Volledige versie bekijken : Stijgend aantal mensen verdrinkt in natuurwater
bergm550
10 augustus 2013, 12:50
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/05/aantal-jaarlijkse-zwemdoden-in-natuurwater-al-in-een-seizoen-overleden/?m=0
Veel buitenlandse toeristen verdrinken in Nederland, omdat ze niet kunnen zwemmen. Je staat er niet bij stil, want in Nederland word je van jongs af aan geleerd hoe je moet zwemmen. Veel toeristen realiseren zich niet dat een duik in een meer iets anders is dan in een badkuip zitten.
Bluebear
10 augustus 2013, 13:15
Het is eigenlijk schrijnend dat door bezuinigingen de zwemles uit het basisschoolpakket gehaald wordt. Daar het dikwijls voor ons Nederlanders heel normaal is om onze kleine broekvullers al met 3 jaar in het water in te "bonjouren". Wie is er niet groot mee geworden?
Groot voordeel was dan ook dat je de allochtone medemens ook meteen bereikte, waar het van huis uit niet zo gebruikelijk is om de kinderen op zwemles te sturen.
Ook de Poolse mensen die veel ongelukken krijgen, al is daar volgens de brandweer dikwijls overmoed en drank in het spel.
In de plaats waar ik woon ligt een grote waterplas waar in het verleden al veel mensen zijn verdronken. Als kind ben ik daar dikwijls helemaal overheen gezwommen en als je in het midden even rustte en je kwam recht dan voelde je de ijskoude onderstroom. Een krampveroorzaker waar menig zwemmer door verdronken is.
Dan kwam je heel vlug weer recht en maakte je dat je aan de overkant was. Een tochtje dat ik nou niet meer zou flikken.
Al met al een verkeerde zuinigheid vindt ik, al was het alleen maar om veel leed te voorkomen. :smoke:
rmjhexe
10 augustus 2013, 13:34
Veel Roemenen en Polen kunnen niet zwemmen er is daar geen geld voor en ik sta er van te kijken dat dat anno 2013 nog steeds kan.
Bluebear
10 augustus 2013, 13:51
@RMJHEXE, Ik heb het afgelopen zomer gemerkt in het zwembad. Als je dan met de Roemeentjes het water in gaat, lopen ze alleen maar heen en weer. Als je zegt:"Zwem mee? No. I can not". En Brailla ligt toch aan de Zwarte Zee of niet dan? Strand zat zou je denken. :rolleyes:
vakantieganger24
10 augustus 2013, 14:05
@RMJHEXE, Ik heb het afgelopen zomer gemerkt in het zwembad. Als je dan met de Roemeentjes het water in gaat, lopen ze alleen maar heen en weer. Als je zegt:"Zwem mee? No. I can not". En Brailla ligt toch aan de Zwarte Zee of niet dan? Strand zat zou je denken. :rolleyes:
@bluebear > die vrouwtjes kunnen allemaal hardstikke goed zwemmen, ze hebben gewoon geen zin in je :biggrin:
Bluebear
10 augustus 2013, 14:14
@bluebear > die vrouwtjes kunnen allemaal hardstikke goed zwemmen, ze hebben gewoon geen zin in je :biggrin:
Waarom doen ze dan de borstcrawl op de kamer alleen en exclusief met mij? :baeh: :asshole: :roll3:
The Joker
10 augustus 2013, 14:15
Natuurlijke selectie heet zoiets...
Piet Plezier
10 augustus 2013, 14:19
Veel Roemenen en Polen kunnen niet zwemmen er is daar geen geld voor en ik sta er van te kijken dat dat anno 2013 nog steeds kan.
hoezo sta jij daar van te kijken het is niet overal zo goed geregeld als in Nederland.
Goedemorgenallemaal
10 augustus 2013, 15:05
Waarom doen ze dan de borstcrawl op de kamer alleen en exclusief met mij?
Tegen mij zeggen ze ook dat ze die exclusief met mij doen.
Het is eigenlijk schrijnend dat door bezuinigingen de zwemles uit het basisschoolpakket gehaald wordt.
Dat is het ook. Kijk, er wordt bezuinigd, op sommige gebieden (veel) te veel en er zijn nog zat gebieden waar best wat van af kan. Dsondanks moet er ook in het (basis-) onderwijs bezuinigd worden. Waarop bezuinigd wordt dat kiezen de scholen veelal zelf en als ontvanger van zo af en toe is een excursie als onderdel van het lesprogramma weet ik dat men liever bezuinigd op iets nuttigs maar saais als het schoolzwemmen dan op leuke , spannende spectaculaire schoolreizen waar het lesgevend personeel vooral zelf naar lijkt uit te kijken. Net als bovenbouw van bepaalde middelbare schoolopleidngen , dat moet maar naar Rome, dat moet maar naar Athene en ondertussen even geen geld voor up to date lesmateriaal of nog schrijnender, er wordt beknibbeld op het potje waar eventueel minder draagkrachtige leerlingen uit kunnen putten zodat dat ook meer naar Rome zouden kunnen.
Maar goed het ging over het zwemmen.
Ohja, het stereotype beeld van de Oost Europenaan die met winkelwagens vol drank de super verlaten is niet voor niets ontstaan. NU kunnen de Nederlanders ook wel consumeren maar om de een of andere reden gaan die dan toch niet zo vaak zwemmen, toch iets van vroeger blijven hangen. Dat ze dan toch verzuipen heeft meer met onhandige struikelpartijen te maken.