Volledige versie bekijken : Kamer stemt voor vrije toegang Roemenen
Big30
3 december 2013, 23:17
De Tweede Kamer heeft dinsdag in grote meerderheid ingestemd met de vrije toelating van Roemenen en Bulgaren tot de Nederlandse arbeidsmarkt.
Op verzoek van PVV-leider Geert Wilders hield de Tweede Kamer een hoofdelijke stemming over een voorstel van de PVV om in weerwil van Europese afspraken werkvergunningen verplicht te blijven stellen. Van de aanwezige Kamerleden stemden 32 voor en 114 tegen.
De Telegraaf meldde dinsdag dat volgens onderzoek van Maurice de Hond zo'n tachtig procent van de bevolking tegen de vrije komst van Roemenen en Bulgaren is. De kwestie komt ook aan de orde als de Tweede Kamer dinsdag en woensdag debatteert met minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher (PvdA).
Beperkingen
De beperkingen voor Roemenen en Bulgaren vervallen per 1 januari. Nederland heeft volgens Europese afspraken geen mogelijkheden de komst van deze groepen langer tegen te houden.
Volgens Roemenië hoeft Nederland geen vloedgolf te verwachten. De Roemeense minister van arbeid Mariana Campeanu verwacht dat er hooguit enkele duizenden Roemenen zullen komen, zei ze in september in een interview met persbureau Novum Nieuws. Van de komst van tienduizenden Roemenen zal zeker geen sprake zijn, voorspelde zij.
http://www.nu.nl/politiek/3644624/kamer-stemt-vrije-toegang-roemenen.html
licky luke
3 december 2013, 23:29
Vraag me soms af waar alle ophef voor nodig is...
Als mensen bang zijn voor toename van criminaliteit is dat ongegrond, hiervoor hief je toch geen arbeidsvergunning te hebben...
Als mensen bang zijn dat ze "onze banen" inpikken, is dart ook ongegrond. Ze pikken alleen de banen in waar wij ons blijkbaar te goed voor voelen... dat zijn dan toch niet meer "onze banen"???
Ik ken er genoeg van ons "eigen volk" die liever met een uitkering thuis op de bank zitten en af en toe een lucratief zwart klusje doen (hetgeen ook een vorm van criminaliteit is), dan dat ze hun handen vuil maken met werken... Die moesten ze misschien eens naar Roemenië of Bulgarije sturen...
(*): Tegenwoordig moet je wellicht "donker klusje" i.p.v. "zwart klusje" zeggen, in navolging van de zwarte pieten discussie...
rob45
4 december 2013, 00:18
Ik kan je dat haarfijn uitleggen wat bij meer dan 80% van het Nederlandse volk de anti Roemenen/Bulgaren onderbuikgevoelens zijn.
Heb je wel eens die gruwelijk mishandelde hoogbejaarde oude mensen op tv gezien die thuis in hun "veilige woning" overvallen waren ?
Niet allemaal maar de meeste daders komen uit het voormalige oostblok.Bij de plaatselijke supermarkt stond er een Roemeen met de daklozenkrant.Op een dag is in de wijksupermarkt een oud vrouwtje met rollator beroofd van haar tas en was zodoende binnen een half uur duizenden euros lichter die van haar rekening waren gepint.Wie was later op camerabeelden te herkennen ? Juist ja,die Roemeen.Trouwens wel eens gehoord van Bakou ? Bijgenaamd Skim City ondat de meeste skimmers er vandaan komen.
Dit zijn zaken die uitgebreid in de pers zijn uitgemeten en zodoende hebben deze mensen niet bepaald de symphatie van het Nederlandse volk.Ik was trouwens de divisie zakkenrollers nog vergeten en de inbrekesbendes en de gangs die de de warenhuizen leegroven.
Weet je wat wij ook niet in de gaten hebben hier ? Gewone Nederlanders beschouwen zij al als welgesteld/rijk want ginder is men straatarm.Verder pikken ze in de bouw wel degelijk banen in en zetten ze zo de prijzen verder onder druk.Zo krijg je inderdaad dat onze eigen mensen met een uitkering thuis zitten.Ik zeg: Alleen een werkvergunning voor banen waar geen nederlander voor te porren is.
Red Devil
4 december 2013, 09:23
Ik zeg: Alleen een werkvergunning voor banen waar geen nederlander voor te porren is.
Dus toch "Eigen volk eerst"? Is ook een 'onderbuikgevoel'.
Groeten,
:teuflisch:
bad pritt
4 december 2013, 09:46
.Verder pikken ze in de bouw wel degelijk banen in en zetten ze zo de prijzen verder onder druk.Zo krijg je inderdaad dat onze eigen mensen met een uitkering thuis zitten.Ik zeg: Alleen een werkvergunning voor banen waar geen Nederlander voor te porren is.
Rob45 heeft helemaal gelijk, dit is geen onderbuik gevoel, de kleine bouwbedrijven bijvoorbeeld schrijven al voor 50% rode cijfers in Nederland, dat komt ook door de crises in de nieuwbouw en woningmarkt maar ook door de concurrentie met de goedkope ex Oostblokkers, dat zal er met goedkope Roemenen en Bulgaren erbij niet beter op worden. Ruim 1 jaar gelden hoorde ik al verhalen over Roemenen die werken voor 20 euro per dag bij Duitse bouwbedrijven, sloop werk, een hele dag malochen voor 20 euro.
Kijk verder naar Duitsland de Roma en Sinti is daar al een groot probleem , samen hebben Bulgarije en Roemenie er ook nog wel een paar in de aanbieding.Praten we over meer dan 10 miljoen mensen, die niks hebben vaak. Ook vele Bulgaren en Roemen die niet in deze randgroepen zitten hebben niks.
De politiek weet het verder ook niet meer en doet maar wat, kan ook niks, EU regels staan overal boven, die zelfbeschikking hebben de hemelfietsers onder premier Kok al opgegeven, verdrag van Maastricht , dat niet meer zo mocht heten maar wel in de praktijk zo functioneerde, onder druk van dat ondemocratische wangedrocht, dat altijd te voeden bureaucratische monstrum, de EU, gaat het allemaal gebeuren. De EU lijkt meer en meer op de echte Amerikaanse droom, maak een markt maar zo groot mogelijk en arbeid zo goedkoop mogelijk dan gaat het wel goed komen, waar dat in Amerika toe leid zien we, 20% procent van de bevolking kan daar geen gezondheidszorg betalen. Enorme verschillen tussen arm en rijk. We gaan er hard naartoe hier in Europa.
Mijn voorspelling: de communicerende vaten werken altijd, een natuurwet, wat ze niet hebben , komen ze hier halen, als je kijkt naar de spanning, de inkomens verschillen die zijn gigantisch, wij gaan heel vel verkapte ontwikkelingshulp brengen naar Roemenie en Bulgarije. Los van wat er officieel heen gaat onder de EU dictatuur.
Deze ontwikkelingshulp gaat de gewone Nederlander, Duitsers, Fransman en Belg betalen, betaalt hij al maar zal zich gaan versnellen, hadden ze allang kunnen zien aankomen en zich er tegen verzetten, nu rest slechts zuchten en schouderophalen en klagen, maar dat kunnen ze ook het beste...you get wat you pay for...wat hier oneerlijk aan is..dat net de onderkant van het loongebouw en de kleine zelfstandigen uit bepaalde sectoren het gaan betalen.
Als je gelooft dat je een land met gemiddelde inkomsten van 200 a 300 euro en hoge werkeloosheid en geen sociaal vangnet, een slecht functionerend gezondheidszorg, kunt aanknopen in het EU heilparadijs dan geloof je ook in Sinterklaas en de Kerstman samen op 1 dag.
Buten de crises tijd is dit allemaal bedacht nu met hoge werkeloosheid in de EU en crises bij overheden, bedrijfsleven en de gewone man, is het eigenlijk niet meer uitvoerbaar, maar niemand kan dat zeggen, de tanker ligt op koers en ramt vanzelf de kademuur.
ovboy
4 december 2013, 09:49
Ik begrijp al die antipathie tegen Bulgaren en Roemenen niet. Ik heb al enkele jaren een zeer intiem band met 1 zijde van deze bevolkingsgroep naar volle tevredenheid. Ik juig het besluit dan ook alleen maar toe.
bad pritt
4 december 2013, 10:06
Ik begrijp al die antipathie tegen Bulgaren en Roemenen niet. Ik heb al enkele jaren een zeer intiem band met 1 zijde van deze bevolkingsgroep naar volle tevredenheid. Ik juig het besluit dan ook alleen maar toe.
Er gaat ook niks boven eigen belang !
Sjeufke
4 december 2013, 10:13
Er zijn nu al heel veel Roemenen en Bulgaren in west Europa. 99,9% van deze groep doet normaal hun werk en dragen netjes belasting af. Evenals onder onze eigen landgenoten zit er kaf onder het koren bij Ro en Bu. Dat betekent nog niet dat we ze allemaal over een kam moeten scheren. In tegendeel, zoals licky Luke al vermeldde, ze doen vaak werk dat onze eigen werkzoekenden niet willen doen. En misschien is het wel voor een klein deel zo dat als gevolg van de komst van Ro en Bu er voor minder loon wordt gewerkt en daardoor banen voor Nederlanders niet beschikbaar zijn. Door het aan de voorkant goed te regelen, ten aanzien van minimum loon enz, zal de invasie wel meevallen. In ieder geval niet door ze te weigeren. En by the way, het zijn Nederlandse ondernemers die Ro en Bu graag zien komen, omdat ze zo goedkoop zijn.
bad pritt
4 december 2013, 10:27
Er zijn nu al heel veel Roemenen en Bulgaren in west Europa. 99,9% van deze groep doet normaal hun werk en dragen netjes belasting af.
99,99% van de Bulgaarse en Roemeense dvpees draagt niks aan de belasting af anders..
Sjeufke
4 december 2013, 10:43
Klopt voor een deel. Dames in Nederlandse privehuizen of prveclubs werken meestal volgens het 'opting in' principe en betalen belasting. Maar dat is niet de groep waar ik aan dacht. Ro en Bu die hier in loondienst zijn of een eigen bedrijf hebben.
Johnny Bravo
4 december 2013, 11:05
Ik meng mij niet in deze discussie want voor dat je weet wordt je bestempeld als racist maar dat ben ik totaal niet een racist!
Maar laat ik dit zeggen, wij als Nederland en ik denk heel Europa gaan hier spijt krijgen van het toetreden van de Roemenen en Bulgaren in de Europese Unie.
Piet Plezier
4 december 2013, 15:40
Laat ze maar komen, dan kunnen we in Nederland ook weer goedkoop neuken over een halfjaar.......
Teminste dat hoop ik.......
We wachten het maar af........
En nu als een speer naar de livingroom. .....
Want na het weekend zal de uittocht wel beginnen. ........
Picasso 1
4 december 2013, 17:48
Maar laat ik dit zeggen, wij als Nederland en ik denk heel Europa gaan hier spijt krijgen van het toetreden van de Roemenen en Bulgaren in de Europese Unie.
Ik heb er al meerdere jaren spijt van....
KevinK
4 december 2013, 17:59
Klopt voor een deel. Dames in Nederlandse privehuizen of prveclubs werken meestal volgens het 'opting in' principe en betalen belasting. Maar dat is niet de groep waar ik aan dacht. Ro en Bu die hier in loondienst zijn of een eigen bedrijf hebben.
Welke Bulgaren en Roemenen zijn er op dit moment in loondienst? Naar mijn weten mochten ze pas vanaf 1 januari 2014 vrij werken in Nederland. Ik werk met iemand die in Roemenie is opgegroeid en hij zegt dat we gek zijn. De Roemenen die het goed hebben blijven lekker daar omdat ze een gigantische koopkracht hebben, en het tuig komt deze kant op. Er zijn in Roemenie 3 miljoen zigeuners die ter plekke uitgekotst worden en die graag naar Nederland komen om zich tegoed te doen aan de toeslagen en uitkeringen die we hier hebben. Als ze bij je in de buurt komen, zorg ervoor dat je alles hebt afgesloten en vastgebonden, want ze jatten alles.(woorden van mijn collega)
Costana
4 december 2013, 21:42
Zie er ook weinig voordelen in en enkel maar nadelen...
Goedkope werkkrachten, ja maar je hebt er wel 3 nodig om hetzelfde werk te laten verzetten dat een autochtoon verzet.
Die gipsy's hebben we echt niet nodig, nemen het nog slimmer aan dan onze südlanders om ons een kloot af te draaien...
Laat ons eerst maar eens de huidige uitkeringen terugschroeven en diegene die niet wensen te werken verplicht inzetten voor de jobs die niet ingevuld raken.
Hun vrouwen kunnen we zonder deze maatregelen ook al neuken, dus voor ons zit er al helemaal geen bijkomend voordeel in.
En zoals iemand al zei: de bulgaren & roemenen waar iets mee aan te vangen valt hebben het mooi voor elkaar in eigen land en blijven daar dan ook.
too slow
5 december 2013, 02:11
Ik kan je dat haarfijn uitleggen wat bij meer dan 80% van het Nederlandse volk de anti Roemenen/Bulgaren onderbuikgevoelens zijn.
Zullen het er op houden dat deze uitspraak meer zegt over de sociale omgeving van de schrijver? Bij de afgelopen verkiezingen heeft namelijk maar 20% op de onderbuikgevoelenspartijen PVV en SP gestemd.
Heb je wel eens die gruwelijk mishandelde hoogbejaarde oude mensen op tv gezien die thuis in hun "veilige woning" overvallen waren ?
Niet allemaal maar de meeste daders komen uit het voormalige oostblok.Bij de plaatselijke supermarkt stond er een Roemeen met de daklozenkrant.Op een dag is in de wijksupermarkt een oud vrouwtje met rollator beroofd van haar tas en was zodoende binnen een half uur duizenden euros lichter die van haar rekening waren gepint.Wie was later op camerabeelden te herkennen ? Juist ja,die Roemeen.Trouwens wel eens gehoord van Bakou ? Bijgenaamd Skim City ondat de meeste skimmers er vandaan komen.
Dit zijn zaken die uitgebreid in de pers zijn uitgemeten en zodoende hebben deze mensen niet bepaald de symphatie van het Nederlandse volk.Ik was trouwens de divisie zakkenrollers nog vergeten en de inbrekesbendes en de gangs die de de warenhuizen leegroven.
Weet je wat wij ook niet in de gaten hebben hier ? Gewone Nederlanders beschouwen zij al als welgesteld/rijk want ginder is men straatarm.
Deze voorbeelden zijn vast waar. Maar wat wil je daar mee zeggen? Dat deze criminelen hun vak hier uitoefenen met een werkvergunning? Of dat het oneerlijk is dat ze de goudeerlijke Hollandse huis-tuin-en-keuken crimineel verdringen? Toen je nog bij iedere grenspassage een stempel in je paspoort kreeg werd er ook ingebroken in woningen, werden winkeliers ook lastig gevallen door winkeldieven en waren er ook zakkenrollers. Skimmers hadden we niet en je iPhone werd ook nooit gestolen. Mijn vermoeden is dat dat meer te maken heeft met het feit dat die nog niet waren uitgevonden dan met de Roemenen:betrunken:
Niet lang geleden was in het nieuws dat veel gestolen spullen via de zwarte markt in Beverwijk aan de man worden gebracht. De grenzen op slot gooien gaat dat vast voorkomen (not). Misschien als je bij ieder bebouwde kom bord een slagboom neerzet met een agent die je gaat fouilleren, ondervragen en je auto doorlicht. Wedden dat een bepaalde 80% van de bevolking in opstand komt? En wie koopt die gestolen spullen eigenlijk? De vermeende 20% aanhangers van het EU-ideaal gaan niet over een half jaar kruidenieren voor een paar euro's met een gejatte iPhone. Die kopen zo'n ding in de eerste week dat die uit is via het legale circuit. Niet omdat ze een nieuwe telefoon nodig hadden maar om hun status uit te dragen dat ze met geld kunnen smijten.
Verder pikken ze in de bouw wel degelijk banen in en zetten ze zo de prijzen verder onder druk.Zo krijg je inderdaad dat onze eigen mensen met een uitkering thuis zitten.Ik zeg: Alleen een werkvergunning voor banen waar geen nederlander voor te porren is.
