PDA

Volledige versie bekijken : Kan Zwarte Piet nog wel?



Pagina's : 1 [2] 3 4

Goedemorgenallemaal
28 november 2015, 12:11
https://www.youtube.com/watch?v=lpb76zpnltk

Gustomass
1 december 2015, 16:56
Beste allemaal,

de Zwarte Pieten discussie heb ik eigenlijk een beetje links laten liggen en eigenlijk een beetje gezien als "waar maken ze zich toch druk om".
Gisteravond een (deel) van een discussie gezien bij Late Night RTL.
Daar is me toch een en ander bewust geworden.
Ook Umberto Tan heeft daar zijn ervaringen naar voren gebracht.
Aan zijn gelaatsuitdrukkingen en aan de uitdrukkingen die zijn ogen weergaven, was mij op slag duidelijk dat deze Zwarte Pieten zaak toch nogal wat genuanceerder ligt als wat ik tot nu toe meende.
Hij kan zich vaak heel goed inleven in de discussies en kan heel betrokken zijn, maar deze keer was dat anders...nóg overtuigender, nog diepgaander.
Tijdens het item erna werden nog enkele keren korte shotjes van zijn gezicht getoond. Ondanks de humor die gebracht werd, stonden zijn ogen nog nét zo serieus en in feite intens verdrietig-boos-teleurgesteld-onbegrijpend. hoe kan ik het omschrijven.
Dat is voor mij TV.
af en toe zie je toch eens iets echts daar.

groetjes Gustomass.

uurtje
1 december 2015, 23:39
een bijzonder trieste vertoning gisteren. Een Amerikaanse rel neger die het nodig vond om de nimmer aflatende hetze tegen alles wat niet zwart is te propageren. Tenen die zo lang zijn dat ze niet meer binnen dit zonnestelsel passen. En als klap op de vuurpijl weer het slavernij verleden aanhalen. Dit schepsel snapt waarschijnlijk nog altijd niet dat zijn voorouders gejaagd, gevangen en verkocht zijn door eigen soortgenoten. Dat Nederland de 'logistieke assets' leverde voor het transport is een bepaald niet glorieus hoofdstuk. Maar daar houdt het ook ongeveer mee op. Slavernij begint bij diegenen die slaven aanbieden en zij die kopen. Ohh...wacht ff.....waar waren en zijn nog altijd de grootste slavenmarkten? Juist....... in de bewuste landen die altijd buiten schot blijven.
Geschiedsvervalsing, stemmingmakerij. Waarschijnlijk ook gewoon lid van 'black lives matter'. En mensen keken er weer naar en slikten het weer als zoete koek.
Er zal wel geld te halen zijn...dan staan ze altijd vooraan. Ik zou bijna zeggen dat hun voorouders niet echt de slimsten waren toen ze zich lieten vangen en dat dit nog altijd blijkt.....pfff.....wat word ik er moe van....

En dan het kont argument 'als er maar een gekleurde aanstoot aan neemt dan is het niet goed'. Op die manier zijn we de negerzoenen kwijt geraakt. Zigeunersaus stond ook al onder de druk om maar te zwijgen over de opkomende discussie omtrent christelijke feestdagen en de viering daaromtrent. In Duitsland probeerde men St Maarten tot lampionnenfeest te transformeren. Dit ligt allemaal in het verlengde van de zwarte piet discussie.

Maar goed, ik mag het bovenstaande argument natuurlijk ook gebruiken. Dus.....ik word schijtziek van allerlei gepikeerde medelanders met lange tenen. ALs het je niet bevalt dan ga je maar daarheen waar je demografisch gezien thuis hoort. Zonder auto, airco, gezondheidszorg, uitkering, huis, veiligheid en en en en...... Wellicht besef je dan dat het hier zo slecht nog niet is en dat er met zwarte Piet wel te leven valt als je ziet wat je daarvoor allemaal in de plaats krijgt. Maar daartoe moet je verstand hebben. En daar had ik het net over. Daar was wat mee....

Goedemorgenallemaal
2 december 2015, 11:29
een bijzonder trieste vertoning gisteren. Een Amerikaanse rel neger die het nodig vond om de nimmer aflatende hetze tegen alles wat niet zwart is te propageren. Tenen die zo lang zijn dat ze niet meer binnen dit zonnestelsel passen. En als klap op de vuurpijl weer het slavernij verleden aanhalen. Dit schepsel snapt waarschijnlijk nog altijd niet dat zijn voorouders gejaagd, gevangen en verkocht zijn door eigen soortgenoten. Dat Nederland de 'logistieke assets' leverde voor het transport is een bepaald niet glorieus hoofdstuk. Maar daar houdt het ook ongeveer mee op. Slavernij begint bij diegenen die slaven aanbieden en zij die kopen. Ohh...wacht ff.....waar waren en zijn nog altijd de grootste slavenmarkten? Juist....... in de bewuste landen die altijd buiten schot blijven.
Nee daar is het niet opgehouden. De reden dat veel Surinamers en Antillianen zo zwart zijn is dat we net zo makkelijk zelf ook slaven aldaar hebben ingezet. Kortom, er is aan 2/3 van het traject bewust meegewerkt. En misschien hebben we het echte slaven jagen overgelaten aan corrupte zwarten, we hebben ze wel aangemoedigd. De slavenjagers, dat zouden tegenwoordig de cocaboertjes zijn, de Nederlanders op Elmona en Ile de Gorée zou dan te vergeljken zijn met de kartelbazen in Colombia en zo, de Escobartjes zeg maar. Die zwarte medemens heeft zijn/haar lang tenen voor een belangrijk deel zo lang zien groeien (wnat in het begin was het eigenlijk alleen meneer Q met wat vriendjes) door de lichtelijk hysterische "niets aan de hand afblijven van onze traditie" reacties van een klein schreeuwend deel van de bevolking die niet eens de moeite genomen heeft om zich in het verleden te verdiepen en in te zien dat er echt wel reden tot grieven zijn.

Zwarte Piet moet blijven en het zwarte verleden van de Nederlandse handel wat prominenter in de gescheidenis canon. ( Want in Nederlands Indie werd het een slavernij genoemd, maar ondertussen...), als we allemaal rustig waren gebleven was dat het compromis waar we indertijd op uitgekomen waren.

fg22
2 december 2015, 11:41
Ach ..

Ik vind NL een goed klimaat hebben met goede mensen ..
En zeer verfrissend door de pluriformiteit ..
Transparante vrije gedachtewisselingen horen daarbij ..
Zolang het niet over politiek, godsdienst of voetbal gaat ..

In elk land vindt men de menselijke maat, vind ik ..
Als je je zelf goed openstelt voor je omgeving, krijg je dat terug.
Genoeg gereisd om dat te hebben ervaren ..

Mijn vader was ingevoerde volbloed-Belg 1914-18, NL-geboren
met rapportcijfers van 8 en meer over hele linie heeft
met wekelijks melden bij de politie en geintegreerd in NL
in zijn tijdsgewricht in lagere banen mogen werken, want hij
hoorde er tochniet helemaal bij.
Naderhand te vroeg aan - toen nog - onbehandelbare hartkwaal
gestorven, kapotgewerkt, maar wel ons heel goed vooruitgeholpen
op betere paden dan hijzelf voor kansen had gehad en gegrepen.
Hij deed qua liefdevol zorgen en opvoeden goed zijn best,
mag ik wel zeggen .. En wij voor onszelf de rest ..
Zoals alle ouders toch hun best doen voor hun kroost.

Strikt genomen waren wij in afgeleide ook allochtonen.
Ikzelf en mijn broers en zussen zijn door onze NLmoeder
als jonge weduwe verder opgevoed in NL en helemaal niets
hebben wij bemerkt van enige allochtoonse discriminatie.
Daarvoor zorgde mijn strijdlustige goudeerlijke moeder wel! :motz:

Onze ouders hebben ons nooit belast met hun ervaringen ..

Maar over het algemeen is de NL-omgeving vrij open ..

Ik bespeur soms wel eens discriminatoire tendenzen ..

Die zullen er altijd wel blijven bij bepaalde mensen ..

Maar die heb je ook als je emigreert naar bijv. Limboland ..

Niet erg .. Als er maar open over wordt gepraat .. :wink2:
Met elkaar .. Dat dan weer wel ..

M.i. kom je met een positieve grondhouding het verst ..

En niet in denken en dialoog fanaticeren of polariseren, lijkt me ..

Mijn wat lange bespiegeling lijkt me hier toch wel op zijn plaats ..

Badslippers
2 december 2015, 12:21
Grotendeels eens met wat uurtje beschrijft. Het betreft hier een traditie waar werkelijk niks kwaads in zit. Al eerder gememoreerd, Carnaval (Vastelaovend) is ook een (christelijke) traditie met een boel vreemd uitgedoste snoeshanen (vuurwaterdrinkende Indianen). Of gaat die vergelijking mank omdat er geen slavernijverleden aan is gekoppeld?
Tegenstanders zouden zich beter kunnen richten op de dagelijkse en overal aanwezige discriminatie en dan niet alleen in Nederland i.p.v. een kinderfeest aangrijpen om hun punt door te drukken. Als het beeld bij die tegenstanders is dat zwarte piet synoniem staat voor discriminatie, onderdrukking en slavernijverleden lijkt me een cursus historisch besef op z'n plaats.

Goedemorgenallemaal
2 december 2015, 14:12
Als het beeld bij die tegenstanders is dat zwarte piet synoniem staat voor discriminatie, onderdrukking en slavernijverleden lijkt me een cursus historisch besef op z'n plaats.
Dat is wat mij betreft ook de oplossing maar helaas denk ik dat we daarvoor, dankzij onze wat ongenuanceerdere medestanders die het web opgingen met stellingen "als onze tradities je niet bevallen dan donder je maar op" en nog meer, al wat te laat zijn.
Het zou trouwens voor het eerste zijn dat we immigranten niet in hun waarden lieten dus die opmerking is ook wat kort door de bocht.

Big30
2 december 2015, 15:02
Het probleem is dat de hele ZP discussie niet meer op een normale manier gevoerd kan worden. De tegenstanders olv een extremist Quinsy Gario die iedere blanke man als een voorbeeld ziet van een Witte racist, het slavernij verleden wordt er mijns inziens onterecht met de haren bijgetrokken en geen enkele discussie is meer mogelijk. Tegelijk zie je dat extreem rechts zich roert in de discussie die alleen maar verder polariseert en tot niets leidt.

Voor mij is het Sinterklaas feest met ZP een onschuldig kinderfeest dat niets met racisme of slavernij te maken heeft. Of ZP nu terug gaat naar Moorse invloeden, Germaanse invloeden (de duivel, de nacht), wordt gerelateerd aan de schoorsteen, het zal wel.

Ik heb geen probleem met een ZP met kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen en een roe met de zak. Daar zie ik weinig kwaads in en dat we nu ZP wat vriendelijker hebben gemaakt prima, dus de roe en de zak waar de stoute kindertjes ingaan zie je bijna niet meer.
De Nikolaus figuur wordt in wel meer landen vergezeld door een (zwarte) duivel of een boeman achtige figuur. Allemaal zeg maar volks cultuur waar de oorsprong lastig van te achterhalen is.

Er is niets mis met een normale discussie voeren zoals Humberto Tan dat poogt te doen, maar die wordt vrijwel meteen overstemd door ZP extremisten die de voorstanders voor racisten uitmaken en dan houdt een normale discussie op.
Op het moment dat men de discussie niet meer aan wil maar het kinderfeest gaat verstoren dan gaat men te ver en dat gebeurt helaas regelmatig.

Dat een werkgroep van de VN zich met de discussie gaat bemoeien is te gek voor woorden, zeker als in die WG landen vertegenwoordigd zijn die als het gaat om racisme en discriminatie een dubieus verleden en heden hebben.

Goedemorgenallemaal
2 december 2015, 15:14
Er is niets mis met een normale discussie voeren zoals Humberto Tan dat poogt te doen, maar die wordt vrijwel meteen overstemd door ZP extremisten die de voorstanders voor racisten uitmaken en dan houdt een normale discussie op.
Op het moment dat men de discussie niet meer aan wil maar het kinderfeest gaat verstoren dan gaat men te ver en dat gebeurt helaas regelmatig.
helaas moeten we onderkennen dat onze redelijke Pro Zwarte Piet argumenten ook dagelijks overstemd worden door extremisten die voor Piet zijn.

Willem2
3 december 2015, 09:42
Universitair onderzoek: Kind ziet Zwarte Piet als clown ........... http://www.ad.nl/ad/nl/33220/Sinterklaas/article/detail/4200566/2015/12/03/Universitair-onderzoek-Kind-ziet-Zwarte-Piet-als-clown.dhtml

Goedemorgenallemaal
3 december 2015, 10:09
Universitair onderzoek: Kind ziet Zwarte Piet als clown ...........
Dat is helemaal fout, veel kinderen zien clowns als iets engs.

fg22
3 december 2015, 12:12
Geeft toch weer wat de overdenken en te delen .. :confused:

Viva Zwarte Piet -- of zeg maar gerust Zwarte Petra
Zijn toch meest verklede niet-mannen die dat spelen.

Clowns vind ik ook inderdaad wat eng overkomen bij aantal kinderen ..

En dan nog te herinneren de pedofilische clown met bolderkar vol kinderen in midden van land
en wat er aan hufters vanuit de hoek van de hulpverlening en kerk aan -ogen, -iaters,
-oors/-aans en -ees het volksvertrouwen en hun professie misbruik(t)en bij relatief zwakkeren ..

Vertrouwen is goed! Maar de Hopman is ook niet alles .. :rolleyes:

Het is goed dat de aandacht van justitie focus heeft op verknipte geesten die
kinderen bepotelen .. En nu ook in de gaten krijgt
Toch ook studie waard waarom er zoveel van dat soort lui zijn in m.n. Nederland .. :rolleyes:

En dat men onze departementen van (wan)beleid en nu eens ook goed zuivert .. :teuflisch::bibber_2:
Daar ontstonden afgelopen 20 jaar duidelijk subculturen door pedofilitiek nepotisme op dat vlak!

Ik waag me niet aan verbanden, maar heb zo mijn eigen - onwetenschappelijke - theorie .. :smoke:

Maar met GBV en enige (s)expertise kom je mettertijd (50+) toch ook een heel eind qua inzichten ..

Toch jammer dat we dan als doodnormale ;) h.....lopers zo worden verketterd ..
Omdat we willen doen waarvoor we zijn geschapen .. nl.

Jagen, voortplanten en middelen van bestaan verzorgen .. :fuck:

Terwijl monogamie toch een gestructureerd machtsprincipe van de kerk is ..
En nu van de dikverdienende websites op de TV !
De vrouw is in NL duidelijk veel aan de macht !
En in veel opzichten is dat ook goed ..
Maar wel met mate, Hé !
Geen betere vrouw dan je moeder en .. ?? (Altijd afw8n!)
De partner/vriend die op het laatst je hand vasthoudt ..
Viva La Viva, Libelle, Margriet en Linda .. En Esquire etc.
De man in relatieve onmacht betaalt veelal wel de hoofdprijs ..
Mooi als je dan een verenigd Europa hebt waar het vrije verkeer veel oplost ..

Viva Zwarte Petra en Du - Po - Ro - Bu -

In ieder geval iedereen een heel fijne .. eigen Sinterklaas

Strijker
4 december 2015, 14:36
13326

Big30
9 december 2015, 22:47
Rijksmuseum stopt met 'eskimo's', 'negers' en 'indianen'

Het Rijksmuseum stopt met het gebruik van de woorden 'negers', 'hottentotten', 'eskimo's' en 'indianen' in omschrijvingen van kunstwerken.

Een speciaal hiervoor in het leven geroepen projectgroep moet hiervoor honderdduizenden objecten uit de collectie bestuderen, schrijft Het Parool.

Aanleiding is een groeiend gevoel van ongemak over termen die vaak nog uit de koloniale tijd stammen, zegt conservator Eveline Sint Nicolaas. ,,Een zwarte vrouw werd vroeger al snel als negerin of negerinnetje omschreven. Dat ervaren veel mensen nu terecht als denigrerend."

Ook de digitalisering van de collectie, die hierdoor vanuit de hele wereld te zien is, speelt een rol. ,,Dat heeft de wisselwerking met het publiek enorm vergroot. Deze actie past in ons beleid om de traditionele eurocentrische blik kritisch te benaderen."

http://m.ad.nl/ad/m/nl/1041/Amsterdam/article/detail/4204560/2015/12/09/Rijksmuseum-stopt-met-eskimo-s-negers-en-indianen.dhtml

Pure en ontoelaatbare geschiedvervalsing. Een vorm van doorgeslagen politieke correctheid. Zwarte Piet zal ook wel weg gecensureerd worden. Schande!!!

Jan_Wandelaar
10 december 2015, 00:45
Tja, al die 17e eeuwse meesters werden nu eenmaal betaald met koloniaal bloedgeld.

Vreemd dat een museum dat z'n geld verdient met het tentoonstellen van deze middels koloniaal bloedgeld gefinancierde 17e eeuwse kunstwerken opeens politiek correcte jeuk krijgt.

J.W.

Badslippers
10 december 2015, 12:07
De Duitsers hebben daar zo'n mooi woord voor: Ausradieren.

Nog even en de zwarte gemeenschap zal zich achter zijn oren krabben en gaan roeren omdat ze rigoreus uit de geschiedenis gewist worden. Zwarte Piet moet verdwijnen en er moeten gekleurde of zelfs witte Pieten komen. Blanke suprematie ten top. "Kuifje in Afrika" dient uit de handel genomen te worden omdat Afrikanen debiel praten en Kuifje in een zetel ronddragen.

Daar komt uiteindelijk verzet tegen want de zwarte medemens zal zich tijdig realiseren dat zij juist onderdeel vormen van de geschiedenis en daar trots op kunnen zijn. Ergens een 2008 bezocht ik in Amsterdam een tenstoonstelling over de zwarte mens in de (Nederlandse) kunst. Ook die tentoonstelling stuitte op bezwaren en zou stigmatiserend werken.

Negers werden als slaven afgebeeld of als dienaren van rijke blanke zakenmensen. En nu anno 2015 laat de zwarte mens zich weer in het verdomhoekje stoppen en ze nemen zelfs het voortouw om zich uit de geschiedenis te laten schrijven. "Ausradieren" dus. Met Kerstmis voor de deur veronderstel ik dat een van de Drie Wijzen uit de kerststal verwijderd zal gaan worden. Een zwarte wijze past immers niet. Het is bijna een paradox; zwart én wijs.

In plaats van dat de neger zich als krachtig en zelfstandig presenteert zet hij zichzelf voor schut en bij het grofvuil. "Kan deze zak ook nog mee vuilnisman?", hoor ik hem al zeggen. Nog even en de schilderijen van Paul Gauguin waarop hij zwarte mensen als een stel wilde exoten afbeeldde zullen op de brandstapel belanden. Rembrandt had er ook een handje van om een paar moren met oorringen af te beelden. Weg ermee. Net als Sjors en Sjimmie en al die andere (strip)boeken die bol staan van de stereotiepen en karikaturen.

Ik wacht met spanning maar vooral interesse op het zwarte tegengeluid.

