PDA

Volledige versie bekijken : Hoffelijkheid in Brüggen

bergm550
17 februari 2013, 11:01
Sorry, dit bericht gaat wellicht niet over GT. Maar ik moet het even kwijt. Ik had vanochtend uitgecheckt in het hotel en omdat GT pas op zondag om 13:00 uur open gaat, ga ik altijd een beetje rondfietsen in Brüggen. Maar ik begin de regio nu wel erg goed te kennen en is de nieuwigheid er weer van af. Dus vanmorgen hoorde ik de klokken luiden van de Evangelische Kerk.

Nu ben ik niet religieus, maar ik vind het altijd wel leuk om een kaarsje aan te steken met de wens dat we allemaal nog lang van GT kunnen genieten. Dus ik loop het kerkje binnen op zoek naar de kaarsjes. Maar het scheen dat de mis net begon en een misdienaar kwam vrolijk op me af en begeleidde me naar een plaats. Ik was verstijfd van verbazing en kon ook geen nee meer zeggen. Ik kreeg gelukkig een plaatsje ergens achteraan.

Uit beleefdheid heb ik de mis maar even aangehoord. Je kunt natuurlijk niet tijdens de mis de kerk verlaten, maar ik hoopte stiekem wel dat de pastoor om 13:00 uur klaar was, want ik wilde natuurlijk wel naar GT. Gelukkig was er een moment dat ik me even kon excuseren en toen ben ik discreet de kerk uitgelopen. Ik moet zeggen dat de mensen in Brüggen zeer hoffelijk zijn.

Als ik iemand tegenkom op het fietspad, zegt men altijd vriendelijk "Morgen". En wat me ook opvalt, is hoe vriendelijk ik als fietser behandeld word. Als ik langs een zijstraat rijd en er komt een auto van rechts, dan rijdt de bestuurder altijd een stukje achteruit, zodat ik er langs kan. Dat vind ik toch zo aardig. In Nederland rijden ze liever over een fietser heen. Duitsers zijn eigenlijk hele fatsoenlijke mensen.

Gister was ik nog even kort in de supermarkt Rewe in Kaldenkirchen en wat me opvalt, is dat mensen niet panisch en krioelend door de supermarkt heenrennen. De hufterigheid waar Nederland aan lijdt, is in Duitsland nog niet toegeslagen. Het doet soms pijn om te zien.

Bluebear
17 februari 2013, 11:22
:amen[1]: By the way. Ben je de pastoor niet tegengekomen in de GT? Ik biecht er regelmatig bij hem. :biggrin:

funske
17 februari 2013, 11:36
....En wat me ook opvalt, is hoe vriendelijk ik als fietser behandeld word.....

Pas maar op dat ze je niet achtervolgen en er later met je fiets vandoor gaan. :smile2:

Ace2
17 februari 2013, 12:31
Ik denk dat BergM550 helemaal gelijk heeft. Als ik in Duitsland ben verbaas ik mij (eigenlijk is dat toch erg) hoe vriendelijk de mensen zijn. Natuurlijk zal dat niet altijd zo zijn, maar ik vrees dat Duitsers zijn, zoals wij soms smachten dat Nederland zou moeten worden.

KevinK
17 februari 2013, 13:15
Dus toch voor het zingen de kerk uit.:biggrin:

noglangnietuitgewandeld
17 februari 2013, 13:36
Duitsers zijn over het algemeen hoffelijk en beleefd. En ook wat formeler en stijver dan Nederlanders. Waar Nederlanders elkaar meteen tutoyeren, is dit in Duitsland not done. Ik ken mensen die een paar jaar samen in een kantoor zitten en elkaar nog steeds aanspreken met Herr Müller/Frau Maier. De Du-form is belangrijk, maar het duurt lang voor je zover bent. Is deze hobbel eenmaal genomen, dan gaan er deuren open die anders gesloten blijven. Zakelijk zijn ze correcter en betrouwbaarder dan Nederlanders (mijn mening), en ik heb zowel Nederlandse als Duitse opdrachtgevers. Met Duitsers kun je beter iets van een zakelijke relatie opbouwen dan met Nederlanders, die verkopen hun grootmoeder nog voor een kwartje. Duitsers, niet, hooguit hun schoonmoeder. Ik werk dan ook het liefst met mijn Duitse klanten.

Bergm550, kijk wel uit, ze hebben al drie generaties lang wel een bovenmatige belangstelling voor Nederlandse fietsen!

Picasso 1
17 februari 2013, 14:34
Het gedrag en de mentaliteit van de Duitser is mij al erg lang geleden in positieve zin opgevallen op meerdere vlakken. Het gaat niet alleen om vriendelijkheid maar ook om hoe mensen elkaar in hun waarde laten, elkaar ruimte geven en de prima vriendschappelijke band die je met ze krijgt over langere tijd. Kan denigrerende grappen over Duitsers dan ook totaal niet plaatsen, denk dat het meer iets zegt over de grappenmakers.

Gondolas9
17 februari 2013, 19:53
Interessante observaties (die ik deel).

Lang geleden heb ik in Hochsauerland (Lüd/Hagen) mijn legerdienst gedaan, in een politie-eenheid. Toen al voelde ik mij heel relaxt in de (vele) contacten met Duitsers.

Globaal gezien komt de atmosfeer in Dtsl over als no-nonsense. Respect voor mekaar. Dingen doen zoals ze gedaan moeten worden. Mekaar zoveel vrijheid geven als kan, maar voorbij die grens desnoods hard optreden.

In NL heb je A2-gedeeltes met vijf rijstroken waar je 100 mag rijden omdat een actiecomité dat doorgedrukt heeft. In Dtsl zijn er valide redenen als je op de Autobahn 'maar' 80 of 100 mag. En dan moet je niet zeuren als je eventueel gepakt wordt. Da's een wereld van verschil...

Ik heb het prettige gevoel dat Dtsl goed, efficiënt geregeld is. Ergens is het een beetje mijn vaderland (tot de Franse Revolutie was Limburg trouwens een deel van het Heilig Roomse Rijk van de Duitse Natie - en sommige stukken hoorden nog langer bij Pruisen). Hoewel ik toch een beetje een knuppel in het hoenderhok wil gooien. Bestaat 'de Duitser' wel. Lijkt een Rijnlander niet veel meer bv. op een Limburger dan op een Beier, een Brandenburger, een Zwaab...?

KevinK
17 februari 2013, 20:14
Net als in nederland zijn er regionale verschillen, maar de bekende duitse tugenden zijn bovenregionaal.

Big30
17 februari 2013, 20:25
. Bestaat 'de Duitser' wel. Lijkt een Rijnlander niet veel meer bv. op een Limburger dan op een Beier, een Brandenburger, een Zwaab...?
Ja terechte observatie, die je natuurlijk ook kunt maken over elk ander land cq volk. Bestaat de Nederlander, de Fransman etc. vaak zie je wel ondanks ook veel regionale verschillen een paar zaken die wel weer typisch zijn voor alle (OK bijna alle want je mag nooit generaliseren) Duitsrers dan wel Nederlanders.

Het voorbeeld van de Rijnlander is een goed voorbeeld denk maar je zou ook de Niedersachser kunnen noemen die niet ver van Twente, Drente of Groningen woont, die zal ook al door het Platdeutsch zeker verwantschap voelen met zijn taalgenoten in NL. Maar ondanks dat is er toch iets wat de Duitsers wel karakteriseert als het gaat om bepaalde waarden en eigenschappen.

In Duitsland zijn een aantal zaken wel wat formeler geregeld en is op het werk ook vaak meer sprake van een hiërarchie en de baas is daar ook de baas. In NL neem je kennis van wie je baas is en ga je me hem een discussie aan dat zie je in Duitsland niet zo snel gebeuren.

krukar
17 februari 2013, 21:38
In Duitsland zijn een aantal zaken wel wat formeler geregeld en is op het werk ook vaak meer sprake van een hiërarchie en de baas is daar ook de baas. In NL neem je kennis van wie je baas is en ga je me hem een discussie aan dat zie je in Duitsland niet zo snel gebeuren.

Drie maanden geleden nog met m'n baas (oké niet baas van het bedrijf, maar m'n directe manager) zwaarbezopen in een jacuzzi in een Frans vakantiehuis gezeten terwijl we aan het genieten waren van een goede Hollandse stick :D En dat in een bedrijf met 3000+ medewerkers ;) Denk dat dat een goed voorbeeld is van iets wat met Duitse werkgevers nooit zal gebeuren (al betwijfel ik of dat met Nederlandse werkgevers ook regelmatig gebeurd).

Wentelt Eefje
19 februari 2013, 10:43
Kan me alleen maar aansluiten bij de positieve berichten in deze thread over Duitse hoffelijkheid, ik kom er ook mede daarom altijd graag.

Carlitos
19 februari 2013, 14:18
Zaken doen met Duitsers is een verademing, houden zich altijd aan hun afspraken. Op de autobaan is het ook top, men anticipeert heel goed op sneller rijdende auto's. En houden zich, ondanks lage boetes, veelal aan de toegestane snelheid.
Duitse DVP's zijn over het algemeen ook beter dan dames uit andere landen. Service is meestal uitzonderlijk op hoog niveau.

Dalton
19 februari 2013, 16:29
Zaken doen met Duitsers is een verademing, houden zich altijd aan hun afspraken. Op de autobaan is het ook top, men anticipeert heel goed op sneller rijdende auto's. En houden zich, ondanks lage boetes, veelal aan de toegestane snelheid.
Duitse DVP's zijn over het algemeen ook beter dan dames uit andere landen. Service is meestal uitzonderlijk op hoog niveau.

Moet je met ze de eifeltoren opgaan dan heb je de goede hoogte te pakken want in een club op een bed zijn maar 10% van de duitse dvp's matig tot goed een die me het helal instuurde heb ik nog nooit ontmoet Geef mij maar een lekker dvptje uit een ander land desnoods een uit belgie bv SANDRA heerlijke meid en 10 keer beter dan een duitse.

Carlitos
20 februari 2013, 07:38
Moet je met ze de eifeltoren opgaan dan heb je de goede hoogte te pakken want in een club op een bed zijn maar 10% van de duitse dvp's matig tot goed een die me het helal instuurde heb ik nog nooit ontmoet Geef mij maar een lekker dvptje uit een ander land desnoods een uit belgie bv SANDRA heerlijke meid en 10 keer beter dan een duitse.

Ook al komen we veel in dezelfde clubs, onze beleving is totaal anders....:confused:

Goedemorgenallemaal
22 februari 2013, 08:56
Ook al komen we veel in dezelfde clubs, onze beleving is totaal anders....:confused:
Tja, smaken verschillen. De Topper van de één kan de afknapper van de nader zijn. En omgekeerd. Ook ik ben weinig Duitse toppers tegen gekomen.

bad pritt
22 februari 2013, 09:32
Ik genoeg en nu is het weer 2-1.
Maar Dalton verstaat ook beter chinees dan duits dat zal ook wel meespelen.

Boy69
22 februari 2013, 09:58
Ook ik ben weinig Duitse toppers tegen gekomen.
ik tref er meer en meer, onderstaande dames schieten me zo te binnen:

- Semra (GT)
- Lea (GT)
- Kim (LR)
- Trixie (LR)
- Jill (LR)

wervelwind
22 februari 2013, 10:45
Ik noem ook even Tanya, klein donkerharig opdondertje. Niet de allerknapste wellicht maar verre van lelijk, botergeil en prettig gezelschap.

Goedemorgenallemaal
22 februari 2013, 11:49
Ik genoeg en nu is het weer 2-1.
Maar Dalton verstaat ook beter chinees dan duits dat zal ook wel meespelen.
Tja, dat is dan je het smaakverschil, niks mis mee.

ik tref er meer en meer, onderstaande dames schieten me zo te binnen:

Ik ben al (heel) lang niet meer daar geweest. In andere clubs heb ik vaak beter service gehad. MIsschien ook dat ze in genoemnde clubs wel toppers zijn.
Ik ben kennelijk nooit bij een Duitse uitgekomen, op Melanie (laatstelijk BB, zeker een topper) na. Meesten beweren uiteindelijk een halfbloed Duitse te zjn,, Zweeds erdoor (Lia GT), Grieks er door (Jenny BSH), Spaans, Italiaans, Pools. Maar goed, alles in aan veradering onderhevig, toen ik begon waren mijn favorieten nagenoeg allemaal Pools of Vlaams, dat is nu een hele kleine minderheid.

Overigens een paar maanden terug een (tegen verwachting in interessante) bijeenkomst gehad over integriteit. Qua overheid zit Nederland al jaren in de top van meest integere landen. Dan wordt er altijd gevraagd "hoe denk je dat dat komt?" en dan is er altijd wel een slimmerik die zegt dat dat kmt omdat Nederland een handelsland is en dus ervoor moet zoergen dat hetland een goed enaam heeft. En dat is eigenlijk omgekeerd, daar waar de Nederlandse overheid een relatief goede naam heeft is dat juist NIET zo voor het bedrijfsleven, met name de zakelijke dienstverlening en de handel. Op het zakelijke vlak steken de Duitsers inderdaad met kop en schouders boven Nederland uit, qua overheid een beetje minder.
Oorzaak van integere overheid in Nederland zit em toch in het Calvinistische idee dat een overheidsfunctionaris een "dienaar van het land"is. De meeste schendingen van integriteit bij de overheid worden ook niet begaan door "beroeps-overheid" (ambtenaren) maar door de mensen die vanuit de vooral lokale en regionale politiek komen (wethouders, raadsleden, provinciale politici en bestuurders), die nemen vaak de mores van het bedrijfsleven ("voor wat hoort wat") mee.

En in Nederland blijft bijna niets verborgen. Geen "omerta".

Picasso 1
22 februari 2013, 14:59
Qua overheid zit Nederland al jaren in de top van meest integere landen.
........
En in Nederland blijft bijna niets verborgen. Geen "omerta".

Zoals bijvoorbeeld bij de wielrenners. Het zijn de zuiderlijke landen waar het allemaal niet deugt en hier is het allemaal transparant en eerlijk, zie Rabobank :wink:. Of de artsenorganisaties waar zelfs na jarenlang zeer ernstige falen door artsen nu pas recentelijk zaken naar buiten druppellen na plotseling grote media aandacht

Waar Nederland erg goed in is, is het anderen laten geloven dat het allemaal eerlijk verloopt. Men hoeft alleen maar mee aan te komen met dat er een certificeringsprocedure is of een commissie die alles goed checkt en we trappen allemaal blind in de onderliggende leugens. "Integer en eerlijk" is bijvoorbeeld dat je overal een stempel op drukt dat iets "gecertificeerd" is en daarmee de suggestie wekt dat het correct en transparant is terwijl in realiteit vaak de certificeringsprocedure niet correct wordt nageleefd (zie bijvoorbeeld groene energie die vaak niet groen is, of het zogenaamd kunnen volgen van het vlees van de slager tot aan de boer waar bij nader onderzoek gebleken is dat het loze kreten en stempeltjes zijn, of het recentelijk schandaal met vleesverwerkingsindustrie waar een Nederlands bedrijf een spil was in het toevoegen van paardenvlees aan rundvleesproducten, etc.). Integer is de belangenverstrengeling die vaak achteraf blijkt tussen politici en het bedrijfsleven (zie bijvoorbeeld hoeveel ex-VVD'ers na hun politieke carrière hoge posities in de wapenindustrie innemen). Integer is a la Wim Kok roepen dat er iets gedaan moet worden tegen zelfverrijking en vervolgens bij de top van de ING bank vanuit de raad van comissarissen flinke salarisverhogingen (boven de miljoen per jaar) aan de directie goedkeuren. Integer is de suikerindustrie in Nederland waar als tegenwicht een suikerstichting bestaat die ons 'onafhankelijk en eerlijk' informeert over gezondheidsaspecten van suiker terwijl ons niet wordt meegedeeld dat die suikerstichting opgericht is door de suikerindustrie zelf en onder dezelfde directie valt (je hoeft dus alleen maar een stichting in het leven te roepen die een klein beetje tegengeluid geeft en iedereen gelooft dat het onafhankelijke eerlijke instanties zijn). Integer is het door scholen laten slagen van onvoldoende kwalitatieve studenten om zo meer geld van het rijk op te strijken. Integer is de leugens en diefstal van pensioenfondsen richting het Nederlands volk (ach het is aan de andere kant wel eerlijk en transparant dat ze je vertellen dat je pensioen gekort gaat worden). Integer is de wijze waarop verzekeringsmaatschappijen in Nederland hun klanten opgezadeld hebben met woekerpolissen. Integer zijn de Nederlandse banken die in tegenstelling tot die geldbeluste Amerikaanse bankiers geen eigen gewin risico's nemen met spaargeld van mensen om hoge dividenden op hun aandelenpakketten en provisies op te strijken; hier vallen dan ook geen banken om want hier wordt op een correcte en transparante manier met ons spaargeld omgegaan. Integer is dat banken het huis veilen van mensen die aflossingsproblemen hebben maar bij de veiling het huis zelf opkopen via een stichting (weer die in onze ogen zand gooiende stichting structuur) flink onder de marktprijs en mensen met een restschuld laten zitten en zonder woning. Integer is de farmacie in Nederland, we krijgen hier natuurlijk de beste medicijnen voorgeschreven en er is geen belangenverstrengeling met artsen. De lijst is onuitputtelijk.........

Dat het in andere landen op vele terreinen niet deugt lijkt me wel helder maar als men in het sprookje gelooft dat het hier allemaal wel goed geregeld is en allemaal eerlijk verloopt dan hebben hier een flink aantal mensen een enorm dikke plank voor hun kop.

Goedemorgenallemaal
26 februari 2013, 13:49
Dat het in andere landen op vele terreinen niet deugt lijkt me wel helder maar als men in het sprookje gelooft dat het hier allemaal wel goed geregeld is en allemaal eerlijk verloopt dan hebben hier een flink aantal mensen een enorm dikke plank voor hun kop.

Ik had het over de overheid, niet over het door jou veelal aangehaalde bedrijfsleven. En daar bij inbegrepen zitten de zichzelf na hun dienstverband bij het bedrijfsleven verrijkende politici.
Ik heb ook aangegeven dat wat voor de overheid op gaat zeker NIET voor het bedrijfsleven op gaat. Voor het gemak ga ik even voorbij aan het feit dat veel bankmedewerkers nu in wezen in staatsdienst werken.

Qua overheden scoort Nederland 84 punten, oftewel nog 16 punten te verbeteren. Oftewel grofweg in 16% van de gevallen/acties/daden/handeling door een overheid deugt het niet. Dat is nog best veel en daar heeft iedereen dei zegt dat het in Nederland niet deugt gelijk in.

Waar Nederland erg goed in is, is het anderen laten geloven dat het allemaal eerlijk verloopt.
Vandaar dat het niet alleeen buitenlanders zijn die de onderzoeken doen. En Nederland is hier juist niet zo heel erg goed in, overigens dankzij een niet zo goed eigenschap: Jaloezie. We leven in een land waar men het niet zo goed kan hebben als iemand boven het maaiveld uit steekt. Er kan en zal niets aan de hand zijn waar niet op zijn minst geruchten over gaan.

Hetzelfde onderzoek laat trouwens zien dat jouw geliefde Spanje met kop en schouders uitsteekt boven Berlusconia. En dat de meeste thuislanden van onze geliefden in de clubs ook beter scoren dan de stinkende laars van Europa.

Picasso 1
26 februari 2013, 16:14
Ik had het over de overheid, niet over het door jou veelal aangehaalde bedrijfsleven. En daar bij inbegrepen zitten de zichzelf na hun dienstverband bij het bedrijfsleven verrijkende politici.
Ik heb ook aangegeven dat wat voor de overheid op gaat zeker NIET voor het bedrijfsleven op gaat.

Regelmatig zien we in de berichtgeving inderdaad overheidshandelingen uit andere landen die weinig integer overkomen. Al snel ga je het dan vergelijken met Nederland waar je dit soort berichtgeving weinig ziet en komt dan tot de logische conclusie dat het hier best wel integer aan toe gaat. Dat gevoel wordt ook nog eens bevestigd met lijstjes van meer en minder integere landen.
Wat echter niet in dat soort lijstjes naar voren komt zijn zaken zoals beslissingsprocessen rondom megaprojecten zoals het JSF project of de Betuwelijn (bij niet bewezen lobby-beïnvloeding en belangenverstrengelingen moet het haast wel integer zijn :wink:), het overstappen door machthebbende politici naar het bedrijfsleven naar bedrijfstakken waar ze als minister beslissingsbevoegdheid over hadden (zie bijvoorbeeld Camiel Eurlings die nu bij KLM werkt en minister van Verkeer en Waterstaat was, Wouter Bos die minister van Financiën was en nu bij KPMG werkt, Wim Kok bij ING bank, en verschillende voornamelijk ex-VVD'ers die nu in de wapenindustrie werken en als politici invloed hadden op de leverancierskeuze van wapens); het zou al helpen als ministers en staatssecretarissen gedurende een periode van 4 jaar na afloop van hun termijn niet zouden mogen werken in het bedrijfstak waar ze beslissingsbevoegdheid over hadden als minister/staatssecretaris want dan blijkt de belangenverstrengeling pas achteraf en is het te laat om er tegen op te treden. Of de leugens vlak voor verkiezingen van politici (Mark Rutte belooft keihard niet aan de hypotheekrente te rommelen en levert dit standpunt in het eerste gesprek met Samson direct in, of de 1000 euro voor alle werkenden belofte), maar ach leugens van politici en zeker bij verkiezingen moeten we maar met een korreltje zout nemen want we dienen te begrijpen dat leugens normaal zijn om aan de macht te komen dus laten we dat maar niet in integriteitslijstjes meenemen
Wat dacht je verder bijvoorbeeld van het resultaat van dit http://www.nu.nl/politiek/2981083/tientallen-niet-integere-ambtenaren-ontslagen.html onderzoek. Of het feit dat ambtenaren zelf twijfelen aan de integriteit van hun collega's http://www.nrc.nl/carriere/2012/12/13/ambtenaren-en-politici-twijfelen-aan-integriteit-collegas/ en http://www.nu.nl/politiek/2977767/-veel-leden-gemeenteraad-bezorgd-integriteit-.html.

Lijstjes zijn leuk en wie slim is eindigt hoog op zulke lijstjes. Maar ik merk dat je je er zelf niet op blind staart en zie de nuance in jouw reactie.

En dat de meeste thuislanden van onze geliefden in de clubs ook beter scoren dan de stinkende laars van Europa.

Ook Roemenië? :eek: