Volledige versie bekijken : Lager toptarief pas leuk bij 145.000 euro
Megaboob
10 november 2013, 18:37
Laten we er weer een heerlijke "rechtse"ingooien, ik voel me uiteraard weer gepakt door deze belachelijk onbetrouwbare (r)overheid....
Megaboob
'Lager toptarief pas leuk bij 145.000 euro'
DEN HAAG -
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil het belastingtarief voor de hogere inkomens in de toekomst verlagen van 52 naar 49,5 procent, maar volgens Pieter Omtzigt van het CDA hebben alleen de mensen met een inkomen vanaf 145.000 euro daar pas echt plezier van.
„Voor de duidelijkheid: de minister-president verdient in ons land 144.000. Dus alleen voor mensen met een inkomen hoger dan dat van de premier is dit een financieel interessant plan”, beweert Omtzigt.
De hogere middeninkomens komen volgens zijn eigen becijferingen juist ongunstiger uit. „Ze gaan eerder het toptarief betalen en financieren zo ook de nieuwe verlaging.”
Dinsdag wordt erover gestemd in de Tweede Kamer. De verlaging zou een goedmakertje zijn voor het verplicht annuïtair aflossen van een hypotheek en de beperking van de hypotheekrenteaftrek. Daar hebben vooral hogere inkomens mee te maken. De verlaging gaat pas over 5 jaar in en dan nog met kleine stapjes.
Woonminister Stef Blok laat het oordeel aan de Tweede Kamer, maar hij vindt verlaging van de belasting voor de hogere inkomens „verstandig” en de plannen ervoor hebben dan ook zijn „warme sympathie”, zei hij donderdag.
Don Rudo
10 november 2013, 21:47
Harder gaan werken en meer verdienen dan profiteer je over 5 jaar mooi mee van die verlaging van het toptarief
Picasso 1
10 november 2013, 21:50
Hoogste belastingtarief Duitsland is 45% en geldt voor inkomens > 250.000
Hoogste belastingtarief Nederland is 52% en geldt voor inkomens > 54.000
In Duitsland loont werken dus veel meer dan in Nederland en dat is aan hun veel beter lopende economie aan te zien.
sofaking
10 november 2013, 22:06
Harder gaan werken en meer verdienen dan profiteer je over 5 jaar mooi mee van die verlaging van het toptarief
Er is nog geen causaal verband aangetoond tussen rood en blauw
Big30
10 november 2013, 23:36
Van het bruto inkomen van Nederlandse werknemers gaat gemiddeld 38,6 procent op aan belastingen, blijkt uit een vergelijking van de belastingdruk in 34 welvarende landen in 2012. Nederland is een van de landen waar de belastingdruk de afgelopen jaren het hardst toenam.
Nederland heeft 15e belastingdruk
Nederland heeft een hogere belastingdruk dan het OESO-gemiddelde, maar er zijn nog een groot aantal landen ons voorgaan. België, Frankrijk en Duitsland voeren de lijst van OESO-landen met de hoogste belastingdruk aan.
OESO-
landen
Belastingdruk
in procenten
België 56,0
Frankrijk 50,2
Duitsland 49,7
Hongarije 49,4
Oostenrijk 48,9
Italië 47,6
Zweden 42,8
Finland 42,5
Tsjechië 42,4
Slovenië 42,3
Griekenland 41,9
Spanje 41,4
Estland 40,4
Slowakije 39,6
Nederland 38,6
http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/21426079/__Belastingdruk_Nederland_groeit_hard__.html
Hoogste belastingtarief Duitsland is 45% en geldt voor inkomens > 250.000
Hoogste belastingtarief Nederland is 52% en geldt voor inkomens > 54.000
In Duitsland loont werken dus veel meer dan in Nederland en dat is aan hun veel beter lopende economie aan te zien.
Dat de Duitse Economie er goed voor staat is een feit maar de reden waarom de Duitsers het beter doen dan wij ligt bepaald niet in het feit dat de belastingdruk daar lager zou zijn, integendeel zelfs.
Jansen
11 november 2013, 00:02
Ik denk dat er hier tussen de ijsberen ook wel een aantal zijn die 52% moeten betalen het zijn meestal die beren die met de meeste vrijkaarten weg komen.
Badslippers
11 november 2013, 00:14
Laten we er weer een heerlijke "rechtse"ingooien, ik voel me uiteraard weer gepakt door deze belachelijk onbetrouwbare (r)overheid....
Ook jij kan morgen tot de kwetsbaren van de samenleving horen en dan kan het opeens afgelopen zijn met poen verdienen en het neuken van "Big Busted Babes". Dat is natuurlijk niet te hopen. Ik neem voor het gemak even aan dat je geen tonnen op je bankrekening hebt staan om zo'n kwetsbare periode comfortabel door te komen. Misschien moet je wel naar een eenvoudig huurflatje op drie hoog achter. Nog erger, je wordt afhankelijk. Dan word je pas echt goed genaaid door de VVD want die beschouwt kwetsbare mensen als parasieten die alleen maar de staatsruif leegplunderen en leegvreten.
Zittend in dat huurflatje kom je erachter dat de VVD de huursubsidies nog liever vandaag dan morgen ziet verdwijnen maar wél de eigen woning wil blijven spekken. De slampampers van de maatschappij moeten maar eens leren op eigen benen te staan en anders moeten die maar geplukt worden terwijl de rijke welgestelde stinkerds en multi-nationals worden gepamperd en gesubsidieerd want die brengen immers geld in het laatje. Heb je geld, dan zit je goed, heb je dat niet > oprotten en al zeker niet rekenen op hulp. VVD = "Survival of the Fittest", VVD = individualisme, VVD = Poen verdienen, VVD = werken totdat je er bij neervalt, VVD = je niet afhankelijk maken van anderen. Soms kan het om wat voor reden dan ook tegenzitten in je leven en dan kom je er achter dat welzijn belangrijker is dan het prijsverschil van een volle boodschappenwagen in Duitsland versus Nederland.
Zomaar even uit de losse heup geschoten. OK, ik geef het toe, redelijk ongenuanceerd (mag het een keer), niet bijster onderbouwd ook, maar het punt zal duidelijk zijn. Zo niet, dan moet ik er nog eens beter over nadenken om het wat gladder te formuleren!
Jansen
11 november 2013, 00:28
Nee Badslippers geen excuses maken over je schrijvende aanval tegen de VVD en MegaBoob.
Wat je schreef is recht uit je hart en dat hoeft niet onderbouwd te worden anders heb je er over nagedacht of opgezocht zoals andere je dan gaan bestoken met voer wat van Google afkomt.
Gewoon lekker je hart gelucht terwijl jij ook niet in deze categorie valt die snel zonder baan komt.
Ik als meervoudig zelfstandige en VVD wel als party hoog had zitten ben ook al een tijd van dat geloof af maar ook de mensen die PVDA als party hadden zijn flink besodemieterd .
het ging Rutte alleen maar om nog 1x te mogen regeren kost wat kost en nu lopen we achter in Europa door zijn terughoudendheid en zijn hand op de knip.
Hij roept dat we nu weer moeten gaan huizen kopen terwijl die halve nicht gewoon bij zijn moeder blijft wonen en ook zijn vriendje die de brietels heeft aangetrokken en ook weer vrijgezel is.
Nee spuug maar lekker als je deze verhalen ziet langs komen over de E.145.000 grens.
Megaboob
11 november 2013, 00:46
@Big30.
Het blijft mij een raadsel waar die hoge belastingdruk in Duitskand dan vandaan komt. In ieder egval niet van het toptarief van 45%. In ieder geval niet van de BTW van 19% en 7%. In ieder geval niet van de accijns op bransstof, sigaretten en drank. Waarop word de Duitser dan gepakt door de Duitse staat om tot 49,7% te komen? En dan de Nederlandse belastingdruk. Met mijn 2x modaal salaris (jaja, een openbaring op ijsberenforum, ik schaam me er niet voor!) val ik net in de belachelijke 52% schaal. Pure beroving, hoger dan 50% is gewoon een absolute misdaad tegen de mensheid, en geen mens die me daar van af brengt. Een overheid die meer dan 50% van een inkomen afpakt is gewoon crimineel. Punt uit, basta, zo is het echt. Op geen enkele manier te rechtvaardigen! Meer dan de helft!!! Een lastendruk van 38,6%. Echt niet, laat me niet lachen. als ik kijk wat ik per jaar aan inkomensbelasting betaal, belasting over mijn lease-auto, BTW, Accijnzen, en dan de belachelijkste belasting van allemaal, de vermogensrendementsbelasting"met een "fictief" tarief van 4% die geen weldenkend mens, laat staan de pensioenfondsen, nog haalt, behalve de eerder genoemde (r)overheid die 12,5% rendement pakt op de staatssteun op banken (ING, Aegon). Niet vergeten een overheid die ook nog eens de rente op een kunstmatig laag nivo haalt, en daarmee de sparende mens eersteklas naait. Ik luister graag naar Kees de Kort op BNR nieuwsradio, en ik raad iedereen aan dat ook eens te gaan volgen!
@ Badslippers:
Ja, ook ik kan morgen tot de kwetsbare mensen van de maatschappij behoren, helemaal mee eens. Sterker nog, ik vind dat ik daar al toe behoor. als ik namelijk werkeloos word, krijg ik geen 70% van mijn laatstverdiende salaris, maar het maximale dagloon. dat is ca. 50% van mijn laatstverdiende loon. Mijn leaseauto valt weg. Ik het geen recht op huursubsidie, of wat voor subsidie dan ook, geen kwijtschelding van allerlei gemeentebelastingen, geen subsidie op mijn ziektekosten etc. etc. Met mijn veel lagere salaris kan ik dan vrijwel onmiddelijk mijn hypotheek niet meer betalen, en zal ik na enkele maanden geconfronteerd worden met een executieverkoop van mijn huis, en sta ik op straat. dit in tegenstelling tot de gemiddelde armoedzaaier in Nederland, die in een sociale woning huurt tegen een ongekent laag tarief, allerlei vormen van subsidie krijgt, belasting kwijtschelding geniet etc. etc. en dus altijd een dak boven zijn hoofd heeft, en een weliswaar arm leven heeft, maar wel de zekergheid heeft dat het niet erger kan worden, en dat de staat altijd bijspringt. Als nette spaarder word ik bovendien "beloond"met een idiote vermogensrendementsbelasting, een straf voor goed gedrag (sparen), terwijl de armoedzaaier er met een gerust hart een enorme bende van maakt, enorme schulden maakt, in de schuldsanering komt (weliswaar geen pretje, maar je kunt er van leven), en alsnog na 3 jaar al zijn schulden kwijtgescholden krijgt, een beloning voor slecht gedrag dus. De omgekeerde wereld, en het bevorderen van slecht gedrag!
En ja, ik werk wel meer dan 40 uur in de week voor mijn salaris, en val dus door mijn "riante" inkomen voor alles buiten de boot in nederland, en moet het allemaal zelf regelen en uitzoeken. Stel dat ik (ernstig) ziek word en thuishulp/zorg nodig heb, dan moet ik daarvoor een eigen bijdrage" leveren. alsof ik die met mijn 52% belasting al niet geleverd zou hebben?! Wederom de wereld op zijn kop door de linkse "het kan zoveel eerlijker in dit land" overheid. Juist de mensen die de grootste bijdrage leveren zouden gepampert moeten wordne in dit soort gevallen, alle hulp moeten krijgen, zodat zij zo snel mogelijk weer die grote bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren. De overheid snijd zich in haar eigen vingers met dit gedrag, en deze idiote regels! het linkse nivelleren, een net woord voor jaloeziebelasting invoeren is ook werkelijk niet te geloven. Het eerlijke verhaal is dat al dat nivelleren hardwerkende mensen zoals ikzelf demotiveert harder te werken, waarom zou ik, als het toch allemaal van me afgestolen word, en het schaad dus direct de economie. En dat schaad uiteindelijk ook weer de gemiddelde handje-ophouder, maar die beseft dat niet in zijn/haar nivellerings-jaloezie. Jammer...
