PDA

Volledige versie bekijken : School verkoopt condooms via snoepautomaat



Stiffmaster
18 oktober 2006, 13:27
ZWIJNDRECHT - Het Walburgcollege in Zwijndrecht verkoopt condooms aan zijn leerlingen. Dat heeft directeur Frans Coers van de scholengemeenschap woensdag gezegd. Leerlingen kunnen voor een euro een pakje met tien condooms uit de snoepautomaat trekken.


,,We besteden tijdens lessen verzorging al langer aandacht aan seksuele voorlichting'', vertelt Coers. ,,We wilden het echter niet alleen bij woorden laten.'' In samenwerking met de Dordtse stichting Jippy en met goedkeuring van de ouders werd besloten de voorbehoedsmiddelen via de snoepautomaat te verspreiden.

Willem2
6 december 2006, 12:18
Bron : AD.nl

De condoomverkoop op het Walburgcollege in Zwijndrecht blijkt anderhalve maand na de start een groot succes.


„Ik denk dat er wel zo’n 20 a 30 pakjes per week door de conciërge worden bijgevuld,’’ zegt Arie Vermeulen, hoofd Facilitaire Zaken. „Het loopt aardig,’’ concludeert ook conciërge Kees Hartog.


De 17-jarige scholier Steven vindt de condoomverkoop een goed initiatief, maar maakt zelf geen gebruik van de goedkope Jippy-condooms. „Ik heb gehoord dat ze niet goed zijn en snel scheuren. Dat is één van de redenen waarom ik ze niet hier koop, maar ze gewoon bij de drogist haal.’’

Zelf kent hij geen jongeren die ze wel regelmatig op school kopen. „Ze zijn er vast wel, maar ze zeggen het niet. Ik denk toch dat ze zich schamen.’’

Ook de 19-jarige scholiere Suzanne kent niemand die de condooms koopt. „Jongeren zullen zich toch nog schamen en ze niet in de pauze gaan kopen, wanneer de aula vol zit en iedereen het kan zien.’’

Stichting Jippy die de condooms levert, heeft nog geen klachtengehad over condooms die zouden scheuren.

Medewerker Roger Kiekens: „Wij hebben goed contact met de leerlingen van het Walburgcollege en ik heb er nog niks over gehoord. Ik heb één melding gehad over een gescheurd condoom, maar dat lag niet aan de kwaliteit. Het werd totaal verkeerd gebruikt.’’

Dat de rubbertjes, met een breedte van 52 mm en een lengte van 180 mm, zouden scheuren, ligt ook volgens de conciërge niet aan de kwaliteit van de condooms. „Het voorbehoedsmiddel is maar in één maat te koop. Als je groot geschapen bent en je gebruikt dit formaat, kan ik me best voorstellen dat ze scheuren. Misschien moeten we maar een vakje in de automaat gaan vrij’maken waarin we een groter formaat kunnen plaatsen.’’

De condooms die in de snoepautomaat liggen, zijn voor een spotprijsje te krijgen. Voor één euro rolt een pakje met tien condooms uit de snoepautomaat.

De openbare middelbare school had hiermee een landelijke primeur en stond even in het middelpunt van de belangstelling, want op nog geen enkele school in Nederland was het voorbehoedsbemiddel te koop.

Zelf is Hartog zeer te spreken over het initiatief. „ Als je over al die geslachtsziektes hoort, is dit een goede manier om ervoor te zorgen dat jongeren veilige seks hebben.’’

Toch ontstond er veel commotie toen het Walburgcollege condooms in de snoepautomaat plaatste. Volgens sommigen zouden 12-jarigen nu wel heel makkelijk aan condooms kunnen komen en zou het hebben van seks op jonge leeftijd op deze manier gestimuleerd worden.

Conciërge Hartog begrijpt niet waarom er zoveel ophef ontstond: „Als je naar de televisie kijkt, zie je zoveel seks. Dat is ook normaal, want seks hoort bij de mens. Het is onzin dat wij, doordat we condooms verkopen, kinderen van 12 jaar oud stimuleren om seks te hebben. In winkelcentrum De Passage hangt ook een condoomautomaat en ieder kind kan daar bij.’’