Twee Moren door Rembrandt
https://greatartadventure.files.wordpress.com/2015/02/twomoors.jpg



The Baptism of the eunuch door Rembrandt
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Rembrandt_169.jpg



Albert Eckhout, Afrikaanse vrouw
http://oranjezaal.rkdmonographs.nl/steunafbeeldingen/cat_nr_24_fig_13.jpg



Gillion Grantsaan (1968) Landgenoten (Compatriots) 1996 Pencil drawing on paper, 60 x 40 cm Collection G.H. Grantsaan
Beatrix met Afro-kapsel
https://estherschreuder.files.wordpress.com/2014/09/126-gn-vandalen.jpg



Iris Kensmil (1970) Black days 2004 – 2006 Oil on canvas, 110 x 140 cm Courtesy Galerie Ferdinand van Dieten – d’Eendt
https://estherschreuder.files.wordpress.com/2014/09/130-ke-iris-kensmil_zwarte-dagen.jpg



Standbeeld van Anton de Kom, voorvechter van de Surinaamse onafhankelijkheid, was door kunstenares Jikke van Loon naakt afgebeeld. Dat veroorzaakte behoorlijk wat commotie. Veel Surinamers vonden dat ronduit beledigend. Alsof de kunstenaar hem, zestig jaar na zijn dood, alsnog neerzette als een slaaf. "Dat zou met een witte held nooit gebeuren", stelde een betoger. Demonstranten met oog voor detail maakten ook bezwaar tegen De Koms arm, die eindigt in een brok steen – als een afgehakte hand. En zijn kruis was volgens sommigen wel erg goed gevuld. Knipoogde de kunstenares hier soms naar het vooroordeel dat zwarten verslaafd zijn aan seks?
http://c2.staticflickr.com/6/5266/5612389217_00335996c7_b.jpg



Sjors en Sjimmie
http://images.nrc.nl/V32pEgkDui0udCiLfSINmuNH39w=/1280x/s3/static.nrc.nl/images/w1280/1411medzap.jpg



Sambo, ga je mee
https://bukubooks.files.wordpress.com/2011/08/sambo.jpg



De neger die wit wilde zijn
https://bukubooks.files.wordpress.com/2011/08/witte-neger.jpg

Big30
10 december 2015, 12:28
http://www.slavernijenjij.nl/wp-content/uploads/2013/11/Geschiedenis-van-een-Neger.jpg
http://assets.catawiki.nl/assets/4/f/3/0/f30ed930-14c2-012d-de1f-0050569439b1.jpg

Nog even en we gaan op het museumplein een boekverbranding organiseren, juist vh Rijksmuseum mag je verwachten dat ze een correct beeld van onze geschiedenis weergeven. Dit besluit is te bespottelijk voor woorden.

What 's next? Gaan we nu ook in ons toch beschaafde land dacht ik, "ontspoorde kunst" weg stoppen? De beladen Duitse term gebruik ik maar liever niet.

De grachtengordel mevrouw van het Rijksmuseum sprak bij Pauw over witte Nederlanders, dat is vooral gebruikelijk bij de anti-ZP extremisten. Veelzeggend.

Ook weet ik nog steeds nu of het woord neger nu wel of niet als scheldwoord gezien moet worden en of je het woord zwarte kunt gebruiken.
Om over Eskimo of Indiaan maar te zwijgen. Eskimo zou dan niet mogen omdat het betekent iemand die rauw vlees eet. Maar daar zijn de meningen ook over bedeeld.
Enfin een indiaan is dan maar weer een Roodhuid maar dat kan natuurlijk helemaal niet!

bergm550
3 januari 2016, 21:19
https://www.youtube.com/watch?v=sKe93IsZjJw

Goedemorgenallemaal
6 januari 2016, 20:27
Een andere traditie is, zo heb ik vandaag maar weer gemerkt, eigenlijk al helemaal verdwenen.
Driekoningen. Ik ben vroeger nog langs de deuren gegaan.

Driekoningen, Driekoningen,
geef mij ne nieuwen hoed;
Munnen ouwe is verslete,
Oos moeder mag 't nie weten.
Oos vaoder heej t gèld
al op de tonbank geteld.

https://www.youtube.com/watch?v=GcUnbDT2ye8
Helaas geen Brabantse uitvoering gevonden maar soit...
Het waren overigens 3 wijzen uit het oosten, pas in de derde eeuw na Christus wordt gesproken van Koningen.
Dat de wijzen uit het oosten kwamen is niet zo verbazingwekkend, daar zaten de slimmeriken, die zaten niet bij de Romeinen. Vreemd genoeg zijn het bi de beelden altijd 2 blanken en 1 zwarte. Perfect voorbeeld van integratie, zou toch voor de hand liggen dit feest daarom nieuw leven in te blazen. Maar vreemd is het wel, ik bedoel, ten Oosten van Bethlehem? 2 blanken en een zwarte? We kunnen natuurlijk niet uitsluiten dat hele slimme mensen uit Europa en Afrika daar wat bij gingen leren, daar waar toen de kennis was. Dus dat er een zwarte en een blanke bij zit, dat zou kunnen, maar je verwcaht toch minstens 1 vertegenwoordiger van de leermeesters, waarschijnlijk uit het gebied wat nu een beetje de grensstreek is van Iran en Irak. Kijk, dan hebben we een witte, een bruine en een zwarte samen. Mooie he.

Goedemorgenallemaal
7 januari 2016, 06:25
Helaas geen Brabantse uitvoering gevonden maar soit....
Yesss

https://www.youtube.com/watch?v=CYbu86QnOPI

Daisy
18 juli 2016, 17:30
Kijk deze foto dan! Kwam ik tegen op internet. Zwart Piet met een grijs gezicht in plaats van bruin. Vind het wel mooi :)

http://www.desinterklaasgrimeur.nl/images/zwarte_piet_photoshoot_hoofd_discussie3.jpg

Misschien wel een oplossing? Grijze mensen bestaan tenslotte niet (y)
Dit moest ik even delen. Ik ga weer in de zon liggen. Joe.

*O*

Willem2
16 augustus 2016, 10:47
Ze zijn er weer: de eerste pepernoten

Ze liggen weer lekker vroeg in de winkel: de eerste pepernoten! Jumbo-klanten moesten er al aan geloven, bij de Albert Heijn komen ze over een paar nachtjes slapen in de schappen te liggen. ................ http://www.ad.nl/binnenland/ze-zijn-er-weer-de-eerste-pepernoten~a47e561d8/

Goedemorgenallemaal
18 augustus 2016, 21:48
Ach, ik heb wat meer begrip voor de anti zwarte piet beweging.
Onlangs was ik in donker, heel donker, Afrika en daar lopen maar genoeg zwarte medemensen die dolgraag de functie van medewerker logistiek van de Goedheiligman zouden willen vervullen. Maar omdat ikzelf het bij aankomst in Nederland afgelopen weken al berekoud had kan ik mij nu wel wat voorstellen bij het idee dat het onmenselijk is zwarte medemensen in de winter als logistiek medewerker het dak op te sturen. Een alternatief zou natuurlijk ZomerSint zijn maar dat dan krijg je een commercieel slap aftreksel, zoiets als het zomercarnaval. Liever een minder zwarte Piet in de winter dan een zwarte zwarte piet in de zomer..

Big30
24 september 2016, 12:28
Eind september, een mooie na zomerse dag en de anti zwarte pieten terreur beweging laat van zich horen door schoolkinderen te indoctrineren, treurig dat de overheid dit toelaat.



'Anti-Zwarte Piet indoctrinatie van schoolkinderen'

De eerste Zwarte Pieten-rel is een feit. Het Sint- en PietenGilde beschuldigt de gemeente Maassluis, die dit jaar de landelijke intocht organiseert, van 'indoctrinatie van schoolkinderen'.

http://www.ad.nl/rotterdam/anti-zwarte-piet-indoctrinatie-van-schoolkinderen~abbd8b55/

langlekker
24 september 2016, 14:23
Wordt er een beetje moe van.....
Slavernij is het verleden en daar heeft de huidige generatie niets meer mee van doen. Sterker nog de vorige 2 generaties ook al niet meer!
Discriminatie daarentegen is er nog wel!
Maar ik heb 1 vraag: met wie zou je het liefst geassocieerd willen worden?
1: een saaie witte man met baard en mijter die langzaam aan komt lopen en weinig actief is en waarbij alle kinderen verlegen zijn? of
2: een vrolijke actieve zwarte man/vrouw (ja incl oorringen en krulpruik) die de kinderen de tijd van hun leven geeft?

Tijd voor een nieuwe beweging? Sinterklaas moet zwart!:biggrin::cool:

pret
24 september 2016, 16:27
Inderdaad tijd voor een zwarte Sint.

Red Devil
24 september 2016, 20:05
Eind september, een mooie na zomerse dag en de anti zwarte pieten terreur beweging laat van zich horen door schoolkinderen te indoctrineren, treurig dat de overheid dit toelaat.
Tsja, dat komt ervan als de pepernoten al in de winkels liggen.

Red Devil
24 september 2016, 20:08
Tijd voor een nieuwe beweging? Sinterklaas moet zwart!:biggrin::cool:
Sinterklaas moet vrolijk en actief. ;)

Efendi
24 september 2016, 21:40
Sinterklaas was de beschermheilige van zeelieden, handelsreizigers, dieven, pandjesbazen ... maar ook van dvp's.

Goedemorgenallemaal
25 september 2016, 08:56
Tsja, dat komt ervan als de pepernoten al in de winkels liggen.

:freu:

Tegenwooridg heeft iedereen overal een "badge" voor, om ergens binnen te komen, identificatie, functie.
Geef alle Pieten een "badge"met foto en functie " Logistiek Specialist". Klinkt toch wel beter als "knecht"

Goedemorgenallemaal
25 september 2016, 08:58
Sinterklaas was de beschermheilige van zeelieden, handelsreizigers, dieven, pandjesbazen ... maar ook van dvp's.
Zou dat de reden zijn dat de strijd voor het behoud van Zwarte Piet vooral HIER gevoerd wordt? Ja er zijn genoeg facebook groepen maar die komen niet evrder dan het steeds maar weer opnieuw plaatsen van alweer dezelfde foto's. Met alle respect voor vrijheid van meningsuiting en hun standpunt, dat voegt ook niks toe he. Nee, de echte discussie is vooral hier.

Goedemorgenallemaal
25 september 2016, 09:06
Wordt er een beetje moe van.....
Slavernij is het verleden en daar heeft de huidige generatie niets meer mee van doen. Sterker nog de vorige 2 generaties ook al niet meer!
Discriminatie daarentegen is er nog wel!
De vooroordelen waar de discriminatie van uitgaat zijn wel voor een belangrijk deel gestoeld op het slavernij verleden en wie door met name de Hollandse handelssteden zo'n mooie stadswandeling maakt geniet van dingen die voor en groot deel zijn gefinancierd door met name de handel in slaven. In feite hebben we er nog steeds mee van doen. Al gaat het mij net iets te ver te zeggen dat de ijsco-kar in Amsterdam ook meewerkt aan het verheerlijken van het slavernij verleden, die profiteert vooral van het slavernij verleden en de rijkdom die dat Amsterdam (om maar eens een stad te noemen, in feite zou iedere oude stad uit de "Zeven Provincien"genoemd kunnen worden) gebracht heeft. Hoewel, als je Zwarte Piet al als uitwas van de slavernij ziet, dan kan dat best. Ik wil die lelijke koets natuurlijk niet noemen.

Admin
30 september 2016, 08:13
Kinderombudsman: Zwarte Piet in strijd met kinderrechten

Zwarte Piet is in strijd met het VN-Kinderrechtenverdrag, stelt de Kinderombudsman vanmorgen in een nieuw rapport. De 'kindervriend' kan volgens Margrite Kalverboer bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie en moet daarom worden aangepast. ............... http://www.ad.nl/binnenland/kinderombudsman-zwarte-piet-in-strijd-met-kinderrechten~aed91f33/

langlekker
30 september 2016, 09:53
Ach in dit land is geen sprake meer van: Draaideurcriminelen; Mensenhandel; terrorismedreiging; crisis en meer van dat soort ongemakken dus kunnen we ons volledig concentreren op het wijzigen van de figuur van "Zwarte" Piet.
Gelukkig zijn er geen belangrijkere dingen meer te doen dan ons druk te maken over een kinderfeest:confused::cool:

Big30
30 september 2016, 10:14
Deze mevrouw de kinderombudsman behoort tot het groepje anti-ZP activisten en is per definitie pro-vluchteling is en ziet in alles discriminatie.

Het "onderzoek" rammelt aan alle kanten en was niet meer dan wat vragen stellen aan kinderen van 10-16 jaar (die dus al niet meer in ZP geloven) en die nb in het ZP pakje een slavenuniform zagen, als dat al zo is zijn deze kinderen zwaar geïndoctrineerd.
Het rapport zelf is racistisch omdat kinderen worden in gedeeld volgens gekleurde kinderen en witte kinderen, het woord wit wordt vaak gebruikt door ant-racisme activisten waar elke blanke (vooral man) als een seksist en racist wordt gezien liefst ook nog eens verantwoordelijkheid dragend voor een vermeend slavernij verleden.
https://www.dekinderombudsman.nl/ul/cms/fck-uploaded/20160930%20Standpunt%20over%20Zwarte%20Piet.pdf

Er is overigens niets mis met een normale discussie waar ZP bepaalde kenmerken kan verliezen iets wat mbt bepaalde kenmerken ook al is gebeurd, prima.
Helaas kan die discussie door de militante anti-ZP activisten die zelfs kinderfeestjes verstoren niet meer gevoerd worden.

Badslippers
30 september 2016, 11:18
Zeer dubieus wat deze mevrouw presenteert. Er zijn gesprekken gevoerd met witte en gekleurde kinderen in de leeftijd van 10-16 jaar. Zelf zegt ze dat dit geen representatieve groep is. Bovendien worden alleen uitspraken van zwarte kinderen benadrukt. Het Kinderrechtenverdrag stelt dat alle kinderen voor de wet gelijk zijn en dat alle rechten gelden voor alle kinderen. De taak van deze mevrouw is dat zij de wet moet toetsen en of die wet in de praktijk wordt nageleefd en niet "Ins Blauwe hineininterpretieren"

http://www.nu.nl/binnenland/4329362/kinderombudsman-acht-zwarte-piet-in-strijd-met-kinderrechten.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/30/kinderombudsman-zwarte-piet-in-strijd-met-kinderrechtenverdrag-a1524070

Admin
30 september 2016, 13:39
Jumbo doet óók Sinterklaas in de ban op verpakkingen

Supermarktketen Jumbo doet dit jaar alle uitingen van Sinterklaas en Pieten in de ban. Het bedrijf heeft daartoe besloten omdat het 'al enkele jaren moeilijk is om een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'. ........... http://www.ad.nl/binnenland/jumbo-doet-ook-sinterklaas-in-de-ban-op-verpakkingen~afbe94cc/

Picasso 1
30 september 2016, 14:35
Goh, komt het nu niet uit om het advies van een democratisch gekozen gezaghebbende functionaris te respecteren?

Deze dame is een heldin die zich niet laat beïnvloeden door nationalistisch ( "onze feest") egoïstisch populisme dat onvoldoende rekening houdt met de gevoelens van nieuwe Nederlanders die we met open armen hebben ontvangen.

Big30
30 september 2016, 15:00
Goh, komt het nu niet uit om het advies van een democratisch gekozen gezaghebbende functionaris te respecteren?

Deze dame is een heldin die zich niet laat beïnvloeden door nationalistisch ( "onze feest") egoïstisch populisme dat onvoldoende rekening houdt met de gevoelens van nieuwe Nederlanders die we met open armen hebben ontvangen.
Ik weet dat dit onderwerp heel gevoelig voor jou ligt, het is een onverwerkt jeugd trauma en heb dan ook volkomen begrip voor jouw standpunt in deze :biggrin:. Veel sterkte, want ik weet dat je bij het zien van pepernoten al problemen krijgt en de combi zak en roe is al helemaal te veel.

Picasso 1
30 september 2016, 16:02
Ik weet dat dit onderwerp heel gevoelig voor jou ligt, het is een onverwerkt jeugd trauma en heb dan ook volkomen begrip voor jouw standpunt in deze :biggrin:. Veel sterkte, want ik weet dat je bij het zien van pepernoten al problemen krijgt en de combi zak en roe is al helemaal te veel.

Integratie is niet een éénrichtingsproces maar het bereiken van een nieuw gezamenlijk balans waarin rekening wordt gehouden met gevoeligheden van alle deelnemers en respect wordt getoond naar elkaar.
Ook mede in beschouwing nemend de zwarte piet discussie zeg ik 'ja we kunnen het en we gaan het samen halen"!

Eddy_V
30 september 2016, 17:05
Stel dat... Er geen "nieuwe" Nederlanders zouden zijn..
zou iemand zich hier dan druk over maken?

Bij mijn voormalige Surinaamse vriendin werd het feest volop gevierd in de hele familie.
Die familie was al in de 70'iger en 80'iger jaren naar Nederland gekomen.
Waren zeker niet nieuw genoeg, want zij hadden belangrijker zaken aan hun hoofd.
Moet toegeven dat dit wel een hardwerkende familie was, die ook geen tijd hadden om zich met onbenulligheden bezig te houden.

Bijzondere tijden beleven we toch met z'n allen.

Badslippers
30 september 2016, 17:18
Goh, komt het nu niet uit om het advies van een democratisch gekozen gezaghebbende functionaris te respecteren?

Deze dame is een heldin die zich niet laat beïnvloeden door nationalistisch ( "onze feest") egoïstisch populisme dat onvoldoende rekening houdt met de gevoelens van nieuwe Nederlanders die we met open armen hebben ontvangen.


Integratie is niet een éénrichtingsproces maar het bereiken van een nieuw gezamenlijk balans waarin rekening wordt gehouden met gevoeligheden van alle deelnemers en respect wordt getoond naar elkaar.
Ook mede in beschouwing nemend de zwarte piet discussie zeg ik 'ja we kunnen het en we gaan het samen halen"!

Ik begrijp hieruit dat je inmiddels groot fan bent geworden van de democratisch gekozen gezaghebbende functionaris Angela Merkel en je mening volledig hebt bijgesteld. Ik vermoed dat een functie als politiek woordvoerder in het verschiet ligt.

Big30
30 september 2016, 17:21
Zwarte Piet verbroedert en verbindt, zelfs DENK ziet dit nu ook in en en Sinterklaas vieren moet bij de inburgeringscursus worden onderwezen nee zelfs verplicht worden gesteld.
Die beroeps activisten uit Amsterdam moeten in de zak mee naar Spanje, een klein groepje herrieschoppers, stelt niets voor.

Kiwi 69
30 september 2016, 20:31
ALL the anti-ZP filth need to receive the same treatment that REAL Dutch citizens gave to the traitors who collaborated with the Nazis in WW 2.

Then they would STFU and disappear. You don't want the NL becoming more like UKistan, Francistan, Belgistan and Germanistan.

Geert Wilders deserves all the support he can get.

Jan_Wandelaar
30 september 2016, 21:15
Kinderombudsman: Zwarte Piet in strijd met kinderrechten

Zwarte Piet is in strijd met het VN-Kinderrechtenverdrag, stelt de Kinderombudsman vanmorgen in een nieuw rapport.

Een warm en gezellig traditioneel kinderfeest voor kinderen tot pakweg 7 jaar dat in strijd is met een kinderrechtenverdrag. Echt veel gekkere uitspraken zul je niet gauw horen van mensen die gewoon vrij rond mogen lopen.

