch een 22e tijd te hebben gereden, waardoor hij ineens 33 plaatsen goedmaakte. Het resultaat: een hogere startpositie en een 26e plaats vandaag.
https://twimg0-a.akamaihd.net/profile_images/2839163889/97969a7851c66fa87c51ad7ea1dba92e.jpeg
Goedemorgenallemaal
8 januari 2013, 11:21
. Henno van Bergeijk is helaas na WP3 van de radar verdwenen, waarschijnlijk is zijn rally over.
Helaas ja, gevallen en schouder uit de kom.
Henno is inderdaad helaas uit de Dakar, hij is halverwege de etappe vandaag gevallen en heeft daarbij zijn schouder uit de kom gehad. Helaas, want echt alles zat mee, de motor reed top, al het materiaal was optimaal en ook Henno zelf was ontspannen en heeft voor de val super gereden. Eén vervelend rotsblok versperde hem vandaag alleen de weg en daarbij is hij ongelukkig gevallen. Naast de ontwrichte schouder heeft hij verder gelukkig niets (zelfs de de motor is onbeschadigd), maar ook pech bij het vallen kan bij de Dakar je deel zijn! Hij maakt het verder goed en hij wil langs deze weg vast laten weten dat hij het ook heel vervelend vindt voor iedereen die hem heeft ondersteund in zijn weg hiernaartoe!! Maar hij heeft zijn zinnen alweer op 2014 gezet, Dakar is nog niet klaar met Henno!! Eerst goed herstellen! Nogmaals heel heel erg bedankt voor alle lieve berichten!!! Tot snel allemaal, gaan nu eerst terug naar Lima! Gr Team Henno. PS het is waarschijnlijk morgen op RTL.
http://www.hennovanbergeijk.com/dakar-finish-te-vroeg/
Een schouder uit de kom is gelukkig nog te overzien te midden van alle kwetsuren die je in de Dakar kan oplopen. En het is "gelukkig" wel zo serieus dat je later geen gevoel van "had ik echt niet door kunnen rijden?" krijgt.
Ricardo Banana
8 januari 2013, 11:35
Mooie resultaten voor Maxxis Super B Team
Nazca 7 januari 2013 – De derde etappe van Pisco naar Nazca was er wederom eentje die ertoe deed. Duinen, zand en stenen wisselden elkaar af en zorgde voor aardig wat verschuivingen in de klassementen. Het Maxxis Super B Team kwam ook tijdens de derde etappe weer goed voor de dag. Sebastian Husseini pakte voor de derde keer op rij een tweede plaats bij de quads, Kees Koolen reed een sterke etappe en Jurgen van den Goorbergh kwam als 26ste algemeen over de finish. De enige die wat problemen kende vandaag was Tim Coronel, maar ook hij finishte uiteindelijk op een keurige 69ste positie.
Verwarrend begin voor Husseini
Voor Sebastian Husseini begon de derde etappe wat verwarrend. Het roadbook gaf aan dat er op 4 kilometer op de proef een tankstop zou zijn. Daar aangekomen met een bijna lege tank werd hij door een marshal verteld dat hij bij de start had moeten tanken. Husseini reed terug naar de start en verloor daarbij 18 minuten. De snelle inwoner van Dubai begon aan een spectaculaire inhaalrace en wist als 6de de finish te bereiken. Na afloop van de stage ging Husseini verhaal halen bij de organisatie en het bleek dat er meerdere klachten waren binnengekomen. De organisatie gaf Sebastian de verloren 18 minuten terug waardoor hij voor de derde keer op rij een tweede plaats behaalde.
Solide etappe Kees Koolen
Kees Koolen reed ook tijdens de derde etappe een solide race. De korte en technische stukken in deze etappe lagen Koolen erg goed en dat betaalde zich weer uit in een mooi resultaat. Vooral het navigeren ligt Koolen wel en zonder al teveel problemen wist hij ook vandaag de finish weer te bereiken. Een 16de plaats was het resultaat na 243 kilometer aan getimede proef wat hem op een keurige 13de plaats algemeen brengt.
Knappe prestatie Jurgen van den Goorbergh
De derde etappe was de etappe van Jurgen van den Goorbergh. Na de problemen van de eerste etappes kon Jurgen eindelijk laten zien waartoe de Maxxis Super B Dakar Buggy´s in staat zijn. Met een mooie 26ste plaats was hij maar een kleine 4 minuten langzamer geweest dan de HRX Ford van Erik van Loon. Een prestatie van formaat en dat terwijl er zeker wel momentjes waren onderweg. De buggy hield zich goed en dat betaalde zich uit vandaag.
Probleemvolle etappe Tim Coronel
Voor Tim Coronel begon de derde etappe niet zoals verwacht. Al tijdens het begin van de proef verloor Coronel veel tijd nadat hij vast kwam te staan in het zand. Eenmaal weer onderweg viel de buggy regelmatig stil waardoor hij steeds weer achter een aantal trucks terecht kwam. Vanwege het vele stof reed Coronel ook nog eens twee banden lek op een aantal grote stenen. Ondanks deze problemen onderweg wist Coronel mooi op tijd de finish te halen en kwam hij op een voorlopige 69ste plaats over de finish. Op de verbinding richting het bivak viel de buggy wederom stil en zo kwam het dat Coronel hangend achter de truck van het X-Raid Mini / BMW Team binnen kwam.
Just another day at the office voor Offringa en van Pelt
Kornelis Offringa en Rob van Pelt hebben als snelle assistentie van het team nog niet in actie hoeven komen en dat terwijl de eerste dagen van Dakar 2013 als één van de zwaarste in tijden betiteld werden. De Maxxis Super B Team equipe kan hierdoor voorlopig zijn eigen rally rijden en dat geeft rust in de auto. De prestatie van Offringa en van Pelt zijn goed en ook zij komen iedere dag weer zonder grote problemen binnen. Voor de overige rijders van het team is het een geruststellend idee dat ze een betrouwbaar assistentie team achter zich hebben rijden die waar nodig de helpende hand kan bieden. Offringa en van Pelt reden ook vandaag weer een solide wedstrijd en finishte op een keurige (voorlopige) 42ste plaats in het klassement bij de trucks.
Sphinx
9 januari 2013, 00:41
Na de "ergs" van gisteren met hun mulle zand, vandaag de schitterende Dunas Grande richting Arequipa. Bij de motoren moest Despres vroeg starten vandaag, maar met Lopez voor hem, die slecht kan navigeren als er geen spoor is om te volgen, koos hij zijn eigen weg en wachtte rustig af. Juan Barreda profiteerde ervan en pakte weer een overwinning voor de Husky's. Zijn teamgenoten konden hem niet echt bijbenen, de Honda's van Rodrigues en Farres-Guell dan weer wel op 4 en 5. Yamaha plaatste echter een coup met Olivier Pain en David Casteu op 2 en 3. Het zure was dat Pain samen met Frans Verhoeven opreed, maar Frans viel stil met eein haperend blok. Hij kreeg gelukkig hulp van Michael Metge en na de motor uit elkaar te hebben gehaald bleek een los stekkertje in de benzinepomp het probleem :wand: Een klein lullig stekkertje kost hem dus 51 minuten tijdverlies en levert slechts een 53e plek op. Knuiman (29e) en Liefhebber (41e) gingen op het gemak en probeerden vooral uit de problemen te blijven, want met de hoge uitvalcijfers door valpartijen geen slecht idee blijkt. Ook Sten Knuiman, Henks broer, heeft moeten opgeven.
http://l1.yimg.com/bt/api/res/1.2/0X3iKOLerEAj0ZKOkpYzMQ--/YXBwaWQ9eW5ld3M7Y2g9MTYxOTtjcj0xO2N3PTI1OTQ7ZHg9MD tkeT0wO2ZpPXVsY3JvcDtoPTM5NDtxPTg1O3c9NjMw/http://media.zenfs.com/en_us/News/ap_webfeeds/f5a1f9a3bd20d900250f6a706700de29.jpg
Bij de quads dus geluk voor Husseini, die door teruggegeven tijd aan de start slechts 2 minuten achter Marcus Patronelli stond. De eerste waypoints vochten de twee een leuk duel uit, waarbij ze op WP3 zelfs gelijk lagen. Daarna reed Patronelli echter weg van Husseini en kwam met bijna 10 minuten voorsprong in Arequipa aan. Laskawiec en Sonic werden op een kwartier 3e en 4e, Kees Koolen weer keurig 14e. In de stand is Husseini de enige echte uitdager gebleken van Patronelli, hij staat op een dikke 14 minuten terwijl vanaf de nummer drie Sonic het verschil al boven het uur komt
http://3.bp.blogspot.com/-M8zEQ1THxZk/UOoTmuSgbnI/AAAAAAAAfUg/JFLuU7p0pns/s1600/Patronelli+Dakar+2013.jpg
Bij de auto drie man die hun klassement kunnen vergeten. Robby Gordon ging over de kop na 29 km en kwam als 91e op 5 uur binnen. Carlos Sainz kon zijn teruggegeven tijd van zondag weer inleveren omdat de ASO het besluit terugdraaide; de backup GPS zou wél hebben gewerkt en Sainz had die niet gecheckt. Vandaag stopte de Demon buggy drie keer met problemen, onder meer kokende benzine en later lekkende benzine. Uiteindelijk verliest de Spanjaard (43e) twee-en-een-half uur vandaag. Ook Lucio Alvarez is uitgespeeld vooraan: ophanging stuk, 67e vandaag en 3,5 uur verloren. De strijd voorin ging weer tussen Mini's en Buggy's. Chicherit, Peterhansel en Al-Attiyah lagen nooit meer dan 2,5 minuut uit elkaar en pas in het stuk tussen WP7 en de finish wist de Qatari zich los te rijden. De Demon Chevy was 36 tellen sneller dan de SMG Chevy, Peterhansel 3e op 1m17. De Villiers redde de eer voor Overdrive met een vierde plek. Beste NL'er opnieuw Erik Wevers (20e), die 16e staat in het klassement. Ook Gert Huzink ging goed; 23e net voor Van Loon, ondanks dat ie weer een paar keer vastliep. Peterhansel en Al-Attiyah staan 5 minuten uit elkaar, de rest volgt op minimaal een half uur.
http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Marc+Wams+2013+Dakar+Rally+Day+Two+unYGRaGwAqwl.jp g
Bij de trucks was het geluk voor Iveco even opgebruikt. Gerard de Rooy liep vast op een duin, werd er door Biasion uitgetrokken, verdwaalde, reed één keer lek, reed twee keer lek. Het kostte hem een halfuur en de leiding in het klassement. Biasion ging verder na Gerard te hebben geholpen, maar ging zelf hard van een duin af, waarna Jo Adua en Rene Kuipers hem te hulp kwamen. Hans Stacey kon aansluiten bij een armada van Tatra's en Kamazki's, waar uiteindelijk Aryat Mardeev de overwinning pakte voor Andrei Karginov. Stacey werd 3e voor Nikolaev, Kolomy en Loprais, die bijna het bivak niet had gehaald na een klapper die hem een kapotte voorophanging en een olielek opleverde. Ondanks dat is de Tsjech de nieuwe leider met slechts 56 tellen op De Rooy. Ook Nikolaev en Mardeev pakken vandaag tijd terug en rukken naar 3 en 4 op, Stacey is nu zesde.
