Volledige versie bekijken : De tien beste landen om te bezoeken
felrops
29 oktober 2013, 09:48
Even getwijfeld of ik dit zou plaatsen onder de rubriek wandelen wereldwijd. Humor was ook een optie. Maar wie ben ik om aan een Instituut als Lonely Planet in twijfel te trekken. En gelet op het aantal geel-zwarte nummerplaten dat op vrije dagen de parkeerplaatsen in mijn thuisstad inpikt zal het wel correct zijn.
http://www.gva.be/nieuws/media-en-cultuur/aid1480167/lonely-planet-prijst-ons-land-aan-als-topbestemming.aspx
krukar
29 oktober 2013, 11:20
België is best een populaire bestemming onder Nederlanders inderdaad, alleen de patat is er niet te vreten dus die brengen we zelf mee en de koffie is er niet te hachelen dus die brengen we ook zelf mee. In Wallonië weigeren ze om Nederlands te spreken en spreken ze een rare soort Frans waar ik geen woord van versta dus daar kom ik niet, maar in Vlaanderen is het prima vertoeven!
wervelwind
29 oktober 2013, 12:19
Ik zou België veel leuker kunnen vinden dan nu. Ik vind het zo jammer dat een potentieel prachtig land zichzelf naar beneden haalt met zwartgeblakerde viaducten, flinterdun asfalt vol gaten, lintbebouwing langs steenwegen, lelijke zelfbouw huizen neergezet door mensen die denken dat in elke man een bouwvakker schuilt, en niet te vergeten die volstrekt absurde taalstrijd.
Jansen
29 oktober 2013, 22:22
Ook jammer dat er zoveel Belgen wonen,maar in Antwerpen zijn 189 verschillende nationaliteiten op dit moment.
De Nederlandse is na de Belgen de grootste gemeenschap met op de tweede plaats de Polen.
Verder kan ik goed mijn geld verdienen in België dus blijf ik lekker in Luxemburg mijn rekening spekken.
SFL
29 oktober 2013, 22:46
Ook jammer dat er zoveel Belgen wonen,maar in Antwerpen zijn 189 verschillende nationaliteiten op dit moment.
De Nederlandse is na de Belgen de grootste gemeenschap met op de tweede plaats de Polen.
Verder kan ik goed mijn geld verdienen in België dus blijf ik lekker in Luxemburg mijn rekening spekken.
Meer Polen dan Georgiërs en Marokkanen in Antwerpen????????? Tja, misschien met de dubbel nationaliteit.
In Luxemburg???? Dan ben je een dommerik oftewel een eerlijke burger... Ik zou niet meer weten waarom je geld in Luxemburg parkeren? Ik begrijp zelfs niet waarom überhaupt nog op een rekening zetten in deze tijd. Nope, Luxemburg is zoooooo jaren 80 en 90.
SFL
29 oktober 2013, 23:32
Ik begrijp niet waarop die lijst eigenlijk gebaseerd is, want de top10 is nog al uiteenlopend!
Neem nu Schotland, dat is een mooi land als je een fervent wandelaar bent, maar voor de rest zou ik niet weten waarom je naar ginds zou moeten trekken. Whisky misschien?
Antarctica zal wel mooi wezen, maar wat zou je er 3 dagen gaan doen. Bovendien een zware boottocht vanuit Ushaia waar iedereen zeeziek op wordt. Seychellen is een mooi decor om vakantie in te vieren, maar stelt het culinair, cultureel of qua vrouwelijke populatie wat voor???
Als je het mij vraagt is dit een top 10, van 10 verschillende reisjournalisten, die trokken een nummertje en aan de hand daarvan werden de nummers 1 tot en met 10 toegekend.
Als wereldreiziger zal ik eens een meer overtuigend lijstje opsommen:
In het segment van cultuur en bezienswaardigheid:
1) Mexico en andere centraal- en Zuid-Amerikaanse landen
2) Egypte
3) Griekenland
4) Italië
5) Israel
6) Thailand en andere Oosterse landen
Betreft het Culinaire:
1) Griekenland
2) Mexico
3) Thailand
4) Vlaanderen
5) Duitsland/Polen/Oostenrijk
6) Italië
Qua schoonheid en natuur:
1) Frans Polynesië
2) USA (westelijke kant)
3) Spanje (Andalucia)
4) Brazilië
5) Thailand
6) Noorwegen
Beste om uit te gaan:
1) Spanje (uit nostalgische overwegingen)
2) Rusland (Moskou)
3) Israel (Tel Aviv en Eilat)
4) Tsjechië (Praag)
5) Libanon (Beiroet)
6) Duitsland en Nederland
Het meest ideaal om er bij te horen en veel geld op te maken:
1) VAE
2) Monaco
3) Italie (Sardinië)
4) Rusland (Moskou)
5) VS (New York)
6) Spanje (Ibiza) en Griekenland (Mykonos)
Voordeligste landen om te hoerenlopen (prijs/kwaliteit):
1) Filipijnen (ben er nog niet geweest, maar heb zelfs in Thailand al genoeg gehoord)
2) Thailand (Pattaya)
3) Duitsland
4) Panama
5) Zwitserland, Oostenrijk, Nederland
6) Brazilië
Welstand, beste toeven, gezondheid en levensverwachting:
1) Canada
2) Noorwegen
3) Israel
4) Denemarken
5) Australië (nog niet geweest, maar genoeg over gelezen)
6) Oostenrijk
Landen met de knapste vrouwen (eventueel ook vrouwenoverschot)
1) Oekraïne
2) Denemarken
3) Polen
4) Griekenland
5) Duitsland
6) Israel
Voor mij algemeen genomen de interessantste landen, waar ik wil wonen, uitgaan, cultuur kan snuiven en culinair aan mijn trekken kom… Mijn algemene keuze dus:
1) Griekenland (Griekse Eilanden)
2) Israel
3) Spanje (Canarische Eilanden)
4) Canada
5) Polen
6) Finland (Helsinki)
deket
30 oktober 2013, 00:10
landen met vrouwenoverschat heeft meestal te maken met vooraangaande oorlogen,en met mannenoverschot door eenkindgeboortepolitiek zoals in China,
maar ik mis in de landen met de mooiste vrouwen Brazilie,heb speciaal mijn Thailandreis voor deze winter verschoven naar de volgende om begin van de zomer naar Brazilie te trekken voor het eerst in mijn leven(Brazilie,niet zuid-amerika,maar in bv.de Antillen is er niets te zien)en er buiten onze Rode Duivels wereldkampioen zien worden,ook vele mooie Latinas te scoren
SFL
30 oktober 2013, 00:18
Als je gaat voor de Rode Duivels die WK worden, dan ben je eraan voor de moeite... Na de poolfase liggen ze eruit. Straffe uitspraak van iemand die nog niet weet wie de tegenstanders zullen zijn, maar de Duiveltjes zitten nu op een wolk en weten totaal niet hoe het voelt om onder druk te staan.
Hierboven heb ik alles naar mijn smaak genoteerd. Maar ja, in Brazilie zijn er ook vele knappe vrouwen, daar kan je niet om heen. Het is er ook divers... Van bleke Scandinavische types met platina-blonde haren, tot Aziatische, latina's, negerinnen, doorsnee blanken en Indianen. Je vindt er alles, zeg maar. Tenminste in Sao Paulo waar ik geweest ben... Maar ik neem aan dat het overal zo is. Je zal het er zeker naar je zin hebben. En ook de hoerenbusiness zal floreren tijdens het WK... Kan je daar ff je verdriet gaan wegspuiten.
Gegroet
SFL, Vlaming, maar geen Belg!
Big30
30 oktober 2013, 00:33
Als je gaat voor de Rode Duivels die WK worden, dan ben je eraan voor de moeite... Na de poolfase liggen ze eruit. Straffe uitspraak van iemand die nog niet weet wie de tegenstanders zullen zijn, maar de Duiveltjes zitten nu op een wolk en weten totaal niet hoe het voelt om onder druk te staan.
Gegroet
SFL, Vlaming, maar geen Belg!
Eindelijk een Belg, oeps Vlaming die wel verstand van voetbal heeft!
Willem2
30 oktober 2013, 12:29
Ik mis Frankrijk in het rijtje van die journalisten en SFL. De Franse keuken is wereldberoemd ook buiten Frankrijk :). Daarnaast vind ik dat de thaise keuken net als bv de vietnamesische keuken een onderdeel zijn van de chinesische keuken.
Wetende dat SFL angst heeft voor SOA's zou ik dus de landen Mexico (land leeft feitelijk in een burgeroorlog en heeft een enorm hoog moordcijfer), Rusland ( gemiddelde leeftijd man neemt af ook hoge criminaliteitscijfers, stijgend aantal Aidsgevallen)en Israel (levend in een voortdurende stress en godsdienstwaanzin) om andere redenen misschien wel eens wat naar beneden willen bijstellen. Want de voordelen wegen misschien niet zo op tegen de nadelen.
En net als bij het voetbal moet je Italië en Spanje niet uitvlakken.
:wink2:
PS Als ze me straks maar niet gaan vertellen dat ik brabants sprekend in Limburg of Brabant moet wonen :) ;)
SFL
30 oktober 2013, 13:29
Hahahahaha, Frankrijk. De Franse keuken is een utopie. De chauvinistische Fransen roepen al jaren zo hard dat hun keuken de beste is, dat iedereen het begint te geloven. Ook met dank aan de Amerikaanse filmindustrie, want voor elke Amerikaan is de Europese keuken ook de Franse keuken. Neen, ik heb nog nergens in Frankrijk, noch in Parijs en noch ergens in het Zuiden lekker gegeten. En de Fransen vreten zichzelf wel de pleuris in het buitenland, maar hebben toch overal kritiek op. De Bourgondische keuken, een basis uit een Franse streek is overgenomen door o.a. de Belgen en ook meer verfijnd door Belgen. Vandaar dat Belgen ook wel eens uit de hoogte doen tegen Nederlanders, maar het probleem is dat Nederlanders meer vernieuwend zijn en meer exotische invloeden hebben zoals de Indonesische keuken bv. Op restaurant in Nederland eet ik zeker zo lekker als in België, dus dit alles vind ik ook een misverstand. Het moet ook niet altijd verfijnd, exotisch of Mediterraans zijn om trendy en gerenomeerd te wezen. Simpele boerenkost zoals de Polen of de Duitsers het brengen, dat kan ook smaken. Je noemt ook de Vietnamese keuken: ik ken alleen hun Loempia’s, maar ik ben nog nooit in dat land geweest en kan er dus ook niet over berichten. Mijn lijstjes berusten wel op eigen ervaringen.
Als je een lijstje mist waarin Frankrijk voorkomt… Hier heb je er één:
Landen waar ik nog niet zou willen dood liggen:
1) VK en Ierland
2) Turkije
3) Frankrijk
4) Moldova
5) De VAE
6) Ethiopië
Maar mijn beste Willem, laat me zo vrij om jou eens één keer de les te lezen over de wereld. Geloof nooit de media, actualiteit en aannemelijke feiten. Door te reizen en zelf te zien doe je de wijsheid op en zie je hoe het echt is. De SOA’s doen om te beginnen al niks ter zake, want dat heb je overal.
Over Mexico kan ik je het volgende zeggen. Een burgeroorlog is overdreven, maar moord, drugsoorlog en criminaliteit komen wel voor. Mexico-stad en vooral de grens met de VS, daar kan je beter wegblijven. Mexico is en blijft één van mijn favoriete vakantiebestemmingen en zeer binnekort ben ik weer voor 3 weekjes weg. Op de vakantieplaatsen is het heerlijk toeven en ook de bezienswaardigheden kan men veilig bezoeken. Ik was al 4 of 5x in Mexico en heb nog nergens last van gehad. Niet aan de kant van de Stille Oceaan en niet aan de Caraïbische kant. Het enige gevaar en ongemak zijn de orkanen aldaar. De Mexicaanse keuken is zeer de moeite en niet vergelijkbaar met Mexicaanse restaurants in Nederland en Vlaanderen.
Rusland… Rusland is een groot land. De levensverwachting hangt dan weer af van streek tot streek. Gemiddeld genomen leeft men er 10 jaar minder lang dan een West-Europeaan, maar er lopen ook mensen rond van 110 jaar. De luchtkwaliteit is slecht, maar zo is dat boven Vlaanderen en NRW ook, vanwege overbevolking. De veiligheid is een discussiepunt in Rusland. Flikken zijn corrupt, je kan niet overal zeggen wat je wil, de Maffia is overal aanwezig (ookal heb je als de gemiddelde Jan Lul daar geen last van) en HIV neemt toe. Wat dat laatste betreft, zal het in Duitsland en NL vroeg of laat ook nog wel die kant op gaan. Maar om te spreken over Moskou: de mensen zijn daar heel gedisciplineerd, het is een absoluut propere stad en algemeen genomen is het er heel veilig. Daar ik de metro in Brussel of Rotterdam niet zou nemen op een nachtelijk uur, doe ik dat in Moskou wel. Idem met bepaalde buurten of straten waar je doorwandeld. Voor een stad met meer dan 10mio inwoners is de criminaliteit relatief zeer laag. Brussel is veel smeriger, veel onveiliger en meer ongecontroleerd dan Moskou.
Dan ga je met mij de confrontatie toch niet aan over Israel. Ben je er al geweest? Ken je persoonlijk Israeli’s of seculiere Joden? De Godsdienstwaanzin, richt je daarmee tot Syrie, Irak, Saoudi-Arabie, Iran, Pakistan, Tsjetsjenië, Turkije, Tunesië, Nigeria, Algerije,…en consoorten. Die Godsdienstwaanzin is vooral een probleem van Moslims. OK, in Israel zijn er ook de ultra orthodoxe Joden die met alles dwarsliggen, zich fanatiek profileren en de staat handenvol geld kosten, maar dat is een minderheid in Israel. Een andere minderheid in Israel zijn effectief Israelische moslims en die hebben doorgaans nergens problemen mee en gedragen zich normaal. Beter nog: ze hebben het goed in Israel. Dat in schril contrast met de Palestijnse gebieden, waar de haat wel aangewakkerd word en waar er veel minder vrijheid is voor hen. Ondanks terreur (nog steeds 300 aanslagen per jaar op Israelisch grondgebied, voor de ommuring waren er dat nog meer dan 2000/jaar) en de stress die jij oprakelt, is de levensverwachting heel lang in Israel. Heel veel mensen zijn gelukkig met hun leven en de maatschappij (terwijl dat in Vlaanderen en NL wel heel anders is). Mensen hoeven niet banger, zenuwachtiger of alerter te zijn dan elders in de wereld, want overal in Israel zijn de veiligheidsmaatregelen tot in de puntjes verzorgd. Wereldtop zelfs, daarom ook dat er bitterweinig slachtoffers vallen. Israeli’ moeten vooral op hun hoede zijn buiten Israel, en dat vind ik pas erg. Het leven in Israel is kwalitatief heel hoog en de meeste mensen zijn regelrechte levensgenieters. Ga er eens op bezoek en je zal zien dat niemand gebukt gaat onder stress vanwege dreiging… Het leven gaat zijn gewone gangetje. Het is wel zo dat de jongere generatie elke dag leeft alsof het zijn laatste dag is: onbewust en onrechtstreeks kan dat te maken hebben vijandelijke dreiging, maar de losbandigheid en feestvreugde zijn daardoor des te leuker. Wat ik denk over de toekomst van Israel en samen met mij denkt een grote meerderheid van de Israeli’s dat: Israel zal nooit overwonnen worden, Israel en de Joodse bevolking zullen nog eeuwen blijven bestaan… En de Moslims ook. Maak je liever zorgen over het Christendom en alle vertakkingen ervan. Europa zal vallen… Eerder vroeg dan laat en de VS, die zijn nu al in vrije val. Het probleem met de Europeanen is dat ze niet op lange termijn denken en hun cultuur niet meer beschermen. Ze nemen eerder een cultuur over of laten zich deze opdringen.
And by the way: SOA en HIV zijn in Israel vrij laag, ondanks de losbandigheid bij de jongeren in Tel Aviv, Haifa en Eilat. Laat ons stellen: misschien is de algemene opvoeding van ouders én onderwijs misschien wel vele malen beter dan in Europa.
Ik mis Frankrijk in het rijtje van die journalisten en SFL. De Franse keuken is wereldberoemd ook buiten Frankrijk :). Daarnaast vind ik dat de thaise keuken net als bv de vietnamesische keuken een onderdeel zijn van de chinesische keuken.
Wetende dat SFL angst heeft voor SOA's zou ik dus de landen Mexico (land leeft feitelijk in een burgeroorlog en heeft een enorm hoog moordcijfer), Rusland ( gemiddelde leeftijd man neemt af ook hoge criminaliteitscijfers, stijgend aantal Aidsgevallen)en Israel (levend in een voortdurende stress en godsdienstwaanzin) om andere redenen misschien wel eens wat naar beneden willen bijstellen. Want de voordelen wegen misschien niet zo op tegen de nadelen.
En net als bij het voetbal moet je Italië en Spanje niet uitvlakken.
:wink2:
PS Als ze me straks maar niet gaan vertellen dat ik brabants sprekend in Limburg of Brabant moet wonen :) ;)
Goedemorgenallemaal
30 oktober 2013, 13:35
Dat wou ik net gaan suggereren.
In Nederland, en zeker Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Limburg is het kennelijk beter toeven dan in Belgie gezien het grote aantal Belgische nummerplaten dat onze steden en velden bevolkt. De meeste toeristen van bv een Breda of Maastricht zijn Belgen, die komen voor de sfeer, de uitstraling, de gezellige gemoedelijkheid. Een kleine, hele kleine minderheid der Belgen komt voor bepaalde groenproducten in bepaalde koffiewinkeltjes te krijgen. Ik zeg het maar even nu al want anders volgt meteen de reactie dat die Belgen voor de coffeeshops komen, alsof alle Belgen wietrokers zijn...
Ik zou België veel leuker kunnen vinden dan nu. Ik vind het zo jammer dat een potentieel prachtig land zichzelf naar beneden haalt met zwartgeblakerde viaducten, flinterdun asfalt vol gaten, lintbebouwing langs steenwegen, lelijke zelfbouw huizen neergezet door mensen die denken dat in elke man een bouwvakker schuilt, en niet te vergeten die volstrekt absurde taalstrijd.
Die taalstrijd is maar een onderdeel van "het Belgsich probleem". Een probleem dat er niet zou zijn als twee taalgroepen gewoon zouden samenwerken om een natie vooruit te helpen.
Verder noem je zaken die ik ook al had willen noemen. Op een paar pareltjes na is Belgie landschappelijk een rariteitenkabinet in de negatieve zin van het woord. De Belgische kasseistroken, weinig wegen zijn mooier dan en echte kasseiweg maar hoeveel zijn er niet overgoten met een laag flinterdun asfalt zodat je een combinatie hebt van beide slechte eigenschappen? Het hobbelt nog steeds maar het ziet er ook niet uit. Op veel Belgsiche wegen mag je nu maar 70 rijden. In alle eerlijkheid is dat een wassen neus, als je veilig wilt rijden is 60 een betere adviesnelheid, 40 of 50 als je in het donker geen verkeersborden wilt missen. Belgie heeft ook de lelijkste brievenbussen van Europa, dat slanggeval.
In Belgie is ook niet voor niets het woordBrusselization (http://en.wikipedia.org/wiki/Brusselization) ontstaan.
Chocolade? De beste chocolade om mee te werken komt toch echt uit Franrijk.
http://en.valrhona.com/accueil.aspx
SFL
30 oktober 2013, 13:47
Chocolade? De beste chocolade om mee te werken komt toch echt uit Franrijk.
http://en.valrhona.com/accueil.aspx
Neen... Hier ben ik weer met Mexico, maar de beste Chocolade komt uit Mexico... En niet uit Belgie, Zwitserland of Frankrijk. Dat wordt ons opgedrongen!
Culinair gezien ben ik een wandelende encyclopedie: zo zijn er wel meer misverstanden over vanalles.
Croissant komt niet van Frankrijk, maar komt via een ommetje langs Wenen uit Turkije.
Pasta (deegwaren zoals spaghetti) zijn niet Italiaans, maar komen dan weer uit China. Net zoals ijsjes.
De Italianen hebben dus niet het roomijs uitgevonden, maar wel de sorbet (in Sicilië), wat de Fransen dan later weer claimen.
