PDA

Volledige versie bekijken : Nederlandse friet verovert Italië.

Big30
30 oktober 2014, 19:52
Geserveerd in puntzakken, gemaakt van Nederlandse bintjes, gebakken in Nederlandse frituurolie en gegeten in Italië. In het land van pizza en pasta is Hollandse patat in korte tijd populair geworden. In nog geen jaar tijd openden in Napels bijna dertig patatzaken.

Filippo di Lorenzo laat trots de frituurbakken zien achter de toonbank van zijn snackbar in Napels. "Kijk, die komen uit Woerden. Ze zijn op maat voor mijn zaken gemaakt." Boven de dampende olie hangt de neonreclame van de zaak die Chipstar Amsterdam heet. Zelfs de drie andreaskruisen van de hoofdstad ontbreken niet in het logo.

Een jaar geleden opende Di Lorenzo zijn eerste frietzaak in Napels, een idee dat hij kreeg na een bezoek aan Amsterdam. "Ik wilde het genot dat je als kind kunt hebben van een zakje patat naar Napels brengen. In Amsterdam proefde ik hoe lekker dat ook voor een volwassene is."
http://nos.nl/artikel/715635-patatinvasie-in-het-land-van-pizza.html

Limburger
30 oktober 2014, 19:59
Een goede zaak friet en andere snacks kan men immers nooit genoeg eten.

deket
30 oktober 2014, 20:07
Dat is zoals Jennifer Lopez kunnen krijgen maar met M
agriet Hermans of Annemie Struyf al tevreden zijn.
Of genoegen nemen met PSV of Ajax terwijl je ook naar Anderlecht kan.
Kortom iedereen, zeker de Nederlanders weten waar men de beste en lekkerste frieten blijft bakken

Limburger
30 oktober 2014, 20:41
Voor mij hoeft het niet perse friet te zijn, een lekkere hamburger gaat er ook wel in. :)

https://www.youtube.com/watch?v=BqRrZUhr00g

Big30
30 oktober 2014, 20:49
De eerste frieten werden lang geleden in Nederland (als land bestonden we toen nog niet) door de Bataven gebakken. Ze werden gebakken in rendier vet want we hadden toen een ijstijd. De aardappel as nog niet bekend in Nederland maar er werd al wel friet gebakken. Lijkt vreemd maar klopt wel allemaal.
Nog steeds worden in Nederland de lekkerste frieten gebakken, in het buitenland ook wel bekend als Dutch Fries. Nederlands cultuurgoed later naar oa Belgie geëxporteerd maar die lukt het maar niet lekkere frieten te bakken.

Kwant
30 oktober 2014, 20:53
Maar is het nu friet of is het toch patat? :teuflisch:

Sphinx
30 oktober 2014, 21:05

Die problematiek is weer de schuld van de Fransen, die de lekkernij ook wel zagen zitten en het 'patates frites' noemde. Het is dus allebei.

Kwant
30 oktober 2014, 23:29
Aargh Sphinx je verpest m'n voorzet tot een groot en eeuwig strijd tussen het noorden en het zuiden die op bijna elk forum wordt uitgevochten :)

Sphinx
30 oktober 2014, 23:43
Mwehehehe, Combobreaker!!

Jansen
30 oktober 2014, 23:48
Dat is zoals Jennifer Lopez kunnen krijgen maar met M
agriet Hermans of Annemie Struyf al tevreden zijn.
Of genoegen nemen met PSV of Ajax terwijl je ook naar Anderlecht kan.
Kortom iedereen, zeker de Nederlanders weten waar men de beste en lekkerste frieten blijft bakken

Jennifer Lopez is wel aardig maar ik kies liever andere dames uit Polen of Roemenië zeker geen Belse.
Haha Naar Anderlecht en dan weer een nederlaag zien zoals afgelopen weekend nee gewoon naar PSV.
De beste friet komt uit Eindhoven ( ligt niet in België ) Piet Zwerts op de Boschdijk al jaren winnaar op BENELUX niveau gebruikt wel Mayonaise uit België.

( Belgen bakken veel te vaak met oud vet !!! en hun frietkot kan ook vaak gesloten worden als de inspectie van gezondheid langs zou komen )

The Joker
30 oktober 2014, 23:54
Friet in Belgie eten is net zo gezond als je zelf aardappels in motorolie die 30.000km op diesel heeft gelopen bakt...

hitman
31 oktober 2014, 00:00
Piet Zwerts op de Boschdijk

Waar zit die dan ?, hier in de buurt zitten eigenlijk alleen nog frietchinezen en dat is het toch niet helemaal.