Natuurlijk gaat dat gebeuren. Maar komt dat doordat je als Bulgaar geen werkvergunning meer nodig hebt of doordat de overheid ondanks torenhoge belastingen er een enorme bende van weet te maken? We hebben CAO's en minimum lonen die dienen te worden nageleefd. Dus als "ze" "onze" banen inpikken dan zal het probleem eerder zijn dat de overheidsdiensten zitten te snurken of "onze" bouwvakkers de kantjes er af lopen. En dat slecht regelen door de overheid van hele simpele dingen hebben we de afgelopen tijd al vaker gezien, van naar Marokko geexporteerde kinderbijslag tot Bulgaarse uitkeringsfraude. Een Roemeen die een paar jaar hier werkt, hier belastingen en sociale premies betaalt en vervolgens werkloos wordt heeft wat mij betreft het volste recht op een uitkering. Een Nederlandse beroepswerkloze mag wat mij betreft worden gedeporteerd naar het Roemeense platteland. Een maatschappij waarin mensen die bijdragen rechten opbouwen lijkt me een duurzamere basis dan een maatschappij waarin mensen rechten opbouwen omdat ze hier zijn geboren.
En nog iets: de maatschappij dat ben je zelf. Dus als je het buitenland als bedreiging ziet dan moet je ook niet in een Skoda of Dacia gaan rijden, niet bij onze oosterburen de tank volgooien en al helemaal niet in een saunaclub net over de grens voor een fooi een Roemeens mokkel gaan neuken. Ik denk dat ik wel weet welke 80% van de bevolking ineens niet meer zo principieel is als ze er van kunnen profiteren:huch:
licky luke
5 december 2013, 08:49
Je haalt me de woorden uit de mond!
Prachtig betoog dat ik volledig kan onderschrijven!
Daarbij aantekenend dat in Nederland natuurlijk ieder het recht op een eigen mening heeft (ook de hier woonachtig en werkachtige buitenlanders...).
En ja, iedereen heeft ergens wel een beetje gelijk, maar sommigen kunnen wel heel erg naar één kant van het verhaal overdrijven.
De waarheid ligt altijd ergens in het midden...
licky luke
5 december 2013, 09:06
Laatst was er een interview op TV met een tuinder die kassen vol met aardbeien had, wachtend om geplukt te worden.
Onze oproerkraaier eerste klas Geert Wilders had bezwaar gemaakt dat er bij die tuinder zo veel Oost-Europeanen werkten (en binnenkort wellicht nog meer).
Lekker kort door de bocht, want wat was het commentaar van de tuinder:
"Ik vraag om plukkers en bied iedereen die hier komt plukken hetzelfde salaris, dus geen verschil tussen autochtonen en allochtonen.
Echter, autochtonen zie ik niet komen, omdat ze het te laag betaald vinden.
Dus neem ik alochtonen aan die vaak nog eens harder werken en minder capsones hebben dan onze landgenoten."
Wederom geldt dat je niet iedereen over één kam kunt scheren, maar dit is de laatste tijd wel tekenend voor de mentaliteit onder ons volk.
Mensen met een uitkering kijken namelijk steeds vaker niet naar wat ze gaan verdienen maar naar wat ze meer gaan verdienen als ze gaan werken.
Hetzelfde geldt m.b.t. de crisis: de meeste mensen klagen niet omdat ze het slecht krijgen maar omdat ze het slechter krijgen.
Ofwel omdat ze geen derde keer per jaar op vakantie kunnen, of geen tweede TV in de slaapkamer kunnen betalen, en ga zo maar door.
Wij Nederlanders (de meeste dan toch) weten helemaal niet meer wat het is om het slecht te hebben!
Praat maar eens met iemand die hier de Tweede Wereldoorlog en de tijd direct daarna heeft meegemaakt, die lacht je vierkant uit...
Of ga maar eens een paar maandjes logeren bij die allochtonen in hun thuisland en probeer daar maar eens voor eenderde vakantie of tweede TV te gaan...
Grote kans overigens dat je daar uiterst gastvrij wordt opgevangen en zo maar bij wildvreemde mensen mag eten, drinken en slapen...
Enfin, ieder zijn eigen mening, de tijd zal het leren, we komen er wel achter op den duur...
rob45
5 december 2013, 12:21
Zullen het er op houden dat deze uitspraak meer zegt over de sociale omgeving van de schrijver? Bij de afgelopen verkiezingen heeft namelijk maar 20% op de onderbuikgevoelenspartijen PVV en SP gestemd.
Bij de laatste enquete van Maurice de Hond bleek dat 80 % van de ondervraagden geen trek had om de grenzen open te gooien dus hier sla je de plank mis want de verkiezingen zijn alweer van even geleden.
Deze voorbeelden zijn vast waar. Maar wat wil je daar mee zeggen? Dat deze criminelen hun vak hier uitoefenen met een werkvergunning? Of dat het oneerlijk is dat ze de goudeerlijke Hollandse huis-tuin-en-keuken crimineel verdringen? Toen je nog bij iedere grenspassage een stempel in je paspoort kreeg werd er ook ingebroken in woningen, werden winkeliers ook lastig gevallen door winkeldieven en waren er ook zakkenrollers. Skimmers hadden we niet en je iPhone werd ook nooit gestolen. Mijn vermoeden is dat dat meer te maken heeft met het feit dat die nog niet waren uitgevonden dan met de Roemenen:betrunken:
Als gekeken word naar het algemene misdaadcijfer is dat enorm gestegen en ook de ernst (Oostblokcriminelen zijn medogenloos) is toegenomen,
Komen doen ze toch maar je moet het ze zo moeilijk als mogelijk maken.Niet lang geleden was in het nieuws dat veel gestolen spullen via de zwarte markt in Beverwijk aan de man worden gebracht. De grenzen op slot gooien gaat dat vast voorkomen (not). Misschien als je bij ieder bebouwde kom bord een slagboom neerzet met een agent die je gaat fouilleren, ondervragen en je auto doorlicht. Wedden dat een bepaalde 80% van de bevolking in opstand komt? En wie koopt die gestolen spullen eigenlijk? De vermeende 20% aanhangers van het EU-ideaal gaan niet over een half jaar kruidenieren voor een paar euro's met een gejatte iPhone. Die kopen zo'n ding in de eerste week dat die uit is via het legale circuit. Niet omdat ze een nieuwe telefoon nodig hadden maar om hun status uit te dragen dat ze met geld kunnen smijten.
Daar heb je een punt,niet alles is te voorkomen en dichte grenzen gaat sowieso niet meer,helaas dweilt de politie met de kraan open.
Natuurlijk gaat dat gebeuren. Maar komt dat doordat je als Bulgaar geen werkvergunning meer nodig hebt of doordat de overheid ondanks torenhoge belastingen er een enorme bende van weet te maken? We hebben CAO's en minimum lonen die dienen te worden nageleefd. Dus als "ze" "onze" banen inpikken dan zal het probleem eerder zijn dat de overheidsdiensten zitten te snurken of "onze" bouwvakkers de kantjes er af lopen. En dat slecht regelen door de overheid van hele simpele dingen hebben we de afgelopen tijd al vaker gezien, van naar Marokko geexporteerde kinderbijslag tot Bulgaarse uitkeringsfraude. Een Roemeen die een paar jaar hier werkt, hier belastingen en sociale premies betaalt en vervolgens werkloos wordt heeft wat mij betreft het volste recht op een uitkering. Een Nederlandse beroepswerkloze mag wat mij betreft worden gedeporteerd naar het Roemeense platteland. Een maatschappij waarin mensen die bijdragen rechten opbouwen lijkt me een duurzamere basis dan een maatschappij waarin mensen rechten opbouwen omdat ze hier zijn geboren.
En nog iets: de maatschappij dat ben je zelf. Dus als je het buitenland als bedreiging ziet dan moet je ook niet in een Skoda of Dacia gaan rijden, niet bij onze oosterburen de tank volgooien en al helemaal niet in een saunaclub net over de grens voor een fooi een Roemeens mokkel gaan neuken. Ik denk dat ik wel weet welke 80% van de bevolking ineens niet meer zo principieel is als ze er van kunnen profiteren:huch:
Vergeet ook niet dat de Roemenen,Bulgaren en polen ook veelal oneerlijke concurrentie bedrijven met uurlonen waar je als gewone Nederlander niet tegenop kan,En inderdaad daar heb je weer een punt, de slapende overheid loopt wederom achter de feiten aan.
Badslippers
5 december 2013, 12:54
Goed om te lezen dat er wat tegenwicht wordt geboden aan de infantiele kijk dat immigratie alleen maar leidt tot tasjesrovend rapaille uit Roemenië en Bulgarije. Ik neem aan dat als we de grenzen voor buitenlanders sluiten, dat ook andersom geldt. Niemand erin maar dan ook niemand eruit! Dus Megaboob, verhuizen naar Duitsland is geen optie meer. Hier blijven en belasting betalen!
Ik zou het wel weten als ik verpleger of onderwijzer zou zijn in Roemenië en genoegen moest nemen met het schamele maandloon van €350 terwijl ik 1700 km verderop 2k netto per maand zou kunnen verdienen. Nou kan ik dat allemaal wel weer gaan beargumenteren en verwoorden maar Too Slow en Licky Luke hebben dat gelukkig al gedaan.
Nogmaals, geteisem en schorriemorrie moet gewoon aangepakt worden. Doet verder niet ter zake of dat een Turk, Roemeen, of Vinkenslag bewoner is.
rob45
5 december 2013, 14:04
Je haalt me de woorden uit de mond!
Prachtig betoog dat ik volledig kan onderschrijven!
Daarbij aantekenend dat in Nederland natuurlijk ieder het recht op een eigen mening heeft (ook de hier woonachtig en werkachtige buitenlanders...).
En ja, iedereen heeft ergens wel een beetje gelijk, maar sommigen kunnen wel heel erg naar één kant van het verhaal overdrijven.
De waarheid ligt altijd ergens in het midden...
Totdat je er zelf mee te maken krijgt,dan word het andere koek.
too slow
5 december 2013, 22:46
Bij de laatste enquete van Maurice de Hond bleek dat 80 % van de ondervraagden geen trek had om de grenzen open te gooien dus hier sla je de plank mis want de verkiezingen zijn alweer van even geleden.
Ok, sorry je hebt gelijk. In mijn naïviteit ging ik er van uit dat de beslissingen door de eerste en tweede kamer worden genomen. Blijkbaar vergis ik me en heet de wetgever Maurice de Hond.
Als gekeken word naar het algemene misdaadcijfer is dat enorm gestegen en ook de ernst (Oostblokcriminelen zijn medogenloos) is toegenomen,
Komen doen ze toch maar je moet het ze zo moeilijk als mogelijk maken.
Ik kan het mis hebben maar meedogenloze misdaden als de ontvoeringen van Heineken en Van Der Valk, kapingen van Molukkers, liquidaties in het Nederlandse drugscircuit, een politieke moord door een milieuterrorist en bedreigingen/moorden door op hol geslagen moslims hebben we de afgelopen tijd niet gezien.
De uitspraken die je doet zijn volslagen onzin, hieronder de feiten geregistreerd door het CBS:
5795
Hetzelfde in cijfers: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80344NED&D1=0&D2=0&D3=0,417-442&D4=a&HD=131205-2304&HDR=G1,T,G2&STB=G3&CHARTTYPE=1
Per type misdrijf: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80344NED&D1=0&D2=a&D3=0&D4=a&HD=111206-0959&HDR=G2,T,G3&STB=G1
En naar afkomst: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81947NED&D1=0-1,12,18,22,25-28,39,45,49,52-53&D2=0&D3=0&D4=0-4&D5=%28l-2%29-l&HD=131205-2319&HDR=G2,G1,G4&STB=T,G3
Badslippers
5 december 2013, 23:46
Het liefst zou je dit soort discussies op een strikt zakelijke manier willen voeren. Helaas. De onderbuikgevoelens, krachtig doch snel gevoed door Wilders, Vlaams Blok, en Front National lobby, zijn een uitstekend middel om die discussie in troebel vaarwater te trekken. Eén bezopen en verkrachtende Pool komt dan als geroepen om elke buitenlander buiten de deur te houden. Want die verdraaide Polen deugen allemaal niet.
Dit gezegd hebbende kun je je inderdaad afvragen wat überhaupt de economische baten van immigratie zijn. Economisch zullen die baten om en nabij de nul zitten, en dat wordt tegen jullie gezegd door een niet-econoom maar gewoon een kerel met wat boerenslimheid, "Fingerspitzen gefühl" en historisch besef.
"Ja, dat kun jij mooi beweren BS, maak maar hard". Hoeft niet hard gemaakt te worden. De geschiedenis leert ons dat. De economische voordelen zullen voor de kapitalisten zijn (meer poen) en het arbeidersvolk heeft het nakijken. Die vallen immers ten prooi aan tasjesrovend immigratieschorriemorrie, of worden de dupe van het Roemeense inbrekersgilde die hun huizen leeg rooft. Dan heb je nog die slinkse Bulgaren zie zich ook tegoed willen doen aan de tiet van de overheid waardoor de uitkeringen naar beneden gaan en de lasten stijgen om e.e.a. te compenseren. Of de arbeider komt niet aan de bak om dat er nog dwaas volk op deze aardkloot rondloopt dat wel de handen uit de mouwen wil steken. Dit tegen elkaar wegstrepen (winst voor de kapitalist, versus verlies voor de proletariër) en je komt op nagenoeg nul uit. Hoeft niet verder gestaafd of bewezen te worden. Is gewoon een feit ! ! !
Kortom, bevolkingsomvang en daarmee immigratie levert niks op maar is ook geen drama voor de economie. Of we nou met 7 miljoen Nederlanders zijn of met 17 miljoen. We hebben altijd wat te zeiken en goed gaat het nooit. De voor- en nadelen zullen elkaar in evenwicht houden. De economie (en de bevolking) krijgt alleen maar klappen door oorlog, ziekte, corruptie en een wat onvriendelijke omgeving. Kijk maar naar Afrika. Alle vier die elementen zijn daar sterk vertegenwoordigd. Dat het daar erg warm is werkt ook niet echt mee. Zo moeilijk is het niet om dat allemaal "objectief" te bekijken.
De anti-immigratie (anti Europa etc etc etc) kliek probeert echter met de altijd voorkomende neveneffecten zoals de al eerder genoemde tasjesrovende assiocaal uit Roemenië, de skimmer uit . . . (welk dorp was dat ook alweer?) of die louche tapijtverkoper uit Marokko (vul de rest zelf maar aan) zijn onderbuik te voeden en zijn gelijk te bewijzen en het volk op zijn hand te krijgen.
Het is zeker zo dat als je er mee te maken krijgt, het andere koek is. Dat geldt echter ook voor een ontstoken teen bij jezelf en een kwijlende, door een herseninfarct getroffen invalide pechvogel. Van die teen heb je meer last terwijl dat andere toch veel erger is. En als ik morgen door een wijf van de sokken wordt gereden zal ik ook onmiddellijk opmerken dat al dat vrouwvolk niet kan rijden en van de weg gehaald moet worden. Da's gewoon een menselijke reflex (hoewel ik toch sterk vermoed dat dit de verkeersveiligheid ten goede zou komen, maar dit terzijde).
En als een econoom en/of politici mij zegt dat immigranten weg moeten blijven omdat het slecht is voor het land dan zeg ik: [i]"Dat de toekomst beter bepaald kan worden door een pijltjesgooiende baviaan, gorilla of chimpansee dan door politici en/of economen want die hebben het nog nooit bij het rechte eind gehad.
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-09-04/gorillas-beleggen-beter-dan-experts
Picasso 1
6 december 2013, 08:32
Hahaha die Badslippers toch. :biggrin:
mdbg
6 december 2013, 08:51
Vrije toegang van de Roemenen is dus al bijna geregeld.
Nu nog het partytreff concept doorvoeren in Nederland, zodat ik niet meer zo'n ellendig stuk hoef te rijden :freu:
Ken wel een paar dames waarvan ik hoop dat die hier dan willen komen werken :smile2:
Zou ook een goed alternatief zijn voor de overlast die diverse gemeentes menen te ervaren van de hoerenlopers
Ik heb bij/in de Duitse partytreffs nog geen overlastsituaties, buiten eventuele parkeerproblemen, meegemaakt.
Picasso 1
6 december 2013, 08:56
We hebben CAO's en minimum lonen die dienen te worden nageleefd. Dus als "ze" "onze" banen inpikken dan zal het probleem eerder zijn dat de overheidsdiensten zitten te snurken of "onze" bouwvakkers de kantjes er af lopen.
Één nuance: bedrijven zullen ervoor kiezen om mensen in dienst te ontslaan of geen extra personeel aantrekken wanneer het uit kostenoverwegingen lucratiever is om met 'zelfstandige ondernemers' (die dus niet aan CAO's zijn gebonden) in zee te gaan die bereid zijn voor erg lage prijzen diensten te verlenen. De 'Nederlander' zal die concurrentiestrijd van de 'Roemeen' verliezen net zoals de Duitse laufhaushoer die verloren heeft van de Roemeense.
bad pritt
6 december 2013, 08:59
De discussie ontspoort, het moet gaan over de economische effecten en hoe Nederland toestaat dat sectoren bijna niet meer kunnen opboksen tegen de valse concurrentie van het ex Oostblok en de nieuwe krachten die daar nog bijkomen. Niet over criminaliteit.
