PDA

Volledige versie bekijken : Sauna’s hebben het moeilijk - en dat is goed en slecht nieuws tegelijk



bergm550
25 september 2014, 10:52
Bron: NRC (http://www.nrcq.nl/2014/09/25/saunas-hebben-het-moeilijk)



Goed nieuws?

Groei. Dat verwacht de Rabobank volgend jaar voor wellnesscentra in Nederland, meldde het gisteren in zijn nieuwste trendrapport. Jongeren en mannen gaan vaker, de drempel om naar de sauna te gaan wordt lager, zweten in een hut past bij de groeiende behoefte aan een gezonde leefstijl, en wedstrijden als hetWK opgieten zijn theatraler dan ooit.

Goed nieuws dus? Nou, nee. De verwachte groei voor volgend jaar is weliswaar 0,5 tot 1 procent, maar dit jaar krimpt de markt naar verwachting met 1 procent. In de praktijk gebeurt er dus weinig. Wat is er aan de hand?




Of toch niet?

Consumenten zijn door de recessie kritischer geworden over hun luxe-uitgaven. De bezoekersaantallen van sauna’s staan onder druk. Tegelijkertijd is het aanbod de afgelopen jaren juist toegenomen. Nederland telt nu zo’n 2.500 sauna’s. Rabobank spreekt van een “verzadigde markt”.

Voor de consument zijn de gevolgen in eerste instantie positief. Door de ruime keuze wordt er, aldus de bank, “op prijs gevochten om de gunst van de consument”. De entreeprijs ligt lager en klanten geven minder uit: in twee jaar tijd is het gemiddeld bestede gedrag met bijna 20 procent gedaald.




En die legionella dan?

Merkt de branche dat de kwaliteit van sauna’s achteruit gaat door de problemen? Bezuinigen ze op hygiëne?

In theorie zou dat kunnen, zegt Kraanen. “Bedrijven die het moeilijk hebben, zouden kunnen bezuinigen door nog maar één keer per week schoon te maken.” Maar dat ziet hij niet zo snel gebeuren.

Drinkwaterbedrijven controleren jaarlijks een zesde van de sauna’s in Nederland op naleving van de regels voor legionellapreventie en rapporteren dat bij de Inspectie Leefomgeving en Transport van de overheid. De resultaten tonen aan dat het daarmee sinds 2007 in ieder geval wél iets beter gaat.

Toch blijft het aantal sauna’s dat vorig jaar een verhoogd risico liep op legionella met 24 procent aan de hoge kant. Flink wat voor een branche waar juist ontspanning en gezondheid zo belangrijk is.


24 procent risico op legionella. Het verbaast me niet. Ik ging vroeger nog weleens naar een "publieke" sauna en ik heb nog nooit een schoonmaker gezien. Dit in tegenstelling tot de "bordeel" sauna's (zoals Golden Time), waar constant wordt schoongemaakt. Daar kunnen veel "publieke" sauna's nog wat van leren.

Jimbo1
25 september 2014, 11:00
Ik ga regelmatig naar een 'gewone' sauna, meestal De Veluwse Bron (http://www.veluwsebron.nl/nl/). Heerlijk om een dagje te onthaasten. Zeer schoon en hygiënisch. Zo worden er bijvoorbeeld diverse keren per dag watermonsters genomen van zwembaden en bubbelbaden. Ook de toiletten worden voortdurend schoongemaakt.

Ook goed om te zien dat het vrouwenvolk niet alleen uit mooie Roemeentjes bestaat :eek: dan waardeer je een dagje clubben weer des te meer. En eerlijk is eerlijk, ik kom uitgerust thuis van een dagje Veluwse Bron. Bij mijn vaste club in Duitsland heb ik dat nooit... Maar om nu te zeggen dat ik me daar minder amuseer... nee.