Volledige versie bekijken : Betalen met contant geld roept positievere emoties op bij consumenten
Eddy_V
2 augustus 2013, 00:49
Betalen met contant geld roept positievere emoties op bij consumenten dan betalingen met de pinpas.
Dit zou de reden zijn waarom consumenten toch nog meer dan de helft van de aankopen contant afrekenen, stelt De Nederlandsche Bank.
Cash wordt volgens de onderzoekers sterker met positieve gevoelens geassocieerd als lust, verlangen, vertrouwen en waarde dan met negatieve emoties als angst, boosheid, walging en gevaar. „Dit lijkt aan te sluiten bij het feit dat het merendeel van de aankopen aan de kassa contant wordt betaald”, stelt de centrale bank.
Vond het aantal mobiele pinautomaten onder dvp's ook al opvallend laag.
Hoef dus niet langer te zoeken naar een gleuf om m'n kaart in te steken :-)
Goedemorgenallemaal
2 augustus 2013, 08:08
Het gaat om het sociale aspect denk ik. Als het diensten of goederen zijn die erg op menselijke contacten gestoeld zijn dan ga ik meestal voor cash, bijvoorbeeld eten in een restaurant, drinken in't café of op stap in Duitsland. Voor stoffelijke goederen, bv benzine, onderbroeken of tandpasta pin ik net zo makkelijk.
Dalton
2 augustus 2013, 09:22
Dit heeft helemaal maar dan ook helemaal noppes met emoties te maken.
De staat heeft liever dat alles met pinnen gedaan wordt om zo het geldverkeer beter in de gaten te houden en dan kost het hun helemaal noppes om de mensen met dat geld wat ze niet in de wasmachine doen om het netjes wit te krijgen te pakken.
de duisburg spesjalist
2 augustus 2013, 11:59
inderdaad dalton aks ik het voor het kiezen had betaald ik alles contant en het liefs had ik geen bank rekening iedere week op vrijdag me loon envelopje de belasting weet veel te veel van je
licky luke
2 augustus 2013, 19:08
Eigenlijk gek... als ik hem eerst al eens door een gleuf heb gehaald moet ik daarna toch nog een keer contant betalen....
Vreemd ... maar wel lekker!
Don Rudo
2 augustus 2013, 19:47
een mix van cash en elektronisch betalen is handig, maar uiteindelijk:
cash is koning
om dat te weten heb je geen dure onderzoeken nodig
sofaking
2 augustus 2013, 21:33
Betaling in natura is nog altijd het beste. :rubbel:
DerLudolf
2 augustus 2013, 22:06
Van pure opwinding vergeet DerLudolf altijd zijn pincode. Het betaalmiddel van de dames, een Western Union loket, is in geen club te vinden. En in een vreemde taal uitleggen dat het electronisch bankieren van je bank er weer uit ligt is als aan een Chinees uitleggen dat de aardappeloogst mislukt is en er nu helaas geen piepers bij de maaltijd zijn. Dus dan maar gewoon cash. Wel zo handig en altijd bij te drukken.
Goedemorgenallemaal
4 augustus 2013, 11:14
Dit heeft helemaal maar dan ook helemaal noppes met emoties te maken.
De staat heeft liever dat alles met pinnen gedaan wordt om zo het geldverkeer beter in de gaten te houden en dan kost het hun helemaal noppes om de mensen met dat geld wat ze niet in de wasmachine doen om het netjes wit te krijgen te pakken.
Uit eigen ervaring weet ik dat cash wat je in de wasmachine stopt omdat je je broek bent vergeten leeg te maken een normale wasbeurt kan doorstaan. Een uitzondering misschien die oude vijfjes, maar die slijten ook normala gesproken al veel sneller. Met de oude guldenflappen had ik toch het idee dat die minder wasmachine bestendig waren.
Ook pinpassen en creditcards kunnen trouwens in de wasmachine zonder nadelige gevolgen. Daarnaast heb ik ook al eens een telefoon, een fototoestel en al regelmatig geheugenkaartjes mee gewassen. Steeds zonder gevolgen. Nu moet ik wel zeggen dat de telefoon zo´n degelijke Samsung waterdichte gewone telefoon was en ook het fototoestel zo´n waterdicht pocket geval was.