Sectoren en delen van de economie dus waar de meeste loftrompet schrijvers hier niet uitkomen.
De bouwsector is daar een onderdeel van.
Maar de neveneffecten verzwijgen de politici netjes.
Ook omdat ze er al niks meer aan kunnen doen. De Eu beslist, eigenlijk de ministerraad en europese commissie, gecontroleerd door een niet door de europese burgers gedragen parlement, ondemocratischer kan bijna niet, de verlichte dictatuur is er al deels, en de politici in NL doen wat ze altijd doen, hooguit vooruit denken tot hun volgende herverkiezing en net doen alsof ze erbovenop zitten en iets kunnen bijsturen, zolang als het volk erin trapt is het toch goed zo.
Wordt Nederland als geheel beter van deze goedkope vaak uitgebuite (naar Nl maatstaven dan) arbeidskrachten ?, dat is macro economisch, misschien wel zo, maar als de welvaart dan economisch verdeeld wordt als in de USA dan krijg je een nog grotere scheiding tussen arm en rijk.
Micro economisch denk ik dat veel zzp in de bouw hele moeilijke jaren krijgen, mogelijk ander sectoren die nog zullen volgen, de gaten in de netten zullen snel zichtbaar worden, de tuinbouw wordt ook al geholpen door de goedkope arbeidskrachten uit het ex oostblok waar via allerlei constructies de Nederlandse wet vaak ontweken wordt, door de facto oneerlijke concurrentie dus , maar alleen de managers uit bedrijven hebben recht op een goed loon in dit steeds duurder wordende land en bonussen voor hun veilige deels laffe baantjes ( het zijn geen ondernemers, al doen ze graag van wel, ondernemers dus de backbone waar de Nl werkgelegenheid op drijft), ook baantjes aan de onderkant van het loongebouw, het ongeschoolde werk zal deels in handen vallen van Oostblokkers en de nieuwe instroom, maar nog waarschijnlijker is dat ook ons sociale stelsel nu ineens met grote gelden richting Roemenie en Bulgarije belast gaat worden en daardoor de koek weer een stuk kleiner gaat worden. Deze gaten moeten allemaal hier in Nederland gedicht worden maar voor een beetje ontwikkelingshulp doen we dat graag toch, net als al onze ontwikkelingshulp naar de Roemeense en Bulgaarse club vrouwtjes.
Zelf ga ik een adviesbureau opzetten voor Roemenen en Bulgaren en hun adviseren hoe ze hier in ons sociale vangnet en onze gezondheidszorg terecht kunnen komen, dat is denk ik goede tijdelijke bizz...
Badslippers
6 december 2013, 14:44
De discussie ontspoort, het moet gaan over de economische effecten en hoe Nederland toestaat dat sectoren bijna niet meer kunnen opboksen tegen de valse concurrentie van het ex Oostblok en de nieuwe krachten die daar nog bijkomen. Niet over criminaliteit.
Prima. Helemaal mee eens. Eventuele crimininaliteit is een neveneffect. Laten we even links liggen. Economisch (op macro-nivo) zal er weinig gebeuren. Ik geloof dat in de jaren 60 de gastarbeider in beeld kwam. Zou de economie er nu anders uit hebben gezien als we deze mensen niet hadden binnen gehaald? Bijna een retorische vraag hoewel we het tegendeel niet kunnen bewijzen omdat we de klok niet kunnen terugdraaien en alleen één kant van de medaille in de praktijk hebben gezien.
De Eu beslist, eigenlijk de ministerraad en europese commissie, gecontroleerd door een niet door de europese burgers gedragen parlement, ondemocratischer kan bijna niet, de verlichte dictatuur is er al deels, en de politici in NL doen wat ze altijd doen, hooguit vooruit denken tot hun volgende herverkiezing
Dat is misschien maar goed ook. (Te) lang vooruit plannen en denken is in deze tijd haast onmogelijk. Dat is trouwens een van de weinige punten waar ik Wilders wel in kan bijvallen. Partijprogramma's die mij over 20 a 30 jaar iets beloven zijn je reinste kul. De rekenmeesters zijn niet eens in staat om dure projecten (Betuwelijn, straaljagers, metrolijnen, wegen, ict) adequaat te berekenen. Dat Europa voor landen gaat bepalen is hetzelfde als landelijke politiek. Stad constateert probleem. Wil daar iets aan gaan doen maar wordt teruggefloten wegens landelijk beleid. Niks nieuws onder de zon.
Micro economisch denk ik dat veel zzp in de bouw hele moeilijke jaren krijgen, mogelijk ander sectoren die nog zullen volgen, de gaten in de netten zullen snel zichtbaar worden, de tuinbouw wordt ook al geholpen door de goedkope arbeidskrachten uit het ex oostblok waar via allerlei constructies de Nederlandse wet vaak ontweken wordt, door de facto oneerlijke concurrentie dus
Dat zou kunnen. Toch kan ik dat niet helemaal volgen want hier hoor ik geregeld geluiden dat de overheid zich niet teveel moet bemoeien en dat ze alleen moet faciliteren om zodoende concurrentie te krijgen met als gevolg lagere prijzen voor de consument. Vanuit dat gegeven redenerend zou ik kunnen zeggen dat de kleine ondernemer/zelfstandige misschien wel gewoon te duur is en dat hij zijn nering moet herijken. Nu komt er concurrentie, de prijzen dalen en beginnen ze te janken. Let wel, ik heb het over eerlijke concurrentie.
maar alleen de managers uit bedrijven hebben recht op een goed loon in dit steeds duurder wordende land en bonussen voor hun veilige deels laffe baantjes ( het zijn geen ondernemers, al doen ze graag van wel, ondernemers dus de backbone waar de Nl werkgelegenheid op drijft), ook baantjes aan de onderkant van het loongebouw, het ongeschoolde werk zal deels in handen vallen van Oostblokkers en de nieuwe instroom, maar nog waarschijnlijker is dat ook ons sociale stelsel nu ineens met grote gelden richting Roemenie en Bulgarije belast gaat worden en daardoor de koek weer een stuk kleiner gaat worden.
Dat is de strekking van mijn betoog. Iemand wordt er beter van en iemand wordt er slechter van. Trek dat van elkaar af en netto zal het zo om en nabij de nul uitkomen. Kortom, allemaal gerommel in de marge. De Nederlandse economie krijgt pas een optater van jewelste door regelrechte rampspoed of een gigantische impuls omdat er toevallig toch nog een gigantische gasbel in de Noordzee wordt ontdekt. Niet door een paar gelukszoekers uit het oostblok die hier de staatsruif komen leeg vreten. Over 20 jaar zullen jullie zeggen: "Goh, die BS was zo stom nog niet!"
Zelf ga ik een adviesbureau opzetten voor Roemenen en Bulgaren en hun adviseren hoe ze hier in ons sociale vangnet en onze gezondheidszorg terecht kunnen komen, dat is denk ik goede tijdelijke bizz...
Waarschijnlijk hebben ze daarover meer kennis dan wij ooit zullen vergaren. Gewoon brood en spelen geven, zuipen, vreten en seks.
bad pritt
6 december 2013, 15:06
https://www.ijsberenforum.com/forum/images/styles/Aesthetica/misc/quote_icon.png Oorspronkelijk geplaatst door bad pritt https://www.ijsberenforum.com/forum/images/styles/Aesthetica/buttons/viewpost-right.png (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?p=345528#post345528)
Micro economisch denk ik dat veel zzp in de bouw hele moeilijke jaren krijgen, mogelijk ander sectoren die nog zullen volgen, de gaten in de netten zullen snel zichtbaar worden, de tuinbouw wordt ook al geholpen door de goedkope arbeidskrachten uit het ex oostblok waar via allerlei constructies de Nederlandse wet vaak ontweken wordt, door de facto oneerlijke concurrentie dus
Citaat BS
Dat zou kunnen. Toch kan ik dat niet helemaal volgen want hier hoor ik geregeld geluiden dat de overheid zich niet teveel moet bemoeien en dat ze alleen moet faciliteren om zodoende concurrentie te krijgen met als gevolg lagere prijzen voor de consument. Vanuit dat gegeven redenerend zou ik kunnen zeggen dat de kleine ondernemer/zelfstandige misschien wel gewoon te duur is en dat hij zijn nering moet herijken. Nu komt er concurrentie, de prijzen dalen en beginnen ze te janken. Let wel, ik heb het over eerlijke concurrentie.
Die eerlijke concurrentie is er niet.
Hoe kun je concurreren met iemand die genoegen neemt met een krot om in te wonen, hier geen geld opmaakt, gewend is aan niks of een paar honderd euro, geen verzekeringen heeft, bereid is om voor een paar euro per uur te komen werken...dat is niet eerlijk en dan kun je wel wijzen naar de overheid die dat misbruik niet moet toestaan of dat onder prijzen van hun diensten maar die is sterk ueberfragt en kan geeneens de druppel op de plaat zijn.Doet wel graag alsof ze iets kunnen, maar dat is allemaal NEP.
En al die instroom van gastarbeiders is ook schadelijk geweest voor de Nederlandse economie, die zaten vaak na weinig werk langdurig in de soos, heel veel geld is er naar Turkije en Marokko gevloeid zo, wat heeft die eerste generatie bijgedragen?, redelijk makkelijk quantificeerbaar, maar daar mag nooit onderzoek naar gedaan worden dat is altijd verhinderd door de politiek. Met boter op het hoofd. De werkgevers die lachten zich rot om die goedkope arbeid en die lobby heeft de gastarbeider ook naar NL gebracht.
En de werkgevers lobby heeft ook de grote Europese markt gepromoot, de euro ook zo een communicerende vaten mechanisme dat ons als rijk land heel veel geld gekost heeft, maar de mensen zijn hier zo leidzaam en slecht geinformeerd, een politicus hoeft hier niet meer moeite te doen dan je moet doen om in een kinderdagverblijf indruk te maken op die 4 jarigen.
Badslippers
6 december 2013, 15:33
Die eerlijke concurrentie is er niet.
Hoe kun je concurreren met iemamd die genoegen neemt met een krot om in te wonen, hier geen geld opmaakt, gewend is aan niks of een paar honderd euro, geen verzekeringen heeft, bereid is om voor een paar euro per uur te komen werken...dat is niet eerlijk
M.a.w. de Pool neemt met heel weinig (luxe) genoegen. Bovendien spendeert hij amper wat en verzekert zich niet. Dat laatste zou inderdaad niet eerlijk zijn omdat het immers een verplichte verzekering betreft (zorgverzekering). Voor het overige zit hij als een vrek op zijn centen. Dat heeft niks met eerlijkheid te maken. Door dit soort aanpassingen is zijn uurloon zeer laag. Tja, misschien moet die loodgieter dan eens kijken of hij niet in een te dure bestelbus voor komt rijden of dat zijn showroom er niet als een paleis hoeft uit te zien. Ik weet het ook niet.
Onlangs kreeg ik wel een voorbeeld uit de praktijk. Nou is een voorbeeld geen maatstaf in deze discussie maar ik vond het wel tekenend. Bij een buurtgarage werken 2 van die oude heertjes en ze zitten tot over hun oren in het werk. Razend druk daar. Hun garage is wat krakkemikkig, oud gebouw, rammelende sleepbus, Rekening wordt op een papieren nota geschreven, kantoor is een hokje van 2 bij 2 meter. Kortom allemaal zeer "basic". Dus mijn opmerking was: "De crisis gaat blijkbaar aan jullie voorbij als jullie het zo razend druk hebben". "Klopt" zegt er eentje terwijl hij de rook van zijn sigaartje wegblaast. "Het maandbedrag wat wij kwijt zijn om deze keet te draaien, zijn die grote blinkende bedrijven alleen al kwijt om de glazenwasser te betalen".
Wat ik ook zo frappant vond was een aardappelteler die ik in augustus op tv zag. Die kerel bleef maar zeiken over zijn mislukte oogst en dat de overheid hem niet tegemoet kwam. Zijn hele oogst was verneukt omdat het 2 weken hard had geregend. Dan denk ik: "Typisch boerengeleuter, wel klagen als het je uitkomt maar nooit iets laten horen als je een superoogst hebt gehad". En dan als boer niet eens de weersverwachting in de gaten kunnen houden. Had je oogst 2 weken eerder binnen gehaald. Oké je aardappel zal iets kleiner zijn geweest maar dan had je tenminste nog opbrengst.
Het is allemaal van meerdere factoren afhankelijk. Ook voor een zzp'er of kleine ondernemer. Een import Roemeen maakt nog geen zomer maar ook geen horror winter!
bad pritt
6 december 2013, 15:49
M.a.w. de Pool neemt met heel weinig (luxe) genoegen. Bovendien spendeert hij amper wat en verzekert zich niet. Dat laatste zou inderdaad niet eerlijk zijn omdat het immers een verplichte verzekering betreft (zorgverzekering). Voor het overige zit hij als een vrek op zijn centen. Dat heeft niks met eerlijkheid te maken. Door dit soort aanpassingen is zijn uurloon zeer laag. Tja, misschien moet die loodgieter dan eens kijken of hij niet in een te dure bestelbus voor komt rijden of dat zijn showroom er niet als een paleis hoeft uit te zien. Ik weet het ook niet.
Onlangs kreeg ik wel een voorbeeld uit de praktijk. Nou is een voorbeeld geen maatstaf in deze discussie maar ik vond het wel tekenend. Bij een buurtgarage werken 2 van die oude heertjes en ze zitten tot over hun oren in het werk. Razend druk daar. Hun garage is wat krakkemikkig, oud gebouw, rammelende sleepbus, Rekening wordt op een papieren nota geschreven, kantoor is een hokje van 2 bij 2 meter. Kortom allemaal zeer "basic". Dus mijn opmerking was: "De crisis gaat blijkbaar aan jullie voorbij als jullie het zo razend druk hebben". "Klopt" zegt er eentje terwijl hij de rook van zijn sigaartje wegblaast. "Het maandbedrag wat wij kwijt zijn om deze keet te draaien, zijn die grote blinkende bedrijven alleen al kwijt om de glazenwasser te betalen".
Wat ik ook zo frappant vond was een aardappelteler die ik in augustus op tv zag. Die kerel bleef maar zeiken over zijn mislukte oogst en dat de overheid hem niet tegemoet kwam. Zijn hele oogst was verneukt omdat het 2 weken hard had geregend. Dan denk ik: "Typisch boerengeleuter, wel klagen als het je uitkomt maar nooit iets laten horen als je een superoogst hebt gehad". En dan als boer niet eens de weersverwachting in de gaten kunnen houden. Had je oogst 2 weken eerder binnen gehaald. Oké je aardappel zal iets kleiner zijn geweest maar dan had je tenminste nog opbrengst.
Het is allemaal van meerdere factoren afhankelijk. Ook voor een zzp'er of kleine ondernemer. Een import Roemeen maakt nog geen zomer maar ook geen horror winter!
Jij bent vast boer of zzper..hahahaha..50% van de kleine bouwbedrijven schrijft rode cijfers...maar ze kunnen het idd veel beter doen als ze voortaan weer op de bakfiets komen.
Die Roemenen en de Bulgaren zijn hun nagels aan de doodskist, zoals de polen dat ook zijn en waren, en ook veel truckers werk kwijt zijn geraakt aan het oostblok maar ze moeten allemaal niet zeuren ze werken mee aan een grote oostblok sponsor aktie, net als wij de clubgangers, wie krijgt er in zijn leven nou de kans om zoiets te doen ? Zeker geen politicus , manager, verpleger, leraar of gemeente ambtenaar.
Pietjepik
6 december 2013, 21:01
Hebben we die mensen ergens voor nodig? volgens mij niet. Ik stel me bij veranderingen altijd de vraag wat een en ander toe gaat voegen in de zin van bijdragen, het creeren van toegevoegde waarde. Ik kan geen vaardigheid bedenken die een Roemeen of Bulgaar meebrengt die onder de mensen die reeds in dit land rondhangen niet al voorhanden is. Het is net als met oploskoffie, je doet een maximale hoeveelheid van hetzelfde in een mok, als je een schepje teveel toevoegt dan smaakt je drankje naar troep en ipv opdrinken kieper je het dan door de goot. zo gaat het exact met de mentaliteit, moraliteit en beheersbaarheid van de samenleving in breedste zin indien er wederom een vloedgolf van overbodige mensen toegelaten wordt. Onze samenleving gaat dan middels een draaikolk de goot in. :wink2:
sofaking
6 december 2013, 21:32
Het is niet wit-zwart hé. Er dreigt volgens mij wel degelijk een groot probleem, en noch een ijzeren gordijn, noch vrije ingang zijn de juiste oplossing. Het lijkt spijtig genoeg te veel moeite voor onze ambtenaren om een correct immigratie en terugkeer beleid op poten te zetten.
Neem nu Brussel. Dat is waarschijnlijk nu al zowat de vuilste stad van Europa. Volgens mij is de gemiddelde Moldavische stad nog properder. Als je "De" shopping straat, de Nieuwstraat, bewandelt heb je zo om de 20 meter een bedelaar(ster), al of niet vreselijk misvormd, of met verkleumde baby in de arm. Door Roma geïmporteerd om te bedelen, stelen en helen. Oost-Europese inbrekersbendes voeren een blitzkrieg en zijn sneller met de buit terug in het thuisland dan dat de vingerafdrukken opgenomen zijn.
Aan de andere kant zit mijn vader nu als zwaar gehandicapte in een rusthuis waar Hongaarse en Litouwse verpleegsters werken die hem heel goed verzorgen, net als al de andere oudjes.
Het evenwicht is verloren. Er zijn goed-gesponsorde organisaties en advocaten die het vreemd krapuul hier willen houden uit winstbejag of met een politieke agenda. Met als tegenreactie dat autochtonen, die de overlast moeten verdragen, of zelfs al zijn moeten verhuizen, alle vreemdelingen weg willen.
Men durft of kan de echte misdadigers niet meer straffen, want is te duur, geen plaats in de gevangenis, ze zijn te jong, racisme!, we kunnen ze niet terugsturen naar het thuisland, enz... en daar gaan we allen aan ten onder.
Einde jaren '80 hadden we revoluties in China (Tien Anmen, mislukt) daarna de val van het Ijzeren gordijn, einde van de USSR en het apartheidsregime in ZA. Even leek het of de wereld nu echt vooruit kon. Ik begin te denken dat de koude oorlogstijd misschien toch nog beter was dan waar we nu op afstevenen. Een atoombom op mijn kop lijkt beter dan te degenereren naar leven in een Middeleeuwse maatschappij.
Badslippers
6 december 2013, 22:32
Hebben we die mensen ergens voor nodig? volgens mij niet. Ik stel me bij veranderingen altijd de vraag wat een en ander toe gaat voegen in de zin van bijdragen, het creeren van toegevoegde waarde.
Exact, het levert ons grosso modo niks op. En we schieten er ook niet bij in, voeg ik voor het gemak maar even toe. De voor- en nadelen zullen louter bij het individu liggen. Degene die opgelicht of beroofd wordt door het uitschot wat komt, is de Sjaak en de Roemeen die op nobele gronden hier naar toe komt om zijn persoonlijke situatie te verbeteren is spekkoper. Verder draait de maatschappij (economie) gewoon door hoor.
Einde jaren '80 hadden we revoluties in China (Tien Anmen, mislukt) daarna de val van het Ijzeren gordijn, einde van de USSR en het apartheidsregime in ZA. Even leek het of de wereld nu echt vooruit kon.
Zo kun je zien dat zelfs dit soort gebeurtenissen een relatief kleine invloed hebben in de westerse wereld. Nee, ik laat me niet gek maken dat morgen Europa in brand staat omdat er wat gelukszoekers in aantocht zijn. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren zal ik in nederigheid door het stof kruipen en spijt betuigen t.a.v. mijn, dan inmiddels achterhaalde, stellingen. Maar alleen met dien verstande dat zo'n lesje nederigheid tot voldoende bevrediging leidt bij de overige ijsberen!
too slow
6 december 2013, 23:04
Ik wordt een beetje droevig van deze hele discussie. Er wordt van alles geschreeuwd maar hoe moeilijk kan het wezen om even de feiten te checken? Ik heb even de rekenmachine gepakt en even een vergelijking gemaakt tussen de kostprijs van een nieuwbouwwoning en de inflatie. En dan blijkt al snel dat de Nederlandse bouwvakkers zichzelf uit de markt hebben geprijsd. Misschien zijn goedkope Roemenen wel hard nodig om het evenwicht weer te herstellen.
jaar
inflatie
bestaande
woningen
nieuwbouw
kostprijs
2000
100
100
100
2005
113.7
128.3
115.9
2010
122.7
133.0
130.8
2012
128.6
119.6
135.7
Bronnen:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71905NED&D1=a&D2=a&HD=081218-1319&HDR=T&STB=G1
http://www1.kadaster.nl/1/wik/wik_index_waarde.html?radioregioprovincie=regio®io=land&provincie=&woningtype=tot&vanmaand=12&vanjaar=2000&totmaand=12&totjaar=2012
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80444NED&LA=NL
Even voor het idee wat het belang van de bouw is in de totale arbeidsmarkt:
5800
Het overgrote deel van onze bevolking werkt niet in de bouw en zij profiteren dus van goedkope arbeidskrachten.
Maar gelukkig zijn we in Europa niet de enigen die worden overspoeld door goedkope buitenlandse arbeidskrachten, onze zuiderburen hebben er ook last van:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/belgische-bouwwerven-overspoeld-door-nederlanders/article-normal-93319.html :biggrin:
LittleJoe
6 december 2013, 23:28
Ik wordt een beetje droevig van deze hele discussie. Er wordt van alles geschreeuwd maar hoe moeilijk kan het wezen om even de feiten te checken? Ik heb even de rekenmachine gepakt en even een vergelijking gemaakt tussen de kostprijs van een nieuwbouwwoning en de inflatie. En dan blijkt al snel dat de Nederlandse bouwvakkers zichzelf uit de markt hebben geprijsd. Misschien zijn goedkope Roemenen wel hard nodig om het evenwicht weer te herstellen.
jaar
inflatie
bestaande
woningen
nieuwbouw
kostprijs
2000
100
100
100
2005
113.7
128.3
115.9
2010
122.7
133.0
130.8
2012
128.6
119.6
135.7
Bronnen:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71905NED&D1=a&D2=a&HD=081218-1319&HDR=T&STB=G1
http://www1.kadaster.nl/1/wik/wik_index_waarde.html?radioregioprovincie=regio®io=land&provincie=&woningtype=tot&vanmaand=12&vanjaar=2000&totmaand=12&totjaar=2012
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80444NED&LA=NL
Even voor het idee wat het belang van de bouw is in de totale arbeidsmarkt:
5800
Het overgrote deel van onze bevolking werkt niet in de bouw en zij profiteren dus van goedkope arbeidskrachten.
Maar gelukkig zijn we in Europa niet de enigen die worden overspoeld door goedkope buitenlandse arbeidskrachten, onze zuiderburen hebben er ook last van:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/belgische-bouwwerven-overspoeld-door-nederlanders/article-normal-93319.html :biggrin:
Die berekeningen houden totaal geen steek.
Nu zijn de bouwnormen veel strenger, vooral naar isolatie toe, die er in 2000 nauwelijks waren.
Scheiding van afvalwater met regenwater, en zo kan ik nog even doorgaan.
Tegen 2020 moet naar EU normen ook elke nieuwbouw energy neutraal gebouwd worden.
Deze normen hebben totaal niks met inflatie te maken, maar kosten natuurlijk wel Euro's
Alleen cijfertjes van inflatie nemen is als appelen met peren vergelijken.
Big30
6 december 2013, 23:36
Het is inmiddels een bekend feit dat steeds minder jongeren in Nederland kiezen voor het volgen van een opleiding in bouwsector. Vele Nederlandse jongeren kiezen liever voor doorstuderen, om zo later een goede kans te maken op een mooie kantoorbaan, dan voor een baan in bouw als vakman.
Het is ook niet verwonderlijk want, werk in de bouw is zwaarbelastend voor het lichaam. Ook door de crisis is het werktempo en de werkdruk op de bouw toegenomen dit heeft werk op de bouw nog onaantrekkelijker voor onze Nederlandse jongeren gemaakt. Dit leidt tot tekorten aan goede, professionele bouwkrachten. Dit tekort gaat nog groter worden als de bouwsector in Nederland weer gaat optrekken. Gelukkig zijn er alternatieven voor het vinden van juiste bouw personeel.
Poolse bouwvakkers hebben over vele jaren zich in West-Europa en Nederland bewezen als de best bouwvakkers van Oost-Europa. Dit komt door een ander scholing systeem. Vergeleken met Nederland is een scholing van bouwvakkers in Polen zeer uitgebreide met veel theorie prakijk combinatie. Tot slot zijn examens veele malen zwaarder dan bij ons. Na afloop van dergelijk opleiding kan zich elk student een echte allrounder noemen die in alle markten thuis is. Pools personeel is niet alleen vakkundig, maar ze zijn ook snel. Vaak zijn stukadoors tot twee maal sneller per m2 dan de Nederlandse collega's dit zonder kwaliteit uit het oog te verliezen.
http://poolsebouwvakkers.com/waarom-poolse-bouwvakkers
Leuk detail trouwens de taalfouten in de tekst :tongue:! In de bouw wordt als sinds jaar en dag met koppelbazen gewerkt en wordt veel zwart gedaan. Zie ook de aanleg van de A2 tunnel in Maastricht, zo doen we dat in het inventieve Nederland.
Bouwbedrijven Ballast Nedam en Strukton gaan Poolse en Portugese bouwvakkers compenseren. De bouwvakkers, die werkten aan de A2-tunnel bij Maastricht, moesten 1000 euro per maand huisvestingskosten betalen.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste-videos-nieuws/bouwbedrijven-gaan-poolse-bouwvakkers-compenseren
too slow
7 december 2013, 09:13
Die berekeningen houden totaal geen steek.
Nu zijn de bouwnormen veel strenger, vooral naar isolatie toe, die er in 2000 nauwelijks waren.
Scheiding van afvalwater met regenwater, en zo kan ik nog even doorgaan.
Tegen 2020 moet naar EU normen ook elke nieuwbouw energy neutraal gebouwd worden.
Deze normen hebben totaal niks met inflatie te maken, maar kosten natuurlijk wel Euro's
Wat heeft een bouwnorm van 2020 te maken met het nu al uit de pas lopen van de prijzen? Dat is hetzelfde argument als de schuld geven aan de vrije toegang van Bulgaren tot de arbeidsmarkt volgend jaar voor de ontslaggolf in de bouw de afgelopen jaren. Natuurlijk hebben regels en normen invloed op een product. Neem als voorbeeld auto's. Kwa veiligheid en uitstoot zijn ook daarvan de normen steeds strenger geworden. Toen de prijzen ook daarvan fors uit de pas gingen lopen met de inflatie werd door de industrie ingegrepen waardoor we weer een beetje op het normale nivo komen.
Stijgende loonkosten en productverbeteringen moeten worden gecompenseerd door productiviteitstijgingen dat weet iedere ondernemer. Als je dat niet doet dan ga je kapot en dat is precies wat er aan het gebeuren is in de bouw. In andere bedrijfstakken doen ze het ook gewoon. De PC waarop je je stukjes zit te typen kost de helft van wat die 25 jaar geleden kostte. Ondanks inflatie, het zou dus 70% meer moeten zijn. Tegelijk is die PC 10000 keer zo snel, heeft 5000 keer zoveel geheugen en 25000 keer zoveel opslagruimte. En dat is maar een voorbeeld. Beter, sneller en goedkoper. Misschien niet zo extreem als bij de ontwikkeling van mobiele telefoons en computers maar van TV's en lampen tot goederenoverslag en vliegreizen zie je die ontwikkeling. Alleen in door vakbonden gedomineerde sectoren blijkt stilstand de norm. De geschiedenis leert dat de wal het schip keert en hele bedrijfstakken waarin stilstand de norm is vertrekken naar lage lonen landen.
Alleen cijfertjes van inflatie nemen is als appelen met peren vergelijken.
Niemand belet je om ons de juiste cijfers te geven, alleen maar roepen dat het niet deugt zonder onderbouwing slaat nergens op.
too slow
7 december 2013, 09:43
Één nuance: bedrijven zullen ervoor kiezen om mensen in dienst te ontslaan of geen extra personeel aantrekken wanneer het uit kostenoverwegingen lucratiever is om met 'zelfstandige ondernemers' (die dus niet aan CAO's zijn gebonden) in zee te gaan die bereid zijn voor erg lage prijzen diensten te verlenen.
En die hadden al vrije toegang tot de arbeidsmarkt. En blijkbaar heeft dat er nog niet voor gezorgd dat we zijn overspoeld door Bulgaren en Roemenen. Net zo min als dat het geval is in Denemarken en Zweden waar de arbeidsbeperkingen er nu ook niet zijn.
De 'Nederlander' zal die concurrentiestrijd van de 'Roemeen' verliezen net zoals de Duitse laufhaushoer die verloren heeft van de Roemeense.
Het motto van de Nederlandse prostituee was: uitpezen, zo veel mogelijk geld vragen voor zo weinig mogelijk service. Die Roemeense levert betere service voor minder geld. Alleen op kwaliteit zouden ze het al winnen. Laat het een les zijn voor de bouwvakkers: als je prijs hoger is dan moet je kwaliteit ook navenant veel hoger zijn.
Pietjepik
7 december 2013, 09:44
die vrouwen zijn welkom, kerels blijf aub zuhause!!!!
Pietjepik
7 december 2013, 09:48
als dat schorem dan toch allemaal deze kant op komt, verkas ik denk ik maar die kant op. Wat daar dan nog verblijft zijn louter fatsoenlijke eerlijke hardwerkende mensen. Wat een fijne buren zullen dat zijn! bovendien is er daar een mannentekort, dus ik ga een prachtige toekomst tegemoet vol van passionele seks met heerlijke zigeunermeisjes. Wat doe ik hier eigenlijk nog??!! :hammer:
too slow
7 december 2013, 09:54
die vrouwen zijn welkom, kerels blijf aub zuhause!!!!
Het ultimieme succes van het feminisme is een feit, Cisca Dresselhuys draait zich tevreden nog een keer om in haar graf.
Picasso 1
7 december 2013, 12:37
Het motto van de Nederlandse prostituee was: uitpezen, zo veel mogelijk geld vragen voor zo weinig mogelijk service. Die Roemeense levert betere service voor minder geld.
Daar heb je inderdaad een punt.
bosbeer
7 december 2013, 12:45
Het ultimieme succes van het feminisme is een feit, Cisca Dresselhuys draait zich tevreden nog een keer om in haar graf.
Wist niet dat ze dood was en al helemaal niet dat ze begraven was.
too slow
7 december 2013, 12:53
Wist niet dat ze dood was en al helemaal niet dat ze begraven was.
:biggrin: Lichamelijk niet nee maar geestelijk al tientallen jaren :biggrin:
(dank voor de inkopper)
bergm550
8 december 2013, 11:43
Ofschoon ik een liefhebber ben van Roemeense vrouwen, moet je je wel realiseren dat als je derde wereldlanden in je land toelaat, dan krijg je ook derde wereld praktijken. Als je met honden slaapt, zul je in de ochtend wakker worden met hun vlooien. Dat is gewoon zo. Bedrijven die in landen als Roemenië of Rusland zaken doen, zullen op een gegeven moment met lastige kwesties als integriteit en corruptie te maken krijgen. En geloof me, ik spreek uit ervaring.
Je moet soms goed oppassen. Veel van de diefstallen in Amsterdam Centraal Station worden gepleegd door Roemeense of Bulgaarse bendes en dit geldt ook voor het skimmen van geldautomaten. Ik heb er geen problemen mee als heel Roemenië naar Nederland komt, maar het moet wel duidelijk zijn dat ze zich moeten gedragen naar onze gebruiken en gewoonten. Kortom, iedereen is welkom, als men zich maar gedraagt.
KevinK
8 december 2013, 13:44
Gaan de cijfers van nieuwbouw die Too Slow presenteert over de totale kosten van nieuwbouw? Of gaat het enkel om de aannemerskosten?
Ik denk zelf namelijk het eerste, en met de gemeentes die voor over-the-top grondprijzen nog wat lapjes grond van de hand hebben gedaan is het dan ook niet vreemd dat de kosten dan voorliepen op de inflatie.
Picasso 1
8 december 2013, 14:17
Ik heb even de rekenmachine gepakt en even een vergelijking gemaakt tussen de kostprijs van een nieuwbouwwoning en de inflatie. En dan blijkt al snel dat de Nederlandse bouwvakkers zichzelf uit de markt hebben geprijsd. Misschien zijn goedkope Roemenen wel hard nodig om het evenwicht weer te herstellen.
Misschien ja. In je betoog ontbreekt immers elke vorm van onderbouwing van de inflatiecijfers op nieuwbouw. De insinuatie van de prijzen temperen middels goedkope arbeidskrachten is wel heel erg eenzijdig.
Misschien hebben projectontwikkelaars en bouwondernemingen hogere winsten willen halen in tijden dat kredietverleningen van banken en belastingaftrek bij de particulier makkelijker was.
Misschien dat de grondprijs in een land van krapte alsmaar stijgt.
Misschien zijn de belastingen explosief gestegen.
Misschien zijn de gebruikte materialen duurder omdat de normen strenger zijn.
