PDA

Volledige versie bekijken : Behoor jij ook tot de generatie van de echte helden?



Strijker
2 mei 2015, 17:23
Ben je geboren voor 1980? DOORLEZEN! :cool:

Na 1980 geboren? OPHOEPELEN, DIT BEGRIJP JE TOCH NIET. :confused:

BESTE VRIENDEN

Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven?
Volgens de theorie anno 2015 zouden we toch al lang dood moeten zijn?
Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.
Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.
Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.
Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen.
Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg,
Op de fiets zat je achterop met je gat op de bagagedrager en probeerde je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.
Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.
Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.
Brood stond stijf van conserveringsmiddelen, na twee weken was een Bums nog net zo vers als in de winkel.
Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.
Een kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens weer in je mond.
Op school hadden ze maar één maat bank en met zo'n heerlijk gevaarlijke klep eraan.
Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.
Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.
We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!
Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.
Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.
We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.
Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!
De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.
We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept.
Dat waren gewoon 'ongelukken' en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.
Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan een lieveheersbeestje op je jas knoopte.
Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf - met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.
We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.
Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen.
Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De meester had altijd gelijk.
We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.
Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter! Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!
Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je op te halen, maar niet om je er uit te lullen.
Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.
Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.
Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.

Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD! WIJ WAREN HELDEN! :freu:

Geboren na 1980?

STRONT EIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE? :frown:
NU WEET JIJ, ZACHTE WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN! :biggrin:

KanariePiet
2 mei 2015, 17:38
Ik hoor er bij:biggrin:, al heeft het slechts een paar weken gescheeld;):):cool:.

Don Rudo
2 mei 2015, 18:03
Ja en die kindertijd was nog maar de voorselectie.

De echte helden kwamen ook door dienstkeuring en diensttijd heen, en de kneusjes vielen af.

Bluebear
2 mei 2015, 18:12
Ja en die kindertijd was nog maar de voorselectie.

De echte helden kwamen ook door dienstkeuring en diensttijd heen, en de kneusjes vielen af.

Bluebear is ook afgezwaaid uit ons roemrijke leger. Ik hadt een rang die eindigde op "raal". En nou weet ik niet meer welke het was? Korporaal of Generaal? :rolleyes: :biggrin:

P.S. Ik behoor ook tot de heldengeneratie. Sociale controle was er genoeg. Tot den donkere op straat speulen. Bang hoefde je niet te zijn, want iedereen zat voor op straat en niet achter dat kastje dat TV heet.

WA
2 mei 2015, 18:43
Ben je geboren voor 1980? DOORLEZEN! :cool:

Na 1980 geboren? OPHOEPELEN, DIT BEGRIJP JE TOCH NIET. :confused:

BESTE VRIENDEN

Hoe is het .........
Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.

Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD! WIJ WAREN HELDEN! :freu:

Geboren na 1980?

STRONT EIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE? :frown:
NU WEET JIJ, ZACHTE WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN! :biggrin:

Ja, wat hadden ze het moeilijk de oudjes van voor 1980. Afzien, en door op karakter of..... vind hier iemand zijn plek in de maatschappij niet meer....

Ik ben van 1980, een watje zo blijkt uit bovenstaande text, gepamperd door de fluweel zachte maatschappij, nooit aan enige risico's blootgesteld. Met angst voor de toekomst ga ik deze te gemoed.

Steeds minder kan ik bouwen bouwen op het probleem oplossend vermogen van de oudjes uit de jaren 70 en daarvoor. Mijn god wat waren dat toch geweldige generaties. Niet vies van enige bortstklopperij vergeten zij dat er tientallen jaren nauwelijks problemen waren. De paar ver weg gelegen probleem gebieden (Vietnam, Afgahnistan, Korea) waren zo duidelijk duidelijk afgebakend (oost vs west) dat het voor niemand een vraag was wat nu de oplossing moest zijn. Bommen en westerse waarden..... Decennia van economische voorspoed lieten sociale systemen ontstaan die voor de toekomst nauwelijks houdbaar zijn.

Nee, geef het ze maar te doen, die jongens en meiden van 1980 en jonger. Ze erven een wereld die harder brand dan ooit. Vele conflicten en problemen waar de politici van nu (veelal van voor 1980 ) geen raad mee weten of er de kop voor in het zand steken. Handje klap en halve maatregelen moeten daadkracht suggereren. Het sociale stelsel staat op instorten, wankelt waarschijnlijk nog lang genoeg om de vijftiger van nu zijn pensioen te geven maar wie daarna komt moet maar zien wat er van overblijft.

Helden waren het, die oudjes van voor 1980...

Strijker
2 mei 2015, 19:10
Over het algemeen probeer ik het hier allemaal een beetje luchtig te houden maar hier toch even een serieuze reactie op vulkaanridder die zich schijnbaar ernstig in zijn kruis getast voelt.

De huidige economische stand van zaken in Nederland is een erfenis van de politici die in de jaren 50, 60 en 70 aan de macht waren. Dus mensen die voor de helden generatie zijn geboren.
Als die mensen indertijd zo slim waren geweest om de opbrengsten van de aardgasvelden in Slochteren in die tijd, al was het maar voor de helft, in een staatsfonds te stoppen, dan was Nederland nu bijna zo rijk geweest als bijvoorbeeld: Saudi-Arabië of Abu Dhabi. Dan had Nederland een vermogen gehad van ongeveer 300 - 350 miljard i.p.v. een staatschuld van 400 miljard.

Big30
2 mei 2015, 19:14
Ik pleit voor de terugkeer van de fabeltjeskrant, tita tovenaar, bassie en adriaan ook mis ik kingcorn brood. Radio zenders weer gewoon hilversum 1, 2 en 3. Mart Smeets terug bij studio sport.

Kan de ouderwetse staartdeling weer op de basisschool worden onderwezen aub? Kan op de middelbare school weer les worden gegeven door een vakbekwame leraar die gekwalificeerd is en kinderen uitdaagt en echt wat leert?

WA
2 mei 2015, 19:22
Over het algemeen probeer ik het hier allemaal een beetje luchtig te houden maar hier toch even een serieuze reactie op vulkaanridder die zich schijnbaar ernstig in zijn kruis getast voelt.

HA HA HA, wel nee joh :biggrin:

Ik zit hier samen met een maat aan het bier te bediscusiëren hoe je mensen op een bepaalde manier kunt laten reageren. :6[1]::cheers:

het schijnt overigens dat men in Noorwegen in niet goed weet wat ze met het geld uit de olie en gas baten moeten. Daar hebben ze het inderdaad in een nationaal fonds gestopt.

Strijker
2 mei 2015, 19:27
Ben ik er dan toch ingetuind??? :confused::lostit:

Big30
2 mei 2015, 19:31
Ben ik er dan toch ingetuind??? :confused::lostit:

"Zijn we er dan toch ingetuind?" H. Kuiphof, München 1974. Wat niet veranderd is dat we op WK's nog steeds de beste tweede zijn!

Strijker
2 mei 2015, 19:45
"Zijn we er dan toch ingetuind?" H. Kuiphof, München 1974. Wat niet veranderd is dat we op WK's nog steeds de beste tweede zijn!

Hoe zou het toch in 1974 zijn afgelopen als Johan C. en Johan N. zich niet tegen Jan van Beveren hadden verzet?

Big30
2 mei 2015, 19:50
Hoe zou het toch in 1974 zijn afgelopen als Johan C. en Johan N. zich niet tegen Jan van Beveren hadden verzet?
Dat lullige schotje van Gerd M. was er niet ingegaan. Wat als de tenen van Robben 5 mm langer waren? Wat als Robbie R. de bal in 78 had geraakt op schoenen met net wat langere noppen?

Strijker
2 mei 2015, 20:03
Dat lullige schotje van Gerd M. was er niet ingegaan. Wat als de tenen van Robben 5 mm langer waren? Wat als Robbie R. de bal in 78 had geraakt op schoenen met net wat langere noppen?

Wat als we in 1990 wel harmonie hadden gehad tussen spelers en staf? i.p.v. een trainer die met een blauw oog een persconferentie zit te geven.
Wat als we in 1994 tegen Brazilië een professioneel arbitraal trio hadden gehad? I.p.v. een stelletje amateurs uit Bahrein die nog nooit een wedstrijd op nivo hadden geleid.
Wat als we in 1998 meer hadden getraind op penalty's?
Wat als in 2010 de schoenmaat van Iker 1 maatje kleiner was geweest?

Badslippers
2 mei 2015, 21:17
Nee, geef het ze maar te doen, die jongens en meiden van 1980 en jonger. Ze erven een wereld die harder brand dan ooit. Vele conflicten en problemen waar de politici van nu (veelal van voor 1980 ) geen raad mee weten of er de kop voor in het zand steken. Handje klap en halve maatregelen moeten daadkracht suggereren. Het sociale stelsel staat op instorten, wankelt waarschijnlijk nog lang genoeg om de vijftiger van nu zijn pensioen te geven maar wie daarna komt moet maar zien wat er van overblijft.

Rotzooi op de aardkloot is van alle tijden met dit verschil dat in de 70-tiger jaren de communicatie nog niet zo snel en veelomvattend was. Dus wisten wij veel wat er op moederaarde te koop was? Want als je 12 bent ga je echt niet elke dag de Volkskrant lezen. Eerst had je de "Shah" van Perzië en opeens zat daar een of andere Ayatolla baardaap en heette dat land Iran. Daar kwam je pas een jaar later achter. Nu laat de Ayatolla een scheet en binnen 1 minuut weet de hele wereld het. Het lijkt of er nu meer ellende is maar dat is flauwekul.

Ik heb trouwens vervelende herinneringen aan die tijd (en eerder). Levertraan, borstrok, de kolenkit het petroleum kacheltje, ijsbloemen op de ramen en gebreide wollen sokken maakten mij het leven zuur maar de katapult en de prijs van een pakje sigaretten à FL 1,25 (Runner, 25 stuks) maakten veel goed. Gelukkig ben ik niet van de jaren '50 toen men nog onder een irritant kriebelende paardendeken sliep op een met kapok gevulde matras. Turfsteker was toen nog een gewaardeerd beroep.

En toen ik eindelijk de arbeidsmarkt in 1981 mocht betreden was "Bestek '81" een fiasco geworden, waren wij de kansloze generatie en kon je op maandagmorgen aansluiten in de rij met werklozen omdat van Agt en Wiegel er een potje van hadden gemaakt. Nee, zoveel is er niet veranderd. Problemen van toen zijn de problemen van nu. En geloof me vrij, over 30 jaar is het precies hetzelfde liedje.

Davedv
2 mei 2015, 22:37
Die ouwe mensen moeten zich niet zo druk maken.

Bluebear
2 mei 2015, 23:17
Die ouwe mensen moeten zich niet zo druk maken.

Welke oude mensen? :cool:

11717

Teiresas
2 mei 2015, 23:30
Mart Smeets terug bij studio sport.

Alles behalve dat !

Het ware heldendom van deze generatie schuilt in het overleven van deze vleesgeworden zelfingenomenheid...

Dalton
3 mei 2015, 00:33
Bluebear is ook afgezwaaid uit ons roemrijke leger. Ik hadt een rang die eindigde op "raal". En nou weet ik niet meer welke het was? Korporaal of Generaal? :rolleyes: :biggrin:

P.S. Ik behoor ook tot de heldengeneratie. Sociale controle was er genoeg. Tot den donkere op straat speulen. Bang hoefde je niet te zijn, want iedereen zat voor op straat en niet achter dat kastje dat TV heet.

Jullie hadden nog een straat maar wij op de puinhopen en speelden verstoppertje in de kapot geschoten huizen,tv onbekend alleen een radio met een paar zenders,dat was nog voor 1950.

WA
3 mei 2015, 03:37
Rotzooi op de aardkloot is van alle tijden ......... Problemen van toen zijn de problemen van nu. En geloof me vrij, over 30 jaar is het precies hetzelfde liedje.

We komen er wel :freu: ook een soort gelijke reactie als deze was reeds verspeld door mijn drink broeder.

Nu even zonder gekheid: het is volstrekt mens eigen zich zelf in te delen bij een bepaalde groep. Zo zit de evolutie in elkaar en zo zijn we als mensheid een heel eind gekomen. Competitie alom.

Goedemorgenallemaal
3 mei 2015, 09:49
Wij zijn ook van die generatie waar om de haverklap geroepen wordt dat het goed zou zijn als de dienstplicht weer ingevoerd wordt.

En toch, diep in ons hart, willen we dat helemaal niet, wij willen op ons 40-ste- 50-ste, 60-ste van onszelf weten dat we harder zijn, sterker dan de patat generatie. Dienstplicht opnieuw invoeren zou de hele patatgeneratie beter en sterker maken en dat willen we niet, dan kunnen wij ons niet meer onderscheiden...

NeverEnough
3 mei 2015, 14:09
Tegenwoordig worden ze teveel verwent door pappie en mammie, die helemaal doorgeslagen zijn. De betutteling gaat door, ook door onze regering

Goedemorgenallemaal
3 mei 2015, 14:54
Tegenwoordig worden ze teveel verwent door pappie en mammie, die helemaal doorgeslagen zijn. De betutteling gaat door, ook door onze regering
En wie zijn die pappies en mammies? Uit welke jaren komen die?

Picasso 1
3 mei 2015, 15:21
Deze generatie van voor 1980 mag zich gelukkig prijzen om in dit werelddeel in een relatief rustige periode te zijn opgegroeid. We hebben relatief weinig werkloosheid of armoede gekend, we kenden ruime opleidingsmogelijkheden ook als je van minder welgestelde gezinnen komt, kopen van een eigen huis bleek mogelijk voor de meesten van ons, beschikbaarheid van steeds mooier en luxer geworden auto’s (een hoop gezinnen hebben er zelfs twee), opgroeien in een steeds luxer geworden wereld met veel moderne technologie, pretparken die uit de grond schieten, snelle vervoersmogelijkheden naar bijna elke uithoek van de wereld tegen betaalbare prijzen, steeds beter en sneller wordende communicatiemiddelen, de mogelijkheid voor de meesten van ons om twee maal per jaar vakantie te gaan vieren in een zonnige oord of lekker op skivakantie te gaan, enorme vooruitgang van de gezondheidszorg waar voor steeds meer ziektes en kwalen behandelingsmogelijkheden zijn of ondersteunende hulpmiddelen, en zo kan nog een hele scala aan luxe en vooruitgang genoemd worden. Maar het allerbelangrijkste: het niet hebben hoeven opgroeien in een oorlog (in elk geval niet van dichtbij te hebben meegemaakt) of in een onderdrukkende vrijheidsberovende dictatuur. De generatie voor ons en daaraan vooraf hebben bijvoorbeeld twee wereldoorlogen van dichtbij meegemaakt en hebben echte armoede gekend met een zware werelddepressie in de jaren dertig. Over de periodes daarvoor hoef je maar de geschiedenisboeken op na te slaan om te beseffen dat het niet bepaald fijne periodes zijn geweest i.t.t. de periode van de generatie van de echte helden.
Wat de nieuwe generatie betreft, die zijn juist aan het opgroeien in een wereld die het laatste decennium instabieler lijkt te worden met meer oorlogsconflicten, cultuurbotsingen en religieus fanatisme. Recentelijk hebben we twee grote recessieperiodes gehad die geleid hebben tot een enorme werkloosheid onder vooral de jongste generatie, studiemogelijkheden kan nu bijna alleen door het aangaan van schulden, de toename van voedselbanken, een zich terugtrekkende overheid waarbij een maatschappij van de survival of the fittest weer de kop opsteekt...
De 'generatie van de echte helden' mag aldus op de knieën dankbaar zijn opgegroeid te zijn in een periode met veel comfortabele rust, ruime kansen en grote vooruitgang en verbeteringen op ontzettend veel vlakken.

Badslippers
3 mei 2015, 17:00
Wat de nieuwe generatie betreft, die zijn juist aan het opgroeien in een wereld die het laatste decennium instabieler lijkt te worden met meer oorlogsconflicten, cultuurbotsingen en religieus fanatisme. Recentelijk hebben we twee grote recessieperiodes gehad die geleid hebben tot een enorme werkloosheid onder vooral de jongste generatie, studiemogelijkheden kan nu bijna alleen door het aangaan van schulden, de toename van voedselbanken, een zich terugtrekkende overheid waarbij een maatschappij van de survival of the fittest weer de kop opsteekt...

Ik weet niet waar je dat allemaal op baseert. Het kan zijn dat je perceptie beïnvloed wordt door de constante stroom van nieuws die 24/7 op ons afgevuurd wordt. Nu heb ik ook geen cijfers paraat om het tegendeel te bewijzen maar zoals zo vaak op dit forum, predik ik dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.

"De enorme werkloosheid" dan? Mwahhh 7% lees ik bij het CBS. Valt wel mee. Is al vaker hoger geweest. 4% schijnt normaal te zijn. Ter vergelijking, crisis jaren '30 was dat 25%.

"studiemogelijkheden kan nu bijna alleen door het aangaan van schulden"? Dat is van alle tijden. Niks nieuws onder de zon. Toen ik ging studeren (jaren '70) bestond er amper studiefinanciering. Dat er nu schulden gemaakt moeten worden komt omdat de diverse regeringen verkeerde keuzes hebben gemaakt. In Zweden kun je nagenoeg gratis studeren waarom kan dat hier dan niet.

"De voedselbank"? Ja, die zijn er meer maar impliceert dat, dat er nu meer honger of armoede is? Nee, het is gewoon een gestroomlijnd systeem geworden dat altijd al bestond maar toen had het geen naam. Je kreeg extra eten van je buren en je droeg afgedragen kleding van of je oudere broers en zussen of van kenissen. Geef iets een naam en we lijden ergens aan. Je kunt ook stellen dat er voedselbanken zijn omdat er vreten genoeg is maar dat het verkeerd verdeeld is. Een luxe probleem dus.

Toch maar eens snel doch niet uitputtend "gegoogled" om enige steun voor mijn visie te krijgen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/11/staat-de-wereld-in-brand-volgens-de-cijfers-in-niet/

Is er meer oorlog?
https://www.youtube.com/watch?t=189&v=NbuUW9i-mHs

Wij leven nu en hebben de illusie dat veel zaken slechter zijn (want vroeger was alles beter). Over 100 jaar denkt de dan levende generatie er net zo over en zullen er allerlei doemscenario's opduiken (die wederom geen realiteit zullen worden).

Picasso 1
3 mei 2015, 18:46
Ik weet niet waar je dat allemaal op baseert. Het kan zijn dat je perceptie beïnvloed wordt door de constante stroom van nieuws die 24/7 op ons afgevuurd wordt. Nu heb ik ook geen cijfers paraat om het tegendeel te bewijzen maar zoals zo vaak op dit forum, predik ik dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.
Daarom schreef ik bewust 'lijkt'. Er bereikt me inderdaad veel meer dan in de jaren 80 en 90, waarschijnlijk door de toename van deelname aan 'vredesmissies' naar brandhaarden.



"De enorme werkloosheid" dan? Mwahhh 7% lees ik bij het CBS. Valt wel mee. Is al vaker hoger geweest. 4% schijnt normaal te zijn. Ter vergelijking, crisis jaren '30 was dat 25%.

Onder jongeren (de nieuwe generatie die het zogenaamd beter heeft dan de 'heldengeneratie') Over Nederland lees ik cijfers van rond de 20-25% en over zuiderlijke landen rond de 50%. Daar had 'onze generatie' toch wat minder last van.

NeverEnough
3 mei 2015, 20:11
En wie zijn die pappies en mammies? Uit welke jaren komen die?

Tja, inderdaad, waar is het fout gegaan :hammer:

Goedemorgenallemaal
4 mei 2015, 08:33
Onder jongeren (de nieuwe generatie die het zogenaamd beter heeft dan de 'heldengeneratie') Over Nederland lees ik cijfers van rond de 20-25% en over zuiderlijke landen rond de 50%. Daar had 'onze generatie' toch wat minder last van.

In ieder geval in Nederland ging je vroeger studeren voor een echte baan, werken. Maar toen kwam d egrote zelfontplooiing, je ging iets studeren omdat je dat leuk leek of omdat je dacht dat het het beste bij je past. Niks ten nadele van Culturele antropologen, die zijn nuttig, er zijn banen voor, maar waarom zoveel culturele antropologen? Zoveel hebben we er ook niet nodig. Nou nee dat zeg ik verkeerd, er is schreeuwende behoefte aan culturele antropologen die zich specialiseren in culturen waar we wat van zouden moeten weten maar de meeste belangstelling gaat da toch weer uit naar Tibet of zo...

Maar goed, hoeveel mensen hebben eigenlijk een nutteloze studie gevolgd? relatie tot werkloosheid?

Dan de conflicten, de wereld staat opeens in brand. Stond het altijd al. het was net zo'n klerezooi als nu, misschien wel erger. Het Midden Oosten probleem bestond al lang, half Latijns Amerika was oorlog aan het voeren met de andere helft, Afrika was 1 grote puinhoop, nu is dat eigenlijk nog maar op een enkele plek zo in Afrika, in ieder geval vergeleken met vroeger.
Maar het kwam inderdaad minde rin het nieuws, er waren ook minder vredesmissies. Oorzaak is simpel, Krijgsmacht en Pers hadden veel meer belangstelling voor het sluimerende conflict in onze eigen deuropening, de Koude Oorlog. En dat conflict is gelukkig nooit grootschalig uitgebarsten.

Badslippers
4 mei 2015, 10:05
Daarom schreef ik bewust 'lijkt'.

OK, daar had ik overheen gelezen.


Onder jongeren (de nieuwe generatie die het zogenaamd beter heeft dan de 'heldengeneratie') Over Nederland lees ik cijfers van rond de 20-25% en over zuiderlijke landen rond de 50%. Daar had 'onze generatie' toch wat minder last van.

Toch maar even wat cijfers erbij. 20-25%? Heb je het dan over de allochtone jongeren? Dan is dat correct. Jeugdwerkloosheid schommelt zo om en nabij de 11%. Is ook nog behoorlijk hoog. Wordt wel intensief op ingezet maar of het helpt. Ik denk wel dat jongeren niet zo snel aan de slag komen met een echte vaste baan. Is tegenwoordig vaak tijdelijk. Contract voor een jaar of zo.

Van '81-'84 toen ik net op de arbeidsmarkt kwam, was het percentage jeugdwerkloosheid gemiddeld zo'n 15% met een piek naar 17%. Dan is het nu lager.

Of het nu beter of slechter gaat in de wereld is subjectief. In eerste instantie heb "je" het idee dat het momenteel allemaal kommer en kwel in de wereld (Nederland) is. De cijfers die ik heb geraadpleegd bevestigen dat echter niet. Maar misschien heb ik de verkeerde cijfers geraadpleegd.

Goedemorgenallemaal
4 mei 2015, 11:17
Ik denk wel dat jongeren niet zo snel aan de slag komen met een echte vaste baan. Is tegenwoordig vaak tijdelijk. Contract voor een jaar of zo.
Dat speelt ook wel een rol. Toen ik was afgestudeerd kon ik niet meteen een baan krijgen in mijn vakgebied. Naast het "standaard solliciteren" gewoon eens rondgevraagd en als ik niet te moeilijk deed kon ik zo een vaste baan of 2 krijgen. Viel goed te combineren dus vakkenvuller bij de super en postbode geweest. Bij het tamelijk informele sollicitatiesprek. Informeel want ik had beide banen al omdat er gewoon behoefte aan was dus het was meer een 'kennismaking na aanstelling" werd me ook gezegd at, mocht ik me best doen, er wel groeimogelijkheden waren. Nooit uitgevonden want later kwam iets mijn kant op wat me beter beviel. Maar de toenmalige PTT was wel een bedrijf waar je van onderop zomaar omhoog kon vliegen. Helaas is er van dat mooie bedrijf niks meer over wat de moeite waard is.

Picasso 1
4 mei 2015, 14:49
Toch maar even wat cijfers erbij. 20-25%? Heb je het dan over de allochtone jongeren? Dan is dat correct. Jeugdwerkloosheid schommelt zo om en nabij de 11%. Is ook nog behoorlijk hoog. Wordt wel intensief op ingezet maar of het helpt. Ik denk wel dat jongeren niet zo snel aan de slag komen met een echte vaste baan. Is tegenwoordig vaak tijdelijk. Contract voor een jaar of zo.
Ik zie het, je hebt gelijk wat de werkloosheidscijfers betreft.
Maar alles bij elkaar genomen blijf ik erbij dat de 'heldengeneratie' zich gelukkig mag prijzen over de combi periode/werelddeel waar die in is opgegroeid.

Goedemorgenallemaal
4 mei 2015, 15:13
Ik zie het, je hebt gelijk wat de werkloosheidscijfers betreft.
Maar alles bij elkaar genomen blijf ik erbij dat de 'heldengeneratie' zich gelukkig mag prijzen over de combi periode/werelddeel waar die in is opgegroeid.
De (klein-)kinderen ook hoor. Toen ik jong was had ik nog vrienden waar ze thuis geeneens wc papier hadden, die moesten zich behelpen met oude kranten die ze van de buren kregen nadat deze waren uitgelezen, gelukkig konden de buren wel wc papier kopen. De "na de helden"generatie is steevast opgegroeid met TV en kabel. Wij hadden geen tv. En ga zo maar door. De "na de helden"- generatie is ook niet slecht af.

Badslippers
4 mei 2015, 21:10
Ik zie het, je hebt gelijk wat de werkloosheidscijfers betreft.
Maar alles bij elkaar genomen blijf ik erbij dat de 'heldengeneratie' zich gelukkig mag prijzen over de combi periode/werelddeel waar die in is opgegroeid.

Ja klopt, dat kan ik alleen maar bevestigen.

Nou is het geen graadmeter maar wij houden met onze examenklas om de 5 jaar een reünie. Afgestudeerd in '81. Allemaal vrij snel werk gekregen en nog steeds allemaal aan het werk. 1 of 2 auto's op de oprit, eigen huis, meerdere vakanties noem maar op. Nou ja 2 auto's? ik heb één auto en een fiets.

Goedemorgenallemaal
4 mei 2015, 23:56
Nou ja 2 auto's? ik heb één auto en een fiets.
Vaak vele praktischer, maar pas op dat je niet op een milieubewuste hipster gaat lijken.