PDA

Volledige versie bekijken : Sepp Blatter treedt af als voorzitter van de Fifa.

Strijker
2 juni 2015, 17:58
Sepp Blatter heeft zijn functie als voorzitter van de FIFA neergelegd.
Dat heeft de 79-jarige Zwitser tijdens een persconferentie bekendgemaakt.
Er komt een buitengewoon congres van de FIFA, waarop Blatters opvolger wordt gekozen.

Blatter bekleedde de hoogste functie bij de wereldvoetbalbond sinds 1998.
Voor die tijd zat hij jarenlang in het hoofdbestuur als secretaris-generaal.

De afgelopen tijd stond zijn positie flink onder druk vanwege een reeks onthullingen over corruptie binnen de FIFA.
Enkele hooggeplaatste officials werden gearresteerd.
Desondanks werd Blatter afgelopen vrijdag voor de 5de keer gekozen als voorzitter.

http://nos.nl/teletekst#807

http://www.nu.nl/sport/4060794/blatter-treedt-af-als-voorzitter-fifa.html

Willem2
2 juni 2015, 18:07
Zijn zoon volgt hem op ;)

Strijker
2 juni 2015, 18:11
Zijn zoon volgt hem op ;)

Dat is bij de maffia meestal wel de traditie. :biggrin:

Grunny
2 juni 2015, 18:13
Alleen eerst ff de kosten van de afgelopen verkiezingen door de plee gespoeld en ze nog even opzadelen voor een volgende ronde....

CCR5d32
2 juni 2015, 18:15
Dacht even dat het een late 1 april grap was, of iemand die zelf met Photoshop een TT pagina had gemaakt maar het staat er echt :smile2:

Uit zichzelf zou ie niet gaan dus vermoed dat de FBI hem vriendelijk maar ook dwingend heeft verzocht om zijn koffers te pakken en op enigszins waardige manier af te treden...al vrees ik dat dat niet meer helpt nu ook vandaag in de pers kwam dat ze hem "op de hielen zitten".

Strijker
2 juni 2015, 18:22
Denk toch dat de grotere sponsoren druk hebben uitgeoefend op de Fifa om Dhr. Blatter te bewegen tot deze "spontane" beslissing.
Maak je geen zorgen, Sepp krijgt nog wel wat centjes mee als afscheidskado. Die red zich wel.

Hemaworst
2 juni 2015, 18:26
Foto van de dag...

11972

phoenix
2 juni 2015, 19:12
hmm wanneer gaat platini door de achterdeur, net zo grote boef ...

Goedemorgenallemaal
2 juni 2015, 19:27
Denk toch dat de grotere sponsoren druk hebben uitgeoefend op de Fifa om Dhr. Blatter te bewegen tot deze "spontane" beslissing.
Maak je geen zorgen, Sepp krijgt nog wel wat centjes mee als afscheidskado. Die red zich wel.
Ik denk niet dat ie nog iets hoeft te hebben. Hij is allang binnen op basis van het niet genoemde salaris.
En ik acht het niet ondenkbeelding dat hij gewoon verpest is door zijn voorganger Francovriendje Havelange, dei zal wel de basis voor het vorstelijke leven als Fifavoorzitter gelegd hebben

Davedv
2 juni 2015, 19:35
Dat lijkt me ook , het geld heeft zn macht uitgeoefend en daar is zelfs Blatter niet tegen bestand.

deket
2 juni 2015, 20:04
De druk van de grote vooral Amerikaanse sponsors zal idd de doorslag hebben gegeven.
maar ook een cruciale reden is dat de grond onder zijn voeten te heet werd en niet door de FBI maar door een bijkomend onderzoek in zijn eigen Zwitserland.
Deze bejaarde gangster was indeed al lang binnen maar er bestaat ook zoiets als machtverslaving
Al bij al een goede zaak voor het voetbal.
Al blijft het spijtig dat de mooiste club volgend seizoen geen CL speelt

Hcw
2 juni 2015, 20:14
Geweldig nieuws die boef ging niet met gevulde zakken naar huis maar met kruiwagens !
Tijd voor frisse wind , transparante geldstromen, en geen stemmen meer van landen die nog geen eens een landelijke competitie hebben.
En nu kunnen ook camera registratie systemen toegepast worden op de velden.

CCR5d32
2 juni 2015, 20:28
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetbal/buitenlands/24110613/___Onderzoek_FBI_naar_Blatter___.html

FBI bemoeit zich niet snel met zoiets en als ze aan een klus beginnen dan maken ze het ook af, anders gaan ze zelf af.
ben benieuwd of Zwitserland die andere FIFA-bobo's aan de USA gaat uitleveren...

ps:
Deket je onderschat niet alleen hoe gieren kunnen manipuleren maar ook de werkwijze van de FBI :smile2:

CCR5d32
2 juni 2015, 20:30
Geweldig nieuws die boef ging niet met gevulde zakken naar huis maar met kruiwagens !
Tijd voor frisse wind , transparante geldstromen, en geen stemmen meer van landen die nog geen eens een landelijke competitie hebben.
En nu kunnen ook camera registratie systemen toegepast worden op de velden.

Bij de banken is er toch ook uiteindelijk niks veranderd na al die ellende en beloftes? Waarom zou dit bij de FIFA anders zijn?
Het zit blijkbaar in de natuur van de mens om macht te gebruiken ter zelfverrijking...

Strijker
2 juni 2015, 20:35
hmm wanneer gaat platini door de achterdeur, net zo grote boef ...

Het gedrag wat de afgelopen dagen door MP tentoongesteld werd is inderdaad ook, op zijn zachts gezegd, dubieus.
Was w.d.b. misschien de afgelopen dagen ook wel even iets te gefocussed op Seppje.

De ene dag geeft MP een persconferentie waarin die zegt Blatter gevraagd te hebben af te treden.
Om vervolgens en dag later diezelfde Blatter met een grote (tevreden met de uitslag ogende) glimlach te feliciteren met zijn herverkiezing.

Maar ja, als je het kon opbrengen om op die zwarte dag in mei 1985 te juichen, dan ben je tot meer in staat.

CCR5d32
2 juni 2015, 20:52
http://www.vi.nl/nieuws/fbi-start-ook-onderzoek-naar-blatter-zelf.htm

"Volgens het Amerikaanse ABC is de FBI nu ook een onderzoek gestart naar Sepp Blatter zelf. Mogelijk heeft dat een rol gespeeld in het plotsklapse aankondigen van zijn terugtreden als FIFA-voorzitter."

too slow
2 juni 2015, 20:52
Vorige week konden we dit lezen (http://www.telegraaf.nl/binnenland/24086254/__OM_werkt_toe_naar_verbod_motorclub__.html):

Alles wijst erop dat het Openbaar Ministerie toewerkt naar een verbod op motorclubs. ,,Onze strijd tegen criminele leden van motorclubs is vandaag een nieuwe fase ingegaan", zegt hoofdofficier Roger Bos en de Limburgse politiechef Gery Veldhuis woensdag in een gesprek met De Telegraaf naar aanleiding van de massale politieactie tegen de motorclub in Limburg.

Naar ik aanneem worden nu ook betaald voetbalclubs verboden wegens lidmaatschap aan de criminele organisatie FIFA?

CCR5d32
2 juni 2015, 21:05
Is een goede, too slow... Ik zou zeggen, toets het aan de wettelijke vereisten en kijk of je je erin kan vinden:

"Van het aan een organisatie als bedoeld in artikel 140 Sr deelnemen is slechts dan sprake, indien de betrokkene behoort tot het samenwerkingsverband en een aandeel heeft in, dan wel ondersteunt, gedragingen die strekken tot of rechtstreeks verband houden met de verwezenlijking van het in dat artikel bedoelde oogmerk."
(Conclusie AG Michielse bij Hoge Raad 3 juli 2012, LJN BW5178)

wellicht zou het voor bepaalde landen kunnen gelden. maar voor Nederlandse clubteams...

Nedlovefkk
2 juni 2015, 21:05
Mooi nieuws, hij gaat maar lekker klaverjassen met zijn leeftijdsgenoten.

Strijker
2 juni 2015, 21:22
Naar ik aanneem worden nu ook betaald voetbalclubs verboden wegens lidmaatschap aan de criminele organisatie FIFA?

Het zijn niet de voetbalclubs die lid zijn van de FiFa maar het zijn meer de voetbabonden die hiervan lid zijn.
De nationale voetbalbonden van de diverse landen beperken zich niet tot alleen het profvoetbal, maar houden zich ook bezig met amateur voetbal.
Moet dan de gehele voetbalsport maar worden verboden???

CCR5d32
2 juni 2015, 21:53

Als je het langs dezelfde meetlat legt als de motorclubs dan zou dat zo'n gek idee nog niet zijn :smile2:

Maar alle sporten hangen in principe van doping en andere geldgerelateerde oplichterij aan elkaar dus dan zijn we nog wel even bezig, alleen voetbal is de grootste mondiale sport dus daar zijn deze zaken (belangen) wellicht in de sterkste en meest opvallende vorm aanwezig...

pistoleeke
2 juni 2015, 21:59
Eindelijk maakt hij plaats voor een ander lid van de maffia-familie:biggrin:

Strijker
2 juni 2015, 22:00
Als je het langs dezelfde meetlat legt als de motorclubs dan zou dat zo'n gek idee nog niet zijn :smile2:

Maar alle sporten hangen in principe van doping en andere geldgerelateerde oplichterij aan elkaar dus dan zijn we nog wel even bezig, alleen voetbal is de grootste mondiale sport dus daar zijn deze zaken (belangen) wellicht in de sterkste en meest opvallende vorm aanwezig...

Is er dan ook een soort van FiFa voor motorclubs???
En hoe heet die organisatie dan wel niet???
En wat voor evenementen organiseren die dan allemaal wel niet???
Lijkt mij een typisch appels en peren verhaal!!!

CCR5d32
2 juni 2015, 22:18
Is er dan ook een soort van FiFa voor motorclubs???
En hoe heet die organisatie dan wel niet???
En wat voor evenementen organiseren die dan allemaal wel niet???
Lijkt mij een typisch appels en peren verhaal!!!

Soms moet je inderdaad enige analytische scope hebben om te zien waar de vergelijkingen zitten, waar jij hier kennelijk helaas niet in slaagt.
Het gaat er in deze vergelijking om dat er in beide gevallen sprake is van een overkoepelende organisatie die als crimimeel wordt bestempeld (diverse individuele motorclubs kun je hiervoor als voorbeeld nemen, of de FIFA) welke weer leden heeft en vervolgens dient men het gedrag van de leden te toetsen aan artikel 140 sr (zie post #18 voor de essentie)....

Zie ook mijn eerdere opmerking over landen in genoemde post en neem mijn opmerking over een algemeen voetbal/sportverbod niet te serieus...

too slow
2 juni 2015, 22:21
Het zijn niet de voetbalclubs die lid zijn van de FiFa maar het zijn meer de voetbabonden die hiervan lid zijn.
De nationale voetbalbonden van de diverse landen beperken zich niet tot alleen het profvoetbal, maar houden zich ook bezig met amateur voetbal.

Leg mij dan eens uit hoe de FIFA een stadionverbod bij voetbalclubs kan afdwingen als die niet lid zijn:
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=217940

Of zelfs kan afdwingen dat clubs geld betalen aan niet betrokken partijen bij transfers:
http://www.nrc.nl/voetbaltransfers/

Ik ben niet zo van het verbieden, ook niet van clubs van overjarige pubers die met een doodskop achterop hun leren jasje op een bromfiets rondrijden. Als je geen raketwerper mag bewaren in je garage dan is dat een zaak tussen de overheid en de wetsovertreder, niet iets van een club waar zo iemand toevallig ook lid van is. Zou een mooie bende worden in dit land want als de betreffende persoon een bonuskaart in zijn zak heeft dan kun je Albert Heijn ook wel verbieden...

Goedemorgenallemaal
2 juni 2015, 22:49
Deze bejaarde gangster was indeed al lang binnen maar er bestaat ook zoiets als machtverslaving
Inderdaad. Ik denk dat als je het hem nu zou vragen, het hem gisteren gevraagd zou hebben en het hem morgen zal vragen, hij -als hij in een oprechte bui is- zal antwoorden dat hij graag zijn vermogen en verdiensten op wat boterhammen geld na graag zou inruilen voor de macht en het aanzien dat je als voorzitter van de Fifa hebt. je ziet dat ook bij veel bankmenzen die over het randje zijn gegaan, dat ze wat extra kregen was een leuke bijzaak maar ze hadden graag macht en aanzien, ze wilden dat ze bewonderd werden.

Misschien wij ook wel, wij geven liever geld uit om hier mooie sier te maken met stoere verhalen dan dat we er saai op blijven zitten :biggrin:

Jansen
2 juni 2015, 22:55
Het zal binnenkort wel een heel goed boek worden.
Blatter wist al voor zijn verkiezingen dat hij zou winnen en heeft de FIFA en de FBI beloofd meteen daarna af te treden om een FIFA schandaal voor de verkiezingen te voorkomen.
Dit zal achter de schermen wel zo opgelegd zijn door de FBI en heeft men hem gewoon even dit werk laten afmaken.
Nu zal hij en de FIFA dit wel met een afkoopsom regelen.

Zijn opvolger brengt dadelijk toch weer een grote zak geld mee en met een theedoek op zijn hoofd de president wordt.
Het gat van enkele miljoenen te betalen via de FBI wordt dan weer gedicht.

Natuurlijk denken vele van jullie haha Jansen verteld. ( iedereen heeft een mening)
Maar ik denk dat ik er wel heel dicht bij zit met dit verhaal ( wat toch gaat uitlekken in de toekomst )
Klokkenluiders zijn er overal.

Goedemorgenallemaal
2 juni 2015, 23:16
Zoals hierboevn al aangestipt. Zou Blatter wel onder de indruk zijn van de FBI? Als het ABC verhaal waar is. het si wel erg voor d ehand liggend om zoiets naar buiten te brengen als persbureau.
Zou Blatter niet eerder onder de indruk zijn van het veel stillere en dus waarschijnlijk geniepiger onderzoek door Zwitsers?

De Amerikanen zeggen nu dat ze Europa "weer" gered hebben maar Zwitserse huurlingen hebben nog altijd veel meer succesvolle ingrepen op het Europese continent op hun naam staan.

Goed, we weten nu dat we door de Fifa (en echt niet Blatter alleen) genaaid zijn, zullen we het weer over neuken gaan hebben?

Piet Plezier
2 juni 2015, 23:27
die Blatter heeft nu mooi tijd om de leukste en gezelligste club van NRW van GOCH te bezoeken.
Tot binnenkort Blatter.

Big30
2 juni 2015, 23:28
Sepp bedankt! Dankzij jou heeft het voetbal wereldwijd een reuzenstap voorwaarts gemaakt, je hebt ervoor gezorgd dat ook in de ontwikkelingslanden als het gaat om voetbal men daar de mogelijkheden had een stap voorwaarts te maken, ik zeg chapeau ik neem heel diep mijn petje voor je af. Je was een groot leider van de FiFa waarvoor dank, je hebt ongelooflijk veel gedaan voor het voetbal en blijft voor mij boven elke kritiek verheven, je was zeker niet perfect maar wie kan van zichzelf zeggen dat hij perfect is?

Wat blijft is de herinnering aan een groot en eminent sportbestuurder die niet voor niets recent nog tot FiFa voorzitter is verkozen, dat je nu als gevolg van een Amerikaanse roddel en laster campagne moet aftreden stemt mij als voetballiefhebber en fan van Fairplay diep treurig.

Geniet nu maar lekker van je wel verdiende pensioen samen met je leuke een aantrekkelijke vrouwtje! Sepp nogmaals bedankt voor alles, we zullen je nooit en nooit vergeten.

Strijker
3 juni 2015, 06:32
Soms moet je inderdaad enige analytische scope hebben om te zien waar de vergelijkingen zitten, waar jij hier kennelijk helaas niet in slaagt.
Het gaat er in deze vergelijking om dat er in beide gevallen sprake is van een overkoepelende organisatie die als crimimeel wordt bestempeld (diverse individuele motorclubs kun je hiervoor als voorbeeld nemen, of de FIFA) welke weer leden heeft en vervolgens dient men het gedrag van de leden te toetsen aan artikel 140 sr (zie post #18 voor de essentie)....

Zie ook mijn eerdere opmerking over landen in genoemde post en neem mijn opmerking over een algemeen voetbal/sportverbod niet te serieus...

De Fifa is een overkoepelende organisatie waar alle 209 nationale voetbalbonden bij aangesloten zijn.
Zo ook de Nederlandse voetbalbond.
De Nederlandse clubs zijn allemaal aangesloten bij de Nederlandse voetbalbond, en niet rechtstreeks lid van de FiFa.

Volgens mij is er geen nationale Nederlandse bond waar alle in Nederland actief zijnde motorclubs bij aangesloten zijn.
Sterker nog die clubs vechten elkaar onderling de tent uit. Hier kun je nog een vergelijking maken met sommige "supporters" van Nederlandse voetbalclubs.
Verdere vergelijkingen tussen beide slaan helemaal nergens op.

Goedemorgenallemaal
3 juni 2015, 07:36
De Fifa is een overkoepelende organisatie waar alle 209 nationale voetbalbonden bij aangesloten zijn..
Niet gehele waar, ik bedoel niet alle nationale bonden zitten bij de Fifa. Grootste voorbeeld is Groenland maar bv ook den stadstaatje als Monaco en Kiribati zijn geen lid van de Fifa (al is het bij deze laatste twee zo dat zij op bhunbeurt zijn aangesloten bij een bond die bij de Fifa is aangesloten dus niet zelf bij de Fifa kunnen.
Deze landen zijn zelf aangeloten bij de NFB, de "Nouvelle Fédération Board", een wereldvoetbalbond voor staten die niet bij de Fifa zijn, regios en deelrepublieken en andere min of meer zelfstandige regios(o.,a. de Provence, Tsjetsjenie), volkeren (de Masaï), maar ook zelf gestichte landjes als de door Lega Nord gecreeerde Padania

P11111
3 juni 2015, 08:28
Blatters oproep om hervormingen lachwekkend

Verslaggever Tom Knipping volgt de ontwikkelingen binnen de FIFA voor Voetbal International op de voet en geeft zijn visie op het aftreden van Sepp Blatter.

In zijn afscheidsrede van vanavond maakte Sepp Blatter zich nog maar eens een keer volkomen ongeloofwaardig. Ineens pleitte de Zwitser voor een kleiner bestuur, integriteitchecks en een maximale zittingstermijn voor de topofficials. Allemaal in het belang van de FIFA waar hij zo veel van houdt.

Juist de bejaarde bobo heeft deze hervormingen de afgelopen jaren tegengehouden. Toen vier jaar geleden veel bonden, waaronder de KNVB, hem het voordeel van de twijfel gaven, kreeg hij huiswerk mee. De organisatiestructuur van de FIFA moest om. Er kwam helemaal niets van terecht. De onafhankelijke buitenstaanders die dit proces moesten leiden, namen al snel weer ontslag, omdat de oudemannenclub vanuit de Zwitserse bunker bijna alles van tafel veegde. Het ene na het andere voornemen werd in de prullenbak gemikt. Twee daarvan waren de leeftijdslimiet en een maximale zittingstermijn voor bestuurders. Deze plannen werden door een overweldigende meerderheid weggestemd tijdens het congres van 2014. Tot genoegen van Blatter, die zich daarna direct kandidaat stelde voor een vijfde termijn. Ook van transparantie over vergoedingen en declaraties kwam niets terecht. De voorgenomen integriteitchecks stellen eveneens weinig voor.

Cultuur

Het vertrek van Blatter maakt dan ook niet eens zo gek veel uit wanneer nu opnieuw niet keihard wordt ingegrepen in de cultuur. In veertig jaar Blatter is 'verdeel en heers' het dna van de FIFA gaan bepalen. De 111 jaar oude bond werd een veelkoppig monster dat met het vertrek van Blatter alleen niet is verslagen. Met één stem voor elk land en 24 bestuurders uit alle windstreken die zonder enige controle een pot van anderhalf miljard bewaken, is het vragen om problemen. Behalve aan het smeergeld van 150 miljoen dollar waar de FBI op stuitte, werd ook een vermogen uitgetrokken voor een tenenkrommende Hollywood-film (27 miljoen dollar) en een FIFA-museum (110 miljoen dollar). Persoonlijke prestigeprojecten van Blatter. Kennelijk kan dat allemaal, omdat daarvoor geen verantwoording voor hoeft te worden afgelegd.

Het is dan ook lachwekkend dat Blatter vanavond verkondigde dat hij in de aanloop naar de nieuwe presidentsverkiezingen de hervormingen gaat leiden. Samen met de Zwitser Domenico Scala, die sinds 2012 zetelt in het zogenoemde auditcomité. Deze twee FIFA-officials die deel uitmaken van de verziekte cultuur, gaan nu dus werken aan een nieuwe blauwdruk. Onder meer over de maximale zittingstermijn. Het zou interessant zijn wanneer alsnog, net als bij de president van de Verenigde Staten, een maximale regeerperiode van acht jaar wordt ingevoerd. Dan kunnen eigenlijk ook de aan het pluche verknochte bestuursleden Issa Hayatou (25 jaar), Michel Platini (13 jaar), Michel D'Hooghe (27 jaar), Ángel María Villar Llona (17 jaar) en Senes Erzik (19 jaar) niet meer door.

Tevens zei Blatter vanavond in zijn toespraak dat het uitvoerend comité van 24 mensen kleiner moet. Bovendien dienen de officials niet meer te worden gekozen door de confederaties, maar rechtstreeks door het congres. Dat zou moeten voorkomen dat Kaaimaneilanders, die in de rest van de wereld volslagen onbekend zijn, ineens in de top van de FIFA belanden. Ook dit was al in 2011 een hervormingsvoorstel dat door Blatter en zijn bestuur is tegengehouden. De manipulatieve Zwitser beweerde vanavond echter doodleuk dat hij voor deze hervormingen jarenlang had gestreden, maar daarbij was geblokkeerd. Waarschijnlijk gaat het geheugen van de 79-jarige hard achteruit. Vrijdag zei Blatter in zijn overwinningstoespraak nog dat hij het uitvoerend comité juist wilde uitbreiden naar dertig, met onder meer een extra plaats voor Oceanië…

Gezwets

Overigens stond bij het gezwets van Blatter afgelopen vrijdag wel tweederde van de wereld te applaudisseren. Bovendien maakte ook de gespleten UEFA, die een hakkelende Jordaanse prins naar voren schoof als nieuwe leider, geen sterke indruk. Op Michael van Praag na, die als enige recht van spreken heeft omdat hij al vorig jaar in een vergadering rechtstreeks de oorlog verklaarde aan Blatter, bleken de voetbalbazen vooral praatjes te hebben in de media. Behalve Sierra Leone (over ebola) en Kaapverdië (over ontwikkelingshulp) nam tijdens het congres van afgelopen vrijdag niemand het woord. Niemand vroeg waarom de beloofde hervormingen waren uitgebleven en ook niemand plaatste vraagtekens bij Blatter die zei dat hij 'de FIFA-boot naar rustige wateren' ging leiden. Na afloop van het congres trokken bijna alle bonden die hadden gedreigd met een boycot hun keutel alweer in. Net als eerder het wielrennen is ook de voetbalwereld zelf er niet in geslaagd zijn rotzooi op te ruimen. Dat er nu toch nog een kans komt op een betere en schone FIFA, is volledig de verdienste van de FBI en de Zwitserse justitie.

Bron: Voetbal International

Picasso 1
3 juni 2015, 08:58
Het is nog maar 5 dagen geleden dat Blatter blij als een kind stond te juichen vanwege zijn herverkiezing. 4 dagen later roepen dat hij terugtreedt vanwege de weerstand om zijn herverkiezing is dan ook compleet ongeloofwaardig, die weerstand speelt immers al het hele jaar en hij had dus al eerder simpelweg kunnen afzien van deelname aan de (her)verkiezing. Het enige wat veranderd is t.o.v. een week geleden is het FBI onderzoek waarbij ook Blatter de afgelopen dagen als verdachte in betrokken werd. Dat en enkel en alleen dat heeft geleid tot het plotseling 'toevallig' op hetzelfde moment aftreden van Blatter.

satanic surfer
3 juni 2015, 11:00
Blatter heeft na z´n herverkiezing nog licht triomfantelijk gereageerd. Kon het hem schelen dat er wat gelieerde heerschappen uit voornamelijk de Concacaf waren betrapt...Er zaten toch nog genoeg buffers tussen hem en die lui. Die waren immer gekandideerd door hun respectievelijke bonden en dus niet rechtstreeks via Blatter in hun respectievelijke posities gekomen. Uiteraard in schril contrast (én de reden voor de plotsklapse capitulatie van Blatter nou) daarmee de arrestatie van zijn persoonlijke assistent en secretaris-generaal vd Fifa die door hem op die positie is gekomen en wiens finaciele transacties hem als rechtstreeks betrokkene uiteraard beschadigen. De vlucht vooruit en trachten de (persoonlijke) schade te beperken uiteraard. Dat dictatoriale manipulatieve meermalige termijnheersers na hun afzetting( want dat is het ondanks het fiere zelf ontslag nemen uiteraard) ijveren voor een begrenzing tot maximum 2 termijnen is uiteraard hilarisch en vertoont gelijkenissen met wat heren in andere posities ook deden na hun respectievelijke afzettingen (politieke voorbeelden zat), en bottom line is FIFA-baas zijn simpelweg politiek...Met uiteraard de bijhorende smeergeld en andere financiele transacties, nothing new. De meest trieste erfenis van het Blattertijdperk is uiteraard de toewijzing aan Qatar..

Dat tornooi zal ofwel in zeer schadelijke weersomstandigheden worden gespeeld in de zomer bij temperaturen boven 40°, al zal daar de gezondheidscommissie toch een veto tegen stellen mag men hopen. Dus een verschuiving richtign najaar (oktober/november) die alle nationale competities zal schaden buiten proporties. Om nog maar te zwijgen van de erfenis voor Qatar die met een 12-tal stadions worden opgezadeld waar men nadien nog kamelenkoersen kan aanschouwen waarschijnlijk. Dat is schrijnend en het grootste débacle. Iedere neutrale onderzoeker was het unaniem eens over de collectieve zwaktebod van hun dossier, doch door smeergeldacties vanuit de Fifa-zuil toch genoeg graaiende bobo´s overhaald om hun stem tegen beter weten in, én alle rationaliteit dabei overigens, uit te brengen op dat lachwekkende Bid van Qatar.

Blatter redt zich wel, zal ongetwijfeld het gros der schuld afschuiven op voornoemde secretaris-generaal en dan weer over naar de orde van de dag...

P11111
3 juni 2015, 12:16
Zeventien jaar lang dicteerde Sepp Blatter (79) het wereldvoetbal. Vrijdag bij de FIFA-verkiezingen werd hij herkozen, terwijl daags ervoor een beerput open ging over de corruptie bij de FIFA. Dinsdag maakte hij zijn aftreden bekend.
Zijn twintig grootste schandalen tot zijn herverkiezing op een rij.

20. Een eigen Hollywood-film

Als er een Oscar zou bestaan voor propaganda-films, dan zou United Passionseen goede kans maken. De mierzoete Blatter-verheerlijking is niet de film die je zou verwachten van de FIFA. Je zou eerder denken aan The Firm met Tom Cruise. Hoe iemand als jonge hond binnenkomt, overladen wordt met cadeaus en geld, voordat de duistere en grimmige kant van het bedrijf hem langzaam opslokt. Je zou de FIFA wellicht ook kunnen associëren met The Godfather, het bekroonde verhaal over de maffiafamilie Corleone. Maar het werd een film over de Gandhi van het Voetbal. Er ontbreekt alleen een stralenkrans om het hoofd van Blatter. Hoofdrolspeler en Oscar-winnaar Tim Roth bedankte voor de rode loper in Cannes. De Pulp Fiction-ster voelde zich toch niet zo lekker bij zijn Blatter-vertolking. ‘Waar is alle corruptie in het script? Het achterbakse? De deals?’ Blatters zelfbevlekking van twintig miljoen euro, betaald uit de FIFA-kas, kwam sinds de première in 2014 niet verder dan enkele obscure filmhuizen.

19. Enveloppen in het Meridien

Sepp Blatter greep de macht in 1998. Niet slecht voor de zoon van een fabrieksarbeider uit het Zwitserse dorp Visp. In Parijs boekte de voormalige ijshockeybestuurder een overtuigende 111-80-zege. Tegenstrever Lennart Johansson uit Zweden weet wel hoe. Via enveloppen met vijftigduizend dollar. Uitgedeeld in het Meridien Montparnasse Hotel. Johansson gromde toen het uitkwam. ‘Ik heb verloren door de verkoop van stemmen. Voor de mensen op de straat staat de FIFA gelijk aan corruptie en omkoping. Ze horen het jaar na jaar, maar er gebeurt niks.’ Ook de Somalische voorzitter van de Afrikaanse confederatie luidde de noodklok. Afrika zou stemmen als één blok: alle 51 stemmen naar Johansson. Totdat er een telefoontje kwam over de enveloppen. ‘Er stond een rij voor het Meridien om het geld te ontvangen.’ Achttien Afrikanen kozen voor het geld. Een glunderende Blatter haalde zijn schouders op. ‘Het maakt niet meer uit nu, u heeft me gevraagd als president.’

18. De Hand van Henry

Het bedrog in de verlenging ging viraal. Na de Hand van Godhadden we nu de Hand van Henry. De spits hielp de Fransen met een handbalactie naar het WK 2010. En bezorgde de Ieren een voetbaltrauma. Sepp belde met Henry. Niet om hem de mantel uit te vegen, maar om hem te feliciteren. ‘Het was een conversatie tussen sportmensen.’ Blatter schijnt als jeugdspeler van FC Visp ooit acht doelpunten te hebben gemaakt tijdens een 14-0 overwinning. Hij begreep Henry dus wel. ‘Toen ik spits was, haalde ik een voordeel door aan het shirt van de tegenstander te trekken en zo te scoren.’ Henry werd niet aangepakt, laat staan Frankrijk. Ook door de replay ging een streep, hoewel zelfs Henry toegaf dat overspelen eerlijk was. Bondscoach Giovanni Trapattoni van Ierland reageerde furieus. ‘Wat hebben wij Blatter misdaan? Op scholen praten ze over fair play, maar de FIFA lapt zijn eigen regels aan zijn laars.’ Blatter wilde het goedmaken met een morele prijs voor Ierland. ‘Een speciale prijs of trofee, dat moeten we nog even zien.’ Het werd een meevallertje van vijf miljoen euro.

17. Racisme is maar een spelletje

Soms lijkt hij wel Moeder Teresa. Er zijn anti-racismebanieren, anti-racismecampagnes, anti-racismemanifesten en niet te vergeten vredesduiven die vanuit de middencirkel worden op-gelaten. Maar toen de Engelse voetbalbond in 2011 twee onderzoeken opende naar racisme op het veld, attaqueerde Blatter fel. De neger-uitspraken van Luis Suarez moesten kunnen. De bejegende Patrice Evra stelde zich aan. ‘Het is maar een spelletje’, aldus de FIFA-baas die zelfs het bestaan van het fenomeen ontkende. ‘Er is geen racisme op het veld.’ Sterren als David Beckham reageerden met stomheid geslagen. Volgens Blatter moesten getroffen spelers het niet zo serieus opnemen, de kwestie was eenvoudig op te lossen: ‘Met het schudden van handen.’ De Zwitser, die 26 jaar twee handen op één buik was met FIFA’s vice-voorzitter Julio Grondona (‘Joden kunnen geen scheidsrechter zijn, want zij houden niet van hard werken’), had tevens geen goed woord over voor Kevin-Prince Boateng. De Milan-verdediger stapte van het veld na apengeluiden. Onverstandig volgens Blatter. ‘Je kan niet weglopen.’

16. De graaiende zonnekoning

Hij was kolonel in het Zwitserse leger, sportjournalist bij Le Nouvelliste en zanger op bruiloften. Maar zijn carrière kwam pas echt van de grond toen hij in 1975 solliciteerde bij de Braziliaanse zonnekoning João Havelange, een voormalige olympische zwemmer. Blatter werd de twaalfde werknemer van de FIFA. Na 23 jaar als trouwe luitenant mocht hij in 1998 de winkel overnemen. Havelange werd erelid en Blatter vroeg ieder congres een staande ovatie te geven voor deze geweldenaar. Totdat in 2013 werd bewezen dat Havelange in de jaren negentig 1,25 miljoen euro smeergeld had gepakt voor de verkoop van FIFA’s marketingrechten. Iets meer dan de gratis fietsen en het Delfts blauwe porselein dat hij als IOC-lid gretig aannam in Amsterdam dat de Spelen van 1992 wilde organiseren. Als rechterhand wist Blatter van de steekpenningen, zo bleek uit onderzoek. Toen dit uitkwam, liquideerde de kleine charmeur na 37 jaar loyaliteit zijn graaiende leermeester als erevoorzitter en redde zo zijn eigen hachje. De ethische commissie van de FIFA, samengesteld door Blatter zelf, oordeelde mild: ‘Sepp was een beetje klungelig.’

15. Dames in hotpants

‘Zeg eens iets, dames, normaal praten jullie alleen thuis, maar nu mogen jullie hier spreken.’ De komende weken zal Blatter vast weer goede sier maken tijdens het WK vrouwen. Zijn damespropaganda valt niet helemaal te rijmen met de verhoudingen achter de schermen, waar de FIFA-top de voorzitster van een nieuw opgericht hervormingscomité sommeerde dat ze moest ‘stoppen met het naar voren schuiven van vrouwen’. Misschien vonden de heren de strenge dame niet lekker genoeg. Blatter lanceerde al eens een pikant idee om de kijkcijfers op te krikken. ‘Laat ze spelen in meer vrouwelijke kleding, zoals bij volleybal.’ Kleinere broekjes? ‘Waarom niet? Ze spelen toch ook met een lichtere bal?’ Bij het jaarlijkse voetbalgala complimenteerde hij de Amerikaanse ‘Marta’ als de beste speelster ter wereld. Helaas betrof het Abby (Wambach). En de eerste vrouwen die zich kandideerden voor het FIFA-bestuur, kregen een gouden tip: ‘Zeg eens iets dames, normaal praten jullie alleen thuis, maar nu mogen jullie hier spreken.’ Tevens nam Blatter het op voor John Terry die zijn aanvoerdersband verloor, nadat hij het liefje van een ploeggenoot had verwend. ‘In Latijnse landen zou hij met applaus zijn ontvangen.’

14. Mister Clean

Luis Figo schreef vorige week een furieus epistel. De verkiezingen bij de FIFA zijn niet eerlijk. Ken uw klassiekers, zouden we zeggen. Na de enveloppenaffaire in Parijs ging ook Blatters tweede verkiezing als corrupt de geschiedenisboeken in. Nota bene zijn rechterhand Michel Zen-Ruffinen luidde in 2002 de noodklok. Als verantwoordelijke voor de financiën kon hij de zwarte geldstroom niet langer goedpraten. ‘Want bij malversaties ben ik aansprakelijk.’ De voormalige scheidsrechter gaf Blatter rood. Met elf FIFA-bestuursleden diende hij een aanklacht in. Waarna Blatter de verkiezingen glansrijk won met 83 stemmen voorsprong. Zen-Ruffinen, door Blatter Mister Cleangenoemd, kon inpakken. Verbijsterd nam hij afscheid. ‘Er verdwijnt ongecontroleerd geld uit de FIFA, toch wordt de man die dat op z’n geweten heeft herkozen.’ Een verbitterde Blatter sprak na zijn eclatante zege over een criminele campagne van een man die thuishoorde in de gevangenis. Zen-Ruffinen dook recentelijk weer op met aantijgingen over de WK-verkiezingen. Het voormalige Blatter-hulpje kreeg prompt een privaat recherchebureau achter zich aan, dat onder meer de beveiling regelt van Roman Abramovich.