Wat de overige truckers betreft, de meesten zijn nu binnen. Peter Versluis liep eerst net zo vast als De Rooy en ging op zijn kant in een poging eruit te komen. Van Vliet moest hem overeind zetten. Een heel konvooi Nl;se truckers vandaag in de top 20: Lammers (11e), Kuipers (12e), Schoo (14e), Van Vliet (15e), Van Eerd (16e) en Vd Bosch (16e) allen vlakbij elkaar. Timmermans (26e), Versluis (27e) en Elfrink (28e) iets verder achterin en terwijl deze racebeer zit te typen is Biasion net binnen, 5 uur achter de kop. Dat wordt sleutelen geblazen
http://www.infullgear.com/blog/wp-content/uploads/2013/01/dakar-2013-biasion-298x295.jpg
Ricardo Banana
9 januari 2013, 18:23
Loodzware 4de etappe voor Maxxis Super B Team
Arequipa 8 januari 2013 – De vierde etappe van Nazca naar Arequipa was een echt zware Dakar etappe. Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B kijkt met gemengde gevoelens terug op deze zware dag met successen voor Sebastian Husseini en Kees Koolen, maar problemen voor Jurgen van den Goorbergh en Tim Coronel. Husseini verstevigde zijn tweede positie in het klassement bij de quads terwijl Kees Koolen de aansluiting met de top 10 in zicht houdt. Jurgen van den Goorbergh en Tim Coronel kwamen pas vroeg in de ochtend aan in het bivak na elektronische problemen gehad te hebben. Kornelis Offringa en Rob van Pelt zorgden ervoor dat de beide buggy’s weer veilig in het bivak aankwamen.
Dakardebutant Sebastian Husseini (2de) heeft het naar zijn zin in de duinen van Peru. Na de eerste vier etappes staat de Maxxis Super B Team rijder op een stevige tweede plaats in het klassement bij de quads en strijdt hij dagelijks mee om de overwinning. Ook tijdens de zware 4de etappe kwam Husseini weer sterk voor de dag. Aan een mooi gevecht om de leiding kwam halverwege een einde doordat Husseini een lekke band kreeg en daarmee 10 minuten verloor. Toch wist de snelle Sebastian de schade beperkt te houden en als tweede de finish van de zware etappe te bereiken.
Kees Koolen (12de) maakte ook een goede dag mee. Koolen verraste de afgelopen dagen al door steeds rond de top 10 te finishen en ook de zware 4de etappe kwam Koolen zonder kleerscheuren door. Halverwege de proef dook de man uit Vorden zelfs even de top 10 in , maar wist deze mooie positie op de streep helaas niet vast te houden. Een mooie 12de plaats was het resultaat na de 289 kilometer lange etappe. Na een lange verbindingsroute kwam Koolen op tijd aan in het bivak om zich voor te bereiden op een nieuwe dag Dakar.
Jurgen van den Goorbergh startte de 4de etappe erg sterk. Bij het eerste Waypoint kwam van den Goorbergh als 19de voorbij en het leek weer een mooie dag te gaan worden. Helaas was de euforie van korte duur want niet veel later kreeg de buggy problemen en viel stil. Een niet goed werkende dynamo bleek het probleem te zijn en nadat het probleem was opgelost kon Van den Goorbergh, zei het met een grote achterstand, zijn weg weer vervolgen. Een mooi resultaat zat er niet meer in, maar de rit naar de finish van de etappe leek voorspoedig te verlopen. Vlak voor de finish kreeg Jurgen wederom problemen met zijn dynamo waardoor de buggy afsloeg. Na wat assistentie wist hij toch de finish te halen en kon hij beginnen aan de lange verbinding naar het bivak. Van den Goorbergh kwam vroeg in de morgen in het bivak aan waar de monteurs van het team er alles aan zullen doen om de buggy weer fris aan de start te krijgen.
Tim Coronel wist de vierde etappe ook niet zonder problemen af te sluiten. Na 31 kilometer proef begaf de dynamo van de buggy het en moest hij wachten op assistentie. Na weer op weg geholpen te zijn bleven de elektronische problemen aanhouden. Het volgsysteem (Irritrack) werkte niet en zo leek het erop dat Coronel vast stond na het tweede waypoint. De problemen werden steeds erger en het team besloot om Tim op sleep te nemen naar de finish. Zolang Coronel alle waypoints zou pakken en op tijd bij de finish zou zijn zou het geen problemen opleveren voor zijn startpositie voor de volgende etappe. Na een lange en zware rit achter de T4 kwam ook Coronel over de finish. Na de proef lag er nog een verbinding van 489 kilometer te wachten, maar tegen 4:00 uur (lokale tijd) kwam ook Coronel aan in het bivak. De monteurs van het team zijn met man en macht bezig om de buggy weer op tijd klaar te krijgen voor de start van de 5de etappe.
Voor Kornelis Offringa en Rob van Pelt begon de Dakar vandaag pas echt. Na de eerste drie etappes vrijwel probleemloos door gekomen te zijn konden ze tijdens etappe 4 aan de bak. Vlak na de start van de etappe bleek dat Tim Coronel problemen had en dat er assistentie nodig was. Ook Jurgen van den Goorbergh had problemen op de proef dus ook die moesten opgelost worden. Niet veel later bleken de problemen van Coronel zo groot te zijn dat ze de buggy op sleep moesten nemen over de proef. De Maxxis Super B Unimog hield zich sterk en de equipe wist onder deze lastige omstandigheden de buggy veilig naar de finish te brengen. Ook van den Goorbergh had wat hulp nodig om de finish te bereiken, maar na een lange dag was het Offringa en van Pelt gelukt om iedereen veilig in het bivak te krijgen. Na een korte nachtrust staat er weer een lange etappe op het programma, maar Offringa en van Pelt zullen dan gewoon weer aan de start staan.
Sebastian Husseini: “Het begin van de etappe begon erg goed. We gingen van start in het zand en de duinen en dat ging erg lekker. Na de duinen kregen we een smal stuk met veel stenen dat erg hoog de bergen in ging. Ik maakte een foutje in een bocht waardoor ik met een van mijn banden op een scherpe steen terechtkwam waardoor ik een lekke band kreeg. Met het verwisselen verloor ik zeker 10 minuten. Na de stenen kwam er weer zand en reden we op een erg mooi stuk langs het strand. Ik denk dat ik de verloren tijd wel goed had kunnen maken, maar het is nog vroeg in de race en ik heb het erg naar mijn zin.”
Jurgen van den Goorbergh: “we hadden wat problemen vandaag, maar ik dacht dat ik het wel voor het donker zou gaan halen. Ik stond op 30 kilometer voor de finish en wilde mijn banden aflaten, verwachtte geen problemen, het dynamolampje brandde niet, maar toch sloeg hij af en kon ik niet meer starten. De dynamo bleek niet te werken. Dat was balen want ik was net weer lekker aan het gummen. Ik heb toch de finish gehaald. Kornelis Offringa heeft me een stukje op weg geholpen en het laatste stukje was vrij simpel.”
Tim Coronel: Zo dat was het dagje weer wel. Ik had problemen met de elektronica en dat was niet te verhelpen. We hebben tegen 14:30 uur maar besloten om achter de truck te gaan hangen om er zo voor te zorgen op tijd bij de finish te zijn. Er was onderweg veel fesh fesh en andere ellende, maar het is allemaal weer goed gekomen en straks nieuwe ronden, nieuwe kansen. This is Dakar!
Etappe 5 Arequipa - Arica
De vijfde etappe brengt de deelnemers naar Chili. Er staat eerst een lange verbindingsroute op het programma en daarna zullen de Quads en de auto’s een iets verschillende proef gaan rijden. Ze laten het zand en de duinen achter zich en verruilen dit voor stenen valleien en droge rivierbeddingen.
Ricardo Banana
10 januari 2013, 13:40
Pech voor Maxxis Super B Team tijdens 5de etappe
Arica 9 januari 2013 – Wie dacht dat het gisteren bijltjesdag was kwam vandaag bedrogen uit. De relatief korte vijfde etappe van Arequipa naar het Chileense Arica liep voor het Maxxis Dakar Team Powered by Super B uit op een teleurstelling. Uitgerekend Sebastian Husseini kreeg vandaag problemen en verloor daarmee ruim 4 uur op zijn concurrent in het klassement bij de quads. Kees Koolen moest te hulp schieten en zag ook zijn mooie klassering in rook opgaan. Tim Coronel strandde op drie kwart van de proef en kwam als laatste auto binnen. Maar er was ook goed nieuws te melden want Jurgen van den Goorbergh reed de etappe probleemloos uit en werd 35ste in het autoklassement.
Problemen voor Husseini en Koolen
Na vier dagen als tweede gefinisht te zijn en mee te strijden om de koppositie in het klassement bij de quads sloeg tijdens de 5de etappe van Arequipa naar Arica de pechduivel toe voor Sebastian Husseini. Na het eerste waypoint kreeg Husseini een probleem met zijn quad en kon niet meer verder. Teamgenoot Kees Koolen nam Husseini op sleep en samen kwamen ze uiteindelijk aan de finish. Husseini en Koolen verloren 3 uur op de leider en kregen daar nog een tijdstraf van een uur overheen. Hiermee lijkt een mooie klassering voor Husseini in rook op te gaan.
Update: Sebastian Husseini en Kees Koolen kwamen pas laat aan in het bivak en hebben onderweg nog het nodige meegemaakt. Het probleem van Husseini lag aan de versnellingsbak. De altijd zeer betrouwbare bak had het begeven en daardoor kon hij niet verder. Koolen heeft de quad op sleep genomen en zo zijn ze samen over de streep gekomen. Daarna wachtte voor de motoren nog een lange verbindingsroute. Het probleem met de bak is vannacht opgelost en zowel Husseini als Koolen zullen mogen gewoon weer van start gaan.
Momentje voor Tim Coronel
Ook Tim Coronel maakte vandaag weer een mindere dag mee. Na anderhalf uur geslapen te hebben ging Coronel goed van start, maar verloor na het eerste waypoint veel tijd, maar kon zijn weg uiteindelijk vervolgen. Met een aardige achterstand ging Coronel er goed voor zitten en begon hij aan een inhaalrace. Dit ging voorspoedig totdat er iets misging met de stuurinrichting van de buggy. Coronel kon deze reparatie niet zelf uitvoeren en moest wachten op de snelle assistentietruck. Het probleem werd opgelost en Coronel kwam uiteindelijk op 4 uur achterstand als 110de binnen. “Zo, we zijn weer binnen. Het was echt een mooi proefje voor de buggy vandaag. Helaas viel ik weer een aantal keren stil, maar als de buggy rijdt dan is het echt fantastisch. Ik had nog wel een momentje want tegen het einde van de proef brak mijn stuurstang af en ging ik haaks linksaf het publiek in. Gelukkig reed ik niet hard op dat moment, maar het had niet 10 kilometer eerder moeten gebeuren, want dan had ik wel een rolletje gemaakt. Het team werkt hard om de problemen onder controle te krijgen en we gaan er morgen weer lekker tegenaan.”
Lekkere dag voor Jurgen van den Goorbergh
Jurgen van den Goorbergh was vandaag de enige van het Maxxis Super B team die een goede dag meemaakte. Van den Goorbergh kende geen problemen en zette prima tijden neer op de 172 kilometer lange proef naar Arica. Van den Goorbergh kwam op de lange snelle rechte stukken wat snelheid tekort op de overige deelnemers, maar finishte op iets meer dan 28 minuten achterstand op de leider als 35ste. “Het zat eindelijk een keertje mee. Ik heb de buggy flink laten werken, maar ik vond ook dat dit moest kunnen. Ik was na de etappe van gisteren niet blij en heb die frustratie omgezet in lekker rijden vandaag. Ik heb veel mensen ingehaald en ben zelf eigenlijk niet ingehaald, dus ik wist dat ik een goed resultaat ging neerzetten. De buggy heeft zich goed gehouden vandaag en ook de banden waren super. We waren vannacht pas tegen 4 uur in het bivak. De sleep van Kornelis was zwaar. We hadden er een slinger van gemaakt en ik hing achter Tim. Tim heeft net als ik echt afgezien want 120 kilometer zo met z’n drieën afleggen, daar wordt je niet vrolijk van.”