Met haar rapport zet de kinderombudsheks de 2017-editie van de zwarte-pieten-discussie gelijk op standje hysterisch. En dat ondanks dat de ondervraagde kinderen duidelijk hebben aangegeven dat ze de manier waarop de zwarte-pieten-discussie gevoerd word als onprettig ervaren.

Het lijkt erop dat de kinderombudsheks in een dermate hoge ivoren toren verblijft dat het zuurstofgebrek vanwege de ijle lucht op die hoogte haar danig parten begint te spelen.


J.W.

Piet Plezier
5 oktober 2016, 18:59
17367

Red Devil
5 oktober 2016, 20:49
17367
Geldt dat ook voor mensen die in Nederland zijn geboren en opgegroeid en uitsluitend de Nederlandse nationaliteit hebben?

Pietjepik
5 oktober 2016, 21:06
Een drama is het. Als kind zagen we zwarte piet als vriend en keken we tegen hem op met al zijn vaardigheden. Op geen enkeke wijze kwam hij in onze beeldvorming voor als untermensch of slaaf. Hij bracht samen met Sinterklaas vreugde en plezier en inspireerde ons kinderen en deed ons geloven in een mooie vaste waarde waar we jaarlijks opnieuw kracht, plezier en hoop uit putte. Dat nu juist zwarte piet tot onderwerp van discriminatie en kleinering wordt gemaakt door de linkse tumor die Nederland wenst te verzieken is werkelijk een dieptepunt en tevens een wanhoopsdaad om zichzelf op de kaart te zetten. Sterf maar snel uit links vuil, Nederland zal herrijzen uit de stront waar jullie het dagelijks in onder trachten te dompelen. Ooit krijgen jullie van rechts met de Roe.

Pietjepik
5 oktober 2016, 21:10
Geldt dat ook voor mensen die in Nederland zijn geboren en opgegroeid en uitsluitend de Nederlandse nationaliteit hebben?

Jazeker, heb je een issue met zwarte piet dan heb je een issue met onze cultuur.

Big30
5 oktober 2016, 21:46
Geldt dat ook voor mensen die in Nederland zijn geboren en opgegroeid en uitsluitend de Nederlandse nationaliteit hebben?
Pro Zwarte Piet is de ultieme lakmoestest of je wel of geen echte Nederlander bent. Echte Nederlanders eten nu al pepernoten, kopen speculaas en marsepein vieren Sinterklaas, negeren kerst tot 6 december, dragen deze mooie traditie aan hun kinderen over, eten stamppot zuurkool met Unix rookworst, gaan op vakantie met de caravan, houden van ons koningshuis, maar bovenal zien Piet als een olijk lief ventje, een ware kindervriend.

Maar ja die Sint he, das een fout vies eng mannetje, een viespeuk, jaja een kindervriend, we weten beter, noemt zich bisschop, een oplichter dat is ie ook nog eens Spanjaard of Turk :biggrin: en nog erger hij is blank en een man.

Jan_Wandelaar
6 oktober 2016, 00:52
Pro Zwarte Piet is de ultieme lakmoestest of je wel of geen echte Nederlander bent.

Niet helemaal.

De echte lakmoesproef is of je bij Sinterklaas en Zwarte Piet denkt aan het heerlijk avondje van gezelligheid en saamhorigheid of aan een symbool van het slavernij-verleden.

Uitermate ironisch dat een symbool van gezelligheid en saamhorigheid misbruikt word om precies het tegenovergestelde van saamhorigheid te bewerkstelligen, namelijk het fungeren als splijtzwam in de maatschappij.

Diep triest dat een cultureel diep geworteld symbool van saamhorigheid heden ten dage louter voor verdeeldheid zorgt, en dat alleen maar vanwege politiek correcte deugdenkers die zich met alle soorten van genoegen ondergeschikt maken aan de uit een etnisch minderwaardigheidscomplex voortvloeiende kwetsgevoelens van een heeeele kleine MINDERHEID.

Iedereen die in Nederland verblijft, ongeacht afkomst of (al dan niet dubbele) nationaliteit, en het sinterklaasfeest ziet als iets anders dan een symbool van gezelligheid en saamhorigheid mag wat mij betreft bejegend worden met precies het omgekeerde van gezelligheid en saamhorigheid, namelijk agressie en uitsluiting.


J.W.

Red Devil
8 oktober 2016, 15:17
Jazeker, heb je een issue met zwarte piet dan heb je een issue met onze cultuur.
Dus een autochtone Nederlander die het niet met jou eens is moet wat jou betreft Nederland verlaten?

Limburger
9 oktober 2016, 19:43
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14591625_1850087098559930_95451532927570557_n.jpg? oh=4e5a73e85b4677d9a87602d488eb7266&oe=58A437C3

Saruman
10 oktober 2016, 11:01
Over 5 jaar krijgen we deze discussie:

17416

Bosco
12 oktober 2016, 20:17
17466

deket
13 oktober 2016, 15:06
Het lijkt geen grap maar triestige waarheid te zijn. Binnenkort mag de term paaseiren niet meer gebruikt worden en vervangen door zoekeieren. Sommige winkelketen hebben al aangekondigd aan deze vraag gevolg te geven. Het verzoek komt omdat vele moslims aanstoot nemen aan een paasfeest

Wentelt Eefje
13 oktober 2016, 22:24
Ongetwijfeld dezelfde paasei-hoax als afgelopen jaar... Het bericht zal wederom niet op waarheid blijken te berusten maar is een Geert-Wilders-achtige poging tot haatzaaien. Net als de grootgrutters graag het Suikerfeest Suikerfeest noemen en daar hun winkels op inrichten als de tijd daar is, zullen ze graag Pasen Pasen blijven noemen!

Even terug naar het onderwerp, zoals regelmatig in allerlei topics dient te gebeuren nadat onze Antwerpen-bewieroker zijn plasje er tegenaan heeft gedaan, Zwarte Piet, kan die eigenlijk nog wel?

Een veel gehoord argument uit de Wilders-PVV-bezorgde burgers-nationalisten kampen om zelfs geen roetvegen-Piet te overwegen is het volgende:
Sinterklaas wordt al jaren begeleid door roetzwarte Pieten in de gebieden aan de overkant van de Atlantische Oceaan waar "dankzij" ons slavernij-verleden het feest van de goedheiligman wordt gevierd zonder dat dat ooit tot discussie heeft geleid aldaar in de West.
Maar, zoals veel vrienden van mij die weliswaar een Nederlands paspoort maar een Caribisch kleurtje hebben mij verzekeren, daar kan het ook rustig zo blijven! Daar wel, maar hier liever niet. Daar worden hun kinderen namelijk vanaf oktober nooit voor Zwarte Piet uitgemaakt, net als zij vroeger, hier wel... (En ja, dit was al in de vroege jaren 50 zo, zou Wilders met zijn Indo-roots moeten weten, ook veel mensen uit de Oost werden destijds zodra Pakjesavond naderde nageroepen om pepernoten te strooien.)

Vorig jaar voor het eerst een aantal roetvegen-Pieten gezien tijdens de plaatselijke intocht en niemand stoorde zich eraan (van de volwassenen), van de "gelovige" kinderen kan ik me niet eens voorstellen dat het ze opgevallen is.

Big30
13 oktober 2016, 22:33
De HEMA anno 2016.

17482

We doen in ons mooie land niet meer aan Pasen als het aan de HEMA ligt!

17483

Dit dan weer wel! Ik word er onpasselijk van.

Verder wordt het tijd dat die lieve zwarte Piet de eer krijgt die hij verdient! Een ware kindervriend, vriend van ons allen, zwart als eerbetoon aan onze zwarte soms wat stoute Nederlanders, beetje frustrerend voor onze blanke lieve kindertjes, want waarom is een kindervriend zwart en niet blank?
Laten we daar geen punt van maken, hij is een mooi rolmodel.

Over de Sint die schijn heilige ben ik minder positief, een eng mannetje met zijn staaf. We dienen op 5 december dan ook niet de Sint te eren maar zwarte Piet!

pret
13 oktober 2016, 22:42
Kan Hema geen ongelijk geven, 80% van Nederlanders weten niet eens waarom ze Passn vieren.


De HEMA anno 2016.

17482

We doen in ons mooie land niet meer aan Pasen als het aan de HEMA ligt!

17483

Dit dan weer wel! Ik word er onpasselijk van.

Big30
13 oktober 2016, 23:05
Kan Hema geen ongelijk geven, 80% van Nederlanders weten niet eens waarom ze Passn vieren.
Hebben we in ons land dan al zoveel onverdraagzame en haat zaaiende moslims :biggrin:?

We vieren Pasen als oud heidens gebruik, dat deden we al voordat de haat profeet Mohammed leefde. Die traditie moeten we koesteren, als Germaans volk.

pret
13 oktober 2016, 23:10
Hebben we in ons land dan al zoveel onverdraagzame en haat zaaiende moslims :biggrin:?

We vieren Pasen als oud heidens gebruik, dat deden we al voordat de haat profeet Mohammed leefde. Die traditie moeten we koesteren, als Germaans volk.

Nee, voordat er geen moslims waren, wisten ze ook niet waarom ze eigenlijk Pasen vieren. Teja ze doen het enkel zoals je het stelt vanwege oud heidens gebruik.

Big30
13 oktober 2016, 23:41
Nee, voordat er geen moslims waren, wisten ze ook niet waarom ze eigenlijk Pasen vieren. Teja ze doen het enkel zoals je het stelt vanwege oud heidens gebruik.

Je bedoelt denk ik "voordat er moslims waren". Maar juist in de Germaanse tijd waar onze cultuur op gebaseerd is wisten we heel goed waarom we Pasen vierden, dat doen we nog steeds en daarom loop ik nog steeds met Palmpasen in de optocht mee en steek het paasvuur aan.
Pasen het feest waar we herdenken dat Maria samen met Jozef naar de IKEA ging en daar een wiegje kochten, 7 maanden later werd het kinderke Jezus geboren. Jozef was handig met die Ikea bouwpakketjes bij was immers een electricien.
Toen na 7 maanden dus, kwam onze messias tot ons en God onze vader zag dat het goed was en liet de heilige geest tot ons komen.
Uiteindelijk stierf Jezus aan het kruis (ook IKEA) in onze naam en reinigde hij ons van onze zonden om zo met hemelvaart Vatertag te kunnen vieren in de naam vd zoon, de Vater en de heilige maagd Maria.

Ziedaar de kern en de essentie van ons paasfeest, een mooi Germaans feest passende in onze christelijke traditie, net als Zwarte Piet. Ook een typisch christelijk feest.
De paashaas eren we ook, liefst uitgevoerd in witte chocolade, puur geen melk. We eten dan ook eieren als symbool vd vruchtbaarheid (veel eiwit eten!).
Eiwit eten is niet racistisch, onderzoek naar eiwitten (tegenwoordig eizwarten) is dat ook niet.

Jan_Wandelaar
14 oktober 2016, 00:34
Wat een gelul allemaal!!!!!!

Pasen komt van de Vikingen, en dan vieren we dat de timmerman Thor met zijn welbekende hamer een kruis in elkaar getimmerd heeft, wat vervolgens door radicale moslims in de fik is gestoken. Uit wraak hebben de Vikingen die moslims toen in elkaar gerost met palmtakken. Na deze knokpartij verscheen er opeens een haas met een mand op z'n rug die om onbekende redenen eieren begon te verstoppen. Thor heeft toen nog met Turkije gebeld, maar zelfs dit hoog-intelligente volk kon geen plausibele verklaring vinden voor dit irrationele gedrag van die haas. Zelfs toen de haan reeds driemaal gekraaid had wist Thor nog steeds niet wat die haas bezielde. Daarom heeft Thor zijn kinderen maar uit bed gehaald zodat ze die door de haas verstopte eieren konden gaan zoeken.


J.W.

Wentelt Eefje
14 oktober 2016, 09:03
Misschien wel het mooiste stukje over Zwarte Piet komt van de (fantastische) Amerikaanse schrijver David Sedaris: "Six to eight black men" - het aanloopje over de Gun Laws is het luisteren op zich al waard - ...


http://youtu.be/NYdpte1W0vk

Goedemorgenallemaal
14 oktober 2016, 16:24
17466
Volgens mij was die er al veel eerder....
www.ijsberenforum.com-member: KanariePiet (https://www.ijsberenforum.com/forum/member.php?26255-KanariePiet)

Goedemorgenallemaal
14 oktober 2016, 16:25
Ach, misschien moeten we al blij zijn dat er voorlopig geen "Clown Piet" rond gaat huppelen...

Poppalarge
16 oktober 2016, 13:39
Kinderen zien geen kleur zolang ze er niet op geattendeerd worden door anderen (volwassenen) die dat wel doen. Het gemiddelde kind maakt het ook totaal niet uit van wie ze snoep / cadeaus krijgen, maar als de ervaring positief is vinden ze het zeker voor herhaling vatbaar.

Iedereen die met Sinterklaas is opgevoed wist één ding, de Sint nam de bestellingen op, maar je moest bij Piet zijn om te collecteren, want hij was de man met de zak vol goodies. Op latere leeftijd snapte je ook wel dat het hele Sinterklaas gedoe dikke nep was, maar deed je gewoon mee aan de surprise feesten met Sinterklaas met of zonder aanwezigheid van Sint en Piet. Zo leerde je geven en nemen ookal had je de naam van iemand die je niet mocht en kon je helemaal losgaan met de surprise, wat je creativiteit dan weer ten goede kwam.

Het is en blijft een kinderfeest in mijn optiek en zelfs in Suriname zag ik de laatste keer dat ik er was in December een Sinterklaas met zwarte Pieten in een speelgoed winkel s' avonds cadeaus uitdelen aan de aanwezige kinderen. Zelfs daar snappen ze dat het een kinderfeest is ookal kan het als politiek incorrect worden gezien. Op de Nederlandse Antillen idem dito qua viering.

Mijn motto is dan ook dat als kinderen zelfs helemaal wild worden van een paarse dinosaurus en Teletubbies in de meest onlogishe kleuren, de volwassenen ze niet dan mogen onthouden van hun jaarlijkse cadeaumomentje naast hun verjaardag.

Er zijn zoveel "tradities" waar het een en ander op aan te merken is, maar alleen mensen met (te)veel vrije tijd kunnen zich daar druk om maken. Iedereen kan en mag zijn eigen mening uitoefenen wat mij betreft, maar respecteer wel het standpunt van een ander voordat je er vol overgave de andere partij(en) mee dupeert. Toch denk ik dat de mensen die nu het hardste roepen dat zwarte Piet racistisch is, zelf altijd met plezier het feestje hebben gevierd, maar ergens "intellectueel" zijn geworden tijdens de zoveelste UWV-cursus en zich op deze manier proberen te distantiëren van de schaamte die zie hiervan ondervinden.

Laat ze zich anders maar druk maken over het feit dat een Kerstboom niets met Kerstmis te maken of de Paashaas met Pasen, maar dan moeten ze natuurlijk zaken gaan onderzoeken die niet zo voor de handliggend zijn...

Sint en (zwarte) Piet is en blijft wat mij betreft een kinderfeest en leert kinderen dus eigenlijk meer dan je zou denken.

En experimenteren met andere kleur Pieten zoals in de jaren 90, is toch niet hetzelfde...

Goedemorgenallemaal
16 oktober 2016, 16:20
Kinderen zien geen kleur zolang ze er niet op geattendeerd worden door anderen (volwassenen) die dat wel doen. Het gemiddelde kind maakt het ook totaal niet uit van wie ze snoep / cadeaus krijgen, maar als de ervaring positief is vinden ze het zeker voor herhaling vatbaar.

Daarin zit de zwakte van het pro Zwarte Piet gebeuren, die kinderen zijn corrupt. Het kan ze niets schelen zolang het maar geen clown is. In deze is "onze" (uw en mijn) hang naar cultuurbehoud ook gedoemd te mislukken, voor de kinderen is dat een non-argument en cultuur zelf is ook natuurlijk ook aan verandering onderhevig, zo reeel moet je wel zijn.

Picasso 1
16 oktober 2016, 16:54
Gewoon Sinterklaas afschaffen en de De Drie Koningen feest van 6 januari dat gevierd wordt in zuidelijker landen introduceren. Kinderen krijgen dan ook cadeaus en zwarte kinderen en diens ouders zullen trots zijn een zwarte koning te zien samen met de andere twee blanke koningen. Sluit verder prima aan bij Kerst, Pasen en Pinksteren.

http://e02-elmundo.uecdn.es/assets/multimedia/imagenes/2016/01/03/14517799631620.jpg

sofaking
16 oktober 2016, 16:58
3 koningen wordt hier al eeuwenlang gevierd Picasso1. De kinderen gaan zingen en krijgen snoep. Wat wil je daaraan nog veranderen ?


https://www.youtube.com/watch?v=ahT4Kn3Xt6k

Picasso 1
16 oktober 2016, 17:03
3 koningen wordt hier al eeuwenlang gevierd Picasso1. De kinderen gaan zingen en krijgen snoep. Wat wil je daaraan nog veranderen ?


https://www.youtube.com/watch?v=ahT4Kn3Xt6k


In België wel ja, in Nederland niet echt.

sofaking
16 oktober 2016, 17:04
In België wel ja, in Nederland niet echt.

Ah tiens, dat wist ik niet.

Goedemorgenallemaal
16 oktober 2016, 17:05
3 koningen wordt hier al eeuwenlang gevierd Picasso1. De kinderen gaan zingen en krijgen snoep.

Alleen snoep is wel wat karig en niet erg politiek correct...Ongezond.
Bovendien doet dit geen recht aan de aziaten en indianen

sofaking
16 oktober 2016, 17:05
In België wel ja, in Nederland niet echt.

Ah tiens, dat wist ik niet.
Neemt niet weg dat het gerust samen met Sinterklaas gevierd kan worden.

Goedemorgenallemaal
16 oktober 2016, 17:06
In België wel ja, in Nederland niet echt. Hier wel...

sofaking
16 oktober 2016, 17:25
Alleen snoep is wel wat karig en niet erg politiek correct...Ongezond.
Bovendien doet dit geen recht aan de aziaten en indianen

Ik vind niet dat er feestdagen afgeschaft of vervangen moeten worden, maar er mogen er wel bijkomen natuurlijk. Daar kan dan wat anders en moderner dan snoep uitgedeeld worden wat mij betreft.
Enkele voorstellen

18 oktober om de overwinning van Karel Martel bij Poitiers te vieren
... of 7 oktober om de overwinning bij Lepanto te vieren.
.. of 15 juli, de verovering van Jeruzalem tijdens de eerste kruistocht.

Zulke mooie multi-culturele historische evenementen, daar zal toch niemand over kunnen klagen ?

Goedemorgenallemaal
16 oktober 2016, 17:33
Ik vind niet dat er feestdagen afgeschaft of vervangen moeten worden, maar er mogen er wel bijkomen natuurlijk. Daar kan dan wat anders en moderner dan snoep uitgedeeld worden wat mij betreft.
Enkele voorstellen

Zulke mooie multi-culturele historische evenementen, daar zal toch niemand over kunnen klagen ?
Ben bang dat de commercie ons dan dingen als pakketjes met kerst, halloween of zelf thanksgiving zal gaan opdringen.

