PDA

Volledige versie bekijken : Het BerenBuitenLeven: Natuur en Ecologie in onze streken.



Goedemorgenallemaal
11 maart 2015, 09:26
Er zijn al vele draadjes hier: Humor, Dikke Vrouwen, Dunne Vrouwen, Eten, Politiek, Fietsen, Fierljeppen, je kunt het haast zo gek niet bedenken.

En omdat het zo gek niet is om te bedenken bedacht ik me deze morgen bij een eerste kop doping, ik bedoel koffie: "Er is nog geen natuurdraadje". En ik ben zo'n buitenmens... Ik heb, ik zal maar bekennen, meerdere malen op een mooie dag op weg naar Duitsland, naar een club , een andere afslag genomen om eens uren te dwalen in het Nationaal Park de Meinweg. Toen ik te vroeg in Lichtenberg kwam ben ik daar eens gaan dwalen en het gevolg was dat ik uren "verloor".
Nou kun je de discussie over natuur in Nederland (en ook wel Duitsland) eenvoudigweg de nek omdraaien met de mededeling dat we hier helemaal geen natuur hebben, maar in het dagelijks gebruik, en ook in wetenschappelijke verhandelingen wordt met natuur al snel een wat natuurlijker omgeving bedoeld dan de meesten in hun tuintje of galerij hebben. Een ander uiterste is natuurljk het uitgangspunt dat de mens zelf deel uitmaakt van het ecosysteem "aarde" en daarmee zeg je dan weer dat de mens, inclusief creaties als steden, autosnelwegen, industrieterreinen, kerncentrales en dergelijke gewoon 100% natuur is.

Maar goed: Troeteleik,
https://pbs.twimg.com/media/B78iXgDCAAA68eK.jpg:large
Terror Oehoe

https://www.youtube.com/watch?v=Epv7htZHI2w
en dan nu weer de Wolf in het Noorden,
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/eerste-bewegende-beelden-van-wolf-drenthe-video
"Natuur" is HOT. En dan toch geen draadje hier?

Post 1: de Wolf in Nederland. Kan dat?
Nou, om een lang verhaal kort te maken, de Wolf in zijn algemeenheid ga ik hier niet behandelen, daarvoor hebben we klassieke bronnen als de gebroeders Grimm en Wikipedia.
Maar een wolf in Nedeerland, kan dat wel?
Natuurlijk! De Wolf heeft vroeger altijd in Nederland gezeten. Dat ie verdwenen is heeft niks te maken met het feit dat er "geen plaats meer is"voor de wolf zoals zo vaak gezegd wordt, eerder door tamelijk agressieve vervolging dan door het veranderende landschap. Natuurlijk zal het wat moeilijker zijn in dat kale noorden om wat te eten te vinden maar als ie ff doorloopt, en gezelschap krijgt, kan het dier zomaar de hele discussie van "er zitten teveel beesten hier" in de Oostvaardersplassen beeindigen. Veluwe is ook een hele mooie supermarkt natuurlijk. Ja maar, een wolf is gevaarlijk. Nou, dat valt wel mee hoor, een ontmoeting met een stel wolven is minder link dan een wild zwijn met jongen. Of die lieve koeien in natuurgebieden met nog lievere kalfjes.. Le-vens-ge-vaar-lijk!. En in het verkeer op weg naar een natuurgebied loop je waarschijnlijk nog het meeste risico.
De wolf verstoort het ecosysteem. Nee een wolf is een dier van deze streken en hoort er dus thuis, iedere verandering in het ecosysteem is onderdeel van de natuurlijke gang van zaken.
De wolf veroorzaakt schade aan de veestapel. Ongetwijfeld. Maar daar is onderzoek naar gedaan. IN gebieden waar verschillende hondachtige predatoren voorkomen zijn schadegevallen bekeken en de wolf staat inderdaad in de top drie, namelijk op 3, met iets van 5%.... Op 2 staat... de vos. En wat stond er dan op 1? Inderdaad, ons aller huisvriend, de loslopende, soms (half-) verwilderde hond.