13. Voetballen tegen marsmannetjes

Het afschaffen van gelijke spelen, het vergroten van de doelen, een tijdstraf bij schwalbes, het limiteren van het aantal buitenlanders bij clubs, twee scheidsrechters op het veld, stoppen met het dubbel tellen van uitdoelpunten in Europese wedstrijden, elke twee jaar een WK, het invoeren en weer elimineren van desilver goal, het afschaffen van buitenspel, het weigeren van buitenlandse clubeigenaren, de vierde wisselmogelijkheid in de verlenging, een alternatief voor penaltyseries, kleinere competities om het aantal wedstrijden terug te dringen, challenges voor trainers, de terugkeer van de golden goal. We zouden een VI kunnen vullen met gesneuvelde voorstellen van Blatter. Wat hij in zeventien jaar dan wel bereikte? Een gele kaart voor scorende spelers die hun bovenlijf ontbloten. En het verbod op wedstrijden boven een hoogte van drieduizend meter. Spelen in andere melkwegstelsels kan dan weer wel. Vorig jaar voorspelde hij ‘intergalactische competities’ waarin ploegen van verschillende planeten het tegen elkaar gaan opnemen.

12. Seksverbod voor homo’s

Qatar behandelt homo’s als criminelen. Seks met hetzelfde geslacht is bij wet verboden. Een heterdaadje kost vijf jaar gevangenis. Sepp Blatter heeft wel een tip voor mannen- en vrouwenkoppels die desondanks naar het WK 2022 willen. Het ontwijken van celstraf is volgens de bejaarde Zwitser niet zo moeilijk. ‘Zij moeten zich daar gewoon onthouden van seksuele activiteiten.’ Zo. Dat probleem is ook weer opgelost. Basketballer John Amaechi was een van de velen die woest reageerden. Hij kwam in 2007 als eerste NBA-ster uit de kast. ‘De FIFA is een giftig milieu voor mensen die de waarheid willen spreken.’ Volgens Amaechi zou Blatter in een normaal bedrijf geen dag overleven. ‘Neanderthalers lijken alleen in de sport macht te krijgen.’ Blatter zei na de hoogoplopende rel snel sorry, maar in 2013 vloog hij opnieuw uit de bocht door te melden dat de homohaat in het golfstaatje niets te maken heeft met discriminatie. ‘Het is meer een zaak van ethiek en moraal.’

11. Affaire undercover

De brief is pittig. Duitser Günther Hirsch is het zat. De jurist uit Neuberg an der Donau stapt op als lid van de ethische commissie. Geen goed woord heeft hij over voor de WK-toekenningen aan Rusland en Qatar. Dankzij een undercoveroperatie van de Sunday Times is gebleken dat officials uit Tahiti en Nigeria tot anderhalf miljoen euro wilden voor hun stem. Niettemin gaan de WK-verkiezingen door. Hirsch vindt het een lachertje. ‘Het bestuur van de FIFA is helemaal niet geïnteresseerd in het bestrijden van corruptie binnen de eigen organisatie’, meldt de FIFA-medewerker begin 2011. Niettemin stemt de KNVB een paar maanden later gewoon op Blatter. Monter melden de mannen uit Zeist dat Blatter hervormingen heeft beloofd. De dame die deze hervormingen moet monitoren, de Canadese Alexandra Wrage, houdt het even later ook al voor gezien. Ze neemt ontslag. De oude mannenclub veegt tijdens copieuze maaltijden in het gastronomische Sonnenberg elke hervorming van tafel. ‘Het proces is duur en tijdrovend, maar er verandert heel weinig op het hoofdkwartier van de FIFA.’

10. Spookdoelpunten

Hij vloog in eigen jets naar vip-terrassen van hypermoderne megastadions die toparchitecten hadden uitgerust met de modernste technologie, maar of een bal de doellijn passeerde kon niet worden geregistreerd. Er gingen raketten naar Mars, maar de FIFA-president hield twaalf jaar vol dat doellijntechnologie onvoldoende was ontwikkeld. Totdat 44 jaar na de beruchteWembley Goal van Geoff Hurst een nieuwe mondiale discussie losbarstte tijdens het WK 2010. Heel de wereld zag Frank Lampard scoren tegen aartsrivaal Duitsland, alleen de scheidsrechter niet. Blatter die tot de flater had volgehouden dat het menselijke aspect de sport charme gaf, maakte ineens een ommezwaai. Het WK 2014 had de primeur, maar daar stokte ook direct de modernisering. Waar elke fan op zijn mobieltje direct herhalingen kan zien, blokkeert Blatter met zijn bejaarde spelregelcommissie elke ontwikkeling. Nederlandse experimenten met de videoscheidsrechter krijgen nog geen navolging. ‘Er is geen reden voor haast.’ Waar hebben we dat eerder gehoord?

9. Het verdwenen stembriefje

Iedereen praat nu over Qatar. Maar wat dacht u van het WK 2006 in Duitsland? Het eerste WK dat Blatter toewees, liep direct uit op een rel. 24 man mocht stemmen. Maar er zaten maar 23 briefjes in de urn. De Duitsers wonnen met 12-11 van Zuid-Afrika. De spotlights gingen al snel op de official uit Nieuw-Zeeland. Mijnheer Dempsey was van plan op de Afrikanen te stemmen, maar trok zich ineens terug. In Johannesburg werd woedend gereageerd. De 78-jarige Dempsey reageerde koeltjes dat hij geen vijanden wilde maken binnen de FIFA. ‘Een stem op Zuid-Afrika had nadelige gevolgen gehad voor Oceanië.’ De Nieuw-Zeelander klaagde over ontoelaatbare druk. ‘Voetbal is geen sport meer, maar politiek.’ De exacte reden voor zijn actie bleef vaag. Op een drukbezochte persconferentie sprak hij over smeergeld en vieze trucjes. Maar er waren ook verhalen over golfsessies van Dempsey met Franz Beckenbauer. Waarna ook dit verhaal in de inmiddels behoorlijk volle doofpot werd gemikt. Nu Dempsey is overleden, zal het daar ook wel blijven. Zuid-Afrika dreigde nog met een rechtszaak, maar die werd opeens ingetrokken toen Blatter beloofde dat het WK over de continenten ging rouleren. Heel toevallig ging het WK 2010 naar…

8. De e-mail van een zwarthandelaar

Jack Warner uit Trinidad en Tobago kan het lange tijd prima vinden met zijn Zwitserse vriend. Uitzendrechten voor WK’s? Die krijgt FIFA’s vice-voorzitter voor een vriendenprijsje van Sepp. Samen bevolken ze de ereterrassen. Als Warner wereldberoemd wordt dankzij grootschalige kaartenzwendel tijdens het WK 2006, vertoont de twee-eenheid nog geen haarscheurtjes. Ook als blijkt dat 25 miljoen dollar aan Caribische ontwikkelingsgelden niet naar voetbalveldjes zijn gegaan, maar de firma Renraw (draait u dat woord maar eens om), vliegt hij onverminderd met Blatter per privéjet de wereld over. Aan de kameraadschap komt pas abrupt een einde als in een Trinidadese hotelsuite in plastic verpakte cash wordt gevonden. Campagnegeld voor Blatters tegenstander in de presidentsverkiezingen van 2011. Een meneer uit Qatar met wie Warner samenspant. Ineens is Warner weg bij de FIFA. Als wraak openbaart de eilander een interne mail van FIFA-secretaris Jérôme Valcke die suggereert dat de Qatarees het voorzitterschap wilde kopen, ‘net als zij het WK kochten’. Valcke meldt in een haastig opgestelde persverklaring dat hij doelde op het enorme marketingbudget van Qatar.

7. Pest en cholera

Gegniffel in het auditorium in Oxford. De interviewer op het podium heeft gevraagd: ‘Ronaldo of Messi?’ De zeventiger marcheert met kordate pasjes over het podium. Zeker voor een voormalige entertainer op bruiloften is het een buitengewoon slechte imitatie van Ronaldo. ‘Een commandant in het veld’, aldus Blatter. Nee, dan liever Lionel Messi. ‘Een goede jongen die iedere vader en moeder in huis zou willen hebben.’ Even later is zijn toneelstukje een YouTube-hit. Een verbijsterde Carlo Ancelotti stuurt een boze brief, Ronaldo reageert via Twitter. ‘Zo zie je hoeveel respect de FIFA heeft voor mij.’ Schoorvoetend twittert Blatter excuses voor zijn ‘lichtvoetige antwoord’. Blatter heeft het respect van de topvoetballers, toch de mannen aan wie hij zijn status ontleent, allang verloren. Dat werd krachtig verwoord door Eric Cantona (‘Kiezen tussen Blatter en Platini is als kiezen tussen de pest en cholera’), Gary Lineker (‘Ik ben ziek van de FIFA met zijn dictator’) en Maradona (‘Ik joeg op de bal, Blatter jaagt op champagne’).

6. Tricky Ricky

‘Ricardo Teixeira leidt de Braziliaanse voetbalbond op een criminele manier.’ Deze conclusie van een omvangrijk senaatsonderzoek is een prima referentie om het te schoppen tot vice-voorzitter van de FIFA. Dat is ook precies wat er gebeurt. Zijn roemruchte carrière begint met gratis ingevoerde stereotorens en eindigt met bewijsstukken dat hij tien miljoen euro aan FIFA-geld achterover heeft gedrukt. De niet bijzonder getalenteerde rechtenstudent dankt zijn miljonairsleven, compleet met een dertig jaar jonger rondborstig popje, aan zijn ex-schoonvader: Havelange. Tevens de leermeester van Blatter, die het uitstekend kan vinden met Teixeira. Alias Tricky Ricky. Ondanks witwaspraktijken en een affaire fluitmaffia bezorgt Blatter hem baantjes in het auditcomité en de commissie scheidsrechterszaken. Journalisten die op zeldzame persconferenties vragen hoe het kan dat de beste man ondanks duizenden pagina’s aan bewijzen steeds promotie maakt, horen Blatter grommen: ‘Ik eis een beetje meer respect.’ Zelf is Teixeira lange tijd niet onder de indruk. ‘Ik poep op alle aantijgingen, waar bemoeit iedereen zich mee?’ Maar in 2012 vlucht hij toch maar naar zijn buitenhuis in Florida.

5. Ultrakort eerbetoon

Het brilletje van Blatter komt tot de weelderige boezem van de langbenige blondine naast hem. ‘Mister Blatter, how do you feel today?’ De Zwitser grijpt naar de microfoon, zegt dat hij zich best voelt, fronst zijn wenkbrauwen, zet zijn mondhoeken in begrafenisstand en oreert dat het een trieste dag is voor Zuid-Afrika. Gisteren is Nelson Mandela overleden. Een voorbeeld voor Blatter. Net als Mandela wil Blatter, en dat is niet cynisch bedoeld, de Nobelprijs voor de Vrede winnen. Aangezien slijmende bondsvoorzitters hem in speeches vergelijken met Jezus Christus, gelooft hij er misschien nog wel echt in ook. En dus wordt de WK-loting c.q. Blatter-show onderbroken voor een minuut stilte. Achter hem verschijnt een enorme afbeelding van Mandela met de Wereldbeker. Honderden miljoenen tv-kijkers doen mee. Een, twee, drie… na 10,3 seconden is Blatter er klaar mee. ‘Laten we het voetbal vieren. Applaus.’ Een geërgerde Louis van Gaal (‘Deze tent kost acht miljoen euro, die kan je beter aan Spieren voor Spieren geven’) is een van de velen die onthutst reageert. ‘Beschamend.’

4. James Bond-sleutel

Vijftien miljoen dollar verduisterde FIFA-official Chuck Blazer. Toen zijn decadente miljonairsleven in gevaar kwam, liep de Amerikaan over naar de FBI. Op een avond in 2011, toen Blazer zijn gratis Hummer H2 Sport had geparkeerd voor een New Yorks toprestaurant waar hij zou afrekenen met zijn gratis gouden American Express-kaart, hielden twee agenten hem aan. Zij confronteerden de bebaarde voetbalbons met zijn Manhattan-appartement speciaal voor zijn katten, de vakantiecondo op de Bahamas en het penthouse in Miami. Allemaal op kosten van het voetbal. Zelfs de ziektenkostenverzekering van zijn blonde vriendin betaalde hij niet zelf. De obesitaspatiënt zag zichzelf nog niet op water en brood in een cel zitten, voor zover hij daar in zou passen. En dus greep hij de ontsnappingsroute van de FBI met beide handen aan. Blazer ging op pad met een James Bond-sleutel, waarin afluisterapparatuur was verwerkt. Anderhalf jaar bewoog hij zo als een geheim agent door FIFA-kringen. De hevig geschrokken Blatter komt sindsdien niet meer in de VS, waar voetbal toch een groeisport is. Maar volgens de Zwitser is dat toeval. ‘Ik ga erheen als ik word herkozen.’

3. Verdwenen computers

Over de FBI gesproken. Daar stond Michael Garcia op de shortlist om de nieuwe directeur te worden. Maar hij ging naar de FIFA. De Amerikaan werd ingehuurd om de WK-verkiezingen van 2018 en 2022 te onderzoeken. De bedoeling van Blatter was om zo de gemoederen wat tot bedaren te brengen. Een misrekening. Garcia bleek een terriër. 75 getuigen beloofde hij anonimiteit in ruil voor informatie. Twee jaar werkte de onkreukbare New Yorker aan een explosief rapport. Onder meer de KNVB wachtte zijn conclusies met spanning af. Misschien waren Johan Cruijff en Ruud Gullit toch niet helemaal voor niks op een oranje fiets door Zürich gegaan. Maar helaas. In Rusland bleek alle informatie verdwenen. De computers waren geleased en inmiddels vernietigd… Niettemin produceerde Garcia 430 ontvlambare pagina’s, maar die gingen linea recta naar de FIFA-kluis. Wel verscheen een zoetsappige samenvatting. Geschreven door de FIFA zelf. Garcia was woest. In drie woorden maakte hij gehakt van het prutswerkje: ‘Onvolledig. Onzorgvuldig. Onjuist.’ Hij wilde zijn reputatie niet verder te grabbel gooien en nam ontslag. ‘Geen onfhankelijk comité of onderzoeker kan deze organisatie veranderen.’

2. Smeergeld als zuurstof

Maar een jaar wachten op Garcia is niks. Het glazen gebouw aan de FIFA-Strasse is een uitstekend bastion om geheimen op te slaan. Zo bleef het beruchte verhaal ISL vijftien jaar achter slot en grendel. ISL was een bureau dat eind jaren negentig de marketingrechten opkocht. Er waren meer kapers op de kust. Om de slag te winnen betaalde ISL miljoenen Zwitserse francs aan voetbalofficials. Via jarenlange, geldverslindende rechtszaken hield Blatter publicatie van de belastende documenten tegen. Dat ging lang goed. Totdat in 2012 de Zwitserse justitie de boel openbaarde. Twee topfiguren die het wereldvoetbal decennia samen hadden geleid met Blatter, sneuvelden alsnog en kochten vervolging af. Maar nog steeds is de beerput niet helemaal geledigd. De vraag is nog altijd waarom nooit werd ingegrepen door Blatter. En wie was de getuige van de smeergeldbetalingen die in de documenten staat aangeduid als P1? Was dat Blatter die in kleine kring spottend had gesproken over smeergeld als ‘oxygène’, zuurstof?

1. Dollars uit Doha

Zijn oeverloze gezwets leverde de bijnaam Bla Bla Blatter op. In stadions komt hij niet meer in beeld om striemende fluitconcerten te ver-mijden. FIFA is in zeventien jaar Blatter verworden tot een scheldwoord. Maar zolang de tribunes zijn uitverkocht en mondiaal honderden miljoenen tv-kijkers inschakelen, kan niemand hem iets maken. Dan overleef je zelfs een WK bij de nummer 99 van de wereld. Het winter-WK in Qatar, met minder inwoners dan Berlijn, is toch wel het meest krankzinnige besluit uit de geschiedenis van het wereldvoetbal. Tikt u op Google maar eens de woorden FIFAen Qatar in. Veel plezier. Een bak ellende krijg je uitgestort, variërend van hitterapporten tot stadionslaven. Nog afgezien van de eindeloze brij aan corruptieverhalen. Met als meest recente nieuwsfeit de ontboezemingen van klokkenluidster Phadrea Almajid. Ze werkte voor het Qatarese bid-team. Haar in-geuren-en-kleuren-verslag over officials die tot anderhalf miljoen dollar kregen aangeboden voor een WK-stem, viel niet echt goed. ‘De rest van mijn leven zal ik over mijn schouder moeten kijken.’ Blatter gaat gewoon door. Allemaal for the game, for the worlduiteraard. Ook al is er geen fan die nog gelooft dat de FIFA-top niet voor een vuist dollars uit Doha is gekocht. Gezien de voorgaande negentien gevallen hebben we wel een vermoeden hoe de kwestie-Qatar gaat aflopen. Fuck de spelers. Fuck de fans. Fuck het voetbal.

Bron: Voetbal International

P11111
3 juni 2015, 18:00
2. Smeergeld als zuurstof

En wie was de getuige van de smeergeldbetalingen die in de documenten staat aangeduid als P1?

P1? Die kennen we hier als onze Spaanse voetbalvriend.
Dat ook hij betrokken is bij de praktijken van die ouwe-mannenclub is nogal verrassend nieuws. :wink:

Big30
3 juni 2015, 18:25
Dat ook hij betrokken is bij de praktijken van die ouwe-mannenclub is nogal verrassend nieuws. :wink:
De naam P1 kwam in het geheime FBI dossier veelvuldig voor, klopt. Ook was er sprake van een zekere R7 die ook een wat dubieuze rol gespeeld zou hebben, ik begreep iets van gratis reisjes naar zowel clubs in Spanje als Duitsland die hij samen met P1 op kosten vd FIFA gemaakt zou hebben.
Zelfs iets van omkoping van tegenstanders van Real, ook de CL winst van Real (toch al verdacht) is iets waar beide heren mee in verband worden gebracht.