Big30
16 oktober 2016, 17:34
De overheid dient veel strenger op te treden tegen de Anti Zwarte Piet militanten die structureel ons mooie kinderfeestje verpesten en daarbij ook nog eens inhoudelijk geen enkel argument tegen onze kindervriend hebben.

Driekoningen is leuk maar die traditie is in NL zo goed als uitgestorven, in Spanje geeft men klaarblijkelijk presentjes, prima wij doen dat op 5 december, zwarte Piet is een kindervriend.
Wij houden van dit vriendelijke kereltje!

Picasso 1
16 oktober 2016, 18:02
De overheid dient veel strenger op te treden tegen de Anti Zwarte Piet militanten die structureel ons mooie kinderfeestje verpesten en daarbij ook nog eens inhoudelijk geen enkel argument tegen onze kindervriend hebben.

Driekoningen is leuk maar die traditie is in NL zo goed als uitgestorven, in Spanje geeft men klaarblijkelijk presentjes, prima wij doen dat op 5 december, zwarte Piet is een kindervriend.
Wij houden van dit vriendelijke kereltje!

Kijk, een echte kindervriend die koning Balthasar en niet een zwart geschminkte blanke met de roe.

http://www.lavanguardia.com/r/GODO/LV/p2/WebSite/Imagenes/2014/01/05/Recortada/LV_20140105_LV_FOTOS_D_54397814046-992x558@LaVanguardia-Web.jpg

Big30
16 oktober 2016, 18:33
Extreem racistisch dat Driekoningen feestje, een zwarte man of is het een vrouw in carnavalskledij en allemaal blanke kindertjes. Ik ben anti Driekoningen!

Picasso 1
16 oktober 2016, 18:56
Extreem racistisch dat Driekoningen feestje, een zwarte man of is het een vrouw in carnavalskledij en allemaal blanke kindertjes. Ik ben anti Driekoningen!

In Spanje spelen vaak negers de rol van Balthasar, je zult in Nederland niet veel vinden die zich voor de rol van zwarte Piet lenen.

Poppalarge
16 oktober 2016, 21:09
... zolang het maar geen clown is...


Wat hebben de meeste mensen toch met / tegen clowns? Sterker nog, waarom zijn de meeste clowns zelf zulke kinderhaters?

Maar dat terzijde....

En inderdaad, alles is aan verandering onderhevig en zal op den duur veranderd zijn, maar verandering kan pas plaatsvinden als de bereidheid te veranderen van alle partijen daar is met een compromis waar iedereen zich in kan vinden. Helaas is voor een hoop mensen verandering nog steeds het meest enge dat er bestaat, want wat gaat het onbekende bieden?

Jan_Wandelaar
16 oktober 2016, 23:31
Helaas is voor een hoop mensen verandering nog steeds het meest enge dat er bestaat ...

Wat een gelul weer!!!!!

Mensen zijn niet bang voor verandering. Mensen zijn alleen wat terughoudend wanneer ze niet overtuigd zijn dat een verandering een verbetering met zich mee brengt. Wanneer je zelf niet met steekhoudende argumenten kunt komen om iemand te overtuigen van de voordelen van een verandering is het een beetje laf om de ander 'bang voor verandering' te noemen.


J.W.

Badslippers
17 oktober 2016, 11:46
Wat een gelul weer!!!!!

Mensen zijn niet bang voor verandering. Mensen zijn alleen wat terughoudend wanneer ze niet overtuigd zijn dat een verandering een verbetering met zich mee brengt.

Klinkklare kletskoek. Het is een universeel gegeven dat mensen juist angstig zijn voor verandering. De mate waarin zal voor elk individu verschillen. Argumenten? Teveel om op te noemen dus daar ga ik niet eens aan beginnen. Ik neem aan dat JW in staat is om eens wat artikelen afkomstig uit de "fopwetenschappen" door te lezen. Maar ja, dan begeeft hij zich buiten zijn comfort zone en dat zal ongemakkelijk voelen (want stel dat dat een verandering in denken zou kunnen inhouden).

Zelfs het doorbreken van het routinematige ochtendritueel bezorgt mensen al een onbehaaglijk gevoel. Iedereen, dus ook JW, zit het liefst in zijn eigen comfortzone. Poppalarge heeft het volledig bij het rechte eind dat "voor een hoop mensen verandering nog steeds het meest enge is dat er bestaat". Ik voeg er aan toe, zelfs al levert dat verbetering op. Daar hoeven geen steekhoudende argumenten gegeven voor te worden. Een nieuwe, beter betaalde, baan of promotie. Een nieuw huis, een nieuwe auto, een nieuwe vriendin. Dat levert spanning op. Nee, dan toch maar liever in je vertrouwde Audi blijven rijden totdat je in de kist ligt.

Ijsberen die altijd met dezelfde dames gaan (en liefst op dezelfde kamer), op dezelfde plek in het restaurant gaan zitten. Er zijn ijsberen die altijd hetzelfde ritueel volgen in een saunaclub. Die raken al van slag als de sauna buiten bedrijf is (die ze normaliter altijd stipt om 16:00 nemen).

Jan_Wandelaar
17 oktober 2016, 20:05
Ik neem aan dat JW in staat is om eens wat artikelen afkomstig uit de "fopwetenschappen" door te lezen.

Mensen bedienen zich van gewoonten zodat allerlei alledaagse routinematige zaken gedaan worden zonder dat de executieve functies van de hersenen nodig zijn. Waarschijnlijk een mechanisme van de natuur om energie en/of cognitief vermogen te sparen, maar nu maak ik mij zelf schuldig aan het bedrijven van fopwetenschap.



Argumenten? Teveel om op te noemen dus daar ga ik niet eens aan beginnen.

De werkelijke reden om de 'argumenten' niet te noemen is dat er helemaal geen 'argumenten' zijn. Nee, er zijn slechts fopwetenschappelijke hypotheses waar nooit een daadwerkelijk wetenschappelijk onderbouwd antwoord op komt. Daarom kan ik het wel begrijpen dat er geen 'argumenten' aangedragen worden, simpelweg omdat het een fluitje van een cent is om brandhout te maken van dergelijke fopwetenschap.

Wanneer iemand daadwerkelijk angst voelt om van een gewoonte af te wijken dan heet dat in de fopwetenschap een dwangmatige stoornis.


Het vieren van Sinterklaas en Zwarte Piet is echter geen dagelijks/wekelijks/maandelijks terugkerende routinematige handeling, dus kan onmogelijk een gewoonte zijn of worden. Alle fopwetenschappelijke hypotheses die wijselijk niet als 'argument' zijn aangevoerd zijn daarom uberhaubt niet van toepassing.

Onwil om Sinterklaas en Zwarte Piet te veranderen kan dus niet terug gevoerd worden op 'angst voor verandering', hoeveel fopwetenschap je er ook bij wilt halen (of wijselijk niet wilt noemen).

Een traditie kenmerkt zich nu eenmaal door niet in gelijke tred met de rest van de wereld te veranderen. Om die reden, en geen enkele andere, schiet het op stel en sprong willen aanpassen van Sinterklaas en Zwarte Piet aan de deugwaan van de dag in het verkeerde keelgat.


J.W.

Limburger
19 oktober 2016, 14:25
http://www.schiedamsnieuws.nl/voorbereidingen-aanval-op-zwarte-piet-maassluis/

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2016, 08:40
in de hele Pietendiscussie meen ik van mijzelf te mogen zeggen dat ik een ruimdenkende voorstander van Zwarte Piet ben.
Ik ben op zich niet tegen een andere invulling van de logistiek specialistische medewerker van Sint Nicolaas, we leven in een samenleving waar we niet an (positieve) discrimininatie mogen doen dus het is van de zotte dat Sint alleen maar Zwarte mederwerkers hebben. Dat er in verhouding wat meer zwarte Pieten zijn, dat is toe te juichen want de niet niet Medelander heeft het vaak wat moeilijker op de arbeidsmarkt dus dat hij er daar wat meer van heeft, dar kan ik in komen. Maar hij moet ook andere mensen in dienst nemen, en dan geen kunstige paarse blauwe stroopwafels of clownpieten maar gewoon ook wat bruine erbij, waarom niet een witte? het si ronduit verwerpelijk dat de Goedheiligman er nog nooit aan gedacht heeft een albinopiet in dienst te nemen. Verder mogen mensen die het over het slavernij verleden willen hebben gerust hun bijdrage leveren, graag zonder stemverheffing trouwens, maar dat geldt ook voor de voorstanders van Zwarte Piet.

Kortom, ik ben voor Piet maar de tegenstanders krijgen van mij, mits normaal stemgebruik en enigzins beargumenteerd , niet het gratuite "het herinnert aan .." en verder niks, alle ruimte.

Edoch, graag wil ik van dit platform gebruik maken om een uitzondering te maken...

“De Zwarte Pieten moeten niet meer in ons land komen”

Paul de Leeuw is te gast bij Koffietijd en geeft zijn duidelijke mening over de Zwarte Pieten-discussie.
(http://www.koffietijd.nl/uitzendingen/de-zwarte-pieten-moeten-niet-meer-in-ons-land-komen/)Toch wle het ergste waar we in Nederland op TV mee geconfronteerd worden...

Willem2
21 oktober 2016, 12:42
'Onderzoek Zwarte Piet vol met vaagheden'

Het oordeel van de Kinderombudsman dat kinderen dankzij Zwarte Piet gediscrimineerd worden, is gebaseerd op vier kringgesprekken met steeds tien scholieren............ http://www.ad.nl/binnenland/onderzoek-zwarte-piet-vol-met-vaagheden~a2f0c9a4/

Willem2
24 oktober 2016, 10:23
RTL kiest voor Zwarte Piet met schoorsteenvlekken

Televisiezender RTL kiest voor de Schoorsteen Piet als enige Piet die in de RTL-programma's te zien zal zijn. Dat heeft de RTL-directie besloten, na veel gesprekken die zijn gevoerd met zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet. .......... http://www.ad.nl/show/rtl-kiest-voor-zwarte-piet-met-schoorsteenvlekken~a0679e9c/

Jan_Wandelaar
24 oktober 2016, 13:01
Al generaties lang behoren Sinterklaas en Zwarte Piet tot de vroegste jeugdherinnering van iedereen die in de Nederlandse cultuur is opgegroeid. Het is uitermate kwetsend wanneer mensen gaan lopen beweren dat je vroegste jeugdherinneringen niet deugen. Volkomen logisch dat mensen die zo diep gekwetst zijn geen enkele behoefte hebben aan een discussie.

Echter: mensen die Zwarte Piet racistisch vinden zijn blijkbaar ook van mening dat blanken niet het recht hebben om zich gekwetst te voelen. Blanken zijn in hun ogen immers bij voorbaat dader, en nimmer slachtoffer. Raar dat je in de media zo weinig hoort over deze racistische stereotypering. Racisme jegens blanken word blijkbaar langs een andere meetlat gelegd.

RTL heeft ervoor gekozen om mensen die diep in de Nederlandse Cultuur geworteld zijn te beschouwen als een buitenbeentje, met alle kwetsende gevolgen van dien. Het lijkt wel alsof men probeert uit te vogelen hoe lang je blanken kunt kwetsen voordat de bom barst. Blijkbaar is dit aanzienlijk langer dan begin vorige eeuw.......


J.W.

Piet Plezier
24 oktober 2016, 13:43
17640

Saruman
24 oktober 2016, 14:05
De slavernij is al lang afgeschaft, dus iedere Zwarte Piet heeft tegenwoordig een arbeidscontract, zodat hij ook goed verzekerd is tegen arbeidsongevallen, en kan genieten van een volwaardig pensioen.
De tegenstanders van Zwarte Piet moeten dus niet meer zeuren over slavernij, dat is al lang achterhaald.

Als de tegenstanders van Zwarte Piet nu toch gaan verbieden dat de Sint nog Zwarte Pieten aanwerft, dan moet hij zich richten tot blanke Pieten, wat over enkele jaren uiteraard weer een discussie over discriminatie zal opleveren.
Want waarom werft de Sint enkel blanke mensen aan, en nodigt hij geen zwarte medemensen uit op sollicitaties voor de job van logistieke medewerker?

En dan duiken er weer allerlei belangengroepen op, die vinden dat er quota moeten komen: voor iedere blanke Piet moet er ook minstens 1 zwarte Piet komen, voor iedere mannelijke ook een vrouwelijke, voor iedere christelijke ook een moslim (hoewel, de Sint = katholiek, maar toch), voor iedere hetero een homo, enz.

Bovendien moet ook het glazen plafond worden doorbroken, dus voor iedere Piet die boven de normale logistiek uitstijgt, maar zich bezighoudt met boekhouding of management, moet er ook minstens 1 vrouwelijke Piet zijn, en in de Raad van Pietenbestuur moet worden voorzien dat minstens 40% vrouwen zetelen.

Daar moet dan een commissie bij worden opgericht, die toezicht houdt op de evenredige verdeling van al deze belangengroepen op de diverse niveau's van de organisatie.
Deze commissie moet bestaan uit leden van de Raad van Pietenbestuur, maar ook onafhankelijken, zoals vertegenwoordigers van de vakbonden, en van de politieke partijen.
Deze mensen moeten uiteraard een vergoeding krijgen, waarvoor nu geen budget is voorzien, maar dit probleem wordt dan weer opgelost met een speciale taks op speelgoed.
Bovenop deze taks wordt ook nog een BTW gerekend, zodat dit allemaal nog eens helpt om de begroting in evenwicht te krijgen.

Op deze manier worden tegenwoordig alle problemen opgelost, dus waarom het Pietenprobleem niet?
Behalve het probleem van de prijs van het speelgoed, die moet worden betaald door de mama's en papa's die hun kind gewoon een leuke dag wilden bezorgen, en betalen de prijs van "rechtvaardigheid."
Maar alles moet wijken voor het algemeen belang !!


Groeten van Saruman, die ook aan lange baard heeft, maar niet in de Sint zijn schoenen wilt staan.

Goedemorgenallemaal
24 oktober 2016, 14:55
Ik ben een voorstander van Zwarte Piet maar ik ben ondertussen wel een beetje opgeschoven, voor andere kleuren Pieten zou OOK ruimte moeten zijn. Maar die ruimte moet zich wel beperken tot MENSELIJK mogelijk kleuren. Om de angel uit de discussie te halen stel ik wel voor om karikaturen te gebruiken in plaats van natuurlijke kleuren: wit en zwart en bruin en geel geschminkt. Ben wel verklaard tegenstander van "rood" want "roodhuid" is een door die in deze discussie een kwalijke rol spelende Amerikanen beledigende maar ook vooral van oudsher als beledigend bedoelde term geïntroduceerde kreet...
Maar de Zwarte Piet hoort erbij..

17641

Jan_Wandelaar
24 oktober 2016, 17:23
... voor andere kleuren Pieten zou OOK ruimte moeten zijn.

Zwarte Piet heet Zwarte Piet omdat hij ZWART is. Hierdoor is er geen enkele ruimte voor andersgekleurde pieten of pieten met 'roetstrepen'.

Zwarte Piet is niet ZWART vanwege de schoorsteen, maar omdat hij een Moor voor moet stellen:

17642

Sinterklaas ziet eruit als een bisschop uit vervlogen tijden. Zwarte Pieten zien eruit zoals de Moren er in die tijd uitzagen. En dan wel als de vrije Moren die zich grote gouden sieraden konden veroorloven.


J.W.

Goedemorgenallemaal
24 oktober 2016, 17:57
Zwarte Piet heet Zwarte Piet omdat hij ZWART is. Hierdoor is er geen enkele ruimte voor andersgekleurde pieten of pieten met 'roetstrepen'.

Zwarte Piet is niet ZWART vanwege de schoorsteen, maar omdat hij een Moor voor moet stellen:
J.W.

Je hebt zeker een punt maar ook in die dagen was er al Internationale Handel en Internationale Betrekkingen. Andersgekleurde mensen in Morenland zijn zeker niet uit te sluiten en zelfs waarschijnlijk.
Temeer daar de Zwarten vermoedelijk geen Moren waren maar bevrijde slaven van de Moren . En daartussen zaten niet alleen zwarten maar ook witten en gelen en bruinen. Maar ja, zwart bekte zo lekker dus zijn die in de overlevering gebleven.

Brad Clitt
24 oktober 2016, 18:09
Waarom is een moorkop dan donkerbruin ?
Het leven kan zo simpel zijn, je moet het alleen maar (willen) zien.

Piet Plezier
24 oktober 2016, 18:48
Sinterklaasfeest 2030

Opa? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
- Ja jongen, alleen waren het toen Sint en Zwarte Piet.
Piet was zwart?
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
- Een groepje mensen vond het discriminatie en racisme, zo'n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
- Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf, of sloeg hij hem?
- Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden.
- Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
- Nee, want dat mag niet.
Opa?
- Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
- Oh ja?
Ja. En hun pappa's willen nu gaan klagen bij de VN.
- Waarom dan, jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn. Alsof zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden. Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen.

Big30
24 oktober 2016, 22:02
17647

Losers hoor want: Zwarte Piet moet zwart blijven!!!

Goedemorgenallemaal
24 oktober 2016, 22:19
17647

Losers hoor want: Zwarte Piet moet zwart blijven!!!
Een Sint met Roetvegen zonder baard? Pieten zo blank als Sinterklaas?

@j
26 oktober 2016, 14:35
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161026/b5b251c665a467f806510ac5da9887de.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161026/4a8f931582f46d84d493447756984058.jpg

Picasso 1
26 oktober 2016, 19:55
Toch kleven er best wel wat negatieve elementen aan Zwarte Piet als je de herkomst info er op na slaat: Harlekijn, knecht met horens, heiden, zwarte slaaf, imaginaire boeman, demon....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Goedemorgenallemaal
28 oktober 2016, 08:37
Natuurlijk zijn die er.
De enige juiste oplossing zou natuurlijk gewoon handhaven van zwarte Piet, maar deze aardige logistieke medewerker en zijn achtergrond juist gebruiken als hulpmiddel om een en ander wat te duiden.
Helaas hebben de felle reacties over en weer dit niet meer haalbaar gemaakt.

En Helaas, Helaas met hoofdletter H, moet ik toegeven dat ik als ik alle reacties zo eens lees en zie en hoor, dat ik trots ben op mijn overtuiging dat Zwarte Piet moet blijven, maar dat ik me af en toe diep schaam tot het kamp van de "Piet moet blijven" te behoren.

PS, ik richt mijn pijlen nu ook op die andere Sinterklaas traditie, de pepernoot.
Die moet gewoon bruin zijn....
Kleurrijke kruidnoten in de Koopgoot (http://www.ad.nl/rotterdam/kleurrijke-kruidnoten-in-de-koopgoot~a049f06d/)
En hou op met kruidnoten , met Sinterklaas zijn dat gewoon pepernoten ook al is de culinaire naam officieel "kruidnoten" (die halve speculaasbolletjes zeg maar), een pepernoot is volgens GMA gewoon alle van deeg gebakken strooigoed. Ook die taaie taaitaai brokken ( die dan de officiele pepernoten zouden zijn).

Big30
5 november 2016, 11:24
Zwarte school ziet Zwarte Piet graag
2 uur geleden Arianne Mantel

Amsterdam - Ook al is zijn Flevoparkschool in Amsterdam-Oost nagenoeg 100 procent ’zwart’; directeur Bert Meijer peinst er niet over om de Zwarte Piet te verbannen uit het Sinterklaasfeest. „Zwarte Piet is en blijft Zwarte Piet.”

„Ik heb heel veel allochtone ouders en kinderen uit 32 nationaliteiten. Ze zijn Turks, Marokkaans, Afrikaans, Braziliaans of Surinaams. Ik heb hen gepolst. De discussie over eventuele discriminatie speelt niet en veel ouders geven zelf aan dat ze het willen vieren zoals het vanuit de Nederlandse traditie gevierd wordt”, zegt Meijer stellig.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/26962408/___Zwarte__school_ziet_Piet_graag__.html

Typisch en illustratief bericht. ZP is geen issue feitelijk, het speelt alleen bij een klein groepje activisten/militanten die denken dat ze hier een strijd als de Black Panthers moeten voeren en wat grachtengordel types cq politiek correcte schoolbesturen, omroepen en burgemeesters.

toyota
5 november 2016, 11:39
Wat een gezeik ! Zwarte Piet moet gewoon Zwarte Piet blijven !
Laat die heren in Den Haag zich met serieuze vraagstukken bezighouden i.p.v. dit stomme geneuzel !

Groeten uit Gelderland.
TOYOTA.

Goedemorgenallemaal
5 november 2016, 12:06
Van mijn oude Tante:
"Ik zal blij zijn als zwarte Piet uit het straatbeeld verdwijnt, wat zeg ik, alle Pieten weg. de traditionele Piet, ongeacht de kleur -want ook vroeger liep er wel eens een blanke Piet bij omdat in de crisis dat potje schminck net te duur was-, is de boeman met zak en roe. Niet die kindervriend die nu bij de traditie schijnt te horen, Ik hield niet van Sinterklaas omdat die altijd van die gemene knechten had. Piet was gewoon een lompe gemenerik, DAT is de vaderlandse traditie, niet die aardige wat dommige kindervriend. Net als de Zwarte kleur, niet al dat blauwe groene paarse rode gele gedoe. Ohja en Piet was zwart omdat ie door de schoorsteen moest, niet omdat ie uit Afrika zou komen."

Big30
5 november 2016, 12:21
Van mijn oude Tante:
Ik wist niet dat Silvana Simons familie van je was, trouwens ze is 45 jaar oud, ook weer niet zo oud.

http://www.sevendays.nl/sites/default/files/sylvana%201.jpg

toyota
5 november 2016, 12:24
Silvana Simons is een grote ZIELEPIET, die gewoon haar mond eens een keer dicht moet houden !

Groeten uit Gelderland.
TOYOTA.

Red Devil
5 november 2016, 13:18
Silvana Simons is een grote ZIELEPIET, die gewoon haar mond eens een keer dicht moet houden !

Groeten uit Gelderland.
TOYOTA.
Zo is dat. Vrijheid van meningsuiting, behalve voor Silvana Simons!

toyota
5 november 2016, 14:13
Red Devil, helemaal mee eens !

Groeten uit Gelderland.
TOYOTA.

Red Devil
5 november 2016, 15:14
Red Devil, helemaal mee eens !

Groeten uit Gelderland.
TOYOTA.
En natuurlijk verder iedereen die het niet met jou eens is. Da's logisch.

Wentelt Eefje
9 november 2016, 19:53
Toch blijft het raar:
11-11 eert het christelijke Avondland in haar judeo-christelijke traditie een Hongaars-Romeinse soldaat (St. Maarten), 05-12 een Turkse bisschop (St. Nicolaas), 24-12 een Aramese prediker (Jezus), 25-12 een paar Joodse herders (ok, die kunnen er dus bij door) en 06-01 3 Arabisch-Perzische sterrenkundigen (Driekoningen).
Maar als ze als "samenscholende groep allochtonen" op een partijbijeenkomst van de op traditie geilende PVV zouden lopen zouden ze als melaatsen worden behandeld!

Brad Clitt
9 november 2016, 19:59
Dat ze geen van alleen de islam aanhangen (kon ook niet, want die werd pas later uitgevonden) spreekt echter in hun voordeel.

Pietjepik
9 november 2016, 20:03
Als het dan toch ooit tot rassenkrieg komt dan strijd ik in naam van zwarte piet! Hoe controversieel klinkt dat uit de mond van een pro-jesus prediker

Goedemorgenallemaal
10 november 2016, 10:50
Zeg , waarom staan er posts zowel in het PVV als in het Zwarte Piet draadje? We gaan toch niet meemaken dat de partij die paal en perk aan de buitenlanders wil stellen opeens massaal aanhangers heeft die zwarte hulpjes gaan verdedigen? Zwarte hulpjes nog wel die van oudsher in onze cultuur de boeman (in de zak, roe, etc. etc.)in het verhaal van Sint Nicolaas zijn?

Wentelt Eefje
10 november 2016, 16:06
Ach, een zinvolle post op twee plekken is minder belastend voor een forum dan in allemaal verschillende topics verschillende plasjes over posts heen te moeten doen...

Piet Plezier
11 november 2016, 18:43
17831

Piet Plezier
11 november 2016, 20:52
17844

Piet Plezier
11 november 2016, 20:53
Zeg , waarom staan er posts zowel in het PVV als in het Zwarte Piet draadje? We gaan toch niet meemaken dat de partij die paal en perk aan de buitenlanders wil stellen opeens massaal aanhangers heeft die zwarte hulpjes gaan verdedigen? Zwarte hulpjes nog wel die van oudsher in onze cultuur de boeman (in de zak, roe, etc. etc.)in het verhaal van Sint Nicolaas zijn?

dat doen al die vriendelijke beertjes die het niet snappen

Goedemorgenallemaal
11 november 2016, 22:07
dat doen al die vriendelijke beertjes die het niet snappen

17846

langlekker
11 november 2016, 22:29
Wat iemands standpunt betreft ZP ook mag zijn, laten we er vanaf morgen in ieder geval een gezellig kinderfeest van maken.
Dus protesten zowel van voor als van tegenstanders, doe dit niet ten koste van de kinderzieltjes.
En ja ik hoor bij de groep die het zo wil laten, maar ben niet zo fanatiek dat ik er voor ga demonstreren of protesteren.

Jan_Wandelaar
12 november 2016, 01:32
... laten we er vanaf morgen in ieder geval een gezellig kinderfeest van maken.

Voor 75% van de bevolking is het volkomen vanzelfsprekend dat Sinterklaas een gezellig kinderfeest is en blijft. Niemand van die 75% gaat straks met het hele gezin naar Maasluis of het plaatselijke (winkel)centrum om leden van de anti-pieten beweging hun mening (al dan niet op fysieke wijze) duidelijk te maken.

Wel heb ik er begrip voor dat je boos word wanneer de gebruikelijke Sinterklaas-gezelligheid verstiert word door lieden die van een kinderfeest een protest-podium willen maken. En in zo'n situatie kunnen de gemoederen natuurlijk snel hoog oplopen.

Wie is er dan de agressor? Mensen/gezinnen die een gezellig kinderfeest komen vieren, of lieden die op provocerende wijze van het kinderfeest een protest-podium maken? Het protest is immers gericht tegen al diegenen die daar gezellig zoals vanouds Sinterklaas lopen te verwelkomen.


J.W.

Toulouse-Lautrec
12 november 2016, 07:34
’Zwarte Piet was Zwarte Klaas’

Is Zwarte Piet van oorsprong een Afrikaanse slaaf? Nee, stelt het Sint- en Pietgilde.

Er zijn nieuwe historische aanwijzingen gevonden die erop wijzen dat het donkere uiterlijk van Piet oorspronkelijk geen raskenmerk was. Zwarte Piet is van oorsprong een ‘zwarte klaas’, een soort boosaardige tegenhanger van de goede Sint.

„Mensen die klagen over racisme hebben vaak gelijk”, zegt Sinterklaasdeskundige en historicus Han van der Horst. „Maar met Zwarte Piet kiezen ze de verkeerde vijand.”

De heersende opvatting is dat Zwarte Piet een schepping is van schoolmeester Jan Schenkman die in 1850 een boekje schreef: Sint Nikolaas en zijn knecht. Voor die tijd ging Sinterklaas alleen op pad, was de theorie. Schenkman heeft Zwarte Piet echter niet verzonnen, stelt het Gilde op basis van onderzoek.

In de overlevering was al eerder sprake van een zwarte of gemaskerde Klaas, een sinistere, bijna duivelse tegenhanger van de goede Sint. Er is al een vermelding van een klaas met een ’zwarte bakkes’ in het tijdschrift De Joodsche Wandelaar uit 1792, ver voor het boekje van Schenkman dus.

Ene Gijs de Kleermaker vertelt over het heerlijk avondje:
'Mannen, wat hadden wij op Sinterklaas-avond een pret! het was een klucht, om te zien, hoe bang mijne jongens waren, ha! ik moet er nog om lagchen, als ik er om denk; mijn wijf zelve, schoon zij van de vonk wist, zou wel in een hoek gekropen hebben, zoo had ik mij toegetakeld, met lappen en vodden van allerhande kleuren, mijn bakhuis (bakkes, gezicht dus, red.) had ik zwart gemaakt, en ik rammelde zoo verschrikkelijk met de ketting, dat het huis er van daverde; met een holle stem vraagde ik, of er ook stoute jongens waren? dat ik Sinter Klaas was, die nu reed, om naar jongens te zoeken, die niet wilden leeren, maar die, voor zoete kinderen, appelen, noten, kastanjes, en Sinterklaasgoed had. De kinderen kroopen in een hoek,…”

Zwarte Piet is dus in de oervorm geen zwarte mens, stelt het Gilde. ,,Het vast blijven houden aan de bewering dat Zwarte Piet wel een zwarte mens zou moeten verbeelden en niet anders gezien kan worden, getuigt van oppervlakkigheid.’'


http://www.telegraaf.nl/binnenland/27008504/___Zwarte_Piet_was_Zwarte_Klaas___.html

Big30
12 november 2016, 09:54
De gemeente heeft voor het kinderfeest veiligheidsmaatregelen getroffen die vergelijkbaar zijn met die bij een risicowedstrijd. In Maassluis geldt vanaf 03.00 uur tot zondag 03.00 uur een noodverordening.

https://farm6.staticflickr.com/5731/30814450842_9f7ac2cb94_b.jpg

Sinterklaas intocht anno 2016 ... .

Goedemorgenallemaal
12 november 2016, 11:50
Wat iemands standpunt betreft ZP ook mag zijn, laten we er vanaf morgen in ieder geval een gezellig kinderfeest van maken.
Dus protesten zowel van voor als van tegenstanders, doe dit niet ten koste van de kinderzieltjes.
En ja ik hoor bij de groep die het zo wil laten, maar ben niet zo fanatiek dat ik er voor ga demonstreren of protesteren.
Goed punt, maar sommige dingen gaan me echt te ver. Stuur de troepen naar Groningen en Drenthe, sluit de grens, blaas de afsluitduik op....
17856

Badslippers
12 november 2016, 12:04
Wat doe je op een vrije zaterdagmorgen/middag. Beetje zappen en ook even naar de intocht op tv kijken. Ziet er feestelijk en gezellig uit. gemêleerd pietengezelschap én (misschien belangrijker nog) gemêleerd publiek dat enthousiast reageert. Hopelijk kunnen/willen de tegenstanders met hun in beton gegoten standpunten dat ook (nog) zien. Je ziet wel dat er behoorlijk wat veiligheidspersoneel is opgetrommeld. Het lijkt wel Koningsdag alleen met andere hoofdrolspelers.

Sjeufke
12 november 2016, 12:17
Man met hakbijl opgepakt bij intocht Sinterklaas

http://www.telegraaf.nl/binnenland/27011382/__Man_met_hakbijl_opgepakt__.html (http://www.telegraaf.nl/binnenland/27011382/__Man_met_hakbijl_opgepakt__.html)

Piet Plezier
12 november 2016, 13:23
17858

intocht sinterklaas

Goedemorgenallemaal
12 november 2016, 13:29
gemêleerd pietengezelschap én (misschien belangrijker nog) gemêleerd publiek dat enthousiast reageert. Ik hou wel van gemeleerd, maar die zwarten moeten er gewoon in blijven, dat er wat andere, lichtere kleurtjes bij lopen vind ik niet zo belangrijk, mits het maar wat "normalere"kleuren betreft dan de ongeloofwaardige blauwe rode groene gele stroopwafel mondriaan (hoe mooi ook) en Friesche Vlag Pieten. Voor je het weet krijgen we een Unox Piet.

Piet Plezier
12 november 2016, 13:34
. Voor je het weet krijgen we een Unox Piet.

Of een (piet) plezier Piet ,je moet er toch niet aan denken

Goedemorgenallemaal
12 november 2016, 13:46
Of een (piet) plezier Piet ,je moet er toch niet aan denken

Waarom zeg je dat nou? Nu moet ik er aan denken, o gruwel.

Goedemorgenallemaal
12 november 2016, 13:47
17860

Goedemorgenallemaal
12 november 2016, 20:48
17869

Goedemorgenallemaal
12 november 2016, 22:34
Sjonge zelfs verkeersborden die tegen de traditie gaan
17871

Brad Clitt
13 november 2016, 07:29
http://www.pvv.nl/images/WelkomSinterklaasinonsNL.jpg

Goedemorgenallemaal
14 november 2016, 17:40
Maar.....

Hij is helemaal niet Zwart!!!!!
17910

@j
15 november 2016, 11:05
https://www.youtube.com/watch?v=tI2iWK3mAqI

Goedemorgenallemaal
30 november 2016, 10:37
Kom, we gaan het eens over verlanglijstjes hebben...18108

Strijker
3 december 2016, 06:25
18152

gignnl
3 december 2016, 16:06
18163Wij zijn er klaar voor gaf de politieheli aan in een tweet met bijgaande leuke patch.Nog voor Take Off begonnen de "zeurpieten" alweer en moest alles worden verwijderd.
Een kinderfeest anno 2016.....

Red Devil
3 december 2016, 21:55
Een kinderfeest anno 2016.....
Waarbij onvolwassen volwassenen ruzie maken over iets dat de kinderen geen bal interesseert: de kleur van de pieten.
Gelukkig nog maar een paar dagen en dan houdt het gezeur op, om dan weer te beginnen als de eerste pepernoten weer in de winkel liggen.
Over traditie gesproken...

Brad Clitt
4 december 2016, 06:23
Gelukkig nog maar een paar dagen en dan houdt het gezeur op, om dan weer te beginnen als de eerste pepernoten weer in de winkel liggen.


Met Geert aan de macht volgend jaar zal er geen gezeur meer zijn, gewoon weer het kinderfeest zoals we het van vroeger kenden.

Red Devil
4 december 2016, 16:34
Met Geert aan de macht volgend jaar zal er geen gezeur meer zijn, gewoon weer het kinderfeest zoals we het van vroeger kenden.
Oh ja, Geert is alleen voor vrijheid van meningsuiting als het hemzelf betreft. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. :wand:

Brad Clitt
4 december 2016, 16:46
Daar bedoel ik mee dat Geert dan de wens van de meerderheid respecteert, oftewel democratie in optima forma.

Picasso 1
4 december 2016, 17:42
Daar bedoel ik mee dat Geert dan de wens van de meerderheid respecteert, oftewel democratie in optima forma.

Geen enkele politicus respecteert de wens van de meerderheid wanneer die niet in zijn/haar straatje past. De meerderheid verlokken als middel om macht te krijgen om vervolgens eigen doelen te verwezenlijken is hun enige motivatie.

Brad Clitt
4 december 2016, 17:49
Ik heb het alleen over de Zwarte Pieten discussie, in dit geval is de wens van Geert dezelfde als die van de meerderheid van de bevolking.
Over andere zaken laat ik me hier niet uit, dat halen jullie er weer onnodig bij.

pret
4 december 2016, 17:53
Ik heb het alleen over de Zwarte Pieten discussie, in dit geval is de wens van Geert dezelfde als die van de meerderheid van de bevolking.
Over andere zaken laat ik me hier niet uit, dat halen jullie er weer onnodig bij.

Ik dacht juist dat Wildrs geen kleurlingen in NL wilde. :biggrin:

Brad Clitt
4 december 2016, 17:58
Dat klopt, maar die kleurlingen blijven ook maar tijdelijk en dan knijpt ome Geert wel een oogje dicht.

sofaking
4 december 2016, 17:59
Ik dacht juist dat Wildrs geen kleurlingen in NL wilde. :biggrin:

Zo zie je maar dat alles niet zo zwart/wit is als het op het eerste gezicht lijkt. :biggrin:

Badslippers
4 december 2016, 18:56
Ik heb het alleen over de Zwarte Pieten discussie, in dit geval is de wens van Geert dezelfde als die van de meerderheid van de bevolking.
Over andere zaken laat ik me hier niet uit, dat halen jullie er weer onnodig bij.
Waarover spreekt de meerderheid van de bevolking zich dan over uit? En wat is de wens van Geert? Komen die overeen? En is dat middels een referendum of Maurice de Hond enquête in kaart gebracht?



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Brad Clitt
4 december 2016, 19:00
Lijkt me toch duidelijk, next...

Red Devil
4 december 2016, 20:36
Lijkt me toch duidelijk, next...
Heb jij een glazen bol dan?

Brad Clitt
4 december 2016, 20:40
Ja, gekregen van een knappe zigeunerin in YinYang. Werkt heel goed dat ding, zo voorspelde ie de overwinning van Trump.

Maar komop zeg, van de tien mensen die ik hoor of spreek erover zeggen er negen dat dit de grootste onzin is die er bestaat, dat de politiek zich maar druk maakt over belangrijkere zaken. Ach, links staat er tegenwoordig ook om bekend dat ze het contact met de samenleving zijn kwijtgeraakt...

Vendezz
4 december 2016, 21:10
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161204/d883dbed415ebd94aadc18ae41d5cc69.jpg

Keesbe
4 december 2016, 23:32
Als je t mij vraagt is het een kinderfeest, voor zeer jonge kinderen, die kinderen zijn zo jong dat het hun om het even is, of daar nu een zwarte, rode, groene of gele piet loopt, wel lijkt mij de roetpiet niet echt een alternatief... oom of tante is dan wel heel makkelijk herkenbaar ;)

Als wij allen gewoon gelachen hadden om de Sylvanaatjes onder ons, had je links en rechts een rode, of groene piet gezien, en de rest was gewoon zwart geweest, t is allemaal uit zijn verband getrokken. Door.... VOLWASSENEN! ongelooflijk hoe druk de volwassen zich maken over een kinderfeest, wat voor de kinderen leuk moet zijn! Nee de volwassenen onder ons veroorzaken opstootjes, discussies en andere elende..... en ondertussen zitten onze ouderen in slechte omstandigheden, woeden er overal in de wereld oorlogen, worden de pensioenen gekort en weten we niet of iedereen de zorg nog betalen kan.... wat een prio laat Nederland hier weer zien. ongelooflijk!! I am surrouded by stupid's :wand:

Jan_Wandelaar
5 december 2016, 00:34
... wat een prio laat Nederland hier weer zien. ongelooflijk!! ...

Sinds de late jaren-50 van de vorige eeuw stromen er in Nederland buitenlanders binnen. Die buitenlanders hebben niet voor Nederland gekozen vanwege het lekkere weer, de vrijheid, de cultuur, of omdat ze graag hun bijdrage aan Nederland wilden leveren.

