PDA

Volledige versie bekijken : Kan Zwarte Piet nog wel?



Pagina's : [1] 2 3 4

Big30
20 oktober 2013, 12:41
Kan Zwarte Piet nog, of is de racistische lading rond deze figuur te zwaar? Zelfs de Verenigde Naties vragen het zich inmiddels af, en Sinterklaasorganisaties zijn al bereid het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen. Vier vragen over de spanning rond ons nationale familiefeest, die dit jaar hoger lijkt op te lopen dan ooit.

Niet alleen Prem maakt zich dit jaar extra kwaad aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk, in de hoofdstad vond deze week onder grote belangstelling een hoorzitting plaats met als inzet: geen intocht in Amsterdam dit jaar.

Sinterklaasorganisaties gaven op hun beurt in NRC Handelsblad voor het eerst aan bereid te zijn Zwarte Piet een aangepast uiterlijk te geven tijdens de intocht, en een commissie binnen de VN buigt zich nu over de vraag of Zwarte Piet een racistisch stereotype is. Kortom: de traditionele Sinterklaasviering blijkt nu verre van onaantastbaar. Vier vragen over het hoog oplopende debat.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/19/kan-zwarte-piet-nog-wel-vier-vragen-rond-de-groeiende-controverse/

Zwijg ... .

Badslippers
20 oktober 2013, 13:39
Kinderfeesten waarbij ondeugende kindertjes door zwarte kerels met rammelende kettingen in een zak worden gestopt om er in Spanje zeep van te maken dienen subiet verboden te worden. Het is sowieso ontoelaatbaar in deze tijd dat een geestelijke zich verlekkert met zo'n kleuter op zijn schoot. Meer wil ik er niet over kwijt.

Inderdaad . . . Zucht ! ! !

krukar
20 oktober 2013, 13:49
Alle mensen die Sinterklaas linken aan racisme en het op basis daarvan willen verbieden mogen van mij tegen de muur, dan ben ik maar extreem!

Picasso 1
20 oktober 2013, 13:58
Is natuurlijk niet leuk wanneer nou eens een keertje met het belerende vingertje naar Nederland wordt gewezen. :teuflisch:

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 14:04
Kinderfeesten waarbij ondeugende kindertjes door zwarte kerels met rammelende kettingen in een zak worden gestopt om er in Spanje zeep van te maken dienen subiet verboden te worden. Het is sowieso ontoelaatbaar in deze tijd dat een geestelijke zich verlekkert met zo'n kleuter op zijn schoot. Meer wil ik er niet over kwijt.

Inderdaad . . . Zucht ! ! !

Juist van de andere kant, we leven in een tolerant land waar we kleine kinderen ongezorgd met deze Heilige om laten gaan, waar we ons geen zorgen maken als een persoon met een andere huidskleur snoepjes aan kinderen uitdeelt.

Het is pas discriminatie als we DAT gaan aanpassen, het is discriminatie als we zwarten, al dan niet nep, niet meer met onze kinderen om willen laten gaan.
Dat "knecht"zijn is een reliek uit het verleden. Je zou de term knecht aan kunnen passen en vervangen door bv "personeel van de goedheiligman".
Het staat natuurljkl wel als een paal boven water dat de Goedheiligman vanwege gelijke rechten niet uitsluitend personeel kan en mag zoeken in de zwarte bevolkingsgroep maar om de mythe in stand te houden is dat wel op te lossen met zwarte schmink.

Maar nogmaals, waar moet het heen met de tolerantie als we onze kinderen verbieden snoepjes van zwarten aan te nemen.

Overigens, de zwarte hulpjes van Sinterklaas vinden hun oorsprong in het verre verleden, toen de Heilige Nicolaas zwarte slaven (uit West en Midden-Afrika) uit de klauwen van de Noord-Afrikaanse slavenhouders bevrijdde. Als dank bleven enkelen in dienst van de Sint.

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 14:06
Straks mag je niet meer als kannibaal naar carnaval...

uurtje
20 oktober 2013, 14:22
Er zijn landen in deze wereld waar de helft van de bevolking uitgesloten is van het sociale leven. Ze mogen niet zelf auto rijden en niet fietsen. Er zijn landen in de wereld waar homo's met de dood bedreigd worden (nee, niet Rusland maar wel sommige Islamitische landen). Er zijn landen op de wereld waar niet autochtonen als 10e rangs burgers worden behandeld. Er zijn landen op de wereld, waar elke andere godsdienst dan de Islam, verboden is danwel "ontmoedigt" wordt. Er zijn landen op de wereld waar het hebben van schandknaapjes een soort statussymbool is. Er zijn landen op de wereld waar vrouwen de meest draconische straffen over zich heen krijgen voor zaken die ze niet hebben gedaan en waarbij de daders lachend, met een fijne haatbaard, de dans ontspringen.

En dan komen een aantal van die rellui klagen over zwarte Piet (waar ze trouwens de tijd voor hebben) en dan neemt de VN het over???????? Bij mij gaat het licht uit.......

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 14:42
En dan komen een aantal van die rellui klagen over zwarte Piet (waar ze trouwens de tijd voor hebben) en dan neemt de VN het over???????? Bij mij gaat het licht uit.......

Tja, Saoudie Arabie heeft wel een punt natuurlijk. Je kunt zeggen wat je wilt maar principes hebben ze wel. Ook dat is een land dat heel veel zwarten en nu andere minderheden heeft uitgebuit. KLasse dat je dan uit principe niet zitting wilt nemen in de veiligheidsraad nu onze sinterklaasvraag speelt.

Overigens zal ik onze anders gekleurde medelanders niet anders gaan zien. In veel reacties op dit probleem worden kreten met een strekking van "als je onze tradities niet kunt hebben lazer je maar op" gebruikt. Alsof zij er wat aan kunnen doen. Deze discussie wordt jaar na jaar aangezwengeld door autochtone politiek correcte witkoppen.

uurtje
20 oktober 2013, 14:54
het heeft niets met Sinterklaas te maken maar met het niet in staat zijn om geen conflicten op te lossen. Het paradoxe is natuurlijk dat dit ook een van de grote geldschieters is.

terug naar af, ik word er schijtziek van en voel me bijna gediscrimineerd in eigen land...

Ace2
20 oktober 2013, 15:55
Wat een zeurpieten

Picasso 1
20 oktober 2013, 16:03
Tja, als je de zwarte piet krijgt dan loopt die natuurlijk vervolgens hier rond.

Cupido
20 oktober 2013, 16:29
Tja als zwarte piet niet meer wordt toegelaten in ons land, is dat dan het begin van een volledige zuivering van blank en donker in ons land?

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 17:05
hehe, ik kreeg op mijn facebook een bericht dat iemand het een goed punt vind als de VN het onderzoekt, da's de eerste stap om het Sinterklaasfeest met Zwarte Piet op de UNESCO lijst voor het immateriele erfgoed te krijgen, zoals bv carnaval van Aalst en Binche en het bloemencorso in Zundert (dat laatste loopt geloof ik nog)

bergm550
20 oktober 2013, 18:01
Ik ben opgegroeid in Nederland en met Sinterklaas. Tegenstanders hebben het constant over racisme. Maar ik heb de associatie van Zwarte Piet met racisme nooit gelegd als kind. Toen ik een jaar of 7 was, zag ik Zwarte Piet nooit als een man van Afrikaanse afkomst. Hij was voor mij Zwarte Piet, omdat hij zwart was, maar de associatie met racisme kwam niet eens in mij op. En mijn vriendjes op school maakten die associatie ook niet.

Ik kan me ook geen enkele discussie erover herinneren. Je was blij als je als kind je schoen mocht zetten. En op mijn 8ste heb ik ook Zwarte Piet gespeeld en was ik helemaal zwart geschminkt. Ik heb het altijd als een onschuldig kinderfeest ervaren. Ik begrijp dan ook niet dat dit de laatste jaren steeds meer een probleem wordt.

Maar tijden veranderen klaarblijkelijk. Ik zou het jammer vinden als het Sinterklaasfeest verboden wordt. Maar als de weerstand steeds groter wordt en de protesten steeds heftiger, dan zullen we aan het idee moeten wennen dat Zwarte Piet wellicht zijn houdbaarheidsdatum heeft bereikt.

vakantieganger24
20 oktober 2013, 18:05
Het is allemaal de schuld van de buitenlanders. Het enige wat over een poosje in nederland nog bestaat zijn de islamitische feest- en gedenkdagen.

uurtje
20 oktober 2013, 18:11
ik denk niet dat de weerstand steeds groter wordt. Enkelen gaan steeds fanatieker worden. Het gaat bovendien niet om zwarte Piet. Het gaat om het zieken, het spijkers op laag water zoeken. De negerzoen is er al aan gegaan, de zigeunersaus moest er bijna aan geloven. Nog even en we mogen het woord "suiker" niet meer gebruiken omdat bepaalde mensen dat gereserveerd hebben voor een religieuze activiteit...

Picasso 1
20 oktober 2013, 18:20
Jaarlijks terugkomend onderwerp door de media getriggerd. En de kranten vullen zo vlak voor Sinterklaas weer hun edities.
Typisch een geval van door media in de wereld geslingerd 'nieuws' ipv berichtgeving over echt nieuws. Ach, zolang het verkoopt...

bergm550
20 oktober 2013, 18:23
ik denk niet dat de weerstand steeds groter wordt. Enkelen gaan steeds fanatieker worden. Het gaat bovendien niet om zwarte Piet. Het gaat om het zieken, het spijkers op laag water zoeken. De negerzoen is er al aan gegaan, de zigeunersaus moest er bijna aan geloven. Nog even en we mogen het woord "suiker" niet meer gebruiken omdat bepaalde mensen dat gereserveerd hebben voor een religieuze activiteit...

En niet te vergeten de Jodenkoeken. Op Schiphol mogen die niet meer onder die naam verkocht worden. En dan hebben we nog de Moorkop. Gaat men zeggen dat dit ook racistisch is? Als ik aan een Moorkop denk, dan denk ik aan een gebakje, maar niet aan iets racistisch.

uurtje
20 oktober 2013, 18:36
ik heb nog niemand horen mopperen over blanke vla. Maar dat duurt niet meer lang. Ik klaagkoppen moeten gewoon terug naar daar waar ze thuis horen. En dat is niet hier! (oeiiiii)

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 19:23
Het is allemaal de schuld van de buitenlanders.
En dat ben ik nu niet met je eens, het is de schuld van politiek correcte blanken.
Ik kan het weten, ik ben wel eens door naieve toeristen in donker afrika gefotografeerd toen ik mijn schoenen liet poetsen. "Oh wat een schande, wat een uitbuiting". Als ze de moeite genomen hadden om even te wacchten hadden ze ontdekt dat ik temidden van vele zwarten mijn schoenen liet poetsen. En ik liep stage op een project van Oxfam. En alle blanke ontwikkelingswerkers deden dat"zo help je die man aan geld en je krijgt mooie schoenen". Naïeve jongens? Moet je ze eens te keer horen gaan tegen bedelaar... "Donder op, ga werken, zoek iets, verzin its, schoenen poetsen, autoramen lappen maar ga gvd geen geld vragen als je niks doet". Hoezo ontwikkelingswerkers softies???

Nee, deze bezwaren komen van de blanken, misschien een enkele van zijn vaderland vervreemde Surinamer of Antilliaan (en dat zijn in de regel ook Nederlanders en geen buitenlanders) maar meer ook niet.

Het enige wat me niet bevalt aan deze discussie is het "wij (wit) tegen zij (andere kleur)" wat af en toe de kop opsteekt, eigenlijk is het "wij tegen wij"...

vakantieganger24
20 oktober 2013, 19:26
http://youtu.be/bBxbU5k3VaA

spinazieboy
20 oktober 2013, 19:58
Als je niet van boerenkool houd, eet dan wat anders, bijvoorbeeld koes-koes,
Als je niet hetero bent, dan ben je misschien homo,
Als je je niet wit bent, dan ben je misschien donker,
en zo kun je door gaan

Waarom moeten we in hokjes denken en regels en verplichtingen opleggen.

Als je niet niet kunt vinden in Sinterklaas met zijn pieten, vier dan iets anders waar je wel vrolijk van wordt en doe niet zo moeilijk.

Nibor76
20 oktober 2013, 20:02
Niks mis met zwarte piet.

5321

Ik kan trouwens weinig sexy zwarte pieten in kostuum vinden.

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 21:23
Als je niet niet kunt vinden in Sinterklaas met zijn pieten, vier dan iets anders waar je wel vrolijk van wordt en doe niet zo moeilijk.
Van de kerstman wordt ik sjaggereinig..

Het voordeel van deze discussie is natuurlijk dat een heleboel mensne in 1 klap van het "wat moet ik dit jaar met carnaval aandoen?" syndroom verlost zijn...

Big30
20 oktober 2013, 23:16
Waarom is het juist dat witte paard, een albino, die de goedheiligman tijdens de intocht mag vervoeren? Omdat hij blank is? Terwijl iedereen weet dat donkere paarden veel krachtiger en sportiever zijn”, fulmineert mijn Belgische vriend Walter Waterdrager tegen mij in de bar van het Gentse hotel waar ik nog steeds zit ondergedoken.

„Pure discriminatie en een onderschatting van donkere raspaarden”, gaat hij verder.
http://www.nrc.nl/youp/2013/10/19/ramptoerist/

Volkomen terecht punt van Youp, zo'n blanke schimmel dat kan toch niet, das niet meer van deze tijd. Een evident geval van pure discriminatie, ongehoord.
Zo nu eerst nog een negerzoen naar binnen werken, heb honger gekregen na een lange autorit en dan gaat zo'n negerzoen er wel in, mjamjam!

Dit lied moet ook verboden worden dunkt me:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waar_de_blanke_top_der_duinen

Waar de blanke top der duinen
Schittert in de zonnegloed
En de Noordzee vriendelijk bruisend
Neêrlands smalle kust begroet
Juich ik aan het vlakke strand: (bis)
'k Heb u lief, mijn Nederland! (bis)

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 23:37
En we hebben toch al zo'n slechte naam:
"De straten staan blank" betekent echt niet dat je vanavond zo lekker kunt barecuen met de hele buurt.

En om de politiek correcten nog een tip te geven....

http://www.youtube.com/watch?v=4G5qa4VJNMo

En mag ik met Carnaval zeker niet meer naar De Moriaan (http://www.indemoriaan.nl/) of een hapje eten in Eetcafé de Moriaan (https://www.facebook.com/moriaankampen)als ik eens op een "wat doe je als je op zondag niet naar GT gaat?" excursie naar die oude Hanzestad en immer zo brave Kampen ga? En wat moet Wijk aan Zee zonder hun dorpshuis (http://www.moriaan.nl/)?
En we slopen ook maar meteen het oudste bakstenen huis van Nederland (http://www.vvvdenbosch.nl/go/moriaan).

Oeps, zondag en Kampen, kun je daar dan wel eten?

Big30
20 oktober 2013, 23:42
En we hebben toch al zo'n slechte naam:
"De straten staan blank" betekent echt niet dat je vanavond zo lekker kunt barecuen met de hele buurt.
Kan "het staat zwart van de mensen" nog wel? Graag zwart op wit aangeven of dit kan anno 2013 :biggrin:!

Je zult maar in Blankenberge oeps Zwartenberge bedoel ik, op zwart zaad zitten, correctie op blank zaad zitten bedoel ik dus ;), bruintje kan het dan niet meer trekken. Over Beren gesproken, welke kleur heeft een IJsbeer? Yep en waar zitten we hier??? Ik zwijg maar verder :eek:.

Het Zwarte Woud doen we ook in de ban, kan ook niet meer en aan zwartkijkers heb ik een hekel, net als aan de zwarte cross, zwarte markt en aan de zwarte zee.

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 23:51
Kan "het staat zwart van de mensen" nog wel? Graag zwart op wit aangeven of dit kan anno 2013 :biggrin:!


Tja, ik heb net nog wat ge-edit aan mijn bericht...
Maar ik had het over een complot van correcte blanken.. Is het niet erger? Zit de overheid er niet achter? Eindelijk een stok gevonden om het zwarte geld echt aan te pakken?

Goedemorgenallemaal
20 oktober 2013, 23:54
Ohja, en jongens, niet meer zingen over de stoomboot, daarmee beledigen we Spanjaerden, alsof ze in dat door crisis geplaagde land nog in het stoomtijdperk leven.

Big30
21 oktober 2013, 00:00
Ohja, en jongens, niet meer zingen over de stoomboot, daarmee beledigen we Spanjaerden, alsof ze in dat door crisis geplaagde land nog in het stoomtijdperk leven.
De Spanjaarden zijn in een zwart gat gevallen.

Piet Plezier
21 oktober 2013, 09:30
Dan moeten ze blanke lak ook maar verbieden.

vakantieganger24
21 oktober 2013, 09:51
Ikzelf kom al niet meer in clubs waar ze de zigeunerschnitzel op het menu hebben staan

robieb
21 oktober 2013, 11:50
gaan we ook straks het suikerfeest verbieden want dat is weer discriminerend tegen over alle mensen met suiker ziekte zo kunnen we wel door blijven gaan .
wij zeggen toch ook niets dat we hier in nederland kaas koppen worden genoemd door de buitenlanders.

rob45
21 oktober 2013, 12:02
Dan moeten ze blanke lak ook maar verbieden.

Maar dan ook de zwarte lak he.;)

Jimbo1
21 oktober 2013, 12:04
De Spanjaarden zijn in een zwart gat gevallen.

Het lijkt er op dat Big hier een wit voetje bij de Spanjaarden probeert te halen.

Befke
21 oktober 2013, 14:05
Maar goed dat we onze prioriteiten op een rijtje hebben, hier en in de VN.

Goedemorgenallemaal
21 oktober 2013, 14:49
Maar goed dat we onze prioriteiten op een rijtje hebben, hier en in de VN.
Nou Befke, ik vind dat jij je naam ook wel mag aanpassen. Ik bedoel, je naam impliceert (al bedoel je vast wat anders) dat witte geval onder de kin van advocaten rechters en officieren van justitie en daarmee vereenzelvig je je met een oude man met een witte baard die zwarten als knecht heeft. Dat kan echt niet in deze tijd....

Red Devil
21 oktober 2013, 14:50
Volkomen terecht punt van Youp, zo'n blanke schimmel dat kan toch niet, das niet meer van deze tijd.
Zijn wij in één klap verlost van dat kleffe romantische gedoe over de prins op het witte paard.

Groeten,
:teuflisch:

Red Devil
21 oktober 2013, 14:53
Denksporten als schaken, dammen en go verbieden, want daarin strijdt wit tegen zwart. Het moet niet gekker worden. :wand:

Groeten,
:teuflisch:

vakantieganger24
21 oktober 2013, 15:03
Waarom zijn de badjassen eigenlijk wit in de clubs. Het enige wat nog ontbreekt is de witte puntmuts.

Big30
21 oktober 2013, 15:08
Denksporten als schaken, dammen en go verbieden, want daarin strijdt wit tegen zwart. Het moet niet gekker worden. :wand:


Ook weer zo iets he, wit mag beginnen en winnen! Laat de Sint die schimmel maar inruilen voor black beauty, die schijnheilige bleekscheet van een Sint, tis ook nog eens een kindervriend, jaja. Foute boel zeg ik :).

Befke
21 oktober 2013, 15:30
Foute boel zeg ik :).

Maar wel in de geest van de RK traditie, toch?

Goedemorgenallemaal
21 oktober 2013, 16:18
Ik vind de Kerstman ook niet meer kunnen.. Discriminerend voor de ouderen onder ons, alsof ze allemaal graag kleine kinderen op schoot hebben, een flinke baard en teveel zuipen.

uurtje
21 oktober 2013, 16:34
Waarom zijn de badjassen eigenlijk wit in de clubs. Het enige wat nog ontbreekt is de witte puntmuts.


wellicht een trend voor GT...:)

LittleJoe
21 oktober 2013, 16:37
Denksporten als schaken, dammen en go verbieden, want daarin strijdt wit tegen zwart. Het moet niet gekker worden. :wand:

Groeten,
:teuflisch:

Hela, schaken moogt ge zeker niet verbieden :mad_6:, hoe kan ik anders mijn hobby :fuck: uitoefenen.

sofaking
21 oktober 2013, 17:05
Denksporten als schaken, dammen en go verbieden, want daarin strijdt wit tegen zwart. Het moet niet gekker worden. :wand:

Groeten,
:teuflisch:

Ook kruiswoordraadsels moeten verboden worden. In witte vakken mag je schrijven en zwarte niet. Men suggereert daarmee dat zwarten allemaal analfabeet zijn. Welke racist heeft zo'n perfide spel bedacht ?

Goedemorgenallemaal
21 oktober 2013, 18:38
Ik erger me groen en geel aan deze hele discussie....

oh, daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt
zacht geklopt

daar wordt aan de deur geklopt
wie zou dat zijn?

