PDA

Volledige versie bekijken : Kwaliteit van films



bergm550
21 september 2014, 11:35
Ik was dit weekend thuis, want er was geen geld voor een clubbezoek. Ik was nog even wezen wandelen op de Achterdam, de rosse buurt van Alkmaar. Maar mijn favoriete Roemeense dame met natuurcup D was er niet. Dus besloot ik naar huis te gaan. Onderweg had ik nog even wat Chinees gehaald, babi pangang met bami.

Het was al jaren geleden dat ik een film had gezien. De laatste jaren kijk ik alleen nog maar naar Uitzendinggemist (www.npo.nl/uitzending-gemist) via mijn laptop. Mijn TV is al jaren niet meer aan geweest en heeft de status bereikt van meubelstuk. De programma's van de publieke omroep (NPO) bevallen me prima.

De Rijdende Rechter, Liefs Uit, Het Familiediner, De Rekenkamer, Keuringsdienst van Waarde, Recht in de regio, Andere Tijden, Oog in Oog, Close Up, Profiel, Brandpunt en 2Doc zijn allemaal programma's waar ik graag naar kijk. Ook kijk ik veel documentaires op YouTube. Ik lig dan op de bank naar mijn laptop te kijken.

De commerciële zenders (RTL4, SBS, enz.) kan ik gewoon niet meer aanzien. Het is tenenkrommend. Wat een domme programma's zenden die uit. Dit is ook de reden dat ik alleen nog maar naar de NPO kijk. Vroeger keek ik regelmatig naar films, maar sinds een aantal jaren was ik daar ook mee opgehouden. Ik vind al die special effects gemaakt met "computer-generated imagery" (CGI) afschuwelijk om naar te kijken.

Actiefilms zoals "Indiana Jones - Raiders of the lost ark" kan ik wel waarderen, omdat daar ouderwets stuntwerk in voorkomt. Daarnaast heb ik ook altijd graag gekeken naar andere films, zoals Alien, Gremlins, Star Wars (alleen de drie films uit de jaren '70 en '80), Lost in Translation, Friday the 13th, Exorsist, Halloween en James Bond (alleen de oude films met Sean Connery, Roger Moore en Timothy Dalton).

Zoals gezegd, ik vind CGI in films afgrijselijk. Ik kijk liever naar een ouderwetse tekenfilm dan naar zo'n tekenflim gemaakt op een computer. Ik kijk liever naar echte poppen (zoals Yoda in Star Wars) of ouderwets stuntwerk dan naar zo'n computerbeeld. Maar goed, gister dacht ik, ik geef het nog maar eens een kans om een film te gaan bekijken, die zo'n beetje na 2005 is gemaakt.

Ik was aan het zoeken naar films en ik kwam de film Prometheus tegen uit 2012 geregisseerd door Ridley Scott. Hij had ook Alien gemaakt. Maar ik had al het voorgevoel dat ik de film Prometheus niets zou vinden. Maar ik besloot hem toch te gaan kijken. Het was een lange zit. Een lange zit van 2 uur. Wat een waardeloze, klote film. Nu wist ik meteen weer waarom ik nooit meer naar films kijk.

Het plot van Prometheus was niet te begrijpen. Het ging over DNA, Engineers, een dame die geopereerd wordt door een computer en er een larf uit haar baarmoeder wordt verwijderd. Aan het einde van de film komt er een beest uit de engineer. Dat beest leek verdomd veel op de originele Alien. Ik was diep teleurgesteld. Wat een achterlijkheid.

Daarna had ik nog de film "Alien vs. Predator" gezien. Ook een teleurstelling. De acteurs zweten helemaal niet. Ze vechten tegen een alien en je ziet geen sprankje zweet. Hun pakken zijn brandschoon. Wat een verschil met de film Alien. Deze is gemaakt in 1979 en je kunt deze film in 2014 nog steeds bekijken zonder dat je het gevoel hebt dat je naar een ouderwetse film zit te kijken.

De acteurs in Alien zweten, je ziet ze zwoegen, hun pakken zijn vuil, het ruimteschip is ook niet brandschoon. Het is niet steriel, zoals Star Trek. Er wordt geleefd, het voelt allemaal echt aan. Je ziet de angst in hun ogen als die Alien verschijnt. Wellicht waren het gewoon geweldige acteurs, maar je gaat mee in het verhaal. Dit miste ik gewoon tijdens het zien van de films Prometheus en Alien vs. Predator.

Zo, ik heb weer even mijn gal gespuit.

stimpy3
21 september 2014, 11:53
Ik dacht dat het over de kwaliteit van de films in de kino zou gaan :D

(maar verder eens hoor, de gemiddelde hollywoodfilm focust veel te veel op special effects en niet op 't verhaal.)

Mr Pussy
21 september 2014, 13:08
Bergm, bergm toch... Prometheus is de veel later gemaakte prequel van Alien en vertelt het verhaal achter de "space jockey" die we in Alien zien. De gelijkenis van de alien in beide films is dus zelfs de bedoeling! :wink: Ridley Scott is de regisseur van beide films en is een uitstekende regisseur. Verder heb je volkomen gelijk: Alien een briljante film, en heus niet alleen vanwege de scene waarin een dan nog zeer jonge en lekker strakke Sigourney Weaver alles uittrekt behalve een ieniemienie slipje en topje teneinde in een space suit te kunnen kruipen om te ontsnappen aan de alien. En Prometheus is moderne, pretentieuze bagger, maar niet slecht gemaakt. :biggrin:

Badslippers
21 september 2014, 13:26
Ja, er wordt inderdaad veel bagger uitgebracht met allemaal foefjes om het er zo gelikt mogelijk uit te laten zien. Nou kan ik hier een hele waslijst van filmtitels produceren maar daar is niemand in geïnteresseerd laat staan dat ze überhaupt bekeken worden. Dus hou ik het bij een trilogie en wel de verfilming van Stieg Larssons' "Milennium".

En dan bedoel ik niet die rampzalige Hollywood versie met Daniel Craig, "The girl with the Dragon Tattoo". Nee, je moet de originele Zweedse versie hebben: "Män Som Hatar Kvinnor" met de waanzinnig goed spelende Noomi Rapace.

8552

En zie hier de connectie met de film die Bergm550 heeft gezien: Prometheus.
Want daarin speel Noomi Rapace ook. Echter, zoals Bergmans aangeeft is dat "een waardeloze, klote film". Vandaar mijn keuze om hier de film "Mannen die vrouwen haten" te memoreren.

Op "Blu-Ray" alle drie de delen met extra's (http://www.bol.com/nl/p/millennium-trilogie/9200000026853605/). Zeer de moeite waard. Goed om te kijken op een lange regenachtige dag.

Rapace speelt een wereldvreemde en zonderlinge computerhacker met een fotografisch geheugen die freelance werk verricht. Ze is onder toezichtgesteld van een voogd die zich in een brute verkrachtingsscene aan haar vergrijpt. Zeer realistisch in beeld gebracht. Maar haar wraakactie is nog veel bruter. Verder is het verhaal gegoten in de vorm van een mysterie-thriller. Nou, lees zelf maar verder op wiki.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mannen_die_vrouwen_haten_(film)

Ik vond het een verbazingwekkend goede film met sterke bijrollen.

8553

TRAILER:

http://www.youtube.com/watch?v=fU1d1vPaOkY

The Joker
21 september 2014, 15:40
Zelf geniet ik net als met muziek vooral van films uit de 80's.
Echte emoties en goede humor en niet 99% van de actie die door een PC wordt gemaakt.
Alle moderne films zijn eigenlijk tekenfilms geworden.
Gelukkig komen de meeste oude films ook op Bluray uit, waardoor je ze als Torrent in Full HD binnen kan halen.
Zelf heb ik al 6 jaar geen TV aansluiting meer en kijk enkel meuk die ik zelf download.
Ik wil nooit meer anders:
Kijken wanneer je wilt, geen laffe reclame, geen hardcoded subs etc.
1 van mijn favorite release groups die niet alleen nieuwe, maar ook klassiekers Full HD uitbrengt:
http://torrentz.eu/searchA?f=Kingdom+1080p

aamu
21 september 2014, 16:06
Ach met goede films en muziek is het eigenlijk net als met goede dames. Ze zijn er wel, ook met een recenter bouwjaar, maar je moet ze weten te vinden :)

Willi69
21 september 2014, 16:30
Zelf geniet ik net als met muziek vooral van films uit de 80's.
Echte emoties en goede humor en niet 99% van de actie die door een PC wordt gemaakt.
Geht mir genau so. Ich war auch seit den 80iger Jahren nicht mehr im Kino. :sleep:

Einer der trashigsten deutschen http://www.kneller-gifs.de/bilder/f/flaggen-deutsch27.gif Filme aller Zeiten - Aus der Tiefe des Raums (http://de.wikipedia.org/wiki/Aus_der_Tiefe_des_Raumes) (2004), eine Hommage an Günter Netzer (http://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnter_Netzer), der in der letzten Woche 70 Jahre alt geworden ist. :tongue:



http://youtu.be/VUgRvY6be88

Brad Clitt
21 september 2014, 16:35
Die trilogie met Noomi Rapace is inderdaad zéér de moeite waard om te bekijken, heb 'm een paar jaar geleden op Canvas (of was het Eén ?) gezien (dus zonder storende reclame).
En wat aamu hierboven zegt, goede films en muziek worden nog steeds gemaakt, alleen niet meer zo veel (ben echter niet zo'n kenner/volger om er een paar op te noemen, het komt mij ook toevallig onder de ogen/oren).

aamu
22 september 2014, 11:36
Ik volgde het filmwereldje vroeger een stuk meer dan ik tegenwoordig deed en vond omdat ik toen actief op zoek ging vele grote en kleinere pareltjes. Ik merk dat ik heden ten dage daar minder tijd in steek en dus ook minder vind. Ik volg nog wel (en soms wat laat) regisseurs die een decennia of 2 geleden goede films afleverden en vaak kan ik hun werk dan ook nog steeds pruimen. Verder krijg ik nog wel eens tips over films en dat bevalt vaak ook.

Wat voorbeeldjes:
- Christopher Nolan; in het verleden bekend van Following en Memento heeft met de Batman reeks en bijvoorbeeld Inception (2010) nog prima films afgeleverd. The Prestige (2006) is ook zeker de moeite waard naar mijn idee.
- Darren Aronofsky; in het verleden bekend van Pi en Requiem for a Dream heeft ook met bijvoorbeeld Black Swan (2010) iets moois afgeleverd. Noah niet gezien overigens.
- Martin Scorsese: in het verleden bekend van o.a. Raging Bull (1980) en Goodfellas (1990) doet nog steeds goed mee met bijvoorbeeld Hugo (2011) en The Wolf of Wallstreet (2013).

trigootje
22 september 2014, 16:35
The coen brothers wil ik ook wel even noemen: No country for old men,fargo

deket
22 september 2014, 22:47
Het cruciale probleem lijkt me dat de filmindustrie beheerst wordt door marketing en commerce.
let op voor mij moet een film niet rlitair zijn, die alleen door een happy few worden bekeken en die je goed moet vindrn om bij de intellectuele elite te willen horen, maar heden worden we idd overspoeld door oppervlakkige bagger en door zo duur mogelijk effectenfimls zonder ziel.
dat toegankelijkheid en kwaliteit een harmonie kunnen vormen bewijzen tal van films in de jaren 70 en 80.
Heden heb je een merkwaardige tendens en dat is dat er betere seried dan films gemaakt worden.
op tv overdonderen ons met veel shit, zoals al die realityrommel, gemanipuleerd tot en met, deelnemers vzn Temptation vertelden mij dit ook. De kijker houfen ze voor de gek.
maar een productiehuis zoals HBO zorgt wel nog voor topreeksen

deket
22 september 2014, 22:48
Het cruciale probleem lijkt me dat de filmindustrie beheerst wordt door marketing en commerce.
let op voor mij moet een film niet eliitair zijn, die alleen door een happy few worden bekeken en die je goed moet vinden om bij de intellectuele elite te willen horen, maar heden worden we idd overspoeld door oppervlakkige bagger en door zo duur mogelijk effectenfimls zonder ziel.
dat toegankelijkheid en kwaliteit een harmonie kunnen vormen bewijzenn tal van films in de jaren 70 en 80.
Heden heb je een merkwaardige tendens en dat is dat er betere series dan films gemaakt worden.
op tv overdonderen ons met veel shit, zoals al die realityrommel, gemanipuleerd tot en met, deelnemers van Temptation vertelden mij dit ook. De kijker houfen ze voor de gek.
maar een productiehuis zoals HBO zorgt wel nog voor topreeksen