Volledige versie bekijken : Twee derde wil vuurwerkverbod voor particulieren
Badslippers
29 december 2013, 15:48
Na Sinterklaas nu vuurwerk aan de beurt?
Bron: www.nieuws.nl (http://www.nieuws.nl/algemeen/20131228/Twee-derde-wil-vuurwerkverbod-voor-particulieren)
Gepubliceerd: 28 dec 2013 17:17 Laatste update: 28 dec 2013 17:17 Algemeen
Twee derde van de Nederlanders wil dat particulieren geen vuurwerk meer mogen afsteken. Dat blijkt uit een enquête van het tv-programma Eenvandaag onder ruim twintigduizend mensen.
Vroeger toen ik nog jong en wild was hebben we een keer de wc-pot op de MAVO opgeblazen. Dat leverde een week schorsing op. In de kerstvakantie alles uitgevreten wat god verboden heeft. Tot en met loden pijpen vullen met natriumchloraat. Kon je gewoon kopen bij de apotheek. Ik moest er toen niet aan denken dat vuurwerk werd afgeschaft. Goed, dat met die loden pijp was redelijk onverantwoord en bovendien strafbaar. Gelukkig heeft niemand toen iets opgelopen.
Tegenwoordig gaan we altijd bij een plaatselijke chinees kijken. Gigantisch knal- en siervuurwerk waarbij je je oren onderhand dicht moet houden. Heeft wel wat. Ik ben er nog niet helemaal uit. Een mooi centraal vuurwerk in de stad lijkt me ook wel wat.
Pietjepik
29 december 2013, 15:58
Verbieden die rotzooi, mijn bescheiden mening.
Of zeer zware buitenproportionele accijns op zetten, net als bij andere milieubelastende activiteiten.
We leven immers in een (buitensporig) liberaal land, dus waarom discrimineren tussen de kosten van het rijden van een oudere milieuverontreinigende auto en het afsteken van die troep? Beide roken en vervuilen en dragen bij aan onze ondergang.
Belasten dus, of afschaffen.
Big30
29 december 2013, 16:06
Hoort gewoon bij onze oudejaars traditie. Als je echt wil knallen ga dan over op carbid :wink:.
De politie klaagt dat er steeds meer illegaal en gevaarlijk vuurwerk in omloop komt, omdat mensen steeds hardere knallen willen horen. Op het platteland bestaat daar al ongeveer een eeuw een alternatief voor: carbidschieten. Dat geeft enorme knallen en is in vrijwel alle gemeenten op oudejaarsdag wel toegestaan, al gelden er wel veiligheidsvoorschriften.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3568991/2013/12/28/Carbidschieten-knalt-hard-en-mag-wel.dhtml
Morgen als ik toch in Belgie ben nog even wat mooie en krachtige vuurpijlen kopen :biggrin:.
bergm550
29 december 2013, 16:40
Als kind stak ik ook altijd vuurwerk af. Vooral rotjes vond ik geweldig. Ik wikkelde dan plakband om een rotje, want dan was de klap harder. Strijkers durfde ik nooit af te steken, want die waren me te link. Er is ook weleens een rotje in mijn hand ontbloft en toen had ik gelukkig alleen maar een brandwondje.
We gooiden dan rotjes in de groene brievenbussen en ook in de uitlaten van auto's. Gelukkig was er nooit schade, maar fatsoenlijk is het natuurlijk niet. Vanaf mijn 19de heb ik geen vuurwerk meer afgestoken. Ik vond het gewoon te link. Stel je voor dat je je ogen of vingers kwijt raakt.
Mijn mening is inmiddels ook veranderd en ik vind het beter dat particulieren geen vuurwerk afsteken. Laat dat nou maar aan de professionals over. De gemeente kan gewoon een groot vuurwerk organiseren en dan kan iedereen gewoon veilig toekijken.
Picasso 1
29 december 2013, 17:08
Het groot aantal letselgevallen door vuurwerk dat jaarlijks na de jaarwisseling in ziekenhuizen behandeld moet worden lijkt mij voldoende rechtvaardiging voor verbieden van vuurwerk voor particulieren.
We tonen aldus jaar in jaar uit dat we er niet voldoende verantwoord mee kunnen omgaan en getuige alleen al de knallen die je de gedurende de hele maand al hoort van door kinderen afgestoken vuurwerk die denken dat het speelgoed is.
Gewoon gecontroleerd door de gemeentes laten afsteken, vaak is dat zelfs vuurwerk met veel mooiere effecten.
Pietjepik
29 december 2013, 17:17
Het groot aantal letselgevallen door vuurwerk dat jaarlijks na de jaarwisseling in ziekenhuizen behandeld moet worden lijkt mij voldoende rechtvaardiging voor verbieden van vuurwerk voor particulieren.
We tonen aldus jaar in jaar uit dat we er niet voldoende verantwoord mee kunnen omgaan en getuige alleen al de knallen die je de gedurende de hele maand al hoort van door kinderen afgestoken vuurwerk die denken dat het speelgoed is.
Gewoon gecontroleerd door de gemeentes laten afsteken, vaak is dat zelfs vuurwerk met veel mooiere effecten.
nog maar te zwijgen van die kutjongen die tot een maand na 31-12 nog met die troep aan het strooien zijn. voor ieder huisdier wat zich een hartstilstand schrikt dient ook 1 van de daders een nekschot te krijgen. Dan is het probleem snel uit de wereld en kan men zich in vrede als hechte gemeenschap hand in hand staan te vergapen aan het gemeentelijk georganiseerde spektakel.
Bluebear
29 december 2013, 17:39
Gewoon handhaven, die shit. Ik krijg onderhand een rolberoerte van de regeltjes die we overheidshalve opgelegd krijgen. Vuurwerk hoort er gewoon bij en onze vrijheid van meningsuiting is daarbij een belangrijk goed. Overal extra belasting op heffen en zaken die de vrijheid bedreigen heb ik een broertje aan dood. En het ergste vindt ik nog dat bij ieder verbod, de Nederlanders als een konijn in de koplampen van de auto kijken, en roepen: "Ok, vooruit dan maar". Moet je in Frankrijk eens proberen? :angryfire: :mad_6: :ranting2: :rolleyes:
P.S. En oh ja, ik verdien er geld aan. Of ben ik nu niet objectief? :teuflisch:
http://www.youtube.com/watch?v=QU2DDVABGr4
Johnny Bravo
29 december 2013, 17:50
Ik kan hier heel kort op reageren en dat ga ik ook doen in deze topic. Want onnodige lange verhalen hierover schrijven in deze topic is eigenlijk overbodig toch? Je bent voor of tegen vuurwerk afsteken door particulieren. Maar ik zou het kort houden want je kunt hierover zoveel melden maar dat is mijn ogen ;), gelukkig heb ik deze nog, overbodig en ik ben niet iemand die blind kan typen met 10 vingers want ik heb ze nog alle 10 hoor!
Maar ik zou het kort dus laat ik mij dan aan deze belofte houden en ga hier niet onnodig lange verhalen schrijven om iemand proberen mij wil op te leggen want iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Toch?
Maar nu ik zo zit te typen weet ik eigenlijk helemaal niet wat ik eigenlijk wil mededelen aan jullie en dat is best lastig om dat een mening te geven in deze topic.
Ohja, ik zou het kort houden zoals ik jullie dat belooft had! De topic gaat over vuurwerk afsteken door particulieren en of dat verboden zou moeten worden door de overheid. Tja hier kan ik gelukkig een hele kort antwoord opgeven en dat is dan wel mijn persoonlijke mening. Ik wil niemand mijn wil op leggen en iedereen mag zijn eigen mening over hebben.
Maar ja.......jullie wachten natuurlijk in spanning af wat mijn korte mening is over vuurwerk en particulieren die het wel of niet mogen afsteken.
Nou dan ga ik hier mijn korte mening geven over vuurwerk en particulieren en afsteken hiervan.
Ik zeg:verbieden dat particulieren vuurwerk mogen afsteken!!!
Fijne jaarwisseling en voorzichtig met afsteken van vuurwerk.
Mazzel
van lotje gekrikt
29 december 2013, 18:13
Weer typisch Nederlands. Vroeger zelf vuurwerk afsteken, maar nu 'men' het zelf niet meer leuk vind, moet het maar meteen verboden worden.
Ik steek ook niets meer af, maar gun het de mensen die er lol in hebben van harte. Waarom moet het voor ze vergald worden?
Die ene dag per jaar dat het mag.
Leven en laten leven.
Quads
29 december 2013, 18:39
Als je jong bent ( lees wat Badslippers vroeger heeft uitgespookt ) dan is vuurwerk afsteken erg leuk.
Vroeger zelf ook dingen gedaan waarvan ik nu denk : Pffff dat zou ik nu nooit meer doen,veel te gevaarlijk.
Als je ouder en dus meestal wijzer wordt dan doe je dat niet meer.
Dan vind je kijken ernaar leuker dan het zelf afsteken.
Het zou een goed idee zijn om gemeentes in Nederland een vuurwerk show te laten organiseren waar we dan allemaal
naar toe kunnen gaan om daar te genieten van die harde knallen en het siervuurwerk.
Afschaffen scheelt denk ik elk jaar een hoop gewonden....maar ja,schaf je het af dan loopt onze regering ook een hoop inkomsten mis...
En daar zijn ze natuurlijk niet zo blij mee !
Persoonlijk zeg ik nu ook : Afschaffen maar of dat het er ooit van komt....denk het niet.
Gr Quads
The Joker
29 december 2013, 19:09
Weer zo'n communistenclubje die alles maar wil verbieden.
En ja, de gemiddelde Nederlander van boven de 25 zal vuurwerk niet veel boeien, maar ik heb vroeger net als Badslippers zelf ook mijn eigen vuurwerklabel gehad.
Dagenlang knippen en plakken, 500 sterretjes in een PVC pijp, kruit van 30 strijkers in een aluminium pijp etc.
Daarna gewoon lawinepijlen uit België, scheelde veel tijd en gaf een mooi effect, vooral als je ze ingroef in de bagger of een gat in het ijs in de sloot boorde...
Bedenk goed dat de ijsberen die willen dat je vuurwerk gaat verbieden geen haar beter zijn dan de vuurwerkliefhebbers die prostitutie zouden willen verbieden...
Red Devil
29 december 2013, 19:44
Ik krijg onderhand een rolberoerte van de regeltjes die we overheidshalve opgelegd krijgen. Vuurwerk hoort er gewoon bij en onze vrijheid van meningsuiting is daarbij een belangrijk goed.
Wat heeft het afsteken van vuurwerk in hemelsnaam met vrijheid van meningsuiting te maken? :confused::confused::confused: Welke mening uit er je dan mee?
Veilige jaarwisseling. :)
Groeten,
:teuflisch:
Red Devil
29 december 2013, 19:47
Leven en laten leven.
Desnoods zonder vingers. :wand:
Groeten,
Red Devil
29 december 2013, 19:54
Weer zo'n communistenclubje die alles maar wil verbieden.
Weer zo'n rechtse bal die niet wil nadenken. :hammer:
Goede bijnaam heb je trouwens: Kansloze Rukker. :biggrin:
Veilige jaarwisseling.
Groeten,
too slow
29 december 2013, 20:12
Ik zit ook niet te wachten op nog meer regels in dit land maar ben wel helemaal met Pietjepik eens dat het bezopen is dat we vanwege "het milieu" met een slakkentempo over sommige snelwegen heen moeten sukkelen terwijl de luchtkwaliteit geen dag zo slecht is als met oud en nieuw.
Tijd om te polderen:biggrin: Kunnen we niet gewoon die rommel die alleen maar ontploft verbieden en siervuurwerk het hele jaar toestaan als compensatie?
Bluebear
29 december 2013, 20:38
Wat heeft het afsteken van vuurwerk in hemelsnaam met vrijheid van meningsuiting te maken? :confused::confused::confused: Welke mening uit er je dan mee?
Veilige jaarwisseling. :)
Groeten,
Het heeft inderdaad direct niets met de vrijheid van meningsuiting te maken in de zin zoals jij die bedoelt. Maar ieder extra verbod dat mij opgelegd wordt is voor mij een inbreuk op het recht van meningsuiting. Alweer mag ik weer iets niet mag doen wat ik gewend was. Dat is naar mijn mening weer een beperking in mijn bewegingsvrijheid. Opgelegd door een stel moraalridders.
In die zin dus weer een stuk afgeknabbeld van mijn recht tot de vrijheid van meningsuiting. :smoke:
Badslippers
29 december 2013, 21:49
Kan me helemaal vinden in het bericht van de Kansloze Rukker alias The Joker. We hebben ontzettend veel lol gehad met dat zelf in elkaar geflanste knalwerk. Hoe harder hoe beter. Dat begon met een rotje onder een conservenblik, waarna de brievenbussen van de PTT het moesten ontgelden. Uiteindelijk de loden pijpen. We togen hier in Venlo naar de hei waar toen nog militairen oefenden en joegen die de stuipen op het lijf met onze zelfgemaakte 'bommen'. OK, de hei stond op een gegeven moment behoorlijk in lichterlaaie maar het was lachen. Kwajongens streken waren het, hoewel levensgevaarlijk. Maar ja dat realiseer je je pas later.
Het milieu interesseert me geen kloten en die zatlappen die hun jatten verliezen heb ik ook geen medelijden mee dus wat dat betreft hoeft het voor mij niet verboden te worden. Overlast? Hmmmm, af en toe hoor ik hier eens een donderslag. Dan verslik ik me in mijn koffie en ga weer verder met waar ik mee bezig was. Ik vind het wel zielig voor de (huis)dieren. Die worden daar helemaal paranoia van. En kinderen, die zijn nog naief in hun kwajongensstreken net als ik dat was. Maar ze spelen met vuur en om op jonge leeftijd wat lichaamsdelen of je gezichtsvermogen te verliezen is triest. Zoals gezegd, ik ben er nog niet uit. Een paar dagen knallen moet kunnen zeg ik maar ik neig toch naar een mooie vuurwerkshow.
KevinK
29 december 2013, 22:00
Misschien is verbieden niet de juiste optie, want het vuurwerk dat voor de meeste overlast zorgt is al verboden. Wellicht is het mogelijk om het vuurwerk van het kaliber handgranaat ook als dusdanig te beschouwen en de bezitter/gebruiker ook dusdanig te bestraffen. Dus verboden wapenbezit en/of gebruik ipv illegaal vuurwerkbezit.
Picasso 1
29 december 2013, 22:04
Alweer mag ik weer iets niet mag doen wat ik gewend was. Dat is naar mijn mening weer een beperking in mijn bewegingsvrijheid.
Een beperking die en ons geen extra geld kost en tegelijk goed is voor ons (slachtoffers tot 0 reduceren) zou model moeten staan voor het type beperkingen waartoe een regering zich zou moeten beperken. Kortom, je hoeft je niet druk te maken want met deze criteria zal er weinig haast gemaakt worden. :wink:
phoenix
29 december 2013, 22:10
ik wil zo graag ieder dag iemand voor zijn bek meppen, en dat kan niet , is zo jammer echt inbreuk op mijn bewegingsvrijheid
Picasso 1
29 december 2013, 22:13
Het milieu interesseert me geen kloten en die zatlappen die hun jatten verliezen heb ik ook geen medelijden mee dus wat dat betreft hoeft het voor mij niet verboden te worden.
Het probleem is meer dat die 'zatlappen' simpele zaken niet weten zoals bijvoorbeeld waarheen je een pijltje moet richten.
KevinK
29 december 2013, 22:13
ik wil zo graag ieder dag iemand voor zijn bek meppen, en dat kan niet , is zo jammer echt inbreuk op mijn bewegingsvrijheid
Je kan gaan boksen of kickboksen. Maar die jongens zijn dan wel getraind om terug te meppen.
Bluebear
29 december 2013, 22:17
Ik ga alle beren aanhoren, als zo dadelijk misschien geregeld gaat worden dat hun favoriete toevluchtoorden gesloten gaan worden. Alweer die "fucking" bewegingsvrijheid. En geloof me, dat gaat op nog meer plaatsen jeuken dan in je hoofd, nl. in je broek! :tongue: :biggrin:
sofaking
29 december 2013, 22:31
Ik ben ook tegen verbieden, maar zou het niet beter zijn om je vuurwerk bij een DVP af te schieten ? Bij mijn weten heeft nog niemand op die manier een lul verloren, en het lijkt me toch veel aangenamer.
Voor echt veel vuur en lawaai is een professioneel spectakel ook volgens mij wel onovertrefbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=ogzi2sgCa_Q
Big30
30 december 2013, 09:10
http://nos.nl/video/591176-verkoop-van-vuurwerk-in-belgie-gehalveerd.html
In Antwerpen maar ook andere Belgische steden geldt al een verbod om vuurwerk af te steken. Verbaasde me toch wel toen ik dat las. Wordt in België ook zonder veel ophef geaccepteerd. In Nederland zit de traditie van afsteken wat dieper en zal dat wat minder makkelijk gaan. Toch zal het verwacht ik ook in nl een kwestie van tijd zijn dat we het ook gaan verbieden, afsteken en de verkoop. Dan hebben we weer een traditie minder.
Pietjepik
30 december 2013, 09:11
Ik ben ook tegen verbieden, maar zou het niet beter zijn om je vuurwerk bij een DVP af te schieten ? Bij mijn weten heeft nog niemand op die manier een lul verloren, en het lijkt me toch veel aangenamer.
Voor echt veel vuur en lawaai is een professioneel spectakel ook volgens mij wel onovertrefbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=ogzi2sgCa_Q
naar aanleiding van deze goede tip spring ik nu in de wagen, lekker bij PHG een stel Russinnen nemen en genieten van het geluid dat ze daarbij maken! :luvlove:
Gillende keukenmeiden noemen ze dat toch in vuurwerkjargon? :freu:
Johnny Bravo
30 december 2013, 09:20
Gisteren werd er vlakbij mij een bommetje gegooid toen ik de hond aan het uitlaten was. Twee van die tyfus jonge knaapjes met een Afrikaanse uiterlijk oftewel het waren 2 kut Marokkaantjes.
Alleen ze hadden het gisteren niet getroffen want deze idiote ijsbeer is er achter aangegaan en heb eentje kunnen vangen en hem in de in de vernieling geschopt. Ik was niet alleen want mijn buurman met zijn vrouw en hun rottweiler waren erbij. Toch heerlijk als zo pleuris jong staat te janken als klein speenvarken. Ja ja ja kom maar op ik en zeg maar dat ik een racist ben en nu ben ik er ook wel trots op want deze gasten hebben geen enkele respect voor dieren, dus mijn hond, en ook niet voor de menselijk beschaving.
Want ik hiermee wil vertellen dat ik vroeger ook wel een rottigheid heb uitgehaald met vuurwerk afsteken maar nooit naar dieren of mensen gegooid. Daar zit het groter verschil in tussen een strikter in koeienvla te stoppen en af te steken dan dieren en mensen te terroriseren.
Fijne jaarwisseling!
Boy69
30 december 2013, 09:36
Goed gedaan!!
Aanpakken die kloothommels
phoenix
30 december 2013, 09:46
ja dat schoppen is wel fijn , wil ik iedere dag wel als ik die kutkarokaantje bezig zie in de straat, alleen daarom juist hebben we in ene democratie die reeds enkele honderden jaren oud is , zo een hekel aan geweld toch...dat we in die zelfde rechtstaat hebben afgesproken dat we geen geweld gebruiken , maar dat we dat over laten aan de politie(namens de staat) in bepaalde gevallen....als het echt noodzakelijk is...lekker in elkaar ramen heerlijk vrij van bewegingsvrijheid toch? de ander betrappen en dan je zelf rechtvaardigen om te meppen...als jij jezelf rechtvaardigt omdat te doen, wat denk je dat een agressieve berber marokaan die niet is opgevoed door wel opgevoede nadenkende berber Marokkanen of niet Marokkanen die ook nadenken? die denken kassa ik schiet hem gewoonde volgden keer neer...of knal gewoon iemand neer die ik niet mag...
Goedemorgenallemaal
30 december 2013, 13:35
Toch zal het verwacht ik ook in nl een kwestie van tijd zijn dat we het ook gaan verbieden, afsteken en de verkoop. Dan hebben we weer een traditie minder.
Ja jammer hoor. Ik steek nisk af maar machtg mooi als ik buiten sta en om me heen alles zie afgaan... Laatste stukje anarchie wat we nog hebben eigelijk.
Jammer als het gaat. En mensen moeten uitkijken, niet alleen de afstekers maar ook de "onschuldige omstanders". Hoe onschuldig ben je als je zelf ervoor kiest om er te dicht op te gaan staan of je koters er te dicht op laat staan.
Net zo schuldig maar het wordt wel meegenomen in de "onschuldige"statistieken.
Beestenpaniek? Kun je ze op trainen, die van mij, nerveus mormel, is niet bang van vuurwerk, gisteravond nog meegemaakt.
Pietjepik
30 december 2013, 23:06
Gisteren werd er vlakbij mij een bommetje gegooid toen ik de hond aan het uitlaten was. Twee van die tyfus jonge knaapjes met een Afrikaanse uiterlijk oftewel het waren 2 kut Marokkaantjes.
Alleen ze hadden het gisteren niet getroffen want deze idiote ijsbeer is er achter aangegaan en heb eentje kunnen vangen en hem in de in de vernieling geschopt. Ik was niet alleen want mijn buurman met zijn vrouw en hun rottweiler waren erbij. Toch heerlijk als zo pleuris jong staat te janken als klein speenvarken. Ja ja ja kom maar op ik en zeg maar dat ik een racist ben en nu ben ik er ook wel trots op want deze gasten hebben geen enkele respect voor dieren, dus mijn hond, en ook niet voor de menselijk beschaving.
Want ik hiermee wil vertellen dat ik vroeger ook wel een rottigheid heb uitgehaald met vuurwerk afsteken maar nooit naar dieren of mensen gegooid. Daar zit het groter verschil in tussen een strikter in koeienvla te stoppen en af te steken dan dieren en mensen te terroriseren.
Fijne jaarwisseling!
Heel goed!!! kapot trappen die tyfusleiers!!!!!!!!!
En daarna met de ambulance overrijden.
Big30
30 december 2013, 23:28
Beestenpaniek? Kun je ze op trainen, die van mij, nerveus mormel, is niet bang van vuurwerk, gisteravond nog meegemaakt.
Dus ik moet mijn lieve kleine hondje Bello erop trainen zodat jij lekker je vuurwerk af kan steken? Das toch de omgekeerde wereld? Ik zal Marianne Thieme van de PvdD of Dion Graus vd PVV met zijn dierenpolitie even een belletje geven en vragen om actie :biggrin:!
Heel goed!!! kapot trappen die tyfusleiers!!!!!!!!!
En daarna met de ambulance overrijden.
" als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan."
Proost PietjePuk :tongue:! Trap gericht zeg ik altijd. Dus ik trap alleen tyfuslijders en geen tyfusleiers :rolleyes:.
Peppino
30 december 2013, 23:30
Afschaffen die teringzooi , laat de gemeente maar een groot vuurwerk afsteken als het dan zonodig moet.
Want het zijn niet alleen de huisdieren die er problemen mee hebben,veel vogels raken ook in paniek.
Maar het zal nog wel even blijven,d'r gaat nogal wat geld in om..........
Pietjepik
30 december 2013, 23:40
" als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan."
Proost PietjePuk :tongue:! Trap gericht zeg ik altijd. Dus ik trap alleen tyfuslijders en geen tyfusleiers :rolleyes:.
pietjepuk?? :ranting2::mad_6:
maar wat zijn lijders? ik ken leiers als geschreven spreektaal waar men leiders bedoeld te zeggen, maar lijders? :confused:
Big30
31 december 2013, 00:11
maar wat zijn lijders? ik ken leiers als geschreven spreektaal waar men leiders bedoeld te zeggen, maar lijders? :confused:
Lijders lijden en leiders leiden! Dat is het verschil.
Pietjepik
31 december 2013, 08:30
Lijders lijden en leiders leiden! Dat is het verschil.
je hebt gelijk!!!! :wand: "äls de wijn is in de man, resteert er nog slechts snot onder de hersenpan"
ik zat er weer eens goed naast :angst:
Goedemorgenallemaal
31 december 2013, 10:21
Dus ik moet mijn lieve kleine hondje Bello erop trainen zodat jij lekker je vuurwerk af kan steken? Das toch de omgekeerde wereld? Ik zal Marianne Thieme van de PvdD of Dion Graus vd PVV met zijn dierenpolitie even een belletje geven en vragen om actie :biggrin:!
Ik steek lekker niks af (beter lezen Biggie :biggrin:, maar goed dat zal wel de eindejaarsvrolijkheid zijn) maar als ervaren hondebezitter EN liefhebber zou ik eerder wat zie in veplichte trainingen voor honden en hun "baasjes" en dan kun je dat stukje vuurwerktraining net zo goed even meenemen. Moet er wel vrijstelling komen om ook door het jaar lekker vuurwerk af te steken.
Overigens zorgen de mooie pijlen met leuke licht- en geluidseffecten voor meer verstoring dan de harde knallen.
Zo'n grote georganiseerde vuurwewrkshow zorgt voor onrust in de wijde omgeving, die kleine kallers alleen als je er omheen staat.
Buiten knalt het lekker, maar dat kan het tevreden gesnurk van mijn hond niet overstemmen.
Ricardo Banana
31 december 2013, 11:38
Het probleem is dat als elke gemeente een professioneel vuurwerk wil afsteken, dat er te weinig mensen zijn die hier voor zijn opgeleid.
Was een aantal jaren geleden in het journaal.
MichelJ
31 december 2013, 11:40
Het probleem is dat als elke gemeente een professioneel vuurwerk wil afsteken, dat er te weinig mensen zijn die hier voor zijn opgeleid.
Je zou toch zeggen dat een cursus hoe-steek-ik-vuurwerk-af in een jaar tijd wel te volgen moet zijn... :rolleyes:
sofaking
31 december 2013, 15:23
Voor dit geval zou ik kunnen instemmen met een terugkeer naar het oog-om-oog tand-om-tand principe. Iemand die zoiets doet is volgens mij in staat tot de meest gruwelijke dingen, ook tegenover mensen.
http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/article/detail/1766231/2013/12/31/Kat-mishandeld-met-vuurwerk-in-achterwerk.dhtml
Vuurwerkvandalen hebben in Nederland een kat dusdanig verwond, dat het dier moest worden afgemaakt. De kat Luna in de Amersfoortse wijk Schothorst kon zondag aan het eind van de middag ternauwernood het huis van haar baasje bereiken, na urenlang vermist te zijn geweest.
phoenix
31 december 2013, 15:31
tja en dan is oog om oog tand om tand in de geschiedenis de perfecte oplossing gebleken, ik denk da tik
maar vast ene hek om mijn huis ga zetten als dat de trend wordt..., doen ze in latijns amerikaanse landen ook
Goedemorgenallemaal
31 december 2013, 15:41
Je zou toch zeggen dat een cursus hoe-steek-ik-vuurwerk-af in een jaar tijd wel te volgen moet zijn... :rolleyes:
Moet ook veilig zijn, en hoe vind je in dit land genoeg mensen die tot an de jaarwisseling niks drinken? Ze zijn er wle maar genoeg?
En met elke gemeente ben je er niet, veel gemeenten hebben meerdere plaatsen, soms kilometers ver van elkaar.
Met zo'n maatregel wordt vuurwerk wederom het feestje van de grote steden en mag het platteland weer de boom in...
too slow
31 december 2013, 20:00
Moet ook veilig zijn, en hoe vind je in dit land genoeg mensen die tot an de jaarwisseling niks drinken? Ze zijn er wle maar genoeg?
Precies, de BOB is een samenzweringstheorie:tongue: Veiligheid is nu ook geen issue dus dat kan alleen maar beter worden.
En met elke gemeente ben je er niet, veel gemeenten hebben meerdere plaatsen, soms kilometers ver van elkaar.
Deze lijst heeft er 3268 (tel maar na): http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_plaatsen
Ons land heeft 19700 vrijwillige brandweermannen en die schijnen met een slok op redelijk raak te kunnen spuiten. Zou toch moeten lukken 1 iemand die omsingeld door 6 spuitgasten een aansteker onder het lontje houdt.
Met zo'n maatregel wordt vuurwerk wederom het feestje van de grote steden en mag het platteland weer de boom in...
http://ts2.mm.bing.net/th?id=H.4693687535011129&pid=15.1
Zucht, hebben ze op het platteland al vuur om het aan te steken dan? Agenten hebben ze in ieder geval niet dus wat let je om het illegaal te doen?
KevinK
31 december 2013, 21:38
Professioneel vuurwerk is iets anders dan een lontje aansteken.
Picasso 1
1 januari 2014, 18:06
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22178430/__Acht_mensen_halfblind__.html
pietr21
1 januari 2014, 22:28
Dan zal er toch nog wel veel in de grensteek afgestoken worden.... In Duitsland kun je gewoon je vuurwerk in de supermarkt krijgen.
sofaking
3 januari 2014, 20:29
Deze namiddag werd weer eens aangetoond wat een prutswerk artificieel vuurwerk is, vergeleken met wat de natuur kan produceren.
6197
Red Devil
4 januari 2014, 22:27
Dan zal er toch nog wel veel in de grensteek afgestoken worden.... In Duitsland kun je gewoon je vuurwerk in de supermarkt krijgen.
Ook in de grensstreek zal het dan illegaal zijn. :biggrin:
pietr21
4 januari 2014, 23:42
Ook in de grensstreek zal het dan illegaal zijn. :biggrin:
Daar heb je gelijk in... :rolleyes: Maar het is dan nog wel erg makkelijk aan te komen daar. Als ik nou al zie wat er bij ons in de buurt aan Duits vuurwerk afgestoken wordt..