Big30
31 oktober 2014, 00:05

We hadden een Patatgeneratie in de jaren 80, geen Frietgeneratie! Goed smakende friet is alleen in Nederland te koop, wil je in België toch friet kopen wees dan zeker dat hiervoor Nederlandse aardappels zijn gebruikt en controleer vooraf de olie.
Drink bij uw frietje bij voorkeur zo'n heerlijk Nederlands biertje!

Jansen
31 oktober 2014, 00:12
Waar zit die dan ?, hier in de buurt zitten eigenlijk alleen nog frietchinezen en dat is het toch niet helemaal.

Schuin tegenover Philips Nederland

Eddy_V
31 oktober 2014, 01:43
Die problematiek is weer de schuld van de Fransen, die de lekkernij ook wel zagen zitten en het 'patates frites' noemde. Het is dus allebei.

Oftewel gefrituurde potatoes? Verklaart meteen waarom ze in Engeland French Fried genoemd worden.
Met alleen patat bestel je dus eigenlijk een aardappel.
Met alleen frites bestel je iets gefrituurd..kunnen tegenwoordig ook meelwormen en andere heerlijke insecten zijn!
Met patat zit je dan altijd veilig :amen[1]:
Of toch gewoon een frietje meh kwak zoals ik een kattenmepper ooit heb horen zeggen?!

Big30
31 oktober 2014, 01:53
Nederlandse frietbakkers beter dan Belgische

Vlaamse friet is in Nederland lekkerder dan in België. Dat meldt het AD vrijdag op de voorpagina. Volgens de krant hebben de zuiderburen naam en faam, maar is door Nederlanders gebakken friet vaak beter. Dat is de uitkomst van een steekproef die door de AD Friettest bij de zuiderburen werd gekozen.
http://www.volkskrant.nl/aanbiedingen/nederlandse-frietbakkers-beter-dan-belgische~a3428373/

Jansen
31 oktober 2014, 09:03
klopt de Belgen hebben wel een frietkop maar de Nederlanders maken de beste friet vooral in N.Brabant en Limburg

Admin
31 oktober 2014, 14:10
klopt de Belgen hebben wel een frietkop maar de Nederlanders maken de beste friet vooral in N.Brabant en Limburg
Goede friet in NL is op veel plaatsen te krijgen, tegenwoordig zie je wel steeds vaker dat de frietzaken in handen zijn van Chinezen. Maar dat zijn harde werkers en die verstaan hun vak.

http://www.ad.nl/ad/nl/1401/tests/integration/nmc/frameset/varia/friettest_2014.dhtml
De beste friet komt volgens de AD friettest dus uit Alphen aan den Rijn.

Sphinx
31 oktober 2014, 16:36

Ken ik idd ook. Ga ik wel eens heen als ik weer eens in Eindhoven over moet werken. Een grote concurrent is echter de gepensioneerde ouwe baas die bij mij om de hoek op het plein staat met een mobiele frietkraam. Slechts 2 dagen per week en slechts van 16.30 tot 19.30, maar in die twee dagen huilen de Frietchinezen tranen met tuiten omdat hij al hun omzet wegkaapt.

deket
31 oktober 2014, 17:01
Nu ja, indien je het veelvuldig blijft herhalen ga je het zelf nog gelov3n en ik ga er geen tijd en energie meer insteken om een reeel feit te staven, nl dat de beste frituren in Belgie te vinden zijn. Niet voor niets komen tal van Nederlanders over de grens om lekkere, ambachtelijke frieten te eten.
ook bij ons nemen veel friet Chinezen de zaken over maar wat je ook over die tendens mag denken, ze werken idd hard, zijn flexibel in hun openingstijden en ondanks de perceptie, zijn ze zeer net en hygiënisch.
Die lijst van AD, indeed, die frituur aan het Steen krijgt van mij ook een onvoldoende, juist zoals al die frituren, op toeristische plaatsen zoals aan de grote markt van Brugge en Brussel moeten die wel een enorme huurpacht betalen.
volgens diezelfde lijst lijkt die frituur in de Nederlandee blauwe porseleinstad oke, nu ben ik daar eens onderweg gaan eten, niet voor herhaling vatbaar.
vlak bij de Amsterdamse walletjes liet ik me ooit misleiden door de reklame vzn echte vlaamse frieten. Nu ik had het al moeten weten door de foto daar van de meest overschatte voetbalclub
ik kon me in La Vie en Roze nog net alles binnenhouden, maar toen ik vergezeld van een paal danseres van daar terug naar het Grand Hotel trok, kwam alles er via de verkeerde opening terug uit.

Befke
31 oktober 2014, 17:23
Twee woorden: Frit Flagey (http://www.yelp.com/biz/frit-flagey-ixelles)

Goedemorgenallemaal
31 oktober 2014, 17:39
Nu ja, indien je het veelvuldig blijft herhalen ga je het zelf nog gelov3n en ik ga er geen tijd en energie meer insteken om een reeel feit te staven, nl dat de beste frituren in Belgie te vinden zijn. Niet voor niets komen tal van Nederlanders over de grens om lekkere, ambachtelijke frieten te eten.
Dat Nederlanders over de grens in Belgie frieten eten hoeft zeker niet te betekenen dat "de beste frituren in Belgie te vinden zijn". Wat het wel kan betekenen is dat er in het dorp van deze over de grens etende Nederlanders geen lokale frituur is die zich kan meten met een andere die in de buurt is en dat kan toevallig een frituur aan de andere kant van de grens zijn. Andere oorzaken zullen zijn dat het nu eenmaal een vast onderdeel s van een uitje naar Belgie om even een frietje te pakken, dat je genoodzaakt bent iets te pakken omdat je pas na sluitingstijd thuis bent dus daar niks meer kunt halen en tja, er zijn nog steeds Nederlanders die wonen in plaatsen zonder goede frites cultuur en er zijn zelf Hollanders die de Belgen geloven als die beweren de best frituren te hebben.
Er zijn ook genoeg Belgen die in Nederland tanken, toevallig net de tank leeg of zo iets, dan ga je ook ook niet zeggen dat de brandstof in Nederland goedkoper is? Er zijn genoeg Belgen die in de MacDonalds of een andere snelel hap schuur een frietje eten , al dan niet bij een Hamburger. Zij de MacDonald Friten dan de besten van belgie?

ook bij ons nemen veel friet Chinezen de zaken over maar wat je ook over die tendens mag denken, ze werken idd hard, zijn flexibel in hun openingstijden en ondanks de perceptie, zijn ze zeer net en hygiënisch.
Wij laten ons ook niet negatief uit over de Chinese frituren. We hebben het meer over de ambachtelijke frituurder die in zijn ongewassen hemd met een peuk in de mond zijne zweetdruppels in het nog nooit echt ververste vet (want dan krijgen ze een mooier kleurtje) laat plonzen alwaar de goudgele rakkers voor de honderdtweeenzeventigste keer worden ondergedompeld om ze maar weer eens op te warmen en ze steeds bruiner te laten worden, om er vervolgens een kwak onvervalste goede belze mayo (het geheim van de Belze frieten zit niet in de frieten maar in de Belze mayo) door een sinds de aanschaf nooit schoongemaakte mayopomp waar nog klodders glazig geworden prehistorische mayorestanten van die ene keer dat de vertegenwoordiger het gemak van deze snel te reinigen mayopomp kwam demonstreren aan kleven...

Kwant
31 oktober 2014, 20:16

Ik ga deze dvp... euh frietboer zondag eens uitproberen :)

deket
31 oktober 2014, 21:04
Goedemorgenallemaal dat weet ik ook wel, maar het zijn die Nederlanders bezoekers die klagen dat bij jullie, alles vroeg dicht gaat, volgens mijn bescheiden mening een historisch gevolg van het calvinisme, en vooral dat het bij jullie vooral diepvriesfrieten zijn.
sterker nog, een frituuruitbater beaamde dit.
jaren geleden bezocht ik in Wassenaar een frietkraam aan dat parkje vlak bij Albert Hein.
defriturist een hevige ADO Den Haag man, je zou voor minder aan de drank geraken, was euforisch dat ze van ons een overbodige Russsische spits konden lenen. Bij Anderlecht kon hij niet mee, maa4 in Nederland was hij de man, alleen konden ze zijn loon niet betalen maar dit terzijde.
Kortom hij gaf toe dat alle frituren die hij kende met diepvriesfrieten Werken inclusief hijzelf.
Nu zijn eerlijkheid sierde hem, maar ik hield het toch maar met alleen ongezonde snacks.

sofaking
31 oktober 2014, 22:05
klopt dit zowat ?

8956

Goedemorgenallemaal
31 oktober 2014, 23:31
Goedemorgenallemaal dat weet ik ook wel, maar het zijn die Nederlanders bezoekers die klagen dat bij jullie, alles vroeg dicht gaat, volgens mijn bescheiden mening een historisch gevolg van het calvinisme, en vooral dat het bij jullie vooral diepvriesfrieten zijn..
Tja, diepvriesfrieten zijn natuurlijk niet ambachtelijk. Heb je gelijk in maar dat "vers gesneden friet" beter zou zijn omdat dat een vers product is, dat is niet helemaal waar. Ik werk in de Horeca en goede verse frieten hebben aandacht nodig. Kun je die niet geven, wil je die niet geven, kun je niet aan de goede aardappelen komen, of wil je die moeite niet doen, hou het dan bij diepvriesfrieten.
"Verse friet" is niet hetzelfde als "goede friet". Aan diepvriesfriet kun je minder verkloten, mijn advies aan veel frituurwerkers in Nederland en Belgie is om gewoon over te gaan op diepvriesfriet in plaats van je gasten te blijven pesten met verkeerd voorgebakken aardappelstaafjes..

Een goede diepvriesfriet wint het nog steeds van slechte, matig, zelfs redelijke verse friet. Dat er in Belgie nog zo verschrikkelijk veel slechte frieten te krijgen zijn ligt gewoon aan jullie dogma dat friet vers gesneden moet zijn, daardoor komt er teveel troep op de markt. Iedereen kan friet bakken, slechts weinigen kennen het hele proces van inkoop, schillen, schoonmaken, voorbakken, afkoelen en goed afbakken.
Ook niet onbelangrijk is de hoeveelheid friet die je bakt. NIET teveel tegelijk. dan koelt het vet teveel af.

Als je toch diepvriesfriet gebruikt, laat deze dan eerst op kamertemperatuur komen voor je gaat bakken.
Het enige echt nadeel van diepvriesfriet is dat je geen controle hebt over het vet dat men hiervoor gebruikt, in de levensmiddelenindustrie mag je er met de controles van nu wel van uit gaan dat het vers is en op tijd gereinigd, de goede temperatuur, de goede baktijd, maar het hoeft niet altijd goed vet te zijn.
Toch heb je een constant product, aan de eerste vijf van de hierboven genoemde zes stappen kan weinig mis gaan, dat is bij verse friet wel anders.

Willem2
31 oktober 2014, 23:35
http://www.ad.nl/ad/nl/1401/tests/integration/nmc/frameset/varia/friettest_2013.dhtml

http://www.ladage.nl/#page=home

Big30
1 november 2014, 04:23
klopt dit zowat ?

8956
Ja in grote lijnen wel. Ben zelf als een patatjongen opgegroeid en heb later de transitie naar frietboy gemaakt. Ik heb het er soms na al die jaren nog moeilijk mee. Onderschat zoiets niet hoor, dat kan diepe wonden nalaten!

Kaartje had ik ook op wikieleug gevonden en als je het goed bekijkt en probeert te begrijpen zie je in grove lijnen dat boven de grote rivieren het zeg maar patat is en daar beneden friet. Ga je het fenomeen nog beter analyseren dan blijkt dat het kaartje ook goed overeen komt met de verspreiding van de zachte g in Nederland en opmerkelijk genoeg blijkt de verspreiding van de zachte g weer over een te komen met heel grof gezegd de verdeling protestant vs katholiek in NL. Klopt natuurlijk niet helemaal in die zin dat boven de grote rivieren ook veel gebieden zijn die overwegend katholiek zijn en tot patatland behoren, zoals bv Twente. Zeeland is een beetje apart, onder de grote rivieren en afgezien van Zeeuws-Vlaanderen overwegend protestant en geen echt harde of zachte g.

Zie ook dit kaartje, dat wel heel veel op de friet-patat lijn lijkt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Nederlandgodsdienst1849.PNG/640px-Nederlandgodsdienst1849.PNG

Je zou nog wat verfijningen kunnen aanbrengen als we ook een plaatje vd bible belt hier zouden plaatsen, dat zou ook veel verklaren. Dan moeten we feitelijk ook teruggaan om een en ander te begrijpen naar de tachtigjarige oorlog. Laten we dat maar niet doen :biggrin:.

Kortom vanuit een simpel berichtje over friet/patat kun je dus opeens veel dwarsverbanden leggen! Kunnen we nu een aantal duidelijke conclusies trekken? Absoluut!

- De beste frietbakkers in Nederland vind je boven de grote rivieren in Patatland met name in die streken waar het katholieke geloof dominant is.
- De beste friet in Belgie wordt gebakken door Chinezen.
- De patatgeneratie bestaat niet meer en is vervangen door de frietgeneratie.
- De Frietchinees rukt op zowel in Nederland als in Vlaanderen!
- Zijn er Frieten in Wallonië? Ja, maar ze smaken niet!
- etc. etc.

Toulouse-Lautrec
4 november 2014, 19:27
http://static1.ad.nl/static/photo/2014/5/6/14/20141104121640/media_xll_2584499.jpg De friethype in Italië is echt absurd

Woerdense frietovens veroveren de wereld

Na Nederland, België en Engeland is nu Italië aan de beurt om massaal friet te gaan eten die gebakken is in een frituuroven van Woerdense makelij. Qbtec bedrijft steeds meer internationale handel. 'Wij zijn de grootste en de beste.'

Wie volgend jaar een stedentrip in Italië maakt en besluit een lekkere zak friet te bestellen, heeft grote kans dat de aardappels gefrituurd zijn in een bakwand die gebouwd is in Woerden. Wat begon als idee in een Kamerikse huiskamer, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat niet alleen ovens levert in West-Europa maar ook in het Midden-Oosten, Rusland en zelfs in China.

'Natuurlijk is het mooi dat wij ook ovens hebben staan in de Efteling en in de ArenA en de Kuip. Net zoals bij Bayern München, Borussia Dortmund en bij het stadion van Napoli,' glundert Oscar Muis. De sales manager van Qbtec geeft samen met mede-eigenaar Gijs Okkerman direct toe dat het de Woerdense onderneming voor de wind gaat, na enkele mindere crisisjaren.

Verovering
Maar dat wil niet zeggen dat het bedrijf nu achterover leunt. De komende 5 tot 10 jaar hoopt Qbtec ruim 500 nieuwe frituurinstallaties af te kunnen zetten op de Italiaanse markt. Twee grote Italiaanse ondernemingen (Chipstar en Queen's chips) hebben de ovens van Woerdense makelij op het oog.

Die verovering van de Italiaanse markt is nog geen jaar geleden begonnen, toen in december in Napels de eerste friettent opende. De eigenaar van Chipstar liet zich tijdens bezoeken aan Amsterdam inspireren door de friet van Manneken Pis op het Damrak en kwam zo bij de ovenmaker uit Woerden terecht. Zomer vorig jaar raakten ondernemer en bouwer met elkaar in gesprek en na een reeks afspraken was duidelijk dat Qbtec en Chipstar elkaar gevonden hadden voor de Italiaanse markt.

In februari van dit jaar klopte ook de grootste frietconcurrent van Chipstar aan in Woerden. De rest is historie. De hype die inmiddels is losgebarsten neemt ongekende proporties aan. 'Op zaterdagavond staan ze rijen dik te wachten op friet in Napels,' laat Muis ook op een foto zien. 'Dertig ton aardappels in de week jagen ze er in Italië inmiddels door in negen winkels met onze ovens. Veel meer dan gemiddeld in Nederland. Ook ik moest nog zien of dit zou werken. Maar de friethype in Italië is echt absurd.'

Bron: AD (http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3782516/2014/11/04/Woerdense-frietovens-veroveren-de-wereld.dhtml)

Piet Plezier
4 november 2014, 20:53
Bam ,Aviko friet is de beste in Italië.
Hoppa.

De Shyman
5 november 2014, 13:15
Ja in grote lijnen wel. Ben zelf als een patatjongen opgegroeid en heb later de transitie naar frietboy gemaakt. Ik heb het er soms na al die jaren nog moeilijk mee. Onderschat zoiets niet hoor, dat kan diepe wonden nalaten!

Kaartje had ik ook op wikieleug gevonden en als je het goed bekijkt en probeert te begrijpen zie je in grove lijnen dat boven de grote rivieren het zeg maar patat is en daar beneden friet. Ga je het fenomeen nog beter analyseren dan blijkt dat het kaartje ook goed overeen komt met de verspreiding van de zachte g in Nederland en opmerkelijk genoeg blijkt de verspreiding van de zachte g weer over een te komen met heel grof gezegd de verdeling protestant vs katholiek in NL. Klopt natuurlijk niet helemaal in die zin dat boven de grote rivieren ook veel gebieden zijn die overwegend katholiek zijn en tot patatland behoren, zoals bv Twente. Zeeland is een beetje apart, onder de grote rivieren en afgezien van Zeeuws-Vlaanderen overwegend protestant en geen echt harde of zachte g.

- De beste frietbakkers in Nederland vind je boven de grote rivieren in Patatland met name in die streken waar het katholieke geloof dominant is.
- De beste friet in Belgie wordt gebakken door Chinezen.
- De patatgeneratie bestaat niet meer en is vervangen door de frietgeneratie.
- De Frietchinees rukt op zowel in Nederland als in Vlaanderen!
- Zijn er Frieten in Wallonië? Ja, maar ze smaken niet!
- etc. etc.

Niet in de laatste plaats omdat 'nen patat' in Brabant/Vlaanderen 'een klap/mep/opdonder' betekend:cool: