Volledige versie bekijken : Help de Belgen de winter door!
Admin
21 augustus 2014, 13:21
Gisteren maakte Limburgs gouverneur Herman Reynders bekend dat in 22 van de 44 gemeenten in zijn provincie het licht kan uitgaan als er een accuut stroomtekort dreigt. Gemeenten als Neerpelt, Kinrooi, Hamont-Achel en Hechtel-Eksel zouden daarbij getroffen worden.
Dat blijkt uit een voorlopig afschakelplan dat de federale overheid twee jaar geleden heeft gemaakt. Doel 3 en Tihange 2 lagen toen al stil door de scheurtjes in de reactoren, bovendien was de winter hard waardoor op piekmomenten al een stroomtekort dreigde te ontstaan. In heel Vlaanderen zou de helft van de gemeenten in het geval van een plots tekort zonder stroom gezet kunnen worden. De afschakeling zou enkele uren duren, en zal nooit in al die gemeenten tegelijk doorgevoerd worden.
Antwerpen zou de impact het meeste voelen, met 40 van de 70 gemeenten die tijdelijk zonder stroom zouden zitten. Het gaat daarbij vooral om de rurale gemeenten, maar ook om bijvoorbeeld Herentals, Heist-Op-den-Berg en Brasschaat.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140820_01225693
Wordt het geen tijd een actie te starten "Help de Belgen de winter door?". De nood is inmiddels zeer hoog en redding lijkt niet nabij. Lastig natuurlijk om hulp te organiseren maar een begin zou kunnen zijn oude accu's en batterijen (nog wel werkend en opgeladen) in te gaan zamelen en die deze dan aan onze Zuiderburen te schenken, tuurlijk het is een druppel op een gloeiende plaat en je kunt veel praktische problemen voorzien maar zo kan men in ieder geval nog wat apparaten gebruiken die niet te veel vermogen verbruiken. Oude trafo's ook welkom.
Oudebelg
21 augustus 2014, 13:52
Dag Admin,bedankt om ons te willen helpen,maar het zal wel meevallen allemaal.
In Belgenland is dat de gewoonte,ze geven de mensen iets om over te praten,dan
hebben onze leiders de tijd om de belastingen,in alle rust omhoog te halen.
grt ouder
Willem2
21 augustus 2014, 13:58
Ja, het valt allemaal wel mee. Kunnen stinkend gas van nederland krijgen of een lekker wind van Duitsland :rolleyes: ;)
peterp095
21 augustus 2014, 19:30
Allemaal te vroeg gejuicht denk ik....één van de grote kerncentrales zal dan toch nog voor de winter terug opengaan.
Verder goed nieuws voor de Nederlanders.....ook in België zal de diesel duurder worden net zoals de sigaretten en de tabak. Dus gedaan voor jullie om in België goedkoop jullie slag te komen slaan.:)
Big30
21 augustus 2014, 20:26
De helft van Vlaanderen kan deze winter zonder stroom gezet worden. Dat blijkt uit een kaart die VTM NIEUWS in handen heeft gekregen. Op die kaart staan de gemeenten die netbeheerder Elia kan afkoppelen van het elektriciteitsnet. Het gaat wel nog om een voorlopig afschakelingsplan.
De gebieden die ingekleurd zijn, kunnen zonder stroom gezet worden. Er zijn volledige gemeenten bij, maar soms ook maar enkele straten of wijken. Grote steden zoals Antwerpen, Gent en Leuven blijven grotendeels buiten schot. Het zijn vooral de landelijke gemeenten die getroffen zijn.
De zes verschillende kleuren verdelen het land op in groepen. Wanneer de stroom moet worden uitgeschakeld, zal er één kleurgroep van het net afgekoppeld worden. Er bestaat geen specifieke volgorde, er zal een roterend systeem gemaakt worden. Het zal dus nooit gebeuren dat alle kleurgroepen tegelijkertijd zonder stroom vallen.
Bovenstaande kaart geldt echter voor de winter van 2012-2013. De crisiscel van Binnenlandse Zaken bevestigt dat staatssecretaris bevoegd voor Energie Catherine Fonck (cdH) op 3 september aan de gouverneurs van de Belgische provincies het definitieve afschakelplan zal toelichten.
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/2003404/2014/08/21/Valt-jouw-gemeente-zonder-stroom-Ontdek-het-hier.dhtml
Costana
21 augustus 2014, 21:46
Zoals ouder zegt: ze blijven er maar over doorrammen omdat er niets anders te melden valt.Bangmakerij
Wat ze er vergeten bij te zeggen is vooraleer ze gemeenten gaan afschakelen er al een ganse hoop andere maatregelen niet voldoende zouden moeten blijken...
Big30
21 augustus 2014, 22:08
@cossie en ouder,
Jullie wonen waarschijnlijk in de met wit aangegeven gebieden die geen kans lopen van het elektriciteitsnet afgesloten te worden. Klopt het dat er nu volop gehamsterd wordt en dat ook de drinkwater voorziening nu al nijpend is?
Ik wens de Belgen veel sterkte toe in deze barre en onzekere tijden. Schijnt ook nog eens dat er een horror winter aankomt, brrrr.
sofaking
21 augustus 2014, 22:31
Gelukkig kunnen we onze zomerbanden nog opstoken als de verwarming uitvalt.
Oudebelg
21 augustus 2014, 22:36
@cossie en ouder,
Jullie wonen waarschijnlijk in de met wit aangegeven gebieden die geen kans lopen van het elektriciteitsnet afgesloten te worden. Klopt het dat er nu volop gehamsterd wordt en dat ook de drinkwater voorziening nu al nijpend is?
Ik wens de Belgen veel sterkte toe in deze barre en onzekere tijden. Schijnt ook nog eens dat er een horror winter aankomt, brrrr.
Nee Big30,klopt helemaal niet,mijn gemeente is er een van die zonder komen te zitten.
Ik geloof dat niet,watervoorziening klopt van geen kanten.Wait and see,anders verhuizen
we naar Duitsland,lekker dichtbij de speelgoedhuizen.grt ouder
Big30
21 augustus 2014, 22:40
Gelukkig kunnen we onze zomerbanden nog opstoken als de verwarming uitvalt.
Is de olie dan ook al op cq. schaars? Oeps, wordt het niet tijd voor nood transporten?
Gondolas9
22 augustus 2014, 07:59
Gelukkig is Eindhoven vlakbij.
Ik denk dat ik de komende maanden maar eens heel aardig ga zijn tegen B30 op dit forum :annieengel: Je weet maar nooit.
Goedemorgenallemaal
22 augustus 2014, 08:00
Gebrukt frituurvet, even d eharde stukjes er uit vissen, kan goed dienst doen als stookolie en dieselvervanger.
Ehh wacht ff, wel vloeibaar vet ...
Admin
22 augustus 2014, 10:53
Hier alvast wat tips voor onze Belgische vrienden in geval van nood. Emigratie is natuurlijk ook een mogelijkheid al zal dat op korte termijn niet zo snel te regelen zijn. De vraag is al lang niet meer of het misgaat maar alleen nog maar wanneer. Ga maar uit van het ergste scenario, de totale chaos zal uitbreken. De EU komt morgen in een spoedvergadering bijeen. VN hulptroepen zijn al onderweg voor humanitaire hulp.
1. Hou uw gsm goed bij de hand
want uw vaste telefoon, als u die nog hebt, zal wellicht niet werken.
2. Giet de tank van uw auto goed vol
want in de gemeenten waar de stroom uitvalt zullen de tankstations niet meer toegankelijk zijn.
3. Let goed op in de auto
Verkeerslichten branden niet en slagbomen op overwegen zijn gesloten. Verwacht echter niet meteen grote chaos, ook de politie is op voorhand verwittigd.
4. Blijf weg van de trein
Mogelijk wordt sowieso beslist om het volledige treinverkeer stil te leggen, omdat de activatie van het afschakelplan overal voelbaar zal zijn.
5. Koop flessenwater
Vooral voor wie in de hoogste verdiepingen van een flatgebouw leeft, zou geen drinkwater kunnen hebben.
6. Hoed u voor hevige regenval
Woont u in een risicogebied voor overstromingen, dan zou de uitval van pompen en sluizen problemen kunnen veroorzaken als het hevig zou gaan regenen. Maar dat lijkt vooral in extreme omstandigheden een risico. Ook dan zal de civiele bescherming paraat staan.
7. Leg dekens klaar
De centrale verwarming zal niet werken. Hebt u een kachel, hou dan wat extra blokken hout achter de hand.
8. Stop wat euro’s in een sok onder uw bed
Hoewel dat niet veilig is bij een inbraak, kan het geld toch handig van pas komen wanneer geldautomaten uitvallen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140821_01226682
Nog een tip, sla voldoende proviand in, zorg dat je op een campinggaz stelletje kunt koken als de stroom uitvalt, verdedig je eigen haard en spullen want de anarchie zal uitbreken.
deket
22 augustus 2014, 12:54
Het lijkt nu toch wel duidelijk d
at de sabotage in Doel4 politiek opzet was en als chantage moet gelden, nl er bestaat een lobbygroep voor alternatieve energie maar ook voor meer kerncentrales zoals bv Elektrabel.
feit is wel dat we veel te veel energie verbruiken, globaal gezien.
Oplossingen, meer carpoolen en O.V en niet meer voor de bakker 100m verferop de auto nemen en tijdens de winter in de nacht de verwarming af zetten, dit is bovendien veel g3zonder slapen en niet uit gierigheid waarvoor enkele landen bekend zijn
dupke
22 augustus 2014, 14:56
Ik ben zo een belg die gelukkig in een niet afkoppelbaar gebied woont... kan ik lekker nog effe de airco in de winter aanzetten om te verwarmen om ze te kloten....
Want dit is inderdaad een politiek spelletje over de kap van de gewone gebruikers heen...
Reeds is 2003 is besloten dat de kerncentrales van Doel1 en Doel2 pas vanaf 1 januari 2015 gesloten zouden moeten worden. Erg gelukkig waren de stroomboeren daar toen al niet mee...
Omwille van het langer openhouden van deze oude centrales heeft onze goeie regering in alle wijsheid besloten een nucleaire tax te heffen over de extra winsten die de stroomboeren konden maken door het langer open houden van deze centrales waar de energie leveranciers tegen in beroep zijn gegaan maar verloren hebben... paar honderd miljoen euro uit franse zakken in onze zakken.
In Belgie heb je naast Doel 1 en 2 ook nog de Centrales Doel 3 en 4 en Tihange 1 en 2.
Doel 3 en Tihange 2 liggen al sinds 2012 uit owv scheurtjes in de reactor vaten ... da's niks nieuws en daardoor was het vorige winter al bijna prijs met een volledige blackout.
Nu is Doel 4 door sabotage uitgevallen ... kan goed zijn .. ik weet niet wie sabotage gepleegd heeft ... kan net zo goed door de 'pissed' stroomboer geweest zijn om dit probleem te creeeren.
Vorig jaar zijn we net ontsnapt aan een blackout omwille van massale invoer van electriciteit.. Goed dit jaar is dat moeilijker om de de transfo die uit nederland de invoer moet regelen net over een paar maand in onderhoud moet en de dwarsregeltransformator in Monceau-sur-Sambre die import uit Frankrijk in goede banen moet leiden al sinds maart kapot is.. Nu beginnen ze te vermoeden dat die explosie ook sabotage was... ik vraag me dan af , waarom is die nog steeds niet hersteld en waarom moet de dwarsregeltransformator in Zandvliet die uit nederland stroom kan halen net nu in onderhoud... ze wisten toch dat die andere al sinds maart kapot was.. dan zou ik dat onderhoud daarvan net in juni , juli en augustus doen als de zonne energie maximaal is en het verbruik minimaal is.. maar nee , dat stellen ze uit tot in het najaar.
De heren hadden dan ook nog het lumineuze idee van de enige nog echt overblijvende centrale Tihange 1 die niet dicht moet of stukken heeft dan ook nog voor 10 jaars onderhoud in te plannen om de levensduur te verlengen... ja wannneer doen ze dat ... als al de andere nest plat ligt... dus in het najaar...
In al hun wijsheid hebben ze dat onderhoud als geste naar de bevolking dan maar in 2 stukken gehakt en het echt niet essentiele opgeschoven naar de volgende zomer en gaan ze iets vroeger aan het 1e deel van dit onderhoud beginnen.
Voor de rest hebben de stroomproducenten niet in andere centrales geïnvesteerd en eerder nog gas en kolencentrales stilgelegd wegens niet nodig en te duur om standby te houden
Ben ik nu achterdochtig of zit hier toch wel een patroon in dat de stroomproducenten de politiek terug een kloot willen afdraaien over de koppen van alle goede Belgen.
Sjeufke
22 augustus 2014, 15:04
Het maar goed dat die Belgen in de zeventiger jaren nooit een atoomcentrale (met scheurtjes in het reactorvat) hebben gebouwd bij Klein-Ternaaien. Dat zou wel heeeel erg dichtbij zijn geweest. Gewoon een fiets in de kamer met een goede dynamo en hup het hele huis is verlicht :rolleyes:
The Joker
22 augustus 2014, 22:54
Maar is het nu bangmakerij of komen er straks echt blackouts in die gekleurde vakken op de kaart?
En klopt die kaart nog, ik kan geen blackout hebben, dan moet ik het land uitvluchten, anders stik ik in mijn stal...
Big30
22 augustus 2014, 23:38
Ga maar verhuizen TJ!
Overigens er is al veel eerder gewaarschuwd dat het wel eens mis zou kunnen kunnen gaan eigenlijk al vanaf 2007. Dupke heeft het denk ik al goed uitgelegd, er is op dit moment te weinig capaciteit zelfs met extra import (waar de infra structuur om dat te regelen of gewoon de belastnig niet aankan of stuk is) om aan de te verwachtte vraag bij extreme koude te gaan voldoen. Dan is er een gerede kans dat het mis zou kunnen gaan.
Natuurlijk is het ook een leuk onderwerp voor de pers om wat onrust te stoken maar feit is dat er in Belgie de afgelopen jaren gewoon te weinig is geïnvesteerd in extra capaciteit. Overheid, energie producenten dragen allen zeg maar een deelschuld, de liberalisering vd energie markt speelt ook een rol.
Er heeft een sub-optimalisatie plaats gevonden d.i. de Electrabels, Essents, RWE etc zijn er om centjes te verdienen, niet primair om een land integraal betrouwbaar van energie te voorzien.
Door de CREG is al vele malen gewaarschuwd voor de situatie die nu is ontstaan maar er is gewoon niets mee gedaan.
Natuurlijk kan niemand zeggen of er echt een black out komt, dat er nu plannen worden gemaakt wat in geval dat is veelzeggend en eigenlijk een bloody shame bedenkende dat de energie voorziening een zo primaire behoefte is voor een land de burgers en de economie.
Overigens kijk naar de VS daar wil het ook wel eens misgaan ... .
Maar niet getreurd TJ, gewoon een generator kopen en je bent uit de kou, die leveren al snel een paar kW en daar kom je een end mee hoor!
The Joker
23 augustus 2014, 14:50
Het meest zieke is dat ik zonnepanelen heb en per jaar bijna 2.000KWh aan het net teruglever.
Mij afsluiten kost ze dus stroom ipv dat het wat oplevert...
der lickmeister
25 augustus 2014, 20:40
Het meest zieke is dat ik zonnepanelen heb en per jaar bijna 2.000KWh aan het net teruglever.
Koop dan eens een generator in plaats van een vibrator
Costana
25 augustus 2014, 20:48
uhm dan heb jij:
- een slechte installatie
- enkel maar in de morgen zon
per jaar mag je toch rekenen op 6k tot 7k KWh....
Remcov73
25 augustus 2014, 21:32
Misschien kunnen we het vuurtje tussen de Walen en de Vlamingen weer wat opstoken: Dat levert genoeg spanning om het land een paar maanden draaiende te houden. En natuurlijk extra warmte van het vuurtje.......
Maareh, serieus: "per jaar mag je toch rekenen op 6k tot 7k KWh...." Is dat niet heel sterk afhankelijk van het aantal panelen dat hij heeft en z'n eigen verbruik?
Costana
25 augustus 2014, 22:06
Maareh, serieus: "per jaar mag je toch rekenen op 6k tot 7k KWh...." Is dat niet heel sterk afhankelijk van het aantal panelen dat hij heeft en z'n eigen verbruik?
Wat er precies op het net gaat kun je niet weten, de teller houdt bij wat je panelen produceren.
Per 1000 KWh krijg je een groenstroomcertificaat, per jaar zijn er dit bij mij minimaal 6, en de late namiddag zit de zon er niet meer op.
En het is niet dat mijn dak helemaal vol ligt, dus moet vast en zeker aan iets anders liggen dat hij zo weinig krijgt of het is een typo.
Ontopic: loopt allemaal zo'n vaart niet mensen, wij belgjes zullen geen koude lijden.
The Joker
25 augustus 2014, 23:03
Ik heb 16 panelen, had er rustig meer gewild, maar het is een huurhuis, dus ik krijg zo wie zo al geen groene stroom certificaten, betaal alleen geen electriciteitsrekening meer...
der lickmeister
25 augustus 2014, 23:22
Big30 zal alles weer in goede banen leiden
Help de Belgen de winter door, in de koude dagen een extra vrijkaart zo dat de Belgen zich kunnen warmen
Big30
25 augustus 2014, 23:41
Er zal door het IJBF met steun van de media zeker een actie komen op het moment dat de toestand in Belgie echt niet meer houdbaar is, beter eigenlijk net iets eerder. "Help de IJsberen in Belgie de Winter door" zou de naam van de actie kunnen zijn maar daar moeten we nog wel goed over nadenken of dat wel zo slim is, eigenlijk zou een IJsbeer namelijk goed tegen de koude moeten kunnen :wink:!
