PDA

Volledige versie bekijken : Waarom het buitenland Rotterdam een ‘must see’ vindt

bergm550
27 september 2014, 07:59
Bron: NRC (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/27/waarom-het-buitenland-rotterdam-een-must-see-vindt)

Rotterdam is one of the must sees of 2014, The New York Times and the Rough Guide say. BBC correspondent Anna Holligan visited the city for NRC and she totally agrees. Go see Rotterdam.

‘The most modern skyline in the country’

As a foreign correspondent stationed in The Hague, a city that celebrates order and convention, chaotic Rotterdam is a revelation. Perhaps because it feels like familiar territory. I moved to The Hague from Hackney in East London. The area is home to the infamous ‘murder mile’ notorious for gang violence. Today Hackney is experiencing a renaissance – much like Rotterdam. Fashion studios are springing up inside previously forgotten premises, young bespectacled professionals with beards and bikes hang around pop-up shops, dreadlocked kids with mics entertain intrigued Sunday shoppers.

Rotterdam has the shabby chic streets reminiscent of Berlin’s Kreuzberg district. The same graffiitied cafes, artists occupying abandoned dock buildings and unpredictable, dynamic atmosphere. Parks might not be as world renowned as Vondel but this means you can find a place to sit in Summer and cycle without dodging tourists in Autumn. As an infrequent visitor in all of these recently rediscovered spaces you are confronted by the unexpected or unconventional.

As the New York Times notes, ‘Post-World War II reconstruction has changed the face of one of Europe’s largest ports, where striking, cubed architecture gives shape to the most modern skyline in the country.’

Less pretence and pressure

In some areas it looks as though ten architects were given simultaneous planning permission and all began building with little regard for continuity. But the fact this kind of unconventional construction can coexist is part of the charm. And offers a metaphorical insight into the cultural composition of the Netherlands second city.

The relatively large Antillian, Surinam and Moroccan population is reflected in the shops and restaurants scattered around the city. There is an indulgence in diversity here that, in my experience doesn’t exist to the same extent anywhere else in the country. Rotterdam is considered by some to be a poor relation. It does not attempt to compete with the allure of Amsterdam, or try to tempt tourists away from the pretty cobbled streets of Leiden. Rotterdamers seem happy to let Haarlem steal the historians’ spotlight. Perhaps partly because of this relaxed attitude, it feels as though there is less pretence or pressure to conform inside this ever-changing cityscape.

http://www.nrc.nl/wp-content/uploads/2014/09/ANP-282571321.jpg

http://www.nrc.nl/wp-content/uploads/2014/09/markthal20140923_4791_435792.jpg

Goedemorgenallemaal
27 september 2014, 08:46
Kijk, zo ang het aankomt op voetbal vinden we als NAC supporters dat er niks deugt aan Rotterdam, de soap rond het nieuwe stadion is ook al om van in je broek te doen (we vergeten dan voor het gemak de Bredase stadionperikelen) maar als stad vind ik Rotterdam wel wat hebben, voor zover een stad wat kan hebben dan.

Het is inderdaad de chaos aan gebouwen, zoveel dat het één geheel geworden is. En een paar kilometer verder bij Kralingen zit je toch weer in een wat luxer soort tuindorp,en twee straten verder is het weer crisis. Kralingse bos. Best interessant. Staat eigenlijk altijd onder druk van Rotterdamse Burgemeesters ter linker zijde van het politieke spectrum die hun reeds riante tuin willen vergroten (al heb ik begrepen dat Aboutaleb zich daar niet schuldig aan gemaakt heeft) en het Rotterdamse Prestige paardenfeestje wil ook altijd wat bomen kappen omdat de tenten voor de paarden niet genoeg ruimte hebben want een zwiepend takje op tentzeil haalt die paarden uit hun concentratie.
Het havengebied, ik heb niks met zee, niks met handel, niks met schepen maar dat havengebied fascineert me. En groot dat dat gebied is. je zou denken als je aan de Waalhaven staat "nou we zijn vlak bij de kust laten we eens die kant op lopen naar de Maasvlakte"... Kom je van een koude kermis thuis.

En dan de Rotterdammers, onbehouwen havenvolk, rechtdoorzee, allochtonen. Etc etc.
En al ik de weg niet kan vinden, of aarzel of ik links of rechts moet, of ik nu wel of niet dat zebrapad over wil. Geen van de grote steden van Nederland waar ik zo netjes op weg geholpen wordt, waar ik voorrang krijg ook als ik het niet heb, waar men voor me wacht dan in Rotterdam. Ja ik wordt ook wel eens van mijn sokken gereden maar dat is uitzondering.

In Amsterdam, in Utrecht maar eigenlijk vooral Den Haag is men asocialer. Den Haag, vanouds de regentenstad, omhoog gevallen bestuurders kun je zeggen. "Ja maar da's de bovenlaag". Nee hoor, die attitude heeft zich onder de hele bevolking verspreid, Te beginnen met de middenstand, die vinden zich op een regenteske manier beter dan de rest. Nu heb ik een groede vriend, dure advocaat en je mag hem met Meneer de baron aanspreken , die zegt dat het nergens zo beroerd inkopen doen is als in Den Haag (behoudens de veelgeprezen sigaren van de Graaff), al ben je de Keizer van China, het Haagse winkelpersoneel ziet je als minderwaardig want je komt niet uit Den Haag. En ook het Haagse"tuig", Schilderswijk en nog wat van die buurten, zij voelen zich verheven boven anderen. Op hun niveau hebben zij de levenswijze van de Haagse "Elite"overgenomen.

Big30
2 oktober 2014, 16:43
Het nieuwe station in Rotterdam is zeer fraai, de skyline van Rotterdam mag er ook zijn:

http://www.wallstars.nl/upload/photos/crop_0575105001382178850.jpg

Maar die nieuwe markthal? Men is er lovend over ik vind het niet veel of eigenlijk helemaal niets. Maar misschien moet je het in de real life zien en ga je het wel waarderen, wel in ieder geval gewaagde architectuur waar over gesproken wordt.

Teiresas
2 oktober 2014, 21:20
Maar die nieuwe markthal? Men is er lovend over ik vind het niet veel of eigenlijk helemaal niets. Maar misschien moet je het in de real life zien...
Hoe kan je nou oordelen zonder er geweest te zijn??
Heb de markthal vandaag in het echt mogen aanschouwen en ik kan je melden: magnifiek! Een nieuwe landmark voor de Maasstad!!