Sphinx
3 maart 2014, 21:39
De afgelopen maand is de Formule 1 weer langzaam uit zijn winterslaap ontwaakt voor het seizoen 2014. Eigenlijk kunnen zo'n beetje alle voorspellingen die aan het eind van Sebastian Vettels zegetocht in 2013 werden gedaan de prullenbak in. De hele regelgeving is flink op de schop genomen:
- de V8 motoren zijn aan de dijk gezet en men rijdt dit jaar met de door Bernie zo verguisde V6 Turbo's
- er is aan de regelementen voor de neuzen van de auto's gesleuteld om het ontwerp veranderd te krijgen. Dat er zoiets bestaat als letter en geest zal uit een aantal op vallende foto's blijken.
- er is een poging ondernomen om wat meer show in de sport te brengen door dubbele punten in de laatste drie races voor te stellen. De teams gingen echter niet akkoord. Het cadeautje van de FIA en Bernie aan Abu Dhabi om in de allerlaatste race dubbele punten te geven vondt wel doorgang
- tevens is er een poging gedaan het meleu bij de F1 te betrekken door af te dwingen dat de teams nog maar 100 kilo brandstof mogen gebruiken. Ter vergelijking, in kilo's brandstof gesproken is vorig jaar de GP van Canada het zuinigst op de kalender geweest met 112kg, de race in Spanje was met 165kg de meest onzuinige. Motorenbouwers worden dus gedwongen niet geheel en al voor de pk's te gaan, maar ook het verbruik in het oog te houden.
- Coureurs krijgen nu net als in de MotoGP een 'eigen' startnummer, ipv dat het nummer wijzigt per stand in de constructeurs.
De afgelopen maand bleek dat motoren het belangrijkste pijnpunt zijn geworden, dus deel ik de teams ook daarop in.
Mercedes - Deutsche Grundlichkeit
Op dit moment lijkt Mercedes de beste papieren te hebben als motorenbouwer, zowel de topteams Mclaren en Mercedes zelf, als de middenmotors Force India en Williams hebben veel testkilometers kunnen maken en zich redelijk voor kunnen bereiden. Aan Mercedes' eigen team is niks gewijzigd in de line-up: Nico Rosberg en Lewis Hamilton mogen de nieuwe F1 W05 besturen. Hoewel de miereneterneus niet zo m'n smaak valt ie vergeleken bij de rest vrij positief op. Ross Brawn heeft het team verlaten, zijn taken als teambaas zijn verdeeld tussen Torger Christian "Toto" Wolff (de zakelijke kant) en Paddy Lowe (de technische kant)
http://www.formula1.com/wi/gi/597x478/mUB6/sutton/2013/dms1428ja320.jpg
Mclaren heeft wat meer wijzigingen ondergaan en leek de laatste maanden ook in wat woelig vaarwater te zitten dankzij de schrijvende pers. Ron Dennis zou terugkeren als teambaas, Mclaren zou een geweldige vondst hebben gedaan, nu zouden ze weer op achterstand zitten. Feit is dat teambaas Martin Whitmarsh inderdaad door Ron Dennis is vervangen, maar dat de Engelsman voorlopig achter de schermen blijft acteren en Eric Boullier, de Fransman die tot begin dit jaar de leiding bij Lotus had, als Race Director naar voren heeft geschoven. Na de paniekaankoop van Sergio Perez voor 2013 heeft men nu voor eigen kweek gekozen en de Deen Kevin Magnussen, winnaar van de World Series by Renault in 2013, als tweede rijder achter Jenson Button neergezet. De nieuwe auto zorgde op twee manieren voor controverse, ten eerste vanwege de Dumbo-neus, ten tweede vanwege de achterophanging die aerodynamisch voordeel zou geven. Volgens de twee rijders is hun auto goed te besturen en betrouwbaar, maar mist ie rauwe snelheid.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/IMG_3923-886x590.jpg
Williams lijkt tot nu toe de meeste opvallende sprong naar voren te hebben gemaakt. Opvallend is hoe snel de deals met hun rijders rondkwamen en vooral hoe stil dat ging. Valteri Bottas werd door de internationale media telkens weer uit zijn stoel "gepraat" in silly season, maar de Fin was al na de laatste GP in Europa vorig jaar (Monza) zeker van seizoen 2014 en heeft dat netjes onder de pet gehouden. Teamgenoot is Felipe Massa. De Braziliaan kon na jaren trouwe dienst bij Ferrari vertrekken, maar vond gek genoeg zelf (zonder zijn manager Nicolas Todt in te lichten) ander werk in de paddock. Het team switchte tevens van motorleverancier, wist met Martini een goede Europese sponsor te strikken en dankzij Massa is ook Petrobras aan boord met Braziliaanse oliedollars, ter vervanging van het geld dat Pastor Maldonado altijd binnenbracht. Over de nieuwe livery die de Williams wordt nog gespeculeerd, ze verschenen op de tests met het bekende "interim blauw"
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/will-fw36-jere-2014-886x498.jpg
Tot slot Force India, dat bewijst hoe gek een balletje kan rollen. Voor het begin van 2013 afgeschreven en tot de helft van het seizoen deed de Indiase renstal het eigenlijk prima. Helaas wierpen de veranderde bandenspecs hen ver terug. Beide coureurs werden aan het eind wandelen gestuurd en men besloot het enige juiste te doen voor een team met vermeende geldzorgen: een goed gesponsord talent en een echt talent aantrekken. Nico Hulkenberg keert na een tijdje in de wachtkamer te hebben gezeten bij zijn vorige team Sauber en het eveneens armlastige Lotus, toch weer terug op het oude nest. Hopelijk heeft de man uit Emmerich dit jaar iets meer geluk, want anders krijgt hij de reputatie van Job-hopper niet makkelijk uitgewist. Sergio Perez stond op straat na één seizoen Mclaren en koos uiteindelijk ook voor FI, waardoor zelfs berichten over failliete of gearresteerde sponsors de renstal niet meer in gevaar brengen. Mochten de Indiërs zich over een jaar terugtrekken, staat er waarschijnlijk Fuerza Mexico bij de teamnaam :smile2: Van de zijkant bekeken is hun FI VJM07 een van de mooiste auto's in het veld, pas als je goed naar de neus kijkt, zie je de wat lelijke pijlpunt die er in verborgen zit.
http://www.forceindiaf1.com/ee/images/uploads/1390930887938118.jpg
Ferrari - Frozen... ehm Forza Italia
Ferrari heeft met Fernando Alonso en Kimi Raikkonen een superduo aangetrokken, al kun je er een programma a la studio voetbal over volpraten over de positieve en negatieve punten van twee kapiteins op 1 schip. Over de auto is ook het een en ander te melden. De Ferrari F14T heeft zo'n abrupte aflopende neus dat ik aan een Dyson moest denken toen ik de foto's in het oog kreeg. De concurrentie had ook iets te mopperen, want Ferrari zou een aantal onderdelen van de turbo zo licht hebben gemaakt dat men vindt dat de FIA moet nagaan of Maranello wel veilig bezig is. Eufemistisch uitgedrukt, men wil weten hoe de Italianen 3 kilo gewicht konden besparen zodat ze het misschien zelf ook nog kunnen ;)
http://images2.corriereobjects.it/methode_image/2014/01/28/Sport/Foto%20Gallery/d312a36141755c28341c30c81fd207cc_MGzoom.jpg?v=2014 0128202529
Sauber F1 lijkt langzaam de weg omhoog te vinden. Over de deal met de Russen hoor je niet zoveel meer, maar het is veelzeggend dat Sergei Sirotkin niet is gepresenteerd als f1-rijder. De Rus mag in de World series by renault kilometers blijven maken en hopen op testkilometers zodra hij zijn superlicentie heeft. Adrian Sutil is aangetrokken als teamgenoot van Esteban Gutierrez,. die dankzij een verlenging van de deal met Carlos Slim ook wat geld meeneemt. Laatste beetje geld komt van Giedo vd Garde, die overstapt als derde rijder en reservecoureur, en Simona de Silvestro (http://www.ctvnews.ca/polopoly_fs/1.1686525!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/landscape_620/image.jpg), die na een redelijk succesvolle Indycar periode als testrijder en "affiliated driver" (zeg maar reclamemaakster) mag opdraven. No offense, ze heeft aardig wat talent, maar ik vrees dat ze niet zoveel testkilometers gaat maken dit seizoen. Ook de Zwitsers kiezen voor een soort uitsteeksel als neus, dat me wat aan een kraaiensnavel doet denken
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/72602000/jpg/_72602962_sauber2_getty.jpg
Marussia F1 heeft het nog steeds meer dan lastig, maar de gewenste Ferrari turbo's zijn er nu dankzij Jules Bianchi. Ook Max Chilton heeft zijn zitje gehouden, ondanks dat zijn Pa eind 2013 opstapte als voorzitter van AON, dat hem via aandelenpakketten sponsorde. Meer uit financieel oogpunt dan uit esthetisch oogpunt is hun auto qua uiterlijk de meest simpele, eigenlijk alleen een meer aflopende neus. Het gaat de Engels/Russische renstal maar om één ding, de eerste races zoveel mogelijk aankomen en waar mogelijk een handvol punten sprokkelen, want al is de Marussia MR03 nog niet echt een snelheidsduivel gebleken, hij lijkt wel betrouwbaar.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/IMG_49911-886x498.jpg
Renault - met de Franse slag
Het begin van 2014 vertoont voor Renault opvallende gelijkenissen met 1978 en 1979, toen hun turbo's snel, maar erg fragiel bleken te zijn. De vier teams die voor Renault krachtbronnen hebben gekozen kregen daar allemaal mee te maken en Renault heeft bij het laatste overleg met de FIA zelfs uitstel van de homologatie aangevraagd, om meer tijd voor de kinderziektes te hebben. Helaas werd dat geweigerd.
Van alle Renault-teams was uitgerekend Caterham het meest productieve, al moest de krachtbron letterlijk worden "gedowntuned" om dat mogelijk te maken. De Maleisische renstal verraste in meerdere opzichten, zowel goed als slecht. Kamui Kobayashi werd als ervaren kracht weggeplukt bij het GT team van Ferrari, Marcus Ericsson mag dankzij een donatie van een paar miljoen instappen als 2e rijder. Reserverijder is Robin Frijns geworden, die dankzij een overtuigende simulatietest zelfs geen cent hoefde bij te dragen. Hij zal bij de meeste Europese GP's als vrijdagcoureur optreden, Alexander Rossi doet dat voor een paar overzeese GP's. Giedo vd Garde zou volgens zijn management hebben kunnen bijtekenen, maar het lijkt waarschijnlijker dat de vraagprijs te gortig werd en hij daarom naar Sauber uitweek. De grootste schok was echter de neus van de auto, die op zijn zachtst gezegd een aparte verschijning is. Over de snelheid van de auto maakt men zich zorgen, want op dit moment lijken zelfs de GP2 wagens nog sneller dan de CT05.
http://images.autosport.com/editorial/1390919016.jpg
Qua neus maakt Toro Rosso het eigenlijk nog bonter. Om meer "pariteit" tussen de twee Red Bull teams te krijgen is men in Faenza ook op Renault motoren overgegaan, maar misschien was het beter geweest als de omgekeerde weg was bewandeld en de Ferrari motoren naar RBR waren gegaan. STR tunede namelijk niks terug en werd gestraft met vele afgebroken testruns, kapotte onderdelen en een brandje her en der. Jean Eric Vergne heeft zijn plaats gehouden, maar de tweede rijder is verrassend genoeg de Rus Daniil Kvyat (spreek uit: Daniel Kwiat), die het niet onaardig deed in de GP3, maar er niet echt opgerekend had zo snel promotie te maken. De reden daarvoor licht bij de gedroomde favoriet Antonio Felix da Costa, die werd gestraft voor een te slecht seizoen in de World Series en nu in de DTM mag proberen zijn carriere weer vlot te trekken. Om toch iemand uit eigen kweek door te schuiven moest men Kvyat wel kiezen. Tot nu toe is ie niet bovenmatig onhandig opgevallen, dus we doen net als bij Bottas en Gutierrez en geven het gewoon een jaar. De neus van de STR9 liet echter nog het meeste stof opwaaien. Er dook zelfs een tweet op van een producent van seksspeeltjes die zich afvroeg of men heel toevallig door hun productlijn was geïnspireerd :biggrin:
http://img.speedweek.com/img/677f0b7a30fd4e8c99db0df99f6fe16c/750/500/Vergne_Actionjpg.jpg
Nadat Lotus zijn auto had onthuld werd er nog veel harder gelachen, zeker met die STR9 in gedachten. De renstal koos namelijk voor een aparte oplossing met een gespleten neus. "Ze moeten maar niet frontaal op elkaar rijden" was een veelgehoorde opmerking. Pastor Maldonaldo kocht zijn contract bij Williams af en bood bij Lotus zijn diensten aan. Romain Grosjean mocht aan blijven. Eric Boullier koos het hazenpad naar Mclaren, zodat Eric Lux ineens de nieuwe teambaas is. Hoewel de Luxemburger voor de tests nog vrij strijdbaar was, is daar inmiddels weinig meer van over, vooral omdat Lotus de op een na minste kilometers heeft gemaakt
http://img.bleacherreport.net/img/images/photos/002/772/554/hi-res-0eb49bea8ecabc30e535276c69aeef36_crop_north.jpg?w= 630&h=420&q=75
Van overheersende supermacht tot prullenbakteam, daar is ie weer: hoe raar een balletje kan rollen. Red Bull Racing gaat een heel moeilijk seizoen tegemoet. Adrian Newey staat erom bekend de grens op te zoeken, maar net als Gordon Murray bij Brabham meemaakte, er komt een seizoen dat je er naast zit. In essentie is de RB10 een snelle auto, maar dan moet ie wel heel blijven. En daar waar de Renault krachtbronnen sowieso al snel oververhit raakten in Jerez en Bahrein, in de RB10 was het nog een stuk erger. Men heeft om de auto zo smal mogelijk te maken namelijk de ERS unit, een batterij die extra energie opslaat en vrijgeeft aan de motor als boost, uit elkaar gehaald en in meerdere onderdelen verspreid. Dat loopt niet lekker en levert Sebastian Vettel en zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo veel kopzorgen op. Dat het niet alleen de schuld van Renault is blijkt uit de productiviteit van Caterham, die ondanks problemen toch de rest van de auto hebben kunnen testen, terwijl hun concurrenten veelal in de garage stonden of zelfs voortijdig de tests afbliezen (vettel reisde tot twee keer toe voortijdig af).
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/72684000/jpg/_72684140_466077519.jpg
Of het een slachtveld wordt in Melbourne of dat er over 11 dagen verrassingen opduiken, we houden u op de hoogte. Ook dit jaar zal er natuurlijk een F1-poule worden georganiseerd, nadere informatie daarover volgt nog.
- de V8 motoren zijn aan de dijk gezet en men rijdt dit jaar met de door Bernie zo verguisde V6 Turbo's
- er is aan de regelementen voor de neuzen van de auto's gesleuteld om het ontwerp veranderd te krijgen. Dat er zoiets bestaat als letter en geest zal uit een aantal op vallende foto's blijken.
- er is een poging ondernomen om wat meer show in de sport te brengen door dubbele punten in de laatste drie races voor te stellen. De teams gingen echter niet akkoord. Het cadeautje van de FIA en Bernie aan Abu Dhabi om in de allerlaatste race dubbele punten te geven vondt wel doorgang
- tevens is er een poging gedaan het meleu bij de F1 te betrekken door af te dwingen dat de teams nog maar 100 kilo brandstof mogen gebruiken. Ter vergelijking, in kilo's brandstof gesproken is vorig jaar de GP van Canada het zuinigst op de kalender geweest met 112kg, de race in Spanje was met 165kg de meest onzuinige. Motorenbouwers worden dus gedwongen niet geheel en al voor de pk's te gaan, maar ook het verbruik in het oog te houden.
- Coureurs krijgen nu net als in de MotoGP een 'eigen' startnummer, ipv dat het nummer wijzigt per stand in de constructeurs.
De afgelopen maand bleek dat motoren het belangrijkste pijnpunt zijn geworden, dus deel ik de teams ook daarop in.
Mercedes - Deutsche Grundlichkeit
Op dit moment lijkt Mercedes de beste papieren te hebben als motorenbouwer, zowel de topteams Mclaren en Mercedes zelf, als de middenmotors Force India en Williams hebben veel testkilometers kunnen maken en zich redelijk voor kunnen bereiden. Aan Mercedes' eigen team is niks gewijzigd in de line-up: Nico Rosberg en Lewis Hamilton mogen de nieuwe F1 W05 besturen. Hoewel de miereneterneus niet zo m'n smaak valt ie vergeleken bij de rest vrij positief op. Ross Brawn heeft het team verlaten, zijn taken als teambaas zijn verdeeld tussen Torger Christian "Toto" Wolff (de zakelijke kant) en Paddy Lowe (de technische kant)
http://www.formula1.com/wi/gi/597x478/mUB6/sutton/2013/dms1428ja320.jpg
Mclaren heeft wat meer wijzigingen ondergaan en leek de laatste maanden ook in wat woelig vaarwater te zitten dankzij de schrijvende pers. Ron Dennis zou terugkeren als teambaas, Mclaren zou een geweldige vondst hebben gedaan, nu zouden ze weer op achterstand zitten. Feit is dat teambaas Martin Whitmarsh inderdaad door Ron Dennis is vervangen, maar dat de Engelsman voorlopig achter de schermen blijft acteren en Eric Boullier, de Fransman die tot begin dit jaar de leiding bij Lotus had, als Race Director naar voren heeft geschoven. Na de paniekaankoop van Sergio Perez voor 2013 heeft men nu voor eigen kweek gekozen en de Deen Kevin Magnussen, winnaar van de World Series by Renault in 2013, als tweede rijder achter Jenson Button neergezet. De nieuwe auto zorgde op twee manieren voor controverse, ten eerste vanwege de Dumbo-neus, ten tweede vanwege de achterophanging die aerodynamisch voordeel zou geven. Volgens de twee rijders is hun auto goed te besturen en betrouwbaar, maar mist ie rauwe snelheid.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/IMG_3923-886x590.jpg
Williams lijkt tot nu toe de meeste opvallende sprong naar voren te hebben gemaakt. Opvallend is hoe snel de deals met hun rijders rondkwamen en vooral hoe stil dat ging. Valteri Bottas werd door de internationale media telkens weer uit zijn stoel "gepraat" in silly season, maar de Fin was al na de laatste GP in Europa vorig jaar (Monza) zeker van seizoen 2014 en heeft dat netjes onder de pet gehouden. Teamgenoot is Felipe Massa. De Braziliaan kon na jaren trouwe dienst bij Ferrari vertrekken, maar vond gek genoeg zelf (zonder zijn manager Nicolas Todt in te lichten) ander werk in de paddock. Het team switchte tevens van motorleverancier, wist met Martini een goede Europese sponsor te strikken en dankzij Massa is ook Petrobras aan boord met Braziliaanse oliedollars, ter vervanging van het geld dat Pastor Maldonado altijd binnenbracht. Over de nieuwe livery die de Williams wordt nog gespeculeerd, ze verschenen op de tests met het bekende "interim blauw"
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/will-fw36-jere-2014-886x498.jpg
Tot slot Force India, dat bewijst hoe gek een balletje kan rollen. Voor het begin van 2013 afgeschreven en tot de helft van het seizoen deed de Indiase renstal het eigenlijk prima. Helaas wierpen de veranderde bandenspecs hen ver terug. Beide coureurs werden aan het eind wandelen gestuurd en men besloot het enige juiste te doen voor een team met vermeende geldzorgen: een goed gesponsord talent en een echt talent aantrekken. Nico Hulkenberg keert na een tijdje in de wachtkamer te hebben gezeten bij zijn vorige team Sauber en het eveneens armlastige Lotus, toch weer terug op het oude nest. Hopelijk heeft de man uit Emmerich dit jaar iets meer geluk, want anders krijgt hij de reputatie van Job-hopper niet makkelijk uitgewist. Sergio Perez stond op straat na één seizoen Mclaren en koos uiteindelijk ook voor FI, waardoor zelfs berichten over failliete of gearresteerde sponsors de renstal niet meer in gevaar brengen. Mochten de Indiërs zich over een jaar terugtrekken, staat er waarschijnlijk Fuerza Mexico bij de teamnaam :smile2: Van de zijkant bekeken is hun FI VJM07 een van de mooiste auto's in het veld, pas als je goed naar de neus kijkt, zie je de wat lelijke pijlpunt die er in verborgen zit.
http://www.forceindiaf1.com/ee/images/uploads/1390930887938118.jpg
Ferrari - Frozen... ehm Forza Italia
Ferrari heeft met Fernando Alonso en Kimi Raikkonen een superduo aangetrokken, al kun je er een programma a la studio voetbal over volpraten over de positieve en negatieve punten van twee kapiteins op 1 schip. Over de auto is ook het een en ander te melden. De Ferrari F14T heeft zo'n abrupte aflopende neus dat ik aan een Dyson moest denken toen ik de foto's in het oog kreeg. De concurrentie had ook iets te mopperen, want Ferrari zou een aantal onderdelen van de turbo zo licht hebben gemaakt dat men vindt dat de FIA moet nagaan of Maranello wel veilig bezig is. Eufemistisch uitgedrukt, men wil weten hoe de Italianen 3 kilo gewicht konden besparen zodat ze het misschien zelf ook nog kunnen ;)
http://images2.corriereobjects.it/methode_image/2014/01/28/Sport/Foto%20Gallery/d312a36141755c28341c30c81fd207cc_MGzoom.jpg?v=2014 0128202529
Sauber F1 lijkt langzaam de weg omhoog te vinden. Over de deal met de Russen hoor je niet zoveel meer, maar het is veelzeggend dat Sergei Sirotkin niet is gepresenteerd als f1-rijder. De Rus mag in de World series by renault kilometers blijven maken en hopen op testkilometers zodra hij zijn superlicentie heeft. Adrian Sutil is aangetrokken als teamgenoot van Esteban Gutierrez,. die dankzij een verlenging van de deal met Carlos Slim ook wat geld meeneemt. Laatste beetje geld komt van Giedo vd Garde, die overstapt als derde rijder en reservecoureur, en Simona de Silvestro (http://www.ctvnews.ca/polopoly_fs/1.1686525!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/landscape_620/image.jpg), die na een redelijk succesvolle Indycar periode als testrijder en "affiliated driver" (zeg maar reclamemaakster) mag opdraven. No offense, ze heeft aardig wat talent, maar ik vrees dat ze niet zoveel testkilometers gaat maken dit seizoen. Ook de Zwitsers kiezen voor een soort uitsteeksel als neus, dat me wat aan een kraaiensnavel doet denken
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/72602000/jpg/_72602962_sauber2_getty.jpg
Marussia F1 heeft het nog steeds meer dan lastig, maar de gewenste Ferrari turbo's zijn er nu dankzij Jules Bianchi. Ook Max Chilton heeft zijn zitje gehouden, ondanks dat zijn Pa eind 2013 opstapte als voorzitter van AON, dat hem via aandelenpakketten sponsorde. Meer uit financieel oogpunt dan uit esthetisch oogpunt is hun auto qua uiterlijk de meest simpele, eigenlijk alleen een meer aflopende neus. Het gaat de Engels/Russische renstal maar om één ding, de eerste races zoveel mogelijk aankomen en waar mogelijk een handvol punten sprokkelen, want al is de Marussia MR03 nog niet echt een snelheidsduivel gebleken, hij lijkt wel betrouwbaar.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/IMG_49911-886x498.jpg
Renault - met de Franse slag
Het begin van 2014 vertoont voor Renault opvallende gelijkenissen met 1978 en 1979, toen hun turbo's snel, maar erg fragiel bleken te zijn. De vier teams die voor Renault krachtbronnen hebben gekozen kregen daar allemaal mee te maken en Renault heeft bij het laatste overleg met de FIA zelfs uitstel van de homologatie aangevraagd, om meer tijd voor de kinderziektes te hebben. Helaas werd dat geweigerd.
Van alle Renault-teams was uitgerekend Caterham het meest productieve, al moest de krachtbron letterlijk worden "gedowntuned" om dat mogelijk te maken. De Maleisische renstal verraste in meerdere opzichten, zowel goed als slecht. Kamui Kobayashi werd als ervaren kracht weggeplukt bij het GT team van Ferrari, Marcus Ericsson mag dankzij een donatie van een paar miljoen instappen als 2e rijder. Reserverijder is Robin Frijns geworden, die dankzij een overtuigende simulatietest zelfs geen cent hoefde bij te dragen. Hij zal bij de meeste Europese GP's als vrijdagcoureur optreden, Alexander Rossi doet dat voor een paar overzeese GP's. Giedo vd Garde zou volgens zijn management hebben kunnen bijtekenen, maar het lijkt waarschijnlijker dat de vraagprijs te gortig werd en hij daarom naar Sauber uitweek. De grootste schok was echter de neus van de auto, die op zijn zachtst gezegd een aparte verschijning is. Over de snelheid van de auto maakt men zich zorgen, want op dit moment lijken zelfs de GP2 wagens nog sneller dan de CT05.
http://images.autosport.com/editorial/1390919016.jpg
Qua neus maakt Toro Rosso het eigenlijk nog bonter. Om meer "pariteit" tussen de twee Red Bull teams te krijgen is men in Faenza ook op Renault motoren overgegaan, maar misschien was het beter geweest als de omgekeerde weg was bewandeld en de Ferrari motoren naar RBR waren gegaan. STR tunede namelijk niks terug en werd gestraft met vele afgebroken testruns, kapotte onderdelen en een brandje her en der. Jean Eric Vergne heeft zijn plaats gehouden, maar de tweede rijder is verrassend genoeg de Rus Daniil Kvyat (spreek uit: Daniel Kwiat), die het niet onaardig deed in de GP3, maar er niet echt opgerekend had zo snel promotie te maken. De reden daarvoor licht bij de gedroomde favoriet Antonio Felix da Costa, die werd gestraft voor een te slecht seizoen in de World Series en nu in de DTM mag proberen zijn carriere weer vlot te trekken. Om toch iemand uit eigen kweek door te schuiven moest men Kvyat wel kiezen. Tot nu toe is ie niet bovenmatig onhandig opgevallen, dus we doen net als bij Bottas en Gutierrez en geven het gewoon een jaar. De neus van de STR9 liet echter nog het meeste stof opwaaien. Er dook zelfs een tweet op van een producent van seksspeeltjes die zich afvroeg of men heel toevallig door hun productlijn was geïnspireerd :biggrin:
http://img.speedweek.com/img/677f0b7a30fd4e8c99db0df99f6fe16c/750/500/Vergne_Actionjpg.jpg
Nadat Lotus zijn auto had onthuld werd er nog veel harder gelachen, zeker met die STR9 in gedachten. De renstal koos namelijk voor een aparte oplossing met een gespleten neus. "Ze moeten maar niet frontaal op elkaar rijden" was een veelgehoorde opmerking. Pastor Maldonaldo kocht zijn contract bij Williams af en bood bij Lotus zijn diensten aan. Romain Grosjean mocht aan blijven. Eric Boullier koos het hazenpad naar Mclaren, zodat Eric Lux ineens de nieuwe teambaas is. Hoewel de Luxemburger voor de tests nog vrij strijdbaar was, is daar inmiddels weinig meer van over, vooral omdat Lotus de op een na minste kilometers heeft gemaakt
http://img.bleacherreport.net/img/images/photos/002/772/554/hi-res-0eb49bea8ecabc30e535276c69aeef36_crop_north.jpg?w= 630&h=420&q=75
Van overheersende supermacht tot prullenbakteam, daar is ie weer: hoe raar een balletje kan rollen. Red Bull Racing gaat een heel moeilijk seizoen tegemoet. Adrian Newey staat erom bekend de grens op te zoeken, maar net als Gordon Murray bij Brabham meemaakte, er komt een seizoen dat je er naast zit. In essentie is de RB10 een snelle auto, maar dan moet ie wel heel blijven. En daar waar de Renault krachtbronnen sowieso al snel oververhit raakten in Jerez en Bahrein, in de RB10 was het nog een stuk erger. Men heeft om de auto zo smal mogelijk te maken namelijk de ERS unit, een batterij die extra energie opslaat en vrijgeeft aan de motor als boost, uit elkaar gehaald en in meerdere onderdelen verspreid. Dat loopt niet lekker en levert Sebastian Vettel en zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo veel kopzorgen op. Dat het niet alleen de schuld van Renault is blijkt uit de productiviteit van Caterham, die ondanks problemen toch de rest van de auto hebben kunnen testen, terwijl hun concurrenten veelal in de garage stonden of zelfs voortijdig de tests afbliezen (vettel reisde tot twee keer toe voortijdig af).
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/72684000/jpg/_72684140_466077519.jpg
Of het een slachtveld wordt in Melbourne of dat er over 11 dagen verrassingen opduiken, we houden u op de hoogte. Ook dit jaar zal er natuurlijk een F1-poule worden georganiseerd, nadere informatie daarover volgt nog.