Mijn bijdrage aan deze discussie, en ja, ik ben hier redelijk fel op, en ben het echt erg beu dat ik dusdanig bestolen word door een overheid die me vrijwel niets terugleverd voor de hoge belastingen die ik betaal (dus wel betalen, maar als ik iets nodig heb moet ik het zelf maar uitzoeken, zoals thuiszorg, bijstand krijg ik nooit vanwege mijn beetje spaargeld etc. etc). Wegenbelasting gaat in het grote zwarte gat bijvoorbeeld. En zo zijn er vele voorbeelden helaas.
Uiteindelijk vind ik het zelf uitermate belangrijk onafhankelijk te zijn van een overheid die de regels steeds maar weer veranderd, en zelfs "tijdens het spel"veranderd, zoals nu weer de hypotheekrente-aftrek, ook alweer een jaloezie-links stokpaardje. Ik ben een contract voor 30 jaar aangegeaan op basis van een aantal spelregels, en nu, tijdens de looptijd verandert dat. Onfatsoenlijk bestuur, ergers dan de maffia, de (r)overheid in optima forma. Een huurder kan makkelijk weg/verhuizen/goedkoper gaan wonen, maar een koper heeft het zeker in de door de veranderde spelregels totaal verziekte huizenmarkt zeer zwaar, en zal in vele gevallen zijn woning in het ergste geval met verlies moeten verkopen, met alle nare gevolgen van dien. Hoe verzinnen ze het daar in den Haag, en hoe ver zijn ze van de realiteit verwijderd....!
Een idioot veel belasting betalende Megaboob!
Picasso 1
11 november 2013, 00:47
http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/21426079/__Belastingdruk_Nederland_groeit_hard__.html
Onder de belastingdruk verstaat de OESO de werknemers- en werkgeverspremies die van het bruto loon af gaan, verminderd met ontvangen uitkeringen als de kinderbijslag.
Gemiddeld en daarin meegerekend aftrek van allerlei uitkeringen.
Dat de Duitse Economie er goed voor staat is een feit maar de reden waarom de Duitsers het beter doen dan wij ligt bepaald niet in het feit dat de belastingdruk daar lager zou zijn, integendeel zelfs.
Lagere belasting----> lagere loonkosten en hoger netto besteedbaar inkomen ---> lagere prijzen en meer besteedbaar inkomen ----> meer economische activiteit ---->beter draaiende economie --->gezondere overheidsfinanciën
Badslippers
11 november 2013, 00:58
Als ik een eigen bedrijf (je) zou hebben zou ik het ook niet leuk vinden als de (r)overheid mijn zuur verdiende centen zou komen inpikken. Met geld verdienen als zodanig is niks mis. Geld stinkt dus niet. Wat dat betreft sta ik ook volledig achter de Boobmeister en zoals ik hem ken zal hij heus wel begrip kunnen opbrengen voor m'n standpunt. En . . . een beetje stangen is nooit weg. Bovendien kan hij een riante bonus tegemoet zien als hij de juiste siliconendames introduceert in de nog steeds te openen saunclaub "Golden Slippers".
Echter, poen (verdienen) is niet de enige component van de samenleving. Idiote linkse hobby's subsidiëren is ook mij een doorn in het oog net als het koningshuis subsidiëren (Hoewel Maxima wel een lekker wijf is die ik daar graag zie zitten).
Zelf vind ik het belangrijk dat er fatsoenlijk onderwijs is, dat mensen werk hebben, dat je reet wordt afgepoetst als je dat zelf niet kunt en dat schorriemorrie en notoire klaplopers worden aangepakt. Om maar eens wat te noemen.
Van sommige zaken snap ik ook geen snars. Als ik het verhaal van Megaboob lees over allemaal die percentages en regelingen dan duizelt het mij voor de ogen. Dat is gewoonweg niet mijn terrein. Een slordige 800 miljard in de kassen van de pensioenfondsen. Dat is toch een gigantisch bedrag. Als je daar 1% rente over vangt heb je alweer 8 miljard. Terwijl diezelfde fondsen steen en been klagen. Dat begrijp ik dus niet. Pas geleden had ik het er met een kennis over die mij uitlegde dat het toch van de zotte is dat je een schamel percentage rente over je spaargeld krijgt terwijl de inflatie veel hoger is. Ik ging er maar van uit dat het zo is want een woord als inflatie zou ik al bijna moeten opzoeken! En dat als je veel spaargeld hebt, je er van wordt berooft (zoals MB terecht opmerkt.)
Waar ik echter voor pas is om mensen die het om wat voor reden niet treffen maar naar het afvoerputje van de samenleving te schuiven. Net zo min als dat hardwerkende mensen maar door de (r)overheid besodemietert moeten worden.
Megaboob
11 november 2013, 01:08
Uiteraard gun ik iedereen het beste, en moeten arme sloebers zeker geholpen worden. Ik ben zeker een sociaal mens! Wel pleit ik voor "het echte eerlijke verhaal", en dat is dat je als harde werker door de overheid wel heel hard gepakt word, en als je dan eens tegenslag in je leven hebt, zoals werkeloos wordne, je wel heel extreem terugvalt in inkomen. dat zal iemand met een bijstandsuitkering niet overkomen. goed, daar valt niets meer te halen, dat is ook waar, maar uiteindelijk ben ik stellig van mening dat hele legioenen bijstanders en bijstandsmoedertjes best een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Het is van de zotte dat er zoveel Polen, roemenen en bulgaren werken in de tuinbouw, terwijl hordes mensen in de bijstand zitten. dat kan niet, dat klopt niet, dan is er echt iets ernstig mis met het systeem. Blijkbaar is het voor mensen aantrekkelijker bijstander te zijn, dan de handen uit de mouwen te steken in buivoorbeeld de tuinbouw. dat vind ik in en in triest, zeker omdat ik degene ben die er uiteindelijk voor moet bloedne financieel. Uiteraard moet iedereen die echt geen werk kan krijgen/vinden geholpen worden, en daar zul je me nooit over horen klagen. Wel schieten de tranen me in de ogen asl ik een tijdje geleden weer een verhaal in de krant lees over een wederom totaal mislukt project om bijstanders in de kassen in het westland te laten werken. van de bijna 1000 mensen die het meosten gaan proebren zijn er uiteindelijk ca. 50 overgebleven die er echt zijn gaan werken begreep ik. Daar kan ik met mijn pet niet bij, dat kan en wil ik nooit begrijpen. Deze profiteurs en werkweigers mogen ze wat mij betreft alles afnemen, en nooit meer een uitkering geven. Ben je te lui om te werken, dan heb je bij mij afgedaan. De nederlandse maatschappij heeft al veel te lang profiteurs gepampert, en dat is in en in triest. Nogmaals, ik praat niet over chronisch zieken, gehandicapten en mensen met goede wil die willen werken maar niets krijgen of kunnen vinden, dat moet ondersteund worden, en daarvoor betaal ik dan ook met liefde mijn hoge belasting. Maar het feest is ten einde, Nederland is failliet, en het word tijd dat de "nodeloos inactieven"eindelijk een bijdrage gaan leveren! Dat is het echte "eerlijke verhaal" wat ik helaas nooit bij Spekman en co te horen krig. Gemiste kans voor de linkse kerk!
Megaboob
Picasso 1
11 november 2013, 01:20
Waar ik echter voor pas is om mensen die het om wat voor reden niet treffen maar naar het afvoerputje van de samenleving te schuiven. Net zo min als dat hardwerkende mensen maar door de (r)overheid besodemietert moeten worden.
Het zijn vooral de 'rechtse hobbies' die afgeschaft moeten worden (JSF bullshit en dergelijke) en dan hoeft niet zo'n extreem links nivelleringsfeestje gehouden te worden om de zwakkeren in de samenleving te ondersteunen.
Tegelijkertijd moet links ophouden mensen zand in de ogen te strooien en geen zaken zoals openbaar vervoer subsidieren of kunst subsidieren onder de noemer 'de zwakkeren in de samenleving helpen' plaatsen.
Met alleen de zwakkeren in de samenleving helpen zou de belastingdruk niet zo hoog zijn. Het zijn andere kostenposten die onder de loep genomen zouden moeten worden en dan maakt het me geen flikker uit of die rechts zijn of links.
vrije jongen
11 november 2013, 08:28
Met het gevaar Megaboob eeuwen bekend nieuws te vertellen: die 52% is alleen op het allerlaatste beetje van je 2x modaal; met heffingskortingen etc. kom je bij modaal salaris rond een derde uit (zonder precies te gaan uitrekenen)... en het meerendeel van de rest is met 42% belast. Over de eerste +/- 20000 betaal je technisch gezien nauwelijks belastingen overigens; dit zijn voornamelijk premies;).
Als je wilt zien waar ze je echt naaien, is bij de gemeentebelastingen. Als alleenstaande betaal je bijna hetzelfde als een stelletje+kind met poepluiers.
Megaboob
11 november 2013, 09:10
@vrije jongen: uiteraard is dat mij bekend, en natuurlijk verzacht dat de pijn enigzins, maar ik bhen verklaard principieel tegenstander tegen elke belasting die boven de 50% ligt. Dus ook bijvoorbeeld de belachelijk hoge energiebelasting, en de brandstof accijns. dat gaat echt nergens meer over. BPM is ook eenzeer diskutabele belasting, die in principe door europa verboden is. BTW over BPM bereken is volgens Europese regels niet toegestaan, men mag geen belasting over belasting heffen. Ik krijg daar ook echt vlekken van voor mijn ogen, en het is te gek voor woorden dat den Haag dit soort idioterie goedkeurt en handhaaft, en zich niet voegt naar de regels van Brussel in dit geval, terwijl ze normaliter Brussel zeer slaafs volgens. BTW over energiebelasting is er nog zo een die gewoon ongeloofwaardig is. Nu komt er weer een watertaks. Hoe verzin je het, een essentiele levensbehoefte van mensen zeer zwaar te gaan belasten.
De meest onrechtvaardige blijft echter de jaloeziebelasting, de vermogensrendementsbelasing. Goed (spaar)gedrag word beboet. Hoe krom kan en mag het zijn?! Pure diefstal, een fictief rendement, en daar star aan vasthouden terwijl geen mens dat fictieve rendement nog kan halen met de huidige door de (r)overheid gemanipuleerde rentestanden. Werkelijk maffia in het kwadraat, daar in den Haag, uiteraard ook vol ondersteund door de tot exctreem links toegetreden VVD helaas.
Mijn stelling van de dag: "We hebben geen rechtse partijen meer in Nederland die opkomen voor de hardwerkende burger."
bad pritt
11 november 2013, 09:21
Wat we vergeten is de belastingdruk langs andere wegen dan de inkomsten belating.
-btw
-accijnsen
-gemeentelijke belastingen
-erfrecht belasting
-belastingen rond het eigen huis
-ea...