Offringa en van Pelt wederom belangrijk
Kornelis Offringa en Rob van Pelt moesten ook vandaag weer in actie komen. Na een korte nachtrust was de Maxxis Super B equipe vol goed moed van start gegaan aan de 5de etappe. Helaas waren de quads al eerder gestart vandaag en reden zij een andere route dan de auto’s en de trucks zodat ze geen assistentie konden bieden aan Husseini en Koolen. De etappe verliep vrijwel zonder problemen en Offringa en van Pelt moesten alleen tegen het einde van de etappe de gestrande Coronel uit de brand helpen. Na de finish was er voor de trucks en auto’s nog maar een korte verbinding naar het bivak zodat ook zij nog redelijk op tijd binnen waren en een beetje verloren nachtrust konden goed maken.
Etappe 6 Arica – Calama
De eerste etappe in Chili brengt de deelnemers meteen naar de droge en warme Atacama woestijn waar ze tijdens twee derde van de proef zand en duinen tegen zullen komen. Na een lange verbindingsroute staat er een proef van in totaal 438 kilometer te wachten. Kortom een lange en zware dag in Chili is een feit.
Sphinx
10 januari 2013, 20:26
Gisteren stak de kolonne de grens van Peru naar Chili over, in een stage waarin de motoren en quads vanaf het begin hun special stage reden, terwijl de autos en trucks de verbinding het eerst kregen en pas in de tweede helft een special. Juan Barreda maakte meteen weer een jojo-manoeuvre bij de motoren. De ene dag de held, de andere dag een nul. De Spanjaard stopte met een kapotte brandstofpomp, maar moest bovendien zijn motorblok wisselen, waardoor hij bovenop de 3 uur tijdverlies nog eens 15 minuten straftijd kreeg :wand: De Yamaha's gingen uitstekend gisteren met een 1-2 voor Casteu en Pain. Verhoeven slaagde op het moeilijke parcours erin weer veel man in te halen en kwam als 15e binnen, bijna 7 minuten langzamer dan zijn merkgenoten. Knuiman, Liefhebber en Van Gerven gaan stabiel in de middenmoot. Liefhebber nam zelfs de leiding in het marathon-klassement.
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2013/01/CasteuEtappe5_RX500.jpg
In de quad zoals Ricardo al post, grote problemen voor Husseini, die 3 uur verloor en met een kapotte bak door Koolen naar de streep werd gesleept. Patronelli won weer een etappe voor Casale en Laskawiec. Door het wegvallen van Husseini groeide de voorsprong van Patronelli naar 1uur 20min op Casale, Husseini zakte naar de 21e plek.
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2013/01/Patronelli%20Dakar%202013.jpg
Bij de auto vertrokken de Demon buggy's snel, maar de Mini's kwamen in de 2e helft terug, o.a. navigatiefouten van Al-Attiyah, die daardoor 6 minuten toegaf. Nani Roma won de stage voor zijn kopman Peterhansel en Gordon, die weer naar voren stoomde en op drie uitkwam. Erik Wevers mistte in het stof van de Hummer een top10-klassering en kwam op 14 uit, nog achter Erik van Loon, die op 11 uitkwam. Erg groot werden de verschillen niet gisteren, daarom ook nauwelijks wijzigingen in de stand.
http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Erik+Wevers+2012+Dakar+Rally+Day+Twelve+DUD-QNFGR9ll.jpg
Bij de trucks was drie keer scheepsrecht voor Hans Stacey; bij de derde poging een stage te winnen liep hij niet tegen pech op. Hetzelfde kon niet gezegd worden van Ales Loprais, die De Rooy gisteren steeds dichterbij zag komen, en uiteindelijk bleek de Tatra T815 met electronische problemen stilstaan. Nikolaev gaf in de Kamaz net geen 2 minuten toe, De Rooy werd derde met een bokkepruik op, want hij was niet blij met het blokkerende rijden van Loprais en Kolomy, die hem flink stof hadden laten happen. Achter hem haalden ook Van Vliet, Smink en Vd Brink de top10 als 8e, 9e en 10e. Pascal de Baar kwam op 12 uit in de MAN en sleepte een leuk konvooi achter zich aan: teammaat Versluis, Kuipers, vd Bosch, Schoo en Elfrink sloot de rij op 17. Loprais was als voorlaatste in Arequipa en kan een streep door zijn klassement halen. De Rooy pakte de leiding weer over en de Kamazki's van Nikolaev en Aryat Mardeev (zoon van voormalig Chagin-handlanger Ilgizar Mardeev) schoven op naar 2 en 3. Martin Kolomy is nu de klassementsman voor Tatra op 4
http://www.webventure.com.br/multimidia/fotos/518_dk13_ericschroeder_031461_g.jpg
Vandaag wachtte in de zesde etappe de Atacama- woestijn met Calama, een mijnstadje in de buurt van de grote kopermijnen van Antofagasta als eindpunt. Het lijkt een slagveld te zijn geworden met in ieder geval drie Nederlandse deelnemers die problemen tegenkwamen: Erik van Loon ging over de kop, maar rijdt nog. Dat kan niet gezegd worden van Marcel Schoo en Hans Stacey. Stacey verloor veel tijd in de eerste drie WP's en ging ondersteboven tussen punt 3 en 4, einde rally. Marcel Schoo ging om voor hij überhaupt WP1 had bereikt. Later meer...
Edit: er bereikt me via de dakarsite het bericht dat Stacey weer rijdt. Hij is voorbij punt 4 gekomen (een stempelpost) met 3 uur achterstand. Duimen dat ie binnenkomt.
Sphinx
11 januari 2013, 01:14
Het venijn zat in deze rit in de staart met een klim naar 2km hoogte. In de eerste volledige stage in Chili kwamen bij de motoren en de quads meteen de local heroes vooraan meedoen. Chaleco Lopez won zijn derde rit op de KTM (die hij pas vorige maand aanschafte nadat zijn Aprilia-team failliet ging) en achter hem waren nog drie KTM's te vinden: Despres, Faria en Kurt Caselli. Despres probeerde met een rustig tempo de afgelopen dagen de vele profiteurs af te schudden, maar toen dat niets uithaalde trok de Fransman maar vol door en schudde bijna iedereen af. Paulo Gonçalves had lang zicht op de ritzege, maar na de neutralisatie ging het blok van zijn Husky stuk. Ook de andere Husky's grepen er naast vandaag. Botturi werd 4e, maar werd teruggezet naar 21 vanwege een blokwissel voor de start en Barreda kwam op 29 binnen. De Yamaha's moesten vandaag openen, en dat ging niet zo lekker: Pain viel en verloor 7 minuten, Casteu viel niet, maar moest door een fesh-fesh veld ploeteren (zie foto) en werd 15e. Frans Verhoeven daarentegen vloog over de stage, eerst in gezelschap van Farres-Guell en Viladoms, naar met Rodrigues. Hij kwam als zevende aan in Calama op 6m41s van Lopez. Knuiman, Liefhebber, Van Pelt en Van Gerven opnieuw in de middenmoot. En helemaal alleen achteraan ploetert Jan Wouter Offringa, elke keer op het nippertje op tijd binnen, elke keer buiten het zicht van welke camera dan ook. De Kenny van Hummel van het motorklassement.
http://www.gannett-cdn.com/media/USATODAY/USATODAY/2013/01/09/dakar-stage5-yamaha-4_3_rx512_c680x510.jpg?0f5c31de35bf4ef88a50c2e35ee 3bc4da4bf3083
Bij de quads hadden Husseini en Koolen na een korte nachtrust nog wat recht te zetten. Husseini slaagde daar aardig in, vierde tijd op twintig minuten van winnaar en thuisrijder Ignacio Casale. Patronelli liet hem volgens mij gewoon gaan want hij staat meer dan een uur voor. Sarel van Beljon, een Zuid-Afrikaan op een Eicker-KTM (duits zelfbouw merk) doet voor het eerst mee dit jaar en profiteerde wat van de moeilijkheden die de Polen Laskawiec en Sonic tegenkwamen. Sonic verloor een kwartier, Laskawiec zelfs 81 minuten, waardoor Sonic en Van Beljon een plek winst boeken
http://www.dakar.com/PHOTOS/DAK/2013/500/1-b.jpg
Bij de auto's een klein slagveld vandaag. Carlos Sainz strandde na 179 km met een opgeblazen motor en ligt eruit. Zijn landgenoot Nani Roma reed zich live on stage bij Eurosport vast in een duin. Hij verloor een halfuur met scheppen en aan de streep liep dat op tot 50 minuten. Ook De Villiers stond even vast toen hij de Mini probeerde te onwijken met een noodstop, maar hij verloor maar een kwartier. Erik van Loon is er ook uit; hij schatte een duin verkeerd in en ging vier keer over de kop, de auto lag te zwaar in de kreukels om door te gaan. Nasser Al-Attiyah kende geen problemen vandaag. Zijn Demon Buggy surfde door de duinen alsof het niks was (Demon? surfen? hm leuke overeenkomst :tongue:) en hij pakt 8m36s op Peterhansel. Gordon kwam als derde binnen en klonk voor een keer niet zo blufferig, zelfs respectvol tegenover Al-Attiyah. Of hij echt respect heeft gekregen voor de duivelse "Bugly" die toch beter lijkt te gaan dan hij hoopte, of dat hij gewoon plezier had dat ook Peterhansel er zijn tanden op stuk beet, is me even onduidelijk. Erik Wevers reed een mooie 10e plek naar huis en rukt op naar 12, Chris Leyds is binnen als 33e en inmiddels is Coronel als 66e binnengewaaid. VDG is nog ergens op de proef, staat bij WP8 als 75e ingeklokt.
http://www.mcraebuggy.com/wp-content/uploads/2013/01/day4.jpg
Ook voor Hans Stacey had het zomaar het einde kunnen zijn vandaag. De man uit Best moest openen en dat liep niet, hij verloor heel snel al twintig minuten (misschien toch niet zo makkelijk om van navigator te wisselen, want hij reed vorig jaar met Hans van Goor en heeft dit jaar de Duitser Detlef Ruf mee, wat al een paar keer tot spraakverwarring leidde) en bij dezelfde duin waar Van Loon zijn Dakar in rook zag opgaan, klapte de Iveco op zijn neus en lag ondersteboven. Het was aan Rene Kuipers te danken dat Stacey de truck weer op zijn wielen kreeg, al waren inmiddels al persberichten de deur uit dat hij eruit lag. Inmiddels is hij binnengekomen als 36e op 3u15m. Vooraan werd het een mooi gevecht tussen De Rooy, Versluis, Nikolaev en Loprais. De Rooy liep vroeg in de stage opnieuw vast, maar kwam er na zes minuten uit en ging in de achtervolging op Nikolaev. Na de neutralisatie liep de voorsprong van de Rus langzaam terug, tot hij zelf vast kwam te staan en een kwartier verloor. De Rooy wint zijn vierde etappe, 34 tellen voor Mardeev en 35 tellen voor Versluis. Loprais vandaag 4e, Biasion 5e en Kolomy 6e. Ook voor Marcel Schoo is Dakar 2013 ten einde. Hij reed verkeerd en ging om toen hij wilde omkeren, waarbij de truck van een helling rolde.
In de stand niet zoveel wijzigingen. De Rooy loopt wat weg van Nikolaev, Mardeev en Kolomy, die allen nog binnen het uur staan. Daarna lopen de verschillen gauw naar twee uur en meer. Stacey staat na al zijn geknoei toch nog 15e op meer dan vier uur.
http://www4.pictures.zimbio.com/gi/Martin+Kolomy+2012+Dakar+Rally+Day+Seven+o6hli7X9o Gxl.jpg
Sphinx
12 januari 2013, 01:14
Vandaag voorafgaand aan de rit naar Salta ging het gruwelijk mis. Op de verbindingsrit naar de start kwam motard Thomas Bourgin frontaal in botsing met een politiewagen. Bourgin is aan zijn verwondingen overleden; het was pas zijn eerste Dakar. R.I.P. Het is al het tweede ongeval deze week waarin een Dakar-voertuig is betrokken, want eerder botsten een taxi en een assistentie Landrover van Race2Recovery op elkaar in Peru, een andere taxi ramde vervolgens de gestrande voertuigen. Daarbij werden de bestuurder van de 1e taxi en een passagier gedood.
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/yapb_cache/thomas_bourgin.1wfjgrjf8d1c0ssc40c4sw84o.a5fuq7lrq zkgc0ccw4ss08gso.th.jpeg
Bij de motoren was het sowieso KTM lacht, KTM huilt. Coma's invaller Kurt Caselli won de rit vandaag, maar men zag Despres 13 minuten inleveren omdat zijn versnellingsbak niet meer in de vijfde kon schakelen. Op de verbinding na de finish zelfs helemaal stil en hij zal het zelf moeten repareren, aangezien vrijdag en zaterdag voor de motards een marathonstage zijn. Lopez schuift zo twee plaatsen op en staat nu tussen de Yamaha's van Pain en Casteu. Verhoeven werd keurig vierde vandaag en krijgt langzaam de top15 weer in zicht. JW Offringa is helaas uit de race. Hij kwam te laat langs een tankstop en moest even later met lege tanks opgeven :angryfire:
Bij de quads weer geen ritzege voor Patronelli, dit keer was Sebastian Palma net even sneller. Van Beljon lag nog lang eerste, maar verloor 38 tellen in het stenige laatste gedeelte. Husseini werd 6e, Koolen 13e.
http://www.quadtro.com/wp-content/gallery/dakar-2013/dakaretapa5_2palma.jpg
Bij de auto's waren de turboaangedreven voertuigen in het nadeel vandaag, aangezien de grote hoogten van 4000 meter de power wat beperkten. Peterhansel won de rit na een duel met Chicherit, die slechts 34 tellen toe moest geven. Al-Attiyah ging snel in de eerste helft van de proef, die veel op een WRC-stage leek te hebben, maar in de stenige laatste kilometers verloor ie zomaar een minuut. Erik Wevers pakte een mooie 7e plaats vandaag, een scherp contrast met de Maxxis Buggy's die met electronische problemen kampten en 2,5 uur verloren.
http://globedia.com/imagenes/noticias/2012/12/20/nani-roma-mini-dakar-2013_1_1505947.jpg
Bij de trucks werd het 5 uit 7 voor De Rooy, al was er voorafgaand slecht nieuws voor Hans Stacey. De rolkooi van de Iveco was in zijn tuimeling ontzet en de wagen werd afgekeurd. Toch einde rally dus :angryfire::angryfire: Op de snelle rit in de Andes was Gerard echter 1 minuut sneller in Argentinië dan Loprais, Karginov geeft 1m38s toe, Versluis in de MAN vierde op 2m11s. Ook Van Vliet, Vd Brink en Kuipers haalden nog de top10, de Finstral Axors hadden het echter een stuk moeilijker, maar zowel Johan Elfrink (54e) als Teun Stam (55e) zijn binnen na er 1u45m langer over te hebben gereden dan De Rooy.
http://cdn-8.motorsport.com/static/img/mgl/1400000/1490000/1499000/1499400/1499468/s1_1.jpg
Ricardo Banana
12 januari 2013, 13:43
Maxxis Super B Team op grote hoogte naar Argentinië
Salta 11 januari 2013 – Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B begon vroeg in de ochtend aan de verbindingsetappe die de deelnemers over het Andesgebergte bracht naar Argentinië bracht. De kou en de grote hoogte maakte het een lastige oversteek, maar alle teamleden kwamen goed aan bij de start van de proef. Sebastian Husseini en Kees Koolen deden het rustig aan op de proef want er was geen assistentie voor de quads en motoren vandaag. Jurgen van den Goorbergh en Tim Coronel maakten een redelijke dag mee en finishten beiden de proef al was het resultaat niet waar ze vooraf op hadden gehoopt. Dakar 2013 is halverwege en het hele team zit nog in de race en dat is op zich al een prestatie van formaat.
Geen service voor Husseini en Koolen
Voor Sebastian Husseini en Kees Koolen was de 7de etappe een marathon etappe wat inhoud dat ze in een apart bivak slapen en dat er geen assistentie zal zijn. Husseini en Koolen zouden eventuele schade of problemen zelf op moeten lossen zonder hulp van het team en met het gereedschap dat ze zelf hebben meegenomen. Hierdoor besloten De Maxxis Super B coureurs geen grote risico’s te nemen op de 219 kilometer lange proef en behouden naar de finish te rijden. Husseini kwam als 6de over de finish en Koolen kwam als 13de over de streep.
Buggy’s De beide buggy’s bleven ook tijdens de 7de etappe last houden van problemen met de brandstoftoevoer. De buggy slaat vaak af en omdat dit random gebeurd en niet in een bepaalde situatie is het lastig om hier een oplossing voor te vinden. Het team werkt met man en macht aan een oplossing, maar deze is tot op heden nog niet gevonden. Tim Coronel en Jurgen van den Goorbergh reden de etappe wel uit, maar een goed resultaat behalen was hierdoor erg lastig. Coronel finishte de etappe als 99ste en van den Goorbergh net een plaats daarachter. Toch blijven de beide Maxxis Super B coureurs positief en kijken ze elke dag weer uit naar de volgende uitdaging.
Tim Coronel (99ste): “het was vandaag weer een erg mooie etappe. De verbinding door het Andesgebergte was echt te gek! Het weer op grote hoogte was goed en daarom niet heel erg koud en dat is wel eens anders geweest. Het was een snel parcours vandaag met veel stenen en rotsen. Vanwege de regen waren de paden wel modderig, maar het was prima te doen. Ik had wel weer wat problemen en de buggy viel vaak stil, maar buiten dat verliep de etappe vrij goed. Ik heb heel rustig gereden vandaag om de buggy een beetje te sparen en daardoor zat een mooi resultaat er helaas niet in, maar we zijn er weer. Op naar morgen!
Jurgen van den Goorbergh (100ste): “Vandaag was een redelijk goede dag, als ik de technische problemen even vergeet. De etappe van vandaag was een mooie al was vooral de verbindingsroute naar het bivak erg slecht vanwege de regenval. Hele stuken van de weg waren weggespoeld en dat maakte het rijden op de verbinding vaak een grotere uitdaging dan de proef zelf. Het was jammer dat de problemen aanhielden zodat een goed resultaat er niet in zat. Gisteren was ik pas laat in het bivak nadat ik in een gat was gereden. Nou ja gat, je kan het ook een greppel noemen of gewoon een groot gedeelte van de weg dat miste! Ik beschadigde mijn vering en mijn stuurinrichting en het was een wonder dat hier geen grote ongelukken zijn gebeurd en dat niet al mijn wielen eronder uit zijn gebroken.”
Kornelis Offringa en Rob van Pelt reden de 7de etappe behouden en rustig uit. Ondanks de problemen bij de buggy’s hoefden ze niet in actie te komen vandaag. De etappe was vanwege de regenval lastig te rijden, maar de Unimog hield zich goed.
Etappe 8 Salta – Tucuman
De etappe van Salta naar Tucuman wordt verdeeld in twee secties op tijd. Het landschap zal zeer gevarieerd zijn en de deelnemers zullen de rode en groene natuurschoonheden van Argentinië ontdekken. De eerste 150 kilometer van de etappe zal er als een Wild West omgeving uitzien. Het tweede gedeelte van deze laatste etappe voor de rustdag heeft een compleet ander karakter. Het zand en de soms hevige wind kan het de deelnemers nog knap lastig maken
Sphinx
13 januari 2013, 16:22
De etappe van gisteren kunnen we letterlijk als in het water gevallen beschouwen. Als ik dan toch een punt van kritiek op de Zuid-Amerikaanse dakar-races heb dat niet met locatie of commercie te maken heeft, is het wel dat altijd in Argentinië er een aantal etappes wegens het weer in het honderd loopt. De rit naar San Miguel de Tucuman werd al ingekort met een flinke neutralisatie omdat de regenval al flinke stukken onbegaanbaar had gemaakt, maar bij de oversteek van wat een klein riviertje zou moeten zijn, liepen de deelnemers van het autoklassement tegen een fikse overstroming aan, zoals de niet zo amfibische Mitsubishi van Guillermo Spinelli laat zien:
https://pbs.twimg.com/media/BAc8iP0CcAAet46.jpg
De quads en de motoren waren de enige categorieën die een volledig klassement op de rit kregen. Bij de quads was het Sarel van Beljon die lange tijd gelijk opging met Marcus Patronelli, maar toen de Argentijn verkeerd reed liep de Zuid-Afrikaan meteen 1m50s weg. Palma kwam als derde binnen, Seb Husseini werd vierde. Doordat Sonic slechts op tien uitkwam, stijgt van Beljon ook een plek in het klassement naar drie, al is de afstand met Casale en Patronelli wat groot om daar iets aan te kunnen richten. Kees Koolen werd als 22e geklokt.
http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-snc6/c101.0.403.403/p403x403/217602_474011105991535_1962891621_n.jpg
Bij de motoren reden door een navigatiefout van klassementsleider Pain bij km 118 zowat dertig man verkeerd, in plaats van een riviertje te volgen, namen ze een aftakking de bergen in. Pain zelf was nog het grootste slachtoffer, want hij wilde niet geloven dat hij fout reed, ook al keerde de een na de ander om. Uiteindelijk wint Barreda de etappe voor Honda-rijder Johnny Campbell en Ivan Jakes (Engelse naam, maar het is een Slowaaks staatsburger). Vooral Jakes maakte een sprong in de top10. Alle toppers kwamen na wat zoeken weer op de goede weg, maar David Casteu wist zijn verlies nog het best te beperken als zesde op 14 minuten van Barreda, Rodrigues (10e) verloor 16 minuten, Faria (31e) verloor 22 minuten en had Frans Verhoeven als gezelschap mee, omdat die zijn GPS in een fikse regenbui zag uitvallen met waterschade. Verhoeven werd als 39e geklokt. Lopez kwam als 41e binnenwaaien. Pain was als 77e binnen op 37 minuten van Barreda. Daardoor werd een verbaasde Casteu ineens de nieuwe leider in de motorencategorie met 11m16s op Faria, 12m00s op Lopez en 16m10s op Pain.
Cyril Despres had een aparte dag. Hij kwam eergisteren met een kapotte bak terug in het bivak, uitgerekend nu de stage van gisteren een marathonstage was zonder hulp van de serviceploegen. Uiteindelijk kwam hulp van Marek Dabrowski (zie foto), een Pool die voor prive-team Orlen KTM rijdt. Er werd besloten de blokken van Despres en Dabrowski om te wisselen, zodat Despres met 15 minuten straftijd verder en Dabrowbski, toch al op 6 uur achterstand zou het met vier versnellingen moeten uitzingen. Of er financiële vergoedingen zijn beloofd is niet duidelijk, maar Despres kon weer verder, om dus meteen fout te rijden in de voorste groep. Hij kwam als 11e binnen, maar door zijn wissel viel hij terug naar de 58e plek met 15 strafminuten extra. In de stand is de Fransman nu vijfde op 24 minuten van Casteu. En dit is de mandie hij heel dankbaar mag zijn mocht hij straks in Santiago op het podium staan:
http://www.redbull.com/cs/RedBull/RBImages/000/000/361/31/photo610x343a/RB%20Orlen%20Team%20Marek%20Dabrowski.jpg
Beste NL'er werd Robert van Pelt, die als kistrijder zonder assistentie meestal laat start en daardoor niet in de malaise van de top30 meeging. De 19-jarige debutant kwam als 8e aan in het bivak. Ook Alex van Ginkel, ook een debutant, spoelde op die manier naar voren op 12, en later 11e toen Despres werd teruggezet. Henk Knuiman had minder geluk, hij werd slechts 86e op 40m20s.
http://www.autosportnieuws.be/nieuwsfotos/avg_motorsport_2013_dakar_day1.jpg
Tot slot nog wat er overbleef van de auto's. Nee ze zijn niet door het wassende water weggespoeld. Nou ja niet allemaal.. Nadat Spinelli strandde waagden slechts zeven man succesvol een oversteek: de Mini's van Peterhansel en Roma (uitgerust met snorkel zodat ze tot de ruit onder water kunnen rijden), de Hummer van Gordon, de Buggy van Chicherit en ook Erik Wevers kwam erdoor. en Al-Attiyah stak wel over, maar liep daarna op een rots vast. De ASO besloot de rode vlag te zwaaien en de stage vanaf Checkpoint 2 te neutraliseren. Chicherit was daar het snelste geweest, dus dagwinnaar. Vanaf de nummer vier op dat punt (Peterhansel op 12 minuten) kreeg iedereen dezelfde tijd. Iets waar vooral Roma gepikeerd over was, want hij had veel verloren tijd van eerder weer goed kunnen maken. Op dit moment is de situatie zo dat Peterhansel 3 minuten voorstaat op Al-Attiyah, De Villiers staat op drie kwartier 3e voor Novitsky (4e) en Chicherit. Erik Wevers werd als zevende geklasseerd en is 12e algemeen.
http://www.abola.pt/img/fotos/fotosap/dacar/2013/Chicherit1.jpg
De special voor de trucks werd na de problemen met de auto's afgelast, dus eigenlijk hadden de truckers twee rustdagen. Team de Rooy is echter door zijn pionnen heen aan het raken. Jo Adua raakte een flinke steen in de rit naar Salta en ging met 100 km/h op zijn kant :eek:
De truck kon worden rechtgezet en kwam zelfs in het bivak aan, maar ook hier keurde de ASO de wagen af toen ze de schade zagen die was aangericht.
Jansen
13 januari 2013, 16:34
Terugkomend op de uitvallers :
J.W. Offeringa wist dat hij ook in andere etappes dat hij steeds net op tijd was bij een tankstop ze hebben hem ook daarover gewaarschuwd.
Dat hij er nu uitlag is dan ook terecht De tankauto wist dat hij nog moest komen maar dat was al eerder zo.
Ik vind het jammer omdat de Husaberg de enige was die in dit klassement mee rijd en het is een super motor maar helaas.
Hans Stacey had zich misrekend op deze heuvel dus jammer voor hem maar gisteren zat hij al op een feest in Best en was in opper beste stemming.
Sphinx
15 januari 2013, 18:39
Helaas is de eerste etappe na de rustdag gisteren er een geweest om snel te vergeten voor een aantal favorieten
Bij de motoren raakte Yamaha ineens alles kwijt wat ze hadden opgebouwd. Klassementsleider Casteu raakte een koe en beschadigde niet alleen zijn motor, maar ook zijn schouder. 15 km voor de finish hield de motor het voor gezien. Weg Dakar 2013. Ook teamgenoot Olivier Pain ging onderuit en verloor 25 minuten met sleutelen. Despres reed een aanvallende etappe en was overal de snelste. Hij was echter zo moe dat hij letterlijk omviel na de finish. Er staat nu een treintje van 4 KTM's op kop: Faria op 1, Despres op 2, Lopez op 3 en de Slowaak Jakes op 4. Verwachting is dat Despres vandaag de leiding 'mag' terugpakken op Faria. Verhoeven werd gisteren de beste Nederlander op 15, al ging hij ook twee keer onderuit en kreeg hij te maken met een langzamere Tsjech die hem 120 km lang niet voorbij liet op de smalle wegen
http://www.motorklik.nl/images/stories/motornieuws/monthly/2013/01/1_frans_verhoeven_-_dakar_2013_-_7.jpg
Bij de quads leek Van Beljon opnieuw naar een etappezege te rijden, maar de Zuid-Afrikaan kwam ook mechanische pech tegen en viel uit in het laatste gedeelte. De etappewinst ging naar Laskevic, Patronelli weer 2e. Seb Husseini haalde een derde plek op, Koolen werd als 16e geklokt (eigenlijk 12e, maar hij kreeg wegens een blokwissel 15 strafminuten)
Bij de auto's is de dreiging van de buggy's over. Chicherit verloor op weg naar Cordoba 1,5 uur, Al-Attiyah ging risico nemen toen bleek dat hij bij de neutralisatie halverwege 10 minuten achterstond op de Mini's. Hij tikte in zijn ijver een boom aan en reed de waterpomp stuk. Vier km voor de finish was de Demon Buggy uitgeraasd: einde rally. De Villiers was in de Toyota vóór de neutralisatie het snelst, maar daarna ging er een remschijf stuk en moest de Zuid-Afrikaan rustiger rijden, hij verloor 9 minuten op de Mini's. Peterhansel werd 2e achter teamgenoot Roma en heeft de leiding nu nog steviger in handen. De Villiers staat nu op 50 minuten en daarachter volgt een treintje BMW-aangedreven auto's (de Mini's van Novitsky en Roma, de BMW X3 van Terranova en de Chinese Great Wall (vermomde BMW X3) van Carlos Sousa)
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2013/01/Nani%20Roma%20Dakar%202013%20etappe%209.jpg
Voor Riwald Dakar een dramaandag gisteren. Wevers ging lang in de top10 mee, maar na 243 ging de HRX Ford op zijn kant in een bocht en de heet geworden lieten eerst het gras en daarna de auto vlamvatten. "Het werd nog erger" zou Kees Jansma zeggen, want hoewel Gert Huzink nog als 13e binnenwas, maakte hij in het laatste deel een koprol. In het bivak bleek de drivetrain ontzet, ook einde rally
En het had niet veel gescheeld of ook De Rooy was bij de truck eruit geweest. Voor de rustdag verloor de groene Brigade niet alleen Stacey, maar ook de snelle assistent Jo Adua, die met 100 km/h op zn kant was gegaan :eek: Het gemis was nu goed te merken, want al na 8km kwam De Rooy tot stilstand met een kapotte turboslang. Niemand van de andere Iveco's of andere NL'se trucks die stopten had het benodigde reserveonderdeel, dus moest er op de 6x6 worden gewacht. Na 1 uur stilstand vertrok De Rooy weer, nijdig als een spin (goed te zien op de camera van Eurosport). Onderweg werd het op de smalle weggetjes niet beter. De oogst aan de finish na talloze inhaalpogingen: een 59e plaats, een verbogen stuurstang, een ingedrukte ruit door een stevige boomtak en twintig minuten extra kwijt doordat De Rooy zich in een greppel vastreed. Jan Lammers moest hem eruit helpen. Daarmee zakte De Rooy van 1 naar 4 in het klassement, op 59 minuten van de leiding.
De etappe werd een prooi voor Ales Loprais, die aan de finish vóór hij commentaar wilde geven eerst heel zeker wilde weten dat zijn oververhitte remmen niet in brand vlogen. Peter Versluis had lang aan de leiding gelegen, maar verloor het duel met Loprais op 7 tellen (met dank aan een Kamaz die in de weg reed :angryfire: ). Nieuwe leider is Kamaz-kopman Nikolaev voor Tatra-rijder Kolomy en A Mardeev. Met twee technische en twee duinenritten lijken Fiambala en Copiapo de laatste etappes waar De Rooy iig nog een top3 plek kan pakken.
http://static.autoblog.nl/images/wp2013/Dakar-2013-week1-21_450.jpg
Ricardo Banana
15 januari 2013, 20:17
Goede prestatie Maxxis Super B Team tijdens monster etappe
Cordoba 14 januari 2013 – Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft tijdens de lange etappe van Tucuman naar Cordoba een sterke prestatie neergezet. Niet alleen Sebastian Husseini en Kees Koolen meldde zich bovenaan in het klassement, maar ook Tim Coronel en Jurgen van den Goorbergh deden goede zaken vandaag. Het probleem met de buggy’s lijkt definitief opgelost en dat bleek wel uit de uitslag. Van den Goorbergh finishte de monster etappe op een (voorlopige) 30ste plaats terwijl Coronel een minuut later als (voorlopig) 31ste over de streep kwam.
Sterk optreden van den Goorbergh en Coronel
De rustdag op zondag werd door het Maxxis Super B team gebruikt om wat energie bij te tanken en ervoor te zorgen dat zowel de quads als de buggy’s er weer fris bijstonden voor de 2de week van Dakar 2013. Tijdens de 8ste etappe leek het er al op dat het probleem met de buggy’s was opgelost, maar tijdens de relatief korte etappe kon dit nog niet met zekerheid gezegd worden. De etappe na de rustdag was meteen een lange en hier werd de betrouwbaarheid van de buggy optimaal getest. Zowel van den Goorbergh als Coronel lieten snelle tijden noteren op de proef en nestelden zich in de top 30. Waar anderen het lieten liggen vandaag sloegen de Maxxis Super B buggy’s toe en dat resulteerde in een mooie uitslag. Van den Goorbergh kwam als 30ste over de streep en werd op de voet gevolgd door Coronel, die precies een minuut langer deed over de 593 kilometer lange special van vandaag.
Top 3 finish Husseini
Sebastian Husseini begon de tweede week van Dakar 2013 sterk. Na een wat moeizame start van de etappe, kwam Husseini lekker in zijn ritme en maakte hij veel tijd goed. Aan het einde van het eerste gedeelte van de proef kwam de snelle man uit Dubai nog als 7de door, maar naarmate het tweede gedeelte van de etappe vorderde liep hij in op de mannen aan kop. Husseini ging er goed voor zitten en wist er op de streep een mooie 3de plaats uit te slepen.
Koolen begint sterk aan 2de week
Kees Koolen kon de rustdag goed gebruiken. Koolen kampt al een aantal dagen met een blessure aan zijn schouder en een dagje rust deed hem goed. Vol goede moed en met een frisse quad ging Koolen van start aan de langste etappe van Dakar 2013 en deed dat ook vandaag niet onverdienstelijk. De snelle en technische proeven waren Koolen op het lijf geschreven en dat bleek ook wel uit de tussentijden. De man uit Vorden kwam als (voorlopig) 13de over de finish een prima prestatie van de debutant op de quad.
Vroeg dag voor Offringa en van Pelt.
De trucks reden vandaag een ander etappe dan de quads en de auto’s en gingen al vroeg van start. Vanwege de smalle paden en de vele bomen op het parcours reden de trucks alleen het eerste gedeelte van de proef waardoor eventueel assistentie verlenen aan het team er niet in zat vandaag. Voor Kornelis Offringa en Rob van Pelt hield dit in dat ze vandaag voor eigen succes konden rijden en weer wat plaatsen in het klassement goed konden maken. Gestart vanaf een 53ste plaats reed de Maxxis Super B Unimog een prima etappe. De snelheid zat er goed in en de equipe kwam na 293 kilometer aan getimede proef als 38ste over de streep.
Sebastian Husseini: “Het was een mooie proef met veel gravel, bergen en slingerende paden. Sommige stukken waren best gevaarlijk met steile afgronden. Ik heb rustig aangereden, maar dat bleek bij de finish toch snel genoeg te zijn geweest voor een 3de plaats. Ik ben nog even gestopt om James West, een maatje van mij uit Dubai, te helpen. Hij was met zijn Sherco een klein ravijn in gereden en ik heb geholpen om hem eruit te halen. Hierdoor heb ik wat tijd verloren. Het is jammer, maar het heeft voor mij niet veel zin meer om echt voluit te gaan. Er vallen nog steeds mensen uit in het klassement en het zou zonde zijn als mij dat ook overkwam doordat ik teveel zou pushen. Mijn doel is om Dakar te finishen en misschien kan ik in de duinen nog een etappe winnen.”
Kees Koolen: “Ik heb vandaag lekker kunnen rijden. De blessure aan mijn schouder gaat steeds beter en ik heb steeds minder last tijdens het rijden. De etappe van vandaag was er eentje met veel stenen en grind en was vooral heel technisch. Ik vond het een mooie proef en het was echt mijn terrein. Ik heb het tot nu toe prima naar mijn zin en ga er alles aan doen om er morgen weer goed bij te zitten.”
Tim Coronel: “De buggy deed het super vandaag. Ik heb heerlijk kunnen rijden al heb ik het wat rustig aangedaan om de motor niet te warm te laten worden want het is hier namelijk bloedheet. De proef was echt een rallyproef en de buggy gaat hier als een kanon! Ik heb onderweg weinig problemen meegemaakt en ik ben blij dat de buggy het goed doet. Het was jammer dat ik 20 kilometer voor de finish mijn band lek reed op de scherpe stenen, maar dat mocht de pret niet drukken vandaag. Ik kijk uit naar de etappe van morgen en hoop dat we de stijgende lijn de rest van de week voort kunnen zetten.”
Jurgen van den Goorbergh: “Ik was laat in het bivak, dat duurde even vanwege de drukte en de mensen langs de weg. Wat een drukte! We wilden zo snel mogelijk in het bivak zijn, niet zozeer om voor het donker binnen te zijn want dat was het al maar vooral om de mannen zoveel mogelijk tijd te geven hun werk te kunnen doen. De proef vandaag was pittig. Het eerste gedeelte ging heel goed maar toen maakte ik een navigatiefoutje waar ik pas na 6 kilometer gereden te hebben, achter kwam. Toen moest ik ook nog 6 kilometer terug, natuurlijk! Balen... Verder was het een probleemloze dag en dat is ook wel eens fijn. We lijken zeker op de goede weg. Ik ga de dag van morgen voorbereiden en heb er zin in!”
Ricardo Banana
16 januari 2013, 20:12
Stof happen voor Maxxis Super B Team tijdens etappe 10
La Rioja 15 januari 2013 – Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft ook de 10de etappe zonder grote problemen uitgereden. Na een korte verbindingsroute begonnen de equipes aan de 354 kilometer lange special. Sebastian Husseini leek naar een etappezege te rijden, maar verloor op het laatste gedeelte helaas wat tijd en werd 6de. Kees Koolen reed ook een goede etappe en behaalde een mooie top 10 finish. Jurgen van den Goorbergh reed een probleemloze etappe en werd keurig 29ste en ook Tim Coronel had een prima dag vandaag en kwam op een 33ste plaats over de finish.
Sebastian Husseini ging erg sterk van start aan de 10de etappe en ging meteen het gevecht aan met de Pool Laskawiec die op dat moment de leiding in de wedstrijd had. Het werd een spannend gevecht en na 3 waypoints pakte Husseini zelfs de leiding over. Tegen het einde van de proef verloor Husseini helaas wat tijd waardoor een etappezege er niet mee in zat, maar de Maxxis Super B coureur liet wederom zien dat er rekening met hem gehouden moet worden.
Kees Koolen had ook tijdens de 10de etappe een probleemloze dag en wist zelfs de top 10 in te rijden vandaag. Koolen was na de etappe verbaasd dat hij deze tijden had neergezet want hij had vooral rustig gereden om ervoor te zorgen dat hij heelhuids aan de finish zou komen. De special was erg snel, maar ook verraderlijk en een foutje was zo gemaakt. Kees Koolen is bezig aan een sterke Dakar en heeft het erg naar zijn zin op de quad.
Jurgen van den Goorbergh en Tim Coronel hadden wederom een goede dag en waren snel onderweg. Het enige probleem wat ze tegenkwamen was het vele stof en de smalle paden. Hierdoor was het vrijwel onmogelijk om in te halen en dat zorgde ervoor dat ze beiden wat tijd verloren. Toch was de prestatie niet slecht want van den Goorbergh finishte de special als 29ste en Coronel volgde niet veel later als 35ste. Met drie kwart van de Dakar achter de rug is het Maxxis Super B Team een van de weinige teams die nog steeds compleet is en dat is al een prestatie op zich in deze zware editie.
Kornelis Offringa en Rob van Pelt gingen pas laat in de middag van start en hoefden ook vandaag niet in actie te komen. De equipe reed de lastige proef uit en waren pas laat in het bivak. Daar aangekomen werd de Unimog weer klaar gemaakt voor de volgende etappe waar ze vanaf een 52ste plaats zullen starten.
Sebastian Husseini: 6de “Ik heb lekker gereden vandaag en had het gevoel dat ik voor de dagzege kon gaan. Ik wist Patronelli al snel voorbij te gaan en was in gevecht met Laskawiec, maar het was een lange en zware etappe met veel bochten en vrij technisch. Ik maakte een foutje waardoor ik rechtdoor schoot in een bocht en door een hek in de prikkelstruiken terecht kwam. Het duurde even voordat ik de quad weer op het pad had en daardoor verloor ik helaas wat tijd. De duinen komen er weer aan en ik heb er zin in.”
Jurgen van den Goorbergh: 29ste “Het was een lang zitje vandaag. De eerste 140 kilometer reed ik in het stof van de mannen voor me. Ze gingen niet snel genoeg, maar ik kon er niet voorbij. Met flink veel risico ben ik er op een gegeven moment dan toch maar voorbij gegaan en de laatste 200 kilometer gingen goed en ik had het erg naar mijn zin. Ik had nog wel even een momentje toen ik wat stenen net even te hard raakte, maar gelukkig bleven de Maxxis banden heel. Het was al met al een positieve dag!”
Tim Coronel 35ste: “Het was vandaag weer een erg mooie dag, maar wel veel stof. De buggy loopt op dit soort rallypaden erg hard en dan kom je vaak wat minder snelle deelnemers tegen. Omdat de paden erg smal zijn en er vaak gevaarlijk bochtjes in zitten is inhalen dan redelijk tricky. Ik besloot om dat risico niet te nemen en moest daardoor wat langer in het stof rijden. Ik verloor wel wat tijd op Jurgen, die er wel voorbij was gegaan, maar wist in ieder geval heelhuids de finish te halen. Morgen gaan we weer de duinen in en ik ben heel benieuwd wat de buggy in de duinen doet als hij niet stilvalt. Ik heb er zin in!”
Etappe 11 La Rioja - Fiambala
De etappe van La Rioja naar Fiambala zal in het teken staan van de terugkeer van de duinen. De deelnemers verlaten het bosrijke gebied en wisselen de snelle smalle paden af voor open vlaktes en zand. Veel zand! Rondom de duinen van Fiambala gebeurd altijd wel iets en een navigatiefout is snel gemaakt. De etappe begint met een lange verbindingsroute en eindigt 6 kilometer voor het bivak.
Ricardo Banana
17 januari 2013, 09:08
Maxxis Super B quads spelen hoofdrol tijdens etappe 11
Fiambala 16 januari 2013 – De 11de etappe van Rioja naar Fiambala zou een zware worden, met veel zand en hoge duinen. Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B was er klaar voor en wilde op deze etappe een goed resultaat neer zetten. Sebastian Husseini en Kees Koolen deden dat ook met een 5de en een 6de plaats in het klassement bij de quads, maar Jurgen van den Goorbergh en Tim Coronel kwamen niet verder dan CP1. Vanwege het slechte weer in de regio, waardoor de rivierbeddingen uit hun voegen barste, besloot de A.S.O. om de etappe voor de auto’s en de trucks bij het eerste checkpoint (CP) stil te leggen. Voor de tweede keer dit jaar moesten de deelnemers voortijdig van de proef af en direct door naar het bivak.
Navigatieproblemen houden Husseini van etappewinst af
De motoren en de quads waren vanmorgen als eerste van start gegaan en reden de etappe gewoon uit. Het eerste gedeelte van de etappe was geannuleerd vanwege de slecht begaanbare paden en de deelnemers gingen met wat vertraging van start. Sebastian Husseini begon vandaag wat minder goed want vanwege een fout bij het navigeren kwam hij als 17de door bij het 1e waypoint. Husseini was in goed gezelschap want er waren meer toppers die het juiste pad niet wisten te vinden. Gelukkig kon hij zijn fout snel herstellen en wist hij de aansluiting met de kop weer te vinden. Bij het 3de waypoint kwam Husseini als 2de door en was hij alweer volop in de race voor de overwinning. Die overwinning leek er ook te komen toen hij bij wp6 de leiding overnam, maar op het laatste gedeelte van de proef verloor hij teveel tijd door een probleem met de navigatie waardoor hij de overwinning uit handen gaf. Husseini kwam uiteindelijk als 5de over de finish wat, zeker gezien de navigatieproblemen, een prima prestatie was.
Koolen pakt zesde plaats bij de quads
Kees Koolen was vandaag goed op dreef en maakte tijdens de eerste kilometers van de special geen fouten. Hierdoor kwam Koolen als 7de door bij het 1e waypoint en wist hij de aansluiting met de kop te pakken. Koolen moest tijdens het vervolg van de etappe wel wat plaatsen inleveren, maar bleef sterk rijden en kwam bij WP4 als 5de door. Het laatste gedeelte van de etappe bleek een lastige te zijn en de condities waren niet optimaal, maar Koolen maakte wederom geen fouten en kwam als 6de over de finish op iets meer dan een minuut achter teamgenoot Husseini. Een hele goede prestatie van de man die de Dakar voor het eerst op een quad rijdt dit jaar. Met nog 3 etappes te gaan is Koolen goed op weg om Santiago te gaan halen.
Korte etappe voor de buggy’s en de Unimog
Tim Coronel en Jurgen van den Goorbergh keken uit naar de duinen rondom Fiambala. De buggy’s hielden het de laatste dagen erg goed en de beide Maxxis Super B coureurs wilden in het zand laten zien dat ze zeker mee kunnen met de rest van het veld. Helaas kwam het niet zo ver vandaag. Het slechte weer van de afgelopen dagen had ook hier zijn tol geëist en de rivieren traden buiten hun oevers. Dit deed de organisatie besluiten om de proef bij het 1e checkpoint (wp3) te stoppen. Na nog geen kwart van de etappe gereden te hebben konden van den Goorbergh en Coronel al richting bivak.
Ook de etappe voor de trucks werd bij het eerst checkpoint geannuleerd zodat Kornelis Offringa en Rob van Pelt de Unimog bijna meteen na de start alweer richting het bivak konden sturen.
Jurgen van den Goorbergh: “De proef is gecanceled, we zijn eruit gehaald. Ben tot CP 1 gekomen maar dat leek af en toe al onmogelijk. Dat ik het gehaald heb… Ik heb al een keer onder water gestaan, kreeg net nog grip en kwam de rivier weer uit, mazzel! Ik reed achter een Mini, die zat daar vast. Door die rivier zijn slechts een man of 5 gekomen en de rest zat vast. Ik had het bij die rivier al even aangekeken en zag een truck aan komen, die ramde er door heen en ik besloot dat dan ook maar toe doen en hun spoor te volgen. Jammer dat we stop gelegd zijn want het ging lekker. Ik heb een heel stuk achter die Mini aangereden en dat ging goed. De buggy heeft geen klap verkeerd gegeven. Heb wel weer mazzel gehad, hoor. Niet alleen toen die doorkruising van de rivier goed ging maar ook toen ik op een haar na een afgrond mistte!”
Ricardo Banana
19 januari 2013, 12:08
Nog één te gaan voor het Maxxis Super B Dakar Team
La Serena 18 januari 2013 – Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft ook de 13de etappe van Copiapo naar La Serena op een goede manier afgesloten. Alle teamleden kwamen aan de finish en het scheelde maar 41 seconden of de tweede dagzege was een feit geweest. Sebastian Husseini greep net naast de zege, maar pakte een mooie 2de plaats. Kees Koolen reed een prima etappe en finishte als 15de. Jurgen van den Goorbergh was weer helemaal terug en was de snelste Nederlander in het autoklassement op een 32ste plaats en Tim Coronel werd keurig 42ste. Kornelis Offringa en Rob van Pelt kwamen laat over de streep, maar zij wisten uiteindelijk de voorlaatste etappe te finishen zodat het team wederom compleet was.
De etappe overwinning van Sebastian Husseini smaakte naar meer en in de 13de etappe moesten nog een aantal duinen bedwongen worden. Koren op de molen voor de man uit Dubai, die er meteen goed voor ging zitten. De strijdt was spannend en de leider in de wedstrijd verschilde per Waypoint, maar na 491 kilometer getimede proef kwam de Maxxis Super B coureur als 1ste over de streep. Even dacht het team dat de winst binnen was, maar een snelle Zuid Afrikaan gooide uiteindelijk roet in het eten door 41 seconden sneller te zijn op het laatste gedeelte van de proef. Zo pakte Husseini net niet zijn tweede overwinning, maar werd hij voor de 5de keer tweede, een prestatie van formaat voor de snelle debutant.
Kees Koolen is wederom een stap dichterbij zijn doel en dat is de finish halen in Santiago. Koolen reed ook vandaag weer een solide etappe en kon het tempo van de mannen aan kop redelijk volgen. Zonder risico’s en fouten reed Koolen vandaag de 13de etappe van Copiapo naar La Serena uit en finishte op een mooie 15de plaats. Na afloop lag er nog een lange verbindingsroute te wachten op de deelnemers, maar Koolen was op tijd in het bivak en kon de laatste voorbereidingen gaan treffen voor de laatste etappe van Dakar 2013.
Jurgen van den Goorbergh stond vandaag, na lang sleutelen door de monteurs van het team, weer aan de start van de 13de etappe. Even werd er gevreesd dat de buggy niet meer te repareren was, maar de monteurs van het team hebben voortreffelijk werk verricht. Vanaf een 77ste plaats moest van den Goorbergh zijn weg naar voren vinden, maar dat deed hij dan ook gestaag. Halverwege de etappe had de snelle man uit Breda al 40 plaatsen goed gemaakt en stormde hij af op een mooie finish. Een 32ste plaats was uiteindelijk de uitslag na 491 kilometer op tijd en dat was gezien zijn startpositie een superprestatie. De buggy hield zich goed en van den Goorbergh kan zich op gaan maken voor de laatste etappe van de 2013 editie van Le Dakar.
Tim Coronel was de tweede week van de Dakar goed begonnen en reed de afgelopen dagen vrijwel probleemloos zijn etappes. Ook vandaag begon Coronel goed, maar een haperende koppeling zorgde ervoor dat Coronel het lastig had. De snelste man van Nederland wist het probleem onder controle te krijgen en de etappe uit te rijden, maar tegen het einde ging het niet echt van harte. Coronel verloor wat tijd, maar kwam toch op een mooie 41ste plaats over de streep en staat met één been in Santiago. De laatste etappe is anders dan de voorgaande jaren en moet wel degelijk serieus genomen worden. De realistische Coronel is dan ook de laatste die de etappe zal onderschatten.
Voor Kornelis Offringa en Rob van Pelt was de 13de etappe geen gemakkelijke. De Maxxis Super B equipe verloor aan het begin van de etappe veel tijd, maar wisten dat gaande weg weer in te lopen. Het trouwe snelle assistentie team wist ook de 13de etappe te finishen en pakte vandaag de 45ste tijd. Een goede prestatie van de mannen die vooral de eerste week veel in actie hebben moeten komen.
Sebastian Husseini 2de: “Het was vandaag weer een hele mooie dag. De etappe was lang, maar niet echt moeilijk. We begonnen in de duinen dus dat ging meteen erg lekker. Alleen aan het einde van de etappe moest ik nog aardig pushen, maar ik ben uiteindelijk 2de geworden en daar ben ik blij mee.”
Jurgen van den Goorbergh 31ste: “Lekker gereden vandaag! Kreeg ik 4 km voor het einde toch een lekke band?! Wat ik geraakt heb, weet ik niet maar ik zag het niet zitten om te wisselen want dat zou een hoop tijd kosten maar na twee kilometer voelde ik de band eraf lopen dus ben ik even iets rustiger gaan rijden.. Verder weinig bijzonderheden, klein beetje vast gezeten maar net op tijd weten te redden. Het was een lange rit vandaag.”
Tim Coronel 41ste: Zo, weer eentje afgevinkt! Het was wel een lange dag vandaag voor mij. Ik had na 150 kilometer de koppeling er al bijna uitliggen, dus dat hielp niet echt mee. Hierdoor kon ik niet echt pushen, maar ik ben gewoon lekker doorgehobbeld. Aan het begin van de etappe hadden we prachtige duinen en daar deed de buggy het weer prima. Nog eentje te gaan morgen en dan zit het er weer op. Santiago here we come!
Etappe 14 La Serena – Santiago
De 14de en laatste etappe van La Serena naar Santiago is anders dan voorgaande jaren nog een redelijk serieuze. Was het eerder nog een proefje voor het publiek, vandaag worden er nog aardig wat kilometers afgelegd voordat de finish in Santiago een feit is. Beslissend voor de uitslag in een van de klassementen zal de etappe niet meer zijn, maar met 126 kilometer aan getimede proef kan er nog van alles gebeuren.
Ricardo Banana
19 januari 2013, 12:09
Husseini zorgt voor etappe overwinning Maxxis Super B Team
Copiapo 17 januari 2013 – Sebastian Husseini heeft vandaag de 12de etappe van Fiambala naar Copiapo op zijn naam geschreven. De Maxxis Dakar Team Powered by Super B coureur reed een ijzersterke etappe en kwam na 319 kilometer getimede proef als eerste over de streep en versloeg de leider in het klassement, Marcos Patronelli, met iets meer dan een minuut. Na vier keer tweede te zijn geworden en een aantal keer dichtbij de overwinning te zijn geweest was de eerste overwinning van de Dakardebutant vandaag een feit.
Overwinning voor Husseini
Sebastian Husseini groeide op in Dubai en is groot geworden tussen het zand en de duinen en kwam dit jaar naar Zuid Amerika om op de quad de zwaarste rally ter Wereld te bedwingen. Husseini maakte meteen indruk door de eerste vier etappes als tweede af te sluiten en de druk op favoriet Marcos Patronelli op te voeren. Helaas kreeg Husseini tijdens de vijfde etappe problemen met de versnellingsbak van de Honda 700 quad en verloor hij ruim drie uur. Hierdoor was een mooie klassering in het klassement bij de quads vrijwel onmogelijk geworden en ging hij voor een dagsucces. Na een aantal keren dichtbij een overwinning gezeten te hebben was het vandaag dan wel raak. Husseini versloeg Patronelli tijdens de 12de etappe en pakte zijn eerste etappezege uit zijn (Dakar) carrière.
Sebastian Husseini 1ste: “Het was echt een mooie dag vandaag met veel duinen. Ik had het heel erg naar mijn zin en de quad doet het nog steeds heel goed. Ik voelde me echt comfortabel op de quad en dat helpt. Ik had aan het begin van de stage al heel snel wat andere deelnemers ingehaald en kon las een van de eerste de duinen in. Er stonden duizenden mensen in de duinen en daar ging ik alleen maar sneller van rijden. Voor ij was het een hele mooie dag en als de hele Dakar zo zou kunnen zijn dan zou dat fantastisch zijn”
Solide etappe Kees Koolen
Ook Kees Koolen maakte weer een prima dag mee vandaag. Koolen wist de 12de etappe solide te rijden en maakte wederom geen fouten. Met nog twee etappes te gaan is Koolen erop gebrand om aan te komen en de finish in Chili te halen. Ondanks dat de man uit Vorden geen onnodige risico’s neemt blijft hij iedere etappe sterk finishen. Ook vandaag kwam Koolen weer op tijd aan in het bivak en finishte hij de 12de etappe als 15de.
Kees Koolen 15de: “Ik heb het vandaag rustig aangedaan en wilde op deze lange etappe geen fouten maken. Het was een zware, maar wel erg mooie etappe vandaag waar echt alles in zat. Het was vanmorgen wel erg koud op de verbinding en ik heb zitten rillen op mijn quad, maar ik ben volgas naar de start van de proef gereden om het zo snel mogelijk weer een beetje warm te krijgen. Nog twee dagen en dan is het doel bereikt.“
Problemen voor van den Goorbergh
Jurgen van den Goorbergh kreeg al snel problemen met de buggy en viel stil op de proef. Een probleem met een uitgaande as zorgde ervoor dat hij moest wachten op assistentie en op dit moment nog niet in het bivak is aangekomen. Kornelis Offringa en Rob van Pelt hebben van den Goorbergh op sleep genomen en zijn onderweg naar het bivak. Heel laat kwam en zij in het bivak aan waar de monteurs hard aan het werk gaan om Jurgen weer aan de start van de 13de etappe te krijgen. Later meer.
Tim Coronel finishte de 12de etappe als 46ste, maar maakte ook een moeilijke dag mee. Coronel kreeg al snel op de proef twee lekke banden omdat hij de bandenspanning te laag had staan. Daarna kon Coronel geen risico meer nemen omdat hij geen reserveband meer bij zich had. Op de snelle stukken kreeg Coronel last van vapour lock waardoor hij de motor van de buggy moest laten afkoelen en hierdoor wat tijd verloor. Toch wist Coronel de finish te bereiken op een prima 46ste plaats.
.
Tim Coronel 46ste: “Het was echt een hele zware vandaag, maar we hebben het weer gehaald. Ik had na 60 kilometer al mijn reservebanden verbruikt waardoor ik rustig aan moest doen. Ik had het risico genomen om met zachte banden over de stenen te rijden, maar dat pakte verkeerd uit. Ik heb de buggy echt gespaard want deze etappe was echt een sloper voor het materiaal. Op de snelle stukken kreeg ik wat last van vapour lock dus ik moest elke keer als de motor 150 graden werd wachten totdat hij weer afgekoeld was naar 90 graden voordat ik weer verder kon rijden. De buggy vloog weer door de duinen, maar ik heb geen risico genomen en ben vrij rustig naar de finish gereden. Dit was wel weer een echte etappe. Echt eentje zoals ik ze gewend ben. We zijn weer in Chili en Santiago komt steeds dichterbij, maar we zijn er nog niet!
Etappe 13 Copiapo – La Serena
De 13de etappe van Copiapo naar La Serena brengt de deelnemers weer een stapje dichterbij Santiago. Het eerste gedeelte van de proef bestaat uit zand en duinen, maar dat gaat langzaam over in harde wijde paden waar een verdwaalde rots nog wel eens voor een onplezierige verassing zou kunnen zorgen. De 491 kilometer lange special start vrij laat omdat men hier rekening houdt met het weer. De beruchte Camanchca, oftewel mistbank, hangt hier vooral in de morgen en zal zo de eerste deelnemers hopelijk niet hinderen.
Sphinx
19 januari 2013, 21:03
Nou, door drukte is dit er helaas bij ingeschoten, dus om te voorkomen dat het een verschrikkelijk onleesbare lap tekst wordt maar even de "management summary."
Bij de motoren kan KTM op een hele goede tweede week terugkijken. Het Poolse blokje dat Despres in zijn fabrieksmotor schroefde leverde hem op dinsdag meteen een etappeoverwinning op, al was hij zo moe van de Argentijnse rallyweggetjes dat hij bij de finish in het bivak van zijn motor viel. Ook Kurt Caselli haalde een etappezege op woensdag, en Chaleco Lopez pakte voor het Oostenrijkse merk gisteren de zege. De donderdag was voor Yamaha, want Frans Verhoeven pikte ook dit jaar een etappe mee, waardoor hij op gelijke hoogte komt met Gerard Jimmink, die in de Afrikaanse dakars ook 3 etappes won. Lopez leek in de stand zelfs de leidende positie van Despres te kunnen aanvallen, maar hij moest na de finish gisteren zijn blok wisselen, waardoor hij van twee naar drie terugzakt. Despres staat 10 minuten voor op Faria en 23 op Lopez, dus tenzij het Poolse blok ook stuk gaat, zal het zo'n vaart niet meer lopen vandaag. Wel nog een apart verhaald voor kistrijder HJ Liefhebber. Die vertrok woensdag richting Fiamballa, toen hij al heel snel zijn ketting stuk had. Hij kreeg het zelf niet opgelost en kreeg hulp van de organisatie. Helaas verbood die hem de special weer op te pakken, omdat de etappe inmiddels was geneutraliseerd door overvloedige regenval. Liefhebber mocht over de weg naar Fiamballa, en werd daar wegens het missen van alle WP's uit de uitslag geschrapt :angryfire: Liefhebber tekende protest aan en na overleg en een telefoontje met Parijs kreeg hij de laatste plaats in de etappe en een lage startpositie (118e). Dan toch nog als 34e geklokt worden aan de finish, daarvoor steekt ook Frans een duimpje op. Inmiddels is de laatste etappe gefinisht en hoewel Lopez in zijn Santiago nog een keer alles uit de kast gooit, hij wordt er slechts derde mee in een rijtje van vijf KTM's. Cyril Despres wint de Dakar 2013, voor Ruben Faria en "Chaleco" Lopez. Ivan Jakes zet met een vierde plek de eerste Slowaak in de top5 van de rally bij de motoren en Juan Pedrero Garcia is de eerste Repsol KTM op vijf. Frans Verhoeven verloor op vrijdag helaas nog twee plekken door een navigatiefout en benzinegebrek, hij finisht als 9e.
http://www.nieuwsmotor.nl/images/stories/nieuws/0-2013/01_januari/Dakar/Frans-Verhoeven-Winnaar-Dag_12-2013-Dakar-Fiambal-Copiapo.jpg
Bij de quads wist Marcus Patronelli geen enkele etappe meer te winnen in de tweede week, maar Seb Husseini ging wel erg goed. Een paar keer greep hij net naast de zege. Op dinsdag won Laskawiec zijn tweede rit op rij en was Husseini zesde. Helaas was het geluk toen op bij de Pool, die donderdag met mechanische pech ver terugviel. Op woensdag hetzelfde scenario: Husseini deed lang mee om de zege, maar opnieuw zesde na een slechter slot. Op donderdag was het wel raak en werd het met Verhoeven's overwinning bij de motoren een dubbelslag. Vrijdag bleek trouwens dat deze racebeer zich heeft vergist. Sarel van Beljon was niet uitgevallen, maar reed nog mee. Wat heet, hij won zelfs nog twee etappes. Gisteren in La Serena was de Zuid Afrikaan 41 tellen sneller dan Husseini en ook vandaag klopte de Zuid-Afrikaan de Nederlandse Emirati met een kleine marge: 37 tellen. In het klassement was Patronelli allang niet meer te achterhalen. De Argentijn wint met 1,5 uur voorsprong op de Chileen Ignacio Casale en de Pool Rafal Sonic. Husseini is als 6e geëindigd, Kees Koolen reed als 17e de rally uit en is nu in zowel de motoren als de quads als de auto's gefinished :freu:
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2013/01/Kees%20Koolen%20etappe%2012.jpg
Bij de auto's was het klassement helaas al een tijdje duidelijk en ging het alleen nog om dagsuccessen. De proef naar Fiamballa werd woensdag voor de autos en trucks gecancelled, dus waren er nog drie dagsuccessen over. Terranova won de laatste proef in Argentinië, Gordon leek donderdag te gaan winnen, maar reed zich op een duin vast en verloor net teveel tijd op Roma, die echter de dag daarna zoveel tijd verloor dat hij een podiumplek kon vergeten. Gordon pakte prompt de dagzege na een zinderend duel met de Fransman Chicherit. Op het einde was de Hummer maar 22 seconden sneller dan de SMG. Vandaag leken ze hun duel weer op te pakken, maar er zijn nog maar 9 auto's binnen en de twee kemphanen staan slechts vijfde en zesde. Roma heeft voorlopig de snelste tijd.
http://competicionmotor.com/wp-content/2012/12/El-Hummer-H3-de-Robby-Gordon.jpg
Bij de trucks kwam de Kamaz-trein dit jaar laat op stoom, maar vooral het feit dat de zware duinen in het begin van de rally zaten en de snelle stenige proeven waarin Kamaz en Tatra uitblinken achteraan bleek doorslaggevend. De Iveco's hebben vroeg gepiekt en helaas te weinig afstand genomen om op tegenslagen te kunnen reageren. Na zijn drama-etappe probeerde De Rooy wel een paar keer tijd goed te maken, maar op dinsdag én donderdag werd hij door lekke banden weer teruggeworpen. Hij stond voor het begin van de laatste rit vierde op vijf minuten van de derde Kamaz (Aryat Mardeev), maar Karginov en Nikolaev zijn niet meer te achterhalen. Leuk feitje: de plaatsen 7 tm 12 worden ingenomen door een treintje Nederlanders: Versluis (7e), Van Vliet (8e), Kuipers (9e), Vd Bosch (10e), Vd Brink (11e) en tot Smink op 12. Lekker konvooi zo!
http://cdn.theatlantic.com/static/infocus/dakar011713/d11_60959839.jpg
Ricardo Banana
20 januari 2013, 14:34
100% score voor het Maxxis Super B Dakar Team
19 januari 2013 – Het Maxxis Dakar Team Powered by Super B heeft ook de laatste etappe van Dakar 2013 succesvol afgerond. De 14de etappe was geen rustig ritje naar de finish, maar iedereen kwam na 346 kilometer aan getimede proef aan de streep wat zorgde voor een 100% score voor het team. Een hele goede prestatie gezien de problemen in de eerste week en de vele uitvallers tijdens deze editie van de zwaarste rally ter Wereld. Kornelis Offringa en Rob van Pelt zorgde voor ook voor een klein succes want zij wisten de T4-3 assistentieklasse op hun naam te schrijven. Na 14 etappes en 8.574 kilometer afgelegd te hebben komt er aan Dakar 2013 een einde en is het op zondag tijd voor de slotceremonie in Santiago.
De start van 14de etappe van La Serena naar Santiago werd vanwege de laaghangende bewolking met een uur uitgesteld, maar uiteindelijk mochten de deelnemers toch beginnen aan de laatste etappe van Dakar 2013. Sebastian Husseini en Kees Koolen beten het spits af en begonnen aan het eerste gedeelte van de proef. De etappe was kort, maar er moest zeker geconcentreerd gereden worden want op de smalle paden langs diepe afgronden kon het nog zo maar mis gaan. Husseini reed sterk en pakte tijdens de slot etappe nog een mooie 2de plaats mee. Kees Koolen reed behouden en genoot van de laatste kilometers op de quad en kwam als 18de over de finish.
Tim Coronel maakte nog een benauwd moment mee toen vlak voor de start de olie aan alle kanten uit zijn motorblok liep, maar het probleem werd verholpen en ook Coronel kon aan de laatste etappe beginnen. Na wat oponthoud op de proef, vanwege een gestrande deelnemer, kon Coronel onderweg naar het laatste gedeelte van de proef. Op deze korte publieksetappe werd het gas nog eenmaal opengedraaid om het massaal toegestroomde publiek te vermaken. Coronel finishte de etappe als 52st en pakte zo zijn 6de Dakarfinish uit zijn carrière.
Jurgen van den Goorbergh liet tijdens de laatste etappe nog eenmaal zien wat de potentie van de buggy was en kwam als 18de langs het eerste waypoint. De buggy hield zich goed en van den Goorbergh mikte op een mooie klassering, maar vanwege de stoffige en smalle paden was het lastig inhalen. Van den Goorbergh koos uiteindelijk voor de veilige weg naar de finish en kwam op een mooie 24ste plaats over de streep.
Kornelis Offringa en Rob van Pelt waren de laatste van het team die aan de 14de etappe mochten beginnen. De Maxxis Super B equipe reed rustig en behouden naar de eindstreep en haalde er nog een mooie 32ste plaats uit. Offringa en van Pelt waren de afgelopen weken erg belangrijk voor het team en zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de 100% score van het team. Ondanks het feit dat ze vaak laat in het bivak aankwamen wisten ze toch nog een mooie prijs in de wacht te slepen. De equipe werd eerste in het T4-3 klassement voor snelle assistentievoertuigen.
Sebastian Husseini: “Het was een korte en vrij gemakkelijke dag vandaag. We waren wat later begonnen vanwege de mist vanmorgen, maar het ging allemaal goed. Het was erg kort, maar er waren wel stukken met enge ravijnen dus je mocht geen fouten maken vandaag. Bij de laatste proef was er heel veel publiek en dat was mooi om te zien. Het ging goed vandaag en ik ben heel blij dat ik het gehaald heb.”
Kees Koolen: “Het was een mooie dag deze laatste dag. Het was een beetje een tricky proef, heel makkelijk maar wel gevaarlijk met hele snelle paden en diepe afgronden dus ik dacht ik doe het lekker rustig aan. Je kon vandaag alleen maar verliezen en niets meer winnen dus daarom geen onnodige risico’s genomen. Ik heb de finish gehaald en mijn doel bereikt en misschien kom ik volgend jaar wel terug met een truck.”
Tim Coronel: “Ja, ik ben echt superblij! Wat een prestatie van het team om na twee zware weken toch met zijn allen aan de finish te staan. Het werd vanmorgen nog even lastig toen de olie echt aan alle kanten uit het blok spoot, maar mijn kindje heeft het goed gedaan en we zijn er weer! We hadden onderweg wel even wat oponthoud vanwege een gekantelde truck die de weg blokkeerde en als je dan ziet dan sommige deelnemers de meest vreemde toeren uithalen om er toch voorbij te komen dan hebben zij het niet begrepen hoor. Er valt niets meer te winnen op zo’n dag als vandaag, maar verliezen kan je op de laatste meter nog. Ik heb het rustig aangedaan en ben lekker naar de finish gehobbeld en nu is het genieten! 6 uit 6 ik ben er trots op!”
Jurgen van den Goorbergh: “ik heb het gehaald en we hebben als team een 100% teamscore, dat is al een feestje op zich waard! Jammer dat ik qua klassering in het klassement niet heb kunnen doen wat ik van te voren had gewenst maar ik ben niet ontevreden met de resultaten van de laatste dagen. Gisteren was het lekker rijden, vandaag was, vanwege de route en het stof, meer een soort van ‘treintje rijden’. Je kon niets anders dan in de rij blijven, te veel risico’s wil en kan je deze laatste dag ook niet nemen! Dikke duim voor de monteurs die super hard gewerkt hebben want zonder hen had ik de finish niet gehaald, Dakar rijden is een team effort!”
Einduitslag Dakar 2013 (onder voorbehoud)
Quad na 14 etappes
1. M. Patronelli (ARG) 49h42m42s
2. I. Casale (CHL) 51h53m17s
3. R. Sonic (POL) 52h59m31s
6. S. Husseini (UAE) 55h22m45s
17.K. Koolen (NLD) 61h10m51s
Auto na 14 etappes
1. S. Peterhansel (FRA) 38h32m39s
2. G. de Villiers (ZAF) 39h15m01s
3. L. Novistkiy (RUS) 40h01m01s
57. T. Coronel (NLD) 66h05m48s
67. J v/d Goorbergh (NLD) 70h51m06s