PDA

Volledige versie bekijken : Afschaffing van roamingtarieven in de EU – 15 juni 2017



bergm550
1 juli 2014, 09:16
Bron: NRC http://www.nrcq.nl/2014/07/01/internetten-op-vakantie-nu-meer-dan-de-helft-goedkoper



Goed nieuws, zo vlak voor de zomervakantie: vanaf vandaag brengt de Europese Commissie de roamingkosten in EU-landen omlaag. Dat betekent: goedkoper mobiel bellen, sms’en en surfen in Europa. De afspraken werden twee jaar geleden al gemaakt, maar worden nu pas officieel van kracht.

Wat verandert er voor jou?

Wie vanuit EU-landen belt betaalt vanaf vandaag maximaal 19 cent per minuut. Vroeger betaalde je nog 24 cent per minuut. Ook sms’en wordt goedkoper. Een sms in het buitenland kost nog maar 6 cent in plaats van 8 eurocent. De prijs voor internetten op je telefoon daalt van 45 cent naar 20 cent per gedownloade MB. Je kan er nu ook voor kiezen om tijdelijk je roamingkosten bij een andere Europese provider te betalen zonder dat je nummer of simkaart vervangen moeten worden.

Met deze maatregelen denkt eurocommissaris Neelie Kroes (Telecom) de concurrentie tussen providers op gang te brengen. Vorig jaar werden de tarieven ook op 1 juli verlaagd en vanaf eind 2015 mogen providers helemaal geen roamingkosten meer in rekening brengen.

...

Uit een peiling onder 28.000 Europeanen blijkt dat 94 procent het gebruik van diensten als Facebook beperkt zodra ze de grens overgaan; 28 procent zet de telefoon simpelweg uit. Kroes noemde deze cijfer “echt schokkend” en “economische waanzin”.


Dus vanaf 2016 zijn er geen roamingkosten meer voor mobiel internet in het buitenland en hoeven we geen gebruik meer te maken van het Wifi in GT. :freu:

MichelJ
1 juli 2014, 17:50
Door de wetswijziging is de weg vrijgemaakt om in een land van de Europese Unie, IJsland, en Noorwegen een eenmalig tegoed voor mobiel internet (MB's) te kopen. Dit tegoed koop je ‘lokaal’ in het land van bestemming. Deze mogelijkheid heet Local Break Out (LBO).

https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/alternatieve-provider
http://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/mobiel-bellen/extra-diensten/roaming-bundels/wijziging-per-1-juli-2014.htm

Sjeufke
1 juli 2014, 18:06
Let wel op! De buitenlandse losse MB's zijn goedkoper geworden. Dus in die zin gaan we behoorlijk minder betalen. Echter, in de meeste gevallen is het voordeliger om een dag- of weekpas te kopen bij de eigen aanbieder!

MichelJ
1 juli 2014, 18:12
Let wel op! De buitenlandse losse MB's zijn goedkoper geworden. Dus in die zin gaan we behoorlijk minder betalen. Echter, in de meeste gevallen is het voordeliger om een dag- of weekpas te kopen bij de eigen aanbieder!

Nog goedkoper is een MiFi gebruiken i.c.m. een lokale simkaart.

In Duitsland gebruik ik een simkaart van de Duitse Aldi; 1Gb data per dag voor €2,00.

http://images.anandtech.com/doci/4500/MiFi4510L-2583_575px.jpg

Goedemorgenallemaal
5 augustus 2014, 10:00
En voor de slimmeriken onder ons. Nee ik heb T-Mobile en bij de grens stopt internet omdat ik geen abonnement voor het buitenland heb. (The old fashion way met een landkaart werkt nog steeds) Dus ik ben blij dat er nog plattegronden staan bij de stadsgrens. Maar goed ik heb het gevonden :freu:
Tip voor Lyon, je hebt ook apps met kaarten die je offline kunt raadplegen , meeste apps kosten wle wat geld maar je kunt wel een paar bestanden gratis binnen halen en met Nederland en NRW kom je een heel eind.

Admin
5 augustus 2014, 10:19
Als je goedkoop in het Duitsland op het internet wilt is denk ik nog steeds zo'n Aldi SIM kaart een aantrekkelijke oplossing.
http://www.alditalk.de/index.php

Tegenwoordig is LBO (zie boven ook een optie).

Inderdaad zie hieronder zo'n Aldi kaartje icm met een MiFi is dan de ideale oplossing!

Een ander opvallend punt is de totale afhankelijkheid van navi systemen bij velen, valt deze om wat voor reden dan uit (of is even in de war wat wel eens voorkomt) is men vaak radeloos verloren. Bijna niemand kijkt nog op de oude vertrouwde wegenkaarten en vaak zal men deze ook niet meer in de auto hebben. Leuke discussie is ook wat de "optimale" aanrijroute is voor een aantal clubs.

MichelJ
5 augustus 2014, 10:23
Als je goedkoop in het Duitsland op het internet wilt is denk ik nog steeds zo'n Aldi SIM kaart een aantrekkelijke oplossing.