GMA loopt naar de deur en doet open...


Oh Neeee, Neeeee Heeelp....
Daar staat het gecombineerde bananenkomkommerbevrijdingsfront tegen discriminatie...

Nee heelp

Nee. niet dat, niet die komkommer inn..... Aaaargh......

GMA kan even niet meer zoveel

Big30
21 oktober 2013, 20:06
Maar wel in de geest van de RK traditie, toch?
Een bisschop en dus een kindervriend en een echte schijnheilige was het, ja klopt :tongue:.

Trouwens Zwarte Piet is gewoon functioneel zwart, wat dacht je, dat menneke moet maar door al die schoorstenen heen kruipen dus logisch dat je dan zwart wordt.

bergm550
21 oktober 2013, 20:09
www.nrc.nl/nieuws/2013/10/21/in-1987-legde-gerda-het-al-uit-aan-pino-zwarte-piet-is-helemaal-niet-leuk


http://www.youtube.com/watch?v=CZHJw8YAzIk#t=710

Goedemorgenallemaal
21 oktober 2013, 20:21
Het verhaal van de Verenigde Naties.
Zoals velen met mij dacht ik eigenlijk aan een hoax. Toch ben ik er wat in gaan spitten. Mijn gevoel van "hoax" leek bevestigd doordat ik maar niks vond toen ik Zwarte Piet intikte. Echter, men gebruikte "swarte piet".
En alle brieven en namen kloppen nog ook.

Echter, er worden eigenlijk geen echte vragen gesteld bij het hele zwarte pieten gebeuren.
Bij de UNESCO werd in de wandelgangen beweert dat de Nederlandse regering Sinterklaas en Zwarte Piet daadwerkelijk zou hebben voorgedragen voor de UNESCO lijst van het immateriele erfgoed. En dan moet er een hele zwik documenten bij zitten van allerlei groeperingen dat ze het best vinden.
En de vraag is in feite, waarom zijn die er niet?

En het antwoord is dat dat verzoek nog nooit is ingediend en dat al die brieven dus niet nodig zijn.
Mij lijkt de kous daarmee af, alle opmerkingen van "hebben ze niks beters te doen bij de VN" zijn eigenlijk irrelevant, er waren vermoedens die even uitgelegd moesten worden. VN heeft verder nks over het feest van Sint Nicolaas te zeggen, alleen zou een eventuele voordracht voor die lijst zorgvuldig behandeld moeten worden.

Als de rechten van de mensen daadwerkelijk geschonden zouden worden hierdoor is de eerste instatie de Nationale Ombudsman, en dan diverse Europese mensenrechteninstanties....

uurtje
21 oktober 2013, 20:32
Feit is wel dat de "Hollander" in eerste instantie nuchter doet en het allemaal weg aan het wuiven is. Ondertussen zijn er elementen in de samenleving die steeds weer successen boeken; officiële stukken in hun eigen taal (denk ook aan gemeenteraadsverkiezingen), vastleggen van voorgeschreven namen bij geboorte (Marokkaanse kinderen), trachten gescheiden gemeente loketten te realiseren, kinderen (lees meisjes) van schoolsport uitsluiten en en en ...... En telkens worden er weer successen geboekt. Zo zal het ook met Sinterklaas gaan. Deze discussie (of aantijgingen) zijn er al een paar jaar. De Nederlandse gemeenschap gaat een keer door de knieen. En dan? Dan moeten ze een zwarte kerstman hebben. Dan kan de 2e kerstdag eraf omdat we een offerfeest of een suikerfeest moeten hebben. Vervolgens gaan ze claimen dat er in overheidsgebouwen geen kerstversiering (ja, er zijn al landen waar dit gebeurd is) aangebracht mag worden.
De hele Sinterklaasdiscussie is dus een niet op zich zelf staand geval maar maakt deel uit van een poging deze maatschappij te veranderen. Kijk naar de landen waar ze bovenstaande zaken al hebben en je komt tot de conclusie dat het er dan niet beter op wordt.
Dat is trouwens ook een van de redenen dat ze hier zitten. Want hier is het zo goed........ja....snap ik.
En diegenen die claimen dat ze hier niet vrijwillig zitten en verwijzen naar de slavernij moeten zich eens wat anders realiseren; ze zijn door hun eigen soortgenoten opgepakt en verkocht. Ja, wij hebben het vervoer (en andere dingen) geregeld maar initieel mogen ze hun "brothers" aankijken. En na al die jaren is het "slaven" argument wel een beetje opgebruikt. EN achteraf gezien, voor de huidige generatie, zijn ze hier beter af. Want anders gingen ze wel weer terug. Vliegen is immers niet zo duur.....

Dus, nogmaals, we bevinden ons op een hellend vlak. En we rollen niet naar boven maar regelrecht een zwart gat in.....

Goedemorgenallemaal
21 oktober 2013, 21:26
En dan? Dan moeten ze een zwarte kerstman hebben. Dan kan de 2e kerstdag eraf omdat we een offerfeest of een suikerfeest moeten hebben. .
Dat zijn natuurlijk zaken die goed samengaan.
Er gaan tal van discusies over hoeveel vrije dagen we hebben in vergelijking tot andere landen en de redeneringen van de verschillende belangengroepen lopen zover uiteen dat daar niet uit te komen is. Wat echter vastligt zijn de wettelijke feestdagen (waar je in de Horeca natuurlijk praktisch gesprken niks aan hebt, dan zijn de dagen dat je moet werken) die min of meer verplicht vrij zijn. Inderdaad, daar is tweede kerstdag er 1 van.

In Nederland hebben we:

Officiële feestdagen in Nederland zijn: Nieuwjaarsdag, Pasen (twee dagen), Koninginnedag, Hemelvaart, Pinksteren (twee dagen) en Kerstmis (twee dagen). Alleen die dagen gelden als officiële vrije dag.
Dat zijn er 9, waarvan de eerste pinkster- en paasdag op een zondag vallen dus in feite heben we hooguit 7 extra dagen.

Belgie

De officiële feestdagen (vrije dagen) van België zijn: Nieuwjaarsdag (1 januari), Pasen, Dag van de Arbeid (1 mei), Hemelvaartsdag, Pinksteren, Nationale feestdag (21 juli), O.L.V. Hemelvaart (15 augustus), Allerheiligen (1 november), Wapenstilstand (11 november) en Eerste Kerstdag (25 december).
Ik tel er zo snel 10, maar ze doen niet aan tweede paas- en kerstdag


Frankrijk:

Frankrijk heeft 11 officiële feestdagen: Nieuwjaarsdag (1 januari), Dag van de Arbeid (1 mei), Fête de la Victoire (8 mei), Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Nationale feestdag (14 juli), Maria Tenhemelopneming (15 augustus), Allerheiligen (1 november), Wapenstilstand (11 november) en Eerste Kerstdag (25 december).

Duitsland, lastig, verschilt per deelstaat:

Officiële feestdagen in Duitsland zijn:
Nieuwjaarsdag (Neujahr) (1 januari)
Driekoningen (Erscheinungsfest) (6 januari, alleen in Baden-Württemberg, Bayern en Sachsen-Anhalt)
Goede Vrijdag (Karfreitag)
Pasen (twee dagen)
Dag van de Arbeid (Maifeiertag) (1 mei)
Hemelvaartsdag (Christi Himmelfahrt)
Pinksteren (twee dagen)
Corpus Christi (Fronleichnam) (alleen in Baden-Württemberg, Bayern, Hessen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland en in bepaalde gemeenten van Sachsen en Thüringen)
Maria Tenhemelopneming (Mariä Himmelfahrt) (15 augustus, alleen in Bayern en Saarland)
Dag van de Duitse Eenheid (3 oktober)
Reformationstag (alleen in Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen)
Allerheiligen (1 november, alleen in Baden-Württemberg, Bayern, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz en Saarland)
Buß- und Bettag (alleen in Sachsen)
Kerstmis (25 en 26 december)

Het is bets lastig opzoeken maar we kunen best een suikerfeestdag of pesach NAAST een tweede pinkster, kerst of paasdag vieren....
En als je alles naaloopt zijn we maar eenzaam met onze "tweede" dagen als met Kerst, Pasen en Pinksteren. Ze komen wel vaker voor maar drie "dubbels", erg weinig.
Als je het mij vraagt, schaf die tweede kerstdag maar af als officiele dag (kan er nog een "andere" feestdag bij komen), die is meestal toch wel vrij tussen Kerst en Oud en Nieuw, is geen religieuze noodzaak voor en we zijn een dag eerder verlost van het kerstgekweel.... Tweede Paas en Pinksterdag zijn leuke extra's, vooral sinds de Paasvakantie is vervangen door de voorjaarsvakantie.

uurtje
21 oktober 2013, 21:47
je mist de strekking van het verhaal; het gaat er niet om dat we er iets bij nemen, het gaat erom dat we een langzame transformatie ondergaan. Dat wat deze elementen zoeken is er al; maar niet hier...;)

vakantieganger24
21 oktober 2013, 21:51
Feit is wel dat de "Hollander" in eerste instantie nuchter doet en het allemaal weg aan het wuiven is. Ondertussen zijn er elementen in de samenleving die steeds weer successen boeken; officiële stukken in hun eigen taal (denk ook aan gemeenteraadsverkiezingen), vastleggen van voorgeschreven namen bij geboorte (Marokkaanse kinderen), trachten gescheiden gemeente loketten te realiseren, kinderen (lees meisjes) van schoolsport uitsluiten en en en ...... En telkens worden er weer successen geboekt. Zo zal het ook met Sinterklaas gaan. Deze discussie (of aantijgingen) zijn er al een paar jaar. De Nederlandse gemeenschap gaat een keer door de knieen. En dan? Dan moeten ze een zwarte kerstman hebben. Dan kan de 2e kerstdag eraf omdat we een offerfeest of een suikerfeest moeten hebben. Vervolgens gaan ze claimen dat er in overheidsgebouwen geen kerstversiering (ja, er zijn al landen waar dit gebeurd is) aangebracht mag worden.
De hele Sinterklaasdiscussie is dus een niet op zich zelf staand geval maar maakt deel uit van een poging deze maatschappij te veranderen. Kijk naar de landen waar ze bovenstaande zaken al hebben en je komt tot de conclusie dat het er dan niet beter op wordt.
Dat is trouwens ook een van de redenen dat ze hier zitten. Want hier is het zo goed........ja....snap ik.
En diegenen die claimen dat ze hier niet vrijwillig zitten en verwijzen naar de slavernij moeten zich eens wat anders realiseren; ze zijn door hun eigen soortgenoten opgepakt en verkocht. Ja, wij hebben het vervoer (en andere dingen) geregeld maar initieel mogen ze hun "brothers" aankijken. En na al die jaren is het "slaven" argument wel een beetje opgebruikt. EN achteraf gezien, voor de huidige generatie, zijn ze hier beter af. Want anders gingen ze wel weer terug. Vliegen is immers niet zo duur.....

Dus, nogmaals, we bevinden ons op een hellend vlak. En we rollen niet naar boven maar regelrecht een zwart gat in.....

Het is jammer dat er niet een paar hollandse helden destijds het eerste asielzoekerscentrum met een bomgordel om bestormden. Dan hadden we nu die zwarte pieten discussie niet gehad.

Theodor Adorno
21 oktober 2013, 23:45
Als sinterklaas een Turkse bisschop is zou hij niet tot het Nederlandse cultuurgoed moeten behoren. De status van zijn zwarte knechten is ook dubieus. Zijn dat geen asielzoekers?

Laten we stoppen met die jaarlijkse onzin van sinterklaas vieren. Ga kerst vieren, de kerstman is wel van onbesproken gedrag, dat is een fin, hij woont namelijk in Finland.

Saruman
22 oktober 2013, 08:33
http://www.telegraaf.nl/watuzegt/21990373/___Het_ware_verhaal_van_Zwarte_Piet___.html

vakantieganger24
22 oktober 2013, 11:03
http://youtu.be/i6n6gIQ2hFQ

Admin
22 oktober 2013, 11:39
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21993217/__VN_beschermt__Perzische_Piet___.html


Terwijl de VN onderzoek doen naar de Nederlandse Zwarte Piet omdat die racistisch zou zijn, beschermt de landenorganisatie een Arabisch feest waarbij zwartgeschminkte figuren een grote rol spelen.

Rond 20 maart vieren verschillende Arabische landen Noroez. Hiermee worden het nieuwe jaar (volgens de Perzische kalender) en het voorjaar ingeluid. Mensen gaan bij elkaar op bezoek en geven elkaar cadeautjes.

In Iran speelt de figuur Hajji Firuz een grote rol tijdens de festiviteiten. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt om kinderen en hun ouders te vermaken.

Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.

Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.
Erfgoed

In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Het moet niet veel gekker worden, dit is discriminatie van ONZE Zwarte Piet! Iran mag wel een Zwarte Piet hebben en wij niet, de wereld op zijn kop.

bergm550
22 oktober 2013, 12:05
www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/vn-onderzoeker-zwarte-piet-is-terugkeer-naar-slavernij-en-moet-stoppen

Het doet me denken aan de schuilkerken in Nederland.

Ik ben geen historicus, maar ik geloof dat de katholieken zich daar in het verleden schuil hielden tijdens de Gouden Eeuw in de Republiek der Verenigde Nederlanden. De calvinisten van de Gereformeerde Kerk hadden het voor het zeggen en iedereen moest zich tot dit geloof bekeren. Daarom namen de katholieken de toevlucht naar schuilkerken, waar ze dan hun geloof konden uitoefenen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuilkerk

Dus als de VN in een resolutie aanneemt dat Nederland moet ophouden met het Sinterklaasfeest, dan moeten Sinterklaas en Zwarte Piet hun toevlucht zoeken in een schuilkerk. Daarvan zijn er in Nederland nog genoeg en dan moeten we voortaan allemaal naar de schuilkerken om Sinterklaas te vieren. Sinterklaas gaat dan ondergronds.

Sphinx
22 oktober 2013, 19:52
We zijn al hard op weg e.e.a. politiek acceptabel te maken voor de werkgroep:

http://www.dumpert.nl/mediabase/6567041/a504b2d4/de_verantwoorde_sinterklaas_cd.html

Piet Plezier
22 oktober 2013, 20:16
image.jpg (99,6 KB)

Snor
22 oktober 2013, 21:08
Een klassieker http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.7138997.html

sofaking
22 oktober 2013, 21:27
Ik vrees dat de witte kerst vanaf nu ook verleden tijd zal zijn. Wolken zullen vanaf begin december genadeloos kapotgeschoten moeten worden om elk racistische sneeuwvlokje van het aardoppervlak weg te houden.


https://www.youtube.com/watch?v=4qa6Eyfx0mE

Toulouse-Lautrec
22 oktober 2013, 21:37
https://www.youtube.com/watch?v=PCydwONRH9w

Ook de ZWARTE ZEE werd op 09-02-2013 door een commissie van de VN diepgaand en intensief onderzocht op vermeende racistische kenmerken.
De ZWARTE ZEE ontsprong echter de grillige VN-dans want in een lijvig eindrapport werd geconcludeerd dat de ZWARTE ZEE zich correct had gedragen.

Big30
22 oktober 2013, 22:15
http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/0fd7ef289370f3f445f932445fd8707a.jpg

Badslippers
22 oktober 2013, 23:28
Carnaval in Rio. Kan dat nog wel? Zeer discriminerend voor de vrouwen en buitengewoon schunnig. Ik eis een onderzoek van de "VN" onder leiding van die gekke mevrouw Verene Shepherd

http://badslippers.ba.funpic.de/afbeeldingen/shepherd.jpg


http://badslippers.ba.funpic.de/afbeeldingen/carnaval_in_rio.jpg


http://badslippers.ba.funpic.de/afbeeldingen/carnaval_in_rio_1.jpg


http://badslippers.ba.funpic.de/afbeeldingen/carnaval_in_rio_2.jpg

Goedemorgenallemaal
23 oktober 2013, 08:38
Kijk, en dan heben we een nieuw journalistiek fenomeen dat ook een aarig stukje schrijft, de inleiding is wat warrig maar de conclusies sluiten wonderwel an bij mijn opvattingen.

Decorrespondent.nl: Wat we niet zien (https://decorrespondent.nl/233/wat-we-niet-zien/5971790-4cb6c638)



[...]
Dat Gario pleit voor meer empathie voor mensen die moeite hebben met Zwarte Piet als fenomeen, vind ik alleszins sympathiek. Jammer alleen dat hij die empathie andersom niet lijkt te kunnen opbrengen: mensen van het ‘andere soort’, uit naam van ‘jouw soort’ racisme aanwrijven die ze op geen enkele manier etaleren, enkel omdat ze een traditie vieren, is evengoed belachelijk. Vind je het gek dat zoveel mensen dan als door een bij gestoken reageren? En ‘moe’ van 'die discussie' worden? Dat VN-onderzoeker Verene Sheperd 'niet kan begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat het Sinterklaasfeest een terugkeer naar de slavernij is en dat dit feest in de eenentwintigste eeuw moet stoppen,' is om dezelfde reden al even bizar. Ze zou er juist verguld mee moeten zijn: dat wij dat niet zien.

Die verwijzing naar de "empathie andersom", dat is natuurlijk een Nederlands spreekwoord he, "de pot verwijt de ketel dat ie...(oeps)... ziet."
Wat ik al eerder zei (of het nu hier is of vaorug weekend in het café, dat ben ik even kwijt) `mooi toch dat we zo tolerant zijn dat we zwarte mensen snoepjes en cadeautjes aan kinderen laten geven, dat we ze als kinderveind zien en als assistent van een oude man, dat ze die helpen. IN andere landen denken ze bij anders gekleurde bejaardenhelpers meteen aan behulpzame pinpasuitzuigers. Wij niet, wij VERTROUWEN ze!!

Het zou , nu ik er over denk , eigenlijk geen kwaad kunnen toch wat anders gekleurde pieten te hebben. Nee, geen blauwe of groene, maar gewoon licht getinte, noord-afrikaans. wellicht dat dat de integratie en acceptatie van deze lieden zou bevorderen. Iedereen blij.
Hoewel, dat stuit misschien toch op bezwaren, dezelfde overigns als invoering van witte of vreemd gekleurde pieten. Immers, de Pieten met ervaring zijn dan toch de leidinggevenden en als anders gekleurde Pieten onder zijn leiding werken wordt dat ook weer gezien als `onderdrukking`.

The Joker
23 oktober 2013, 09:05
https://www.facebook.com/pietitie

Theodor Adorno
23 oktober 2013, 10:39
Het zou , nu ik er over denk , eigenlijk geen kwaad kunnen toch wat anders gekleurde pieten te hebben. Nee, geen blauwe of groene, maar gewoon licht getinte, noord-afrikaans. wellicht dat dat de integratie en acceptatie van deze lieden zou bevorderen. Iedereen blij.

Als je Marokkaanse Pieten bedoelt denk ik dat de kindjes niet blij zullen zijn, weinig kadoos komen dan bij de kinderen ;):tongue:.

Goedemorgenallemaal
23 oktober 2013, 11:19
Als je Marokkaanse Pieten bedoelt denk ik dat de kindjes niet blij zullen zijn, weinig kadoos komen dan bij de kinderen ;):tongue:.
Kijk, en daarom is dat natuurlijk een actie die tot meer wederzijds begrip en een gedragsverbetering kan lijden.
Misschien wordt het niks maar het is de moeite van het proberen waard. Het lijkt me zinvoller dan ze met een schoffeltje de planstoenen in te sturen.

Goedemorgenallemaal
23 oktober 2013, 11:27
Oei, ik bedenk me net een hele foute gedachte:
"In een democratie heeft een minderheid niks te zeggen"

bergm550
23 oktober 2013, 20:24
Je kunt nu een petitie liken op Facebook.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/23/pietitie-heeft-een-miljoen-facebook-likes-snelstgroeiende-pagina-in-nederland/

sofaking
23 oktober 2013, 20:51
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21993217/__VN_beschermt__Perzische_Piet___.html



Het moet niet veel gekker worden, dit is discriminatie van ONZE Zwarte Piet! Iran mag wel een Zwarte Piet hebben en wij niet, de wereld op zijn kop.

5342

Big30
23 oktober 2013, 21:01
Die mevrouw is gewoon op geld uit. Het is het jaar vd slavernij dus met oneigenlijke argumenten moeten "we" maar even miljarden overmaken naar de Cariben en Suriname.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2451891/14-Caribbean-nations-sue-Britain-Holland-France-slavery-reparations.html

14 Caribbean nations sue Britain, Holland and France for slavery reparations that could cost hundreds of billions of pounds

Countries demanding compensation for 'awful' legacy of Atlantic trade
Have hired lawyers who won pay-out for Kenyans tortured in the 1950s
Britain compensated slave owners £20m in 1834 - equal to £200bn today
Idea of reparations in the U.S. has often surfaced, but none has been paid


Verene Shepherd, who is coordinating Jamaica’s demands for reparations, said their slave ancestors 'got nothing' when they were freed.

'They got their freedom and they were told ‘Go develop yourselves’,' she said.

Critics have pointed out that many of Caricom’s members are hardly poor – including millionaire havens such as the Bahamas and Barbados.

Prime minister Tony Blair expressed regret for the 'unbearable suffering' caused by Britain’s role in slavery in 2007 but made no mention of financial compensation.



De zogenaamde klacht bij de VN komt uit de hoek van extremisten die vinden dat er grof betaald moet worden, dan sleep je er een Sinterklaas feest maar bij de haren bij.

Goedemorgenallemaal
23 oktober 2013, 21:03
Kijk dat soort plaatjes met zo'n "anti -white"tekst is ook weer te ver gegaan. Alsof Sinterklaas een blank feestje zou zijn.. de hele discussie draait om tolerantie en kijk es hoevel zwarte bruine en gele kindertjes ook nog in Sinterklaas EN Zwarte Piet geloven.
Zij moeten tolerant zijn voor de traditie, moeten WIJ niet opeens "intolerant", wat zeg ik, radictisch, gaan worden.

Maar het heeft nog een heel gunstig neveneffect!


Miljoen likes op Facebook voor Zwarte Pietenpetitie
De Facebookpagina 'Pietitie', een petitie voor het voortbestaan van het Sinterklaasfeest, heeft in een dag één miljoen likes verzameld en is daarmee de snelstgroeiende Facebookpagina van Nederland tot nu toe.
...
Tot vandaag was de Facebookpagina van Ajax met ruim achthonderdduizend fans de populairste Nederlandse Facebookpagina.



Zwarte Piet is populairder dan AJAX. Mijn conclusie, Zwarte Piet behouden en Ajax afschaffen. En da's niet racistisch want dat zijn toch vooral blanke Amsterdammers in die vereniginig (ik heb het even niet over het overbetaalde personeel in het veld maar het verschijnsel AJAX).

sofaking
23 oktober 2013, 21:20
Die mevrouw is gewoon op geld uit. Het is het jaar vd slavernij dus met oneigenlijke argumenten moeten "we" maar even miljarden overmaken naar de Cariben en Suriname.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2451891/14-Caribbean-nations-sue-Britain-Holland-France-slavery-reparations.html

De zogenaamde klacht bij de VN komt uit de hoek van extremisten die vinden dat er grof betaald moet worden, dan sleep je er een Sinterklaas feest maar bij de haren bij.

In België vroegen wij ons allemaal af waarom alleen Nederland aangeklaagd werd terwijl we hier bij ons helemaal dezelfde pietensituatie hebben.
De reden is me nu wel duidelijk. Wat een hypocrisie.

Big30
23 oktober 2013, 21:25
In België vroegen wij ons allemaal af waarom alleen Nederland aangeklaagd werd terwijl we hier bij ons helemaal dezelfde pietensituatie hebben.
De reden is me nu wel duidelijk. Wat een hypocrisie.
Lees dit ook nog even goed en je begrijpt waarom de Surinamers hier nu zo anti Sint zijn:

Britain is being sued with France and the Netherlands by 14 Caribbean countries demanding what could be hundreds of billions of pounds in reparations for slavery.

Around 175 years after Britain freed its last slaves in the West Indies, an alliance of Caribbean nations is demanding to be repaid for the 'awful', lingering legacy of the Atlantic slave trade.

Caricom, a group of 12 former British colonies together with the former French colony Haiti and the Dutch-held Suriname, believes the European governments should pay – and the UK in particular.

skinny-lover
23 oktober 2013, 22:46
met een hele grote :wink: dan maar ....... Rond 4:00 komt 'onze hobby' ook nog even ter sprake :biggrin:


http://www.youtube.com/watch?v=GrnFWdhAB9g#t=271

Goedemorgenallemaal
24 oktober 2013, 09:37
In België vroegen wij ons allemaal af waarom alleen Nederland aangeklaagd werd terwijl we hier bij ons helemaal dezelfde pietensituatie hebben.
De reden is me nu wel duidelijk. Wat een hypocrisie.
Of hebben jullie de Congolezen met meer respect behandeld? Of zijn ze nog steeds blij dat Belgie de achtertuin van Leopold II, de Kongo vrijstaat, als officiele kolonie heeft overgenomen?
Of beseffen de Congolezen dat ze eigenlijk meer rijkdommen in de grond hebben zitten dan Belgie ooit zou kunnen betalen en dat gezever dus geen zin heeft?
Of hebben de "niet zeuren maar aapakken" Congolezen alle zeurpieten op de boot gezet?

PS. Heb je ook echt wat GEDAAN? Ben je verder gegaan dan hier je gal te spuwen? Verder gegaan nog dan de facebook te liken? Heb je ook de moeite genomen om de pietitie ook ECHT te ondertekenen?
www.pietitie.nl

sofaking
24 oktober 2013, 11:25
Of hebben jullie de Congolezen met meer respect behandeld? Of zijn ze nog steeds blij dat Belgie de achtertuin van Leopold II, de Kongo vrijstaat, als officiele kolonie heeft overgenomen?
Of beseffen de Congolezen dat ze eigenlijk meer rijkdommen in de grond hebben zitten dan Belgie ooit zou kunnen betalen en dat gezever dus geen zin heeft?
Of hebben de "niet zeuren maar aapakken" Congolezen alle zeurpieten op de boot gezet?

PS. Heb je ook echt wat GEDAAN? Ben je verder gegaan dan hier je gal te spuwen? Verder gegaan nog dan de facebook te liken? Heb je ook de moeite genomen om de pietitie ook ECHT te ondertekenen?
www.pietitie.nl

Dat is het nu juist. De Congolezen zijn zeker niet beter behandeld dan de Caraïbische slaven, maar dat interesseert die madame niet. Die wil alleen maar NL onder druk zetten voor haar eigen doel : Geld aftroggelen aan de Caraïbische kolonisatoren.


De hele heisa begon met een brief. Op 17 januari 2013 stuurde Verene Shepherd, samen met drie andere ondertekenaars, haar grieven en vragen over 'Swarte Piet' naar de Nederlandse regering. Het was haar immers ter ore gekomen dat Nederland de traditionele viering van de geschenkheilige op de representatieve lijst voor 'Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid' wou plaatsen. En of de Nederlandse regering voort wou maken met een antwoord, want ze zou de kwestie in een rapport naar de Raad voor Mensenrechten sturen.

Maar wat blijkt? Shepherd is helemaal niet geplaatst om daarover te beslissen. Die Raad heeft namelijk niks te maken met cultureel erfgoed, dat een UNESCO-kwestie is. "De vier ondertekenaars van die brief aan de regering behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van UNESCO, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties", legt Marc Jacobs uit, de Belgische vertegenwoordiger van UNESCO. "Zij zijn een soort consultants die een vooronderzoekje voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse staat."

Wat Jacobs en de UNESCO betreft mag de knecht van de Sint dus aan de slag blijven, én hij mag gerust z'n kleurtje behouden. "Zo'n overroepen actie neemt de magie van Sinterklaas weg", besluit Jacobs.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1728363/2013/10/24/Heisa-om-niks-Geen-zorgen-Piet-mag-zwart-blijven.dhtml

Jan_Wandelaar
24 oktober 2013, 13:01
Het sinterklaasfeest is een culturele traditie. Een aanval op deze traditie in de vorm van het spelen van de 'rasisme-joker' voelt als een aanval op de cultuur. De geschiedenis leert ons dat volkeren de meest rare dingen gaan doen wanneer ze het gevoel krijgen dat hun cultuur onder druk staat.

Ja, zwarte piet is racistisch. Dat is nogal logisch voor een traditionele folklore die gebaseerd is op een situatie uit de tijd van de slavernij. Maar is het zwart zijn van zwarte piet de essentie van het sinterklaasfeest? Of zijn de sint en piet slechts fictieve karakters in een kinderfeest. Net zoals Pino een fictief karakter is in Sesamstraat.

Het aanstoot nemen aan een fictief karakter getuigd van een diepgeworteld minderwaardigheidscomplex. Het is niet gerechtvaardigd om te tornen aan de cultuur van een volk louter om tere zieltjes of opgeblazen ego-tjes te beschermen tegen kwetsgevoelens.

J.W.

Goedemorgenallemaal
24 oktober 2013, 13:30
Dat is het nu juist. De Congolezen zijn zeker niet beter behandeld dan de Caraïbische slaven, maar dat interesseert die madame niet. Die wil alleen maar NL onder druk zetten voor haar eigen doel : Geld aftroggelen aan de Caraïbische kolonisatoren.

Blijft de oproep om niet alleen te liken maar ook daadwerkelijke de Pietitie (www.pietitie.nl) te ondertekenen natuurlijk.

Goedemorgenallemaal
24 oktober 2013, 18:26
nog 86 vind ik leuks van de 2.000.000 :freu:

Goedemorgenallemaal
24 oktober 2013, 18:26
oh er al overheen

Goedemorgenallemaal
25 oktober 2013, 11:29
En als die opmerkingen over donkere medelanders die niet moeten zeuren kunnen ook de prullebak in. We hebben er zo te zien meer nodig, dat zijn onze medestanders in deze discussie:



http://www.youtube.com/watch?v=n40P2FRu_Ok

Dat ze in Suriname bij sommige Pieten de streek rond de mind wit heben in plaats van rood vind ik een pietluttig detail, dat fel rode is ook niet iets wat je bij de gemiddelde zwarte ziet.

Een surinaamse heeft ons allemaal uitgenodigd om daar Sinterklaas te komen vieren "wij doen niet zo moeilijk"..

Goedemorgenallemaal
25 oktober 2013, 11:29
http://www.youtube.com/watch?v=LJeUye3zZnU

Theodor Adorno
25 oktober 2013, 21:23
Waarom al die drukte toch? Alsof Sinterklaas verboden kan worden, natuurlijk niet. Als je Sinterklaas wilt vieren lekker doen en die gekke mevrouw uit jamaica had beter haar mond gehouden want die spoort niet.
Maar dat Zwarte Piet niet meer in deze tijd past is wel een feit, ik ben zelf voor exclusief blanke pieten, dan weet je zeker dat je schoen niet gestolen wordt en dat de kadoos aankomen. Zou het geen idee zijn om voor Poolse, Bulgaarse of Roemeense vrouwelijke pieten te gaan, dat lijkt me nog eens een goed idee?

deket
25 oktober 2013, 22:04
nu is deze belachelijke polemiek ook al naar ons land overgewaaid,
aub hé zeg,hebben die zeurders en zageventen zulk leeg leven?
een werkgroep van de Verenigde Naties bestaande uit vier personen buigt zich over dit thema,
er zijn wereldproblemen over armoede,overbevolking,migratie,religieoorlogen,mil ieuverontreiniging,opwarming aarde,maar in Nederland blijft men gewoontegetrouw,ieder jaar hetzelfde gezeik over dat belachelijk item,
leve de tradities en/of sprookjes of mag dat binnenkort ook niet meer van de politieke correcten.
indertijd mocht Lucky Luke(Belgische stripheld)geen sigaret meer roken,vervangen door een strootje. JR uit Dallas mocht niet meer genieten van een glas enz,
nu mag van Joelle Milquet uit de Christen Democratische partij bij ons geen uitdagende hostessen meer op het autosalon staan,want vrouwen zijn geen koopwaar. nu die dames worden er goed voor betaald en kiezen er zelf voor. Ik heb indertijd twee van zulke dames geholpen dat ze daar als hostes mochten acte de precense geven en hun dankbaarheid naar mij was zeer bevredigend. maar diezlefde politicus wil ook de prostitutie verbieden.
er komt nog ooit een wet dat je niet teveel vlees en vet in supermarkten mag kopen,let op mijn woorden.

molaar
25 oktober 2013, 22:25
Maar dat Zwarte Piet niet meer in deze tijd past is wel een feit, ik ben zelf voor exclusief blanke pieten, dan weet je zeker dat je schoen niet gestolen wordt en dat de kadoos aankomen. ?

Misschien wel de meest domme opmerking in deze zinloze discussie

Theodor Adorno
25 oktober 2013, 22:43
Misschien wel de meest domme opmerking in deze zinloze discussie
Ik heb vooral goed geluisterd naar dit clipje:


http://www.youtube.com/watch?v=3-ZUBxFMExU

Ik vind het belachlijk dat je voor Zwarte Piet een bepaalde huidskleur moet hebben, dat riekt naar discriminatie. Waarom zou een blanke jongen geen Zwarte Piet kunnen worden? Ik ben tegen discriminatie en denk dat we het beroep van zwarte piet dus voor een ieder open moeten stellen.
Het is ook koud in November en December, dat is een feit dus alleen daarom al denk ik dat we beter met blanke pieten kunnen gaan werken in de toekomst. Het is toch ook niet meer van deze tijd dat je voor een bepaald beroep een bepaalde huidskleur moet hebben?

skinny-lover
28 oktober 2013, 23:47
5402

En zo is het maar net volgens Cora! :biggrin:

Big30
29 oktober 2013, 00:12
Zangeres Anouk is tegen de traditie van Zwarte Piet. Fans van haar die opkomen voor de traditie van Zwarte Piet, ziet ze liever gaan dan komen. Met deze stellingname heeft ze zich de woede van de goegemeente op de hals gehaald. De reacties zijn onbeschaamd racistisch.

Anouk plaatste afgelopen vrijdag dit bericht op haar Facebook, vergezeld van een artikel in The Guardian. "Wat staan wij Nederlanders voor lul! En niet één gemeente in Nederland die het eens anders wil gaan aanpakken. Ga je schamen!"

Haters
Dit oogstte een orkaan van kritiek. De opmerking dat haar stellingname tegen de traditie van Zwarte Piet haar fans zou gaan kosten, sloeg de zangeres niet uit haar lood. "Ik ben blij dat ik daar vanaf ben. Ik wil nog geen cent aan jullie ugly haters (en een paar racisten) verdienen." Wat Anouk betreft, bannen die haters haar allemaal.

"Zwarte Piet eruit, alle zwarten eruit"
De reacties op de Facebookpagina van Anouk zijn vaak ronduit racistisch. "We moeten niet discrimineren. Zwarte Piet eruit, dan alle zwarten eruit", stelt een zekere Cees Vrolijk.

"Blanke negerslet"
"Vieze vuile verwende kankerhoer dat je bent, hoop dat je binnenkort doodvalt. Het liefst doe ik het zelf tyfusslet", scheldt Willem Charite. Natascha Beton van haar kant: "Ga lekker met die asielzoeker van je naar zijn land van herkomst blanke negerslet". Rob van Es mag deze trieste bloemlezing afsluiten: "Ze heeft goeie nummers hoor maar ze blijft een nigger bitch in mijn ogen en ze sterft van de capsones vind haar super arrogant dus misschien heeft ze ook wel nigger bloed, leve SINTERKLAAS en zijn slaaf ZWARTE PIET".
http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebrities/article/detail/1730858/2013/10/28/Anouk-oogst-storm-van-racisme-nadat-ze-zich-tegen-Zwarte-Piet-uitspreekt.dhtml

Dit soort reacties ga je krijgen als de Tokkies en Witte Geert "onze zwarte piet" gaan claimen, walgelijk.

Nibor76
29 oktober 2013, 00:27
http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebrities/article/detail/1730858/2013/10/28/Anouk-oogst-storm-van-racisme-nadat-ze-zich-tegen-Zwarte-Piet-uitspreekt.dhtml

Dit soort reacties ga je krijgen als de Tokkies en Witte Geert "onze zwarte piet" gaan claimen, walgelijk.
Walgelijk ja, maar het gedrag van de ongesminkte zwarte pieten is ook walgelijk.

http://youtu.be/g26P4agrn0Y

Goedemorgenallemaal
29 oktober 2013, 15:14
Dit soort reacties ga je krijgen als de Tokkies en Witte Geert "onze zwarte piet" gaan claimen, walgelijk.
Tja, is de kleurspoeling van Geert nou bedoeld als ondersteuning of als nauwelijks verhulde belediging aan het adres van albinos?
Hoewel ik me van begin af aan heb ingezet voor Zwarte Piet ben ik me toch wat gematigder gaan opstellen, juist vanwege het aantal zicht gezegd dubieuze reacties. Als wij tolerantie willen van onze donker gekleurde en onze politiek correcte medemens, dan moeten wij zelf ook de tolerantie op kunnen brengen hullie in hun waarde te laten, al hebben ze het nog zo fout. Want wie zonder fouten/zonde is werpe de eerste steen.
Jaja, in de Bijbel staan echt wel wat wijsheden waar de mensheid wat aan heeft...

En er mag best stil gestaan worden bij het leed wat de slavenhandel, wat het verkopen van slaven door mede zwarten, wat het transport en wat de slavernij zelf heeft aangericht. Maar laten we dat dan op een kalme en waardige wijze doen, zonder claims en antipietgedrag, zonder "ga maar weg als je niet met onze tradities kunt leven"opmerkingen en zonder de oren te sluiten voor andermans opmerkingen.
Met de toegenomen comunicatiemogelijkheden van de sociale media is het vermogen naar anderen te luisteren verloren gegaan zo lijkt het.

uurtje
29 oktober 2013, 17:53
ik denk dat tolerantie van een aantal kanten moet komen. En in principe leg ik die bal bij de medelander neer. De hetze tegen de negerzoen was indertijd al een "spijkers op laag water zoeken". De zwarte piet discussie doet daar niet voor onder.
Echte discriminatie vindt er genoeg op de wereld plaats. Ik heb het al eens over Islamitische landen gehad. Dat ga ik nu niet doen. Ik neem Afrika als voorbeeld; daar waar de autochtone bevolking elkaar discrimineerd op basis van meer of minder getint. Daar waar in sommige landen regelrecht jacht op blanken gemaakt wordt.
Mensen hier beschuldigen van racisme is dan ook heel ver gezocht en ogen sluiten voor andere problemen. Sterker nog, hierdoor ontstaat polarisatie. Nou sluit dat aan bij een eerder door mij opgeworpen theorie; deze lieden problemen de samenleving te ontwrichten. En het lukt ze......

Het slavenverhaal is uiteraard het grote dieptepunt in hun hele betoog. Wie heeft die slaven nou gevangen? Precies; hun eigen bloedsbroeders. Die gingen ze halen en verpatsen. Maar ja, dat staat natuurlijk niet fraai in het beschuldigende verhaal. Het feit dat een aantal lieden uit het midden-oosten ook vrolijk hebben mee gedaan aan het slaven verhaal schijnt ook niet belangrijk te zijn. Don't get me wrong; het feit dat we er WEL betrokken bij waren is bepaald geen reclame. Maar het moet wel in het juiste perspectief geplaatst worden.

En elk nadeel heeft ook zo zijn voordeel; de afstammelingen kunnen nu lekker hier klagen zieken. Ze kunnen zich over zwarte piet druk maken terwijl ze een dak, auto en uitkering hebben. Hun bloedsbroeders worden geterroriseerd door Islamieten (nou ja, wie inmiddels niet?), honger, ziektes en andere dingen. Maar terug gaan? Ho maar........

Ik roep; bek houden en slikken. Ik ben ook niet tegen gay games (sluiten dus heel veel mensen uit) en de gay parade. Ik roep ook niet dat als we een black mis xyz verkiezing hebben dat we dan een white mis xyz verkiezing moeten hebben. Maar goed, de tolerantie moest van 2 kanten komen.....

En Anouk? Ach......nadat ze door de zoveelste foute vent van een bepaalde afkomst met een nare ervaring werd opgezadeld zocht ze gewoon een soort excuus om eigen falen te verklaren en zich te positioneren. De expliciete uitlatingen van enkele fans hadden wat mij betreft trouwens ook achterwege mogen blijven....

Goedemorgenallemaal
29 oktober 2013, 20:54
Ja maar een negerzoen laat zich in niets vergeliken met een zoen van een zwarte vrouw. Groot gelijk dat die onterechte vergelijking uit de handel genomen is.

skinny-lover
29 oktober 2013, 21:29
Ja maar een negerzoen laat zich in niets vergeliken met een zoen van een zwarte vrouw. Groot gelijk dat die onterechte vergelijking uit de handel genomen is.

Dat zei hij toch al? :tongue:




Ik roep; bek houden en slikken. Ik ben ook niet tegen gay games (sluiten dus heel veel mensen uit) en de gay parade.

Goedemorgenallemaal
30 oktober 2013, 13:14
Dat zei hij toch al? :tongue:

Dan mag DAT herhaald worden, dat ze die kleffe hap ooit negerzoen hebben genoemd is geen belediging voor zwarte dames maar voor iedereeen , man of vrouw, die van lekkere zoenen houdt.

Ik wil ook de Witte Kerst afschaffen. Politiek correct zou ik natuurlijk kunnen aanvoeren dat:
- de zwarten beledigd zijn omdat op die manier gezelligheid en geborgenheid met "blank"wordt geassocieerd
- de witten beledigd zijn omdat zij dan worden geassocieerd met kou en overlastgevende weersomstandigheden.
De waarheid is echter dat ik persoonlijk iets tegen dat opgeklopte gedoe heb.

molaar
11 november 2013, 21:54
In Limbo land gaan we met deze discussie zo om http://www.l1.nl/video/de11devande11de-ummer-dr-neaver-11-nov-2013 net terug van Mestreech op deze 11 van de 11 geweldig !!!!

Jansen
12 november 2013, 22:19
In November en december neuk ik juist de zwarte piete dames om solidair te zijn dat ik voorstander ben dat ze zwart moeten blijven.

Angel PHG bedankt je was lekker zwart.

deket
12 november 2013, 23:06
onmiddellijk na nieuwjaar gaat men in Belgie altijd driekoningen vieren,nu is toch niet een van die drie zwart,sorry donker zeker,kan het gezeik opnieuw beginnen

noelcitroen
16 november 2013, 16:05
Zwarte Piet de toegang tot Nederland weigeren, da's pas discriminatie...

Jansen
16 november 2013, 21:56
Lekker een zwarte Pita neuken en laten zuigen dat is ook slavernij dus heb ik gisteren gewoon Louana gepakt en zwart uitbetaald.

Admin
3 juli 2014, 13:44
Zwarte Piet is kwetsend voor zwarte Amsterdammers en legt te veel de nadruk op het slavernijverleden. Veel zwarte Amsterdammers voelen zich erdoor gediscrimineerd en dat is een inbreuk op het privéleven van deze mensen. Dat staat in een uitspraak die de rechtbank in Amsterdam vanmorgen deed. Vanwege het kwetsende karakter moet burgemeester Eberhard van der Laan de vergunning voor de Sinterklaasintocht van 2013 opnieuw onder de loep nemen.

Van der Laan krijgt zes weken om zijn besluit over de vergunning te herzien. De uitspraak volgt op een bodemprocedure die tegenstanders van Zwarte Piet hadden aangespannen. Zij vinden het geschminkte figuur racistisch en menen dat hij het slavernijverleden benadrukt. De bezwaarmakers wilden in november vorig jaar de intocht al tegenhouden via een kort geding, maar de voorzieningenrechter wees dat verzoek toen af.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3683270/2014/07/03/Rechter-Amsterdam-Zwarte-Piet-is-een-kwetsend-figuur.dhtml


3 Juli 2014, na zo'n 200 jaar Democratie kunnen we een streep zetten onder het Koninkrijk der Nederlanden.
Er komt een einde aan de vrijheid van wat eens een liberaal, tolerant en vrijdenkend land was.

Clinic
3 juli 2014, 14:45
Kwestie van tijd en we lopen allemaal met een baard, een soepjurk en een khadaffi sjaal om onze nek..............

Wentelt Eefje
4 juli 2014, 06:38
Het meest bedroevend is dat een non-valeur would-be-kunstenaar als Quincy Gario nog nooit te beroerd is geweest om zoveel mogelijk subsidie in dit racistische landje op te strijken. Veel van zijn geplande projecten vinden geen doorgang als de "racistische subsidieverstrekkers" niet over de brug komen...

Wat een verschrikkelijke nederlaag voor weldenkendheid deze uitspraak!!!

Admin
26 augustus 2014, 13:12
De Hema verbant volgend jaar Zwarte Piet waarschijnlijk uit haar winkels. Dat zou blijken uit een intern schrijven van het bedrijf, schrijft het Parool.

De inkopen voor dit jaar zijn al gedaan, maar in 2015 liggen er waarschijnlijk geen chocoladefiguren van Zwarte Piet in de winkels, schrijft de krant. Hema wil niet ingaan op het bericht, maar zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. "Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet”, aldus het concern. „Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen”.

Actiecomité Malle Piet meldt dat de verkoopdirecteur van Hema in een e-mail zou hebben beloofd dat de winkels volgend jaar Piet-vrij zijn.

Volgens Marc Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou Hema positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. „Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet”, verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Er zou een proces tegen de Hema aangespannen moeten worden wegens het in gevaar brengen van het Nederlands Cultureel Erfgoed.

pistoleeke
26 augustus 2014, 13:29
Er zou een proces tegen de Hema aangespannen moeten worden wegens het in gevaar brengen van het Nederlands Cultureel Erfgoed.

Als het zo zit dan mag Hema van mij in België zijn boeltje pakken en zijn bekrompen mentaliteit bij de noorderburen gaan verkopen.
Hema is precies in de leer gegaan bij Golden Time, daar mogen ook geen zwarte pieten binnen:biggrin::biggrin:

Jolien
26 augustus 2014, 13:49
Plat op onze buik, wat de ondergang van het Westen zal worden.
Wat is er mis met Sint? Zwarte Piet is al lang het slaafje niet meer van de Sint, integendeel, hij is de kwieke adjunct van een oude versleten Sint, Piet = kattekwaad :biggrin:

Bluebear
26 augustus 2014, 14:13
Mijn held: Morgan Freeman. Luister maar eens wat hij te vertellen heeft. :cool:


https://www.youtube.com/watch?v=z2d2SzRZvsQ

Admin
26 augustus 2014, 15:05
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/08/team_zwarte_piet_4_evah.html


Beschamend. Grootgrutters en commerciële ketens doen Zwarte Piet in de ban. Grootwinkelbedrijven laten hun zwakke ruggengraat zwabberen naar de schreeuwende wens van een paar hoofdstedelijke radicaaltjes en passen het uiterlijk van Zwarte Piet aan op hun verpakkingen. HEMA, Albert Heijn, Bijenkorf: allemaal bukken ze voor Quinsy's cultuurbarbarisme. Wij zeggen: Goed nieuws voor de kleine winkelier in stad en dorp! Fuck Hema. Fuck Appie. Fuck Bijenkorf. Sinterklaaslekkernijen, marsepein, fondant, chocoladeletters en pepernoten: haal ze voortaan bij de beleefde buurtwinkel, de sympathieke snoepzaak en de ambachtelijke banketbakker, waar Zwarte Piet nog zwart is. Koopt Hollandsche Waar, Dan Helpen Wij Elkaar. #BoycotHEMA!
Strooi zelf uw gedachten eens uit over de HEMA.

Naar verluidt worden in de Belgische HEMA vestigingen ook geen rookworsten verkocht, volop redenen dus de HEMA tot orde op te roepen! Dit kan dus echt niet.
Met vereende krachten tegen deze cultuur terroristen optreden, what 's next?

bergm550
26 augustus 2014, 15:47
Bron: NRC (http://www.nrcq.nl/2014/08/26/hema-doet-zwarte-piet-in-de-ban)



De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de Hema doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet, aldus Het Parool. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan.

De Hema heeft op zijn website de volgende reactie geplaatst:


"We volgen de maatschappelijke discussie en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen."

Big30
26 augustus 2014, 17:44
Het feit dat de HEMA voor volgend jaar niet zonder enig voorbehoud achter onze zwarte Piet staat rechtvaardigt reeds een boycot. Alleen als je toevallig in de buurt vd HEMA loopt en zin in een rookworst hebt of zo'n lekkere slagroomtaart dan hoef je je niet aan de boycot te houden.

Onderstaand statement zegt alles, ZWARTE Piet is al in de ban gedaan, schande.

statement pietendiscussie HEMA doet Piet niet in de ban. Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen. meer
26-08-2014

Gondolas9
26 augustus 2014, 18:48
Als iedereen die de Pietitie getekend heeft de Hema eens een keertje overslaat bij het winkelen dan zal onze Zwarte Piet nog lang zwart blijven, zoals het hoort.

Jan_Wandelaar
27 augustus 2014, 21:44
Voor zover Jan weet is de HEMA een private onderneming (of maakt deel uit van een private onderneming). De HEMA mag dus, binnen de grenzen van de wet, gewoon zelf weten wat ze doen. Net als iedere andere private rechtspersoon. Om diezelfde reden mag iedereen ook zelf weten of ze de HEMA al dan niet links laten liggen.

Anders zijn we geen haar beter dan lieden die anderen willen verbieden een kinderfeestje te vieren volgens de bij dat feestje horende folklore.

J.W.

bergm550
12 september 2014, 20:05
Bron: www.nrc.nl/nieuws/2014/09/12/sinterklaasliedjes-hebben-make-over-gekregen-geslaagd-of-kan-het-nog-beter



Sinterklaasliedjes hebben make-over gekregen. Geslaagd, of kan het beter?

“Maar oh wee wat bitter smart kregen wij voor koek een gard”. Was getekend: het vierde couplet van Sinterklaasklassieker ‘Zie de maan schijnt door de bomen’. Complete wartaal voor kleuters. Tenzij ‘gard’ toevallig een nieuwe iPhone-app is. Het nummer is bijna twee eeuwen oud, maar is nooit met de tijd meegegaan.


In het NRC artikel kun je lezen hoe de nieuwe Sinter Klaas liedjes eruit gaan zien.

Bluebear
12 september 2014, 20:10
Voor zover Jan weet is de HEMA een private onderneming (of maakt deel uit van een private onderneming). De HEMA mag dus, binnen de grenzen van de wet, gewoon zelf weten wat ze doen. Net als iedere andere private rechtspersoon. Om diezelfde reden mag iedereen ook zelf weten of ze de HEMA al dan niet links laten liggen.

Anders zijn we geen haar beter dan lieden die anderen willen verbieden een kinderfeestje te vieren volgens de bij dat feestje horende folklore.

J.W.

De Hema is een franchischeorganisatie. Dit betekent dat ieder filiaal een eigen eigenaar heeft en dit houdt in de regel in dat de winkel 80% Hema-artikelen heeft en 20% eigen inbreng. Voordeel is gezamelijke marketing en inkoop. :smoke:

clubber86
12 september 2014, 20:20
Onze cultuur wordt langzaam maar zeker verbannen.. :hammer:

Over een paar jaar heb Nederlanders niet meer te zeggen in Nederland?

Jansen
12 september 2014, 20:56
Klopt over enkele jaren heeft de moslimgemeenschap in veel landen de touwtjes in handen,maar dan komt door de zwakkelingen die ons land regeren en in Brussel hun zakken vullen.

Zwarte piet kan niet meer ? Belachelijk
Negerzoenen mag niet meer ? Onzin

En nu wordt er in de Sinterklaas liedjes het woord knecht verandert in vriend ? Wordt Sinterklaas dan in 2015 Gay Sintergay !

Ik wordt zo moe van al die idioten en geitenwollen sokken figuren die zich alles maar goedkeuren onder het motto we moeten die mensen helpen !
Ja ze helpen jou naar de God Verdomme.

Soms ben ik blij dat ik de middelbare leeftijd al bereikt heb omdat ik verwacht dat over enkele jaren het nog veel erger wordt en ik dan op mijn luie kloten gelukkig in een warm Christenland kan genieten van de louana's en andere dames aan het strand.

Jan_Wandelaar
12 september 2014, 22:02
Klopt over enkele jaren heeft de moslimgemeenschap in veel landen de touwtjes in handen

Ach, dan passen we de teksten gewoon nog een keer aan.

"... Hoe huppelt zijn paardje ..." word dan "... Hoe huppelt zijn kameel ...".

En uiteraard: "Zie de halve maan schijnt door de bomen......"

J.W.

Nibor76
12 september 2014, 22:10
Ach, dan passen we de teksten gewoon nog een keer aan.

"... Hoe huppelt zijn paardje ..." word dan "... Hoe huppelt zijn kameel ...".

En uiteraard: "Zie de halve maan schijnt door de bomen......"

J.W.
Tegen die tijd zit ik al in een militie in het verzet.
En heb tegen die tijd nog steeds zo nu en dan troostmeisjes nodig, of mag je dat niet zeggen, troostmeisjes.

sofaking
12 september 2014, 22:16
Zwarte Piet wordt nu een vriend, maar hij mag geen Afrikaan meer zijn.
Mogen we dan geen Afrikaanse vrienden meer hebben ?

Big30
12 september 2014, 23:29
Zwarte Piet wordt nu een vriend, maar hij mag geen Afrikaan meer zijn.
Mogen we dan geen Afrikaanse vrienden meer hebben ?
Afrikaanse vrienden hebben wordt niet verboden, maar men wil wel zwarte piet verbieden, maar ehm heb jij dan Afrikaanse vrienden?

Wat nog niet in de hele discussie is besproken, ligt misschien wat gevoelig, is dat we onze kinderen natuurlijk wel een slecht voorbeeld geven door zwarte piet als een leuk vriendelijk mannetje voor te stellen. Dat is hij gewoon niet, het is een misselijk niet te vertrouwen mannetje die zich waarschijnlijk voor geld heeft laten omkopen en zo tot de harem van de Bisschop is gaan behoren. Niet zo vreemd want die bisschop is als katholiek ook nog eens goed fout.
Dan heeft dat afro american mannetje (ik zeg bewust niet zwarte of neger want dan discrimnineer ik) ook nog eens latente SM neigingen als hij met zijn roe gaat ranselen en wil kinderen in een zak stoppen dus het zal ook nog wel een homo zijn.

Ik bedoel, is dat nu Nederlands Cultureel erfgoed wat we willen beschermen? Een foute Bisschop met zijn SM slaafjes, ik zeg niet doen. Hebben we nu 80 jaar strijd geleverd met de Spanjaarden en hebben de katholieken verdreven om dan via een achter deur het probleem weer binnen te krijgen inclusief dat zwarte misschien wel Moorse mannetje???

Conclusie: Sinterklaas en Zwarte Piet behoren helemaal niet tot het Nederlandse Cultureel Erfgoed, integendeel zelfs, het is zelfs zo dat we door deze figuren te eren en te vieren we het echte Nederlandse Cultuur ernstig tekort doen en blameren!

Ik roep op tot actie juist om het Nederlands Cultureel Erfgoed (niet Strooigoed en Speelgoed) te bewaren. Voel me ook nog eens ernstig gediscrimineerd door die baardaap met zijn staf, vroeg altijd duidelijk om een Märklin trein en wat kreeg ik??? Een Fleischmann trein!!! Je moest eens weten hoe braaf ik vroeger was en dan zo behandeld worden, tis toch niet te gelovuh zeg, wat een oplichter.
Emotioneel lijd ik er nog onder en ben niet de enige, wordt nu echt tijd voor actie!

Bluebear
16 september 2014, 20:29
Herschreven sinterklaasliedje. Nu in het nieuwe jasje. :rolleyes: :biggrin:

8513

Jan_Wandelaar
20 september 2014, 14:41
Wanneer het sinterklaasfeest racistisch genoemd word omdat zwarte piet zwart is dan zou je het ook seksistisch moeten noemen omdat sinterklaas een man is.

Een beetje onze kinderen begiftigen met het beeld dat mannen cadeautjes geven, en dat vrouwen slechts nemen.

J.W.

phoenix
20 september 2014, 14:48
Ooit wel eens kunst getroffen die niet politiek gekleurd is, maw er is een belang en dat wordt gefinancierd ...keep dreaming art is not without interest....' Conclusie de moraal hier kent alleen belangenvertegenwoordigers en zwarte piet is de 'zwarte piet'
Het meest bedroevend is dat een non-valeur would-be-kunstenaar als Quincy Gario nog nooit te beroerd is geweest om zoveel mogelijk subsidie in dit racistische landje op te strijken. Veel van zijn geplande projecten vinden geen doorgang als de "racistische subsidieverstrekkers" niet over de brug komen...

Wat een verschrikkelijke nederlaag voor weldenkendheid deze uitspraak!!!

Goedemorgenallemaal
20 september 2014, 16:23
Zoals ik vandaag al las op het eeuwige FB.
We (= niet zozeer jij en ik maar "wij" de blanken in het algemeen, de middenstanders, de groogrutterexploitanten, helaas ook vele Horeca, de winkeliersverenigingen, de warenhuizen, gemeentebesturen) hebben in het verleden al zo hard het belang van het Sint Nicolaas feest er onder uit geschoffeld door ruim voor de 5e december de winkels en steden en dorpen vol te hangen met Kerstspullen waardoor een Verenigde Naties al bijna niet anders meer kon concluderen dat het Sinterklaasfeest een marginaal feestje was waar ze makkelijk wat over kunnen zeggen.

Josef
20 september 2014, 22:34
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10468647_1545866605648649_7005701976299651464_n.jp g?oh=9f361b3fff28f7926145fca5fa592094&oe=54C9C7DF

We zijn een vrij land dus als je het hier in Nederland niet bevalt.
Dan vertrek je toch waar je het beter hebt.
Dat doen wij ijsberen ook wij zoeken onze lekkere snoepjes ook in Duitsland.
Zwart,Wit,Blond,Goud het is maar waar je van houd,en straks meschien Rose Pieten.
De eerste keer dat Josef tussen de lakens lag met een donkeren vrouw,moest ik er maar eens goed aan voelen.
En keek ik naar mijn... of ze niet had afgegeven,want als kind zijnde had ik zwarte piet over zijn wang geaaid en mijn kleine handjes waren meteen zwart.

bergm550
2 oktober 2014, 15:00
Na Zwarte Piet is ook Pippi Langkous aan de beurt.

Bron: NRC (www.nrc.nl/opinie/2014/10/02/zijn-zwarte-piet-en-pippi-langkous-racistisch-de-enkeling-bepaalt)



Pippi Langkous zal haar vader geen ‘negerkoning’ meer noemen. Ook zal ze geen spleetogen meer maken. Dat maakte de Zweedse publieke omroep gisteren bekend. En een kindergordijn waarop ze zich laat toewuiven door twee donkere meisjes, gaat uit de roulatie. De dictatuur van de minderheid is in staat culturele iconen op de knieën te dwingen, verzucht filosoof Sebastien Valkenberg.




Een ander, Zweeds bedrijf haalde onlangs ‘racistische’ Pippi Langkous-gordijnen uit het assortiment. Pippi was weer een icoon dat zich niet gedroeg volgens de politiek correcte mores, want wat deed ze? Ze stond afgebeeld op de raambekleding terwijl ze zich koelte liet toewuiven door twee kinderen – twee donkere kinderen welteverstaan.

Ene Emmilie Abrahamsson kwam in actie. Op Facebook schreef ze: ‘Het is afschuwelijk. Het is ziek en onbegrijpelijk! Begrijpen jullie wat dit beeld illustreert? Als moeder van een afro-Zweeds kind vraag ik me af hoe jullie de moed hebben een gordijn te verkopen waar bruine kindjes als slavinnen van Pippi afgebeeld worden?’

De media doken er bovenop, waarna er voor de fabrikant geen houden meer aan was. De gordijnen gingen uit de verkoop en er volgden excuses.

Het is wachten op het volgende slachtoffer van de dictatuur van de minderheid.


http://www.nrc.nl/opinie/files/2014/10/pippi_gordijn-484x272.jpg

Eddy_V
2 oktober 2014, 15:56
Die meisjes heb ik vaker gezien!!!
In Babylon...!!

Kan Babylon dan nog wel???

Sjeufke
2 oktober 2014, 15:58
Jaaaaaaaaaa...... Bianca. Zag er wel Heissssss aus.

Big30
2 oktober 2014, 16:22
Dit is bijna een bespottelijke vorm van geschiedvervalsing! Je broek zou er heel ver vanaf zakken. Zag ook dat ik meen Bart Smit hun Sinterklaasfolder had aangepast, daar stonden meisjes met stofzuigers en strijkijzers spelend, hebben ze dit jaar ook maar een jongetje bij geplaatst, hilarisch.

Picasso 1
2 oktober 2014, 16:47
Een kleine minderheid heeft heus niet de macht om dit te bewerkstelligen. Meer bepalend is dat enerzijds de media deze kritieken in grote koppen uitvergroot en bij een erg breed publiek onder de aandacht brengen waarna commerciële instanties zwichten uit angst voor deze door de media onder een breed publiek gepubliceerde 'negatieve reclame'.

De zwarte piet discussie zou kansloos zijn geweest zonder al die nationale mediageilheid.

Willem2
2 oktober 2014, 17:46
Het gaat om een totaal andere discussie over de rug van Sinterklaas en Zwarte Piet. Hoe kan je een onschuldig kinderfeestje om zeep helpen :cool:

Straks moet ik politiek correct gaan ingrijpen en Picasso 1 dwingen om met Roemeense dames naar bed te gaan en eindelijk eens ophoudt met liegen dat die wel roemeens spreekt en geen gebrabbel spaans :biggrin: ;)

Picasso 1
2 oktober 2014, 18:53
Hahaha, voortaan mag ik zeker niet meer Roemeentjes de zwarte piet toespelen inzake de leegloop van clubs maar mag ik me hooguit groen en geel ergeren aan hun dominante aanwezigheid. :rofl:

Toulouse-Lautrec
9 oktober 2014, 08:39
http://static0.ad.nl/static/photo/2014/5/11/12/20141009060436/media_xll_2535612.jpg

Albert Heijn doet toch Zwarte Piet in de ban

Supermarktketen: Je moet iets met zo’n discussie

Het mag een historisch besluit heten: Albert Heijn doet Zwarte Piet nu grotendeels in de ban. Alleen op snoepgoed kan de beeltenis van Piet nog opduiken.
De grootste supermarktketen van Nederland haalt de donkere metgezel van Sinterklaas uit alle reclame en campagnes buiten en binnen de winkels. Een wit ongeschminkt jongetje speelt op de posters de rol van Piet.

Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold 'lang en goed' over het besluit nagedacht:
'We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie.'

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment. Volgens Van Dijk is dat niet inconsequent maar wordt op die manier rekening gehouden met alle klanten. 'Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen: sommigen zullen deze producten wel willen kopen.'

Na de uitspraak van de Amsterdamse bestuursrechter begin juli dat Zwarte Piet 'een negatief stereotype' is, hulde Albert Heijn zich nog lang in stilzwijgen.

Bron: AD (http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3764776/2014/10/09/Albert-Heijn-doet-toch-Zwarte-Piet-in-de-ban.dhtml)

----------------------------------------------------

Het viel mij trouwens op dat het HALAL-schap in mijn AH winkel onlangs weer vergroot werd..... :cool:

Admin
9 oktober 2014, 12:01
De reactie op dit besluit is vrij voorspelbaar ... .

#BoycotAH: 'Wel plofkippen, maar geen Zwarte Piet?'

Op Twitter is een massaal protest losgebarsten tegen Albert Heijn. Vanmorgen werd bekend dat de supermarktketen Zwarte Piet grotendeels in de ban doet. Alleen op snoepgoed zal er soms nog een afbeelding van de knecht van Sinterklaas verschijnen.

Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold 'lang en goed' over het besluit nagedacht. 'We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3764865/2014/10/09/BoycotAH-Wel-plofkippen-maar-geen-Zwarte-Piet.dhtml

Albert zal het wel overleven maar het besluit lijkt me niet al te slim. Er zal wel weer een FB groep worden geopend om je verontwaardiging uit te spreken en inderdaad natuurlijk zal ook weer worden gerefereerd aan het feit dat AH halal produkten verkoopt.
Appie is niet doof voor het maatschappelijk debat, dus luisteren ze naar wat een klein groepje schreeuwers roepen.

Johnny Bravo
9 oktober 2014, 13:11
http://static0.ad.nl/static/photo/2014/5/11/12/20141009060436/media_xll_2535612.jpg

Albert Heijn doet toch Zwarte Piet in de ban

Supermarktketen: Je moet iets met zo’n discussie

Het mag een historisch besluit heten: Albert Heijn doet Zwarte Piet nu grotendeels in de ban. Alleen op snoepgoed kan de beeltenis van Piet nog opduiken.
De grootste supermarktketen van Nederland haalt de donkere metgezel van Sinterklaas uit alle reclame en campagnes buiten en binnen de winkels. Een wit ongeschminkt jongetje speelt op de posters de rol van Piet.

Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold 'lang en goed' over het besluit nagedacht:
'We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie.'

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment. Volgens Van Dijk is dat niet inconsequent maar wordt op die manier rekening gehouden met alle klanten. 'Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen: sommigen zullen deze producten wel willen kopen.'

Na de uitspraak van de Amsterdamse bestuursrechter begin juli dat Zwarte Piet 'een negatief stereotype' is, hulde Albert Heijn zich nog lang in stilzwijgen.

Bron: AD (http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3764776/2014/10/09/Albert-Heijn-doet-toch-Zwarte-Piet-in-de-ban.dhtml)

----------------------------------------------------

Het viel mij trouwens op dat het HALAL-schap in mijn AH winkel onlangs weer vergroot werd..... :cool:

Zoiets??

8701

Admin
9 oktober 2014, 13:24
Albert Heijn: Zwarte Piet blijft
ZAANDAM -

Albert Heijn ontkent dat Zwarte Piet in de ban wordt gedaan. De grootgrutter blijft producten verkopen met de beeltenis van de knecht.

In een bericht op de site van Albert Heijn staat te lezen: ,,Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus zeker geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23180779/__Albert_Heijn__Zwarte_Piet_blijft__.html

Een snelle reactie van AH zoals te verwachten viel. Die dame verantwoordelijk voor communicatie zal wel op staande voet ontslagen zijn. Schadenbegrenzung is een mooi woord dat de Duitsers hiervoor gebruiken.
De klant kan dus bij AH kiezen pro of anti Piet. Eigenlijk heeft AH de keuze al gemaakt.

Toulouse-Lautrec
9 oktober 2014, 14:35
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIUMB2F9_nOeQ0bMMAo1QqvDnaxG98O C_s40XkEtBYraGhwh27fA

Zwarte Piet bij Albert Heijn

Breezahlover
9 oktober 2014, 21:52
Mijn dochtertje van 5 kwam laatst thuis met de mededeling dat ze op school had gehoord dat zwarte mensen verboden werden door de rechter. Zwarte piet hoorde daar ook bij. Ze vond het zielig dat zwarte piet niet meer naar Nederland mocht komen.....

.....wie moeten er dan de kadootjes rondbrengen? De Sint kan het immers niet zelf.....Is te oud.... De oplossing was snel gevonden. Ze stelde: Nou, da's makkelijk! Dan kunnen de Polen dat doen, want in de winter kunnen ze geen asperges plukken!

Toulouse-Lautrec
10 oktober 2014, 17:29
Sinterklaasintocht in Amsterdam met 'ongeschminkte' pieten

Een 'substantieel' deel van de pieten zal tijdens de sinterklaasintocht dit jaar in Amsterdam naar verwachting niet met volledig zwart geschminkt gezicht, maar slechts met roetvegen op het verder 'ongeschminkte' gezicht meedoen aan het evenement. Ook zijn alle pieten tijdens de intocht op 16 november ontdaan van oorringen en dik rood geschminkte lippen en vervullen ze geen rol van onderdanige knecht.

Dat schrijft burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam vrijdag in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de sinterklaasintocht dit jaar. De figuur van Zwarte Piet blijft volgens de burgemeester bestaan, 'maar zal over een periode van enkele jaren ontdaan zijn van mogelijk te ervaren negatieve stereotypering'.

Vergunning

Van der Laan heeft de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met het intochtcomité over aanpassingen in het uiterlijk en de rol van Zwarte Piet. De burgemeester heeft de besproken wijzigingen niet opgenomen in het vergunningvoorschrift, maar laat de invulling over aan de honderden vrijwilligers die bij het kinderfeest zijn betrokken.

Amsterdam verleent de vergunning terwijl er nog steeds een zaak loopt over de intocht van vorig jaar, die op 16 oktober een vervolg krijgt bij de Raad van State. De rechtbank oordeelde begin juli dat Van der Laan bij de verstrekking van de vergunning in 2013 beter naar de grieven van de tegenstanders van Zwarte Piet had moeten luisteren.

Amsterdam besloot in beroep te gaan, onder meer omdat de hoofdstad zich niet met de inhoud van evenementen wil bemoeien. De burgemeester schrijft dat hij de nu verstrekte vergunning kan aanpassen als de uitspraak van de Raad van State daar aanleiding toe geeft.

Bron: VK (http://www.volkskrant.nl/binnenland/sinterklaasintocht-in-amsterdam-met-ongeschminkte-pieten~a3765948/)

Limburger
10 oktober 2014, 18:32
http://i1133.photobucket.com/albums/m590/rokenisstoer/1383715_10151774997229315_1968070294_n_zps0793550d .jpg

Goedemorgenallemaal
13 oktober 2014, 15:35
Nieuw gevaar voor Sint en Piet:
8766

hansi hansi
13 oktober 2014, 15:48
http://i1133.photobucket.com/albums/m590/rokenisstoer/1383715_10151774997229315_1968070294_n_zps0793550d .jpg

een ding is zeker dan wordt er hard gewerkt

MichelJ
13 oktober 2014, 17:06
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1465272_565729443573004_5467363180498957617_n.png? oh=d7899b8d2d931b66ce9b6a4625f25767&oe=54C06F79&__gda__=1421226424_c510efbd760e54f8963692b59e56ff6 8

MichelJ
13 oktober 2014, 17:15
http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/10/13/709394.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10502009_10204214366993141_8745049279945075257_n.j pg?oh=b729390dcba234ba6c41a69ced359718&oe=54F373D7

Admin
14 oktober 2014, 12:12
Ook Stroopwafelpiet in Gouda

Bij de landelijke Sinterklaasintocht in Gouda lopen behalve goudgele Kaaspieten ook Stroopwafelpieten mee. Dat heeft burgemeester Milo Schoenmaker (VVD) vanochtend bekendgemaakt.


De Stroopwafelpiet wordt in ruitmotief geschminkt. De Kaaspieten zijn een initiatief van ondernemers uit de Goudse binnenstad. De gemeente hoopt zo ,,recht te doen aan verschillende opvattingen'' over het uiterlijk van Zwarte Piet.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23198371/__Ook_Stroopwafelpiet_in_Gouda__.html

Het wordt nu dus hoog tijd dat we ook Goudse Kaas en Stroopwafels gaan boycotten. Twee voorbeelden van Nederlands Cultuurgoed die worden misbruikt door de Pieten Maffia! Na de Hema en AH staat nu ook de stad Gouda op de Zwarte Lijst.
Kan in ZO Limburg de Steenkolenpiet niet in ere worden hersteld en wordt het niet tijd voor een Dropjespiet?

too slow
14 oktober 2014, 22:58
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23198371/__Ook_Stroopwafelpiet_in_Gouda__.html

Het wordt nu dus hoog tijd dat we ook Goudse Kaas en Stroopwafels gaan boycotten. Twee voorbeelden van Nederlands Cultuurgoed die worden misbruikt door de Pieten Maffia! Na de Hema en AH staat nu ook de stad Gouda op de Zwarte Lijst.
Kan in ZO Limburg de Steenkolenpiet niet in ere worden hersteld en wordt het niet tijd voor een Dropjespiet?

Ik zit meer te wachten op sm-piet en tippel-piet :biggrin:

Maar volkomen terecht dat eindelijk wordt afgerekend met de multi-culti traditie. Het moest maar eens afgelopen zijn, we moeten niet tolereren dat die zwarten onze banen inpikken:tongue:

Goedemorgenallemaal
15 oktober 2014, 07:55
Ook Stroopwafelpiet in Gouda
Bij de landelijke Sinterklaasintocht in Gouda lopen behalve goudgele Kaaspieten ook Stroopwafelpieten mee. Dat heeft burgemeester Milo Schoenmaker (VVD) vanochtend bekendgemaakt.
Op zich niks mis met een stroopwafeluitdelende Piet.. Pepernoten zijn erg discriminerend voor de groep mensen die niet van de specifieke pepernotensmaak houdt.

Josef
15 oktober 2014, 20:08
Al me al dat helen mooie Sinterklaas Feest wat de kinderHartjes sneller doet kloppen!!!
Draait uit op een grote flop.
Straks durven kleine kinderen géén stroopwafel meer te eten en laat staan één lekker stukje/blokje Hollandse kaas te eten.

Want je gaat de stroopwafel en kaaspieten toch niet op eten??? Je maakt toch géén kannibalen van je kinderen.
Ik kan er niets anders over zeggen ,dat die Lui die zich hier mee bezig houden ,niets anders zijn dan een stelletje vervelende Zeurpieten.

Cora van Mora zou zeggen laat die zwarte pieten maar komen!!! Blijven.
https://www.ijsberenforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=5402&d=1383000399

Als ik hier naar kijk! Dan voel ik mij gediscrimineerd!!!
Maar ja 1 grassprietje kriebelt meer dan een boomstam.

phoenix
15 oktober 2014, 20:33
heej josef kom je nog wel eens in duitsland of blijf je bij moeders kookpot

Josef
16 oktober 2014, 18:42
Dit is die stroopwafel piet.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/s526x395/10731117_1531611747083020_8377566157982549875_n.jp g?oh=c206cdcc6f7e1eb477d61553eb529ce4&oe=54B24508&__gda__=1421390128_9b5090f1465185feb6f4c884fb18516 2

Josef
16 oktober 2014, 19:16
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/1378776_728852070461534_411176839_n.jpg?oh=3d7a93c bd1f32cfdfffbaed793f731cf&oe=54EC4BEF&__gda__=1421297214_5ee262b54ae72ab393279f53d7242f3 5

Toulouse-Lautrec
16 oktober 2014, 23:14
http://static1.trouw.nl/static/photo/2014/1/11/6/20141016090621/media_xl_2548566.jpg
Aan de Meent hangt een klein zwart pietje aan een lantaarnpaal.
Leefbaar Rotterdam heeft verspreid over de stad 300 poppetjes opgehangen, met als boodschap 'Wij willen blijven'.

'Vergeet ebola en IS: de derde wereldoorlog zal in Nederland beginnen. Op 5 december.'

Al uren was ik de straten van Rotterdam aan het afstruinen, toen ik hem eindelijk vond.
"Hebbes!" schreeuwde ik. Hij was met een koordje om zijn middel aan een lantaarnpaal vastgemaakt. Op zijn borst stond: 'Wij willen blijven!'. Ik was ontroerd.

Het Zwarte Piet-popje was met honderden andere door Leefbaar Rotterdam door de stad aan lantaarnpalen vastgebonden. Als teken van verzet tegen abolitionisten (afschaffers). Kijk, dit is wat ik fantastisch vind aan Rotterdam, waar politieke partijen, liever dan hun tijd verspillen met begrotingsdebatten, Zwarte Piet-popjes aan lantaarnpalen hangen.

Stockholm-syndroom
Dat ik zelf op zoek ging naar een popje gisteren, kwam doordat ik het thuis niet meer volhield. Het begon met het lezen van de Volkskrant waarin schrijver Robert Vuijsje een essay van drie pagina's over Zwarte Piet mocht schrijven. En dit nadat hij zaterdag al twee pagina's lang in Trouw over hetzelfde onderwerp geïnterviewd was. Zoals bekend lijdt Robert Vuijsje aan het Stockholm-syndroom, nadat hij zes jaar geleden vanwege zijn debuut 'Alleen maar nette mensen' voor gore racist werd uitgemaakt. Nu beschuldigt hij aanhangers van Zwarte Piet van 'alledaags racisme' en schrijft kinderboeken over roomblanke Pieten.

Ik was hierover aan het peinzen toen een bericht mijn smartphone deed rinkelen: 'Frits Wester neem het op voor Zwarte Piet!' Ik spoedde me naar de RTL-site en zag als eerst een foto van Frits geschminkt als Zwarte Piet. De kop van zijn column: 'Kom niet aan Zwarte Piet'. Ik onthield alleen de diepzinnige woorden: 'Piet mag geen knecht meer heten en Sinterklaas is nu zeker ineens zijn leidinggevende. Ammehoela!'

Verder mediteren had geen zin want mijn aandacht werd getrokken door een bericht dat alle persbureaus en nieuwsmedia hadden overgenomen: 'Peter R. de Vries bedreigd!' Niet door Willem H., Dirk U. of John M. maar door Zwarte P-aanhangers. De Vries (voor afschaffing) stelde zelf een honderdtal tweets en persberichten op waarin hij de aard van 'zijn' bedreiging uit de doeken deed. Hij kreeg een anonieme mail waarin stond: 'Jij bent een vuile landverrader Peter! Hoe haal jij het in je vuile kankerkop om tegen Zwarte Piet te zijn? Als ik jou ergens tegenkom, dan krijg je een kogel door je kop.'

Spanning
Ernstig inderdaad. Maar hoewel doodsbang, bleef Peter strijdlustig. Paul de Leeuw, die op Facebook opriep om Zwarte Piet door 'een lesbische piet of een zeurpiet te vervangen', moest er ook aan geloven. In de reacties werd 'Paul Cholesterol' uitgemaakt voor 'zakkenvuller, kale hond en walgelijke kwallekop'.

De spanning werd me te veel en ik besloot een Zwarte Piet-popje van Leefbaar Rotjeknor te gaan zoeken. En nu stond ik er voor! Ik strekte mijn arm om het popje te pakken, maar een oude man hield me tegen: 'Niet doen! Weet u zeker dat er geen scheermesjes of zelfs een bermbom achter schuilt? Abolitionisten kunnen soms wreed toeslaan'. De oude man keek me indringend aan: 'Vergeet ebola en IS: de derde wereldoorlog zal in Nederland beginnen. Op 5 december.'

Bron: Trouw

der lickmeister
17 oktober 2014, 00:26
Sinterklaas is erger dan zwarte piet
Sinterklaas heeft namelijk de schimmel tussen de benen

Hemaworst
17 oktober 2014, 07:38
8804

Admin
17 oktober 2014, 10:33
Intochten Sint in gevaar

Sinterklaasintochten dreigen in de problemen te komen door het fanatieke verzet tegen Zwarte Piet. Meerdere gemeenten wachten met het strooien van subsidie of met het verlenen van een vergunning tot de Raad van State een oordeel heeft uitgesproken over de donkere knecht van de goedheiligman.

De hoogste bestuursrechter doet pas op woensdag 12 november uitspraak, drie dagen voor de landelijke intocht in Gouda. Veel dorpen en steden wachten tot die tijd met het verstrekken van geld voor pakjes en snoepgoed. Sommige gemeenten gooien roet in het eten door nu extra lang te wachten met het uitdelen van evenementenvergunningen. Lokale bestuurders in onder andere Oss en Heerenveen willen de uitspraak gebruiken om Zwarte Piet eventueel anders in te kleuren. Sinterklaascomités komen door de vertraging in de knel met hun voorbereidingen.

Daarnaast zijn er organisatoren die niet zitten te wachten op een van hogerhand opgelegd ’Pietendictaat’. „Als onze gemeente kleurpieten eist, dan gaan we liever de straat op om geld te collecteren”, zegt Danielle Blank, die betrokken is bij het kinderfeest in de wijk Maaspoort in Den Bosch.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23213477/__Intochten_Sint_in_gevaar__.html

carrera-gt3
17 oktober 2014, 10:57
Typisch Nederlands kansloze discussie, zijn elders op de wereld veeeeeel belangrijke gebeurtenissen die wel eens meer impact
kunnen hebben op onze zorgeloos en naïeve maatschappij.

bergm550
18 oktober 2014, 09:16
Bron: NRC

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/18/in-vlaanderen-leeft-het-zwarte-pietendebat-niet-zou-dat-wel-moeten



Zowel in Nederland áls in België wordt Sinterklaas gevierd. Al jarenlang. Eén groot verschil: in België is er geen groot debat over de rol van Zwarte Piet. Wel wordt het debat in Nederland op de voet gevolgd. Wordt het tijd dat Vlaanderen hier ook over gaat spreken?

Je kunt je afvragen of het er tijd voor wordt, maar op dit moment leeft het Zwarte Pietendebat in Vlaanderen niet. Dat zegt onze correspondent in België, Tijn Sadée. Wel volgen de Belgische media met veel interesse de ontwikkelingen alhier. Sadée:



Toen vorig jaar het Zwarte Piet-debat in Nederland al oplaaide werd er in België, waar het Sinterklaasfeest ook wordt gevierd, wat meewarrig gedaan over “die Hollandse zever”. Maar dit jaar is het ernst. Het debat is niet overgewaaid – naar Zwarte Piet “kraait in Vlaanderen geen haan,” schrijft de Standaard – maar Belgische media besteden nu wel grondiger aandacht aan de discussie in Nederland.


‘De gezelligheid is al lang verdwenen’

Vrijdag publiceerde de Belgische krant de Standaard een achtergrondverhaal (€, Blendle) over het Zwarte Pietendebat in Nederland. Mede omdat inmiddels de Raad van State moet oordelen over de vraag of de overheid eisen moet stellen aan het figuur ‘Zwarte Piet’. De Standaard over de status van het debat:



“Maar de gezelligheid is al lang uit het pietendebat. Ook immer bedaarde opiniemakers verloren hun geduld. Hoe komt het dat Nederland zich zo opwindt over Zwarte Piet? In Vlaanderen kraait er geen haan naar.”


Ook stelt de krant vast dat de tolerantie in Nederland verdwenen lijkt te zijn.



“Laat het duidelijk zijn: de tijd dat Nederland een baken van tolerantie was, ligt ver achter ons. De vraag is zelfs of het land ooit echt tolerant is geweest.”


Misschien mist Vlaanderen wel een persoon als Quincy Gario, die het stevig op de agenda zet, aldus de Standaard:



“Mist Vlaanderen nu mondige, zwarte Vlamingen die het debat hier willen voeren? Zeker is dat Nederland, met zijn vele Surinamers en Antilianen, een veel grotere groep zwarte medemensen kent dan Vlaanderen. En veel van hen zijn hoogopgeleid en mondig. Zo bekeken loopt Nederland voor op Vlaanderen.”


Maar hóe vieren ze daar eigenlijk Sinterklaas?

Sadée vertelt:



In Vlaanderen rijdt Sint net als in Nederland op een schimmel, in Wallonië op een ezel. Zwarte Piet bestaat in België ook, maar lokt amper discussie uit. Toen de omroep VRT onlangs bekend maakte dat er een Vlaamse Sinterklaasfilm in de maak is met als werktitel Ay Ay Ramon! werd op Facebook meteen opgeroepen om de film te draaien met Zwarte Pieten. “Niet lullen, zoals onze Noorderburen,” klonk een reactie. “En die Hollanders gaan dan hier massaal komen kijken zeker?”

Jansen
18 oktober 2014, 12:08
Binnenkort weer heerlijk Sinterklaas :

Mag dat wel een man met een baard ? Of is dit ook discriminatie voor andere baarden.
Hij heeft een Jurk aan ? Mag dat of vinden de vrouwen en de Gay's dit ook discriminerend.

Ik hoop dat er veel Zwarte Pieten rondlopen en als knecht ( mag ook niet moet Collega zijn ) meelopen.
De Idioten die dan bij een optocht demonstreren moet je op een Noord Koreaanse wijze uit elkaar slaan.
Laat de demonstranten die zelf gekleurd zijn dan maar snel oprotten waar ze vandaan komen en de andere linkse geitenwollen sokken flikker die maar in de gracht.
Zo dit is mijn mening en van vele om mij heen.

Piet Plezier
18 oktober 2014, 13:38
IMG_216060751759295.jpg (11,5 KB)

Admin
24 oktober 2014, 21:42
"Fractievoorzitter Iwan Leeuwin van GroenLinks in Zuidoost is vanmiddag boos weggelopen van de opening van het Nelson Mandelapark. Aanleiding was een levensgroot beeld van Mandela dat volgens Leeuwin de nieuwe naamgever van het Bijlmerpark uitbeeldde als Zwarte Piet.

Leeuwin sprak van een grote belediging. 'Uit protest heb ik de bijeenkomst verlaten,' schrijft hij op Facebook. 'Gezien de gevoeligheid rond Zwarte Piet had dit nooit mogen gebeuren. Eregast was nota bene de ambassadeur van Zuid-Afrika.' "
http://www.parool.nl/parool/nl/4048/AMSTERDAM-ZUIDOOST/article/detail/3775286/2014/10/24/Fractievoorzitter-GroenLinks-Zuidoost-boos-over-Zwarte-Piet-beeld-Nelson-Mandela.dhtml
http://static0.parool.nl/static/photo/2014/4/12/2/20141024144823/media_xl_2565992.jpg

Kiwi 69
24 oktober 2014, 23:51
Support Geert Wilders vision on the Netherlands !!!!

Tell all the liberal leftist milticulturalist cnuts to go fuck themselves !

Look what a shithole ( actually an even bigger one !! ) the UK has become ! Fight the mother f'ckers !

Zwarte Piet Rocks !

MarkD
25 oktober 2014, 02:49
Als je zwarte piet verbied, heet het dan niet apartheid ?
*zucht*
Wie niets te doen heeft gaat op een ander letten...

Goedemorgenallemaal
25 oktober 2014, 09:56
Support Geert Wilders vision on the Netherlands !!!!
Als er iemand is die iets tegen getinte buitenlanders heeft is hij het wel. Maar ik kan me voorstellen dat ie liever 1 zwarte Piet heeft dan als de andere kleuren, inclusief wit en blank, want anders weet ie net meer waar hij moet kijken, is te lastig voor zijn boodschap.
Is gewoon luiheid dat ie voor Zwarte Piet is als je het mij vraagt...

Picasso 1
25 oktober 2014, 14:01
8804

Hahaha en daarmee vang je twee vliegen in een klap en is het emancipatievraagstuk ook opgelost. :biggrin:

Dalton
25 oktober 2014, 14:50
Binnenkort weer heerlijk Sinterklaas :
Hij heeft een Jurk aan ? Mag dat of vinden de vrouwen en de Gay's dit ook discriminerend.

PATER JANSEN jij weet als geen ander dat de goedheilig man in ROME niet voor niets zo'n jurk aan heeft,dat is nl de beste manier om de kleine jongetjes te verbergen en dan de kreten die galmen over het ST.PIETERPLEIN als ze hem te hard aan zijn leuter zuigen.
Zelfs het ST.PIETERPLEIN krijgt een andere naam want dat past niet meer bij onze 5 december viering.

Badslippers
25 oktober 2014, 15:59
Support Geert Wilders vision on the Netherlands !!!!


Vision? What vision ? ? ?

8891

Rampetamper
25 oktober 2014, 16:01
Natuurlijk kan zwarte piet nog

Niks racisme gewoon een oer nederlands kinderfeest waar ze vanaf moeten blijven

sofaking
25 oktober 2014, 16:09
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141025_01341424


Het gebruik van de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet is geen strafbare vorm van racisme of een wettelijk verboden vorm van raciale discriminatie. Dat schrijft het Interfederaal Gelijkekansencentrum op zijn website. Het Centrum is wel voorstander van een constructief maatschappelijk debat rond het sinterklaasfeest.

Gondolas9
25 oktober 2014, 19:50
In Vlaanderen heeft dus zelfs het extreemlinkse gelijkekansencentrum nog enig verstand.

Goedemorgenallemaal
6 november 2014, 12:24
Wat een land, de hele pietendiscussie naar de achtergrond verschoven omdat Whatsapp nu gekleurde vinkjes heeft die "een inbreuk zijn op de privacy" vormen...

Ik denk dat we Pietendiscussie wel kunnen afsluiten en dat we ons moeten realiseren dat zowel voor- (ikke dus) als tegenstanders van Zwarte Piet in ieder geval VOOR het Sinterklaas feest zijn en niet voor die rare Kerstman..
DAT is nou de Nederlandse tolerantie waar ik trots op ben, gewoon de Kerstman afschaffen.

Willem2
6 november 2014, 12:26
Promo Sinterklaasjournaal online: Sint vaart door regenboog

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3784036/2014/11/06/Promo-Sinterklaasjournaal-online-Sint-vaart-door-regenboog.dhtml

Jansen
6 november 2014, 12:30
Gewoon zwarte pieten ieder kind weet dat het door de roet komt en als ze dat niet meer geloven dan geloven ze ook niet meer in Sinterklaas. De discussie is al belachelijk hier in Nederland

Goedemorgenallemaal
6 november 2014, 12:31
Ik heb dat artikel gezien, die foto is oud natuurlijk maar ik vind een blauwe met dat rode haar in ieder geval vrolijker dan die linker met dat stijle haar.

Goedemorgenallemaal
6 november 2014, 12:32
Gewoon zwarte pieten ieder kind weet dat het door de roet komt en als ze dat niet meer geloven dan geloven ze ook niet meer in Sinterklaas. De discussie is al belachelijk hier in Nederland
Dan kom je uit bij het alternatief van de Piet met roetvegen in het gezicht.

Jansen
6 november 2014, 12:34
Ik heb dat artikel gezien, die foto is oud natuurlijk maar ik vind een blauwe met dat rode haar in ieder geval vrolijker dan die linker met dat stijle haar.

Dat is een Potten piet en dat mag ook niet dan zou ze geen knecht kunnen zijn wat ook niet mag,maar een schijnheilige medewerkster van de heilige Sinterklaas :biggrin:

Goedemorgenallemaal
6 november 2014, 12:39
Ik vind het gebruik van het woord "Holland"en "Hollander"trouwens ook stigmatiserend. Voor allen die uit andere gebieden komen natuurlijk. Ook de Limburgers maken zich daaraan schuldig , nen Brabander hoeft maar een (kilo-)meter buiten de provincie Limburg te wonen of ze noemen hem al "Hollènder" . Het zijn trouwens de Zeeuwen en de Hollanders die zich met de handel op de West schuldig maakten aan de slavenhandel en exploitatie van de zwarte medemens en ons nu met dit probleem opzadelen. Van de daarmee verkregen rijkdom sijpelde er weinig tot niets naar de "randprovincies"

Goedemorgenallemaal
6 november 2014, 12:40
Dat is een Potten piet en dat mag ook niet dan zou ze geen knecht kunnen zijn wat ook niet mag,maar een schijnheilige medewerkster van de heilige Sinterklaas :biggrin:
Ik ben ruimdenkend...

Big30
8 november 2014, 11:16
Sinterklaas begeleid door bewapende pieten
GOUDA -

Sinterklaas wordt tijdens de nationale intocht komende zaterdag in Gouda begeleid door agenten van speciale aanhoudingseenheden vermomd als Zwarte Piet. De undercover-pieten worden bewapend, maar wel zo onopvallend mogelijk.

Dat schrijft het AD.

Daartoe is besloten naar aanleiding van de felle zwartenpietendiscussie van de afgelopen tijd, verklaren bronnen binnen de politie. Er wordt sterk rekening gehouden met een botsing tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Zowel de groep 'Pro Zwarte Piet' als de groep 'Kick out Zwarte Piet' komen in Gouda bijeen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23304450/__Zwarte_Pieten_bewapend__.html

Een treurig hoogtepunt in een bespottelijke discussie waar een kleine niet tolerante minderheid haar mening wil dicteren.

Goedemorgenallemaal
8 november 2014, 16:05
Een treurig hoogtepunt in een bespottelijke discussie waar een kleine niet tolerante minderheid haar mening wil dicteren.
Ach, grote publieksevenementen worden al een tijdje behoorlijk zwaar beveiligd zonder dat we het weten, ik betwijfel of de pietendiscussie erg veel extra toe gaat voegen aan de beveiliging.

Jansen
8 november 2014, 16:39
Zwarte pieten kunnen na Sinterklaas dan ook bewapend in gezet worden bij Grenzen en Schiphol

too slow
8 november 2014, 20:34
Ik vind het gebruik van het woord "Holland"en "Hollander"trouwens ook stigmatiserend. Voor allen die uit andere gebieden komen natuurlijk. Ook de Limburgers maken zich daaraan schuldig , nen Brabander hoeft maar een (kilo-)meter buiten de provincie Limburg te wonen of ze noemen hem al "Hollènder" . Het zijn trouwens de Zeeuwen en de Hollanders die zich met de handel op de West schuldig maakten aan de slavenhandel en exploitatie van de zwarte medemens en ons nu met dit probleem opzadelen. Van de daarmee verkregen rijkdom sijpelde er weinig tot niets naar de "randprovincies"

Pfff, daar gaan we weer met het calimero-syndroom. Wie er hard voor werkt plukt er ook de vruchten van, zij die slechts willen profiteren hebben pech. Gewoon de handjes laten wapperen in plaats van handjes ophouden. Het zal niet voor niks zijn dat de SP een brabopartij is.

Laat de feiten voor zich spreken, het BBP in Brabant is vergelijkbaar met "Holland":
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/b/b0/Gross_domestic_product_%28GDP%29_per_inhabitant%2C _in_purchasing_power_standard_%28PPS%29%2C_by_NUTS _2_regions%2C_2011_%281%29_%28%25_of_the_EU-28_average%2C_EU-28_%3D_100%29_RYB14.png

Maar de Brabo's wonen in veel grotere huizen:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/ADA70118-947C-4484-8691-55601B1F9E8A/0/3086g2.gif

Hopelijk is de pietendiscussie snel voorbij zodat we dat belachelijke carnaval ter discussie kunnen stellen:biggrin:

Goedemorgenallemaal
9 november 2014, 20:45
Pfff, daar gaan we weer met het calimero-syndroom. Wie er hard voor werkt plukt er ook de vruchten van, zij die slechts willen profiteren hebben pech. Gewoon de handjes laten wapperen in plaats van handjes ophouden. Het zal niet voor niks zijn dat de SP een brabopartij is.

Laat de feiten voor zich spreken, het BBP in Brabant is vergelijkbaar met "Holland"::

Ja, slow, dat les ik en dat weet ik, allemaal door eigen werk sinds, ja eigenlijk sinds een Liberaal met de naam Thorbecke een eind maakte aan de achtergestelde status van het zuiden . Daarna hebben we het mooi omhoog gewerkt hier. Maar van wat de rijke Hollanden binnensleepten is verdraaid weinig in het zuiden terecht gekomen. Kortom, we hebben hier de handjes flink laten wapperen en zijn na een flinke achterstand lekker opgeklommen.

Big30
10 november 2014, 21:45
http://alt.luckymedia.nl/2014_11_10_54610021486a8.mp4

Goedemorgenallemaal
11 november 2014, 15:59
Interview Adjiedj Bakas :Dat blanke schuldgevoel is echt idioot (http://www.bakas.nl/pers/9-nieuws/300-nrc-interview-dat-blanke-schuldgevoel-is-echt-idioot)

Als geboren Surinamer kon u erop wachten datu ook in het zwartepietendebat werd gesleurd.
„Een onzindebat. Overal ter wereld beschilderen mensen zich bij feesten
– in Europa en Iran zwart, in Afrika wit.
Who cares?
Ken je de parabel van de vlieg? Een leeuw ligt te slapen,er zoemt een vlieg voorbij. Hij kan hem niet
slaan, want de vlieg is te klein. Maar die vlieg blijft maar jennen, tot de leeuw zich omdraait.
Die activisten die tegen Zwarte Piet zijn, gaan ook maar door met zieken. Uiteindelijk willen
ze iets anders. Schadevergoeding.”

Waarom houdt Zwarte Piet na 2015 op te bestaan?
„Grote bedrijven houden niet van gedoe. Lego stopte met Shell-auto’s, Britse retailers stopten
met Israëlische producten, Hema, AH en anderen bouwen Zwarte Piet af om het gedoe. En
uiteindelijk schikken we liever in dan dat we een burgeroorlog voeren. Ik vind de blanken
heel mild hoor".


Tja, al die arme grote bedrijven hebben het ook wel zwaar natuurlijk in die drukke decembermaand, 1 feestje afschaffen scheelt ze veel werk en uiteindelijk niet zo heel veel omzet.

Jansen
11 november 2014, 21:18
Ik vind dat de kerstman ook niet meer kan de paashaas en alle kabouterverhalen ook moet stoppen.
De Efteling moet sluiten en Walt Disney ook.
Je moet de kinderen niet wijs maken dat deze idioten poppen geen verklede mensen zijn.

Er bestaan geen sprookjesfiguren en ook geen heks met boze wolven.
En paashazen die eieren strooien waar slaat dit op.

Dus alles verbieden ook de verkleed party's van verpleegsters en schoolmeisjes dit kan ook niet meer.

Sjeufke
11 november 2014, 23:01
Aanstaande zaterdag komt de goedheiligman weer ons land binnen. Ik hoop dat iedereen zijn hoofd koel houdt en geen gekke dingen doet. Maar gerust ben ik niet op!

Admin
12 november 2014, 12:30
"Burgemeester Eberhard van der Laan heeft vorig jaar terecht de vergunning voor de sinterklaasintocht in Amsterdam afgegeven. Volgens de Raad van State gaat de burgemeester niet over de inhoud van zo'n evenement. Hij mag alleen een vergunning weigeren als het een gevaar voor de openbare orde is. Hiermee hebben vandaag de tegenstanders van Zwarte Piet de zaak tegen de gemeente verloren.

De Raad van State heeft niet gezegd of een intocht met zwarte zwarte pieten discriminerend of stigmatiserend is. Als iemand daar een oordeel over wil krijgen, moet hij of zij naar de burgerlijke rechter of de strafrechter. Dat kan bijvoorbeeld door een zaak te beginnen tegen de organisatie van een sinterklaasintocht."
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3788600/2014/11/12/Intocht-Sint-met-Zwarte-Piet-in-Amsterdam-mocht.dhtml

Wat een gedoe, wat een gezeik en dat veroorzaakt door een kleine intolerante zeurende minderheid operende vanuit Amsterdam ZO met steun van een aantal linkse activisten. Zelfs het Sinterklaas journaal wordt nu angstvallig in de gaten gehouden op zwartheid van de Pieten.

Goedemorgenallemaal
12 november 2014, 15:28
Ik begin me steeds meer te realiseren dat ik ergens wel blij ben met de ophef.
Jaar na jaar zag je die rare kerstman aan de tabberd van de Goedheiligman trekken, de populariteit van de kerstman nam toe, die van de Sint nam af. Geheel zoals het zo vaak lijkt te gaan begon de commercie (want de Kerstman in zijn huidige vorm is dat) het te winnen van de traditie. De traditie mag dan een beetje onder druk staan van enkelen, we hebben het opeens wel massaal over Sinterklaas. Zelfs afvalligen die Sinterklaas allang niet meer zagen zitten bevinden zich opeens weer in het Sinterklaas kamp.
DAT, mijn waarde medeberen, dat stemt me toch wel vrolijk. Ik weet wel dat het die anderhalve zwarte en 2 politiek correcte blanken (zijn die eigenlijk niet nog erger?) daar niet om te doen was maar.. ik ben ze er wel dankbaar voor.

9118

Admin
15 november 2014, 06:23
Als het aan de Belgische activist Dyab Abou Jahjah ligt, stellen ook de Belgen het uiterlijk van Zwarte Piet ter discussie. Movement X, de burgerrechtenbeweging van Abou Jahjah, gaat het Antwerpse stadsbestuur zaterdag bij de intocht van Sinterklaas vragen de traditionele Zwarte Piet voortaan te vervangen door een neutrale en moderne versie.

Movement X stelt dat mensen met een donkere huidskleur Zwarte Piet in zijn huidige vorm, met zwarte huid, kroeshaar, oorringen en dikke rode lippen, als aanstootgevend en vernederend kunnen zien. Daarom roepen Abou Jahjah en zijn medestanders de Antwerpse burgemeester Bart De Wever op een voortrekkersrol te spelen bij het bedenken van een 'neutrale Piet', die niet voldoet aan de ,,karikaturale weergave van zwarte mensen''. Movement X wil uiterlijk half januari 2015 met het Antwerpse stadsbestuur overleg beginnen over het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet.

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wereld/actie-voor-neutrale-zwarte-piet-in-belgi%c3%ab/ar-BBdL0pU?ocid=iehp

Nadat in Nederland het Sinterklaasjournaal het sein vrij heeft gegeven voor de "moord" op Zwarte Piet, zien we nu in Belgie/Vlaanderen/Antwerpen/Midden-Brabant helaas ook acties die de mooie en eeuwenoude Sinterklaas traditie en cultuur om zeep willen helpen. Veegpieten, Kaaspieten, Clownpieten, we worden er niet vrolijk van.
De staatsomroep, NPO in NL ontkent alle verantwoordelijkheid voor deze brute aanslag op ons cultureel erfgoed, zij die zich ter verantwoording zouden moeten roepen zijn afkomstig uit het links extremistische bolwerk aan de Grachtengordel in Amsterdam en de "Slavenenclave" gelegen in die zelfde stad. Laat ons hopen dat het Hemelsche gerecht geen erbarmen zal hebben. Het hemelsche gerecht heeft zich ten langen leste Erbarremt over my en myn benauwde veste! Ja zo zou het moeten zijn! Maar hoe is het?

Zij, die verantwoordelijk zijn voor deze misdaad zwijgen in alle staten, zich niet bewust zijnde van het onrecht en de verwarring onder de gelovende kinderen in de eeuwenoude traditie die ze hebben aangericht.
Laat dit Volk, ons Volk, zich oprichten en verzetten tegen de misdaden die in de naam van de Spaanse bezetter zijn begaan. Het is waarachtig nu of nooit, nog even en we mogen in dit mooie land, ons Hollandse land zelfs geen pindakaas en hagelslag meer op onze boterhammen smeren!

Het laatste wat ik zou willen is hier schuldigen aanwijzen voor de crisis waarin ons Vaderland zich nu verkeert. "Ze" hebben ons onze Zwarte Piet en ons Sinterklasfeest afgenomen, zowel Hagelslag als Pindakaas zijn nu verdachte artikelen. Ja dat klopt zeer zeker.
Laten we toch vooral rustig en beschaafd blijven, ondanks deze brute aanval op ons Nationale Erfgoed. Laten we vooral niet simplistisch reageren omdat deze foute Bisschop, genaamd St. Nicolaas uit Spanje afkomstig zou zijn dan wel banden zou hebben met zijn geboortestad in Turkije!

Wat eens een mooi en onschuldig kinderfeestje was, is nu verworden tot een splijtzwam in onze samenleving, met dank aan de verantwoordelijkheden in deze.

Bluebear
15 november 2014, 10:07
Zouden er ook neukpieten zijn? Vrouwelijke, dan wel te verstaan. Ik zou best mijn bakkes wel eens onder de smeer willen zien zitten en haar plagen met de veer van die pet. :hammer: :biggrin:

9136

Badslippers
15 november 2014, 11:10
"We" halen zelfs "The New York Times"

"A New Holiday Tradition for the Dutch: The Debate Over Blackface" (http://www.nytimes.com/2014/11/15/world/europe/dutch-tradition-of-black-pete-renews-christmastime-debate.html?_r=0)

Sots
15 november 2014, 13:17
Het wordt een heel slecht jaar voor Sinterklaas en zwarte Piet.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3791137/2014/11/15/Demonstranten-naar-grond-gewerkt-ouders-naar-huis.dhtml

Goedemorgenallemaal
15 november 2014, 14:19
Het wordt een heel slecht jaar voor Sinterklaas en zwarte Piet.

fantastsiche man die Sint, nog niet koud in Gouda aangekomen of hij is ook al in onze regio.
En het bewijs is geleverd, de wereld is groter dan de randstad alleen, hier is het gewoon een kinderfeest.

Gondolas9
15 november 2014, 19:13
Zo'n stroopwafel- of kaaspiet, dat is ome Joop of tante Mien, dat ziet zelfs een klein kind.
De magie, de verwondering, het wonder van die vreemde figuren, sint en piet, dat wordt helemaal kapot gemaakt.

Gelukkig zijn sint en piet - Zwarte Piet - de sint zegt het herhaaldelijk wel nog welkom in Vlaanderen, ook bij de overheid, in casu de Antwerpse burgemeester.

Hartverwarmend is dat zoveel NL ouders hun kinderen zwart schminkten. We gaan onze eigenheid toch niet laten kapotmaken door een stelletje gefrustreerde idioten...

Kijk en geniet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/1.2149167

Goedemorgenallemaal
15 november 2014, 20:50
Zo'n stroopwafel- of kaaspiet, dat is ome Joop of tante Mien, dat ziet zelfs een klein kind.
En toch heb ik liever een stroopwafel als pepernoten... Goudse Kaas, nee dat smaakt naar niets.

Goedemorgenallemaal
16 november 2014, 13:09
Nou, bij ons is ie gewoon aangekomen, met zwarte Pieten. Niks aan de hand, groot feest.
Tot de HoofdPiet mij aansprak.
"Dag GMA, zie je dit dikke boek? Dat gaat allemaal over jou."
Toen was het tijd om me uit de voeten te maken...

MarcusW
16 november 2014, 17:07
Als we nou een donker iemand wit schminken en hem Sinterklaas laten spelen, dan is iedereen blij.

Jansen
16 november 2014, 18:39
Gewoon alle tegenstanders op de stoomboot zetten en dumpen midden op zee.
Of zet ze in een vliegtuig met Poch als piloot en dumpen op zee
Het is grote onzin om dit kinderverhaal en feestje te gaan verpesten door een stel linkse rel zoekers en een stel zwarte die ook zelf de rascistische willen uithangen.

Je bent geboren in de kleur die je waard bent dus ben trots op je kleur en bemoei je niet met andere kleuren

Kaaspiet : moet ik nu de kinderen gaan vertellen dat er kaas in de schoorsteen geplakt zat door een kaas fondue ?

Moeten we nu nog trots zijn dat we Nederlanders zijn terwijl de hele wereld ons en Rutte uitlacht ( Leugenpiet )

Ik blijf gewoon ijsberenpiet en neuk alle kleuren die mij liggen.

Rampetamper
20 november 2014, 13:47
Ik heb bij de intocht, die alternatieve pieten gezien
De kaaspiet met zijn gele hoofd lijkt echter meer op Zieke piet
Niet om aan te zien

Grote onzin allemaal laat het feest lekker voor de kinder zijn met sint en zwarte piet echt nederlands

De kerstman die moet worden afgeschaft
Dat is een namaak sinterklaas ze spreken het zelfs verbasterd uit als sinterklaas (santa claus)
De elfjes dat is gewoon kinder arbeid
En de rendieren voor de slee is dieren mishandeling, de beestjes opjagen tot ze vrij van de grond komen

pistoleeke
20 november 2014, 15:20
Jongens, stop eens met die zever!

Piet Plezier
30 november 2014, 15:39
https://www.youtube.com/watch?v=1mt-Bp2MFkk

Hemaworst
30 november 2014, 17:21
Ik zeg: Sintazulu!


https://www.youtube.com/watch?v=laVO0RljtpQ

Teletekst 555: Mars = Reet in het Surinaams

Badslippers
30 november 2014, 23:28
Ha ha, lachuhhh. Mooie clip.

Piet Plezier
15 januari 2015, 20:04
Het sinterklaasfeest is donderdag toegevoegd aan de nationale lijst met tradities die moeten worden beschermd.
Dat maakte het Nederlands Centrum voor Volkscultuur (NCV) bekend.


http://www.nu.nl/binnenland/3973474/sinterklaasfeest-nationaal-beschermde-traditie.html

Mistralwind
15 januari 2015, 20:22
Het sinterklaasfeest is donderdag toegevoegd aan de nationale lijst met tradities die moeten worden beschermd.
Dat maakte het Nederlands Centrum voor Volkscultuur (NCV) bekend.


http://www.nu.nl/binnenland/3973474/sinterklaasfeest-nationaal-beschermde-traditie.html

Goed nieuws!!!
En nu opzouten met al dat anti zwarte piet tuig !!

Limburger
16 januari 2015, 12:43
'Michiel de Ruyter is held'

De makers van de speelfilm Michiel de Ruyter herkennen zich niet in het beeld dat hun film 'een koloniale zeeschurk zou verheerlijken'. Dat meldt producent Klaas de Jong vrijdag in een reactie op de actiegroep 'Michiel de Rover'. De schimmige club kondigde donderdag protesten aan tegen de film, die vanaf 29 januari in de bioscopen draait.


http://www.telegraaf.nl/filmenuitgaan/film/23566112/___Michiel_de_Ruyter_is_held___.html

Na zwarte Piet moet nu ook Michiel de Ruyter van de linksen in de ban.

Mistralwind
16 januari 2015, 19:22
'Michiel de Ruyter is held'

De makers van de speelfilm Michiel de Ruyter herkennen zich niet in het beeld dat hun film 'een koloniale zeeschurk zou verheerlijken'. Dat meldt producent Klaas de Jong vrijdag in een reactie op de actiegroep 'Michiel de Rover'. De schimmige club kondigde donderdag protesten aan tegen de film, die vanaf 29 januari in de bioscopen draait.


http://www.telegraaf.nl/filmenuitgaan/film/23566112/___Michiel_de_Ruyter_is_held___.html

Na zwarte Piet moet nu ook Michiel de Ruyter van de linksen in de ban.

Landverraders zijn het!

Piet Plezier
5 februari 2015, 14:03
04 FEBRUARI 2015-20:11
DUITSE JUSTITIE ONDERZOEKT ZWARTE PIET



Justitie in het Duitse Potsdam heeft een klacht tegen Zwarte Piet in behandeling genomen.

Het optreden van de folkloristische figuur staat gelijk aan belediging en volksophitsing, meent het gewezen raadslid Andres Menzel dat de zaak aanhangig maakte.

Zwarte Piet is in zijn ogen discriminerend en racistisch en dus probeerde Menzel afgelopen december aangifte te doen tegen zwart geschminkte Nederlanders die door de straten van de Duitse stad wandelden. Agenten waren echter niet te vermurwen. Ze weigerden een officiële aangifte op te nemen. Menzel probeerde het via andere kanalen maar kreeg steeds nul op het rekest.

Naar nu blijkt heeft het Openbaar Ministerie de zaak echter toch opgepakt. Uit vooronderzoek moet eerst blijken of er überhaupt redelijke verdenking van belediging en volksophitsing kan bestaan, als verklede zwart geschminkte Nederlanders door Potsdam wandelen, schrijft het ANP. De stad heeft historische banden met Nederland en kent zelfs een Hollandse wijk.



http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2015/02/duitse_justitie_onderzoekt_zwa.html




10180

Piet Plezier
11 februari 2015, 16:18
Zwarte Piet-haters gaan nu alweer los: 21 februari eerste bijeenkomst.

Het jaar is nog maar net begonnen, maar de Zwarte Piet-haters komen alweer bij elkaar om te bespreken hoe ze de kindervriend kunnen wegjagen.
Diepe, diepe zucht. Veel triester dan dit wordt het niet. De racismeroepers gaan op 21 februari al beginnen met hun haatcampagne tegen het oer-Hollandse Sinterklaasfeest. De bijeenkomst wordt niet alleen door professionele racismeroepers georganiseerd, maar ook door de beruchte ‘antifascisten’ die Zwarte Piet tot moes willen slaan.


http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/02/zwarte-piet-haters-gaan-nu-alweer-los-21-februari-eerste-bijeenkomst/#.VNtheKybGMc.facebook

Goedemorgenallemaal
31 oktober 2015, 11:42
Zwarte Piet heeft vooralsnog gewonnen. in Brabant alleen Haaren en Goirle met aanpassingen. Waalwijk heeft "Bruine Pieten"maar die heten gewoon "Piet" en ze hebben het eigenlijk altijd al zo gedaan, nog voor alle hijsa begon (ik meen me van vroeger ook nog te herinneren dat bij ons in het dorp, wat niet zo heel rijk was, de kleur van de "Piet"- zwart of bruin, vooral een gevolg was van welk kleurtje op dat moment het goedkoopste was, als het maar donker was. Ik geloof niet dat mijn geloof in Sinterklaas en Zwarte Piet hierdoor een deuk heeft gekregen..

Picasso 1
31 oktober 2015, 13:08
5 december is een Sinterklaasfeest en niet een zwarte piet feest. Gewoon de Pieten erbij zonder een kleur (geen zwart, bruin, goud etc.)maar gewoon een beetje geschminkt met een mooie Pieten pak en je bent alle gedoe af. Je kunt wel hardnekkig vast proberen te houden aan Zwarte Piet maar kennelijk ligt dat gevoelig bij een gedeelte van de negerbevolking en zal het gedoe hierover permanent aanhouden. En die aanhoudende discussie en verzet rondom Sinterklaas is wat het feestje verpest en niet zozeer of Piet wel of niet meer zwart is.
Betekent niet dat je buigt, maar dat je in staat bent de gevoeligheid bij een gedeelte van de bevolking in te zien en in staat bent elementen uit je cultuur met een mogelijk racistisch tintje uit te bannen.

Goedemorgenallemaal
31 oktober 2015, 14:30
5 december is een Sinterklaasfeest en niet een zwarte piet feest. Gewoon de Pieten erbij zonder een kleur (geen zwart, bruin, goud etc.)maar gewoon een beetje geschminkt met een mooie Pieten pak en je bent alle gedoe af. Je kunt wel hardnekkig vast proberen te houden aan Zwarte Piet maar kennelijk ligt dat gevoelig bij een gedeelte van de negerbevolking en zal het gedoe hierover permanent aanhouden. En die aanhoudende discussie en verzet rondom Sinterklaas is wat het feestje verpest en niet zozeer of Piet wel of niet meer zwart is.
Betekent niet dat je buigt, maar dat je in staat bent de gevoeligheid bij een gedeelte van de bevolking in te zien en in staat bent elementen uit je cultuur met een mogelijk racistisch tintje uit te bannen.

Ik ben niet blind voor het onbehagen bij het zwartere deel van de bevolking, de stap van van der Laan, juich ik in zoverre toe dat hij burgemeester is van de stad die - samen met Hoorn ("Noorderkwartier"), Middelburg ("Zeeland") en Groningen ("Stad en ommeland") en de Maze- de spil was van de Nederlandse slavenhandel. In deze steden waren namelijk de "kamers" van de West Indische Compagnie gevestigd. Overigens met mandaat of in opdracht van de Staten Generaal, met daarin vertegenwoordigers van de Zeven Provincien.. Zeven? Jazeker , alles ten zuiden van de grote riolen werd bestuurd door de Staten Generaal. Drenthe was als gewest niet vertegenwoordigd, had wel gekund en gemogen, die ruimte bood de regeltjes, maar de gewesten die al mee deden (de Zeven dus) wilden eigenlijk hun macht niet delen..

Ik denk dat wij hier oplossing kunnen zien die voor allen bevredigend is,Holland en Passen zich geheel aan ( de heeren van de WIC kwamen ook in Zeeland samen) aan de veranderende tijdgeest, Groningen past zich ook aan maar niet gelee. Overige gewesten zijn medeschuldig dus die dienen ok wle wat te doen. Drenthe, Brabant en Limburg, daar blijft alles zoals het was :P.

sofaking
31 oktober 2015, 16:17
...
Betekent niet dat je buigt, maar dat je in staat bent de gevoeligheid bij een gedeelte van de bevolking in te zien en in staat bent elementen uit je cultuur met een mogelijk racistisch tintje uit te bannen.

Vind je het dan niet merkwaardig dat er veel minder heisa is in België, waar nochtans een grote gemeenschap uit Congo, Rwanda en Burundi leeft, die ook heel wat nare herinneringen uit de koloniale tijd kunnen hebben. En is het ook niet merkwaardig dat er in Nederland pas een probleem is beginnen rijzen in het kielzog van een vereniging die specifiek Engeland, Frankrijk en Nederland viseert voor een immense schadevergoeding voor de slavernij in de Caraïben ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verene_Shepherd

Ik kan nu al voorspellen dat, als er op alle gebied toegegeven wordt voor zwarte piet, het niet lang zal duren voor men een nieuw doelwit vindt om Nederland een schuldgevoel voor de slavernij aan te kaarten, want uiteindelijk is dat de agenda. Laat ze zich schuldig voelen tot ze betalen.

Goedemorgenallemaal
31 oktober 2015, 16:21
Ik kan nu al voorspellen dat, als er op alle gebied toegegeven wordt voor zwarte piet, het niet lang zal duren voor men een nieuw doelwit vindt om Nederland een schuldgevoel voor de slavernij aan te kaarten, want uiteindelijk is dat de agenda.
Nou, van mij mogen ze dat best, maar bij voorkeur niet bij een kinderfeest. Nederland, of zoals ik betoogde, vooral Holland, mag zich best schuldig voelen.

Picasso 1
31 oktober 2015, 16:33
Vind je het dan niet merkwaardig dat er veel minder heisa is in België, waar nochtans een grote gemeenschap uit Congo, Rwanda en Burundi leeft, die ook heel wat nare herinneringen uit de koloniale tijd kunnen hebben. En is het ook niet merkwaardig dat er in Nederland pas een probleem is beginnen rijzen in het kielzog van een vereniging die specifiek Engeland, Frankrijk en Nederland viseert voor een immense schadevergoeding voor de slavernij in de Caraïben ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verene_Shepherd

Ik kan nu al voorspellen dat, als er op alle gebied toegegeven wordt voor zwarte piet, het niet lang zal duren voor men een nieuw doelwit vindt om Nederland een schuldgevoel voor de slavernij aan te kaarten, want uiteindelijk is dat de agenda. Laat ze zich schuldig voelen tot ze betalen.

Zou kunnen, maar los van de politieke spellen hieromtrent heb ik al vele jaren waargenomen dat donkere mensen enige aversie voelen bij de figuur van zwarte Piet en de grappen die er soms bij worden gemaakt. In dat opzicht begrijp ik dat door de ogen van de zwarte medemens men zulk een karikatuur liever kwijt dan rijk is.

Stel je voor dat in bijvoorbeeld Spanje een of ander kinderfeest zou zijn met een in katholieke kledij getooide heilige man en een in oranje kleding gekleurde dienaar (met een knipoog dus naar het middeleeuws verleden van Spanje en Nederland). Kinderen zouden al die mooie kleuren prachtig vinden maar ik vraag me af hoeveel Nederlanders hiermee zouden kunnen lachen.

Badslippers
31 oktober 2015, 18:49
dat donkere mensen enige aversie voelen bij de figuur van zwarte Piet en de grappen die er soms bij worden gemaakt.

Aversie hebben tegen, is een rekbaar begrip. Er zal altijd wel een groep mensen zijn die ergens een aversie tegen heeft. Heeft misschien meer met het draagvlak in de samenleving te maken.

Een afkeer hebben tegen wat volksvermaak omdat daar een figuur wordt opgevoerd die ten dele gelijkenis vertoont met een neger die de rol van knecht vervult? Dan kunnen we met hetzelfde argument carnaval afschaffen want ook daar worden veelvuldig figuren opgevoerd die een wat karikaturale rol spelen en die je tot bepaalde groep kunt rekenen.
Als het maatschappelijk draagvlak in de toekomst groot genoeg is zal ook dat feest afgeschaft worden.

Jan_Wandelaar
31 oktober 2015, 19:23
... maar ik vraag me af hoeveel Nederlanders hiermee zouden kunnen lachen.
Nederlanders die daar absoluut niet om kunnen lachen, of zelfs aanstoot aan nemen, maar desondanks toch in Spanje gaan wonen zouden dan volkomen belachelijk bezig zijn.

Nee, de hele zwarte-piet discussie komt slechts voort uit een groep racisten die meent dat ze nog een rekening te vereffenen hebben met het blanke ras. Niet voor niets dat op wonderbaarlijke wijze allerlei pro-Palestina bewegingen de kop op steken bij anti-piet manifestaties. Die menen immers dat ze nog een rekening te vereffenen hebben met het Joodse volk. Typisch gevalletje van soort-zoekt-soort dus. Volkomen belachelijk dat er Nederlanders zijn die hun oren laten hangen naar dergelijke racistische en/of antisemitische volksmenners.

J.W.

Ascari
31 oktober 2015, 19:57
Nee, de hele zwarte-piet discussie komt slechts voort uit een groep racisten die meent dat ze nog een rekening te vereffenen hebben met het blanke ras.

Ik hoor graag wat de feiten zijn voor deze beschuldiging van een strafbaar feit? Er is trouwens maar één menselijk ras, ook volgens het christendom.



Volkomen belachelijk dat er Nederlanders zijn die hun oren laten hangen naar dergelijke racistische en/of antisemitische volksmenners.

Dat is óók vrijheid van meningsuiting. Een mening die jij niet deelt, desondanks heeft iedere Nederlander het recht om zijn eigen mening te hebben en te vormen.

Jan_Wandelaar
31 oktober 2015, 23:11
Ik hoor graag wat de feiten zijn voor deze beschuldiging van een strafbaar feit?
Het zijn van een racist is geen strafbaar feit. Discrimineren op basis van ras daarentegen wel, hetgeen we racisme noemen.

Maar goed,

Sinterklaas is geen weergave van hoe de Nederlander tegen rooms-katholieke geestelijken aankijkt. Nee, de lange grijze baard die het gezicht grotendeels bedekt is slechts een uitstekende vermomming om te voorkomen dat een kind in Sinterklaas opeens ome Henk herkent.

Zwarte piet is geen weergave van hoe de Nederlander tegen negers aankijkt. Nee, de zwarte schmink en de verdraaide stem zijn slechts een uitstekende vermomming om te voorkomen dat een kind in een de zwarte pieten opeens z'n oudere neefjes of buurjongen herkent.

Meer is het echt niet. Sinterklaas en zwarte piet moeten voor de kinderen echt bestaande mensen voorstellen, zonder dat ze diegenen die de rol spelen herkennen. Om die reden zijn blauwe, groene en ander-kleurige pieten ongewenst. De kern van het sinterklaasfeest is dat kinderen niet beter weten dan dat Sinterklaas en zijn zwarte pieten echte mensen zijn, en geen tekenfilmfiguren die elke willekeurige kleur kunnen hebben.

Zwarte piet is zwart/bruin omdat zwarte schmink (of in vroegere tijden: zwarte of bruine schoensmeer) een eenvoudige (goedkope) doch onherkenbare vermomming vormt.

Wanneer je daar meer van probeert te maken dan dat het is, dan ben ik toch bang dat daar racistische motieven aan ten grondslag liggen.



... desondanks heeft iedere Nederlander het recht om zijn eigen mening te hebben en te vormen.
Waar verbied ik dan aan anderen om een andere mening te hebben?

Nee, iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben. Daarnaast staat het mij vrij om iemand met een bepaalde mening een racistische idioot te vinden. Dat wil niet zeggen dat ik die mening verbied. Nee, laat idioten vooral luidkeels hun mening verkondigen, zodat we tenminste weten wie het zijn.

J.W.

Goedemorgenallemaal
1 november 2015, 12:14
Sinterklaas is geen weergave van hoe de Nederlander tegen rooms-katholieke geestelijken aankijkt. Nee, de lange grijze baard die het gezicht grotendeels bedekt is slechts een uitstekende vermomming om te voorkomen dat een kind in Sinterklaas opeens ome Henk herkent.
Ik denk dat Franciscus de Eerste wel belangrijkers zaken aan het hoofd heeft dan deze karikatuur van een bisschop aan de kaak te stellen. Zeker in deze tijden waarin "Bisschop" en "kindervriend" een wat nare bijsmaak heeft.. Aan de andere kant, hoewel een groot probleem voor de Rooms Katholieke Kerk, en als zodanig ook erkend door die kerk, een doofpot is het niet meer, daar zorgen de media wel voor, en dan moet je het aantal gevallen van misbruik eens afzetten tegen het aantal geestelijken en dan kun je , net zo min als iedere tegenstander van een opvang voor vluchtelingen racist noemen, iedere voorstander van opvang een linkse naieve correcteling nomen, niet spreken van de Geestelijkheid in het algemeen als "fout".
Maar helaas is de waarheid dat in de ogen van de internetgebruiker iedereen juist wel wordt geklasseerd op het gedrag van enkelen...



Zwarte piet is geen weergave van hoe de Nederlander tegen negers aankijkt. Nee, de zwarte schmink en de verdraaide stem zijn slechts een uitstekende vermomming om te voorkomen dat een kind in een de zwarte pieten opeens z'n oudere neefjes of buurjongen herkent.

Meer is het echt niet. Sinterklaas en zwarte piet moeten voor de kinderen echt bestaande mensen voorstellen, zonder dat ze diegenen die de rol spelen herkennen. Om die reden zijn blauwe, groene en ander-kleurige pieten ongewenst. De kern van het sinterklaasfeest is dat kinderen niet beter weten dan dat Sinterklaas en zijn zwarte pieten echte mensen zijn, en geen tekenfilmfiguren die elke willekeurige kleur kunnen hebben.

Zwarte piet is zwart/bruin omdat zwarte schmink (of in vroegere tijden: zwarte of bruine schoensmeer) een eenvoudige (goedkope) doch onherkenbare vermomming vormt.

Wanneer je daar meer van probeert te maken dan dat het is, dan ben ik toch bang dat daar racistische motieven aan ten grondslag liggen. En dan te bedenken dat "bruin"in deze discussie toch niet zo aan de orde komt als aanstootgevend.
Wel het gedrag van de iedere jaar weer opduikende stuntelpiet.

bergm550
1 november 2015, 13:01
Bijenkort introduceert de Gouden Klimpiet

Ik kan me de keuze van de Bijenkorf ook wel begrijpen. Laatst was ik bij de Bijenkorf. Ze richten zich duidelijk meer op de rijkere klanten, die voor de Premium Shopping Experience gaan. Dus niet kijken, maar kopen. Rijke Chinezen, Russen en Arabieren is de doelgroep. En juist deze doelgroep heeft geld en wil het dus uitgeven. Dit zijn de toeristen die je moet aantrekken. En een gouden Zwarte Piet past daarbij, want goud is zeer geliefd in Rusland, Midden-Oosten en China. Met de cultuur van Zwarte Piet zijn ze niet bekend.

Die dronken en drugsconsumerende backpacktoeristen waarmee Amsterdam overspoeld wordt, van die doelgroep moet je af. Die storen alleen maar en er valt niets te halen. Geef mij dan maar die rijke Chinezen. Ze zijn rustig, schreeuwen niet, gebruiken geen drugs en zijn nooit dronken. Ik heb nog nooit een dronken Chinese toerist gezien die zich misdroeg in Amsterdam. In mijn geliefde woonplaats Haarlem (de mooiste stad van Nederland) zie je ook steeds meer Chinese toeristen, maar van deze gasten heb je nooit last.

Wat me ook opviel, in de Bijenkorf zijn de informatiebordjes nu ook in het Chinees vertaald. En soms wordt er ook iets in het Russisch en Chinees opgeroepen over tax-free shopping of zoiets. Ik vind het een slimme zet om je klanten te laten thuis voelen. Hetzelfde zie je bij de Galeria Kaufhof in Duitsland. Dit is een Duits warenhuis vergelijkbaar met de Bijenkorf. Hier wordt ook alles aangegeven in het Chinees. De wereld verandert en helaas gaat dit soms ten koste van de lokale cultuur.

Dan kun je twee dingen doen. Stoer aan je cultuur vasthouden of meegaan met de veranderingen. Als je stoer vasthoudt en niet meegaat, dan gaat het ons op een gegeven moment geld kosten. Meer als de helft van de Nederlandse welvaart komt door de internationale handel. Dus we moeten ons als land afvragen hoe waardevol ons cultuureel erfgoed is. Van zon, zee en strand kun je niet leven.

Bron: NRC

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/08/11/bijenkorf-nieuw-een-zwarte-piet-van-goud-1525595

https://static.nrc.nl/images/w640/1108binbijenkorf2k.jpg



De Bijenkorf kwam met de mededeling dat er in het warenhuis dit jaar geen zwarte of roetveegpieten, maar vergulde of gouden ‘klimpieten’ in het trapgat kwamen te hangen. De verklaring in Bijenkorf-taal: „De keuze voor een ‘Gouden Klimpiet’ onderstreept de ontwikkeling naar een luxe winkelbeeld.”

Daar ging mijn komkommertijd.

Het nieuws was nog geen nieuws of op de radio kwamen de eerste marketingdeskundigen al voorbij om deze zoveelste zet in het ‘zwarte-pieten-debat’ te duiden.

‘Tactisch slim’, was de opinio communis.

Concurrent V&D, waar ze sowieso al met 3-0 achterstaan, kwam als eerste met een reactie die lachwekkend zou zijn als het niet zo treurig was. Het beleid in de belangrijke decembermaand werd daar afgestemd op de uitzendingen van het sinterklaasjournaal.

„Wat het sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen.”

Vakantievierend Nederland reageerde op de inmiddels gebruikelijke wijze: verontwaardigd. Tegenstanders van Zwarte Piet, bij monde van de Stichting Nederland Wordt Beter, vonden het zoals te verwachten niet genoeg. „Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet”, zei een woordvoerder in een reactie. De voorstanders van Zwarte Piet repten over aantasting van de Nederlandse identiteit en riepen op tot een boycot.

Bij de Bijenkorf werd binnenskamers nog net niet gejuicht. Met de toestroom van steeds meer rijke Chinezen, Arabieren en Russen, die er gewoon in hun eigen taal geholpen worden, zaten ze er al een tijdje met de gewone klant in de maag. Je kon al die voor- en tegenstanders van Zwarte Piet natuurlijk moeilijk bij de deur de toegang ontzeggen, maar ze detoneerden onderhand wel een beetje in de ‘premium experience’, al die dagjesmensen die alleen maar kwamen om een Louis Vuitton-tas te bekijken, of, erger nog, even aan te raken.

De Gouden Klimpiet die niemand wil past prima bij de nieuwe klanten van de Bijenkorf die helemaal niets hebben met die zogenaamde Sinterklaastraditie, maar die wel appelleert aan de oer-Hollandse handelsgeest van u-vraagt-wij-draaien. Goud is niet toevallig de lievelingskleur van Russen en Chinezen die de Vergulde Klimpiet waarschijnlijk als een vriendelijke bevestiging zien dat ze bij de juiste deur naar binnen zijn gelopen.

Voor de gewone consument bleef de V&D over, waar ze wel willen maar niet kunnen. En waar ze intussen waarschijnlijk al druk aan het lobbyen zijn met de redactie van het sinterklaasjournaal om alsjeblieft een tipje van de sluier op te lichten. Hun hele voortbestaan ligt in handen van Dieuwertje Blok.

Goedemorgenallemaal
1 november 2015, 16:41
Bijenkort introduceert de Gouden Klimpiet

Ik kan me de keuze van de Bijenkorf ook wel begrijpen. Laatst was ik bij de Bijenkorf. Ze richten zich duidelijk meer op de rijkere klanten, die voor de Premium Shopping Experience gaan. Dus niet kijken, maar kopen. Rijke Chinezen, Russen en Arabieren is de doelgroep. En juist deze doelgroep heeft geld en wil het dus uitgeven. Dit zijn de toeristen die je moet aantrekken. En een gouden Zwarte Piet past daarbij, want goud is zeer geliefd in Rusland, Midden-Oosten en China. Met de cultuur van Zwarte Piet zijn ze niet bekend.

Dat past wel in mijn "Amsterdam moet zich wel aanpassen"straatje.. Zie eerder. Maar ik denk dat je de Pietendiscussie ook dan ook moet voorzien van andere actualiteiten, dan moet je het willen vasthouden aan Zwarte Pie ook zien als protest tegen opkomen van cultuurvreemde feesten als Halloween en Valentijnsdag, hebben we nooit aan gedaan..

Big30
1 november 2015, 18:18
Juist in deze barre tijden moeten we ons cultureel erfgoed koesteren. Steun de klassieke zwarte Piet met gouden oorringen, kroeshaar en zwart voorkomen. Een echte kindervriend.

Ga onze zwarte piet niet discrimineren! De zak van Sinterklaas moet ook weer terug komen om dat kleine extremistische groepje van zeur en zeikpieten in te stoppen. Desnoods gebruik makende van de roe.

Handen af van ons mooie kinderfeest!

Stop Quinsy Gario als eerste in de zak vanwege zijn vele onterechte soms vaak zeer smakeloze beschuldigingen van racisme.
http://www.at5.nl/artikelen/146429/burgemeester_van_der_laan_quincy_moet_mij_niet_zwa rt_maken

Badslippers
1 november 2015, 21:03
Stop Quinsy Gario als eerste in de zak vanwege zijn vele onterechte soms vaak zeer smakeloze beschuldigingen van racisme.

Sterker, hij dient de Zwarte Piet te krijgen.
BTW, zou het edele kaartspel Zwarte Pieten al bij de VN aangekaart zijn?

Big30
1 november 2015, 21:19
Ik moest aan deze video van van Kooten en de Bie opeens denken.
https://youtu.be/PFYod0SKqQ0

Die Gario spoort niet en heeft zelf een uiterst racistisch wereldbeeld, alle zwarte medemensen zijn goed en alle witte (er wordt door de slavernij activisten nooit over blanke mensen gesproken) zijn fout en eigenlijk allemaal racisten.

Zo en nu ga ik weer snel van een negerzoen genieten en nog wat oude Sjors en Sjimmies lezen :tongue:!

Goedemorgenallemaal
1 november 2015, 21:38
Zo en nu ga ik weer snel van een negerzoen genieten en nog wat oude Sjors en Sjimmies lezen :tongue:!
Die dingen zijn niet te vreten , en ik geef de voorkeur aan Kuifje in Afrika

Big30
1 november 2015, 21:44
Die dingen zijn niet te vreten , en ik geef de voorkeur aan Kuifje in Afrika

Jij bent dus een witte man van middelbare leeftijd die in zijn jeugd foute kinderboeken heeft gelezen en dan ook nog eens een fan van zwarte piet en afkomstig uit een land met een koloniaal en slavernij verleden.
Verdict: je bent een racist :biggrin:.

sofaking
1 november 2015, 21:58
Ik hab als kind nog naar de Black & White minstrel show gekeken. Reddeloos verloren dus.

Maar ik heb al wat monetaire inspanningen gedaan als boetedoening voor de slavernij van de Slaven. Laat ons niet vergeten dat het woord slaaf komt van de Slavische volkeren die nog niet gechristend waren en dus als slaaf mochten gevangen worden in de vroege middeleeuwen. Eénmaal dat allemaal gutgemacht is begin ik met de compensatie voor de Afrikanen, beloofd.

13043

Goedemorgenallemaal
1 november 2015, 21:58
Jij bent dus een witte man van middelbare leeftijd die in zijn jeugd foute kinderboeken heeft gelezen en dan ook nog eens een fan van zwarte piet en afkomstig uit een land met een koloniaal en slavernij verleden.
Verdict: je bent een racist :biggrin:.
Jaaaaaaaaa.... Ik voel mij verheven boven de volkeren boven de grote rivieren...

Picasso 1
1 november 2015, 22:24
Opvallend is dat degenen die in de vluchtelingendiscussie zich enorm gastvrij opstellen richting vreemdelingen, hier in deze discussie zich het meest hartstochtelijk opstellen in het opkomen voor het cultureel erfgoed waar enkel en alleen de gastvrij opgenomen allochtonen zich aan storen.

Mogelijk dat het zuurstofgebrek argument van Jan Wandelaar in de kern enige waarheid bevat....

Big30
1 november 2015, 22:39
Opvallend is dat degenen die in de vluchtelingendiscussie zich enorm gastvrij opstellen richting vreemdelingen, hier in deze discussie zich het meest hartstochtelijk opstellen in het opkomen voor het cultureel erfgoed waar enkel en alleen de gastvrij opgenomen allochtonen zich aan storen.

Kletskoek! Ik zou in de eerste plaats niet weten welke IJsberen zich enorm gastvrij opstellen, ken wel IJsberen die niet al te zwart wit denken en tegengas geven als het gaat om vreemdelingenhaat maar zeker voorstander zijn van rechtvaardige regels als het gaat om toelating van vluchtelingen.

Veder bestaat de anti zwarte piet lobby uit een heel klein extremistisch mililant groepje onder aanvoering van een racist genaamd Quinsy Gario. Zijn denkbeelden en een aantal tweets van hem zijn volstrekt verwerpelijk.

Maar ik begrijp P1 wel. Hij is gewoon heel stout geweest en is bang dat ie met de roe er van langs krijgt en in de zak van Sinterklaas gestopt wordt en dan naar Spanje moet. Een zeer begrijpelijke angst :baeh:!

Willem2
1 november 2015, 22:43
Opvallend is dat degenen die in de vluchtelingendiscussie zich enorm gastvrij opstellen richting vreemdelingen, hier in deze discussie zich het meest hartstochtelijk opstellen in het opkomen voor het cultureel erfgoed waar enkel en alleen de gastvrij opgenomen allochtonen zich aan storen.

Mogelijk dat het zuurstofgebrek argument van Jan Wandelaar in de kern enige waarheid bevat....

Kletskoek Zwarte Piet :biggrin:

deket
1 november 2015, 23:35
terwijl de aarde langzaam aan het vergaan is door de schuld van hun bewoners zelf,dus door de mensen,niet door de dieren blijven zeurPIETEN zich in een zinloze polemiek bezig houden over zwartePIET(zucht)hebben die aanklagers nu niets beter te doen?

Big30
2 november 2015, 00:02
http://neeringweblog.nl/wp-content/uploads/2013/10/Zwarte-piet-en-de-VN.jpg

Nb het is feitelijk niet de VN zelf die zich met deze onzin bezig houdt maar een wat dubieus committee waar landen in zitting hebben met kilo's boter op hun hoofd.

Zwarte piet heeft niets met racisme of ons slavernij verleden te maken en die kleine groep die dat wel zo ziet daar hoeven we ons niet druk om te maken want die zien in elke blanke man een racist.

https://youtu.be/tI2iWK3mAqI

Goedemorgenallemaal
2 november 2015, 10:18
Kletskoek! Ik zou in de eerste plaats niet weten welke IJsberen zich enorm gastvrij opstellen, ken wel IJsberen die niet al te zwart wit denken en tegengas geven als het gaat om vreemdelingenhaat maar zeker voorstander zijn van rechtvaardige regels als het gaat om toelating van vluchtelingen.

Veder bestaat de anti zwarte piet lobby uit een heel klein extremistisch mililant groepje onder aanvoering van een racist genaamd Quinsy Gario. Zijn denkbeelden en een aantal tweets van hem zijn volstrekt verwerpelijk.

Maar ik begrijp P1 wel. Hij is gewoon heel stout geweest en is bang dat ie met de roe er van langs krijgt en in de zak van Sinterklaas gestopt wordt en dan naar Spanje moet. Een zeer begrijpelijke angst :baeh:!

Toch denk ik wel dat het militante karakter van de "aanval op de Zwarte Piet" heeft bijgedragen aan het niet zo gastvrije gedrag van een aantal autochtonen. Ja ik zeg "autochtoon", in de media wordt de laatste tijd te weinig aandacht besteed aan de nationaliteit van autochtone daders van misdrijven, hooguit initialen terwijl er bij iedere allochtoon die een scheet laat meteen achtergrond en afkomst vermeld worden. Tot zover de mythe van de "politiek links correcte media"die "ongastvrij rechts" ons probeert wijs te maken. "Politiek correct links" is zowiezo een mythe, zowel tegenstand tegen vluchtelingen helpen als enig mededogen en wel willen helpen, als voor of tegen Zwarte Piet zijn universele gedachten die zowel ter linker als ter rechterzijde voorkomen.

Badslippers
2 november 2015, 11:01
Aansluitend op Sofaking, die het over de "Black & White Minstrel shows" heeft. Ooit zag ik een artiest die zijn gezicht zwart schminkte en vervolgens een of andere variété act gaf. Dat was Al Jolson. Al Jolson werd geboren als Asa Yoelson (Yiddish: אַסאַ יואלסאָן‎) in het Joodse dorp "Srednik" (Yiddish: סרעדניק‎) nu bekend als "Seredžius", in Litouwen.


Daar waar Zwarte Piet op dit moment in Nederland is gezonken tot in het riool waar racisme en (koloniaal) verleden zich ophouden, zo schminkte Al "The Best Entertainer in the World" Jolson, zijn gezicht juist zwart om uitdrukking te geven aan ongelijkheid in de Amerikaanse samenleving en een parallel te trekken tussen de onderdrukking van zwarten en Joden. In Nederland is Zwarte Piet de verpersoonlijking van slavenhandel, onderdrukking en racisme en moet om die redenen verbannen worden. Terwijl de neger in Al Jolson juist gebruikt wordt om de ongelijkheid aan de kaak te stellen. Een soort van Geuzen-outfit zal ik maar zeggen. Tja, zo verschillend kan een zwart geschminkt persoon opgevat worden.


https://www.youtube.com/watch?v=EYWmBaVcNYg
Let ook even op de zwart geschminkte muzikanten. Da's nog bijna erger als Zwarte Piet.

Voor wie nog verder wil lezen over deze hooggewaardeerde artiest en de achtergrond:
http://www.tijdruimte.nl/artikelen/NIW/film/Al-Jolson.htm

Goedemorgenallemaal
3 november 2015, 08:15
Nu, Dames en Beren, nu vrees ik toch echt dat we het punt bereikt hebben waarop ik ga voorstellen het hele verhaal te laten voor wat het is en gewoon weer te gaan neuken.....

https://www.youtube.com/watch?v=1mt-Bp2MFkk

:heul::heul::angst:

Wentelt Eefje
13 november 2015, 08:58
MIJN conclusies: 1) voor Bergmans is de Bijenkorf het GT van de retail, alleen maar nette mensen. Dat ook rijke Chinezen onbeschofte en onbeschaafde proleten blijken onttrekt zich aan zijn waarneming

2) het blijft verbazingwekkend dat de non-valeur, zogenaamde kunstenaar (maar het is een kunstenmaker, dat is iets anders... ) en subsidie-fraudeur - eigen waarneming - Quinsy Gario dit debat met dank aan de media mag blijven behe(e)r(s)en...

Breezahlover
13 november 2015, 09:06
13119

Probleem lijkt mij opgelost. :biggrin:

Willem2
13 november 2015, 13:18
13119

Probleem lijkt mij opgelost. :biggrin:

Er is nog hoop voor Ace2

Goedemorgenallemaal
13 november 2015, 13:23
Ik denk dat ik de roetpiet best wel acceptabel ga vinden, ik heb ze al gezien die donkerder zijn dan menig zwarte Piet die met donkerbruine verf rond loopt
13120

13121

Grunny
14 november 2015, 06:44
Ik ga voor de dropjespiet.. ja die is gewoon lekker zwart.. Geen verleden met slavernij..maar brengt al het lekkers... De dropjespiet... en dan de vrouw van dropjespiet..trekdroppietinnetje.. Trekt zich suf .. dus ook voor de oudere nog wat lekkers in het verschiet..

Goedemorgenallemaal
14 november 2015, 12:48
"dropjespiet" zo voor de hand liggend dat niemand, ik ook niet, er op gekomen is. Perfecte oplossing al zullen de "zwarte Piet"-fanaten wel zeggen dat je op die manier wel een zwarte piet krijgt maar zonder de "echte zwarte piet"-traditie. Niettemin vole ik wel wat voor deze oplossing, als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

Rampetamper
14 november 2015, 16:11
Hellemaal eens met Big 30

Zo kun je overal een probleem van maken

De moorkoppen smaken me nog steeds prima en de jodekoeken ook.
Straks maken de haagenaars nog een probleem van de haagse hopjes.
En de twentenaren klagebn toch ook niet, dat ae gezien worden als kruimelige beschuiten
En zien we de engelsen allemaal als dropjes?

Die oude namen moet je zien naar de tijd waarin ze ontstaan zijn, naar de tijdsgeest, en zijn dus een stukje cultureel erfgoed net als sinterklaas

Maar misschien vind die Gario het wel heel ongeloofwaardig, dat een ZWARTE piet kadootjes weg geeft.
Maar wij geloven wel, dat er zeker ook goede donkere medeburgers zijn.
En denken niet zo ZWART/WIT als die Gario

Rampetamper
14 november 2015, 16:13
Dropjes Piet is altijd nog beter, dan een Blauwe zieke Piet

Goedemorgenallemaal
15 november 2015, 17:39
Nou begin ik toch te twijfelen... Ik zag hier nog niet zoveel achter
13168

maar toen ik deze zag...
13169

Of kijk ik verkeerde films?

Goedemorgenallemaal
28 november 2015, 12:10
https://www.youtube.com/watch?v=sFiPYQSfmyI