We wachten de ontwikkelingen maar rustig af, nu nog het voordeel vd twijfel maar ik verwacht binnenkort nieuwe onthullingen.

Hemaworst
3 juni 2015, 18:47
Leg mij dan eens uit hoe de FIFA een stadionverbod bij voetbalclubs kan afdwingen als die niet lid zijn:
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=217940

Vastgelegd in de FIFA-statuten, vrij opvraagbaar via www.fifa.com

62 Disciplinary Committee
...
2.
The Disciplinary Committee may pronounce the sanctions described in these Statutes and the FIFA Disciplinary Code on Members, Clubs, Officials, Players and match and players’ agents.
...

The disciplinary measures are primarily:
...
2.
for natural persons:
a) a caution;
b) an expulsion;
c) a match suspension;
d) a ban from the dressing rooms and/or the substitutes’ bench;
e) a ban from entering a stadium;
f) a ban on taking part in any football-related activity;
g) social work.
...

Picasso 1
3 juni 2015, 18:47

http://youtu.be/hiThRIHwQDE

Willem2
3 juni 2015, 18:49
@P1 jij bent niet van Barcelona :). Er zit wel veel spaans sprekend spul tussen die boefjes (deze keer niet roemeens ;))

Picasso 1
3 juni 2015, 19:00
One thing I know: Spaans sprekend of Engels sprekend, dat is zo'n beetje de helft van de wereld. Erg klein kans dus op Nederlands sprekend spul. Echter, mijn eigen zonden zijn wel toe te rekenen aan Nederlands sprekenden. :smile:

too slow
3 juni 2015, 20:01
De Fifa is een overkoepelende organisatie waar alle 209 nationale voetbalbonden bij aangesloten zijn.
Zo ook de Nederlandse voetbalbond.
De Nederlandse clubs zijn allemaal aangesloten bij de Nederlandse voetbalbond, en niet rechtstreeks lid van de FiFa.

Bij motorclubs heb je over het algemeen ook een internationale organisatie met als leden nationale organisaties. De lokale clubs zijn vervolgens weer aangesloten bij de landelijke club. Precies dezelfde structuur dus.

Volgens mij is er geen nationale Nederlandse bond waar alle in Nederland actief zijnde motorclubs bij aangesloten zijn.
Sterker nog die clubs vechten elkaar onderling de tent uit. Hier kun je nog een vergelijking maken met sommige "supporters" van Nederlandse voetbalclubs.

Er zijn meerdere "bonden". De leden van clubs van verschillende bonden maken wel eens ruzie maar voetbal is de enige hobby waarbij men zijn eigen "broeders" afslacht. Kromme vergelijking dus.

Verdere vergelijkingen tussen beide slaan helemaal nergens op.

Lijkt me ook. Het OM wil alle motorclubs verbieden omdat een paar individuele leden van lokale chapters de wet overtreden. Bij het voetbal is bijna de hele keten "fout". Zo langzamerhand is bijna iedereen met invloed bij de Fifa verdacht van corruptie. Bij de clubs is in het bestuur op zijn minst sprake van wanbeleid gezien het aantal wat in de financiele problemen is/was/komt. De spelers en hun makelaars zijn nog grotere graaiers dan de bankiers. En de supporters slopen treinen en binnensteden, molesteren elkaar en gedragen zich in het stadion racistisch. Alleen de KNVB lijkt raar genoeg een schoon geweten te hebben.

Strijker
3 juni 2015, 20:59
Bij motorclubs heb je over het algemeen ook een internationale organisatie met als leden nationale organisaties.
De lokale clubs zijn vervolgens weer aangesloten bij de landelijke club. Precies dezelfde structuur dus.

Er zijn meerdere "bonden". De leden van clubs van verschillende bonden maken wel eens ruzie.

Je spreekt jezelf gewoon vierkant tegen middels deze 2 beweringen.
En ik ga mijn kostbare vrije tijd na deze reactie nuttiger besteden.

CCR5d32
3 juni 2015, 21:41
Je spreekt jezelf gewoon vierkant tegen middels deze 2 beweringen.
En ik ga mijn kostbare vrije tijd na deze reactie nuttiger besteden.

Motortochtje maken? :smile2:

Goedemorgenallemaal
4 juni 2015, 09:24
Pff, motorclubs, motorrijden is toch het symptoom van de midlife crisis bij mannen?

Strijker
4 juni 2015, 18:59
11977
11978

Big30
4 juni 2015, 19:04
De FIFA heeft de Ierse voetbalbond vijf miljoen euro betaald om de Ieren te doen afzien van een rechtszaak. Dat bekende de Ierse bondsvoorzitter John Delaney tegenover Radio RTE 1.

Aanleiding voor de rechtszaak was de handsbal van de Fransman Thierry Henry tijdens de play-offs voor het WK van 2010. "Het was een betaling aan de bond om een juridische zaak niet door te zetten", bevestigde Delaney.

"We waren er zeker van dat we juridisch een sterke zaak hadden. Dat merkten we ook aan FIFA-baas Sepp Blatter, die wat lacherig deed naar ons, maar met wie we wel tot overeenstemming kwamen over een betaling. Het was een legitieme deal die goed was voor de Ierse bond. Het bedrag is niet op mijn persoonlijke rekening gestort, het was geen omkoping."
http://nos.nl/artikel/2039535-fifa-betaalde-ieren-vijf-miljoen-zwijggeld.html

Dit was zeker geen omkoping! Tuurlijk niet, wat een belachelijke beschuldiging weer tegen de FiFa, OK smeergeld dat misschien wel maar omkoping nee ik dacht het niet!

CCR5d32
5 juni 2015, 21:35
http://www.rtvnh.nl/sport/165426/iwan-van-duren-zonder-de-fbi-had-blatter-er-nog-gewoon-gezeten

sofaking
5 juni 2015, 21:42
En nu dit weer...

http://www.hln.be/hln/nl/33742/Fifa/article/detail/2349638/2015/06/05/Duitsland-leverde-raketwerpers-om-WK-2006-binnen-te-halen.dhtml

Een nieuwe dag, een nieuwe onthulling in het FIFA-schandaal dat de voetbalwereld nu al ruim een week in rep en roer zet. De Duitse regering zou in het jaar 2000 wapens geleverd hebben aan Saoedi-Arabië om de stem van dat land af te kopen in de strijd om het WK 2006. Dat meldt de doorgaans goed ingelichte Duitse krant 'Die Zeit'.

...

De steun van de rijke oliestaat bleek nadien cruciaal geweest te zijn voor de Duitse kandidatuur. Duitsland haalde het in de derde stemronde nipt met 12-11 van Zuid-Afrika, de enig overgebleven tegenkandidaat, en mocht het WK 2006 organiseren. Engeland en Marokko waren in de vorige twee stemrondes al afgevallen.

Het Laatste Nieuws is natuurlijk wel een rioolkrantje. Hoe dat met Die Zeit zit weet ik niet, maar het is wel komisch om plots al die lijken, waarvan iedereen wist dat ze in de kast zaten, eruit te zien vallen.

deket
10 juni 2015, 12:36
Nog een zeer triestig en decadent uitloper van het FIFAschandaal. Ex vivevoorzitter Jack Warner zou 665.000euro die bestemd waren voir de slachtoffers van de zware aarbeving in Haiti in eigen zak gestoken hebben.
buiten restitutie van het geld mag deze gast voor mijn part een lange gevangenisstraf en een goed pak rammel verdienen

Strijker
25 september 2015, 12:27
http://nos.nl/artikel/2059550-oude-vos-blatter-zint-op-een-list.html

Terwijl de wereld denkt dat Michel Platini als enige sterke kandidaat een vrije doortocht krijgt richting de presidentszetel in Zürich, schetsen betrokkenen een sensationeel ander scenario. Zou het onmogelijke dan toch mogelijk zijn? Zou Blatter ook na 26 februari nog steeds de hoogste FIFA-baas kunnen zijn? Een herrijzenis van Blatter als hoogste voetbalbaas is volgens ingewijden nog steeds mogelijk. Dat werkt zo. Blatter kan tijdens het buitengewone congres van 26 februari 2016 aan de 209 bonden de vraag voorleggen: "Wie steunt mij niet langer als president?"
Het is een verrassend scenario, maar je moet het zeker niet uitsluiten, alles is mogelijk bij een oude vos Ingewijde FIFA”
In dat geval moeten de afgevaardigden van de bonden zo’n vertrouwensvraag door middel van hand-opsteken beantwoorden. "In tegenstelling tot een verkiezing is zo’n stemming openbaar en niet anoniem. Het verandert de situatie totaal, want vaak zeggen officials buiten de zaal iets heel anders dan tijdens een vergadering", legt een FIFA-kenner uit. Wanneer de bondsvoorzitters het voorstel van Blatter om te stoppen vervolgens niet met een meerderheid aannemen, betekent het dat de Zwitser volgens het congres moet blijven. En dan zou de verrassing compleet zijn. Want dan zou hij zijn termijn af kunnen maken. "Het is een verrassend scenario, maar je moet het zeker niet uitsluiten, alles is mogelijk bij een oude vos," aldus een ingewijde.

Zijn wij er dan toch met zijn allen ingetuind?

Picasso 1
25 september 2015, 13:01
In het belang van het voetbal moet Blatter zo snel mogelijk het veld ruimen en aub geen Platini want dat is bijna van hetzelfde laken een pak. Wat heeft Platini nou aan bijzonders gedaan bij de Uefa? Hij had toch ook binnen Uefa meer technologie kunnen introduceren en niet meegaan in 6 scheidrechters (6!!!) bij wedstrijden die ook nog eens met zijn zessen tegelijk blunderen danwel hun kop in het zand steken bij blunders van collega's. Nee, met politieke vos Platini kom je van de regen in de drup. Wat een lachwekkende idioterie hoe soms doellijntechnologie in beeld gebracht wordt. Wooooooowww wat een enorme vooruitgamg in dertig jaar tijd!!!! En dit was nou echt de doorslaggevende verbetering waar we allemaal op zaten te wachten? En dan gaat de ene kneus na ontzettend veel moeite om de andere af te zetten, die andere ook nog eens vervangen??? De volgende dertig jaar krijgen we vast de volgende indrukwekkende verbetering zoals dat een bal die uitgaat niet meer met de hand wordt ingegooid maar met de voet kan worden ingeschoten
Graag nieuw jong onbevangen bloed die niet hoort bij het huidige old boys network maar wat dat betreft kunnen we met dit vastgeroeste systeem met vele geldbelangen lekker blijven doordromen.

Willem2
25 september 2015, 13:19
@P1 wat een geitenwollensokken gedachte is dat opeens :eek: Te veel stampot gegeten ?
Van Real Madrid weet je toch dat het niet meer om het spelletje gaat maar om de pegels :

Een dag na de kandidaatstelling van Michel Platini heeft ook de Zuid-Koreaanse miljardair Chung Mong-joon bevestigd dat hij Sepp Blatter wil opvolgen als president van de FIFA.
"Als ik gekozen word, dan is het niet mijn baan om van de luxe te genieten, maar om zaken te veranderen", zegt de 63-jarige Chung donderdag tegen de BBC............http://www.nu.nl/voetbal/4097768/zuid-koreaan-chung-wil-nieuwe-fifa-president-worden.html en uit het spaanstalige kamp verbonden met de zuid-amerikanen zal toch ook nog wel een kandidaat komen om de nieuwe zonnekoning te worden ?

Strijker
25 september 2015, 17:51
Misschien gaat het allemaal nog wel een beetje meevallen. Sepp heeft namelijk even wat anders aan zijn hoofd.

TT pagina 806

Justitie in Zwitserland is tegen Sepp Blatter een strafrechtelijk onderzoek begonnen.De FIFA-preses wordt verdacht van fraude en bestuurlijke misstanden. Na de zitting van het uitvoerend comité van de FIFA werd Blatter als verdachte verhoord. Daarnaast werd UEFA-preses Michel Platini als getuige verhoord. Volgens de Zwitserse aanklager heeft de Fransman in 2011 een "ongeoorloofde betaling" van 1,8 miljoen euro van Blatter ontvangen. Justitie in Zwitserland en de Verenigde Staten begonnen eerder al een onderzoek naar corruptie bij de FIFA.Zo werd de toewijzing van de WK's van 2018 en 2022 onder de loep genomen. Blatter bleef zelf nog lang buiten schot, maar de verdenkingen tegen de Zwitser stapelden zich op. Zo zou zijn handtekening staan onder een contract waarin de tv-rechten voor de WK's van 2010 en 2014 ver onder de marktwaarde werden verkocht aan Jack Warner, de voorzitter van de Caribische voetbalfederatie die wordt gezien als een sleutelfiguur in de corruptiezaak. Vorige week werd secretaris-generaal Jérôme Valcke, Blatters rechterhand bij de FIFA, op non-actief gesteld. Hij wordt beschuldigd van malversaties rond de kaartverkoop voor het vorige WK. Blatter is nog vijf maanden FIFA-voorzitter. Op 26 februari wordt z'n opvolger gekozen.

http://nos.nl/artikel/2059646-blatter-spreekt-beschuldigingen-tegen.html

Strijker
25 september 2015, 18:01
De bezem door dat rattennest waar iedereen, afhankelijk van wat voor henzelf het beste is, elkaar de hand boven het hoofd houdt of als een baksteen laat vallen.
Een ieder waar ook maar een zweem van corruptie aan hangt weg bij de FiFa. Dat betekend dus dat waarschijnlijk alleen wat huishoudelijk personeel zoals de concierge en de koffie jufrouw over zullen blijven.
Wat mij betreft prima, alles beter dan die maffia bende die er nu zit en alleen maar bezig is zichzelf te verrijken.
En als ze dan toch bezig gaan ga dan meteen ook maar even met de stofkam door organisaties zoals de Eufa heen.

Ik weet ook heus wel dat dit niet zo snel zal gaan gebeuren. Zeker niet zo rigoreus als ik, en velen met mij, graag zouden zien. Natuurlijk zullen er nog wel enkele koppen gaan rollen. Hopelijk ook die van Sepp B.
Maar een organisatie die zo door en door verrot is krijg je niet zo snel op het rechte, corruptievrije, spoor.

Willem2
28 september 2015, 16:40
FIFA-voorzitter Sepp Blatter is niet van plan zijn functie neer te leggen nu hij wordt verdacht van onder meer een illegale betaling aan UEFA-preses Michel Platini. In een verklaring van zijn advocaten benadrukt de 79-jarige Zwitser dat hij geen illegale of ontoelaatbare dingen heeft gedaan........... http://www.ad.nl/ad/nl/4562/Voetbal/article/detail/4151636/2015/09/28/Blatter-wil-aanblijven-als-FIFA-voorzitter.dhtml

Strijker
3 oktober 2015, 07:25
Coca Cola, Mc Donald's, Visa en Budweiser hebben Sepp opgeroepen om per direct op te stappen.

http://nos.nl/artikel/2060940-zo-direct-op-de-man-spelen-is-uniek.html

Het einde van de carrierre van Sepp bij de FiFa is nu dan toch echt wel in zicht want deze sponsoren zijn toch wel heel belangrijk voor de FiFa.
De andere 3 grote sponsoren Adidas, Hyundai en Gazprom zullen wel snel gaan volgen is de verwachting.
Als Sepp de FiFa zo lief heeft als hij altijd beweerd dan riskeerd hij niet dat deze organisatie dergelijke sponsoren kwijtraakt dan wel dat ze de bijdrage wat inkorten.
Maar Sepp is voorlopig niet van plan om aan deze oproep gehoor te gaan geven want elke dag op het hoofdpodium is weer een stukje winst voor deze oude mechalomane man!

Hemaworst
3 oktober 2015, 07:56
De andere 3 grote sponsoren Adidas, Hyundai en Gazprom zullen wel snel gaan volgen is de verwachting.

Adidas naar alle waarschijnlijkheid niet, want die zitten zelf tot over hun oren in de malafide FIFA-praktijken.
zie: Vuil Spel (https://www.groene.nl/artikel/vuil-spel)

Willem2
26 februari 2016, 09:34
Van corrupte Blatter naar omstreden sjeik als baas FIFA?

De kans is levensgroot dat de Bahreinse sjeik Salman (50) vrijdag wordt gekozen tot voorzitter van de wereldvoetbalbond. Maar is deze omstreden machthebber de juiste man om de FIFA uit het moeras van steekpenningen en schimmige dealtjes te trekken? .......... http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4252244/2016/02/26/Van-corrupte-Blatter-naar-omstreden-sjeik-als-baas-FIFA.dhtml

Het is hier kiezen tussen cholera en pest :rolleyes:

Jan Verplancke
26 februari 2016, 09:46
Er valt natuurlijk ook niet veel te kiezen. De FIFA was natuurlijk niet alleen vanwege Sepp Blatter verrot. Sepp Blatter was iemand net zoals vele andere met 'n mooie functie bij mondiale, continentale en nationale voetbalbonden. Door en door corrupt en verrot.

Stemmen bij de FIFA is een beetje als stemmen bij de VN. De meerderheid van alle landen is 'n bananenrepubliek en dus bepalen bananenrepublieken de koers. De stem van de Kaaiman Eilanden, Vanuatu en Montserrat weegt even zwaar als de stemmen van een echt voetballand als Engeland of een economische power als bijvoorbeeld China. Veel valt er ook niet te kiezen. Vrijwel alle kandidaten zijn afkomstig uit het wereldje van corrupte heren. Dat artikel in het Algemeen Dagblad slaat ook wel de spijker op de kop natuurlijk. Als je vrijwel alle grote clubs kunt kopen, dan kun je ook wel een WK kopen of deze positie kopen...

Europa moet dit of accepteren of gewoon een eigen voetbalbond beginnen. Veel ellende (en niet alleen binnen de FIFA) wordt anders toch pas opgelost als de olie op is of niet meer zo hard nodig is.