Misschien dat de minimumlonen gestegen zijn door door overheid veroorzaakte inflatie.
Misschien dat nieuwe huizen van betere kwaliteit zijn dan bestaande woningen.
Misschien dat de toegenomen vraag van consumenten 'een klein beetje' invloed hebben gehad op de marktprijzen
Maar heel erg misschien temperen projectontwikkelaars en bouwondernemingen hun winstbehoefte, zakt de grondprijs, nemen belastingen af, worden betere materialen goedkoper, worden de normen minder streng, leidt de vraag van consumenten niet tot verhoogde marktprijzen en zakken minimumlonen weer door de komst van de Roemeen en de Bulgaar.
Hunziker
8 december 2013, 15:05
Roemeense ambassadeur: Nederland hoeft niet te vrezen
5822
Ambassadeur van Roemenië Ireny Comaroschi in Buitenhof
Ireny Comaroschi: “Misbruik is nooit goed. Maar we moeten ons wel houden aan Europese waarden. Er zijn geen eerste- en tweederangsburgers in Europa.”
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/08/roemeense-ambassadeur-nederland-hoeft-niet-te-vrezen/
Vanmiddag kreeg ik een ongemakkelijk gevoel bij de antwoorden van de ambassadeur van Roemenië Ireny Comaroschi in het discussieprogramma Buitenhof.
Volgens Comaroschi stoelt het gevoel niet op feiten en beschikbare gegevens. Een cursus plooien glad strijken heeft ze gevolgd ;); gewoon lekker strak ontkennen.
Eerst hebben de Russen Oost-Europa in het verleden geplunderd en nu mag Europa zich druk gaan maken om deze landen. Zo dubbel. Vergeet niet dat het Roemenië was die heel kinderachtige tal van boycotten in actie heeft gezet om producten uit Nederland zwart te maken. Weer zo dubbel. Pure chantage om hun toetreden te bespoedigen.
Saai wordt het in elk geval niet. Leuke mix van Europeanen:136[1]: Waarbij Amerika honderden jaren zijn overheen gegaan om een groot Amerika te krijgen, denkt Europa dit wel even te fiksen in wat jaartjes:bLuti_smilie_2a_640
Bij tal van clubs staan er nu al elke week minstens 10 nieuwe Roemeense dames aan de deur om te vragen of ze daar mogen werken. Doorgaans geweigerd nu al ivm de massa v/h aanbod. En als ze toch massaal komen, streng(er) selectieproces om zo alleen de knappere Roemeense DVPs met goede service toe te laten :biggrin:; Keuringsdienst van Roemeense DVPs (KvRDvPs). Er zijn vast wel wat IJsberen die de geprüfte sicherheit keuringen willen uitvoeren ;)
KevinK
8 december 2013, 16:34
Roemenie zal het allemaal wel goed vinden, want open grenzen betekent voor hen dat het Zigeunerprobleem in eigen land kleiner wordt. Ik ben benieuwd of het veto van Duitsland betekent dat er nog meer naar Nederland komen omdat ze daar niet legaal terecht kunnen.
van lotje gekrikt
8 december 2013, 22:52
Gelukkig ben ik zelfstandig en regel ik mijn eigen pensioen. Want het is wel duidelijk dat de welvaartsstaat uitgehold gaat worden. Pensioenen gaan eraan, ziektekosten en ontslagbescherming zijn gewoon niet meer betaalbaar. Die stomme vakbonden vechten een achterhoedegevecht.
Ik neem zelf al jaren niemand meer aan in Nederland, alleen nog in het buitenland. Als hier iemand ziek wordt kan je 2 jaar betalen, of je er schuld aan bent of niet! Vakbonden en werkgevers kunnen afspreken wat ze willen, het midden en kleinbedrijf neemt gewoon niemand meer vast aan. Veel te gevaarlijk. Liever een Roemeen op contractbasis!
too slow
8 december 2013, 23:42
Gaan de cijfers van nieuwbouw die Too Slow presenteert over de totale kosten van nieuwbouw? Of gaat het enkel om de aannemerskosten?
Ik denk zelf namelijk het eerste, en met de gemeentes die voor over-the-top grondprijzen nog wat lapjes grond van de hand hebben gedaan is het dan ook niet vreemd dat de kosten dan voorliepen op de inflatie.
Fout gedacht, het is het tweede. En over de mafia praktijken van lokale overheden mbt grondhandel kun je een hele discussie opzetten maar dat heeft niet zo veel te maken met Roemenen...
Badslippers
9 december 2013, 01:01
Ik neem zelf al jaren niemand meer aan in Nederland, alleen nog in het buitenland. Als hier iemand ziek wordt kan je 2 jaar betalen, of je er schuld aan bent of niet! Vakbonden en werkgevers kunnen afspreken wat ze willen, het midden en kleinbedrijf neemt gewoon niemand meer vast aan. Veel te gevaarlijk. Liever een Roemeen op contractbasis!
Kijk, dat bedoel ik nou. Van Lotje Gekrikt heeft het tenminste begrepen. Die zelfstandigen die hier liggen te zeiken (typisch Nederlands) dat hun nering kapot gaat door de komst van een paar olijke Roemenen hebben gewoon geen inzicht en kunnen niet anticiperen. Want die nemen nog steeds van die aardsluie autochtone klootzakken aan die zich 's maandags 's morgens ziek melden omdat ze op zondag te veel gezopen hebben. Daardoor kunnen ze niet concurreren en prijzen ze zich uit de markt. Teveel saunaclubbezoek drijft hun prijzen ook op!
Dat de welvaartsstaat eraan gaat is dan weer een missertje door VLG. Er gaat helemaal niks aan. Wij neuken lekker verder, de wereld draait door en over 25 jaar maken we ons druk dat de Akaali en de Vulcans (http://en.wikipedia.org/wiki/Vulcan_(Star_Trek)) onze banen komen inpikken. Welterusten.
too slow
9 december 2013, 01:05
Misschien ja. In je betoog ontbreekt immers elke vorm van onderbouwing van de inflatiecijfers op nieuwbouw. De insinuatie van de prijzen temperen middels goedkope arbeidskrachten is wel heel erg eenzijdig.
De onderbouwing van alle andere meningen hier ontbreekt al helemaal dus om me daar nu op aan te vallen:smile:
Mijn uitgangspunt is heel simpel. Iemand moet die huizen kopen. De lonen stijgen niet of nauwelijks en met inflatie en belastingverhogingen daalt voor de meeste mensen de koopkracht. Tegelijk raak je je bestaande woning bijna niet kwijt en stellen banken meer voorwaarden bij het lenen. Als je onder die omstandigheden je product aan de man wilt brengen heb je al een probleem als de prijs met de inflatie mee stijgt. De concurrentie voor nieuwbouwwoningen komt van bestaande woningen en die hebben wel een forse correctie ondergaan.
Misschien hebben projectontwikkelaars en bouwondernemingen hogere winsten willen halen in tijden dat kredietverleningen van banken en belastingaftrek bij de particulier makkelijker was.
Misschien dat de grondprijs in een land van krapte alsmaar stijgt.
Misschien zijn de belastingen explosief gestegen.
Misschien zijn de gebruikte materialen duurder omdat de normen strenger zijn.
Misschien had je de moeite kunnen nemen om de toelichting te lezen:
Een inputprijsindexcijfer wordt bepaald op basis van de prijsontwikkelingen van de verschillende kostencomponenten waaruit het te realiseren product -in dit geval een nieuwbouwwoning- is opgebouwd. Bij de samenstelling van deze index blijven de mutaties in de prijzen van materieel (gereedschap en machines), de algemene kosten en 'winst & risico' buiten beschouwing. Ook kosten voor energie en transport zijn niet in de berekening meegenomen omdat hun invloed op de uiteindelijke kostprijs relatief gering is. De prijsontwikkeling van grondkosten zijn eveneens in deze inputprijsindex niet inbegrepen.
Misschien dat de minimumlonen gestegen zijn door door overheid veroorzaakte inflatie.
De overheid heeft maar een deel van de inflatie veroorzaakt en een relatie met het minimumloon is er niet. Dat wordt namelijk aangepast aan de gemiddelde ontwikkeling van de CAO-lonen. De looncomponent in de bouwkosten is nog veeeel harder gestegen dan zowel de inflatie als het minimum loon.
Misschien dat nieuwe huizen van betere kwaliteit zijn dan bestaande woningen.
Ik mag hopen van wel. Maar ook vele andere producten zijn beter en goedkoper geworden. De prijs van nieuwe huizen was en is hoger dan die van bestaande woningen. De prijs van bestaande woningen is op basis van speculatie omhooggeschoten zonder kwaliteitstoename dus misschien zou een nieuw huis wel goedkoper moeten zijn.
Misschien dat de toegenomen vraag van consumenten 'een klein beetje' invloed hebben gehad op de marktprijzen
Blijkbaar niet want de markt is ingestort en de kosten in de bouw zijn juist toegenomen...
en zakken minimumlonen weer door de komst van de Roemeen en de Bulgaar.
Zolang CAO's en minimumloon ook gelden voor Roemenen en Bulgaren zal dat niet gebeuren.
van lotje gekrikt
9 december 2013, 08:24
Kijk, dat bedoel ik nou. Van Lotje Gekrikt heeft het tenminste begrepen. Die zelfstandigen die hier liggen te zeiken (typisch Nederlands) dat hun nering kapot gaat door de komst van een paar olijke Roemenen hebben gewoon geen inzicht en kunnen niet anticiperen. Want die nemen nog steeds van die aardsluie autochtone klootzakken aan die zich 's maandags 's morgens ziek melden omdat ze op zondag te veel gezopen hebben. Daardoor kunnen ze niet concurreren en prijzen ze zich uit de markt. Teveel saunaclubbezoek drijft hun prijzen ook op!
Dat de welvaartsstaat eraan gaat is dan weer een missertje door VLG. Er gaat helemaal niks aan. Wij neuken lekker verder, de wereld draait door en over 25 jaar maken we ons druk dat de Akaali en de Vulcans (http://en.wikipedia.org/wiki/Vulcan_(Star_Trek)) onze banen komen inpikken. Welterusten.
Veel zelfstandigen zeiken juist niet over de Roemenen/Polen, maar nemen ze juist aan! Kijk maar in de tuinbouw. Geen Hollander meer te vinden.
Ik hoorde net al op de radio dat er nu in Roemenie al verpleegkundigen worden opgeleid.
Veel kleine ondernemers nemen geen Nederlanders meer aan omdat het risico te groot is geworden. Als je 3 mensen in dienst hebt, en er wordt er 1 ziek, kan je die kosten niet dragen. Dus neem je mensen op contractbasis aan. Dit holt de welvaartstaat uit omdat er dan steeds minder premies betaald worden. Niemand is zo gek mensen aan te nemen waar je niet meer vanaf kan en waarvoor je in geval van ziekte ook nog eens 2 jaar moet dokken.
Pensioenen zijn nu al niet meer betaalbaar! Ziektekosten ook niet. Ik kon vroeger nog gratis studeren. Ondertussen moeten de kids zich er diep voor in de schulden steken.
Die welvaartstaat is al aardig aan het wegzakken. Uiteraard neuken we vrolijk verder. Dat doen ze zelfs in Afrika, welvaartstaat of niet. De wereld zal ook gewoon verder draaien, alleen met een anders verdeelde welvaart. Nederland zit in de hoek waar er harde klappen gaan vallen, maar och... landen zat.
Pietjepik
9 december 2013, 11:34
mee eens, donkere wolken pakken zich samen boven onze voormalige welstaat, hij die nu de kar trekt zal straks nog slechts droog brood eten en resideren in een sociale huurwoning terwijl hetgeen nu met de oosten- en zuidenwind komt aanwaaien verzekerd is van een warm duurzaam plekje onder de zon, met voldoende voer, zorg en subsidie om lekker nog een stel nakomelingen te voorzien van een Nederlands paspoort.
Zelfs in de hel bestaan voor autochtonen tegenwoordig betere bestaansvoorwaarden dan in hun eigen bakermat.
bad pritt
9 december 2013, 13:40
Als je 700.000 eigen werkelozen hebt moet je die eerst aan het werk helpen.
Ieder klein kind snapt dat, als de badkamer onderloopt zet je eerst het water af, onze overheden doen het omgekeerde ze zetten de kraan nog verder open en gaan ons dan vertellen dat alles goed komt en ze er goed over hebben nagedacht.
Pietjepik
9 december 2013, 14:32
http://www.youtube.com/watch?v=Yh6y4AtWGdo
luister maar eens naar deze dame en deze heer...... die hadden het 30 jaar geleden al door. :wink2:
KevinK
9 december 2013, 16:55
Als je 700.000 eigen werkelozen hebt moet je die eerst aan het werk helpen.
Ieder klein kind snapt dat, als de badkamer onderloopt zet je eerst het water af, onze overheden doen het omgekeerde ze zetten de kraan nog verder open en gaan ons dan vertellen dat alles goed komt en ze er goed over hebben nagedacht.
Velen krijg je enkel aan het werkt als je de uitkeringen verlaagt. En aangezien het veel mensen uit Roemenie en Bulgarije hierom te doen is, schrik je deze ook nog eens af. Twee vliegen in een klap dus.
deket
9 december 2013, 17:06
de essentie is dat noch Nederland,noch Belgie een antwoord kan bieden op de enorme economische migratie die nog zal escaleren.
en niet alleen door de wet ivm vrij verkeer van Bulgaren en Roemenen,maar vooral uit Afrika zal fort Europa de vele gelukzoekers niet kunnen tegenhouden.
of toch,maar dat zijn strukturele oplossingen op lange termijn en vraagt om politieke durf en inzicht.
namelijk Europese druk uitoefenen dat ieder land een minimumloon zou hanteren,en vooral ook meer geld naar onderwijs en voorlichting dat ze vooral iets aan de bevolkingaangroei kunnen doen,we leven op een demografische tijdbom.
je kan ook een migratiebeleid invoeren zoals in Australie en Canada,maar vraag is of dat niet meer illegalen zal binnenbrengen(in die landen moet je dus werk hebben,ook al een tijd in USA,om legaal te mogen komen wonen)
het is waar dat Roemenen en Bulgaren,oneerlijke concurentie veroorzaken en onze loonkosten te hoog zijn,evenals dat er bij de Oost-Europeanen veel schijnzelfstandigen zijn om de kosten te vermijden aan de staat,ook dat hier in Belgie er wat meer aktiveringsbeleid mag zijn betreffende langdurige werklozen en de knelpuntberoepen die niet ingevuld geraken.
maar cruciaal volgens mij is niet dat de lonen hier te hoog zouden liggen(koopkracht zal economie draaiend houden)maar dat in de armere landen de lonen veel te laag zijn.
KevinK
9 december 2013, 17:13
Misschien dat er naast Too Slow nog een huisje vrijstaat voor deze nette mensen.
http://www.livingscoop.com/watch.php?v=MjUwNQ==
KevinK
9 december 2013, 17:23
En hier nog een video over mensen die wel de geneugtes van de verzorgingsstaat kennen, maar voor wie enige tegenprestatie uit den boze is. Let ook eens op het uitermate agressieve en asociale gedrag.
http://www.spiegel.de/video/von-bukarest-in-den-deutschen-sozialstaat-klein-rumaenien-in-der-harzerstrasse-video-1148725.html
Pietjepik
9 december 2013, 17:53
wat een zooitje ongeregeld..... Enkele citaten uit deze docu waar ik rillingen en kotsneigingen van krijg:
" Mehr nachwuchs bedeutet mehr euro" eigenlijk niets nieuws, doen de sudlander in hollandia al 30 jaar
"Romania hat 21 milionen einwohner, die auswanderung im goldenen westen hat erst gerade begonnen" top, daar komt de storm uit het oosten. wat een hel en droevenis staat ons wederom te wachten
Overigens dacht ik twee van die roemeense vrouwen die in het filmpje te zien zijn onlangs een keer geneukt te hebben? weet het bijna zeker.....
Sjeufke
9 december 2013, 18:37
Wellicht goed om eerst ons eigen straatje schoon te vegen.
RTL Nieuws: Grootschalige fraude met toeslagen. Veel Nederlanders geven bij hun gemeente een vals adres op, waardoor e hogere zorg, huur, of kinderopvangtoeslagen krijgen. Er is veel ophef geweest over een zelfde soort fraude van Bulgaren. Zo zie je maar weer....ook onder het Nederlandse koren zit kaf!
Pietjepik
9 december 2013, 19:08
de essentie is dat noch Nederland,noch Belgie een antwoord kan bieden op de enorme economische migratie die nog zal escaleren.
en niet alleen door de wet ivm vrij verkeer van Bulgaren en Roemenen,maar vooral uit Afrika zal fort Europa de vele gelukzoekers niet kunnen tegenhouden.
of toch,maar dat zijn strukturele oplossingen op lange termijn en vraagt om politieke durf en inzicht.
namelijk Europese druk uitoefenen dat ieder land een minimumloon zou hanteren,en vooral ook meer geld naar onderwijs en voorlichting dat ze vooral iets aan de bevolkingaangroei kunnen doen,we leven op een demografische tijdbom.
je kan ook een migratiebeleid invoeren zoals in Australie en Canada,maar vraag is of dat niet meer illegalen zal binnenbrengen(in die landen moet je dus werk hebben,ook al een tijd in USA,om legaal te mogen komen wonen)
het is waar dat Roemenen en Bulgaren,oneerlijke concurentie veroorzaken en onze loonkosten te hoog zijn,evenals dat er bij de Oost-Europeanen veel schijnzelfstandigen zijn om de kosten te vermijden aan de staat,ook dat hier in Belgie er wat meer aktiveringsbeleid mag zijn betreffende langdurige werklozen en de knelpuntberoepen die niet ingevuld geraken.
maar cruciaal volgens mij is niet dat de lonen hier te hoog zouden liggen(koopkracht zal economie draaiend houden)maar dat in de armere landen de lonen veel te laag zijn.
Toch frappant dat ondanks de leegte die ontstaat in het oosten door de migratiegolf naar het westen en er daardoor ruimte genoeg ontstaat voor afrikanen, die waar ze ook landen, toch nooit meer doen dan op hun reet zitten, in strijd met de beginselen van een optimale allocatie én het communicerende vaten beginsel ondanks alles toch in het westen neerstrijken?
Hier knuffelen we somalische piraten, dat weten ze. ga eens handje ophouden in roemenie, daar slaan ze je met een bijl in je nek.
Kom allen naar het westen! Hier raakt onze verzorgingsstaat uitgeput maar dat dat geeft niet, graag trekt iedereen de broekriem nog eens aan zodat een stelletje overbodigen aan het vreten kan worden gehouden teneinde voldoende op kracht te komen zodat men energierijk op rooftocht kan gaan en hier en daar een bejaarde de schedel in kan slaan om zo diens schamele bezittingen te bemachtigen waar die persoon 60 jaar noeste arbeid voor geleverd heeft.
Als je toch niets dan ellende bijdraagt, vaar dan de Donau op en vestig je in Romania waar de bevolking zelf bepaald wat jij hun waard bent, niet wat de overheid je in de schoot werpt.
Badslippers
9 december 2013, 20:28
Over wat videoos met verpauperde wijken:
wat een zooitje ongeregeld..... Enkele citaten uit deze docu waar ik rillingen en kotsneigingen van krijg:
Werkelijk niks nieuws onder de zon. Gewoon twee reportages over achterbuurten met proleten en tokkies. Ik zeg het weer, daar gaat de economie en het land niet aan kapot. Let wel, ik zeg niet dat hier geen problemen zijn doch afgewogen tegen economische voor- of tegenspoed is dit marginaal. Laten we het beperken tot Europa maar dit soort wijken tref je overal. En vaak worden die na verloop van tijd uiterst succesvol gesaneerd en staan zelfs de "Yuppen" in de rij om in dat soort voormalige ghetto's te mogen wonen. Maar niet voordat al die ongeduldige zzp'ers hun zakken hebben gevuld met te klaren klusjes.
Mensen, "Get the big picture". Het gaat er om of het land naar de kloten gaat en afzakt naar 3e wereldstatus als er wat van dat getoonde geteisem hier aan de poorten staat te rammelen. Want dat is het beeld wat ik tijdens het doorlezen van dit draadje krijg. En ik zeg: "Nee". Natuurlijk zullen er problemen zijn als uitschot zich massaal ergens gaat vestigen. Dat geldt echter niet specifiek voor buitenlandse tokkies maar ook voor het Nederlands equivalent dat vooral in de zogenaamde Vogelaarwijken hun heil zoeken. Dat het niet opschiet om die wijken te saneren heeft meer te maken met slap beleid dan met het volk wat er vertoeft.
Zie je ook in de reportages. Er wordt in portieken gepist en gescheten, rotzooi op straat, steun trekken, grote bek en dan spreken we nog niet over de criminele activiteiten als tasjesroof, wietplantages, inbraak en dat soort zaken. Daar moet de overheid eens hard en consequent tegen optreden. Maar dat een dampende drol in een portiekflat en een schelden Roemeen het land tot de afgrond gaan brengen . . . nee. Dat incidenteel een zzp'er of een klein bedrijf over de kop zal gaan zal ik niet ontkennen waarbij ik voor het gemak aanteken dat die zijn bedrijfsvoering toch al niet op orde had en wellicht op te grote voet leefde!
deket
9 december 2013, 21:08
zeer zeker badslippers,ik heb lang in Antwerpen gewoond en heb daar een volkswijk zien evalueren tot een yuppiesnob wijk waar de huizen en appartementen onbetaalbaar zijn geworden,en zeker de luxelofts gebouwd door Polen tegen armoedelonen.
de winnaars; de projektontwikkelaars, de verliezers ; oorspronkelijke volksmensen en in het noorden tippelaars die helemaal niet meer weten waarheen.
in het noorden van Antwerpen protesteerden nieuwe bewoners tegen de meisjes die daar al lang hun brood verdienden,de prijzen van de huizen waren laag,en worden zo verhoogd met het wegjagen.
op het zuid stond de sinksenfoor al zeer lang en een paar nieuwe rijken kwamen er daar pas wonen en eisen gerechterlijk dat de jaarlijkse kermis tot overlast zorgt.
de rijken kruipen bijeen,de Roemenen,Bulgaren,illegalen ,marginalen en steuntrekkers in de verloederde stadsdelen en zo blijft het verschuiven. in Brussel zet deze tendens zich ook voort.
sofaking
9 december 2013, 21:34
Laat ons hopen dat Badslippers het bij het rechte eind heeft, maar ik zou zeker de mogelijkheid niet negeren dat er hier een struisvogelhoofd in het niet zo gezonde water van "the Nile" gestoken wordt. Ons sociaal zekerheidssysteem kreunt in al zijn voegen, en massaal mensen binnenlaten die niets en nooit iets zullen bijdragen maar wel direct steun kunnen opeisen zou binnen afzienbare tijd fataal kunnen zijn. Onze maatschappij is een heel fijn-getuned netwerk geworden dat ook fragiel is. Veel robustere beschavingen zijn in het verleden tenonder gegaan na aanhoudende druk en immigratie van volkeren met radicaal verschillende gewoonten en prioriteiten. Zeg nooit, ons kan dat niet overkomen .
Ik heb in de vroege jaren '90 ook een jaar of vier in Brussel gewoond, en was uiteindelijk ook blij dat ik er weg kon omdat de bagger steeds maar uitdeinde. De allochtone bevolking moet overal gaan lopen voor de inkomende massa onaangepasten. Dat kan echt niet blijven duren.
Criminaliteitscijfers en gevangenisbevolking spreken voor zich, ondanks een niet te ontkennen mate van PC censuur en laksheid van het gerecht. Net als cijfers over steuntrekkers en bepaalde gezondheidskosten. Verdwenen ziekten als TBC duiken weer op. Veel van de nieuwelingen, in het bijzonder Pakistani of Afghanen en ook Roma, trouwen al generaties lang binnen de familie. Dat dat tot degeneratie leidt staat gewoon vast. Als die mensen hier in deze streek willen komen wonen moeten ze ook wel naar deze tijd verhuizen, en zich inpassen in de 21ste eeuwse realiteit, ttz. rationaliteit, gezondheidszorg, humanisme, en vooral onderwijs, zodat ze goed opgeleid of technisch onderlegd hun steentje kunnen bijdragen. Dus ook hun eigen eeuwenoude gewoonten, zoals alle vuilnis dumpen in de straat, of de dochter te dwingen om de neef in het thuisland te huwen waardoor die ook kan overkomen, laten vallen.
Helaas zijn het de onaangepasten die eisen dat wij terug respect gaan opbrengen voor bijgeloof, zieke religieuze praktijken als fatwah's tegen cartoonisten, verplichte hallal maaltijden, segregatie van man en vrouw enz... En er wordt nog aan toegegeven ook. Ook dit kan niet blijven duren. Indien wel, dan stevenen we terug af op een middeleeuwse maatschappij.
Dit zal wel allemaal extreem rechts klinken. Nochtans kom ik uit een generatie-lang rood nest. In de generatie van mijn ouders en grootouders stond links nog voor humanisme, vooruitgang, gelijkheid, pacifisme en solidariteit. Helaas zijn al de moeilijk verworven verwezenlijkingen nu aan het afkalven. Dit grotendeels dankzij de "nieuwe" linksen die plots pro-religieus, conservatief, zelfs retro-actief zijn en vinden dat alle kanslozen in de wereld naar hier mogen komen, om bij ons even kansloos te blijven als in hun thuis staat. Met de plicht voor de kanshebbenden om voor dit steeds toenemend legioen te zorgen en ook hun eigen cultuur en wetenschap wat terug te schroeven (zwarte piet?) in de naam van multiculturaliteit. Het doet me verschrikkelijk pijn aan het hart om dat te moeten meemaken.
Badslippers
9 december 2013, 22:50
Dit zal wel allemaal extreem rechts klinken.
Nee hoor, de genoemde problemen opsommen maakt je niet tot een rechtse populist. Bovendien valt niet te ontkennen dat de komst van hordes ongeregeld gespuis tot overlast leidt op alle fronten. Zelf ben ik een linkse rakker dat betekent echter niet dat ik goedkeur dat tuig van de richel de maatschappij mag/kan gaan overnemen en de dienst mag gaan uitmaken ten koste van de hardwerkende burger. Sterker, ik ben zelfs voor een zero-tolerance beleid als het gaat om misstanden. Mensen die de maatschappij willens en wetens ten gronde willen richten mogen wat mij betreft met wortel en tak uitgeroeid worden. Nou ja uitgeroeid, dat is wat al te boud. Om vegen te voorkomen zal ik het wat nuanceren. Ze moeten fors gestraft worden. Om te beginnen de snelheidsduivels op de snorfiets. Gewoon regelrecht de "Shredder" in. Dat zal ze leren.
Mijn punt zal duidelijk zijn, ik probeer hier en daar wat nuances aan te brengen maar vooral te relativeren. In een probleemwijk wonen waar je je leven na 10 uur 's avonds niet zeker bent, lijkt me zeer onplezierig maar leidt niet tot de ondergang van de maatschappij. Ik geloof dat het begin jaren negentig was dat in Los Angeles zeer ernstige rellen waren. Die stad stond toen toch behoorlijk in de fik. Komt allemaal weer goed. Fortuyn afgeknald . . . toen werden er wat rotjes afgestoken op het Binnenhof en er vlogen wat dranghekken door de ramen en een parkeergarage ging in de hens. Vliegtuigen in de "Twin Towers" . . . "New York" floreert als nooit te voren. We kunnen wel een stootje hebben.
Stel, hypothetisch, dat morgen die 1000+ miljard aan pensioen gelden weg zijn. Dat lijkt me toch een ramp van formaat. Wat dan? Gaan we dan failliet en gaan we dan weer tulpenbollen vreten en turf stoken? Wie het weet mag het zeggen. 100.000+ Roemenen en Bulgaren morgen op de stoep. Ach, we huisvesten die arme sloebers gewoon in wat leegstaande Center Parcs percelen, laten ze uit de staatsruif meevreten en over 3 jaar krijgen we een reportage van Zembla dat een paar slimme zakenlieden hun zakken hebben gevuld door de ellende van de ander winstgevend voor zichzelf te maken. Of heb ik nou te veel wijn op en lul ik maar wat? Over 5 jaar weten we meer.
Jan_Wandelaar
9 december 2013, 23:27
In Nederland kan schijnbaar maar weinig empathie opgebracht worden voor lieden uit het 'wilde oosten'. Hierdoor kunnen mensen die zich als tweederangs EU-burger behandeld voelen zonder enige gewetenswroeging 'onze' huizen leeg leeg halen en 'onze' auto's stelen.
En waarom zouden die 'tweederangs EU-burgers' ook maar enige gewetenswroeging hebben? We zijn immers tot onze kruin gedekt door verzekeringspremies, en hoeven geen boterham minder te vreten wanneer ons huis tot in de stortbak van de WC leeggehaald is. Het is hooguit een ongemak dat je tijd moet investeren om het e.e.a. met de verzekering af te handelen, en om de gestolen spullen te vervangen.
Wanneer de EU niet slechts een geldverslindende papieren tijger wil zijn, maar daadwerkelijk een (min of meer) federale unie dan is het onontkoombaar dat de gapende sociaaleconomische verschillen tussen de lidstaten langzamerhand nivelleren. In Nederland/België/Duitsland zullen we er dus echt aan moeten dat we erop achteruit gaan. Ten minste: op de korte termijn. Op de lange termijn is de EU noodzakelijk om overeind te blijven t.o.v. China e.d. En zelfs in EU-verband zal de Europese economie in de toekomst slechts een relatief kleine speler zijn op het economische wereldtoneel.
De 'West'-Europese werknemer is eerder een beschermde diersoort geworden dan een nuttige arbeidskracht. De gepamperde huilebalkjes hebben zich reeds lang geleden uit de markt geprijsd. Van actie was alleen sprake wanneer ze zich op commando van de vakbond op het Malieveld verzamelde. De ironie druipt er vanaf wanneer ze daar 'Actie....Actie.....Actie' staan te scanderen.
Tijdens het hoerenlopen zien we de concurrentie onder de dames met een grote glimlach aan. Is immers goed voor de prijs/kwaliteit-verhouding van de geleverde diensten. Het zou echter te debiel voor woorden zijn wanneer dit alleen voor hoeren zou gelden.
Nee, ook elders op de arbeidsmarkt zal er meer concurrentie komen. Je zult je dus daadwerkelijk in moeten spannen om je in positieve zin te onderscheiden van anderen op de arbeidsmarkt. De tijd dat de werknemer, onder aanmoediging van een vakbond, de werkgever een beetje kon 'uitpezen' is voorbij. Lieden met een lamlendige zesjes-mentaliteit zullen in de toekomstige EU de plaats innemen in de ghetto's die momenteel door de Roma bevolkt worden. En volkomen terecht!!!!!!!!
De komende 5 tot 10 jaar zullen in Nederland hele volksstammen de arbeidsmarkt verlaten wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Zelf al zouden al die honderdduizenden werkelozen bereid zijn de handen uit de mouwen te steken dan is het nog niet voldoende om alle banen te vullen. Het is gewoon noodzakelijk om arbeidskrachten uit het buitenland aan te trekken. Ten minste: wanneer we willen dat er in de toekomst voldoende premies binnen blijven komen om zelf ooit nog eens met pensioen te kunnen gaan.
J.W.
deket
9 december 2013, 23:59
sofakin,je slaat echt de nagel op de kop,wat jij aanhaalt heb ik tegen mandaterissen van de linkse partijen in Belgie,SPA en groen al meermaals aangehaald maar ze willen niet luisteren,ofwel uit wereldvreemdheid,ofwel en dit zou nog erger zijn,uit electoraal opportunisme,omdat er bij de allochtonen bevolking er een enorm kiezerspotentieel is(zij die zijn gelegaliseerd uiteraard)en die ook sneller aangroeien;
vroeger was ik ook links,en dat was uit een zekere rechtvaardigheidsgevoel maar nu zitten de caviaarsocialisten hier in Belgie vooral in de salon en weten ze niet meer hoe het leven er op straat aan toe gaat.
ze hebben samen met de christen-democraten bewust de ogen gesloten voor problemen veroorzaakt door een mislukt integratiebeleid.
sofakin,ik ken je niet maar je hebt gelijk,ook badslippers,die ik wel ken.
volgens mij zijn de termen links en rechts gedateerd.
bij ons worden Dedecker en Dewever rechts genoemd maar zij zijn wel oprecht en recht door zee
Jan_Wandelaar
10 december 2013, 00:04
Misschien dat er naast Too Slow nog een huisje vrijstaat voor deze nette mensen.
http://www.livingscoop.com/watch.php?v=MjUwNQ==
Loopt er in dat filmpje een wijf uit het raam te toeteren dat die roemenen/bulgaren tyfuszooi op straat blijven flikkeren als het steeds door de gemeente opgeruimd word.
Lijkt mij nogal logisch gedacht van die roemenen/bulgaren:
Als je tyfuszooi op straat gooit, en het word door een ander opgeruimd, dan is het blijkbaar de bedoeling dat je tyfuszooi op straat gooit.
J.W.
KevinK
10 december 2013, 03:58
Voor iedereen die deze mensen toch zo welkom wil heten: biedt hen toch woonruimte aan bij jou in de buurt. Daar heb je vast niks op tegen. Je zou dan gelijk wat meer belasting kunnen betalen, zodat meteen hun gebruik van de sociale voorzieningen gedekt is.
Ik zag de vertwijfeling in de ogen van de mensen die er al jaren woonden, en ze waren gewoon de wanhoop nabij. Telkens weer wordt er op economische motieven gehamerd door lui die behalve in een bordeel nooit met dit Balkanschorem te maken zouden krijgen. Sociale motieven schijnen non-argumenten te zijn.
Voor mij mogen er best mensen naar het westen komen, maar dan moet de politiek er toch eens eerst voor zorgen dat niet zomaar iedereen zonder meer gebruik kan maken van de verzorgingsstaat. Deze is nu al onbetaalbaar, en zal dat met dit misbruik nog veel meer zijn.
too slow
10 december 2013, 07:19
Voor iedereen die deze mensen toch zo welkom wil heten: biedt hen toch woonruimte aan bij jou in de buurt. Daar heb je vast niks op tegen. Je zou dan gelijk wat meer belasting kunnen betalen, zodat meteen hun gebruik van de sociale voorzieningen gedekt is.
Wie denk je met die oproep aan te spreken? De mensen die de irrationele "we gaan ten onder" reactie op het afschaffen van werkvergunningen voor Roemenen en Bulgaren een beetje proberen te relativeren met wat feiten? Zou jij woonruimte aanbieden aan de Nederlandse tokkies? Juich jij toe dat Vinkenslag bewoners misbruik maken van sociale voorzieningen? Eigen tuig eerst?
Telkens weer wordt er op economische motieven gehamerd door lui die behalve in een bordeel nooit met dit Balkanschorem te maken zouden krijgen.
Weer zo'n onzinnig verwijt. "Ze pikken onze banen in" is zeker geen economisch motief? Ontslagen in de bouw zijn het gevolg van uit de klauwen gelopen kosten en ingestorte vraag, niet van een paar (of wellicht een heleboel) Roemenen die in de toekomst ter goeder trouw hun kwaliteiten aanbieden aan een Nederlands bedrijf.
Voor de zoveelste maal: criminelen en gelukzoekers houd je alleen tegen met een visumplicht en stenge grenscontroles. Dat geldt sinds 2003 al niet meer voor Roemenen. Als we in tien jaar niet zijn overspoeld door de kwaadwillenden waarom zou dat dan ineens wel gebeuren als we de goedwillenden een eerlijke kans bieden. Ze vallen als werknemer onder dezelfde CAO's en wettelijke regels als iedere Nederlander. Wie zich daar aan denkt te kunnen onttrekken zal zich ook vast niet netjes gaan houden aan die werkvergunning. Als de goeden onder de kwaden moeten lijden dan blijven alleen de kwaden over. Steek je energie liever in het dwarsbomen van de kwaden.
Sociale motieven schijnen non-argumenten te zijn.
Voor mij mogen er best mensen naar het westen komen, maar dan moet de politiek er toch eens eerst voor zorgen dat niet zomaar iedereen zonder meer gebruik kan maken van de verzorgingsstaat. Deze is nu al onbetaalbaar, en zal dat met dit misbruik nog veel meer zijn.
En daarmee zeg je hetzelfde als ik: stap af van het onzinnige systeem dat gratis geld uitdeelt omdat je hier woont of bent geboren. Draag eerst maar eens wat bij aan de samenleving voordat je denkt aanspraak te maken op een bijdrage van de samenleving. Als je oldtimers verzamelt of ieder weekend in een saunaclub door brengt dan krijg je geen subsidie voor je hobby maar als je kinderen verwekt wel. In de hele evolutie vallen de zwakke broeders af en wij moedigen ze vrolijk aan:mad:
too slow
10 december 2013, 07:44
maar dat zijn strukturele oplossingen op lange termijn en vraagt om politieke durf en inzicht.
Leg eens uit wat je hier mee denkt te bereiken?
Badslippers
10 december 2013, 10:40
"Omvangrijke fraude met toeslagen
Toegevoegd, dinsdag 10 dec 2013, 07:22
Update, dinsdag 10 dec 2013, 07:24
De fraude die Nederlanders plegen met uitkeringen is vele malen groter dan de 'Bulgarenfraude' die begin dit jaar aan het licht kwam, meldt RTL Nieuws. De zender baseert zich op gevallen in de gemeente Bronckhorst in Oost-Nederland.
De gemeente stuitte op 100 gevallen van adresfraude, om een hogere zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag te krijgen. Het werkelijke aantal fraudeurs is volgens burgemeester Fred de Graaf veel hoger. Bronckhorst heeft 38.000 inwoners.
Ook de Vereniging van Burgerzaken NVVB denkt aan de hand van fraudegevallen dat veel Nederlanders frauderen met toeslagen."
Bron: NOS Teletekst (http://nos.nl/artikel/584627-omvangrijke-fraude-met-toeslagen.html)
Pietjepik
10 december 2013, 10:50
Fraudeurs bestaan slechts bij de gratie van een falend controlesysteem van de entiteit waar ze op parasiteren. Inventiviteit en creativiteit wordt zoals altijd beloond, zonder fraudeurs geen prikkels om scherp te blijven en de procedures up to date, waterdicht en controleerbaar te houden. We hebben ze nu eenmaal nodig teneinde gestimuleerd te worden om maatregelen te nemen waarmee de continuïteit kan worden gewaarborgd.
Lang leve de fraudeur die ermee wegkomt, daarmee wordt de overbetaalde onbekwame ambtenaar in zijn hemd gezet.
Prestatie wederprestatie, salaris ontvangen dan ook optimale bijdrage leveren en je waarde doen gelden.
LittleJoe
10 december 2013, 10:55
EU pakt migrantenfraude harder aan Toegevoegd: dinsdag 10 dec 2013, 04:16
Update: dinsdag 10 dec 2013, 04:18
Bedrijven die buitenlandse werknemers in Nederland onder het gangbare loon laten werken, worden voortaan beboet. De maatregel, waarvoor in de Europese Unie nu een meerderheid is, geldt voorlopig alleen voor de bouwsector.
Uitzendbureaus die zich schuldig maken aan die praktijk kunnen straks zowel in Nederland als bijvoorbeeld Polen worden beboet. Minister Asscher zei in het NOS Journaal dat het probleem hiermee niet is opgelost, maar dat een belangrijke stap is gezet.
Asscher vindt het een overwinning dat de EU nu erkent dat er nadelen kleven aan het vrije verkeer van personen.
Bron: NOS
Pietjepik
10 december 2013, 10:59
"Ook de Vereniging van Burgerzaken NVVB denkt aan de hand van fraudegevallen dat veel Nederlanders frauderen met toeslagen."
Wat een ongefundeerde uitspraak van de NVVB, wat men denkt is niet relevant, van een dergelijk orgaan mag men slechts uitspraken verwachten gebaseerd op feiten, niet op denkbeelden. Kun je net zo goed een huisvrouw vragen de jaarrekening van Philips te certificeren, haar oordeel: Ik denk dat het wel in orde is. Top! daar hebben de aandeelhouders wat aan.
Er is zoveel slap gelul in de wereld dat je er af en toe gewoon in verzuipt, morgen drijf ik gelukkig weer naar mijn eilandje in deze eindeloze zee van loze praat. lekker Roemeens bazelen tegen lekkere jonge grieten, dat is zinvoller dan welke politieke of andersoortige discussie dan ook. :plapper:
Badslippers
10 december 2013, 11:20
Voor iedereen die deze mensen toch zo welkom wil heten: biedt hen toch woonruimte aan bij jou in de buurt. Daar heb je vast niks op tegen.
Waar wil je me van overtuigen dat een verpauperde wijk geen plezierige leefomgeving is? Dat wist ik al hoor. Ik hoef niet in een getto te gaan wonen om te weten hoe ellendig de woonomstandigheden daar zijn. Je hoeft toch niet elke rampspoed aan den lijve te ondervinden om pas dan tot de conclusie te komen wat ellende inhoudt. Maar je hebt wel een punt als je wil zeggen dat je mening kan veranderen onder invloed van je persoonlijke omstandigheden c.q. woonomgeving. Ik geloof zeker en vast dat als ik 10 jaar in de Bijlmer heb gewoond mijn kijk op veel zaken zal zijn veranderd. Maar ook hier geldt, zowel in positieve als in negatieve zin.
De centrale vraag is hier of de komst van immigranten, Nederland aan de financiële afgrond brengt. Niet of dit bijkomstige problemen oplevert, want dat zal het. Daar hoef je me niet van te overtuigen.
dat niet zomaar iedereen zonder meer gebruik kan maken van de verzorgingsstaat. Deze is nu al onbetaalbaar, en zal dat met dit misbruik nog veel meer zijn.
Nee hoor. Nog volkomen betaalbaar. Waar baseer je dat op?
Dat is vaak zo'n politieke truc. Verzekeringsmaatschappijen doen dat ook graag. Mensen angst aanpraten. De verzorgingsstaat wordt onbetaalbaar, de verzorgingsstaat wordt vernietigd. Onzin. Het is nog nooit zo goed gegaan met de verzorgingsstaat. Zelfs zo goed dat de linkse kerk hier geen zendingswerk meer kan verrichten en haar hobby noodgedwongen op de ontwikkelingslanden moet richten om aldaar de armen en behoeftigen een hart onder de riem te steken. En dat van ons ontwikkelingsgeld. Schande ! ! !
rob45
10 december 2013, 12:00
Weet je trouwens waarom aangepraat word dat de verzorgingsstaat te duur zou zijn ?
Kunnen ze weer belastingen en premies opschroeven en die poen word opgefraudeerd en weggegeven en ze kunnen zichzelf een salaris verhoging geven.
Hoge pieten verdienen trouwens niets ze KRIJGEN het !
Dan het fraude verhaal met die toeslagen,Ik zeg..... Afschaffen die toeslagen en maak de premies en huren terug betaalbaar voor de mensen d.m.v. Inkomstenbelasting verlaging.Kortom maak het systeem simpeler en daardoor minder fraudegevoelig.
Pietjepik
10 december 2013, 12:08
De centrale vraag is hier of de komst van immigranten, Nederland aan de financiële afgrond brengt.
Zelfs zo goed dat de linkse kerk hier geen zendingswerk meer kan verrichten en haar hobby noodgedwongen op de ontwikkelingslanden moet richten om aldaar de armen en behoeftigen een hart onder de riem te steken. En dat van ons ontwikkelingsgeld. Schande ! ! !
Zeker draagt het bij aan het naar de afgrond brengen van nederland, immers; als er kuddes volk alleen maar knikkers uit de emmer halen en er niets instoppen dan is die emmer zo een keertje leeg en hebben wij niets meer om mee te spelen. Wettelijk gefaciliteerde diefstal noem ik het Paarse uitdeelbeleid.
Behoeftigen elders in de wereld een hart onder de riem steken met ontwikkelingsgeld is een prachtig voorbeeld van zelfkastijding, je zorgt dat ze met ondersteuning van ons aldaar flink aansterken, bekend raken met onze vrijgevigheid en als direct gevolg daarvan op de boot of vliegtuig stappen en zich hier komen melden om voorts nog meer van hetzelfde aangereikt te krijgen. lekker snoepen uit andermans honingpot.
rob45
10 december 2013, 12:17
Zeker draagt het bij aan het naar de afgrond brengen van nederland, immers; als er kuddes volk alleen maar knikkers uit de emmer halen en er niets instoppen dan is die emmer zo een keertje leeg en hebben wij niets meer om mee te spelen.
Ken je alleen nog maar met je eige knikkers spele. :rolleyes:
Piet Plezier
10 december 2013, 12:46
Waar maken jullie je toch druk over...........
Als de nederlanders ook al het vuile kutwerk deden dan hadden we geen 700.000 werkelozen........
Maar dat zoeken nederlanders niet die gaan liever elke maand met de hand openstaan bij de bijstand.........
En maar klagen dat ze maar net rond kunnen komen ga dan ook op het land liggen GVD en niet zeuren dat het slecht gaat.........
Als je gewoon werkt heb je een goed leven in nederland........
Ik vind het niet gek dat telers van prei bonen en weet ik al wat niet meer de komst van Bulgaren en Roemse toejuichen..........
Pietjepik
10 december 2013, 13:06
Ken je alleen nog maar met je eige knikkers spele. :rolleyes:
morgen ga ik er mee snookeren of poolen bij de roemeense schoonheden :-)
Pietjepik
10 december 2013, 13:07
Waar maken jullie je toch druk over...........
Als de nederlanders ook al het vuile kutwerk deden dan hadden we geen 700.000 werkelozen........
Maar dat zoeken nederlanders niet die gaan liever elke maand met de hand openstaan bij de bijstand.........
En maar klagen dat ze maar net rond kunnen komen ga dan ook op het land liggen GVD en niet zeuren dat het slecht gaat.........
Als je gewoon werkt heb je een goed leven in nederland........
Ik vind het niet gek dat telers van prei bonen en weet ik al wat niet meer de komst van Bulgaren en Roemse toejuichen..........
de Nederlanders die je beschrijft in je betoog mogen ze van mij opstoken en zo omzetten in groene stroom, hebben ze toch nog een bijdrage geleverd.
Picasso 1
10 december 2013, 14:20
Nee hoor. Nog volkomen betaalbaar. Waar baseer je dat op?
Dat is vaak zo'n politieke truc. Verzekeringsmaatschappijen doen dat ook graag. Mensen angst aanpraten. De verzorgingsstaat wordt onbetaalbaar, de verzorgingsstaat wordt vernietigd. Onzin. Het is nog nooit zo goed gegaan met de verzorgingsstaat. Zelfs zo goed dat de linkse kerk hier geen zendingswerk meer kan verrichten en haar hobby noodgedwongen op de ontwikkelingslanden moet richten om aldaar de armen en behoeftigen een hart onder de riem te steken. En dat van ons ontwikkelingsgeld. Schande ! ! !
Het feit dat er aan verschillende verzorgingsstaat terreinen wordt geknabbeld (zorg, eigen risico's, WW duur, pensioenen, etc) geeft lijkt me voldoende aan dat deze inmiddels onbetaalbaar is geworden.
Elk jaar is er een financieringstekort. Momenteel boven de 3%. Concreet komt het er op neer dat er geld geleend wordt om te kunnen geven.
van lotje gekrikt
10 december 2013, 14:21
(Over verzorgingsstaat) Nee hoor. Nog volkomen betaalbaar. Waar baseer je dat op?
Klopt niet, de verzorgingsstaat is wel degelijk onbetaalbaar geworden.
Maar omdat we het niet willen waarhebben zijn de pensioenen om te beginnen stilgezet (geen inflatiecorrectie meer, langer doorwerken, geen garantieinkomen meer), wordt de ww aangepakt (korter, nog even en ook minder), zijn we eigen bijdragen moeten gaan betalen bij de ziektekosten en ondanks dat alles stijgt de staatsschuld nog steeds.
We leven momenteel op kosten van de volgende generatie (die ik hiervoor bij deze hartelijk bedank).
Een deel van die extra welvaart wordt betaald door gratis aardgas. Dat geld stoppen we niet in een fonds ter ontwikkeling van Nederland (bijvoorbeeld voor extra onderwijs), maar wordt gewoon opgemaakt. Leve de lol!
Door de komst van de Oostblokkers is er een neergaande prijsspiraal voor arbeid. Waarom zou nog iemand 50 euro voor een loodgieter betalen als een Pool het voor 20 doet? Daar gaan dan je premieinkomsten. Het is logisch dat in 1 Europa, in een steeds opener wereld-economie, de arme en de rijke landen naar elkaar toe groeien. Dus wij worden armer, de Oostbloklanden rijker. Daar is helemaal NIETS aan te doen.
WW, Pensioenen, Ziektekostenverzekeringen: Allemaal onhoudbaar. Het wordt alleen nog een beetje gerekt, maar het gaat er onherroepelijk aan. Is niet erg, je moet er alleen rekening mee houden en je leven er een beetje op aanpassen.
Badslippers
10 december 2013, 14:49
Het feit dat er aan verschillende verzorgingsstaat terreinen wordt geknabbeld (zorg, eigen risico's, WW duur, pensioenen, etc) geeft lijkt me voldoende aan dat deze inmiddels onbetaalbaar is geworden.
Tussen "geknabbeld" versus "onbetaalbaar" lijkt me toch een wereld van verschil te liggen. Als iets onbetaalbaar is, kun je er geen gebruik meer van maken. Ik ga er van uit dat als je morgen een rotte verstandskies hebt, die er overmorgen al uit is. Verzorgingsstaat failliet. (smiley alert!) :hammer:
Elk jaar is er een financieringstekort. Momenteel boven de 3%. Concreet komt het er op neer dat er geld geleend wordt om te kunnen geven.
En . . . is het land al naar de kloten?
Door de komst van de Oostblokkers is er een neergaande prijsspiraal voor arbeid. Waarom zou nog iemand 50 euro voor een loodgieter betalen als een Pool het voor 20 doet?
Precies, waarom zou je dat doen? Dan ben je pas echt stom en een dief van je eigen portemonnee. Maar goed, laat de politiek correcte goegemeente maar lekker zijn centrale verwarming aanleggen door een gerenommeerd bedrijf die je tegelijk een wurg-service-contract aansmeert. Ik laat het wel doen door die Pool. Die is goedkoper en vakkundiger.
Over frauderende buitenlanders gesproken. Wie vult er elk jaar zijn belastingpapieren naar eer en geweten in. En nu wel eerlijk antwoorden en geen lulsmoesjes ophangen!
Picasso 1
10 december 2013, 14:57
En . . . is het land al naar de kloten?
Door de schuldencrisis ging de economie deels naar de kloten. Of is de economische recessie en de oorzaken daarvan aan je voorbij gegaan?
Maar ik begrijp dat in jouw termen we pas naar de kloten gaan als er een ijstijd aanbreekt.
Pietjepik
10 december 2013, 16:40
Klopt niet, de verzorgingsstaat is wel degelijk onbetaalbaar geworden.
Maar omdat we het niet willen waarhebben zijn de pensioenen om te beginnen stilgezet (geen inflatiecorrectie meer, langer doorwerken, geen garantieinkomen meer), wordt de ww aangepakt (korter, nog even en ook minder), zijn we eigen bijdragen moeten gaan betalen bij de ziektekosten en ondanks dat alles stijgt de staatsschuld nog steeds.
We leven momenteel op kosten van de volgende generatie (die ik hiervoor bij deze hartelijk bedank).
Een deel van die extra welvaart wordt betaald door gratis aardgas. Dat geld stoppen we niet in een fonds ter ontwikkeling van Nederland (bijvoorbeeld voor extra onderwijs), maar wordt gewoon opgemaakt. Leve de lol!
Door de komst van de Oostblokkers is er een neergaande prijsspiraal voor arbeid. Waarom zou nog iemand 50 euro voor een loodgieter betalen als een Pool het voor 20 doet? Daar gaan dan je premieinkomsten. Het is logisch dat in 1 Europa, in een steeds opener wereld-economie, de arme en de rijke landen naar elkaar toe groeien. Dus wij worden armer, de Oostbloklanden rijker. Daar is helemaal NIETS aan te doen.
WW, Pensioenen, Ziektekostenverzekeringen: Allemaal onhoudbaar. Het wordt alleen nog een beetje gerekt, maar het gaat er onherroepelijk aan. Is niet erg, je moet er alleen rekening mee houden en je leven er een beetje op aanpassen.
ik maak ook al mijn poen op bij de hoeren. lang leve de lol! Een medium heeft me toch al opgegeven dus who cares. Fuck de dag van morgen en dank de volgende generatie.
Piet Plezier
10 december 2013, 18:40
de Nederlanders die je beschrijft in je betoog mogen ze van mij opstoken en zo omzetten in groene stroom, hebben ze toch nog een bijdrage geleverd.
Daar Zit jij dan ook bij volgens mij als je hier in 24 uur een een 30 berichten kunt plaatsen.........
Maar het is wel zo wat je zegt..........
Badslippers
10 december 2013, 19:29
Door de schuldencrisis ging de economie deels naar de kloten. Of is de economische recessie en de oorzaken daarvan aan je voorbij gegaan?
Om antwoord te geven op je vragen.
Ja, de economische recessie is gelukkig aan me voorbij gegaan. Anders zou ik mijn zuur verdiende centen niet in een saunaclub achterlaten.
Nee, de oorzaken zijn bij mij bekend. Bankiers die van jou en mijn geld goeie sier dachten te maken door in risicovolle zaken te beleggen.
Maar ik begrijp dat in jouw termen we pas naar de kloten gaan als er een ijstijd aanbreekt.
Exact. Een zeespiegel die 10 meter stijgt is ook redelijk catastrofaal. Oorlog en/of ernstige ziekte kan een land aan het wankelen brengen. Maar een paar buitenlanders? "Get a Life".
Picasso 1
10 december 2013, 20:37
Nee, de oorzaken zijn bij mij bekend. Bankiers die van jou en mijn geld goeie sier dachten te maken door in risicovolle zaken te beleggen.
Dus inderdaad deels aan je voorbijgegaan. De eerste crisis betrof een bankencrisis en die is je dus bekend. Minder bekend lijk je te zijn met dat toen we net hersteld waren van die bankencrisis we een staatsschuldencrisis overheen kregen waardoor we in een zwaardere tweede recessie zijn gekomen.
sofaking
10 december 2013, 20:55
Tussen "geknabbeld" versus "onbetaalbaar" lijkt me toch een wereld van verschil te liggen.
Exact. Een zeespiegel die 10 meter stijgt is ook redelijk catastrofaal. Oorlog en/of ernstige ziekte kan een land aan het wankelen brengen. Maar een paar buitenlanders? "Get a Life".
Tussen "een paar buitenlanders" en wat we de afgelopen decennia hebben mogen zien binnenstromen lijkt me ook een wereld van verschil te liggen.
Op het niveau van steden en stadswijken heeft de immigratie niet alleen voor een wankelende samenleving gezorgd, maar hier en daar ook al voor een totale instorting, voor de gewone westerling toch. In sommige Brusselse wijken kan ik -- en ik durf wedden -- jij ook, niet meer leven op een manier die wij normaal en menselijk vinden. In vele Europese steden is dat trouwens zo.
Waarom zou bij een continuë instroom van volk dat hier een materieel paradijs verwacht, maar tegelijk hun locale en primitieve gewoonten wil behouden, er ook geen schaalvergroting van de afbraak tot op nationaal niveau kunnen komen ? Op welk niveau ligt volgens jou dan het eindpunt ? (m.a.w. waar houdt het op?)
Je moet het probleem wel ruimer bekijken dan de afschaffing van visa plicht voor Roemenen en Bulgaren.
Big30
10 december 2013, 20:58
https://decorrespondent.nl/107/de-nederlandse-staatsschuld-is-niet-te-hoog/5210579-d62f504a
Onze staatsschuld als percentage van het BNP is lager dan die van landen als bv Duitsland, België, vk, Frankrijk om over andere landen kaar te zwijgen. Nog meer bezuinigen verlamt de economische groei, andere landen begrijpen dat en investeren in groei, wij in stilstand. Niet zo vreemd met een ex-hrm manager die geschiedenis heeft gestudeerd als MP. Over de lage rentestand zwijg ik verder maar.
KevinK
10 december 2013, 21:03
https://decorrespondent.nl/107/de-nederlandse-staatsschuld-is-niet-te-hoog/5210579-d62f504a
Onze staatsschuld als percentage van het BNP is lager dan die van landen als bv Duitsland, België, vk, Frankrijk om over andere landen kaar te zwijgen. Nog meer bezuinigen verlamt de economische groei, andere landen begrijpen dat en investeren in groei, wij in stilstand. Niet zo vreemd met een ex-hrm manager die geschiedenis heeft gestudeerd als MP. Over de lage rentestand zwijg ik verder maar.
Ja, laten we nog meer schulden maken. De jongere generaties betalen wel. Ook al hebben we minder staatsschulden dan andere landen, we moeten er vanaf. Het wordt tijd dat de overheid eens inziet dat hun inkomstenstroom niet oneindig is, maar door de demografische tijdbom hard zal afzwakken. Als we nu al niet uitkomen met onze belastinginkomsten, hoe moet dat dan wanneer er veel meer gepensioneerden en veel minder werkenden zijn?
Big30
10 december 2013, 21:07
https://dynamic.decorrespondent.nl/ff-0000000000/media/904/524acef30456a7.40188939.jpg
https://dynamic.decorrespondent.nl/ff-0000000000/media/904/524acf3be93e99.93382121.jpg
Badslippers
10 december 2013, 23:30
Waarom zou bij een continuë instroom van volk dat hier een materieel paradijs verwacht, maar tegelijk hun locale en primitieve gewoonten wil behouden, er ook geen schaalvergroting van de afbraak tot op nationaal niveau kunnen komen ? Op welk niveau ligt volgens jou dan het eindpunt ? (m.a.w. waar houdt het op?)
Op een vraag dien je ook een antwoord te krijgen.
Allereerst, dit is een geinig topic omdat hier waarschijnlijk ijsberen posten die tientallen malen meer verstand hebben van economie dan ik in mijn hersenpan zal kunnen herbergen. Daar zit namelijk alleen boerenslimheid in en soms moet dat wat opgefrist worden door bijvoorbeeld Pic 1 waarvoor ik hem erkentelijk ben en dat weet hij ook. Too Slow kan het ook vele malen beter onderbouwen evenals de Sofaking en laten we JW niet vergeten met zijn cynische kijk. De grafieken van B30 zijn ook altijd mooi.
Ik kan met mijn klompen aanvoelen dat de toestroom van grote aantallen immigranten tot problemen kan leiden. Daar hoef niemand me van te overtuigen. Je haalt terecht de woonomstandigheden in enkele grote steden aan. Compleet verpauperd en je bent er op bepaalde uren je leven niet zeker. In Antwerpen en Brussel schijnt het inderdaad niet al te best te zijn. Goed ik heb die misstanden al in eerdere berichten opgesomd.
De vraag die ik me zelf stel is vele malen stelliger. Gaat de wereld, Europa, Nederland ten onder en vervallen we met zijn allen naar een primitieve samenleving waarin grote chaos heerst. Waarin gezondheidszorg, onderwijs, werk, veiligheid geen zekerheden meer zijn. De meesten hier hebben het over individuele kommer en kwel (wat er zeker is). Dat zal de reden zijn waarom we wellicht wat langs elkaar heen praten.
Waar het omslagpunt ligt? Nogmaals ik ben geen econoom. Ik moet het doen met de tijd die achter me ligt en daar lering uit trekken voor de toekomst. Hoe het over 30 jaar is weet niemand. Toen ik begin jaren 80 afstudeerde zei de directeur tijdens de diploma uitreiking: "Jullie zijn de kansloze generatie. Er is geen werk voor jullie en de meesten zullen het zeer moeilijk krijgen". Het waren de tijden dat de hypotheekrente tot de 13% steeg. De werkeloosheid lag, dacht ik, ook behoorlijk hoog. Nou niks van dat alles. In 30 jaar alleen maar op vooruit gegaan evenals mijn mede-studenten. En de baby-boomers van na de oorlog leven al 65 jaar in welvaart en voorspoed. Nou, niet allemaal natuurlijk maar dat snapt mijn kont ook. Ons land heeft sinds wo2 toch verdomde weinig tegenslag gekend. En nu gaat dat dus gebeuren?
Voor een individu zal dat omslagpunt liggen als hij/zij geen werk meer heeft, zijn huis dient te verkopen en met een restschuld van tien duizenden euro's blijft zitten. Verhuizing naar een verpauperde wijk kan dan op de loer liggen. En dat is inderdaad geen prettig vooruitzicht. Maar het individu telt niet. Het gaat om het collectief. Wanneer heeft het grootste deel van de bevolking geen werk meer en moeten wij ons tevreden stellen met een hongerloon en wonen in een vochtig beschimmeld flatje drie hoog achter?
Ik denk als de banken ons geld nog rigoureuzer gaan verkwanselen met idiote bedrijfsvoering en daar geen halt aan wordt toegeroepen. Misschien als er 5 miljoen vluchtelingen het land binnen vallen, misschien als de complete ict infrastructuur door een hardnekkig virus getroffen wordt waardoor het hele land plat gaat omdat electriciteit, gas, water, geldstromen, noem maar op langdurig tot stilstand komen. M.a.w. als er rampen van formaat gaan gebeuren dan heeft dat wel degelijk invloed op iedereen en niet alleen op individuele basis.
Wat ik trouwens paradoxaal vind is dat er heel veel werklozen zijn. Nu komen er een boel Roemenen waarvan een aantal er toch in zullen slagen werk te vinden. Da's toch vreemd. Was er dan toch werk? Denk t wel. Iedereen kent wel zo'n parasiet die geen klap uitvoert en zogenaamd rugklachten heeft en steun trekt maar wel elke week zijn tuin staat om te spitten, zijn oprijlaan ligt te beklinkeren of de winterbanden onder zijn auto monteert om vervolgens naar de saunaclub te rijden om aldaar flink "Doggy" te keer te gaan. Is niet goed voor die rug! Ik zeg uitkering genieten, dan doe je daar maar iets voor. Voor mijn part koffieschenken in het bejaardencentrum. Maar kom, ik wijk af. Is een afwijking van mij. Ik wacht het einde der tijden rustig af.
Pietjepik
11 december 2013, 08:24
Daar Zit jij dan ook bij volgens mij als je hier in 24 uur een een 30 berichten kunt plaatsen.........
Maar het is wel zo wat je zegt..........
ik ben financieel onafhankelijk.....
Pietjepik
11 december 2013, 08:35
spring over kwartiertje maar in de auto om mijn bijstanduitkering van deze maand te gaan verbrassen te PHG :wink2:
van lotje gekrikt
11 december 2013, 10:07
HA HA, Geniaal! We hebben te veel schulden en dat lossen we op door NOG meer schulden te maken!
Ik ren meteen naar mijn bank met het verhaal dat ik welliswaar de komende maanden mijn hypotheekrente niet ga betalen maar dat het allemaal goed komt als ze me NOG meer geld lenen! Werkt voor Griekenland, Nederland, Frankrijk, dus waarom niet voor mij?
Uiteraard stijgt de staatschuld dan explosief, kunnen we nooit meer afbetalen, dus de nieuwe generatie blijft met onze schulden zitten en zullen massaal als DVP moeten gaan werken om te kunnen betalen.
Dat is dus dubbelop: FUCK THE YOUTH!
Red Devil
11 december 2013, 10:53
Wat wordt er weer lekker over de borreltafel gebraakt!
Opgelucht?
Groeten,
:teuflisch:
Piet Plezier
17 december 2013, 22:00
*IMG_103469556920512.jpg (22,5 KB)
sofaking
30 december 2013, 15:07
400.000 Bulgaren overwegen trek naar het Westen.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1765745/2013/12/30/7-procent-Bulgaren-overweegt-trek-naar-Westen.dhtml
Bijna 7 procent van de volwassen Bulgaren denkt erover na om vanaf 1 januari te gaan werken in een van de rijkere EU-landen. Ongeveer de helft, zo'n 200.000 mensen, zal "in de nabije toekomst" ook echt de stap maken, verwacht het Bulgaarse onderzoeksinstituut Alpha Research.
van lotje gekrikt
31 december 2013, 15:17
400.000 Bulgaren overwegen trek naar het Westen.
.... en 4.000.000 weten het al zeker. En nog eens 4.000.000 weten al zeker dat ze niet komen, maar die sturen hun dochters :freu:
PRETTIGE JAARWISSELING ALLEMAAL! OOK AAN ONZE ROEMEENSE/BULGAARSE VRIENDINNEN!
too slow
31 december 2013, 23:08
Na al die waarschuwingen over het naderende onheil heb ik het zekere voor het onzekere genomen en mezelf in de kelder verschanst. Iemand een live update over de toestand buiten? Ik krijg het gevoel dat de derde wereldoorlog is begonnen als ik de geluiden hoor:wink:
Eddy_V
1 januari 2014, 01:44
Iemand een live update over de toestand buiten? Ik krijg het gevoel dat de derde wereldoorlog is begonnen als ik de geluiden hoor:wink:
Inderdaad een luidruchtig volkje... Ik heb de indruk dat ze veel met wapens en explosieven werken, maar ik kan mij vergissen; misschien zijn het wel Bulgaren! 😊
Piet Plezier
1 januari 2014, 09:43
Ik heb er al lekker 1 naast me liggen. .......
Laat maar komen........
Badslippers
25 februari 2016, 22:01
Volgens Roemenië hoeft Nederland geen vloedgolf te verwachten. De Roemeense minister van arbeid Mariana Campeanu verwacht dat er hooguit enkele duizenden Roemenen zullen komen, zei ze in september in een interview met persbureau Novum Nieuws. Van de komst van tienduizenden Roemenen zal zeker geen sprake zijn, voorspelde zij.
Gepubliceerd: 03 december 2013
http://www.nu.nl/politiek/3644624/kamer-stemt-vrije-toegang-roemenen.html
Ja ja wat waren we bang, in 2013 verwachtten we de tsunami aan Bulgaren en Roemenen in Nederland die onze samenleving zouden gaan ontwrichten. Die Roemeense minister van arbeid Mariana Campeanu was (dus) zo stom nog niet.
14259
De Roemenen blijken het best goed te doen. De bulgaren wat minder.
http://www.motivaction.nl/kennisplatform/in-de-media/recent-gemigreerde-roemeense-migranten-doen-het-goed-in-nederland
En ze gaan alweer naar huis.