Deze wolf? Ik ben geen wolvenexpert en hoewel ik voorstander ben van wolven terug in Nederland , en ze het liefste op natuurlijke wijze uit Duitsland zie overkomen in plaats van "uitzetprogramma's" en dat ook in de nabije toekomst zie gebeuren, denk ik toch dat we hier met een "tam"exemplaar te maken hebben..

Teiresas
11 maart 2015, 12:44
Volgt GMA in de voetsporen van ons aller Bergm550, die ten gevolge van een (tijdelijk?) schrijversblock een gat laat vallen? Het lijkt er wel op....

Big30
11 maart 2015, 12:48
Een echt goede definitie van het begrip natuur ken ik ook niet. Maar we moeten ons wel realiseren dat wat we vaak natuur noemen, onze bossen, heidelandschappen, veengebieden, de natuurgebieden etc. feitelijk allemaal door menselijk handelen tot stand is gekomen. Daar is niets mee maar dan moeten soms ook niet zo doorslaan als het gaat om bepaalde ingrepen die wel eens nodig zijn in de "natuur".

Als wilde zwijnen of vossen voor overlast zorgen gewoon afschieten. Je kunt ook niet elk zeldzaam en beschermd plantje of diersoort tot in het extreme beschermen al doen we dat soms wel.

Natuurbeheer (het woord zegt het al we beheren natuur en creëren het soms zie Oostvaardersplassen) wil wel eens doorslaan en dat is jammer. Wat niet wil zeggen dat we geen moeite moeten doen bepaalde gebieden die waardevol zijn te behouden. Maar we doen dat wel in een dichtbevolkt land met bijna 17 miljoen mensen. Onzen natuurlijke woonomgeving, milieu, natuur hoe het je noemt is zeer waardevol en behoud daarvan ook in veel gevallen.

Laten we blij zijn dat het westen geen moeras delta meer is en de rest van Nederland niet een groot veen en heidegebied met wat bossen. Oerbossen kennen we misschien op 1 klein stukje na ook net in Nederland is bijna allemaal recente aanplant en door ons gemaakt.
In die zin moeten we nu niets anders doen wat we al honderden jaren deden, namelijk natuur beheren wat soms betekent dat een bos verdwijnt en soms het scheppen van nieuwe natuur.

In Nederland is gewoon geen plaats voor een wolf, daar zijn we te klein voor, zo'n dier wat hier verdwaald is moet je vangen en weer terug naar Duitsland of Polen brengen hoewel ze ook daar steeds meer voor overlast zorgen.

Goedemorgenallemaal
11 maart 2015, 12:59
In Nederland is gewoon geen plaats voor een wolf, daar zijn we te klein voor, zo'n dier wat hier verdwaald is moet je vangen en weer terug naar Duitsland of Polen brengen hoewel ze ook daar steeds meer voor overlast zorgen.

Dan maak je de fout om natuur aan grenzen te binden.... Zo'n wolf die in Nederland zit kan ook in Duitsland of Belgie gaan shoppen voor eten. En omgekeerd.

Goedemorgenallemaal
11 maart 2015, 13:00
Volgt GMA in de voetsporen van ons aller Bergm550, die ten gevolge van een (tijdelijk?) schrijversblock een gat laat vallen? Het lijkt er wel op....

Nou, niet alleen dat maar het is ook wel forum gerelateerd, ik heb een paar leuke "sessies"in de vrije natuur gehad.

Big30
11 maart 2015, 14:28
Dan maak je de fout om natuur aan grenzen te binden.... Zo'n wolf die in Nederland zit kan ook in Duitsland of Belgie gaan shoppen voor eten. En omgekeerd.
Ja dat kan maar een Wolf is een roedel dier en als zo'n beest hier alleen rondloopt moet je hem vangen en weer terug brengen naar een omgeving waar hij wel met zijn soortgenoten kan overleven. Zo iets kan niet in Nederland. Zo'n beest heeft geen natuurlijke habitat hier.
Maar hij schijnt al weer terug in Duitsland te zijn. Weg met de Wolf, vergeet ook niet wat hij Roodkapje heeft aangedaan!