Nee, die buitenlanders kwamen en komen louter en alleen deze kant op vanwege het persoonlijke materiële gewin dat ze in het welvarende Nederland hopen te vinden. Dat is allemaal tot daar aan toe.

Waar het fout gaat is dat een aanzienlijke hoeveelheid ongelofelijke sufkutten van mening is dat er voor de culturen van deze gelukszoekers net zo veel ruimte moet zijn als voor de Nederlandse cultuur. In het kader hiervan heeft de Nederlandse cultuur door de jaren heen in moeten schikken om plaats te maken voor allerlei geïmporteerde onzin. Dit was mogelijk omdat de massa zweeg, en de elite in de veronderstelling verkeerde dat wie zwijgt stemt toe. Maar al tientallen jaren borrelt het in alle lagen van de maatschappij over het verkwanselen van de Nederlandse cultuur.

Wanneer die gelukszoekers die hier louter voor persoonlijk materieel gewin naartoe zijn gekomen zich gaan bemoeien met hoe wij een culturele traditie vieren gaan ze echt te ver. Nederland is Nederland, en blijft Nederland. Wanneer je je daar niet thuis voelt dan kun je oprotten, hoe goed je het hier materieel gezien ook hebt. We zijn godverdomme geen pin-automaat!!!!

In de grote steden sterft het van de als pinguïn verklede wezens op straat die zich daar volkomen thuis lijken te voelen. Zo ver is het al gekomen: Nederland is Nederland niet meer wanneer wezens met een ideologische kuisheids-lap over hun kop zich hier thuis voelen.

Nederland moet gezuiverd worden van cultuur-bedreigende multi-culti aanhangers. Uiteraard is dit geen etnische zuivering, maar een zuivering van iedereen, ongeacht ras of afkomst, die Nederland en haar cultuur ondergeschikt maakt aan het faciliteren van de nukken en (kwalijke) ideologieën van gelukszoekers op jacht naar materieel gewin.

Om te beginnen maken we volgend jaar Wilders Minister President. Als dat niet helpt dan komen er toch echt honkbalknuppels aan te pas. Als er iets een hoge prioriteit heeft dan is het wel het voortbestaan van de Nederlandse cultuur en levenswijze. Zelfs al moeten we daarvoor tijdelijk onze eigen waarden en normen even opschorten. Dat is nu eenmaal zo wanneer er een oorlog gevoerd moet worden.


J.W.

taka22
5 december 2016, 01:51
Met Geert aan de macht volgend jaar zal er geen gezeur meer zijn, gewoon weer het kinderfeest zoals we het van vroeger kenden.

En zo moet dat ook Zijn, wij mogen niet zwichten voor tereur wij leven in Niederland en alles wat ergens anders vandan komt MOET onze traditie respecteren, en zich aanpassen of vertrekken.

Keesbe
5 december 2016, 15:05
I rest my case...... :wand:

Willem2
5 december 2016, 15:18
40.000 cadeautjes niet op tijd voor pakjesavond

PostNL kan vandaag met sinterklaas een groot aantal pakketten niet op tijd bezorgen als gevolg van een nachtelijke storing in het IT-systeem. Het gaat om maximaal 40.000 pakketten. ............ http://www.ad.nl/binnenland/40-000-cadeautjes-niet-op-tijd-voor-pakjesavond~aa5422ec/

Goedemorgenallemaal
5 december 2016, 15:19
Ja hallo, op tijd bestellen heet dat. Kan de Sint niks aan doen. Of BOL. Of PostNL.

Goedemorgenallemaal
5 december 2016, 15:21
Overigens is het nog niet zo hele lang gelden dat het hele Sinterklaas feest behoorlijk onder druk stond. Sinterklaas werd steeds minder populair, zelfs publieke geluiden over afschaffen ten gunste van de kerstman. En daar hoorde je bijna niemand zoch over druk maken. Of je nu voor of tegen bent, de hele Pietendiscussie heeft dat in ieder geval doen verstommen. Nu nog de kerstlol op straat uitbannen tot twee weken voor kerst.

Piet Plezier
5 december 2016, 16:51
18211

sinterklaas gaat zijn zak leeg maken

Goedemorgenallemaal
5 december 2016, 17:28
Mag ie van mij, hij werkt er hard genoeg voor maar 5 december is nog niet voorbij, er wachten nog kindertjes op cadeautjes.. Of is eerst de zaken dan het meisje te puriteins?

VAZKOR
5 december 2016, 21:45
18213

Picasso 1
5 december 2016, 22:15
Als wij allen gewoon gelachen hadden om de Sylvanaatjes onder ons, had je links en rechts een rode, of groene piet gezien, en de rest was gewoon zwart geweest, t is allemaal uit zijn verband getrokken. Door.... VOLWASSENEN! ongelooflijk hoe druk de volwassen zich maken over een kinderfeest, wat voor de kinderen leuk moet zijn! Nee de volwassenen onder ons veroorzaken opstootjes, discussies en andere elende..... en ondertussen zitten onze ouderen in slechte omstandigheden, woeden er overal in de wereld oorlogen, worden de pensioenen gekort en weten we niet of iedereen de zorg nog betalen kan.... wat een prio laat Nederland hier weer zien. ongelooflijk!! I am surrouded by stupid's :wand:

Zie als goed voorbeeld hier een volwassene die zich kennelijk niet druk maakt om een kinderfeest. :eek:

Efendi
6 december 2016, 15:09
Waarom komen Sinterklas en Zwarte Piet niet in de moskee?

- Teveel schoenen!

sofaking
6 december 2016, 17:53
Zwarte Piet, alleen nog vir blanke. Gefeliciteerd, anti-pieten.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/12/donkere-vrouw-te-zwart-om-roetveegpiet-te-spelen


Vier jaar lang speelde Alicia Suárez uit Utrecht met veel plezier voor Zwarte Piet bij een groot bedrijf, maar dat is nu afgelopen. Het bedrijf wil volgend jaar alleen nog met roetveegpieten werken en de uit Colombia afkomstige Alicia past met haar van nature donkere huidskleur niet in dat plaatje.

Willem2
15 februari 2017, 10:39
'Zogenaamde antiracisten vernachelen onze cultuur'

Martin Bosma pleit morgen in de Tweede Kamer voor het wettelijk vastleggen van de uiterlijke kenmerken van Zwarte Piet. Voor de PVV-ideoloog maakt de strijd om het behoud van Zwarte Piet deel uit van een breder beschavingsoffensief. 'Het gaat om de verdediging van onze westerse cultuur'. .................http://www.ad.nl/binnenland/zogenaamde-antiracisten-vernachelen-onze-cultuur~a3591e04/


Ik had het uiteraard ook onder PVV kunnen droppen ..... maar laten we het nog eens over Zwarte Piet hebben .... december is nog lekker ver weg .... maar iets anders komt er vol verwachting aan ....:rolleyes:

Goedemorgenallemaal
15 februari 2017, 10:57
'Zogenaamde antiracisten vernachelen onze cultuur'

.... maar iets anders komt er vol verwachting aan ....:rolleyes:


ja Carnaval... Maar daar kun je ook wat over beginnen.. Half Nederland vind dat on Nederlands, de andere helft juist erg Nederlands, maar dan wel Zuid-Nederlands (en een beetje Oost Nederlands, maar daar is het meer plaats en streekgebinden, je kunt niet zeggen dat het in het hele oosten, van Nijmegen tot in Drente, van Winterwijk tot in Apeldoorn van oudsher zo gevierd wordt)... Een enkeling vind dat je dat overal moet kunnen vieren...

sofaking
11 mei 2017, 23:21
Na Zwarte Piet gaat ook moederdag de deur uit.

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/3155457/2017/05/11/School-schaft-Moederdag-af-uit-respect-voor-andere-culturen.dhtml


Zondag is het Moederdag. Maar niet in de Franstalige school 'Singelijn' in Sint-Lambrechts-Woluwe. De directie stuurde de ouders gisteren een mail met de boodschap dat de kinderen geen geschenkjes voor Moederdag zullen maken "uit respect voor de vele andere culturen die onze school rijk is. Een diversiteit waar we uitermate trots op zijn", aldus het bericht.

Goedemorgenallemaal
11 mei 2017, 23:56
Glukkig, na 50 jaar hoeven we eindelijk geen ontbijt op bed te brengen.
En eindelijk hoeft ma niet te veinzen dat ze het leuk vind om al die kruimels in bed te krijgen en de klerezooi die wij in de keuken gemaakt hebben hoeven op te ruimen.

Nulnulzeseneenhalf
12 mei 2017, 00:12
Glukkig, na 50 jaar hoeven we eindelijk geen ontbijt op bed te brengen.
En eindelijk hoeft ma niet te veinzen dat ze het leuk vind om al die kruimels in bed te krijgen en de klerezooi die wij in de keuken gemaakt hebben hoeven op te ruimen.
Als na 50 jaar je moeder jouw rommel nog achter je kont moet opruimen, wordt het hoog tijd dat je eens een klein beetje zelfstandig wordt. Je kunt ook al alleen naar de saunaclubs toe.

Sjeufke
12 mei 2017, 00:14
In het licht van 'afschaffing voor andere culturen', gaan mij de haren weer recht overend staan. Gloeiende...............:mad: Nog even en ik plof!

Los van dit belachelijke feit....(ik ben weer tot redelijk tot rust gekomen), vind ik Valentijnsdag, moeder- en vaderdag erg commerciële verplichtingen. Dus, voor mij hoeven die dagen niet.

Goedemorgenallemaal
12 mei 2017, 00:30
'afschaffing voor andere culturen',
Sjit, dan zou ik alleen nog maar Nederlandse, of Vlaamse (afkomst van meer dan 250 jaar terug) dames mogen hebben...

Goedemorgenallemaal
12 mei 2017, 16:59
Als na 50 jaar je moeder jouw rommel nog achter je kont moet opruimen,
Dat hoeft ze alleen maar als ik bij haar op bezoek ben...

Nulnulzeseneenhalf
12 mei 2017, 17:03
Dat hoeft ze alleen maar als ik bij haar op bezoek ben...

Zelfs dan.

beffer69bis
13 mei 2017, 09:50
In wat voor een wereld leven we, nu wordt Moederdag zelfs al in scholen hier afgeschaft.......

Goedemorgenallemaal
13 mei 2017, 09:57
Ondertussen blijkt dat er meer scholen allang niet meer aan vader- of moederdag doen... Ook in Nederland.

En de reden is dat het gewoon niet meer leuk is met 50% van de huwelijken die op de klippen lopen waardoor hele volksstammen niet meer bij hun vader of moeder in de buurt mogen komen.

Willem2
28 juni 2017, 15:32
Gerechtshof beslist: geen nieuwe strafzaken over Zwarte Piet
Justitie hoeft geen nieuwe strafzaken te beginnen tegen partijen die Zwarte Piet afbeelden. Dat heeft het gerechtshof vandaag besloten. Stichting Nederland Wordt Beter wilde dat onder meer Hema, Blokker en Albert Heijn zouden worden vervolgd. .............. http://www.ad.nl/binnenland/gerechtshof-beslist-geen-nieuwe-strafzaken-over-zwarte-piet~a7cf43a1/

Big30
7 november 2017, 11:42
De bijna 400 pieten krijgen bij de Amsterdamse sinterklaasintocht een compleet nieuw uiterlijk. Met nieuwe felgekleurde pakken en pruiken van halflang, donkerbruin golvend haar, krijgen ze het uiterlijk van Spaanse edellieden uit de zestiende eeuw.

Wat schmink betreft houdt Amsterdam het bij roetvegen. De nieuwe kledij en de schmink moeten het uiterlijk van de piet zo neutraal mogelijk houden.

Volgens de organisatie is de traditionele piet voorbij en is met de nieuwe piet de zwartepietendiscussie voor de stad beëindigd. Hun uitgangspunt is om het sinterklaasfeest "op een voor een ieder acceptabele wijze te vieren".

Uiteindelijk zijn zes ontwerpen gekozen. Tijdens de sinterklaasintocht zullen de traditionele schoorsteenpieten, dj-pieten, paardenpieten, postpieten, en commandantenpieten door Amsterdam paraderen.

Investering

Tot dit jaar werden de pietenpakken in Amsterdam altijd gehuurd. Nu is er gekozen om een eenmalige investering te doen. Ineke van Berge, de gepensioneerde hoofdcoupeuse van modeontwerper Frank Govers en hoofdpiet (tevens theatermaker) Midas Meester zijn al twee jaar bezig met het nieuwe ontwerp.
https://www.nu.nl/binnenland/4995596/amsterdam-introduceert-nieuwe-piet-bij-intocht.html

https://screenshots.firefoxusercontent.com/images/480f5cc0-bd77-43a1-9305-ae84cb09ec3f.png

Het is nb de Gemeente Amsterdam die iets door wil drukken waar men zich niet mee moet bemoeien. Gelukkig is dit in de rest van NL totaal geen issue en bepaalt men zelf wel hoe de Zwarte Piet eruit ziet.

langlekker
7 november 2017, 12:10
Namens de beroepen vereniging van de schoorsteenvegers wil ik even kwijt dat dit zeer denigrerend is jegens deze beroepsgroep.
Hier wordt de illusie gewekt dat sommigen van hen hun werk niet goed doen en dat sommige pieten daardoor extra zwart worden.

Limburger
7 november 2017, 19:27
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/23231613_1932871346964321_1950126339984702077_n.pn g?oh=ffa6348e7b9064f86f74e803161ea8ac&oe=5AA4B649

Wentelt Eefje
10 november 2017, 07:23
Had nou maar voor Zwarte Pieten gekozen Gemeente Amsterdam... ...
Want het Landelijk Platform Slavernijverleden is bij mondje van Barryl Biekman ziedend over het eren van de massamoordenaars als vervangers, Spaanse edellieden, die in heel Zuid-Amerika de inheemse bevolking uitmoordden. Rovers, moordenaars, zo wordt het nóóit een kinderfeest!!!

Nieuwe 'Spaanse' Pieten Amsterdam schieten platform in verkeerde keelgat (https://nos.nl/artikel/2202055-nieuwe-spaanse-pieten-amsterdam-schieten-platform-in-verkeerde-keelgat.html)


De bekendmaking van de gemeente Amsterdam om pieten tijdens de Sinterklaasintocht van 19 november het uiterlijk te geven van Spaanse edellieden uit de zestiende eeuw, is in het verkeerde keelgat geschoten van het Landelijk Platform Slavernijverleden (LPS).

Het platform is ongelukkig met het feit dat bij de vervanging van Zwarte Piet is gekozen voor het uiterlijk van edellieden, die doen denken aan de vroegere koloniale onderdrukking door de Spanjaarden.

Deze week maakte Amsterdam bekend af te zien van zwart geschminkte pieten en deze te verruilen voor Spaanse kooplieden uit de zestiende eeuw, met felgekleurde pakken en pruiken met donkerbruin golvend haar.

Mensenhandel en slavernij

"Het is belangrijk dat we goed opletten zodat het ene kwaad niet voor het andere wordt verwisseld", schrijft het Platform Slavernijverleden in een brief aan het Amsterdamse college. Ook zou het een verkeerd beeld geven aan kinderen. Zij zouden edellieden gaan aanbidden die volgens het platform verantwoordelijk zijn voor misdaden tegen onder meer Afrikanen, zoals mensenhandel en slavernij.

Volgens Barryl Biekman, voorzitter van het LPS, zijn de Spaanse edellieden over de hele linie verantwoordelijk geweest voor mensenrechtenschendingen. "Het zijn misdadigers geweest. Mensen met geld die zorgden voor slavernij. Dat moet Nederland toch weten vanwege de Tachtigjarige Oorlog." Biekman noemt het schandalig dat het gemeentebestuur van Amsterdam dit bij de vergunningverlening over het hoofd heeft gezien.

Verenigde Naties

Het platform vraagt het college om de vergunning in te trekken voor de intocht en optocht van Sinterklaas met de nieuwe pieten. "We kijken wat de gemeente nu gaat doen, en gaan uit van het gezonde verstand. Wij staan paraat om de Verenigde Naties, maar vooral het Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) te informeren, omdat Nederland als lid de conventie behoort na te leven."

Jan Verplancke
10 november 2017, 22:14
Het beste: niet mee bemoeien. Het is toch nooit goed bij dit soort beroepsklagers.

Piet Plezier
14 november 2017, 19:17
28354

Piet Plezier
16 november 2017, 17:24
“Ik ben er wel klaar mee, wanneer mijn kleinkinderen vragen wat er met de Zwarte Pieten is gebeurd, zeg ik dat Sint ze ontslagen heeft, omdat ze te lui waren om te werken, en daarom heeft Sint nu hardwerkende Witte Pieten ingehuurd..

En zo is het na alle commotie toch weer een Wit feest geworden...”

Dit kan de bedoeling niet zijn.

Goedemorgenallemaal
18 november 2017, 09:45
Na vandaag is er helemaal geen Sinterklaas meer, En dat ligt niet aan die Pietendiscussie maar aan de manier waarop die gastvrije Friezen met Bisschoppen omgaan.
Bonifatius bij Dokkum vermoord (https://isgeschiedenis.nl/nieuws/bonifatius-754-vermoord-bij-dokkum)

Big30
18 november 2017, 12:59
Ⓒ DE TELEGRAAF
DOKKUM - Jenny Douwes die een burgerprotest tegen de anti-Pietendemonstranten wilde organiseren, is blij dat het vak van de demonstranten leeg is gebleven. ,,Ik ben blij dat hier niemand staat, al had ik liever gehad dat ze helemaal niet uit Amsterdam waren vertrokken.’’

Dat het allemaal een beetje uit de hand liep is deels te danken aan het optreden van de burgemeester, zegt Douwes. Ze vindt dat burgemeester Marga Waanders de demonstratie had moeten verbieden. ,,De burgemeester had dit kunnen zien aankomen. Als je hoort wat er in mijn omgeving werd gezegd. Mensen die al een jaar bezig zijn om blokkades op te werpen. Friesland wil dit gewoon niet. Een burgemeester moet dat in de gaten hebben.’’

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1265923/friesland-wil-dit-gewoon-niet

Onze Friese Heldin zorgt ervoor dat een kinderfeest niet door randstedelijke oproerkraaiers en relschoppers wordt verstoord! Chapeau Jenny.

Wentelt Eefje
18 november 2017, 13:20
En dan nog even dit "Trap Zwarte Piet Eruit", waarom niet in het Nederlands, niet alleen is Kick Out Zwarte Piet onzinnig, waarom Engels, maar die ene eenzame demonstrante die er wel was beheerst dan het Engels ook nog niet :hammer:

28400

Volgend jaar ze maar onthalen met
HA HA HERATIGE
HA HA HERATIGE

;)

Goedemorgenallemaal
18 november 2017, 16:03
En dan nog even dit "Trap Zwarte Piet Eruit", waarom niet in het Nederlands, niet alleen is Kick Out Zwarte Piet onzinnig, waarom Engels, maar die ene eenzame demonstrante die er wel was beheerst dan het Engels ook nog niet :hammer:

;)

Gelukkig hebben de tegenstanders ook hun sukkels want die aan onze kant doen de zaak meer kwaad dan goed met roekeloze snelwegacties en oproepen om met gierkarren aan de gang te gaan, dat gedoe jaagt alleen maar mensen weg.
Zelfs de actie van de Burgemeester is natuurlijk koren op de molen van de tegenstanders.

Limburger
19 november 2017, 01:10
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/23658538_1937191773198945_7204154264737843691_n.pn g?oh=229a2706d455e5856e03c6f2c6afe5b3&oe=5A8D0108

Goedemorgenallemaal
20 november 2017, 08:35
Beetje jammer met dit soort plaatjes dat de tegenstanders van Zwarte Piet vooral uit Caraïben en Suriname en hun aanhangers lijken te komen waar men niet zo veel met de Joodse en Islamistische tradities heeft.

Jan Verplancke
20 november 2017, 15:09
Beetje jammer met dit soort plaatjes dat de tegenstanders van Zwarte Piet vooral uit Caraïben en Suriname en hun aanhangers lijken te komen waar men niet zo veel met de Joodse en Islamistische tradities heeft.

Je merkt wel dat partijen met een islamitische inslag (DENK en NIDA) driftig proberen mee te doen in de Zwarte Pieten-discussie. Soms zie je bij demonstraties tegen Zwarte Piet ook opeens een vlag van een gebied waarvan sommigen van mening zijn dat het Palestina is.

Goedemorgenallemaal
20 november 2017, 15:49
Je merkt wel dat partijen met een islamitische inslag (DENK en NIDA) driftig proberen mee te doen in de Zwarte Pieten-discussie. Soms zie je bij demonstraties tegen Zwarte Piet ook opeens een vlag van een gebied waarvan sommigen van mening zijn dat het Palestina is.
Je gaat me toch niet vertellen dat juist DENK en NIDA representatief zijn voor hun doelgroep? Trouwens, ik heb ook al een foto voorbij zien flitsen van een Catalaanse vlag bij een anti Piet demonstratie vanwege het paleis van de Sint dat in Madrid zou staan.

Jan Verplancke
20 november 2017, 23:05
Je gaat me toch niet vertellen dat juist DENK en NIDA representatief zijn voor hun doelgroep? Trouwens, ik heb ook al een foto voorbij zien flitsen van een Catalaanse vlag bij een anti Piet demonstratie vanwege het paleis van de Sint dat in Madrid zou staan.

Representatief weet ik niet, maar een factor wel. Denk heeft 3 zetels in de TK en NIDA heeft er wat in de Rotterdamse gemeenteraad.

Goedemorgenallemaal
20 november 2017, 23:40
Arme Sint! In Den Bosch staat de kerstboom al op de Parade (http://www.omroepbrabant.nl/?news/2717581203/Arme+Sint!+In+Den+Bosch+staat+de+kerstboom+al+op+d e+Parade.aspx)
Nu dit weer.... Nu ligt Sinterklaas niet alleen onder vuur vanuit de Caraïben van de ene kant, van de andere kant nu ook bedreigd door dit van oorsprong Germaans heidense gebruik. Nog even en we zien al voor 5 december de Angelsaksische kerstgnoom verschijnen.

pret
21 november 2017, 06:39
Genoeg gediscussieerd over de (zwarte) Piet. Het wordt tijd om ons te beklagen over de oude man. Anno 2017 is het tijd voor een vrouw aan het roer. Waarom zouden mannen altijd de posities aan de top moeten hebben? Dat is toch seksistisch? Ik pleit voor een jonge, vrouwelijk Sint. :biggrin:

28459

Meme Moo
21 november 2017, 07:59
Jeu! Zelfs van een gewoon topic weet Pret op slinkse wijze een plaatjes-topic te maken.
Laat die Sinten van jou maar doorkomen, Pret-Piet!

Goedemorgenallemaal
21 november 2017, 12:27
Jeu! Zelfs van een gewoon topic weet Pret op slinkse wijze een plaatjes-topic te maken.
Laat die Sinten van jou maar doorkomen, Pret-Piet!
Graag in een ander draadje...
Ondertussen nog meer "hoe maken we dat leuke feest belachelijk". En ook nog eens een aanval op onze traditionele snack cultuur.
Sinterdel (http://www.omroepbrabant.nl/?news/271782992/Sinterdel+nieuwste+culinaire+hoogstandje+van+Freek +Haverman+Hij+is+verrassend+lekker+eigenlijk.aspx)

schoolmeester
21 november 2017, 12:59
Bij die piet die PRET voorstelt wil ik wel een keer op schoot zitten......

Groet, schoolmeester.

Big30
21 november 2017, 14:54
Zolang we maar geen Sinterklaas porno filmpies gaan plaatsen vind ik alles goed!

Nulnulzeseneenhalf
21 november 2017, 20:05
Bij die piet die PRET voorstelt wil ik wel een keer op schoot zitten......

Groet, schoolmeester.
Het zijn weer 3 weken spitsroeden lopen. Ik heb altijd zo’n schrik dat Piet mij in de zak stopt en mee neemt naar Spanje. Ik heb ook altijd maar een punt staan op mijn lijstje voor de Sint: Neem mij alsjeblieft niet mee naar Spanje. En dat heeft niks met deze hobby te maken. En hoe dat de Sint zich ook vermomt, ik trap er niet in. Echt niet.

Goedemorgenallemaal
22 november 2017, 10:43
Waarom zou je in hemelsnaam naar Spanje willen, zelfs Picasso zit niet daar maar hier op het IJBF..

Big30
22 november 2017, 12:14
Veel Roemeense dames doen voorkomen zoals we allemaal weten dat ze Spaans zijn. Zou dit ook voor de Sint kunnen gelden, ik bedoel zou de Sint niet eigenlijk uit Roemenie komen ipv Spanje? Ik heb de Sint nog nooit Spaans horen praten wel vaak met een licht verdacht Roemeens accent!

Goedemorgenallemaal
22 november 2017, 12:31
Leve de Pietendiscussie....
Er zitten hele goede dingen aan de Pietendiscussie. In de eerste plaats natuurlijk, ik zei het al eerder, er is weer belangstelling voor het Sinterklaasfeest.
Er was een aantal jaren terug een duidelijk afnemende trend in de Sinterklaasbeleving. Die akelige kersttrol was flink in opgang ten koste van onze Sinterklaas. je merkte het in de winkels en op straat en het volk ging er massaal in mee.

Gelukkig was er een clubje oproerkraaiers dat Zwarte Piet aan de kaak wilde stellen en dat eigenlijk op een wat onverantwoorde manier deed maar dankzij hun houdt opeens iedereen weer van Sinterklaas en Zwarte Piet. Nou ja, bijna iedereen dan.
Eigenlijk is het ook wel dankzij die onverantwoorde manier dat dit kinderfeest weer in de belangstelling staat. Stel je nou toch voor dat ze het wat netter, wat subtieler hadden aangepakt, dan hadden ze èn meer bereikt, èn de kerstman bleef maar oprukken.

Maar heeft de anti Zwarte Pietenclub dan geheel ongelijk? Nee, natuurlijk niet. racisme en discriminatie is nog steeds springlevend, en Nederland heeft in het verleden hel wat rijkdom binnen gehaald via de slavenhandel. Ja er zijn historici die dat bagatelliseren, er zijn er ook die dingen zeggen als "ja maar anderen waren veel erger", "maar die Afrikanen verkochten toch zelf Afrikanen?" maar dat is nog geen ontkenning, dat pleit niet vrij. Kortom, e rmag wat mij betreft best wat aandacht zijn voor het dubieuze verleden. Helaas heeft de weinig subtiele aanpak van de anti Piet club het tegenovergestelde bereikt, als je nu begint over wat meer aandacht voor de dubieuze kanten van bijvoorbeeld de Nederlandse rijkdom dan wordt het al hele snel "ja dat kennen we nou wel, hou daar eens over op" terwijl we er nog helemaal niks van weten, het er eigenlijk nooit over gehad hebben. Wat zou het aardig geweest zijn als de Quincies (zonder wie Sinterklaas n het vergeethoekje zou zijn beland) misschien gezegd zouden hebben "laten we vooral Zwarte Piet zien als behulpzame ijverige medewerker van Sinterklaas, en laten we bij de lessen op het middelbaar onderwijs ook eens aandacht besteden aan de minder fraaie zaken en aan het Wilhelmus als onderdeel van de Nederlandse Historie".

Wat ook wel aardig is, aan de ene kant heb je het idee dat Nederland in twee kampen verdeeld is, dat we weer terug zijn op de oude zuiltjes... Aan de andere kant werkt deze hele toestand behoorlijk ontzuilend. De steun voor zwarte Piet is eigenlijk maatschappij breed. Ja, Friezen en Geenstijl en zo werpen zich op als redders van de zwart Piet maar kijk eens wat verder dan je eigen clubje. Er is brede steun voor de klassieke Zwarte Piet in alle stromingen, Ik had onlangs in mijn zaak een bijeenkomst van SP.. Prachtig dat ik Zwarte Pieten koppen opgehangen had,laat dat kinderfeest toch. Milieuclub? hetzelfde.. Samenwerkingsverband van hulpclubjes aan Afrika? Ook hetzelfde. Nou goed, een enkele GL-er die ik ken is anti maar dat kunnen we hem niet kwalijk nemen, die komt van oorsprong uit het Noorden. Zwarte Piet, de samenbrenger van Links en rechts, van Groen, van Rood, van Blauw..

Maar is de strijd dan gewonnen?
Wis en waarachtig niet, het geschreeuw van het schreeuwvolk dat zich opwerpt als verdedigers van, het fanatisme, ondoordachte acties. Lompe plaatjes en gezegden. Een groot aantal Pietenliefhebbers ziet dat ook niet meer zitten, heeft geen zin in acties die grondrechten in de weg staan.

Big30
22 november 2017, 13:14
Maar heeft de anti Zwarte Pietenclub dan geheel ongelijk? Nee, natuurlijk niet. racisme en discriminatie is nog steeds springlevend, en Nederland heeft in het verleden hel wat rijkdom binnen gehaald via de slavenhandel.
Ziehier het probleem met de hele ZP discussie, ZP heeft in de kern niets met racisme of slavernij te maken, de figuur ZP gaat terug tot in de middeleeuwen of zelfs Germanen en stond voor de Duivel, het kwade zie ook de figuur Ruprecht en Krampus.
We hebben daar in de negentiende eeuw een eigen invulling aangegeven die niets met racisme of slavernij van doen had.

De hele ZP discussie is uit de VS geïmporteerd, zie ook:

'Zwarte Piet is in Nederland het symbool van de uit Amerika overgewaaide identiteitsdiscussie. Het vervelende met die identitypolitics is de logica die erachter zit: omdat je wit bent, ben je altijd schuldig en fout. Als je zegt dat je geen racist bent, dan weet je nog niet dat je racist bent. Alles wordt in een schuld en boete-sfeer gegoten. Mensen trekken zich terug in hun eigen bastions en in hun eigen gelijk. Door die verharding is een elegante uitweg in de Zwarte Piet-discussie bijna niet meer mogelijk.
https://www.volkskrant.nl/opinie/werkt-de-zwarte-piet-discussie-averechts~a4540654/

Kort samengevat: jullie enge witte mannen (vooral mannen en je noemt ze wit, ook uit de VS overgewaaid) zijn racisten, ZP staat gelijk aan racisme, het koloniale verleden dragen jullie nog steeds in je mee en daar moet eigenlijk voor betaald worden cq de herstelbetalingen.
Vier je met je kinderen het Sinterklaas feest dan ben je een racist en extreem rechts volgens dit kleine clubje, dat bij protesten zich ook nog vaak zeer militant uitdost in de Black Panther style.

De figuur van ZP is ook geleidelijk aangepast (zijn voorkomen, de roe, het dreigen met de zak etc), geen enkel probleem en zo hoort het ook. Dit wordt nu verder onmogelijk gemaakt door de anti-ZP militanten die graag kinderfeestje verzieken en niet voor rede vatbaar zijn helaas.

Nulnulzeseneenhalf
22 november 2017, 13:15
Veel Roemeense dames doen voorkomen zoals we allemaal weten dat ze Spaans zijn. Zou dit ook voor de Sint kunnen gelden, ik bedoel zou de Sint niet eigenlijk uit Roemenie komen ipv Spanje? Ik heb de Sint nog nooit Spaans horen praten wel vaak met een licht verdacht Roemeens accent!

Nicolaas van Myra wed geboren in Patara te Lycië dat in Antalya, Turkije ligt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Ga je geschiedenis ophalen, potvolblomme!!

;-)

Big30
22 november 2017, 13:43
Nicolaas van Myra wed geboren in Patara te Lycië dat in Antalya, Turkije ligt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Ga je geschiedenis ophalen, potvolblomme!!

;-)
Dat is wat ons wordt onderwezen en mijn kleine nichtje van 6 jaar oud ook weet en zegt maar zij weet niet beter, wij weten wel beter en geloven niet dat de Sint een Turk is al zou dan die bisschop in het toenmalige Romeinse rijk zijn geboren.
De Sint een Turk die zijn cadeautjes in Spanje zou ophalen, wie gelooft dat nu :tongue:? Onze IJBF Sint is een Roemeen met Roemeense Hulpjes die we in de clubs treffen, zo is het en niet anders.

sofaking
22 november 2017, 16:13
Als je het verschil tussen Lyciërs en Turken niet kent lijkt het me logisch dat je ook dat tussen Roemenen en Turken niet kent. Die zijn immers ook gedurende lange tijd Turks geweest.
Daarom dat je alles dooreen haspelt.
Voor zo'n groteske onwetendheid ga je als straf levenslang de zak in.

Goedemorgenallemaal
23 november 2017, 08:28
Wij pleiten voor een #Sinterklaasbestand (https://www.ad.nl/binnenland/wij-pleiten-voor-een-sinterklaasbestand~afb68a40/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web)
Of het een definitieve oplosisng is weet ik niet maar laten we het dit jaar even zo doen. Ik ben niet zo van de BN-ers en kranten napraten maar eigenlijk hoor je dit geluid van links van rechts, van overal vandaan komen dus waarom deze BN-ers en het AF opeens o onder voor komen te liggen snap ik niet zo. Zit natuurljkk veel blabla tussen maar toch ook wel pareltjes van meningen.

Nee, we gaan het lekker met kerst over Zwarte Piet hebben, dan raakt die import-traditie misschien wat op de achtergrond. Graag een vervolgdiscussie op Valentijnsdag (ook zo vreemd) en de laatste discussiedag hierover op Halloween zodat we ook dat snel gaan vergeten.

langlekker
23 november 2017, 08:51
Ik blijf deze hele discussie achterlijk vinden, en wie dit (https://www.ad.nl/dordrecht/sinterklaashuis-dordrecht-gesaboteerd~a0128ef66/)op zijn geweten heeft moet eens heel erg bij zichzelf te rade gaan.
Het is een kinderfeest wat je hier aan het verstieren bent.

Wentelt Eefje
23 november 2017, 09:20
Klopt!
En dat geldt voor de fundamentalisten onder tegen- en voorstanders.

Vorig jaar behoorde mijn woonplaats tot de gemeenten waar men geen enkele ruchtbaarheid aan de keuze had gegeven, maar waren er ineens een aantal roetpieten in het gevolg van de Goedheiligman opgenomen. Geen haan die er naar kraaide, dat de vierende kinderen dit zonder enige moeite zouden accepteren was uiteraard te voorzien, maar het bleek ook voor alle volwassenen die dezen begeleidden te gelden, nu er niets opgeklopt was voor de tijd. Dit jaar waren er iets meer roetveegpieten, maar ook nog steeds traditionele.

Ik en velen met mij zagen hier het probleem niet, omdat alle kinderen gelukkig waren met de intocht van Sinterklaas in hun woonplaats, zo zouden voor- en tegenstanders dit feest inderdaad moeten beleven.

Goedemorgenallemaal
23 november 2017, 09:56
Misschien moeten de ijsberen het goede voorbeeld geven en het draadje gewoon sluiten..

mentholbear
23 november 2017, 10:22
De Sint een Turk die zijn cadeautjes in Spanje zou ophalen, wie gelooft dat nu :tongue:?

Ik niet hoor. Op de kadootjes stond overal "Made in China" :rolleyes:

langlekker
23 november 2017, 11:18
Ik niet hoor. Op de kadootjes stond overal "Made in China" :rolleyes:

En ook dat klopt dan weer van geen kanten want Made ligt in Noord Brabant;)

Limburger
24 november 2017, 11:43
https://pbs.twimg.com/media/DO250kCWkAAKrRl.jpg

Goedemorgenallemaal
24 november 2017, 13:57
Sjit, qua postuur lijkt ie wel op mij maar ik heb niet zulke mooie witte haren...

deket
28 november 2017, 00:17
Helaas geen grap, maar nadat er al discussie begon over Pasen en de link naar het zogezegd negeren van een bepaalde godsdienst, komen er protesten over de kerstman.
Enkele groeperingen die blijkbaar niets anders te doen hebben, vragen zich af waarom de kerstman altijd blank moet zijn. Het is nooit goed.

pret
28 november 2017, 06:30
Helaas geen grap, maar nadat er al discussie begon over Pasen en de link naar het zogezegd negeren van een bepaalde godsdienst, komen er protesten over de kerstman.
Enkele groeperingen die blijkbaar niets anders te doen hebben, vragen zich af waarom de kerstman altijd blank moet zijn. Het is nooit goed.

Met verwijzing naar post 446, de kerstman mag wat mij betreft ook een kerstvrouw zijn. :biggrin:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuKxcNnORPHcNvpHK6HBWBXqQEwacyc VUdFfQqPkEt-kPblqHYqVJJ2xhL2w

Goedemorgenallemaal
29 november 2017, 08:24
Alweer een plaatje... Zucht..

Het zal me een worst zijn welke kleur de kerstman heeft, al ze hem mar afschaffen, de kerstman is nog Cultuurvreemder voor ons dan een witte Piet (laat ik het zo zeggen, er is historisch materiaal van Sinterklazen met zowel witte als zwarte Pieten en dan heb ik het niet over de roerige jaren 60 maar over de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw), het niveau blauwe Piet met groene haren zeg maar.

Strijker
29 november 2017, 17:07
28574

Piet Plezier
30 november 2017, 21:04
Zo gedicht klaar

Sint zat op zn hurken, aan Pietje zn paal te lurken. Sint wist precies hoe het moest, zuigen aan die zwarte knoest. Dit werd Pietje even te veel, en spoot Sint recht in zn keel. Sint slikte heel tevree, zo nu naar Pietje nummer 2. Maar die had zich al gerukt, en stond vol smart voorover gebukt. Hij zong het heerlijk avondje is gekomen, en werd door die geile Sint bruut van achter genomen.Sint was er niet vies van,en zelfs een beetje bi. Hop hop naar nr 3.. En weet je wat, na de laatste piet zag sint een wrat. Dus na al dat beuken, begon zijn roede nu aardig te jeuken. Sint moest nu naar de dokter gaan, en nog een keer in zijn blote billen staan. En wat denk je nu reeds, inderdaad de sint had aids. De sint dacht ik heb het aardig verkloot, en drie dagen later was ie dood. Nou daar gaan al die kinderdromen, alleen omdat sint het heerlijk avondje zo vaak wilde komen.

Sint zat op zn hurken, aan Pietje zn paal te lurken. Sint wist precies hoe het moest, zuigen aan die zwarte knoest. Dit werd Pietje even te veel, en spoot Sint recht in zn keel. Sint slikte heel tevree, zo nu naar Pietje nummer 2. Maar die had zich al gerukt, en stond vol smart voorover gebukt. Hij zong het heerlijk avondje is gekomen, en werd door die geile Sint bruut van achter genomen.Sint was er niet vies van,en zelfs een beetje bi. Hop hop naar nr 3.. En weet je wat, na de laatste piet zag sint een wrat. Dus na al dat beuken, begon zijn roede nu aardig te jeuken. Sint moest nu naar de dokter gaan, en nog een keer in zijn blote billen staan. En wat denk je nu reeds, inderdaad de sint had aids. De sint dacht ik heb het aardig verkloot, en drie dagen later was ie dood. Nou daar gaan al die kinderdromen, alleen omdat sint het heerlijk avondje zo vaak wilde komen.

langlekker
1 december 2017, 08:22
In ieder geval had Piet dus Plezier:biggrin:

Limburger
2 december 2017, 12:04
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/24131399_1594612997293370_1772152912073402895_n.jp g?oh=f18e0132d75b64e079cabe9cd0b88d2f&oe=5A9D4C1B

Hilarisch denk je als links progressieve blanke de negers te blij te maken door tegen zwarte piet te demonstreren, moet je gewoon achter in de bus plaats nemen en je mond houden. :biggrin: Uiteraard gaan die gekken dit bevel van hun zwarte bazen nog opvolgen ook.

Jan_Wandelaar
2 december 2017, 13:50
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/24131399_1594612997293370_1772152912073402895_n.jp g?oh=f18e0132d75b64e079cabe9cd0b88d2f&oe=5A9D4C1B
Wanneer witte mensen alleen maar je etnische minderwaardigheidscomplex aanwakkeren is het misschien niet zo verstandig om in het vaderland van een blank volk te gaan wonen.


J.W.

Badslippers
3 december 2017, 00:06
Wanneer witte mensen alleen maar je etnische minderwaardigheidscomplex aanwakkeren is het misschien niet zo verstandig om in het vaderland van een blank volk te gaan wonen.

Wie moeten er nu NIET in het vaderland van een blank volk gaan wonen?

Witte mensen?
OF
Witte mensen die jouw een etnische minderwaardigheidscomplex aanwakkeren?
OF
Mensen die een etnische minderwaardigheidscomplex aangewakkerd krijgen door witte mensen?
OF
De overige mensen?

Verder, welk vaderland bedoel je?
en is dit een vaderland bevolkt door louter witte mensen?

Graag duidelijkheid.

Verder, ik lees geen NRC; maar dit terzijde.

deket
3 december 2017, 02:27
Laat me raden wat jij wel leest BS,: de Volkskrant en Vrij Nederland.
En wat Roemeense tijdschriften om gemakkelijker te communiceren met je vriendin achter de bar. Oh ja, misschien ook nog VI en wat over psychologie

CVARIA
3 december 2017, 15:26
28651

Red Devil
3 december 2017, 15:30
28651

Goede ruil. ;)

sofaking
3 december 2017, 15:32
Pas toch maar op. Straks gaan de kinderen nog de roe van zwarte piet verkiezen boven de cadautjes van de sint.

Jan_Wandelaar
3 december 2017, 16:35
Wie moeten er nu NIET ...
Moeten?????
Ik heb het nergens over 'moeten', dat maak je er zelf van.



Verder, welk vaderland bedoel je?
Doet dat er toe??? Het gaat erom dat in het vaderland van een blank volk de overgrote meerderheid van de bevolking nu eenmaal blank is.

Ik zeg alleen:
Wanneer je je een buitenbeentje voelt omdat de meerderheid om je heen er anders uit ziet dan jij is het niet verstandig om in een land te gaan wonen waar de overgrote meerderheid van de bevolking een andere huidskleur heeft dan jij.


J.W.

sofaking
3 december 2017, 17:11
https://www.hln.be/showbizz/kunst-literatuur/opnieuw-hetze-over-zwarte-piet-populair-kinderboek-uit-de-rekken-want-schrijfster-wordt-racist-genoemd~af154fd3/


De Zwarte Pietendiscussie in Nederland bereikt een nieuw dieptepunt. En dat merken we nu ook in ons land. Een van de best verkopende kinderboeken over Sinterklaas verdwijnt uit de rekken. Opvallend: dat gebeurt op vraag van de schrijfster zelf, Charlotte Dematons. Ze wordt uitgescholden voor racist.

‘Sinterklaas’ heet het grote kinderboek van de Nederlandse illustratrice Charlotte Dematons. Het kijk- en zoekboek voor kinderen vanaf 4 jaar werd in 2007 op de markt gebracht. In 2008 won het twee prijzen: die van Mooiste Boekomslag 2007 en de Gouden Penseel 2008, een literatuurprijs die jaarlijks wordt toegekend aan het best geïllustreerde kinderboek.

Goed tien jaar later is ‘Sinterklaas’ een echte bestseller. Zeker in aanloop naar 6 december. Intussen zijn er al bijna 150.000 exemplaren van verkocht. En ook in de Vlaamse bibliotheken is hij meer wel dan niet uitgeleend. Wie ’m thuis heeft staan, mag zich in de handen wrijven, want het boek krijgt geen nieuwe herdruk meer en verdwijnt dus uit de handel. Op vraag van de tekenares zelf.

Volgens de uitgeverij, Lemniscaat, wordt Dematons uitgescholden voor racist als ze op scholen gaat spreken en er haar boek voorstelt. Omdat er echte Zwarte Pieten in staan. “Jammer dat het allemaal zo is geëscaleerd”, vertelt uitgever Jean Christophe Boele van Hensbroek aan de Nederlandse pers. Hij verwijst daarmee naar de discussie die dit jaar opnieuw hevig oplaait bij onze noorderburen. “Charlotte is het beu uitgescholden te worden. Ze wil het niet meer. Vandaar ook haar beslissing, waar we respect voor hebben.” Al geeft hij ook toe dat hij het boek nooit uit de handel zou hebben gehaald. Ook andere auteurs vinden dat Dematons niet aan de hetze mag toegeven. Of stellen voor een herwerkte versie te maken, “met alternatieve Pieten”.

Intussen is het boek overal uitverkocht. Onder meer op webshops bol.com, Standaard Boekhandel en Fnac is ‘Sinterklaas’ niet meer leverbaar.

deket
3 december 2017, 23:42
Zeer triestige tendens.
We leven in een maatschappij vol regeltjes en extreem politieke korrectheid.
Zelfs ibij een uitstekend programma als :"de slimste mens"tikken ze op de vinger wegens sexistische en zogezegd racistische grappen, zucht.
Tijd dat er opnieuw een golf komt dat zich tegen het hernieuwde puriteinisme afzet zoals tijdens de eind jaren 60.

Big30
4 december 2017, 19:00
http://www.manmetkind.nl/wp-content/uploads/2017/03/charlotte-dematons-sinterlaas-pagina-spread-3.jpg

Dit mag dus niet meer, bespottelijk.

Big30
7 februari 2018, 20:27
Kamerdebat over oproep tot moord Sinterklaas


DEN HAAG - De Tweede Kamer wil snel een debat met minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid over een oproep op Facebook om Sinterklaas om het leven te brengen. De oproep is al onderwerp van strafrechtelijk onderzoek.

Een meerderheid in de Kamer steunde een verzoek van de PVV om een debat over de kwestie te houden.

De aanvoerder van de extreemlinkse actiegroep De Grauwe Eeuw, Michael van Z., wordt verdacht van het oproepen tot een moordaanslag. Beoogd slachtoffer was Stefan de Walle, de acteur die Sinterklaas speelt tijdens de landelijke intocht.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1641318/kamerdebat-over-oproep-tot-moord-sinterklaas

Hoe treurig en ongelooflijk. Het is februari 2018 en er komt een kamerdebat ivm een oproep tot moord op Sinterklaas.

Mocht er nog enige goodwill zijn voor de Anti-ZP militanten en demonstranten dan is het nu definitief over. Je moet helaas de ZP tegenstanders gelijk stellen aan een terroristische beweging.

Nulnulzeseneenhalf
7 februari 2018, 22:14
https://www.1limburg.nl/maastrichtenaar-riep-op-tot-moord-op-sinterklaas?context=section-1

Megaboob
7 februari 2018, 22:35
Totaal debiele links extremisten wilden Sinterklaas vermoorden. Uiteraard weer een gesubsidieerd groepje totaal wereldvreemde fantasten, die teren op de maatschappij en een broedkamer zijn voor nieuwe Volkert van der G's. Ongelofelijk dat dit allemaal kan in nNderland, en dat die extreem linkse clubjes nog subsidie krijgen ook. Ik word hier gewoon onpasselijk van. Politiek den Haag heeft niets geleerd van de moord op Fortuyn, en speelt nu weer opzettelijk met de levens van Baudet en Wilders, door dit doort totale randdebielen te subsidieren en te laten existeren. Extreem links is net zo kwalijk als extreem rechts in mijn ogen, en dient te worden aangepakt. wanneer stopt dit soort idioterie nu eens in Nederland. ik kan me hier oprecht boos over maken.

De acteur willen vermoorden die Sinterklaas speelt voor duuizenden blije kinderen in Nederland. een traditie met veel vreugde voor joge kinderen. En dit soort haters en volidioten maken een dergelijk kinderfeest kapot, en dreigen met een moord. Hoe laag kun je eigenlijk zakken. Heel laag blijkbaar.

Ik ben oprecht geschokt door het bericht vandaag hierover en hoop nu eindelijk eens op ingrijpen. Maar de halfzachte softe linkse overheid gaat dit soort linkse subsidiezuigers natuurlijk niet aanpakken, want links = goed. tja... de kogel kwam van links. En zal weer van links komen.

Nederland is bij deze ernstig gewaarschuwd tegen dit soort malloten. En Sinterklaas zal nooit meer hetzelfde zijn voor kinderen vrees ik. Voortaan met politie, kogelwerende vesten e.d. echt heel triest. Bedankt extreem links Nederland.

Megaboob

Megaboob
7 februari 2018, 22:36
’Sinterklaas’ over oproep tot moord: ’Geraakt door het nieuws’
Door REDACTIE RTV

Updated Vandaag, 19:14
Vandaag, 18:25 in BINNENLAND


Voor het eerst heeft Stefan de Walle gereageerd op de lugubere oproep van de extreemlinkse actiegroep De Grauwe Eeuw om een aanslag te plegen op Sinterklaas. De acteur laat woensdag weten ’geraakt’ te zijn door het nieuws.

Sinterklaas in Dokkum. Rechtsboven verdachte Michael van Z. die kinderen wilde bedekken ’met stukken hersens en botsplinters’.
Sinterklaas in Dokkum. Rechtsboven verdachte Michael van Z. die kinderen wilde bedekken ’met stukken hersens en botsplinters’.Ⓒ ANP, BEELDBEWERKING DE TELEGRAAF
„Wij zijn, net als vele anderen, door het nieuws geraakt”, zo stelt zijn management tegenover De Telegraaf. De Walle kroop sinds 2011 voor het eerst in de huid van de goedheiligman. Het is nog onduidelijk of hij bij de laatste intocht, in november vorig jaar, op de hoogte was van de oproep.

BEKIJK OOK:

Bizarre oproep tot moord op Sinterklaas
Woensdag spraken talloze bekende en minder bekende Nederlanders hun steun uit aan de acteur. Ook de Tweede Kamer neemt de zaak hoog op en zal binnenkort over de kwestie debatteren.

Megaboob
7 februari 2018, 22:37
Kamerdebat over oproep tot moord Sinterklaas
Updated Vandaag, 15:46
Vandaag, 14:49 in BINNENLAND


DEN HAAG - De Tweede Kamer wil snel een debat met minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid over een oproep op Facebook om Sinterklaas om het leven te brengen. De oproep is al onderwerp van strafrechtelijk onderzoek.


Een meerderheid in de Kamer steunde een verzoek van de PVV om een debat over de kwestie te houden.

Play Video
De aanvoerder van de extreemlinkse actiegroep De Grauwe Eeuw, Michael van Z., wordt verdacht van het oproepen tot een moordaanslag. Beoogd slachtoffer was Stefan de Walle, de acteur die Sinterklaas speelt tijdens de landelijke intocht.

BEKIJK OOK:

Bizarre oproep tot moord op Sinterklaas
Het Openbaar Ministerie bevestigt aan De Telegraaf dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt naar aanleiding van het Facebookbericht. Mary Hallebeek, woordvoerder van het OM, spreekt van „een schokkende zaak.”

Megaboob
7 februari 2018, 22:37
Geenstijl:

Sinterklaas moest dood van extreemlinks
OM start onderzoek naar doodsbedreiger Michael van Zeijl


Dat krijg je d'rvan, van zo'n samenleving met een miljoen overgesubsidieerde dramtivisten die zichzelf in leven moeten houden met een immer escalerend sociaal conflict over hele kleine dingen: actiegroep De Grauwe Eeuw (dialoogpartner, ontvanger van subsidies voor "kunstprojecten") heeft gedreigd met het kapotmaken van Sinterklaas bij de landelijke intocht. Ziek, natuurlijk, zo'n extreemlinse activist als Michael van Zeijl die denkt dat het doodschieten van een acteur op een kinderfeest Nederland een mooier land maakt, maar wat wil je, met die permanente staat van maatschappelijk ongemak die ons wordt ingefluisterd door het leger parasitaire beroepshuilies.

Willem2
19 april 2018, 13:25
Tientallen voorstanders Zwarte Piet vervolgd om snelwegblokkade .............. https://www.ad.nl/binnenland/tientallen-voorstanders-zwarte-piet-vervolgd-om-snelwegblokkade~a8388e7b/

Megaboob
19 april 2018, 14:34
Waarmee maar weer eens duidelijk is gemaakt dat de Quicy Gario's , Sylvana Simons etc. etc blijkbar allang bepalen hoe het allemaal in Nederland moet gaan op dit gebied. In en in triest.

Laat sinterklaas en zwarte piet zijn wat ze horen te zijn: een leuk en gezellig kinderfeest en een traditie in Nederland (en Belgie). Daar zit geen greintje racisme bij. Maar die linkse drammers moeten nu eenmaal alles kapot maken in nederland. Echt heel triest.

Megaboob

Limburger
19 april 2018, 16:35
Politie, OM en rechters, allemaal partijdig

Goedemorgenallemaal
19 april 2018, 17:12
Geen traditie is het waard verkeersdeelnemers in gevaar te brengen en families met kinderen die toevallig achter de bussen zaten (want dat kan) de aanwezigheid bij de intocht der intochten te ontzeggen.

Big30
19 april 2018, 21:29
Geen traditie is het waard verkeersdeelnemers in gevaar te brengen en families met kinderen die toevallig achter de bussen zaten (want dat kan) de aanwezigheid bij de intocht der intochten te ontzeggen.

Het was gewoon ordinair relschoppend tuig dat een kinderfeestje wilden verstoren en de reactie vd Friese bevolking was keurig en geweldloos. Was niet anders dan het actiemiddel dat de politie en andere groeperingen ook hebben toegepast.
Protesteren, prima maar verstoor ons kinderfeestje niet, gewoon opsodemieteren, een vrij heldere boodschap.

Willem2
11 oktober 2018, 19:54
Actievoerders tegen Zwarte Piet eisen dat 'blokkeerfriezen' les nemen
Tijdens dag drie van de rechtszaak tegen de 34 mannen en vrouwen die vorig jaar de snelweg blokkeerden om antipietdemonstranten tegen te houden, kwamen de activisten van 'Kick Out Zwarte Piet' met een opmerkelijke eis. Zij willen de verdachten letterlijk een lesje leren door ze één dag te laten deelnemen aan workshops over diversiteit en de geschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet. .............. https://www.ad.nl/binnenland/actievoerders-tegen-zwarte-piet-eisen-dat-blokkeerfriezen-les-nemen~a1ad2c69/

pietpotent44
11 oktober 2018, 20:19
Uw docenten: Quincy Gario en S. Simons :moon:

Jan_Wandelaar
11 oktober 2018, 20:49
Zij willen de verdachten letterlijk een lesje leren door ze één dag te laten deelnemen aan workshops over diversiteit ...

Workshop diversiteit:

Diversiteit is afgeleid van het Latijnse woord 'dividere', wat zoveel betekend als afbreken/delen/opsplitsen/splitsen/verdelen. Zie ook het Engelse werkwoord 'to divide', wat (op)splitsen in delen of groepen betekent.

Een 'diverse samenleving' (wat reeds een contradictio in terminis is) is een maatschappij die opgesplitst en verdeeld is. Exact het tegenovergestelde van 'samen' dus.

Het propageren van diversiteit is dus niets meer of minder dan een oproep tot meer opsplitsing en verdeeldheid in de maatschappij. Het is daarom frappant dat voorstanders van diversiteit ook de grootste klagers zijn over 'kloven in de samenleving' en verdeeldheid tussen bevolkingsgroepen.

Voor mensen met gezond verstand is het daarom volkomen begrijpelijk dat diversiteit saamhorigheid ondermijnt, en onherroepelijk leidt tot maatschappelijke onrust.


Tot zover deze korte workshop diversiteit. Ik neem aan dat eenieder die deze workshop gevolgd heeft nu zelf een conclusie kan trekken of diversiteit wenselijk is of niet.


J.W.

Jan_Wandelaar
11 oktober 2018, 21:00
... en de geschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet.

Geschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet:

Net als elke andere traditie en folklore is ook de sinterklaas-traditie aan verandering onderhevig, en is door de geschiedenis heen aangepast aan veranderingen in de maatschappij en cultuur. Echter: Veranderingen in traditie en folklore vinden plaats door middel van evolutie, en niet door middel van revolutie.

Wanneer getracht word traditie en folklore d.m.v. revolutie te veranderen, zoals nu aan de hand is met de sinterklaas-traditie, roept dat vanzelfsprekend weerstand op bij de overgrote meerderheid van de maatschappij bij wie de traditie/folklore onderdeel uitmaakt van de culturele identiteit. Dat is voor iedereen met ook maar een beetje gezond verstand volkomen logisch.


J.W.

Boy69
11 oktober 2018, 21:17
wat een gelul weer over Zwarte Piet.

Zwarte Piet is Nederlandse traditie en hoort bij het kinderfeest Sinterklaas.
Het heeft niets maar dan ook helemaal niets met racisme te maken.

Elke idioot die zich nu druk maakt dat zwarte Piet racistisch is, mogen ze van mij doodknuppelen en direct het land uitschoppen, die idioten van KOZP voorop

Goedemorgenallemaal
12 oktober 2018, 08:58
Het was gewoon ordinair relschoppend tuig dat een kinderfeestje wilden verstoren en de reactie vd Friese bevolking was keurig en geweldloos. Was niet anders dan het actiemiddel dat de politie en andere groeperingen ook hebben toegepast.
Protesteren, prima maar verstoor ons kinderfeestje niet, gewoon opsodemieteren, een vrij heldere boodschap.
De Politieblokkades worden en werden met het oog op de veiligheid iets voorzichtiger gebrouwd en voorzien van waarshcuwingssignalen.
Bovendien zien we bij de goedpraters van de blokkade wel heel veel mensen die om het hardst schreeuwen dat blokkades op snelwegen door oprecht feestvierende Pretgenoten niet hard genoeg aangepakt kunnen worden.