Sjeufke
26 augustus 2014, 00:25
Er zal door het IJBF met steun van de media zeker een actie komen op het moment dat de toestand in Belgie echt niet meer houdbaar is, beter eigenlijk net iets eerder. "Help de IJsberen in Belgie de Winter door" zou de naam van de actie kunnen zijn maar daar moeten we nog wel goed over nadenken of dat wel zo slim is, eigenlijk zou een IJsbeer namelijk goed tegen de koude moeten kunnen :wink:!
Giro 69 69 69
Goedemorgenallemaal
26 augustus 2014, 07:56
Ik heb vernomen dat de Belgen zelf al aan maatregelen denken, het zoveelste tolplan. Grenscontroles worden her ingevoerd en men gaat voor binnenkomst een soort entreegeld heffen. Voor een personenauto 1/4 kuub hout per inzittenden, voor vrachtvervoer 1 kuub per 5 ton laadvermogen.
Meteen te voldoen.
van lotje gekrikt
26 augustus 2014, 08:54
De helft van Vlaanderen kan deze winter zonder stroom gezet worden.
Dat is toch niets bijzonders? Gebeurt zo vaak in Aziatische derdewereld landen, dus waarom niet in de Europese?
Grootste probleem is uiteraard dat internet dan niet meer werkt, dus dat de Belgische Beren dit onvolprezen forum dan niet meer kunnen bezoeken.
Informatie is tegenwoordig een eerste levensbehoefte, nog meer dan eten, water, dak boven je hoofd, en andere zaken waar je best buiten kunt.
Echter, niet kunnen opzoeken waar en met wie je de volgende dag gaat neuken is een schending van de mensenrechten en hier dienen we tegen in actie te komen.
Goedemorgenallemaal
26 augustus 2014, 09:19
Dat is toch niets bijzonders? Gebeurt zo vaak in Aziatische derdewereld landen, dus waarom niet in de Europese?
We zijn het niet gewend, het gebeurt hier niet op zulke schaal, daarom is het bijzonder. 'tis net als sneeuw, als dat in Zuid-Oost Azie gebeurt kun je wel roepen dat het niet bijzonder is want dat is in grote delen van Europa en Noord Amerika heel gewoon maar dat kan de gemiddelde Thai of Cambodiaan geen moer schelen, hij vind het bijzonder.
Grootste probleem is uiteraard dat internet dan niet meer werkt, dus dat de Belgische Beren dit onvolprezen forum dan niet meer kunnen bezoeken.
Informatie is tegenwoordig een eerste levensbehoefte, nog meer dan eten, water, dak boven je hoofd, en andere zaken waar je best buiten kunt.
Echter, niet kunnen opzoeken waar en met wie je de volgende dag gaat neuken is een schending van de mensenrechten en hier dienen we tegen in actie te komen.
Neuh, een perfecte oplossing zou natuurlijk het op onderzoek uit gaan, dan krijg je pas echt informatie. Echter ook alle tankstations zitten zonder stroom dus als je niet toevallg je auto hebt volgetankt kom je niet zover. Nou ja, met een hafvolle tank kom je er ook wel maar let op mijn woorden, er zullen meer dan genoeg mensen zijn, waarschijnlijk ook beren die deze post over het hoofd zien, die als het zover is er achter komen dat ze zelfs te weinig brandstof in hun auto hebben om de eerste de beste pomp die het wel doet te halen
van lotje gekrikt
26 augustus 2014, 10:59
In Belgie rantsoeneren ze stroom, in Spanje water, in Roemenië vrouwen (want de meesten zitten in Duitsland)... Zo is er altijd wel wat.
Willem2
26 augustus 2014, 11:40
Ik begin me echt zorgen te maken nadat zelfs dupke hierover begon te schrijven. Is het dan echt allemaal waar?
Admin
26 augustus 2014, 12:55
Ik heb vernomen dat de Belgen zelf al aan maatregelen denken, het zoveelste tolplan. Grenscontroles worden her ingevoerd en men gaat voor binnenkomst een soort entreegeld heffen. Voor een personenauto 1/4 kuub hout per inzittenden, voor vrachtvervoer 1 kuub per 5 ton laadvermogen.
Meteen te voldoen.
Correctie ik vernam dat het entree tolgeld een halve kuub hout gaat bedragen, contant te voldoen. Verder schijnt het zo te zijn dat elk huishouden in Belgie elke week van de regering een kuub hout, een halve liter benzine en wat aanmaakhout zal krijgen.
In geval de stroomvoorziening krap wordt zal preventief de elektriciteit 's ochtends tussen 6 en 9 en van 16-17u worden afgeschakeld. Dit geldt ook de industrie (maar die hebben vaak wel een noodcentrale) met uitzondering van de primaire levensbehoeftes dus de friet en bier produktie zulen ontzien worden. Om de internet voorziening te waarborgen zal een alternatief worden aangelegd het zogenaamde WireNet 2014.
Al met al valt het dus allemaal reuze mee de voorgestelde maatregelen. Volgens geruchten zou ook de riool voorziening in Belgie op de grens van maximale capaciteit zitten, dit zal worden opgelost door de definitie van toilet te gaan herzien en door net als bij de Romeinen openbare toiletten te gaan inrichten.
peterp095
26 augustus 2014, 13:30
Het is te hopen dat men tolgeld gaat heffen in België. We zullen eens zien hoe jullie, Hollanders, dan weer gaan reageren want als het op betalen aankomt....
Goedemorgenallemaal
26 augustus 2014, 13:55
Het is te hopen dat men tolgeld gaat heffen in België. We zullen eens zien hoe jullie, Hollanders, dan weer gaan reageren want als het op betalen aankomt....
Zijn de Vlamingen geen haar beter...
Niets Hollands is de Vlaming, met name de West- en Oost-Vlaming, vreemd.
Voorbeeld het tanken op vakantie naar het zuiden, schijnbaar vallen veel mensen stil voor ze in Luxemburg zijn, of zelfs als ze op de toerit naar het eerste Luxemburgse tankstation staan. En daar zitten net zo vaak Vlamngen bij als Hollanders.
van lotje gekrikt
27 augustus 2014, 09:18
Al met al valt het dus allemaal reuze mee de voorgestelde maatregelen. Volgens geruchten zou ook de riool voorziening in Belgie op de grens van maximale capaciteit zitten, dit zal worden opgelost door de definitie van toilet te gaan herzien en door net als bij de Romeinen openbare toiletten te gaan inrichten.
:e010[1]: Arme Belgen! Nu moeten ze ook nog schijten op rantsoen! Iedere 2e dag! Dus niet teveel bruine bonen eten!
Goedemorgenallemaal
28 augustus 2014, 10:14
Er kan waarschijnlijk wel stroom uit het buitenland ingekocht worden. De enige reele optie is wel om het via Nederland te doen, de fRansen vrezen zelf ook voor wat problemen en er schijnen niet zoveel verbindingen met Duitsland te zijn.
der lickmeister
3 september 2014, 00:02
Er kan waarschijnlijk wel stroom uit het buitenland ingekocht worden. De enige reele optie is wel om het via Nederland te doen, de fRansen vrezen zelf ook voor wat problemen en er schijnen niet zoveel verbindingen met Duitsland te zijn.
Ja dat kan maar lm heeft een oplossing iedere Belg kan bij mij een aggregaat bestellen ik maak ze op maat met een paar trappers besparen ze gelijk de kosten van fitness apparatuur, dan zijn ze zo moe en gaan ze maffen in plaats club bezoek dit bespaart ook nog eens euro 's
Goedemorgenallemaal
3 september 2014, 07:51
Ja dat kan maar lm heeft een oplossing iedere Belg kan bij mij een aggregaat bestellen ik maak ze op maat met een paar trappers besparen ze gelijk de kosten van fitness apparatuur, dan zijn ze zo moe en gaan ze maffen in plaats club bezoek dit bespaart ook nog eens euro 's
Doe dat nou niet, voor je het weet help je ze uit hun fietsdipje...
Admin
3 september 2014, 16:09
Belgen laten overheidssites crashen
BRUSSEL -
Belgen zijn zo geïnteresseerd in de noodplannen van de overheid voor eventuele elektriciteitsschaarste, dat ze massaal de site hebben bezocht waarop het zogenaamde 'afschakelplan' staat. Het gevolg: zo'n beetje alle websites van de Belgische overheid zijn woensdagmiddag platgegaan.
Het Laatste Nieuws vermoedt dat de servers van de overheid de massale belangstelling niet aankonden. De krant noemt het opmerkelijk dat zo'n beetje alle overheidssites hierdoor op zwart zijn gegaan en niet alleen de webpagina met daarop het plan. Die pagina laadt overigens nog altijd zeer traag, overheidsportal Belgium.be doet het helemaal niet.
Volgens het afschakelplan wordt België opgedeeld in zes zones die elk van het elektriciteitsnet kunnen worden afgekoppeld bij stroomtekorten.
http://www.telegraaf.nl/digitaal/23039048/__Belgen_crashen_sites__.html
Dit zijn ze: de gemeenten die zonder stroom kunnen vallen
http://static3.hln.be/static/photo/2014/1/2/2/20140903164734/media_xll_7070642.jpg
De finale kaart met gemeenten en elektriciteitscabines die afgeschakeld zullen worden bij mogelijke stroomtekorten deze winter is klaar. Minister van Binnenlandse Zaken Melchior Wathelet heeft ze vandaag aan de provinciegouverneurs voorgelegd.
Via deze link komt u te weten of uw gemeente in een afschakelgebied ligt. Opgelet wel: door de massale belangstelling is de site van de federale overheid nu al gecrasht. De gedetailleerde kaart komt om veiligheidsredenen echter niet online, omdat daarmee kan worden ingezoomd tot de precieze locatie van elk van de distributiecabines. De provinciegouverneurs beschikken uiteraard wel over de kaart.
Komt het effectief tot een stroomtekort, dan zullen zones met gemeenten van over het hele land gedurende enkele uren -wellicht in de vooravond- worden afgeschakeld. Het gaat om maximaal 3 uur per keer.
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier-Stroomtekort/article/detail/2026903/2014/09/03/Dit-zijn-ze-de-gemeenten-die-zonder-stroom-kunnen-vallen.dhtml
België is niet in staat om zijn burgers van een elementaire basisbehoefte te voorzien en dat ondanks het feit dat het probleem al jaren bekend is. Hilarisch maar tegelijk schandalig, het zal weer Belgenmoppen gaan regenen.
Het feit dat je met zo'n noodplan komt is al veelzeggend, buitenlandse investeerders zullen zich nu wel 3 maal achter de oren gaan krabben alvorens in zo'n derde wereldland te gaan investeren.
sofaking
3 september 2014, 17:19
http://www.telegraaf.nl/digitaal/23039048/__Belgen_crashen_sites__.html
Dit zijn ze: de gemeenten die zonder stroom kunnen vallen
http://static3.hln.be/static/photo/2014/1/2/2/20140903164734/media_xll_7070642.jpg
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier-Stroomtekort/article/detail/2026903/2014/09/03/Dit-zijn-ze-de-gemeenten-die-zonder-stroom-kunnen-vallen.dhtml
België is niet in staat om zijn burgers van een elementaire basisbehoefte te voorzien en dat ondanks het feit dat het probleem al jaren bekend is. Hilarisch maar tegelijk schandalig, het zal weer Belgenmoppen gaan regenen.
Het feit dat je met zo'n noodplan komt is al veelzeggend, buitenlandse investeerders zullen zich nu wel 3 maal achter de oren gaan krabben alvorens in zo'n derde wereldland te gaan investeren.
Bovendien is de energie hier al jarenlang zowat de duurste in Europa. En voor die prijs mag je nu dus nog een stroomaggregaat gaan kopen als je niet in't donker en de kou wil zitten.
Gewoon de schande voorbij.
Big30
3 september 2014, 17:45
TIJDENS een stroomonderbreking
Enkele tips bij een langdurige stroomonderbreking:
Schakel al uw elektrische toestellen uit en trek de kabels uit het stopcontact van stroomgevoelige apparaten, zoals televisie, computer, enz... Hou tenminste één lichtschakelaar ingeschakeld zodat u merkt wanneer de stroom hersteld is.
Sluit ramen en deuren om de binnentemperatuur te behouden.
Luister naar de media - via een radio op batterijen, een opwindbare radio of de autoradio - om op de hoogte te blijven van de situatie en de aanbevelingen van de overheden.
Indien iemand in uw omgeving hulpbehoevend is, neem er dan contact mee op
Zaklampen zijn te verkiezen boven kaarsen. U kan ook theelichtjes gebruiken en plaats die op een onbrandbaar oppervlak. Laat brandende kaarsen niet onbewaakt achter.
Vermijd het onnodig openen van uw diepvriezer en koelkast om de temperatuur zo lang mogelijk zo laag mogelijk te houden.
Telefoneren is te vermijden. Zo wordt het netwerk niet overbelast. In geval van nood belt u 112.
Ook gsm-gebruik is te mijden. Moet u toch iemand contacteren, stuur dan best een sms-bericht.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140903_01248958
Alexander de Grote
3 september 2014, 18:02
Ook gsm-gebruik is te mijden. Moet u toch iemand contacteren, stuur dan best een sms-bericht.
Mocht er een grote stroomstoring zijn, dan zouden de GSM masten toch ook zonder stroom zitten of hebben die een aparte stroomvoorziening?
Geen paniek mensen, niks aan de hand! Doorlopen, hoewel: http://www.telegraaf.nl/digitaal/23039048/__Belgen_crashen_sites__.html
Big30
3 september 2014, 18:25
Wordt het geen tijd een actie te starten "Help de Belgen de winter door?". De nood is inmiddels zeer hoog en redding lijkt niet nabij. Lastig natuurlijk om hulp te organiseren maar een begin zou kunnen zijn oude accu's en batterijen (nog wel werkend en opgeladen) in te gaan zamelen en die deze dan aan onze Zuiderburen te schenken, tuurlijk het is een druppel op een gloeiende plaat en je kunt veel praktische problemen voorzien maar zo kan men in ieder geval nog wat apparaten gebruiken die niet te veel vermogen verbruiken. Oude trafo's ook welkom.
Gelet op de ernst van de situatie in België zal er binnenkort een hulpactie voor de Belgische IJsberen die in nood verkeren en ten einde raad zijn. Nadere details volgen maar ideeën zijn van harte welkom!
Zo juist vernomen dat er een stroom van verkleumde vluchtelingen vanuit Vlaanderen aan de verschillende grensovergangen is gesignaleerd. Laten we solidair zijn en onze Belgische vrienden in deze voor hen zo lastige tijden op alle fronten ondersteunen, laat ze niet in de kou staan!!!
deket
3 september 2014, 18:59
Je empathie interpreteer ik als hartverwarmend maar ik zal wanneer het heer putje winter is in Thailand verblijven waar het daar dzn zomer is en gemiddeld 35 graden zal zijn en de verhalen van SFL verifiëren.
Ernstig nu betreffende deze problematiek, je kent hey spreekwoord van de hete soep.
het zal nooit zover komen maar deze paniekerig verhalen zijn politiek geïnspireerd, zoals ik al rerder hier gemeld heb
deket
3 september 2014, 19:12
Kortom, de lobbygroepen hebben bewust stemmingmakerij gecreëerd en zijn in jun opzet geslaagd
The Joker
3 september 2014, 19:44
Ach het is maximaal 3 uur per dag tussen 17:00 en 20:00.
Doordat het 6 zones zijn, kom je 1x per week zonder stroom te zitten in het ergste geval.
Gewoon zorgen dat je dan in Duitsland zit.
Gelukkig woon ik in een buitengebied dat nooit afgesloten zal worden :)
Oudebelg
3 september 2014, 19:56
The Joker heeft gelijk,ff naar Duitsland,een vrijkaart zou daar toe kunnen bijdragen.:lostit:
Eddy_V
3 september 2014, 19:59
Ach het is maximaal 3 uur per dag tussen 17:00 en 20:00.
Doordat het 6 zones zijn, kom je 1x per week zonder stroom te zitten in het ergste geval.
Gewoon zorgen dat je dan in Duitsland zit.
Gelukkig woon ik in een buitengebied dat nooit afgesloten zal worden :)
Het is al een wonder dat überhaupt ooit buitengebieden zijn aangesloten 😋
Big30
3 september 2014, 21:31
The Joker heeft gelijk,ff naar Duitsland,een vrijkaart zou daar toe kunnen bijdragen.:lostit:
Als een IJsbeer in België van het wordt afgesloten moet deze eigenlijk met een vrijkaart worden gecompenseerd :wink:!
Goedemorgenallemaal
4 september 2014, 07:42
Als een IJsbeer in België van het wordt afgesloten moet deze eigenlijk met een vrijkaart worden gecompenseerd :wink:!
Ja naar Duitsland gaan is een optie maar ik voorzie wel een probleem. Om een aanta redenen printen mensen hun vrijkaart pas uit als ze daadwerkelijk willen vertrekken. (Stel je voor dat je hem kwijtraakt, mag een ander in jou plek gaan neuken). En een Belg zou geen Belg zijn als ie niet de pech had dat de stroom wordt afgeschakeld op het moment van printen....
Admin
8 september 2014, 16:11
Het afschakelplan is opgemaakt vanuit een "technische en geen communautaire visie": het is gebaseerd op vijf elektrische zones, en niet op de gewesten. Dat heeft Axelle Pollet, woordvoerster van Elia, de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet, laten weten. Staatssecretaris voor Energie Catherine Fonck had aan netbeheerder Elia meer uitleg gevraagd over het evenwicht tussen Vlaanderen en Wallonië in het geval van een stroompanne.
Het afschakelplan zoals dat door minister van Binnenlandse Zaken Melchior Wathelet is voorgesteld, bevat een groot onevenwicht tussen Vlaanderen en Wallonië. Dat zegt professor Damien Ernst (ULg) in een interview aan de krant Le Soir. Volgens de professor elektromechanica loopt 72 procent van de Waalse stroomcabines risico, tegenover slechts 38 procent van de Vlaamse cabines.
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier-Stroomtekort/article/detail/2043782/2014/09/08/Onevenwicht-afschakelplan-heeft-geen-communautaire-visie.dhtml
Goedemorgenallemaal
10 september 2014, 13:10
Misschien dat burenhulp wat moeilijker gaat worden...
http://www.omroepbrabant.nl/?news/216600462/Grote+brand+bij+Amercentrale+in+Geertruidenberg+na +explosie,+vier+silos+beschadigd.aspx
Admin
12 september 2014, 14:27
Staatssecretaris voor Energie Catherine Fonck heeft bijsturingen gevraagd aan het afschakelplan dat deze winter in werking treedt bij dreigend stroomtekort. De "zuidelijke zones" van het land, die in elke fase het zwaarst getroffen zouden zijn, worden in twee gesplitst. Dat moet het "onaanvaardbaar" geografisch onevenwicht bijstellen, luidt het.
Eerder werd duidelijk dat er een onevenwicht is tussen Vlaanderen en Wallonië. Professor in de elektromechanica Damien Ernst (ULg) zei dat in een interview aan de krant Le Soir. Volgens hem loopt 72 procent van de Waalse stroomcabines het risico op afschakeling, tegenover slechts 38 procent Vlaamse cabines.
Zes zones
Fonck komt nu tot een gelijkaardig besluit. Ter herinnering: het afschakelplan voorziet zes gebieden (schijven), telkens samengesteld uit gemeenten van over het hele land. Volgens Fonck blijkt nu dat elk van die afgetekende gebieden een opvallend groter aandeel uit het zuiden van het land omvat.http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/2048606/2014/09/12/Afschakelplan-zal-worden-bijgestuurd-onaanvaardbaar-onevenwicht.dhtml
Big30
5 november 2014, 18:20
In tijden van nood kent men zijn vrienden. Omdat door het dreigende stroomtekort heel wat Belgische gezinnen aan het wokken moeten om energie te besparen, willen onze noorderburen ons een hart onder de riem steken met 'Wok voor België'.
Beluister hier de ludieke actie die Radio 2 Nederland voorstelt om ons bij te staan in de koude en donkere dagen die ons te wachten staan.
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier-Stroomtekort/article/detail/2112460/2014/11/05/Nederland-zamelt-wokken-in-voor-Belgie.dhtml
foempje2
10 november 2014, 19:58
Ik stel voor dat de Nederlanders nu een groots mediaspektakel opzetten om geld in te zamelen voor ons Belgen.
Met het ingezamelde geld kunnen dan volgende zaken aangeschaft worden:
- Batterijen
- Zaklampen
- Club checks voor een NL of DU club.
Als die stroomuitschakeling er echt van komt, mag de rest van de wereld ons gerust gelijkstellen met een of ander 3de wereld land.
Met dank aan onze zeer vooruitziende politieke klasse.
Jansen
10 november 2014, 20:25
Belgen zijn niet meer te helpen.
Het is goed bedoeld maar in België hebben ze nu de crisis jaren van 50 jaar geleden. Men leeft nu in 1964 en hebben de platen gekocht van de The Beatles en The Stones ook mag Armand nu dadelijk geen optreden met de plaat "Ben ik te min "
Wokken kunnen ze straks ook op de homoparkeerplaatsen die nu al vol lopen met de mannen uit België die hun vrouw niet kunnen bijhouden en liever staan of laten aftrekken door hun vriendjes op deze plaatsen.
Gezellige Hok en wok plaatsen waar ook de dames aanwezig zullen zijn in hun Flower /Power gekleurde jurkjes.
Meer besparingen hebben ze dan ook vanwege de kapper die ze dan zeker 10 jaar niet meer nodig hebben en lekkers shag met wat gras kunnen roken.
We krijgen dus ook veel minder Belgen bezoekers in de saunaclubs omdat de zuinige Hollander dan de gierige Belg niet echt meer ziet zitten vanwege hun uiterlijk en de bos haar die ze ook om hun piemel laten staan.
Dus help de Belgen de winter door ? Nee ze zoeken het zelf maar uit omdat ze de ene dag Franstalig en de andere dag weer Vlaams willen zijn denk aan de muur ( de vogels trekken van Oost naar West )
Ik moet elke week 1 dag door Belgie heen en zal een zak oud brood strooien langs de A67 ? E34 en richting Brussel.
Oudebelg
10 december 2014, 18:12
De centrale in Langelo ligt nu ook stil door een staking.
De sluiting is al voor minstens een week,goed bezig.
Gelukkig blijft de vorst nog weg,ze doen er alles aan
om toch maar in de problemen te geraken,de sufferds.
Sjeufke
10 december 2014, 18:21
Veel clubben lijkt de enige oplossing.....:smile:
Oudebelg
10 december 2014, 18:25
Veel clubben lijkt de enige oplossing.....:smile:
Ik zal er maar volgende week aan beginnen,beetje energie uitsparen.:luvlove:
Costana
10 december 2014, 18:37
De centrale in Langelo ligt nu ook stil door een staking.
De sluiting is al voor minstens een week,goed bezig.
Gelukkig blijft de vorst nog weg,ze doen er alles aan
om toch maar in de problemen te geraken,de sufferds.
ouwe, gij zit ook zeker in de tweede 'schijf' die ze zouden afsluiten ?
als dat effectief gebeurd zijn we weg naar germany hé ;)
Oudebelg
10 december 2014, 19:07
ouwe, gij zit ook zeker in de tweede 'schijf' die ze zouden afsluiten ?
als dat effectief gebeurd zijn we weg naar germany hé ;)
Yep,jungne,we zitten in dezelfde schijf en bootje,we huren
een appartementje en we zijn weg naar de moffen,sorry,
naar de Roemeentjes.:lostit:
Costana
10 december 2014, 19:09
Yep,jungne,we zitten in dezelfde schijf en bootje,we huren
een appartementje en we zijn weg naar de moffen,sorry,
naar de Roemeentjes.:lostit:
we weten elkaar te vinden als het nodig is :biggrin:
Jansen
10 december 2014, 20:07
Ze krijgen cq kopen straks elektriciteit uit Frankrijk dat zelf door Europesche steun het zelf niet heeft betaald.
Hebben ze dan nog te weinig dan kunnen ze bij Duitsland aankloppen die zijn erg goed met leveren van gas.
der lickmeister
19 december 2014, 00:59
omdat ze dan de clubs niet meer kunnen bereiken waarschijnlijk
moeten ze zich maar melden voor de loterij
1e prijs setje trekveren
2e prijs doosje viagra
3e prijs voettocht naar duitse club naar keuze
4e prijs bij uitval stroom setje oplaadbare batterijen
5e prijs reparatiepakket voor opblaaspop
Goedemorgenallemaal
19 december 2014, 07:36
omdat ze dan de clubs niet meer kunnen bereiken waarschijnlijk
moeten ze zich maar melden voor de loterij
....
2e prijs doosje viagra
...
Ehh, wat heeft viagra voor zin als ze niet meer bij de clubs geraken? Opmaken bij de eigen madam? Waarom denk je dat ze naar de clubs willen?
Big30
23 september 2018, 12:46
In november mogelijk uren geen stroom
In november dreigt er in sommige gemeenten een urenlange stroomuitval, waarschuwt het Fedederaal Planbureau vandaag. In die maand kan slechts een van de zeven kernreactoren in ons land worden ingezet om stroom te leveren, meldt de onafhankelijke instelling.
Het stroomtekort dreigt zelfs bij niet-uitzonderlijke koude. Zo was november 2017 niet extreem nat of koud, maar lag het stroomverbruik die maand op 13 gigawatt. “Als we zien dat er in november heel wat meer kernreactoren gaan uitliggen, gaat het water echt aan onze lippen staan om dat te gaan dekken”, stelt Danielle Devogelaer van het Planbureau aan de VRT-nieuwsdienst. Zij roept op om het elektriciteitsverbruik in de avonduren drastisch te bezuinigen.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/in-november-mogelijk-uren-geen-stroom~af689d8f/
Sterkte aan alle Belgen.
Brad Clitt
23 september 2018, 12:56
In Maasbracht staat, op een steenworp afstand van de grens, nog een centrale werkeloos toe te kijken. Een tijdje geleden was er sprake van om deze direct te gaan verbinden met het Belgische stroomnet, maar ja ondanks het Europa zonder grenzen is het natuurlijk onmogelijk om dat op een normale manier even te regelen. Als ze daar destijds serieus werk van hadden gemaakt, hadden ze nu misschien net op tijd een backup.
Willem2
23 september 2018, 13:09
In Maasbracht staat, op een steenworp afstand van de grens, nog een centrale werkeloos toe te kijken. Een tijdje geleden was er sprake van om deze direct te gaan verbinden met het Belgische stroomnet, maar ja ondanks het Europa zonder grenzen is het natuurlijk onmogelijk om dat op een normale manier even te regelen. Als ze daar destijds serieus werk van hadden gemaakt, hadden ze nu misschien net op tijd een backup.
In 2020 heb ik begrepen dat die als noodcentrale zal werken voor de regio Keulen
Brad Clitt
23 september 2018, 13:20
Dat is nog anderhalf tot twee jaar, in de tussentijd hadden we mooi onze Belgische vrienden kunnen helpen (en er nog een mooie cent aan verdienen).
Het is niet te hopen voor Belgie, maar eigenlijk moeten ze eens flink op hun snufferd gaan in de winter.
Niet de hele winter natuurlijk, want dan breekt de pleuris uit en niet alleen daar...
Big30
23 september 2018, 13:50
RWE schuift de heractivering van haar gasgestookte elektriciteitscentrale Claus C in Maasbracht opnieuw naar voor als oplossing om de Belgische uitstaat uit nucleaire energie mogelijk te maken. Maar de Belgische regering lijkt niet happig.
https://www.fluxenergie.nl/rwe-biedt-clauscentrale-weer-aan-voor-belgische-nucleaire-uitstap/
Bredero
23 september 2018, 14:01
Hebben wij Belgen tenminste een goed excuus om naar de Duitse/Nederlandse clubs te gaan. :biggrin: :wink2:
Big30
22 oktober 2018, 22:17
Stroomschepen om black-out te vermijden: “We worden het Afrika van Europa”
Om een black-out deze winter te vermijden, denkt ons land er ernstig over na om stroomschepen in te zetten. De schepen, waarop een kleine energiecentrale gemonteerd is, worden op dit moment enkel gebruikt om ontwikkelingslanden te depanneren. “We zijn het Afrika van Europa aan het worden.”
https://m.hln.be/geld/consument/stroomschepen-om-black-out-te-vermijden-we-worden-het-afrika-van-europa~adc51b10/
Kuifje in Afrika :)!
sofaking
22 oktober 2018, 22:20
https://m.hln.be/geld/consument/stroomschepen-om-black-out-te-vermijden-we-worden-het-afrika-van-europa~adc51b10/
Kuifje in Afrika :)!
Hopelijk zitten er geen zwarte pieten op die stoomboten.
Big30
22 oktober 2018, 22:29
Hopelijk zitten er geen zwarte pieten op die stoomboten.
Zolang er maar witte rook uit de schoorstenen komt is alles goed!