Volledige versie bekijken : Albrecht treedt af
sofaking
3 juli 2013, 17:58
Voor echt politiek nieuws.
Albrecht de Belgique de tweede gaat in navolging van Beatrix de fakkel, troon en kroon doorgeven aan een opvolger. Waarschijnlijk Philips de eerste.
Op 21 juli, nationale feestdag van België, is het zover.
De mens wordt 80 en die 30 vakanties die hij elk jaar neemt worden echt wel te vermoeiend.
Die dag zal de geschiedenis ingaan als de hoogdag van de schijnheiligheid. Het feestje zal waarschijnlijk ook wel iets minder warm zijn dan in Nederland.
Gelukkig is er nog de slotrit van de Tour de France.
KevinK
3 juli 2013, 21:28
Albrecht?
Albrecht aka Z.K.H. Prins Albert, Felix, Humbert, Theodoor, Christiaan, Eugène, Marie, Prins van Luik, Prins van België.
sofaking
3 juli 2013, 23:01
Albrecht?
Onze koninklijke familie leeft nog in de 16de eeuw.
wayne r
3 juli 2013, 23:26
Kwatongen beweren dat hij een stap opzij zet wegens procedurestappen van een (zogenaamd) buitenechtelijk kind.
Dit is uiteraard pure laster want iedereen weet dat dit in ons Belgenlandje en zeker in hogere kringen niet wordt gedaan :freu:
Kwatongen beweren dat hij een stap opzij zet wegens procedurestappen van een (zogenaamd) buitenechtelijk kind.
Dit is uiteraard pure laster want iedereen weet dat dit in ons Belgenlandje en zeker in hogere kringen niet wordt gedaan :freu:
Dat is al jaren lang bekend, staat gewoon op wiki:
Na enige tijd kwamen er echter barsten in hun huwelijk. De prins leerde barones Sybille de Selys Longchamps kennen. Uit hun relatie werd een kind geboren: Delphine Boël. Koning Boudewijn zorgde samen met zijn neven en nicht dat Albert herenigd werd met zijn echtgenote. De prins hoopte zo deze zwarte bladzijde te vergeten, maar werd hier later opnieuw aan herinnerd door een boek van Mario Danneels. Na de commotie die hierrond in de media ontstond, alludeerde de koning in zijn kerstboodschap van 1999 op deze vroegere huwelijksproblemen. Velen concludeerden hieruit dat hij het bestaan van dit buitenechtelijk kind in bedekte termen toegaf. Ondanks alle problemen houdt het huwelijk van het prinsenpaar stand. In 2009 vierden ze hun gouden huwelijksjubileum.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_II_van_Belgi%C3%AB
Dat de dame in kwestie recent op een DNA onderzoek aandrong en formeel erkend wil worden is wel een feit. Vergeleken bij onze prinsen is Abert maar een beginneling trouwens, Bernhard had er veel meer en Prins Hendrik ook. Het barst verder van de bastaard Oranjes.
Willem2 is zo maar een voorbeeld he!
Trouwens Paola lustte er ook wel pap van die deed het niet alleen met Adamo zoals wordt beweerd. Leuke familie dus, nu met Koning Flip-Flop Kabouter Plop aan de macht die zo beweert men impotent is :tongue:.
ilovethaigirls
4 juli 2013, 08:43
Verwacht bij ons geen "oranjegekte" zoals bij de troonopvolging in Nederland.
Bij ons is het echt een oubollig en heel stijf gedoe, en dat is eigenlijk het enige wat je van Filip kan verwachten.
Ik zou zeggen, afschaffen die boel, want niemand heeft er wat aan.
Hunziker
4 juli 2013, 09:20
Ik ben ook geen oranje of welk koninkhuis liefhebber. Een groot duur acteerstuk.
Complete waanzin om te geloven dat alles 'spontaan' gebeurt. Alles is vooraf bepaald en in scene gezet.
masseurke
4 juli 2013, 09:20
Uiteraard, geen enkele Belg rijdt een scheve schaats. :annieengel: Al die verhaaltjes die hier door Belgen gepost worden, zijn pure verzinsels. Ook als we in het beloofde-Nord Rhein Westfalen-land http://www.youtube.com/watch?v=AUd0QdpbCuE op kamer gaan, maken we een praatje met betrokken deerne en zullen hoogstens haar handje vasthouden! :teuflisch:
Vive la république!!! :freu: Enkele Franstalige vendelzwaaiers niet te na gesproken, is het grootste deel van het land voor afschaffing van het koningshuis. Wij hebben inderdaad niet zo'n klik met dit stelletje ongeregeld zoals die in Nederland tussen het volk en het koningshuis wel bestaat. Met Roemeenschen daarentegen is mijn klik veel groter...
Wij hebben dan weer wel een zeer groot land waar men drie officiële talen voert, Nederlands uiteraard, Frans én Duits. Dat vertaalt zich ook in diverse (dure) regeringen natuurlijk. Een kleine opsomming en ik verzin dit niet; regering van het Vlaamse gewest, het Brusselse gewest, Duitstalige gewest, Franstalige gewest, federale regering... Nergens lopen er zoveel ministers, volksvertegenwoordigers en instellingen door elkaar. Belgie telt negen parlementen, acht regeringen, (kamerS en senatEN meegeteld) drie hoogste rechtscolleges, slechts één Koning, maar toch twee Koninginnen. We hebben tien provincies, maar toch elf gouverneurs. Nergens ter wereld zijn er meer instellingen per vierkante meter...
Maar nu ben ik dit mij zo dierbare forum aan 't besmeuren met politieke praat en dat zint me zelf niet, dus laat ik het hier maar wijselijk bij laten!
Gegroet Oewaarde landkenoten en dierbare Noorderburen
M
felrops
5 juli 2013, 08:15
Twee Koninginnen? Straks drie, enfin als tante Fabiola het nog even volhoudt. Dat operettegezelschap kost mij jaarlijks een kamerbezoek! Maar of we met een President goedkoper zouden zijn?
sofaking
5 juli 2013, 18:00
Straks 2 koningen en 3 koninginnen. Een Full House dus.
piranha
5 juli 2013, 21:43
Filip heeft me laten weten dat hij vanaf volgende maand veel minder in Golden Time zal zijn, teveel protocolaire verplichtingen. "Doe de groeten maar aan de vrouwtjes" zei hij me. Bij deze dan ;).
sofaking
8 juli 2013, 22:22
De officiële trailer.
http://www.youtube.com/watch?v=9--RRBHPdSE&feature=player_detailpage
Wat er ook van zij, voor de eerste keer in de geschiedenis van België zal er een koningin zijn die Nederlands begrijpt en spreekt. Nog niet helemaal van het niveau van Maxima, maar je zou het een vooruitgang kunnen noemen. :thefinger:
sofaking
21 juli 2013, 20:49
Misschien hebben jullie het niet gemerkt, maar vandaag was de heuglijke, vreuglijke dag. :freu:
Er was een balkonscène gepland waar ieder met hoge verwachting naar uitkeek, maar bijna liep het mis. Het nieuwe vorstenpaar wilde een kusje geven voor de uitvoerige "massa". :biggrin: maar ze botsten bijna op elkaars mond. Filips, met zijn ervaring als jachtpiloot, kon de koers nog net op tijd corrigeren voor een zedig kusje op de wang. Oef. :applaus:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/07/gifje_belgisch_koningspaar_kan.html
Deze kus doet me wat denken aan een aantal saunaclub dames die in de kino "tongue kissing only on chamber" voorstelden. Toen puntje bij paaltje kwam werd het uiteindelijk ook zoiets.
Goedemorgenallemaal
21 juli 2013, 23:08
Wat er ook van zij, voor de eerste keer in de geschiedenis van België zal er een koningin zijn die Nederlands begrijpt en spreekt. Nog niet helemaal van het niveau van Maxima, maar je zou het een vooruitgang kunnen noemen. :thefinger:
Ik weet nietw at de Belgen van hem vinden maar het CV van onze Koning steekt toch wat schril af tegen dat van hem. Een speciaal samengestelde studue watermanagement is toch wat karig tegenover Oxford en Stanford.
sofaking
22 juli 2013, 00:08
Ik weet nietw at de Belgen van hem vinden maar het CV van onze Koning steekt toch wat schril af tegen dat van hem. Een speciaal samengestelde studue watermanagement is toch wat karig tegenover Oxford en Stanford.
Ah ja die diploma's, dat is wel enorm, en dan vergeet je nog dat hij militaire school heeft gevolgd als commando en daarna ook in de luchtmacht opgeklommen is tot jachtvliegtuigpiloot. Maar da's nog niet alles.
...Opvallend in de biografie is de nadruk op de intellectuele capaciteiten van de prins. Zo meldt de tekst dat de prins een ‘passie voor filosofie en haar geschiedenis’ heeft, en dat de prins zich heeft verdiept ‘in de Griekse klassieke beschaving. (...) Hij frist hiervoor zelfs zijn kennis op van het Oudgrieks om de teksten van de grote denkers in de oorspronkelijke versie te lezen en om zo ‘dit denken in al zijn schoonheid te kunnen appreciëren’.’
‘In originele versie’
Ook wordt verwezen naar gesprekken van de prins met de Latijns-Amerikaanse auteurs Gabriel García Márquez en Carlos Fuentes over hun boeken ‘die hij in originele versie heeft gelezen’.
Nog een voorbeeld: tijdens zijn vele reizen, onder meer naar Azië, heeft de prins zich volgens de officiële biografie verdiept in ‘het Chinese denken, het hindoeïsme en het boeddhisme’.
Incognito op reis
Volgens de biografie heeft de prins ook incognito vele landen bezocht. De tekst doet haar best om de prins als een man met open oog voor de samenleving te schetsen, een man die vaak midden tussen de mensen stond, en die ook eigenhandig een humanitair handje toestak. Zo ging hij meermaals incognito Moeder Teresa helpen. Na de val van de Berlijnse Muur besliste de prins om meerdere van de voormalige oostbloklanden incognito te bezoeken. ‘Al deze pijnlijke, maar vaak ook hoopvolle momenten, beleefde ik in de straten, te midden van de lokale bevolking’, zegt prins Filip hierover
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130705_00648468
Wij hebben een superkoning. Zijn eerste speech bevestigt dat helemaal. :blume: :thefinger:
Goedemorgenallemaal
22 juli 2013, 11:39
Wij hebben een superkoning. Zijn eerste speech bevestigt dat helemaal. :blume: :thefinger:
Tot aan zijn speech zou je gedacht kunnen hebbend dat ie aan een lichte vorm van autisme zou kunnen lijden, geniaal maar lichtelijk contactgestoord en daarom onhandig waardoor hij niet zo slim lijkt.
Willem2
22 juli 2013, 14:11
Eigenlijk wil ik me helemaal niet mengen in buitenlandse politieke aangelegenheden maar ....
Volgens mij is er maar 1 Belg en dat is de koning. De rest is vlaming of waal ( en dan nog die duitstaligen) :rolleyes:
Gewoon de zogenaamd bindende factor weg doen ; het koningshuis en allemaal belg worden ;)
Goedemorgenallemaal
22 juli 2013, 16:26
Eigenlijk wil ik me helemaal niet mengen in buitenlandse politieke aangelegenheden maar ....
Volgens mij is er maar 1 Belg en dat is de koning. De rest is vlaming of waal ( en dan nog die duitstaligen) :rolleyes:
Gewoon de zogenaamd bindende factor weg doen ; het koningshuis en allemaal belg worden ;)
Je vergeet Brussel.
Prins Filip is het voorbeeld waarom erfopvolging ongewenst is. Een zwakbegaafde contact gestoorde koning, het heeft ook wel weer iets humoristisch dat zo iets kan. Nog te dom om fatsoenlijk Nederlands en Duits te kunnen spreken, gouden tijden voor satirische programma's :)!
Veel Vlamingen zijn denk ik niet zo rouwig om een onbekwame en incompetente koning.
Goedemorgenallemaal
22 juli 2013, 18:21
Prins Filip is het voorbeeld waarom erfopvolging ongewenst is. Een zwakbegaafde contact gestoorde koning, het heeft ook wel weer iets humoristisch dat zo iets kan. Nog te dom om fatsoenlijk Nederlands en Duits te kunnen spreken, gouden tijden voor satirische programma's :)!
Veel Vlamingen zijn denk ik niet zo rouwig om een onbekwame en incompetente koning.
Zijn Nederlands lijkt me beter dan het Frans van onze koning. En Frans is toch een vrij algemeen gebruikte taal in de grote wijde wereld.
Zijn Nederlands lijkt me beter dan het Frans van onze koning. En Frans is toch een vrij algemeen gebruikte taal in de grote wijde wereld.
Spreekt Filip dan Nederlands :)? Frans stelt wereldwijd weinig voor. Engels en Spaans wel ook daar wint onze prins pils (koning is te veel eer vind ik) het van zijn belgische collega. Dat Filip als franstalige Frans spreekt vind ik wel knap gelet op zijn beperkte geestelijke en intellectuele capaciteiten :)!
Bredero
23 juli 2013, 14:58
Wacht maar tot Elisabethje de neus aan het venster steekt. Dan zullen jullie nogal raar opkijken want haar Nederlands is zelfs beter dan dat van Maxima ;-)
Willem2
23 juli 2013, 15:44
Wacht maar tot Elisabethje de neus aan het venster steekt. Dan zullen jullie nogal raar opkijken want haar Nederlands is zelfs beter dan dat van Maxima ;-)
Jij bent graag een onderdaan :rolleyes: ;)