PDA

Volledige versie bekijken : Schompes



Flurkman
13 september 2006, 21:43
Komt "het schompes" misschien ook uit Limburg...?

Wordt o.a. gebruikt in in "Ik befte mij het schompes om haar een orgasme te bezorgen" of nog "Ik zocht mij het schompes naar dat briefje van 500..."

Tiga
14 september 2006, 06:51
Komt "het schompes" misschien ook uit Limburg...?

Wordt o.a. gebruikt in in "Ik befte mij het schompes om haar een orgasme te bezorgen" of nog "Ik zocht mij het schompes naar dat briefje van 500..."

Mij niet bekend dit woord...

Flurkman
14 september 2006, 08:07
Mij niet bekend dit woord...


Zie o.a. bericht 1 van Horny One i.v.m. Tsjechische Liba (PHG)... (Daar heb ik dat schompes vandaan...)

Befke
14 september 2006, 09:00
FF goegeluh:

http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=17587

In de twaalfde, herziene druk van het van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal (drie delen):

schompes (o.; g.mv.), in de verb. (uitdr., volkst.) zij kunnen het schompes krijgen, gezegd als verwensing;- (uitdr.) zich het schompes lachen, schrikken, zich te barsten lachen, schrikken.


En verder:


Schompes of Schompus - het blijft lastig om de werkelijke herkomst te herleiden.

Schom = schuim

Hij werkte zich het schompes = hij werkte zich het schuim
Denk daarbij ook eens aan de paarden die zo'n Ankie van Grunsven dressuur doen. Die werken zich ook het schompes, het schuim staat ze dan op de mond en onder de leidsel.

Willem2
14 september 2006, 10:40
Mij niet bekend dit woord...

Nee uiteraard niet. Wij zullen zaterdag eens de kamer op gaan en ons het schompes werken ( en niet op je rug liggen ;) ) :D

Willem2 :freu: :wink: