PDA

Volledige versie bekijken : Het kelderluikarrest en gladde saunavloeren



Badslippers
22 maart 2013, 11:50
Oh, eigenlijk maken ze het zichzelf daarmee nog lastiger ALS er wat gebeurt. Het is dan een gevaarlijke toestand waar men kennis van heeft zonder dat men er wat aan doet.
Zoiets als losse dakpannen op je huis laten zitten en alleen maar een bordje er onder zetten met "pas op" (en het maakt niet uit of dat in je eigen tuin is of openbare weg).

Maar effe een nieuw draadje aangemaakt omdat dit onderwerp telkens terugkomt.

Je hebt niet veel kans om een forse schadevergoeding te eisen als je op je snuffert gaat in bijvoorbeeld "Yin Yang" vanwege een gladde tegelvloer.
Hier 2 "Links". Voor de geïnteresseerden (of slachtoffers), verder zoeken op kelderluikarrest sauna (https://www.google.nl/search?hl=nl&site=&source=hp&q=kelderluikarrest+sauna&oq=kelderluikarrest+sauna&gs_l=hp.3...1174.1174.0.1903.1.1.0.0.0.0.37.37.1.1 .0...0.0...1c.1.7.hp.tRP8u_Fu6r4)

Sauna en kelderluikarrest (http://www.wolthersjagersma.nl/2010/05/08/sauna-en-kelderluik)
Sauna niet aansprakelijk voor letselschade a.g.v. uitglijden op gladde tegels (http://www.letselschade.nl/rechtspraak/sauna-niet-aansprakelijk-voor-letselschade-a-g-v-uitglijden-op-gladde-tegels)

Gedupeerden zouden nog een poging bij De Rijdende Rechter (http://www.eerstehulpbijrecht.nl/) kunnen wagen. Anders maar Stichting Korrelatie (http://www.korrelatie.nl/).

Eddy_V
22 maart 2013, 13:49
Gedupeerden zouden nog een poging bij De Rijdende Rechter (http://www.eerstehulpbijrecht.nl/) kunnen wagen. Anders maar Stichting Korrelatie (http://www.korrelatie.nl/).[/QUOTE]


"De Glijdende Rechter" in dit geval!

Goedemorgenallemaal
23 maart 2013, 10:54
Maar effe een nieuw draadje aangemaakt omdat dit onderwerp telkens terugkomt.

Je hebt niet veel kans om een forse schadevergoeding te eisen als je op je snuffert gaat in bijvoorbeeld "Yin Yang" vanwege een gladde tegelvloer.
Hier 2 "Links". Voor de geïnteresseerden (of slachtoffers), verder zoeken op kelderluikarrest sauna (https://www.google.nl/search?hl=nl&site=&source=hp&q=kelderluikarrest+sauna&oq=kelderluikarrest+sauna&gs_l=hp.3...1174.1174.0.1903.1.1.0.0.0.0.37.37.1.1 .0...0.0...1c.1.7.hp.tRP8u_Fu6r4)
.
het Kelderluikarrest gaat uit van een duidelijk zichtbare onveilige situatie, nameljk een openstaan luik. Aan de vloer kun je niet zien dat het een onveilige situatie is (in het andere draadje noemde ik de losse pannen op een dak, dat kun je als argeloze wandelaar ook niet zien). Bovendien is hier ook de eigenaar deels aansprakelijke gesteld.
De"saunazaak" is ook niet vergelijkbaar omdat er daar een verplichting was om slippers te dragen tegen schimmels en zo EN tegen uitglijden..
In YY worden slippers niet verplicht vanwege glijgevaar. Trouwens met slippers is het net zo glad, zo niet gladder. Men kan ook niet sellen dat douchen op eigen risico is omdat er van d egasten juist wel verwacht wordt dat ze gaan douchen.

Mocht het tot een zaak komen dan zal zeer meenemen dat het ee gevaar is wat al lang bekend zou moeten zijn en dat er meer actie van de ondernemer verwacht kan worden dan het plaatsen van bordjes. Douchen is namelijk een daad die de gasten geacht worden te doen. Dat moet je dan wel mogelijk maken en niet onmogelijk. Hoeveel mannen douchen zich niet grondig omdat ze bang zijn op hun plaat te gaan?

uurtje
23 maart 2013, 11:11
ik kan het mij niet helemaal meer voor de geest halen, maar ik meen mij zelfs te herinneren dat er ergens iets hangt dat de mensen verplicht om te douchen eer van de welness gebruik te maken. Maar goed, ik kan het ook mis hebben.....

Goedemorgenallemaal
23 maart 2013, 12:37
ik kan het mij niet helemaal meer voor de geest halen, maar ik meen mij zelfs te herinneren dat er ergens iets hangt dat de mensen verplicht om te douchen eer van de welness gebruik te maken. Maar goed, ik kan het ook mis hebben.....
Ja maar niet voor een "kamergang". Maar het is een goede gewoonte om dat wel te doen voor een kamergang. Dat telt wel mee.

sofaking
23 maart 2013, 14:23
Douchen is verplicht voor het zwembad en de sauna. Maar met of zonder slippers en om het even hoe voorzichtig je stapt, het blijft uiterst gevaarlijk. De enige manier om zeker niet te vallen is op handen en voeten kruipen.
Natuurlijk zullen de meeste klanten na een kwetsuur geen rechtszaak aanspannen omdat ze niet willen dat iedereen weet waar ze hun hobby uitoefenen.
Maar ik begrijp niet goed dat deze toestand door de veiligheidscontroles van de overheid geraakt. Ik neem tenminste aan dat er regelmatig controles gebeuren op hygïene en veiligheid.

Snor
23 maart 2013, 14:44
De enige manier om zeker niet te vallen is op handen en voeten kruipen.

Zullen we dat met z'n allen dan maar gaan doen?
En de dames dan ook! Want die glijden natuurlijk ook regelmatig bijna uit.

Lijkt me een goed statement naar het management.
En het lijkt me een leuke ervaring ook. Als er een soort flashmob georganiseerd wordt, ben ik graag van de partij. :)

Snor ^

noglangnietuitgewandeld
23 maart 2013, 15:20
Maar ik begrijp niet goed dat deze toestand door de veiligheidscontroles van de overheid geraakt. Ik neem tenminste aan dat er regelmatig controles gebeuren op hygïene en veiligheid.

Ik ook niet, maar een aantal jaren geleden was het nog zo dat de regels elkaar tegenspraken. Bij slagerijen bijv. moest de vloer stroef zijn vanwege de veiligheid. Logisch. Maar hij moest ook glad zijn vanwege de hygiene. Ook logisch. Het kwam er op neer dat simpel gezegd de ene controlerende instantie begon te zeiken omdat de vloer stroef was, en even later de andere controlerende instantie begon te zeiken omdat de vloer glad was. En de slager was de pispaal.

Maar in het geval van YY is het een van de redenen dat ik er al een paar jaar niet meer ben geweest. Ik loop nl. met een stuk metaal in mijn lichaam dat er eigenlijk niet in hoort, na een valpartij op mijn werk die me een week in het ziekenhuis heeft opgeleverd. Daar was ook gladheid de oorzaak. Na zo'n akkefietje ben je behoorlijk bunzig van gladde vloeren kan ik u verzekeren.

Big30
23 maart 2013, 15:32
Je maakt waarschijnlijk weinig kans als je een Saunaclub aansprakelijk gaat stellen voor opgelopen (letsel)-schade na een val. Is zelfs nog maar de vraag of er een waarschuwing geplaatst dient te worden. Doe je ook niet als je gaat douchen en zegt "pas op douchen zorgt ervoor dat je nat wordt".

In een saunaclub is douchen min of meer verplicht net als een badjas maar dat is een huisregel, heeft niets met opgelopen schade te maken.

Soms zie je wel eens bordjes met "pas op glad" maar dat is denk ik meer om mensen te waarschuwen dan dat een zaak of club echt bang is voor aansprakelijkheid. Zie je vaak bij de Mac en zat zal iets te maken hebben dat dit van oorsprong een Amerikaans bedrijf is waar de claim cultuur heel anders ligt dan bij ons. Daar kun je met een goede advocaat uit een simpele val, maakt niet uit waardoor soms miljonair worden!

Waar je wel een kleine kans hebt is als je bv valt van de fiets door een tegel dien niet goed ligt en je valt veroorzaakt, maar ook dan zal de rechter vaak oordelen dat zelfs zo iets behoort bij de normale risico's.

Picasso 1
23 maart 2013, 15:40
In YY is het overigens al weleens gebeurd dat iemand een vervelende smak maakte en het bloed later weggespoeld moest worden. Desondanks geen verbetering tav de gladde vloeren.
Gewoon zelf alert zijn of die ruimte niet meer instappen, de rest is verspilde energie.

Big30
23 maart 2013, 15:50
In YY is het overigens al weleens gebeurd dat iemand een vervelende smak maakte en het bloed later weggespoeld moest worden. Desondanks geen verbetering tav de gladde vloeren.
Waaruit wel blijkt dat men zich geen zorgen maakt over enige vorm van aansprakelijkheid. Dat is nog daar aan toe maar het niet plaatsen van een simpel waarschuwing bordje laat staan het probleem eindelijk eens aan pakken getuigt niet van klantvriendelijkheid.

Zou het een recent probleem zijn kun je het nog begrijpen, maar tijdens mijn laatste bezoek aan YY (oktober 2006, ik zou het moeten opzoeken) was die vloer ook al glad en viel daar soms iemand. Vind het ook weer niet zo'n probleem, je weet het van te voren en is ook weer niet uniek voor YY hoewel daar is het probleem misschien net wat groter dan in andere clubs, zal wel met de soort tegels te maken hebben.

Badslippers
23 maart 2013, 16:22
het Kelderluikarrest gaat uit van een duidelijk zichtbare onveilige situatie, nameljk een openstaan luik. Aan de vloer kun je niet zien dat het een onveilige situatie is (in het andere draadje noemde ik de losse pannen op een dak, dat kun je als argeloze wandelaar ook niet zien). Bovendien is hier ook de eigenaar deels aansprakelijke gesteld.
De"saunazaak" is ook niet vergelijkbaar omdat er daar een verplichting was om slippers te dragen tegen schimmels en zo EN tegen uitglijden..

Het gaat nu even om de concrete situatie in saunaclub "Yin Yang". Jij gaat op je plaat vanwege die gladde vloer en je loopt lichamelijk letsel op. Vervolgens stap je naar de rechter om je schade vergoed te krijgen. Die zal dan op basis van dat arrest bepalen dat beide partijen een verantwoordelijkheid hebben om ongelukken te voorkomen met als gevolg dat je er bekaaider af zou kunnen komen dan je eerder zou verwachten.

Picasso 1
23 maart 2013, 16:26
....zal wel met de soort tegels te maken hebben.

En de slippers die je draagt. Met sommige slippers glij je erg makkelijk en met andere valt het wel mee. Dus een aantal uitproberen kan het probleem verlichten of desnoods eigen wat betrouwbaardere slippers meenemen. Blootsvoets scheelt het overigens een heel stuk qua gladheid.
Een alternatief is natuurlijk ook altijd een club links laten liggen.

sofaking
23 maart 2013, 16:48
Waaruit wel blijkt dat men zich geen zorgen maakt over enige vorm van aansprakelijkheid. Dat is nog daar aan toe maar het niet plaatsen van een simpel waarschuwing bordje laat staan het probleem eindelijk eens aan pakken getuigt niet van klantvriendelijkheid.

Zou het een recent probleem zijn kun je het nog begrijpen, maar tijdens mijn laatste bezoek aan YY (oktober 2006, ik zou het moeten opzoeken) was die vloer ook al glad en viel daar soms iemand. Vind het ook weer niet zo'n probleem, je weet het van te voren en is ook weer niet uniek voor YY hoewel daar is het probleem misschien net wat groter dan in andere clubs, zal wel met de soort tegels te maken hebben.
De gladheid na de verbouwingen van 2009 is in niets te vergelijken met de toestand vooraf. Bij wijze van spreken zou je al onderuit kunnen gaan gewoon door stil te staan op die vloer.
Er staat permanent ( toch telkens als ik er was) zo'n geel bordje dat men meestal bij reiniging plaatst. Maar hoe voorzichtig je ook stapt, af en toe glibber je sowieso.

quitje
23 maart 2013, 17:49
Opnieuw vaststelling dat er zich in de regionen van de verbouwingen enorm veel 'onbekwamen' rondslipperen :smoke:. Ofwel is de architect hier in de fout gegaan door keuze vloeren... ofwel verkoper van deze... De plaatser kon hier toch ook op de gevaren wijzen : een supergladde vloer in natte cellen :wand:. Terwijl er toch enorm veel keuze is van antislip. Spijtig maar deze verbouwing heeft geld gekost en toch zo in de mist gaan :angst:
ps : s en f heeft hier toch eens serieus de paus nagebootst of ben ik mis ?

Badslippers
23 maart 2013, 20:05
s en f heeft hier toch eens serieus de paus nagebootst of ben ik mis ?

Dat was buiten bij de douche.

Big30
23 maart 2013, 22:33
Er staat permanent ( toch telkens als ik er was) zo'n geel bordje dat men meestal bij reiniging plaatst. Maar hoe voorzichtig je ook stapt, af en toe glibber je sowieso.
Das dan wel weer aardig van YY, welk bord betreft ut?

http://www.mfb-shop.nl/brandbeveiliging/images/product/WAABGO2_DWA22_%20%20_small.jpg

Misschien dat YY anti slip slippers kan uitdelen om slipgevaar tegen te gaan :biggrin:.

sofaking
23 maart 2013, 22:57
Das dan wel weer aardig van YY, welk bord betreft ut?

http://www.mfb-shop.nl/brandbeveiliging/images/product/WAABGO2_DWA22_%20%20_small.jpg

Misschien dat YY anti slip slippers kan uitdelen om slipgevaar tegen te gaan :biggrin:.
Ja spijkerslippers of sneeuwkettingslippers. Ik ga een bedrijfje oprichten dat slippers met zuignappen onder de zolen fabriceert. Dat zou kunnen werken.

Big30
24 maart 2013, 02:22
Ja spijkerslippers of sneeuwkettingslippers. Ik ga een bedrijfje oprichten dat slippers met zuignappen onder de zolen fabriceert. Dat zou kunnen werken.
Rob45 heeft meen ik al eens uitgelegd dat een anti-slip coating een eenvoudige en betaalbare remedie is. Zuignappen lijkt me lastig op een vochtig oppervlak en dat loopt ook niet zo makkelijk. Neen laten we dan maar gaan voor de slipper met antislip zool, die zijn trouwens gewoon te koop of zelfs te koop om onder je schoen dan wel badslippers te zetten. Ik stel voor dat je deze produkten gaat aanbieden, dat scheelt je veel ontwikkelwerk. De oplossing is er al!

Dus tis allemaal niet zo moeilijk maar je moet het dan wel willen uiteraard! Let wel in de winter moet je uiteraard wel winterslippers hebben dan wel aan winter anti-slipzool of is dat alleen in Duitsland verplicht :tongue:.

Goedemorgenallemaal
24 maart 2013, 10:45
Het gaat nu even om de concrete situatie in saunaclub "Yin Yang". Jij gaat op je plaat vanwege die gladde vloer en je loopt lichamelijk letsel op. Vervolgens stap je naar de rechter om je schade vergoed te krijgen. Die zal dan op basis van dat arrest bepalen dat beide partijen een verantwoordelijkheid hebben om ongelukken te voorkomen met als gevolg dat je er bekaaider af zou kunnen komen dan je eerder zou verwachten.
Ik blijf er bij dat bij een eventuele rechtszaak het `kelderluikarrest` niet of slechts deels mee zal wegen. Het verschil is namelijk dat een kelderluik een zichtbare gevaarlijke situatie is, van een douchevloer mag je verwachten dat die niet zo glad is dat je op je plaat kunt gaan of wat eigenloijk nog erger is dat je, bv in het wellness gedeelte net met je hoofd of nek op de rand van dat rare ding wat er zomaar staat terecht komt.

Maar los van de juridische kant vind ik, uit persoonlijke overtuiging en mijn werkzaamheden als Horeca ondernemer, het onbetsaan baar dat je je best niet doet deze situatie adequaat op te lossen, ook al sta je juridisch nog zo sterk (wat ik dus betwijfel). Het lijkt er op dat ze inderdaad gokken dat iemand die gewoon gaat de zaak toch niet aansprakelijk durft te stellen. Schande, driewerf schande.



Ik ook niet, maar een aantal jaren geleden was het nog zo dat de regels elkaar tegenspraken. Bij slagerijen bijv. moest de vloer stroef zijn vanwege de veiligheid. Logisch. Maar hij moest ook glad zijn vanwege de hygiene. Ook logisch. Het kwam er op neer dat simpel gezegd de ene controlerende instantie begon te zeiken omdat de vloer stroef was, en even later de andere controlerende instantie begon te zeiken omdat de vloer glad was. En de slager was de pispaal.

Beetje buiten de kwestie YY om maar ik wil hier toch even wat van zeggen. Het gaat niet alleen om slagers maar om alle ruimtes waar eten bereid wordt dus ook keukens. Het `hygienisch gladde`en het `veiligheids-stroeve`staan niet tegenover elkaar. Ik heb zelf een stroeve vloer in de keuken. Nooit problemen mee gehad, mits je hem schoon maakt. Wat ze bedoelen met `glad` kan best samen gaan met stroef. Het `gladde`wil alleen maar zeggen geen grote naden tussen tegels, geen scheuren, geen kieren en geen scherpe hoeken. Een vlake vloer met een stroeve anti sliplaag is net zo goed schoon te maken en te houden als een gladde douchevloer. Ja je zult ogenschijnlijk beter je best moeten doen maar dat is juist goed, met een gladde vloer a la YY denk je veel te snel dat je er met een keertje de trekker over halen er wel bent. (Overijverige inspecteurs natuurlijk daargelaten, ik ken de verhalen ook van bijeenkomsten met andere horeca ondernemers maar zo´n keuringsrapport is met een eenvoudige bezwaarbrief onderuit te halen).