PDA

Volledige versie bekijken : 555 gedachten ergernissen en tot slot een wat minder depressieve gedachte

Goedemorgenallemaal
19 november 2013, 14:19
En gisteren werden we weer overspeold met blije BN-ers dat ze een versleten kledingstuk hebben kunnen verkopen voor het goede doel.
Het was weer eens 555-dag.
Nu wil ik niets afdoen aan de acute noodhulp die daar nodig is. iedere inspanning om daar iets aan te doen is gewenst. Maar laat ik maar met de deur in huis vallen ik heb niets aan 555 gegeven. Zo, dat is er uit. Waarom niet, daar kom ik zo op terug. Of nee iegenlijk niet, wat ik geef is iets tussen mij en de Filipinezen.
Dat heeft deels te maken met de bekende strijkstok maar daar is al veel, eigenlijk te veel over gezegd. Ja er blijft wat plakken aan die stok maar veel "strijkstokbedragen"zijn nodig om het één en andere ter plaatse te krijgen. Ga maar eens na wat het kost om iets geodkoops als water daar te krijgen. Water kost niet veel maar transport en distributie een veelvoud daarvan, persoonlijk denk ik dat bv in het geval van water, als je zegt dat maar 10% van het voor water bestemde bedrag ook daadwerkelijk aan water ter plaatse wordt uitgegeven, je nog aan de hoge kant zit. Je hebt transport nodig, mensen die alls regelen, het vervoeren, uitdelen. Je zult ook wel geld moeten spenderen aan infratsructuur voor je het water op de juiste plek krijgt. Kortom veel strijkstokbedragen zijn gewoon te verantwoorden. Dan heb je natuurlijk ook nog uitgaven die "echt niet nuttig zijn" maar ik hou daar maar over op.

Veel reacties in den lande , o.a. nujij.nl. "Die acties zijn alleen voor het eigen ego". Ja dat is zeker zo in veel gevallen, vooral bij BN-ers die voor veel geld een "meet, greet and piss off" mogelijk maken (al zou ik meer over hebben voor het permanent doen verdwijnen van het scherm van bepaalde tv persoonlijkheden zoals ene P de L. of Y. v. H.), of een oud pak in de verkoop gooien. Of iets doen waarmee ze op tv komen. Dan heb je de telefoonaannemers. Lees je dat mensen zich opwinden over politici die dat doen. Ik vind dat prima, nuttiger dan een dagje rondhangen op een ministerie. En als BN-ers heb je daar ook niet zo heel veel aan, tv exposure garantie heb je op zo'n moment ook niet. Kortom ik vind dat wel best, dan doe je tenminste nog iets. Vele malen beter dan goede sier maken met een oud (schaats-)pak in de verkoop gooien waar je tch al niets meer mee deed. Da's wel erg goedkoop. Vind ik. Ook even een belangeloos optredentje vind ik nog goedkoper dan een hele dag telefoon aannemen.

Helaas ook veel andere reacties.
Ik kan het me niet veroorloven. Tja, terecht dat je eerst naar je eigen behoeften kijkt.
Maar dan komen de mensen die van de daken schreeuwen dat ze ook wat "goeds"gedaan is. Nu vind ik persoonlijk dat dat helemaal niet van de daken geschreeuwd moet worden, je doet wat goeds voor jezelf en voor de filipinezen, hoeven wij toch niet te weten?
Maar goed, iemand die zegt "ik heb een tientje gegeven, meer kan ik me niet veroorloven" .
Prima.

41 En Jezus, gezeten zijnde tegenover de schatkist, zag, hoe de schare geld wierp in de schatkist; en vele rijken wierpen veel daarin.
42 En er kwam een arme weduwe, die twee kleine penningen daarin wierp, hetwelk is een oort.
43 En Jezus, Zijn discipelen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat deze arme weduwe meer ingeworpen heeft, dan allen, die in de schatkist geworpen hebben.
44 Want zij allen hebben van hun overvloed daarin geworpen; maar deze heeft van haar gebrek, al wat zij had, daarin geworpen, haar gansen leeftocht.
Meest onschuldige vorm van "van de daken schreeuwen".
Maar dan zie je de bedrijven, die geven wel maar doen dat vaak niet anoniem, nee, die willen ook op tv "kijk ons eens". Of maken van 555 gebruik als reclame middel "vandaag gaat 55,5% van de dagopbrengst naar giro 555" (En onder op de pagina lees je dan "op maandag gesloten", haha grapje). Maar denk je dan "ik ga voor een € 100,00 bij dat erstaurant eten, gaat er € 55,50 naar 555" dan zul je zien dat met die dagopbrengst de winst bedoeld wordt. Da's nu niet zo veel in het restaurantwezen. Ergernisopwekkend.

Dan reacties : Ik geef niet want er komt toch niks van terecht, of het komt slecht terecht, of ik vetrouw bv het rode kruis niet.
Tja, een mening, en die mag je respecteren. Maar is dat een excuus om niets te doen? Ik dacht het niet. Met een beetje goegelen is vast wel een kleinschaliger project te vinden in de Filipijnen, bijvoorbeeld een stichting die een specifiek doel als een schooltje of een weeshuis of zo heeft. Ja het is geen noodhulp maar ook die clubjes kunnen steun gebruiken, kleinschaliger en waarschijnlijk minder strijkstokgevoeliger en transparanter. Maar je dacht toch niet dat mensen die "555"te grootschalig vinden dan massaal daar geld naar over maken? Nee joh, de meesten zullen een wellicht gepast wantrouwen jegens 555 als excuus gebruiken om dan maar niets te doen.

En tot slot "waarom naar de filipijnen als er hier al zoveel mis is?".
Vaak verpakt met "het wordt tijd dat er voor onze eigen problemen eens stichtingen en acties komen".
Halloooo doe je huiswerk. Die zijn er al. Hoeveel mensen die de Nederlandse situatie genomedn hebben, hebben ook daadwerkelijk gezicht en bv een donatie voor de voedselbanken gedaan? of de Zonnebloem? Weinig denk ik. Ik ben bang dat vele van deze mensen
de nederlandse situatie aanvoren en gebruiken, wat zeg ik, misbruiken, om toch maar vooral niets te hoeven doen en voor het gemak vergeten geld over te maken aan een "lokaal goed doel".
En dan komen er gemeentes die geld over maken aan 555. Neeeej, die gemeente oet eerst maar eens geld geven aan de eigen voedselbank zodat wij meer ruimte hebben voor bv 555 of een andere filipineez doel. Maar nee, ook hier weer een vorm van goededoelenexhibitionisme.

Toch een gepaste tevredenheid: uit mijn vriendenkring weer ik dat er twee kleinschalige Filipijnenvriendelijke stichtingen zijn die ook meer krijgen dan normaal. En het leuke is, veel bijdragen worden gewoon met een envlopje in de brievenbus gedaan. Anoniem. Of op straat: "Hey Jan, hoe is het met dat weeshuisproject van je?"en vervolgens wordt er in broekzak gerommeld en wordt een flapje overhandigd "zorg dat het goed terecht komt" .

The Joker
19 november 2013, 21:43
De overheid geeft bijna elk jaar 5 miljard uit aan ontwikkelingshulp.
Als ze nu eens enkel alleen bij rampen geld zouden geven ipv structureel geld naar bodemloze putten over te maken wat enkel bij de lokale drugslord of dictator ten goede komt, zou men ten eerste veel meer slachtoffers bereiken en helpen en ten tweede de kosten hiervan met 90% kunnen verlagen...
Gelukkig geef ik wekenlijks aan hulpbehoevende Oost Europese dames en betaal ik aan belastingen ook een vermogen aan de weggesmeten 'ontwikkelingshulp' van de overheid, dus ik voel me inderdaad niet nog eens extra geroepen om te doeneren aan al die eigengeilerij van BNers met hun hulpacties.