Jaaa.... :freu: :freu: :freu:

http://www.alditalk.de/images/sim_5878738_1623.jpeg http://www.alditalk.de/images/sim_9068180_1319.jpeg

http://www.alditalk.de/sued/Surfen/index.php

Sots
5 augustus 2014, 10:29
Eventueel i.c.m. een MiFi:

http://www.ebay.de/itm/Huawei-E5336-3G-HSPA-MIFI-Wifi-Router-Modem-21Mbit-LED-10-User-Micro-SD-weis-/171274545877?pt=DE_Computing_Drahtlose_Router&hash=item27e0c22ad5

IDEAAL!

Gebruikt mijn "vriendinnetje" ook op de club met enkele andere vriendinnen van haar. Kost me eenmalig de MiFi en dan iedere maand €15 en van haar en haar vriendinnen heel veel lofzang en extra's. :biggrin:

vrije jongen
11 april 2016, 17:28
Ga dan voor de locale Duitse optie: AldiTalk, E-plus, vodafone etc.etc. Klaarblijkelijk vind je internet in het Buitenland dus niet zo belangrijk anders had je wel voor een andere provider gekozen ;).

Even een vraagje, na voor de zoveelste keer enkele tientjes extra voor data te hebben afgerekend, ben ik ook maar zo een aldi kaartje gaan halen. Nu wordt er een Duist adres (en vast nummer) gevraagd voor de registratie... iemand een idee hoe ik daar omheen kan komen?

phoenix
11 april 2016, 17:30
duits vriendinnetje zoeken vrije jongen...misschien wil een dame in Luder lounge wel....

Big30
11 april 2016, 18:01
Even een vraagje, na voor de zoveelste keer enkele tientjes extra voor data te hebben afgerekend, ben ik ook maar zo een aldi kaartje gaan halen. Nu wordt er een Duist adres (en vast nummer) gevraagd voor de registratie... iemand een idee hoe ik daar omheen kan komen?

Volgens mij werd dat in het verleden niet gecheckt, hmm als dat nu wel zo is tsja lastig. Je kunt altijd adres van een club opgeven natuurlijk.
Formeel is men altijd verplicht de personalia te checken.

de duisburg spesjalist
11 april 2016, 18:23
Volgens mij werd dat in het verleden niet gecheckt, hmm als dat nu wel zo is tsja lastig. Je kunt altijd adres van een club opgeven natuurlijk.

of een aderes van de vulkaanstrasse kamers genoeg :biggrin:

de duisburg spesjalist
11 april 2016, 18:24
een ander alternatief is een duitse sim kaart van labara :wink2:

vrije jongen
11 april 2016, 18:27
Volgens mij werd dat in het verleden niet gecheckt, hmm als dat nu wel zo is tsja lastig. Je kunt altijd adres van een club opgeven natuurlijk.
Formeel is men altijd verplicht de personalia te checken.


Bedoel je dat je geen adres hoefde op te geven, of dat ze dat adres niet checkten?

Nu is het in ieder geval zo dat je een kloppend Duits adres moet opgeven, anders kom je niet verder. Als blijkt dat ze hier niks mee doen kan ik inderdaad de gegevens van een club of zo opgeven (zat mensen/meiden die daar inderdaad wonen!).

MichelJ
11 april 2016, 18:30
Even een vraagje, na voor de zoveelste keer enkele tientjes extra voor data te hebben afgerekend, ben ik ook maar zo een aldi kaartje gaan halen. Nu wordt er een Duist adres (en vast nummer) gevraagd voor de registratie... iemand een idee hoe ik daar omheen kan komen?

Kun je ieder willekeurig (bestaand!) adres in Duitsland invullen, wordt niets mee gedaan (misschien dat het opgegeven adres wat reclame-zooi gaat ontvangen).
Heb al een aantal kaartjes op naam staan van :

Aldi
Gartenstraße 6
47574 Goch

Overigens gaan verschillende NL-providers vanaf 1 mei de buitenland-internetbundel (1 maand geldig) vergroten:
T-Mobile en Tele2 -> 1000MB voor 10 EUR
KPN 500MB voor 10 EUR

Big30
11 april 2016, 18:34
Bedoel je dat je geen adres hoefde op te geven, of dat ze dat adres niet checkten?
Was wel zo, ik ken IJsberen die zo aan die card zijn gekomen. Adres was wel nodig maar werd niet gecheckt. Zie ook opmerking MJ. Ik zou een club adres opgeven of hotel.

Badslippers
11 april 2016, 19:38
Een jaar geleden ooit zo'n kaart aangeschaft en gewoon zoals MJ al schreef een willekeurig adres opgeven. Ik gaf op:

Deutsche Kreditbank
Taubenstraße 7-9
10117 Berlin
Duitsland

Nooit problemen mee gehad.

vrije jongen
11 april 2016, 19:50
Het lijkt er inderdaad op dat ik nu ergens in Dortmund woon:biggrin:. Vooralsnog lijkt alles te werken, maar dat ding gaat pas van de wifi af als ik in het oosten ben;).

Dank voor de hulp.

MichelJ
18 april 2016, 08:33
Het lijkt er inderdaad op dat ik nu ergens in Dortmund woon:biggrin:. Vooralsnog lijkt alles te werken, maar dat ding gaat pas van de wifi af als ik in het oosten ben;).

Je bent op tijd, binnenkort kan het wel eens lastiger worden om een Aldi-kaartje aan te schaffen: Duitsland wil anonieme simkaarten verbieden onder nieuwe antiterreurmaatregelen (http://tweakers.net/nieuws/110379/duitsland-wil-anonieme-simkaarten-verbieden-onder-nieuwe-antiterreurmaatregelen.html)

bergm550
18 april 2016, 09:37
Let wel op! De buitenlandse losse MB's zijn goedkoper geworden. Dus in die zin gaan we behoorlijk minder betalen. Echter, in de meeste gevallen is het voordeliger om een dag- of weekpas te kopen bij de eigen aanbieder!

Ik ben het met je eens. Ik begrijp dat gehannes met Duitse simkaartjes niet. Als je voornamelijk naar Duitsland gaat, dan kun je net zo goed gebruik maken van je Nederlandse simkaart. De kosten zijn behoorlijk gedaald gedurende de afgelopen tien jaar.

Bij T-Mobile staat bij ieder abonnement "Travel and Surf" standaard aan. Als je dan roaming aanzet op je smartphone en je browser opent, dan kun je een dag- of weekkaartje voor het internet kopen. Dit wordt dan verrekend via je factuur.

Een dagkaartje met 35 MB kost 1,95 EUR. Als je een internetbundel van 1 GB hebt, dan zit hier ook 50 MB bij, die je in de EU kunt gebruiken. Je kunt ook de bundel "Altijd EU Internet" aanzetten voor 14,99 per maand en dan heb je per maand 1000 MB in de EU.

Met het abonnement "Stel Samen & Stel Bij Sim Only" voor 10 EUR per maand kun je gratis SMS'en in Nederland en de EU. En als je in de EU gebeld wordt, is dit gratis.

Andere providers (zoals Vodafone) zullen ook wel soortgelijke prijzen hebben. Dus ik zie de noodzaak niet om Duitse simkaartjes te kopen, tenzij je in Duitsland 5 GB aan internet verbruikt.

Maar als je alleen Whatsapp gebruikt en af en toe het forum/krant leest op het internet, dan heb je aan 35 MB per dag meer dan genoeg. Ik kom vaak niet boven de 20 MB uit.

Badslippers
18 april 2016, 11:01
Een dagkaartje met 35 MB kost 1,95 EUR. Als je een internetbundel van 1 GB hebt, dan zit hier ook 50 MB bij, die je in de EU kunt gebruiken. Je kunt ook de bundel "Altijd EU Internet" aanzetten voor 14,99 per maand en dan heb je per maand 1000 MB in de EU.


Ik begrijp dat geneuzel ook niet zo goed. De tijd van aparte simkaarten voor het buitenland is passé. Voor een habbekrats heb je complete europadekking zonder vervelende bijkomende kosten. Voor een abbo met allerlei extra's waaronder europadekking en bellen binnen europa ben je tussen de 50 en 60 euro kwijt. Of je moet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, dan koop je een sim only voor een tientje maar dan heb je uiterst beperkte mogelijkheden.
1 wip van een half uur per maand minder neuken en je bent uit de kosten.

Ricardo Banana
18 april 2016, 11:10
Ik heb zo'n Vodafone red business abonnement, bevalt prima.

vrije jongen
18 april 2016, 13:10
Mijn provider heeft geen speciale europa pakketten en kost me voor NL gebruik nog geen tientje in de maand. Dat is regelmatig enkele tientjes meer als ik me heb zitten vervelen in het een of andere Duitse hoerenkot (was iets van 24c per mb). Nu voor 7 euro in de maand vlot internet, zo was het in Magnum vrijdag beter dan de wifi daar.

Ik heb de simkaart in een "oude" telefoon zitten. Wel prima zo, wordt ik ook niet meer uit NL gebeld terwijl ik net bezig ben op de kamer.

MichelJ
18 april 2016, 17:04
Ik ben het met je eens. Ik begrijp dat gehannes met Duitse simkaartjes niet.


Ik begrijp dat geneuzel ook niet zo goed. De tijd van aparte simkaarten voor het buitenland is passé.

Kan me nog wel dagen herinneren dat ik buiten op een bedje lag te luieren en een Roemeense met m'n ipad bezig was, die trok er zo 1GB data doorheen.
En dan is het wel fijn dat ze voor 2 EUR een paar uur stil was :biggrin:.

Voor alleen een whatsappje en even je mail checken heb je inderdaad geen Duitse sim nodig.

Big30
14 juni 2017, 18:15
Bij KPN waren de nieuwe roaming voorwaarden al op 1 juni ingegaan en ik zie nu dat T-mobile nu ook roaming zonder problemen toestaat.


Afschaffing van roamingtarieven in de EU – 15 juni 2017

Bellen, sms'en en surfen net als thuis

Woont u in een EU-land, dan kunt u volgens de EU-regels in elk ander EU-land uw mobiele telefoon gebruiken zonder dat u daarvoor meer betaalt dan thuis: " roam like at home". Dit geldt voor bellen (naar vast en mobiel), sms'en én surfen in een ander land.

U betaalt dus precies evenveel als in eigen land. In de praktijk rekent uw provider uw verbruik dus gewoon aan op uw binnenlandse tariefplan of bundel.

Heeft u een abonnement waarin al roaming werd aangeboden, dan zal dat ook automatisch worden beschouwd als een gewoon contract, dus zonder meerprijs voor roaming. Voor alle nieuwe mobiele contracten wordt dat de norm: niet méér betalen voor roaming dan voor bellen, sms'en en surfen in eigen land.


http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-internet/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Mooi toch die EU!

Sjeufke
14 juni 2017, 18:47
Bij KPN waren de nieuwe roaming voorwaarden al op 1 juni ingegaan en ik zie nu dat T-mobile nu ook roaming zonder problemen toestaat.


http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-internet/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Mooi toch die EU!
Zo is dat! Hoef ik geen 'dagpas' meer te kopen. Op een hele maand is dat een gratis Französisch mit Aufname :biggrin:

Piet Plezier
14 juni 2017, 19:12
bij Vodafone ook vanaf 1 juni

uurtje
14 juni 2017, 21:06
Zo is dat! Hoef ik geen 'dagpas' meer te kopen. Op een hele maand is dat een gratis Französisch mit Aufname :biggrin:

tot 1 Juli bedoel je....

Sjeufke
14 juni 2017, 21:39
Ook na 1 juli [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Picasso 1
14 juni 2017, 23:03
Kan je roaming dan uit laten staan en dan wordt het hele EU gebied nu wel actief (met roaming uit)? Of moet je roaming aanzetten en dan vallen die kosten binnen je abonnement?

Sjeufke
14 juni 2017, 23:12
Je kan in heel Europa internetten.
EU-landen zijn: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Dus ook in Roemenië zonder extra kosten. :biggrin:

Big30
14 juni 2017, 23:16
Kan je roaming dan uit laten staan en dan wordt het hele EU gebied nu wel actief (met roaming uit)? Of moet je roaming aanzetten en dan vallen die kosten binnen je abonnement?
Goede vraag. Je moet roaming wel aanzetten. Net even uitgeprobeerd. Er zit wel een addertje onder het gras en dat heeft met fair use te maken mocht je veel in het buitenland zitten. Maar voor internetten hoef je niet meer dan 7.70€ per 1gB bij te betalen. Dat valt erg mee dus.
Op mijn zakelijke toestel van KPN zette ik roaming in het buitenland af en toe aan om wat mails te lezen nu heb ik het standaard aan. Privé toestel is T-mobile en als ik daar roaming aanzette werkte dat niet maar was ik verplicht een bundel bij T-mobile te kopen.
Sinds vanochtend werkt roaming bij T-mobile ook perfect. Enfin we zijn in D dus niet meer afhankelijk van Wifi al blijf ik het wel gebruiken als ik de mogelijkheid heb.

Jan_Wandelaar
15 juni 2017, 00:17
Roaming moet aanstaan op je telefoon, anders word er geen verbinding gemaakt met een buitenlands mobiel netwerk wanneer er een Nederlandse SIM-kaart in de telefoon zit. Roaming betekend grof gezegd dat je telefoon verbinding maakt met een ander mobiel netwerk dan het netwerk dat bij de SIM-kaart hoort. Als je met een KPN-SIM verbinding maakt met het Nederlandse Vodafone-Netwerk is dat ook Roaming.

Bellen/SMS/Internet in het buitenland komt voortaan gewoon uit je maand-bundel. In geval van prepaid mag je in het buitenland het tegoed op de SIM-kaart (minuten, MB's) opmaken.

Is je bundel of prepaid-tegoed op, dan mag er hooguit €7,70 per gigabyte gerekend worden om je bundel/tegoed aan te vullen.

Lief van de EU, echter,

Als T-Mobile of Vodafone ergens in Nederland brakke dekking hebben kun je dus voor hetzelfde tarief naar het KPN-Netwerk roamen wanneer dat op dioe plek in Nederland betere dekking heeft (immers: roaming-kosten zijn verboten in de EU). Wanneer mensen dat door krijgen word de plaatselijke KPN-Mast overbelast, waardoor mensen met een KPN-abonnement die daar toevallig wonen ook opeens brak mobiel internet hebben. Wat zullen die KPN-klanten daar blij zijn met de EU.

Mooi toch, de EU, waar van alles besloten word zonder ALLE gevolgen te overzien.

Maximum groothandelsprijzen zijn nu bij EU-wet vastgelegd. Markt is dus niet vrij meer. Resultaat zal daarom hetzelfde zijn als altijd wanneer een markt niet meer vrij is: matige producten (netwerk-kwaliteit) voor relatief hoge prijzen. Yep, de prijs van mobiel internet in het buitenland gaat nu omlaag. Echter: wanneer de kwaliteit harder daalt dan de prijs zit je uiteindelijk toch met een mindere prijs/kwaliteit-verhouding.

Als ik zie wat er met saunaclubs is gebeurt qua prijs/kwaliteit-verhouding dan wil ik best geloven dat een aanzienlijk aantal hedendaagse ijsberen dolenthousiast zijn over de EU. Dergelijke beren zijn dol op het snijden in eigen vingers, danwel schieten in eigen voet.


J.W.

Jack42
15 juni 2017, 06:35
Lief van de EU, echter,

Als T-Mobile of Vodafone ergens in Nederland brakke dekking hebben kun je dus voor hetzelfde tarief naar het KPN-Netwerk roamen wanneer dat op dioe plek in Nederland betere dekking heeft (immers: roaming-kosten zijn verboten in de EU). Wanneer mensen dat door krijgen word de plaatselijke KPN-Mast overbelast, waardoor mensen met een KPN-abonnement die daar toevallig wonen ook opeens brak mobiel internet hebben. Wat zullen die KPN-klanten daar blij zijn met de EU.

Mooi toch, de EU, waar van alles besloten word zonder ALLE gevolgen te overzien.


Het is helemaal niet mogelijk om een ander nl netwerk te gebruiken dan het nl netwerk waar je een abonnement/prepaidkaart van hebt.

Eddy_V
15 juni 2017, 06:58
Het is helemaal niet mogelijk om een ander nl netwerk te gebruiken dan het nl netwerk waar je een abonnement/prepaidkaart van hebt.
Hoe waag je het om JW op een onjuistheid in zijn bericht te wijzen?? Hopelijk leest hij het pas later op de dag of avond want anders is zijn dag grondig naar de gallemiezen.
Maar je hebt gelijk, nationale roaming wordt niet ondersteund en is in Nederland alleen toegestaan aan de veiligheids- en hulpverleningsdiensten.
Zijn geschetste toekomstige kwaliteitsprobleem als gevolg van roaming mist dus iedere grond, net zoals zijn vergelijking met clubs waar hij nooit komt maar toch over meent te moeten oordelen.
In Nederland zal inderdaad wat meer door buitenlandse sims geroamd worden, maar het aantal buitenlandse sims tov de nationale gebruikers is laag tov de overcapaciteit. Hoe vaak krijg je tegenwoordig geen verbinding of een verbroken gesprek als je in de file staat? In geen jaren meer mee meegemaakt. (althans op de 2 kwaliteits netwerken Vodafone en KPN)

Mocht nationale roaming op JW z'n toestel werken, dan maakt hij daarbij duidelijk dat hij op de ambulance rijdt of als koddebeier door het leven gaat ;)

Sjeufke
15 juni 2017, 08:36
Ik heb nationale roaming op het toestel van mijn werk (VNR-card). Echter, als ik de grens oversteek, kan ik alleen nog maar bellen. De service-desk krijgt grijze haren van mij, geen mails, whatsapp enz.. . Ligt dat aan de kwaliteit van de servicedesk medewerkers of is het een nog op te lossen uitdaging?
Gelukkig kan ik de berichtjes van mijn schatje gewoon ontvangen op mijn prive-handy.....:biggrin:

Jan_Wandelaar
15 juni 2017, 08:59
Het is helemaal niet mogelijk om een ander nl netwerk te gebruiken dan het nl netwerk waar je een abonnement/prepaidkaart van hebt.

Op dit moment klopt dat, omdat er momenteel geen roaming-overeenkomsten zijn tussen netwerk-aanbieders voor binnenlandse roaming binnen Nederland.

Door het op EU-niveau maximaliseren van de groothandelsprijs per GB zal het aantrekkelijk worden voor netwerkaanbieders om toch binnenlandse roaming-overeenkomsten te sluiten. Waarom zou een aanbieder zich met individuele (zeurende) klanten bezig houden wanneer er vanwege de maximumprijs bijna net zoveel te verdienen valt door binnenlandse roaming-overeenkomsten af te sluiten???

Bij klachten over brak mobiel internet zal je je in de toekomst tot Brussel moeten wenden, want wanneer consumenten geen meerwaarde meer hebben voor de aanbieders kan de klanttevredenheid van consumenten de aanbieder aan z'n reet roesten.




... en is in Nederland alleen toegestaan aan de veiligheids- en hulpverleningsdiensten. ...

Roaming is voor iedereen toegestaan, op voorwaarde dat er een roaming-overeenkomst bestaat tussen jouw mobiele provider en het netwerk waarop je telefoon probeert aan te melden. Om begrijpelijke redenen is er een roaming-overeenkomst met alle aanbieders voor SIM-kaarten van de hulpdiensten zodat deze ten aller tijden van alle beschikbare mobiele netwerken gebruik kunnen maken.


Hoe vaak krijg je tegenwoordig geen verbinding of een verbroken gesprek als je in de file staat? In geen jaren meer mee meegemaakt.
Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Zeker niet wanneer de EU ergens de marktvrijheid gaat beperken.


J.W.

Eddy_V
15 juni 2017, 09:57
We blijven niet bezig om opnieuw de allesweter te wijzen op foutjes in zijn berichtgeving cq denkraam, zodoende heeft hij toch nog een fijne dag :wink2:

Voor alle spraak- en datagebruikers in het buitenland: prettige roaming!

PS laat ik het niet merken als ik met mn raspberry pi aan het kloten ben dat jullie nog steeds van de WiFi van de club gebruik maken.
Je wilt niet weten wat voor ranzige dingen ik dan voorbij zie komen ;)

Badslippers
15 juni 2017, 10:07
M.a.w. ik kan mijn "Altijd EU internet" van T-Mobile à € 7,50 p.mnd. opzeggen? Deze bundel wordt immers niet meer verkocht zo lees ik op hun website.

Big30
15 juni 2017, 10:34
M.a.w. ik kan mijn "Altijd EU internet" van T-Mobile à € 7,50 p.mnd. opzeggen? Deze bundel wordt immers niet meer verkocht zo lees ik op hun website.

Klopt inderdaad. Bij T-Mobile moest je voor het buitenland altijd een bundel kopen, nu neem je je Hollandse bundel en mocht je daar over heen gaan je betaalt nooit meer bij dan 1GB en dat kost dan €7.70.

Picasso 1
15 juni 2017, 14:50
Het voordeel geldt echter voornamelijk voor internet. Je kan dus overal in de EU internetten met je huidige abonnement.
Voor bellen begrijp ik dat bellen naar het buitenland nog steeds buiten je abonnement valt. Als je dus van Nederland naar Roemenië belt of van Roemenië naar Nederland dan betaal je de huidige extra kosten daarvoor buiten je abonnement; bel je echter vanuit Roemenië naar een ander nummer in Roemenië dan is dat niet naar het buitenland bellen maar is het gewoon een binnenlandse telefoontje die valt binnen je Nederlands abonnement.
Correct me if i'm wrong....

Sjeufke
15 juni 2017, 15:11
Met mijn abonnement van t-mobile kan ik zonder extra kosten naar Europese landen bellen en van Europese landen naar Nederland of tussen andere Europese landen. En vanaf heden met de bestaande internetbundel ook in Europa internetten.
https://www.t-mobile.nl/buitenland/tarieven-buitenland

Big30
15 juni 2017, 15:31
Het voordeel geldt echter voornamelijk voor internet. Je kan dus overal in de EU internetten met je huidige abonnement.
Voor bellen begrijp ik dat bellen naar het buitenland nog steeds buiten je abonnement valt. Als je dus van Nederland naar Roemenië belt of van Roemenië naar Nederland dan betaal je de huidige extra kosten daarvoor buiten je abonnement; bel je echter vanuit Roemenië naar een ander nummer in Roemenië dan is dat niet naar het buitenland bellen maar is het gewoon een binnenlandse telefoontje die valt binnen je Nederlands abonnement.
Correct me if i'm wrong....
Volgens mij betaal je geen extra kosten voor bellen vanuit het Buitenland en wel vanuit Nederland naar het buitenland. Dus van België naar Duitsland bellen is dan goedkoper dan vanuit NL naar Duitsland bellen als je uit NL komt dan.
Maar bellen doe ik veel per whatsap. Gaat prima. Liefst via WiFi maar ook per 3G/4G kost dat aan data bundel bijna niets.
Bellen vanuit NL naar het buitenland is dus duurden dan andersom.

Badslippers
15 juni 2017, 17:52
Ik wacht wel een paar maanden met aanpassen van mijn abonnement. Eerst maar eens de horrorverhalen afwachten van mensen die denken goedkoop uit te zijn met bellen en internetten binnen de EU en vervolgens de rekening gepresenteerd krijgen. Ik hoor die telecombedrijven momenteel te vaak schreeuwen: onbeperkt, kosten verleden tijd, gratis. In deze wereld is niks gratis.

Sjeufke
15 juni 2017, 18:05
BS hoeft niet.......
Vandaag gebeld met Duitsland: geen extra kosten
Morgen bel ik vanuit Babylon (dat ligt in Duitsland :rolleyes:) met Nederland en België. Als de t-mobile app is bijgewerkt, laat ik het weten.

Jan_Wandelaar
15 juni 2017, 20:06
We blijven niet bezig ...Welke we heb je het over, want ik zie slechts 1 persoon reageren? Of ben je schizofreen, en spreek je daarom in meervoud? Praat je dan ook tegen jezelf wanneer je bij gebrek aan vrienden maar een beetje met een raspberry pi loopt te kloten?

Of ben je zo'n autist die wekenlang met een raspberry pi loopt te pielen om iets voor elkaar ter krijgen dat je voor twee tientjes via internet kan bestellen?


J.W.

Piet Plezier
15 juni 2017, 20:20
Ik wacht wel een paar maanden met aanpassen van mijn abonnement. Eerst maar eens de horrorverhalen afwachten van mensen die denken goedkoop uit te zijn met bellen en internetten binnen de EU en vervolgens de rekening gepresenteerd krijgen. Ik hoor die telecombedrijven momenteel te vaak schreeuwen: onbeperkt, kosten verleden tijd, gratis. In deze wereld is niks gratis.
Je verbruik kun je gewoon in je app volgen
De mijne staat nog steeds op 0,0. Euro
En dat was eerst wel anders met rekeningen van meer als €500,00

Jan_Wandelaar
15 juni 2017, 20:30
In deze wereld is niks gratis.
Ik wist wel dat je diep van binnen best weet hoe de wereld in elkaar steekt!!!!! ;)

Maar even serieus: Over niets gratis zijn gesproken. Dit is wat de telecom-bedrijven in 2012 neergeteld hebben voor vergunningen om de 4G-frequenties in Nederland te mogen gebruiken:

KPN: €1.400.000.000 (1,4 miljard)
Vodafone: €1.400.000.000 (1,4 miljard)
T-Mobile: €911.000.000 (911 miljoen)
Tele2: €160.000.000 (160 miljoen)

Dat is het kromme van de EU:
Voor het verkrijgen van licenties van de overheid moet op een veiling de vrije-marktprijs betaald worden, en in de periode waarin deze investeringen terug verdiend moeten worden (plus rendement) word de vrijheid van de markt vanuit Brussel aan banden gelegd. Waar blijft de maximum groothandelsprijs per megahertz frequentiespectrum wanneer overheden van EU-lidstaten middels frequentieveilingen het gat in de begroting proberen te dichten???


J.W.

MichelJ
15 juni 2017, 20:31
Het voordeel geldt echter voornamelijk voor internet. Je kan dus overal in de EU internetten met je huidige abonnement.
Voor bellen begrijp ik dat bellen naar het buitenland nog steeds buiten je abonnement valt. Als je dus van Nederland naar Roemenië belt of van Roemenië naar Nederland dan betaal je de huidige extra kosten daarvoor buiten je abonnement; bel je echter vanuit Roemenië naar een ander nummer in Roemenië dan is dat niet naar het buitenland bellen maar is het gewoon een binnenlandse telefoontje die valt binnen je Nederlands abonnement.
Correct me if i'm wrong....

Roemenië -> Nederland bellen = binnen de bundel
Nederland -> Roemenië bellen = buiten de bundel

Als je dicht bij de grens woont is het veel goedkoper om vanuit Duitsland/België naar Roemenië te bellen dan vanuit Nederland.

Welkom in de EU :rolleyes:

Piet Plezier
15 juni 2017, 20:40
Roemenië -> Nederland bellen = binnen de bundel
Nederland -> Roemenië bellen = buiten de bundel

Als je dicht bij de grens woont is het veel goedkoper om vanuit Duitsland/België naar Roemenië te bellen dan vanuit Nederland.

Welkom in de EU :rolleyes:

Welke bundel
Ik heb onbeperkt bellen jawel in de hele EU

Jan_Wandelaar
15 juni 2017, 20:51
... en vervolgens de rekening gepresenteerd krijgen.
Hier een rekenhulp (https://www.consuwijzer.nl/roaming-rekenhulp-bereken-uw-data-binnen-de-eu) waarmee je uit kunt vogelen hoeveel mobiele data je in het buitenland kan gebruiken zonder dat je bij hoeft te betalen.


J.W.

Vendezz
16 juni 2017, 05:11
Denk dat we eerst moeten kijken en afwachten hoe providers hun fair use policy gaan hanteren bij veel vuldig gebruik

Big30
16 juni 2017, 07:23
Denk dat we eerst moeten kijken en afwachten hoe providers hun fair use policy gaan hanteren bij veel vuldig gebruik

Dat is inderdaad een beetje vaag gedefinieerd.

Jack42
16 juni 2017, 08:01
Dat is inderdaad een beetje vaag gedefinieerd.

Ik denk dat het gebruik van whatsapp, facebook, youtube en fora als ijsberenforum e.d. geen problemen zal leveren mbt fair use policy. Dat verbruikt echt niet zoveel data.
Anders wordt het als je je telefoon als hotspot gaat gebruiken en via je laptop bijv. films gaat downloaden van een paar GB.

Vendezz
16 juni 2017, 10:05
Tis de hoeveel MB/GB je verbruikt...providers zullen wsl een bepaald plafond gaan hanteren... merkte merkte gisteren al dat mijn provider een internetbundel voorstelde toen ik paar uur in Duitsland verbleef.
7 dagen 125 MB voor 5 euro

Big30
17 juni 2017, 07:29
Ik denk dat het gebruik van whatsapp, facebook, youtube en fora als ijsberenforum e.d. geen problemen zal leveren mbt fair use policy. Dat verbruikt echt niet zoveel data.
Anders wordt het als je je telefoon als hotspot gaat gebruiken en via je laptop bijv. films gaat downloaden van een paar GB.
Klopt, mocht je zo'n gebruiker zijn dan zal het allemaal wel mee vallen, ik heb 2 toestellen en gebruik per maand nooit meer dan 300-500 MB dat zal weinig problemen opleveren al blijft de term Fair Use Policy wat vaag. Er blijft altijd een grijs gebied en ruimte voor interpretatie.

Maar mijn punt betrof eigenlijk meer wat er gebeurt als je door werk veel in het buitenland zit, zie vrachtwagen chauffeurs of je hebt bv een klus bij een Duitse klant die lang duurt. Ik lees dit:


Vodafone, T-Mobile en KPN hanteren fair use policy voor roaming in EU
16/06/2017 - 09:00 Luke

De drie grote telecomproviders in Nederland hebben met de introductie van het kosteloos kunnen roamen in de Europese Unie ook een fair use policy ingesteld. De FUP moet ervoor zorgen dat klanten geen misbruik maken van het netwerk door een langere tijd in het buitenland te verblijven. We zetten de regels op een rij.
Fair use policy voor EU-roaming

Vodafone heeft op haar website een fair use policy geplaatst waarin staat dat abonnees met een Red Plus abonnement de helft van de tijd in Nederland moeten verblijven. Dat betekent dat je als gebruiker volgens de policy minimaal 2 van de 4 maanden in Nederland moet verblijven. Ga je even de grens over en kom je dezelfde dag weer terug in Nederland dan telt dit niet als een roaming dag.

Volgens een woordvoerder van Vodafone krijgen klanten niet zomaar te maken met de fair use policy. Gebruikers kunnen na een waarschuwing laten zien dat zij binnen twee weken meer in Nederland zijn dan in het buitenland zo laat de woordvoerder weten aan Tweakers. De fair use policy geldt voorlopig alleen voor Red Plus abonnementen afgesloten na 1 juni.

Bij KPN geldt een soortgelijke fair use policy, mocht je je als KPN klant 4 maanden of meer in het buitenland bevinden of meer data gebruiken dan kan de provider een toeslag in rekening brengen. Ook kan KPN roaming blokkeren of je verplichten buitenlandbundels aan te schaffen.

T-Mobile heeft in haar fair use policy het over onredelijk gebruik wanneer een klant minimaal vier maanden buiten Nederland in de EU verblijft en hierbij meer data verbruikt dan in Nederland. Je ontvangt dan een waarschuwing met een verzoek om je roaming gedrag aan te passen, kun je dit niet dan hanteert T-mobile een extra toeslag van 1 cent per roaming megabyte.
https://www.droidapp.nl/nieuws/vodafone-t-mobile-kpn-fair-use-policy-roaming-eu/

De policy verschilt per provider en 1 ct/MB is weer net wat anders dan het maximum van 7.7€/GB wat af zou zijn gesproken. Maar goed voor een IJsbeer die elke week maximaal 1-2 de grens overschrijdt zal dit geen probleem zijn zolang hij niet extreem veel data gaat verbruiken.
ga er ook vanuit dat verblijf in het buitenland dan alleen telt als je roaming aan hebt staan.

Zie ook:
https://www.droidapp.nl/nieuws/roamingkosten-2017-veranderingen-buitenland/

Sjeufke
17 juni 2017, 10:20
BS hoeft niet.......
Vandaag gebeld met Duitsland: geen extra kosten
Morgen bel ik vanuit Babylon (dat ligt in Duitsland :rolleyes:) met Nederland en België. Als de t-mobile app is bijgewerkt, laat ik het weten.
Gisteren gebeld vanuit Duitsland naar Nederland en België. Geen extra kosten.
Samengevat: Met je maandelijkse belminuten en internetbundel kan je kosteloos in elk land van Europa bellen, sms'sen en internetten.

MichelJ
17 juni 2017, 11:15
Samengevat: Met je maandelijkse belminuten en internetbundel kan je kosteloos in elk land van Europa bellen, sms'sen en internetten.

Behalve soms bellen vanuit Nederland naar andere EU-landen.

Zie bv. de KPN-website:


Bellen vanuit Nederland naar de EU valt niet onder de regulering

Vanuit Nederland bellen naar een buitenlands nummer in de EU gaat niet uit je abonnement. Vanuit Nederland naar een Nederlands nummer in de EU bellen gaat wel uit je abonnement. Hieronder een paar voorbeelden.

Heb jij een Zorgeloos abonnement na 26 september 2016 afgesloten?
Dan zit bellen vanuit Nederland naar buitenlandse nummers in de EU wel in je abonnement en verandert er niets.

Dit gaat wel uit je abonnement:

Bellen naar een Nederlands nummer in de EU vanuit Nederland, bijvoorbeeld je belt een vriend die op de camping in Frankrijk staat.
Gebeld worden door een Nederlands nummer terwijl je in de EU bent, bijvoorbeeld je staat op de camping in Frankrijk en wordt gebeld door een goede vriend uit Nederland.
Bellen naar een Nederlands nummer in de EU vanuit een EU land, bijvoorbeeld bellen vanuit Duitsland naar een vriend die in Frankrijk op de camping staat.
Bellen naar een buitenlands nummer in de EU vanuit een EU land, bijvoorbeeld bellen vanuit Duitsland naar de camping in Frankrijk.


Dit gaat niet uit je abonnement:

Bellen naar een buitenlands nummer vanuit Nederland, bijvoorbeeld een camping in Frankrijk voor een reservering.


Heb jij een Zorgeloos abonnement na 26 september 2016 afgesloten?
Dan zit bellen vanuit Nederland naar buitenlandse nummers in de EU wel in je abonnement en verandert er niets.

Sjeufke
17 juni 2017, 15:04
Bij t-mobile valt alles binnen het abonnement......uiteraard tot je maandelijkse belminuten zijn verbruikt.
https://www.t-mobile.nl/buitenland/tarieven-buitenland#binnen-eu
Overstappen naar t-mobile lijkt een optie te zijn. ;)