PDA

Volledige versie bekijken : De sekspolitie



Toulouse-Lautrec
11 januari 2013, 07:44
maandag 14 januari 2013, 20.25 uur Ned. 2

3369

Bestrijding van mensenhandel staat hoog op de politieke agenda, maar de vele regels maken het voor de gedreven rechercheurs Ed en zijn collega’s van het opsporingsteam van Commerciële Zeden in Den Haag juist moeilijk om daders achter de tralies te krijgen. Aangetrokken door de spanning die het werk omgeeft, legt filmmaker Roy Dames de weerbarstige realiteit van de Haagse aanpak van vrouwenhandel bloot. Het is er een van tegenstellingen en obstakels, waarin de kloof tussen het papier en de echte wereld groot is. Wat drijft de rechercheurs?

De Doublet-en Geleenstraat, de twee onheilspellende straten van de Haagse hoerenbuurt, zijn het werkterrein van Opsporingsteam Mensenhandel van Politiebureau Jan Hendrikstraat. Hier gaan Ed, Frans & Anita de strijd aan met gedwongen prostitutie.

Mensenhandel is een belangrijk politiek speerpunt, omgeven door vele tijdrovende en misbruik gevoelige regelingen en procedures. Regels die een effectieve opsporing van seksuele uitbuiting van vrouwen in de weg zitten. Criminele organisaties achter vrouwenhandel worden steeds professioneler en gewelddadiger, en een groot deel van de prostitutie begeeft zich naar een onzichtbare wereld. Het is dit spanningsveld waarin het team zich staande moet houden en geacht wordt resultaat te boeken.

In plaats van de slachtoffers te overtuigen aangifte te doen heeft het team een unieke aanpak van persoonlijk contact en samenwerking. Geduldig winnen ze het vertrouwen van de, meestal buitenlandse, meisjes. De samenwerking bestaat er uit dat bordeelhouders hun nieuwe meisjes door hen laten controleren in ruil voor hun bordeelvergunning. Deze ‘Haagse Methode’ lijkt te werken, maar laat ook zien wat er mankeert aan de door hogerhand opgelegde regelgeving en procedures. Politieke ambities en lage straffen frustreren het team. Maar vooral de papieren rompslomp waardoor de echte zaken blijven liggen zit hen dwars: Het opsporingsteam heeft te maken met echte mensen, slachtoffers, geen dossiers. Zonder vertrouwen en samenwerking geen aangifte, zonder aangifte geen zaak.

Bureaucratie, taalbarrières, cultuurverschillen, slachtoffers die zichzelf geen slachtoffer vinden… regelmatig bevinden de rechercheurs zich in een spagaat. Ingewikkelde zaken, met weinig kans van slagen. Hoe ver kun je gaan in het contact met de vrouwen, waar begint en eindigt ‘helpen’? Hoe verhoud je je tot wreedheden? Hoe ga je om met die tegenstrijdigheden en ongerijmdheden? Maar het doel, het bestrijden van het seksueel uitbuiten van vrouwen hebben ze altijd voor ogen. "Soms heb je een succesje".

I.h.k.v. Teledoc, een coproductie van KeyDocs en de NCRV, i.s.m.het CoBOen het Filmfonds

http://dokument.ncrv.nl/pagina/sekspolitie

MichelJ
14 januari 2013, 18:25
http://teletekst.nos.nl/gif/images/228-02.gif

marcelasnl
14 januari 2013, 21:38
Voor wie het gemist heeft:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1319480

Nibor76
14 januari 2013, 21:54
15, 20 of meer mannen op een dag, daar is een vrouwenlichaam niet op gemaakt.
Ik maak soms toch andere vrouwen mee en niet altijd dvp's.

de duisburg spesjalist
15 januari 2013, 10:46
Ik vind de aanpak in Den Haag door de politie goed .bij een negatief werk advies wordt de exploitant die de kamer verhuurd en er vermoedens zijn dat de dvp gedwongen werk aangeraden dat de dvp daar niet mag werken. doe de exploitant dat toch en na een tijd blijk dat de dvp toch gedwongen werk is de kans groot dat de exploitant zijn vergunning kwijt raakt .

Dit mag van mijn een Europese regelgeving worden voor zowel cups privé huizen als de ramen

mooneye
15 januari 2013, 12:46
Ik kwam er gisteren ook bij het flipperen op de tv bij uit, jammer dat zulke mensen handel nog steeds bestaat, maar ja ik denk dat het ook altijd zou blijven bestaan.
Gedwongen is gewoon niet zoals het hoort en moet.
De aanpak in Den haag vindt ik ook zeker goed, echter wel jammer dat er ook weer dames tussen zitten die weer misbruik maken van het nederlands recht om een verblijfs verguning te bemachtigen.
Al met al intressant programma

de duisburg spesjalist
15 januari 2013, 13:12
Mensen handel kan je inderdaad nooit bestrijden . ma in Den Haag doen ze er ieder geval alles aan om het minder aantrekkelijk te maken . Ik denk dat we allemaal wel een keer sex hebben gehad met een dame die gedwongen wet zonder dat we het wetten .

Nu is mijn vraag als je een dame onder de blauwe plekken tegen kom in een club of bordeel wat doe je dan. maak je daar een melding van bij de exploitant club of bij de zedendelicten (politie) of bij misdaad anoniem .

Of doe je niks

Ik zelf denk dat wij met ze alle meer ellende zien als we willen ma er niks aan doen . ik zelf heb ooit wel aangegeven dat een dame onder de blauwe plekken zat en dat mijn vermoedens waren dat ze gedwongen werd . Ik raat iedereen aan die dit wil doe het anoniem te doen .Voor dat je het weet kom je de club of bordeel niet meer in ;)

seqoya
15 januari 2013, 15:28
op een bepaald moment stonden ze in de kantine van ik denk de geleenstraat of doublet en waren ze beetje aan het kletsen..een dame donkere haren..denk roemeens ....werd onherkenbaar gemaakt maar er stond nog een dame bij ...leek indisch of zo...echt lekker ding...als iemand het gezien heeft en weet wie dat was..dan hoor ik het graag ...aub info via IM dan... die wil ik wel eens gaan checken!!

phoenix
15 januari 2013, 17:20
ik ben niet onder de indruk van wat politie doet in den haag...deze mensen kunnen weinig, de politiek in europa maakt veel mooie beleidsplannen en gaat die vervolgens verkopen als marktlieden, een cijfertje hier ene en cijfertje daar en ze sluiten een deal..de samenwerking met bijvoorbeeld duitsland? daar hoor ik niks van...juist daar ligt een hoop bewijs materiaal, de vrouwen die verhandeld worden gaan van stad naar stad...zo deed onze turkse saban dat ook met zijn personeel a'dam, den haag, utrecht, oberhausen, dusseldorf, en antwerpen overal kwam ik meiden tegen die bij der amen gedwongens tonden te werken....alleen ik heb geweigerd en public te getuigen toen politie dat vroeg...je verliest dan ook je werk in ons vrije nederland....

vrije jongen
15 januari 2013, 17:46
Ik was aangenaam verrast door de docu. Duidelijk en eerlijk over de moeilijkheden en frustraties waar ze tegen aanlopen, de politie zei bv expliciet dat dames die voor financiële redenen het werk in gaan ook als 'gedwongen' worden gecategoriseerd. De lachende dame waarvan werd gesuggereerd dat ze gedwongen zou werken (om maar eens aan te geven dat dit niet zo makkelijk te merken is)... nog een discussie tussen de agenten, over een meisje zonder juiste pas die wel heel erg uit eigen wil leek te opereren (of is dat nep?). Het Litouwse raammeisje dat toch naar het bureau kwam om te vertellen naar NL te zijn 'verhandeld'... maar nu nog steeds werkt zonder te hoeven afdragen. De halve wanhoop als de de agent hoort wat de politicus (die eerder was langsgeweest) allemaal claimt - welke dan ook nog claimt dat ze 'meer naar de experts moeten luisteren'. Beelden van de sluiting van de Doublet en hoe het niks voorelkaar heeft gekregen.

Ook wel interessant omdat het bij mij om de hoek was allemaal, ik herkende zelfs een paar meisjes van toen ik nog wel eens een raampje bezocht. Vooral goed omdat het duidelijk wordt hoeveel grijs gebied er is en hoe moeilijk het is er echt achter te komen wat er speelt.