Tel alles eens op ik ben benieuwd waar Nederland dan staat in de OESO lijstjes.
Het grote zwarte gat van Nederland en daarmee de oorsprong van de roverheid ligt niet bij de kansarmen dat ben ik met P1 eens, maar bij de slechte organisatie van de overheid zelf en de semi overheid. Het decentraliseren zonder vaste regels is volslagen mislukt, iedereen die 3 fietsen stalling beheerd is manager en heeft een lease auto nodig en een salaris dat minimaal hoger is dan dat van de minister president, een school mag geld oppotten en beleggen op de beurs, de grootste kanker in elk ziekenhus zonder cure is het management, de politie is georganiseerd in honderd aparte koninkrijkjes met evenzovele kroonprinsen en dure hofhoudimgen.....zo maar wat losse flodders...maar daar gaat heel veel geld overboord.
Megaboob
12 november 2013, 17:20
Ook vandaag weer een mooi bericht in de telegraaf, aan alle kanten word de Nederlandse burger hard bestolen onder de noemer belastingen. ook de lokale overheden maken het erg bont:
Kwart van besteedbaar inkomen op aan belasting
door Sameer van Alfen
AMSTERDAM -
Ongeveer een kwart van het besteedbaar inkomen, dat is het nettoloon met douceurtjes als toeslagen en de hypotheekrenteaftrek erbij opgeteld, wordt volgens fiscalisten opgeslokt door allerlei extra belastingen zoals btw, accijnzen, autotaksen en lokale heffingen.
Dit blijkt uit berekeningen die fiscalisten hebben gemaakt op verzoek van De Telegraaf. Omdat de belastingen gedurende het jaar worden geheven, heeft de consument hier nauwelijks zicht op.
Zestien keer afdragen na inkomstenbelasting
De belastingexperts kwamen tot een waslijst van liefst zestien belastingen die de meeste Nederlanders voor de kiezen krijgen, nadat er over hun verdiende geld al inkomstenbelasting is betaald. Vooral de btw, accijnzen op brandstof en de basispremie die Nederlanders betalen aan hun zorgverzekeraar hakken erin. Het CBS ziet deze basispremie als belasting.
Het wrange is dat de regering er de afgelopen jaren voor koos om haar begroting juist sluitend te krijgen via dit soort vrij onzichtbare belastingen. Zo werd in oktober 2012 de btw verhoogd van 19 naar 21 procent. En op 1 januari 2013 steeg de assurantiebelasting van 9,7 naar 21 procent. Als het aan het kabinet ligt, worden in 2014 verschillende accijnzen en de waterbelasting verhoogd.
Hoeveel belasting betaalt uw gezin?
Vandaag en morgen overlegt de Tweede Kamer over de plannen. Hieronder vindt u verschillende berekeningen naar type huishouden en inkomenssituatie. Met in de laatste kolom de extra lasten als percentage van het besteedbaar inkomen.
Klik in de tabel op uw huishouden en inkomen om een pdf-bestand te openen met de uitgebreide berekening. En de waslijst met zestien extra belastingen.
Link naar het bericht, en de genoemde tabel (lees en huiver!)
http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/22041773/__Kwart_van_besteedbaar_inkomen_op_aan_belasting__ .html
Ik blijf erbij, "dit land kan zoveel beter" met een veel lager belastingtarief uiteraard!
Megaboob
Badslippers
12 november 2013, 18:37
Van sommige zaken snap ik ook geen snars. [ . . . ] Een slordige 800 miljard in de kassen van de pensioenfondsen. Dat is toch een gigantisch bedrag. Als je daar 1% rente over vangt heb je alweer 8 miljard. Terwijl diezelfde fondsen steen en been klagen. Dat begrijp ik dus niet.
Het is nog erger dan ik dacht. Ik zat er 200 miljard naast. Bedragen waar je het van gaat duizelen.
De Nederlandse pensioenreserve van 1000 miljard is groter dan die van alle andere eurolanden bij elkaar.[1]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioenpremie
De pensioenpotten zijn met 1000 miljard euro op dit moment rijker gevuld dan ooit. Het jaarlijks uit te keren pensioenbedrag is 25 miljard euro.
http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/08/begerig-oog-van-overheid-op-pensioenpot-van-duizend-miljard/#.UoJkTPlLNio
Het vermogen van Nederlandse pensioenfondsen is vorig jaar gestegen tot 1007 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB).
Een jaar eerder bedroeg het totale pensioenvermogen 873 miljard euro. In een jaar tijd is de pensioenpot dus met 15 procent gegroeid.
http://www.viecon.nl/nieuws/252-pensioenvermogen-boven-1000-miljard.html
Nederlanders zijn wereldkampioen pensioensparen. We werken, bij een volledige baan, één dag per week voor ons pensioen. Pensioenfondsen beheren samen meer dan 1000 miljard euro.
http://www.omroepmax.nl/televisie/alle-programmas/zwartezwanen/over-zwarte-zwanen/
Nu snap ik ook wel dat je niet even naar de bank kunt gaan en zeggen: "Ik zou graag 1000 Miljard willen opnemen om de crisis te lijf te gaan". Dat geld zal belegd zijn en niet ergens cash liggen. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als het om dergelijk astronomische hoge bedragen gaat daar tegelijkertijd een heel schimmige ondoorzichtige wereld achter zit. 1000 miljard. En dan te bedenken dat de gehele Europese begroting slechts de luttele fooi van 135 miljard bedraagt, om het maar even in perspectief te plaatsen.
Begroting EU 2014: 135 miljard euro
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2013/11/europese-begroting-14-135-miljard-euro
Voor jou en mijn perceptie. 1000 miljard aan pensioengeld. Dan zouden we elke Nederlander ongeveer € 60000,- cash in het handje kunnen geven. Leuk bedrag om te verneuken.
Megaboob
12 november 2013, 18:56
@Badslippers:
Ja, er is veel pensioengeld, maar we zitten nu ook in de grote vergrijzingsperiode, een periode waarin al dat gespaarde geld dus ook daadwerkelijk uitgekeerd zal moeten gaan worden. Daar gaan de reserves! Overigens hadden de reserves nog minstens 21 Miljard (!) Euro groter moeten zijn want onze (R)overheid deed begin jaren 90 (natuurlijk PVDA...) een grote greep in de pensioenpot. Pure diefstal, daar is echt geen goed woord over te zeggen, daar is geen enkel excuss voor. Dat de Nederlander dat heeft gepikt is onvoorstelbaar, het is de grootste roof die in Nederland ooit heeft plaats gevonden. De betreffende criminelen onder andere Wim K. lopen vreemd genoeg nog steeds vrij rond. en de gepensioneerden worden nu gekort op hun pensioen. Hoe krom kan en mag het zijn?!
Mijn motto van de dag: Stop de pensioendiefstal door de overheid, maak er een volledig afgescheiden geheel van waarbij 100% zeker word gesteld dat de graaiende roverheid niet nog een keer een grote graai in jouw en mijn pensioengeld doet!
Megaboob
Costana
12 november 2013, 19:31
Effe hard door de bocht gaan:
stop de sociale steun aan niet-werkende immigranten. Wie niets bijdraagt, krijgt niets !
stop de sociale steun aan werklozen die niet effectief op zoek gaan achter een nieuwe job
stop de sociale steun aan werklozen die weigeren om, tijdelijk, een job uit te oefenen onder hun niveau
stop de geldverkwisting op alle vlak van onze overheden
stop de sponsoring van onze koningshuizen
stop het gepamper van de ambtenaren die geen klop uitsteken op hun werk
verbied politiekers om effectief meerdere mandaten uit te voeren
plafonneer het loon van politiekers
maak een gezonde mix van het duitse systeem, amerikaanse systeem & Belg/Ned systeem.
Big30
12 november 2013, 19:34
Het waren Lubbers en Ruding (CDA) die zo'n 30 miljard€ uit de kas van het ABP hebben gehaald.
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/19187_de_overheid_verzaakt_haat_zorgplicht/
http://adbroere.nl/web/nl/artikelen/waarom-u-meer-moet-weten-over-pensioenen.php
Ere wie ere toekomt, maar Lubbers is Mr. Pensioenroof, heeft ie zelf ook geen problemen mee toe te geven dat ie toen fout zat,
too slow
12 november 2013, 19:52
Voor jou en mijn perceptie. 1000 miljard aan pensioengeld. Dan zouden we elke Nederlander ongeveer € 60000,- cash in het handje kunnen geven. Leuk bedrag om te verneuken.
Met de nadruk op verneuken. Die 1000 miljard is voldoende om 4.3 miljoen mensen een modaal pensioen te geven. In 2041 zijn er 4.7 miljoen mensen 65 jaar of ouder.
Picasso 1
12 november 2013, 19:56
Het is nog erger dan ik dacht. Ik zat er 200 miljard naast. Bedragen waar je het van gaat duizelen.
De Nederlandse pensioenreserve van 1000 miljard is groter dan die van alle andere eurolanden bij elkaar.[1]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioenpremie
De pensioenpotten zijn met 1000 miljard euro op dit moment rijker gevuld dan ooit. Het jaarlijks uit te keren pensioenbedrag is 25 miljard euro..
Vooral dat geld in handen van de overheid geven en dan weet je zeker dat gepensioneerden in de toekomst een schuld moeten aflossen ipv een aanvulling op hun AOW te ontvangen.
too slow
12 november 2013, 21:24
Van sommige zaken snap ik ook geen snars. Als ik het verhaal van Megaboob lees over allemaal die percentages en regelingen dan duizelt het mij voor de ogen. Dat is gewoonweg niet mijn terrein. Een slordige 800 miljard in de kassen van de pensioenfondsen. Dat is toch een gigantisch bedrag. Als je daar 1% rente over vangt heb je alweer 8 miljard. Terwijl diezelfde fondsen steen en been klagen. Dat begrijp ik dus niet.
Dat blijkt;) Pensioenfondsen klagen niet omdat ze nu te weinig geld in kas hebben, ze klagen over de eis van de overheid om met een grote zekerheid in de toekomst aan alle verplichtingen van de pensioengerechtigden te kunnen voldoen. Aangezien ze daarvoor nu achter lopen op schema moeten ze meer premie gaan vragen of lagere uitkeringen doen. En daarmee maak je je als bestuurder natuurlijk niet populair. Die steken liever hun kop in het zand en schuiven de rekening door naar de toekomst, net als onze politici doen met het begrotingstekort.
Pas geleden had ik het er met een kennis over die mij uitlegde dat het toch van de zotte is dat je een schamel percentage rente over je spaargeld krijgt terwijl de inflatie veel hoger is. Ik ging er maar van uit dat het zo is want een woord als inflatie zou ik al bijna moeten opzoeken! En dat als je veel spaargeld hebt, je er van wordt berooft (zoals MB terecht opmerkt.)
Leg eens uit waarom spaargeld meer waard moet worden als de olieprijs stijgt, de chinezen zich minder laten uitknijpen en dus hogere lonen afdwingen of als de btw omhoog gaat?
Megaboob
12 november 2013, 23:06
@big30:
goed het waren lubbers en ruding die de pensieonpot wllicht leeggestolen hebben (wat ook deze "bewindslieden" ordinaire criminele maakt!), maar het was wel degelijk Win K, die ons van "dat kwartje" bestolen heeft, en dat staat inmiddels vast wel op nr 2 in de door de overheid bij elkaar geroofde top 10 van alle missers en niet nagekomen beloftes. Ook Wim K. is dus nog steeds een ernstige verdachte! En aangezien deze diefstal nog steeds voortgaat, is daar zeker geen sprake van verjaring van het gepleegde feit helaas.
Het is bijna op bestelling, maar ook dit bericht op geenstijl is weer te mooi om niet te plaatsen hier in deze context:
Altijd Wat: Spekman sloopt participatiesamenleving
Hét grote dilemma van Kabinet Rutte II is de ideologische onenigheid tussen coalitieclubjes PvdA en VVD. De VVD wil een participatiesamenleving waarin iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid draagt voor zijn inkomsten, geluk, welvaart, (mantelzorg voor zieke) familie, sociale omgeving en opleiding. De PvdA wil echter leunen op een genivelleerde verzorgingsstaat, waarin Vadertje Staat verantwoordelijk is voor een herverdeling van de rijkdom, zodat de kloof tussen arm en rijk kleiner wordt. In de praktijk is deze combinatie een enorme verlies-verlies situatie voor de Burger met een Baan: de belastingen gaan omhoog en de lasten worden verzwaard voor (met name) de middeninkomens, die daarna op zichzelf worden aangewezen. De VVD vraagt vervolgens meer eigen verantwoordelijkheid terwijl de PvdA er met de binnengesleepte bakken belastingpoet vandoor gaat om hun integratiemachine te oliën, 'cultuurpaleizen' te bouwen, de welvaart van wachtgelders te bewaken, veel te dure semipublieke bestuursfuncties te bekostigen en de vliegtickets van succesvolle popartiesten te vergoeden. Want participatie en eigen verantwoordelijkheid hoeft natuurlijk niet van iederéén gevraagd te worden in deze samenleving: voor sommigen zijn er de gulle giften en rijkelijke roompotjes van de sociaaldemocratie - evenals voor degenen die zich hoog boven het volk comfortabel in de baantjeszweefmolen hebben gezeteld. De werking van dit politieke partnerschap samengevat: De PvdA komt de zuurverdiende centen van de ruggengraat van Nederland afschrapen en de VVD geeft hen in ruil daar voor de 'los nu je eigen sores maar op'-middelvinger. Mark Rutte noemt deze participatiesamenleving 'positief' en 'liberaal', en Hans Spekman ontkent hem doodleuk (OMG @ poll). Dat laatste nu op uw op aflossing gekochte televee, bij ALTIJDWAT24
Badslippers
13 november 2013, 00:13
Met de nadruk op verneuken. Die 1000 miljard is voldoende om 4.3 miljoen mensen een modaal pensioen te geven. In 2041 zijn er 4.7 miljoen mensen 65 jaar of ouder.
Ja weet ik wel maar het ging me even om dit soort moeilijk te bevatten bedragen inzichtelijk te maken. Er staat ook ergens in m'n stuk dat er 25 miljard per jaar nodig is om de pensioenen te betalen. Dan kun je met die 1000 miljard (al zou er niks bijkomen) toch mooi 40 jaar vooruit. Natuurlijk begrijp ik dat gepensioneerden daarna ook graag een pensioen hebben maar nogmaals, ging meer om dit soort duizelingwekkende bedragen bevattelijk te maken.
Leg eens uit waarom spaargeld meer waard moet worden als de olieprijs stijgt, de chinezen zich minder laten uitknijpen en dus hogere lonen afdwingen of als de btw omhoog gaat?
Ik moet je het antwoord schuldig blijven want zoals gezegd, dit is absoluut niet mijn terrein. Nu kan ik me wel volstrekt belachelijk maken door maar wat te roepen maar dat heb ik een paar berichten hierboven al gedaan. En dat vind ik wel voldoende! Ik moet hier niet mijn volledige reputatie om zeep helpen!
Badslippers
13 november 2013, 00:35
Effe hard door de bocht gaan:
[ knip-per-de-knip ]
Heel hard door de bocht. Zorg dat je er niet uitvliegt.
Klinkt voor het gepeupel aantrekkelijk maar is typische populistische Wilders praat.
Waar ik wel voor ben is om van uitkeringstrekkers een tegenprestatie te verlangen. Voor mijn part koffieschenken in een bejaardencentrum of plantsoenen schoffelen.
Sociale steun stoppen is onmogelijk. Natuurlijk, daar zal zeker een prikkel vanuit gaan maar zal nog veel meer ellende veroorzaken. Regelrechte klaplopers en overig schorem schrapen hun geld wel op andere (criminele) manieren bij elkaar. Helaas zijn er binnen elke maatschappij ook mensen die buiten hun schuld om buiten de boot vallen. daar kun je niet tegen zeggen: "Zoek het maar uit".
Maar ik ben zeker met je eens dat de lat wel wat lager kan (of hoger, is maar hoe je het bekijkt). Zo ken ik hier in mijn buurt initiatieven dat mongolen (verstandelijk beperkten, voor degenen die dat liever horen!) een compleet eetcafe draaiende houden. Een paar van die gasten helpen 's morgens mee in dat cafe en 's middags zie ik ze reclame folders of kranten rond brengen. Lichamelijk gehandicapten kunnen ook van alles doen. Maar sommigen laten het zich wel heel makkelijk aanleunen dat ze dat zijn en dus niks kunnen. Daar mag wel straffer op worden ingezet. Bijvoorbeeld die Jetta Klijnsma is geloof ik spastisch of iets dergelijks, die werkt toch ook. Net als Lucille Werner van "Lingo". Is trouwens ook nog eens een lekker wijf. Hopelijk gaat ze die nudisten aflevering van "Lingo" naakt presenteren. Ik denk dat ze wel lekkere tieten heeft.
Snoeien in de "overhead" in het algemeen en de (r)overheid in het bijzonder. Ik ben je man. Direct doen. Koningshuis sponsoren? Direct mee stoppen. Ambtenaren "pamperen"? Dat is wel een moeilijke. Er zijn ook ambtenaren die werken hoor (hoewel ik mezelf nu toch wel betrap op een sarcastisch lachje). Er zullen zeker ambtenaren zijn die om 15u hun wekker zetten en als die afloopt betekent dat wakker worden en bureau opruimen. Maar daar kan zeker gesneden worden. Daar zit een gigantische "overhead".
Zelf werk ik in de gezondheidszorg. Daar vliegt het geld werkelijk met bakken de deur uit. Je reinste verkwisting wat je daar ziet. Bovendien veel gesjoemel. Nou werk ik bij een organisatie waar de middenlaag de afgelopen jaren helemaal is weggevaagd. En dan bedoel ik al die managers, afdelingshoofden, clusterhoofden, en weet ik veel hoe die allemaal heten. Weg ermee. Velen zaten uit hun neus te vreten. En wat zie je, de tent blijft draaien. Sterker, draait als een tierelier. Helaas kregen die vanwege ontslag wel allemaal vette oprotpremies mee. Maar ja, dat wordt dan boekhoudkundig zo gedraaid dat het ain een boekjaar wordt afgeschreven.
En die Wim Kok? Man, wat een gluiperd. Dat is inderdaad een voorbeeld van links lullen, rechts zakken vullen.
Megaboob
14 november 2013, 23:18
En ook mijn vrienden van groen(s)links gaan weer vrolijk door de bocht en verspillen weer eens 4 ton:
GroenLinks spendeert 4 ton aan autoverbod Utrecht
Het grootste nadeel van groene idealen? Het zijn altijd luchtkasteeltjes, die door een klein clubje mensen gekoesterd worden, daarna bij iedereen door de strot geramd worden, en meestal heel veel belastinggeld kosten. Praktijkvoorbeeld du Jour: het repressieve plan voor een autovrije Utrechtse binnenstad. Stadsluis in de pels Kees van Oosten ontdekte via de Wob dat Mirjam de Rijk (GroenLinks, vrouw van milieuterrorist Duyvendak) 375.000 EURO AAN EXTERNE ADVISEURS betaalde om de haalbaarheid en milieuvoordelen van een verbod op vieze auto's in de binnenstad te onderzoeken. Tiefus, da's bijna net zo veel als Chef Frisse Lucht Hans Haarsma in 2009 opstreek om zijn neus uit het raam te steken en te concluderen dat het in Utrecht naar vieze hippies stinkt - ze leren het dus nooit in 030. Het verbod kwam bovendien slechts in sterk afgezwakte vorm door de gemeenteraad. Benzineauto's en oldtimers blijven toegestaan en de meeste diesels voldoen al lang aan strenge milieunormen. Dus het verbod raakt maar zo'n 500 auto's, 0,4% van het totaal in Utrecht. Omgerekend kost het plan 750. EURO. PER. AUTO. Die zullen bovendien in totaal hooguit een paar honderd meter minder afstand afleggen, waarmee de milieuwinst die voor die 375.000 euro taxpoet is gekocht dus ongeveer NUL is. Bedankt, GroenLinks. Mirjam de Rijk zag een luchtkasteeltje van windmolens bij mensen in hun achtertuin ook al sneuvelen op grote burgerweerstand, dus die twitterde wanhopig of iemand nog goeie CO2-plannen weet voor 030. Eerste suggestie: Ja mens, begin eens met dubbel glas op GroenLinksHQ aan de Oudegracht. Haha, BUUUUURRN, met extraveel CO2.
Update: Het grootste nadeel van groene idealen? Het zijn altijd luchtkasteeltjes, die door een klein clubje mensen gekoesterd worden, daarna bij iedereen door de strot geramd worden.
Megaboob
16 november 2013, 21:13
Vandaag een zeer goed en onderbouwd artikel in de telegraaf:
NEDERLAND BETAALT PRIJS VOOR HOGERE BELASTINGEN EN GEBREK AAN BEZUINIGINGEN
Help, de overheid dijt uit!
HET KABINET GRIJPT VOOR TIENTALLEN MILJARDEN in, maar dat leidt niet tot een kleinere overheid. Sterker nog, de collectieve sector is flink gegroeid. Vooral de kosten van zorg en sociale zekerheid nemen toe. En dat zet een rem op de economie.
door MARTIN VISSER
In zijn vijf eeuwen lange historie heeft de Raad van State nog nooit een grafiek gepubliceerd, alleen maar lange lappen tekst. Maar op de laatste Prinsjesdag maakte vicepresident Piet Hein Donner een uitzondering. Want een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
De Raad van State drukte in zijn advies over de Rijksbegroting de grafiek af die boven in de illustratie op deze pagina staat. In één oogopslag zie je dat de overheid blijft groeien terwijl de economie krimpt. Donner bedacht deze grafiek niet zelf, maar kopieerde die uit de miljoenennota. Het kabinet realiseert zich zelf dus ook terdege dat de bezuinigingsdrift van de afgelopen jaren er niet toe heeft geleid dat de overheid gekrompen is.
Hoe kon dat gebeuren? Is het een tijdelijk effect, veroorzaakt door de crisis? En is het erg?
Om met dat laatste te beginnen: ja, dat is erg. Het heeft twee decennia gekost om de omvang van de overheid weer een beetje in te dammen. In de jaren zeventig groeiden de bomen nog tot in de hemel en werd driftig gebouwd aan een riante verzorgingsstaat. Tot diep in de jaren tachtig dijde de overheid maar uit en uit, totdat de collectieve sector ten tijde van kabinet-Lubbers II in 1987 maar liefst 60,7 procent van de gehele economie besloeg.
De economische crisis van de jaren tachtig bracht het besef dat de collectieve voorzieningen onbetaalbaar dreigden te worden. Ruud Lubbers en minister van Financiën Onno Ruding zetten toen de sanering van de overheidsfinanciën in. Eenvoudig bleek dat niet. Er waren forse bezuinigingen in de periode-Lubbers en een fundamentele versobering van de sociale zekerheid onder opvolger Wim Kok voor nodig om de collectieve sector serieus te verkleinen.
In 1997 zakt de omvang van de collectieve sector voor het eerst onder de 50 procent en het laagste punt werd pas in 2005 bereikt, toen de overheid voor het eerst kleiner werd dan 45 procent van de economie. Op dat moment was de Nederlandse overheid net zo klein als de Duitse nu is. Helaas is het in Nederland sindsdien misgegaan.
Met de eurocrisis en de economische recessie is de overheid weer snel uitgedijt. Ondanks de vele bezuinigingspakketten van kabinettenRutte I en Rutte II, van de Kunduz-coalitie en van het Herfstakkoord groeit de collectieve sector juist weer. Een belangrijk deel van de geboekte winst van de afgelopen jaren is teniet gedaan, de collectieve sector maakt weer de helft van onze economie uit.
Natuurlijk komt dit gedeeltelijk doordat de economie is gekrompen. Vooral in 2009 kreeg Nederland een flinke klap. Logisch dus dat de overheid in verhouding dan groeit. Maar je zou verwachten dat dat in de bezuinigingsjaren die op die diepe recessie volgen alsnog wordt gecorrigeerd. En dat gebeurt dus niet.
Hoe dat komt? Dat is vrij eenvoudig. Slechts de helft van de bezuinigingen van €26 miljard die de afgelopen paar jaar zijn doorgevoerd, zijn echte bezuinigingen. De rest bestaat uit verhoging van belastingen. De komende jaren trekt die verhouding overigens wel iets bij. Over de periode 2011 tot en met 2017 zal naar verwachting 60 procent van de ingrepen van €54 miljard uit bezuinigingen bestaan. Feit blijft dat de overheid lang niet zoveel in eigen vlees snijdt als je zou denken na alle doemverhalen over het kapot bezuinigen van de economie.
Hoe schadelijk is het dat de overheid inmiddels weer de helft van de economie beslaat? Vraag het een econoom en hij zegt: daar waag ik mij niet aan, dat is een politieke keuze. De huiseconomen en columnisten van De Telegraaf Willem Vermeend en Rick van der Ploeg durfden er onlangs wel een uitspraak over te doen: „Hoewel er geen wetenschappelijk economisch bewijs is voor de ’ideale’ omvang van de collectieve sector leert de praktijk dat de huidige 50 procent veel te hoog is. In de jaren van het midden van 2000 lag het niveau rond de 45 procent; daar moeten we weer naar toe.”
De politiek doet aan herverdeling via de uitgaven van de overheid. Jongeren zijn solidair met ouderen door mee te betalen aan de bejaardenzorg. Ouderen zijn solidair met jongeren via de onderwijsuitgaven. Rijk is solidair met arm via de uitkeringen. Gezonde mensen zijn solidair met zieke mensen door te betalen voor de gezondheidszorg. Allemaal politiek wenselijke solidariteit.
Maar de vraag is in welke mate we moeten herverdelen. Economen maken die politieke keuze niet, maar ze weten wel welke prijs we betalen voor die herverdeling. Niet voor niets wijzen ze er de politiek dan ook op, dat herverdeling en nivellering ten koste gaat van de economie.
Een uitdijende collectieve sector drukt immers het bedrijfsleven weg. En hogere belastingen en premies (die groeiende overheid moet ergens van betaald worden) maken het onaantrekkelijker om hard te werken. Van elke extra verdiende euro gaat er immers een forser deel naar de fiscus. Aan de nivelleringsdrift van de PvdA zit dus wel degelijk een economische grens.
Door het ad-hockarakter van de bezuinigingen zit er weinig lijn in de ingrepen. Eén constante is er wel: het mes is flink in de ambtenarij gezet. Dat is in de grafiek ook terug te zien, want kostenpost ’openbaar bestuur’ daalt als enige wél. In weerwil van de populaire opvatting dat er alleen maar meer ambtenaren bijkomen, slaagt de overheid er wel degelijk in om daar te snoeien. Ter illustratie: in 2009 werkten er 115.567 ambtenaren bij de Rijksoverheid, in 2012 waren dat er 109.098.
Het aanpakken van ministeries heeft dus weinig zin als je de collectieve sector wilt indammen. Misschien moet je het niet laten, meer efficiëntie is altijd goed, maar de pijlen zullen moeten worden gericht op de twee posten die echt uit de hand lopen, de zorg en de sociale zekerheid.
Jansen
16 november 2013, 23:22
Vandaag een zeer goed en onderbouwd artikel in de telegraaf:
NEDERLAND BETAALT PRIJS VOOR HOGERE BELASTINGEN EN GEBREK AAN BEZUINIGINGEN
Help, de overheid dijt uit!
HET KABINET GRIJPT VOOR TIENTALLEN MILJARDEN in, maar dat leidt niet tot een kleinere overheid. Sterker nog, de collectieve sector is flink gegroeid. Vooral de kosten van zorg en sociale zekerheid nemen toe. En dat zet een rem op de economie.
door MARTIN VISSER
Door het ad-hockarakter van de bezuinigingen zit er weinig lijn in de ingrepen. Eén constante is er wel: het mes is flink in de ambtenarij gezet. Dat is in de grafiek ook terug te zien, want kostenpost ’openbaar bestuur’ daalt als enige wél. In weerwil van de populaire opvatting dat er alleen maar meer ambtenaren bijkomen, slaagt de overheid er wel degelijk in om daar te snoeien. Ter illustratie: in 2009 werkten er 115.567 ambtenaren bij de Rijksoverheid, in 2012 waren dat er 109.098.
Het aanpakken van ministeries heeft dus weinig zin als je de collectieve sector wilt indammen. Misschien moet je het niet laten, meer efficiëntie is altijd goed, maar de pijlen zullen moeten worden gericht op de twee posten die echt uit de hand lopen, de zorg en de sociale zekerheid.
Van deze ambtenaren zitten er ook nog 15.000 van thuis : ziek , wachtgeld ,burn-out , én z.G thuiswerk laten we het niet hebben over de ambtenaren die raadsvergaderingen en de tweede kamer negeren terwijl ze daar voor gekozen en aangenomen zijn.
Ik zweer bij God wordt er door hun gezegd bij een nieuwe invulling, maar daar kunnen ze beter aanvullen met.
Ik zweer bij God dat ik ambtenaar ben geworden om mijn zakken te vullen.
Megaboob
21 november 2013, 23:56
Ook deze van geenstijl hakt er weer lekker in:
Huisjesmelkerij met afpersing, agressief gedrag, achterstallig onderhoud, oplichterij, illegale bebouwing en dito bewoning: in studentenstad Utrecht wordt het allemaal gedoogd door de Partijleiders van de Audegracht (sic). 'Mevrouw Chang' wist er jaar na jaar Huisjesmelker van het Jaar mee te worden. Dit tot verdriet van onze eigen favo huisbaas from hell, Wim Vloet, die laatst nog een half jaar de bak in moest wegens het uitschelden, aanvallen en met peop besmeuren van zijn huurders en hun huizen, en die dus de dubieuze eer van Huisjesmelker van het Jaar ook bést een keer had mogen winnen. Utrecht weet maar geen grip te krijgen op de bejaarde boeman, dus doet wethouder Gilbert Isabella maar weer gewoon waar zijn PvdA het beste in is: bukken voor terreur door taxpoet tegen het probleem aan te smijten. Vloet wordt gewoon uitgekocht door de gemeente. Dat heet in Utrecht 'de Nicolich-aanpak': gewoon de hele flikkerse zooi op- of afkopen als je te weinig ruggengraat en/of te slappe knieën hebt om de strijd van het tuig te winnen. Uiteraard allemaal in het geniep, want waar de advocaat van Vloet uitgebreid aan Telegraaf030 vertelt dat er onderhandeld wordt over een prijs voor de huizen van Vloet, weigert de gemeente iedere commentaar op de geheimzinnige onderhandelingen.Typisch Isabella, dat dan weer wel. Het maakt ook meteen duidelijk: ook als Wolfsen straks weg is, verandert er helemaal geen zak in de door de PvdA volkomen uitgewoonde Domstad.
Megaboob
21 november 2013, 23:58
En een politicus van de weledele PVDA om nooit te vergeten Ad Melkert. Altijd nuttig als iemand weer de drang krijgt op deze partij te stemmen. Denk aan Melkert....:
Getsie. Ad Melkert laat een scheet
Iemand zet vlug de ramen open, het stinkt hier naar hoogbejaarde ruftlucht. Adje Melkert heeft een rapportje gemaakt voor zijn partijtje. Daarin vindt u de gebruikelijke mopjes zoals 'de crisis kwam van rechts' en 'de vrije markt heeft gefaald'. Heus niet alsof de PvdA in de aanloop naar de crisis geen enkele zeggenschap heeft gehad (hoi Wim) en ook niet alsof de overheid niet keihard ingreep in de vrije markt (hoi Wouter). Maar goed. Een uitweg, dat willen we, uit de crisis die nu potverdeurie wel eens lang genoeg heeft geduurd. Dus wat wil Adje Melkert, die er echt nog wel bijhoort in Den Haag. U kent 't wel. Stimuleren die economie! Ja natuurlijk kost dat even geld en loopt de schuld op, maar 'de ervaring uit Amerika' leert dat het heus wel allemaal goed zal komen. Maar natuurlijk Adje, het gaat hartstikke bona fide met bijv. de staatsschuld van de VS, helemaal toppie daar, niks aan de hand. Koekwaus. Enfin. Adje wil ook nog de belasting op laaggekwalificeerde arbeid verlagen. Strak plan, omdat belastingverlaging per definitie een strak plan is, maar waarom nou niet eens de belasting verlagen voor hooggekwalificeerde arbeid? Doe ons die high tech maar, mogen ze ergens anders aan de lopende band gaan staan. Heeft die man nooit Sim City gespeeld ofzo? Weet u trouwens wat Adje ook graag wil nadat hij ons land de vernieling in heeft gestimuleerd? Meer belasting op winst en vermogen! Jaja. Hoe beter mensen te stimuleren dan door de belastingen op winst te verhogen! Dat is niet raar, dat is hartstikke logisch. Sowieso, meer overheid op advies van de PvdA, wij zeggen met GroenLinks direct: DOEN! Wilt u nog een mooi idee? Ok nog ééntje dan: Euro-Obligaties! WIEHOE! Met z'n allen schuldpapier verkopen, hoe kan dat nu mis gaan? Zo. Hoog tijd dat Adje Eurocommissaris wordt, dat heeft hij nu wel verdiend hoor. Zeg nooit nooit.
Update: kotsbarf-plaatje van de scheet. Schitterend design.
Megaboob
21 november 2013, 23:59
En Utrecht weet ook weer wat van mijn dure belastinggeld te verknallen. Hoe kan het ook anders, gearrangeerd door PVDA en groenlinks. Is er echt nog iemand verbaast hierover?!
030 geeft 4 ton taxpoet uit aan GEEN windmolens
Dat windmolens alleen rendabel zijn als ze op subsidie draaien, weten we al een tijdje. Dat het levensgevaarlijke brandbommen des doods zijn, is sinds kort ook bekend. Maar dat ze zelfs klauwen vol taxpoet kosten als ze niet gebouwd worden, dat krijgen ze alleen in Utrecht voor elkaar. GroenLinks en PvdA zijn al jaren bezig om windmolens in de achtertuin van de bewoners van Lage Weide te zetten. Die verzetten zich hevig, draagvlak onder de bevolking ontbreekt en onlangs werden de plannen (voorlopig) van tafel gestemd in de gemeenteraad. Maar de kosten die tot dusver gemaakt zijn voor de molens die er niet komen, bedragen MEER DAN VIER TON, ontdekte Telegraaf030 na het optellen van de bonnetjes. De private corporatie Energie-U, die de windmolens zou gaan runnen, kreeg bijvoorbeeld al 2 ton aan plankosten voorgeschoten van de gemeente. (Komt dat geld nu terug? Nee zeker?) Verder ging bakken geld op aan milieu-effectrapportages, alternatieve plannen en aan borrels waar Felix Meurders dagvoorzitter was. Maar die molens komen er niet. Energie-U geeft echter niet op. Die vragen de gemeente om 'open te staan voor ideeën die niet de hunne zijn'. Met GroenLinks-wethouder Mirjam de Rijk hebben ze een nepotisme-mol in het gemeentebestuur, dus wat GroenLinks betreft worden de molenplannen nog een keer geplugd, deze keer zónder draagvlakmeting. Dat kost alleen maar tijd, geld en bemoeizuchtig gezeik van stomme jankburgers die slagschaduw, wiekengewapper en waardevermindering van hun huis vrezen. Jep, voorlopig is het enige duurzame aan die windmolens het gedram van GroenLinks en Energie-U. En over duurzaamheid, drammen en GroenLinks gesproken. Heeft GroenLinksHQ aan de Oudegracht ondertussen al dubbel glas, of stoken ze daar nog steeds voor de vogeltjes?
Megaboob
22 november 2013, 00:00
En onze olijke PVDA vrienden in Rotterdam maken het weer helemaal bont:
Schulden? Gemeente Rotterdam betaalt ze graag!
Hallo goedemorgen en welkom wederom in de buitengewoon wondere wereld van het gemeentelijk bestuur. Ditmaal zijn we weer eens te 010, alwaar het de directie van de Sociale Dienst bekoord heeft om op eigen houtje een miljoen pegels taxpoet stuk te slaan op de schulden die Rotterdamse minima bij hun zorgverzekeraar hebben. In 2011 spendeerde de gemeente al het geld ZONDER de gemeenteraad te informeren, aldus het AD. GeenStijl belde met Leefbaar Rotterdammer Maarten Struyvenberg: "Ik ben hier helemaal niet voor. De gemeenteraad heeft hier nooit over gesproken en het is van de zotte dat men bang is voor 'het imago'. De minima krijgen 90 euro zorgtoeslag, nog 10 euro van de gemeente en een collectieve verzekering voor een hele goede prijs, en dan nog krijgen ze het voor elkaar om een achterstand op te bouwen die de gemeente dan maar bijpast, zonder de gemeenteraad in te lichten. Bovendien zitten deze mensen niet in een schuldhulptraject, dat zou wat mij betreft een minimale voorwaarde moeten zijn." De woordvoerder van wethouder Florijn (PvdA) is ontwijkender tegen De GeenStijl: "De gemeente schiet bij om achterstanden van minima op te lossen zodat ze kunnen overstappen naar de collectieve verzekering van de gemeente, de zogeheten leenbijstand. Hoe het zit met terugbetalen? Dat kan ik zo snel niet zeggen, dat moet ik uitzoeken." Wethouder Florijn stelt op Twitter dat het bericht onjuist is, maar hoe dan blijft onduidelijk. Volgens het AD wil het beleid niet echt werken. "Volgens Zilveren Kruis zijn er inmiddels weer 7000 Rotterdamse minima met grote betalingsachterstanden." Heeft u zelf ook een achterstand bij de zorgverzekeraar? Kom naar Rotterdam, de gemeente past wel bij!
Megaboob
23 november 2013, 00:34
En nog weer een fijne Groenlinks actie vandaag:
Fractieleider GroenLinks Limburg stapt op
MAASTRICHT -
Fractievoorzitter Margriet van Tulder van GroenLinks in Limburg treedt af en stopt als Statenlid. Ze heeft dat vrijdag bekendgemaakt nadat in een onderzoek werd geconcludeerd dat ze zich schuldig heeft gemaakt aan belangenverstrengeling.
Van Tulder was directeur van de educatieve stichting Ithaca. Ze probeerde Ithaca in juni van een faillissement te redden door de coalitiepartijen in Provinciale Staten te vragen om subsidie te verlenen. „Ze heeft invloed uitgeoefend voor financiële steun waarbij zij een persoonlijk belang had. Onze conclusie kan niet anders luiden dan dat er sprake is van belangenverstrengeling”, aldus de onderzoekers in hun rapport dat vrijdag werd gepubliceerd.
Het onderzoek werd in opdracht van commissaris van de Koning Theo Bovens uitgevoerd. Bovens zegt vrijdag dat hij niet wil oordelen over de rol van Van Tulder.
De Statenfractie van GroenLinks laat in een reactie weten, dat Tulder heeft gehandeld uit idealisme, en niet uit eigenbelang. Wel respecteert de fractie haar besluit om af te treden. Maar de fractie zal haar missen, aldus de verklaring waarin Tulder een ervaren, gedegen, gedreven en zeer idealistisch politica wordt genoemd.
Megaboob
23 november 2013, 00:57
Onze fantastische minister van financien:
Dijsselbloem: moge Brussel ons overheersen
Oeps. Onze eigenste MinFin Dijsselbloem is inmiddels steeds meer onder de indruk van vriendje en EU-geldbaas Olli 'uh' Rehn. Mister Euro Dijsselkastplant heeft een interview gegeven voor een aantal kranten uit binnen- en buitenland en laat onder andere het volgende optekenen: 'De Nederlandse minister van Financiën zegt dat hij het prima had gevonden als Rehn Nederland voorwaarden had opgelegd in ruil voor uitstel het voldoen aan 3-procentsnorm.' Duidelijk zat, wat ons dunkt. Dijsselstruik vindt de Europese begrotingsunie waar Herman van Rompie op aanstuurt wel een belachelijk idee, landen zouden individueel hun eigen zwakten aan moeten pakken en dan komen we al een stuk verder. Klinkt goed, niet? Op zich, totdat het verkeerd gaat. Neem Frankrijk, die doen volgens Dijsselboom veel te weinig om hun huishoudboekje op orde te krijgen. Wie moet dat nu oplossen? Drie keer raden: 'Volgens de minister kan en moet Rehn landen tot structurele hervormingen aanzetten. Uitstel om de begroting op orde te krijgen is geen recht maar een gunst, die Brussel verleent. Rehn kan dus concrete maatregelen bedingen en die zo nodig tussentijds toetsen. ‘Daar zijn geen nieuwe regels voor nodig.’ Ah. Daar komt het aapje uit de mouw. Geen nieuwe regels = geen verdragswijziging = al helemaal geen referendum. Heeft de burger er dan nog iets over te zeggen, vraagt prof. Engelen zich af. Eh, NEE, natuurlijk niet. De laatste verlichte conclusie van Dijsselbloembol: de invoering van de euro is toch wat te vroeg en onvoorbereid gedaan. No shit, Dijssellock. Gelukkig, aldus de MinFin, hebben we nu veel strengere mechanismen. Hoog tijd voor de PvdA, de evenzo EU-gekke VVD666 en Rehn om het hele zooitje, zonder inspraak der burgers, nog een stukje strenger te maken. Op naar de verkiezingen!
Megaboob
23 november 2013, 22:46
Uitstekend artikel in de telegraaf vandaag waarin het allemaal nog eens uitgelegd word waarom de belastingen nu toch eens echt omlaag moeten gaan:
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22081102/__Uitgaven_zorg_en_sociale_zekerheid_onhoudbaar__. html
Dit door een "bekeerling" en oud PVDA Staatssecretaris notabene. Er is hoop voor deze club!
Megaboob
Megaboob
29 november 2013, 01:02
Ik kan het niet laten, Fatima Elatik is gewoon te leuk om niet te plaatsen. Zelfs ware PVDA fans kunnen er niet omheen, dit is een ramp!:
Liegende leugenaar Elatik rot niet op
Heilige Jezus Gristus op een stadsdeelvergadering met een verkiezingsbelofte in zijn reedt. FATIMA ELATIK IS WEER VERKIESBAAR de komende ronde. In de illegale baantjesmachine voor geldharkende pluchezuignappen die 'stadsdeelraad' heet. Ja maar… ja maar… Faat. Je zou opsodetyfstralen. Je had het beloofd. Okee, het is een beetje dom van ons om te denken dat een belofte van een frauderende, nepotistische, liegende, falende Pluk van de Anderen-politica ook maar een grijpstuiver waard is. Maar toch. Zelfs uw totaal afgeharde cynische continu zieke LiveLeakfilmpjes lurkende beroepswantrouwige redactie kon zich geen voorstelling maken van hoe een persoon haar geloofwaardigheid nog verder kapot kon maken dan Fatima Elatik. (Nouja tot we hoorden over de Stroomstoring van Teeven dan. Maar dat is een ander verhaal.) Anyway. Staat ze weer. Met dr hoofd. Op de lijst. Wij willen dood. Vaarwel wrede wereld. Oh, wacht! Faat wordt "Lijstduwer, met de uitdrukkelijke mededeling dat zij geen plaats zal nemen in een eventuele raad en/of commissie." Ai, te laat want wij hebben de cyanidecapsule al doorgebeten. Maar maakt niet uit want die gaat echt no way het veld ruimen. De vrouw liegt al als ze ademt. Babietje werpen, en terug op een zetel met haar kont. Ze heeft geen keus. Het is weliswaar een politieke miskleun maar daarbuiten kan ze al helemáál niks. Bovendien heeft de Partij van de Achterbantevriendhouders de stemmen van de moslima met gul soepsidiebeleid veel te hard nodig. Wij geloven het pas als wij het zien. Niet lijstduwen, maar snordrukken.
The Joker
29 november 2013, 09:11
Nederland zojuist gedowngrade door S&P.
Weg AAA rating.
En Dijsselbloem maar slap lullen dat volgend jaar alles beter gaat en de huizeprijzen weer gaan stijgen...
Die denkt dat het al 1 april is.
Picasso 1
29 november 2013, 09:46
Nederland zojuist gedowngrade door S&P.
Weg AAA rating.
En Dijsselbloem maar slap lullen dat volgend jaar alles beter gaat en de huizeprijzen weer gaan stijgen...
Die denkt dat het al 1 april is.
Goed nieuws of slechts nieuws maakt niet uit. Dit slecht nieuws wordt natuurlijk misbruikt als excuus voor noodzaak extra bezuinigingen en zodra er goed nieuws is zal dat misbruikt worden als bevestiging van de juiste weg van het 'goede beleid'.
bad pritt
29 november 2013, 10:09
S&P waren toch die jokers die al die omgevallen banken allemaal die triple A ratings gaven voor de banken crises ?
Megaboob
8 december 2013, 16:40
Gelukkig voor Badslippers is er ook positief nieuws over de SP:
Topsalaris bij bestuurders = geen subsidie
Goed bezig, SP. Nee, echt. Goed bezig SP. De SP Amsterdam, wel te verstaan. Die hebben een hele simpele edoch in onze ogen uitermate effectieve manier maatregel verzonnen om graaiers in de publieke sector te ontmoedigen. Instellingen waarbij bestuurders een topinkomen verdienen -dat wil zeggen, meer dan 130% van het salaris van een minister- krijgen geen subsidie meer. Dus enorm veel geld verdienen als bestuurder is prima, maar dan draag je ook de risico's van een ondernemer. Wil je liever afhankelijk blijven van subsidie dan kan dat ook, maar dan heb je geen recht op een exorbitant salaris. Applaus. De kracht zit hem in de eenvoud. SP Amsterdam, schouderklopjes. Terecht ook dat het stadsbestuur dit voorstel aangenomen heeft. Dit is het eerlijke verhaal. Met name cultuur- en onderwijsinstellingen krijgen te maken met deze maatregel. Goh. Onverwachts. Dat er enorme subsidiegraaiers bij onderwijs en cultuur zitten. De Hogeschool van Amsterdam, het Concertgebouw en het ROC van Amsterdam zijn dus overtreders van deze nieuwe maatregel. Laurens Ivens, opperhoofd van SP020: "deze bestuurders moeten nu kiezen tussen het blijven vullen van de eigen portemonnee of het opkomen voor het algemene belang door hun eigen salaris beter passend te maken." Afijn, goed bezig. Had van ons nog wel wat scherper gemogen. Waarom mag een topbestuurder van een publieke instelling 130% van het salaris van een minister verdienen? Maak daar maar gerust een percentage tussen de 80% en de 100% van. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat een dergelijke bestuursfunctie namelijk meer risico, meer verantwoordelijkheid en meer druk met zich meebrengt dan ministerschap. En tevens zouden we hier graag een landelijke maatregel van willen maken. Go, SP. Regel die shit.
Picasso 1
29 december 2013, 16:15
Even wat olie op het vuur hier gooien. :biggrin:
Onze financiën in 2014
Nieuwe wetten, regels, belastingen en accijnzen hebben het komende jaar flink gevolgen voor onze portemonnee. Een overzicht.
De meeste accijnzen gaan omhoog: op diesel met 3 cent per liter en lpg met 7 cent per liter. De accijns op bier, wijn, sherry, port en gedistilleerd gaat met 5,75 procent omhoog. Voor sigaretten en shag gaat de accijns pas in 2015 weer omhoog.
De hypotheekrenteaftrek wordt beperkt. Vanaf 2014 kan maximaal 51,5 procent worden afgetrokken. De renteaftrek gaat in stapjes van een half procent uiteindelijk naar 38 procent. De grens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) zakt per 1 juli 2014 naar 265.000 euro. Onder strikte voorwaarden wordt het wel mogelijk om restschulden in de NHG mee te financieren. Nieuwe hypotheken mogen maximaal 104 procent bedragen van de waarde van de woning.
De huurgrens in de sociale woningbouw gaat omhoog naar 699 euro. De inkomensgrens voor toewijzing van een sociale huurwoning stijgt met ruim 400 euro, naar 34.678 euro. De tijdelijke btw-verlaging op renovatie, herstel en tuinonderhoud bij woningen wordt verlengd, tot eind 2014.
Het eigen risico in de zorg wordt verhoogd met 10 euro en komt dan op 360 euro. De anticonceptiepil Diane 35 wordt vanaf 1 februari 2014 niet meer vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. De eigen bijdrage voor psychologische hulp en hulp via internet vervalt. De zorgtoeslag gaat omlaag, omdat de zorgverzekering goedkoper wordt. Een alleenstaande kan hooguit 865 euro zorgtoeslag ontvangen, voor een huishouden met meer personen wordt de maximumgrens 1655 euro.
Het tarief voor het persoonsgebonden budget voor persoonlijke verzorging en begeleiding gaat met 5 procent omlaag. Ook gaat voor nieuwe cliënten het tarief voor hulp van niet-professionele zorgverleners omlaag.
Het rijbewijs kost overal in Nederland vanaf 1 januari maximaal 38,48 euro. Tot nog toe konden gemeenten zelf bepalen wat ze vroegen voor een rijbewijs, wat leidde tot grote verschillen.
De uitkeringen AOW, ANW, WW, WIA, WAO, TW, Wajong, WWB, IOAW en IOAZ stijgen in 2014 mee met de stijging van het wettelijk minimumloon per 1 januari 2014, waaraan de uitkeringen zijn gekoppeld. Het minimumloon stijgt per 1 januari met ongeveer 8 euro naar 1485,60 euro bruto per maand.
Bovenop de gemiddelde energierekening komt een bedrag van ongeveer 10 euro per jaar als gevolg van een subsidieregeling voor de productie van duurzame energie. De belasting op leidingwater gaat ook omhoog. Voor een gemiddeld huishouden gaat het om enkele tientjes per jaar.
De maximale bedragen van verkeersboetes gaan omhoog. De motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt aangepast. Pas als de auto 40 jaar of ouder is geldt een vrijstelling. Tussen de 26 en 40 jaar geldt voor benzineauto's een overgangsregime met een maximaal tarief van 120 euro per jaar. Van december tot en met februari is rijden dan verboden. Dat laatste gaat in december volgend jaar in.
De maximale heffingskorting wordt verhoogd met 102 euro. Voor mensen met een inkomen boven de 19.645 euro wordt de heffingskorting inkomensafhankelijk verlaagd. De maximale arbeidskorting (voor wie loon of winst heeft uit werk of uit een onderneming) wordt verhoogd met 374 euro naar 2097 euro.
Ontslagvergoedingen die vastzitten in zogeheten stamrecht-bv's kunnen fiscaal aantrekkelijk (80 procent ervan wordt betrokken bij de inkomstenbelasting) worden opgenomen. Het kabinet gaat ervan uit dat een kwart van de mensen met zo'n stamrecht-bv dat ook daadwerkelijk doet. De stamrechtvrijstelling wordt voor nieuwe gevallen afgeschaft. Die twee maatregelen samen leveren de schatkist volgend jaar ruim 2 miljard euro op, heeft het kabinet geraamd.
Het wordt duurder om een procedure te beginnen bij een rechter, omdat de griffierechten omhooggaan.
Gemeenten mogen burgers een boete opleggen die kan oplopen tot 325 euro als die belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeven aan de gemeente. Een nieuw adres moet bijvoorbeeld binnen 5 dagen na verhuizing worden doorgegeven.
http://www.telegraaf.nl/dft/22172366/__Onze_financien_in_2014__.html
:tongue:
van lotje gekrikt
29 december 2013, 19:00
@Big30.
Het blijft mij een raadsel waar die hoge belastingdruk in Duitskand dan vandaan komt. In ieder egval niet van het toptarief van 45%. In ieder geval niet van de BTW van 19% en 7%. In ieder geval niet van de accijns op bransstof, sigaretten en drank. Waarop word de Duitser dan gepakt door de Duitse staat om tot 49,7% te komen? En dan de Nederlandse belastingdruk. Met mijn 2x modaal salaris (jaja, een openbaring op ijsberenforum, ik schaam me er niet voor!) val ik net in de belachelijke 52% schaal. Megaboob!
In Nederland kom je in de praktijk niet tot 52% dankzij de hypotheekrente aftrek.
Als je 10k per maand verdient, zeg even alles tegen 50% belasting, betaal je dus 5k aan belasting.
Maar als je ook 4k aan hypotheekrente betaalt, krijg je daar ook weer 50% van terug, 2k, dus betaal je uiteindelijk maar 3k belasting = 30%.
In Duitsland is de hypotheekrente niet aftrekbaar, dus komen die gemiddeld veel hoger uit.
aamu
29 december 2013, 23:34
In Nederland kom je in de praktijk niet tot 52% dankzij de hypotheekrente aftrek.
Als je 10k per maand verdient, zeg even alles tegen 50% belasting, betaal je dus 5k aan belasting.
Over 2013 betaal je straks alleen 52% over de het inkomen boven de 55.991 EURO. Dus niet als je boven de 55.991 EURO uitkomt dat dan alles direct met 52% belast wordt. Met een inkomen van 10k per maand krijg je ook geen hypotheek waar je 4k aan hypotheek rente betaalt. Maandelijks 4k is 48k op jaarbasis en zeg op 5% zou dat dus een lening van 960k zijn. Dat is 8 x het jaar inkomen en dat gaat de bank je niet lenen :)
van lotje gekrikt
30 december 2013, 14:16
Over 2013 betaal je straks alleen 52% over de het inkomen boven de 55.991 EURO. Dus niet als je boven de 55.991 EURO uitkomt dat dan alles direct met 52% belast wordt. Met een inkomen van 10k per maand krijg je ook geen hypotheek waar je 4k aan hypotheek rente betaalt. Maandelijks 4k is 48k op jaarbasis en zeg op 5% zou dat dus een lening van 960k zijn. Dat is 8 x het jaar inkomen en dat gaat de bank je niet lenen :)
Het was maar een versimpeld rekenvoorbeeld!Waarom bij ons de belasting lager is als in Duitsland.
Megaboob
31 december 2013, 01:12
Ik hoorde vandaag op BNR nieuwradio dat onze Belgische zuiderburen nog zwaarder belast worden dan de Nederlanders, dus het kan (gelukkig) altijd nog erger. Ook de Scandinavische landen zijn beroemd en berucht vanwege de belastingdruk aldaar.
Feit is en blijft dat Nederland een erg hoge belastingdruk heeft, en dat deze in de afgelopen jaren een stijgende tendens heeft.
Ik ben en blijf principieel tegen een toptarief dat boven de 50% ligt, ook al gaat maar een (klein) deel van mijn inkomen tegen dat belachelijke tarief weg. Het is in mijn ogen pure diefstal om meer dan 50% over wat dan ook te belasten (vergeet ook de äccijnzen"zijn op energie, drank en sigaretten etc. die zijn ook zeer hoog in NL!).
Ik blijf van mening dat de Nederlandse overheid er goed aan zou doen te bezuinigen op zichzelf, en op die manier een "lean and mean" overheids apparaat te creeeren, waardoor we een lagere belastingdruk kunnen hebben, en beter concurerend zijn op de wereldmarkt. Ik blijf erbij dat de volledig uit de hand gelopen overheidsfinancien het probleem zijn hier. ook is het natuurlijk niet te geloven dat gas sheik Nederland een begrotingstekort heeft, Nederland had net zo rijk kunnen en moeten zijn als "het grote voorbeeld" Noorwegen, dat wel verstandige keuzes heeft gemaakt met de inkomsten uit fossiele brandstoffen. Stuur daar maar eens wat van die linkse hotemetoten heen op een "studiereis", om wat te leren, in plaats van naar de Antillen waar ze alleen maar zien hoe het geld verbrast moet worden. Of nee, nog beter, stop maar eens met al die snoepreizen, stop met "stedenbanden", stop met het betalen van idioot hoge schadevergoedingen aan gemeente ambtenaren in bijvoorbeeld wassenaar, stop met geld verkwisten, en ga eens respectvol om met het goede geld van de belastingbetaler. Dat zou het goede voornemen voor 2014 voor de Nederlandse politici moeten zijn, maar ik vrees dat van links tot rechts, dit nooit zal gaan gebeuren helaas. De Boobmeister betaald de rekening wel weer....totdat ik, en samen met mij alle harde werkers die dit land draaiend houden, echt emigreren!
Ik kan het niet nalaten hier ook nog weer eens te protesteren tegen de meest belachelijke belasting van Nederland, de diefstaltax, ehh, de fictieve vermogens rendementsbelasting die natuurlijk al jaren op luchtfietserij berust (4% rendement op spaargeld, hahahahaha). De (r)overheid
6123
zet zichzelf al jaren voor schut met dit wangedrocht!
