PDA

Volledige versie bekijken : Weiberfastnacht



savesexer
2 februari 2015, 10:12
Op donderdag 12 februari trek ik er weer op uit voor weiberfastnacht te vieren in één van onze clubs.

Ik was reeds in Bernds en Panthera waarbij de laatste het meeste sfeer bood. Meisjes in carnaval setjes en feeststemming.

Dit jaar graag een andere club maar ik weet niet goed welke. Er wordt voorlopig weinig reklame gemaakt.

Wie weet waar het gezellig vertoeven is op deze carnavaldag ?

rob45
2 februari 2015, 13:07
Op donderdag 12 februari trek ik er weer op uit voor weiberfastnacht te vieren in één van onze clubs.

Wie weet waar het gezellig vertoeven is op deze carnavaldag ?

Ga naar Living Room op die donderdag.
Ik kom er zelf al jaren en er is altijd een heel goede feeststemming daar.
Dames leuk verkleed en ook extra lekker eten.Kom wel vroeger op de middag dan is het kwaliteit drukte en kameren nog goed te doen.

Goedemorgenallemaal
2 februari 2015, 13:14
Weiberfastnacht, en de nederlandse tegenhangers, zijn carnavalsavonden voor vrouwen. Mocht een man zich toch vertonen dan is het gebruik om de stropdas o.i.d. af te knippen. Daar ik in clubs eigenlijk nooit een stropdas om heb, maar er wel wat anders los hangt, zul je mij niet op zo'n avond in een club treffen. Stel je voor dat ze met die schaar....

savesexer
2 februari 2015, 16:50
Weiberfastnacht, en de nederlandse tegenhangers, zijn carnavalsavonden voor vrouwen. Mocht een man zich toch vertonen dan is het gebruik om de stropdas o.i.d. af te knippen. Daar ik in clubs eigenlijk nooit een stropdas om heb, maar er wel wat anders los hangt, zul je mij niet op zo'n avond in een club treffen. Stel je voor dat ze met die schaar....

Knippen doen ze je wel maar de moneymaker laten ze hangen, hoor ;)

uurtje
2 februari 2015, 19:05
Ik heb hier in het verleden al meer over geschreven. Doe een nieuwe poging. Donderdag 12 Feb is het de hele dag feest in de grote steden. Stilzwijgend is dat de dag dat alles mag en alles kan. Het moet wle raar lopen als je dan niets aan de haak slaat.

In de binnenstad van Dusseldorf heb je rond de 100 Euro (en het kan goedkoper!!) een heel goed hotel. Daar wil je op donderdag 12 Feb echt voor 10.00 uur (ochtend!) zijn. Omkleden, bier erin en de stad in. Na 1300 is niemand meer aanspreekbaar. Vergeet niet af en toe een watertje te drinken, wat te eten en ja....de slag te slaan. Dat gaat zeker goed komen.

Wellicht een aardig alternatief voor een keertje...

molaar
2 februari 2015, 20:49
Ik heb hier in het verleden al meer over geschreven. Doe een nieuwe poging. Donderdag 12 Feb is het de hele dag feest in de grote steden. Stilzwijgend is dat de dag dat alles mag en alles kan. Het moet wle raar lopen als je dan niets aan de haak slaat.



Wellicht een aardig alternatief voor een keertje...

Typische opmerking van iemand die dus echt niet weet wat Carnaval ( Vastelaovundj) is.
Zal wel opmerking zijn van boven de rivieren , maar dat soort volk hebben we in het zuiden liever niet bij ons Cultureel feest.
We hebben de mond vol dat buitenlanders zich niet willen aanpassen aan onze cultuur….
FF bij jezelf beginnen.

Eddy_V
2 februari 2015, 21:40
Typische opmerking van iemand die dus echt niet weet wat Carnaval ( Vastelaovundj) is.
Zal wel opmerking zijn van boven de rivieren , maar dat soort volk hebben we in het zuiden liever niet bij ons Cultureel feest.
We hebben de mond vol dat buitenlanders zich niet willen aanpassen aan onze cultuur….
FF bij jezelf beginnen.

Beste Molaar, volgens mij vergis je je cq had je de tekst van uurtje niet goed begrepen... Hij schrijft over de grote steden in Duitsland!
Niet over de grote steden in het zuiden van Nederland
En dan is het helemaal juist wat hij schrijft, hoewel het ouwewievenfeest (ouwfiepen noemen ze het hier bij ons) in Duitsland feitelijk verboden is voor mannen...

molaar
2 februari 2015, 22:02
Nee Eddy ik had de tekst verdomd goed begrepen.
De Deutsche Rheinische carnaval is gelijk aan de Vastelaovundj hier in Limbo land.
Het is een feest vol met traditie en dat moet ook zo blijven..
Net zoals de Elfstedentocht voor de Friezen moet blijven ..
Boven de riolen bouwen ze maar hun eigen feestje met https://www.youtube.com/watch?v=K001IqAx4zI

Big30
2 februari 2015, 22:12
Beste molaar. Ik ben geen carnavalsvierder van huis uit maar was 2 maal in Aken tijdens weiberfastnacht en kan me goed vinden in de beschrijving van uurtje. Al gold die dan Düsseldorf.
Uit cultuur historische belangstelling heb ik me ook verdiept in het carnaval in het Rheinland en weet dat het vele facetten kent, ook dat wat uurtje benoemt :wink:.

Briljant nummer trouwens van André van Duin!
http://www.hpdetijd.nl/2014-10-23/hilarisch-de-compleet-nieuwe-interpretatie-van-er-staat-een-paard-de-gang/

Badslippers
2 februari 2015, 22:27
Hier in Venlo en Blerick heet dat "Truujendaag".

Truujendaag

Beste Vastelaovesvierders,

Op de, in de wieje umgaeving bekinde, Truujendaag, meuge de maedjes ‘de bleumkes ens flink boëte zette’. De vrouwluuj gaon op stap, zeej beginne met ’n suupke, wat kerboët of ’n bruuëdje in ein van de kroëge en trekke dan van kefeeke naor kefeeke.
Same zinge, same danse en same hosse.
De mansluuj bliëve thoës of mótte blaoze in ’n joekskepel of werke achter de bar.
Gezellig zó'ne Truujendaag.

Wat Uurtje beschrijft klopt in zoverre dat je altijd zuipers zult aantreffen of dat nou Duitsland of Limburg is. Kerels die in het normale leven geen mokkel kunnen meekrijgen denken dat ze nu ongegeneerd aan de tieten van de vrouwen kunnen graaien. De "Vastelaovend" in Limburg en Duitsland vertoont echter een grote gelijkenis en heeft een zeer lange traditie. Volgens mij is het zelfs vanuit Duitsland overgewaaid maar dat zou ik moeten nakijken. Als je tijdens de carnaval naar Duitse programma's kijkt zoals Drehscheibe of zoiets is er ook altijd een onderwerp dat gaat over de laveloze comazuipers. Die zijn er gewoon.

Boven de grote rivieren heeft het nooit een stempel kunnen drukken en daarmee is het een typisch stuk Limburgse volkscultuur gebleven. Maar goed, wie er meer over wil weten raadpleegt maar een van de vele informatieve websites.

Ik heb wel vaker "bekende" randstedelingen gesignaleerd die hier "Vastelaovend" kwamen vieren en die waren werkelijk geďnteresseerd en mengden volledig met de rest. Konden eindelijk rustig feestvieren zonder lastig gevallen te worden door handtekeningen jagers en popie jopies. Vaak wordt gedacht dat tijdens de "Vastelaovend" iedereen verkleed, bezopen is en een rol speelt maar tijdens "Vastelaovend" ben je eindelijk jezelf. Vandaar dat je dan ook figuren ziet die de beest uithangen want die doen dat al het hele jaar.

Eddy_V
2 februari 2015, 22:41
Blijft een feit dat wat uurtje beschrijft wel de realiteit is en niet eens alleen in de grote steden van Duitsland, hoe zeer het ook tegen je culturele borst stuit.
Een jaar of 7 / 8 geleden liep ik op de donderdag van altwieberfest door het centrum van Gogh op zoek naar een pinautomaat.
Het was ongeveer 3 uur in de middag en heel wat groepjes vrouwen die hem al flink hadden zitten ofwel behoorlijk aangeschoten.
Bij een kar met snacks stond ik een Bratwurst te eten en zo'n groepje typische doorsnee dames tegen de overgang zaten elkaar op te naaien wie van hun die dag het eerst een vent tussen de benen zou hebben (ja vrouwen kunnen ook grof zijn..).
Toen ze mij begonnen te vragen hoe de bratwurst was heb ik mij maar snel uit de voeten gemaakt en naar het appartement gelopen van Tess (latere Bermuda Dreieck) want ook toen al viel ik meer voor de jongere dames uit de GMC.
Tess vertelde mij dat het inderdaad een gebruik is op de donderdag middag, dat de vrouwen alleen op stap gaan en dat er meer gebeurt dan alleen maar "dansen" .
Later op de avond komen de mannen dan naar de vrouwen "zoeken"...
Dat is de traditie en daar zul je het mee moeten doen (vrij naar de rijdende rechter)!

Big30
2 februari 2015, 22:43
Het carnaval in Limburg is feitelijk niet meer dan een slecht aftreksel en copy van het carnaval in het Rheinland :baeh:.

Wil je echt meemaken hoe carnaval verankerd is in de traditie en cultuur en de genen van de inwoners moet je naar Keulen gaan!

molaar
2 februari 2015, 22:46
Blijf maar lekker dromen Big in je boeren kiel .. wij amuseren ons wel hier

Badslippers
2 februari 2015, 22:51
Het carnaval in Limburg is feitelijk niet meer dan een slecht aftreksel en copy van het carnaval in het Rheinland :baeh:.

Wil je echt meemaken hoe carnaval verankerd is in de traditie en cultuur en de genen van de inwoners moet je naar Keulen gaan!

Klopt op zich wel. Bovendien zingen ze daar niet van die meuk als: "Da steht ein Pferd im Korridor". Gelukkig gruwen we hier ook van die Hollandse tinnef. Dat is echt tenenkrommend.

Big30
2 februari 2015, 22:55
Blijf maar lekker dromen Big in je boeren kiel .. wij amuseren ons wel hier

Ik vier carnaval in Köln, niet in boerenkiel. Dit jaar voor ik meen de vijfde keer en dat bevalt prima. Al was het de eerste keer extreem wennen, dat wel. Zit bepaald niet in mijn genen.
Carnaval in Limburg ken ik niet maar weet wel dat dat gevoel heel diep zit.

uurtje
3 februari 2015, 06:36
Typische opmerking van iemand die dus echt niet weet wat Carnaval ( Vastelaovundj) is.
Zal wel opmerking zijn van boven de rivieren , maar dat soort volk hebben we in het zuiden liever niet bij ons Cultureel feest.
We hebben de mond vol dat buitenlanders zich niet willen aanpassen aan onze cultuur….
FF bij jezelf beginnen.

Typische opmerking van een zelfzuchtige Limburger die denkt dat de wereld om Limburg heen draait en zich doorgaans in de driehoek Heerlen, Kerkrade Brunssum beweegt. Succes aldaar met je feest, taal en verbeelding.....

(kom er trouwens zelf vandaan)

Sjeufke
3 februari 2015, 07:29
Oei oei.... MVV - Roda JC ontspoort niet alleen in het stadion....:biggrin:

btw....er is maar één prins Carnaval, dat is ziene hoege hoeglöstigheid Prins Odin d'n Ierste vaan Mestreech. Alle andere prinsen zijn hulpprinsen :hammer_2:

Big30
3 februari 2015, 15:18
btw....er is maar één prins Carnaval, dat is ziene hoege hoeglöstigheid Prins Odin d'n Ierste vaan Mestreech. Alle andere prinsen zijn hulpprinsen :hammer_2:
Jaja, gooi nog maar eens wat olie op het smeulende carnavalsvuurtje :tongue:! Mestreech is natuurlijk wel de mooiste stad van Nederland en dus ook van Limburg, dat kan niemand ontkennen en ik zie nu zowel Molaar als BS eendrachtig toestemmend ja knikken :rolleyes:. Of is het nu juist uurtje die toestemt ;)?

Carnaval leeft nog steeds in Limburg en ook in Brabant, maar evengoed in andere katholieke enclaves ook boven de grote rivieren, Oldenzaal is een mooi voorbeeld daarvan. Lokaal kunnen er grote verschillen zijn maar het op de hak nemen van lokale gebeurtenissen speelt altijd een rol. Enig chauvinisme zal een rol spelen maar het is geen feest of moet geen feest zijn van "Wij" de Limburgers tegen "Zij" de Hollanders van boven de grote rivieren.

Traditie speelt een grote rol al zullen de meeste carnaval vierders totaal geen weet hebben van waarom er een prins carnaval is, een prinsengarde, dat gaat voor een belangrijk gedeelte terug naar het begin van de negentiende eeuw toen Keulen eerst een Franse en toen een Pruisische bezetting had en men zich graag wou afzetten (cq belachelijk maken) tegen de militaire bezettingsmacht.
Welbeschouwd was het zeker in Keulen maar dat geldt ook voor andere steden ook de tegenstelling Katholiek (Bisdom Keulen) tegen Protestant (De Pruisen/Protestant/Militaristisch).

De reactie van Molaar (wij Limburgers, jullie Hollanders) past eigenlijk helemaal in de oorsprong vh Rheinischer Karneval nu zo'n 200 jaar geleden!

Hemaworst
3 februari 2015, 17:42
Er is maar één plaats waar carnaval op de juiste wijze wordt gevierd en dat is Brazilie. En dan niet dat commerciele gedoe in Rio, maar het volkscarnaval in Salvador de Bahia. De straten bommetje vol met knotsgekke Brazilianen en langs zo'n drie of vier routes een stoet van trio elétricos, vrachtwagens met een geluidsinstallatie die op een paar honderd meter van elkaar, stapsvoetsgewijs door de stad kruipen. Je kunt dus achter of naast de trio elétrico van je favoriete artiest de route afdansen of op een vast punt een feestje bouwen en de artiesten stuk voor voorbij zien komen. Door de deinende massa loopt een legertje bierverkopers dus verdorsten hoef je niet. Drie dagen lang van zonsondergang tot zonsopkomst. Of zolang als je gestel het volhoudt. Alle grote Braziliaanse artiesten zijn dáár, in Salvador, zingen bovenop een vrachtauto en zien hoe beneden hun de stad uit zijn dak gaat. Allemachtig prachtig, daar kan écht geen boerenkiel tegenop.


http://youtu.be/xNo2kP7HJyw

Sjeufke
3 februari 2015, 21:03
Er is maar één plaats waar carnaval op de juiste wijze wordt gevierd en dat is Brazilie.

Elke gemeenschap waar Carnaval wordt gevierd doet dat eigen wijze en op basis van vaak een lange traditie. Venlo kent de Zoepkoel, Kerkrade het Klonetreffen, Maastricht de 'boonte strörem' en zo meer. Er bestaat kroegcarnaval en plaatsen waar straatcarnaval wordt gevierd. Dus er bestaat geen plaats waar de beste of juiste carnaval wordt gevierd.
Iets anders is waar je je het prettigst voelt om Carnaval te vieren. Het is net als met het bezoeken van clubs.....de beste club in NRW bestaat niet, maar iedereen heeft wel een club waar hij zich het prettigst voelt.

Waar dit draadje een beetje uit de rails loopt begint met de opmerking dat met carnaval alles kan en mag. Dat is dus zeker niet zo. Er zullen zeker excessen zijn. Excessen waar niet alleen carnavalsvierders 'van buiten' debet aan zijn. Maar die kom je ook tegen op een gewone stapavond (als ik op maandag de krant open sla)

Hemaworst
3 februari 2015, 21:45
Elke gemeenschap waar Carnaval wordt gevierd doet dat eigen wijze en op basis van vaak een lange traditie.

Daar heb je gelijk in. Laat ik mezelf corrigeren door te zeggen dat Carnaval in Salvador de enige manier is die mij persoonlijk kan bekoren. :)

Willi69
4 februari 2015, 10:37
Ik vier carnaval in Köln.
Und als was verkleidest Du Dich? :confused: Fußball-Experte? :rolleyes:

Willem2
4 februari 2015, 10:43
Normal ist er Eisbär aber mit Karneval ist er Zwerg ;)
Und wie verkleidet man sich in einem Fußballexperte ? Gibt es ein Günther Netzer kostum ?

:wink2:

Willi69
4 februari 2015, 11:59
Und wie verkleidet man sich in einem Fußballexperte ? Gibt es ein Günther Netzer kostum ?


http://img.welt.de/img/Fern/crop131725368/0820198542-ci3x2l-w780/Kanada-Zitat.jpg

http://polpix.sueddeutsche.com/polopoly_fs/1.2045754.1405335198!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/900x600/image.jpg

Peperduur
4 februari 2015, 13:21
Het is net als met het bezoeken van clubs.....de beste club in NRW bestaat niet, maar iedereen heeft wel een club waar hij zich het prettigst voelt.


Dez menig deel ik ook zeker graag

Big30
4 februari 2015, 15:30
Daar heb je gelijk in. Laat ik mezelf corrigeren door te zeggen dat Carnaval in Salvador de enige manier is die mij persoonlijk kan bekoren. :)
Zo is het maar net.

Maar vraag me wel eens af of je het Carnaval in Brasil in de eerste plaats niet als een grote optocht/straatfeest moet zien dat misschien wel wortels heeft in het Europese Carnaval maar dat gold dan in de begin periode.
Je zou het ook de parade van de Sambascholen kunnen noemen, het Carnaval in Europa heeft toch meer wortels in het verleden waarschijnlijk eerst een Heidens Feest en later zoals wel meer bij feesten Katholiek geworden. De spot drijven met, verkleden, uit je dak gaan horen daar nog steeds bij.

Maar om eerlijk te zijn ik denk dat veel carnavalvierders die historie een zorg zal zijn! Als de bierpomp maar loopt en het feest gezellig is :tongue:.