Zo is er ook een misverstand over wijnen... Frankrijk is niet het grootste wijnland, maar wel het zelf uitgeroepen wijnland met de meeste streken. Frankrijk heeft een pallet van 300 soorten druiven. Terwijl Italia kan spelen met meer dan 1900 soorten druiven. Het alternatief voor de Franse wijn is dus eigenlijk het grootste wijnland van de wereld. Onlangs verscheen er nog een onderzoek waaruit blijkt dat Frankrijk het niet nauw neemt met de opgelegde Europese normen... Gevolg: veel meer giftige stoffen en andere zaken die niet thuis horen in een wijn.
Om bij Italia te blijven: de pizza is daar niet uitgevonden, maar is eigenlijk een Arabische uitvinding.
En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. VB de Duitse keuken heeft veel invloeden uit Oost-Europa en de Spaanse keuken heeft Moorse en Marokkaanse invloeden.
Goedemorgenallemaal
30 oktober 2013, 13:52
Neen... Hier ben ik weer met Mexico, maar de beste Chocolade komt uit Mexico... En niet uit Belgie, Zwitserland of Frankrijk. Dat wordt ons opgedrongen!
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik werk in de keuken toch het liefste met die Franse...
SFL
30 oktober 2013, 13:53
Ah ja, de beste koffie drink je in Hongarije... Ook nog een weetje wat je misschien niet zou verwachten. In Boedapest zuip ik daarom op een paar dagen tijd meer koffie dan dat ik dat elders doe op een maand!
SFL
30 oktober 2013, 13:57
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik werk in de keuken toch het liefste met die Franse...
Je werkt er misschien liever mee, maar je zou het verschil niet proeven. Want vaak (de betere chocolatiers) kopen ze hun cacao ook uit Mexico of andere cacaolanden in. Verschil is dat je voor dat "made in France" label erop het driedubbele betaald.
Goedemorgenallemaal
30 oktober 2013, 14:20
Je werkt er misschien liever mee, maar je zou het verschil niet proeven. Want vaak (de betere chocolatiers) kopen ze hun cacao ook uit Mexico of andere cacaolanden in. Verschil is dat je voor dat "made in France" label erop het driedubbele betaald.
Ah kijk. Je hebt het nu over cacao. Ik heb het over de verwerkte grondstof, zeg maar het halffabrikaat wat door de grote chefs en patissiers, en ondergeteknde gebruikt wordt om bv chocolade taarten, ijs, bonbons, koekjes of sauzen voor bij vlees mee te bereiden.
Dalton
30 oktober 2013, 15:42
WILLEM2 heeft weer eens gelijk dat de franse keuken het beste is hier op de aardbol.
Je hoeft alleen maar te denken aan ESCOFFIER die lang geleden in FRANKRIJK in de keuken achter een fornuis de basis heeft gelegd waar de koks heden ten dage nog steeds gebruik van maken.
Deze kok A.ESCOFFIER heeft in zijn tijd een boek geschreven dat nog dikker was als IK JAN CREMER en welke in alle landen van de wereld nog steeds gebruikt wordt.
Zelfs in een kraal in ZUID-AFRIKA waar de ZULU-dames aan het koken waren lag zo'n boek.
Indien jullie het hebben over veel geld uitgeven dan moet je in NEW-YORK zijn en ook even binnen wippen bij LACE 0f CHEETAHS (happy hour mon-fri:6-9 en sunday:6-8)
SFL
30 oktober 2013, 16:36
Dalton... De Franse keuken betreft niet één of een paar koks, maar een resem gerechten die door de jaren heen zijn ontwikkeld op Franse bodem. Niet vroeger en niet nu was het mogelijk om algemeen genomen heel goed of uitgebreid te eten op restaurant. En er zijn gerechtjes waar het idee goed van was, maar die zijn in andere contreien meer verfijnd. Ook veel Franse gerechten zijn eigenlijk gestolen van andere landen. Europa is nu eenmaal één grote fusion keuken. Noem mij geen sterrenrestaurant, maar een simpel restaurant op Franse bodem waar je heerlijk kan eten, voldoende op je bord krijgt en waar de bistro of restaurant ook nog een beetje proper oogt, dan gaan wij daar samen eten... Daarna neem ik je mee naar een simpel restaurant in Nederland (ook geen sterrenrestaurant) en dan mag jij eens zeggen waar je het beste gegeten hebt.
Wat is dat toch met de maatschappij... In films horen jullie dat de Franse keuken het beste is, in de culinaire media wordt dat ook opgeblazen omdat Frankrijk daarin veel investeert en dan heb je een hoop meelopers die ook van de daken schreeuwen dat de Franse keuken goed is. Kom nu niet af met jullie vakanties, want de meeste Hollanders in Frankrijk rijden er met hun caravan naartoe en bereiden hun eigen pot vreten zelf! Het beste van de Franse keuken is de Bourgondische... Maar als je in Vlaanderen bourgondisch eet en diezelfde gerechten eet je ook in Frankrijk, dan zal blijken dat het in Vlaanderen veel beter is.
De Fransen zijn lui en niet netjes in de keuken. Ze teren op enkele luxeproducten, waar niks luxe aan is. Ganzelever of foie gras (eigenlijk een gerecht gestolen van de Hongaren) is iets smerigs. In een lever kruipen alle ziektes en vetten en dat eet men dan op. Voorafgegaan door erge dierenmishandeling om de dieren ziek te maken zodoende hun lever groot genoeg is. En ganzenlever, naar wat smaakt het... Niks! Hetzelfde met kalfskliertjes... Niet meer dan een taai stuk vet. Maar het is zogezegd een luxeproduct dat ons opgedrongen word en dat bij elk feestmaal op tafel hoort te komen. Hetzelfde met champagne... Wat is champagne? Een schuimwijn die van de champagnestreek komt... Maar is dat het beste??? Nee, het word aangenomen omdat het het duurste is. Zeker in de hedendaagse wereld waarin iedereen wil pronken met wat men kan betalen. Laat al jullie fijnproevers een goeie Cava, Crement of Prosecco proeven en je haalt de Champagne er niet uit.
Natuurlijk heb ik de neiging om mijn mening wat op te dringen, maar de Franse keuken is zwaar overschat. Niet het idee of de basis, wel de bereiding IN Frankrijk. Als je op vele plaatsen in een land gegeten hebt en je hebt trouwens hetzelfde gedaan in vele landen, dan kan je die vergelijking maken. Ik zweer je dat Frankrijk nog niet eens in mijn top30 komt! En dan mag je nog 100 keer de meeloper uithangen en verkondigen dat de Franse de beste keuken van de wereld is. Wanneer ik in Parijs ben (ik tracht het zoveel mogelijk te vermijden) dan moet ik toegeven dat ik tegenwoordig alleen nog maar fastfood eet ginds. En ook daar ben ik absoluut geen liefhebber van. Zegt genoeg, denk ik.
Om een tegenovergesteld cliché te nemen: Rusland heeft de naam een niet al te beste keuken te hebben, wel dat klopt. De Russische keuken is beperkt in producten en bereidingen en lopen net als de Fransen ook maar wat te bluffen met hun luxeproduct. Kaviaar oftewel visseneitjes. Ik vind dat ook gortig... Smerige nasmaak en textuur voelt onaangenaam in de mond, maar iedereen wil laten zien dat ie het kan betalen en daarom komt het op de menu. Een soort van opwaardering dus. Maar in Zweden hebben ze een goedkopere variant van visseneitjes gekweekt. Je proeft niet eens een verschil, maar toch is Russische kaviaar veel populairder. Met dit terzijde kan ik wel lekker eten in Rusland (Moskou dan) ondanks belabberde Russische keuken. 1 omdat ze open staan voor invloed van buitenaf en 2 omdat ze wel kunnen koken die Russen. Dus zelfs Russische gerechten in een modern jasje (zoals een ouderwetse borsj) kunnen we wel smaken. Zeker de invloed van Italiaanse, Franse, Georgische, Japanse en Armeense keuken brengen een verrijking in de culinaire wereld ginds. Ik kan in de VS of in Moskou naar een Frans restaurant gaan en het heel lekker vinden terwijl ik een Frans restaurant in Frankrijk afschuwelijk slecht is. Kortom, de keuken en smaken zijn het probleem niet. Een Fransman kan niet koken: simpelweg omdat ie lui en vuil is, en daarnaast te hoog met zichzelf oploopt. Niet verwonderlijk dat bv een Vlaamse Piet Huysentruyt of Wout Bru succesvol zijn in Frankrijk. Ze moeten meer moeite doen om hun sterren te verdienen (want de chauvinistische Fransmannen geven de sterren liever aan het eigen volk), maar hun restaurants zitten wel vol en die van Franse topchefs niet.
Goedemorgenallemaal
30 oktober 2013, 17:09
Ik ben het grotendeels met je eens.
Ga naar Frankrijk en je komt er achter dat de mythe van "dat leuke tentje waar je zo goed kunt eten"ook echt een mythe is.
Stap in Frankrijk om het even welk etablissement binnen en ga eten... 9 van de 10 keer is het niks of in ieder geval niks bijzonders. Van die ene keer op de 10 denk je meestal "wel aardig"vaak ingegeven door je vakantiegevoel. Maar goed dat is niet slecht.
Je hebt ook Frans topkoks die (nog) in Frankrijk werken. Helaas is dat net als in vele andere landen met topkoks, aan het eind van het eten heb je nog steeds geen gevulde maag. Maar ja dat is ook een beetje de filosofie van de hedendaagse top, je gaat eten om te genieten, niet om je buikje vol te eten. Denken ze. Vinden ze. Afijn, zie maar eens al die kookprogrammas met topchefs.
Mocht je toch op ontdekking wilen gaan. Kijk vooral naar de menulijst buiten. Zeker bij de wat eenvoudiger zaken geldt vaak: "hoe kleiner hoe beter". Maar ook hier geen garantie, het kan in het positieve geval betekenen dat er in de keuken een chef staat die weet wat zijn beperkingen zijn, die liever een paar gerechten helemaal in de vingers heeft en met toewijding werkt, het kan echter ook betekenen dat er een fantasieloze chef staat met maar twee magnetrons.
Alleen je champagne opmerking.
Niet dat Champagne per definitie beter is maar champagne is wel een constant product, Prosecco en in mindere mate Cava zijn op een gegeven moment op de markt gezet als modieuze hypedrankjes om tegen de champagne in te gaan. En helaas zijn er verregaande concessies gedaan jegens de consumenten.
Niets ten nadele van goede Cava's en Prosecco's maar de kans dat je , als je in Nederland zoekt, een goede vindt onder de prosecco's of cava's is vele malen kleiner dan dat je een goede champagne vind. Met wat dit land bereikt kun je vermoedelijk wel stellen dat 50% van de champagnes beter smaakt dant 90% van de Cava's en Prosecco's. Nu heeft dat ook te maken met het consumentengedrag, men associeert "prosecco"en "cava" met een modieus terrasdrankje, goedkoper dan een champagne.
Bijgevolg concentreet de import van Prosecco en Cava zich in de lagere landen ook op de goedkopere drankjes. De toppers doen qua kwaliteit en prijs niet onder voor de goede champagnes. Dit zijn dan ook geen modieuze terrasdrankjes. Of, zoals mijn wijnhandelaar het ooit zei: "als iemand het heeft over een "lekker proseccootje"is die ook geen champagne waard, ook geen goede prosecco trouwens".
SFL
30 oktober 2013, 17:43
Het doet me deugd dat te horen. U bent een man van de wereld, GMA! Toch iemand, een kenner zo blijkt, die tegen de stroom ingaat en zegt waar het op staat in Frankrijk.
Over de champagne kan ik ook volgen. En natuurlijk bedoel ik een Cava van een zekere standing. In de Aldi verkopen ze ook Cava, maar eigenlijk mag het geen Cava heten. Door grote vraag en commercialisering gaat de kwaliteit achteruit. Je kan het tegenwoordig ook niet weten wanneer je Cava in een supermarkt koopt. Daarom koop ik Cava in bij een Vlaamse distributeur die samenwerkt met een Noord-Spaanse wijnboer waarvan we zeker weten dat het Cava is volgens de regels van de kunst. De vergelijking die ik hierboven in gedachten had, was dan ook het vergelijken van een goede "echte" Cava met een Champagne. En dan zal men zeker de Champagne er niet kunnen uithalen. Net zo min als ik de Cava zou kunnen onderscheiden wanneer het een goede Champagne is. Bij twijfel heb ik nog altijd een testtrucje voor Champagne en Cava. De kers. Leg een kers in de Cava of Champagne en wanneer ze met de bubbels dartel van onder naar boven danst en weer terug, dan heb je met de real stuff te maken.
OK goed, Champagne is iets meer constant zoals je uitlegt, maar neem nu een Crement die is sowieso champagne waardig. Dat is gewoon een champagne waar geen etiket op mag, simpelweg omdat het niet van de champagnestreek komt.
bad pritt
30 oktober 2013, 17:46
De gyros schotel bij mijn snackbar op de hoek is erg lekker verse frietjes, sla, gyrosvlees en veel knoflook.
Heerlijk wat is die griekse keuken toch goed !
Als de oosterse en de hollandse keuken de handen ineen slaan krijg je een ander culinair hoogstandje : de gehaktbal pinda.
Dus we moeten onszelf niet helemaal wegcijferen.
SFL
30 oktober 2013, 18:11
De gyros schotel bij mijn snackbar op de hoek is erg lekker verse frietjes, sla, gyrosvlees en veel knoflook.
Heerlijk wat is die griekse keuken toch goed Griekse keuken is idd zeer lekker, smaakvol en men weet kruiden en specerijen te combineren. Maar de Griekse keuken is meer dan Gyros en je mag de Griekse keuken ook niet vergelijken met de eerste de beste Griekse taverne in je dorp. Ook in Griekenland (en de variatie is er van streek tot streek) is het lekkerder, kwalitatiever en goedkoper eten wanneer je van de toeristische paden afdwaalt. Mijn wet: als ze er geen Engels spreken en je mag zelf in de keuken komen wijzen wat je wil vreten, dan heb je het beste adresje gevonden. Voorts wil ik ook benadrukken dat de Grieken proper en net zijn in de keuken. Hun gerechten zijn gemaakt in alle eenvoud, met zuivere en goede producten, in gevolg van traditie en niet trendgevoelig... En voor ieder wat wils, want de meest moeilijke eter kent wel één grieks gerecht dat hem zal smaken.!
Als de oosterse en de hollandse keuken de handen ineen slaan krijg je een ander culinair hoogstandje : de gehaktbal pinda.
Dus we moeten onszelf niet helemaal wegcijferen. Of patat oorlog (schrik je van dat deze Vlaming dat kent hé)
Kali Orexi
Goedemorgenallemaal
30 oktober 2013, 18:18
OK goed, Champagne is iets meer constant zoals je uitlegt, maar neem nu een Crement die is sowieso champagne waardig. Dat is gewoon een champagne waar geen etiket op mag, simpelweg omdat het niet van de champagnestreek komt.
Tja, waarom mogen niet alle Abdijbieren Trappist heten?
En smaken verschillen zodat er abdijbieren zijn die ik persoonlijk lekkerder vind dan bv 4 van de trappisten. En anderen vinden weer andere abijdijbieren lekkerder dan weer andere trappisten... Er zijn vaak subtiele verschillen, zo kan ik de ene Champagne toch lekkerder vinden dan welke Crement maar ken ik ook Crements die bepaalde champagnes overstijgen. En wie weet vind de heer SFL juist mijn Crement minder dan zijn favoriete Champagne.
http://www.le-connaisseur.nl/images/Delamotte%20champagne%20brut.jpg
SFL
30 oktober 2013, 18:23
Kerel ik heb er honger en dorst van gekregen... Ik ga nu wat bikken en zuipen... Straks kom ik wel eens terug om te lezen. Over bieren kunnen we ook nog een hele discussie voeren, maar onder een ander topic heb ik dat ook al eens gedaan; Alsook een lijstje over mijn favo biertjes. Een niet trapist kan idd veel beter zijn dan een trapist. Daar veranderen de paters niets aan. Tenzij ze gezamenlijk in het bier zouden pissen en dat een smaakbom zou teweeg brengen, maar dat zal wel niet het geval zijn.
Goedemorgenallemaal
30 oktober 2013, 23:19
Een niet trapist kan idd veel beter zijn dan een trapist. Daar veranderen de paters niets aan.
Een goed voorbeeld hier dat de één niet onder hoeft te doen voor de ander wordt bewezen in het West-Vlaamse.
De Paters van de St Sixtus abdij brouwden bier. IN de jaren 60 is besloten alleen nog voor de eigen behoefte te brouwen. Niet zozeer het zelf opdrinken maar wat nodig is voor de verkoop waarmee de Paters in hun onderhoud en het onderhoud van het klooster kunnen voorzien. Da's niet zo heel veel dus files voor de abdij, da wil je niet weten.
de Paters gaven een licentie voor het bierbrouwen aan de brouwerij van Sint Bernardus te Watou. Ook de exacte receptuur ging mee, alsmede de brouwmeester van de paters. Later mocht een dergelijk bier geen trappist meer heten en dus gingen ze weer meer zelf brouwen. De brouwerij St Bernardus kon echter hetzelfde bier blijven brouwen, zei het niet meer onder de naam St Sixtus.
De bieren waren in grondslag exact hetzelfde, al zijn er natuurlijk altijd subtiele verschillen omdat de ene ketel de andere niet is. Ook hier lijkt persoonlijke smaak de doorslag te geven. In veel testen is dan ook niet onomstotelijk vast komen te staan welk van de twee nu het beste is. Een bierminnende vriend van mij zegt dat ie voor de trappist gaat vanwege het exclusieve karakter maar dan ook altijd wat Bernarduskratjes koopt, net zo lekker, niet zo exclusief dus daar begin je makkelijker aan.
De enige "must"voor de trappist is eigenlijk de vierdaagse van de IJzer, als deelnemer MOET je gewoon de trappist drinken bij de pauze aldaar, dat hoort zo.
SFL
30 oktober 2013, 23:27
Godverdomme GMA, laten we samen een hobbyclub oprichten!
Of een forum zoals het deze met drie grote afdelingen: culinaire orgasmes, de wijnkelder en wereldbieren. Daarnaast zouden we nog kleine onderwerpen kunnen behandelen zoals bv sterke dranken of "deponeer je recept". En elke maand krijgt de inzender van het beste recept een vrijkaart voor de saunaclub.
Ik dacht altijd al dat ik hier de enige ijsbeer met een beetje eet- en drinkcultuur op niveau was.
Goedemorgenallemaal
31 oktober 2013, 16:52
Ik dacht altijd al dat ik hier de enige ijsbeer met een beetje eet- en drinkcultuur op niveau was.
Nou, ik weet niet of ik die cultuur heb, ik weet alleen wat IK lekker vind en wat mijn gasten lekker vinden en daarbij een passende sfeer te creeren. En daar ontbreekt het aan. Met name in de topgastronomie draait het teveel om eten.
De top van de lekker of het michelinboekje. Ik heb ze niet allemaal gehad maar er zijn wat rooie draadjes die ik bespeurd heb:
1-het eten is goed maar smaken verschillen nu eenmaal dus als meneer van Verwolde mij een amuse met Fruits de Mer aanbiedt is mijn hoogespannen verwachting meteen omlaag gegaan, terwjl een ander er ongetwijfeld van kan geniete. Idem rauwe tonijn, ben ik trouwens allergisch voor. Een Coquille vind ik naar niks smaken, al moet ik zeggen dat ik het een enkele keer een perfecte nietszeggende begeleiding vond van datgene waarin het geserveerd werd, het kreng smaakt naar niks dus je kunt het vakmanschap in de bereiding proeven. Wat klinkt dat raar.
2-wachten wachten wachten.
3-als gevolg van twee is dat heerlijk lichte gerecht (waar zijn goeie vullers gebleven als Cassoulet?) al verteerd voor de volgende gang komt dus
4-thuis nog even in de broodtrommel kijken of er nog wat is
5-je hebt heerlijk gegeten maar een fijne avond uit is het zelden. Teveel aandacht voor het voortreffelijke eten, te weinig voor de totaalbelevng.
Nu is mij ooit verteld dat dat lange wachten is omdat je dan rustig kunt eten en van alles genieten. Ja, je ooit afgevraagd waarom koks zelf zo rap eten?
Niet vanwege de tijdsdruk maar eten is het lekkerst als het nog warm is, de porties zijn zo klein dat ze als je even met je disgenoten een mop uitwisselt (ooit overigens iemand in de Librije horen schateren?) het eten steenkoud geworden is. Nou dan neem je toch warme borden? Maar dan worden de kleine porties al snel te gaar.
Langzaam eten doet GEEN recht aan de maaltijd, eet het zoals het uit de keuken komt, dus warm.