Ik heb gesproken, op naar een eerlijk en rechtvaardig Nederland met een normale en houdbare belastingdruk en zonder idiote belastingen die op gebakken lucht gebaseerd zijn! Megaboob for president!
6122
Sjeufke
31 december 2013, 01:18
Ik hoop dat ik in 2014 heeeeel veeeel belasting moet betalen boven de 51,5%. Want dan heb ik ook heel veel centjes beschikbaar om Maria, Michelle, Andrea, Jasmin, Gina, Stella, en zo veel meer te laten genieten van mijn genotspier......!
Big30
31 december 2013, 01:43
De belastingen in Nederland zijn lager dan in veel andere landen
Alleen deze kop al zal sommige van de lezers tot razernij brengen. Want tot de vast geloofsartikelen van de rechtse kerk behoort de overtuiging dat de Nederlandse staat bestaat uit rovers die ons zuurverdiende geld afpakken en besteden aan linkse liefhebberijen. Maar het geloof van de rechtse kerk heeft gemeen met het geloof van de linkse en van andere kerken: het klopt niet.
De feiten zijn dat het in Nederland niet erger is gesteld met de rooftocht van de overheid dan in sommige andere landen. In tegendeel. Zeker als het gaat om de belasting op werk en de belasting op winst is Nederland tamelijk gematigd vergeleken bij andere Europese landen. De hoogste schijf, geheven over topinkomens is met 52 procent aan de hoge kant, maar zeker niet het hoogst van Europa. En de gemiddelde belasting op werk (de loon- en inkomstenbelasting) is zeker niet hoog vergeleken met andere landen. De totale druk van belastingen en premies lag in 1997 nog boven het Europese gemiddelde, maar ligt er inmiddels onder. Er zijn negen Europese landen waar meer belasting wordt geheven als percentage van het nationaal inkomen. En er zijn maar liefst 11 Europese landen met een hogere belasting op winst.
De link voert naar tamelijk harde feiten. Wie het niet gelooft: volg de link en je komt bij een overzicht van de belastingen in Europa. Maar wie, zoals bij gelovigen gebruik is, liever niet wordt gehinderd door de werkelijkheid: ga er niet heen.
http://www.welingelichtekringen.nl/economie/26279/de-belastingen-in-nederland-zijn-lager-dan-in-veel-andere-landen.html
De belastingdruk in Nederland is lager dan die in Belgie, Frankrijk, Duitsland, Italie, Oostenrijk, Zweden, Finland, Hongarije en zelfs Cyprus.
Bulgarije heeft de laagste belasting van de EU lidstaten, dus dat lijkt het beloofde land te zijn!
Voor de speculanten onder ons, stop geen geld meer in Goud! De hype is over:
http://goldprice.org/charts/history/gold_10_year_k_eur.png
Picasso 1
31 december 2013, 01:48
Ik hoop dat ik in 2014 heeeeel veeeel belasting moet betalen boven de 51,5%. Want dan heb ik ook heel veel centjes beschikbaar om Maria, Michelle, Andrea, Jasmin, Gina, Stella, en zo veel meer te laten genieten van mijn genotspier......!
Lijkt me onverstandig om te betalen wanneer het gaat om aftrekken.
Badslippers
31 december 2013, 11:42
(vergeet ook de äccijnzen" zijn op energie, drank en sigaretten etc. die zijn ook zeer hoog in NL!).
Onlangs een maxi verpakking "Marlboro Light (Gold)" gekocht. 27 stuks voor €8. Dat zijn van die momenten dat ik nog eens omreken. Dat is dus FL. 17,60. En dan te bedenken dat zo'n pakje eind jaren '70 FL.1,75 kostte.
Op dit punt val ik de Boobmeister bij. Ik spek de staatsruif, leef 10 jaar korter dus minder onkosten voor de staat.
Stuur daar maar eens wat van die linkse hotemetoten heen op een "studiereis", om wat te leren, in plaats van naar de Antillen waar ze alleen maar zien hoe het geld verbrast moet worden.
Ik ben nooit te beroerd om nieuwe dingen te leren dus check me maar in. Antillen en dan die Latinakontjes. Hmmmmm, wat lekker. Megaboob mag mee om de grote maten te scouten voor onze saunaclub.
Ik heb gesproken, op naar een eerlijk en rechtvaardig Nederland met een normale en houdbare belastingdruk en zonder idiote belastingen die op gebakken lucht gebaseerd zijn! Megaboob for president!
Mijn stem heb je met dit voorbehoud dat de "First Lady" niemand minder dan Asia wordt.
KevinK
31 december 2013, 13:20
Maar als je ook 4k aan hypotheekrente betaalt, krijg je daar ook weer 50% van terug, 2k, dus betaal je uiteindelijk maar 3k belasting = 30%.
In Duitsland is de hypotheekrente niet aftrekbaar, dus komen die gemiddeld veel hoger uit.
Wat als je geen eigen huis hebt?
In Duitsland is de hypotheekrente weliswaar niet aftrekbaar, maar liggen wel de hypotheekrentes veel lager. Aanbiedingen zijn er al vanaf 1,9% voor 5 jaar vast bij gerenommeerde banken als de Deutsche Bank.
van lotje gekrikt
31 december 2013, 16:22
Wat als je geen eigen huis hebt?
In Duitsland is de hypotheekrente weliswaar niet aftrekbaar, maar liggen wel de hypotheekrentes veel lager. Aanbiedingen zijn er al vanaf 1,9% voor 5 jaar vast bij gerenommeerde banken als de Deutsche Bank.
Er zijn niet zoveel mensen die in het 52% belastingtarief zitten en GEEN eigen huis hebben...
KevinK
31 december 2013, 16:32
Er zijn niet zoveel mensen die in het 52% belastingtarief zitten en GEEN eigen huis hebben...
Ik denk dat die er meer zijn dan je denkt. Overigens is zo'n belastingteruggave leuk en aardig, maar uiteindelijk komt het erop neer dat je dan de echte marktprijs betaalt i.p.v. de te hoge prijs die Nederlandse banken in rekening brengen.
van lotje gekrikt
31 december 2013, 16:32
Bulgarije heeft de laagste belasting van de EU lidstaten, dus dat lijkt het beloofde land te zijn!
Nee, want alle knappe wijven zitten ondertussen in Duitsland, of stappen NU in de bus/auto/trein om er morgen te zijn.
Zit je daar met je hoge netto salaris, maar valt er verder niets als een loslopende geit te pakken.
Voor de speculanten onder ons, stop geen geld meer in Goud! De hype is over:
Juist een reden om WEL te kopen. Vraag naar fysiek goud is erg groot (China, India) en zoveel komt er niet meer bij.
Wel fysiek kopen! Goud op papier verdwijnt miraculeus.
PRETTIGE JAARWISSELING ALLEMAAL!
Big30
31 december 2013, 17:48
Juist een reden om WEL te kopen. Vraag naar fysiek goud is erg groot (China, India) en zoveel komt er niet meer bij.
Wel fysiek kopen! Goud op papier verdwijnt miraculeus.
"Scherpste daling goudprijs in dertig jaar"
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/1765425/2013/12/29/Scherpste-daling-goudprijs-in-dertig-jaar.dhtml
Goud was dit jaar een van de slechtste beleggingscategorieën. Een daling van de goudprijs van 28 procent tot circa 1.200 dollar (873 euro) per troy ounce (31,1 gram) is de sterkste waardevermindering in bijna 30 jaar en maakt einde aan een 10-jarige opmars van het edelmetaal. Dat schreef de Britse krant The Telegraph.
De krant wees ter vergelijking op een stijging van de S&P 500-index met 28 procent, een winst van 13 procent voor de FTSE 100-index en een plus van 2,5 procent in termijncontracten voor Brentolie. "Aandelen hebben de strijd dit jaar gewonnen als het gaat om beleggingsrendement", aldus beleggingsstrateeg Ole Hansen van Saxo Bank.
Hij voorspelde vorig jaar al dat de goudprijs eind 2013 rond 1.200 dollar zou staan. Volgend jaar zullen beleggers goud blijven verkopen denkt Hansen, maar hij verwacht dat de prijs niet onder 1.090 dollar zal zakken.
Zo en nu op naar de oliebollen en het voorwerk!
Megaboob
31 december 2013, 21:52
@ Badslippers: natuurlijk word Asia mijn first lady als ik min. president word van NL. Dat lijkt me nog eens een win-win situatie voor mij!
Ik bedoel dus een studiereis naar Noorwegen. Dat is je wellicht te koud in deze tijd van het jaar, hetzelfde geld voor een groot deel van onze politici, die gaan dus natuurlijk liever naar de antillen. Ik niet, ik ga wel naar Noorwegen. Prachtig land, prachtige natuur, spaarzame nette mensen, weinig criminaliteit, en natuurlijk heerlijke blondines. Ook nog een paar prachtige exemplaren met siliconen te spotten daar: Lene Alexandra (ja, die van "my boobs are ok", Tanya Hansen, wie daar niet wild van word is echt blind, Sylvia Stordalen, ongelofelijk lekker en zo zijn er meer!
@van lotje gekrikt: je zult verbaast staan hoeveel mensen een redelijk inkomen hebben en om wat voor reden dan ook (bv expat) geen eigen huis hebben. Die mensen worden dus gewoon tegen 52% gepakt. Ga er maar aan staan...
@big30: Natuurlijk zijn er landen die nog meer belasting heffen dan NL. Ik plaats dat onder de categorie "maffiastaten", maar goed, ze bestaan nu eenmaal. Maar de discussie gaat over de belastingdruk in Nederland, en die is, zoals je zelf ook aangeeft, toch wel hoog. Bulgarije zou een optie kunnen zijn voor me, ik vind Bulgaarse dames in het algemeen aantrekkelijk, en ze zijn in het algemeen best vriendelijk en gewillig. De taal is wel een echt probleem. Ik ga er echter al jaren graag op vakantire en dan is het genieten. Van het mooie weer, de goedkope sigaretten (minder dan de helft ivm NL), de goedkope drank (halve liter bier voor ca 50 cent op het terras), het goedkope eten (uit eten is ca 5 a 10 euro voor een lekkere avondmaaltijfd incl een wijntje of biertje). En dat is dan in het duurste deel van het land, met toeristenprijzen. Blijkbaar kan het dus allemaal wel een stuk goedkoper dan in NL. Goed de Bulgaarse staat is helaas geen voorbeeld van hoe het dan wel moet, maar indien iemand een redelijk vermogen heeft en voorzichtig is, kun je er ver mee komen in Bulgarije schat ik in. Helaas gaat mijn geld op aan belastingen en club bezoekjes (dat laatste vind ik uiteraard helemaal niet erg), en dus zit het er voor mij niet in, maar er zitten vast een paar wat beter in de slappe was zittende ijsberen mee te lezen!
Op naar een boobierijk en belastingarm 2014!
Megaboob
too slow
31 december 2013, 22:22
prachtige natuur
Ook nog een paar prachtige exemplaren met siliconen te spotten daar
:eek:
Bulgarije zou een optie kunnen zijn voor me, ik vind Bulgaarse dames in het algemeen aantrekkelijk, en ze zijn in het algemeen best vriendelijk en gewillig. De taal is wel een echt probleem.
Gaat al best aardig hoor, binnenkort op naar het inburgeringsexamen:patpat[1]:
vakantire
avondmaaltijfd