Goedemorgenallemaal
11 maart 2015, 14:44
Ja dat kan maar een Wolf is een roedel dier en als zo'n beest hier alleen rondloopt moet je hem vangen en weer terug brengen naar een omgeving waar hij wel met zijn soortgenoten kan overleven. Zo iets kan niet in Nederland. Zo'n beest heeft geen natuurlijke habitat hier.
Maar hij schijnt al weer terug in Duitsland te zijn. Weg met de Wolf, vergeet ook niet wat hij Roodkapje heeft aangedaan!
Nederland is groot zat, natuurgebieden als de oostvaardersplassen, de Veluwe, een paar mooie stukken Overijssel en Gelderland waarvan ik even niet op de naam kom, da's groot genoeg.
En Roodkapje, tja, d'r eigen schuld, had ze maar FKK moeten gaan.
Ik zie ook liever een wolf dan een ooievaar, dan ga je je toch zorgen maken, zou er dan toch een gaatje.....?

Big30
11 maart 2015, 15:17
Nederland is groot zat, natuurgebieden als de oostvaardersplassen, de Veluwe, een paar mooie stukken Overijssel en Gelderland waarvan ik even niet op de naam kom, da's groot genoeg.
Neen dat zijn madurodam gebiedjes waar een Wolf zeker in roedel verband niet kan leven. Wolven hebben aaneengesloten gebieden van een paar honderd vierkante kilometer nodig en dan ook niet niet te dicht op de bewoonde wereld. Dat hebben we in ons land nu eenmaal niet maar vind je wel in het Oosten van Duitsland of Polen. Dit was gewoon een gekke verdwaalde geïsoleerde wolf zonder overlevingskans.
De Oostvaardersplassen is een mooi voorbeeld van hoe we tegenwoordig natuur maken, eerst zee bodem en nu een (zeer klein) natuurgebiedje. Dat is een speeltuintje voor milieu activisten met een totaal verstoord natuurlijk evenwicht.

De enige plek waar de Wolf in NL thuishoort is de Efteling of een sprookjespark.

Peperduur
11 maart 2015, 15:39
10911

sofaking
11 maart 2015, 16:24
Dese documentaire vond ik razend interessant.


https://www.youtube.com/watch?v=hHsWVHfnXlo

Toont hoe het gebied rond tsjernobil er nu uitziet. Mensen mogen er niet meer komen, en de natuur heeft het landschap terug opgeëist en hersteld zoals het meer dan honderd jaar geleden was. Wolven, wilde paarden, oerossen, bevers, arenden enz.... zijn er terug gekeerd. De bevers hebben de drainagekanalen en dijken afgedamd en ondergraven zodat het weer het oorspronkelijke moerassige woud geworden is.

sofaking
11 maart 2015, 16:26
https://www.youtube.com/watch?v=rAaL1pO3qAw&gl=BE

Piet Plezier
11 maart 2015, 19:29
10917

10918

10919

10920

Big30
11 maart 2015, 20:05
Dieren die paren wat af in de natuur, hebben geen last van schaamte. Bij ons mensen ligt dat toch wat anders, verschil moet er zijn!
Enfin, dit topic gaat dus over buitensex, we hadden even een aanloopje nodig :tongue:.

Zouden we dat schaamtegevoel altijd al gehad hebben?

Piet Plezier
11 maart 2015, 20:11
http://buitensexlocaties.sexgids.tel/
http://www.nl-buitensex.com/
http://www.geefme.nl/sex/buitensex
http://buitensex.geilestartpagina.nl/

Bluebear
11 maart 2015, 20:14
Zouden we dat schaamtegevoel altijd al gehad hebben?

Waarom dragen wij ijsberen dan een badjas? Logisch verklaard zo? :smoke:

10922

Peperduur
12 maart 2015, 14:24
Waarom dragen wij ijsberen dan een badjas? Logisch verklaard zo? :smoke:

Nie afvragen, ben blij dat hij er 1 draagt...

En de tekst op de foto:


"ik schaam mij diep"

Da kan ie ook best :rolleyes:

Goedemorgenallemaal
13 maart 2015, 09:13
Neen dat zijn madurodam gebiedjes waar een Wolf zeker in roedel verband niet kan leven. Wolven hebben aaneengesloten gebieden van een paar honderd vierkante kilometer nodig en dan ook niet niet te dicht op de bewoonde wereld. Dat hebben we in ons land nu eenmaal niet maar vind je wel in het Oosten van Duitsland of Polen. Dit was gewoon een gekke verdwaalde geïsoleerde wolf zonder overlevingskans.
De Oostvaardersplassen is een mooi voorbeeld van hoe we tegenwoordig natuur maken, eerst zee bodem en nu een (zeer klein) natuurgebiedje. Dat is een speeltuintje voor milieu activisten met een totaal verstoord natuurlijk evenwicht.


Niet helemaal waar hoor Biggie,. Ja er zijn roedels die wel 2000 vierkante kilometertjes nodig hebben maar in de Alpen, ook niet bepaald maagdelijk natuurgebied, hebben ze aan 3 tot 400 vierkante kilometertjes voldoende en bij voldonde aanbod van voedsel is 200 voldoende. En een Veluwe is al zo'n duizend vierkante kilometer.
En ze kunnen aardig reizen in hun gebied dus het hoeft niet aaneensgesloten bos te zijn, dan heb je opeens veel meer gebieden. Neem nu het gebied ten zuiden van de Waal/Rijn, tussen Nijmegen en Kleef en Goch, Dat is een groot gebied met alleen het niet zo bijster stedelijke Groesbeek er in. Daar past ook wel een roedeltje. Ten zuiden van Venlo aan de oostkant van de Maas, die enorme bosgebieden waar de Engelsen geen spulletjes bewaarden waar we het bestaan niet van mochten weten, da's ook een groot gebied, deels in Nederland, o.a. de Meinweg. En een of meerdere roedels die zich ongetwijfeld ook gaan vestigen in het gebied Hoge Venen/ Hürtgenwald is een garantie van "Wolven in Nederland"die houden echt niet op bij de grens omdat Big dat zegt, dat wordt een grensoverschrijdend territorium. Dichter bij mij is misschien nog wel de beste kandidaat na de Veluwe, het enorme gebied tussen Bergen op Zoom en Antwerpen. Alleen moeten ze daar een heel eind reizen dus zo snel zal dat niet gebeuren maar je hebt daar een paar mooie, op zich allemaal te klein maar met een mooie half open omgeving waar veel eten te halen valt.

Big30
13 maart 2015, 12:54
Niet helemaal waar hoor Biggie,. Ja er zijn roedels die wel 2000 vierkante kilometertjes nodig hebben maar in de Alpen, ook niet bepaald maagdelijk natuurgebied, hebben ze aan 3 tot 400 vierkante kilometertjes voldoende en bij voldonde aanbod van voedsel is 200 voldoende. En een Veluwe is al zo'n duizend vierkante kilometer.
En ze kunnen aardig reizen in hun gebied dus het hoeft niet aaneensgesloten bos te zijn, dan heb je opeens veel meer gebieden.
Klopt via de A50, A1, N304 en de vele andere wegen die door de Veluwe gaan kunnen ze heel goed reizen, we zouden ze eigenlijk een OV jaarkaart moeten geven en geen buurtbusjes maar wolfbusjes moeten regelen :biggrin:, ondertussen kunnen ze voldoende voedsel halen in de vele dorpen, steden en campings die op de Veluwe of rondom de Veluwe liggen.
Voedsel lijkt anyway geen probleem, voldoende wilde zwijnen die toch al voor overlast zorgen, wel jammer dat ze ook herten en reeën eten. Dat vind ik dan weer zielig voor Bambi.

Ach van mij mag de wolf terugkomen maar ben bang dat dit totaal niet realistisch is in ons overbevolkte land waar we simpel niet de woonomgeving kunnen bieden die de wolf nodig heeft. We hebben nu eenmaal niet die grote afgelegen bossen die men in het oosten van Duitsland en Polen wel heeft.

Peperduur
13 maart 2015, 14:47
...voldoende wilde zwijnen die toch al voor overlast zorgen...

...We hebben nu eenmaal niet die grote afgelegen bossen die men in het oosten van Duitsland en Polen wel heeft.

Laat ze ook 's wat hebben, dan zijn zij toch ook 's blij te maken met een stukje ongerepte natuur. :cool: