PDA

Volledige versie bekijken : Dakar 2015



Sphinx
4 januari 2015, 22:52
Vandaag werd het auto- en motorsport seizoen 2015 afgetrapt met de Dakar-rally. Aangezien de meeste NL'ers in de trucks meedoen, draaien we het schema van RTL en Eurosport om en beginnen gewoon daarmee.

Hans Stacey rijdt dit jaar in een Torpedo Iveco en hij wint meteen de eerste stage na een leuk duel met Marcel van Vliet's MAN. Van Vliet's nieuwe teamgenoot Ales Loprais zette een derde tijd. Martin Kolomy werd vierde in een Tatra en Martin vd Brink zette in zn gloednieuwe Renault-truck een vijfde tijd. De toppers reden vooral op safe vandaag: Gerard de Rooy was als 9e binnen, de Kamazki's van Aryat Mardeev en Eduard Nikolaev werden 6e en 7e. Titelverdediger Andrei Karginov lijkt voorlopig zijn oude rol van waterdrager weer op te moeten pakken, hij verloor op de korte proef 3 minuten en werd 11e

http://www.autosportnieuws.be/nieuwsfotos/dakar_2015_vd_brink_jump

Bij de auto's verliest de Dakar een titelkandidaat. Nani Roma startte als eerste deze middag, maar stopte na 10 kilometer nadat de oliedruk wegviel. Roma dacht iets geraakt te hebben, maar wat het ook was, de Mini was niet meer aan de praat te krijgen. Tot voorbij CP2 werd hij gesleept, daarna stuurde men de assistentietruck van de weg af via de serviceroute. Meestal betekent dat opgave. Vooraan was Nasser Al-Attiyah spekkoper, de Qatari werkte een vlekkeloze etappe af en kwam met de snelste tijd op zak in Villa Carlos Paz aan. Orly Terranova maakte er een 1-2 van op 22sec, Robbie Gordon zette in de Hummer een derde tijd. Bernard ten Brinke deed lang in de top3 mee, maar de nieuwbakken Toyota-rijder verloor in het laatste deel toch wat terrein en komt op zeven uit. Erik van Loon is tegenwoordig klantenrijder van Mini en hij wist zonder veel moeite een 9e plaats te halen. De nieuwe Peugeot buggy's namen op onbekend terrein geen grote risico's: Carlos Sainz werd 8e, Stephane Peterhansel 10e en Cyril Despres slechts 33e.

https://pbs.twimg.com/media/B6f0NOTIIAEew74.jpg:large

Bij de motoren was het hetzelfde verhaal: men deed het rustig aan in de top. Sam Sunderland won net als vorig jaar een stage in het begin van de rally, maar nu als KTM-fabrieksrijder. Paulo Gonçalves werd 2e voor Honda en mopperde dat hij op het laatst te voorzichtig was geweest: 5 tellen verschil in het voordeel van Sunderland. Favorieten Marc Coma en Joan Barreda werden als 3e en 4e afgevlagd, beste NL'er was Frans Verhoeven als 19e.

http://www.racing5.cl/wp-content/uploads/2015/01/Sam-Sunderland-Dakar-2015-KTM-Red-Bull.jpg

Tot slot nog de Quads, waar Ignacio Casale zijn titelverdediging met een aanval begon. De Chileen won meteen de eerste rit voor concurrenten Rafal Sonik en Sergio Lafuente. Lafuente kwam trouwens met een gekneusde duim aan de finish na een val. Enige NL'er in deze categorie is Kees Koolen, hij werd 14e.

http://img.emol.com/2015/01/04/casalemotor_125355.jpg

Sphinx
5 januari 2015, 22:12
Wie het parcours ook heeft bedacht, hij of zij had een morbide gevoel voor humor om de langste en zeer waarschijnlijk heetste etappe van deze week met temperaturen van boven de 40 graden.

Bij de trucks is er helaas al een uitvaller te betreuren, Fons Hans belandde met zijn truck in een greppel geland en de voortrein lag er onderuit. Geen kans om rijdend de pits te bereiken dus ;) De Iveco's vertrokken vandaag als eerste, maar Gerard de Rooy kreeg een probleem met zijn gaspedaal, wat hem zeven minuten kostte. Hans Stacey nam de leiding over, maar kwam in het stof van een paar langzame auto's te rijden en moest een paar keer zelfs stoppen. Het Oostblok hield zich in het bergachtige deel rustig, maar op het vlakken ging de teams van Kamaz (Rusland) en MAZ (Wit-Rusland) voluit. Eduard Nikolaev liep alle verloren tijd weer in en kwam als eerste aan de finish, Sergei Viazovich werd 2e, Aryat Mardeev derde. Stacey was op vier nog wel de beste NLér, Vd Brink werd 6e, De Rooy uiteindelijk 11e op vijf minuten. Stacey is nog steeds leider.

http://image3.redbull.com/rbcom/010/2014-12-16/1331695492784_6/0010/1/800/533/6/ayrat-mardeev-dakar-2015-stage-1.jpg

Bij de auto's is Nani Roma dan tóch als allerlaatste in het bivak aangekomen en vanmorgen ook weer als allerlaatste vertrokken. De Spanjaard had in de bergen opnieuw veel vertraging, maar hij kwam toch met een 22e tijd aan de finish. Nasser Al-Attiyah werd na een tijdstraf van zijn overwinning gisteren afgenomen, maar hij zette het helemaal recht door vandaag weer de snelste tijd te zetten. Orly Terranova zat de hele rit op zijn hielen, maar hij ging een paar km voor de eindstreep over de kop en verloor 24 minuten. De Toyota's profiteerden onmiddellijk: Giniel de Villiers werd tweede op 8m30s, Bernard Ten Brinke werd knap derde op 10m04s. Ook Erik van Loon hield zich staande in de top10 met een 7e tijd. Voor anderen liep het minder. Stephane Peterhansel verloor 1 uur met versnellingsbakproblemen, Robbie Gordon stond lang stil met oververhitte remmen, hij was vier uur na Al-Attiyah pas binnen.

http://www.nos.nl/data/image/2015/01/05/56808/864x486.jpg

Bij de motoren een traditie. Sam Sunderland wint een etappe, mag de dag daarna al eerste en ja, Sam Sunderland verdwaalt zodra de gebaande paden worden verlaten. De Brit reed zodanig fout dat hij meer dan twee uur verloor. Joan Barreda had ook veel moeilijkheden met sporen zoeken, maar is wel de snelste aan de finish. Marc Coma ging lang goed in de top, maar in de slotfase kon hij door een slechte achterband niet harder dan 60 km/h rijden, waardoor hij 12 minuten verloor. De organisatie kortte door de enorme hitte de etappe uiteindelijk met 80 km in. Honda heeft een 1-2 in het klassement, met Barreda op 1 en Gonçalves op 2.

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2015-dakar-young-gun-sam-sunderland-claims-stage-1-victory-video_1.jpg

Bij de quads klopte de Egel dit keer de Haas. Rafal Sonik, bijgenaamd Hedgehog, reed niet echt snel, maar wel constant, terwijl Ignacio Casale ondanks de snelste tijden in de laatste kilometers foutreed en 3 minuten én de leiding verspeelde aan de Pool. Sergio Lafuente werd derde en is ook derde in het klassement. Kees Koolen zette een goede 9e tijd neer en is nu 12e algemeen.

http://www.radiopik.pl/public/info/2015/2015-01-05_1420444101.jpg

Piet Plezier
5 januari 2015, 22:33
download (1).jpg (8,7 KB)

Doet deze ook weer mee???

Eddy_V
5 januari 2015, 23:00
Lickmeister kan het je allemaal vertellen, de mazzelaar.

Sphinx
6 januari 2015, 00:05
Doet deze ook weer mee???

die foto is gisteren gemaakt op weg naar Villa Carlos Paz, dus ja ;)

der lickmeister
6 januari 2015, 00:57
Lickmeister kan het je allemaal vertellen, de mazzelaar.

Ik
Nou ja en nee
Lm is gewoon thuis, ik had er in december al een weekje Barbados op zitten
Race off champignons, nog even daar robby Gordon geholpen en gesproken
Hij was nog druk aan het testen. Hij had nog problemen met de remmen, blijkbaar nog niet opgelost, jammer koste hem gewoon �� minuten
Tot zover lm breaking news

Goedemorgenallemaal
6 januari 2015, 12:18
http://www.robertvanpelt.nl/out.html

Robert van Pelt uit de Dakar Rally

Temperaturen van meer dan 50 graden Celsius hebben Robert van Pelt tot opgave gedwongen in de tweede etappe van de Dakar 2015. De jonge Ridderkerker stond urenlang zonder water in de brandende zon en moest per helikopter worden afgevoerd met ernstige uitdrogings- en oververhittingsverschijnselen. “Het was doodeng. Ik was echt bang dat ik het niet zou redden.”

Jansen
6 januari 2015, 20:03
De Trucks lopen helaas al wat achter op de Russen in deze etappe maar Dakar duurt nog lang.

Sphinx
6 januari 2015, 23:02
Na de horror van gisteren bleek er toch een aardig slagveld te zijn aangericht. Zoals GMA al aangaf, Robert van Pelt viel uit met uitdrogingsverschijnselen, en het lijkt erop dat beide Coronel-broers en Ebert Dollevoet niet meer zijn gestart na héél laat aangekomen te zijn gisteravond.

Bij de motoren begon het racen pas in Chili na een lange verbinding. Toby Price reed de eerste stukken van de special erg snel, maar gaandeweg kwamen Barreda en Coma hem voorbij. Beiden werden echter in de schaduw gesteld door Mattias Walkner. De Oostenrijker debuteert in de Dakar en gaf eerlijk toe een beetje te hebben geprofiteerd van de sporen die de rijders voor hem hadden neergelegd. De echte test komt volgens hem morgen als hij de rit naar Copiapo moet openen. Coma was 40 tellen langzamer dan Walkner, Barreda verloor als 3e 1m53s. Hans Vogels was beste NL'er als 22e, Verhoeven kwam als 32e over de streep. Helaas is er vandaag ook iemand overleden, Michael Hernik, een Poolse motorrijder werd dood op de route aangetroffen. RIP

https://s.yimg.com/bt/api/res/1.2/ebtwoqou.o83eDc6SuZBgQ--/YXBwaWQ9eW5ld3M7Zmk9aW5zZXQ7aD0zMzQ7aWw9cGxhbmU7cT 03NTt3PTUxMg--/http://media.zenfs.com/en_sg/News/AFP/b59ffaf435daceae89f557991a40d7a830a0198f.jpg

Bij de quads ging het voor Ignacio Casale al vroeg mis, op de verbinding kwam hij in botsing met een auto en brak een wiel af. De Chileen kreeg de quad weer aan de praat en vertrok 20 minuten te laat aan de rit. Ook Rafal Sonik had problemen, want hij kreeg voor een paar snelheidsovertredingen 15 minuten tijdstraf aan zijn broek. Lucas Bonetto won uiteindelijk de etappe van vandaag, voor Sebastian Halpern en een vrij boze Sonik. De nog bozere Casale wist 20 minuten achterstand tot 5 minuten achterstand te verkleinen en kwam als 8e binnen. In het klassement heeft Sergio Lafuente nu de leiding met slechts 41 sec op Casale, Halpern klimt op naar de derde plaats en SOnik komt nu op vier terecht. Kees Koolen houdt zich staande binnen de top15, werd 12e vandaag en is 11e algemeen

http://www.losandes.com.ar/files/image/15/01/image54ab3cbfade198.61216351.jpg

Bij de auto's reden de meeste toppers op safe. Nasser Al-Attiyah wilde vooral zijn leiding consolideren en Stephane Peterhansel had nog steeds problemen met het weggedrag van zijn Peugeot, beide kwamen als 5e en 7e binnen. WRC-specialist Yazeed Al-Rahji had zijn dag vandaag; de Saudi die in België woont heeft dit jaar een Overdrive Toyota gekocht en kwam na een leuk gevecht met Terranova en De Villier als derde binnen, op het laatst verloor hij toch iets teveel tijd op de ervaren Dakar-mannen. Terranova won de rit met 1m54s op De Villiers. Erik van Loon ging weer goed mee als 8e, Bernard ten Brinke verloor een half uur door een koprol in de rotsige paden waar de auto's door heen moesten, maar hij kwam dankzij de lokale bevolking weer weg en werd nog 8e.

http://www.bimmertoday.de/wp-content/uploads/Rallye-Dakar-2015-MINI-ALL4-Racing-X-Raid-Tag-2-06-750x500.jpg

Bij de trucks lijken de Kamazki's een ommezwaai te hebben gemaakt nu ze verplicht minder zware motoren moeten gebruiken. Daar waar ze vorig jaar nog wonnen door heel hard rechtuit te rijden zonder veel sturen, wonnen ze vandaag de etappe door juist op de technische rotsige stukken tijd te pakken. Aryat Mardeev won de proef met 1m51s voorsprong op teamgenoot Andre Karginov. Gerard De Rooy herstelde zich een beetje van zijn eerdere problemen en werd derde op 4m30s. Hans Stacey raakte vanmorgen door een tijdstraf de leiding kwijt en werd 9e, hij zakt in het klassement van 1 naar 8. Mardeev is de nieuwe leider met Ales Loprais op 7m55s als 2e, Karginov is derde. De Rooy is op 7 de beste NL'er met 9m52s achterstand. De beide Renaults zakken wat weg: Pascal De Baar en Martin vd Brink hadden allebei last van koelingsproblemen; De Baar verloor zelfs 2 uur.

http://www.renaultactueel.nl/wp-content/uploads/2015/01/513-CP8E3503_1-672x372.jpg

Sphinx
8 januari 2015, 13:02
De oversteek van de Andes ging in konvooi, maar in de Chileense Atacama ging het helemaal los in een late etappe. Aangezien ikzelf nogal wat ontbering bij Zhuzha doormaakte, had ik al ingecalculeerd nu pas iets te schrijven, maar dat het voor de deelnemers net zo laat werd had ik niet gedacht.

Bij de trucks mag Gerard de Rooy een streep door zijn klassement zetten, al in het eerste rotsige deel reed hij de achteras van de Iveco stuk na een harde landing en hij kon 5,5 uur gaan sleutelen. Hij heeft het bivak op tijd gehaald, maar baalde als de bekende stekker. De Kamazki's rolden het veld op in een raz-dva-tri: Nikolaev, Karginov, Mardeev. Ales Loprais was de enige niet_kamaz die gisteren in de MAN (die hij Super_MAN heeft gedoopt) nog kon aanhaken. Hans Stacey was als vijfde binnen, Martin vd Brink als 7e.

https://pbs.twimg.com/media/B1SCMGOCAAEa95O.jpg

Bij de auto's een dag vol duels tussen toppers en tobbers bij alledrie de fabrieksteams. Nasser Al-Attiyah was ongenaakbaar in de duinen en reed met Nani Roma als snelle assist naar een 1-2. De Toyota's hadden een soort van relay gereden met zowel Poulter als Al-Rahji als Ten Brinke die snelste tijden lieten noteren, maar uiteindelijk werd kopman Giniel de Villiers derde achter de Mini's. Ten Brinke kwam als 6e binnen, Erik van Loon reed zo kalm mogelijk na twee lekke banden vroeg in de rit, maar in de duinen maakte hij veel tijd goed en was als 10e binnen. Peugeot had een offday. Peterhansel lag een tijd aan de leiding in de duinen, maar beschadigde zijn vooras met een harde landing, waardoor hij als 5e binnenhobbelde. Cyril Despres verloor een uur met sleutelen aan een kapotte koppeling en Carlos Sainz kwam pas laat in de nacht binnen na mechanische pech in de eerste 30km. Ook Orly Terranova hoorde bij de tobbers, na een crash die zijn achterophanging beschadigde. Ten Brinke klimt door alle malheur naar de vierde plaats, Van Loon is nu zesde. Al-Attiyah is de leider met 8 minuten op De Villiers

http://www.vanloonracing.nl/images/visuals/visual-dakar2015.jpg

Bij de motoren kwam de vrees van Mattias Walkner uit, de Oostenrijker opende de stage en reed fout. Gelukkig gebeurde dat pas tegen het slot, zodat hij maar 20 minuten verloor met zoeken. Voor die tijd had hij gelijk op gereden met Coma en Barreda. Barreda reed een gat van twee minuten dicht naar Coma en bleef gewoon tot de finish in zijn wiel. Aangezien "Bang-bang" de snelste was, moet hij vandaag openen en ook hij is niet zo'n beste navigator. Honda had een tobdag. Jeremias Israel_Esquerre ging hard op zijn gezicht en was even bewusteloos, hij kwam behoorlijk geschaafd op veertig minuten binnen. Sam Sunderland nam in de snelle start veel teveel risico en viel hard, gebroken schouder, einde dakar. Hoe zinloos een snel begin was bewees Hans Vogels, die gelijk startte met Olivier Pain. De Fransman ging veel harder dan Vogels, die aardig last had van zijn stofwolken. In de duinen echter maakte Vogels veel tijd goed en was als 18e binnen, Pain kwam na een paar fouten als 24e binnensukkelen. Barreda is nog steeds leider in de stand met 12 minuten op Coma.

http://www.hansvogels.com/wp-content/uploads/2015/01/RH150106-1391.jpg

Bij de quads tenslotte worden de Argentijnse, Chileense en Uruguayaanse deelnemers helemaal gek van een Poolse Egel. Rafal Sonik heeft een quad die minder pk's heeft dan die van zijn Gaucho-concurrenten en rijdt nooit op de limiet, maar hij heeft tot nu alle geluk van de wereld en maakt geen navigatiefouten terwijl iedereen wel ergens langs de kant stond met een platte band of een foutje maakte en naar WP's moest zoeken. Ondanks een watervoorraad die 100km voor de finish al op was wint "Hedgehog" Sonik opnieuw een rit. Sergio Lafuente lijkt als een van de eersten in te zien dat het geen zin heeft de Pool gek te maken en heeft dezelfde kalmere rijstijl aangenomen. Hij staat nu op 3minuten van Sonik tweede, de rest staat al op een kwartier of meer. Kees Koolen is achtste op bijna een uur.

https://pbs.twimg.com/media/B6xyO-nIgAImPWY.jpg:large

Big30
8 januari 2015, 16:10
Wat een mooie plaatjes Sphinx! Jammer van Gerard van Rooy, zijn klassement is nu helaas naar de knoppen. Volg Dakar niet zo intensief maar het eerste wat ik altijd doe en deed is de stand bij de trucks bekijken.
Misschien dat Ten Brinke nu bij de auto's nog wat op kan schuiven al blijft het daar ook jammer dat ie eerder al veel tijd verloor. Alles heel houden en geen pech krijgen lijkt het devies te zijn.

Jansen
8 januari 2015, 20:06
Ik hoop dat Stacie bij de trucks nog wat gaat klimmen .

Sphinx
9 januari 2015, 11:00
Wat een mooie plaatjes Sphinx!

Kwestie van even goed zoeken en je hebt genoeg beeldmateriaal beschikbaar (al is het formaat helaas bijna nooit gelijk). Lange leve social media :freu:

Het ging er hard aan toe bij de trucks. Hans Stacey hoopte idd wat te klimmen en ging op zijn Herman van Veen's (https://www.youtube.com/watch?v=0FiuDrfu2D8) te werk. Martin vd Brink wilde best aan de kant, maar Stacey vond het nodig vol tegen hem aan te rijden. Zijpaneel van de Renault eraf, Stacey lekke band, en bedankt maar weer. Vd Brink was als 11e binnen, Stacey (die later nog twee keer lek reed) pas als 15e. Gerard de Rooy kwam van startplaats 26 naar 9 opklimmen, op een piste die inmiddels 10 keer zo zwaar was door alle auto's en trucks die het fesh-fesh-zand nog erger hadden omgewoeld. De Kamazki's van Nikolaev en Mardeev pakten een 1-2, maar een complimentje is er voor MAZ-piloot Sergei Viazovich, hij wist in de duinen van 10 naar 3 op te klimmen en diende even als geleidehond voor Peter vd Bosch bij een paar moeilijke duinpassages. Stiekemer bezig is Ales Loprais, die in de MAN alweer een plaats won en nu derde algemeen is. Tatra heeft het een stuk lastiger, Martin Kolomy kan na weer pech zijn klassement vergeten en de Bonver Tatra's zijn simpelweg niet snel genoeg om het de top5 lastig te maken

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRJynT8Xk3XYH_MphA9Jeoi3ULEpq1JX do_R0ImD5-Y6iec_8Mw

Bij de auto's gaat het tobben bij Peugeot verder. Stephane Peterhansel werd wel 5e, maar klaagde over zijn schokbrekers die de klappen niet goed verwerkten, waardoor hij te voorzichtig moest zijn. Cyril Despres verloor veel tijd met motorpech en Carlos Sainz is klaar dit jaar. Na een kort nachtje op weg naar Copiapo tikte de Spanjaard vandaag een flinke steen aan en ging vijf keer over de kop. Nasser Al-Attiyah reed op gemiddeld tempo de dag door, Yahzeed Al-Rahji mocht met Vladimir Vasilyev om de zege vechten. De Rus won dat duel met maar twintig seconden. Robbie Gordon had eindelijk een goede dag en werd de 3e auto aan de streep. Erik van Loon was beste NL'er op 10, Bernard ten Brinke verloor wat tijd door remproblemen en was als 13e binnen.

http://www.robbygordon.com/storage/SS3GORDON.386-8df379c2036c1917dd4133d3c6f62dda.JPG?__SQUARESPACE _CACHEVERSION=1420695314215

Marc Coma en Joan Barreda gedroegen zich gisteren een beetje als twee schakers die een staring contest houden. Barreda moest de wedstrijd openen, maar hij stopte gewoon na een aantal km's, ging twee minuten aan de motor sleutelen en toen Coma langskwam was ie heel toevallig net klaar. Coma vondt het niks om zijn grootste concurrent op sleeptouw te hebben en ging bij elke tankstop tergend langzaam te werk, pakte wat extra water, prutste wat aan zijn roadbook, maakte Barreda uit voor alles wat mooi en lelijk was en ging weer verder. "Bang-bang" liet echter niet los, kwam in het kielzog van Coma aan de finish. Door het getreuzel in het begin leek de rest te kunnen hopen op een dagzege, maar zowel Pablo Quintanilla als Stefan Svitko beten zich erop stuk en werden 3e en 4e. Hans Vogels was opnieuw beste NL'er als 25e. Opvallend waren de problemen voor Bas Nijen Twilhaar, die een geflipte GPS had en aan een paar Chileens luchtmachtsoldaten moest vragen om met het ontcijferen van het kreng te helpen, het is hem gelukt, hij was als 96e binnen.

http://static0.hln.be/static/photo/2015/12/15/1/20150105141254/media_xll_7384951.jpg

Bij de quads was Rafal Sonik dit keer veruit de snelste. De Gaucho's konden doen wat ze wilden, ze verloren allemaal minstens 10 minuten per waypoint. Ignacio won in ieder geval een plaatsje omdat Sergio Lafuente pech kreeg. Kees Koolen ging tot halverweg mee in de top5, maar zakte weg naar plaats 16.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/s851x315/10906483_857226107670031_6809603620811103650_n.jpg ?oh=ee3035307249dd93b24b88e01fe30c80&oe=553551BA&__gda__=1433135452_6ad062f2cfc8b852b435f84fe7526d0 1

Jansen
9 januari 2015, 11:19
Het was gisteren weer een duidelijk verhaal Gerard rijd net zoals zijn vader vroeger gewoon lomp en alles kapot.
Ook als er een navigator aangeeft dat er een greppel komt en gas los moet laten reageerde Gerard daar niet op en rijd met vol gas zich vast en kapot in deze greppel.
Navigator kan en mag dan niets zeggen zoals eerdere navigator snel vertrok en nu in een personenauto wel succes heeft.

Nee De Rooi snapt het nog steeds niet dat je ook met verstand deze Dakar moet rijden en het was alleen vanaf de eerste dag waar en wanneer gebeurd dit.
De rest van de trucks gebruiken wel hun verstand en komen steeds hoger te staan en hoop dit ook van Stacie.

Sphinx
10 januari 2015, 02:08
Team De Rooy kan soms wat leren van mannen als Rafal Sonik en Erik van Loon. In plaats van tandje erbij, tandje eraf, geen fouten maken, heel houden de boel.
Sonik staat ermee aan de leiding bij de quads, van Loon als prive-rijder zesde bij de auto's. En Stacey komt soms net zo lomp uit de hoek, zie die botsing met Vd Brink donderdag. In een Kamaz was dat geen probleem geweest, nu wel.

boo
10 januari 2015, 02:58
Is er ergens onderweg ook nog een FKK ?

Sphinx
10 januari 2015, 10:57
Grinnik, volgens mij kunnen lickmeister en onze eigen Paus Bananus je daar wel over vertellen. Die hadden er een paar edities geleden in een paar start en finish plaatsen een gevonden ;) (in rosario dacht ik)

Sphinx
10 januari 2015, 21:10
De rit naar Iquique gisteren werd door de spoorwegen beslist, want op het laatste stuk liep een spoorlijn voor de mijnbouw evenwijdig met de wat bochter weg, een aantal deelnemers maakten daar gebruik van. Bij de trucks toch wel een verrassing toen de drie Kamazki's weliswaar allemaal achter elkaar binnenkwamen, maar de laatste van Karginov met flinke schade in het bivak werd gefotografeerd door een oplettende mechanicien van Ginaf Rally Power. De Rooy was oplettender dan eerdere dagen en reed een goede vierde tijd. MAN en Renault hadden een slechte dag. Ales Loprais liep vast onderaan een duin en zat een uur ingegraven tot Marcel Van Vliet hem eruit hielp. Martin vd Brink reed de turbo kapot en werd na 3 uur sleutelen door Pascal de Baar's mechaniciens op weg geholpen.

https://pbs.twimg.com/media/B68TaMqIYAAaWl9.jpg:large

Bij de auto's ging het ook op rails, Nasser al Attiyah won zijn derde etappe dankzij de spoorweg-route. Nani Roma, nu de snelle assistentie van Al-Attiyah, was als derde binnen net achter Giniel de Villiers. Bernard ten Brinke was netjes zesde en switchte weer met Erik van Loon in de stand.

http://media.nu.nl/m/m1oxkbsaqr81_wd640.jpg/autocoureur-brinke-derde-bij-dakar-etappe-bolivia.jpg

(noot voor de opvallende lezer, Ten Brinke begon de rally met een rode Toyota, maar reed zoveel carrosseriepanelen kapot dat de wagen is hersteld met reservepanelen van Lucio Alvarez, wiens klanten-auto er al na een dag uitlag.)

Ignacio Casale gebruikte de spoorwegroute om net voor de rustdag nog wat tijd op Rafal Sonik terug te pakken. Aangezien in één dag alles fout ging wat Sonik tot nu had kunnen afweren (foutrijden, lekrijden, kleine valpartij) wist de Chileen 8 minuten terug te halen. Kees Koolen had een gare dag: hij verdwaalde samen met een Italiaanse quadrijder en werd gearresteerd omdat hij een weg was opgereden die als cultureel erfgoed uit de Salpeter-oorlog wordt beschouwd (conflict tussen Chili, Peru en Bovilia in de 19e eeuw, ask wikisphinx ;)) Na een ondervraging mocht hij weer gaan, maar hij viel uit na motorproblemen

http://tn-ar.cdncmd.com/sites/default/files/imagecache/970x545-nocrop/2015/01/09/quads.jpg

En tot slot de motoren, ook Helder Rodrigues vondt het spoorlijntje erg interessant, al toonden camera-beelden hoeveel risico hij ermee nam, het achterwiel stuiterde echt alle kanten op. Toch betaalde het zich uit met een etappeoverwinning. Toby Price werd 2e, Paulo Gonçalves werd 3e. Marc Coma en Joan Barreda hadden het zo druk met naar elkaar staren dat ze allebei fout reden en 9 minuten verloren, maar omdat Barreda 2 minuten goed had gemaakt om naar Coma toe te rijden loopt hij weer twee minuten uit.

http://estaticos.marca.com/imagenes/2014/10/31/motor/rallies/1414787309_extras_noticia_foton_7_1.jpg

De marathonetappes van zaterdag lopen inmiddels op hun einde. Nadere info volgt later

der lickmeister
10 januari 2015, 22:42
Grinnik, volgens mij kunnen lickmeister en onze eigen Paus Bananus je daar wel over vertellen. Die hadden er een paar edities geleden in een paar start en finish plaatsen een gevonden ;) (in rosario dacht ik)

In rosario had ik een rijpe milf een beurt voor nop kunnen geven bij de plaatselijke bandenhandel, dat kon ik mij niet veroorloven anders moest ik lopen naar het bivak
In Buenos Aires, zie onze recensies
In de meeste steden kun je wel wippen, Argentinië beter dan chili

Ricardo Banana
12 januari 2015, 12:01
Is er ergens onderweg ook nog een FKK ?

https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?22765-Argentinië-Buenos-Aires&p=248687#post248687

Zie bijgaande link.

Bosco
12 januari 2015, 18:43
9855

Sphinx
12 januari 2015, 21:00
De etappes 7 en 8 werden in een marathon afgewerkt voor alle categorieën. De auto's, quads en motoren reden heen en weer tussen Iquique, Chili en Uyuni, Bolivia. De trucks kregen twee dagen duinen ploegen voorgeschoteld rondom Iquique. Grinnik, en stel je nu eens voor dat het landschap voor een marathon-etappe er zo uit zou hebben gezien, zoals Bosco hierboven uitbeeldt, de heren truckers zouden helemaal niet meer op willen houden. Maraton-stage betekent dat de coureurs geen assistentie van buitenaf krijgen en alles zelf op moeten lossen.

Aan de heerschappij van Kamaz lijkt evenwel niet meer te ontkomen. Zelfs als Nikolaev stilvalt met een kapotte turbo en Sotniko even ANWB-ski moet spelen, denderen Karginov en Mardeev vrolijk verder. Ze hoefden zich niet bovenmatig in te spannen om de leiding te houden en lieten MAN-coureur Ales Loprais de etappe winnen, Gerard de Rooy werd 2e. De tijdwaarneming kwam een beetje in de war doordat een aantal trucks een paar WP's had gemist, verder niets bijzonders. Op zondag het vervolg, waarbij Nikolaev na het verlies van een uur uit was op wraak en van 26 opstoomde naar 1. Dit mede dankzij Loprais, die in het begin van de etappe verkeerd reed en vier trucks meesleurde in zijn foutje. De Rooy kreeg het als een van de eerste door, maar toen had hij al 11 minuten verloren op Nikolaev en hij werd als 2e geklokt aan de finish. Hans Stacey lag lang 3e, maar hij verloor in de laatste duinen 50 minuten. Verrassend goed liep het voor Toon van Genugten, maar zijn finish was op zijn zachtst gezegd apart. De transportondernemer uit Eersel stond bovenaan de laatste duin met een lege tank en dacht erover na zich naar de finish te laten slepen. Toen de truck bijna uit zichzelf naar beneden rolde, stapte hij weer in, liet de handrem los en slaagde erin de DAF freewheelend beneden te krijgen met zelfs een 14e tijd. Twee plaatsen achter hem, de Tatra van Gert Huzink, die ondanks een probleem met een verdwenen afdekzeil van zowat laatste naar de 16e tijd scheurde. In de stand is Aryat Mardeev nu leider, voor teamgenoten
Karginov en Nikolaev. Loprais is vierde, Stacey zesde

http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.4707909.1420841373!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4707909.JPG

Bij de auto's werd het veld opgeschrikt door twee enorme klappers op zaterdag. Een zogenaamd "Danger Point" (gevaarlijk punt in de route was nog iets te laks ingeschat en lanceerden zowel de Mercedes van Pato Silva als de Jimco Dodge van Matt Campbell. Beide crews overleefden de klap erg geschrokken, maar zonder ernstige verwondingen:


https://www.youtube.com/watch?v=qbOYM2uUBhc

Nasser Al-Attiyah kreeg zaterdag flink last van hoogteziekte en moest een paar keer stoppen om over te geven. Hij ging zo woest rijden om dat in te halen dat hij lekreed en verloor 10 minuten. Teamgenoot Orly Terranova was de snelste in de rit, hij klopte Yazeed Al-Rahji met 2m20s. Ook Bernard ten Brinke was lekker op dreef, 3e tijd, al voor de tweede keer deze race. Erik van Loon had met hoogteziekte en ploffende banden te maken, eindigde buiten de top10 als dertiende. Op zondag vertrokken de auto's vanaf het zoutmeer Salar de Uyuni in groepen van vijf, wat hele mooie plaatjes, maar ook hele kapotte irritracks opleverde door de zout en klei die aan de wagens bleef kleven. Al-Rahji was de hele dag snel onderweg en liet terug in Chili de snelste tijd noteren, op 1m12s werd Terranova 2e. Giniel de Villiers probeerde een aanval op Al-Attiyah te plaatsen, maar in de laatste duinenpartij kwam hij zonder voorremmen te zitten en verloor zelfs een handvol seconden op de Qatari. Ten Brinke startte goed, maar kwam de truck van Peter vd Bosch tegen in het slot die vastzat. Hij moest uitwijken, kwam daardoor zelf vast te zitten en kreeg brand door een hydraulisch lek. Gelukkig kon het geblust worden en verloor Ten Brinke slechts 30 minuten. Van Loon reed na de zoutmeeroversteek lek, verloor 20 minuten en maakte in de duinen 7 minuten goed, zodat hij als 12e finishte. Na de marathon staat Al-Attiyah 8m30s los van De Villiers, Al-Rahji is derde op 18m40s en Ten Brinke en Van Loon blijven 5e en 6e.

https://s1.yimg.com/bt/api/res/1.2/d5uFWHmOCWYlfB00Kvo2WA--/YXBwaWQ9eW5ld3M7Zmk9ZmlsbDtoPTM3NztpbD1wbGFuZTtweG 9mZj01MDtweW9mZj0wO3E9NzU7dz02NzA-/http://media.zenfs.com/en_us/News/Reuters/2015-01-11T185317Z_1827369366_GM1EB1C07N801_RTRMADP_3_RALL YING-DAKAR.JPG

De motoren en quads hadden zaterdag rustdag en reden hun marathon zondag en vandaag. Dat bultje dat we zonet twee auto's zagen claimen, claimde ook de Honda van Joan Barreda, die met gebroken handlebars aan de finish kwam en 6 minuten moest inleveren op Marc Coma. De etappewinst ging naar Barreda's teamgenoot Paulo Gonçalves, Mattias Walkner werd 3e. Vanmorgen ging het helemaal los op het zoutmeer, nog voor het eerste WP was bereikt lagen er 4 motoren uit: Farres Guell (gevallen), Michel Metge (motorpech), Jordi Viladoms (motorpech) en Alessandro Botturi (gevallen). Ook Barreda kreeg pech en moest door Jeremias Israel-Esquerre op sleeptouw worden genomen; hij is nog niet aan de finish. Pablo Quintanilla heeft de snelste tijd geklokt in Iquique, net voor Juan Pedrero Garcia en Stefan Svitko, die maar 11 en 12 seconden toegeven. Laia Sanz, een van de weinige vrouwen in het deelnemersveld, leek op weg naar een podiumplek, maar strandde op vijf. Hans Vogels profiteerde van alle commotie door als achtste de etappe uit te rijden, Frans Verhoeven kwam na een dag lang zo rond de 10e plaats te hebben gereden als 14e binnen. Coma neemt tevens de leiding in het klassement over van Barreda, die al moet hopen dat ze zijn motor nog kunnen repareren. Gonçalves staat nu tweede, Quintanilla derde en Toby Price schuift op naar plaats vier door het wegvallen van Barreda en ook Walkner, die eveneens pech kreeg. Vogels schuift op naar de 12e plek, 30 seconden achter Pedrero Garcia en 20 minuten achter Ivan Jakes. Verhoeven is nu 17e.

https://fbexternal-a.akamaihd.net/safe_image.php?d=AQAeWp4ZRotxg4dL&w=470&h=246&url=http%3A%2F%2Fmailing.logicmailing.com%2Fes_mem bers%2F12871%2Fftp%2Fpictures%2FDakar_2015%2FDakar 15_E4_Laia_1_M.jpg&cfs=1&upscale=1&sx=0&sy=0&sw=570&sh=298

Bij de quads probeerde Ignacio Casale de afgelopen twee dagen dan eindelijk met die vermaledijde Poolse Egel Rafal Sonik af te rekenen. Het zag er gisteren goed uit, tot de Haas hetzelfde bultje tegenkwam dat ook Silva, Campbell en Barreda tegenkwamen. Het kostte Casale blikschade, 6 minuten en een beenblessure. De Paraguayaan Nelson Sanabria profiteerde en won de etappe. Maar vandaag viel Casale gewoon weer aan en dit keer wist hij Sonik 27 minuten los te rijden. Er zijn voor de quads nog 38km te gaan, maar het lijkt erop dat Casale de leiding terugpakt met 5 minuten voorsprong op Sonik.

http://www.diarionuevosur.com/images/2015/enero2015/10en15/10en15nosiglia.jpg

der lickmeister
13 januari 2015, 00:09
met de co piloot van pato silva gaat het goed ,juan pablo sisterna ligt in het ziekenhuis

9861
het een en ander mankeert er nogal aan

Sphinx
13 januari 2015, 22:43
Gebroken voet las ik vanmorgen, nou ja beterschap ;)

Bij de trucks opnieuw geen kruid gewassen tegen Kamaz, al ging de volgorde opnieuw overhoop. Nikolaev (voor de rally als kopman aangewezen) probeerde zijn teamgenoot van de leiding te krijgen, maar halverwege reed hij verkeerd en zag de voorsprong die hij had opgebouwd weer verdampen. Aan de finish was Mardeev 1m30s sneller dan Nikolaev. Gerard de Rooy profiteerde van een navigatiefoutje bij Karginov en werd derde vandaag. Ales Loprais was als vijfde binnen. Er zijn op dit moment nog maar 15 trucks binnen, maar het moge inmiddels duidelijk zijn dat behoudens pech en ongelukken teambaas Vladimir Chagin mag gaan nadenken wat hij het liefste heeft, de kopman op 1 of het de drie beste Kamazki's uit laten vechten.

http://image2.redbull.com/rbcom/010/2014-12-16/1331697535573_6/0010/1/800/533/6/eduard-nikolaev-dakar-2015-stage-5.jpg

Bij de auto's redde Nani Roma in ieder geval de eer van zijn verloren Dakar. Hij was als snelle assistentie voor Al-Attiyah dik sneller dan de rest, zijn kopman kwam als 2e binnen op 6m27s. Robbie Gordon en Giniel de Villiers leken het halverwege nog spannend te maken, maar de oranje Hummer kreeg pech en De Villiers maakte een navigatiefout die hem twintig minuten deed verliezen. Erik van Loon was keurig als 8e binnen, maar zakte naar de 20e plaats vanwege een gemist WP. Ten Brinke had de aandrijfas kapot en moest dik twee uur sleutelen, waarna hij op adrenaline split times neerzette die gelijk lagen met die van de nummers 1 en 2, maar daar koop je niks voor als je 36e eindigt op 2u17m. Al-Attiyah heeft 23m58s voorsprong op de Villiers, Yazeed Al-Rahji bleef ondanks wat navigatiefoutjes derde. Van Loon staat vijfde, Ten Brinke zakt naar negen.

http://overdrive.in/wp-content/uploads/2015/01/Nani-Roma-Dakar-2015.jpg

Voor Honda werd het een drama gisteren, Barreda, Rodrigues en Israel-Esquerre waren zowat laatste binnen. Barreda kan daarmee zijn klassement vergeten, maar vier Honda-rijders lieten vandaag even zien dat het merk nog niet zomaar opgeeft. Paulo Gonçalves is nu kopman en hij joeg in het kielzog van Javier Pizzolito vooraan het veld op Coma, terwijl Barreda, Rodrigues en Israel van achteren uit het hele veld oprolden: Rodrigues 1, Gonçalves 2, Barreda 4 en Pizzolito 5. Coma wrong er zich tussen, maar verloor wel vijf minuten op Gonçalves, die nu ook nog maar 5 minuten achterstand heeft. Hans Vogels mocht vroeg beginnen, maar reed al vroeg verkeerd en verloor een half uur extra. Hij werd 16e op meer dan een uur van de ontketende Honda's. Jurgen vd Goorbergh werd 30e, Frans Verhoeven 35e. In de stand schuift Vogels een plaatsje op richting top10: 11e.

http://www.befurious.com/wp-content/uploads/Joan-Barreda-Jerem%C3%ADas-Israel-S%C3%A9ptima-etapa-Dakar-2015-Befurious.com.jpg

Bij de quads gaan ze maar gewoon doorgaan: Casale en Sonik. De Chileen begon met een kleine voorsprong en leek die snel uit te bouwen, maar de Atacama staat bekend om zijn scherpe steentjes en hij reed meerdere keren lek. Sonik had ook een lekke band, maar bleef rustig rijden en zag hoe hij zonder sneller te zijn toch weer 10 minuten uitliep. Casale's teamgenoot zorgde toch dat er iets te vieren was in het bivak, Victor Gallegos-Lozic won de etappe.

http://static.polskieradio.pl/a93747a4-78b4-4d17-947f-4b218a23b72f.file

Sphinx
16 januari 2015, 00:10
Vandaag even twee etappes tegelijk, want gisteren sloegen in het hele bivak de stoppen door bij een enorme hoosbui. Niemand kreeg meer iets uitgezonden. Zoals Allard wel eens opmerkt: "eerst.... wat u nog van ons ... tegoed had."

Bij de trucks gaat het nu tussen twee man: Mardeev en Nikolaev. In etappe 10 vlogen de heren er vol in, in de hoop elkaar op te jutten tot te grote risico's. Er zaten gisteren veel wadi's en sprongen in het parcours, maar ja, als je iets stuk wil krijgen, moet je zeker niet Reiger suspensions in dienst nemen :biggrin: Alles bleef heel en Nikolaev pakte met een stagewin weer een handvol seconden terug. Sergei Viazovich parkeerde de MAZ opnieuw op drie, Andre Karginov lijkt af te haken in de strijd vooraan met slechts een 14e plaats. Een heel Nederlands konvooi treffen we op plaatsen 5 tm 9: De Rooy, Stacey, Vd Brink, Van Genugten, Van Ginkel (geen wonder dat al die Zuid-Amerikanen denken dat "Van" een voornaam is in ons kikkerlandje.
Etappe 11 deden de Kamazki's het toch wat rustiger, waarschijnlijk de beruchte teamorders van Chagin. Mardeev hield zich er netjes aan, Nikolaev hoopte echter te profiteren. Aan de finish pakte hij twee minuten terug, maar winnen zat er niet in. De Iveco's gingen er nog een keer voor en Hans Stacey pakt op het WRC-achtige parcours een tweede stagewin. De Rooy werd 2e op 1m10s. Na eerder Frits van Eerd en Frans Verhoeven maakte ook Marcel van Vliet zijn laatste Dakar te hebben gereden, de MAN-rijder werd vijfde vandaag. Zijn kopman Loprais viel wat tegen vandaag, werd 7e op bijna 3 minuten. Karginov lijkt intussen uitgespeeld, 15e op 9 minuten.

http://www.autosportnieuws.be/nieuwsfotos/vliet_man_dakar2015_etappe5_eigenfoto_3

Bij de auto's zal Nani Roma deze dakar zeer graag willen vergeten. Ging na een paar km rijden al zijn klassement om zeep, in etappe 10 ging de hele dakar om zeep, nadat Roma door een greppel knalde en een paar keer over de kop ging. Hij werd nog wel weggesleept door de assistentietruck en de auto werd zelfs helemaal opgeknapt, maar helaas, de ASO nam Roma uit de wedstrijd, teveel WP's gemist. Ook Stephane Henrard ligt er helaas uit. De Belg die in "Herbie", een VW buggy met Kever carrosserie en 2-liter VW dieselmotor meereed, kwam op drie wielen het bivak binnenhinken op het moment dat de rest al inpakte voor de oversteek van de Andes. Herbie bewijst in ieder geval dat je voor een vijfde van de prijs die je aan een Toyota of Mini of SMG auto kwijt bent net zoveel lol kan hebben. Een top-voertuig in Dakar kost algauw een half miljoen euro, Henrard's Dunbee-pakketten zijn te koop vanaf 150.000 euro. Hopelijk zijn er volgend jaar een paar waaghalzen die het aandurven om in een Kever de woestijn in te duiken.


https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=E_vH0b8lG2o

Nasser Al-Attiyah was de afgelopen twee dagen niet af te stoppen, hij won zowel etappe 10 als 11. Bernard ten Brinke reed in etappe 10 lang als 3e mee, tot een Kamazki niet aan de kant wilde en hij 30 km stof moest happen. Het liet hem op 6 uitkomen. Erik van Loon had last met niet werkende sensoren in de boordcomputer en de remmen, reed dus rustig naar een 12e tijd. Op etappe 11 gingen beide heren op herhaling, Ten Brinke scoorde weer een zesde tijd, Van Loon was als 11e binnen. En net als Rafal Sonik bij de quads doet Van Loon dat op zijn eigen tempo, ja hij had sneller gekund, maar zijn naaste concurrent Christian Lavielle deed vandaag alle moeite Van Loon in te halen, en wat wint ie aan de streep: 9 tellen, terwijl hij 20 minuten goed moet maken. "De boel heelhouden" is ook een kunst, en dat bewees van Loon, die steeg naar de vierde plek in het klassement omdat Yahzeed Al-Rahji motorpech kreeg nog voor de start van de special. Kristof Holowczyc steeg daardoor ook, naar de derde plaats en Ten Brinke is nu zevende.

https://mediapool.bmwgroup.com/cache/P9/201501/P90171194/P90171194-krzysztof-holowczyc-pl-xavier-panseri-fr-mini-all4-racing--306-monster-energy-rally-raid-team-dakar--600px.jpg

Bij de quads gaat "rustig, we hebben haast" ook op. Rafal Sonik nam de afgelopen twee dagen een grote stap richting een eerste Dakar-zege. Op Etappe 10 kwam iedereen die de Egel aan probeerde te vallen in problemen. Sergio Lafuente ging live op tv over de kop en vernielde zijn ophanging, Ignacio Casale stond helemaal in paniek aan zijn ketting te prutsen die was geknapt, maar hij kon het niet gerepareerd krijgen. En op etappe 11 gaf Victor Gallegos Lozic er met motorpech de brui aan. Sonik viel ook in etappe 10, maar hij had geluk dat hij behalve kneuzingen en blauwe plekken niks aan de tuimeling over hield. De Pool werd gisteren en vandaag als 4e en 6e geklokt en heeft nu bijna 3 uur voorsprong op Jeremias Gonzales Ferioli, een jochie van 19 dat op de boerderij als gaucho werkte en in plaats van paarden met quads het vee opdrijft, eigenlijk precies zoals de inmiddels door Red Bull gesponsorde Patronelli broers Marcus en Alejandro. De Boliviaan Walter Nosiglia staat door alle pechgevallen ineens derde op 3uur 43min. van Sonik. De etappes werden gewonnen door Nelson Sanabria en Christophe Declerck.

http://www2.yamaha-motor.fr/actu/IMG/jpg/decelerck_sonik_Marian-Chyt.jpg

Bij de motoren was er de tweede marathon stage en bijna had die het complete waterloo voor Honda betekend. Paulo Goncalves kwam na etappe 10 namelijk met een sputterend blok binnen dat een paar minuten na aankomst in het bivak de geest gaf. De Portugees staat tweede op een paar minuten van Coma en daarom werd tot een aantal wissels besloten. Goncalves kreeg het blok van Barreda, die toch alleen maar voor dagzeges gaat, en Barreda zelf kreeg het blok van waterdrager Israel-Esquerre, die zichzelf vrijwillig liet uitvallen. Barreda was overigens in beide etappes de snelste, nummer 10 door op Coma te gaan jagen, nummer 11 door simpelweg volgas te geven, want er was weinig navigatie nodig vandaag. Omdat hij echter al voor de tweede keer een blok heeft gewisseld, kreeg hij 45 minuten straftijd en werd als 40e geklasseerd. De Sloveen Ivan Jakes won daarmee de etappe. Coma is in safe-mode gegaan, dankzij Goncalves blokwissel heeft hij nu 20 minuten voorsprong. Grote verrassing is Toby Price, die in zijn debuutjaar meteen vooraan meedoet, nog nooit aan navigatie op de motor had gedaan vóór de start in Buenos Aires, maar wel de snelheid heeft om het de top lastig te maken. Hans Vogels en Frans Verhoeven beleefde twee heel goede dagen. Vogels reed een 10e tijd gisteren en een 8e tijd vandaag, waardoor hij ondanks een aandringende Helder Rodrigues nog steeds 11e staat. Verhoeven kwam gisteren als 19e binnen, vandaag werd de Tilburger als 9e geklokt en wilde er nog een weekje aan vastplakken na zaterdag, aangezien hij blijkbaar laat op gang komt dit jaar

http://www.rallymaniacs.nl/images/00-DAKAR/2015/15-website/FV_150115_dppi.jpg

Sphinx
18 januari 2015, 16:07
De dakar rally 2015 is gisteren een beetje met een anticlimax geëindigd. Nu waren de laatste etappes al meer verbindingsrit dan special, maar door een stortbui werd de laatste etappe al na een paar WP's afgelast.

De trucks reden zelfs de kortste afstand: 33 km. Hans Stacey liet de flow die hij in etappe 11 had gevonden niet los en won na etappe 11 ook etappe 12 en het korte sprintje gisteren. Tenminste nog een leuk einde voor hem. Gerard de Rooy probeerde het nog wel, maar slaagde er niet in een etappe te winnen. Hij werd vrijdag als 2e afgevlagd, in de sprint werd hij 7e. Ook Marcel van Vliet liet zich nog een keer van voren zien met een 2e en een 3e plaats. De Kamazki's consolideerden hun voorsprong en Aryat Mardeev mocht zijn eerste Dakar-overwinning op zijn naam schrijven. Toch wel bijzonder, aangezien vorig jaar zijn vader Ilgizar overleed na een ongeluk met een quad. Alle vier de Kamazki's kwamen achter elkaar in de top5. Nikolaev werd 2e, Karginov 3e en Sotnikov vierde. Ales Loprais deed vrijdag nog wel een poging de vierde plaats van Sotnikov af te pakken, maar hij nam te veel risico en reed lek. Grote verrassing in de laatste dagen was Toon van Genugten, die met een tweedehands truck van Xdakar een paar top10 noteringen ophaalde, terwijl de nieuwe trucks van Xdakar veel vaker last kregen van mechanische pech. Grootste tegenvaller was eigenlijk Ginaf, dat met nieuwe trucks en nieuwe Cummins-motoren nog vaker last kreeg met mechanische pech.

http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4718371.1421437200!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4718371.JPG

Bij de auto's hoefde Nasser Al-Attiyah alleen maar uit te rijden en dat lukte zonder al te grote problemen. De Qatari wint daarmee zijn tweede Dakar-rally. Giniel de Villiers werd opnieuw tweede, meer door een aantal navigatiefoutjes dan een gebrek aan snelheid, want de Toyota's waren vaak de snellere auto's onderweg. Aan de finish echter bleken de Mini's de slimmere chauffeurs te hebben. Kristof Holowczyc zette zijn klanten-mini als derde op het podium en Erik van Loon verbeterde de prestaties van Kees en Mieke Tijsterman met een vierde plaats algemeen. Het werd nog even spannend vrijdag met een lekkende stuurbekrachtiging en een lekke band die er niet af wilde, maar aangezien Vasilyev niet meer dan negen minuten tijdwinst pakte (hij stond 20 minuten achter) en Lavielle van de weg ging en 20 minuten verloor, was Van Loon niet meer in te halen. Ook Bernard ten Brinke bleef goed voorin meerijden, had vrijdag verreweg de snelste auto, maar ook nu geen geluk, een lekke band boorde hem een etappezege door de neus. Hij is als zevende algemeen geëindigd. Tom Coronel heeft ondanks zijn vele problemen het eind van de rit gehaald, hij is als voorlaatste geëindigd

http://static0.ad.nl/static/photo/2015/3/9/3/20150117155011/media_xll_2720043.jpg

Bij de quads kon Rafal Sonik de race rustig uitrijden, laat andere hazen er maar voor gaan nu Ignacio Casale is weggevallen. Christophe Declerck ging op zijn favoriete ondergrond (de snelle paadjes) nog even een poging doen een hattrick te scoren. De Fransman won vrijdag, maar kwam 6 tellen tekort op Willem Saaijman, die zelfs doorreed tot Wp4 voor hij er achter kwam dat de etappe bij Wp3 al stilgelegd was.
Sonik is daarmee de eerste Pool die een Dakar-categorie wint. In het begin van zijn carriere werd er nog wel eens lacherig gedaan over de zakenman die zijn bedrijf in sportartikelen verkocht om zijn hobby te bekostigen, maar na 15 dakars in Afrika en Zuid-Amerika is het dan eindelijk gelukt. Gratulacje Rafal!

http://www.fakt.pl/m/crop/-658/-500/faktonline/635571070307175141.jpg

Bij de motoren haalde Marc Coma zijn vijfde Dakar-overwinning op. De Spanjaard had na de motorproblemen bij Honda eigenlijk weinig meer te duchten van Paulo Gonçalves en kon op vrijdag gerust wat laten lopen. De enige strijd die nog wel spannend was, was het duel tussen Pablo Quintanilla en Toby Price. Maar de Chileen moest vrijdag afhaken omdat hij ziek was geworden en liever heel aan wilde komen dan alles weggooien voor een podiumplaats. Price is aldus 3e, beste rookie ooit en samen met Andy Haydon (3e in 1998) beste Australiër ooit. Quintanilla werd als vierde geklasseerd. Hans Vogels raakte net als Stacey en Declerck in een soort flow, hoe slechter het weer hoe beter. Hij werd 12e op vrijdag en nog 6e in de laatste sprint. Omdat Helder Rodrigues op de laatste dag nog een half uur verloor, komt Vogels op plaats 11 algemeen uit. Frans Verhoeven sluit zijn laatste Dakar af met een 9e plaats vrijdag en een 7e plaats zaterdag, in het klassement is hij 15e. Jurgen vd Goorbergh werd bij zijn return in dakar 31e algemeen en derde in het "kistenklassement" voor motorrijders zonder assistentie.

http://www.vriendentt.nl/images/05%20Goorbergh%20sleutelen%20Foto%20Team%20Dakar%2 0Press.jpg