PDA

Volledige versie bekijken : Koning onderschrijft belang Duits voor jeugd

Willem2
28 mei 2014, 01:48
BEDBURG-HAU -
Het is belangrijk dat kinderen die nu opgroeien weer Duits leren spreken. Duitsland en Nederland vullen elkaar aan op tal van vlakken en dan is het belangrijk dat je elkaars taal goed spreekt. Koning Willem-Alexander onderschreef dinsdagmiddag het belang van meer Duitse les op scholen in Nederland, waar burgemeesters in de Nederlands-Duitse grensregio voor pleiten........ http://www.telegraaf.nl/binnenland/22673241/__Koning__leer_Duits__.html

noglangnietuitgewandeld
28 mei 2014, 04:18
Niet om het een of het ander, maar ik ben het deze keer helemaal eens met ZM. Bij de generatie die nu opgroeit ligt de nadruk overduidelijk op Engels, en dat spreken de meeste jongelui dan ook uitstekend. En ze denken dat dat voldoende is. In veel landen wel ja, de Skandinavische landen en de Benelux. Maar laat dat in Duitsland en nog meer in Frankrijk nou net niet werken. Duits en ook Frans zijn in de vergeethoek geraakt, en daar komen ze pas achter als ze ermee geconfronteerd worden. Ik vind dat echt een verarming, Nederlanders en Vlamingen stonden nu net bekend om hun talenkennis. Onlangs hadden we hier een snuffelstagiair. Bij ons op het werk is Duits de voertaal. Het ventje sprak goed genoeg Engels, maar zijn Duits leek nergens naar. Mij maakt het niks uit, maar het is het een of het ander. Ik ga niet tegen de een Duits en tegen de ander Engels praten, dan heb je teveel kans op misverstanden. We hebben het een maandje aangezien, zoals afgesproken, en hij merkte het vanzelf. In Antwerpen en in Nederland ging het allemaal goed. Totdat hij op een Duitse werkplek met zijn Engelse vragen kwam en er even getolkt moest worden. Kan best voor een keer, maar werkt op den duur toch niet. Hij heeft nu toch maar aanvullend Duits in zijn pakket genomen, hij zag het zelf gelukkig ook wel in. Het moderne onderwijssysteem zal er wel debet aan zijn, te veel vakken moeten laten vallen.

Goedemorgenallemaal
28 mei 2014, 09:25
Niet om het een of het ander, maar ik ben het deze keer helemaal eens met ZM. .
En ook ik ben het met Zijne Majesteit eens.
Ik ben in Duitsland iedere keer weer geschokt als ik van Duitsers hoor dat ik , met mijn "Ijsberenduits"( want dat is , oh schande, toch de basis van mijn kennis van het Duits, 3 jaar Duits op de Middelbare School doet niet zo veel) zo goed Duits spreek voor een Nederlander. Nu zou die uitspraak met een korrel zout genomen mogen worden als dat zoals gewoonlijk door een DVP gezegd wordt in haar neiging het mij nmet complimentjes naar de zin te maken maar afgelopen weekend was ik in Duitsland en ook "gewone mensen"in de Stube, het Hotel en op straat zeggen het.

Trouwens, de nadruk ligt in Nederland inderdaad teveel op het Engels, zelfs zo erg dat in bepaalde takken van opleidingen het Engels al de voertaal geworden is. "ja dan leren ze Engels denken". Onzin, nergens voor nodig, gewoon in je eigen taal een opleiding volgen maar met gedegen aandacht voor het Engels want dat komt vanzelf met alle leerstof die je hebt en dan aanvullen met gewoon Engelse taallessen. Want wat krijg je nu? Doordat het onderwijs zo Engels is leert iedereen het lezen en spreken maar schrijven, ho maar, de fijne kneepjes van het schrijven komen steeds minder aan bod, al denkt men van niet. gevolg, kromme brieven en schrijfsels. (Mijn Engels is vloeiend maar als ik een tamelijk officiele brief de deur uit moet doen laat ik hem even door een Engelstalig iemand bekijken en je schaamt je af en toe voor het resultaat). En de aandacht voor uitspraak verdwijnt ook helemaal, iemand die vroeger goed was in Engels was gewoon goed in Engels, nu hoor je het beruchte "boerenkool met worst"Engels steeds vaker terug terwijl er taalkundig niets op het taalgebruik is aan te merken, het lijkt alleen voor de gemiddelde Brit onverstaanbaar.

Overigens is het niet alleen de aandacht voor het Engels die de aandacht voor het Duist doet ondersneeuwen, van mijn schoolgaande neven en nichten weet ik dat 1 ding door de jaren hetzelfde gebleven is: de Leraren en Leraressen Duits behoren doorgaans tot de saaiste mensen waar een middelbare school leerling mee te maken krijgt, en dat is op die leeftijd heel bepalend of je die taal wilt volgen of niet, of je die taal leuk vind of niet.

Maar misschien komt het goed, misschien dat bepaalde mensen dankzij een Nederlands Cultuur Icoon gaan inzien dat het Duist wel heel mooi kan zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=sSbVjvo_UOE

noglangnietuitgewandeld
28 mei 2014, 09:46
de Leraren en Leraressen Duits behoren doorgaans tot de saaiste mensen waar een middelbare school leerling mee te maken krijgt, en dat is op die leeftijd heel bepalend of je die taal wilt volgen of niet, of je die taal leuk vind of niet.

Onze leraar Duits was een vreselijk saaie oude heer zonder humor die tegen zijn pensioen aan zat. Toen de man langdurig ziek werd, moest er vervanging komen. Op een dag stond er een frisse jonge lerares met weelderige vormen voor de klas, een geboren Duitse nog wel. Grote opschudding onder ons pubers. Het gonsde door de school heen: Tering, hebbie dat wijf van Duits gezien??? Het vak had meteen meer belangstelling dan ooit, en dan speciaal onder het mannelijk deel van de leerlingen.

Geldt trouwens wel voor de meeste vakken, dat de sympathie die de leraar op weet te wekken invloed heeft op de prestaties van de leerlingen.

Goedemorgenallemaal
28 mei 2014, 11:34
Geldt trouwens wel voor de meeste vakken, dat de sympathie die de leraar op weet te wekken invloed heeft op de prestaties van de leerlingen.
Mijn interesse voor geschiedenis is op de middelbare school gewekt, niet dat we zo'n inspirerende leraar hadden maar het kabbelde allemaal lekker rustig door.

Willi69
28 mei 2014, 11:37
Het is belangrijk dat kinderen die nu opgroeien weer Duits leren spreken. Duitsland en Nederland vullen elkaar aan op tal van vlakken en dan is het belangrijk dat je elkaars taal goed spreekt. Koning Willem-Alexander onderschreef dinsdagmiddag het belang van meer Duitse les op scholen in Nederland, waar burgemeesters in de Nederlands-Duitse grensregio voor pleiten...
Verstehe kein Wort. :rolleyes:

Goedemorgenallemaal
28 mei 2014, 12:31
Zolang ons Duits niet goed is kun je maar beter Nederlands leren om dit forum te kunnen volgen :biggrin:

Pietjepik
28 mei 2014, 13:09
Spreekt de Koning het zelf wel vraag ik me af?
Lerne Russisch, Poetin komt steeds dichterbij. De vette Ami's hebben afgedaan als wereldoverheersers, de tijd is gekomen dat de Russen hun deel op komen eisen. Altijd de zijde van de winnende partij kiezen, doe ik wel in ieder geval!
:wink2:

Goedemorgenallemaal
28 mei 2014, 13:51
Lerne Russisch, Poetin komt steeds dichterbij. De vette Ami's hebben afgedaan als wereldoverheersers, de tijd is gekomen dat de Russen hun deel op komen eisen. Altijd de zijde van de winnende partij kiezen, doe ik wel in ieder geval!
Dat zal wel meevallen met de Russen, ze hebben bijna geen vriendjes meer. Ja ze hebben zelf nog wel veel volk maar de hele Koude Oorlogsdoctrine was in Rusland te verkopen doordat ze de Polen, de Oost Duitsers, Hongaren, Tjechoslowaken, Bulgaren, Roemenen en weet ik wat nog meer als eersten konden laten sneuvelen. Die ene oorlog die ze op eigen houtje voerden hebben ze niet kunnen winnen en die heeft in hoge mate bijgedragen aan het uiteenvallen van de voormalige Sowjet-Unie. De oorlogsretoriek doet het goed voor het nationale bewustzijn maar het mag geen levens gaan kosten, dan krijg je opstand en dat weten ze. De Russische economie heeft veel potentieel maar wij gaan in ons leven niet meemaken dat ze dat goed kunnen ontwikkelen.

Big30
28 mei 2014, 13:52
Wat denk je? Zijn vader was Duits, zijn grootvader, zijn overgrootvader. In het Spaans maakt ie wel eens een foutje dat zal hem in het Duits niet overkomen, tis eigenlijk een halve Duitser!

Probleem is denk ik dat in het verleden de Duitse taal toch een saai en niet zo positief imago had. Engels stond voor popmuziek, Amerika het beloofde land, Engelse humor. Bij Duitsland was toch vaak de associatie, schlager muziek, Heimat Film, de Musikantenstadl etc. Allemaal vooroordelen maar het speelde wel een belangrijke rol en was de reden dat de taal niet zo populair was. Het laatste waar een middelbare scholier aan dacht was aan Duitsland als het land vd grote Dichter und Denker.
Engels was en is nog steeds verplicht op de middelbare school en Duits als je het niet koos kreeg en krijg je maar een paar jaar onderwezen. De Duitse leraar die van Kooten en de Bie persifleerden was ook heel typerend. Duits werd en word met al die naamvallen ook als een lastige taal gezien zeker in vergelijking met de Engelse taal.

Het beeld over de Duitsers en de Duitse taal en cultuur is inmiddels al een stuk positiever, zeker bij de IJsberen natuurlijk. Blijft vreemd dat de kennis van Duitse taal en cultuur bij ons relatief gering is en dat voor onze directe buur, onze belangrijkste handelspartner en in Europa de economische grootmacht waar het economisch gezien zeer voorspoedig verloopt.

Willi69
28 mei 2014, 13:56
Bij Duitsland was toch vaak de associatie, schlager muziek, Heimat Film, de Musikantenstadl etc.
Guter Fußball. :tongue:

Big30
28 mei 2014, 14:08
Guter Fußball. :tongue:
Spaßvogel :tongue:!

http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/contisoccerworld/themes/00_fifa_wm_2010/50_wm_stars/img/matthaeus_jubel_voeller_en,property=original.jpg

Zwei sehr "beliebte" Fußballspieler, aber auch das hat sich geändert.

Pietjepik
28 mei 2014, 15:01
Dat zal wel meevallen met de Russen, ze hebben bijna geen vriendjes meer. Ja ze hebben zelf nog wel veel volk maar de hele Koude Oorlogsdoctrine was in Rusland te verkopen doordat ze de Polen, de Oost Duitsers, Hongaren, Tjechoslowaken, Bulgaren, Roemenen en weet ik wat nog meer als eersten konden laten sneuvelen. Die ene oorlog die ze op eigen houtje voerden hebben ze niet kunnen winnen en die heeft in hoge mate bijgedragen aan het uiteenvallen van de voormalige Sowjet-Unie. De oorlogsretoriek doet het goed voor het nationale bewustzijn maar het mag geen levens gaan kosten, dan krijg je opstand en dat weten ze. De Russische economie heeft veel potentieel maar wij gaan in ons leven niet meemaken dat ze dat goed kunnen ontwikkelen.

Je onderschat het Russisch patriotisme behoorlijk. Ik ken er zat en er is geen volk wat zo strijdlustig van zich af roept maar ook tevens strijdvaardig is. De Rus is van nature een gehard mens en zal indien ze er voor gaan, even afgezien van flauwe nucleaire spelletjes, de wereld op conventionele wijze weten te onderwerpen aan hun wil. Als je niks hebt, heb je ook niks te verliezen. Gewoon lekker in het westen gaan halen.
Zoals een Duits kolonel ooit zei over de oorlog met Rusland: Een olifant (duitse leger) kan een nest met mieren aanvallen en zal er zeker duizenden of miljoenen verpletteren maar hij zal het toch afleggen omdat hun aantallen te groot zijn en uiteindelijk gaat hij ten onder.

Pietjepik
28 mei 2014, 15:03
Wat denk je? Zijn vader was Duits, zijn grootvader, zijn overgrootvader.

mijn oma was ook Duitse, ik spreek er echter geen woord van :hammer:

Big30
28 mei 2014, 17:07
mijn oma was ook Duitse, ik spreek er echter geen woord van :hammer:
Je verschilt wel op meer punten van de Koning der Nederlanden :tongue:. Maar alles is nog niet verloren:

http://educatie.ntr.nl/duits/1535292/home/

ketserr
28 mei 2014, 18:04
BEDBURG-HAU -
Het is belangrijk dat kinderen die nu opgroeien weer Duits leren spreken. Duitsland en Nederland vullen elkaar aan op tal van vlakken en dan is het belangrijk dat je elkaars taal goed spreekt. Koning Willem-Alexander onderschreef dinsdagmiddag het belang van meer Duitse les op scholen in Nederland, waar burgemeesters in de Nederlands-Duitse grensregio voor pleiten........ http://www.telegraaf.nl/binnenland/22673241/__Koning__leer_Duits__.html

Verbaas me niks dat jij dit post, de telegraaf was ook fout in de oorlog.
Oppleuren met dat duits, ik doe het al heel me leven zonder die teringtaal.
Je moch het niet eens kiezen op school want; we learn more from a 3 minute record then we ever learn at school
Als er in Rotterdam een duitser zonder navi de weg vraagt wordtie linearekta de snelweg opgestuurd naar huis, aufdonderen hiero!!

Goedemorgenallemaal
28 mei 2014, 18:09
Ach, ik was afgelopen weekend in Duitsland en wat waren de hoofdpunten van het nieuws? De jurk van Maxima bij het bezoek , in combinatie met hoed natuurlijk, en dat Wilders wel een mannetje is met een hele grote mond en weinig inhoud. Daarna kwamen de verkiezingen van de EU en wat gebroddel in Donjetsk.

Johnny Bravo
29 mei 2014, 12:58
BEDBURG-HAU -

Verbaas me niks dat jij dit post, de telegraaf was ook fout in de oorlog.
Oppleuren met dat duits, ik doe het al heel me leven zonder die teringtaal.
Je moch het niet eens kiezen op school want; we learn more from a 3 minute record then we ever learn at school
Als er in Rotterdam een duitser zonder navi de weg vraagt wordtie linearekta de snelweg opgestuurd naar huis, aufdonderen hiero!!

Wat ben jij toch een zielig, naar ventje met een veel te grote ego-tje!

Dus jij suggereert dat Willem2 fout is geweest in de oorlog. Jij suggereert dat alle Duitsers fout zijn geweest in de oorlog.
Ik vind dit totaal verwerpelijk en een grote schande dat je dat hier plaats op het forum.

Als je zo grote Duitser-hater bent wat doen jij dan elke weekend in de clubs in Duitsland en je rijdt ook nog in een Duitse auto ook nog.

Ik hoop dat meerdere ijsberen nu jou eens door gaan krijgen ook gaan in zien dat je een zielig, gefrustreerd manneke bent met weinig fatsoen hierop het forum!

Dark&Naughty
29 mei 2014, 13:31
De Duitsers kunnen beter Nederlands leren
Kreise Kleve is al meer dan 40% Nedrlanders
en kijk eens op de Parkeerplaatsen 90 to 99% Nederlandse auto's
De Duitse gaan steeds verder in Duitsland hun boodschappen doen

Pietjepik
29 mei 2014, 13:53
goed gesproken Duits klinkt als muziek in mijn oren.

Een een lekkere schnitzel vreet ik liever dan dat ik de mooiste DVP neuk.

Deutschland über alles!!!!!!!!!!

Dalton
29 mei 2014, 23:07

Nederlands leren WILLY want dat is toch een hele mooie taal.
Maar waarom duits LATIJN is veel makkelijker en met meer gramatica dan duits vraagt het maar aan PATER JANSEN die had vroeger altijd goede cijfers voor latijn en slechte voor duits.

Dalton
29 mei 2014, 23:22
Wat ben jij toch een zielig, naar ventje met een veel te grote ego-tje!

Dus jij suggereert dat Willem2 fout is geweest in de oorlog. Jij suggereert dat alle Duitsers fout zijn geweest in de oorlog.
Ik vind dit totaal verwerpelijk en een grote schande dat je dat hier plaats op het forum.

Als je zo grote Duitser-hater bent wat doen jij dan elke weekend in de clubs in Duitsland en je rijdt ook nog in een Duitse auto ook nog.

Ik hoop dat meerdere ijsberen nu jou eens door gaan krijgen ook gaan in zien dat je een zielig, gefrustreerd manneke bent met weinig fatsoen hierop het forum!

Het lijkt toch niet zielig wanneer je de hele familie verloren hebt door de duitsers om ze dan te haten,want daar kan ik me goed in vinden.
Na de oorlog wanneer er een duitser mij de weg vroeg naar oberhausen stuurde ik hem altijd door naar apeldoorn en indien hij iets verkeerds zei sloeg ik er meteen op los.
Met de jaren is dat geleidelijk veranderd en dat zal met de meeste van mijn leeftijd wel zo zijn,vergeet nooit dat de meeste de grootste schoften waren die er rondliepen net zoals de nederlanders in indonesie met het platbranden van de kampongs en daarna het afslachten van de mensen die nog niet verbrand waren met die mooie prachtige politie acties.
Het zit de koninglijke familie schijnbaar in het bloed om zoiets te doen kijk naar de huwelijken van ze allemaal sprookjes ze zoeken elkaar op.

PS: vrijheid van meningsuiting maar zeg niets verkeerd over de koninklijken want dan riskeer je celstraf.
Ik ben niet mijn gehele familie kwijtgeraakt maar toch aardig wat en zodoende heeft mijn moeder het alleen moeten doen om mij groot te krijgen.

Willi69
30 mei 2014, 13:21
Maar waarom duits LATIJN is veel makkelijker en met meer gramatica dan duits vraagt het maar aan PATER JANSEN die had vroeger altijd goede cijfers voor latijn en slechte voor duits.
Cui bono? ;)

Pietjepik
30 mei 2014, 13:24
ik spreek geen vreemde talen, ik lul slechts over de kut.

Badslippers
30 mei 2014, 17:25

Is dat zo? Kom eens in Venlo kijken. Dag maakt niet uit. Je struikelt over de Duitse kooptoeristen. En dat is maar goed ook want anders was Venlo een gat waar niks te beleven viel. Het krikt de economie in ieder geval flink op.
Niet dat ik zo dol ben op hordes Duitsers maar de regelrechte afkeer van zo'n 40 jaar geleden is er wel zo'n beetje af. 7 Juli 1974 was een dieptepunt. Nu zie je toch meer wederzijdse sympathie en komen we er langzamerhand achter dat er ook "Goede" Duitsers zijn. In vergelijking met Nederlanders vind ik Duitsers toch meer geciviliseerd en correct, hoewel ook iets formeler en stijver. Ze zijn ook (en ik mag dat woord graag eens uit de mottenballen halen), eloquenter. Wij kregen het Duits met de paplepel ingegeven vanwege de Duitse televisie met series als "Lederstrumpf, Rauchende Colts, die Klamottenserie Dick und Doof". Maar ook "Tatort" draaide toen al. Daar bleef je voor thuis. Toen ik op de basisschool zat had je Ned 1, de Belg en 3 Duitse zenders. Daar werd fanatiek naar gekeken en heeft zeker positief meegewerkt in het spreken en begrijpen van de Duitse taal. Tevens een goede leraar en lerares gehad voor Duits.
Natuurlijk, ook ik stuur nog geregeld een naar de weg vragende Duitser het bos in. Dat is toch een leuk tijdverdrijf. Maar alleen als het een hork is en dat komt steeds minder vaak voor.

Het lijkt toch niet zielig wanneer je de hele familie verloren hebt door de duitsers om ze dan te haten,want daar kan ik me goed in vinden.
Na de oorlog wanneer er een duitser mij de weg vroeg naar oberhausen stuurde ik hem altijd door naar apeldoorn en indien hij iets verkeerds zei sloeg ik er meteen op los.
Met de jaren is dat geleidelijk veranderd en dat zal met de meeste van mijn leeftijd wel zo zijn,vergeet nooit dat de meeste de grootste schoften waren die er rondliepen net zoals de nederlanders in indonesie met het platbranden van de kampongs en daarna het afslachten van de mensen die nog niet verbrand waren met die mooie prachtige politie acties.
Het zit de koninglijke familie schijnbaar in het bloed om zoiets te doen kijk naar de huwelijken van ze allemaal sprookjes ze zoeken elkaar op.

PS: vrijheid van meningsuiting maar zeg niets verkeerd over de koninklijken want dan riskeer je celstraf.
Ik ben niet mijn gehele familie kwijtgeraakt maar toch aardig wat en zodoende heeft mijn moeder het alleen moeten doen om mij groot te krijgen.

Badslippers
30 mei 2014, 17:25

Is dat zo? Kom eens in Venlo kijken. Dag maakt niet uit. Je struikelt over de Duitse kooptoeristen. En dat is maar goed ook want anders was Venlo een gat waar niks te beleven viel. Het krikt de economie in ieder geval flink op.
Niet dat ik zo dol ben op hordes Duitsers maar de regelrechte afkeer van zo'n 40 jaar geleden is er wel zo'n beetje af. 7 Juli 1974 was een dieptepunt. Nu zie je toch meer wederzijdse sympathie en komen we er langzamerhand achter dat er ook "Goede" Duitsers zijn. In vergelijking met Nederlanders vind ik Duitsers toch meer geciviliseerd en correct, hoewel ook iets formeler en stijver. Ze zijn ook (en ik mag dat woord graag eens uit de mottenballen halen), eloquenter. Wij kregen het Duits met de paplepel ingegeven vanwege de Duitse televisie met series als "Lederstrumpf, Rauchende Colts, die Klamottenserie Dick und Doof". Maar ook "Tatort" draaide toen al. Daar bleef je voor thuis. Toen ik op de basisschool zat had je Ned 1, de Belg en 3 Duitse zenders. Daar werd fanatiek naar gekeken en heeft zeker positief meegewerkt in het spreken en begrijpen van de Duitse taal. Tevens een goede leraar en lerares gehad voor Duits.
Natuurlijk, ook ik stuur nog geregeld een naar de weg vragende Duitser het bos in. Dat is toch een leuk tijdverdrijf. Maar alleen als het een hork is en dat komt steeds minder vaak voor.

En kijk eens wat ze goed werk heeft verricht.

Goedemorgenallemaal
30 mei 2014, 18:08

Helaas, het bos is nu net een plek waar Duitsers veel beter op hun plaats zijn dan wij, ze hebben er gewoon meer van, het is zelfs een deel van hun cultuur.
Ik zie in Nederland nog geen "Forsthaus Falkenau" gemaakt worden.
Nee, die Duitsers moet je niet het bos in sturen, naar de polder met ze. Of het groene hart. Dan verdwalen ze.